PDA

View Full Version : الى كل متاجر فوركس ادخل وشارك

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

عمرو
05-19-2012, 10:45
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس
هل تعرضت لسرقة حسابك من قبل؟؟
وهل تعرضت لسرقة نقودك من بنك الكترونى بواسطة احد المخترقين؟؟
هل جهازك محمى من برامج الاختراق؟؟
امن نفسك واحرص على انا لا يستولى احد على مالك

magic777
05-19-2012, 16:39
عن نفسي الحمد لله لم اتعرض لمثل هذه الامور ويمكن لاني لم اضع مبالغ قيمه لحد الان
والحمد لله اعتمد على برامج الحمايه العاديه مثل الانتي فيرس وبرامج الحمايه من اختراقات الهاكر
ودائما وابدا احفظ كلمات السر بعيدا عن جهازي سواء للأميل او لحساباتي

Mohamed90
05-19-2012, 16:52
السلام عليكم
صراحة لم اعترض للاختراق من قبل و جهازي محمي ببرامج مضاد للفيروسات
و لم اتعرض للسرقة من قبل لا من شركة وشاطة و لا من بنك و لا من شخص الحمد لله ظبط اموري مليح

Smart
05-19-2012, 17:22
شكرا اخى على النصيحه
بالفعل شاهدت عده مواضيع تتحدث عن السرقه والاختراق للبنوك الالكترونيه
وحتى الحسابات لم تسلم من هذا الامر (حسابات الفوركس) ولذلك يجب علينا جميعا الاهتمام بتنصيب برنامج حمايه قوى
وعدم تصفح اى موقع مشبوه
شكرا على الموضوع

mema
05-19-2012, 17:59
الحمد لله لم اتعرض للخساره ولكن ارسلوا لى رسائل بريد من هكر بغرض سرقه حساباتى فى البنوك الالكترونيه وانصح بعدم فتح اى رساله

kingman
05-19-2012, 22:25
الحمدلله لم يتم التهكير عليه من قبل فأنا بطبيعتى انسان حريص وبحاول استخدم انتى فيرس قوى وماستقبلش اى ملفات ولاافتح روابط الا لما اكون متاكد منها فمعظم التهكير بيبقى يأما استلمت ملف مشبوه او فتحت لينك خطأ مبعوت ليكم على الميل بيبقى مجرد سيرفر مشابه للموقع لكى يستطيع ان يسرق بيانات دخولك لحسابك وبنسمع كثيرا عن اشخاص تعرضوا للتهكير فى هذا السوق

tervarto
05-19-2012, 22:44
الحمد لله لم يتم التعرض لى لأى نوع من السرقة سواء حساب بنكى أو حساب فى احد شركات الوساطة أو حتى بنك من البنوك الألكترونية , يجب الأهتمام ببرامج مكافحة الفيروسات و السباى وير و التروجانس , لأنها خطيرة جدا , و يارب يحمينا من الحرامية و النشالين

عمرو
05-21-2012, 16:45
شكرا اخى على النصيحه
وحتى الحسابات لم تسلم من هذا الامر (حسابات الفوركس) ولذلك يجب علينا جميعا الاهتمام بتنصيب برنامج حمايه قوى
وعدم تصفح اى موقع مشبوه
شكرا على الموضوع

اشكرك يا مشرفنا على المشاركة
وفعلا انا من الناس الذين تم سرقتهم فأنا اتسرق منى 450 دولار قبل كده وفى اكثر من شخص اعرفة اتسرق وظهرت فجأة موجة لسرقات الحسابات فى البنوك الالكترونية
وحينما نزلت انتى فايرس قوى عرفت ان جهازى ملغوم واكتشفت ان جهازى مراقب ويتم التجسس على خصوصياتى لذلك وجب التنبية

كريم
05-21-2012, 16:53
أنا الحمدلله جهازي محمي ببرنامج افاست و لم يتم سرقة اي حساب لي قبل ذلك الا حسابي في البنك الالكتروني من قبل مهكر صيني و تم سرقة ما عليه

و لكني فتحت نزاع و استطعت بعد 20 يوم استرجاع النقود بالقوة و بصعوبة و طلبوا مني حاجات الله اكبر

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه

HARRY POTTEER
05-21-2012, 17:17
الحمد لله لم اتعرض لاي اختراقات او نصب واستعمل برامج avg للحماية
و الله يبعد علينا النصب و النصابين

mturk2007
05-21-2012, 18:04
الحمد لله عمري ما ترعضت لسرقة الحساب لكن في شركات كتير نصابة ارجو من الاخوة التنبيه منها

hontata19111
05-21-2012, 18:37
السلام عليكم
اولا سرقه الحسابات تعتبر من ابشع الجراءم الالكترونية لانها تحول تعب شخص لشخص اخر وللحمايه من هضا يجب وضع الحاجز الفولازي للجهاز وعدم وضع اليوزر والباس علي الجهاز ويعتمد علي الذاكره في هذا
شكرا

ahmed
05-21-2012, 19:02
السلام عليكم
بالفعل اخى قد حدث لى اختراق قبل ذلك وسرق منى حساب والحمد لله
والان استخدم افيرا وشغال تمام

Mohamed90
05-21-2012, 20:08
الحمد لله عمري ما ترعضت لسرقة الحساب لكن في شركات كتير نصابة ارجو من الاخوة التنبيه منها
الحمد لله لم اتعرض للسرقة من قبل
ولكن كما ذكرت يوجد كثير من الشركات النصابة يجب الحذر منها
و البحث عن مصداقيتها اولا و هل هي معترف بها

forexBOSS
05-21-2012, 23:44
اههه الموضوع ده بقى صعب اوى ربنا يكفينا شرهم انت ممكن لو فتحت موقع بس يهكرلك الجهاز كله و لكن الحمد لله ربنا بيسطر و لم اتعرض لتهكير من قبل وعالفكره مهما استخدمت انتى فيرس قوى ممكن يهكر جهازك فالهاكرز يبتكرون طرق اسرع للاختراق لا يستطيع ان يلحق بهم شركات الانتى فيرس انا خايف جدا ان تتسرق حسابتى فى المواقع لانه اذا حصل ذلك حتما هكون ميت

amar90
05-22-2012, 00:16
انا الحمد الله لعلم انا استخدم3 اجهزة لتدوال جهاز العمل فى الوظيفة وجهاز اخر ايضا فى العمل فى مشروع فى بلدى وجهاز المنزل استخدم برنامج افاست جميل لحماية والحمد الله افضل بريد هو جميل

محمد الفواعره
05-22-2012, 00:29
السلام عليكم
لا
لا
محمي تماما من الإختراق واستعمل برامج للحماية
Avira
Folder Guard
Uninstaller

magic777
05-23-2012, 15:02
اههه الموضوع ده بقى صعب اوى ربنا يكفينا شرهم انت ممكن لو فتحت موقع بس يهكرلك الجهاز كله و لكن الحمد لله ربنا بيسطر و لم اتعرض لتهكير من قبل وعالفكره مهما استخدمت انتى فيرس قوى ممكن يهكر جهازك فالهاكرز يبتكرون طرق اسرع للاختراق لا يستطيع ان يلحق بهم شركات الانتى فيرس انا خايف جدا ان تتسرق حسابتى فى المواقع لانه اذا حصل ذلك حتما هكون ميت

اعتقد انهم ممكن يهكروا جهازك
لكن طالما انت مش حاطط عليه ملفات مهمه او معلومات شخصيه
او ارقامك السريه وبطاقات الائتمان وغيرها اظن هيعملوا ايه بالهاكر مش هيستفيدوا حاجه

kingman
05-23-2012, 17:00
اعتقد انهم ممكن يهكروا جهازك
لكن طالما انت مش حاطط عليه ملفات مهمه او معلومات شخصيه
او ارقامك السريه وبطاقات الائتمان وغيرها اظن هيعملوا ايه بالهاكر مش هيستفيدوا حاجه
ومش لازم حد يهكر عليك عشان يوصل لحساباتك كتير بيكون قلة وعى من قبل الشخص بكتير بيكون ان الشخص هو الذى يكتب بياناته بأيديه لحرامى زى الرسائل اللى بتيجى على امليل ويقولك مبروك كسبت معانا مبلغ معين ويطلب منك تدخل للبنك مثلا زى ليبرتى وبيبقى سيرفر بدومين مشابه لليبرتى وبالتالى انت مش بتاخد بالك وبتكتب بيانات البنك

aboualy
05-23-2012, 17:34
يمكن انا الحمد لله عمرى ما اتعرضت للسرقة او النصب فى شركات الفوركس لكن انا بقوم بالواجب وخسرت كتير فى الفترة الاولى من متاجرتى
لكن انا خسرت فى بنك استورم باى ولا مش عارف كن اسمه اى لم البنك ده اختفى فجاة انا كان ليه فى مبلغ كويس

Rami
06-10-2012, 10:05
انا عن نفسى لم اتعرض لمثل هذا الشى من قبل , لكن بالتاكيد الىيقدر يسرق الايميلات وكلمات المرور , يقدر يسرق حساب به أموال , اعتقد انهذ هدف للهاكرز ’ بس انا سمعت انهفى ناس اتسرق منها اموال من بنوك الكترونية من قبل , علشان كده انا سألت هل هذه البنوك امنة للسحب والايداع بكل امان

21cent
06-10-2012, 12:14
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

لا لم اتعرض الى سرقة حسابى من قبل
ولكن كنت اتعرض لحالات النصب كى يتم تحويل مبلغ من الدولارات واريده بنقد محلى وهو الجنيه المصرى
يتم تحويله الى بنك الكترونى اخر وياخد الفلوس ويخلع
اما عن جهازى لم يتم حمايته من برامج الاختراق لانه لا يوجد شىء اخاف عليه

fafa280384
06-10-2012, 12:16
لالا لم يحدث لي هذا وشوا رايحين يسرقوا حسابات بسنتات
الله يسترنا ويستر الجميع

Mohamed90
06-10-2012, 12:17
انا عن نفسى لم اتعرض لمثل هذا الشى من قبل , لكن بالتاكيد الىيقدر يسرق الايميلات وكلمات المرور , يقدر يسرق حساب به أموال , اعتقد انهذ هدف للهاكرز ’ بس انا سمعت انهفى ناس اتسرق منها اموال من بنوك الكترونية من قبل , علشان كده انا سألت هل هذه البنوك امنة للسحب والايداع بكل امان

السلام عليكم
صراحة لم اعترض للاختراق من قبل و جهازي محمي
و لم اتعرض للسرقة من قبل لا من شركة وشاطة و لا من بنك و لا من شخص الحمد لله ظبط اموري مليح
و طبعا بواسطة اختراق الايميل او الجهاز يصبح المخترق يملك جميع المعلومات ويمكن يستعملها في سرقتك

realyone
06-10-2012, 16:37
بالنسبة لي لم اتعرض للسرقة لأني استخدم برامج حماية,وأحدثه باستمرار,لكن مع هذا انصح لكل من عنده مبالغ كبيرة في البنوك الألكترونيه ان يفرغه باسرع وقت ولا يبقي الا على جزء صغير من الأموال

magic777
06-10-2012, 16:52
بص هو المفروض البنوك الالكترونيه دي متشيلش فيها فلوس ابدا مهما كانت ثقتك في البنك
حاول متخليش الفورس فيها اكتر من يومين لانها اكثر المواقع المستهدفه من الهكرز
لكن شركات الوساطه صعب شويه تنسرق فيها الا لو كنت حاطط معلوماتك الخاصه بالتسجيل فيها على الكمبيوتر

sho
06-11-2012, 23:50
بالنسبة لى ام اتعرض لاى عمليات اختراق الكترونى مسبقا والحمد للة ... لكنى سمعت كثير عن هذة العمليات ,, انا احاول قدر الامكان الانتباة وعدم فتح اى ايميلات تصلنى من مصادر مجهولة او من البنول الالكترونية يطلب فيها الرقم السرى لان جميع البنوك لاتطلب الرقم السرى فى اى رسالة واذا واجهت مثل هذة الرسالة يجب ان لا ترسل الرقم السرى وان تتاكد من الموقع الرسمى للبنك الذى تفتح منة ربنا يسترها معانا كلنا ان شاء اللة

hamalm
06-12-2012, 00:05
الحمد لله ما فيش حد تمكن من اختراق حسابتى الخاصه سواء بالشركات او البنوك الالكترونيه وذلك لاستخدام وسائل الامان

pimo
06-12-2012, 00:07
هل تعرضت لسرقة حسابك من قبل؟؟ لا لم اتعرض الي سرقة حسابي هل تعرضت لسرقة نقودك من بنك الكترونى بواسطة احد المخترقين؟؟ لم لم يحدث معي هذا الامر من قبل لانني احترص كثيرا عند دخولي الي حساباتي البنكية هل جهازك محمى من برامج الاختراق؟؟ نعم انا استعمل برنامج كسبرسكي لحمايتي من الفيروسات والتروجان وضد الاختراقات

ahmed saleh
06-12-2012, 00:13
لا انا لا اعتقد ان هذا من الممكن ان يحدث
لانك تمتلك حساب ويوجد بة كلمة سر ولكنى لم اعترض لهذا من قبل
هل انت تعرض لهذا وكيف

ana1990
06-12-2012, 00:17
اتسرقت 3 مرات على بنك الالرت باي بس الحمد لله في مبالغ غيره جدا مره اتنين دولار و مرتين واحد و في مره من الاتنين الواحد دولار عملت نزاع و رجعلي الحمد الله و بعديها بقيت اتعامل بالليبرتي علشان مستحيل تقريبا السرقه منه لانه اامن كتير و علشان تحول منه فلوس محتاج يكون معاك كل ارقام الحساب

Mohamed90
06-12-2012, 12:30
اتسرقت 3 مرات على بنك الالرت باي بس الحمد لله في مبالغ غيره جدا مره اتنين دولار و مرتين واحد و في مره من الاتنين الواحد دولار عملت نزاع و رجعلي الحمد الله و بعديها بقيت اتعامل بالليبرتي علشان مستحيل تقريبا السرقه منه لانه اامن كتير و علشان تحول منه فلوس محتاج يكون معاك كل ارقام الحساب
السلام عليكم طبعا اخي العزيز كثير من الابناك الالكترونية غير امينة في تعاملتها
و امر السرفة وارد جدا ولكن الان الحمد لله الامور اصبحت اكثر امان و انا لم اتعرض لسرقة من قبل

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 13:47

فعلاً ياغالى السكيورتى فى بنك ليبترتى عالى جداً

يطلب منك اشياء كثيره

صعب السرقه من هذا البنك

الله يبعد عنا اصحاب النفوس الضعيفه

ahmednabil240
06-12-2012, 15:08
بعد الحمد لله
اولا انا لم اتعرض لسرقه فى الفوركس
ثانيا تم فعلا سرقة نقودى من بنك الي اليرت باى
ثالثا جهازى غير محمى من برنامج الاختراق
انا بحاول على قد الامكان الحذر

magic777
06-12-2012, 15:29

بس من المعروف ان بنك الرت باي أأمن من الليبرتي وانك ممكن لو تعرضت للسرقه بيرجعولك فلوسك
بخاصيه كده مش فاكراها بس هيا موجوده في البنك ده على عكس بنك الليبرتي اللي مش موجود فيه الخاصيه دي
ولما حسابك بيتسرق مش بتعرف ترجع فلوسك ابدا

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 19:16
بعد الحمد لله
اولا انا لم اتعرض لسرقه فى الفوركس
ثانيا تم فعلا سرقة نقودى من بنك الي اليرت باى
ثالثا جهازى غير محمى من برنامج الاختراق
انا بحاول على قد الامكان الحذر

البنك اللى عليه سكيورتى جامد جداً

وبياناته كتيررره ومعقده

الليبرتى ياغالى

سيبك من اليرت باى
واستخدم الليبرتى
ممتاز جداً والوسطاء بتوعه موجودين فى كل مكان
تحياتى

safiforex
06-12-2012, 19:39

وبياناته كتيررره ومعقده

الليبرتى ياغالى

سيبك من اليرت باى
واستخدم الليبرتى
تحياتى
انا اعتقد ان اليرت باي ن امن اخي اكثر من ليبرتي ، و لهذا فالحيابات فيه لازم بيكون بالوثائق
اما ليبرتي فهو عادي بدون وثائق ، و هذا ما يكون فيه السرقات كثير ،
اما عن الامن ، فهما الاثنين فيهما وسائل امنة لمن يريد ان يؤمن حسابه

AhmedMagnifico
06-12-2012, 19:58
اولا اشكرك اخى الفاضل على نصيحتك
ثانياً والحمد لله الى الان لم اتعرض لسرقة او اختراق او تهكير او اى شسئ من هذا القبيل
ربنا يستر !!

zahran
06-12-2012, 21:29
الحمد لله لم اتعرض الى الان لمثل هذه السرقات ولكنى سمعت عن ناس فعلا فلوسها اتسرقت بالاختراق من البنوك الالكترونيه . فيجب علينا جميعا ان نحذر من تلك الاسالبي البشعه للسرقه . وان نحمى احهزتنا حمايه جيده ببرامج الحمايه والانتى فيرس وان نحتفظ بكلمات السر بعيدا عن جهاز الكمبيوتر الشخصى ممكن بالورقه والقلم افصل عشان متنسهاش برضه

عزبز 18
06-12-2012, 21:32
انا الحمد لله حسابي لم يسرق ةايظا نقودي قي البنوك الالكترونية ماشية تمام
. وهدا راجع الي خبرتي في التصدي علي الهاكر الله يهديهم وعندي برنامج حماية رائع جدا.

magic777
06-12-2012, 22:30

وبياناته كتيررره ومعقده

الليبرتى ياغالى

سيبك من اليرت باى
واستخدم الليبرتى
تحياتى

بس الليبرتي رغم انه الاكتر استخداما بين المتداولين وليه وسطاء اكتر
لكنك لو تعرضت للسرقه مش هتقدر ترجع ولا سنت لانه مافيهوش خاصيه استراجع المبالغ المسروقه
زي الرت باى ومفيهوش تأكيد للشخصيه وطلب اوراق رسميه للي بيفتح حساب فيه

kingman
06-13-2012, 01:11
لكنك لو تعرضت للسرقه مش هتقدر ترجع ولا سنت لانه مافيهوش خاصيه استراجع المبالغ المسروقه
وعلى فكرة فى ليبرتى ان بعتبر دى ميزة انك ماتقدر تعمل استرجاع اموالك فى حالات النصب لأن ايضا هذه الخاصية تستخدم فى النصب اساسا وواحد يحولك مبلغ ويرجع يسحبه بعد اتمام التبادل وكثيرين تعرضوا لمثل ذلك الخداع لكن مع الليبرتى يكفى انك تامن على حسابك صح وماتتعملش غير مع وتضمن حقك ومافيش حاجة ساعتها للنزاع

bousshimin
06-13-2012, 01:18
الحمد لله لم أتعرض لأي سرقة حسابي أعتمد على البرامج الحماية و أبتعد عن مواقع مشكوك فيه
وأخير إحفط الله يحفطك

mage
06-13-2012, 01:40
وعلى فكرة فى ليبرتى ان بعتبر دى ميزة انك ماتقدر تعمل استرجاع اموالك فى حالات النصب لأن ايضا هذه الخاصية تستخدم فى النصب اساسا وواحد يحولك مبلغ ويرجع يسحبه بعد اتمام التبادل وكثيرين تعرضوا لمثل ذلك الخداع لكن مع الليبرتى يكفى انك تامن على حسابك صح وماتتعملش غير مع وتضمن حقك ومافيش حاجة ساعتها للنزاع

مشكلة التعامللات عن طريق البنوك الالكترونية ان نسبة النصب فيها عالية جدا وهذه هى المشكلة التى يعانى منها الكثير فى الفوركس ان نسبةا لنصب على الحسابات التى يمتلكونها كبيرة وانا تمنى لو يتمكن المتاجر فى الفوركس من الحفاظ على الحساب الذى يمتلكه فى السوق ويعمل له ايميل خاص به لوحده

kingman
06-13-2012, 14:37
مشكلة التعامللات عن طريق البنوك الالكترونية ان نسبة النصب فيها عالية جدا وهذه هى المشكلة التى يعانى منها الكثير فى الفوركس ان نسبةا لنصب على الحسابات التى يمتلكونها كبيرة وانا تمنى لو يتمكن المتاجر فى الفوركس من الحفاظ على الحساب الذى يمتلكه فى السوق ويعمل له ايميل خاص به لوحده

حكاية سرقة البيانات دى الخطأ الأكبر بيبقى من صاحب الحساب انه مقدرش يحافظ عليه يعنى مامنش جاهزة جيدا وانه استقبل ونزل ملفات مش مضمونة واللى لازم يجرب الملفات قبل مايستخدمها وممكن المتاجر يعمل نظام تشغيل وهمى بواسطة حد البرامج المتخصصة فى ذلك لتجريب الملفات بحيث يضمن ان السيستم بتاعه لايتعرض للقرصنة

Texxon
06-13-2012, 14:41
الموضوع ده مهم جدا ، لازم كل واحد يكون عنده برنامج انتيفيروس قوي فايوروول قوي ، مع ملاحظة عدم فتح اي ملفات غير معلومة المصدر خصوصا اذا كانت ملفات تنفيذية ويفضل عدم الاحتفاظ بباسوردات على الكمبيوتر الخاص بك

ramid
06-13-2012, 15:36
أنا استعمل مضاد الفيروس ولم أتعرض يوما للاختراق
نصائح لكم جميعا:لاتستعملوا نفس الرقم السري للحساب وللهوتمايل مثلا بل استعمل ارقام سرية مختلفة
يجب استعمال ارقام سرية معقدة ومطولة ومكونة من الارقام والحروف
لاتكتب "موافق" على الدعوات التي تتلقاها من مصادر لاتعرفها
لاتحتفظ بأرقامك السرية في الحاسوب

Rami
06-13-2012, 16:31

انت متاكد من الكلامده ... يبقى على كدذ التعامل مع اليرت باى افضل من الليبرتى لانه اكثر امن , مع اننى سمعت العكس
وكثييير من الناس شكروا ليبرتى والخدمات التى تقدمها للزبائن

karbak
06-16-2012, 16:54
الحمد لله انا لم اتعرض لسرقة حسابي الى الان واتمنى للجميع ان لايحدث معه هذا الامر وانصح الجميع بأن يحذر من الهكرز والفضوليين وان يقوم بعدم اظهار حسابه وباسورد هذا الحساب لاي احد حتى ول عن طريق الثقه

onlyforsoldi
06-16-2012, 17:06
لا انا الحمد لله الى الان محصلش معايا اى عمليه سرقه لحساب الفوركس او لحساب البنك الالكترونى بس اتنصب عليا قبل كده فى شركه هايب ايام ما كنت شغال مع المجال السىء ده وانا الحمد لله عامل كل وسائل الحمايه الممكنه وواخد حذرى كويس جدا بس ربنا يستر وميكتشفوش طرق جديده للسرقه دول عندهم مكر جامد جدا

safiforex
06-16-2012, 17:32
حكاية سرقة البيانات دى الخطأ الأكبر بيبقى من صاحب الحساب انه مقدرش يحافظ عليه يعنى مامنش جاهزة جيدا وانه استقبل ونزل ملفات مش مضمونة واللى لازم يجرب الملفات قبل مايستخدمها وممكن المتاجر يعمل نظام تشغيل وهمى بواسطة حد البرامج المتخصصة فى ذلك لتجريب الملفات بحيث يضمن ان السيستم بتاعه لايتعرض للقرصنة

نعم هذا صحيح ، فسرقة اليبانات هذه ما هي الا سرقة من الكمبيوتر الشخصي
و هذا طبعا بيكون لما الواحد بيستعمل طرق خاصة لاستردراج الاعضاء التي يسرق منهم هذه البيانات
لهذا فانصح دائما بوضع برنامج حماية جد قوي ، و تحديثه دائما ، و ان لا يثق في كل ما يحمله من برامج و حتى بعض المؤشراتع حتى يتاكد من امانها

maklad94
06-16-2012, 17:41
هل تعرضت لسرقة حسابك من قبل؟؟ نعم تعرضت وكانت80 دولار من بنك الليبرتى
وهل تعرضت لسرقة نقودك من بنك الكترونى بواسطة احد المخترقين؟؟ نعم
هل جهازك محمى من برامج الاختراق؟؟ بعد السرقة حميته كويس كان ف الاول عليه النود بس دلوقتى الكاسبر قايم بالواجب

safiforex
06-16-2012, 17:49
انت متاكد من الكلامده ... يبقى على كدذ التعامل مع اليرت باى افضل من الليبرتى لانه اكثر امن , مع اننى سمعت العكس
وكثييير من الناس شكروا ليبرتى والخدمات التى تقدمها للزبائن

كل بنك اخي و لو وسيلة للامن خاصة به
فاليت باي معروف بامانه ، من حيث الوثائق التي يفتح بها الحساب و كذلك هناك اعدادات لامان الحساب
و كذلك في ليبرتي فهناك طريقة ممكن الواحد بيستعملها لكي عندما يتغير الاي بي في الدخول الى الحساب فانه اوتوماتيكيا بيرسل كود بين لايميلك و هذا في حد ذاته اكثر امان

A7mad_Aziz
06-16-2012, 17:52
للأسف مابقاش في حد عنده ضمير وبالساهل ان يأكل الحرام..تعرض حسابي للاختراق مرة واحدة ولحسن الحظ كان الحساب فاضي مايفهوش فلوس..لكن بعدها الحمد لله بقيت باخد بالي كويس من الموضوع ده وبعمل الحماية الكافية

ramid
06-16-2012, 18:00
هل تعرضت لسرقة حسابك من قبل؟؟ نعم تعرضت وكانت80 دولار من بنك الليبرتى
وهل تعرضت لسرقة نقودك من بنك الكترونى بواسطة احد المخترقين؟؟ نعم
هل جهازك محمى من برامج الاختراق؟؟ بعد السرقة حميته كويس كان ف الاول عليه النود بس دلوقتى الكاسبر قايم بالواجب
أنا كذلك أفضل الكاسبير لكنه يؤثر على أداء الحاسوب ويحد من سرعته
أنا الان أستعمل الافجي والامور تمام على مايبدو وربنا يستر
للاشارة لم أتعرض يوما للسرقة لانه ليس لدي ما يسرق

safiforex
06-16-2012, 18:02
للأسف مابقاش في حد عنده ضمير وبالساهل ان يأكل الحرام..تعرض حسابي للاختراق مرة واحدة ولحسن الحظ كان الحساب فاضي مايفهوش فلوس..لكن بعدها الحمد لله بقيت باخد بالي كويس من الموضوع ده وبعمل الحماية الكافية

نعم فاحسن شيئ اخي الكريم الوقاية ، و الوقاية خير من العلاج
فلازم علينا ان نعمل كل الاساليب في حماية بيانيتنا السخصية و حساباتنا البنكية بشتى الطرق ، و يجب ان لا نثق في اي شخص يضع لنا برنامج هكذا للتحميل و غير هذا ، من غير ما ان نعمل له سكان و نعرف اراء الاخرين فيه

alskndry
06-16-2012, 18:32
على فكرة صح وده موضوع مهم

بس الاهم

انك تكون مامن نفسك حتى لو جهازك تم اختراقه

ازاى اولا ما تحطش كلمات السر او حسابك فى ملفات ورد على جهازك

سواء كان حسابك فى الشركات او البنوك الالكترونية

kingman
06-16-2012, 23:42
نعم هذا صحيح ، فسرقة اليبانات هذه ما هي الا سرقة من الكمبيوتر الشخصي
و هذا طبعا بيكون لما الواحد بيستعمل طرق خاصة لاستردراج الاعضاء التي يسرق منهم هذه البيانات
لهذا فانصح دائما بوضع برنامج حماية جد قوي ، و تحديثه دائما ، و ان لا يثق في كل ما يحمله من برامج و حتى بعض المؤشراتع حتى يتاكد من امانها
وبالنسبة للى يتاجر فى الفوركس بيبقى اسهل حاجة يعملها الهاكر انه بيضع برنامج ويقول عليها كلام معسول او اكسبيرت او مؤشر يحتوى على تورجان او فيرس يستطيع ان يهرك به على جهازك واكيد بعض الناس تعرضوا للسرقة من خلال ذلك

sunlight
06-16-2012, 23:56
وبالنسبة للى يتاجر فى الفوركس بيبقى اسهل حاجة يعملها الهاكر انه بيضع برنامج ويقول عليها كلام معسول او اكسبيرت او مؤشر يحتوى على تورجان او فيرس يستطيع ان يهرك به على جهازك واكيد بعض الناس تعرضوا للسرقة من خلال ذلك

والله انا ما جربت السرقه من قبل لانى مفلس مفيش فلوس حقيقيه فوق البونص ولكن عندى فى الليبرتى نصف دولار ميتين بقالهم شهور ولكن فى واحد هاكر هههههههههههههه
كان عايز يسرقهم وبعت رساله ان حسابك الليبرتى هايقدم جايزه ليك بس تدفع النصف دولار شوف الناس
ههههههههههههههه
حتى النصف دولار مش عاتقينه
هههههههههههه

H!m0
06-17-2012, 00:02
حاليا لم أتعرض لأي اختراق في الماضي كنت أخترق عندما كنت العب ببرامج الهاكر في الماضي أما الأن لم أسرق في أي حساب رغم عدم وجود أي برامج حماية لانه ضعيفة جدا في رأي و ان شاء الله لا يقترب منا اللصوص

tariktanjaoui
06-17-2012, 00:31
لحسن الحظ لم اتعرض ابدا لاي لسرقة لحسابي او لسرقة نقودي من بنك الكترونى بواسطة احد المخترقين لانني استعمل برنامج ممتاز لحماية جهازي كما انصح المتداولين بالانتباه والحرص على حملية اجهزتهم

remo
06-17-2012, 01:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

لا انا محصليش كدا بس فى واحد صاحبى فى شركة محترمة دخل وقت الاخبار كان معلق صفقتين واحدة بيع وواحدة شرا على بعد 10 نقط من السعر قبل الخبر دقيقة واحدة واتفعل لة الصفقة اللى السعر منزلش جابها يعنى السعر طلع والاى اتفعلت الصفقة بتاع البيع من تحت

talal
06-17-2012, 01:48
الحمد لله كل شيء سليم ومحمي ان شاء الله ولم يكن هناك اي سرقة لحساباتي وان شاء الله كل شيء يكون تمام مع برامج الحماية والا ختراق

mage
06-17-2012, 02:22
الحمد لله كل شيء سليم ومحمي ان شاء الله ولم يكن هناك اي سرقة لحساباتي وان شاء الله كل شيء يكون تمام مع برامج الحماية والا ختراق

ربنا يوفقك ولكن الفكرة ان الكثير من المتاجرين الذين يمتلكون الكثير من المغامرات فى الفوركس يتعرضون للسرقات فى الفوركس سواء من بعض الشركات النصابة او من بعض القراصنة الذين يسرقون الاموال من الحسابات البنكية بالاخص الحسابات البنكية الالكترونية

vamoscapitos
06-17-2012, 02:39
الحمد لله فانا لدي معلومات تفيدني كمنع المخترقين او اطفال الهاكر

من اختراقي ولدي برنامج حماية قوي ولحد الان لم اتعرض للاختراق

والحمدلله

elzeel
06-17-2012, 02:41
هههه الصراحه لا ودا مش عشان حمايه او انى قوى
دا لانى لسه شغال تجريبى ديمو يعنى لغايه لما اتعلم كويس

compaq0
06-17-2012, 12:27
لا فى الحقيقه لم اتعرض لمثل هذه الاشياء و لكن هناك شركه وساطه خسرت صديق لى كل امواله اثناء تداوله على عمله اثناء خبر عليها لا اعرف هل هذا ممنوع ان تتداول اثناء الاخبار؟

magic777
06-17-2012, 17:47
الحمد لله فانا لدي معلومات تفيدني كمنع المخترقين او اطفال الهاكر

من اختراقي ولدي برنامج حماية قوي ولحد الان لم اتعرض للاختراق

والحمدلله

طيب ممتاز اخي لو ممكن تقولنا الطرق دي علشان نقدر نحمي نفسنا من السرقه احنا كمان
وتكون اديتنا معلومه مفيده وتحمي حسابات الاخريين من السرقه وتاخد ثواب كمان
وكمان هتقفل على هكرز كتير انه يخدوا فلوس ناس تعبت فيها

assidi saber
06-23-2012, 18:16
انا في الحقيقة تعرضت الى سرقة نقودي في البنك الاكتروني و لكن لم اتعرض الى سرقة لحسابي في الفوركس و الان انا محمل كل برامج الحماية لكي لا اتعرض الى بعض الاخترقات

okash
06-23-2012, 19:01
عن نفس ولا مرة تعرضت للسرقة وان شاء الله لا اتعرض انا وانتم ان شاء الله
قبل الدخول والتعامل مع اي شركة فوركس يجب القراءة عنها وبشكل مكثف قبل اي شيء

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 19:14
انا عن نفسي لم تحدث معي وتم سرقة حساب من حساباتي
ولكن صراحة لا اعمل ببرامج فيروس نهائي على جهازي لذلك ساسمع بنصائح الجميع واستخدم برنامج فيرس قوي

sami
06-23-2012, 19:14
لم يتعرض حسابي للسرقة يوما و الحمد لله و خاصة أن كل شخص يجب أن يحرص على الحفاظ على سرية بياناته في مكان آمن،و أن يتجنب الرسائل الإلكترونية المشبوهة،و أن يتقيد بجميع بنود السلامة و الأمان التي تنصح بها البنوك الإلكترونية

super580
06-23-2012, 19:28
نصيحة جيدة ، انا لم يخترق جهازي احد من قبل و لم اتعرض للسرقة ، و لكن يجب الاستفادة من تجارب باقي الاعضاء و محاولة الالتزام بكل ما هو يحمي جهازك و حسابك

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 19:33
الحمد لله انا بطبعي شكاك جدا ف لم يحدث ان اخترق احد ايا من حساباتي او ايميلاتي بالرغم من امكانات جهازي الضعيفه واني مش حاطط كذا فايروول ولا حاجه ولكن فقط انا حذر في حفظ كلمات المرور وخصوصا حسابات البنوك الالكترونيه فهذه لا افتحها من نفس المستخدم الذي استخدمه في تصفح الانترنت عادة

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 19:36
انا عن نفسي لم تحدث معي وتم سرقة حساب من حساباتي
ولكن صراحة لا اعمل ببرامج فيروس نهائي على جهازي لذلك ساسمع بنصائح الجميع واستخدم برنامج فيرس قوي

حساب ايه اللى انسرق ياغالى

حساب تداول ولا حساب بنك اليكترونى

وضح وقول حصلت ازاى ؟

deadlyfox
06-24-2012, 00:31
شكرا على الموضوع
وانا لم يحدث لى مثل هذا الموقف من قبل

amrmorasamir
06-24-2012, 00:50
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

انا الحمد لله لم اتعرض لسرقه نقودى من اى بنك الكترونى ولكن حدث شئ غريب فى حسابى مع انستا فوركس انه تم فتح صفقه بلوت عالى وخسرت مبلغ كبير بس مش عارف ازاى اتفتحت لغايه دلوقتى ؟

zikooo014
06-24-2012, 00:51
الحمدلله في الفوركس و الاموال اللي علي البنوك لم اتعرض للسرقه
بس حساب الفيس بوك اتسرق قبل كده و عرفت ارجعه الحمدلله
و معتقدش اني جهازي محمي .... بس عادي اللي ربنا كاتبه هيكون اذا كانت سرقه او غيره

عزبز 18
06-24-2012, 01:04
انا الحمد لله اموالي امنة في البنوك الالكترونية بفضل انتي فيروس الدي استعمله
هو نورثون الحمد لله علي كل حال اني ام اتعرض الي سرقة حسابي

jihadazzam
06-24-2012, 01:07
بيسرقو الحسابات الكبيرة ما بدوره على الصغار بكونوا محترفين

abdello052
06-26-2012, 02:58
حمد لله لم يتم التعرض لى لأى نوع من السرقة سواء حساب بنكى أو حساب فى احد شركات الوساطة أو حتى بنك من البنوك الألكترونية , يجب الأهتمام ببرامج مكافحة الفيروسات و السباى وير و التروجانس , لأنها خطيرة جدا , و يارب يحمينا من الحرامية و النشالين

moonlight
06-26-2012, 04:28
سمعت كثيرا عن اشخاص تم سرقة حساباتهم ولكننى الحمدلله لم يتم اختراق جهازى وانا بستعمل انتى فيرس عادى بس كل شخص يجب تجنب فتح اى رسالة مشبوهة اولينك واو ارسال رسايل بانك كسبت وتضع حسابك فبهذه الطرق يتم سرقة الحساب والشركات تحذر من ذلك

hesham itch
06-26-2012, 05:30
لا قدر الله لو حصل حاجة من الحاجات دى ممكن الواحد يموت وبالذات
لو فى الحساب مبلغ كبير تم تحقيقه بعد تعب وعناء مستمر

KOGI
06-26-2012, 08:48
لا الحمدلله متعرضتش لشىء مشابه خالص انا بستخدم انتى فيروس كويس ( نورتون ) وبصراحه لو فى اى قلق هو بيعرفنى

assidi saber
06-26-2012, 11:16
انا لم اتعرض ابدا الى مثل هذه الاموار لاني دائم اشغل برامج الحماية على جهازي خوفا من اختراقي

Mohamed90
06-26-2012, 13:00
انا لم اتعرض ابدا الى مثل هذه الاموار لاني دائم اشغل برامج الحماية على جهازي خوفا من اختراقي

السلام عليكم الله يوفقك اخي الكريم و جميل اخي برامج الحماية جيد و لكن لا تكفي يجب ان تكون جذر
في تعاملت مع الاخرين و ايضا الاحفاظ على البريد الالكتروين لانه فيه كل معلوماتك

abdallah elbaz
06-26-2012, 13:13
ايه ياعم انت بتقول ف وشنا ولا ايه
هههههههههههه
لا بصراحه انا عضو مبتدي واكيد مفيش حد هيبص لحسابي اصلا

mohamedfx2005
06-26-2012, 13:44
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك اخي على هذا الموضوع والتنبيه لهذا الخطر الذي يحوم بنا يوميا
انا الحمد لله لم يحصل معي هذا المشكل وانا كل اسبوعين او ثلاث اقوم بتغيير كلمة السر لحساباتي ويوميا اتاكد من عدم وجود فيروسات بفحص الجهاز كليا
وكذلك يجب عدم جعل الدخول تلقائي عند كتابة كلمة السر لانه السبب الاول لجعل حسابك يخترق لان الهاكرز يبحثون في هذه الملفات وبامكانهم بسهولة الوصول لكلمة السر

kamizidan
06-26-2012, 13:56

magic777
06-26-2012, 14:55
حمد لله لم يتم التعرض لى لأى نوع من السرقة سواء حساب بنكى أو حساب فى احد شركات الوساطة أو حتى بنك من البنوك الألكترونية , يجب الأهتمام ببرامج مكافحة الفيروسات و السباى وير و التروجانس , لأنها خطيرة جدا , و يارب يحمينا من الحرامية و النشالين

المهم كمان نخلي بالنا احنا برده يعني منفتحش اميلات مشبوهه او مواقع مشبوهه ودائما نخلي
اميل العمل منفصل هنا عن الاميل الشخصي اللي هو للأصدقاء والمعارف
وكمان منشيلش اي بيانات خاصه على الكمبيوتر بتاعنا ابدا

amrmorasamir
06-26-2012, 15:06
وللحمايه الافضل انك متتعاملش مع اى حد متعرفهوش على الميل ومتسقبلش اى رسايل من حد مهما كان واوعا من اللينكات اللى ملهاش اى معنى اللى بتوصل من ليبرتى على الميل

remo
06-26-2012, 15:13
عن نفسي الحمد لله لم اتعرض لمثل هذه الامور ويمكن لاني لم اضع مبالغ قيمه لحد الان
والحمد لله اعتمد على برامج الحمايه العاديه مثل الانتي فيرس وبرامج الحمايه من اختراقات الهاكر

انا بعمل زيك بالظبط اهم حاجة تخلى الرقم السرى بعيد عن الجهاز انا عن نقسى بكتبة قدامى على الحيطة لانى ضامن محدش بيخش البيت عندى الا وكان موثوق فية لانى مقدرش اثق فى الكومبيوتر والهاكر اللى منتشرين على النت

elssayed
06-26-2012, 15:20
الحمد لله لم يحدث معي سرقة لحسابي من قبل
ومنزل برنامج مضاد للفيروسات وبحدثه دايما عشان ائمن الجهاز من الاختراقات
وبرضه من الحاجات اللي تامن مثلا حسابات البنوك الالكترونية انك تسجل الباسورد في ورقة
وكل ماتيجي تدخل تعمل كوبي وباست لان لما بيكون جهازك مخترق كل اللي بيتكتب علي الكيبورد بيعرفة اللي مخترق الجهاز

midomido419
06-26-2012, 15:21
اهم حاجة فى الربح من الانترنت انك تحمى جهازك كويس
بنسمع كل يوم عن سرقة حسابات البنوك وحسابات الشركات لازم يكون عندك نظام حماية على اخر تحديث
وتتبع وسائل الحماية

safiforex
06-26-2012, 15:30
وللحمايه الافضل انك متتعاملش مع اى حد متعرفهوش على الميل ومتسقبلش اى رسايل من حد مهما كان واوعا من اللينكات اللى ملهاش اى معنى اللى بتوصل من ليبرتى على الميل

نعم اخي الكريم فهذا مؤكد لكي لا يقع الواحد في ما لا يحمد عقباه
اولا ان لا يتواصل مع اي شخص كان ، و ان كان و لا بد فيجب الحذر فالحذر ، لا يستقبل منه اي شيئ على كنبيوتره الشخصي
و ثانيا ، يجب ان يحطاط في كل شيئ و لا يصدق اي كلام من اي شخص و حتى لو عارفه صادقا

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 15:37
بنسمع كل يوم عن سرقة حسابات البنوك وحسابات الشركات لازم يكون عندك نظام حماية على اخر تحديث
وتتبع وسائل الحماية

اكيد لازم كلنا نبقا عاملين جدار نارى لمنع الاختراقات ونزود السكيورتى على الجهاز منعاً لدخول اى هاكر او حرامى على الجهاز

ahmed forexawy
06-26-2012, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

عليه افضل الصلاه والسلام .لم اتعرض لتلك السرقات من قبل سواء حساب فوركس او حساب الكترنى لان اقصى مبلغ كنت املكه لم يتعدى ال 50 دولار فى اى حساب واعتقد انى لست بحاجه لتامين حسابى قبل ان يصل الى مبلغ محترم يتعدى ال مئه دولار وبالفعل جهازى محمى لانى مهندس كمبيوتر ساتخرج هذا العام ان شاء الله واعلم ما سافعله اذا تمت محاوله اختراق لجهازى

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 16:01
وتتبع وسائل الحماية

اكيد لازم كلنا نبقا عاملين جدار نارى لمنع الاختراقات ونزود السكيورتى على الجهاز منعاً لدخول اى هاكر او حرامى على الجهاز

aminos
06-26-2012, 16:31
السلام عليكم
شكرا يا أخي على التحدير
لأني لا أملك أي برنامج للحماية من الإختراق

mony
06-26-2012, 16:31
لا لم يحصل لى ذلك ولكن رايت بعض من الناس حصل لهم اختراق وسرقه اموالهم من البنوك

Mtec
06-26-2012, 16:46
انا لم اتعرض يا اخي الى السرقة لكن ، لكن الانسان يجب ان يتعلم من تجارب الغير ، لانني كثيرا اجد رسائل كثيرة في الايمير من ليبرتي الا انها في الحقيقة من لص يريد الايقلع بي ، لكن استفدت من تجربة الاخرين و اعرف كيف احمي نفسي

kingman
06-26-2012, 16:51
انا لم اتعرض يا اخي الى السرقة لكن ، لكن الانسان يجب ان يتعلم من تجارب الغير ، لانني كثيرا اجد رسائل كثيرة في الايمير من ليبرتي الا انها في الحقيقة من لص يريد الايقلع بي ، لكن استفدت من تجربة الاخرين و اعرف كيف احمي نفسي

وخصوصا ليبرتى بقيت رسائل كتير بتوصلنى اسبام لمحاولة معرفة بياناتى فى البنك وكل مرة بطريقة شكل لكنى الحمدلله على علم جيد بالبنك واعلم انه لايرسل رسايل من تلك النوع ووجب الحذر من الجميع

AhmedMagnifico
06-26-2012, 19:48
شكرا اخى على النصيحه
وعدم تصفح اى موقع مشبوه
شكرا على الموضوع

كذلك يجب التاكد من ان الصفحة التى اسجل بها بياناتى
هى الصفحة المطلوبة تفادياً للصفحات المزورة وغير ذلك !

safiforex
06-26-2012, 20:30
وخصوصا ليبرتى بقيت رسائل كتير بتوصلنى اسبام لمحاولة معرفة بياناتى فى البنك وكل مرة بطريقة شكل لكنى الحمدلله على علم جيد بالبنك واعلم انه لايرسل رسايل من تلك النوع ووجب الحذر من الجميع

نعم هذا يحصل كثير بالنسبة لي ، فانا ارى الكثير من هذه الرساءل و كل رسالة فيها تغرير او ما شابه ذلك
في احد الايام اتتني رسالة بانني فزت ب 100 دولار من ليبرتي ، و لكي استقبلها على حسابي لازم اعمل تطبيق في ليبرتي و ابعث رقم الحساب الى عنوان ما لكي يبعثوا لي المبلغ
هههههههه ، بس على مين ، انا اعرفهم و اعرف طرقهم و لا يمكن ان تنطلي علي مثل هاته التفاهات

saad
06-27-2012, 03:35

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 03:43
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
الحمد لله انا لم يتم سرقه حسابى من قبل حيث انى اوفر حمايه قويه لجهازى
مع خالص شكرى وتحياتى لك

اسلام
06-27-2012, 04:04
الحمد لله لم أتعرض من قبل
ولكنى بحكم خبرتى فى مجال السوفت وير
أنصح الجميع بتنزيل التحديثات الامنية من ميكروسوفت
تنزيل جدار نارى منفصل بجانب برنامج الانتى فايرس والذى يفضل ان يكون سيريال أصلى لحماية أعلى

ahmed abdalla
06-27-2012, 04:24
والله انا لم اتعرض الى هذة المشاكل ولكن اشكرك بشدة على النصيحة الغالية وسوف اعمل على العمل بها

saad
06-27-2012, 18:41

xtomorrow
06-28-2012, 06:08
صراحة اعجبني كلامك حول الحماية
بالطبع انا اضع برامج الحماية ضد السيرفرات
رغم اني لم اتعرض ابدا لاي اعتداء من هذا النوع

KOGI
06-28-2012, 07:37
صراحة اعجبني كلامك حول الحماية
بالطبع انا اضع برامج الحماية ضد السيرفرات
رغم اني لم اتعرض ابدا لاي اعتداء من هذا النوع

السلام عليكم اخى الكريم
ممكن بعد اذنك تقولى ايه البرامج اللى بتسخدمها فى الحماية ضد السرفرات ؟
تقبل مرورى

omar kapo
06-28-2012, 08:00
شكرا ع هذه النصحية الغالية
مع اني اعلم ان كلامك صحيح
ولكن هذه العمليات السرقة للموال تكون للتاجر الكبر اللي بيتاجروا بي اموال عالية
ع راي المثل اذا سرقت اسرق جمل

Mostafa Mando
06-28-2012, 08:31
الحقيقة لا والحمدلله لم يتم سرقة حسابي في الفوركس ولم يتم ايضاً سرقة نقودي في البنوك لإني

لا اخليها في البنك علاطول يعني لو جالي مثلاً 300 دولار مش بسيبهم بشوف انا عايز اعمل بيهم ايه

ان كنت عايز اسحبهم ولا عايز استثمر بيهم في شركات وكدا وبخلص نفسي علاطول خوفاً من السرقة

لإن الفلوس دي انا تعبت عشان اجيبها وسهر ليالي وايام طويلة

hisoka
06-28-2012, 14:39
لم يتم التعرض لى لأى نوع من السرقة سواء حساب بنكى أو حساب فى احد شركات الوساطة
والكاسبر سكى هو افضل برنامج لحمايتك وربنا يبعد عنا السرقه

m_fekry
06-28-2012, 14:44
الحمد لله لم يحدث معى اى شئ من هذا واشكرك على التذكير

dollyabdallah
06-28-2012, 15:15
الحمدلله متعرضتش لاى من الاختراقات قبل كده يمكن فعلا لان حساباتى مش قيمه ويمكن لانى اصلا مش بعمل شات مع حد

elazez
06-28-2012, 15:32
طيب ايه هي افضل الطرق للحماية من الهكرز؟
يعني اقوي برامج تمنعهم من التطفل والدخول علي الاجهزة

magic777
06-28-2012, 15:39
الحقيقة لا والحمدلله لم يتم سرقة حسابي في الفوركس ولم يتم ايضاً سرقة نقودي في البنوك لإني

لا اخليها في البنك علاطول يعني لو جالي مثلاً 300 دولار مش بسيبهم بشوف انا عايز اعمل بيهم ايه

ان كنت عايز اسحبهم ولا عايز استثمر بيهم في شركات وكدا وبخلص نفسي علاطول خوفاً من السرقة

لإن الفلوس دي انا تعبت عشان اجيبها وسهر ليالي وايام طويلة

هو ده المفروض اخي يعني مثلا لو انت طلبت سحب 100 دولار
تكون مرتب نفسك انك تسحبهم تاني يوم او تالت يوم بالكتير اوي وماتسيبهمش على البنوك الالكترونيه كتير
حتى لو حاطط 100 برنامج حمايه محدش ضامن برده والنت مخاطره كتيره

Heba samir abdallah
06-28-2012, 15:55
الحمدلله انا متعرضتش لسرقه الحساب من قبل ولم اتعرض لسرقه المال النقود من قبل ويارب احمينا من المخترقين

ZOUHAIR_ZIZO28
06-28-2012, 16:20
بالنسبة لي لم اتعرض للسرقة لأني استخدم برامج حماية
لانني احترص كثيرا عند دخولي الي حساباتي البنكية هل جهازك محمى من برامج الاختراق

Desperate
06-28-2012, 16:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

لا الحمد الله متعرضش لسرقة حسابى مع البروكر
اه مره واحده اتسرق منى 15 دولار من بنك الليبرتى ريسرف بس الغلط منى لانى حملت ملف مكنش المفروض اثق فيه
انا بستخدم انتى فيروس بس واعتقد ان ده كافى جدا
لانى مش بحمل حاجه على جهاز الشغل
ولو حملت بيبقى اغنية او نسخه ويندوز من موقع الشركة نفسه
او فيلم وكل الحاجات دى مش بينزل معاها فيروس لانها ملفات خالصة من الاضافات
زى الملفات المضغوطة او التكستات وغيره

konine
06-28-2012, 17:36
أنا لم أخترق يموما حسب ما أعتقد
ولكن من تجربتي مع هكر أنه عالم قوي وحتى أقوى مضاضات فيرس لايمكن أن تعرف سيرفر لأن أغلب هاكر يقومون بتشفيرة
ولاكن لاتخف فأغلب هكر في وطن عربي سوى كراكيز يخترقون أجهزة من أجل تخريب
الله كريم

yassoo011
06-28-2012, 17:56
هذا الامر لم يحدث معي شخصيا
ولكني اسمع انه يحدث مع بعض الاشخاص
ياريت اللي يعرف كيفية حماية الحساب يفيدنا

HUSSENEY
06-28-2012, 18:13
اسمع عن كل هذا
ولكن لم امر بمثل هذه التجربة
ياريت لو تشرح لينا ازاى نقدر نحمى جهازنا

aboualy
06-28-2012, 18:17
اسمع عن كل هذا
ولكن لم امر بمثل هذه التجربة
ياريت لو تشرح لينا ازاى نقدر نحمى جهازنا

الحماية من الاختراق تكون عن طريق برامج الحماية من الفيروسات او برامج الانترنت سكيروتى وتوجد برامج كثيرا تقوم بهذه المهمة وعليك ان تختار احد هذه البرامج و لكن المهم ان تقوم بعمل ابديت مستمر للبرنامج لضمان حماية افضل

Noah
06-28-2012, 19:00
المتاجرة فى الفوركس فى الوقت الحالى اصبحت مهمة جدا بالسنبة للكثير حيث ان املتاجرة فى الفوركس يمكنك من خلالها ان تقضى على مشكلة البطالة المستحوذة على الكثير منا لاشخاص عبر العالم حيث اننى ارى ان الكثير يعمل فىا لفوركس الان

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:21
لا لم اتعرض لذلك الحمد لله ابداااااااااااااا

Mostafa Mando
06-28-2012, 19:55
سوف اقول نصيحة يارب تكون مفيدة لجميع الاعضاء

اللي بيستخدم انتي فيرس يستخدم انتي فيرس مش Free

لازم يجيب برنامج يكون انترنت سيكيورتي مثلاً

Avira Internet Seurity Suite

i5land_man
06-28-2012, 19:58
سوف اقول نصيحة يارب تكون مفيدة لجميع الاعضاء

اللي بيستخدم انتي فيرس يستخدم انتي فيرس مش Free

لازم يجيب برنامج يكون انترنت سيكيورتي مثلاً

Avira Internet Seurity Suite

وانا بنصح كل الاعضاء انهم يحملوا اقوي انتي فيروس معقد الهاكرز واشتكوا منوه
وهو كاسبر اسكاي ولكن لازم يحاولوا يجيبوه نسخة كاملة عشان يكون قابل للتحديث الدوري

HUSSENEY
06-29-2012, 04:17
أنا الحمدلله جهازي محمي ببرنامج افاست و لم يتم سرقة اي حساب لي قبل ذلك الا حسابي في البنك الالكتروني من قبل مهكر صيني و تم سرقة ما عليه

و لكني فتحت نزاع و استطعت بعد 20 يوم استرجاع النقود بالقوة و بصعوبة و طلبوا مني حاجات الله اكبر

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه

ياريت تشرح لينا ازاى قدرت ترجع الحساب
وكيفية حماية الحساب لانى هذا الموضوع خراب بيوت من اصحاب النفوس الضعيفة

khaled zizo
06-29-2012, 04:43
لم اتعرض لمثل هذا الشى من قبل , لكن بالتاكيد الىيقدر يسرق الايميلات وكلمات المرور , يقدر يسرق حساب به أموال , اعتقد انهذ هدف للهاكرز ’ بس انا سمعت انهفى ناس اتسرق منها اموال من بنوك الكترونية من قبل

derfcase
07-02-2012, 04:44
موضوع مهم فعلا اخ
عمرو
و ادعو كل الاخوة الي اتخاذ هذه الخطوة مبكرا قبل فوات الاوان

compaq0
07-03-2012, 15:38
الحقيقه لم اتعرض لا سرقه و لكن هذا وارد ان يحدث لذلك يجب ان لا نضع مبالغ كبيره فى هذه البنوك الالكتورنيه و لا نضع راس مال كبيره فى شركات وساطه ليست محل ثقه

ma90do
07-03-2012, 15:40
بصراحه ناس كتير حصلتلها الحكايه دي امامي بس معرفش ازاي وكتبو في المنتديات انهم اتعرضو للسرقه بس انا دائما لا اضع نقود في البنوك الالكترونيه بسحبها علي طول يعني الحرامي لو خد حسابي هوا الي هيحطلي فلوس من عنده هههههههه

ymn30
07-03-2012, 15:40
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

موضوع جديد جدا خصوصا من يريد ان يعمل فى مجال الفوريكس والاموال لابد ان يتعلم ان يكون على جهازو برنامج حمايه قوى حتى يستطيع ان يحافظ على اموالة وارباحة

aboualy
07-03-2012, 15:43
الحقيقه لم اتعرض لا سرقه و لكن هذا وارد ان يحدث لذلك يجب ان لا نضع مبالغ كبيره فى هذه البنوك الالكتورنيه و لا نضع راس مال كبيره فى شركات وساطه ليست محل ثقه

فعلا اخى العزيز حتى وان كنا لم نتعرض لمثل هذا الموقف من قبل فيجب ان نكتسب الخبرة من ما حدث لاشخاص اخرين ويجب ان نكون على حذر فى كل تعاملتنا على النت حتى لا نتعرض الى السرقة او النصب

king
07-03-2012, 15:47
الحمد لله لم اتعرض ابدا للاخراق واعمل على تاامين حساباتى بشكل كافى والحظر الشديد ونصيحه لكل تاجر تاامين الحسابات لان هناك العديد من المخترقين للاسف شغلهم الوحيد هوا سرقة مجهود التجار المحترفين

omar kapo
07-03-2012, 15:48
لم اتعرض لذالك لاني مبتدء
ولكن اتمنك منكم ان تقولوا لي كيف احمي نفسي منهم ؟؟؟؟ظ

waleed adel
07-04-2012, 20:21
متعرضتش لسرقه الحساب من قبل ولم اتعرض لسرقه بس لابد
من استخدام برنامج حمايه قوى

memostar3
07-04-2012, 20:28
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

الحمد لله لم يحدث لى اى شئ من هذا القبيل

ymn30
07-04-2012, 20:30
لم اتعرض لذالك لاني مبتدء
ولكن اتمنك منكم ان تقولوا لي كيف احمي نفسي منهم ؟؟؟؟ظ

اولا ان يكون عندك برنامج حمايه قوى جداا ثانيا وانت بتاجر لاتفتح اى اميل ولا تعمل شات مع اى حد ولا ترسل او تستقبل من اى حد اظن كدة هتكون فى امان

roka
07-04-2012, 21:05
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

بصراحة لما اتعرض الى السرقة من قبل وايضا حاسبى الشخصى محمى ببرامج الانتى فيرس

kingman
07-04-2012, 21:20
اولا ان يكون عندك برنامج حمايه قوى جداا ثانيا وانت بتاجر لاتفتح اى اميل ولا تعمل شات مع اى حد ولا ترسل او تستقبل من اى حد اظن كدة هتكون فى امان

المهم فى الأميلات الا يستقبل ملفات مشبوهة من احد واى ملف ينزله من الأنترنت يعمل له اسكان ببرنامج حماية قوى لأن معظم التهكير بيكون بسبب هذه الملفات المشبوهه او كراك لبرنامج

waleed adel
07-05-2012, 00:04
برامج الحماية من الفيروسات او برامج الانترنت سكيروتى وتوجد برامج كثيرا تقوم بهذه المهمة وعليك ان تختار احد هذه البرامج
والقويه فى الحمايه

panda
07-05-2012, 00:07
الحمد لله متعرضتش للسرقه قبل كدا لانى اول مره اتاجر فوركس
وان شاء الله هيكون فى حمايه قويه للحساب

nada
07-05-2012, 01:17
الصراحة الويندوز 7 عامل احلى واجب الاكس بى كان ملخية
يعنى بجانب ويندوز سفن برنامج انتى فيرس انتا كدة تمام
بس بردوا خلى بالك من الاميل مش اى رسالة تبعتك صوره ولى لينك تخشى علية
يعنى بحاظر

thestarboy
07-05-2012, 02:34
الحمد لله انا لم اتعرض للموضوع ده قبل كده اعتقد ان الواحد الاول المفروض يكون عنده انتي فايرس كويس للحمايه
ويحاول يقوي كلمات السر الخاصه بالبنوك الالكترونيه المشترك فيها عشان يكون حسابه امن
وربنا يبعد عننا السرقه والنصب جميعا

ma90do
07-05-2012, 02:47
الحمد لله انا لم اتعرض للموضوع ده قبل كده اعتقد ان الواحد الاول المفروض يكون عنده انتي فايرس كويس للحمايه
ويحاول يقوي كلمات السر الخاصه بالبنوك الالكترونيه المشترك فيها عشان يكون حسابه امن
وربنا يبعد عننا السرقه والنصب جميعا
والمفروض من كل شخص لا يضح حساباته الخاصه بالبنوك الالكترونيه وتكون ظاهره في المنتديات
واستخدام برامج قويه زي كاسبر اسكاي والحذر واجب في التعامل مع اي شخص

fx-man
07-05-2012, 04:12
بالنسبة لى انا الحمد لله لم اتعرض لعملية سرقة على الانترنت لانى اخذ كل احتياطاتى
معظم عمليات السرقة على النت بتكون بسبب الضغط على لينكات مشبوهة اوتحميل ملفات مشبوهة .

theboy2226
07-05-2012, 16:36
الحمد لله لم اتعرض حتي الان لهذا الموضوع و نصيحة لاصحاب الحسابات الكبيرة سواء حسابات فوركس او بنوك بلاش تخلي علي الجهاز اي باسووردات اكتب كل حاجة في كراسة او سكتش طبعا الفكرة ساذجة شوية بس الواحد لو قعد يتاجر و يكسب و في الاخر يتسرق حايقول يارتني عملت اي حاجة تمنع اللي حصل و طبعا عدم فتح الايميلات المجهولة (بلاش فضول علي الفاضي)و اكيد الانتي فيروس اساسي في موضوع الحماية و ربنا يسترها معانا كلنا
و في حاجة تانية تضايق اكتر من السرقة .النصب اللي يخليك تدي الباسوورد بتاعك بايدك .ربنا يبعد عنا ولاد الحرام

nada
07-05-2012, 17:23
الحمد لله لم اتعرض حتي الان لهذا الموضوع و نصيحة لاصحاب الحسابات الكبيرة سواء حسابات فوركس او بنوك بلاش تخلي علي الجهاز اي باسووردات اكتب كل حاجة في كراسة او سكتش طبعا الفكرة ساذجة شوية بس الواحد لو قعد يتاجر و يكسب و في الاخر يتسرق حايقول يارتني عملت اي حاجة تمنع اللي حصل و طبعا عدم فتح الايميلات المجهولة (بلاش فضول علي الفاضي)و اكيد الانتي فيروس اساسي في موضوع الحماية و ربنا يسترها معانا كلنا
و في حاجة تانية تضايق اكتر من السرقة .النصب اللي يخليك تدي الباسوورد بتاعك بايدك .ربنا يبعد عنا ولاد الحرام
الامان حلو جدا لاكن بتاكيد هناك ما لا يعرف طرق الهكر الكثير المخادعة فا الخظر درورى
اكيد

magic777
07-05-2012, 21:28
المهم فى الأميلات الا يستقبل ملفات مشبوهة من احد واى ملف ينزله من الأنترنت يعمل له اسكان ببرنامج حماية قوى لأن معظم التهكير بيكون بسبب هذه الملفات المشبوهه او كراك لبرنامج

المهم كمان انك تخلي اميل الشغل هنا لوحده بعيد اميل الاهل والاصدقاء
يعني تعمل ميلين واحد للشغل فقط وواحد عادي وبرده مستتقبلش اي ملفات من غير ما تفحصها حتى لو من اصدقاءك

sami
07-05-2012, 21:42
يعني تعمل ميلين واحد للشغل فقط وواحد عادي وبرده مستتقبلش اي ملفات من غير ما تفحصها حتى لو من اصدقاءك

هذا هو الرأي الصائب أخي الكريم يجب أن يكون هناك بريد إلكتروني خاص فقط بالشغل،و بذلك نتجنب
الرسائل المشبوهة أو المرفوقة بلينكات يعلم الله ما يمكن أن تسبب فيه،لذا الحذر واجب

ehab
07-05-2012, 22:18
لا انا عمرى ماتعرضت لاى هكرز قبل كدا ويارب يبعدهم عننا
ومعنديش برمج حماية قوية يعنى هوا برنامج عادى وربنا يستر بئا

sky44
07-05-2012, 22:25
في الحقيقة اخي انا لم اتعرض يوما للسرقة فقد كانت لي الكثير من التعاملات بين البنوك و مع وسطاء البنوك الالكترونية لاكن و الحمد لله لم اتعرض للنصب

ahmedalex
07-05-2012, 22:51
الحمد لله لم اتعرض لسرقة الحساب او سرقه المال الخاص بى ولاكن شكرا لك على التحذير هذا لان من الصعب ضياع الحساب بعد التعب الكثير فيه ويتم سرقته من قبل قراصنه اتمنى ان يقوم الجميع بتحصين حسابتهم حتى لا يتعرض احد للخسارة وخصوصا اذا كان الحساب يحتوى على مبالغ كبيره

pimo
07-05-2012, 23:11
لا لم اتعرض لهذا النوع من الاختراقات الي يومنا هذا لانني استعمل برنامج الحماية المعروف كسبرسكي وانا لا اترك برامج التداول مفتوح لمدة اطول واستعمل دائم حاسوبي الخاص في التداول

kingman
07-05-2012, 23:14

من المناسب ان يجعل المتاجر كل حساباته سرية سواء كانت اميلات ولا ارقام حسابات لكن فى جميع الأحوال اذا تهكر الكومبيوتر الخاص بالمتاجر فللأسف كل شئ اصبح مفضوح وكأن الواحد ناشر بيناته فى جريدة وسيتطيع الهاكر ان يحصل على بيانات المتاجروحساباته

sandapa
07-05-2012, 23:49
حقيقة لم يتعرض حسابي للاختراق لاني اجتنب المواقع المشبوهة والبرامج الملغمة
رغم اني لم انصب برامج الحماية ولا برامج مضادة للاختراق

waleed adel
07-07-2012, 04:05
لم اتعرض لسرقة الحساب او سرقه المال الخاص بى

لااتعامل مع البنوك الالكترونيه

gemmy
07-07-2012, 04:07
انا الصراحة برضو لم اتعرض للمواقف دى من قبل
بل و مش بوضع اموال كبيرة فى الحساب بتاعى تجنبا لحاجة زى كدة و ربنا يستر ان شاء الله

salah.bmw
07-07-2012, 04:10
الحمدلله لم اتعرض ابدا من قبل على سرقة حساب او اختراق او تهكير حتى بريد الكتروني كل ما هنالك انك يجب ان تكون حريص من المواقع المشبوهة او اي ملفات مثيرة للريبة وان شاء الله رح تكون بأمان
وتشكر على هذا لموضوع اخ عمرو

mohamed adel
07-07-2012, 08:28
بصراحة انا عمرى الحمدلله ما حدث لى حاجة مثل ذلك
ولكن هل يوجد مثل هذا النوع من السرقة ؟

fxjoseph
07-07-2012, 08:32
الحمد لله لم اتعرض لسرقة حسابي من قبل ولم يحدث ان سرق احد اموالي من بنك اليكتروني واعتقد انك انت من يسمح للاخرين بسرقتك وذلك بوضع معلومات حساباتك في مكان غير امن لذلك من الافضل ان تكون بياناتك في مكان خارجي بعيد عن الكمبيوتر والانترنت او علي جهاز اخر غير متصل بالانترنت

forex man
07-07-2012, 11:12
انا مسطب النود الجديد وبجيبلو السريلات وتمام لم اتعرض لمثل هذه
الامور .شكرا على النصيحه يا غالى
تحياتى

devloppman
07-07-2012, 11:52
الحمد لله لم أتعرض لأي نوع من أنواع السرقة
سواء حسابي أو حساباتي البنكية
ولا أتمنى لأحد أن يقع في هذا المشكل أولاد الحرام كثييير

Mohamed90
07-07-2012, 12:00
السلام عليكم اخي انا لم اتعرض للسرقة من قبل و اخي يمكنك وضع برنامج حماية في الحساب
و عدم دخول لاي رسالة مشبوهة تطلب منك ملئ معلومات و كلمات السر الخاصة بك
و تاكد من الرابط لانه يكون مختلف لانه ملغم وليس الاصلي

waleed adel
07-09-2012, 14:27
اكيد لازم نامن جهازنا جيدا لحماية انفسنا من السرقات ومافيش اكتر
من المواضيع دى والمنتشره حاليا

magic777
07-09-2012, 22:43
السلام عليكم اخي انا لم اتعرض للسرقة من قبل و اخي يمكنك وضع برنامج حماية في الحساب
و عدم دخول لاي رسالة مشبوهة تطلب منك ملئ معلومات و كلمات السر الخاصة بك
و تاكد من الرابط لانه يكون مختلف لانه ملغم وليس الاصلي
ومش بس كده فيه خاصيه في البونك بتدعم الاي بي بتاعك يعني لو حد دخل اصلا لحسابك من اي بي غيرك الاي بي بتاع جهازك
لازم يبعتلك رساله هنا على الميل وفي بعض البنوك بتكون على الموبايل وفيها رقم سري لتأكيد الدخول
وده في حد ذاته بيقلل كتير من حالات السرقه دي

egypt2012
07-09-2012, 22:46
انا الحمد لله لم يتم سرقت حسابى لى من قبل او اختراق حسابى البنكى نهائى و الحمد لله

mido95
07-09-2012, 22:49
انا فى خلال رحلتى فى الربح من الانترنت لم يسرق منى لا ايميل و لا حساب بنكى لكن سرق منى فى مرة حساب فى موقع ضغط على اعلانات وكان بة دولار و نص بس الحمد لله ربنا عوضنى بعدها باضعاف اضعاف المبلغ اللى اتسرق منى :)

السيد الجبالي
07-09-2012, 23:02
الحمد لله لم يحدث معي هذا من قبل ..
وانا استخدم اكثر من برنامج حمايه وتامين .. منهم
outpost firwall
وانتي هاكي ..
وبرنامج نود

waleed adel
07-13-2012, 00:46
انا لم اتعرض يا اخي الى السرقة لكن ، لكن الانسان يجب
ان يتعلم من تجارب الغير

mrxr00t3d
07-13-2012, 00:48
انصحكم بالزعيم Kasperskay
يحميك من الاختراقات و يحافظ على حساباتك و جهازك يضل محمي

pimo
07-13-2012, 00:52
انصحكم بالزعيم Kasperskay
يحميك من الاختراقات و يحافظ على حساباتك و جهازك يضل محمي

نعم كسبرسكي افضل برنامج للحماية من جميع الفيروسات وبرامج الهكرز والتروجان والهجمات التي يقوم بها الهكرز لدخول الي قرص الصلب الخاص بحاسوبك انا استعمله وكل شيء بامان اظن هذا

naitsi
07-13-2012, 00:57
السلام عليكم
بالنسبة لي لم اتعرض للسرقة لأني استخدم برامج حماية,وأحدثه باستمرار,لكن مع هذا انصح لكل من عنده مبالغ كبيرة في البنوك الألكترونيه ان يفرغه باسرع وقت ولا يبقي الا على جزء صغير من الأموال

ahmedalex
07-13-2012, 01:08
الحمد لله انا مازلت جديد ولم تحدث لى بعد واتمنى ان لا تحدث كثير وان يحذر الجميع من حدوثها

elkorashe
07-13-2012, 01:09
اولا شكرا على النصيحة
ثانيا الحمد لله لم اعرض لاى سرقة
بس عاوز اضيف حاجة انك متثقش فى اى حد بسهوله وتستقبل منه اى حاجة حتى لو لنك حاول ديما انك تكون حزر شوية وبالزات مع الناس الى انت مش تعرفهم وواثق فيهم

sabre
07-13-2012, 01:11
الحمد لله انا عندى برنامج الحمايه النود وهو ممتاز ما شاء الله
ولاكن قبل كدا فى احدى برامج الميتاتريد لقيت حسابات غريبه ولم افتحها على البرنامج وكانت مكتوبه بلغه غريبه ولاكنى الحمد لله غيرت البرنامج من جزورة واختفت هذة الحسابات الغريبه

sunlight
07-13-2012, 01:12
اعتقد ان الهاكرز زادو الايام دى والمفروض محدش يثق بأحد نهائيا لانهم بيحاولو يكونو اصدقاء وفى الاخر ياخد كل الى معاك وانا شفت كتير على منتديات اتسرقو مش من حساباتهم على انستا ولكن من البنوك الاللكترونيه

ahmed zayan
07-13-2012, 01:16
اعتقد ان الهاكرز زادو الايام دى والمفروض محدش يثق بأحد نهائيا لانهم بيحاولو يكونو اصدقاء وفى الاخر ياخد كل الى معاك وانا شفت كتير على منتديات اتسرقو مش من حساباتهم على انستا ولكن من البنوك الاللكترونيه
مشكله الهاكينج او السرق مشكله تهدد كل الانترنت وكل الموقع
اما عن حمايتها فهو يتمثل فى برامج لحمايه الموقع او الحساب اهم حاجه خلى بالكم
وربنا معاكم وجزاكم الله خيرا

husamart
07-13-2012, 01:31
بصراحة لم تحدث معي مطلقا
وبشوف شركة انستا فوركس عاملة خدمة لتنبيهك عند حدوث اي خرق لحسابك الالكتروني
ويا رب يبعدها عنا هههه

nrgslawi
07-13-2012, 01:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انني كنت من القارصنة سابقا
وهذا يجعلني اعرف نقاط الضعف واحمي نفسي من كل تهديد

Forex Eyes
07-13-2012, 01:49
لا لم يسبق ان سرق احد اموالي و لله الحمد ضروري من تواجد برنامج حماية على الجهاز
استقبلت عدة رسائل علىا لايميل للهاكرز توهمني بالدخول لحسابي البنكي
لكن هيهات هيهات
و يبقى الحامي هو الله سبحانه و تعالى

kero
07-13-2012, 02:29
الحمد لله والشكر لله ل اتعرض لمثل هذه المواقف من قبل
واتمنى من الله ان لا اتعرض لها ولا اى احد وربنا يهدى الهكر دول

msh4egy
07-13-2012, 02:52
الحمدلله عمرها ما حصلت
وعمرى ما فكرت فى الحكاية دى
بس من واقع فترتى فى الفوريكس ماسمعتش غير قليل ان حد اتنصب عليه
وبتكون من الشركات المجهولة

bodda.2011
07-13-2012, 04:01
الحمد لله انا مش اتعرضت لاى موقف من المواقف دى
انا مستخدم افضل برنامج حمايه
internet security
الايست

واعتقد ايست او النود او الكاسبرسكاى
هما الافضل على الاطلاق

swingawy
07-13-2012, 04:01
فى الحفقيقى لم يحدث هذا
ولكنى انا دائما اقوم بتغير الباسورد للحساب كل شهر لانى عارف ان ممكن شىء من هذا القبيل يحدث
ولكن هل سرقه الباسورد للحساب يضرنى بشىء غير انه يجعلنى اخسر فى الحساب

ehab
07-14-2012, 18:44
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

عن نفسى لم اتعرض لمثل هذا الشى من قبل , لكن بالتاكيد الىيقدر يسرق الايميلات وكلمات المرور , يقدر يسرق حساب به أموال , اعتقد انهذ هدف للهاكرز ’ بس انا سمعت انهفى ناس اتسرق منها اموال من بنوك الكترونية من قبل

---------- Post added at 05:44 PM ---------- Previous post was at 12:18 AM ----------

mido
07-14-2012, 18:45
اخي الكريم
الحمد لله لم اتعرض للخساره ولكن ارسلوا لى رسائل بريد من هكر بغرض سرقه حساباتى فى البنوك
تقبل مروري ولك فائق احترامي

tictok
07-15-2012, 11:16
انا لم أتعرض لسرقة حساب لي ولكن لابد من الحرص لان هناك محترفون في سرقة الحسابات والأموال على النت
فيجب حماية الجهاز وكتابة البيانات بعيدة عنه

ahmed
07-15-2012, 11:19
ارجو ان يفيدنا احد عن افضل البرامج الموجودة الان للحمايه حيث اننى استخدم افيرا ولكنى
لا اشعر انه يعمل بكفائه عاليه بل اشعر ان هناك افضل منه

mohamed yossef
07-16-2012, 15:32
حمدا لله لم يحدث ذلك لانى استخدم برنامج مضادفيروسات جيد
وكذلك لدى جدار نارى محكم لا يمكن لاى ناموسة ان تقوم بالدخول للجهاز
وربنا يسترها

xtomorrow
07-16-2012, 15:36
ارجو ان يفيدنا احد عن افضل البرامج الموجودة الان للحمايه حيث اننى استخدم افيرا ولكنى
لا اشعر انه يعمل بكفائه عاليه بل اشعر ان هناك افضل منه
اخي الغالي والله نفس المشكلة اعاني منها وهي انني لم اجد اي برنامج للحماية اكون مطمئن 100 في المية منه
وانا حاليا عامل برنامج ديب فريز لكن هو لا يقوم بعمله الا بعد اعادة تشغيل الجهاز

ma90do
07-16-2012, 15:40
انا لم أتعرض لسرقة حساب لي ولكن لابد من الحرص لان هناك محترفون في سرقة الحسابات والأموال على النت

فعلا ويجب تغير باسوردات الاميل ولا تكرارها في اميلات اخري لان الناس بتسرق حسابات الاميل عن طريق منتديات او مواقع هكر والمشكله انهم بيحطو باسورد المنتدي نفس باسورد الايميل علشان كده الحسابات بتتسرق بسهوله

SlaiteR
07-18-2012, 11:20
السلام عليكم ورحمة الله ..

اخوتي..

الحمد لله لم اتعرض يوم لأي سرقة ...ولم تنصب علي شركة وساطة ولم ينصب علي بنك..

احب اقولكم نصيحة

حافظوا على نمط كل 6 شهور تفرمتوا اجهزتكم

لأني اتبع هذا النمط

ولله الحمد لم اتعرض يوما للهكر

تحياتي

BiG MoNeY
07-18-2012, 11:32
نعم وللاسف اخي بمجرد معرفت المخترقين ودعاف النفس انك تستلم من التجارة على البنوك اللالكرونية فستزداد اطماعهم لاختراق جهاز فانا متلا تعردت للنصب من احد المخترقين غفر الله له وصفر كل حساباتي الالكترونية ولكن الحمد لله اخدت درس جيد والان اتوفر على كاسبيرسكي مستأجر والان لا استلم على البنوك الالكترونية بل على الحوالة بريدية او ويستورن يونيون فقط

Mohamed90
07-18-2012, 14:07

السلام عليكم اخي انا ايضا لم تعرض للسرقة للحساب و انا لا ادخل للرسائل الملغمة و
عندي رامج الحماية و لا اتعامل مع الناس المجهولين
وللعلم لقد تعرضت للمحاولة للسرقة حساب الليبرتي عبر رسالة تطلب منك وضع الكلمة السر لانه تم إغلاق حسابي و طلعت صفحة مزورة للسرقة

Spiderhoof
07-18-2012, 19:16
الحمد لله لم اتعرض لمثل هذه الامور ويمكن لاني لم اضع مبالغ قيمه لحد الان

فهذه هى الطريقه الصحيحه للحفاظ على اجهزاتنا

mostafakamal
07-18-2012, 20:35
الحمد لله ان الواحد لم يتعرض لمثل هذه المواقف من الاختراقات والهاكر
حيث اننى احترس جيدا فى كلمات السر ولا ادخل على هذه الحسابات من جهاز عام

dodovedo
07-18-2012, 21:25
اخى الكريم
انا الحمد لله محصليش اى حاجه من
الحاجات دى وربنا يستر بس لازم الواحد يامن نفسه
تقبل مرورى

zahran
07-18-2012, 21:27
الحمد لله لم اتعرض للخساره ولكن ارسلوا لى رسائل بريد من هكر بغرض سرقه حساباتى فى البنوك الالكترونيه وانصح بعدم فتح اى رساله

صح فى فعلا ناس ياجماعه هكر بيعتوا رسايل كدا واكنها جايه من بنكك الالكترونى ويقولولك انت كسبت ادخل اعمل ساين اب واعرف جايزتك
الكلام دا كله بيببقى نصب وعايزين يعرفوا باس ووردك ايه ويحولوا الفلس اللى عندك ليهم

BRUFEN
07-18-2012, 22:00
بالنسبة لحسابي في شركة العملات لا والله ولله الحمد
ولكن في بنك ليبرتي نعم ولكن بحكمة الله سبحانه ورحمته ولا أعلم كيف إلا أني أقول كانت رحمة من سبحانه لي انا ولمن سرق حسابي
لانه سرق مابي حسابي انا وعدة اشخاص وعندما رأى ردودنا ندعي عليه طرح الله في قلبه التوبة وقالها امامنا جميع انا سرقتكم فسامحوني
وسأرد ما أخذته منكم ولكن سامحوني فالشيطان شاطر وشحك عليه وندمت بما فعلت وفعلن قام برد المبالغ جميعها وسامحناه ونصحناه
ومن بعدها وأي حساب كان سواء في شركات الفوركس او بنك إلكتروني او منتدى أستخدم النسخ والصق والحمدلله لم يستطع احد بعهدا سرقة حسابي
فهي أفضل طريقة حتى الآن

tarek22
07-20-2012, 16:19
فعلا ياباشا الليبرتى اسرع ومفيهوش اى مشاكل فى التحويلات اما بايزا كل يوم يظهر مشكله جديده فى السحب عليه وانا تركت التعامل معها من زمان

willy
07-20-2012, 16:34
الحمدلله لم يتم سرقة اي شئ من هذا القبيل مني هو فقط تم سرقة الايميل وفورا قمت بتغيير كلمة السر الخاصة به لان اعتقد تم سرقته عندما كنت في محل للنت (سايبر)

ahmed abdalla
07-20-2012, 16:40
انا سمعت عن الكثير من هذة المشاكل ولكن شخصيا لم تقابلنلى اى مشكلة من هذا النوع
من سرقة الحساب او الاموال ولقد قمت بسحب اموال لى بطريقة عادية جدا بدون اى مشكلات من اى نوع

havic
07-20-2012, 17:43
انا لم اتعرض لاي سرقة من قبل ، لكن اخدت من تجارب الاخرين ما يكفي لكي احترس و احمي جهازي من الاختراق
و هذه اهمية المنتديات حيث تقربك من تجارب الغير

ehab
07-21-2012, 15:09
لم اتعرض الى هذة المشاكل ولكن اشكرك بشدة على
النصيحة الغالية وسوف اعمل على العمل بها

waleed adel
07-22-2012, 18:52
لم يسبق ان سرق احد اموالي و لله الحمد ضروري من تواجد
برنامج حماية على الجهاز

delpi
07-22-2012, 18:58
بالتاكيد الىيقدر يسرق الايميلات وكلمات المرور يقدر يسرق حساب به أموال اعتقد انهذ هدف للهاكرز بس انا سمعت انهفى ناس اتسرق منها اموال من بنوك الكترونية من قبل
انا لا اعتقد ان هذا من الممكن ان يحدث

ma90do
07-22-2012, 19:00
الامن والحمايه اهم شيء اهم من استقبال النقود كمان لان الحساب الالكتروني لو اتسرق بياناته هيبقي السارق بيتابع الحساب علي طول

khaledforex
07-22-2012, 19:06
انا زمان اتسرقت فلوسى من بنك ايجولد
دة زمان
دلوقتى انا بستخدم الويب والليبرتى
فى الحقيقة البنكين يتتبعون انظمة امانية عالية جدا وخصوصا الويب مونى
حاول تعقيد كلمة المرور
وقم بتغغير الباسورد كل فتر قليلة
وتغيير باسورد ايميلاتك ايضا
ولا تفتح رسائل من اشخاص لا تعرفهم
واستخدم برامج حماية من التجسس والاختراق
انا لا استخدم برامج عشان الكمبيوتر عندى من النوع العتيق اللى بيتقل من اى برنامج

abaragh
07-22-2012, 19:16
اظن ان الاسباب التي تؤدي الى اختراق الحسابات هو وضع مواضيع واثباتات السحوبات من مواقع على المنتديات ما يسمح للهاكرز من التعرف على معلومات حسابك وكذلك التعامل في تبادل الاموال مع اشخاص لاتعرفهم

Noah
07-22-2012, 19:32
ان اختراق الحسابات يكون نتيجة قلة فىا لايمان الاول للشارق والله انا مش عارف الناس دى بيكون ايه هدفهم فى الحياة وهل هم سعداء بههذ الطريقة فى النصب علىا لاخرين

ehab
07-24-2012, 18:59

تمام لامك ولازم اصلا الواحد ميحفظش باسوردات لاى حاجة
ع الجهاز خوفا من الناس الى ممكن تقعد ع الجهاز

waleed adel
07-25-2012, 23:21
انا متعرضتش لسرقه الحساب من قبل ولم اتعرض لسرقه المال النقود
من قبل وافضل طبعا استخدام برامج حماية

ahmadsalaymeh
07-25-2012, 23:27
انا لم اتعرض لسرقة الحساب
ولكن بحب احذر الجميع من الصفحات المزورة
فهي صفحات لسرقة الحسابات
يعني ممكن يقلك ادخل على هاي الصفحة لزيادة راس مالك وبعدين بقلك حط حسابك وكلمة السر عشان يسرق حسابك
فارجوا الحذر ثم الحذر

tarek22
07-26-2012, 03:52
شعارى من الان :
أنا تاجر عملات ذكي صبور متعلم أطور مهاراتي أعرف كيف أدير مالي وأتحكم في سلوكياتي وعواطفي

morx123
07-26-2012, 03:56
الحمدالله
في الوقت الراهن لم اتعرض لأي محاولة اختراق
وان شاء الله اكون واعي في الايام القادمه بحيث لن يصبني اي مكروه
بمشيئة الله

marem2007
07-26-2012, 03:59
انا عن نفسي لم اتعرض لمثل هذة المواقف
لاني ليس لدي ارصدة عالية وبدير حسابات ناس بفلوس كتيرة

kero
07-26-2012, 04:02
الحمد لله لم اتعرض للاختراق او التهكير من قبل
وربنا يسترها لانى بسيب كل بينات الحسبات البنكية على الحساب عادى جدا .انا بستخدم فى حماية جهازى برنامج من شركة ميكروسوفت وطبعا يكفى اسم الشركة ليكون البرنامج قوة وهو فعلا برنامج كويس جدا
اسمه ميكروسوفت سكيورتى انصح الجميع بالدخول على موقع ميكروسوفت وتحميله

jawadfes
07-26-2012, 04:49

msh3egy
07-26-2012, 05:05
بالنسبة لى ام اتعرض لاى عمليات اختراق الكترونى مسبقا والحمد للة ... لكنى سمعت كثير عن هذة العمليات ,, انا احاول قدر الامكان الانتباة وعدم فتح اى ايميلات تصلنى من مصادر مجهولة او من البنول الالكترونية يطلب فيها الرقم السرى لان جميع البنوك لاتطلب الرقم السرى فى اى رسالة واذا واجهت مثل هذة الرسالة يجب ان لا ترسل الرقم السرى وان تتاكد من الموقع الرسمى للبنك الذى تفتح منة ربنا يسترها معانا كلنا ان شاء اللة

HARRY POTTEER
07-26-2012, 05:21
الحمد لله لم اتعرض للاختراق او التهكير من قبل
وربنا يسترها لانى بسيب كل بينات الحسبات البنكية على الحساب عادى جدا

dollyabdallah
07-26-2012, 05:33

blonur
07-26-2012, 05:58
الحمد لله لم اتعرض لالسرقة ولكن أغلبية السرقة هو إستعمال معلومتك في مواقع الشراء الغير المؤمنة و الدردشة و تفعيل رسالة الاختراق

mena
07-26-2012, 14:51
لم اتعرض وارسل لى رساله هاكر كثيره ولكن لم افتحها ويجب ان نقرا اى رسائل قبل فتحها على البريد

foouaad
07-26-2012, 15:33
السلام عليكم هل من الممكن ان احد ان يخترق حسابى على النتدى
وما هى البرامج التى تحمى الجهاز من عمليات الهكر

adamnb1
07-26-2012, 16:45
السلام عليكم بالنسبة لي فانا ليس لدي فلوس واضعها في البنك لكي تسرق و لاكن انشاء الله لما يكون عندي سوف اقوم بتامين
نفسي لانه ضروري و المعلومات الهامة لن ادعها في جهازي بل ساكتبه في مدكرة

zeyadkabeel
07-26-2012, 17:32
انا عن نفسى الحمد لله اخى الكريم لم يتم سرقة اى من هذا لان الباسورد انا عامله ما شاء الله جامد اوى
وحاليا لا استخدم برامج منع الاختراق

magic777
07-26-2012, 21:26
انا عن نفسى الحمد لله اخى الكريم لم يتم سرقة اى من هذا لان الباسورد انا عامله ما شاء الله جامد اوى
وحاليا لا استخدم برامج منع الاختراق

حاول اخي تعتمد على برامج حمايه كويسه برده ومنها برامج منع الاختراق زياده في الامان
لان الباسورد دلوقتي بقى اسهل حاجه يعرفها المخترق

msh3egy
07-27-2012, 05:19

hanona
07-27-2012, 06:10
انا الحمد لله متعرضتش للموضوع دة ويارب ميحصل ابدا
والحمد لله جهازي محمي من الاختراق وربنا يبعد عننا الصابين

saad
07-27-2012, 06:19

sara123
07-27-2012, 06:36
الحمد لله لم اتعرض للاختراق من قبل وربنا يبعد عننا الحرامية وولاد الحرام باذن الله لكن للاسف اعرف ناس كتير حصل لهم كدة بس هم حاولوا يعالجوا الموضوع بانهم يعملوا برامج حماية للكموبيوتر وبكدة بقوا مطمنين.

elkorashe
07-27-2012, 07:23
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس
والله صراحة انا لغاة دلواتى متسرفش منى اى حاجة ولا حساب ولا نقود فى بنك الكترونى
وعلى العموم شكرا على النصيحة فعلا اى واحد لازم يخلى باله من كل حاجة عشان ده مجهود وممكن يضيع فى لحظة

midoali
07-27-2012, 07:39
حصلت معي ومكنش في جهازي اي برنامج انتي فيرس سحب مني 2دولار من بنك ليبرتي والغريب ان كان معي
سته دولار وقته فحترمت الحرامي بصراحه قولت كان مزنوق في مبالغ وساب الباقي في الحساب عادي

mannon
07-27-2012, 14:58
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

الى كل متاجر فوركس

بصراحة على الرغم انى بسمع كتير عن المواضيع دى وناس كتير بتيجى تشتكى ان حسابتها اتسرقت لكن فعلا عمرى ما مريت بهذا الامر والحمد لله لحد دلوقتى
لكن اكيد بيكون فى حلول للمواضيع دى ولا اية ؟

elcapo1994
07-27-2012, 14:58

jawadfes
07-27-2012, 16:23

magic777
07-27-2012, 17:08
بصراحة على الرغم انى بسمع كتير عن المواضيع دى وناس كتير بتيجى تشتكى ان حسابتها اتسرقت لكن فعلا عمرى ما مريت بهذا الامر والحمد لله لحد دلوقتى
لكن اكيد بيكون فى حلول للمواضيع دى ولا اية ؟
بس لازم برده نتعظ من تجارب الاخريين ومنستناش لما يجي علينا الدور ونتسرق ونشتكي زيهم لازم ناخد الاحتياطات هنا
وانه يكون لدينا برامج حمايه قويه وكمان منستلمش اميلات مشبوهه ونعمل اللي علينا على الاقل

waleed adel
07-28-2012, 05:33
لم اتعرض للموضوع ده قبل كده اعتقد ان الواحد الاول المفروض يكون عنده انتي فايرس كويس للحمايه
ويحاول يقوي كلمات السر الخاصه بالبنوك الالكترونيه المشترك فيها

forexawy
07-30-2012, 15:00
السلام عليكم
صراحة لم اعترض للاختراق من قبل و جهازي محمي ببرامج مضاد للفيروسات

Aker001
07-30-2012, 15:05
والهاكرز يبتكرون طرق اسرع للاختراق لا يستطيع ان تلحق بهم شركات الانتى فيرس
لذا يجب ان لاتضع كلمات السر في مكان امن

ameer
07-30-2012, 15:07
بالنسبة لي الحمدلله لم اتعرض الى اي شي لان الشركات التي نتعامل معها تكون وعروفة وذات صيت في السوق

Rami
07-30-2012, 15:07
الافضل انه الواحد او المتاجر ياخذ باساليب الامان
فى الفوركس ولا يتعداها لكى يكون فلوسه بامان
تحياتى لشخصكم الكريم

kanzsea
07-30-2012, 15:32
الحمدالله لم اتعرض الى عملية هاكر على الجهاز مرة واحدة فقط ارسلى شخص موقع ليبرتى مزور ودخلت علية ولاقيت انة بيطلب الاميل والاسئلة السرية فنظرت للعنون لاقيت حرفين متبادلين فاغلقت الصفحة وذهبت الى حسابى وغيرت كل البيانات

zeina
07-31-2012, 18:40
الحمد للة لم يسبق لى ان تعرضت لاى انواع سرقة وذلك لاننى اقوم باخذ الحذر جدا فى تعاملاتى ولا اقوم بفتح اى لينكات للبنوك من رسائل بريد الكترونى مع العلم انة تكرر ارسال رسائل هاكر لسرقة حسابى فى بنك ليبرتى ولكنى لم اقم بفتح هذة الرائل ابدا

mannon
07-31-2012, 18:52
بس لازم برده نتعظ من تجارب الاخريين ومنستناش لما يجي علينا الدور ونتسرق ونشتكي زيهم لازم ناخد الاحتياطات هنا
وانه يكون لدينا برامج حمايه قويه وكمان منستلمش اميلات مشبوهه ونعمل اللي علينا على الاقل

طبعا دة اكيد ياخى الكريم واعتقد ان تبادل الخبرات هى اهم ميزة من وجودنا هنا معا ، واكيد كل تجربة لاخ كريم هتفيد شخص اخر بما يمر بنفس التجربة فى الوقت الحالى ويحتاج الى حل

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 19:07
انا الحمد لله الى الان لم اتعرض لاى نوع من هذا القبيل لا سرقة ولا غيره
واتمنى فعلاً ان ربنا يحفظ الجميع من المواضيع دى
ولازم الواحد يكون عنده برنامج حماية قوى جداً يقدر يحميه من الباتشات والقرف