PDA

View Full Version : هل الباكتيست كافى لأختبار استراتيجية؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

عمرو
05-19-2012, 10:51
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد

هل الباك تيست كافى لأختبار استراتيجيتك؟؟
وهل التداول الحى بها افضل من اختبارها بهذة الطريقة؟؟
وهل اذا نجحت الاستراتيجية فى الباك تست سوف تنجح فى التداول الحى المباشر الحقيقى؟؟

شاركنا خبرتك

Mohamed90
05-19-2012, 13:32
الباك تستي يعطيك فكرة فقط على مدى الطويلة للنجاح الاستراتجية و
طبعا لا تبقى كافية الباك تيست يشجع على تجربة الاستراتجية حسب نتائجه
و يجب تجربة الاسراتجية للمدة شهريين على الاقل و تعديل عيوبها و محاولة معرفة نقاط القوية و الضعف

Hamad
05-19-2012, 13:59
لكي نحكم على اي استراتيجية حكما كاملا يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده , الباك تست نستخدمه لاقاء نظرة سريعة عليها , ثم الحكم النهائي والصحيح يكون بتجريب الاستراتيجية على واقع السوق في حساب ديمو لمدة كافية
والباك تست كافى جدا لتاكيد نجاح اى استراتيجيه بشرط ان يكون المضارب له خلفيه عن الفوركس وبالتالى التعامل مع المنصه بصورة صحيحه

aboualy
05-19-2012, 16:12
لا اعتقد اخى العزيز ان الباك تست يكفى وحده لاختبار اى استراتيجية جديدة بل يجب ان يتم معه اختبار الفرصة الخية على الاستراتيجية لعدة اشهر ولكن ميزة الباك تست انه يقلل هذه الفترة لانك اذا قمت بعمل باك تست لعدة اشهر واختبار على الفرص الحية لعدة اشهر ستكون اختبارت الاستراتيجية فترة طويلة من الزمن

Noah
05-19-2012, 17:02
لا طبعا الباكتيست هذا اختبار سريع للسوق وليس اختبار لحظى لحركةا لسعر ويمكنك ان تجرب الاختبار يدويا علىا لاستراتيجية وهذا هو افضل طريقة لاختبار اى طريقة ان تقوم بفتحا لصفقات اونلين وانت علىا لشارت ويا سلام لو على حساب حقيقي حتى تختبر العامل النفسى لديك

magic777
05-19-2012, 18:25
اعتقد ان الباك تسيت الجيد للأستراتيجيه هو الذي نعمله على فتره التلات شهور السابقه فقط وليس الذي يتعمل على سنوات سابقه
وبكده نحصل على نتيجه اقرب للواقعيه لنسبه نجاح هذه الاستراتيجيه
ولكن اعتقد ان هذا ليس كافي ايضا للحكم على الاستراتيجيه بدون التداول الحي بها وليكن لتلات شهور ايضا
حتى نستطيع تقييم هذه الاستراتيجيه واعتمادها في متاجرتنا

kingman
05-19-2012, 22:17
انا ايضا لااعتقد ان الباك تيست يكفى لوحده لمعرفة قوة مؤشر او اكسبرت او استراتيجية فكل يوم هو فى شأن ومن الأفضل ان يجرب المتاجر فترة كافية لايف ليقف على قدرة المؤشر اوالأستراتيجية فى التعامل مع السوق والوقوف على سبياتها وايجابياتها ومحاولة تطويرها اذا اقتضت الحاجة الى ذلك او تركها بالكلية اذا لم يجد مايأملها فيها

tervarto
05-19-2012, 22:35
الباك تيست هو لأختبار مؤشر أو أكسبيرت معين , لرؤية كفائتة العملية و نتائجة الماضية , لكن كثير من الأحيان يكون الباك تيست خاطئ , و لا يعطى النتائج الصحيحة للأختبار , فمن الأفضل تجربة سواء مؤشر أو الأكسبيرت أو الأستراتيجية على حساب ديمو لمدة كافية , حتى تستطيع ان تحكم بنفسك على مدى نجاحها , و ان تطورها مع مرور الوقت , و هذة هى الأستفادة الكبرى من ممارسة الأختبار عمليا و ليس بواسطة برنامج ما

عمرو
05-21-2012, 17:14
لكي نحكم على اي استراتيجية حكما كاملا يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده , الباك تست نستخدمه لاقاء نظرة سريعة عليها , ثم الحكم النهائي والصحيح يكون بتجريب الاستراتيجية على واقع السوق في حساب ديمو لمدة كافية
والباك تست كافى جدا لتاكيد نجاح اى استراتيجيه بشرط ان يكون المضارب له خلفيه عن الفوركس وبالتالى التعامل مع المنصه بصورة صحيحه

رد رائع وشاكرا لك

ما فهمتة ان الباك تيست هذا هو بلاى باك من الماضى وكأننا تاجرنا بالاستراتيجية بالفعل اليس كذلك ما اقول؟
ثم ما ان جربت الاستراتيجية على الماضى المشكلة تكمن فى انك هل ستدخل الفرص الصحيحة فى الحاضر والمستقبل لتحصل على مثل تلك النتائج؟
برغم انه تساعد لكنى ارى ان الحكم هو السوق لايف
وعلى الديمو بنفسية الحقيقى ثم نرى هل تصلح ام لا

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 17:52
الباك تيست اختبار سريع للإستراتجيات

ولكن يجد عليك ان تختبر الاستراتجية بدخول الفرص بيها لايف

ومتابعتها والتدريب عليها مده لاتقل عن 3 اشهر

حتى تثبت نجاح معاك

ahmed
05-30-2012, 19:07
على حسب ادوات الاستراتيجيه
فاذا كانت الادوات ثابته مثل مقومات ودعوم وترندات فان الباك تست يمكن اعتمادة والعمل على ضوئه
اما اذا كانت من ضمن اداوت الاستراتجيه بعض المؤشرات انصح ان لا يعتمد نهائيا على نتيجه الباك تست
والافضل دائما المتاجرة الحيه فهى توضح للمضارب الكثير مما لا يظهر فى الباك تست

kingman
05-30-2012, 22:08
فاذا كانت الادوات ثابته مثل مقومات ودعوم وترندات فان الباك تست يمكن اعتمادة والعمل على ضوئه
اما اذا كانت من ضمن اداوت الاستراتجيه بعض المؤشرات انصح ان لا يعتمد نهائيا على نتيجه الباك تست
انا دائما اعتبر الأستراتيجيات المعتمدة فى الدخول بناءا على اشارات مؤشرات فنية من اسوء طرق المتاجرة فى هذا السوق ومش بقتنع بها ومعظم هذه المؤشرات طبعا بتعيد نفسها وغير ثابته وده اكيد من هيكون معاها الباك تيست له نتائج صحيحة نظرا لأن الممؤشرات اعادة رسم نفسها فى الماضى ولم تكن على هذه الحالة فى لحظة التداول

magic777
05-30-2012, 23:03
يفصل اخي انك تعمل باك تسيت يدوي مع الاستراتيجيات التي تعتمد على المؤشرات
لانها في الباك تسيت الآلي لا تعطيك نتيجه حقيقيه نظر لان المؤشرات بتكون تابعه اصلا للسعر
فممكن الباك تسيت تعطيك نتيجه جيده ولكن مع العمل هتلاقي نتايج مختلفه تماما

Shady Moustafa
05-30-2012, 23:05
يا جماعه الباك تيست لاختبار الاكسبرتات مش لاختبار استراتجيات يدويه

HAFMAR
06-15-2012, 17:43
السلام عليكم
حسب خبرتي المتواضعة تقييم الاستراتيجيات يمر بمراحل اولها استيعاب فكرة الاستراتيجية لكي نطبقها جيدا
ثانيا يجب تجربة الاستراتيجية على الباك تست لمدة كافية
ثالثا اذا نجح الاختبار الفارط نمر الى تجريب الاستراتيجية على حساب حقيقي بلوتات صغيرة
ثم اذا نجحت الاستراتيجية في اجتياز هذه المرحلة نستطيع ان نعتمدها في متاجرتنا اليومية و تحقيق ارباح منها ان شاء الله
بالتوفيق للجميع

bousshimin
06-15-2012, 17:55
أنا من متداولين لا يجربون الإستراتيجيات على حساب حقيقى بل على حساب ديمو ومدة تجريب تكون
حوالي أسبوعين وبخصوص هل اذا نجحت الاستراتيجية فى الباك تست سوف تنجح فى التداول الحى المباشر الحقيقى بتأكيد سوف تنجح

safiforex
06-15-2012, 17:57
السلام عليكم
حسب خبرتي المتواضعة تقييم الاستراتيجيات يمر بمراحل اولها استيعاب فكرة الاستراتيجية لكي نطبقها جيدا
ثانيا يجب تجربة الاستراتيجية على الباك تست لمدة كافية
ثالثا اذا نجح الاختبار الفارط نمر الى تجريب الاستراتيجية على حساب حقيقي بلوتات صغيرة
ثم اذا نجحت الاستراتيجية في اجتياز هذه المرحلة نستطيع ان نعتمدها في متاجرتنا اليومية و تحقيق ارباح منها ان شاء الله
بالتوفيق للجميع

في نظري فاحسن شيئ نعمل لان نجرب استراتيجية ما هو العمل عليسها لمدة اطول
انا لا اثق في الباكتست ، بالنسبة للاستراتيجيات ، فيجب علينا تجريبها بانفسنا و نعمل عليها و لو على الديمو
هذا هو الاصح لكي نعرف الاستراتيجية الجيدة

aboualy
06-15-2012, 17:59
أنا من متداولين لا يجربون الإستراتيجيات على حساب حقيقى بل على حساب ديمو ومدة تجريب تكون
حوالي أسبوعين وبخصوص هل اذا نجحت الاستراتيجية فى الباك تست سوف تنجح فى التداول الحى المباشر الحقيقى بتأكيد سوف تنجح

فعلا اخى العزيز لابد من تجريب اى استراتيجية جديدة على الحساب التجريبى لفترة كافية ولا يصح الانتقال بالعمل على الحقيقى بالاستراتيجية قبل التاكد من نجاحها على التجريبى
اما الباك تست فهو لا يكفى وحده لاختبار الاستراتيجية بل يجب ان يتم اختبارها على الحى

mando
06-15-2012, 18:11
الحقيقة انا شايف انك تستخدم الاستراتجية على حساب ديمو ومافيش مانع تعمل باك تست لكن بشوف التجربة على حساب ديمو افضل ومن ثم ممكن نعمل على الحساب الحقيقى لكن مشكلة انة اى متداول مش بيحب شغل الديمو فيجرب الاستراتجية على الحقيقى على طول خصوصا لما تكون استراتيجية ناجحة فى المنتديات

remo
06-16-2012, 01:06
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

وهل اذا نجحت الاستراتيجية فى الباك تست سوف تنجح فى التداول الحى المباشر الحقيقى؟؟

شاركنا خبرتك

انا شايف ان الفوركس بيعيد نفسة او كما يقولون الزمن يعيد نفسة لذا الفوركس بتلاقى انة بيعيد نفس الارقام فى نفس الظروف فلو الاستراتيجية نجحت فى الباك تيست بنسبة كبيرة جدا سوف تنجح فى الحساب الحقيقى فى المستقبل

osama shaban
06-16-2012, 06:24
الباكتيست يوضح لك نجاح الاستراتيجيه من فتره ليست بعيده لذلك فهو غير كافي
انا اقترح التدريب علي الاستراتيجيه علي الديمو فتره طويله والاطلاع علي نتائجها بطريقه مباشره افضل من الباك تيست

2x1
06-16-2012, 10:08
تجريب الاستراتجية فعليا هو اكتر طريقة وافضلها لاثبات نججاح

اوضعف الاستراتيجية ومن الممكن تعديلها اذا وجد بها اخطاء

maklad94
06-16-2012, 10:49
لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب وامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره .

yassinoh
06-16-2012, 11:31
يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده
الباك تست نستخدمه لاقاء نظرة سريعة عليها
ثم الحكم النهائي والصحيح يكون بتجريب الاستراتيجية على واقع السوق في حساب ديمو لمدة كافية

Sakr
06-16-2012, 11:34
من وجهة نظرى طبعاً الباك تست كافى لإختبار الإستراتيجية
ولكن التداول الحى افضل بكثيييير جداً من الباك تست
لإن فى عوامل نفسية بتظهر امام المتداول بتخليه ما يمشيش مع قواعد الإستراتيجية بصورة سليمة
وطبعاً الحاجات دى مش بيقدر يشوفها فى الباك تست
لذلك الأفضل هو تجريب الإستراتيجية فى التداول الحى

ahmed
06-16-2012, 12:04
من وجهة نظرى طبعاً الباك تست كافى لإختبار الإستراتيجية
ولكن التداول الحى افضل بكثيييير جداً من الباك تست
لإن فى عوامل نفسية بتظهر امام المتداول بتخليه ما يمشيش مع قواعد الإستراتيجية بصورة سليمة
وطبعاً الحاجات دى مش بيقدر يشوفها فى الباك تست
لذلك الأفضل هو تجريب الإستراتيجية فى التداول الحى

صح كلامك يا غالى
العوامل النفسيه بتظهر فى المتاجرة الحيه
لذلك يجب الالتزام بلاستراتيجيه فى تلك الاوقات للخروج بافضل النتائج

Mohamed90
06-16-2012, 12:15
السلام عليكم اخي الباكتيست ليس مهم جدا فهو يعطيك فقط للمحة مبدأيه على الاستراتيجية ولكن المتابعة المستمرة و الفعلية
هي التي تحدد نجاح او فشل الاستراتيجية و لازم المدة الكافية للتجربة الاستراتيجية

The Mester X
06-16-2012, 13:26
السلام عليكم اخي الباكتيست ليس مهم جدا فهو يعطيك فقط للمحة مبدأيه على الاستراتيجية ولكن المتابعة المستمرة و الفعليةهي التي تحدد نجاح او فشل الاستراتيجية و لازم المدة الكافية للتجربة الاستراتيجيةايوه حبيبي فعلا الكلام لقلته لايمكن الاعتماد على الباك تسيت وحد فلابد من المتابعة الطويلة لاستراتيجية حتى تتاكد منها

magic777
06-16-2012, 13:41
انا اقترح التدريب علي الاستراتيجيه علي الديمو فتره طويله والاطلاع علي نتائجها بطريقه مباشره افضل من الباك تيست

هو المفروض الاحسن للمتاجر انه يحكم على الاستراتيجيه بعد ما يجربها بنفسه على الديمو فتره
لكن برده الباك تسيت بيساعدك انك تعرف اذا كانت الاستراتيجيه دي كانت ناجحه في الماضي
قبل ما تجربها ولا لا

alskndry
06-16-2012, 13:58
الباك تيست مهم جدا ولكن لا تعتمد عليه لوحده

يجب تجربة الاستراتيجية اكثر من شهرين على الاقل على حساب الديمو

لان هناك بعض المؤشرات تعيد رسم نفسها بعد تحرك السعر

kimokonolove
06-19-2012, 14:22
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك
الباك تست هو اختبار لــ 90% فقط
وكمان الاستراتيجية تختلف بصدور خبر مؤثر قوى
لذا يجب الأختبار اولآ ثم العمل عليها فترة تجريبة لمدة ثلاثة اشهر
فى حالة نجاحها يمكن العمل عليها بأستمرار

كريم
06-19-2012, 14:24
الباك تست ليس كافي نهائيا قد يشكل نسبة 45 % من نجاح الاستيراتيجية

و عليك بالتجربة عليها في الحساب التجريبي لمة مناسبة و طويلة

و من ثم البدأ بها على الحساب الحقيقي و الله يوفق الجميع

magic777
06-19-2012, 15:20

حتى لو جابت معاك النسبه دي في الباك تسيت متشتغلش بيها على الحقيقي كده على طول من غير ما تجربها
انت بنفسك على الديمو على الاقل شهر علشان تعرف هيا لسه مناسبه للسوق ده وانت هتقدر تشتغل بيها
وتحقق ارباح ولا لأ

compaq0
06-19-2012, 16:55
نعم كافى و لكن لابد ان تختبر الاستراتيجيه لفتره طويله مضت اى لا يقل عن سنه حتى تتمكن من الحكم على الاستراتيجيه فى جميع الاحوال الاقتصاديه و المواسم التى تمر بها العمله

kingman
06-19-2012, 23:47
هو حقيقى انا بشوفها نسبة الباك تيست اقل من كده بكتير واكيد حسب للأستراتيجية فمثلا الأستراتيجيات التى تعتمد على المؤشرات الفنية التى تعيد رسم نفسها بيكون نسبة الباك تيست من وجهة نظرى متدنية والله اعلم

Texxon
06-20-2012, 00:08
الباك تست هو الخطوة الاولى لاختبار الاستراتيجية، وهو افضل واسرع طريقة لاختبارها بعد ذلك يأتي الفيجول تست ، ثم بعد ذلك الديمو وهو خطوة لا بد منها قبل الحقيقي للتأكد من أن كل شئ على ما يرام

i5land_man
06-20-2012, 00:10
الباك تست هو الخطوة الاولى لاختبار الاستراتيجية، وهو افضل واسرع طريقة لاختبارها بعد ذلك يأتي الفيجول تست ، ثم بعد ذلك الديمو وهو خطوة لا بد منها قبل الحقيقي للتأكد من أن كل شئ على ما يرام

طبعا الباك تييست وسيلة مهمة جدا لاختبار اي اكسبرت وده اللي بيديلك الفرصة انك تحط الاكسبرت علي اقصي اعدادات وتعرف كمان حجم الحساب المناسب اللي يقدر يستوعب الدرو داون اللي ممكن يحصل احيانا

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:04
اخي مهما كانت النتائج في الباك تيست مبهرة وناجحة يجب ان تجربها وتدرب عليها على الديمو لمدة جيدة قبل ان تتاجر بها على الحقيقي

osama shaban
06-20-2012, 05:23
اخي مهما كانت النتائج في الباك تيست مبهرة وناجحة يجب ان تجربها وتدرب عليها على الديمو لمدة جيدة قبل ان تتاجر بها على الحقيقي

فعلا الباك تسيتست مش كافي لاختبار الاستراتيجيه لازم يكون ليها تجريب عملي لفتره طويله حتي التاكد من مميزاتها وعيوبها وتعديلها للوصول الي افضل النتائج

talal
06-20-2012, 05:26
نعم ولكنه لايكفي فيجب ختبار لاستراتيجية على حساب تجريبي وبعد ذلك على حساب حقيقي ولمدة لاتقل عن شهرين او 5 شهور
حتى يتم التاكد من نجاح الاستراتيجية وربح الكثير من النقاط

zahran
06-20-2012, 06:11
عمل الباك تيست جيد طبعا فى انك تختبر قوه الاستراتيجيه او ضعفها او ان تعرف ان كان فيها ثغرات كيف عليك ان تعدل فيها كى تكون استراتيجيه مثاليه
وطبعا بعد عمل الباك تيست لازم تتابع حى على المنصه وتتاكد منها لمده لا تقل عن شهرين عشان تعرف اما بتبوظ بتبوظ ليه وتعدل عليها

Smart
06-20-2012, 17:09
كثير من الاستراتجيات تم اختبرها
ولكن للاسف تفشل..هذا السوق متقلب دائما..قد تنفع الاستراتجيه لوقت وتفشل فى اوقات اخرى
فما نجح فى الماضى لا ينجح فى الحاضر

magic777
06-20-2012, 17:43
هو حقيقى انا بشوفها نسبة الباك تيست اقل من كده بكتير واكيد حسب للأستراتيجية فمثلا الأستراتيجيات التى تعتمد على المؤشرات الفنية التى تعيد رسم نفسها بيكون نسبة الباك تيست من وجهة نظرى متدنية والله اعلم

بالعكس اخي كينج الاستراتيجيات اللي بتعتمد على المؤشرات الفنيه هيا من اعلى النتائج في الباك تسيت لانه
بيديك نتيجه خطأ عن هذه الاستراتيجيات في الحقيقه لان المؤشرات بتعدل نفسها على حسب حركه السعر
وانت بتعمل باك تسيت عليها بعد ماعدلت نفسها وطبعا في الحاله دي الباك تسيت هيديك عنها نتيجه رائعه ولكنها غير صحيحه

amrmorasamir
06-20-2012, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

الباك تيست ممتاز عشان تختبر الاستراتيجيه بس مش كافى طبعا ولازم تشغلها على الديمو حوالى شهر عشان تتأكد منها وبعد كده شغالها على الحقيقى عادى بقى وان شاء الله تبقى فى نتائج طيبه

abdello052
06-20-2012, 18:01
اعتقد ان الباك تسيت الجيد للأستراتيجيه هو الذي نعمله على فتره التلات شهور السابقه فقط وليس الذي يتعمل على سنوات سابقه

safiforex
06-20-2012, 18:03
ولكن للاسف تفشل..هذا السوق متقلب دائما..قد تنفع الاستراتجيه لوقت وتفشل فى اوقات اخرى

و هذا ما كنت لوحت به سابقا اخي الكريم
فالاستراتيجيات ممكن ان نعمل لها باكتيست و لكن لا يجب ان نعتد على نتائج هذا الباكتيست للتاكد من مصداقيتها او فشلها
فاحسن شيئ هو ان نعمل بالاستراتيجية فالعمل لها هو الرهان الحقيقي الذي سيبين لنا مصداقيتها من فشلها

ahmed saleh
06-20-2012, 18:39
اعتقد انة من الممكن ان تنجح هذة الاختبارات وان تثق فى استراتيجاتك فى تطبيقها فى الحساب الحى
ولان يستلزم ان تثق فيها ايضا فى الحساب الحقيقى وان تجربها ولكن بدرجة خطورة اقل لكى ترى مدى تاثيرها

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 19:01

كويس جداً مدة ثلاث شور باك تيست

انا لما جى اختبر استراتجيه

اعملها باك تيست لمدة شهور

Amgad91
06-20-2012, 21:06
بالتاكيد الباك تيست غير كافي على الاطلاق
يجب ان تجرب الاستراتيجية بنفسك على الاقل لمدة شهرين او 3 شهور او اكثر حتى تتمكن منها
لان ممعظم الخسائر التي تحدث بالاستراتيجيات يكون سببها عدم تمكن المضارب منها

kingman
06-21-2012, 02:18
ودليل كلامك ان المنتديات مليئة بالأستراتيجات لكن المعظم لايستطيع الواحد ان يعتمد عليهم ومع كثرة هذه الأستراتيجيات تجد الكثير يعانى من انه لايملك استراتيجية يستطيع الأعتماد عليها فى المتاجرة فى السوق

deadlyfox
06-21-2012, 11:06
هى فرصه كويسه للتدريب عليها
انت ممكن تستخدم استراتيجية معينه وبعد كده الباك تست بيحدد مدى نجاحك فيها

aminos
06-21-2012, 11:13
السلام عليكم
الباك تيست يعطيك فكرة فقط على مدى الطويلة للنجاح الاستراتجية
و لكن يجب عليك أن تجرب الإستراتيجية لايف هل تمكمك من دخول النقاط أم لا
و لله العلم

Mohamed90
06-21-2012, 13:28
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الباك تسيت يعطيك فكرة و رؤية مبدئية حول النسبة نجاح الاستراتجية
ولكن يبقى الباك تسيت غير كافي بل تحتاج للتطبيق و معاينة و محاولة تطوير و اصلاح مايمكن اصلاحه

Noah
06-21-2012, 14:08
على حسب املتاجر اللى عمل الباكتسيت لانىا عتقد انا لباكتيسيت النظرى اليدوي على السوق هو الافضل بحيث انك تجرب الطريقة لفترة اسبوع مثلا لعىا لحساب الديمو هذه هى افضل نتيجي يمكنك الخروج بها من هذا السوق ولكن ما هو غير ذلك اعتقد ان الباكتيست مفيد جدا

ARAB_PIGEON
06-21-2012, 14:15
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

اهلا وسهلا اخى الكريم
الباكتست جيد الى حد ما ولكن لا تستطيع ان تعتمد مؤشر او استراتيجيه بناء
على الباكتست
حيث قد تفوتك نقاط لا تنتبه لها اثناء عمل الباكتست خاصه اذا كان الباكتست سريع
ولا يوجد افضل من التجربه بنفسك لفتره كافيه
لكى تستطيع اتخاذ قرار باعتماد مؤشر او استراتيجيه ما
اتمنى لك التوفيق

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 14:17
السلام عليكم طبعا اخي العزيز الباك تسيت يعطيك فكرة و رؤية مبدئية حول النسبة نجاح الاستراتجية
ولكن يبقى الباك تسيت غير كافي بل تحتاج للتطبيق و معاينة و محاولة تطوير و اصلاح مايمكن اصلاحه

اهم شئ التدريب لايف
واقتناص الفرص لايف وتجربه الاستراتجيه

افضل من الباك تيست وغير

ليس كافى الباك تيست لوحده

ma90do
06-21-2012, 14:21
اهم شئ التدريب لايف

افضل من الباك تيست وغير

اها طبعا علشان الواحد يكون عارف هوا بيعمل ايه لزم يطبق ماتعلمه بس اللايف جميل في الاجابه عن التساؤلات التي تدور في عقل المتعلم ودي ميزه كبيره جدا وكل متعلم يحاول ان يطبق استراتيجيه خاصه بيه او ياخذ استراتيجيه من احد ويعمل علي تطويرها

safiforex
06-21-2012, 14:25
اهم شئ التدريب لايف

افضل من الباك تيست وغير

نعم صحيح هذا اخي ، فالباك تيست ممكن ان يعطي تقييم عام للاستراتيجية
لكن الاهم هو العمل عليها باليد لكي نعرف كيفية التعامل معها و النتاءج مباشرة معنا

remas
06-21-2012, 14:28
شوف يا اخى اللى بيحدد النجاح هو المحصله النهائيه لحسابك يعنى انت فى اخر الامر حسابك رابح ولا خاسر دا اللى بيحدد لو بتربح وبشكل ثابت يبقى انت اكيد راجل متاجر ناجح المهم الاستمرار

magic777
06-21-2012, 15:24
هى فرصه كويسه للتدريب عليها
انت ممكن تستخدم استراتيجية معينه وبعد كده الباك تست بيحدد مدى نجاحك فيها

بس اخي ارجو ان لا تعتمد على نتيجه الباك تسيت ده كأمر مسلم بيه وتشتغل بالاستراتيجيه دي على طول كده على حسابك الحقيقي
حاول تجربها انت على الديمو بنفسك فتره وتتأكد من صحه نتيجه الباك تسيت ده عملي

remo
06-21-2012, 15:28
بس اخي ارجو ان لا تعتمد على نتيجه الباك تسيت ده كأمر مسلم بيه وتشتغل بالاستراتيجيه دي على طول كده على حسابك الحقيقي
حاول تجربها انت على الديمو بنفسك فتره وتتأكد من صحه نتيجه الباك تسيت ده عملي

انا شايف ان افضل حل ان تعمل باك تيست طويل لمدة سنة اكيد هتلاقى مشاكل فى الاستراتيجية تحاول تحلها وتعمل باك تيست على الديمو على الاقل لمدة شهر عشان لو فى حاجة جديدية ظهرت تقدر تشوفها وتحلها قبل الدخول فى الحساب الحقيقى

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:56
حسب الباك تست ده لمده قد ايه وفي وجهة نظري بردو ان الباك تست غير كافي لعدة اسباب منها ان بيانات الشارت ليست مسلم انها صحيحه حتي تأخذ بصحه نتائج الباك تست ومنها ان النفسيه تلعب دورا في تحديد المكسب والخسارة وهذا لا يتوفر في الباك تست لذلك انصح بتجربه اي استراتيجيه لايف لمده لا من شهر الي ثلاثه شهور لمعرفة نقاط ضعفها وقوتها

The Mester X
06-21-2012, 16:06
انا بشوف الباك تيست مهم للتقييم الاستراتجية اولا و معرفة نسبة النجاحها ولكن
لايمكن الاعتماد على الباك تيست لوحدة لتحديد نجاح او فشل الاستراتجية

mohamedfx2005
06-21-2012, 16:18
السلام عليكم ورحمة الله
الباك تست لوحده غير كافي لماذا لان الفرص خلاص تحققت في السابق يعني لما ترجع للخلف تشوف الفرص الصحيحة والخاطئة وكم حققت وكم خسرة
وان كانت نتائجها ممتازة ننتقل للمرحلة الثانية وهي تجربتها على الديمو للتعود عليها وفهم مناطق قوتها وضعفها وبالتالي تطويرها وما ان تنتقل الى الحقيقي تجد ان شروط الدخول والخروج ترسخت في ذهنك

KOGI
06-22-2012, 22:08
انا ايضا لااعتقد ان الباك تيست يكفى لوحده لمعرفة قوة مؤشر او اكسبرت او استراتيجية فكل يوم هو فى شأن ومن الأفضل ان يجرب المتاجر فترة كافية

hesham itch
06-23-2012, 08:12
عند التحليل الفنى للعملية التى تتاجر بها يجب اتباع الاستراتيجية التى تثق بها وليس فقط
اجراء الباك تيست والاعتماد عليه لانه من الممكن ان يخطىء ف بعض الاوقات

2x1
06-23-2012, 09:11
ايوة زي ما الاخوة قالوا لازم الواحد يجربها عالديمو لانة واقعي اكثر وكانك تتاجر بها بالفعل فتستنتج ما اذا كانت استراتيجيتك جيدة ام لا

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 15:55
في رأيي البك تيست غير كافي بالمرة لاختبار الاستراتيجية يجب تجربة الاستراتيجية عمليا على الحسابات الديمو فترة جيدة
وبعدها الحكم على الاستراتيجية ومدى نجاحها

Noah
06-23-2012, 16:09
الباكتيست لو كان يدوي يكون كافى جدا لاختبار الاستراتيجية التى تريد العمل بها ولكن ان يكون لديك القدرة اولا على استخدام الطريقة المناسبة التى تحقق عن طريقها نسبة ارباح فى الفوركس هذا هو الاهم ومن ثم يمكنك ان تقوم باختبار الطريقة التى تريد

ZOUHAIR_ZIZO28
06-23-2012, 16:23

mosghaly
06-23-2012, 16:30
بصراحه انا مش بعتمد عل يالباك تيست اصلا في التجارة ودة لان الظروف في اليوم الواحد من الصعب اصلا انها تتكرر تاني لان الاخبار بتختلف واتجاه العمله للتحليل الفني بردو بيختلف وممكن في لحظه واحدة تتغير النتائج

ahmed forexawy
06-23-2012, 16:36
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك
انت لا تعرف من الباك تست كيف سار السعر قبل الصعود ولا الهبوط ولم تختبر حالتك النفسيه ومشاعرك مع الاستراتيجيه الافضل ان تعمل لمده اسبوعين على الاقل لتختبر الاستراتيجيه والباك تست غير كافى
لو نجحت فى الباك تست استراتيجيه سوف تعطيك مؤشرات اوليه مدى نجاح الاستراتيجيه

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 16:39
انت لا تعرف من الباك تست كيف سار السعر قبل الصعود ولا الهبوط ولم تختبر حالتك النفسيه ومشاعرك مع الاستراتيجيه الافضل ان تعمل لمده اسبوعين على الاقل لتختبر الاستراتيجيه والباك تست غير كافى
لو نجحت فى الباك تست استراتيجيه سوف تعطيك مؤشرات اوليه مدى نجاح الاستراتيجيه

بص الباك تيست برده مش هيخليك تتمرن جيد على الاستراتجيه وتاخد احساس ومرونة العمل بها
انا افضل التجربه على الديمووووو ودخول فرص لايف افضل من الباك تيست

that is me
06-23-2012, 16:44
بالنسبة لى لا اعتمد على اى باكتيست لاختبار اى استراتيجية
لان انا معرفش ايه الظروف اللى كانت شغالة بيها الاستراتيجية دى وحركة السوق ايامها ومين اللى كان شغال بيها
لكن انا افضل ان اختبر الاستراتيجية بنفسى فى حساب تجريبى لاختبارها جيدا

abdello052
06-23-2012, 20:04
لكي نحكم على اي استراتيجية حكما كاملا يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده , الباك تست نستخدمه لاقاء نظرة سريعة عليها

Shady Moustafa
06-25-2012, 16:42
لو كل طريقه او استراتيجيه جديده او اكسبرت جديد حتجربها على الديمو يبقى حتقضى سنين عمرك فى التجريب
انما الباك تيست بيعرفنى هل مثلا الاكسبرت فيه استوب لوس ولا لا من الباك تيست لو لقيته ناجح بعد اجرب واغير فى الاعدادات واعمل باكتيستات كتيره لغاية موصل لافضل اعدادات فى غضون ربع ساعه او اكثر وممكن اجرب 50 اكسبرت فى اليوم بجميع اعداداتهم والافضل فيهم هو اللى الواحد يبدء يجربه على الديمو لاكن لو كل اكسبرت من هب ودب لو لسه حجربه ديمو حبقى حموت وانا لسه موصلتش لاكسبرت كويس

elazez
06-25-2012, 18:10
اخي الكريم كذلك الحساب التجريبي لا غني عنه حتي لو كان المضارب محترف
لتطبيق الاستراتيجيات الجديدة ومعرفة مدي ملاءمتها لحسابه

remas
06-25-2012, 18:16
بالنسبة لى لا اعتمد على اى باكتيست لاختبار اى استراتيجية
لان انا معرفش ايه الظروف اللى كانت شغالة بيها الاستراتيجية دى وحركة السوق ايامها ومين اللى كان شغال بيها
لكن انا افضل ان اختبر الاستراتيجية بنفسى فى حساب تجريبى لاختبارها جيدا
انا كمان يا اخى لا اعتمد على موضوع البك تست دا خالص بص المهم انت اتعلم كويس الاول وشوف طريقه حلوه اشتغ ل بيها وحقق ارباح وسيبك من اى حاجه تانيه

konine
06-25-2012, 18:30
هو الباك تيست جيد جدا لمعرفة نجاح إستراتيجية
ولكن أهم هو معرفة و إتقان ستراتيجية و إحترام شروطها
لذلك وجب تجريب إستراتيجية لمدة كافية
الله كريم

dodovedo
06-26-2012, 20:40
اخى الكريم
الباك تست لا يكفى لاختبار استرتيجيه جربها على الديمو لمده شهرين ولا حاجه
تقبل ودى

The Mester X
06-27-2012, 00:06
اخي الكريم كذلك الحساب التجريبي لا غني عنه حتي لو كان المضارب محترف
لتطبيق الاستراتيجيات الجديدة ومعرفة مدي ملاءمتها لحسابه

ايه اخوي الحساب التجربي او الديمو لا عنى عنه و لايمكن الابتعاد عنه او استغناء عنه
فهو الاداة الوحيدى لتجرب فيه كل الطرق على رحتك وبدون خسارة اي شئ
و ايضا الباك تيست وحده غير كافي لازم متابعة

saad
06-27-2012, 02:41
لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب وامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره .

KOGI
06-27-2012, 03:01

انا معاك فعلا فى النقطة ده و فعلا الباكتست مش كافى لوحده

talal
06-27-2012, 03:04
نعم اخي يجب ان لا يعتمد المتداول على الباك تست والافضل التجربة العملية على حساب ديمو للتأكد من سلامة وصحة الاستراتيجية
وحتى الاكسبرت فليس كل اكسبرت نجح في الباك تست يعني انه بينجح في الحساب الحقيقي
ربما ينجح على الباك تست ويخسر من اول يوم على الحساب الحقيقي

aboualy
06-27-2012, 03:06
انا معاك فعلا فى النقطة ده و فعلا الباكتست مش كافى لوحده

فعلا اخى الباك تست لا يكفى وحده ولكنه مهم ايضا فالباك تست يعطيك القدرة على اختبار الاستراتيجية على الاسعار الحقيقية لفترة طويلة ولتكن مثلا عدة اشهر وتستطيع ان تجرى هذا الاختبار فى وقت قليل جدا

KOGI
06-27-2012, 07:49
فعلا اخى الباك تست لا يكفى وحده ولكنه مهم ايضا فالباك تست يعطيك القدرة على اختبار الاستراتيجية على الاسعار الحقيقية لفترة طويلة ولتكن مثلا عدة اشهر وتستطيع ان تجرى هذا الاختبار فى وقت قليل جدا

اها كلامك مظبوط اخى الكريم لكن انا كسكالبر مش هحتاجه لكن اكيد غيرى كتير بيستفادو منه
تقبل فائق احترامى

H!m0
06-27-2012, 13:37
الباكتيست مهم جدا في اختبار أي استراتيجية أو اسكربت بخصوص الفرص السابقة ولكن يبقى فيه مشكل
أنه لا يشتغل بقدر نتائج الباكتيست في المراحل القادمة ولا أعرف السبب
لذلك وجب تجريبه قبل استخدامه

elzeel
06-27-2012, 13:47
و يجب تجربة الاسراتجية للمدة شهريين على الاقل و تعديل عيوبها و محاولة معرفة نقاط القوية و الضعف
طيب وهل طول التجربه دى الشهرين او اكتر ممكن ياثر على تجارتى بالسلب الكبير ولا
بيكون فى نتايج ايجابيه اكتر ومعنى كلامك اننا منحكمش عليها ف عمليات قليله لازم نداوم بيها اكتر صح عشان نتاكد من الباك تيست

kimokonolove
06-27-2012, 13:56
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

لا طبعآ مش كافى فبتختلف طبعآ عن طريق الأوقات ووجود الفرص المتاحة لديك
وكمان الدرو داون يكون قليل مع ادارة رأس مال
لأن مش من المعقول استراتيجية ناجحة بنسبة 100% وانت لا تلتزم بأدارة رأس مال
فالتذبذبات ممكن تؤدى لمرجنة الحساب بالرغم من استرايجية ممتازة لاكن الدخول بعقد كبير جدآ فممكن يكون السبب وراء الخسارة
ويجب ايضآ ان تحدد اهدافك اليومية او الأسبوعية فى متوسط ومش شرط تحقق كاملة فهى حسب الفرص المتاحة لأسترايجيتك على المؤشرات او الفريم الذى تداول علية

saad
06-27-2012, 14:00

waleed adel
07-01-2012, 00:04
الباك تيست طبعا لا يعتمد عليه
لابد من اختبار الاستراتيجيه على حساب الديمو مده كافيه

Rami
07-01-2012, 00:06
الباك تست قد يكون نوع من انواع التى تبث الطمأنينة لنفس المتداول
لكنى افضل التداول الحر على الباك تست
تحياتى لك

ابو محمد
07-01-2012, 00:08
طبعا هو غير كافي لانه السوق بختلف من ليوم ومن
وساعه لساعه فلا يعتمد عليها

waleed adel
07-02-2012, 21:33

فعلا اخى ابو محمد تقلبات السوق والاخبار التى تصدر يوميا
تجعله فعلا غير كافى ولابد من المتابعه

kingman
07-03-2012, 01:48

ولهذا السبب بيبقى افضل شئ ان الواحد يجرب الأستراتيجية او طريقة التداول فترة مناسبة على الديمو كى يستطيع ان يقييم الأستراتيجية ومدى تفاعلها مع السوق ولايعتمد بها على الحقيقى الا بعج ان يتقنها ويثق فى ادائها

safiforex
07-03-2012, 04:54
ولهذا السبب بيبقى افضل شئ ان الواحد يجرب الأستراتيجية او طريقة التداول فترة مناسبة على الديمو كى يستطيع ان يقييم الأستراتيجية ومدى تفاعلها مع السوق ولايعتمد بها على الحقيقى الا بعج ان يتقنها ويثق فى ادائها

و هذا طبيعي اخي و لابد منه ، لان الاستراتيجيات ما هي الا طرق تداول بمعدات فوركسية من بينها المؤشرات و ما الى ذلك
و لكن لكي نطبقها فلا بد من تجريبها اولا ، و هذا بالطبع على حساب ديمو

marwaharagi
07-03-2012, 05:03
طريقة اختبار الاكسبريتات عن طريق أداة strategy tester

نجد في الـ model عند اختبار الاكسبريت , ثلاث خيارات لحساب الاسعار

1- Every Tick

وهو يقوم بحساب جدول الاسعار من خلال جميع بيانات الاسعر الموجودة في الهيستوري للفريم الحالي والفريمات الاقل , كمثال اذا كان الاختبار علي فريم الساعة فإن البرنامج سيجلب جميع بيانات الاسعار المتوفرة في الهستوري لهذا الزوج من فريم الدقيقة وحتي فريم الساعة .

2- Control Points
مثل سابقتها لاكن الفرق في ان الاسعار يتم حسابها علي اساس الفريم الحالي والفريم الاصغر منه مباشرتا فقط .

3- Open Prices Only
تستخدم فيها اسعار افتتاح الشموع في الفريم الحالي فقط

وتعد الطريقة الاولي هي الادق بين الطرق الثلاث والتي ينصح باستخدامها , لانها الاقرب الي الحقيقي ,وفي الطرق الثلاثه يحسب برنامج الميتاتريدر الاسعار المفقودة بمعادلات رياضية ,لذلك يوصي دائما بان تتوفر في الهيستوري اكبر قدر من البيانات المطلوبة للفترة موضوع الاختبار , حتي تكون البيانات حقيقية ويقل اعتماد البرنامج علي حسابها بشكل رياضي مما يؤثر علي دقة الفحص .

- أيضا , نتائج فحص الاكسبريت ليست بالضرورة تتطابق مع نتائج الاكسبريت الحقيقية , بالعكس قد نجد تباين كبير بين نتائج الفحص بالطرق الثلاثه سواء فيها بينها او بالنسبة للنتائج الحقيقية للاكسبريت , لاكن باتباع ما ذكرناه نحصل إن شاء الله علي اعلي نتيجة دقه ممكنه وبالتالي تكون هي الاقرب الي النتائج الحقيقية للاكسبريت .

- جدير بالذكر ايضا ان اداة فحص الاكسبرتات لا يقتصر استخدامها علي اختبار نتائج الاكسبرتات ,حيث يمكن استخدامها من قبل المبرمج في اختبار الاكسبريت بعد برمجته للتاكد من انه يعمل كما خطط له , كذلك يمكن اختبار مؤشرات معينه عليه عن طريق حفظها في تمبلت ووضعها علي الشارت اثناء تفعيل خاصية visula mode , التي تمكنك مشاهدة تحرك الاسعار اثناء الاختبار والتحكم بسرعتها .

derfcase
07-03-2012, 06:53
حسب نوعية الاستراتيجية اخي الكريم
عمرو
فاذا كانت استراتيجية مدي طويل فستحتاج باك تيست علي فريمات اطول زمنيا للتاكد من مصداقيتها
و العكس بالنسبة للاستراتيجيات ذات المدي القصير او استراتيجيات الاسكالبينج

ahmed rabee
07-03-2012, 13:14
عن نفسي افضل التجربه علي حساب ديمو فتره كافيه لاختبار مدي دقتها ومصداقيتها بنفسك
الباك تيست يختبرها علي فتره ماضيه ... قد تكون هذه الاستراتيجيه صالحه للفتره السابقه ولكنها لم تعد صالحه الان او لن تكون صالحه في المستقبل القريب ويظهر اثر ذلك علي اداؤها وانت تختبرها فعليا علي حساب ديمو

Rami
07-03-2012, 13:19

لابد من الاختبار لمدة كافية
لللاسف البعض وانا منهم :)) لا يختبرونها فترة كافية
تحياتى لك

Mohamed90
07-03-2012, 13:36

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الباك تيست يعطبك فقط لمحة او نظر اولية على مدى نجاح الاستراتيجية
و طبعا لا يمكن الاعتماد عليه في الحكم على الاستراتيجية بدون تجربتها او التداول بها

silverfox
07-03-2012, 13:37
اعتقد شخصيا الباك تيست لا يكفى لكن يجب تجربه النظام كاملا بيدك لفترة كافيه قبل ان تقوم باستخدامه على اموال حقيقيه

yassinoh
07-03-2012, 13:44

---------- Post added at 10:44 AM ---------- Previous post was at 10:43 AM ----------

وبكده نحصل على نتيجه اقرب للواقعيه لنسبه نجاح هذه الاستراتيجيه
ولكن اعتقد ان هذا ليس كافي ايضا للحكم على الاستراتيجيه بدون التداول الحي بها وليكن لتلات شهور ايضا
حتى نستطيع تقييم هذه الاستراتيجيه واعتمادها في متاجرتنا

sabre
07-03-2012, 13:45
الباك ممكن يكون كافى ولاكن بشرط ان يكون البيانات التى سيتم عليها الباك تيست صحيحه
وطبعا لا تكتفى بالباك تيست ولاكن لابد من التجربه العمليه ايضا

yassinoh
07-03-2012, 14:08
الباك تست يكفى وحده لاختبار اى استراتيجية جديدة بل يجب ان يتم معه اختبار الفرصة الخية على الاستراتيجية لعدة اشهر
ولكن ميزة الباك تست انه يقلل هذه الفترة لانك اذا قمت بعمل باك تست لعدة اشهر
واختبار على الفرص الحية لعدة اشهر ستكون اختبارت الاستراتيجية فترة طويلة من الزمن

elking
07-03-2012, 14:08
انا استخدم الباك تيست اليدوى بمعنى اننى عندما اضع استراتيجية فاننى اجربها على فرص كثيرة وليس باستخدام الباك تسيت الالى

waleed adel
07-04-2012, 15:52
التدريب علي الاستراتيجيه علي الديمو فتره طويله والاطلاع علي نتائجها بطريقه مباشره
افضل من الباك تيست

yamiyugi
07-04-2012, 15:57
لا اظن ان الباك تيست كافى لاختبار اى استراتيجيه ولكن يجب اختبار الاستراتيجيه يدويا
ع حسااب ديمو ثم اذا اثبتت نجاحها يجب تجربهتها ع حساب حقيقى وملاحقة المكاسب

eng2012
07-04-2012, 16:01
انا لا اعتقد انه كافى حتى نتاكد من ان الاستراتيجيه ناجحه ولكنه يعطينى خطوط عريضه لكيفيه حركه الاستراتيجيه ولكنى اعتقد ان نسبه النجاح تكون مختلفه عند التطبيق على حساب حقيقى ولكن فى نفس الاتجاه اذا كان ناجح او خاسر

dent
07-04-2012, 16:09
طبعا الباك تست ليس كافى
لابد من المتاجره الحيه مع السوق
والتفاعل نع المتغيرات

waleed adel
07-04-2012, 23:52
اعتقد انه الباكتست غير كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك حتى
تعرف عيوبها ومميزاتها

derfcase
07-07-2012, 19:22
اعتقد انه الباكتست غير كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك حتى
تعرف عيوبها ومميزاتها

صحيح اخي الكريم لابد اولا من تجربة الاستراتيجية اولا و اخيرا للتاكد منها و مدي فاعليتها في السوق
و لكني اعتقد ان الباكتست مفيد بنسبة 50% علي الاقل - في معرفة مدي قوة الاستراتيجية

revenge
07-07-2012, 19:25
الباك تيست مجرد انك تاخد فكره عن الاستراتيجيه بس

انما الاختبار الحقيقي لازم التجربه علي الديمو فتره كافيه .. عن نفسي بجربها شهرين تقريبا

ابو محمد
07-07-2012, 19:27
انا بنظري نعم كافي ولكن يجب ان
تختبر الاستراتيجية لمدة سنة كاملة

ehab
07-07-2012, 20:51
الباك تيست يعطى فكرة فقط على مدى الطويلة للنجاح الاستراتجية و

husamart
07-07-2012, 21:00
لا يختبر المؤشر او الاسترتاتيجية الا تعاملك معه
او التداول عليها على حساب الديمو لفترة كافية تقف فيها على نقاط القوة والضعف
واوقات الدخول للمتاجرة واوقات الخروج منها

waleed adel
07-10-2012, 16:58
اعتقد طبعا ان الباك تيست طبعا لا يعتمد عليه

Noah
07-10-2012, 19:30
لا غير كافى اطلاقا لان الباكتيست من اكثر الاشياء التى قد يكون لها نتائج غير مستقرة فىا لفوركس ولهذا السبب يمكنك ان ترى ان سوق الفوركس من اكثر الاسواق التى يجب ان يكون بها انضباط وادارة للمال عن طريق تجربة يدوية

essam1985
07-15-2012, 15:13
نعم الباك تست كافي

و لكن ليس اي باك تست

بالك تست بدقة عالية من 2008 حتي الان ساعتها تبقي واثق من استراتيجيتك

msh4egy
07-16-2012, 03:23

---------- Post added 07-16-2012 at 12:23 AM ---------- Previous post was 07-15-2012 at 12:53 PM ----------

لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب وامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره

mohamed yossef
07-18-2012, 05:01
لا يمكن الاعتماد على الباك تست وحده للقول ان تلك الاستراتيجية ناجحة
ولكن لابد من تجربة على الحساب الحقيقى فهذا افضل بكثير من الباك تست

nrgslawi
07-18-2012, 05:07
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
لا اعتقد انه كافي
اذ على الاقل بجب عليك ان تجرب الاستراتيجية على الديمو لمدة اكثر من شهر

forex4ever
07-18-2012, 05:33
لا اعتقد ان الباك تيست يكفي لاثبات نجاح اي استراتيجية مهما كانت دقته
ولكن يجب ان يتم تجريب الاستراتيجية على حساب تجريبي لمده كافية يعني لايف تيست
ثم نحكم على نتائجها في الحساب التجريبي
والباك تسيت هل هي ناجحة ام فاشلة

willy
07-18-2012, 05:35
طبعا الاختبار الحي والمباشر افضل مليون مرة بالاضافة الى انه تدريب لك على الاستراتيجية وبعض الاستراتيجيات توهمك بانها جيدة جدا عندما تعمل لها باك تست ولكن عند الاختبار الحقيقي تكون الصدمة

madoxegy
07-18-2012, 06:51

SlaiteR
07-18-2012, 11:24
لا اعتمد على الباك تيست في اختبار مدى صحة استراتيجيتي

واحيانا تفرق اوضاع السوق بين استراتيجية

والاستراتيجية الاخرى

تحياتي

Mohamed90
07-18-2012, 14:09
لا يمكن الاعتماد على الباك تست وحده للقول ان تلك الاستراتيجية ناجحة
ولكن لابد من تجربة على الحساب الحقيقى فهذا افضل بكثير من الباك تست

السلام عليكم الباك تسيت هو للاطلاع على الاستراتيجية مبدئيا و تاخد رؤية اولية لها و لكن هذا ليس كافي
بل التجربة للمدة شهر على التجربي تعطيك الفعالة و النتيجة الصحيحة للمردود استراتيجية

mostafakamal
07-18-2012, 20:17
لا اعتقد ان الباك تست كافى لاختبار اى استراتيجية جديدة او قديمة
لان فى بعض المؤشرات تتغير بعد وقبل اغلاق الشمعة لذا فانا افضل المشاهدة الحية

dodovedo
07-18-2012, 21:03
اخى الكريم
الباك تيست مش كافى لاختبار استراتيجيه
لازم لازم تختبرها بنفسك وتعيش فيها وتقلبات السوق عليها
تقبل مرورى

Noah
07-18-2012, 21:35
لا طبعا لازم تختبر هذه الاستراتيجية اكثر من مرة عن طريق الطريقة اليدوية وان يكون الاختبار لا يقل عن شهر كامل حتى ترى هذه النتائج الحية والحقيقية لهذه الطريقة فى سوق الفوركس امام عينيك وتتأكد بنفسك منا لنتائج

madoxegy
07-18-2012, 21:37
الباكتيست مهم جدا في اختبار أي استراتيجية أو اسكربت بخصوص الفرص السابقة ولكن يبقى فيه مشكل
أنه لا يشتغل بقدر نتائج الباكتيست في المراحل القادمة ولا أعرف السبب
لذلك وجب تجريبه قبل استخدامه

salah.bmw
07-19-2012, 00:50
بصراحة هي اول مرة بسمع عن الباك تيست :(
ارجو من الاخوان المحترفين افادتنا بهذه المعلومات وبارك الله بكم

HUSSENEY
07-19-2012, 07:42
يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده
ثم الحكم النهائي والصحيح يكون بتجريب الاستراتيجية على واقع السوق في حساب ديمو لمدة كافية

omanfx
07-19-2012, 13:03
عمل البااك تست ضروري لمعرفه مدى نشبه نجااح الاشترااتيجسه
ولكن هذا لا يغنيك عن التداول الحي لكي تعرف ماذا يجب عليك فعله اثناء التداول الحقيقي

Looser
07-19-2012, 13:09
مشاء الله عليك موضوع قيم لجميع الاخوة الاعضاء

جزاك الله كل خير وفى انتظار الجديد والحصرى من مواضيعك

تقبل تحياتى .....

Mohamed90
07-19-2012, 13:54
بصراحة هي اول مرة بسمع عن الباك تيست :(
ارجو من الاخوان المحترفين افادتنا بهذه المعلومات وبارك الله بكم

السلام عليكم اخي الباك تسيت هو اداة تقوم بتقسم نجاح الاستراتيجية و تعطيك نتائج على مدة طويلة
و لكن الباك تسيت لا يكفي فقط نزرة اولية يجب تجربتها على التجربي للمدة شهر على الاقل للمتابعة مردوديتها

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:37
الباك تست مهم جدا ... . ولكنه بالطبع غير كافي لاعتماد استراتجيه معينه .. حتي تعتمد استراتجيه معيه علي الحقيقي ..
فلابد من التداول عليها وتجريبها مده كافيه علي الديمو

زيزو
07-19-2012, 22:33
الباك تيست مفيد ويعطيني لمحة عن نتائج الاستراتيجية
اما علشان احكم عليها لازم اطبقها علي الديمو واشوف نتائجها بنفسي

EngAhmed
07-20-2012, 00:09
والله انا كنت جربت قبل كدا اكتر من استراتيجية الباك تيست بتاعها كبير لكن نتايجها فى الحقيقى مكنتش قد كدا

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 13:30
السلام عليكم
انا بصراحة مسمعتش عنها قبل كدة
وانشاء الله الاخوة الاعضاء يقدروا يفيدوك

hunlion
07-21-2012, 13:38
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

أظن أن التجربة على حساب ديموا هي الطريقة الأفضل للتأكد من الإستراتيجية أو الإكسبيرتات
تحياتي

Aker001
07-21-2012, 13:39
لابد ان تختبر الاستراتيجيه لفتره طويله مضت اى لا يقل عن سنه حتى تتمكن من الحكم على الاستراتيجيه فى جميع الاحوال الاقتصاديه و المواسم التى تمر بها العمله

HOUSAMMI
07-21-2012, 13:51
كيف يعمل الباك تست هذا

ارجو التوضيح ياشباب

peter
07-22-2012, 14:22
اعلي ما اعتقد انها غير كافيه
لانها تعطي مؤشرات فقط
و تعلمك مدي النجاح في الامد القريب

Mohamed90
07-22-2012, 15:01
اعلي ما اعتقد انها غير كافيه
لانها تعطي مؤشرات فقط
و تعلمك مدي النجاح في الامد القريب

السلام عليكم بالطبع اخي العزيز غير كافي الباك تسيت للاعطاء راي نهائي بخصوص استراتيجية
الباك التسيت يعطيك فقط نظرة اولية على الاستراتيجية و نسبة نجاحها
و التجربة الحقيقية تكون على التجربي للوصول لافضل النتائج

waleed adel
07-23-2012, 21:32
على الاقل بجب عليك ان تجرب الاستراتيجية على الديمو لمدة اكثر من شهر لان
لا اعتقد ان الباك تيست يكفي لاثبات نجاح اي استراتيجية

kero
07-23-2012, 22:04
لا طبعا افضل ششىءتختبر بيه الاستراتيجية
هوالتجربة العملية والدخول على اشارتها اكتر من مرة وفترة كافية لا تقل عن شهر عشان تقدر تحكم على الاستراتيجية بانها ناجحة او فاشلة

Mr.GooDMaN
07-23-2012, 22:06
لا طبعا افضل ششىءتختبر بيه الاستراتيجية
هوالتجربة العملية والدخول على اشارتها اكتر من مرة وفترة كافية لا تقل عن شهر عشان تقدر تحكم على الاستراتيجية بانها ناجحة او فاشلة

تمام كلامك جميل يا اخي التجربة العملية هي اساس اي استراتيجية
فاذا نجحت الاستراتيحية من التجربة العملية والباك تيست اذا يمكن الاعتماد على الله ثم هذه الاسترتيجية

MixMax
07-23-2012, 22:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع المطروح بين ايدينا صراحة
انا لست بهدا المستوى لكي اجيب على مثل هكدا سؤال انا الان احاول ان شا الله ان ابلغ باب الاحتراف وساعتها ساجيب على كل الاسئلة المطروحة باذن الله
على العموم بارك الله فيك اغالي
الف شكر سلام

mido
07-24-2012, 01:23
اخي الكريم
الباك تستي يعطيك فكرة فقط على مدى الطويلة للنجاح الاستراتجية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Spiderhoof
07-24-2012, 04:05
من الافضل ان تستخدم احد برامج المحاكاه حتى تشاهد حركه مواشراتك مع الاستراتيجيه هل تعيد رسم نفسها ثابته وما مدى فعاليتها فى المضاربه وكيفيه استخدامها فى اجواء تشاب السوق

waleed adel
07-25-2012, 22:55
الافضل ان تعمل لمده شهرعلى الاقل لتختبر الاستراتيجيه والباك تست غير كافى
لو نجحت فى الباك تست استراتيجيه سوف تعطيك مؤشرات اوليه فقط

mena
07-26-2012, 14:47
الطريقة الأولى : من خلال الأسعار الحقيقية الموجودة في الفريمات الأصغر للفريم المحدد في الاختبار.
الطريقة الثانية : من خلال معادلات رياضية عقدية للحصول على الأسعار غير المسجلة لديه على أي فريم

foouaad
07-26-2012, 15:51
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك
السلام عليكم انا لس جديد فى عالم الفوركس واعلم ان الستراتجيه فى الفوركس هى شىْ مهم جداً
وخاصتاًَ اذا كانت نجحه والى اعرفه ال الختبار الاستراتيجيه هى عملية فتح صفقات ولو ربحت اكثر من مره
هتكون الاستراتيجيه ناجحهولو حسرت اكثر من مره هتكون الاستراتيجيه فشلت
ولا اعلم شىْ عن الباك تيستفما هو

khaledforex
07-26-2012, 15:54
اعلى نسبة دقة يمكنك الحصول عليها هى 90%
يعنى اى باك تست يفتقد 10% من دقته
اعتقد ان هذا الافتقاد يغير نتيجة الاختبار تماما
الافضل الفورورد تست
يعنى تجربة الاستراتيجية على حسب واقع السوق

mido75
07-26-2012, 15:57
بالطبع الباك تست هام جداا و يوفر عليك الكثير من الوقت فى اختبار الاستراتيجية و لكن يفضل بعده ايضا فتح حساب ديمو و المتاجرة عليه فإذا اثبت كفاءة فتوكل على الله و استخدم طريقتك الجديدة فى حساب حقيقى

mohamed saad
07-26-2012, 15:57
لا يمكن الاعتماد على الباك تيست لاختبار استراتيجية ما لان الباك تيست عبارة عن تسجيل لما حدث في السوق في السابق وانت لم تجرب الاستراتيجية وترى كيف تتكون شروطها امامك لان اغلب الاستراتيجيات بمؤشرات واغلب المؤشرات تعيد رسم نفسها بعد معرفة اتجاه السعر مثل الزجزاج والبولنجر والترند سيجنال وبالتالي فيجب التجربة عملي

magic777
07-26-2012, 18:51
من الافضل ان تستخدم احد برامج المحاكاه حتى تشاهد حركه مواشراتك مع الاستراتيجيه هل تعيد رسم نفسها ثابته وما مدى فعاليتها فى المضاربه وكيفيه استخدامها فى اجواء تشاب السوق

للأسف اخي هو لا يمكن ان تحكم على مؤشر بالباك تسيت لانه اكيد هيديك نتائج غير حقيقيه لانه دايما المؤشر بيكون تابع للسعر وبيغير من اشاراته
على حسب السعر فعلشان كده بتلاقي ان اي مؤشر او استراتيجيه مبنيه على مجموعه مؤشرات بتديك نتائج خياليه في الباك تسيت انما في الواقع غير كده خالص

awad
07-26-2012, 19:15
لا، لن يختفى البونص، حيث أن البونص سيظل يتراكم فى ملفك الشخصى بالمنتدى، بإمكانك إرفاق أى حساب تداول فى أى وقت كما تشاء وليس من الضرورى أن ترفقه بعد التسجيل فى المنتدى مباشرة.

Noah
07-26-2012, 19:19
احيانا واحيانا ولكن لو انت عايز تختبر اى استارتيجية عليك ان تقوم بتجربة الاستراتيجية بنفسك لان الكثير من هذه الاستراتيجيات تحتاج الى ان تكون لها تجربة حية منك انت شخصيا مع حركات السوق وترى النتائج بنفسك

Rami
07-26-2012, 19:21
ليس كافى الباكتت عليك
بتجربتها على الديمو لفترة كافية
بارك الله فى جهودكم الكريمة

swingawy
07-26-2012, 19:31
strategy tester

نجد في الـ model عند اختبار الاكسبريت , ثلاث خيارات لحساب الاسعار

1- Every Tick

وهو يقوم بحساب جدول الاسعار من خلال جميع بيانات الاسعر الموجودة في الهيستوري للفريم الحالي والفريمات الاقل , كمثال اذا كان الاختبار علي فريم الساعة فإن البرنامج سيجلب جميع بيانات الاسعار المتوفرة في الهستوري لهذا الزوج من فريم الدقيقة وحتي فريم الساعة .

2- Control Points
مثل سابقتها لاكن الفرق في ان الاسعار يتم حسابها علي اساس الفريم الحالي والفريم الاصغر منه مباشرتا فقط .

3- Open Prices Only
تستخدم فيها اسعار افتتاح الشموع في الفريم الحالي فقط

medmedooo
07-26-2012, 19:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

morx123
07-26-2012, 21:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يشرفني الرد على هذا الموضوع
يجب التجربة لمدة لاتقل عن شهرين

msh3egy
07-27-2012, 05:10

i5land_man
07-27-2012, 05:12

كل ما عملت باكتيست لفترة اطول كل ما تضمن الي حد ما ان الاستراتيجية بتاعتك او الاكسبرت بتاعك بيمر باغلب ظروف السوق المعهودة
وتشوف حيحصل درو داون اد ايه في الحساب ومنه تقدر تشوف انسب اعدادات للاكسبرت وانسب فريم بيحقق ارباح اعلي

fx-man
07-27-2012, 05:54
حسب نوع التحليل والمؤشرات المستخدمة فى الاسترتيجية مثلا فى مؤشرات بتغير شكلها زى الموفنجات والزجزاج ودى ما ينفعش معاها باك تست ولازم تجرب على اللايف اما الباك تيست فى رايي ينفع مع المؤشرات الثابتة او التحليل الرقمى .

ahamed ali
07-27-2012, 05:57
الباك تيست دة يعتبر اختبار سهل للاستراتجيات لابد ان تختار استراتجية
دخول فرص حية ومتبعاعتها لمدة شهرين حتى تتمكن منها

kanzsea
07-27-2012, 16:53
الباك تيست بيخليك تجرباستراتيجية على كذا هدف وكذا استوب لغاية لما تصل الى احسن نتيجة وممكن بعد ذلك تجرب لمدة اسبوع حقيقى

sharkawy
07-27-2012, 16:55
لا يا اخي الباك تسيت غير كافي للتاكد من قوه الاستراتيجيه

لابد من قيامك بتجربتها بنفسك لفتره حتي تتاكد منها وتتقنها

AMANI
07-27-2012, 16:56
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

لا اعتقد ذلك اخى الكريم
حيث انها قد تفوتك نقاط فى الباكتست لا تنبه لها
لذلك لا يوجد افضل من التجربه بنفسك فتره كافيه حتى تطمئن الى استراتييجتك او مؤشرك

uventene
07-28-2012, 10:15
الباك التيست غير كافي طبعا لكن بتقدر من خلاله تعرف استراتجيتك

dollyabdallah
07-28-2012, 10:18
لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب وامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره

2x1
07-28-2012, 10:19
اعتقد ان الاستراتيجية يجب التدرب واختبار علي حساب الديمو افضل بكثير من الباك تيست وتاخذ الوقت الكافي في اختبارها

tarek22
07-29-2012, 03:36
أنا أرجح الإستراتيجات التي تعتمد على التحليل الفني و الإستراتيجيات الرقمية و كدلك التنجيم في الفوركس علم قائم بحد داته و قليل من يتقنه.

dollyabdallah
07-29-2012, 11:56
نعم كافى و لكن لابد ان تختبر الاستراتيجيه لفتره طويله مضت اى لا يقل عن سنه حتى تتمكن من الحكم على الاستراتيجيه فى جميع الاحوال الاقتصاديه و المواسم التى تمر بها العمله

zeina
07-31-2012, 18:35
الباك تست فرصة لمعرفة نبذة سريعة عن الاستراتيجية ولكن لا يمكنك الاعتماد علية وحدة للتاكد من نجاح الاستراتيجية وقدرتها على تحقيق اهدافك يجبان تتداول بها لايف حتى تسطيع ان تعرف كل شئ

waleed adel
08-09-2012, 05:06
الباك تيست بيديلك مؤشر بس هل هذه الاستراتيجية تستحق المتابعه
ام لا وبعدها لابد من التجربه على الحساب التجريبى

windstorm
08-29-2012, 13:45
الاك تيست مهم جدا لمعرفة مدى قوة الاستراتيجية
لانه بيعرفك على اوضاع حدثت فى الماضى و تفاعل الطريقة معها
بكده ممكن تعرف العيوب لو فيه و تصلحها
و غالبا بتم ده باكسبيرت
و مكن طبعا يدوى لكن بيكون مرهق جدا

egypt25
08-29-2012, 13:52
هو على حسب الاستراتيجية
ولكن فى المجمل الباك تيست هيديك نفس نتائج كأن الشارت شغال لايف معاك
لانى اقصد الباك تيست اللى بيخلى الشارت يمشى قدامك كانه شغال لايف
هى بس بتفرق ان فى الحقيقى ممكن تكون نايم او مش متابع

noureen
08-29-2012, 13:56
الباك تيسيت هو تجريب سريع للاستراتيجه و انا لا استخدامه كثيرا ولا اثق به بل افضل التدريب الحى لاستنتاج النتائج بنفسى لانك تعمل الباك تيسيت على فريمات صغير احيانا نحتاج اختبار اوقات اخرى

aladdensima
08-29-2012, 15:54
الباك تيست هو وسيله لمعرفة مدى نجاح الاستراتيجيه وتحقيقها للهدف المخصصه له ولكن لابد من تجربتها على متاجره مباشره افضل وتسجيل النتائج لمعرفة اهم واقوى النقاط وتحديد جوانبها المتعدده وسلبياتها ويفضل ان يكون حساب ديمو اولا

ayaa
09-09-2012, 12:20
مافهمته ان الباك تيست هوا اختبار سريع للاستراجيات

MAGDY
09-09-2012, 12:24
لا .. الباك تيست ماهو إلا تدريب وتمرين لكيفية التعامل والعمل بالإستراتيجية
ولابد وحتماً ، من تطبيق أى استراتيجية على حساب حقيقى
لأن الديمو يختلف فى عدة نقاط كثيرة عن الحقيقى
لن تعرفها إلا بعد دخولك عليه
تحياتى

djilani
09-09-2012, 12:57
نعم أخي أن الباك تاست كافي مع ذلك يجب التجريب لايف
لأن اللايف يدخل فيه العامل النفسي

almjhol
09-09-2012, 13:09
كيف اعمل باك تيست للاستراتجية
لايوجد شروحات واضحه لعمل باك تيست

Banaicha M
09-09-2012, 13:12
الباسيت يعطيك استراجتيجية للتداول فقط و طريقة مفضلة لاختيار الاستراتيجية
و ايضا التداول الحي افضل بها من اختبارها بالطريقة التي تريد

chakib
09-09-2012, 13:12
اخي الباكتيست ليس مهم جدا فهو يعطيك فقط للمحة مبدأيه على الاستراتيجية ولكن المتابعة المستمرة و الفعلية
هي التي تحدد نجاح او فشل الاستراتيجية و لازم المدة الكافية للتجربة الاستراتيجية...

حمد
09-09-2012, 13:32
السلام عليكم . ازيكم ياجماعة .لكي نحكم على اي استراتيجية حكما كاملا يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده , الباك تست نستخدمه لاقاء نظرة سريعة عليها , ثم الحكم النهائي والصحيح يكون بتجريب الاستراتيجية على واقع السوق في حساب ديمو لمدة كافية
والباك تست كافى جدا لتاكيد نجاح اى استراتيجيه بشرط ان يكون المضارب له خلفيه عن الفوركس وبالتالى التعامل مع المنصه بصورة صحيحه . وبالتوفيق للجميع . والسلام عليكم

bony2
09-09-2012, 15:04
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

هو اكيد مش هيبقى زى التداول الحقيقي و الفعلى فعلا ده بيبقى فكرة بس
انما انت لما تجرب باديك بتبقى حاجة تانية غير الباك تست خالص و فى حالات بتحتاج تدخل منك اكيد

mannon
09-10-2012, 14:44
اختبار اى استراتجية طبعا بيكون عن طريق الباك تيست لكن اعتقد ان اساسا طريقة عمل باك تيست صحيح مش نعروفة للجميع كمان الناس الى بتعمل بالك تيست يدوى ممكن يعملك باك تيست لمدة يوم او اسسبوع كحد اقصى ودة فترة مش كافية

nemo19
09-10-2012, 14:45
اعتقد شخصيا الباك تيست لا يكفى لكن يجب تجربه النظام كاملا بيدك لفترة كافيه قبل ان تقوم باستخدامه على اموال حقيقيه

Volt
09-10-2012, 14:52
ليس اماك الا الباك تست
الباك تست ينفع كخطوة قبل الاخيرة، وليس كخطوة أخيره .. الخطوة االخيرة قبل العمل على الحقيقي هو العمل على حساب ديمو ثم بعد ذلك انطلق للعمل على حساب حقيقي

hussein
09-10-2012, 15:08
انا لم اجرب جيدا ولكن بالنسبة لقرئتي في هذا الموضوع فهو يرجع لخلفية المتداول وقدرته علي التوفيق في الباكتيست ولكن الاهم من ذلك المرونة وادارة الاستراتيجية بطريقة جيدة

eng2012
09-10-2012, 15:10
بصراحه انا لا اقتنع به كثيرا
واعتقد انه من الافضل ان نختبر الاستراتيجيه التى نملكها من خلال التداول الجيد بايدينا

kami1995
09-10-2012, 15:13
السلام عليكم ... لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب وامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره ...

dalia
09-10-2012, 15:17
الباكتيست مرحله سابقه للاختبار
يعنى انا لما بشوف اى استراتيجية جديده واحب اجربها
بعملها باكتيست الاول اشوف ممكن ولا لا --لكن اكيد مش هنفذها على الحساب الحقيقى غير بعد تجربتها اون لاين على السوق

ahmedgalal
09-12-2012, 13:56
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع
الباكتيست ليس مهم جدا فهو يعطيك فقط للمحة
مبدأيه على الاستراتيجية ولكن المتابعة المستمرة و الفعلية
هي التي تحدد نجاح او فشل الاستراتيجية و لازم
المدة الكافية للتجربة الاستراتيجية
وبالتوفيق للجميع فى السوق

اسامة
09-12-2012, 14:16
اخوانى ما الفرق بين الاستراتيجية والاكسبريت وكيفية عمل الباك تست لهما وشكرا

amera-nada
09-12-2012, 14:42
الاختبار الحقيقي هو العمل بالاستراتيجية في ارض الواقع وتجربتها بكل حرية
اما الباك تيست يعطيك نظرة خاطفة عنها يعني ليس مدققة تماما

nemo19
09-12-2012, 15:15

sharif2u
09-12-2012, 15:31

ولكن يجد عليك ان تختبر الاستراتجية بدخول الفرص بيها لايف

ومتابعتها والتدريب عليها مده لاتقل عن 3 اشهر

fathy1011
09-12-2012, 15:47
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد

شاركنا خبرتك

بالطبع لايكفي فهو ليس بالدقه التي تتخيلها

فلابد من ان تجربها علي الديمو بنفسك مده طويله لتستطيع الحكم عليها

ومعرفة هل ستتبعها ام

لا

تحياتي

m.o.b
09-12-2012, 16:15
والله اخى انا مش عارف صراحه ايه الاجابه

وده لانى مبتدىء جديد لسه يعنى جديد وكده

بس ان شاء الله تلاقى الاجابه

وموفق ان شاء الله

abdellatif2013
09-12-2012, 18:12
لا تبقى كافية الباك تيست يشجع على تجربة الاستراتجية حسب نتائجه و يجب تجربة الاسراتجية للمدة شهريين على الاقل و تعديل عيوبها و محاولة معرفة نقاط القوي......;)

mostafaabdelgawad
09-12-2012, 18:29
انا ارى انه كافي بقدر كبير اذا كان الباك تست متقن ونسبة الخطاً قليلة والبيانات التي يعتمد عليها صحيحة بنسبة كبيرة
لإن ببساطة الباك تست لو اتعمل صح هيكون مثلا لثلاث شههور سابقة هوا هوا نتيجته لو كنت انت بتتاجر لايف في نفس المدة
طبعاً هيكون في عوامل تانية مؤثرة زي النفسية ومدى صحة البيانات
بس ده مينفيش انه طريقة جيدة جداً لاختبار الاستراتيجية اللي بتشتغل بيها

lala
09-12-2012, 18:35
الباك تيست هو فعلا اختبار سريع للسوق فهولا لا يكفى لوحده لقياس اى استراتيجيه وانا ارى ان اى استراتيجيه يجب الاول
ان اختربها على الحساب الديمو واما الباك تيست فهو زياده تاكيد على الا ستراتيجيه التى اخترتها

4ex
09-20-2012, 03:44

loco
09-20-2012, 03:53
معنديش فكر انا كل ما اعرفه
انا لو عندي استراتجية جديدة اختبره عدة مارة في حساب تجريبي

ahmad123
09-23-2012, 09:09
الباك تيست لالقاء نظرة سريعة على محاسن الاستراتجيه وعيوبها وهو لا يكفي للحكم على الاستراتجيه هل هي ناجحه ام لا
يجب تجربة الاستراتجية يدويا على حساب تجريبي

sultan
09-23-2012, 10:07
لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب واامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره .

mohamed eldamnhorey
09-23-2012, 10:37
انا من رأى بعد الباك تيست لازم نجرب الاستراتجيه لايف ونتمرن عليها كويس

ونشوف ايه العيوب الموجوده بها

والباك تيست وحده ليس كافى

magic777
09-23-2012, 21:19
لا اعتقد انه الباكتست بيكون كافى للتجارة لأنه لازم تشتغل عليها انت بنفسك عشنا تعرف عيوبها ومميزاتها وتعرف امتى الوقت املناسب ليها والمش مناسب واامتى بتخسر وامتى بتكسب بالظبط زى الاكسبيرت لما تختبره .

خاصه لو بتعمل باك تسيت لاستراتيجيه رقميه او استراتيجيه تعتمد على المؤشرات هنا هيديك الباك تسيت نتائج جيده
جدا بس طبعا غير حقيقيه لان الا المؤشرات بتعدل من نفسها وبتتبع السعر

moisaid
09-23-2012, 21:27
أهلا شباب
الباك تست
يعطيك فكرة عن الاكسبريت
و هل سينجح أم لا
لذكل لعمل الباك تست لابد من عمله من بداية سنوات الصعبة التي مرت على السوق و كانت فيها تقلبات كثير
ان نجح فيها فقد ينجح معك
بالتوفيق

mouwal555
09-23-2012, 21:36
السلام عليكم جميعا
اخي انا صراحتا خبرتي محدود في هدا المجال الضخم ولدالك انا لم السمع
مطلقا بهده الكلم و هده العمليي و لدالك الصتطيع مساعدتك فسامحني

daisy
09-23-2012, 21:48
عشان اقدر احكم على استراتيجيه انها ناجحه بتمر ب3 مراحل معايا
الاولى باك تيست
التانيه تطبيق على الديمو
التالته تطبيق على الحقيقى

لو مرت بال3 مراحل
يبقى ناجحه

yasser habola
09-23-2012, 21:50
بالنسبة للباك تيست هو اساسا معمول لمعرفة الصفقات من وقت طويل قد مضي وعدد الصفقات الناجحة والخاسرة بة
اذن هو ليس شرطا لنجاح الاستراتيجية فالسوق متقلب وليس بيتحرك بشكل ثابت
انصحك بتجربة الاستراتيجية مباشرة لمدة شهر او اكثر لتشوف نتائجها

maha sharawey
09-23-2012, 22:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اعتقد انه يكفي لاختباري اي استراتيجيه

mohammed1991
09-23-2012, 22:33
لابد ان يكون هناك عاملاخر اعتمد علية غير الباكتست
لان ذلك قد يتطلب الخبرة الكافية
ولا ياتى الا بعد مجهود كبير

keko
09-23-2012, 23:50
طبعا الباك تيست ليس وحده من الممكن ان تعتمد عليه اثناء التداول فهو مجرد اختبار سريع فقط ولكن يجب عليك
ان تجرب اى استراتيجيه فى الحساب الديمو ثم بعد ذلك قم بتطبيقها على الحقيقى لكن الاعتماد على البك تيست وحده لا يكفى

bullot1568
09-23-2012, 23:52
لا الباكتيست هذا اختبار سريع للسوق وليس اختبار لحظى لحركةا هدا هو تلخيص جميع ما جاء به الاخوان وهكدا

dina
09-23-2012, 23:55
لا يا اخى الفاضل عليك اولا بتجريب الاستراتيجية فى الحساب الحقيقى والتدريب عليها جيدا
لتتحقق منها اما الباك تيست فيستخدم فقط لاختبار الاستراتيجبة بشكل سريع

ali1
09-24-2012, 02:08
السلام عليكم . لا اعتقد ان الباك تيست وحدها يمكن ان نحكم بها على الاستراتيجية . لان الاستراتيجية يجب ان تبقى على الاقل شهرين لكي نقوم بالتعديل عليها او احتساب نقاط القوة والضعف فيها . تقبل مروري . وبالموفقية لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

علاء بدران
09-24-2012, 02:11
لم اكن كنت اعرف اية الباك تيست شكرا لجميع الاعضاء
لهذا الوضوح الرائع

tarek22
09-26-2012, 17:06
السلام عليكم , اولا يجب الا تعتمد ابدا على نتائج الباك تست لانها غير صحيحة تماما و انا جربت انا وواحد صاحبي عملنا باك تست لاستراتيجية و كان ناجحا جدا بس لما جينا اشتغلنا لايف النتائج محالفة تماما

gigi
09-29-2012, 09:24
انا فى واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع
انه يجب ان لا نعتمد على الباك تست لوحده
ثم الحكم النهائي والصحيح يكون بتجريب الاستراتيجية
على واقع السوق في حساب ديمو لمدة كافية

shaimaa1
09-29-2012, 09:35
ما هذا وما معنى هل فى شرح تفصيلى عن هذا الموضوع وهل فعلا يختبر اى استراتجيه ويكشف هل الاستراتجيه جيده ام لا

elking
09-29-2012, 10:07
انا لا اثق فى اى باك تيست على الاطلاق لانه من الممكن ان يعطى اشارات خاطئة
ولكن من الافضل ان نستخدم الطريقة على الحساب الديمو وليس الباك تيست

ehap
09-29-2012, 11:17

egypt25
09-29-2012, 20:10
حسب نوع الاستراتيجية وطريقتها . لو ثابته الى حد ما يبقى الباك تيست زى الشارت العادى بالظبط
بس كمان فيه باك تيست بيرجعلك يخليى الشارت يشتغل زى كأنه شغال لايف

asmaa omar
09-29-2012, 20:12
الباك تيست لاى استراتيجيه ينجح بالفعل ولكن من المفضل
ايضا تجربتها مده ليست بالقصيره تجربه حيه حتى تتعرف على سلوكها

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 20:16
الباك تيست لاى استراتيجيه ينجح بالفعل ولكن من المفضل
ايضا تجربتها مده ليست بالقصيره تجربه حيه حتى تتعرف على سلوكها

يجب المرونه والتفاعل مع الاستراتجيه ويجب تجربتها على تشوف العامل النفسى لديك وسرعة تنفيذ الاوردر والاوقات المفضله للعمل عليها وهكذا

magic777
09-30-2012, 00:40
حسب نوع الاستراتيجية وطريقتها . لو ثابته الى حد ما يبقى الباك تيست زى الشارت العادى بالظبط
بس كمان فيه باك تيست بيرجعلك يخليى الشارت يشتغل زى كأنه شغال لايف

يعني ايه ثابته انت تقصد لو استراتيجيه مبنيه على ادوات مبتتغيرش كل فتره مثلا كأدوات التحليل الفني
هنا فعلا ممكن تستفيد من الباك تسيت لكن لو فيه مؤشرات هنا هيكون صعب انك تكتفي بنتيجه الباك تسيت

forexfun
10-05-2012, 19:11

jamalsale
10-05-2012, 21:36
الباك تيست يعطيك نتائج اولية فقط عن الاستراتيجيو المراد استعمالها
لكن التجربة الحقيقية هي الحسم في النتيجة

logly
10-06-2012, 05:09

issssou
10-06-2012, 22:18
بسم الله الرحمان الرحيم
بالتوفيق لك

yazeed
10-06-2012, 22:20
السلام عليكم
ليس كافي الباك استيج كي تحدد اذا كانت الاستراتجية جيدة او لا بل عليك تجربتها لمدة قصيرة

keeper207
10-06-2012, 22:31
لا فلابد من تجربتها لايف لمدة سنة على الاقل لبيان مدى قوتها و معرفة نقاط القوة و الضعف فيها

xtomorrow
10-07-2012, 03:47
لا فلابد من تجربتها لايف لمدة سنة على الاقل لبيان مدى قوتها و معرفة نقاط القوة و الضعف فيها

انا معاك في قضية لزوم تجريب الاستراتيجية على اللايف حتى نتفاعل معها جيدب
انما لا اتفق معك في المدة فسنة مدة كثيرة والاستراتيجية تجرب لشهر مثلا كافي

madoxegy
10-07-2012, 03:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم اخى الباك تست كافى لاختبار استراتيجية

egypt25
10-08-2012, 03:59
لو باك تيست بيشغل الشارت قدامك كانه لايف يبقى ممكن تعتمد عليه بس تكون متاكد انه بيجيب نفس الاسعار بالظبط
ولكن برضه محتاج تشتغل لايف عشان نفسية المتاجر والسوق شغال غير الباك تيست

magictrader
10-13-2012, 04:01

CoRLeoN300
10-13-2012, 15:52
بسم الله الرحمن الرحيم
الاستراتيجية بتعتمد على الباكتيست يا أخي
تحياتي

mannon
10-18-2012, 11:15
والله يمعلم انا شايف ان الباك تيست لازم الاول تحدد انت هتعملة لفترة قد اية مش معقولة نحكم على استراتجية مثلا من باك تيست اسبوع
انا شايف ان اقل حاجة عشان نقدر نحكم 6 شهور

mohamed ezzat
10-18-2012, 12:42
انت بتجرب الاستراتيجية فقط بالباك تيست وليس نجاحها او فشلها حكم نهائى عليها
لابد من تجربة الاستراتيجية فترة معقولة شهر او اثنيين للحكم عليها وعلى نتائجها

mahammed galal
10-18-2012, 13:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
انا جديد فى هذا المجال ولكن سوف اسأل من هم اقدم منى فى مجال الفوركس

sharif4
10-18-2012, 13:27
الباك تستي يعطيك فكرة فقط على مدى الطويلة للنجاح الاستراتجية ويجرب المتاجر فترة كافية لايف ليقف على قدرة المؤشر اوالأستراتيجية فى التعامل مع السوق والوقوف على سبياتها وايجابياتها ومحاولة تطويرها اذا اقتضت الحاجة الى ذلك او تركها بالكلية اذا لم يجد مايأملها فيها

xtomorrow
10-18-2012, 14:03

اكيد فالاستراتيجية لو نجحت على الباك تيست فاحمد ربك واعمل بها وانت مغمض عينك
لنما لازم تجربها خاصة على 2008 و 2009 لانهما سنتين استثنائيتين وبالتوفيق اخي

tahirou
10-18-2012, 18:53
لا اعتقد اخى العزيز ان الباك تست يكفى وحده لاختباااااار اى استراتيجية جديدة بل يجب ان يتم معه اختبار الفرصة الخية على الاستراتيجية لعدة اشهر ولكن ميزة الباك تست انه يقلل هذه الفترة لانك اذا قمت بعمل باك تست لعدة اشهر واختبار على الفرص الحية لعدة اشهر ستكون اختبارت الاستراتيجية فترة طويلة من الزمن