PDA

View Full Version : بخصوص نظام البونص الجديد و وصوله للأعضاء

mido elshabrawy
01-30-2018, 09:04
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
الأخوه الاعضاء الكرام اعضاء منتدي فوركس العرب
طبعا انا بقالي كتير غايب عن المنتدي و مش بدخل غير كل فترات كبيره جدا
و كل لما ارجع الاقي حاجات كتير بتتغير في المنتدي
و دي الحاجت الي المنتدي بيحاول يغيره بيحيث انه يتطور للأحسن و ده شئ كويس
نيجي بقي للي مش كويس
و هو بعض الاخوه اعضاء المنتدي
و يرايت محدش يزعل من كلامي لاني شايف ديما ناس كتير بتشتكي من تأخر البونص و تحميل أداره المنتدي السبب الاكبر
علي الرغم من أن السبب الحقيقي هو الاعضاء الغير ملتزمين
العرب خصوصا لازم يحسو بالفهلوا و انهم عملو ناصحين و انهم خدو اكتر من حقهم
انا قراءت في رساله لأستاذ اسمارت بيقول فيها ان الشركه مضيقه جدا لان المنتدي العربي فيه تجاوزات و مخالفات كتيره جدا مش موجوده في المنتدي الاجنبي
هي دي المشكله يا جماعه ان احنا الي بنعمل التجاوزات و الخالفات و احنا الي بناخر البونص علي نفسنا
عشان كدا بتلاقي المنتدي الاجنبي بيستلم البونص في ميعاده خلال اول اسبوع من الشهر و احنا نستني اسبوع و اثنين و ثلاثه عشان خاطر نستلم جزء من البونص و مش كله كمان
الألتزام هو الحل انك تكون أنسان ملتزم في حياتك في تصرفاتك في مهامك و مسؤلياتك هو ده الحل لكل حاجه في حياتك مش هنا في المنتدي و بس
مشكلتنا كعرب مع بعض اننا مش متلزمين بالقوانين و لازم نعمل البدع عشان نلتف حوليها
لكن تعالي كدا بقي خلي اي مشترك عربي يروح يشترك في منتدي اجنبي هتلاقيه ماشي زي الالف
مبيعملش غلطه و ملتزم بكل قوانينه ايه هو السبب متعرفش
ياريت يا جماعه نلتزم بقوانين المنتدي و بقوانين العمل فيه عشان نقدر نستلم البونص في ميعاده كل شهر زي الاول و عشان نخفف الضغط من علي المشرفين الي طالع عينهم معانا بسببنا برده و عشان نقدر اننا نستلم البونص الي ممكن الشركه اخر ما تزهق تلغي الحمله اساسا و ميكونش في بونص من الاساس ياريت نلتزم يا جماعه يااااااااااريت
و اسف علي الاطاله و اتمني دوام الصحه و التوفيق للجميع ان شاء الله

ehabbob
02-02-2018, 22:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك اخى العضو الكريم على طرح هذا الموضوع الرائع وانا معك فى ما قولته ولكن كونت اتمنى وضع ما يقلل من عدم التزام الغير ملتزمين بعقاب ما او بخصم بعض البونص وغيرها من ادوات الحزم المنتدى مستوى جيد ومع بعض التعديلات البسيطه يكون ممتاز
والله ولى التوفيق

Anas.Talaat2
02-03-2018, 13:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع يا أخى الكريم هناك بعض الأعضاء غير ملتزمين بالقواعد و القوانين و لكن ليس الكل هناك الكثير جداً ملتزمين و لكن فى الاخر الحسنة بتخص و السيئة بتعم و انا و اعوذ بالله من كلمة انا بضم صوتى لصوتك و بدعو الاعضاء غير الملتزمين للالتزام لصالح المصلحة العامة

kirollos.budggie
02-05-2018, 09:34
اخي الكريم السلام عليكم
شكرا جزيلا على هذا الموضوع القيم والمميز
انا عن نفسي استفدت من الموضوع
تقبل مروري

kkk
02-05-2018, 13:18
اولا انا احب ان اشكرك علي هذا الموضوع وثانيا كلامك مظبوط ولكن انا كنت اتمنى من الادارة انها تفهمنا ازاى نشتغل وعلى اساس البونص بيتحسب انا بعمل ردود بس مش بيجى عليها بونص

mohamed kamal fadel
02-05-2018, 13:37
اشكرك على هذا الكلام الجميل
لكن نحن لا نعرف نظام البونص ايه فى المنتدى هناك ردود المفروض نعرف الرد يساوى كام سنت
هناك لايك ايضا لا نعرف نظامه ايه ايضا التقييم كل هذه اشياء نود ان نعرفها من مشرفى المنتدى العربى

abdogh98
02-05-2018, 14:02
السلام عليكم أخي معك حق هناك بعض العرب المسؤولين سامحهم الله يقصرون في عملهم و هذا يحدث في العديد من المجالات على الأنترنيت مثل يوتيوب الذي لاحظنا أن العديد من الإخوة يتم غلق قنواتهم بدون سابق إنذار
شكرا و السلام عليكم

amine saddiki
03-03-2018, 18:54
اخي الفاضل هدا يخص الأعضاء غير ملتزمين بالقواعد و القوانين و لكن ليس الكل هناك الكثير جداً ملتزمين و شكرا

kiokimo
03-03-2018, 19:11
اتفق معك اخى الكريم فى هذا الموضوع ومشكورا على طرحه من الاساس ولكن اريد ان ازيد عليك انه يجب على المنتدى ان يقوم بوضع قوانين ولوائح صارمه تحتم كل من يشترك فى هذا المنتدى ان يلتزم بها وايضا ان يقومو بشرح لكل الاعضاء الجدد كيف يكون المشاركه فى المنتدى وكيف يكتب التعليق وان يكون هناك عواقب وجزائات لكل من يخالف ذلك وان يكون هناك جوائز قيمه الى الحساب المثالى الذى لا يوجد به مخالفات مما يشجع الكثير على عدم القيام باى مخالفات

skylol
03-04-2018, 00:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اتفق معك بالفعل حصل هناك تجاوزات ولكن الحمدلله الامر تم حله بمساعدة المشرف واعقد ما دفع البعض للتجاوز هو ان البونص الذي ييصل قليل جدا يعني الشخص يتعب وفي الاخير يصله بونص اقل بكثير من المتوقع الفورض تتم مساواتنا بالمنتدى الاجنبي حيث ان الرد في الاجنبي 20 سنت اما العربي 10 سنت؟

احمد نصر 22
03-04-2018, 00:57
بسم اللة
اخى الكريم فى بدايه الامر يجب ان نعرف لماذا اصبح البونص يتاخر الى نصف الشهر قريبا والمشكله تكمن فى ان نظام المنتدى اصبح يعتمد عى لالايك اكتر من المشاركات نفهسا حتى تضمن الشركه ان المشاركات مفيدة وغير مكررة ولكن المشله اتت عندما انشا يعض الاخوة جروبات لتبادل الايكات فيما بينهم وهذا يعتبر خطا من قبل العملالء ولكن الوقت اصبح يضيع فى فزر كل المشاركات حتى تضمن الشركه والمنتدى ان المشكاراكت فعلا تستحق البونص