PDA

View Full Version : سوال مهم يستحق النقاش جميعا

zouga91
11-28-2017, 19:42
سلام الله عليكم ورحمة الله وبركانه وبعد
كيف اتغلب على الخوف من انعكاس الصفقات لفتره طويله من الوقت
هل
التدريب اكتر
ام الدخول بتعزيز من مناطق قويه فى حاله التعزيز
ام الدخول بهيدج عكس الصفقه فى حاله فشل التحليل
ام الالتزام بالاستوب لوز فى حاله ان التحليل صح ومقتنع
بيه
ارجو النقاش من اصحاب الخبره ليستفيد الجميع:):):)

Sofien
12-15-2017, 06:40
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته ، أخي الكريم أنصحك بالإقتراح الرابع "الالتزام بالاستوب لوز فى حاله ان التحليل صح ومقتنع
بيه " ، وذلك هو التفكير الإحترافي كل ما تبقى هو أن تعزيز معرفتك بالفوركس وتحسين استراتيجيتك حتى ترفع من نسبة ناجح صفقاتك

castoil
12-15-2017, 06:45
لا أنصحك بالتعزيز يا أخى الفاضل فهو خطير جدا وقد يتسبب فى مرجنة حسابك بل كل ما عليك فعله هو الالتزام بالستوب لوز و عدم تحريكه و الصبر على الصفقة و كلما شعرت بالقلق النفسى حاول أن تراجع القواعد التى فتحت الصفقة على أساسها طبقا للاستراتيجية التى تعمل بها فإن كانت صحيحة فأبق الصفقة كما هى و إلا إغلقها قبل أن تتحمل المزيد من الخسائر - ملحوظة مراجعتك للقواعد التى فتحت عليها الصفقة قد يساعدك على الصبر حتى انتهاء الصفقة

Abo Hamdy
12-15-2017, 07:17
بصراحة كتجربة شخصية مع التعزيز انا عمري ما استفدت منه اعتقد انها فكرة سيئة مش بتفيد الكل هي صحيح ميزة انك تستغلها لكن احنا مش متعلمين ازاي نستغلها فالأحسن تبعد عنها وتكتفي بالاستوب او لو انت عارف ان الصفقة هتخسر من خلال تحليلك فقدامك تلات حلول اما انك تقفلها في وقتها او تستنى الاستوب لوز او انك تدخل هيدج وتلغي الاستوب لوز وتستفيد من الانعكاس اللي هيحصل على صفقتك.

muhammad ismail
12-15-2017, 14:14
السلام عليكم وحمه الله وبركاته
انا هحكيلك اللى بيحصل معايا واقولك ازاى تتغلب على المشكله دى اولا وثانيا وثالثا ادارة راس المال لازم تكون عامل ادرارة راس مال قويه جدا فى الفوركس عشان تقدر تتحمل الانعاكس ثانيا التحليل الصحيح وتكون متاكد من التحليل بتاعك واخيرا انتظار نقطه الدخول القويه فى الحاله دى انا مش بستخدم ستوب لوز نهائى ولو كنت استخدمته مكنتش كسبت سنت واحد من الفوركس

ehabbob
12-18-2017, 02:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى العضو الكريم لتغلب على الخوف ولتعلم الفوركس افضل شئ التطبيق والتدريب على حساب ديمو وتعلم عليه كيفية تحديد اتجاه الزوج على الرسوم البيانيه للصفقة وكيف تجني ارباح منها
والله ولى التوفيق

Ezz Syam
12-19-2017, 15:58
السلام عليكم
اخي الفاضل بالنسبة للموضوع الي بتوجه بنسبة لي انا سئلت بعض اصدقائي واشارو الي بجريب الديمو اولا لتري اليه عمل التداول وبعدها
عليك بالتداول بلا خوف فليس هناك خسارة وربح في هادا الامر

Abanoub hamdy akhnoukh
12-19-2017, 23:46
السلام ععليكم اخى ورحمة اللة اخى
بص موضوع انعكاس الصفقات دة هاتعلمة مع الةت ومع كتر التدريب اتاخد خبرة وهاتعرف ازاى تديرها مع الوقت وازا تتفادى الخسارة

waelmma
12-20-2017, 07:54
:)):)):)) مفيش شك اخى الفاضل ان الالتزام باستوب لوز وبروفت بيكون امان لك ولكن هذا لايمنع ابدا من انك
ممكن ان تستعمل التبريد فى حالة الصفقات الخاسرة او التعزيز لكن انصحك تبعد عن الهيدج لانه به مخاطر والخروج منه بيكون صعب

mohamed ashraf elkholy
12-20-2017, 11:17
السلام عليكم اخي الكريم
انا اعتقد افضل اختيار هو الالتزام بالاستوب
والعمل علي تحديد اسباب الخساره ومعالجتها في اقرب
وقت ممكن لتفاديها في المرات المقبله

Najmi
12-20-2017, 11:23
مرحبا أخي الكريم
صدقني الحل هو أن ترضى بالخسارة ولا حل بديل لهذا .. صحيح الطرق الأخرى إذا فكرت فيها تجد أن فيها شيء من الذكاء لكن السوق متغير باستمرار ولابد أن نتكيف معه
تقبل مروري

asraa
12-20-2017, 13:22
أولا حلل صح وقبل الدخول ضع في تفكيرك كم تخسر ولازم تخسر 3% من الحساب قبل الربح وضع ستوب والهدف وأغلق الهاتف وخليها يا أما الستوب أو الهدف وادخل من مناطق دخول جيده لكي يكون ستوب صغير والهدف ضعف الستوب وشكرا

hamadasalama
12-21-2017, 14:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لو انت متاكد ان الانعكاس ما هو الا تصحيح اتجاه والسعر سوف يعود يبقي اتوكل علي الله وانتظر اهم شئ المارجن بتاعك يتحمل لكن لو مش متاكد اخرج من اقرب نقطه

forexone1
12-21-2017, 14:20
يمكن التغلب على الخوف اثناء التداول في سوق الفوركس بلثقة فى النفس الناتجة عن التعلم و الناتج عن الفهم الكبير الى السوق فالفهم والتعلم هم الذين يجعلونك عندك ثقه كبيره في النفس ولا تخاف من الخساره

3ar3ar
12-21-2017, 15:41
:)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل انا لا افضل استخدما اسلوب الهيدج فهو يعتبر غير قانونى ولا تشجع عليه شركة انستا فوركس
ولكن الشئ الوحيد الذى اضمنه لك انك لا تدخل صفقه قبل ان تكون متأكد كثيرا انها ستكون صفقه ناجحة ولا تقلق من الانعكاسات ستعود الصفقه الى مسارها الصحيح لا محاله مادمت دارس الصفقه
فتأكد انها ستصيب الهدف .......... والله المستعان:)

MeeeMo
12-21-2017, 17:09
السلام عليكم ورحمه الله
اخي الكريم من وجهه نظري المتواضعه ان الالتزام بالاستوب لوز في حاله ان التحليل صحيح هو الامر الصائب حتي لو انعكس عليك السعر ف بالصبر سوف تحقق ارباح ان شاء الله
بالتوفيق

zouga91
12-21-2017, 17:16
سلام عليكم رحمة الله وبركاته اخواني شكرا على تقاعلكم الرائع مع الموضوع فعلا اغلبكم قالو لي ان الالتزاك بوقف الخسارة انا اويد تماما ما قلته عندما طبقا هذا الامر في تجربي فعلا وجت ان الاتزام هو سر النجاح كما انني اصبحت اضع النسبة التي مستعد لتقبلها عندما فهلت هذا الامر كانت النتيجة رائعة صارحة اشكركم مرة اخرى على نصائخكم اتمنى لكم التوفيق

shr
12-21-2017, 17:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
نصيحه والله اوعى تعزز اي صفقه ده طبعا لو انت داخل ب لوت1 دولر مثلا عشان لو عكست تعرف تتصرف

هدير البدري نور
12-21-2017, 18:49
اظن ان التعزيز مفيش حد بيستفاد منه
انت اضع الخطة الجيدة والاستراتيجية وتوكل علي الله
ان شاء الله خير بالتووفيق للجميع تحيااتي لك

alaa50
12-21-2017, 18:56
انت مش محتاج تتخذ اجراء للتغلب على الخوف لان فى الغالب الاجراء دا هيكون تحت ضغط نفسى
انت محتاج تحلل السوق كويس وتدخل الصفقات وتثق فى تحليلك وانت بتحلل لازم تتوقع مناطق الارتداد
حاجه كدا شبه نسب فيبوناتشى اعتبر الصفقه هى موجه طول مهى بتصحح مفيش مشكله لكن لو فى اى اشارات لتغيير اتجاه يبقى لازم انتبه وابحث عن قرار

mirinda
12-21-2017, 18:57
اخي افضل شيء هو الالتزام بالاستوب لوز مع إدارة راس المال بمخاطرة لا تزيد عن ٥٪ من الحساب حتي تكون الخسارة قليله اذا ضرب الاستوب وخسرت الصفقه

Ahmed-Hassan
12-21-2017, 18:58
اعتقد اخى الكريم ان افضل شئ هو الالتزام باستوب لوز حتى تتجنب انعكاسات السوق ويكون البروفت بتاعك على الاقل ضعف الاستوب لوز
حتى يكون محصلة صفقاتك اخر الاسبوع ربح ليك باذن الله ومع اللوقت تزيد ارباحك عن ماسبق وبالتوفيق ليك اخى .

alasfarahmad
12-21-2017, 19:03
السلام عليكم ورحمة الله
صدسقنا الكريم بالعل تعد الخبرة أمر ضروري، والمحور الأساسي في أية خبرة قيامها على قدرة التداول على حساب الأرباح والخسارة المقدرة من كل صفقة يريد تنفيذها، فإذا امتلك القدرة على حساب الربح المتوقع والخسارة المحتملة استطاع أن يجنب نفسه الكثير من الخسائر التي قد تودي بحسابه، وفي حال غياب الخبرة الكافية من المتوقع أن يجد المتدداول الكثير من الصعوبات والتحديات التي تجابهه في عمليات التداول، نتمنى لك التوفيق والنجاح والله الموفق على كل كال.

zunebha
12-21-2017, 19:15
الخوف هو اكبر الاعداء بالفوركس وهو اصعب صفة تأتي بعد الطمع عليك التخلص منها في اقرب وقت وحاول دخول كل صفقاتك بثقة عالية وهذا بعد تخليل فني تقوم به وتنسقه مع تحليل سياسي.

Hassan Owen10
12-22-2017, 17:50
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لكي تتغلب علي خوفك أثناء التداول في سوق الفوركس
هو أن تقوم بوضع الاستوب لوز و التيك بروفيت في المكان الصحيح و درك الصفقة تسير في مجراها.

michael1
12-23-2017, 23:55
من الممكن اخى الغالى ان تقوم بالاعتماد على نفسك فى التحليل
وايضا ان تقوم بالتعلم الكثير عن هذا المجال الكبير جدا وهو الان يعتبر من اهم المجالات فى العالم ومهم جدا