PDA

View Full Version : سوال عن التداول وقت الاخبار

ahmed 923
12-22-2017, 14:50
اريد ان اسأل سؤلا مهما جزاكم الله خيرا، يقال ان عند الاخبار يجب الحدر و عدم التداول، هذا الكلام ينطبق على day trader ، اما swing trader الذي تحتاج صفقته لكي تصل الى الهدف ايام ، ما موقعه من الاخبار، هل يغلق الصفقات ، اذا كان الجواب بنعم؛ كل يوم هناك اخبار. اريد جوابا شافيا

mohamed ashraf elkholy
12-22-2017, 18:57
صديقى العزيز يجب على كل فرد العمل وتحليل الاسواق بعنايه فائقه واستخدام اداره راس مال جيده ومن هنا لا تحتاج لمعرفه الاخبار لانه مهما كان الانعكس كبير وانت داخل الصفقه من منطقه صح اعتقد الخبر مش هياثر فيك فى ظل اداره راس المال الصارمه

zezo3
12-23-2017, 01:55
اريد ان اسأل سؤلا مهما جزاكم الله خيرا، يقال ان عند الاخبار يجب الحدر و عدم التداول، هذا الكلام ينطبق على day trader ، اما swing trader الذي تحتاج صفقته لكي تصل الى الهدف ايام ، ما موقعه من الاخبار، هل يغلق الصفقات ، اذا كان الجواب بنعم؛ كل يوم هناك اخبار. اريد جوابا شافيا

انا بريح دماغى خالص وببعد نهائيا عن التداول عند صدور الاخبار وذلك لعده اسباب من اهمها ان التداول على الاخبار من الممكن ان يضر الحساب بصوره بالغه قد يؤدى الى المارجن وتفقد حسابك بالكامل انا اتبع هذه الطريقه دائما منذ بداياتى ثانى اهم هذه الاسباب هى ان التداول لى الاخبار ممنوع نهائيا لدى شركه انيستا فى حمله البونص مقابل المشاركات ودا شئ معروف من زمان .

shr
12-23-2017, 02:35
والله يا اخي لم افهم سوالك جيدا لكن عموما شركه انستا فوركس ب تسمح ب ربح اقصاه10 بالميه لو هتتداول في وقت الخبر
مع مراعاه انه صفقتك ما تقلش عن 5 دقائق

muhammad ismail
12-23-2017, 05:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الافضل اخى الكريم لا تتداول على الاخبار وتنتظر لما السوق يمتص الخبر وتبدا تشوف الاتجاه بتاع السعر رايح فين لان الشارت ممكن يتحرك عكس الخبر تماما بالاضافه الى ان انستا
بتمنع التداول وقت الاخبار او بتاخد 10% فقك من الربح بتاعك لو تداولت وقت الاخبار

Sofien
12-23-2017, 06:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، المتاجر الذي يستعمل طريقة السوينغ لا تنطبق قواعد عدم المتاجرة

وقت الأخبار ، وهذه القواعد تنطبق فقط على المتداولين الذين يفتحون صفقات قبل الأخبار بقليل أو وقتها

Abo Hamdy
12-24-2017, 22:50
التداول وقت الاخبار امر مصيري انت مش هتقدر تتجنبه طول الوقت اكيد في يوم صفقة ليك هيجي عليها خبر , عموما الصفقة مبتقفلش الا لو خسرت واعتقد انك بتقول كده عشان سمعت اشاعة ان انستا فوركس بتمنع التداول وقت الاخبار وده مش صح اللي الشركة بتعمله انها بتسمحلك بس ب10% ربح من قيمة الحساب كحد اقصى وبذلك انت ممكن تخش وقت الاخبار عادي مفيش مشاكل بس بلوت صغير عشان تقدر تسحب ارباحك

zunebha
12-24-2017, 22:54
التداول وقت الاخبار خطير جدا عليك التسلح بشدة لكي تستطيع الخروج منه بسلامة اول شيء وضع خطة متينة وتحديد امر وقف الخسارة لانك تجهل طريقة تحرك السعر وخاصة اذا كان تأثير الخبر قوي جدا.

michael1
12-24-2017, 23:10
انا من رايى هو عدم التداول وقت الاخبار بزات الاخبار القوية لانها من الممكن ان تمرجن الحسابات سريعا
وان نخسر جهدنا ومجهودنا فى جمع المال وايضا البونص