PDA

View Full Version : هل تعلن عن ارباحك ؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5

عمرو
05-19-2012, 10:37
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد

هل اذا ربحت من الفوركس تقوم بعرض نتائج ربحك وتضع تقرير عن صفقاتك؟؟
نرجو التفاعل من الاعضاء

magic777
05-19-2012, 15:44
عن نفسي ممكن ان اضع نتائج عملي بالنقاط فقط وليس الربح بالدولار
او اعرض طريقه عملي وكيفيه العمل بها وادراه راس المال لها
وماهيا مميزاتها وعيوبها من وجهه نظري واتابع معهم لتطويرها اكتر
اعتقد اني بكده اقدر افيد الاعضاء اكتر من عرض نتائج الربح النقدي

aboualy
05-19-2012, 15:55

اتفق معك اخى فعلا صعب ان الواحد يعرض ارباحه بالدولا ولكن ممكن عرضها كنقاط
وهناك الكثير من الاسباب التى قد تدفع الشخص الى عرض ارباحه كان يعرض ارباحه التى يحققها من استراتيجية معينة ليقنع الاعضاء بدقة الاستراتيجية

Mohamed90
05-19-2012, 16:53
السلام عليكم لحد الان لا احقق شئ تابث ولم اجد استراتجية تعمل معي بالموصفات الت اتمنى لكي انشرها او نتائجها و لكن حال وضول للهدف ان شاء الله لن ابخل على احد بمد يد المساعدة و كشف عن كل شئ

Noah
05-19-2012, 17:06
لا اعرض اى شئ عن ارباحى وهذا يرجع الى كل شخص فى الحقيقة لا اريد ان يعرف احد كم اربح وكم اخسر فهذا شئ يرجع لى انا ولا احب حتى ان ابلغ احد كم هو راس مالى الذى اعمل به فىا لفوركس وهذا شئ ايضا اراه انه يرجع لى وليس من شأن احد ان يعرفه عنى

Smart
05-19-2012, 17:34
اذا كان الاعلان بهدف تشجيع المتاجرين ولجعلم يؤمنو ان هذا السوق به ربح
لما لا يمكن جميعا ان نعرض ارباحنا ولكن البعض يخشى ان يعرض ارباحه
والبعض الاخر يريد عرضها ليدير الحسابات وليتفاخر

kingman
05-19-2012, 22:40
انا عن نفسى بحب الخصوصية فى المتاجرة ومش عرض النتائج عموما لكن اذا كان لها هدف معين من عرضها وهدف مفيد فلما لا مافيش مانع فكثيرا مايعرضوا نتائجهم لتشجيع الآخرين واعطاء لهم الأمل والبعض ليثبتوا انهم ناجحين ويجذبوا الناس للتداول معهم او طرح استراتيجية واظهار مدى قوتها وتحقيقها للربح فهى طرق مشروعة وكل واحد واهدافه

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 21:15
نعم ممكن اعرض ارباحى بالنقاط

لما ادخل صفقة

او اوصى بصفقة

اقول انا كسبت كم نقطه واعرف الناس

تحياتى

ahmed
05-23-2012, 22:48
ممكن اعرض ارباحى بس يكون فى سبب لذلك
يعنى لو الشباب راح يستفادو من ذلك كتشجيع او ما شابه
معنديش مانع من عرض النتائج

silverfox
05-23-2012, 23:25
عن نفسى اعتقد ممكن اوريها لاخواتى واصحابى لكن لاى حد مش ممكن خصوصا اما يبقى الربح كبير ساعتاه هفكر قبل مقل حد اى حاجة عن ارباحى

HARRY POTTEER
05-24-2012, 01:17
انا دائما لا افضل الاعلان عن الارباح المادية لكن في حالة ادا كانت هده الطريقة
تشجع المبتدئين و ترفع معنوياتهم لكي يتمكنوا من دخووول السووق
فلا باس من دلك

youmuststop
05-30-2012, 07:20
انا لا اربح الا القليل جدا ولذلك لا خوف من الحسد او اي شئ ولكن بعض الذين يحققون اموال طائله يرفضون الحديث عن ذلك في المنتديات واعتقد انه الافضل

sunlight
05-30-2012, 15:47
انا لا اربح الا القليل جدا ولذلك لا خوف من الحسد او اي شئ ولكن بعض الذين يحققون اموال طائله يرفضون الحديث عن ذلك في المنتديات واعتقد انه الافضل

وانا كذلك لما يكون رأ س المال صغير جدا وقد حققت ربح كويس ممكن اشارك بيه لانى حسيت انى عملت انجاز
ولكن لما يكون رأس المال بالاللاف ممكن ساعتها الواحد يقول نقط
ومشوار الالاف دا امامه وقت كبير وجهد كبير

HARRY POTTEER
05-30-2012, 16:00
و عليكم السلام اخي
انا عادة لا احب الكشف عن ارباحي لانها قد يراها الناس
اما من ناحية اخرى ان كاان الغرط منها تشجيع المبتدئين
للدخوول للمجال فلا باس اعطيهم بعط الصفقات من حسابي
و بعض ارباحي بغرض التشجيغ لا غير

kingman
05-30-2012, 20:45

هههههه يعنى لما تكسب كتير هتخاف تكلم عن الأرباح خوفا من الحسد هو الحسد اكيد موجود لكن ذكر الله دائما مبطله واعتقد ان الواحد لو وضع الحسد فى راسه هيتأثر جدا وممكن يبرر بعض خسائره او تعثراته لاقدر الله انها بفعل الحسدافضل شئ ان الواحد يشتاله من راسه وعموما الناجحين واصحاب رؤس الأموال الكبيرة بيبتعدوا عن المشاركة فى المنتديات

realyone
06-11-2012, 12:56
بالنسبة لي اعلن عن عدد النقاط التي اكسبها واعلن كذلك عن الصفقات التي اخسرها,هناك اشخاص يعلنون فقط عن الصفقات الرابحه فقط ولا يعلنون عن صفقاتهم الخاسره في اعتقادهم ان اعلان صفقاتهم الخاسره ينتقص منهم

ahmed
06-11-2012, 13:14
بالنسبة لي اعلن عن عدد النقاط التي اكسبها واعلن كذلك عن الصفقات التي اخسرها,هناك اشخاص يعلنون فقط عن الصفقات الرابحه فقط ولا يعلنون عن صفقاتهم الخاسره في اعتقادهم ان اعلان صفقاتهم الخاسره ينتقص منهم

الصفقات الخاسرة توضح شرف المحاوله فى هذا السوق
وبالفعل يمكن ان تتحول هذة
الصفقات الى كنز من الارباح بالتعلم منها

AhmedMagnifico
06-11-2012, 13:17
يا اخى عرض الارباح اظن لا يمكن
انا عرض النقاط ممكن لانه فيه تشجيع وتعليم للمبتدئين ليس اكثر :)

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:03
يا اخى عرض الارباح اظن لا يمكن
انا عرض النقاط ممكن لانه فيه تشجيع وتعليم للمبتدئين ليس اكثر :)

بتخاف من الحسد شكلك يااحمد
هههههههههههههه

بتعرض النقاط بس وليس الدولارات
يالئيم
ههههههههههههه

الله يرزقك ياكبير

Texxon
06-11-2012, 15:06
ستجد الكثير من المتاجرين خاسرين اذا تحدثت مع كثير من المتاجرين ستجد الخبراء فقط هما من استطاعوا تحقيق ارباح جيدة، اما باقي المستثمرين الجديد فإما حققوا ارباح قليلة او لم يحققوا ارباح اطلاق او خسروا رأس مالهم

safiforex
06-11-2012, 16:06
المشكل اخي ليس في الاعلان عن الارباح ، المشكل اخي في الطريقة التي يمكن ان يجني منها الارباح ، فالاعلان عن الارباح يمكن ان يستعملها البعض للترويج عن شيئ ما
من قبيل اهتمام الشخص لادارة الحسابات فيقوم بترويج الارباح لكي يجلب الاشخاص له ليدير لهم الحساب
اما غير هذا فلا اظن انه الواحد يقوم بالاعلان عن الارباح

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:32
المشكل اخي ليس في الاعلان عن الارباح ، المشكل اخي في الطريقة التي يمكن ان يجني منها الارباح ، فالاعلان عن الارباح يمكن ان يستعملها البعض للترويج عن شيئ ما
من قبيل اهتمام الشخص لادارة الحسابات فيقوم بترويج الارباح لكي يجلب الاشخاص له ليدير لهم الحساب

فعلاً بعض الناس تقوم بالترويج لنفسها

يضعون نتائج صفقات على الحسابات التجربيه
اللى عايز يوريك هو بيشتغل صح ولا لاء

يوريك نتائج حسابه الحقيقه وليس حسابه التجريبى

safiforex
06-11-2012, 17:41
فعلاً بعض الناس تقوم بالترويج لنفسها

يضعون نتائج صفقات على الحسابات التجربيه
اللى عايز يوريك هو بيشتغل صح ولا لاء

يوريك نتائج حسابه الحقيقه وليس حسابه التجريبى
نعم و هذا ما ارمي اليه ، ان في ناس بتقوم بترويج لنفسها فقط
و ان هذه النتائج قد تكون فعلا حقيقية ، و لكن الغرض كل الغرض هو الادارة للحسابات فقط
و انا لا افضل الناس التي تعتمد على ادارة الحسابات ، لان الفوركس فهو غير مضمون بتاتا ، فباي وجه يكون مؤمن عن نقود الناس

magic777
06-11-2012, 17:49
ماهو ده اللي بيحصل في الحقيقه للأسف اغلب اللي بيعلنوا عن ارباحهم بيكون هدفهم
في الاساس جذب عملاء لاداره حسابات حتى لو قالوا العكس لينا
وللأسف كمان اغلب الارباح دي بيكون حصل عليها صدفه والا لو كان بيحصل باستمرار على هذه الارباح ماكنش اصلا اتكلم ولا اعلن عنها

kingman
06-11-2012, 18:48
وللأسف كمان اغلب الارباح دي بيكون حصل عليها صدفه والا لو كان بيحصل باستمرار على هذه الارباح ماكنش اصلا اتكلم ولا اعلن عنها
اكد من يبحثون عن علاء لأدارة اموالهم بيحاولا يجذبوا المتاجرين بشتى الطرق بعض المشروع والمحترم وبعضها الغير محترم ومبنى على الخديعة واصطياد العملاء وبعض هؤلاء يسيئوا الى الآخرين المحترمين للأسف والواحد لازم دايما يراعى الدقة والحرص فى التعامل مع مديرين الحساب اذا اراد ان يتعامل معهم وان ياخذ كل الاحتياطات اللازمة

safiforex
06-11-2012, 19:11

انا ممكن ان اتفق معك اخي الكريم ، لكن ليس بنسبة كبيرة
انا قلت هذا يحصل لكن اظن ان الاغلب الذين يريدون اداراة الحسابات فهم يضعون كشوفاتهم الحقيقية ، و فعلا بيكون لهم تجارة جدية ، و هذا ما يجعلهم يفكرون بهذه الطريقة
و كما قلت في جانب من الناس ، يكونون مجهولون لا يعرفهم احد ، و يبداون في استغفال الناس ، لكن هنا لن تكون الادارة للحسابات بل ، يقولون لهم اعمل لي ايداع و انا اتاجر به و ارسل الارباح
فهذا 100% بيكون نصاب في نصاب

sho
06-11-2012, 19:18
فى حالة تحقيق نتائج جيدة وربح كبير بالتأكيد سوف اقوم بعرض الاستراتيجية التى قمت باستعمالها للوصول الى هذا الربح ... قد لا اقوم بنشر مبالغ الربح ولكن سوف اعرض الاستراتيجية واعتقد ان هذا يفيد اكثر للاعضاء

Rami
06-11-2012, 19:28
اعتقد ان الاغلب وانا واحد منهم سيعرضون نتائجم بالنقاط وليس بالدولار , لان فى كثير ناس بتخاف من الحسد فبيعرضوا النتيجة بالنقاط . لكن الناس الى بتحب تفرد عضلاتها ممكن تقول حققت 10000 دولار من ثلاثة صفقات , ويجيبوا تفاصيل صفقاتهم كمان , لكن للاسف وقت الخسارة لا تسمع لهم صوت لا بالنقاط او بالدولار

محمد الفواعره
06-11-2012, 19:40
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 20:56
اعتقد ان الاغلب وانا واحد منهم سيعرضون نتائجم بالنقاط وليس بالدولار , لان فى كثير ناس بتخاف من الحسد فبيعرضوا النتيجة بالنقاط . لكن الناس الى بتحب تفرد عضلاتها ممكن تقول حققت 10000 دولار من ثلاثة صفقات , ويجيبوا تفاصيل صفقاتهم كمان , لكن للاسف وقت الخسارة لا تسمع لهم صوت لا بالنقاط او بالدولار

هههههههههههه فعلاً ياغالى

ارى بعض الناس يقولون حققنا مئات الدولارات

وتيجى تسأله لما يخسر يدلدل ودانه تحت

ويهرب من السؤال

الله يهدينا ويهديهم

ahmed saleh
06-12-2012, 21:09
ان تعلن عن ارباح بلدولار دة شئ صعب لانك لن تستفاد شئ عندما تعلم انا معايا كام ولكن من الممكن ان تعلم عن
الصفقات التى ربحت منها وعدد النقاط التى حصل عليها

zahran
06-12-2012, 21:11
بص يا باشا . بصراحه كدا الموضوع دا حساس اوى عند ناس كتيرر ممنكرش كدا .. ولكن ممكن الاعلان مجازا فقط عن انك تربح من الفوركس . ولكن تقرير كما تقول وارقام ونسب هذا الموضوع انا اعتبره شخصى جدا ولا احد يتطلع عليه غيرى . ولكن هناك متاجرين يسردون ترجع الى كل متاجر

magic777
06-12-2012, 22:43
بص يا باشا . بصراحه كدا الموضوع دا حساس اوى عند ناس كتيرر ممنكرش كدا .. ولكن ممكن الاعلان مجازا فقط عن انك تربح من الفوركس . ولكن تقرير كما تقول وارقام ونسب هذا الموضوع انا اعتبره شخصى جدا ولا احد يتطلع عليه غيرى . ولكن هناك متاجرين يسردون ترجع الى كل متاجر

واصلا حتى لو اعلنت عنهم مش هتفيد حد بارقام ارباحك مثلا الا رفع معنوياتهم اللي ممكن لو
مش عاوز تقول على التفاصيل او ارباحك بالدولار تقول ارباحك بالنقاط
وفي كلا الحالتين هترفع معنوياتهم برده وهو المطلوب هنا

kingman
06-13-2012, 00:59
واصلا حتى لو اعلنت عنهم مش هتفيد حد بارقام ارباحك مثلا الا رفع معنوياتهم اللي ممكن لو
مش عاوز تقول على التفاصيل او ارباحك بالدولار تقول ارباحك بالنقاط
وفي كلا الحالتين هترفع معنوياتهم برده وهو المطلوب هنا
حقيقى افضل ماأجد فى هذا السوق من رفع معنويات واعطاء امل للكثيرين هو عندما يسرد الكثيرين تجربتهم وكيف عانوا فى بدايتهم وتعرضوا لمواقف اكثر مننا لكن فى النهاية قدروا يقهروا السوق والأزمات واستطاعوا ان يصوا الى مستوى جيد فى المتاجرة هذه التجارب بتبقى شعاع النور اللى بيدى طاقة للكثيرين املا فى ان يسلكوا نفس المسار لتحقيق هدفهم فى السوق

mage
06-13-2012, 01:29
ليس كل ارباحى ولكن يوجد بعض الاشياء اتلى اعلن عنها فى الفوركس عن رطيق ان يكون موضوع مخصص لورشة انا اقودها فى هذه الحالة سوف بوضع كل الارباح اتلى تم تحقيقها من هذه الطريقة وهكذا يمكننا ان نعرف الطريقة املناسبة للفوركس بهذه الطريقة الجيدة والشيقة فى هذا السوق الكبير

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 20:34
ان تعلن عن ارباح بلدولار دة شئ صعب لانك لن تستفاد شئ عندما تعلم انا معايا كام ولكن من الممكن ان تعلم عن
الصفقات التى ربحت منها وعدد النقاط التى حصل عليها

اكيد يااحمد
لما تعلن ارباحك بالدولار مش هتفيد الناس ولا هتعرف الناس النتائج بوحدة السوق

وحدة قياس الربح - بالبيب

sandapa
06-13-2012, 20:43
الارباح عندي غير تابتة يعني متدبدبة
فلو كانت مستقرة لعرضتها لكن بتحفض

mando
06-13-2012, 21:14
نحقق ربح وبعد كده نشوف الحكاية دى لكن فى اشخاص اعرفهم لما بيحققو ربح بيكتبو انهم ربحو كم نقطة لكن مش بيكتبو الملبغ طبعا عشان الحسد ناس كتير بتخاف من حكاية الحسد دى او فى ناس كتير بتكون لسة مبتدئها فى مجال الفوركس لما يشوفو بيكسب يقعدو يرسلو رسائل على الخاص عشان الشخص اللى ربح يدير ليهم حسابهم أو يقول ليهم على طرقتو اللى ربح بيها عشان كده تلقى لما يربح مش بيقول عشان هو بيكون مش عايز وجع دماغ

magic777
06-13-2012, 23:42
حقيقى افضل ماأجد فى هذا السوق من رفع معنويات واعطاء امل للكثيرين هو عندما يسرد الكثيرين تجربتهم وكيف عانوا فى بدايتهم وتعرضوا لمواقف اكثر مننا لكن فى النهاية قدروا يقهروا السوق والأزمات واستطاعوا ان يصوا الى مستوى جيد فى المتاجرة هذه التجارب بتبقى شعاع النور اللى بيدى طاقة للكثيرين املا فى ان يسلكوا نفس المسار لتحقيق هدفهم فى السوق

صح اخي وبيدي للمتاجر المبتدأ الامل انه يوصل للمستوى ده في يوم من الايام خاصه لو فعلا بيحب المجال ده
لكن القصص اللي اغلبها بيشتموا في السوق ويقولوا مش بيكسبوا والكلام ده وحتى لو الخطأ منهم هما مبيقولوش ده صراحه
ممكن يؤثر نفسيا طبعا على المتاجر المبتدأ

kingman
06-14-2012, 00:16
صح اخي وبيدي للمتاجر المبتدأ الامل انه يوصل للمستوى ده في يوم من الايام خاصه لو فعلا بيحب المجال ده
لكن القصص اللي اغلبها بيشتموا في السوق ويقولوا مش بيكسبوا والكلام ده وحتى لو الخطأ منهم هما مبيقولوش ده صراحه
ممكن يؤثر نفسيا طبعا على المتاجر المبتدأ
هو اللى بيذم فى السقو بيشتكى منه برده ليه فايدة لن دى الحقيقة ان السوق خطر لكن صحيح المشكلة ان يعيب فى السوق ولايعترف بحقيقة اخطائه ليستفيد منها الأخرين من تجربته والواحد لازم يبين الحلو والوحش

magic777
06-15-2012, 05:26
ليس كل ارباحى ولكن يوجد بعض الاشياء اتلى اعلن عنها فى الفوركس عن رطيق ان يكون موضوع مخصص لورشة انا اقودها فى هذه الحالة سوف بوضع كل الارباح اتلى تم تحقيقها من هذه الطريقة وهكذا يمكننا ان نعرف الطريقة املناسبة للفوركس بهذه الطريقة الجيدة والشيقة فى هذا السوق الكبير

فكره جيده اخي تعلن بيها عن ارباحك وفي نفس الوقت تساعد غيرك انه يحقق الارباح دي معاك
من خلال ورشه عملك اللي هتفتحها وبكده تكون رفعت معنوياتهم وساعدتهم ايضا على انهم يشتغلوا زيك
ويحققوا نفس الارباح اللي انت بتحققها

mony
06-15-2012, 06:25
لو صفقاتى ناجحه وبحقق نتائج جيده ممكن اعرضها واعرض الطريقه التى ادت الى تحقيق هذه النتايج حتى يستفيد منها الجميع

DZforex
06-15-2012, 10:11
نعم لا مانع لدي ان اعرض ارباحي ولكن لن منت سا عرضها اعرضها كل شهر او في
مدة زمنية محددة مثال اقول كسبت باذن الله في شهر اكتوبر كسبت 100 دولار و هكذا
الواحد هي الايام اصبح يخاف من الحسد و العين

DZforex
06-15-2012, 10:11
نعم لا مانع لدي ان اعرض ارباحي ولكن ان كنت سا عرضها اعرضها كل شهر او في

kingman
06-15-2012, 16:39
فكره جيده اخي تعلن بيها عن ارباحك وفي نفس الوقت تساعد غيرك انه يحقق الارباح دي معاك
من خلال ورشه عملك اللي هتفتحها وبكده تكون رفعت معنوياتهم وساعدتهم ايضا على انهم يشتغلوا زيك
ويحققوا نفس الارباح اللي انت بتحققها

وافضل الورش او الوصيات انها تكون لها حساب ديمو ويوضع باس الأنفسيتور للجميع ده بيبقى اكثر مصدقية من الكلام فقط بيبقى بالكلام والفعل وده بيدى ثقة اكبر للمتاجرين بمدى نجاح المتاجر والأقتداء بيه واعطاء لهم الأمل

aboualy
06-15-2012, 16:47
نعم لا مانع لدي ان اعرض ارباحي ولكن ان كنت سا عرضها اعرضها كل شهر او في

هو كده افضل فعلا لان مش المفروض انى كل ما اعمل صفقة اعرض نتيجتها سواء خسارة او مكسب
لان ده ممكن يحطنى تحت ضغط عدم الرغبة فى اغلاق الصفقة على خسارة لانى قد ارى فى ذلك نوع من الاحراج وهذا قد يتسبب فى زيادة الخسائر اكثر

safiforex
06-15-2012, 16:50
هو كده افضل فعلا لان مش المفروض انى كل ما اعمل صفقة اعرض نتيجتها سواء خسارة او مكسب
لان ده ممكن يحطنى تحت ضغط عدم الرغبة فى اغلاق الصفقة على خسارة لانى قد ارى فى ذلك نوع من الاحراج وهذا قد يتسبب فى زيادة الخسائر اكثر

عندك حق اخي في ما قلته ، لان هذا فعلا يحصل لمن يعمل على وضع نتائج توصياته او صفقاته
فبمجرد اننا نصبح رهائن الاخرين في النظر الى نتائجنا ، فانه تزداد ضغوطات نفسية زي ما قلت بان لا نغلق الا على ربح
و هذا طبعا سيكون خطأ كبير و ممكن ان يؤدي الى كارثة

ma90do
06-15-2012, 17:06
لا بصراحه مش بحب اظهر اي ارباح لاي احد لان في قاعده انا ماشي عليها ما يحسد المال الا اصحابه وانما ممكن افيدهم بتوصيات بس كم ربحت دي لا معتقدش

ramid
06-15-2012, 17:07
اذا كان الاعلان عن الارباح سيفيد الاعضاء الاخرين ,فلا مانع لدي مع شرط
ألا تطالبوني باقتسام المبلغ معكم
هههههههههههه

elzeel
06-15-2012, 17:10
السلام عليكم انا حاليا فى مرحله تعليم للفوركس ولكن ما المانع ان توصلت الى نتائج معينه للربح ما المانع فى الاعلان عن الارباح وكيفيه الوصول اليها فربحك شئ مهم ولكن مساعدتك للاخرين هو الاهم وتحياتى لكم

firas1984
06-15-2012, 20:24
شخصيا ما عندي اي مشكلة استفيد وحد يستفيد مني
وما دام الشغل صحيح فالكل يشوف

maklad94
06-15-2012, 22:29
ايوة احيانا بحط صور من ارباحى بالذات لو فيه حد عاوز ادارة حساب ليه مثلا او مثلا بشارك باستراتيجية معينة ولازم ابرهن على نجاحها فبالتالى بصور ارباحى للكل لكن فيه بعض الناس بيخافوا يعملوا كدا ظن منهم انه هيتحسدوا مثلا او حد هيعرف الطريقة بمجرد رؤية الصفقات .

remo
06-16-2012, 02:09
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

انا اول مادخلت الفوركس دخلت ب 100 دولار وقدرت باستراتيجية الصفقات ذات الهدف 100 نقطة واستوب 50 نقطة اوصل هذا الحساب الى 570 دولار فى اقل من شهر لكن بعد كدجة طمعت وخسرت المبلغ دا فى اقل من اسبوع

magic777
06-16-2012, 15:19
ايوة احيانا بحط صور من ارباحى بالذات لو فيه حد عاوز ادارة حساب ليه مثلا او مثلا بشارك باستراتيجية معينة ولازم ابرهن على نجاحها فبالتالى بصور ارباحى للكل لكن فيه بعض الناس بيخافوا يعملوا كدا ظن منهم انه هيتحسدوا مثلا او حد هيعرف الطريقة بمجرد رؤية الصفقات .

هو كل واحد بيكون ليه قناعه خاصه بيه فيه اللي بيعلن عن ارباحه بالدولار ومبتكونش فارقه معاه عادي
وفيه اللي شايف انه الاحسن انه يعلن ارباحه بالنقاط وان مش هيكون مفيد لحد
انه يعرف ارباحه بالدولار مثلا

2x1
06-16-2012, 15:24
اعتقد ان فية ناس كتير مبتحبش تعرض ارباحها بالدولار وبتكتفي
اعلانها عن عدد النقاط لاعتبارات الحسد مثلا

21cent
06-16-2012, 15:41
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء
ما المانع فى عرض صفقاتى ونتائجى ان كنت رابح ويستحن ان اعرض استراتجيتى كى يستفاد بيها اخوانى
فى ناس بتخاف من الحسد ولكن النية موجودة انك تريد ان تنفع اخوانك
وهو معظم الناس تفعل ذلك تخاف من الحسد ولذلك تمنع وجود كشف الحساب ويكتبفى بالنتيجة فقط

compaq0
06-16-2012, 15:55
اذا ربحت اعد الجميع انى اول من يعلن عن ارباحه و لكن الى الان لم ارى الارباح سوى على شاشه التداول و لم اسحب دلار واحد حتى اخسر الرصيد كله

safiforex
06-16-2012, 16:01
اعتقد ان فية ناس كتير مبتحبش تعرض ارباحها بالدولار وبتكتفي
اعلانها عن عدد النقاط لاعتبارات الحسد مثلا

ممكن ان اقول فعلا هذا ما يحصل لمن يعرض الارباح بالنقط
و اظن ان هذا طبيعي لكي لا يعرف الكل مبلغه و نقوده التي يتاجر بها ، لانه فعلا لا يهم ، اذا كان يعرض مثلا توصيات و يعرضها بالنقط
المهم ان تكون الاتوصيات ناجحة و كل واحد يعمل حسابه فيها على حسب ماله

karbak
06-16-2012, 16:07
اهلا بالجميع بالنسبة ليانا لا احب ان اتكلم عن النتائج التي احققها سواء أكانت ربحا او خسارة وهذا عائد لنفسي فقط ولكل شيخ كما يقال طريقته اما الاسلوب والاستراتيجيات فنحن نحب ان نتشارك مع اخوانننا كل مافيه فائده وخاصة الخبرات الشخصيه

H!m0
06-16-2012, 23:41
ممكن اأعرض النتائج لعملي في الفوركس و طريقتي في المتاجرة و لن أعرض ربحي أو خساراتي لأنها بدون فائدة لكن الأن لست مؤهلا لاضع نتائجي لأني مازلت أتعلم و لم أصل فيها الى درجة ان أصبح معلم

sunlight
06-16-2012, 23:43
ممكن اأعرض النتائج لعملي في الفوركس و طريقتي في المتاجرة و لن أعرض ربحي أو خساراتي لأنها بدون فائدة لكن الأن لست مؤهلا لاضع نتائجي لأني مازلت أتعلم و لم أصل فيها الى درجة ان أصبح معلم

وانا كمان حاليا لم اكسب شىء امسكه بيدى حتى استطيع ان اشارك بيه فى المنتدى ولكن اذا كسبت وعملت اى مبلغ فسوف تسمعون دوى صوتى فى هذا المنتدى هههههههه

ana1990
06-16-2012, 23:49
زمان كان ممكن لكن دلوقتي لا ابدا حتى مش علشان الحسد لا علشان السرقه كان لينا واحد صاحبنا عامل عرض و بعد كده حقق ارباح هائله على الليبرتي اول ما نزل صورة الارباح قاموا سرقوهم منه على الرغم من الحمايه اللي في الليبرتي سرقوهم منه فعلشان كده بطلت انشر عن مكسبي فقط بقول للاهل و الاصدقاء اللي مبيفهموش حجه

كريم
06-16-2012, 23:50
مبحبش نهائيا اعرض ارباحي بالدولار عشان بيكون فيها نوع من التكبر لكن ممكن اقول ربحت كام نقطة

و الاستيراتيجية التي اتبعتها لتحقيق النقاط و و احب ان يكون عمل ذاتي و ليس علني امام الناس

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

shwaikich
06-19-2012, 20:25
صراحة لا احب ان اعلن عن ارباحي للناس فانا افضل ان احتفظ بهذه المعلومات لنفسي كوني اامن بموضوع الحسد والعين الحاسده
بالاضافه الى انني لا ارغب عن كشف عملي و استراتيجيتي لاحد مثل آن

i5land_man
06-19-2012, 20:27
صراحة لا احب ان اعلن عن ارباحي للناس فانا افضل ان احتفظ بهذه المعلومات لنفسي كوني اامن بموضوع الحسد والعين الحاسده

طبعا بايد كلامك ولكن احيانا عرض الارباح بيكون وسيلة كويسة تطمن بيها المبتدئين امثالي انه سوق الفوركس ممكن تعمل منوه ربح كويس لو اتبعت طريقة متاجرة سليمة اما بخصوص الحسد فعليك بالمعوذتين وان شاء الله ربنا يقيك ويقينا شر عين الحاسدين

aboualy
06-19-2012, 20:28

يمكن الاعلان عن الارباح كنسبة وليس كرقم وذلك لتشجيع الاخوة الاعضاء الاخرين على العمل وذلك لانه بين وقت واخر يظهر بعض الناس يقولون ان الفوركس وهم وانه لا احد يربح من الفوركس

magic777
06-20-2012, 22:06
يمكن الاعلان عن الارباح كنسبة وليس كرقم وذلك لتشجيع الاخوة الاعضاء الاخرين على العمل وذلك لانه بين وقت واخر يظهر بعض الناس يقولون ان الفوركس وهم وانه لا احد يربح من الفوركس

وعلشان كمان يشجعهم ويديهم الدافع انهم يكملوا في المشوار ويوصلوا للمستوى اللي يقدروا يحققوا بيه الربح
لان لما يلاقوا الكل بيشكي من الفوركس ومافيش حد بيربح طبعا هيسبوا المجال ده من اول خساره ليهم
او من اول مارجن

deadlyfox
06-20-2012, 23:01
لا ماعتقدش انى ممكن اعملها
بس ممكن شخص تانى ممكن يعملها

mohamed hamdy
06-20-2012, 23:19
ان الواحد منا لابد ان يقوم بعد فترة من المكاسب او الخسارة
لابد ان يقيم الاستراتيجية التي يعمل بها لذلك
كل شخص منا عليه ان يقيم اوضاعه من حين لاخر

Hell Rozar
06-20-2012, 23:50

اتفق مع حضرتك فيمكن عرض الارباح بالنقاط فقط وليس الارباح بالدولار ويقوم بهذا لاغراض معينة مثلا انه قد قام بتطبيق استراتيجية معينة فنجحت فقرر عرض الربح على اصدقائة لاقناعهم بهذة الاستراتيجية وشكرا

تقبل تحياتى

aminos
06-20-2012, 23:55
السلام عليكم
ممكن نعم و ممكن لا على حسب الأجواء ههه
لكني ممكن أن أضع الإستراتيجية التي أسخدمها
لكي يستفيد الجميع

yousef1981
06-21-2012, 00:04
انا لا اعرض ارباحى ولكن ممكن اعرض طريقه شغلى او استرايجتى

ده لسبب بسيط ( العين فلقطت الحجر ) مثال مصرى

kingman
06-21-2012, 00:24
وعلى فكرة فيه مشكلة ايضا ان ممكن ساعات اعلان الأرباح الكبيرة يجعل البعض لايرضى بحساباتته الصغيرة وهو يرى من يتعامل مع حسابات كبيرة وبيحقق نجاح بسهولة وده بيبقى عامل سئ للذين لايفكرون بمنطقية فى هذا السوق وبيجروا ورا الربح السريع وعدم رضاهم بالوضع الحالى

kimokonolove
06-21-2012, 00:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

طبعآ لا يوجد احد يعلن عن ارباحة لعدة اسباب
ممكن يلاقى هاكرز يصمم اختراق جهازة وسرقة حساب بالليبرتى
وقد حدث فى برامج نت عن شخص اعلن عن حسابة بدون قصد
وهو يشرح بموضوع محدد
وقام احد الهاكرز بأختراق حسابة وسحب اموالة
لذا اى شخص يريد اعلان عن ارباحة تكون عن طريق النقاط المحققة شهريآ

The Mester X
06-21-2012, 01:40
انا اشوف اعلان الارباح النقاط يبقى افضل من اعلان كمية المال لانها تختفل حسب اللوت و حجم الصفقة
و انا راح اعلن على اول عدد نضاط ربحي من اي ضفقة ناجحة بحول الله مع استلام اول بونص مافي مشكلة عادي نشجع بعضنا البعض

Mostafa Mando
06-21-2012, 02:30
هذا على حسب ان كنت اكتب موضوع لتعلم الفوركس لازم اضع تقارير ارباحي لكي ينجذب الاعضاء

اما غير ذلك لا فلماذا اعرض ارباحي دي حتى ممكن تتحسد هههههههههههههههههه

انا بهزر انا لسه مبتدأ اصلاً

zikooo014
06-21-2012, 14:49
انا مش بفضل كده بس لو حد سألني هقوله انا ربحت كام كام نقطه من الفوركس
و الربح دا رزق من ربنا

kamizidan
06-21-2012, 14:50
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

السلام عليكم
نعم اخي لا مشكلة في ذلك
يقول رب العزة ;" فاما فبنعمة ربك فحدث" تحياتي

mohamedfx2005
06-21-2012, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله
انا عن نفسي لا استطيع وضع الارباح علنا لعدة اسباب او على الاحرى لا استطيع العلن عن الربح بالدولار لكن بالنقاط نعم وذلك لاثبات قوة الاستراتيجية او ان تكون النتيجة تشجيع للمبتدئين للمثابرة
او لعمل احصائيات للاستراتيجية

magic777
06-21-2012, 21:44
وعلى فكرة فيه مشكلة ايضا ان ممكن ساعات اعلان الأرباح الكبيرة يجعل البعض لايرضى بحساباتته الصغيرة وهو يرى من يتعامل مع حسابات كبيرة وبيحقق نجاح بسهولة وده بيبقى عامل سئ للذين لايفكرون بمنطقية فى هذا السوق وبيجروا ورا الربح السريع وعدم رضاهم بالوضع الحالى

صح عندك حق في ده لان مش الكل تفكيره منطقي ولما يشوف ارباح كبيره يتمنى يحقق زيها ويسعى لكده
لا فيه ناس بتتنكد لما تشوف الارباح دي وتقول اشمعنى وتلاقيها مبقتش راضيه عن ارباحها وبالتالي ممكن يخاطروا ويخسروا

kingman
06-21-2012, 22:33
صح عندك حق في ده لان مش الكل تفكيره منطقي ولما يشوف ارباح كبيره يتمنى يحقق زيها ويسعى لكده
لا فيه ناس بتتنكد لما تشوف الارباح دي وتقول اشمعنى وتلاقيها مبقتش راضيه عن ارباحها وبالتالي ممكن يخاطروا ويخسروا

ههههه عادة سيئة جدا فى الأنسان وظخور كلمة اشمعنا فى مصطلحة بتخلى الواحد دايما مش راضى بحاله وينظر للأخرين لكن يجب ان يقتنع كل واحد ان لكل واحد رزقه وقدارته وعمله ولكى يصل الى المستوى الأعلى لازم بالعمل الجاد وليس فقط بالتمنى

ahmed abdalla
06-22-2012, 01:09
ممكن طبعا مدام انا حققت استفادة ارى ان بوسعى تحقيق استفادة للتجار الاخرين
فيمكن ان انشر تفاصيل الصفقات الناجحة لكى يستفيد منها التجار الاخرين

Mostafa Mando
06-22-2012, 05:10
ممكن طبعا مدام انا حققت استفادة ارى ان بوسعى تحقيق استفادة للتجار الاخرين
فيمكن ان انشر تفاصيل الصفقات الناجحة لكى يستفيد منها التجار الاخرين

ان كنت تنشرها بهدف التعليم فهذا تصرف نبيل وجيد جدا

وبالتوفيق ليك ولجميع الاعضاء

najoull19
06-22-2012, 05:17
اظع التقارير اليومية في مفكرة خاصة لكي اعرف اين وصلت

moonlight
06-22-2012, 06:25
انا الى الان مبتدئة ايضا ولم احقق ارباح ولم اضع لنفسى خطة تداول ولم اختار استراتيجية تناسبنى ولكن عندما ابدأ واختار الاستراتيجية سوف اعرض النتائج اذا كانت سوف تساعد احد فلم ابخل عليه بالتعاون بأى معلومة اذا كانت مفيدة له

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:52
اذا كان الاعلان بهدف تشجيع المتاجرين ولجعلم يؤمنو ان هذا السوق به ربح
لما لا يمكن جميعا ان نعرض ارباحنا ولكن البعض يخشى ان يعرض ارباحه
والبعض الاخر يريد عرضها ليدير الحسابات وليتفاخر

والنوع الثانى هو المشكلة الكبرى
!!

Mr.GooDMaN
06-22-2012, 15:13
ممكن في حالة اني افيد حد بيها او اشجع احد على العمل بالفوركس ولاقناعه ان الفوركس ليس وهم كما يقول اليعض
اذا كانت الارباح كبيرة ولا داعي لاظهارها فاعتقد انه من الافضل عدم اظهارها لان العين وحشة يا جماعة ههههههههههههه

jans
06-22-2012, 15:21
لن امانع اذا كان هذا سوف يشجع الاعضاء و يشعرهم بأن هذا المجال ممكن الشخص يحقق منه ربح
و اتوقع نسبة كبيره من الاعضاء لن تعترض على عرض نقاط الربح التي حققتها .

mahmoud 0711
06-22-2012, 15:24
أفضل عرض نتيجة الأعمال بالنقاط
ولا مانع من شرح طريقة ادارة راس المال و استرتيجية العمل لعل يكون فيها فائدة للأخرين

mohamed eldamnhorey
06-22-2012, 15:29
ممكن في حالة اني افيد حد بيها او اشجع احد على العمل بالفوركس ولاقناعه ان الفوركس ليس وهم كما يقول اليعض
اذا كانت الارباح كبيرة ولا داعي لاظهارها فاعتقد انه من الافضل عدم اظهارها لان العين وحشة يا جماعة ههههههههههههه

انت بتخاف من الحسد يامستر

لالالالا عيب عليك

واما بنعمة ربك فحدث

alskndry
06-22-2012, 15:31
فعلا انا عندما يتم الدخول فى صفقة ووضع توصيات يتم عرض الارباح بالنقاط

او حتى بالدولار مش هتفرق عادى يعنى

safiforex
06-22-2012, 15:36
أفضل عرض نتيجة الأعمال بالنقاط
ولا مانع من شرح طريقة ادارة راس المال و استرتيجية العمل لعل يكون فيها فائدة للأخرين

نعم فالافضل انه لو يريد شخص الاعلان عن ارباحه فاكيد احسن حاجة هو بالنقط
لكي لا يدخل الكل في نطاق ادجارةته للمال ، و يصبح كل واحد يحسب الارباح على حسب راس ماله و بكم لوت سيدخل

magic777
06-22-2012, 15:42
لن امانع اذا كان هذا سوف يشجع الاعضاء و يشعرهم بأن هذا المجال ممكن الشخص يحقق منه ربح
و اتوقع نسبة كبيره من الاعضاء لن تعترض على عرض نقاط الربح التي حققتها .

لا هما مش هيتعرضوا على انك تعلن ارباحك لكن هما هيعترضوا على انك تخبي عنهم
ازاي انت حققت هذه الارباح ولازم تكمل جميلك هنا وتشرح ليهم حققتها ازاي

aminos
06-22-2012, 15:43
السلام عليكم
و أنا أيضا يمكن أن أعلن عن النقاط التي ربحتها
أما القدر بالدولار لا أضن

KOGI
06-22-2012, 21:43
انا عن نفسى بحب الخصوصية فى المتاجرة ومش عرض النتائج عموما لكن اذا كان لها هدف معين من عرضها وهدف مفيد فلما لا مافيش مانع فكثيرا مايعرضوا نتائجهم لتشجيع الآخرين

assidi saber
06-23-2012, 12:20
انا اعرض نتاءج حسابي لكي اشجع المستثمرين المبتدين على التحلي بالصبر لاخذ نتاءج جيدة و كذلك لاستعان بخبراتي

---------- Post added 06-23-2012 at 10:20 AM ---------- Previous post was 06-22-2012 at 07:53 PM ----------

ان عن نفسي اعلن عن نتاءجي لكثير المبتداءين لانهم يستحقون في بعض المرات المساعدة

i5land_man
06-23-2012, 12:22
فعلا انا عندما يتم الدخول فى صفقة ووضع توصيات يتم عرض الارباح بالنقاط

او حتى بالدولار مش هتفرق عادى يعنى

انا بفضل اننا كمبتدئين نتعامل مع النتايج بالنقاط
مش بكمية المبلغ اللي حصلنا عليه
لانه قظعا احنا حسابتنا صغيرة
واكيد ارباحنا حتبقي صغيرة لو كنا ملتزمين بادارة راس المال لكن اللي يهمنا دلوقت اننا نحسن ادائنا في المتاجرة

simo424
06-23-2012, 12:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

في حكمة جميلة اعجبتني
تبيض الدجاجة بيضة واحدة زهيدة الثمن

فتملأ الدنيا بق بق بقيق !!
بينما تضع السمكة الآلاف من بيض الكافيار
غالي الثمن وهي صامته ...
وهنا تكمن الحكمة :
v
v
v
v
v
v
اصمت .. ودع انجازاتك تتحدث !!

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 12:36
في حكمة جميلة اعجبتني
تبيض الدجاجة بيضة واحدة زهيدة الثمن

فتملأ الدنيا بق بق بقيق !!
بينما تضع السمكة الآلاف من بيض الكافيار
غالي الثمن وهي صامته ...
وهنا تكمن الحكمة :
v
v
v
v
v
v
اصمت .. ودع انجازاتك تتحدث !!

ما اجملها حكمه اخى

الصمت لغة العظماء

وانا دائماً احب شغلى وانجازاتى يتكلمو عن نفسى - ولا احب الكلااام الكثير عن نفسى

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 12:56
فى حالة تحقيق نتائج جيدة وربح كبير بالتأكيد سوف اقوم بعرض الاستراتيجية التى قمت باستعمالها للوصول الى هذا الربح ... قد لا اقوم بنشر مبالغ الربح ولكن سوف اعرض الاستراتيجية واعتقد ان هذا يفيد اكثر للاعضاء

dodovedo
06-27-2012, 13:26
اخى الكريم
دارى على شمعتك تولع مش تقيد بالنقط اه لاكن بالدولار لا وممكن توصيات وكده :accute:
تقبل مرورى

dollyabdallah
06-27-2012, 13:37
اكيد انشاء الله عندما اقوم بالاستثمار ساقدم تقرير عن البيع والشراء
لكى استفاد انا من النصائح الخبراء والمبتدئين من النتائج

omar kapo
06-27-2012, 13:39
هذا مؤكد ان شاء الله ولكن ان شاء الرحمن بعد الفوز والماكسب التي نستطيع ان نحقققها

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:01
انا اكيد يمكن اعلن عن ارباحي وهعلن عن الخسائر اكتر علشان الحسد ههههههههه
لا فعلا مش هوريها لاي حد

hppt
06-27-2012, 14:12
لا طبعا اصلي انا مربحتش غير مرة واحدة او مرتان بس خسرت ضعفهم علشان كدا ببقي مكسوف
وكمان الواحد مبيعرفش يحلل خالصوكل تحليلاتة غلط دا طلع الفوركس دا حكاية صعب بتهمها بلساهل

saad
06-27-2012, 14:43

elazez
06-27-2012, 14:44
الاعلان كنقاط افضل
وكذلك الاعلان عن الاسترتيجية المستخدمة واهدافها
ومميزاتها وعيوبها وشرح كل شئ خاص بيها
ليستفيد الاخرين منها

KOGI
06-29-2012, 07:55
اخى الكريم
دارى على شمعتك تولع مش تقيد بالنقط اه لاكن بالدولار لا وممكن توصيات وكده :accute:
تقبل مرورى

هههههههههههههههه كومنت رائع دارى على شمعتك تولع بس كتر خيرك والله انكمبخلتش بالنصيحه والتوصيات وعرضتها على الناس
تقبل مرورى اخى الكريم

Mostafa Mando
06-29-2012, 08:30
الاعلان كنقاط افضل
ليستفيد الاخرين منها

بارك الله فيك يا اخي نعم هذه هي روح الاخوية بين العرب انا كسبت مبلغ

كويس في الفوركس اعلم الاخوة كيف كسبته وعملت ايه لكي يكسبون مثلي وتعم الفائدة نحن لا نعلم المبتدأ هذا لماذا يريد المال بس اكيد محتاجه جدا جدا

لازم نساعده لكي يصل للمبلغ اللي عايزه واكتر كمان ربنا يوفق الجميع

sa sa
06-29-2012, 08:52
كل شخص يحب ان يختص فقط بارباحه ولا يبوح بيها لاحد او يعرض اسلوبه في التجاره ولا الاسباب التي ادت الي الربح فالغالبيه هيعرضو الربح في صوره نقاط فقط

mohamed adel
06-29-2012, 09:30
انا عن نفسى مفيش مشكلة ممكن اعرض النتائج بس مش لاى حد
ممكن يستفاد منى بمعلومة تنفعه

xtomorrow
06-29-2012, 13:08
لا انصح بذلك اخي الكريم
لانه من العين البشرية ما يغير القدر
انت اعرض الطريقة مثلا لكن لا تعرض الارباح

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 13:16
انا بصراحة لسة مبتدء وان شاء الله اول ربح من ارباحي هكتبه ف البوست ده

magic777
06-29-2012, 15:49
لا انصح بذلك اخي الكريم
لانه من العين البشرية ما يغير القدر
انت اعرض الطريقة مثلا لكن لا تعرض الارباح

بص هو الافضل طبعا انك تعرض نقاط الربح مش لازم يعني تعرض الربح بالدولار
لانه رغم انه ممكن يرفع الروح المعنويه لبعض المتاجريين فممكن برده يغيظ متاجريين آخريين
فافضل الطرق هنا عرض ارباح بالنقاط

ابو محمد
06-29-2012, 15:57
انا كنت اعلن عن ارباحي لكل الي اعرفهم بس الآن بطلت ان اتكلم
لاحد بعد الضرر يلي اصابني من العين

mhmd
06-29-2012, 17:20
المرة اللي رايت فيها ربح من الفوركس

كان بونص 250 دولار كسبت وخسرت

لحد ما وصل ل 2400 دولار في 10 ايام

وبعد كده طمعت والحمد لله علي كل شيء

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:20
المرة اللي رايت فيها ربح من الفوركس

كان بونص 250 دولار كسبت وخسرت

لحد ما وصل ل 2400 دولار في 10 ايام

وبعد كده طمعت والحمد لله علي كل شيء

ماشاء الله عليك يا اخي لكن دائماً كل الاعضاء هنا تحذر من المشاعر السلبية مثل الطمع والتسرع

والخوف لإنها تكون دائماً سبب اساسي في الخسارة لكن الحمدلله على كل شئ لكن تعلم من الاخطاء ولا تكررها

nrgslawi
06-29-2012, 20:04
السلام عليكم
انا مرة عرضت ارباحي ومباشرة خسرت كل شيء
العين حق
لا افضل ذكر ارباحي لان ذلك يسبب البركة في الاموال والحمد لله

amrmorasamir
06-29-2012, 20:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء
على حسب لو فى طريقه معينه بتبعها ممكن اقولها لناس كتير واقول انى ربحت كام نقطه بالضبط لاثبات مصداقيه الاستراتيجيه اما غير كده مش بعلن عن اى ربح تانى

Heba samir abdallah
06-29-2012, 20:24
لن امانع فى نشر ارباحى بالنقاط فقط لتشجيع المبتدئين مع نشر الاستراتيجيه اذا كانت ناجحه وقد تفيد الاخرين

sabre
06-29-2012, 20:31
هوا ممكن احيانا الواحد يعلن عن نتائجه اذا كان الموضوع هيكون مفيد
او فى شرح طريقه واستراتيجيه تلزم ذلك

remo
06-29-2012, 22:21

هو ممكن وانا عن نفسى اعلنت عن استراتيجيتى اللى بستخدمها دايما وهى الاعتماد على خطوط الدعم والمقاومة واستخدام مؤشر الار اس اى بتشبع 28 على فريم الساعة وصفقات ذات اهداف صغيرة واستوب بعدد نقط محدود

sky44
06-29-2012, 22:29
بالنسبة لي ما زلت اعمل على الحساب التجريبي لاكنني لا ارى مانعا من الاعلان عن ارباحي سواءا بالنقاط او بالدولار و سأفعل هدا لتشجيع المبتدئيين على الدخول الى هدا العالم الرائع و المحفوف بالمخاطر في نفس الوقت

naoual
06-29-2012, 22:33
نعم عندما ادخل صفقة قد اعلنت عنها من قبل لدى الاصدقاء اعلن عن الارباح اكيد
و الاعلان عن الارباح يشجع المبتدئين و الخاسرين في الفوركس

tarek22
06-29-2012, 22:35
اضن ان الاعلان عن الارباح امر غير مهم
الا اذا ارفق بامور مهمة كالاستراتيجية المتبعة والمحاذير الماخوذة بعين الاعتبار حتى تحققت هذه الارباح

Mostafa Mando
06-29-2012, 22:36

ليستفيد الاعضاء او زوار الموضوع ويتأكدوا من مصداقية وثقة الاستراتيجية

ونتائجها حيث ان الزوار جميعهم لا يصدقون الشئ إلا لو في اثبات ودا الصح

kingman
06-30-2012, 00:59
بالنسبة لي ما زلت اعمل على الحساب التجريبي لاكنني لا ارى مانعا من الاعلان عن ارباحي سواءا بالنقاط او بالدولار و سأفعل هدا لتشجيع المبتدئيين على الدخول الى هدا العالم الرائع و المحفوف بالمخاطر في نفس الوقت

وكمان بيبقى مفيد جدا ان الواحد يحكى ويشارك بتجاربه السيئة فى السوق لأنه بيفيد المتاجرين فى انهم يستفيدوا من هذا التجارب فى عدم الوقع فيها وتجنبها على قدر الأمكان وده شئ ايجابى من المشاركة

hesham itch
06-30-2012, 08:11
دارى على شمعتك تقيد وهذا ما يعمل على اساسه معظم المتاجرين ويعد هذا المثل جيد فى بعض الاوقات
ولكن عند الافصاح عنه من الممكن ان يحفز شخص اخر للدخول الى الفوركس وبدء التعامل فيه

mostafakamal
06-30-2012, 20:44
بس اول لما الواحد يبدا يحقق ارباح احط الربح على طول
لكن حاليا انا محتاج سكرتارية علشان يحصروا الخسائر

safiforex
06-30-2012, 22:02
بس اول لما الواحد يبدا يحقق ارباح احط الربح على طول
لكن حاليا انا محتاج سكرتارية علشان يحصروا الخسائر

هههههههه ، لا تخف اخي الكريم من الخساءر ، كل ما عليك هو ان تعمل على ايجاد النقط الخاطءة التي وقعت فيها لكي تخسر
و حاول ان تتجنبها مرة اخرى

sniper90
07-01-2012, 00:55
اعلن عن ارباحى اذا كنت فاتح ورشة واشرح فيها استراتيجيتى
وحتى يعلم الجميع ما هو مدى قوة الاستراتيجية ومدى ضعفها

forex man
07-01-2012, 01:00
لو عاوز اشجع احد للاستثمار فى هذا العالم والدخول فيه ممكن اقوله الربح بالدولار مثلا
انا غير كده لن افصح عن ارباحى وننتظر راى بقيه العضاء
تحياتى

rimi841
07-01-2012, 01:06
موضوع جد رائع رغم أن أغلبنا لا يتكلم سوى عن خسائره فلو لاحظنم في معظم المنتديات
قليلا ما تجد شخصا يتكلم عن أرباحه اما في حالة الخسارة فالعكس تماما الكل ينادي بأعلى صوته عن الرقم الذي خسره ههههههه

HARRY POTTEER
07-01-2012, 01:08
لو عاوز اشجع احد للاستثمار فى هذا العالم والدخول فيه ممكن اقوله الربح بالدولار مثلا
انا غير كده لن افصح عن ارباحى وننتظر راى بقيه العضاء
تحياتى

طبعا انن كان الهدف ن دلك هو تشجيع المبتدئين فلا باس
اما غير دلك فلا اضن

derfcase
07-01-2012, 01:28
حقيقة ليس اعلان ارباح بالمعني المفهوم اني اذا ربحت مبلغ اعلن عنه
و لكن اذا كانت لدي استراتيجية جديدة و جربتها او خطة لادارة حساب معين - و استوجب ذلك مني وضع اثباتات نجاحات لما ادعو اليه
فلا مفر من الاعلان عن بعض نتائج الارباح

safiforex
07-01-2012, 01:35
حقيقة ليس اعلان ارباح بالمعني المفهوم اني اذا ربحت مبلغ اعلن عنه
و لكن اذا كانت لدي استراتيجية جديدة و جربتها او خطة لادارة حساب معين - و استوجب ذلك مني وضع اثباتات نجاحات لما ادعو اليه
فلا مفر من الاعلان عن بعض نتائج الارباح

نعم فلا باس بالواحد ان يعرض نتاءج الاستراتيجية التي يعمل بها لكي اولا يشجع الاخرين على الربح
و كذلك لكي يبتكرون استراتيجيات اخرى تكون مربحة اكثر ، و هذا طبعا بعد النجاح

Ahmed EL Deeb
07-01-2012, 01:57
الموضوع ده بيختلف فيه المتاجرين بشكل كبير لاختلاف شخصيات المتاجرين فمنهم من يخاف الحسد فلا يضع كشف عن ارباحه اذا كسب ودول اكثرهم العرب ومنهم من يريد استعراض عضلاته لهدف او لاخر فيرفع كشف حساب لارباحه كلما ربح او يقول اني ربحت كذا لاستهداف المبتدئين لاشياء معينه طبعا كلو فاهمني

mido303037
07-01-2012, 02:05
واية يعنى الى هيجرى لو اعلنت النتائج
عادى يا معلم الناس ممكن تعمل كدا عادى

safiforex
07-01-2012, 02:08
واية يعنى الى هيجرى لو اعلنت النتائج
عادى يا معلم الناس ممكن تعمل كدا عادى

بالفعلا ايخ الكريم فليس هناك اي خطر او اي شيئء مما يفكر فيه الواحد اذا اعلن عن نتاءجه
و لكن قد يحدث ان الواحد لما يعملن عن النتاءج فانه قد يتحمس الى وضع نتاءج افضل من هذه فيس المرة الاتية
و هذا بالطبع سيجعه

xtomorrow
07-01-2012, 04:44
من الخطا الاعلان عن ارباحك بنوع من الافتخار
ذلك عن تجربة تلاحظ ان الارباح قلت مباشرة بعد الاعلان
والغريب انك كلما سترت اعمالك كنت في نجاح مستمر

safiforex
07-01-2012, 05:37
من الخطا الاعلان عن ارباحك بنوع من الافتخار
ذلك عن تجربة تلاحظ ان الارباح قلت مباشرة بعد الاعلان
والغريب انك كلما سترت اعمالك كنت في نجاح مستمر
هو فعلا اخي الكريم الستر احسن شيئ و لكن فقط يمكن للواحد ان يعمل النتاءج لوضع استراتيجية و نتاءجها
فهنا يمكن هذا يكون فقط لتشجيع الناس و ليس كافتخار
و لكن انامعك في هذا الاتجاه

Dentist Ahmed
07-01-2012, 06:46
نـعـم يمكن ان اعرف ارباحى بالنقاط وليس بالدولار وذلك لجذب عدد اكبر من المستخدمين وزياده الثقه بى و افاده المستخدمين الجدد

Mohamed90
07-01-2012, 12:50
نـعـم يمكن ان اعرف ارباحى بالنقاط وليس بالدولار وذلك لجذب عدد اكبر من المستخدمين وزياده الثقه بى و افاده المستخدمين الجدد

السلام عليكم طبعا اخي العزيز كمية النقاط التي تربحه او ضافي ربح النقاط شهريا او اسبوعيا يحدد هل انت ناجح ام لا
و لا يمكن للربح كمية المال تعبير عن النجاح لانه الناس لها حسابات مختلفة ممكن واحد ب 2 نقطة يربح اكثر من واحد 20 نقطة بسبب اختلاغ العقد

hesham1046
07-01-2012, 12:53
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

صعب الواحد يعمل كدة الان فى بعض الاوقات انا ممكن اسيب الصفقة لمدة اسبوعين الان دى طريقة التداول بتاعتى بس ممكن احط نتيجة الارباح با النقاط الشهرية فقط لا غير

jihadazzam
07-01-2012, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اعرض ربحي بالنقاط للجميع لان ما عندي شي خبيه
وخاصة اذا غيري بيستفيد بالتوفيق للجميع

waleed adel
07-01-2012, 22:50
للاسف الشديد انا لم اربح الا الان ختى اعلن ارباحى ولكن عن تجربه لاحد الاقارب وبعدما كان يربح جيدا
من كتر كلامه عن ارباحه بدا فى العد التنازلى والى مرجنة الحساب

sami
07-01-2012, 22:57
بالنسبة لي أخي الكريم،أقوم فقط بعرض النقاط التي حققتها كل أسبوع،و أفضل عدم الكشف عن الأرباح
بالدولار،ليس لأنني أخاف من الحسد،بل لأنني أفضل الحفاظ على الخصوصية بشأن دخلي من الفوركس

safiforex
07-01-2012, 23:51
بالنسبة لي أخي الكريم،أقوم فقط بعرض النقاط التي حققتها كل أسبوع،و أفضل عدم الكشف عن الأرباح
بالدولار،ليس لأنني أخاف من الحسد،بل لأنني أفضل الحفاظ على الخصوصية بشأن دخلي من الفوركس

نعم هذا افضل بكثير لان عرض الارباح بالنقط هو الاهم و كل واحد يجب الارباح على حسب راشس ماله
و في نفس الوقت الواحد انه يقوم بحفظ حقوقه الشخصية في الدخل من الارباح

nada
07-02-2012, 00:02
طبعا محديش هيعلن لان دة رزق ليك فا انا ارى ان اكثر المتاجرين يربحوا نقاط كثير ويخسرون من نقاط قليل بسبب
تعلية الوت

pimo
07-02-2012, 00:41
عرض الارباح لا ولكن عرض طريقة التداول هذا ممكن ومفيد لدي ولجميع من يريد ان يعمل بطريقتي او ينصحني بتغير ما يمكن تغيره لكي يجعل الربح فيها جيد ومناسب

kingman
07-02-2012, 01:56
والنقاط عموما اكثر تعبيرا عن مدى نجاح المتاجر فى السوق وليس الربح المادى بمعنى ان الواحد ممكن يحقق عشرة دولار عبارة عن 100 نقطة وآخر يحقق عشرة دولار من عشرة نقط فبيكون عدد النقاط اكثر تعبيرا

waleed adel
07-03-2012, 19:13
عرض الارباح لا ولكن عرض طريقة التداول هذا ممكن ومفيد لدي ولجميع من يريد ان يعمل بطريقتي او ينصحني بتغير ما يمكن تغيره لكي يجعل الربح فيها جيد ومناسب
فعلا لابد ان اعرض طريقة تداولى لتعم الفائده وبالاخص لو كانت ناجحه
وتحقق ارباح

ehab
07-08-2012, 23:28
لو حققت ربح كبير بالتأكيد سوف اقوم بعرض الاستراتيجية
التى قمت باستعمالها للوصول الى هذا الربح

theboy2226
07-09-2012, 00:22
اكيد لماذا لا يعني لو انا عملت صفقه كسبت فيها كتير حكون فخور بنفسي و حقولكم هنا في المنتدي
بس مش حصور حسابي بالتفصيل و اقدم تقرير عن الحساب و كمية راس المال و كده لا انا حقول انا دخلت من نقطة كذا و قفلت علي نقطة كذا و ربحت كذا
و الاسراتيجيه المتبعة

roka
07-09-2012, 00:34
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

وفيها ايه عشان الناس كله تستفيد وتقدر تحقق ارباح

مجمد عادل
07-09-2012, 00:38
واللة يا جماعة الموضوع دة يرجع للشخص نفسة بسي بالنسبة لية ما حبش حد يعرف
اناربحت اية وخسرت اية

waleed adel
07-12-2012, 23:54
لا مانع لدي ان اعرض ارباحي ولكن ان كنت سا عرضها اعرضها كل شهر او في
مدة زمنية محددة

Amany Mohamed
07-13-2012, 00:04
السلام عليكم
حتى الان انا لم ابدأ المتاجرة لكن
اذا بدأت المتاجرة فمن الصعب ان افصح عن ارباحي

mido
07-13-2012, 00:07
اخي الكريم
اتفق معك اخى فعلا صعب ان الواحد يعرض ارباحه بالدولار ولكن ممكن عرضها كنقاط
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

ehab
07-13-2012, 23:53
فعلا انا اتفق معك الراى فى هذا الموضوع فلما لا
اضع نتائج عملي بالنقاط فقط وليس الربح بالدولار
وماهيا مميزاتها وعيوبها من وجهه نظري

hesham1046
07-13-2012, 23:55
لاعلان كنقاط افضل
ليستفيد الاخرين منها

mahmoud1
07-13-2012, 23:57
كتير من المتداولين لا يفضل عرض ارباحه يعنى ممكن يقول كسبت كام نقطة لكن يعلن كسب كم دولار صعبة وبعدين انا بشوف مش هاتفرق يعنى سواء عرض ارباحة ام لم يعرضها مش هاتفرق مع اى شخص اهم شئ لو يعرض علينا الاستراتجية اللى يعمل بيها عشان تعم الفائدة على الجميع

delpi
07-14-2012, 03:37
بالتأكيد سوف اقوم بعرض الاستراتيجية التى قمت باستعمالها للوصول الى هذا الربح ... قد لا اقوم بنشر مبالغ الربح ولكن سوف اعرض الاستراتيجية واعتقد ان هذا يفيد اكثر للاعضاء

safiforex
07-14-2012, 03:40
كتير من المتداولين لا يفضل عرض ارباحه يعنى ممكن يقول كسبت كام نقطة لكن يعلن كسب كم دولار صعبة وبعدين انا بشوف مش هاتفرق يعنى سواء عرض ارباحة ام لم يعرضها مش هاتفرق مع اى شخص اهم شئ لو يعرض علينا الاستراتجية اللى يعمل بيها عشان تعم الفائدة على الجميع
هو فعلا اخي الكريم ان الكل بيعرض ارباحه عبارة عن النقط لان ما يهم هو النقط فقط ،
و كل واحد يعمل عملية حسابية على حسب اللواتات التي يدخل بها
فالنقط زي عملة الصفقات ، فهي المتداولة في الصفقات

xtomorrow
07-14-2012, 03:55
لاعلان كنقاط افضل
ليستفيد الاخرين منها

هكذا يجب ان تكون اخلاق المتاجر العربي المسلم بنشر العلم للجميع ليستفيذ منه
وممكن انت كذلك تستفيذ لو طور احد طريقتك فممكن تزيد ارباحك
كذلك تستفيد من دعوات الاخرين بالخير والنجاح في تجارتك

ymn30
07-14-2012, 03:58
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

الحمدلله اخى اضن انا اول من فعل هذا فى المنتدا وان شاء الله بعد شرح الاسترتجية التى اعمل عليها حتى يعم الخير للجميع ان شاء الله

ehab
07-14-2012, 17:44
حتى الان لم احقق شئ تابث ولم اجد استراتجية تعمل معي بالموصفات التى اتمنى
لكي انشرها او نتائجها و لكن حال وصول للهدف الذى اتمناه هنشرة ليكم

swingawy
07-14-2012, 17:47
ممكن ان اضع نتائج عملي بالنقاط فقط وليس الربح بالدولار
وماهيا مميزاتها وعيوبها من وجهه نظري

mohamed yossef
07-16-2012, 09:49
ليه لا مفيش مانع انت هاتعرض نتائج الصفقات لكن مش ها تعرض الرصيد
عادى جدا وان كنت استخدم استراتيجية معينة وتحقق معى ارباح لا يوجد ما يمنع من مشاركتها تحت اسمى

jihadazzam
07-16-2012, 09:54

السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي كثير من المتداولين لا يضعون ارباحهم
اما بالنسبة لي انا لو كنت رابح ونزلت ارباحي او ما نزلتها ما منقدر نفيد احد
لذلك النقاط افضل للجميع وكل واحد حسب كبر او صغر حسابه يعمل
بالتوفيق للجميع

forex4ever
07-16-2012, 10:54
واضح اني من الناس القليلة اللي تتسرع وتعرض ارباحها بالدولار ويبدو لي انه بالفعل خطاء والمفروض عرض الارباح بالنقاط فقط !!!
اما عرض الارباح بالدولار فهو بلا شك يدعو للحسد حتى وان كان بدون قصد

y4x
07-16-2012, 10:56
لو عرضت ارباحى

اكيد غير ى هيتشجع ويعمل زى ما انا عملت

بس طبعا فى ناس مش بتحب تحكى عن ارباحها

Mohamed90
07-16-2012, 12:58
السلام عليكم طبعا اخي لا اعتقد ان المخزى من الربح او كمية المال بل المخزى او الهدف الحقيقي
هو كم عدد النقاط المحصل عليها سواء يوميا اسبوعيا شهريا و هذا هو ما يعطي تقيم لمدى نجاح طريقتك

os-x
07-16-2012, 13:35
ممكن عرض الارباح بالنقاط في كل صفقة وادا كان كل واحد يعرض ارباحه هكدا سيتم الاستفادة اكثر
ويعطي حماس اكثر لهدا لا ارى اي مشكل في عرض الارباح بالنقاط وحتى بالدولار

salah.bmw
07-16-2012, 14:00
اكيد لو ربحت او خسرت رح اضح نتائج ربحي
يعني ما في اي مشاكل حتى يعطوني اخواني الاعضاء رأيهم

Looser
07-16-2012, 14:12
اضع نتائج عملي بالنقاط فقط وليس الربح بالدولار

osama00971
07-16-2012, 14:53
يعني ممكن اعمل كدة مع المقربين مني
او الذين لا يعرفون الفوركس
لاعلمهم واساعدهم

ahmed
07-16-2012, 14:57
السلام عليكم طبعا اخي لا اعتقد ان المخزى من الربح او كمية المال بل المخزى او الهدف الحقيقي
هو كم عدد النقاط المحصل عليها سواء يوميا اسبوعيا شهريا و هذا هو ما يعطي تقيم لمدى نجاح طريقتك

اختلف معك يا اخى فى هذة النقطه ليس الربح يحسب بالنقاط او الدولارات
ولكن يحسب بالرضاء بالربح سواء كان قليل ام كبير
لانها تختلف من شخص لاخر

amrmorasamir
07-16-2012, 15:00
انا ممكن اعرض ارباحى بالنقط او اقول انى دخلت صفقه رابحه ولكن مش بعرض على انى كسبت كام منها بالضبط ولكن انا ممكن اقول طريقه التداول بتاعتى عادى جدا

ma90do
07-16-2012, 15:02
الكثير مؤممن ان هناك شيء اسمو الحسد وعلشان كده هتلاقي الكثير جدا لا يبوح بمثل هذا الارقام او الارباح حتي لو في وظيفه اخري ولا احب ان اسال احد كم ربحت او كم جنيت من هذا العمل

mostafakamal
07-17-2012, 16:32
بالتاكيد كما الشخص استفاد من كل الى حوله فى بداية الطريق اكيد لازم يوصل الرسالة الى غيره
ولا يكون شخص انانى وغير جدير انه يكون شخص اجتماعى ومتعاون مع الاخرين

top2milan
07-17-2012, 16:36
ان شاء الله لو حققت ارباح وبطريقه عمل ناجحه هعرض فقط عدد النقاط وهبدأ في شرحها علشان يستفيد منها ناس
مبدأ حب لاخيك ماتحب لنفسك

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 19:09
وعليكم السلام يا صديقي

لا لآني اؤمن بالحسد مذكور ف القران :)

والله اعلم لو الواحد اتحسد هيحصله ايه بقا

يفضل يخسر

omanfx
07-17-2012, 19:20
ايوا ممكن اعرضها ل النااس المقربون لي ولكن مش لاي احد
تبقى الاربااح والخساائر اشياء خاالصه يفضل الاشخااص الاختفااض بها لانفسهم

SlaiteR
07-18-2012, 06:48
لو كان فيها تشجيع

اوريها لمن كان

لكن لو كانت ضخمة

راح احسب حساب قبل لا اوريها احد

خوفا من العين

khaled zizo
07-21-2012, 15:58
لأدارة اموالهم بيحاولا يجذبوا المتاجرين بشتى الطرق بعض المشروع والمحترم وبعضها الغير محترم ومبنى على الخديعة واصطياد العملاء وبعض هؤلاء يسيئوا الى الآخرين المحترمين للأسف والواحد لازم دايما يراعى الدقة والحرص فى التعامل مع مديرين الحساب اذا اراد ان يتعامل معهم وان ياخذ كل الاحتياطات منهم سيعرضون نتائجم بالنقاط وليس بالدولار , لان فى كثير ناس بتخاف من الحسد فبيعرضوا النتيجة بالنقاط . لكن الناس الى بتحب تفرد عضلاتها ممكن تقول حققت 10000 دولار من ثلاثة صفقات , ويجيبوا تفاصيل صفقاتهم كمان , لكن للاسف وقت الخسارة لا تسمع لهم صوت لا بالنقاط او بالدولار

HOUSAMMI
07-21-2012, 16:28
اعتقد صعب جدا

عشان االحسد طبعا

بس ممكن اضع تقديرى بس

havic
07-21-2012, 16:59
من الصعب ان تعلن عن ارباحك بالدولار علنا ، لكن يمكن الاعلان عن النقاط فقط
و التلميح لطريقة الربح لمساعدة باقي الاعضاء

zero_cool725
07-21-2012, 17:18
سوف اقوم بعرض جزء من هذه الارباح لابرهن انه يمكن الربح من خلال سوق الفوركس و لكى ايضا اشجع اصدقائى على التعلم اكتر و قراءة المزيد عن الفوركس فربنا يصبح هذا حافز لهم حتى لا يياسو من عدم الربح فى هذا السوق

madman
07-21-2012, 18:38
اها علن عادى انا عامل امبارح 70 % عادى جدا ايه الى فيها

msh3egy
07-21-2012, 23:46

assidi saber
07-21-2012, 23:54
ممكن اعرض في حالة واحدة ارباحي عندما اريد بيع توصيات لاعضاء لكي يستطعو الثتبت من خبراتي في الفوركس

Aker001
07-21-2012, 23:57
بحب الخصوصية فى المتاجرة ومش عرض النتائج عموما لكن اذا كان لها هدف معين من عرضها
وهدف مفيد فلما لا مافيش مانع فكثيرا مايعرضوا نتائجهم لتشجيع الآخرين

sunlight
07-22-2012, 00:05
نعم ان شاء الله اذا ربحت سوف اعلن عن ارباحى ولكنى الا الان لم اسحب اى مبلغ وحتى المبلغ اللى كسبته الشركه قالت عليك ديون يعنى محظظ
لذلك سوف انتظر حتى اغطى الديون واكسب واعلن عن فوزى لنفسى وعلى الشركه بعون الله

magic777
07-22-2012, 05:46
بالتاكيد كما الشخص استفاد من كل الى حوله فى بداية الطريق اكيد لازم يوصل الرسالة الى غيره
ولا يكون شخص انانى وغير جدير انه يكون شخص اجتماعى ومتعاون مع الاخرين

هو المفروض المبتدأ يجتهد بنفسه ويتعلم ولو وقفت معاه حاجه يسأل هو ده الصح هنا
لكن ميستناش حد يقوله المعلومات لان غالبا ممكن مايكونش فيه وقت ومش حكايه اناني والكلام ده
لكن صعب ان حد يشرح مجال كامل الا لو كان ده شغله الاساسي
والحياه مشاغل ومسؤليات صعبه

al7oot
07-22-2012, 05:52
والله يا ريس هذا أمر خاص لكل واحد فينا
يعني ممكن اعرض فقط النقاط وليس تفاصيل الصفقة بالدولار وكم ربحت وكم خسرت

zahran
07-22-2012, 05:54

لما ادخل صفقة

او اوصى بصفقة

تحياتى

انا ارى ايضا انهها كما ذكرت عرض النتائج ب النقاط دى طريقه كويسه برضه مش وحشه
وان عرض النتائج ب الفلوس ممكن يبقى فيها حساسيه شويه وناس كتير مترضاش تعرضها ودا حقها برضو وانا من الناس دى اللى ما احبش اعرض نتايجى ب الفلوس ممكن نقاط تمام اوى

MrSniper
07-22-2012, 05:57
انا حاليا لا افعل دلك أخي لأنني لا اجد وقتا كافيا
و لكن ان ششاء الله سوف اخصص وقتا في الايام القادمه لكي اقوم بهدا الامر

apolo
07-22-2012, 07:28
التكتم على الارباح بالدولار أحسن لان الحسد وارد

ويمكن عرض النتائج بالنقاط

abdellatif2013
07-22-2012, 07:58
لا اريد ان يعرف احد كم اربح وكم اخسر فهذا شئ يرجع لى انا
بحب الخصوصية فى المتاجرة ومش عرض النتائج

jihadazzam
07-22-2012, 08:06
هو المفروض المبتدأ يجتهد بنفسه ويتعلم ولو وقفت معاه حاجه يسأل هو ده الصح هنا
لكن ميستناش حد يقوله المعلومات لان غالبا ممكن مايكونش فيه وقت ومش حكايه اناني والكلام ده
لكن صعب ان حد يشرح مجال كامل الا لو كان ده شغله الاساسي
والحياه مشاغل ومسؤليات صعبه
السلام عليكم
نعم اخي من النفروض ان نعمل بجهد وكل مجتهد في هذه الحياة
يقطف اجتهاده
اما ان اعلن عن ارباحي فلا مشكلة عندي اعلنها بالنقاط فقط

elkorashe
07-22-2012, 08:09
والله ان اممكن اعلن عن ارباحى للاصدقاء المقربين ليا عشان اشجعهم انهم يدخلوا فى المجال ده وابدا اقنعه بيه وومن اقنعه بانه يدخل المنتدى وياخد البونص ويتاجر بيه

Mahmoudnashaat
07-22-2012, 08:42
حتى الان لم احقق ارباح تستحق اعلانها

ولكن ان كرمنى ربنا

فأما بنعمه ربك فحدث

ehab
07-22-2012, 18:33

لما ادخل صفقة

او اوصى بصفقة

تحياتى

طب مش هتخاف من الحسد يا كبير ده العين فقلت الحجر
لازم تخبى ارباحك وممكن تشرح استراتيجة ماشة لكن توضح ربح بلاش

hanona
07-22-2012, 18:47
بالنسبالي محبش اضع تقرير الصفقة بتاعتي و اكتب كسبت كام بالدولار وكدة لكن ممكن اضع الخطة الاستراتيجية الي بعمل من خلالها واساعد اي شخص من خلالي خبرتي المحدودة وممكن اقول بكسب كام بعدد البونص للكن انا شايفة ان صعب حد يحط تقرير عن صفقاته وارباحه بالدولار

Noah
07-22-2012, 19:15
فى الحقيقة لا احب ان اعلن عنا لارباح التى اكتسبها فى سوق الفوركس وارى ان العمل فى سوق الفوركس يعتبر جيد ان تم العمل به مفردا بدونا ن تخبر الاخرين عن ارباحك

marem2007
07-22-2012, 19:18
انا لا احب ان اعرض ارباحي علي احد سوي نفسي لاني لا احب ان اعرض خسارتي
علي احد كي لا ابين فشلي امام احد كي لاابين فشلي امام احد سوي امام نفسي

dodovedo
07-22-2012, 19:37
اخى الكريم
بالنقط اقول كسبت كام نقطه
تقبل احترامى

al7oot
07-22-2012, 21:02
انا دائما لا افضل الاعلان عن الارباح المادية لكن في حالة ادا كانت هده الطريقة
تشجع المبتدئين و ترفع معنوياتهم لكي يتمكنوا من دخووول السووق
فلا باس من دلك

كلامك زين اخي
وانا معك اذا كان الهدف من اعلان الربح هو تشجيع الإخوة فلا عيب في ذلك
واتمنى من الله ان يرزق الجميع بالربح الوفير

mannon
07-23-2012, 03:03
مافيش اى مشاكل ان نعلن عن الاباح واعتقد ان الى بيحقق ارباح فى الفوركس بيكون فخور انة عمل كدة ومن الطبيعى انة بيحكة عن تجربتة الناجحة حتى عشان يشجع الناس الى بتشتغل ولسة فى بدايتهم

hardjob
07-23-2012, 03:43
نعم ممكن هدا
وغالبا من يود تقديم التوصيات او ادائه في فوركس كوبي متلا يقوم بهدا

sara123
07-23-2012, 03:45
اه عادي جدا اقدر اعمل كدة علشان ممكن اي حد من الاعضاء يكون عاوز يستفيد من طريقتي في المتاجرة ويعمل زيي ولما يشوف الربح يطلب انه يستفيد منه وانا معنديش مانع في فعل الخير.

khaledforex
07-23-2012, 03:49
العرب يخافون الحسد اكثر من الخوف على انفسهم
لا احد يبوح بارباحة بالضبط
لكن ممكن يخبرك اذا كان صديقك الانتيم بعدد النقاط التى يربحها فقط
وكدة حلو قوى
دة كدة صاحبك قوى قوى

ahmed fakhry
07-23-2012, 03:51
من السهل جدا انك لو حققت ربح تقول انا ربحت مثلا 500 دولار لكن فى غيرك مقدرش ودة ممكن يسببلة عقدة لكن تقدر تقول انا ربحت كذا وتقول ازاى دة فى حالة انك كتبتها على شكل توصيات ودة الشكل اللى افضل بية اعلان الارباح

safiforex
07-23-2012, 03:56
العرب يخافون الحسد اكثر من الخوف على انفسهم
لا احد يبوح بارباحة بالضبط
لكن ممكن يخبرك اذا كان صديقك الانتيم بعدد النقاط التى يربحها فقط
وكدة حلو قوى
دة كدة صاحبك قوى قوى
ربما اخي الكريم كلامك صحيح لانه فعلا في ناس كثير بتخاف ان تظهر نتاءجها للاخرين خوفا من الحسد
و لكن على الواحد ان يؤمن بان كل شيئ مقدر على الواحد فهو مقدر عليه ،

youmuststop
07-23-2012, 04:33
يا اخي والله لو ربحت لاعلن عنها واوزعها كمان بس اربح من الفوركس ده الي تعبني

lesa
07-23-2012, 05:04
بالنسبة لى انا قد اقوم بعرض الاستراتيجية التى استخدمتها فى تحقيق الربح وعدد النقاط التى حققتها وذلك لكى يتشجع المتداولين ويزدادو حماس ونشاط ولكى يستفيد الجميع من التجربة واعتقد اننى لن اخسر شيئا على العكس الدال على الخير كفاعلة

mannon
07-23-2012, 05:23
نعم ممكن هدا
وغالبا من يود تقديم التوصيات او ادائه في فوركس كوبي متلا يقوم بهدا

فعلا كلامك مظبوط اعتقد ان الاشخاص الى بيقدموا توصيات لابد ان يعرضوا سيرتهم الذاتية ، امام المتادولين حتى يكتسبوا تقتهم وتتمثل هذه السيرة فى عدد الصفقات الناجحة التى قام بها

i5land_man
07-23-2012, 05:25
فعلا كلامك مظبوط اعتقد ان الاشخاص الى بيقدموا توصيات لابد ان يعرضوا سيرتهم الذاتية ، امام المتادولين حتى يكتسبوا تقتهم وتتمثل هذه السيرة فى عدد الصفقات الناجحة التى قام بها

حتي السير الذاتية او كشوف الحسابات ممكن تزويرها بسهولة
الحاجة الوحيدة اللي تحمي المتاجرين من اصحاب التوصيات المزيفين هو وعي المتاجر نفسه
لازم المتاجر يكون عنده من الخبرة والوعي اللي يقدر يقيم بيه مدي قوة التوصيات المعروضة عليه

al7oot
07-23-2012, 05:50

اها طيب يا سيدي ربنا يكرمك ويرزقك من واسع كرمه وفضله
وان شاء الله الإستراتيجية الخاصة بك تحققلك الربح الوفير عشان تخبر الجميع عنها وتفيد وتكسب الاجر بإذن الله

ehab
07-24-2012, 16:35
تمام انا عن نفسى صعب عليا ان الواحد يعرض ارباحه
ولا اريد ان ان يتعرفو ارباحى فهذا شئ يخصنى انا فقط وليس يهمكم انتم

kanzsea
07-24-2012, 17:12
ان شاء الله سوف اقوم بوضع صورة لارباحى بعد ان اتاكد من طريقتى فى المتاجرة حتى تعم الفائدة على جميع الاعضاء

زيزو
07-25-2012, 16:49
شخصيا لسه مبتدئ
ولكن لما ادخل ان شاء الله ساقول علي عدد نقاط الربح باذن الله
وارباح طيبة للجميع

maro04
07-25-2012, 16:52
السلام عليكم أخي بنسبة لي أنا يمكن أن اضع أرباح بنقاط وليس بدولار وحدة جيد لكي لا يعرف

أحد ماهو مجموع حسابك وهدا أحسن

morx123
07-25-2012, 16:55
اذ اردت تحفيز الاعضاء
نعم اعرضها لهم
لاكن اذ رأيت ان الامر سوف يجلب النحس والعين
لن أعرض إلا خسارتي
*_*

sunlight
07-25-2012, 17:00
اذ اردت تحفيز الاعضاء
نعم اعرضها لهم
لاكن اذ رأيت ان الامر سوف يجلب النحس والعين
لن أعرض إلا خسارتي
*_*

هههههههههههه صح اخى اذا كنا بنكسب بالالاف طبعا العين هاتكون قويه جدا جدا لذلك يجب ان تخفى مكاسبك
ولكنى اظن ان النجاح ان تعلن عن اخطائك وتتفاداها بينك وبين نفسك

power8
07-25-2012, 17:06
انا لا احب الاعلان عن ارباحي او خساري لان هذا سيء سخصي حتى اتجنب الحسد هههههههه
لكن بعض الاحيان عندما احقق صقة جيدة اعلن عنها

mena
07-26-2012, 15:01
عليه افضل الصلاه والسلام
لو ارباح كبيره ممكن ان اعلنها لصحباتى ولكن لا ارى سبب لعرضها امام كل الناس

ahmed
07-26-2012, 15:04
ليس هناك مانع اذا مان هناك موضوع الجميع يعلن فيه عن ارباحه او خسائرة
ان اعلن انا ايضا عن ما لدى من ربح او خسارة

kareem
07-26-2012, 15:08
ايه المشكلة فى عرضها كتير من الاخوة بيعرضها عادى
المشكلة انى خسرت خسارة كبيره الفترة اللى فاتت
ها حابيين اعرضلكم الخسارة :(

mohamed1happy
07-26-2012, 15:10
أه طبعا انا ممكن اعرض نتايج
صفقاتي انا لما بدخل صفقة او أنزل توصية بعمل كده

mehdy
بسم الله الرحمن الرحيم

اعتقد ان هدا الامر مسالة شخصية وبالنسبة لي قد اعرض ارباحي لكن بالنقاط وليس بالعملة

khaledforex
ان شاء الله اذا استلمت بونص محترم وتاجرت وربحت مبلغ محترم باذن الله لن اخفى عليكم ما توصلت اليه اطلاقا
وسوف ارفع تقارير عن ارباحى
بس اكسب يا اخوانى

mohamed1happy
07-26-2012, 15:12
ان شاء الله اذا استلمت بونص محترم وتاجرت وربحت مبلغ محترم باذن الله لن اخفى عليكم ما توصلت اليه اطلاقا
وسوف ارفع تقارير عن ارباحى
بس اكسب يا اخوانى

ماشاء الله والف مبرووك علي الربح
منتظرين تقريك يا غالي وبالتوفيق

realyone
07-26-2012, 15:12
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

ليس هناك مايمنع من عرض تقرير ارباحي,فهذا الشي سوف يكون دافع للأعضاء المبتدئيين عندما يرون ان سوق الفوركس ليس مكان للخساره فقط ولكن هناك من يربح في هذا السوق

mido75
07-26-2012, 15:18
اخى العزيز بالطبع عند ربحى ساعلن عن ارباحى بالنقاط و اعرض الصفقات
و هذا اذا كان لسبب تعليمى او تحفيزى لمن سيتم عرض نتائجى عليهم و عند طلبهم ذلك

khashaba
07-26-2012, 15:18
عادى جدا
ايه المشكله فى كده

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 15:24
ليس هناك مانع اذا مان هناك موضوع الجميع يعلن فيه عن ارباحه او خسائرة
ان اعلن انا ايضا عن ما لدى من ربح او خسارة

السلام عليكم
طبعاا انا كمان لا ارى اي مشكلة بل بالعكس لو واحد خسر او كسب هيقول للاعضاء السبب عشان الناس تتعلم

HARRY POTTEER
07-26-2012, 15:34
ايه المشكلة فى عرضها كتير من الاخوة بيعرضها عادى
المشكلة انى خسرت خسارة كبيره الفترة اللى فاتت
ها حابيين اعرضلكم الخسارة :(

كلنا خسرنا يت باشا المهم انك تفضل مركز و تتعلم
شيئا فشيئا حتى يصبح التداول سهلا عليك و ربنا يعوض عليك

eng2012
07-26-2012, 15:42
يوجد الكثير من الناس يخافون من عرض نتائج ارباحهم ويخافون من الحسد ولكنى لا اعتقد انى من هؤلاء الناس واعتقد انى عندما اقوم بعرض النتائج اقوم بتحفيذ الناس على العمل

HARRY POTTEER
07-26-2012, 15:49
يوجد الكثير من الناس يخافون من عرض نتائج ارباحهم ويخافون من الحسد ولكنى لا اعتقد انى من هؤلاء الناس واعتقد انى عندما اقوم بعرض النتائج اقوم بتحفيذ الناس على العمل

الحسد مدكوور في القران و الانسان معرض له في كل الاوقات
لكن هدا لا يمنع من ان يضع المتداول ارباحه بغرض يحفيز المبتدئين

Eyadoo
07-26-2012, 15:50
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

نرجو التفاعل من الاعضاء

لا أجد أي مانع بإعلان الأرباح
في حال كان الهدف منها مثلاً نشر استراتيجية ما
أو مؤشر ما بين المتادولين

من الطبيعي حتى أثبت لهم نجاح استراتيجية ما أن أنشر النتائج

أما في حالات أخرى فلا داعي لإعلان الأرباح

zeyadkabeel
07-26-2012, 15:53
اخى الكريم انا ليس لدى اى مشلكة اطلاقا فى ان اعلن عن ارباحى ولكن انا حتى الان خسرااان ولم اعوض البونص الذى اخذته الشهر الماضى لكن الشهر القادم إن شاء الله هايكون فى شغل حلو

zahran
07-26-2012, 15:58
ممكن اعرض ارباحى بس يكون فى سبب لذلك
يعنى لو الشباب راح يستفادو من ذلك كتشجيع او ما شابه
معنديش مانع من عرض النتائج

تمام تمام يا معلم انت نيتك ككدا كويسه
اى نعم الموضوع بتاع الارباح دا ناس كتير متحبش تقوله عليه عشان الحسد والذى منه بقى
وفى ناس قالوا هنقول بس ب النقاط
وانت قلت هتقول عشان تشجع الناس دا شيئ انسانى منك يا معلم

Single phase
07-26-2012, 15:58
اه عادي خصوصا لو كان الربح صغير او متوسط

لكن لو الربح كبيير احتمال معلنش يعني ممكن تقول خوف من الحسد

kimoboy
07-26-2012, 16:02
لا أعلن أربـاحي إلا عن طريق لنقاط وأرهـا للناس كشـكل تشجيـع لا أكثر ولا أقـل

gemmy
07-26-2012, 16:12
للاصدقاء و الاهل ممكن جدا اعلن لهم ارباحى ببساطة بالنقاط او بالدولار
اما للغير فيكون بهدف التشجيع و النصح للغير ممكن اعرضها بالنقاط فقط
وبالتوفيق للجميع

magic777
07-26-2012, 18:38

لكل واحد هنا وجهه نظر اخي ومش عيب ان المتاجر يخاف من الحسد خاصه وان العين حق اخي
انا نفسي قولت لاصدقائي على ربح لي مافيش اسبوع وطار الربح ده وراس المال كله
والحمد لله يبقى برده الواحد يحرص هنا ومش عيب وممكن تذكر ارباحك بالنقاط وليس بالدولار

mostawda3
07-26-2012, 22:39
مش لما أبدأ لكي أربح
وبعدين نفكر ههه
صراحة أنا أكيد سأعلن لو ربحت أي حاجة
لكن الأغلبية الساحقة لا يعلنون عن أرباحهم

hamdy
07-26-2012, 23:38
لا احقق شئ تابث ولم اجد استراتجية تعمل معي بالموصفات الت اتمنى
لكي انشرها او نتائجها و لكن حال وضول للهدف