PDA

View Full Version : ما هو تقييمك لمستواك فى التداول؟

Pages : [1] 2 3 4

عمرو
05-19-2012, 10:38
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد

كما هو عنوان الموضوع.......هل راضى عن مستواك فى التداول؟؟
وهل تستطيع ان تقيم نفسك امام الناس ام تخجل من اعترافك بخطأك؟؟

magic777
05-19-2012, 16:32
اعترف اني مريت بخسائر كثيره واحباطات اكتر
ولكن لحبي لمجال الفوركس كان هو الدافع الحقيقي لي للأستمرار في هذا المجال
وعن تقييمي لنفسي حاليا اعتقد اني على الدرجه الثالثه من سلم النجاح
وكانت اول درجه هيا الاطلاع على كل ما يخص الفوركس والتعلم والاجتهاد والتدريب على الديمو
وكانت ثاني درجه هيا الخساره والاحباط ومحاوله الخروج من هذه الحاله والتعلم من الاخطاء

kingman
05-19-2012, 22:38
لا انا من النوع الذى لايخجل من الحقيقة او من خطأه بلاعكس ان بحب اعترف به المهم مش انك اخطأت او انك فشلت فى مرحلة المهم هو المثابرة والعمل بجد وعدم الأستسلام مافيش اى نجاح حد بيوصله بالساهل والا كنا كلنا مخترعين ومبتكرين واثرياء وانما العمل الجاد والمثابرة والتحدى يصل المرء الى مايطمح اليه وعن تقييم ادائى فحقيقى انا ليس راضى عنه اطلاقا فى هذا السوق وليس ذلك لانى اخسر لا ذلك لأنى بأمل فى مستوى لسه مقدرتش اوصله الى الآن واتمنى ان ربنا يوفقنى ان اقدر اوصل الى مااريد
وماتوفيقى الابالله

عمرو
05-21-2012, 13:41
وكانت اول درجه هيا الاطلاع على كل ما يخص الفوركس والتعلم والاجتهاد والتدريب على الديمو
وكانت ثاني درجه هيا الخساره والاحباط ومحاوله الخروج من هذه الحاله والتعلم من الاخطاء

حياك الله اخى الحبيب اعجبنى تقييمك لمستواك بفكرة الدرجات فعلا اول درجة للفورك هى التعلم والثانية هى التجربة والتخبط والثالثة الاستقرار والهدوء والتعقل (مرحل النضج فى الفوركس)
المرحل الاخير تتفاوت من شخص لأخر وهى مرحلة جنى الارباح فكلنا يحلم بها ونتمنى الوصول لهذه الدرجة فكلنا يصعد درجة ويهبط الاخر وهكذا

HARRY POTTEER
05-21-2012, 17:04
بالطبع انا لا اخجل من اخطائي و خسائر كبيرة و كنت اتعلم منها و تحسن مستوايا للاحسن و الواحد يطور نفسه شيئا فشيئا

كريم
05-21-2012, 18:31
في الأول اخطأت كتير لأني كنت بتعلم و فيه حاجات كتير كنت بتدخلها حظ و مكنتش بعرف احلل لكن مع كل مرة كنت بخسر فيها فضلت اتعلم و اتعلم و

ارتفع مستوايا الحمدلله و بقيت اقدر اعمل كل شيئ على مضارب الفوركس بحمد لله و لازم في البداية فشل عشان تكون بعد كده ناجح

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

Mohamed90
05-21-2012, 20:10
كلنا اخي الحبيب مرننا بالخسائر الفادحة و لكن ذلك لا يعني الفشل بل فقط بداية مشوار و سلك درب صعب و مع مرور الوقت تتقلص تلك الخسائر و ترى نفسك تقترب شئ فاشئ للهدف و هو تحفيف اكثر صفقات نجاحا و من البداية لحد الساعة بوجد تطور كبير جدا الحمد لله

magic777
05-21-2012, 21:39
كلنا اخي الحبيب مرننا بالخسائر الفادحة و لكن ذلك لا يعني الفشل بل فقط بداية مشوار و سلك درب صعب و مع مرور الوقت تتقلص تلك الخسائر و ترى نفسك تقترب شئ فاشئ للهدف و هو تحفيف اكثر صفقات نجاحا و من البداية لحد الساعة بوجد تطور كبير جدا الحمد لله

فعلا اخي كلامك مضبوط
بس المهم ان نبدأ ونعطي لنفسنا درجه كلما انجزنا خطوه على سلم النجاح
لازم تشجع نفسك بنفسك
وتثق انك سوف تصل وتفرح بخسارتك في حاله اذا افادتك وتعلمت منها درس جديد

nader
05-22-2012, 03:31
بالنسبة للتقيم الشخصي لأدائي فانا مبتدئ ولازلت في طور التعلم وأكثر ما يزعجني في هذا الموضوع انني لازلت لم اعرف من اين ابتدئ
فعلا لدي حساب ديمو اتاجر عليه ومن حين لاخر احاول ان انفذ بعض الاستراتيجيات معتمدا على بعض المؤشرات لكنني غير راض على ادائي الشخصي الى الان
لكنني استفدت مؤخرا من حساب بونص هدية من احد السماسرة واستطعت من خلاله تعلم الكثير
في النهاية ادرك جيدا انني لازلت على اول سلم التعلم

magic777
05-23-2012, 15:24
بالنسبة للتقيم الشخصي لأدائي فانا مبتدئ ولازلت في طور التعلم وأكثر ما يزعجني في هذا الموضوع انني لازلت لم اعرف من اين ابتدئ
فعلا لدي حساب ديمو اتاجر عليه ومن حين لاخر احاول ان انفذ بعض الاستراتيجيات معتمدا على بعض المؤشرات لكنني غير راض على ادائي الشخصي الى الان
لكنني استفدت مؤخرا من حساب بونص هدية من احد السماسرة واستطعت من خلاله تعلم الكثير

اخي لا تتسرع اقرأ كثيرا وتابع ما يقع تحت يديك من كتب او استراتيجيات
وجرب كثيرا واطلع على تحليلات الكبار وجرب ما تعلمته على الديمو تأكد ان النجاح في الفوركس يعتمد على خبرتك
واكتساب الخبره يعتمد على معلوماتك وتجاربك في مجال الفوركس
وكلنا كنا محتاريين كده في البدايه ولكن مع المتابعه والممارسه هتقدر تجمع خيوط النجاح في ايدك
فقط لا تمل ولا تيأس

kingman
05-23-2012, 19:18
مادام المتاجر قادر دائما على تقييم نفسه والوقوف على مستوىه الحقيقى هيقدر دايما يضع نفسه على الطريق الصحيح وان يزيد من تعلمه وتدريبه والممارسة حتى يصل الى مستوى يشعر به ان اصبح قادر على المتاجرة وادارة حسابه والبونصات بالفعل بتبقى فرصة جيدة للمتاجر ان يتعامل مع السوق الحقيقى ان ان يتعرض لأن يخسر امواله الخاصة

born to learn
05-23-2012, 19:29
اعتقد ان مستوايا مرتفع جدا جدا فقد يصل الى 20% ههه مع انى انجزت فى بعض الاشياء وحققت ارباح ولكن لا اعرف فليس هناك امان فى السوق ودائما بعد تحقيق الارباح تجد رياح الخسائر تاتى

sunlight
05-23-2012, 19:35
انا اقيم نفسى بدرجه جيد وليس غير وما زلت اتعلم واحاول الوصول فأنا فضولى بطبعى وهذه الصفه تجعلنى اتعلم واريد المزيد ولكنى اكسب واخسر كما حال السوق متذبذب ولكنى ساحاول الوصول للثبات واثبت جداره
ومع مرور الوقت ممكن الشخص ينتقل من جيد لجيد جدا ولكنى لن اصل للامتياز

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 20:22
انا بالنسبه لى
احقق ربح جيد والحمد لله

ولم اخسر شئ من مالى نهائى منذ ان دخلت هذا المجال

والحمد لله رب العالمين

اهم شئ القناعه ياجماعه والرضا بما كتب الله لك

واوعى المقامره فهى تؤدى ضياع وتدمير اموالك

تحياتى

forexBOSS
05-25-2012, 19:51
اعتقد انه من الصعب تقييم المستوى فسوق الفوركس كما تعلم مدرسه و فيه كل يوم شى جديد و استراتيجيات مختلفه اما عن الخساره لا يوجد فى هذا السوق من يربح فقط و لكن يوجد من بخسر و يتعلم و من يخسر و لا يتعلم بل و احيانا يترك الفوركس انا خسرت كتير طبعا من قبل و كانت مبسوط لما بخسر و اعرف السبب لانى بكدا هتجنب فعله مره اخره لكن لما بخسر دون علم السبب بتغاظ اوى وسعتها ببقى فعلن مش عايز اتاجر لحد ماعرف السبب

ramid
05-25-2012, 20:21
اظن ان التقييم يحتاج الى مدة مهمة وعمليات كثيرة حتى تتمكن من تقييم مستواك
بشكل صحيح خصوصا ان عالم الفوركس بحر من المعرفة المتجددة

Mohamed90
05-27-2012, 14:21
السلام عليكم
التقيمي للنفسي معتدل لحد الساعة الخسارة و الربح متساوية ههه مازلت ابحث عن طرق و اقفال التغرات للتفليل النسبة الخسارة و رفع النسبة الربح و الحمد لله مع ذلك راضي على ما احققه و ان شاؤ الله المشوار مزال مستمر

ramid
05-27-2012, 14:57
السلام عليكم
اعتقد انني سأظل دائما اتعلم في هذا المجال لان الفوركس عالم متجدد ولايكمن ان اكون ملما به
لهذا فانا سأبقى منفتحا على كل جديد

kingman
05-27-2012, 17:23
السلام عليكم
التقيمي للنفسي معتدل لحد الساعة الخسارة و الربح متساوية ههه مازلت ابحث عن طرق و اقفال التغرات للتفليل النسبة الخسارة و رفع النسبة الربح و الحمد لله مع ذلك راضي على ما احققه و ان شاؤ الله المشوار مزال مستمر

ان شاء الله ربنا يوفقك فى ايجاد افضل الطرق التى تتعامل معها مع السوق وهذا السوق عموما سيجال بين الربح والخسارة والمحاولة والتجريب المهم ان المتاجر يعمل بجد كى يصل الى مايريد انا ايضا بحاول اعمل مزج بين طرق التحليل الأساسى والفنى كى استطيع اوصل لطريقة جدية استطيع ان اتعامل بها السوق وربى يوفق الجيمع

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 18:30
الفوركس كالبجر

اذا اردت السير فى البحر

لابد ان تجيد العوم جيداً
و
الا فسوف تضربك الامواج وتقتلك

انا شايف انى الحمد لله بتقدم يوماً بعد يوم فى هذا المجال

دائماً والله الحمد نحقق انجازات فى هذا المجال

نشكر الله على هذه النعمه

واوصيكم واوصى نفسى بالاجتهاد فهو سر النجاح

Noah
05-27-2012, 19:55
فىا لحقيقة هو سؤال غريب لانه لا يمكن لاى انسان ان يقوم بتقيم نفسه فىا لسقو او ان يعرف ما هى الطريقة التى يعمل بها هل هى ناجحة ام لا ولكن لعينا ان نعرف جيدا انا لفوركس هو وسيلة جيدة لتحقيق الارباح وتقيم نفسك يكون بناءا على هذه النسبة منا لارباح التى تحققها

clic4play
05-28-2012, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخي العزيز بالنسبة لي انا مستواي عالي بالمتاجرة وهذي خبرة 3 سنوات
ولاكن سوف اقول اني مستواي هو صفر
نعم صفر لاني انا في عالم الفوركس وعالم الفوركس لا احد يتوقع ماذا يحصل
شكرا لك

DZforex
05-28-2012, 09:54
اذا كان على الديمو انا راضي ههه
تقييمي الفني لادائي مازلت لم ابدا في التداول الحقيقي انا م ع التعلم و التدرج شيئا فشيئا فكل يوم ازيد معلومة جديدة

ahmed
05-28-2012, 11:33
الحمد لله رب العالمين
تقييمى لنفسى جيد والحمد لله ادائى معقول نسبه ارباحى جيدة والحمد لله ولكنها ليست ثابته
وخبرتى ايضا جيدة فى هذا السوق العملاق

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 18:43
اذا كان على الديمو انا راضي ههه
تقييمي الفني لادائي مازلت لم ابدا في التداول الحقيقي انا م ع التعلم و التدرج شيئا فشيئا فكل يوم ازيد معلومة جديدة

ياريت تاخد وقتك خالص على الديموووو

لا تتسرع بفتح حساب حقيقى

غير لما تدرس طريقه جيده تستطيع ان تحقق بها ارباح جيده

غير كده لاتفكر فى فتح حساب حقيقى الان

sunlight
05-28-2012, 19:17
ياريت تاخد وقتك خالص على الديموووو

لا تتسرع بفتح حساب حقيقى

غير لما تدرس طريقه جيده تستطيع ان تحقق بها ارباح جيده

غير كده لاتفكر فى فتح حساب حقيقى الان

انا تعلمت على الديمووووووووووو اسبوع وحسيت انى بقيت قادر ان اواجه السوق واقدم نفسى ليه وهذ بعد ان تأكدت ان عدد صفقاتى اللى بكسبها اكتر من الخساره على الديموووووووو
ودخلت على الحقيقى وقدمت نفسى ب2 دولار فقط طبعا المخاطره كبيره جدا ولكنى دخلت عقود بالسنتات واستمرت الفلوس معى لمده 2 اسبوع وزادت وقلت
ولكن فى يوم جمعه من الاسبوع قاعد بتاجر بالفلوس ويكسب راح جاء حد كبير فى السوق وعلى السعر وحسيت كان السوق عقد وانفرط وراح الدولارين فى اقل من فمتو ثانيه
بعد كدا فهمت ان ساعات الاخبار بتؤثر على الاسعار والناس الكبيره اللى بتتدخل عشان تنقذ العمله بتاعتها من الانهيار

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 19:26
انا تعلمت على الديمووووووووووو اسبوع وحسيت انى بقيت قادر ان اواجه السوق واقدم نفسى ليه وهذ بعد ان تأكدت ان عدد صفقاتى اللى بكسبها اكتر من الخساره على الديموووووووو
ودخلت على الحقيقى وقدمت نفسى ب2 دولار فقط طبعا المخاطره كبيره جدا ولكنى دخلت عقود بالسنتات واستمرت الفلوس معى لمده 2 اسبوع وزادت وقلت
ولكن فى يوم جمعه من الاسبوع قاعد بتاجر بالفلوس ويكسب راح جاء حد كبير فى السوق وعلى السعر وحسيت كان السوق عقد وانفرط وراح الدولارين فى اقل من فمتو ثانيه
بعد كدا فهمت ان ساعات الاخبار بتؤثر على الاسعار والناس الكبيره اللى بتتدخل عشان تنقذ العمله بتاعتها من الانهيار

انا عايز اقولك بقا حاجه مهمه جداً عن يوم الجمعه ده فى الاخبار

بيكون يوم صعب التداول بسبب كثرة الاخبار وبيحصل حركات عشوائيه

فبعض الناس تقولك انا افضل ان لم اتاجر يوم الجمعه

يقعد فى المدرجات - مشاهد فقط

لذلك يجب الحذر من المتاجره يوم الجمعه

HARRY POTTEER
05-28-2012, 20:50
الحاجة الوحيدة التي تقف امام النجاح
هي الملل و الياس هما عدوان النجاح
ان استطعت التغلب عليهما و تحسين مستواك
و قراءة استراتيجيات و الاسستفادة من الاخطاء
اكيد راح تتوسع في الفوركس
و تجمع قطرات النجاح قطرة بقطرة

kingman
05-28-2012, 21:05
انا عايز اقولك بقا حاجه مهمه جداً عن يوم الجمعه ده فى الاخبار

بيكون يوم صعب التداول بسبب كثرة الاخبار وبيحصل حركات عشوائيه

فبعض الناس تقولك انا افضل ان لم اتاجر يوم الجمعه

يقعد فى المدرجات - مشاهد فقط

لذلك يجب الحذر من المتاجره يوم الجمعه

وكثير مانسمع من تجارب المتداولين ان فى يوم الجمعة يخسر ربح الأسبوع ويتندم انه تاجر فى هذا اليوم وكثير من المتاجرين يأخذون راحة فى هذا اليوم ومن رأيى اذا اراد المتاجر ان يخاطر ليستفيد من تقلبات هذا اليوم ان يكون على حساب بعيد عن حسابه الأساسى حتى لايتعرض حسابه لخطورة كبيرة هو فى غنى عنها وربى يوفق الجميع

HARRY POTTEER
05-28-2012, 21:12
حداري من المتاجرة يوم الجمعة هدا خطر

دائما تاجر في وسط الاسبوع لا في الاول

و لا في اخرة لكي تتفادى اي مفاجات

youmuststop
05-30-2012, 06:16
بالرغم من اني اعرف عن الفوركس من 3 سنوات ولكني لسه مبتدء في التداول وارتكب الكثير من الاخطاء فانا احناج الكثير من الجهد لدراسه السوق وكيفيه التعامل معه

zahran
06-09-2012, 16:26
الاعتراف بالاخطاء . فضيله يا اخى . احسن من اللى بيعمل الخطا وبيعند برضه ويقول انا مبغلطشش .. الاعتراف بالاخطاء يجعلك تفكر الف مره قبل ا تفعل هضا الخطا مره اخرى .. ومستواى فى الفوركس الان بحمد الله ممكن اقول متوسط ليس سيئ وليس ممتاز

AhmedMagnifico
06-09-2012, 16:27
مستواى الاى الان 0 حيث انى مبتدا واحاول الان تجميع اكبر قدر ممكن من المعلومات عن هذا المجال
من اليوتيوب ومن ردود الاعضاء هنا حيث انى لا احب المجازفة والمغامرة خاصة فى مجال المال والاعمال !
موضوع جيد ونقاش هادف احييك عليه اخى :)

fafa280384
06-09-2012, 16:36
عن نفسي لما الخجل ممكن اقولك 6من
عشرة

yassinoh
06-09-2012, 16:45
أنا الآن في درجه الاطلاع على كل ما يخص الفوركس والتعلم والاجتهاد والتدريب

ahmed saleh
06-09-2012, 16:46
انا عن نفسى ارى الى حد ما انى راضى بطريقة كبيرة عن نفسى
وانى ارى انى يجب ان اطور من نفسى لكى اكون احسن
واطور من استراتيجياتى لان العلم لا يقف

ahmed
06-09-2012, 19:24
انا عن نفسى ارى الى حد ما انى راضى بطريقة كبيرة عن نفسى
وانى ارى انى يجب ان اطور من نفسى لكى اكون احسن
واطور من استراتيجياتى لان العلم لا يقف

طور باستمرار اخى التطوير هو اساس النجاح فى هذا المجال
بصفه خاصه وجميع المجالات بصفه عامه
ولا تقف ابدا عن التعلم

realyone
06-09-2012, 19:34
رحم الله امرء عرف قدر نفسه,عن نفسي اشعر انني لسه مبتدأ في عالم الفوركس,مهما تعلمت وكسبت خبرة بالفوركس فلن استطيع التغلب على هذا السوق,لأنه سوق كبير ومعقد,لابد ان تتمدد بقدراتك كل ماتمدد السوق

Mohamed90
06-09-2012, 19:38
السلام عليكم طبعا اخي كل واحد يعطش تقيم للنفسه حسب نتائجه و ايضا مايراه في نفسه و ايضا على ماذا يعنمد فب تقييم نقسه
و انا عن نفسي ممكن اقول اني محترف شوي و ليس جدا يعني تقدمت من مرحلة المبتدئين و اصبحت اصيب كثير من الصفقات و الحمد لله

djongar
06-09-2012, 19:49
الفوركس بالنسبة لي هي تجربة جديدة وكل يوم اتعلم اكثر وهذا المطلوب، مستواي ليس بالجيد لكن في تحسن ملحوظ بالنظر إلى النتائج اللتى اتحصل عليها وان شاء الله ربي يفتح علينا بمزيد من الرزق والتوفيق

a5rzamn
06-09-2012, 19:49
يمكن المستوى 50%
المشكله الاساسيه بالتداول والي الاغلبيه بعتقد بعانو منها
هي الطمع يعني بدو الواحد منا بكون معاه 100 دولار
عاوز يبقو 10000 دولار بيوم واحد فالحذر يا اخوان
بالتوفيق للجميع

21cent
06-09-2012, 23:07
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الاعتراف بالحق فضيلة
وليس عيبا ان تخطىء ولكن السىء ان تتمدى فى خطئك ولا تعترف بيه
اما بالناس للخاسرون فهم حوالى 95 % من المتاجرين و5% هم الرابحون
وهذا مما يعنى ان معظم المتاجرين يخطئون
ولذلك يحتاج الخبرة لكى يربح
اما بالنسبة لمستوى لست راضى عنه ولكن اسعى للاحسن دائما بالتطوير والبحث والتعلم

kingman
06-09-2012, 23:41
يمكن المستوى 50%
المشكله الاساسيه بالتداول والي الاغلبيه بعتقد بعانو منها
هي الطمع يعني بدو الواحد منا بكون معاه 100 دولار
عاوز يبقو 10000 دولار بيوم واحد فالحذر يا اخوان
بالتوفيق للجميع

وهى دى بتبقى السبب الرئيسى فى خسارة هذه الفئة من المتداولين باننا عايزين ندبل يجى عشرة ولاخمس مرات الحساب فى اقل من شهر وطبعا ده منافى لمبادئ السوق الذى يتحدث عن عشرة او خمسة او عشرين من راس المال هههههه فاكيد منقدرش نحكم على انفسنا بهذه المبالغ والمخاطرة العالية اننا ناجحين او فاشلين وانما بتطبيق ادارة راس مال جيدة نستطيع ان نقيم نفسنا صح وطريقتنا فى التداول

zher_albanfsij
06-10-2012, 00:06
اعتبر نفسي اعرف بالفوركس بنسبة 20%
الكل منا مر بفشل وخسارة وكانت اغلب الاسباب هي عدم وقلة الخبرة ولكن دائما أقول ما دام السبب هو قلة الخبرة اذا سيأتي اليوم ليصبح عندي خبرة كبيرة وبالتالي تقل خسارتي وهذا ما يجعلني استمر بالفوركس

pimo
06-10-2012, 00:18
لا لن اخجل من قول الحقيقة انا مستواي في التداول هو دون المتوسط واقول هذا لانني تمكنت من تحقيق مبالغ مالية وقمت بسحبها عدة مرات ولكني مازلت ارتكب اخطاء تكلفني عادتا راس المال ولكن لن استسلم لهذا وسوف اكافح من اجل ان اصل الي الاحترافية

ramid
06-10-2012, 00:23
المهم في الفوركس هو عدم الغرور وعدم اليأس لاتغتر وتعتقد انك أصبحت ملما بالفوركس عند تحقيق الارباح
ولا تيأس اذا توالت الخسائر بل اعتبرها مناسبة للتعلم وتطوير مستواك كل يوم

sho
06-10-2012, 00:35
حتى الان ارى نفسى فى مستوى متداول مبتدئ مازلت اتعلم واسعى لمعرفة المزيد من المعلومات عن سوق الفوركس وكل ما يتعلق بسوق الفوركس ... راضية جدا عن مستواى الحمد لله قد اكون اتقدم ببطء وذلك لاننى اعلم نفسى بنفسى وقد يتطلب هذا وقت اطول ... بالتأكيد اى متداول معرض للوقوع فى اخطاء ولا يجب ان يخجل منها يجب علية ان يتعلم منها ويدرس اخطائة لتفاديها فى المرات القادمة

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:07
كلنا مررنا بتجارب فاشلة وكان مستوانا ساعتها ضعيف جدا ولكن كل مرة كنا نتعلم شئ جديد
الان اقيم نفسي بتقدير متوسط ليس الا لذلك اتعامل مع الفوركس بحكمة وصبر شديد

magic777
06-10-2012, 17:48
السلام عليكم طبعا اخي كل واحد يعطش تقيم للنفسه حسب نتائجه و ايضا مايراه في نفسه و ايضا على ماذا يعنمد فب تقييم نقسه
و انا عن نفسي ممكن اقول اني محترف شوي و ليس جدا يعني تقدمت من مرحلة المبتدئين و اصبحت اصيب كثير من الصفقات و الحمد لله

فعلا اخي التقييم هنا هيعتمد على نتائجك انت لو لاقيت نفسك بقيت تحقق ارباح
اكتر من الخسائر او لاقيت انك بتقدر تحدد الاتجاه اليومي في اغلب الايام صح
وبتقدر تحدد نقاط دخول وخروج جيده لصفقاتك بكده تقدر تقول انك بقيت محترف بأطمئنان شويه

AhmedMagnifico
06-12-2012, 21:47
فعلا اخي التقييم هنا هيعتمد على نتائجك انت لو لاقيت نفسك بقيت تحقق ارباح
اكتر من الخسائر او لاقيت انك بتقدر تحدد الاتجاه اليومي في اغلب الايام صح
وبتقدر تحدد نقاط دخول وخروج جيده لصفقاتك بكده تقدر تقول انك بقيت محترف بأطمئنان شويه
مظبوط يا ريس فالتقييم اظن يكون من الخارج افضل من ان يكون منك
لان زى مابيقولوا المصريين القرد فى عين امه غزال :p

magic777
06-12-2012, 22:10
مظبوط يا ريس فالتقييم اظن يكون من الخارج افضل من ان يكون منك
لان زى مابيقولوا المصريين القرد فى عين امه غزال :p

في مجال الفوركس اخي بالذات متعتمدش على آراء الاخرين في تقييمك لانه كل واحد منهم
بيشوف الفوركس بعيونه هو ومن خلال تجربته هو فقط فمش هيقدر يعطيك تقييم محايد
انت اللي بتقييم نفسك بناء على نتائج تحليلك وصفقاتك

kingman
06-13-2012, 01:25
في مجال الفوركس اخي بالذات متعتمدش على آراء الاخرين في تقييمك لانه كل واحد منهم
بيشوف الفوركس بعيونه هو ومن خلال تجربته هو فقط فمش هيقدر يعطيك تقييم محايد
انت اللي بتقييم نفسك بناء على نتائج تحليلك وصفقاتك
كلامك عين العقل طبعا فى حكاية التقييم ده فلازم الواحد هو اللى يكون قادر على تقييم نفسه وطريقته بناءا على ادائه هوه وثباته الأنفعالى فى ادارة صفقاته ومدى تاثير العامل النفسى وطبعا يستفيد من خبرة الآخرين فى ان يضع نفسه على الطريق الصحيح ويجد حلول لخطائه وحقيقى كثير ماتكون المناقشات بين المتاجرين جيدة فى خلق افكار جديدة

mage
06-13-2012, 02:40
ان تقييمي لمستوايا فى الفوركس متوقف على شئ واحد فقط ان يكون لدي القدرة الكافية على تحقيق نسبة ارباح ثابتة عىل املدى الطويل الطويل ولكن الكثير من المتاجرين يعتقدون ان النجاح فى الفوركس عن طريق تحقيق نسبة ارباح كبيرة فى صفقة واحدة فقط ولا يعرفون انا لنجاح الحقيقي فى الفوركس هو الثبات

Texxon
06-13-2012, 17:15
الحمد لله في الآونه الأخيرة تحسنت طريقتي في المتاجرة بشكل مقبول، ، أكيد في الاول خسرت اول حساب ولكن بعدها توقفت بعض الوقت للبحث عن طريقة جيدة للمتاجره وعدت من جديد والآن احقق ربح مقبول شهريا بهذه الطريقة

Mohamed90
06-13-2012, 18:05
السلام عليكم اخي العزيز تقيمك للمستواك يعتمد على نتائجك في الصفقات المفتوحة
و طبعا لو انت تحقق معدل الربح الجيد من اجمالي الصفقات فاممكن تعتبر نفسك محترف

ramid
06-13-2012, 18:10
انا لا أعتقد أن الاحتراف هدف بحد ذاته وانما تحقيق أرباح مرضية نتيجة الاجتهاد والتطور المتواصل في المستوى
اما الفوركس فهو سوق يحفل كل يوم بالجديد ومن أعتبر نفسه محترفا فهو مخطأ
الفوركس هو المحترف أما المتداول فيحاول فقط فهمه ومجاراته

yassoo011
06-13-2012, 20:19
تقييمي انفسي هو الاستعجال والطمع في ربح اكبر وهو ما يدعوني للتسرع بالدخول في صفقات كبيرة نسبيا وهو ما يحملني خسائر كبيرة نسبيا
ولكني امل في الصفقات التالية مراعات اللوت المتاجر به بالنسبة لرأس المال
ومراعات عدم الطمع في ربح اكثر حتى لا اتكبد خسائر كبيره
ونتمنى التوفيق للجميع

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 20:29
الحمد لله في الآونه الأخيرة تحسنت طريقتي في المتاجرة بشكل مقبول، ، أكيد في الاول خسرت اول حساب ولكن بعدها توقفت بعض الوقت للبحث عن طريقة جيدة للمتاجره وعدت من جديد والآن احقق ربح مقبول شهريا بهذه الطريقة

ماشاء الله عليك ياغالى
اى الطرق بقا تتاجر

ولا سر محتفظ بيه لنفسك

اوعى تكون خلبوس - ازعل منك
ههههههههههههه
الله يرزقك يارب

mando
06-13-2012, 21:29
عن نفسى أنا شايف نفسى لسة مبتدى لانه إجمالى الخسائر أكتر من الربح يعنى ممكن يكون فى مكسب لكن أية فايدة المكسب بعد ما تكسب وترجع تخسر تانى التسرع فى جمع المال هو اللى بيخالى الواحد يتسرع لكن لو الواحد صبر شوية ممكن يحقق ان شاء الله وأهم شئ أنة احاول اتعلم مش اقف على اللى انا اتعلمته

safiforex
06-13-2012, 21:37
التقييم للتداول ن لا ياتي بسهولة ، و اظن انه مستحيل في عالم الفوركس
لسبب بسيط ان الفوركس لا يعرف المتداول في شيئ و لو كان مجحترفا ، فقدتاتي لحظة و يضرب له كل شيئ في الصفر
و هذا يحصل لكثير من المتداولين و لو انهم محترفين حقيقييين

mando
06-13-2012, 21:42
التقييم للتداول ن لا ياتي بسهولة ، و اظن انه مستحيل في عالم الفوركس
لسبب بسيط ان الفوركس لا يعرف المتداول في شيئ و لو كان مجحترفا ، فقدتاتي لحظة و يضرب له كل شيئ في الصفر
و هذا يحصل لكثير من المتداولين و لو انهم محترفين حقيقييين
الواحد لو وصل لدرجة أن يقدر يكسب ويطلع بربح جيد فى الشهر دة بيكون شئ كويس أكيد مافيش حد بيكسب باستمرار
وأكيد بيكون فى خسارة لكن بالنسبة للمحترف الإجمالى بيكون مكسب أكتر من الخسارة ودة المطلوب فى الفوركس

magic777
06-13-2012, 23:14
عن نفسى أنا شايف نفسى لسة مبتدى لانه إجمالى الخسائر أكتر من الربح يعنى ممكن يكون فى مكسب لكن أية فايدة المكسب بعد ما تكسب وترجع تخسر تانى التسرع فى جمع المال هو اللى بيخالى الواحد يتسرع لكن لو الواحد صبر شوية ممكن يحقق ان شاء الله وأهم شئ أنة احاول اتعلم مش اقف على اللى انا اتعلمته

حاول تطور طريقه عملك اكتر ضيف مثلا ليها مؤشر تأكيد او أداه عمل تكون كويسه من وجهه نظرك
حاول تشوف نقاط الضعف فين في استراتيجتك وتحاول تصلحها
لحد لما توصل للتطوير اللي يحققك نسبه ارباح اكتر من الخسائر

akrem
06-13-2012, 23:22
ارى ان مستوايا في تحسن ملحوض هذا بفضل الله أولا و بفضل المعلومات الموجودة على شبكة الانترنات ثانيا

kingman
06-14-2012, 00:48
الواحد لو وصل لدرجة أن يقدر يكسب ويطلع بربح جيد فى الشهر دة بيكون شئ كويس أكيد مافيش حد بيكسب باستمرار
وأكيد بيكون فى خسارة لكن بالنسبة للمحترف الإجمالى بيكون مكسب أكتر من الخسارة ودة المطلوب فى الفوركس

وده بيدل ان المتاجر اصبح ذو خبرة ى السوق وانه قادر على التعامل معه تحت اى ظرف بناء على طريقة تداوله وادارته لراس المال وخصوصا وقت الأزمات بيبات المتاجر الجيد من الضعيف والذى يستطيع ان يتعامل مع هذه التقلبات القوية

HARRY POTTEER
06-14-2012, 01:32
اكيد صعب على المتداوول ان يقيم نفسه لانه لا يووجد مقاييس محددة في دلك
لككن ان اردتم ان اقيم لكم نفي فمستوايا متوسط رغم المجهوود الدي ابدله
في تحسن مستواى

Noah
06-14-2012, 02:26
من المستحيل ان يقوم المتداول فى الفوركس بتقييم مستواه وان يعرف ما هوا لتقدير الشخصى لنفسه ولكنا لاهم من هذا الشئ ان يكون لديك انت المتاجر القناعة والثقة بالنفس حتى يتمكن من تحقيق نسبة بكيرة من الارباح فى وقت جيد وهذا هو المقياس الشخصى

magic777
06-14-2012, 22:34
من المستحيل ان يقوم المتداول فى الفوركس بتقييم مستواه وان يعرف ما هوا لتقدير الشخصى لنفسه ولكنا لاهم من هذا الشئ ان يكون لديك انت المتاجر القناعة والثقة بالنفس حتى يتمكن من تحقيق نسبة بكيرة من الارباح فى وقت جيد وهذا هو المقياس الشخصى

ليه مستحيل اخي ده المطلوب من المتاجر انه يدي لنفسه تقييم كل فتره وبعد كل مرحله بيعديها
وهو هيقدر يقييم نفسه عن طريق تحليله لصفقاته ويشوف كام مره صدق تحليله وكام مره قدر يحقق ربح
وكام مره خسر وليه وهل الخساره بتقل بمرور الوقت ولا زي ماهيا

ahmed abdalla
06-14-2012, 23:37
اننا يجب كتاجر ان استطيع ان اقيم نفسى ولا اخجل وذلك حتى احاول تصليح الخلل ولا ياتى ذلك الا بالاعتراف بالخلل
ام عن مستوى التاجر فالسوق دائما متغير لذلك ارى ان التاجر يجب ان يتعلم باستمرار

mony
06-14-2012, 23:48
ما زلت اتعلم واتدرب جيدا ولم اصل الى مرحله الاحتراف واتمنى ان احقق النجاح حتى استطيع ان احقق ارباح جيده

Mohamed90
06-15-2012, 00:20
السلام عليكم لا اعتقد ان كل شخص ستعطيك التقيم الدقيق للنفسه و كل واحد يشوف تقيم نفسه من منظور مختلف او يعتمد على اساس مخالف لكل واحد و التقيم المستوى عى حسب الربح و الفهم السوق و اصابة التوقعات كل هذه العوامل ممنكن تعطيك نظرة شمولة على مستواك

remo
06-15-2012, 02:40
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

انا شايف ان النجاح انك تبقى عدد الصفقات الربحانة اكبر من ععد الصفقات الخرانة او بمعنى اخر عدد النقطة الموجبة او المخضرة تبقى اكبر من المحمرة او السالبة بكدا انت اكيد ناجح وتقيمك هيبقى ممتاز جدا

talal
06-15-2012, 02:44
انا اعتقد ان مستواي الان متوسط فقد تعلمت الكثير من الاستراتيجيات والافكار حول بحثي عن كل شيء متعلق بالفوركس وان شاء الله اصبح خبيرا في يوم من الايام

magic777
06-15-2012, 03:46
السلام عليكم لا اعتقد ان كل شخص ستعطيك التقيم الدقيق للنفسه و كل واحد يشوف تقيم نفسه من منظور مختلف او يعتمد على اساس مخالف لكل واحد و التقيم المستوى عى حسب الربح و الفهم السوق و اصابة التوقعات كل هذه العوامل ممنكن تعطيك نظرة شمولة على مستواك

انا معاك في ده وان المتاجر هو اللي لازم يقيم نفسه بنفسه وميعتمدش على تقييم غيره ليه
لانه اكيد كل واحد ليه وجهه نظر مختلفه عن الاخر حول مستوى الاحتراف في المجال ده او المستوى المطلوب لتحقيق ربح جيد وبالتالي
مش هيقدر يقيمك بطريقه عادله ليك

yara
06-15-2012, 04:45
انا مستوايا فى التداول ليس سئ واظن انى قادرة على تحقيق الارباح
ولكن اظن انة يوجد مستوى اعلى يجب ان اسعى الية وهو ياتى بلعلم وتحقيق الذات

DZforex
06-15-2012, 10:27
تقييمي لمستواي صراحة مازلت مبتدأ في طور الانجاز
كل يوم اتعلم شيء جديد اتابع المنتدى باستمرار
الحمد لله اصبحت اعرف كيف افتح صفقة و كيف اغلقها
انا هذه الايام مع التحليل اتعلم درجة بدرجة

Rami
06-15-2012, 12:13
انا الى الن فى مرحلة التعلم وسابقى اقول اننى فى مرحلة التعلم الى ابعد حدود لان بحور الفوركس عميقة ومتشعبة , اما بالنسبة عن مستواى فانا الحمدلله اتعلمو بشكل جيد
وكل يوم فى تقدم ولله الحمد , فمن الصفقات الخاسرة والرابحة استخلص العبر ولله الحمد , لكن يبقى الانضباط النفسى والذى ياتى مع الممارسة

maklad94
06-15-2012, 13:58
انا بالنسبة ليا خبرة حوالى خمس سنين لحد الان فا شايف نفسى فى مستوى كويس ومعتقدش ان المتاجر يقدر ييقيم نفسه بشكل مباشر لأنه صفقاته وشغله وارباحه هى اللى تحكم عليه وطبعا طريقته فى ادارة راس المال .

kamizidan
06-15-2012, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله انا راضي بنسية كبيرة على طريقتي في التداول واسعى الى التطوير داااائما لان التطوير في سوق الفوركس
مهم للغاية شكرا للك على الطرح اخي وجزاك الله كل خير

compaq0
06-15-2012, 14:10
لا زلت ارى انى غير كفء نهائيا فى التداول و احتاج لبذل الكثير من المجهود و لكن الجميل فى الفوركس انه كل شىء تتعلمه تجنى ثماره سريعا فاذا تعلمت مؤشر جديد تستفيد منه فى وقت ما

kingman
06-15-2012, 15:59
انا معاك في ده وان المتاجر هو اللي لازم يقيم نفسه بنفسه وميعتمدش على تقييم غيره ليه
لانه اكيد كل واحد ليه وجهه نظر مختلفه عن الاخر حول مستوى الاحتراف في المجال ده او المستوى المطلوب لتحقيق ربح جيد وبالتالي
مش هيقدر يقيمك بطريقه عادله ليك
وواللى هيقيمك مش هيعرف كل شئ عنك فى تداولك كل اللى هيشوفه هى كشف حساب ارباح لخسائر ومع تقييم طريقة متاجرتك عن طريق الربح الى الخسارة كش هيقدر يفيدك بأسباب خسائرك لأنها ممكن تكون بناءا على عامل نفسى وليس من الأستراتيجية مثلا فالواحد لازم يقييم نفسه بنفسه

karbak
06-15-2012, 23:11
الاعتراف بالذنب فضيله اظن ان مستواي ضعيف جدا وبحاجه لمزيد من التركيز والاستزاده في معرفة هذا العالم وسبر اغواره والدخول فيه بقوه وبعمق أكثر حتى استطيع التداول بشكل يرضي نفسي

elzeel
06-15-2012, 23:13
بلنسبه للتقيم حاليا صعب شويه لانى لسه مبتدئ وفى مرحله التعليم
ولكن بحاول اتقل خبرتى وتعليمى من خلال الكتب والموضوعات

magic777
06-16-2012, 16:49
لا زلت ارى انى غير كفء نهائيا فى التداول و احتاج لبذل الكثير من المجهود و لكن الجميل فى الفوركس انه كل شىء تتعلمه تجنى ثماره سريعا فاذا تعلمت مؤشر جديد تستفيد منه فى وقت ما

صح اخي اي حاجه فعلا بتتعلمها في المجال ده حتى لو بدت ليك تافهه او سهله هيا
درس جديد وخبره جديده هتنضاف ليك وهتقدر تستفيد منها في المستقبل كويس
فمتخليش اي حاجه تعدي عليك في المجال ده من غير ما تعرفها وتفهمها كويس

H!m0
06-17-2012, 00:27
بالنسبة للتقيم فأنا أقيم نفسي بأقل من المتوسط و قريب من المبتدئ للأني بالفعل مازال ينقصني الكثير لاصبح أثق في قدراتي كا المتاجرين المحترفين يجب عليا العمل و الاجتهاد و الاعتماد على طرق تحليل متنوعة و ربطها معا للدخول الأمن

remo
06-17-2012, 01:52

يارب تخش السلمة التالتة اللى هى اكيد سلم الارباح والمكاسب ان شاء اللة وعمر ما ربنا هيضيع تعب حد وطالما انت تعبت واجتهد انك تتعلم الفوركس ومتلعبش فية بالحظ فقط اكيد ربنا هيديك على قد تعبك وربنا عالم

mage
06-17-2012, 02:28
بالنسبة للتقيم فأنا أقيم نفسي بأقل من المتوسط و قريب من المبتدئ للأني بالفعل مازال ينقصني الكثير لاصبح أثق في قدراتي كا المتاجرين المحترفين يجب عليا العمل و الاجتهاد و الاعتماد على طرق تحليل متنوعة و ربطها معا للدخول الأمن

دع برنامج التداول الخاص بك هو اللى يحكم عليك فى الفوركس وليس انت بل دع المنصة هى اتلى تحكم عليك ودع الرصيد الذى تمتلكه واحب انت فاتح الحساب على كام وبقى بكام دلوقتى ولك شئ ومن حينها يمكنك ان تعرف تقييمك الحقيقي لنفسك

ma90do
06-17-2012, 02:32
لم اخجل وعندما اخجل فاكون غير واثق من نفسي

انا فشلت في اول محاوله ليا وسببت في اكبر مبلغ بالنسبالي بس مؤمن بربنا وبقول الحمد لله

وساظل اخطئ حتي اتقن ما اتعلمة

amrmorasamir
06-17-2012, 02:34
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

حتى الان لم اكن راضى عن مستواى فى الفوركس وانا اعتبر نفسى مبتدأ حتى بعد مرور 6 اشهر ولكن انا ارى ان الخبره الحقيقيه لا تقل عن سنه فى هذا السوق لانه سوق عنيف وملئ بالمفاجات

firas1984
06-17-2012, 16:27
مرحبا
انا اعتبر نفسي متداول متوسط في الفوركس ولكن بحاجة الى تمرين اكثر وبحاجة الى راس مال اكبر
شكرا

okash
06-17-2012, 16:45
سنكون صريحين الفوركس هو عبارة عن بحر مهما تعلمت منه وقلت انك ختمت الفوركس ستبقى نقطة في بحر في هذا العالم الكبير
ولكن انا الان بدأت ارضى عن مستواي في الفوركس لأني بدأت اعوض خسارتي

remas
06-17-2012, 17:59
انا صحيح بقالى فتره فى السوق لكن مقدرش اقيم نفسى كويس ولو ان اجمالى رصيدى الشهرى بفضل الله بيكون ربح لكن فى الفتره الاخيره التزمت والحمد لله ربنا وفقنى

kingman
06-17-2012, 21:23
سنكون صريحين الفوركس هو عبارة عن بحر مهما تعلمت منه وقلت انك ختمت الفوركس ستبقى نقطة في بحر في هذا العالم الكبير
ولكن انا الان بدأت ارضى عن مستواي في الفوركس لأني بدأت اعوض خسارتي
بالفعل هو بحر واسع لايكتفى عند المتاجر بحد معين حتى المحترفين لازم دائما يطور من طرقهم واساليبهم فى المتاجرة لأنه سوء متغير وغير مستقر ولكن نقدر نقول هى بتبقى مراحل بيدرج فىه المتاجر من درجة الى اعلى

عزبز 18
06-17-2012, 21:26
لمادا لا اقيم نفسي عادي جدا لان الانسان لازم يعترف بخطاه لتصحيح ما يمكن تصحيحه انا تقييمي لنفسي اعطي العلامة لنفسي 6 من عشرة يعني متوسط يعني حققت عدة نقاط خسارة وايظا حققت عدة نقاط ربح

safiforex
06-17-2012, 21:28
بالفعل هو بحر واسع لايكتفى عند المتاجر بحد معين حتى المحترفين لازم دائما يطور من طرقهم واساليبهم فى المتاجرة لأنه سوء متغير وغير مستقر ولكن نقدر نقول هى بتبقى مراحل بيدرج فىه المتاجر من درجة الى اعلى

نعم صحيح هذا الفوركس زي البحر تمام ، احيانا يكون هاديئ و يمكننا السباحة فيه بدون خوف
و احيانا نجده هائجا فلا نستطيع الدخول اليه ، و هكذا الفوركس ، فيجب ان نعرف متى يكون هاديئ و نتاجر عليه
و متى يكون متهيج لكي نبتعد عنه

ma90do
06-17-2012, 21:40
نعم صحيح هذا الفوركس زي البحر تمام ، احيانا يكون هاديئ و يمكننا السباحة فيه بدون خوف
و احيانا نجده هائجا فلا نستطيع الدخول اليه ، و هكذا الفوركس ، فيجب ان نعرف متى يكون هاديئ و نتاجر عليه
و متى يكون متهيج لكي نبتعد عنه

تما وانا بعمل كده لم الامور بتبقي تمام والسوق واضح ومحدد اتجاهه بدخل لو السوق مش مظبوط مش بدخل وبصبر لتاني يوم

safiforex
06-17-2012, 21:43
تما وانا بعمل كده لم الامور بتبقي تمام والسوق واضح ومحدد اتجاهه بدخل لو السوق مش مظبوط مش بدخل وبصبر لتاني يوم

تام اخي ، و الله يوفقك في هذا ، و ما دمت مستنر على النهج هذا فانك اكيد بدأت تفهم السوق جيدا
لان السوق صعب ان نعرف متى نتداول عليه ، و من يعرف هاته الاوقات فانه ادرك فهم السوق جيدا
بالتوفيق لك ان شاء الله

tervarto
06-17-2012, 21:58
الحمد لله ارى انى أسير على طريق الصحيح , مع الأعتراف بوجود بعض الأخطاء المتأثرة بالعامل النفسى و المشاعر , لكن الشكل العام لتقييمى لنفسى هو جيد , فانا انصح كل مبتدئ بالتعرف جيدا على اساسيات السوق و أخذ الوقت الكافى لمعرفتها

midomido419
06-17-2012, 22:23
انا عجبنى موضوعك جداا
والحقيقة انى لسه متداولتش بس اعتقد انى هستفيد من اراء الخبراء فى الموضوع المميز ده

ZOUHAIR_ZIZO28
06-17-2012, 22:30

moonlight
06-17-2012, 22:37
انا مبتدئة فى الفوركس ولم اضع تقييما لنفسى لاننى ينقصنى الكثير من التعلم عن الفوركس واحاول اكتساب الخبرة وتعلم المزيد عن الفوركس ولا اخجل من ذلك فلكى اصل للنجاح يجب ان اتعلم جيدا كل شئ عن الفوركس لكى اصل الى اهدافى فى التداول

Noah
06-18-2012, 03:05
تقييمي لنفسى لا يكون له قيمة لان انا لا ريمكننى ان ارى نفسى جيدا ولكن غيري هم من يحكمون علي ولكن النتيجة التى احققها فى الحساب الذى اتداول عليه هى النسبة التى من خلالها يتم الحكم علي وعلى مستواى فى هذا السوق وهل يمكننى ان احقق نسبة ارباح ام لا

hesham itch
06-18-2012, 06:03
الحمد لله اقدر اقول ان فى تقدم كبير فى مستويا ف الفوركس على الرغم انى لسه شغال على حساب تجريبى
بس اقدر احكم على شغلى ومفيش مانع من الاعتراف يالاخطاء اللى ممكن اقع فيها ف بعض اوقات

2x1
06-18-2012, 08:29
الرضا عن المستوي يؤدي فالنهاية لنتائج غير مرضية

لازم التطوير دايما لتحقيق افضل النتائج علي المدي البعيد

remo
06-18-2012, 12:55

فعلا يوم الجمعة الموضوع بيبقى مشتعل يعنى بتلاقى الاسعار بتتحرك بطريقة جنونية عشان كدا معظم الناس الخبرة فى الفوركس بتنصح عدم المتاجرة فى يوم زى يوم الجمعة لان السوق بيبقى مش مستقر خالص

firas1984
06-18-2012, 13:11
السلام عليكم
لقد مررت بعدة تجارب بالفوركس
وخسرت عدة مرات ولكن بالوقت الحالي اقدر مستواي بالفوركس بالمتوسط واني تحسنت وبدأت اكسب

The Mester X
06-18-2012, 13:26

ايوه اخي لايمكن قياس المستوى كل واحد له قياسات خاصة به و يوجد كثير من المتاجرين الناجحين و لكن تراه
غير راضي بمدخول او غير مقتنع به ويعتبر انه ليس في المستوى المطلوب و البحث عن الربح الاكبر يعد اجتهاد و لاباس في دلك

magic777
06-18-2012, 19:40

لا لا متقلقش من كده بالعكس الرضا بمستواك هو اللي هيخليك تحافظ عليه وتطور نفسك
باستمرار علشان تكون في نفس المستوى ده او احسن منه
لكن لو اصابك الغرور هو ده اللي هيدمرك

kingman
06-19-2012, 02:49
لا لا متقلقش من كده بالعكس الرضا بمستواك هو اللي هيخليك تحافظ عليه وتطور نفسك
باستمرار علشان تكون في نفس المستوى ده او احسن منه
لكن لو اصابك الغرور هو ده اللي هيدمرك
هو الرضى عن الأداء فى المتاجرة هيخلى الواحد ياخد ثقة فى نفسه وطريقة تداوله وده عالم ايجابى انه بيساعده فى ادارة راس حسابه بثقة وقدرة على اتخذا القرارات وطبها يكون دافع ليه للمزيد من العمل والتطوير وليس للكسل

HARRY POTTEER
06-19-2012, 03:13

لا غالي لا تخف من يووم الجمعة لانه كباقي الايام بالنسبة لي كمتاجر
و حقيقة انني اكسب مكاسب جميلة يووم الجمعة و اخسر معضمها
خلال الايام الاخرى ههههههههههههه

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 04:41

انت شكلك ماشى عكس الناس يازعيم
هههههههههههههه
الناس تخسر الجمعه وانت بتكسب الجمعه

remas
06-19-2012, 16:34
والله الحمد لله انا حاسس انى ماشى على الطريق السليم الان بفضل الله ودا نتيجة ان الحمد لله بدات احقق ارباح وبشكل يعتبر سبه ثابت ودا يعتبر نجاح اكيد واتمنى انى استمر ان شاء الله

ma90do
06-19-2012, 16:37

صعب يوم الجمعه ناس كتير بتهرب منه لان السوق يغلق تدريجيا في الدول وناس بتخاف انو يقفل علي خساره والاسبوع الي بعده المؤشرات تبين انه سيزيد من الانعكاس انا افضل يوم الخميس اخر يوم افضل

ashraf el-araby
06-19-2012, 16:47
اكيد كل واحد مر بخسارة ومكسب ومينفعش انى اكون راضى عن مستويا لازم اتعلم اكتر و اكتسب خبرة اكبر وفنفس الوقت لازم استفيد من خسارتى

safiforex
06-19-2012, 17:02
انت شكلك ماشى عكس الناس يازعيم
هههههههههههههه
الناس تخسر الجمعه وانت بتكسب الجمعه

و انا معاه اخي الكريم ، ليس الكل يخسر يوم الجمعة ، و انما من يخسر هو من لا يلتزم بالاستراتيجية المتبعة او بالطريقة المتبعة
فاهم شيئ هو ان يكون الواحد ملتزم بالاستراتيجية مهما كانت الصفقة خسارة ام رابحة ، و اكيد ان يوم الجمعة سيكون فيه ربح لان السوق سيتبعه الاستراتيجية مهما كانت

magic777
06-19-2012, 17:40

اخي احذر مافيش دخان من غير نار وحكايه ان المتاجره يوم الجمعه خطر دي مش اشاعه
ده واقع فعلا لان يوم الجمعه بيكون اغلاق اسبوعي ولازم السعر يوصل لنقطه محدده
وفي سبيل ده يحصل السعر بيضرب بعرض الحائط اي تحليل كان

aboualy
06-19-2012, 19:06
اخي احذر مافيش دخان من غير نار وحكايه ان المتاجره يوم الجمعه خطر دي مش اشاعه
ده واقع فعلا لان يوم الجمعه بيكون اغلاق اسبوعي ولازم السعر يوصل لنقطه محدده
وفي سبيل ده يحصل السعر بيضرب بعرض الحائط اي تحليل كان

اتفق معك اخى العزيز يجب فعلا الحذر من العمل فى يوم الجمعة لانه يوم نهاية الاسبوع وهناك الكثير من المتداولين يفضل ان ينهى صفقاته المفتوحة فى هذا اليوم وهذ قد يجعل السعر يسير عكس كل التوقعات والتحليلات

kingman
06-19-2012, 21:46
سبحان الله فى السوق ده بجد كل شئ والعكس هههههه زى اعلان ميكس اللى ينفع ليك ماينفعش لغيرك والجميل ان تتعدد وتختلف الأشياء ولكن كلها قادرة على تحقيق النجاح اذا استغلت صح وده من مميزات السوق ومراعاته للفروق بين المتاجرين

KOGI
06-20-2012, 00:49
المرحل الاخير تتفاوت من شخص لأخر وهى مرحلة جنى الارباح فكلنا يحلم بها ونتمنى الوصول لهذه الدرجة فكلنا يصعد درجة ويهبط الاخر وهكذا

sami
06-20-2012, 00:58
مستواي لا بأس به و الحمد لله،إستغرقت تقريبا ثلاث سنوات في دراسة الفوركس لأنه مهنتي الأساسية و مصدر دخلي،و رغم إلمامي تقريبا بكل أدوات التحليل الفني،إلا أنني أرغب في معرفة المزيد و المزيد لأن عالم الفوركس متجدد بإستمرار،لذا و جب مواكبة كل جديد حول تجارة العملات

i5land_man
06-20-2012, 01:06
مستواي لا بأس به و الحمد لله،إستغرقت تقريبا ثلاث سنوات في دراسة الفوركس لأنه مهنتي الأساسية و مصدر دخلي،و رغم إلمامي تقريبا بكل أدوات التحليل الفني،إلا أنني أرغب في معرفة المزيد و المزيد لأن عالم الفوركس متجدد بإستمرار،لذا و جب مواكبة كل جديد حول تجارة العملات

ما شاء الله ربنا يباركلك ونشوفك من اعظم المتاجرين بس هل فعلا قدرت تعتمد علي الفوركس كمصدر اساسي لدخلك الشهري وممكن تقولنا حجم الحساب المناسب لمثل هذا الوضع؟

Mostafa Mando
06-20-2012, 01:27
انا من حوالي سنة في الفوركس خسرررررررت كثيرا جدا في هذا البحر الخطير لكن مع كل خسارة

الحمدلله تعلمت كثيراً وهذا هو مكسبي في سوق الفوركس وتقييمي لنفسي

3/10

magic777
06-20-2012, 01:44

بالتوفيق اخي واكيد دلوقتي انت كونت لنفسك استراتيجه جيده تعمل بها وتطورها كل شويه
خاصه انك بتحب تعرف الجديد دائما في هذا المجال مش مسلم بالي تعرفه بس وقفلت عليه

Mostafa Mando
06-20-2012, 06:17
الحاجة الوحيدة التي تقف امام النجاح
هي الملل و الياس هما عدوان النجاح
ان استطعت التغلب عليهما و تحسين مستواك
و قراءة استراتيجيات و الاسستفادة من الاخطاء
اكيد راح تتوسع في الفوركس
و تجمع قطرات النجاح

اليأس هو عدوك الوحيد دائماً في اي مجال كان تذكر دائماً انه وحش يلتهم

جهدك وطموحك وارادتك لذلك لاتدعه يسيطر عليك لكي لا يأخذك إلى عالم اسود ملئ بالاموات

Smart
06-20-2012, 17:08
اقدر اقول انى متاجر ليس سىء..وان شاء الله اتحسن مع الوقت واكون افضل
ومازلت مبتدىء ومازال امامى الكثير لاتعلمه من السوق
ربنا يوفقنا جميعا

safiforex
06-20-2012, 17:11
اقدر اقول انى متاجر ليس سىء..وان شاء الله اتحسن مع الوقت واكون افضل
ومازلت مبتدىء ومازال امامى الكثير لاتعلمه من السوق
ربنا يوفقنا جميعا

العيب اخي ليس في ان نكون مبتدئين افي السوق ، فهذا شيئ طبيعي لكل المتداولين ، و احنا كلنا اظن لسا مبتدئين
لكن الاهم هو نتعلم بصدق و تفاني من الدروس التي تقدم لنا لا من ناحية النصاءح او من ناحية الاخطاء التي نعمل في التداول حتى نخسر
و الاحسن ان نحاول ان نطور انفسنا داءما مع هذا السوق الكبير

magic777
06-20-2012, 17:39
اليأس هو عدوك الوحيد دائماً في اي مجال كان تذكر دائماً انه وحش يلتهم

جهدك وطموحك وارادتك لذلك لاتدعه يسيطر عليك لكي لا يأخذك إلى عالم اسود ملئ بالاموات

فعلا اخي وخاصه لما الواحد يمشي في اتجاهه ده مشوار طويل وييأس من الوصول للهدف قبل نهايه
المشوار ده بحاجه بسيطه في الحاله دي بيكون ضيع وقت كبير وقرب يوصل لكن اليأس والاحباط هو اللي منعه من انه
يرى ثمره جهده وعمله طول مشواره للأسف

safiforex
06-20-2012, 17:48
فعلا اخي وخاصه لما الواحد يمشي في اتجاهه ده مشوار طويل وييأس من الوصول للهدف قبل نهايه
المشوار ده بحاجه بسيطه في الحاله دي بيكون ضيع وقت كبير وقرب يوصل لكن اليأس والاحباط هو اللي منعه من انه
يرى ثمره جهده وعمله طول مشواره للأسف

من يعمل خطة عمل مناسبة للصول الى هدف معين فانه اكيد سينجح فيها اذا التزم فيها
لكن الياس و الاحباط قد ياتي كما ذكرت ، و لكن ليس من الخطة او الطريق و لكن قد ياتي من عدم الالتزم في احد المراحل التي تكون في الخطة

shwaikich
06-20-2012, 20:14
انا اصنف نفسي من المبتدئين بالفوركس حيث انني بدئت بحساب تجريبي للتعلم و الان انا اعمل بحساب حقيقي و لكن بعقود صغيرة ضمن المعقول بالنسبة لشخص جديد مثلي مبتدء

deadlyfox
06-20-2012, 20:24
اعتقد انى مازلت فى البدايات وامامى طموح كبير
واطمح انى اوصل لمستوى افضل

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 20:42
اعتقد انى مازلت فى البدايات وامامى طموح كبير
واطمح انى اوصل لمستوى افضل

مفيش حاجه صعب على الانسان طالما بيكافح وعنده امل واسرار على الوصول لهدفه

النجاح بسوق الفوركس صعب وليس مستحيل

Amgad91
06-20-2012, 20:53
حتى الآن انا لا استطيع ان احكم على نفسي لاني غير معتمد على نفسي كليا في المتاجرة
فمعظم صفقاتي تكوني تبعا لتوصيات او ارشادات من متاجرين آخرين وبالتالي لا استطيع ان احكم على مدى كفاءتي في التعامل مع السوق
ولكن بوجه عام انا اتعلم كل يوم شيء جديد و تزداد ثقتي بنفسي في الفوركس وهذا مؤشر جيد

bousshimin
06-20-2012, 21:01
تقيمي في تداول لس في بداية متوسط من خلال نتائج التي أحققها من صفقات خاسرة وكدا
صفقات رابحة وأنا مازلت أتعلم وأن شاء الله سوف أكتسب الخبرة مع وقت

safiforex
06-20-2012, 21:05
مفيش حاجه صعب على الانسان طالما بيكافح وعنده امل واسرار على الوصول لهدفه

النجاح بسوق الفوركس صعب وليس مستحيل

نعم صحيح اخي الكريم ، فالنجاح الاهم فيه ان يكون الواحد له طموح قوي و عزيمة قوية و اصرار على الوصول
و بهذه فانه سيكون له دافع عملي لكي يصل الى الهدف الذي سيضعه في تخطيطه

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 21:10
تقيمي في تداول لس في بداية متوسط من خلال نتائج التي أحققها من صفقات خاسرة وكدا
صفقات رابحة وأنا مازلت أتعلم وأن شاء الله سوف أكتسب الخبرة مع وقت

كله بالوقت ياغالى

فيه ناس فضلت تدرس السوق دراسه بس على الحساب التجربيبى لمدة 5 سنوات ولم يفكروووو فى فتح حساب حقيقى الا بعد ان يتعلمووو

kingman
06-21-2012, 02:07
كله بالوقت ياغالى

فيه ناس فضلت تدرس السوق دراسه بس على الحساب التجربيبى لمدة 5 سنوات ولم يفكروووو فى فتح حساب حقيقى الا بعد ان يتعلمووو
ماشاء الله قليل جدا من المتاجرين الذين يفكروا هذا التفكير والمعظم بيجرى على الحقيقى فى اقل وقت بعد ان يتعلم الأساسيات ويمكن معظم تجاربنا السيئة فى السوق ناتجه عن ذلك

SCORPION360
06-21-2012, 03:03
انا مستواي تحت الصفر ,,بصراحه ,,
اعترف بـ خطئي مهما كانت النتجيه و مهما كانت الخسارهـ ,,
و التعلييم لا بد منه ,, التعليم لا نهاية له ,, حتى الخبير يتعلم ,, العلم لا حدود له ,, فما بالك انا المبتدئ :d

aminos
06-21-2012, 03:05
السلام عليكم
مستواي في التداول تقريبا 50 في المية
هههه و العلم لله

magic777
06-21-2012, 19:22
كله بالوقت ياغالى

بصراحه مثال جيد ان الواحد يدي لنفسه الوقت للتعلم ويعتبر المجال ده كأنه كليه مثلا محتاج ياخد شهاده منها
قبل ما يشتغل حقيقي عليه على طول وشوف احنا بنضيع كام سنه من عمرنا في التعليم وفي الاخر مش بنستفيد الا معرفه
القراءه والكتابه بس

ahmed
06-21-2012, 19:26
من يعمل خطة عمل مناسبة للصول الى هدف معين فانه اكيد سينجح فيها اذا التزم فيها
لكن الياس و الاحباط قد ياتي كما ذكرت ، و لكن ليس من الخطة او الطريق و لكن قد ياتي من عدم الالتزم في احد المراحل التي تكون في الخطة

بالتاكيد عدم الالتزام هو انهيار جميع النتائج المحققه مسبقا والوصول الى نتيجه سيئه
اكثر ما يجعل سوق الفوركس ذات خطورة هو تطلبه الالتزام طوال الوقت

zikooo014
06-21-2012, 19:31
تقييمي لنفسي ....انا سيئ في التداول خسائري اكتر من ارباحي و بشوف و ابحث عن السبب و ربنا يسهل و استفيد من اخطائي
و اه استطيع ان اقيم نفسي قدام اي حد لان دا مستوايا و هخفيه ليه و هحاول اني احسن من مستوايا لحد ما اصل للمستوي اللي انا عايزو

safiforex
06-21-2012, 19:38
بالتاكيد عدم الالتزام هو انهيار جميع النتائج المحققه مسبقا والوصول الى نتيجه سيئه
اكثر ما يجعل سوق الفوركس ذات خطورة هو تطلبه الالتزام طوال الوقت

نعم اخي الكريم فالاتزام مهم جدا في نجاح المتداول ، و لو سالت الناجحين ف يالميدان سبب نجاحهم لقالوا الالتزام هو السبب الرئيسي
لانه بيجعل الواحد منضبط امام عمله و امام ماله ، فلا تغرنه الطمع او اي شيئ من هذا القبيل و يتاجر بحرية و طلاقة مما يجعله يدخل في صفقات باريتياح كبير و هذا ما يعكي له قوة في التحليل

kingman
06-22-2012, 23:08
تقييمي لنفسي ....انا سيئ في التداول خسائري اكتر من ارباحي و بشوف و ابحث عن السبب و ربنا يسهل و استفيد من اخطائي
و اه استطيع ان اقيم نفسي قدام اي حد لان دا مستوايا و هخفيه ليه و هحاول اني احسن من مستوايا لحد ما اصل للمستوي اللي انا عايزو
طبعا مادام الواحد عارف يقيم مستواه صح فده اول خطوة فى الرطيق الصح وهيقدر يعرف اخطائه ويعمل على علاجه وهيبتدى مشواره صح ودايما لازم نخضع انفسنا للتقييم وكذلك طرق المتاجرة التى نتعامل بها

2x1
06-22-2012, 23:11
لا اعتقد اني في فترة استطيع فيها الحكم علي مستوايا كمبتدئ واتداول علي الحساب التجريبي فقط لكن اقدر ان اقول انني اخطو علي خطوات سليمة في الفوركس

Mostafa Mando
06-23-2012, 00:06

اخي انت لديك شجاعة ادبية ومش عيب ان الانسان يبقى مبتدأ كلنا كنا ومازلنا نتعلم في الفوركس

ومادام انت عايز توصل بالتعب والصبر هتوصل ان شاء الله وتبقى من المحترفين

Noah
06-23-2012, 04:17
ومن انا حتى اقوم بتقييم مستواى فى الفوركس واعتقد ان من عليه ان يقيم مستواى فى الفوركس هو الغير او من يرى نتائج عملى فى الفوركس وليس انا او ان اقوم بتقيمها بناءا على النتائج التى احصل عليها من هذا السوق ولكن ما غير ذلك لا يمكنك ان تحكم على تداولك فى السوق

assidi saber
06-23-2012, 11:20
انا مستوى خبراتي للفوركس ليست جيدة لان اول جاجه لدي مدة قصيرة من بدات الشغل في الفوركس و كذلك لا اعتمد كثير على نفسي بل على المواقع التي فيها التوصيات

remo
06-23-2012, 12:55
بصراحه مثال جيد ان الواحد يدي لنفسه الوقت للتعلم ويعتبر المجال ده كأنه كليه مثلا محتاج ياخد شهاده منها
قبل ما يشتغل حقيقي عليه على طول وشوف احنا بنضيع كام سنه من عمرنا في التعليم وفي الاخر مش بنستفيد الا معرفه
القراءه والكتابه بس

فعلا احنا فى التعليم بنضيع وقت وبنستفيد بس بموضوع القراية والكتابة والمصيبة انك بتطلع تشتغل فى مجال مش مجالك مجتش على الفوركس ممكن الواحد ياخدوا كانوا كلية تانية بس هتوصلك لحلمك والى مبتغاك من المال

assidi saber
06-24-2012, 16:32
انا راضئ كثير على مستوى في الفوركس فانا الان ليست محترف كثير و ليست اخطْ الا القليل عند المتاجرة فاعتقد انا متسوئ متوسط في الفوركس

Mostafa Mando
06-24-2012, 18:21
الحقيقة لا استطيع ان احكم على نفسي ولكن للرد على السؤال انا مبتدأ جدا جدا

بحاول ان ازود خبرتي ومعرفتي في المجال لكي اصل للقمة

ahmed
06-24-2012, 18:26

بالتوفيق اخى ان شاء الله فى مشوارك مع الفوركس
ولكن بالفعل يمكنك تقيم نفسك بسؤال واحد
هل انت تتعلم كل يوم مزيد من المعلومات وتطلع على الكتب والفديوهات والشروحات اذا كانت
الاجابه نعم فان فى مستوى مقبول يؤهلك للوصول

nrgslawi
06-24-2012, 18:32
تقييمي لنفسي هو انني مادمت احقق ارباح فانني ناجح لان هدفي هو تحقيق بعض الربح المادي

yassoo011
06-24-2012, 18:46
انا شخصيا خسرت كثيرا وعلي ان اتعلم من اخطائي
وهذا ما افعله واتمنى تحقيق ربح جيد في المستقبل القريب
ان شاء الله

kingman
06-24-2012, 19:03

بس انت كده قدرت تحكم على نفسك وقيمت نفسك
وده فى حد ذاته شئ ايجابى لأن اعتراف المتاجر بحالته بانه مبتدا جدا فده دليل انه يسعى الى المزيد والمزيد من التعلم كى يكون قادر على التعامل مع السوق

remo
06-24-2012, 19:03

بس انت ممكن تقيس نفسك عن طريق حاجتين الاول انت بتكسب اكتر مابتخسر ولا العكس والحاجة التانية اخطائك اللى انت بتقع فيها لسة بتقع فيها ولا اتعلمت من غلطك وانت كدا تقدر تقيس نفسك

jihadazzam
06-24-2012, 19:05
تقييمي لنفسي هو انني مادمت احقق ارباح فانني ناجح لان هدفي هو تحقيق بعض الربح المادي

هذا بالفعل تقييم مقنع
الى الامام وفقك الله

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 19:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
بعد مرور7 سنوات فى مجال الفوركس
اعتبر نفسى مبتدئ ولازلت اتعلم وساظل اتعلم وطالب فى محراب الفوركس
اتمنى لك دوام التوفيق

dodovedo
06-27-2012, 09:43
اخى الكريم
انا بقالى 3 اشهر فى الفوركس وبصراحه لسه مش راضى عن مستوايه وبتعلم بس عندى حب التعلم اكثر واكثر والله المستعان
مشكور وتقبل مرورى

jihadazzam
06-27-2012, 09:59
اخى الكريم
انا بقالى 3 اشهر فى الفوركس وبصراحه لسه مش راضى عن مستوايه وبتعلم بس عندى حب التعلم اكثر واكثر والله المستعان
مشكور وتقبل مرورى
hgsbl ugd;l

السلام عليكم
انا بقالي 3 سنوات بالفوركس والحمد لله
اول بدايتي مع الفوركس افتكرت نفسي بعد شهر اني قد سيطرت على هذه اللعبة الى ان منيت بالخسارة تلوى الخسارة
وتعلمت وشاركت بمنتديات كثيرة وسألت عن الذي لا اعرفه والان الحمدلله اعمل بعض الارباح

remo
06-27-2012, 10:37
hgsbl ugd;l

السلام عليكم
اول بدايتي مع الفوركس افتكرت نفسي بعد شهر اني قد سيطرت على هذه اللعبة الى ان منيت بالخسارة تلوى الخسارة
وتعلمت وشاركت بمنتديات كثيرة وسألت عن الذي لا اعرفه والان الحمدلله اعمل بعض الارباح

لازم فى اى عمل يعتمد على التحليل والفرض لازم تشوف فية خسارة لان نسبة المخاطرة فيها كبيرة والفوركس زية زى اى عملتجارى وارد فية الربح والخسارة واى متاجر لازم يحصل معاة الاتنين المهم تتعلم من الخسارة

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:33
لا
انا لسه مبتدي ف التداول مقدرش اني اقيم نفسي
لاني لسه بتعلم واحده واحد
وشكرا جدا ليكم

elazez
06-27-2012, 15:42
اعتقد ان المضارب الناجح والمحترف مهما وصل الي تحليلات قوية وتوقعات تعتبر صادقع لحركة السوق
الا انه ما زال مبتداءا نظرا لان هذا المجال وهذا السوق به من المعلومات والاضافات التي نتعلمها يوميا
لذلك اي مضارب يعتبر مبتدئا

saad
06-27-2012, 16:10
فىا لحقيقة هو سؤال غريب لانه لا يمكن لاى انسان ان يقوم بتقيم نفسه فىا لسقو او ان يعرف ما هى الطريقة التى يعمل بها هل هى ناجحة ام لا ولكن لعينا ان نعرف جيدا انا لفوركس هو وسيلة جيدة لتحقيق الارباح وتقيم نفسك يكون بناءا على هذه النسبة منا لارباح التى تحققها

konine
06-27-2012, 16:22
اعتقد ان المضارب الناجح والمحترف مهما وصل الي تحليلات قوية وتوقعات تعتبر صادقع لحركة السوق
الا انه ما زال مبتداءا نظرا لان هذا المجال وهذا السوق به من المعلومات والاضافات التي نتعلمها يوميا
لذلك اي مضارب يعتبر مبتدئا

نعم أخي كريم ومع أني مبتدأ ولا زلت جديد في هذا عالم
ومهما بلغت من درجت إحتراف سأبقى دائما مبتدئ و لزاي أمامي أميال من كلمترات من تعلم
الله كريم

magic777
06-27-2012, 16:30
hgsbl ugd;l

السلام عليكم

ومعظمنا اكيد مرت عليه كل اللي حصلك ده من الانبهار بمجال الفوركس الى الخساره والمرجنه
اللي بتكون بدايه الطريق الصحيح للمتاجر بعدها لو لحق نفسه ومعاندش مع السوق وعرف انه لازم يتعلم
كويس الاول علشان يكسب

Noah
06-27-2012, 17:05
تقييمى انا لمستواى فى الفوركس الى الان ما زلت فى اليبداية لان التقييم لازم يكون مبنى على نسبة الارباح مقابل نسبة الخسارة التى تتعرض لها وان تمكنت من ان تصل الى هذه المرحلة ان يكون لديك نسبة ارباح اكبر من نسبة الخسارة سيكون جيد جدا بالنسبة لك فىا لفوركس

osama shaban
06-27-2012, 17:17
انا بقيمم نفسي من فتره لاخري حتي يتم تحسين مستواي والوصول الي نقاط القوه ونقاط الضعف بس بما اني بتحسن كل يوم وبتعلم حجات جديده بعتبر ده شئ ايجابي وانشاء الله اوصل لمستوي متقدم ولكن بشرط الصبر واكتساب الخبره ووجود نسبه من الحظ

yamiyugi
06-27-2012, 17:18
تقييمى لنفسى فى التداول فاشل كليا ولكن لا استطيع ترك الفوركس

لانى احب الاقتصاد وهذا يمثل لى اكبر عقبه فى حياتى اخسر واكسب ولكن لا اريد تركه

Mostafa Mando
06-27-2012, 17:19
انا تقييمي لنفسي اقل من مبتدأ انا مازلت في البداية المدلله التعلمت حاجات كتير

لكن كل ما تعلمته اقل من نسبة 0.000001% من علم الفوركس الواسع والكبير

تعلم الفوركس باتقان يحتاج لسنين طويلة ليست لاشهر وان شاء الله كل الاعضاء تحترف الفوركس

aboualy
06-27-2012, 17:23

تعلم الفوركس باتقان يحتاج لسنين طويلة ليست لاشهر وان شاء الله كل الاعضاء تحترف الفوركس

اتفق معك اخى العزيز الفوركس يحتاج الى وقت طويل لاتقانه وهذا الوقت قد يكون عدة سنوات ولكن يجب ان نكون واثقين ان هذا الوقن والمجهود لن يضيع هباء بل ان من يصل الى مرحلة الاحتراف فى الفوركس سوف يستطيع ان يحقق ارباح كبيرة جدا ان شاء الله

assidi saber
06-27-2012, 18:08
ان مستوي في الفوركس متوسط و انا رضى كثير على نفسي فيمكن في المستقبل ان اصبح محترفا

khaled zizo
06-30-2012, 03:32
الديمووووووووووو اسبوع وحسيت انى بقيت قادر ان اواجه السوق واقدم نفسى ليه وهذ بعد ان تأكدت ان عدد صفقاتى اللى بكسبها اكتر من الخساره على الديموووووووو
بعد كدا فهمت ان ساعات الاخبار بتؤثر على الاسعار والناس الكبيره اللى بتتدخل عشان تنقذ العمله

ymn30
06-30-2012, 03:35
اخى كل منا يعرف ان هذا السوق او التجارة تجارة المخاطرة وكل منا مر عليه اوقات عصيبة ولكن بحب السوق وحب التعلم الواحد بيجد نفسه على طريق صحيح وكل يوم بيذداد خبرة ومعرفة بالسوق وان السوق بيه الكثير والكثر وانا والحمدلله اجد نفسى على الطريق ازاحم حتى اصل الى خبايه الفوركس

mostafakamal
06-30-2012, 20:46
هو حاليا غير من شهر غير من 6 اشهر
كل يوم الواحد بيتعلم حاجة جديدة من تحليل فنى وتاثيره
وتحليل اقتصادى واهميته وفترة تاثيره

waleed adel
07-02-2012, 01:57
اعتقد انى مازلت اسمى نفسى مبتدا لان هناك الكثير امامى فى هذا السوق لابد
من دراسته ومتابعته

derfcase
07-02-2012, 03:03
تقييمي لمستواي ولا غرور هو متوسط
فلا انا احقق ارباح توصلني لمرحلة الاحتراف
ولا انا احقق خسائر كاني حديث العهد بالسوق

waleed adel
07-05-2012, 18:23
الحمد لله انا حاسس انى ماشى على الطريق السليم الان بفضل الله ودا نتيجة التعمق فى الدراسه
والتطلع اول باول بالسوق والاخبار

nada
07-05-2012, 19:53
مقبول بدراجة لا تتعدى 60 %
فهذه النسبة ليسة سلبية بكامل لكنها نقطة جيدا للاستمرار

تامر
07-05-2012, 19:54
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

انا مستوى خبراتي للفوركس ليست جيدة لان لدي مدة قصيرة حين بدأت الفوركس و كذلك لا اعتمد كثير على نفسي بل على المواقع التي فيها المعلومات الكافية

roka
07-05-2012, 20:08
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

انا عضو مبتدئة ولم اقوم بالتداول حتى الان ولكنى قرات الكثير عن سوق الفوركس وان تداولت وخسرت فلن استسلم وسوف اعترف بخطائى حتى يتجنبة ويتعلم منه الاخرين

ehab
07-08-2012, 07:59
انا مازلت فى مرحلة التعليم لذلك لم اعمل اى حاجة فى الفوركس
وحاليا بتجرب فى حساب ديمو لسة انا فى سنة اولى فوركس

nayef567
07-08-2012, 08:04
ارجو لكم بالتوفيق واحد واحد

---------- Post added at 08:03 AM ---------- Previous post was at 08:03 AM ----------

ارجو لكم بالدعوة لي

---------- Post added at 08:04 AM ---------- Previous post was at 08:03 AM ----------

سوال هل اذا نشرت رابط الاحالة الخاص بي يزيد الربح

salah.bmw
07-08-2012, 11:10
اكيد لست راضي عن مستواي ويمكن يكون في عدة نقاط حالة التوتر والرعب يلي عايشينها بكل لحظة بعيد عن اجواء الفوركس
نتيجة ضرب وقتل وخطف وقصف وغلاء ومصير شعب كامل مش عارفين رايح فين
واقيم نفسي من 10 يمكن انا 3 والله اعلم

mosghaly
07-08-2012, 11:58
والله انا كسبت كتير وخسرت كتير وانا اعتقد اني دلقوتي في مرحله تطوير الاسلوب في التجارة عشان ابتدي اقلل الخسارة الي اقل حد ممكن لان الفوركس مرن بشكل كبير ومينفعش بأي شكل من الاشكال اننا نركز علي استراتيجيه واحدة ولكن انا شايف ان كل استراتيجيه مبنيه علي اتجاهات معينه او ارتدادات معينه بتحصل علي التشارت

العوامى
07-08-2012, 12:05
السلام عليكم
انا حقيقة مبتدئ لى 6 شهور فى هذا المجال ولا اخجل ان اقول انى مبتدأ ولازلت اتعلم وسأظل اتعلم
الذكى من يطور نفسة بمرور الوقت لكى يواكب متغيرات هذا السوق وطرق تفكير حيتانة

Mohamed90
07-08-2012, 13:09

السلام عليكم اخي العزيز طبعا كلنا بدا من الصفر ولكن الحمد لله بدانا نفهم في المجال وبشكل كبير وواسع
و استفدنا من اخطانا الكثير و الحمد لله و اخي الفوركس مجال ضخم ولكن لا يجب تضخيم صورته امام عيننا لكي لا ياتر ذلك على محفزتنا
فقط تعلم و ان شاء الله تصل لمرادك وستوضح الصورة امامك خطوة خطوة

theboy2226
07-08-2012, 16:07
انا بصراحة راضي عن مستواي العام لاني بقيت اعرف ازاي اعمل ربح محترم في الفوركس لكن الطمع مش بيخليني اسحبه
يعني انا لو كنت سحبت كل ربح عملته كان معايا دلوقتي مبلغ محترم جدا
بس الحمد لله الواحد بقي بيتعلم من اخطاءة و اكتر حاجة اتعلمتها اني اسحب الارباح فورا لو راس المال كبير

otakon
07-08-2012, 16:10
كلامك مؤثر مشكله التداول بالعاطفه اطاحت بالكثير من ضمنهم انا

mohamed 300
07-08-2012, 16:10
من المؤكد ان الاعتراف بالخطا شئ جميل جدا ,حيث ان هذا هو اول الطريق الى النجاح ,ولكن علينا ان نتعلم كيف نقود هذه المسيره الى الامام ونستفاد من اخطائنا .

waleed adel
07-10-2012, 18:39
من المؤكد ان الاعتراف بالخطا شئ جميل جدا ,حيث ان هذا هو اول الطريق الى النجاح ,ولكن علينا ان نتعلم كيف نقود هذه المسيره الى الامام ونستفاد من اخطائنا .

بالفغل اول طريق للنجاح هو الاعتراف بالخطا والعمل على
عدم تكرار هذا الخطا

mrxr00t3d
07-10-2012, 18:43
لازم الانسان يتعلم من خطأه و هدا ما فعلت لانني مريت بخسائر و بدأت اصحح اخطائي
حتى وجدت الاستراتيجيات المناسبه

Noah
07-10-2012, 20:08
اعتقد اننى ما زلت فى مرحلة ما بين الوسط الى الاحترافية والتى من خلالها يمكنن ان اعمل بمفدرى واتعرض لعبض المشاكل فى التداول من خسارة وما شابه فىا لفوركس واتمنى ان اتمكن من التخلص من هذه المشاكل بسهولة

sabre
07-10-2012, 20:22
مستواىا الحمد لله متوسط ولاكن استطيع بفضل الله تحقيق اربا بما لدى
من خبرة ولاكن ينقصنى رأس مال كويس

lesa
07-10-2012, 20:25
مازلت فى بداية طريقى مع سوق الفوركس ... ولكنى اعتقد اننى اسير بخطى جيدة فى التعلم واكتساب المهارات ... اتعرض للوقوع فى اخطاء ولا اخجل منها ,, بالعكس احاول ان اتعلم منها لاتفاداها فى المرات القادمة وزيادة خبراتى .

rabie10
07-10-2012, 20:32
فعلا لدي حساب ديمو اتاجر عليه ومن حين لاخر احاول ان انفذ بعض الاستراتيجيات معتمدا على بعض المؤشرات لكنني غير راض على ادائي الشخصي

king
07-10-2012, 20:52
مستواى جيد ولكن انا اسعى دائما الى تحسين مستواى اكثر بالتعلم واكتساب الخبره والمعرفه وتعلم استراتجيات جديده حيث مجال الفوركس يحتاج الى المعرفه دائما وايضا القدره على اتخاذ القرارت فى الاوقات السليمه بشكل مستمر

sa sa
07-10-2012, 21:13
الحمد لله انا راضي عن نفسي في التداول ولكني اتمني ان اطور من اسلوبي ومن الاستراتيجيه التي اتبعها لكي احقق المزيد من الربح في المستقبل ان شاء الله

naitsi
07-10-2012, 21:16
السلام عليكم
لا يمكن لاى انسان ان يقوم بتقيم نفسه في السقو او ان يعرف ما هى الطريقة التى يعمل بها هل هى ناجحة ام لا ولكن لعينا ان نعرف جيدا انا لفوركس هو وسيلة جيدة لتحقيق الارباح وتقيم نفسك يكون بناأ على هذه النسبة منا لارباح التى تحققها

ma90do
07-10-2012, 21:20
مستواىا الحمد لله متوسط ولاكن استطيع بفضل الله تحقيق اربا بما لدى
من خبرة ولاكن ينقصنى رأس مال كويس

اها كويس جدا بس هقولك حاجه التعليم لا يتوقف يجب عليك حتي تطور مستواك ان تظل تتعلم حتي ان تكبر نجاحك وبالنسبه لرأس المال ممكن ان تحققها من خلال نشاطك في المنتدي ان شاء الله

Nehal Ali
07-10-2012, 23:56
الفوركس له اهميه كبيره اما عن مجال التجاره بالفوركس انا حتي الان لم يكن لدي معاملات كبيره وحقيقيه ولكن قد اصاب بالفشل ولاكن اقتنع انها ليست النهايه هدا طبيعي ولكن لا اتحدث كثيرا عن فشلي حتي لا اصاب بلاحباط ولكن اثحدث عن انا اكون في البدايه وده طبيعي جدا وحتي اسطتيع تحميس الجميع حولي حتي لا يصلبو بالاحباط اما هعن مستوايا فهو يحتاج للمزيد من التعلم

kingman
07-11-2012, 01:01
الفوركس له اهميه كبيره اما عن مجال التجاره بالفوركس انا حتي الان لم يكن لدي معاملات كبيره وحقيقيه ولكن قد اصاب بالفشل ولاكن اقتنع انها ليست النهايه هدا طبيعي ولكن لا اتحدث كثيرا عن فشلي حتي لا اصاب بلاحباط ولكن اثحدث عن انا اكون في البدايه وده طبيعي جدا وحتي اسطتيع تحميس الجميع حولي حتي لا يصلبو بالاحباط اما هعن مستوايا فهو يحتاج للمزيد من التعلم

هو كبداية ان الواحد يعترف باخطائه ويحاول يناقشها بتبقى حاجة كويسه ان يقدر يحرر نفسه ولكن ليس بدافع الحباط واليأس وانما من دافع العزيمة والأصرار على النجاح

sami
07-11-2012, 01:10
مستواى جيد ولكن انا اسعى دائما الى تحسين مستواى اكثر بالتعلم واكتساب الخبره والمعرفه وتعلم استراتجيات جديده حيث مجال الفوركس يحتاج الى المعرفه دائما وايضا القدره على اتخاذ القرارت فى الاوقات السليمه بشكل مستمر

هذا أهم ما يجب أن يلتزم به أي متاجر،التعلم المستمر بدون توقف،لأن عالم الفوركس عالم متجدد بإستمرار
فهناك دائما جديد المؤشرات و برامج التداول و الإستراتيجيات المحدثة مما يجعل من المعرفة المتواصلة
أمرا ضروريا لا مناص منه

mohamed yossef
07-11-2012, 01:11
اتداول من 5 شهور تقريبا ولانى لحد دلوقت مكاسبى اكتر من خسائرى وانا اعتمد على المؤشرات ولا اهتم بالتحليل الاساسى والاخبار
اللهم الا قليل من التحليل الفنى والبعد عن السوق اثناء الاخبار
هو ده خطئى وان شاء الله اعدل استراتيجيتى دى قريب واخلى التحليل الفنى اولا ثم الاساسى ثم المؤشرات
وتقبل مرورى

ma90do
07-11-2012, 02:22
اتداول من 5 شهور تقريبا ولانى لحد دلوقت مكاسبى اكتر من خسائرى وانا اعتمد على المؤشرات ولا اهتم بالتحليل الاساسى والاخبار
اللهم الا قليل من التحليل الفنى والبعد عن السوق اثناء الاخبار
هو ده خطئى وان شاء الله اعدل استراتيجيتى دى قريب واخلى التحليل الفنى اولا ثم الاساسى ثم المؤشرات
وتقبل مرورى

يجب عليك الاهتمام والتركيز علي التحليل الفني الاول واشتغل علي الفريمات وبعد كده الاساسي وشوف استراتيجاتك وعدلها او طورها حتي تمش مع هذه الاخبار

yassoo011
07-11-2012, 02:40
اولا لا اخجل فالاعتراف بالحق فضيلة
اولا انا اخطائي كثيرة في الفوركس ولكني انمي من نفسي
فبدأت اتعم من اخطائي واستخدمها قي المتاجرة

ehab
07-14-2012, 06:55
تقييمي الفني لادائي مازلت لم ابدا في التداول الحقيقي انامازلت فى مرحلة
التعلم و التدرج شيئا فشيئا فكل يوم ازيد معلومة جديدة بس حيابى الحقيقى صديق بيتداول بية لحسابى

mahmoud2012
07-14-2012, 06:58
فى حقيقة الامر لا يمكن القول بانى راض عن مستواى فى الفوركس حتى الان

فانا حتى الان افقد الكثير من الاموال بسبب اخطاء ساذجه و اخطاء ترجع الى التسرع وعدم الثقه فى توصيات المتداولون

ولكنى ربما احاول التعلم من اخطائى فى الوقت الحالى ويمكننى القول باننى ربما يكون مستوى التداول الخاص بى هو مقبول الى حد ما

tictok
07-14-2012, 09:21
انا مازالت في بداية الطريق أتعلم وأجرب وأحاول أن استفيد من تجاربي وتجارب الأخرين حتى أصل إلى مستوى يؤهلني لتحقيق مكاسب وربح أرضى عنه بأذن الله

elking
07-14-2012, 09:50
امامى الامل كبير جدا ومازال الطريق امامى طويل وانا احب التحدى ولدى طموح كبير ان اصبح شيئا فى هذا العمل بمشيئة الله

ehab
07-14-2012, 16:54
اخطأت كتير لأني كنت بتعلم و فيه حاجات كتير كنت بتدخلها حظ و مكنتش بعرف احلل لكن مع كل مرة
كنت بخسر فيها فضلت اتعلم و اتعلمبقيت اقدر اعمل كل شيئ على مضارب الفوركس
وبرضو اهو فى البداية فشل عشان تكون بعد كده ناجح

dodovedo
07-14-2012, 17:25
اخى الكريم
لا انا مش راضى على مستوايه فى الفوركس
وشايف ان لسه قدامى مشوار طويل بس باذن الله هفضل احاول
تقبل مرورى

sky44
07-14-2012, 17:36
بالنسبة لي مازلت في اول المشوار و لأقيم نفسي احتاج الى المزيد من الوقت و التعلم و محاولة فهم السوق جيدا . حاليا اربح في بعض الصفقات و اخسر في اخى لاكن المهم اكتساب الخبرة و التجربة

waleed adel
07-15-2012, 22:46
ارى نفسى مازلت متداول متوسط في الفوركس ولكن بحاجة الى المزيد من
الاطلاع والتطور وبحاجة الى راس مال اكبر

willy
07-15-2012, 22:49
وانا كذلك رغم اني اعرف الفوركس اكثر من 3سنوات الا اني مازلت مبتدا لكن باذن الله ساركز على استراتيجية الوافي رحمه الله في الاونة القادمة لانها فرصة جيدة لي

forex4ever
07-15-2012, 22:51
صعب جدا ان ارضى عن مستواي في التداول حتى وان كانت نتائجي الشهرية مرضية وارباح شهرية مستمره نوعا ما الانسان بطبعه يرغب في المزيد ويحب التطور واي شخص وجد انه اصبح في القمة من السهل جدا ان يخسر هذه القمة ان لم يجتهد ويلتزم ولهذا عندما يكون الكلام عن تقييم مستواي لا ارى غير ان اقول الحمد لله على نعمه والحمد لله على نتائجي الجيدة بشكل عام

siafari
07-15-2012, 22:52
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

وعليمم السلام
بنسبة لي خسرت الكتير ومازلت اخسر

لاكنني حاسس انه في يوم من الايام اصبح محترف ومتحكم في السوق

kero
07-15-2012, 22:55
بالنسبة ليا انا شايف مستوايا مش اكتر من 50%
وطبعا مش راضى عنه لكن الحمد لله انا خبرتى مش كبيرة لانى اتعرفت على السوق من 6 شهور بس وان شاء الله مع الوقت هقدر ازود النسبة

siafari
07-15-2012, 22:58

ردك اجبني جدا
ابنسبة لي مازلت في مرحة الخسارة بسراحة هي كدوامة لا يمكن الخروج منها

ma90do
07-15-2012, 23:04
وعليمم السلام
بنسبة لي خسرت الكتير ومازلت اخسر

لاكنني حاسس انه في يوم من الايام اصبح محترف ومتحكم في السوق

هذا هدف جيد يا اخي تتمتع بشعور عدم الاحباط وعدم اليأس عند الخسائر وهذا يجعلك تتحدي الصعوبات الموجوده في هذا المجال عليك بالتعلم المستر مفتاح النجاح

hunlion
07-15-2012, 23:28
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

بالنسبة للرضى لست راضيا عن مسواي لحد الآن و لكني لا أعتبر نفسي متاجرا فاشلا بل تنقصني بعض الروتشات لأصل بمستواي بمرحلة أفضل

بحيث يمكنني تحقيق أرباح أكبر و ثابتة ثم العمل من أجل الوصول للإحتراف
تحياتي

fx-man
07-16-2012, 00:00
انا الى حد ما راضى عن مستوايا لكن مشكلتى انى اوقات بفقد تركيزى وساعتها ممكن افتح صفقات غلط ممكن تخسرنى كتير .

xtomorrow
07-16-2012, 00:12
انا الى حد ما راضى عن مستوايا لكن مشكلتى انى اوقات بفقد تركيزى وساعتها ممكن افتح صفقات غلط ممكن تخسرنى كتير .

والله نفس المشكلة عندي اخي فلما افقد تركيزي تلاقيني خاسر كل الذي ربحته في الاسبوع
والسبب لا اعرفه هل هو الارهاق ام الثقة الزائدة في النفس فالمهم لا اتحكم في تركيزي

bullot
07-16-2012, 00:14
انا مبتدا اريد ان اتعلم ولاكن سابتدا التداول بعد فترة من الزمن

BRUFEN
07-16-2012, 00:40
في الحقيقة انا اعتبر مستواي صفر وكلها بسبب غريب وعجيب وامر غير طبيعي
أجلس اتابع إستراتيجية كم أسبوع لثلاث أسابيع لحد الشهر وعلى حساب ديمو وشوي شوي أرباح حلوة وجميله
وبعدين الصفقات شوي شوي كلها باللون الأخضر وبعد ما أكون واثق ادخل على الحقيقي وبعدها نبدا باللون الاحمر
وشوي شوي الحساب ( صفر ) وقيم اوفر

لن أقول بأن حظي وحش أو ماليش حظ كويس أو من هذا الكلام
ولكن سبحان الله راحت من عمري سنوات ضاعت بسبب إستراتيجيات لدرجة بأني كنت اتابع حساب لصاحب إستراتيجية دبل الحساب في خلال ثلاثة أسابيع
ولكن بعدها بأسبوع انقلب السوق وتغير التوقيت من الصيفي لشتوي وانضربت الإستراتيجية وتصفر الحساب كان الوضع غريب وعجيب فعلن
يعني هل معقوله فيه إستراتيجية شتوية وإستراتيجية صيفيه وإستراتيجية ربيعية وإستراتيجية خريفيه ههههههههههههههههههه
ولكن مع أني خسرت عدة مرات تعلمت بأن لا يوجد إستراتيجية تنفع لكل الاوقات ولا يوجد إستراتيجية تصمد على مدار السنه

حتى إستراتيجية مربع التسعة من شهر كنت أربح معاها ربح كويس وكنت ادخل من بداية تغير الإتجاه بفارق لا يتعدى 20 نقطة لحد 40 نقطة فقط وهي الأستوب ولكن من الأسبوع الي فات انواع ضرب الأستوبات

ولكن مسألة أني أستطيع التحليل للأسف لأني لا أعرف اللغة الإنلجيزية وحاولت أقرأ بعض الكتب المشروحة ولكن ما قدرت اتوصل لفهم الشرح
الموجود وطريقة العرض لشرح ما خش منها أي شيئ في دماغي وهذا أنا مازلت احاول لدرجة أي شرح اجلس أقرأ فيه فقط للقراءة ولكن تطبيق
وبعدين فيه عمليات حسابيه ومقاومه من عشر سنوات وقاع ماني عارف من كم سنه يعني ماينفع من شهر شهرين يعني
يعني أقول عن نفسي بكل صراحه للأسف الشديد المخ عندي متقفل وماني عارف كيف أستوعب او أفهم

eng2012
07-16-2012, 00:57
لا يوجد احد منا يرضى عن مستواه فى اى شىء ولكننا نحول ان نتطور ونتعلم ما يجعل مستوانا افضل من ذلك

mostafakamal
07-17-2012, 16:37
اعتقد لو قسمنا المستويات من واحد الى عشرة اعتقد انى فى المستويات الاولى الثلاثة
الواحد الصراحة الحمد لله قطع شوط مهم فى فهم بعض الاساسيات المهمة
وانشاء الله الواحد يكمل فى الاشياء الناقصة

sara123
07-17-2012, 16:53
لا شك أن كل منا يتعرض لخسائر وخاصة في بداية الطريق للفوركس ,, وانا واحدة من الذين واجهوا العديد من الخسائر في البداية ,, ولكن مع اكتساب الخبرة والمعرفة أصح مستواي في الفوركس بفضل الله ممتاز .. وأنا أطمع أن يكون مستواي فوق الممتاز من أجل تحقيق ثروة ضخمة من هذا السوق الذكي .

midoali
07-17-2012, 17:21
ابدا لست راضي بي اي حال من الاحوال عن مستوي في التداول ويجب ان اعترف اني مذلت مبتدء
اتمني ان اكتسب الخبره حتي اصبح محترف في التداول

msh4egy
07-18-2012, 03:42

HUSSENEY
07-18-2012, 07:02
تقييمى لنفسى جيد والحمد لله ادائى معقول نسبه ارباحى جيدة والحمد لله ولكنها ليست ثابته
وخبرتى ايضا جيدة فى هذا السوق العملاق

SlaiteR
07-18-2012, 07:06
السلام عليكم

صراحة اخي الكريم

انا لست براضي عن مستواي في التداول

ولا اخجل من ذلك

siafarii
07-18-2012, 10:35
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

السلام عليكم

بنسبة لي لم اصل للمستوى الدي اريده في التداول

واتمنى ان اصله ان شاء الله
بتوفيق للجميع

BiG MoNeY
07-18-2012, 10:39
اخي هدا سؤال جيد ة ومفيد اخي انا لا اخجل ان كنت طالب للمعرفة فانا اقوموا بتبادل الخبراة في كل نواحي الفوركس ممن تبادل تحاليل وتوصيات وكل شيء ومرة اكون موفق في التحليل ومرة اخون مخطئ فاتدارك الامر عبر التبادل وهده خاصية جيدة انصح الناس بالاستفادة منها لتجنب الوقوع في الاخطاء بخصوص الارباح التي احققها هدا بفضل الله انا احقق راتب جيد ولا اهتم بالارباح كتيرا لان طموحي هو تحقيق ارباح اكتر وان شاء الله هدا ماصيحل ان شاء الله موفق اخي

tictok
07-19-2012, 08:00
مازالت غير راضي عن مستواي في التداول واتمنى أن أطور من نفسي
وأتخلص من أخطاءي لكي أصل لمستوى أرضى عنه

bodda.2011
07-19-2012, 09:21
انا الى الحين مش راضى عن مستوايا ولكن انا اسعى دائما للتطوير
وانا اعطى لنفسى حوالى 30% من خبرتى وتداولى على الفوركس

Mohamed90
07-19-2012, 13:48
السلام عليكم صعب اخي يعطيك كل واحد مستواه الحقيقي لانه كل واحد يعتمد على اساسيات مختلفة لذلك التقييم
و انا اعلق تقييم مستواي على نتائجي و نتائجي للحد الساعة مزال متواضعة لهذا مزال مستوى متواضع

wazwaz
07-19-2012, 13:59
أظن أن مستواي في التداول وكتقييم خاص به وهو أنني أكثر من مبتدئ ببعض الخطوات لا أقول أنني محترف أو خبير لأنني لسة بقوم بأخطاء وأحاول التعلم منها
وسأواصل هكذا حتى يتكون عندي قاموس كبير من الحالات في التداول ويكون عندي دراية بما يمكن أن يحدث عندها سكون راضي عن تداولي وحتى الآن أنا راضي لأنني أعترف بخطأيي

Aker001
07-19-2012, 14:01
الفوركس كان هو الدافع الحقيقي لي للأستمرار في هذا المجال
وعن تقييمي لنفسي حاليا اعتقد اني على الدرجه الثانية من سلم النجاح

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:23
الحمد لله اري ان مستوايا يتحسن من وقت للاخر بصوره دوريه ... ونتائجي طيبه والحمد لله ..
وما زلت طالب لهذا العلم وساظل دوما طالما ان موجود في هذا السوق

Rami
07-19-2012, 14:25
مستواى جيد فى التداول لكن يحتاج لبعض التحسين
فى بعض الجوانب
تحياتى لشخصك الكريم

Forex Eyes
07-19-2012, 15:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ارى على انه ضعيف نسبيا غير خالي من اخطاء
يالله مستوى شخص مبتدئ عادي يعني

youmuststop
07-19-2012, 15:25
انا مستواي ضعيف في الفوركس واحاوال ان اتعلم الان استراتيجيات للتعلم الجيد وربح الاموال

EngAhmed
07-19-2012, 18:12
والله الاخطاء مكنتش قليلة واهمها الصبر على الخسارة والطمع وعمل ثروة من مبلغ صغييييييييييير

زيزو
07-19-2012, 18:54
انا لسه مبتدئ وبحاول اطور
من نفسي واتعلم وادور علي حاجات جديدة
والحمد لله كل يوم فيه معلومة بستفادها

os-x
07-19-2012, 19:18
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

بكل صراحة دائما عندما اقيم نفسي اجد اني لا زلت فقط في بداية الطريق ويجب عليا التعلم والبحث اكثر وان شاء الله اطمح لاحتراف
الفوركس وهذا ليس بالامر الهين لا كن مع الصبر والمثابرة كل شئ ممكن

HOUSAMMI
07-19-2012, 19:33
مازلت فى طور الابتداء ولكن بحقق نتائج كويسة ومبشرة

وبتعلم من اخطائى ولعله خيرا

xtomorrow
07-19-2012, 19:34
انا لسه مبتدئ وبحاول اطور
من نفسي واتعلم وادور علي حاجات جديدة
والحمد لله كل يوم فيه معلومة بستفادها
موفق اخي لو كل متاجر يستفيد كل يوم من معلومة اكيد سيحترف الفوركي في اقرب الاوقات باذن الله
وانصحك اخي الا تستسلم للخسارة مهما كانت قاسية فلا يوجد ربح مباشر من دون خسارة سابقة

Noah
07-19-2012, 20:26
والله ما زلت فىا لمستوى المتوسط واعتقد انه مستوى الجميع الان وهو المتوسط ولكن ان يكون هناك اى ثقة فى النفس هذا هو الخطر بالاخص لو كان المتاجر لسه جديد ولم يكن له تاريخ كبير فى سوق الفوركس يجعله يفكر فى هذا الشئ

MrSniper
07-19-2012, 20:31
الحمد لله راضي على مستواي
لكنني لا اقول بأنني محترف و مستواي هو 3/10

omanfx
07-19-2012, 20:35
انا تقريبا تعديت مرحله المبتدا بقليل
وان شاء الله سوف استمر في هذا المجال حتى اصل الى الاحتراف باذن ربي

AMANI
07-19-2012, 20:36
اظن ان التقييم يحتاج الى مدة مهمة وعمليات كثيرة حتى تتمكن من تقييم مستواك
بشكل صحيح خصوصا ان عالم الفوركس بحر من المعرفة المتجددة