PDA

View Full Version : شباب ارجو المساعده

mahmoud30
08-18-2012, 04:39
اخواني انا لسه مبتدا في مجال الفوركس
وتعلمت ازاي اضارب بطريقه اسكالبينج
سوالي في ايه طرق تانيه ممكن استخدمها غير اسكالبينج تكون جيده ومتجربه

ولدي بعض المفاهيم عايز اعرف معناها
1-الباك تيست
2-اكسبريت
سوينجيه وهل هي طريقه جيده ومشهوره ولا3- :))

Mohamed90
08-18-2012, 04:47

1-الباك تيست
2-اكسبريت

السلام عليكم اخي العزيز يوجد كثير من الاستراتيجيات المنتشرة فقط ابحث ممكن تجد واحد ممتازة

بخصوص الباك تيست هو اداة للتجربة و اخد نظرة اولية على نسبة نجاح الاستراتيجية
بخصوص الاسكريبت هو برمجة الية تضع فيها الاستراتيجية او أوامر و شروط و اهداف و يقوم الاسكريبت بتداول بنفسه تلقائيا بدون تدخل يدوي
السوينجية هي طريقة في التداول تعتمد على الاستثمار اموالك في صفقات طويلة المدى تتعدى الاسبوع و هي طريقة ممتازة و تجعلك بعيد عن التوتر و الاعصاب و لكن تحتاج للمهارة و احترافية الى جانب الحساب الكبير الذي يتحمل السيولة السوق قبل تحقيق الهدف

mahmoud30
08-18-2012, 04:59
السلام عليكم اخي العزيز يوجد كثير من الاستراتيجيات المنتشرة فقط ابحث ممكن تجد واحد ممتازة

بخصوص الاسكريبت هو برمجة الية تضع فيها الاستراتيجية او أوامر و شروط و اهداف و يقوم الاسكريبت بتداول بنفسه تلقائيا بدون تدخل يدوي
السوينجية هي طريقة في التداول تعتمد على الاستثمار اموالك في صفقات طويلة المدى تتعدى الاسبوع و هي طريقة ممتازة و تجعلك بعيد عن التوتر و الاعصاب و لكن تحتاج للمهارة و احترافية الى جانب الحساب الكبير الذي يتحمل السيولة السوق قبل تحقيق الهدف

شكرا يا اخي علي الرد وكل سنه وانت طيب
طيب حضرتك تنصحني اجرب اني استراتجيه و اتعود عليها عشان انا لسه مبتدئ فياريت تنصحني علي استراتجيه معينه اجربها وشكرا

Mohamed90
08-18-2012, 05:05
شكرا يا اخي علي الرد وكل سنه وانت طيب
طيب حضرتك تنصحني اجرب اني استراتجيه و اتعود عليها عشان انا لسه مبتدئ فياريت تنصحني علي استراتجيه معينه اجربها وشكرا

السلام عليكم اخي بخصوص الاستراتيجيات هذا يخصك اتن انت لمفروض تختار النوعية التي ترتاح فيها و تناسبك و تلائم وقت تفرغك
و كل عام و انت طيب و السلام عليكم

mehdi bourazza1
08-18-2012, 05:16
السلان عليكم ورحمة الله تعلى و بركاته

انا ايضا اريد شرح هذان المصطلحات

1-الباك تيست
2-اكسبريت

khototo
08-18-2012, 15:15
أنا شخصيا استفدت الكثير الكثير من هذا الموضوع و التفاعل جزاكم الله ألف خير

انس بن تن
04-29-2013, 14:36

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا فعلا استفدت من رد حضرتك بارك الله فيك وربنا يجعله ف ميزان حسناتك اللهم امين تحيااااتي بالتووووفيق

mekawypair
05-05-2013, 18:42
جزاكم جميعا كل خير
انا كنت لااعلم تلك المعلومات القيمة نرجوا المزيد

صحتك بالدنيا
05-05-2013, 22:22

1-الباك تيست
2-اكسبريت

الاسكاليبنج طريقه لطيفه جدا للمتاجره
المهم فيها عدم الطمع مجرد انك تخطف بعض نقاط وتخرج
استمر عليها جمع نقط الى ان تتعلم غيرها

matrixno
05-05-2013, 22:45
انا فعلا استفدت من موضوع وردود الاعضاء حضرتك بارك الله فيك وربنا يجعله ف ميزان حسناتك اللهم امين تحيااااتي بالتووووفيق

aliahamed8686
05-11-2013, 02:44
الشموع اليابنية لانها من افضل انواع الرسم البيانى
ايضا معرفة نقاط الدعم والمقامة
لان معرفة الدعم والمقاومة يوضح مناطق البيع والشراء

انس بن تن
05-28-2013, 20:27

بصراحه ردك ممتازة جزاك الله خير
بجد ساعدتنا كمبتدئين وشكرا لصاحب السؤال هو فادنا لطرحو السؤالين دول
بالتوووفيق للجميع

joker7diaa
05-30-2013, 01:43
الباك تيست دي يعني تقوم بتجربة استراتيجية معينة كيف كانت تعمل سابقاً
اما السكربت ده يشبه الاستراتيجية لاكنه يضع في ملفات المنصة وكل سكربت يختلف عن التاني في طريقة العمل

melad
05-31-2013, 02:12
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته , بالنسبه للإسكالبينج فهو ما يجع السوق يركع امام المتاجر و هو اسرع طريقه للربح , إكسبرت تعنى متداول ألى , الباك تست هى طريقه لتجربه الإستراتيجيات , سوينجيه او السوينج هى الصفقات طويله الأجل

hedimed
05-31-2013, 02:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو
يمكنك تجربات الإستراتيجية تعمل أو لا

hebkar
08-21-2013, 00:34
اهلا بك اخى العزيز
التداول بطريقه الاسكالبينج من اخطر طرق التداول وافضل الفريمات الاكبر كال1-4ساعات
الباك تيست هو عمل اختبار لاكسبيرت او مؤشر لفتره زمنيه سابقه
اكسبيرت هو عباره عن تداول الى يتم دون تدخل منك
تحياتى لك

MichMich
08-21-2013, 01:28
ليس غندي فكرة عن اساليب التجارة يا اخي
اتمنى ان تحد الدعم من الخبيرين و دوي التجربة

soooonor
08-23-2013, 15:06
يوجد طريقة اخرى للتداول وهى تعتمد على الصفقات طويلة المدى التى قد تستمر لمدة ساعة او يوم اوقد تستمر لشهور

الباك تيست هو اختبار مبدئى لمدى نجاح الاستراتيجية التى تريد استخدامها فى التداول

kachary
08-23-2013, 18:06
الباك تيست تقوم به عندما تملك استراتيجية وتحب ان تختبرها فتعمل لها باك تيست
اما الاكسبيرت فهو متل برنامج الي يقوم بالمتاجرة بدلا منك
اما بخصوص الطرق الاخرى فهي الهيدج والسوينج

barcaloni3333
08-23-2013, 19:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الباك تيست هي أن تقوم بإعادة اختبار استراتيجية ما أما الإسبرت هو المتداول الآلي

charchabila
08-23-2013, 23:32
لا عرف يا اخي حتى ما هي الاسكالينج
اتمنى ان تجد ا تيجث عنه في اجابات الاعضاء

fares2alex
08-24-2013, 12:27
اخي الغاليالباك تيست هو ان تعمل اختبار للاستراتيجية المسبقة بترجع للشارت للخلف وبتشوف الاستراتيجية شغالة من قبل ولا لا

الاكسبريت العمولة اللي بتاخدها الشركة على كل صفقة بتفتحها

أميمة
10-01-2013, 17:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك اخى الكريم اشكرك
على طرح موضوعك الاكثر من رائع وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

---------- Post added at 02:17 PM ---------- Previous post was at 02:17 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اهلا بك اخى الكريم
ان شاء الله تلاقى رد يفيدك اعذرنى لانى مبتدئة فى المجال اتمنى لك حظا موفقا

waleedhafez
10-01-2013, 17:19
اخى الفاضل لاتاخد طريق يطرحها عليك غيرك وتاخدها وتطبقها بدون ان تعلم محتواها والافضل انك تعرف محتواها واتخد منها ما يتناسب معك او ما قد تعرفت عليه وفهمته علشان تكون بصير بالسوق بشكل افضل

منى الجندى
10-02-2013, 18:02
بالنسبه لاسئلتك فقد استفدت شخصيا من الاجابات الفعاله
انما الاستراتيجيه انت من تحدد وتختار واسهل استراتيجيه
مازلت اتدرب عليها هى thvولكن لم اقتنع انى اقدر اعمل بها حقيقى الا بعد التدرب جيدا
والتعلم من الاخطاء

mohamed saad
10-06-2013, 00:55
هناك طرق عديدة للتداول بالفوركس غير الاسكالبينج وافضل منه وأأمن مثل التداول الانترداي اي دخول صفقات يومية بهدف وستوب صغيرين وهذه الطريقة تصلح لاي مبتديء وتحقق ارباح جيده ايضا من افضل الطرق ما ذكرته السوينجات وهي صفقات طويلة الامد لا تعتمد على ستوب لوز ولكن تعتمد على انظمة اخرى تسمى التبريد والهيدج وهي تحتاج لرأس مال جيد وتحتاج الى مستوى متقدم وليس مبتديء بالنسبة للاكسبيرت هو عبارة عن استراتيجية مبرمجة وتعمل على الشارت اليا دون تدخل المتداول ولا انصحك به اما الباك تيست فهو البحث عن نتائج استراتيجية معينة على الشارت بمشاهدة البانات التي حدثت والمعروضة على الشارت

youssef38
10-06-2013, 17:42
youssefjaafa38@gmail.com

ashrafshawky
10-06-2013, 17:44
اخى الكريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وستجد بة الكثير من اساسيات الفوركس
والبحث فى جميع المواقع عما تريد

doaa sary
10-07-2013, 21:27
بما انك لسة مبتدئ افضل استراتيجية ليك هى الاسكالبينج وخطف 5او 10نقط
اكسبيرت دة برنامج الى بيتاجر بدالك

mohamedmajdoubi
10-13-2013, 23:40
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

hasback
10-14-2013, 15:31
مرحبا بك اخي الكريم محمود بين اخوانك في المنتدى وان شاء الله تستفيد من المنتدى بالعلم النافع وايضا الربح ,بالنسبة لطريقة غير الاسكالنج هناك الهيدج اي فتح صفقتين عكس بعض في نفس الزوج ولكن هذه الطريقة تتطلب التدريب الجيد علها في الديمو قبل العمل بها في الحساب الحقيقي,اما الاكسبيرت فهو برمجة لطريقة ما من المتاجرة تستلزم عمل برمجاتي وشخص ملم بهذا الميدان اما استعملات الاكسبيرتات فهناك اكسبيرت مثلا يفتح في وقت محدد تحدده او عند الربح المعين ...اما الباك تست فهي يطلق على الفترة التي تجرب فيها الاكسبيرت

rsfbg2010
10-15-2013, 01:59
السلام عليكم جميعا
اخى يوجد ايضا الصفقات المتوسطه المدى والتى تستغرق يوم
وهى الصفقات ايوميه وهناك ايضا الصفقات السوينجيه والتى يكون اهدافها كبيره
ولكنها تحتاج الى راس مال كبير
تقبل تحياتى

ahmedanwar
10-15-2013, 02:04
استفدت من موضوع وردود الاعضاء حضرتك بارك الله فيك وربنا يجعله ف ميزان حسناتك
ونرجو المزيد ولا تحرمنا من هذه المشاركات الرائعه المفيده

amgad1
10-15-2013, 11:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكراً اخي علي هده المعلومات الجميله
واتمني لكم التوفيق والنجاح

---------- Post added at 08:47 AM ---------- Previous post was at 08:43 AM ----------

ان تقدمو لن كل ما هو جديد

tounsi7orr
10-15-2013, 15:41
أنا شخصيا استفدت الكثير الكثير من هذا الموضوع و التفاعل جزاكم الله ألف خير

---------- Post added at 01:41 PM ---------- Previous post was at 01:40 PM ----------

السلام عليكم استفدت كثيرا من هذا الموضوع يا جماعة جزاكم الله ألف خير
ويسعدني ان اكون بينكم في هذا النتدى الجميل والشيق

warda heloa
10-19-2013, 13:15
انا ايضا مبتدئة وكنت لا اعلم معنى هذه المصطلحات وقد استفدت كثيرا من ردود الاعضاء الكرام و عرفت ماذا يعني كل من الباك تيست و اكسبريت

doola2020
11-18-2013, 16:58
أخي طريقة الاسكالبينج جيدة ولكن للي يتقنها جيدا لأنها خطيرة جدا وممكن ان تضيع حسابك بالكامل وممكن تستخدم المتاجرة بالأخبار

forexman55555
11-19-2013, 22:52
اولا انا احب ان انصحك ان تتاجر بطريقة سكالبينج طوال الوقت لانها
رائعة جدا و تجعلك تربح الكثير لكن هناك طرق اخرى كثيرة للمتاجرة سوف تتعلمها مع الوقت

xdorex
12-31-2013, 01:46
اخي الكريم الباك تيست هي طريقه لتجربة الاستراتجيات والاكسبرتات
والسوينجيه يعني ان تدخل في صفقه طويله المدى ولكن بلوت قليل وتعتمد على نقاط اكبر
وطريقة الاسكالبنج التي قلت انك تعلمتها هي صعبه جدا وتحتاج الى خبره طويله في المجال

ahmedhawash
12-31-2013, 16:11
الاسكالبينج اسلوب جيد ممكن ان تشتغل بيه مع مزيد ن التدريب على هذ الاسلوب على الحساب التجريبى

والاكسبيرت هو برنامج بيكون مبرمج على استراتيجيه معينه ويتداول اليا على المنصه بعد اعداتده عليها

والله المستعان

جمال صادق
12-31-2013, 17:07
يمكنك بعد ان تتعلم استراتيجية معينة و تعرف كيفية تطبيقها ان تجربها على الديمو و يمكنك ايضا ان تختبر هذة الاسترتيجية من خلال البك تيست

midouknight
12-31-2013, 17:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً بك أخي الغالي أما بعد
لابد من زيارة الصفحة الخاصة بالتعلم في منتدانا الغالي وبذلك تجد اجوبة لكل استفساراتك

ishak88
12-31-2013, 17:35
اخي الكريم بخصوص الباك تيست هو اداة للتجربة و اخد نظرة على نسبة نجاح الاستراتيجية المعمول بها
بخصوص الاسكريبت هو برمجة تضع فيها الاستراتيجية و يقوم الاسكريبت بتداول بنفسه تلقائيا بدون تدخل منك

Moro_Mezo
12-31-2013, 18:25
الاستراتيجيه انت من تحدد وتختار واسهل استراتيجيه
مازلت اتدرب عليها هى thvولكن لم اقتنع انى اقدر اعمل بها حقيقى الا بعد التدرب جيدا
والتعلم من الاخطاء

المسافر
01-04-2014, 07:38
واللة يا اخى انت لو دورت فى المنتدى هتلاقى الاخ الكبير احمد مختار عامل فيديو بيشرح فية الباك تست
وهو واضح جداااااا تعرفة عن طريق الفيديو احسن
تقبل مرورى

زهرة 124
01-04-2014, 18:15
حضرتك بتقول انك لسة مبتدأ وتعلمت الاسكاليبنج
ولكن معظم النصائح تحذر من التجارة بالاسكاليبنج للمبتدئين لانها تحتاج خبرة كبيرة الي جانب الدخول بلوت كبير لتحقيق اهداف قليلة فلو خسرت الصفقة ستخسر كثيرا
تقبل وافر احترامي

alaaaziz
01-05-2014, 02:40
اخى الفاضل
يجب درسة كتابة التعليم فوركس افضل يوجد بيه تعليم كل شئ عن التدوال والمنصة
بالاضافة فديوهات خطوه خطوه وسوف تكون محترف ..وفققك الله

hema2013
01-05-2014, 03:44
السلام عليكم ورحمة الله
انا انصحك يا اخى بان تتعلم استراتيجية معينة وتقوم بتحليل السوق والمتاجره على التحليل ده
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

nihed trabelsi
01-05-2014, 15:38
اخي الكريم ان الباك تيست هو وسيلة اختبار يتم خلالها اختبار استراتجية ما
مؤشر او اسكريبت على ضوء التدرج او التسلسل التاريخي لتحرّك زوج ما من العملات

نور المعرفه
01-05-2014, 17:34
أخي مالذي تفعله بالضبط ؟؟؟؟؟ ! ، ألهذه الدرجه أنت مستعجل لخسارة مالك ! عليك أولاً أن تتعلم الأسس في الفوركس ، وبعد هذا إن شاء الله ستجد نفسك تجيب عن كل هذه الأسئلة لوحدك ومن غير مساعدة ، دعائي لك أن يهديك الله ويوفقك .

mta1
03-22-2014, 05:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على الرسول الكريم وعلى اله وصحبه اجمعين وعلى من تبعهم باحسان الى يوم الدين اما بعد
جزاكم الله خيرا شباب معلومات قيمة استفدت منها فعلا وكانت ذا نفع كبير لى واصلوا التقدم وتقبلوا تحياتى
....
..................

a7med84
05-30-2014, 20:17
الاكبيرت ده برنامج لاستراتيجيه مبرمجحه يتم تركيبها على المنصه

وتتداول بشكل الى يعنى تفتح وتغلق الصفقات مع نفسها على برمجتها

والله يوفقك

abo heba
06-01-2014, 00:46
اهلا بك
الاسكالبينج تعتبر من اخطر طرق التداول ولا تناسب الكثير ممن يتداول وخصوصا فى بدايه الطريق ولابد ان تتعلم
طريقه التداول على المدى المتوسط ويكون افضل مع اداره راس مال

abood-k
06-02-2014, 03:37
لم أسمع بهذه الاستارايجيات من قبل ولكني
أعتقد أن الاستراتيجية الخاصة بك التي تجريها وتستعملها وتحقق لك ألأرباح هي الأقضل مهما كانت بسيطة .

chokrito
06-02-2014, 13:14
المرجو من الخبراء الفاهمين يفيدوك لاني لسه مبتدا وما بعرف السكلينج

ilyes chaieb
06-03-2014, 23:47
الباك تست هو اختبار الاستراتيجية او الاكسبيرت من فترة مضت الى الوقت الحاضر
و الاكسبيرت هو نظام تداول الي , يعنى يتاجر لوحده يفتح و يغلق الصفقات دون تدخل منك
------------------------------

samy rezk
06-04-2014, 14:29
انا بشكر صديقى ناشر الموضوع لانى ما كنش عندى اى فكرة وبشكر اصدقائى الى
شاركوا بالتوفيق والنعيم للجميع انشاء الله شكرا...

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

chokrito
06-06-2014, 21:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
اخي انا لسه عضو مبتدء في هدا المجال واتمنى ان تستفيد من المشاركات المفيدة للاعضاء الخبراء

karam22
06-06-2014, 21:15
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
الاسكالبينج اعتقد انه غير مسموح به في انستا علي ما اذكر
اما باقي انواع المتاجرات فهي متاحة علي كل حال .....................

forex forex1
06-06-2014, 22:21
:yahoo::) السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم اخى يوجد ايضا الصفقات المتوسطه المدى والتى تستغرق يوم
ولكنها تحتاج الى راس مال كبير اتمنى ان تتقبل مروورى وبالتوفيق للجميع ان شاء الله اخى الفاضل :)

ishytower
06-18-2014, 12:06
السلام عليكم اخي الكريم انا اعرف ان الاكسيبرت هو مجموعه من المؤشرات والتحليللات يكونوا لك استراتجيه خاصه بك تقوم بحفظها وتستخدمها في اي وقت بدون ماتعيد ادخال كل المؤشرات مره اخري

8150017
06-18-2014, 12:09
الباك تيست هو انك انت بتختار استراتيجه معينه عاوز تجربها لفتره معينه وعن طريق الباك تست بتحدد نوع الاستراتيجيه والوقت اللى عاوز تجربها فيها ويبين لك مدى نجاحها
اما الاكسبريت فهذا عباره عن حاجه كده زى المؤشر تعطى له اوامر ينفذها تلقائى من نفسه دون تدخل يدوى منك واذا كنت مبتدئ انصحك بالابتعاد عنه

nurlazahjob
06-18-2014, 23:19
شرح هذان المصطلح

1-الباك تيست .? انا كنت لااعلم
فعلا استفدت من الكثير الكثير الكثير من هذا الموضوع و التفاعل جزاكم الله ألف خير

forex48
06-19-2014, 15:07
اخى الفاضل لاتاخد طريق يطرحها عليك غيرك وتاخدها وتطبقها بدون ان تعلم محتواها والافضل انك تعرف محتواها واتخد منها ما يتناسب معك او ما قد تعرفت عليه وفهمته علشان تكون بصير بالسوق بشكل افضل.........

مصطفى حمدان
06-19-2014, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الاسكالبينج احد اسليب المتاجرة فهناك اسلوب السوينج وهو فتح صفقات طويلة المدى وهناك اسلوب الهيدج وهو فتح صفقة عكس صفقة ولكن افضلهم الاسكاليينج

AdhamTaha
06-19-2014, 18:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يوجد اخى الكريم العديد من استراتيجيات التداول يمكن ان تجدها فى قسم الإستراتيجيات فى المنتدى

تقبل مرورى و تحياتى و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ahmedmomen
06-19-2014, 22:53
الباك تيست اخي الكريم اعتقد ان انت بتجرب الاستراتيجية على الحساب الديمو وتشوف نسبة نجاحها
اما الاكسبرت فهو برنامج للتداول الالي اما معنى فتح صفقة سوينيجة يعني صفقة تستمر لمدة طويلة اكتر من اسبوع

ilyes chaieb
06-20-2014, 07:19
:yahoo::) السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم اخى يوجد ايضا الصفقات المتوسطه المدى والتى تستغرق يوم
ولكنها تحتاج الى راس مال كبير اتمنى ان تتقبل مروورى وبالتوفيق للجميع ان شاء الله اخى الفاضل :)

رأس المال مطلوب لجميعع انواع الصفقات
و كلما كان راس المال كبير مع حسن استعمال ادارة المال كلما زادت فرص الربح و الصمود اطول بالصفقة و بالسوق عامة
لذلك رأس المال يجب ان يكون كبير

مع اجمل تحياتى

ebram
06-20-2014, 07:27

1-الباك تيست
2-اكسبريت

علشان تنجح في اسلوب تداولك لازم تختار اسلوب انت متنع انه صحيح
بمعني انك عند دخولك الصفقات البيع او الشراء لازم تعرف ننقط الدخول ونقط الخروج وكمان ازاي ممكن توقف الخساره لو السوق انعكس

RomanyMoreed
06-22-2014, 20:41

شوف حضرتك الباك تيسيت بيه تقدر تختبر استراتيجيه اما الاكسبيرت ده بيفتح صفقات لوحده فقط لما يتم تحقيق شروط الاستراتيجيه

محمد السيد محمد
06-22-2014, 21:21
الاسكالبينج طريقة للعمل تنناسب الذين لديهم وقت كافي لمتابعة صفقاتهم على الشارت
اما السوينج هي طريقة بتحلل عشان تعرف الاتجاه ماله فيه ثم تعد الصفق وتحدد هدفها واستوبها
وتسيبها وتبقي ترجع لها وقت تاني

shellfish_ssa
06-23-2014, 01:03
بسم الله والسلام عليكم ورحمة الله
اخى الكريم اهلا بك عضوا جديدا على اسرة المنتدى الكرام على الاكيد الاسكالبينج من طرق التداول الشيقه جدا اما
عن طرق اخرى فهى نفس الطريقه اللى بتحلل بيها ولكن على مدى ابعد ورؤيا اوسع يعنى صفقه على المدى الطويل شويه
وطبعا تستعين بالتحليل الخبرى اهم تحليل بالنسبه للصفقات الطويله فاحذر لان الاسعار فى السوق متقلبه وبالتوفيق

ishytower
06-23-2014, 09:28
السلام عليكم اخي الكريم تعلم الفوركس ليس بتعريف مصطلح او اتنين ايحث عن الفيديوها والكتب والاكسبرت معناه حفظ بعض المؤشرات مع بعض واستخدامها في الوقت الذي تحدده

Fixou
07-24-2014, 23:39
مرحبا أخي الكريم
شكرا على المعلومة بس لا أظن انه المكان الأنسب لذلك
لأننا هنا بصدد مناقشة الفوركس ليس الانتاج و نحوه
يس عندك ألف حق في التركيز على الخدمات

chokrito
07-25-2014, 02:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
اتمنى اخي ان تكون قد اخدت مفهوما واضحا من الاعاضاء الي رضو عليك في المشاركة

abdgaribtc
08-23-2014, 21:14
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته في الحقيقة كل شخص وله استرتيجية يرتاح اليها وافضل ان يكون الشخص فاهم جيدا لموضوع الترندات ومن ثم يتبع اي استرتيجية تتوافق معه

gehad87
09-11-2014, 22:40
الطريقة التانية انك تاخد الكتب وتقراها وتتعلم الاساسيات
وتتعلم تحليل فني وتحليل اساسي قبل ما تدخل السوق
وتعك عك السنين وانت مش عارف
والاقسام مليانه كتب ممكن تفيدك وتخليك فاهم كل حاجة

awa
10-14-2014, 18:11
انت لو جربت سكالبينج يبقى عكسها هو السوينجات لو عايز تجربه و هو
التجارة لفترات طويلة و لكن خد بالك ان السكالبينج امن اكثر

mahmoud mostafa
10-18-2014, 17:03
موضوع فى غاية الروعة بارك الله فيك اخى الفاضل
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

mohammednasser
11-22-2014, 15:38
انا فعلا استفدت من موضوع وردود الاعضاء حضرتك بارك الله فيك وربنا يجعله ف ميزان حسناتك اللهم امين تحيااااتي بالتووووفيق

dalirap
11-22-2014, 16:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
الأكسبرت هو برنامج علي أما الباك تست فهو يستعمل لمعرفة نسبة نجاح الاكسبرت

basim
02-10-2015, 15:31
السلام عليكم
اخي الكريم هناك الكثير من الطرق والاستراتيجيات المتبعه في سوق تداول العملات والمعادن
منها الصفقات السريعه والتي تعرف بالسكالبينج والصفقات العكسيه والتي تعرف بالهيدج وغيره
ويمكن الدخول الى القسم التعليمي في المنتدى وستجد الجواب

4ex trader
02-10-2015, 22:26
ان م تستفسر عنه بعيد تمام عن موضوع الاسكالبنج وارجو ان تعيد المواضيع وستجد الاجابة على كل اسئلتك

antonioforex
02-27-2015, 03:34
السلام عليكم
اخي الباك تيست هو برنامج كي تقوم باختيار استراتيجيتك اما الاكسبرت هو التداول
الالي و لكني لا اعتمد عليه لاني اريد اكتساب الخبرة في هدا المجال سلام

chennana
03-25-2015, 19:56
الاكسبرت عبارة عن برناج الي يفتح و يغلق الصفقات اليا
الباك تيست هي عملية تقوم من خلالها بتجربة الاكسبرت خلال مدة زمنية سابقة لتحديد نسبة ارباح الاكسبرت
بالتوفيق

sof
03-25-2015, 20:36
النقاط او الاساسيات او القواعد سهلة جدا في كتابتها او قرائتها لكن تطبيقها على الواقع صعب جدا
لاتشترى أبدا لان الأسعار رخيصة فقط تهبط أكثر ولا تبع لان الاسعار مرتفعة...

katreenaziz
04-08-2015, 15:42
اخى الكريم بلطبع الاسكالبنج دية طريقة من الطرق فية طرق كتير والسوينجات دية الصفقات طويلة الامد والاكسبرت دية استراتيجية جاهزة للعمل على المستاتريدر والباك تست انت بتعملة علشان تشوف الاستراتيجية ناجحة ولا لا بلتوفيق

moutanabbih mohammed
04-08-2015, 20:31
الســـــــلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
اخي الباك تيست هو خاصية لتجربة مدى مصداقية ودقة المؤشرات
و الاكسبيرتات و هذا الاخير هو عبارة عن برنامج تداول آلي

dollarsniper
04-08-2015, 21:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته أنا جديد في التعامل بالفوركس اشكر جميع الاخوة و الاخوات
على المشاركات القيمة و الردود التوضيحية وتساعدوننا على اتقان الا ستراتيجيات و التحليل الفني ومنصات تداول الفوركس الأكثر شهرة والمنتجة
لتحقيق ارباح و تقليص الخسائر التي لا محال منها مشكورين
بالتوفيق ان شاء الله

جابر1979
04-08-2015, 21:34
مصطلحات جديدة علي ، و أيضاً شرح مستوفي من الأخوة الأعضاء ، اي انك وجدت الجواب المناسب و الذي تستفسر الامر عنه ، استفدت و أفدتنا معك ، شكرًا لك و للأخوة الأعضاء في المنتدى

kaka23
04-12-2015, 21:56
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
يوجد الكثير من الاستراتجيات يمكنك البحث عنها في جوجل
الباك تيست تقوم به اتجربة اكسبرت

adnan1969
04-13-2015, 18:30
اخي الكريم انت اذا كنت متقن السكالبج في طريقه قويه ومربحه جدا ابقا فيها الى ان تتعلم استرتيجه ثانيه
والاغلب هو يبحث عن الاسكالبنج

youness bouchenial
06-14-2015, 17:06
شكرا لكل من لأجاب
ولكن نحن بصدد ان نبي ولو شئ يسيرا يرقى بنا الى درجات الافق
وهذا لن يتم الا بالعمل والواحد والجهد المتثابر فالنمضي قدما ونحاول
هدم المستحيل لكي نصل الى كل جديد في عالم التطور

xmenflis
07-31-2015, 20:31
مرحباً شكراً على طرح موضوع

المهـــارات يا أخي لا تأتي بين عشية وضحهــا

بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

sheref elsayed gomaa
07-31-2015, 21:05
السلام عليكم اخى الكريم
اخي الكريم انت اذا كنت متقن السكالبج في طريقه
قويه ومربحه جدا ابقا فيها الى ان تتعلم استرتيجه ثانيه

OSAMA AMER
08-01-2015, 06:32
الســـلام عليكـــم ورحمـــة الـــله وبركـــــاته
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الكرام اتمنى لكم كل التوفيق.
اخى الكريم لا تتسرع فى المتاجرة فى الفوركس كما فعلت انا ولكن عليك ان تكون مؤهل للنفس الطويل حتى لا ترجع من منتصف الطريق

rachadcom
09-25-2015, 12:29
بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه ...

اولا مرحبا بك معنا اخهي الغالي الباك تاست هو تجريب الاكسبرت على فترة زمنية ماضية و الاكسبرت هو منتداول آلي... تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري .

WRZ
11-17-2015, 14:12
ال Moving average هي من اشهر لطرق لتوقع الاسعار في المستقبل
عن طريق حساب متوسط لفتره محدده
و يتناسب رد فعل مع السعر مع مدة المتوسط المحسوب بطريقه عكسيه
كلما زادت المده كلما قل و بطئ رد فعل المتوسط و الخط

waleed shaaban
11-17-2015, 19:01
الاسكالبينجلابدان تعمل عليه باوقات معينه و لتى بالغابب بتكون بلاوقات التى يكون السوق متوسط الحركه و الازوج ذات الاسبريد القليل و وهنا من الطرق التى تعتمدعلى الاخبر و اخرى تعتمد على تذبذب السوق اذا كانت الطريقه التىتعمل بها جيده لا تتركها

M.gamal9463
11-17-2015, 20:54
السلام عليكم اخي بخصوص الاستراتيجيات هذا يخصك اتن انت لمفروض تختار النوعية التي ترتاح فيها و تناسبك و تلائم وقت تفرغك
و كل عام و انت طيب و السلام عليكم

nuclear2010
02-27-2016, 21:07
السلام عليكم جميعا
بما انك لسة مبتدئ افضل استراتيجية ليك هى الاسكالبينج وخطف 5او 10نقط
اكسبيرت دة برنامج الى بيتاجر بدالك
تقبل مرورى

adamarwan
02-28-2016, 16:48
ادا كنت مبتدا اخى نصيحتى لك من الافضل ان تتداول بطريقة العادية
برش الاسكريت الان فهي العديد من المخاطر التى ممكن ان تجرى على الحساب بتاعك
وحظ موفق

عاشق الفوركس
03-21-2016, 17:08
الباكت تيست هو مراجعة العملة في زمن مض والاكسبيرت تحدد عليه الاعدادات ويقوم بفتح الصفقات بشك الي يا صديقى الفاضل,

ali.22595
03-21-2016, 17:40
اخى الفاضل الاسكالبينج جيد لاكن مش هينفع معا شركة انستا لان لازم اى صفقة متقلش عن 5 دقايق
اما الباك تيست دى لاختبار الاستراتيجيات او المؤشرات لمعرفة نتائجها وهل بها اخطاء ام لا
والاكسبريت هو زى استراتيجية بتبرمجها وهيا بتتداول بدون تدخل منك

Carlos
03-31-2016, 07:12
بلطبع اخى العزيز يوجد طرق كثيرة غير الاسكابلبنج اصلا كمبتدئ ابعد عن الاسكالبنج خالص بلنسبة للسوينجات دية صفقات طويلة يعنى بتقعد كذا يوم شغالة انما احنا الى رأس مالنا صغير بنشتغل انترداى يعمل متاجر يومى ادرس تحليل فنى وهتفهم ازاى تتاجر وبلتوفيق

xmenflis1
05-31-2016, 21:16
مرحباً شكراً على إضافة
الباك تيست دي يعني تقوم بتجربة استراتيجية معينة كيف كانت تعمل سابقاً
بتوفيق للجميع