PDA

View Full Version : الصفقات الرابحة اكثر من الخاسرة و مع ذلك...

ilyes chaieb
10-02-2013, 05:21
السلام عليكم

فينا من لاحظ او تعرض لهذا الموقف , و فينا من له خبرة فوركسية وممكن يتفاعل معنا .
السؤال
ليه بتكون في بعض الحسابات سواء على التجريبي او على الحقيقي
الصفقات الرابحة اكبر من الصفقات الخاسرة و مع ذلك اما ان تجد الحساب تراجع
او شرفه الشبح الرهيب المارجن كول ؟

ارجوا النقاش الجاد

تحياتي

محمود مرعى
10-02-2013, 05:56
والله من خلال سؤال حضرتك انا ممكن اقول اللى انا فهمته طبعا لو كان الصفقات الرابحة اكثر من الصفقات الخاسرة كعدد صفقات فقط وليس ربح فممكن حسابك يتراجع وقد يتلاشى مثلا
لو حضرتك كسبان 10 صفقات قيمة كل صفقة 10 دولار يبقى حضرتك كسبان 100 دولار
ولكن لو حضرتك خسرت صفقتين فقط وقيمة كل صفقة 70 دولار يبقى حضرتك خسران 140 دولار
وفى هذه الحالة يكون عدد الصفقات الناجحة اكبر من الخسارة من حيث العدد لكن من حيث المال حضرتك خسران
يارب اكون افدتك وشكرا

shawa99
10-02-2013, 09:41
المشكلة الصفقات الرابحة مكاسبها بسيطة مش زي
الصفقات الخاسرة اللي تكون الخسارة فيها كبيرة

semo elgouhary
10-02-2013, 10:10
الموضوع مش بعدد الصفقات الكاسبانه والخسرانه شوف الصفقات الخسرانه كانت قيمتها بكام والصفقات الكسبانه كانت قيمتها بكام
لان دايما وغالبا الصفقات الخسرانه قيمتها اعلى من الكسبانه

helbwer
10-02-2013, 15:05
السلام عليكم
اكثر انواع الصفقات الرابحة هى من تعلم
من دخول المنتدى ومن شرب سوق العملة من الخبراؤ

منور
10-02-2013, 18:50
كأن الحظ يلعب دوره في الربح واحيانا رغم اخذي كل الاحتياطات في فتح الصفقات ورغم هذا تتعرص صفقاتي للسالب لايام وكاني ممتاز في الخسارة ,انه الحظ ياخي ,والمال قسمة ونصيب من الله

oo0khaled0oo
10-02-2013, 19:04
هيا بتعتمد علي حجم اللوت
و ليس عدد الصفقات وبس

hasback
10-02-2013, 19:06
السلام عليكم

فينا من لاحظ او تعرض لهذا الموقف , و فينا من له خبرة فوركسية وممكن يتفاعل معنا .
السؤال

ارجوا النقاش الجاد

تحياتي
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اختي الكريمة اليس ,بالنسبة للسبب الرئيسي في كون بعض الحسابات تشرف على المارجن كول وقد تكون الصفقات الرابحة المفتوحة اكبر من الخاسرة عدد هو كون المتاجر لا يبقى في متاجرته على لوت واحد بل بغير اللوت كل مرة وذلك معناه انه ان كانت الصفقة خاسرة وبلوت كبير فلا تنفعك الصفقات ولو كانت كثيرة نسبيا في تعويض الفرق لكي يحصل توازن بين الصفقات الرابحة والخاسرة مما يجعل الحساب يفلس او يقترب من ذلك ولكن الشئ الاهم هو ان الشخص الذي يتاجر قد فتح صفقات عدة وبلوتات مختلفة وايضا في اماكن لم يكن من المفترض ان يفتح فيها صفقات او ان يترك الصفقة في خسارة كبيرة

karam22
10-02-2013, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفكرة في قيمة نمو الحساب وليس عدد الصفقات الرابحة العالي اما صفقة مثلا قيمتها اكبر من كل الصفقات الخاسرة

helbwer
10-02-2013, 19:08
السلام عليكم
كل من الصفقات الرابحة التى تربح يكون تفهم
احوال وسوق الفوركس ولكل مجتهد نصيب فى العملات الاجنبية

yassine11
10-02-2013, 19:37
اولا السلام عليكم
نعم اخي انها معادلة عقدة شيئا ما ولكن حسب تجربتي المتوضعة فان صفقات المربحة قليلة عكس نظيرتها اي صفقات الخاسرة وهذه الاخيرة يجب ان نحتاط منها وشكرا

---------- Post added at 04:37 PM ---------- Previous post was at 04:36 PM ----------

اولا السلام عليكم
نعم اخي انها معادلة عقدة شيئا ما ولكن حسب تجربتي المتوضعة فان صفقات المربحة قليلة عكس نظيرتها اي صفقات الخاسرة وهذه الاخيرة يجب ان نحتاط منها وشكرا

Mr.prince
10-02-2013, 20:03
لم أفهم شيء لكني سوف أقول لك مادا فهمته
أنت قلت الصفقات الرابحة أكثر من الخاسرة
ممكن مثلا تكون عندك 3 صفقات رابحة يعني ربحت في كا صفقة 20 دولار و بالتالي المجموع هو 60 دولار
و تأتي فقط صفقة واحد خاسرة و خسرت فيها 120 دولار أظن أنك فهمت مادا أريد أن أقول

رشا الهوارى
10-02-2013, 20:21
طبعا الموضوع دة بيرجع للمتداول والصفقة اللي داخل فيها فبالتاكيد الخسارة بتيجى من دخولنا الصفقة من نقطة غلط ولازم تخسر لانك عمرك ما هاتوصل لهدفك ابدا ولكن بالتعليم والصبر اكيد ها تتعلم خطة كويسة لادارة راس مالك واستراتيجية ناجحة تقدر تحدد منها كل الارباح اللي محتاج لها والاول والاخر التجارة مكسب وخسارة بس الشاطر اللي يتعلم من خسايرة ويتقدم وما يقعش فيها تانى

mazen2508
10-02-2013, 22:42
اخى الفاضل تحياتى
السبب فى غاية البساطه وهو اننا لا نتقبل الخساره فنصبر عليها فتتزايد
يعنى صفقه واحده ممكن تخسر 100دولار على امل ان السوق هيرد
فى مقابل عشرات الصفقات الرابحه الى لا نصبر عليها بمكاسب لا تتعدى 4 او5 دولارات
فتكون المحصله خساره رغم العدد الكبير من الصفقات الربحه

ahmedhawash
10-03-2013, 01:25
ده سببه اننا لا نصبر على الربح ونخطفه مع اننا لو صبرنا لربحنا اكتر

ولكن نصبر على الخساره الى ان تزيد وبذلك تكون الخساره كبيره وممكن تمرجن الحساب واحنا نستمر فى المتابعه فقط

wafimou
10-03-2013, 01:31
السلام عليكم
هذه النتيجة تكون بسبب قلة التجربة مثل اتباع عدة استراتيجيات او كثرة تغيير الازواج او اللوتات
و الحمد لله رب العالمين

أميمة
10-03-2013, 03:54
فعلا صحيح انا حصل معايا كده ولكن الحمدالله قدرت الحق الحساب قبل ما يتصفر خالص
ودخلت صفقة وربحت فيها ولكن عاوزيين حل فعلا للمشكلة دى فى انتظار ردود الاعضاء المحترفيين

soula07
10-03-2013, 04:07
ومع ذالك لا زلنا لا نثق كثيرا في أنفسنا ونبدأ التداول مع أصدقائنا
الذين سبقونا في المجال و أتمنى مسيرة موفقة للجميع

forex4
10-08-2013, 00:05
اخى الكريم
المشكلة الكبيرة والتى نعلمها جميعا ولكن لانريد ان نعترف بها
هى عدم الالتزام واحترام ادارة راس المال وعدم التحكم فى العواطف

latraaa
10-08-2013, 18:24
بكل بساطة لأن الإنسان من طبعه العجل، و بالتالي فهو لا يعمل حساب أي شيء و يقوم بالدخول في الصفقات بشكل عاجل دون أخد الحيطة كاملة و بالتالي يقع في الخسارة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

nour7
10-08-2013, 19:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
اهلا بك اخي الفاضل
اعتقد ان اذكانت التريقة مربحة صتخصر بض الصفقات ولاكن ما سربحه اكثر
لان درست تلك التريقة وجتها ناجحة
واشكرك جزيل الشكر اخي الفاضل على هذا المموضوع المميز
واتمن التوفيق لجميع انشاء الله

gamal20
10-08-2013, 21:16
اخى الكريم ان على التجريبى لا حذر ولا خوف ولا اى شعور سىء وان خسرته بتعمل غيره وعادى جدا لكن الحقيقى
خد عندك خوف قلق اضطراب تردد وغير وغيره

doola2020
11-03-2013, 11:23
هذا يحدث لأنك تدخل الصفقة بدون تحليل فيوجد الكثير من المبتدئين يدخل صفقة وتكون رابحة في الأول ويتركها طمعا في المكسب وفي الآخر تضرب مارجن كول

الدموع الحزينة
11-03-2013, 12:05
حضرتك الخسارة بتكون اكبر انما حضرتك لو بنيت انك بكتسب من الصفقات فدى تيكون مكسب قليل من المال انما لو حضرتك حسبتها هتلاقى الخسارة بتكون خسارة كبيرة فى المال حتى لو الخسارة مش كتيرة بس المل بيقل من المكسب كتير

harimeche
11-03-2013, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله

هدا لأنه يضع الهدف أقل من الستوب لوز بكتير

وأنا لا أحب مثل هته الطريقة وأفعل الهدف أكبر من الستوب لوز بمرتين أو تلاتة إن أمكن

WASEM DALLOUL
11-03-2013, 14:13
السلام عليكم
يا أخي الكريم هذا يعتمد على حجم اللوط الذي تدخل به الصفقات وكمية النقاط الرابحة وكمية النقاط الخاسرة
وشكرا

maherloord
11-03-2013, 15:10
الحياةحلوة أمل، فمن فقد الأمل فقد الحياة.وارحب بالجميع

---------- Post added at 12:03 PM ---------- Previous post was at 12:03 PM ----------

الانسان الذي يمكنه إتقان الصبر يمكنه إتقان أي شيء آخر.

---------- Post added at 12:04 PM ---------- Previous post was at 12:03 PM ----------

لا يضيع شيء ذو قيمة إذا صرفنا الوقت الكافي في إتقانه.

---------- Post added at 12:05 PM ---------- Previous post was at 12:04 PM ----------

شرح كيفية فتح حساب تجريبي في تجارة العملات الاجنبية الفوركس http://goo.gl/T2gKX
#فوركس
#تحليل
#تداول
#عملات

---------- Post added at 12:06 PM ---------- Previous post was at 12:05 PM ----------

دعوة عامة لمناقشة اليورو & دولار الي أين ؟ #تحليل_فني http://goo.gl/uf54E
#فوركس
#تحليل
#تداول
#عملات

---------- Post added at 12:06 PM ---------- Previous post was at 12:06 PM ----------

مميزات المتاجرة في سوق العملات .. تعرف عليها في دقائق من هنا http://goo.gl/6E28y
#تداول
#فوركس
#عملات
#اسهم

---------- Post added at 12:07 PM ---------- Previous post was at 12:06 PM ----------

لطريقة الوحيدة لاكتشاف حدود الممكن هي تخطي هذه الحدود قليلا إلى المستحيل

---------- Post added at 12:09 PM ---------- Previous post was at 12:07 PM ----------

الأن
يمكنك
شراء كتاب الفوركس خطوة بخطوة من أي مكان في العالم بطريقة الدفع عند الاستلام

---------- Post added at 12:09 PM ---------- Previous post was at 12:09 PM ----------

ماهو الفوركس خطوة بخطوة .. مع اكاديمية المتداول العربي

---------- Post added at 12:10 PM ---------- Previous post was at 12:09 PM ----------

مميزات المتاجرة في سوق العملات .. تعرف عليها في دقائق من هنا http://goo.gl/6E28y

---------- Post added at 12:10 PM ---------- Previous post was at 12:10 PM ----------

حارب لأجل أحلامك ولو لم يحارب معك أحد

maha elsayed
11-03-2013, 15:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته لا يا اخى لا تدخل الصفقات بدون تحليل وافى وكافى
حتى لا تخسر اموالك

ihebiheb
11-03-2013, 15:14
ربما هذا راجع لأن الخسارة تكون حجمها أكبر من الربح عليك بمراجعة اللوط التذي تعتمده عندما تكون الصفقة خاسرة او رابحة
و ستجد المشكل في ذلك و شكرا

shico73
11-03-2013, 15:30
الموضوع ده بيرجه لشئ من اتنين
اولا اما عدم حسن اداره راس المال
ثانيا الغفله بالرافعه الماليه

forexman55555
02-06-2014, 14:14
حجم الصفقة هو الفيصل فممكن تعلم صفقة بدولار و تخسر ثم تربح نفس عدد
النقاط من صفقتين الواحدة بعشرون سنت و بالتالى انت ربحت صفقتين لكن انت خاسر اموال بلا شك

mustalokha
02-06-2014, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانيباء والمرسلين سيدنا وحيبنا محمد
طبعا اخى الكريم كلامك صحيح وان شاء الله ربنا يوفقنا باذن الله

arnold
02-06-2014, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته.......تحياتي عزيزي الفاضل
السبب هو عدم الخبرة او الخوف وعدم الثقة بالنفس باجراء صفقات صغيرة رابحة وصفقة خاسرة تقضي على الكل....

abo heba
02-07-2014, 01:45
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
السبب بسيط جدا وهو اننا نتعجل الاغلاق عند اى ربح ولا ننتظر ان يكون الربح جيد وننتظر عند الخساره
حتى تتفاقم الخسائر وتكون اكبر من الربح
تحياتى لك

salimned
02-09-2014, 02:09
السلام عليكم
طبعا اخي لاننا عندما نربح نزيد في حجم العقد
و عندما نخسر نتاثر بتلك الزيادة التي تنقص من الرصيد
بشكل كبير لدلك يجب الالتزام بادارة راس مال جيدة دائما
موفق اخي.

rami007
02-12-2014, 09:10
السلام عليكم
خى الكريم ان على التجريبى لا حذر ولا خوف
ولا اى شعور سىء وان خسرته بتعمل
غيره وعادى جدا لكن الحقيقى
خد عندك خوف قلق اضطراب تردد وغير وغيره
سلام تحياتي
بالتوفيق

najim
02-24-2014, 02:06
إنني مبتدأ رغم هذ سأحاول فهم كل شيء مع الوقت بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله شكرا لك اخي
و تقبل مروري

frx
03-18-2014, 05:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بارك الله فيك صديقى وفى جميع الشباب هنا وجلعه فى ميزان حسناتكم يوم القيامة حقا استفدت من هذا الحوار جدا وشكرا جزيلا للجميع وتقبلوا مرورى
.
..............................................

azzam1000
03-18-2014, 06:14
اظن ان الاستاذ محمود مرعى رد على استفسارك جيدا وفعلا كما قال صفقات الكثيرة ناجه الا ان صفقتين هم التى بهما المشكله الت ادت الى تاكل اموالك واتمنى لك التوفيق

محمد السيد محمد
03-18-2014, 19:53
الاجابة بسيطة خالص وسوف تكون في شكل مثل من الأمثال الشعبية المشهورة جدا وهو :
ضربة بالسندال ولا 100 ضربة بالشاكوش .. يعني انت ممكن تكسب 100 صفقة كل منها بـ 10 سنت يعني تعمل 10 دولار وفي صفقة واحدة تخسر فيها 11 دولار
وانا متاكد ان مفيش الا سببين : الأول كبر الاسبريد،وان الشركة بتحصل عليه حتى في حالة الخسارة ، والسبب التاني التسرع والدخول بصفقة بحجم كبير

محمد أبو بكر
03-26-2014, 16:08
السلام عليكم
كأن الحظ يلعب دوره في الربح واحيانا رغم اخذي كل الاحتياطات في فتح الصفقات
ورغم هذا تتعرص صفقاتي للسالب لايام وكاني ممتاز في الخسارة
انه الحظ ياخي والمال قسمة ونصيب من الله

forex pop
03-26-2014, 16:37
الخسارة بتكون اكبر انما حضرتك لو بنيت انك بكتسب من الصفقات فدى تيكون مكسب قليل.....
من المال انما لو حضرتك حسبتها هتلاقى الخسارة بتكون خسارة كبيرة فى المال حتى لو الخسارة مش كتيرة بس المل بيقل من المكسب ...........

ebram
03-26-2014, 16:44
السلام عليكم

السؤال

ارجوا النقاش الجاد

تحياتي
ببساطه اهم شيئ مش الربح
المهم ان تستمر في وجودك داخل السوق لان لو اتاك المارجن كول انت كده خارج السوق
ولو انت بتتلكم عن الصفقات ده بيكون حالات فرديه
يعني ممكن صفقات تخسر وصفقات تربح وتعوضها

saifgrissa
03-26-2014, 18:48
والصلاة والسلام على اشرف ;الانبياء والمرسلين
ممتاز ياغالى والله

بارك الله لنا وجعله فى ميزان حسناتك
شكرا لك علي هذه المعلومه الجميله
انشاء الله يستفيد منه الجميع
موضوع غني بالمعلومات المفيدة والمميزة
بالتوفيق لكل أعضاء المنتدى الغالي
تقبل مروري

forex-2013
03-26-2014, 19:27
حسب مافهمت من سؤالك أن عدد الصفقات الرابحة أكثر من الخاسرة
ومع ذلك تجد أن حسابك يتراجع،السبب في اعتقادي هو عدد النقاط في الربح أقل من عدد النقاط في الخسارة.

ilyes chaieb
04-09-2014, 17:43
حسب مافهمت من سؤالك أن عدد الصفقات الرابحة أكثر من الخاسرة
ومع ذلك تجد أن حسابك يتراجع،السبب في اعتقادي هو عدد النقاط في الربح أقل من عدد النقاط في الخسارة.

نعم ممكن عدد النقاط اقل , كما انى اكتشفت انه حجم العقد يختلف لو كانت الخسارة بحجم عقود كبيرة اكيد سيكون سبب في عدم التوازن بين الصفقات

MAZROUR
04-09-2014, 17:58
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه اذا كانت الطريقة مربحة صتخصر بض الصفقات
ولاكن ما سربحه اكثر لان درست تلك التريقة وجتها ناجحة واشكرك جزيل الشكر اخي الفاضل على
هذا المموضوع المميز بالتوفيق للجميع ان شاء الله

RomanyMoreed
04-09-2014, 18:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شوف من الاخر كده اخي العزيز كله بيخاف يخسر فلوسه في الحساب الحقيقي وده بيعرضه لضغط نفسي كبير

تحياتي

ام رحمة
04-09-2014, 19:17
لو حضرتك كسبان 10 صفقات قيمة كل صفقة 10 دولار يبقى حضرتك كسبان 100 دولار
وفى هذه الحالة يكون عدد الصفقات الناجحة اكبر من الخسارة من حيث العدد لكن من حيث المال حضرتك خسران
يارب اكون افدتك وشكرا

soooonor
04-09-2014, 19:43
ممكن تكون الصفقات الرابحة اكثر من الصفقات الخاسرة كعدد ...و لكن دائما المكسب صغير و الخسارة كبيرة ...فتكون المحصلة النهائية هى الخسارة او حتى تمرجن الحساب

الموضوع ليس عدد الصفقات الرابحة ..المهم الربح قد ايه ؟؟

kachary
04-09-2014, 20:11
لا اضن دالك اخي الكريم فهناك من تكون صفقاته الرابحة اكتر من الخاسرة
ولو كان كل من في السوق صفقاته الخاسرة اكتر من الرابحة لما كان هناك فوركس
لانه لا احد يريد ان يخسر امواله بدون جدوى

مصطفى حمدان
04-09-2014, 21:21
السبب اخى الفاضل بسيط جدا وهو ان حضرتك فى الصفقات الرابحة بيكون اللوت بسيط مما يكون المكسب بسيط اما فى الصفقات الخسارة تكون بلوت كبير مما يجعل الخسارة كبيرة وبالتالى نجد ان حجم الخسارة اكبر على الرغم من ان عدد الصفقات الناجحة اكبر

نور المعرفه
04-09-2014, 22:01
هـذا هـو السؤال الذي يسبب المغص حقا ً ، لكن الإجابة المرة التي لا أملكها هـي المعرفة بالقوانين الرياضية للفوركس يعني الحسابات ، أضف أن هنالك عوامل مثل أن العملة من النوع الذي تدخل الحسابات فيه بالسالب وهـذا ايضا ً له قوانين ، كما ينبغي الحذر من قيمة السبريد لغنها تختلف في بعض الأحيان على بعض الأزواج ، من المفيد أن يكون لك دفتر تقيد فيه برنامج الصفقات التي تقوم بها ، بالتوفيق .

osh
04-09-2014, 22:13
اخي الكريم للاسف لايمكنني القدره علي الاجابه علي سؤالك لاني من الاعضاء المستجده
ولم اوصل الي هذه المرحله بعد ...واامل ان احد من الاعضاء المحترفين يقوموا بالرد عليك...وبالتوفيق

ana lola
04-09-2014, 22:27
مشكور أخي علي الموضوع دائما بيكون هامش الربح أقل من الخسارة المحتملة لذلك لابد من ادارة رأس المال بشكل جيد للحد من الخسارة وزيادة الربح في مجال الفوركس
وبالتوفيق للجميع في عالم الفوركس

ssnsafi
04-09-2014, 23:10
لأن المبتدئ يصبر على الخسارة ولا يصبر على الربح فبمجرد ان تربح الصفقة ربح خفيف يغلقها ويكتفي حتى ولو كان حدد الهدف ولكنه يغلقها قبل وصولها للهدف خوفا ان يعود السعر بعكس الصفقة بينما لو كانت الصفقة خاسرة فانه يصبر ولا يحدد الستوب لوز ايضا على امل ان تعود الصفقة وتربح فتكون الخسارة كبيرة او يتمرجن الحساب ولهذا مهما كثرت الصفقات الرابحة وقلت الخاسرة فان الخسارة تكون اكبر من الربح

besnisse
04-09-2014, 23:14
في البداية الصفقة الرابحة هي التعلم و الاستفادة من مختلف جوانب الفوركس
ومن تم الدخول و العمل على الصفقات المالية
في اعتقادي الصفقات الرابحة هي التعلم اما الصفقات المالية فمرة تصيب و تارة تخسر
بالتوفيق .

a7med84
04-22-2014, 16:46
اعتقد ده بسبب المخاطره الكبيره بلوت كبير

ممكن تحقق مكاسب لكن فى نفس الوقت صفقه واحده كفيله بأنهاء حسابك

ahmedibrahim258260
04-22-2014, 16:48
بسم الله الرحمن الرحيم لا طبعا ازاي يكون الصفقات الرابحة اكتر من الخاسرة ويكون الحساب بينقص الا اذا كانت جحم العقود الرابحة اقل ن العقود الخاسرة
تقبل تحياتي

menoer1248
04-22-2014, 17:06
هذا الذي يزيدنا من الضغط والشك والريبة في قدراتنا كان العالم مقلوب في الفوركس
حتى اني اقول احيانا لو فتحت كعس التيار لربما كنت ناجحا في صفقاتي
من جرب اصاب و من كذب خاب

salimned
04-26-2014, 23:26
السلام عليكم بكل بساطة اخي عليك ان ىتعتمد على ادارة راس المال دجائما في السوق كي تستطيع الاستمرار
فيه لان هده هي الطريقة الوحيدة التي تبعدك عن المارجن كول و اتمنى لك النجاح.

AMLAK
08-14-2014, 10:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم السبب فى غاية البساطه وهو اننا لا نتقبل الخساره فنصبر عليها فتتزايد
يعنى صفقه واحده ممكن تخسر 100دولار على امل ان السوق هيرد فى مقابل عشرات الصفقات الرابحه الى لا نصبر عليها بمكاسب
لا تتعدى 4 او5 دولارات فتكون المحصله خساره رغم العدد الكبير من الصفقات الربحه مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

HemzaM
08-14-2014, 11:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
العبرة في نسبة الارباح لا في عدد العقود
بالتوفيق للجميع ان شاء الله.

el andaloussi
08-14-2014, 13:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم علينا المحاولة لجعل الخسائر اقل من الارباح ، و اتمنى التوفيق للجميع

gehad87
10-30-2014, 02:24
ده بيكون لعدة عوامل منها اختلاف احجام العقود ما بين الصفقات
بالتالي حخجم الارباح بيختلف
كمان لو الحساب مش اسلامي ده كمان ممكن يأثر

ibrahim forex
03-17-2015, 01:04
الموضوع مش بعدد الصفقات الكاسبانه والخسرانه شوف الصفقات الخسرانه كانت قيمتها بكام والصفقات الكسبانه كانت قيمتها بكام

madmax07
03-25-2015, 20:00
شكرا اخي الكريم على الموضوع لقد استفدت منه كثيرا واتمنى ان يستفيد منه جميع اعضاء المنتدى الكبير و المزيد من موضوعاتك نتعلم الكثير تحياتي.

sof
03-25-2015, 20:24
القناعة كنز لا يفنى ولابد من الاجتهاد لكسب المال و كلامك حسب رأيي صحيح
لا املك قدر كافى من العلم فى الفوركس ثانيا لا املك راس مال مناسب حتى اصبح هكذا

samermohammad
03-25-2015, 20:50
ليس شرطا اساسيا ان تكون الصفقات الرابحة اكثر من الخاسرة
هذا سوق فيه ربح وخسارة لكن التوقع الذي يلعب دور هام من خلال التحليل عن طريق الرسوم البيانية وغيرها
هو العامل الاساسي الذي من الممكن ان تبني عليه توقع الصفقة

nabigha
03-25-2015, 20:52
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد ان القناعة كنز لا يفنى ولابد من الاجتهاد
لكسب المال و كلامك حسب رأيي صحيح والخسارة
تكون بلوت كبير مما يجعل الخسارة كبيرة

حسنى صادق
03-25-2015, 20:59
اعتقد انة من الممكن ان تكون اجحجام اصفقات الخاسرة اكبر من احجام الصفقات الخاسرة و لابد من ان نتعامل بادارة راس المال

مصراوى
03-25-2015, 20:59
اعتقد ان هذا الامر طبيعى جدا كم منا سيدخل الجنة بالمقارنة بمن يدخل النار بالطبع القليل وبالتوفيق للجميع

حسنى صادق
03-25-2015, 21:05

اتفق معك تمام و ان ارى انة من الممكن ان نرى العديد من المتدالوين اللذين يتاجرون فى الفوركس و انا ارى انة ليس بعدد الصفقات و لكن بالاحتراف فى الصفقات و ليس اكثر

hamdochi
03-25-2015, 21:10
السلام عليكم اخي الكريم اظن ان القناعة كنز لا يفنى ولابد من الاجتهاد لكسب المال و كلامك حسب رأيي صحيح لا املك قدر كافى من العلم فى الفوركس ثانيا لا املك راس مال مناسب حتى اصبح هكذا الشكر الجزيل لكل زوار المنتدى الغالي

yasrnavy
03-25-2015, 21:13
شكرا لك اخي على المعلومة الجيدة والعمل الجبار وبالتوفيق لكم في سلسلة النجاح
ونقل المعلومات القيمة

Wassa04
03-25-2015, 22:00
مرحبا اخي الكريم لانه ببساطة الصفقات الخاسرة
بيكون لوتها اكبر من الصفقات الرابحة تقبل مروري

yasrnavy
03-25-2015, 22:00
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحيـــه طيبة وبعد ::::
اشكرك اخي العزيز على وجودك معنا ... اخي العزيز انصحك بدراسة الفوركس قبل ايداع النقود لتجنب الخسارة
اتمنى لك وللجميع النجاح والتوفيق
تحــــياتي للجميع

antonioforex
03-25-2015, 23:37
السلام عليكم
طبعا اخي ادارة راس المال تلعب دورا كبيرا في الفوركس كي تكون صفقاتك الرايحة اكثر
لدلك يجب ان تعتمد عليها دائما في عملك و بالتوفيق لك اخي العزيز

melad
03-28-2015, 14:13
بسم الله الرحمن الرحيم , له عدة اسبا منها , اولا مكن ان تكون نسبة الصفقات الكسبانة اكثر من الخسرانة و لكن نسبة المكسب إلى الخسارة فى الصفقة نفسها ليست متوازنة , مثلا سوف تخاطر ب 10 % و لكن ستكسب 5 % , وهذا معناه إن انت كسبت ضعف ما خسرت فسوف تخرج متعادل و لست كسبان , تحياتى لك

Forex45
03-28-2015, 15:54
الصفقات الرابحة أكثر من الصفقات الخاسرة على الحساب التجريبى ويعكس على الحساب الحقيقى
لاسباب نفسية للمتداول لذلك فادارة رأس المال هى السبيل للوصول الى الاهداف

محمد السيد
03-28-2015, 16:03
عزيزي .. انت استاذنا ومش هقوللك ان العبرة مش بس بعدد الصفقات لكن باجمالي الأرباح فيها
فمثلا ممكن اعمل 10 صفقات منها 8 رابحة كل منها كسبت فيها نصف دولار واجمالي الربح 4 دولار
واخسر صفقتين فقط كل منهما بدولارين ونصف يعني اجمالي الخسارة 5 دولار

Doodysamsom
03-28-2015, 16:47
دة امر طبيعى ووارد جدا انة يحصل....
ممكن تكون الحسابات غير دقيقة
او انك استخدمت استراتيجية غير مناسبة...

hamdyy
03-28-2015, 22:27
كسبان 10 صفقات قيمة كل صفقة 10 دولار يبقى حضرتك كسبان 100 دولار
وفى هذه الحالة يكون عدد الصفقات الناجحة اكبر من الخسارة من حيث العدد لكن من حيث المال

elkalaby
03-28-2015, 22:46
أخي الكريم
مشكور اخى على هذه المعلومات
القيمة والمفيدة ولا تحرمنا من مشاركاتة
المتميزة وأتمنى لك مزيدا من التقدم وجزاك الله خيرا
بارك الله فيك
تحياتى

mohamedhassn
03-29-2015, 05:55
كيف تحول كل صفقة خاسرة إلى صفقة رابحة؟ ... مشكور علي الفيديو أكثر من رائع في انتظار الجزء الثاني ..... العربي مبادئ الاستثمار و التداول الناجح ولا يتحصل علي اي اموال مقابل ذلك ولا يقوم بادارة محافظ مالية وان ادارة الموقع غير مسؤولة ...

louey
03-29-2015, 07:52
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين اخي الكريم قيمة الربح و الخسارة لا تقسان بعدد الصفقات الخاسرة و الربح لا يقس بعدد الصفقات الرابحة بل الربح يقاس بقيمة الصفقات الربحة
و الامر ينطبق على الخسارة و تذكر ان الارزاق بيد الله

mawwalmammo
03-29-2015, 09:14
كل هذه المشاكل بسبب الرافعة المالية التي تعطينا القوة بل تغطينا الطمع في فتح صفقات من اجل كسب سريع
وارباح كبيرة لكن الواقع ان هذه ليست طريقة تداول سليمة بل علينا ايها الاعضاء ان لا نزيد في حجم الرافعة الا بقدر ما تمكننا من فتح 5 في المائة من الرصيد

mohamedhassn
04-04-2015, 20:05
من الصفقات الخاسرة مقابل الصفقات الرابحة مع وجودمعامل عائد إلى مخاطرة يساوي ... أكثر من ممتاز وفي عدد قليل من الصفقات الرابحة ، إلا أن السر وراء ذلك هو معامل .... you are having a real problem in your technical analysis knowledge .

mohamed.atef
04-30-2015, 08:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته مشكور أخي الكريم على الموضوع كأن الحظ يلعب دوره في الربح واحيانا رغم اخذي كل الاحتياطات في فتح الصفقات ورغم هذا تتعرص صفقاتي للسالب لايام وكاني ممتاز في الخسارة ,انه الحظ ياخي ,والمال قسمة ونصيب من الله

salahabuzaid
04-30-2015, 08:24
بسم الله الرحمن الرحيم
مشكور جدا يا اخي على هذا الموضوع الرائع و التحليل القيم جدا و نتمنى المزيد من هذه المواضيع ..........
شكرا جزيلا ......

snnaky
02-19-2016, 20:30
نقاش اية ياخال انت محتاج تتعلم الفوركس الأول واضح ان حضرتك مش فاهم وعشان تفهم مش عيب انك مش فاهم بس العيب ان المعلومات تكون موجودة فى المنتدى وانت مش مهتم انك تعرفها وبتعمل موضوع على شيء هايف جدا
يخال قبل ما تفح صفقات وتتعلم على الديمو الديمو مش للتعليم انما للتطبيق وفى فرق كبير بين انك تتعلم وانك تطبق اللى اتعلمتة على الديمو

Zezobebo3
02-21-2016, 23:32
يااستاذى الفاضل النفسيه ثم النفسيه افضل اقولها للصبح النفسيه والضغوط العصبيه الموجوده على المتداول وهو عالحقيقى لذا اهم صفه لابد ان تكون موجوده فى المتداول هى الصبر

fanta
04-30-2016, 17:33

بارك الله فيك اخي على هدا الموضوع الجميل و ربي يجعلو في ميزان حسناتك

الله يهدينا و يهدي جميع المسلمين جزاك الله خيرا وبارك فيك

mohamedyou1958
04-30-2016, 18:07
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
درس جميل و شرح يعني جيد جدا أخي الكريم بارك الله فيك و أعانك في شروحات أخرى و دروس أخرى لمجال الفوركس
و على العموم نحن هنا في المنتدى للإستفادة و التعلم من مواضيع مثل هذه
تحياتي أخي الكريم

جمال صادق
04-30-2016, 19:16
اعتقد ان من اه العمليات لتى تتناسب مع حجم التداول فى سوق الفوركس هى التى تكون نابعة من نفس المتداول ليس الطرق التى يكتسب بها توصيات من متداولين اخرين

drsafaseefo
04-30-2016, 19:20
لم أفهم ملاحظتك بالشكل المناسب أخي الكريم ولم أفهم كيف ماذا تقصد من الموضوع أتمنى المزيد من التوضيح
على العموم شكرا لك وأتمنى أن تحصل على اجابة لاستفسارك من السادة الأعضاء الكرام

islammowafy
04-30-2016, 19:22
بالرغم من انة موضووووووووووع غااااااية فى الاهمية تسلم ايدك مجهود جباااااااااار حقيقى ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااالف شكر

mohamedyou1958
04-30-2016, 19:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
درس جميل و شرح يعني جيد جدا أخي الكريم بارك الله فيك و أعانك في شروحات أخرى و دروس أخرى لمجال الفوركس
و على العموم نحن هنا في المنتدى للإستفادة و التعلم من مواضيع مثل هذه
تحياتي أخي الكريم

nonam
11-01-2016, 14:12
السللام عليكم ..... من الممكن ان يكون التعاملمع ادارة راس المال الاهم في التعامل مع التداول ومن الممكن ان يكون التداول علي احجام ثابتة وبكدة لو انت عملت عدد نقاط كويس يبقي انت كدة من الكسبانين اللي في التعامل مع التداول ومن المهم جدا ان يكون التعامل مالاهم في التداول

tahar2015
06-16-2017, 11:23
العبره ليست في عدد الصفقات الرابحه
او عدد الصفقات الخاسره
العبره في المجوع هل هو ربح ام خساره
لانو ممكن تكون الصفقات الخاسره بخساره قليله
والرابحه بربح كبير

Mhd nour
06-16-2017, 13:36
تحياتي اخي اعتقد انه من الممكن ان يكون التعامل مع ادارة راس المال الاهم في التعامل مع التداول ومن الممكن ان يكون التداول علي احجام ثابتة وبكدة لو انت عملت عدد نقاط كويس يبقي انت كدة من الكسبانين اللي في التعامل مع التداول و بالتوفيق

zoka1101
06-16-2017, 13:44
الصفقات الرابحه اكثر من الصفقات الخاسره ومع ذلك بتخسر
الرد الطبيعى لان عدد النقاط اللى انت كسبتها اق كثير من عدد النقطاط اللى انت خسرتها
بس انا ليه اجابه اخرى وهى
ان السبب فى هذا الموضوع هو العامل النفسى بمعنى ان كل ما تكسب اى صفقه بتقول الحق واقفل وكفاية اوى كده انما لما بتخسر بتفضل تصبر على الصفقه وتلاقى الخساره بتاعتك كبيره
العامل النفسى اهم شىء

yousee
06-16-2017, 20:32
ان الناس الدي تكون عندهم الصفقات الرابحة أكتر من الخاسرة ومع دلك يجدون أنفسهم خسرو نسب كبيرة من المال هدا يبين أن تجارة غير منضمة ولا يقوم بئي ادارة للمال

Hasni4
06-16-2017, 20:36
شكرا لك اخي العزيز على هذا الموضوع الذي استفدت كثيرا وتعلمت منه العديد من الاشياء في عالم التداول وانصح اخواني المتاجرين بالتعلم قبل المتاجرة