PDA

View Full Version : مفهومان خاطئان عن سوق فوركس

stifleur09
10-23-2013, 17:07
هناك مفهومان خاطئان عن سوق فوركس اولهما ان العمل في هذا السوق يشابه اللعب في الروليت - واحد يربح كمية كبيرة من المال ويخسر الباقون. ومن الطبيعي تكون المجازفة كبيرة. ولكن فوركس ليس لعبة روليت، ففي تغير اسعار العملات تلعب قوانين معينة. أولاً تعتمد قيمة العملة المعينة علي مؤشرات اقتصاد البلد المعين. وثانياً تحددها أفضليات وتوقعات المتعاملين في السوق. وبالرغم من صعوبة عمل التوقعات لكنها ممكنة. ان العمل في سوق فوركس يؤكد ذلك نسبة لان التحليلات تتضمن ايجابيات اكثر من مصادفات.

إننا اليوم نجد ان المجازفة والمخاطرة جزء لا يتجزأ من القيام بنشاط عمل في ظروف السوق، اي ببساطة يمكن القول ان القدر الحقيقي لنجاح اي مشروع او صفقة يمكن ان يختلف عما كان متوقعاً عند إتخاذ القرار. ولكن المضاربة في سوق المال تعتبر الأكثر مجازفة وخطورة لانه يمكن الخسارة نسبة لتعقد وصعوبة التنبؤ بسلوكيات السوق ولا يمكن ابداً ضمان نتيجة إيجابية.أن هذه الحقيقة تنفر الكثيرين من العمل في سوق المال بالرغم من انه اصبح في متناول الجميع بفضل تكنولوجيا الإتصالات الإلكترونية والقاعدة الضخمة لتحليل المعلومات.

المفهوم الثاني الخاطئ هو أن ربح شخص ما يجب أن تعادله بالضرورة خسارة اخرين. ولكن المضاربة في سوق فوركس ليست هي في حالات كثيرة علي حساب تغير اسعار العملة، لأنة توجد مجموعة كبيرة من المشاركين يستخدمون عمليات تغيير العملات لاغراض أخرى (الاستيراد والتصدير، الاستثمار والسياحة) لا تلعب تذبذبات الاسعار لاوقات قصيرة دوراًٌ هاماً بالنسبة لهم. وبفضل حرية تغيير العملات العالمية الاساسية الحرة بسعر عائم يحدده العرض والطلب تصبح عملية تغيير العملة في حد ذاتها مصدر دخل، اي ان العملة هي بضاعة مثلها مثل اي بضاعة اخري.

إن سوق العملات حقيقة مثله مثل اسواق النقد الأخري لا يكون أبداً في حالة توازن. إن حالتة يمكن وصفها بأنها حالة بحث دائم عن توازن منزلق.

منور
10-23-2013, 17:47
ان كثيرا من الناس يعتقدون ان الفوركس يشبه لعبة القمار او ما شابه اشكال القمار وهذا مفهوم غلط لان السوق لا دخل للحظ فيها او انها مقامرة بمبلغ من المال

helbwer
10-23-2013, 18:16
السلام عليكم
شكراا لكل من عرف انواع الاخطاؤ التى تؤدى الى الخسارة
وليستفيد منة جميع الاعضاؤ التى تدخل واتمنى الخير للجميع

ayman.shosha
10-23-2013, 18:45
كنت وضعت استفسارى فى موضوع اخر مشابه لهذا
الا اننى لم اجد اجابة من صاحب الموضوع
وها انا اكرر سؤالى مرة اخرى

اذا كان ما تفترضه صحيح
وهو انه ليس بالضرورة لكى يربح شخص ان يخسر اخر
اذا اين تذهب اموال الصفقات الخاسرة
طالما ان ارباح شركات الوساطة من الاسبريد والسواب
وطالما كانت البنوك ما هى الا امين على اموال العملاء ومصدر تحديد اسعار العملات فقط..؟؟!!

abugoad
10-23-2013, 19:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
هناك تجار لديهم الملايين بل ربما المليارات من الدولارات في سوق الاسهم والفوركس وهؤلاء ربما يكونوا سبب عند إجرائهم لبعض الصفقات في هبوط أو ارتفاع العملة المقصودة من تداولاتهم

stifleur09
10-23-2013, 19:21
انت اذا خسرت فى صفقة ما على اى زوج فاعلم ان هناك
من ربح فى الجهة المقابلة والعكس صحيح فى حالة ان تكون انت الرابح
فهذه هى الدورة الفوركسية
يختلف عالمنا ( عالم الفوركس ) عن عالم البورصه فى اختلاف واحد فقط هو ان المتاجره هنا بالعملات وليس بالاسهم مثل البورصه
فمثل عالم البورصه تتم عمليات البيع والشراء فمثلما انت تريد البيع شخص اخر يريد الشراء
وبالتالى تنتقل النقاط من شخص الى اخر على حساب اتجاه الصفقه

mohamaher
10-23-2013, 19:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رائع هذا الموضوع بما فيه الشرح
تستحق كل الشكر والتقدير
تقبل مرورى

egy26
10-25-2013, 04:49
شكرا جدا يا اخى الفاضل على مجهودك العظيم لقد قمت بطرح موضوع مهم للغاية ومفيد جدا للاعضاء
خاصة التجار المبتدئين واتمنى من الله ان يجازيك خيرا ويوفقك

taki007
10-29-2013, 00:57
الفوركس له قانون وهو يوم لك و يوم عليك لكن التعلم و التعلم و التعلم بلا كلل أو تعب يمكنك من تجاوز هذا القانون إل قانون أخر و هو من جد وجد و من زرع حصد و هذا ما يصبو إليه كل متداول أما عن لعبة الروليت فقانونها فهو يوم لك و باقي الأيام عليك

falcon26
10-29-2013, 02:26
شرح مميز واكثر من رائع وانت قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة
مما يتيح للاشخاص المبتدئين فهم الموضوع بسهولة

east26
12-10-2013, 05:53
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق الفوركس والى الامام دائما

Asmaa_sema
12-10-2013, 07:24
فعلا هناك من يقول ان العمل فى هذا السوق ما هو الا قمار ولكن هذا خطأ جدا لا يوجد لعبة بها كل هذا الكم من الدراسة
والكتب اى لعبة تعتمد على الحظ اما الفوركس لا يعتمد ابدا على الحظ

الفهلوى
12-10-2013, 08:06
شكرا جزيلا يا اخى على الملحوظة بارك الله فيك
وجزاك الله كل خير والسلام عليكم ورحمت الله وبركاته

osamamamoon
12-13-2013, 00:55
اذا كان ما تفترضه صحيح

ahmedmido79
12-13-2013, 01:06
لا طبعا اكيد طالما فى واحد بيخسر يبقا التانى بيكسب
على حساب اللى خسر لان البنوك مجرد امين على الفلوس
شركة بتاخد سبريد معنى ده انه واحد بيخسر مقابل واحد بيكسب

nabile26
12-13-2013, 01:18
بسم الله الرحمن الرحيم
اخي اشكرك على هذا الشرح المتواض و تبيينك لبع الاخطاء التي قد تجعلك خاسرا و ارجو منك المزيد و السلام عليكم ..

latraaa
12-13-2013, 16:23
مشكور أخي الكيرم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها و هي بالفعل قوية و يمكن الإعتماد عليه إن شاء الله، أتمنى من الإخوة الكرام العمل عليها إ نشاء الله في المستقبل، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

ahmedelssaidy
12-13-2013, 16:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخي على هذا الموضوع الممتاز وهذا
الشرح الطويل وجهودك فيه كبير وانشاء الله المزيد من مواضيعك
وبالتوفيق للجميع

rsfbg2010
12-13-2013, 17:21
السلام عليكم جميعا
هذا من اكثر الاخطاء المنتشره وهوتشبيه
الفوركس بانه لعبه قمار ويعتمد على الحظ وهذا ليس صحيح
فالفوركس علم يحتاج الى مجهود وصبر حتى تستطيع تحقيق النجاح فيه

ashrafko
12-13-2013, 17:23
اخى الكريم انا اعتقد انة لابد من الاهتمام بهذا العمل لانة الافضل على الانترنت وبة الكثير من المميزات التى لا توجد فى اى مهنة اخرى

wolfryn
12-13-2013, 17:42
ما فائدة الستوكاستيك : هو تاكيد الدخول في الاتجاه الى ادا اردت الدخول بيع فتاكد انه فوق او يلامس خط 80 والعكس في البيع
لمادا فريم 30 د : حسب تجربتي اللتي لا تقل عن 3 شهور للاستراتيجية ال 30 د هو اكثر الفريمات اللتي تعطي شارات صحيحة للدخول كما تقل فيه شموع الدوغي اللتي اكرهها
ماهي نقاط عدم الدخول : اولا ادا كنت تريد الدخول شراء فتاكد ان السعر في 30 د ليس قرب الخط الاعلى للقناة والعكس في البيع
تاكد لعدم مخالفتك للستوك استيك - تحديد اخر قمة او قاع يجب ان تكون الشمعة الهاي بتاعها اكبر من الشمعتين السابقتين والتاليتين في القمة والعكس في القاع ولا تتسرع في الرسم والدخول
الستوب يفضل عدم استعماله اولا لانك سكالبر وثانيا انت تريد خطف بعض النقاط وليس 100 او 200 نقطة وثلثا انت في اتجاه الترند الدايلي ادا لا تقلق من انعكاس الترند لانه سيعود في اتخاد مساره سيعود ولو بعد ساعات
مدة فتح الصفقات : اولا افتح الصفقات وادهب لحالك - اغلق الميتاتريدر - وعد بعد ساعتين فما فوق اي ستكون على الاقل 4 شمعات قد اغلقت على فريم 30 د وفي معظم الاحيان تكون قد اصابت الهدف ان شاء الله.
عدد الصفقات المفتوحة : هي تبقى حسب راس مالك - ادا كان فوق 100 $ افتح 10 صفقات بلوت 0.02 للواحدة واحمد الله على ربحك ( المثال ينطبق على حسابي وشوف انت وحسابك عامل ايه)
الازواج : eur/usd - eur/jpy - aud/usd - nzd/usd - usd/chf وهي اكثر الازواج اللتى تخضع للقناة السعرية وتحترمها بشدة
ولاااااااا انصح باستعمالها على grp/usd نهائيا وقد تكبدت خسائر كبيرة من هدا الزوج اللعين
هل هناك خسائر في الاستراتيجية : اكييد لكن في حالات ادا كنت من الناس اللي ما تصبرش يعني لازم كل ساعات تفتح صفقات فلما ينعكس السعر تروح قافل الصفقات رغم ان السعر سيعود لمساره
ولو بعد ايام معدودة (^^) - ايضا التسرع في الدخول ... والتداول وقت الاخبار ... يعني لما تتداول وقت الاخبار اعلم انك خاسر خاسر... والبقية في حياتك .. الا ادا كنت محظوظ ..
llkkjjhhggjnnnnn

نور المعرفه
12-13-2013, 19:45
على الأقل يا جماعة لا يوجد من يستطيع إطلاق إشاعة كاذبة لكي يروج لسلعته الشخصية ، وحتى لو حدث ّلك فالحمدلله الأخبار مدها ضعيف في الفوركس أما بخصوص المال وأين يذهب سأقول لكم شياء ً برأيكم لودخل شخص لديه إدارة مال صارمة لسوق الفوركس بمبلغ مليار دولار وهذا الشخص من النوع الجبان وقد إختار عقد ميني لصفقاته ، وخرج من الصفقة رابحا 50 نقطة يا ترى ؟ كم ربح مع أنه دخل بعقد صغير ، إذا هل عرفتم أين يذهب المال . هذا والله أعلم .:tie:

Rambob
12-13-2013, 20:55
هناك تجار لديهم الملايين بل ربما المليارات من الدولارات في سوق الاسهم والفوركس وهؤلاء
ربما يكونوا سبب عند إجرائهم لبعض الصفقات في هبوط أو ارتفاع العملة المقصودة من تداولاتهم

salimned
12-13-2013, 21:05
السلام عليكم
مشكور اخي على المعلومات التي قدمتها بالفعل
يجب ان نفهم السوق جيدا ونحلله بطريقة صحيحة
واتمنى ان تفيدنا دائما بجديدك كي نتطور في هدا المجال
موفق اخي.

محمد أبو بكر
12-23-2013, 23:35
السلام عليكم و رحمته و بركاته
فعلا هناك من يقول ان العمل فى هذا السوق ما هو الا قمار
ولكن هذا خطأ جدا لا يوجد لعبة بها كل هذا الكم من الدراسة والكتب
و بالتوفيق للجميع

ahmedhawash
12-24-2013, 00:00
الفوريكس علم وليس ضربات حظ واللى بيعتمد على الحظ اكيد

هينتهى حسابه فى اسرع وقت وده بنشوفه كتير فى السوق الصعب ده

وهناك من الخرافات اللى بتحيط السوق والاشاعات

randa
12-24-2013, 01:11
فعلا الفكرتين من الافكار الخاطئه تماما عن السوق وعادة بيقولهم حد متعلمش ولا دخل السوق صح
الفوركس مينفعش تعتمد على الحظ فيه لازم تتعلم وتفهم عشان تكون متداول ناجح ..والسوق اكبر من ان خسارتك تعنى ربح الاخر والعكس

انس بن تن
12-24-2013, 01:17
كثير من بعض الاصدقاء لي قالو هذا لكن
انا اقول انو لا يشبه القمار نهائي وشكرا لطرحك ذلك المفهوم بالتووووفيق للجميع

DrAbeer
12-24-2013, 01:18
شكرا لك اخونا الكريم علي هاتان المعلومتان
صراحه لم اكن اعرفهما من قبل او بمعني اصح
انت وضحت المعلومه عنهما بارك الله فيك

heroo252
12-24-2013, 01:21
فعلا ناس كتير بتتعامل مع الفوركس على انك لما تكسب يبقى غيرك بيخسر يعنى قمار انما البايع والشاى بيستفيد لان الى بيشترى عملة بيشتريها لانة محتاجها هيستورد بيها شىء معين ححتى لوا شتراها وسعرها هبط بعد كدة

عالم فوركسي
12-24-2013, 01:39
الفوركس اخي ليس قمارا
هو دراسة و علم و لن يربح فيه الا المحترفون
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

rami007
12-24-2013, 04:19
السلام و عليكم
نعم يا اخي انا تفق معك
خاصتا في النقطة الاولي
الفوركس لا يشبه لعبة الروليث
و هو ليس قمار يا اخي
سلام تحيالتي
شكرا على الموضوع

forex4
12-24-2013, 22:23
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع
وبصراحة شديدة مجال الفوركس ليس مجالا سهلا او منضبط
بل هو مجال خطير ويحتاج للذكاء والمناورات للتعامل معه

WASEM DALLOUL
01-28-2014, 21:36
السلام عليكم
شكرا لك يا أخي الكريم على هذه المعلومة الجيده حول هذان المفهومان الخاطئان عن سوق الفوركس وبارك الله فيك وجزاك كل خير
وبالتوفيق للجميع

mghorab
01-28-2014, 21:37
السلام عليكم جميعا
هذا من اكثر الاخطاء المنتشره وهوتشبيه الفوركس بانه لعبه قمار ويعتمد على الحظ وهذا ليس صحيح فالفوركس علم يحتاج الى مجهود وصبر حتى تستطيع تحقيق النجاح فيه

Rambob
01-28-2014, 21:57
هناك تجار لديهم الملايين بل ربما المليارات من الدولارات في سوق الاسهم والفوركس وهؤلاء ربما يكونوا سبب عند إجرائهم لبعض الصفقات في هبوط أو ارتفاع العملة المقصودة من تداولاتهم

zamalkkawy
01-29-2014, 11:56
لم اجد اجابة من صاحب الموضوع

اذا كان ما تفترضه صحيح

army
01-31-2014, 20:04
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

forexman55555
03-06-2014, 20:11
من قال ان هذا السوق يشبه الروليت ؟ انا لا ارى سوق الفوركس هكذا
بل ان الفوركس سوق محترم و هو مهنة تحتاج مهارات خاصة

alaeddine
03-09-2014, 01:07
ان كثيرا من الناس يعتقدون ان الفوركس يشبه
لعبة القمار او ما شابه اشكال القمار وهذا مفهوم
غلط لان السوق لا دخل للحظ فيها او انها مقامرة بمبلغ من المال
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله.

maasofiane
03-09-2014, 01:31
ششكرا لك يا أخي عل هذا الموضوع الشيق و القيم
فقد صححت لي بعض المفاهيم التي كنت أعتقد أن الفوركس تنطبق عليها

salimned
03-09-2014, 01:38
السلام عليكم
بالفعل اخي الفوركس يجب ان نتعلمه
جيدا كي نستطيع العمل فيه و تحقيق ارباح
جيدة و هو ليس لعبة قمار او حظ كما يظن الكثيرون
موفق اخي.

نور المعرفه
03-10-2014, 15:03
​القمار لا مبدء علمي فيه رغم أنه في كثير من الأحيان يعتمد على النمط في الفوركس نحن حقاً نبحث عن النمط لكن لكي نستلهم من تاريخ السعر التوقع المستقبلي ، بارك الله فيكم أجمعيين .

azeddi
03-10-2014, 15:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم اما بعد
موضوعك شيق و رائع و نتمنى الاستمرارية

faridfrance
03-10-2014, 15:12
السلام عليكم
اذا كان ما تفترضه صحيح

melad
03-10-2014, 17:37
بسم الله الرحمن الرحيم : شكرا لحضرتك على التوضيح و فعلا فى بداياتى مع سوق الفوركس كنت بشوف مواضيع كثيرة على إن الفوركس مثل القمار و غير كل هذا إن فى أفكار مترسخة فى عقول الناس إن المتاجرة بشئ غير ملموس او شئ لا يرى بالعين المجردة فهو حرام او فى احسن الأحوال لعب عيال , شكرا

3_forex
03-16-2014, 04:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جزاك الله خيرا صديقى وبارك فى فاعلى الخير جميعا ربما يميل هذا الموضوع الى المساعدة وطرح النقاش ولهذا فائدة كبيرة على جميع من قرأ الموضوع لان كل معلومة فى الفوركس مهمة للغاية لنصل الى صفقات اكثر دقة إن شاء الله وتقبلوا مرورى وإن شاء الله خير للجميع
>
......................

balou1991
03-16-2014, 04:41
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد فعلا ناس كتير بتتعامل مع الفوركس على انك لما تكسب يبقى غيرك بيخسر يعنى قمار انما البايع والشاى بيستفيد لان الى بيشترى عملة بيشتريها لانة محتاجها هيستورد بيها شىء معين ححتى لوا شتراها وسعرها هبط بعد كدة اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

caf
03-21-2014, 21:48

shiksa
03-22-2014, 01:00
معروف سوق الفوركس او تداول العملات انه يوم فوق ويوم تحت
وطبعا كله متوقف ع خبرة العميل مع السوق وكيفيه ادارة راس المال الخاصة به
ولكل مجتهد نصيب
شكرا لكم

besnisse
03-24-2014, 01:36
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور اخي على الطرح المتميز و ان شاء الله يستفيد الكل من هذه المعلومات و الارشادات
بالتوفيق و دمت بالف خير و شكرا مجددا .

harimeche
03-24-2014, 21:52
كنت وضعت استفسارى فى موضوع اخر مشابه لهذا
الا اننى لم اجد اجابة من صاحب الموضوع

اذا كان ما تفترضه صحيح
وطالما كانت البنوك ما هى الا امين على اموال العملاء ومصدر تحديد اسعار العملات فقط..؟؟!!

ربمـــا يا أخ أيمن أن تكون على حســــــــاب الدولة أو على حســـاب

شخص حول أمواله إلى العملة التي ربحت فارق نقاطهـــــا

تحيااااااااااتي

waelmma
03-25-2014, 11:29
:)):p:tie: شكرا لك اخى على توضيح هذه المفاهيم الخاطئة وجزاك الله خيرا
على هذا المجهود الكبير فى توضيح هذه المفاهيم وجزاك اله خيرا اخى :o

محمد السيد محمد
03-25-2014, 16:19
شكرا على الموضوع وفعلا انت محق في كل ماقلته فيه
وتصحيح المفاهيم الخاطئة مطلب مهم للخبراء قبل المبتدئين ..

yopibianco
03-25-2014, 18:16
هناك تجار لديهم الملايين بل ربما المليارات من الدولارات في سوق الاسهم والفوركس وهؤلاء
ربما يكونوا سبب عند إجرائهم لبعض الصفقات في هبوط أو ارتفاع العملة المقصودة

a7med84
04-29-2014, 16:16
فعلا موضوع ان ربحك ده بيكون من خساره شخص اخر فى هذا السوق

ده حاجه انا مش مقتنع بيها فى هذا السوق لان الربح بيكمون من حجات تانيه ده سوق وعرض وطلب

karam22
04-29-2014, 16:22
مشكور اخي علي المعلومات القيمة

اتمني ان يعي الكثير هذا الكلام ويفهم معني المتاجرة ومدي تحقيق الربح فيها ما دمت ملتزم بالقواعد التي تحقق لك الارباح

scan
05-11-2014, 02:30
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

fatoma elsayd
05-11-2014, 03:34
السلام عليكم
شكرا جزيلا لك استاذى على الموضوع وعلى شرح وتعريف المفاهيم الخطأ الذى يراها معظم المتداولين المبتدئين
اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق :yahoo::happy:

tito5555563
05-11-2014, 03:42
سوق حقيقى من الممكن ان يتغير فى لحظة والتانية مع العلم ان الشمع اليابانية هيا نفسها تضرب بنفسها بعرض سعر السوق فى حالة انخفاض السعر او ارتفاعة فمن الممكن ان تكون رابح فى صفقة انت واثق من كوين شمعتها ولاكن هنا التحليل الصحيح هو ان كل الشموع الياباية ضد بعها البعض

forexman3
05-11-2014, 05:35
تسلم ياغالى على هذا الموضوع
ففى كثير من التاس الذين لايعلمون شيئا عن مجال الفوركس
يظنون ان هذا المجال هو مجال للمقامرة وهذا خطئ كبير
فهناك فرق بين المقامرة والحظ وبين التداول والعمل

menoer1248
05-11-2014, 08:54
ليس للسوق اي مفهوم اخر سوى ان السوق يتجهد في اتجاه معطيات اقتصادية او سياسية
هناك عملات تسير في اتجاه اقتصاد دولتها كلما قوي الاقتصاد قوية العلم وهلم جرا
شكرا اخي على الموضوع وتقبل اضافتي

latraaa
05-11-2014, 13:45
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تقدمت بها و التي أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام إن شءا الله و يحققوا الكثير منها إن شءا الله، كما أتمنى أن نراك في مواضيع اخرى أكثر قوة إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

sara ali
05-11-2014, 13:46
موصوع جميل جدا
واعتقد ان معظم الناس الذين يدخلون اول مرهه يعلمون انه كده
لكن بعد التعليم يجدونه شيئ تاني اخر
تقبل مروري اخي

chomehdi
05-11-2014, 14:26
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته شكرا جزيل الشكر على المعلومات
المهمة فلا فيها إفادة للجميع وننتظر منكم المزيد إنشاء الله

anamoody
05-11-2014, 15:24
بسم الله الرحمن الرحيم
اخى الكريم مش فرض عندما تكسب
تخسر شيء اخر فالفوركس له قوانين محدده
تعلمها حتى لا تعرف الخسارة
تقبل مرورى

nour elhouda
05-18-2014, 03:13
هناك مفهومان خاطئان عن سوق فوركس اولهما ان العمل في هذا السوق يشابه اللعب في الروليت - واحد يربح كمية كبيرة من المال ويخسر الباقون. ومن الطبيعي تكون المجازفة كبيرة. ولكن فوركس ليس لعبة روليت، ففي تغير اسعار العملات تلعب قوانين معينة. أولاً تعتمد قيمة العملة المعينة علي مؤشرات اقتصاد البلد المعين. وثانياً تحددها أفضليات وتوقعات المتعاملين في السوق. وبالرغم من صعوبة عمل التوقعات لكنها ممكنة. ان العمل في سوق فوركس يؤكد ذلك نسبة لان التحليلات تتضمن ايجابيات اكثر من مصادفات.

إننا اليوم نجد ان المجازفة والمخاطرة جزء لا يتجزأ من القيام بنشاط عمل في ظروف السوق، اي ببساطة يمكن القول ان القدر الحقيقي لنجاح اي مشروع او صفقة يمكن ان يختلف عما كان متوقعاً عند إتخاذ القرار. ولكن المضاربة في سوق المال تعتبر الأكثر مجازفة وخطورة لانه يمكن الخسارة نسبة لتعقد وصعوبة التنبؤ بسلوكيات السوق ولا يمكن ابداً ضمان نتيجة إيجابية.أن هذه الحقيقة تنفر الكثيرين من العمل في سوق المال بالرغم من انه اصبح في متناول الجميع بفضل تكنولوجيا الإتصالات الإلكترونية والقاعدة الضخمة لتحليل المعلومات.

المفهوم الثاني الخاطئ هو أن ربح شخص ما يجب أن تعادله بالضرورة خسارة اخرين. ولكن المضاربة في سوق فوركس ليست هي في حالات كثيرة علي حساب تغير اسعار العملة، لأنة توجد مجموعة كبيرة من المشاركين يستخدمون عمليات تغيير العملات لاغراض أخرى (الاستيراد والتصدير، الاستثمار والسياحة) لا تلعب تذبذبات الاسعار لاوقات قصيرة دوراًٌ هاماً بالنسبة لهم. وبفضل حرية تغيير العملات العالمية الاساسية الحرة بسعر عائم يحدده العرض والطلب تصبح عملية تغيير العملة في حد ذاتها مصدر دخل، اي ان العملة هي بضاعة مثلها مثل اي بضاعة اخري.

إن سوق العملات حقيقة مثله مثل اسواق النقد الأخري لا يكون أبداً في حالة توازن. إن حالتة يمكن وصفها بأنها حالة بحث دائم عن توازن منزلق.

موضع مهم جدا ومميز لان توضيح الصورة الحقيقية للفوركس الفرق بينة وبين القمار امر مهم والامر الثانى ان ربحك لا يعنى خسارة الاخرين فجزاك الله خيرا

سمير تيارت
05-19-2014, 18:57
على الأقل يا جماعة لا يوجد من يستطيع إطلاق إشاعة كاذبة لكي
يروج لسلعته الشخصية ، وحتى لو حدث ّلك فالحمدلله الأخبار مدها
ضعيف في الفوركس أما بخصوص المال وأين يذهب سأقول لكم شياء ً
برأيكم لودخل شخص لديه إدارة مال صارمة لسوق الفوركس بمبلغ مليار
دولار وهذا الشخص من النوع الجبان وقد إختار عقد ميني لصفقاته ، وخرج من الصفقة رابحا 50 نقطة يا ترى ؟ كم ربح مع أنه دخل بعقد صغير ، إذا هل عرفتم أين يذهب المال . هذا والله أعلم .

صلاح2014
05-19-2014, 20:28
السلام عليكم
شرح مميز جداا وان شاء الله الكل يستفيد من موضوعك الجيد
وان شاء الله تعم الفائدة على الجميع يااارب
والسلام عليكم ورحمة الله

INTHENAMEOFALLA
05-19-2014, 20:32
لعبة الروليت ليس لها علاقة بالفوركس طبعاً ولكن المفهوم الثانى ممكن ينطبق على الفوركس اكثر لان من الطبيعى اذا كسبت انا صفقة بيع خسر المتاجر الذى دخل صفقة شراء

Moha New
05-19-2014, 20:54

nabile26
05-19-2014, 21:00
نعم اخي الكريم
انت الصوب لهدا المفهوم ولكن انا كنت هكدا اعتقد مثلهم ولكن صححت خطاي و السلام عليكم و شكرا.

HemzaM
05-19-2014, 21:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخي الفاضل حقيقة شتانا بين مشرق و مغرب
ما كان للفوركس ان تكون له اي صلة مع الروليت يا أخي فهدا مفهوم خاطئ جدا لدى الكثير فمعك الحق فيما اشرت في هدا الموضوع
بالتوفيق للجميع .

maghribia
05-19-2014, 21:23
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

ان اصعب شيء ف يالفوركس هو ان يكون المتداول لديه
مفهوم خاطيء عنه و هذا لانه قد يجعله يخسر اكثر
تقبل احتراماتيى

soooonor
05-19-2014, 21:32
الفوركس يختلف تماما عن الروليت او المقامرة فهو بعيد تماما عن الحظ و لكنه عمل جاد يعتمد على دراسة السوق و فهم الحالة الاقتصادية فى العالم و التحليل الفنى للشارت حتى يمكن ان نعطى توقع لإتجاه حركة السوق

ilyes chaieb
05-19-2014, 21:40
انا ارى ان النقطة الثانية بالموضوع خاطئة حيث عند وجود رابحين اكيد دى اموال الناس الخاسرة
هو يعنى ان لم يكن كذلك , طيب الارباح من اين تأتى يعنى الاموال منين !!؟
تقبل مرورى
-----------------------

maghribia
05-19-2014, 21:43
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

هناك فعلا مفاهيم خاطءية قد تتكونف ياذهان المتداول
و هذا مرده الى عدم التعلم الجيد للفوركس
تقبل احتراماتيى

الربح من الفوركس
05-19-2014, 23:34
اخى الحبيب ان الفوركس علم ودراسة ولابد من تعلمها حتى تتمكن من العمل بة والربح من خلالة فهو ليس قمار يعتمد على الحظ وبالتووفيق للجميع

rojan22
05-19-2014, 23:42
السلام علیکم، فورکس لیس کالرولیت،
فی الفورکس ممکن جدا أی واحد یکون خطواته علێ اٶسس علمیه أن یربح و یبتعد من المخاطر،
هناك الکثیر من عوامل متابعة الأسعار و الشاطر من یستعملهم بشکل صحیح، بالتوفیق

anawri1996
05-20-2014, 00:58
بسم الله الرحمان الرحيم اما بعد السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته اخي بالنسبة الي موضوعك هذا اشكرك عليه واتمني لك التوفيق في عملك ودمت وفي لنا والي المنتدي تقبل مروري

shellfish_ssa
05-20-2014, 01:00
بسم الله والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخي الكريم شكرا جدا على الموضوع القيم والشرح الرائع ونتمنى المزيد من المشاركات الفعاله انشاء الله وبالتوفيق للجميع

AMLAK
05-20-2014, 03:13
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان هناك
تجار لديهم الملايين بل ربما المليارات من الدولارات في سوق الاسهم والفوركس وهؤلاء ربما يكونوا سبب
عند إجرائهم لبعض الصفقات في هبوط أو ارتفاع العملة المقصودة تحياتي للجميع

حليس مختار
05-23-2014, 17:52
انا احب ان اوجه اليك خالص الشكر والامتنان
لهذا الموضوع الممتاز والغاية فى الاهمية والمفيد جدا ويكون
الرابح الاكبر هم الاعضاء المبتدئين فى سوق

الفوركس والى الامام دائما

host
05-30-2014, 23:25
انا سعيد جدا بهذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

Moha New
05-30-2014, 23:46

شكرا لك اخي على الموضوع وان شاء الله يستفيد الجميع ويفدنا الجميع بخبرتهم

بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 09:46 PM ---------- Previous post was at 09:45 PM ----------

شكرا لك اخي على الموضوع وان شاء الله يستفيد الجميع ويفدنا الجميع بخبرتهم

بالتوفيق ان شاء الله

صلاح2014
06-04-2014, 13:02
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخى العزيز بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام
على اشرف الخلق سيدنا وحبيبنا محمد الامين وهدا الموضوع والخطاين فعلا شاعا اخى شكرا لتحديرك منهن اخى الكريم
وتقبل تحياتى والسلام عليكم ورحمة الله

gehad87
08-22-2014, 08:29
هو يشابه الروليت في حالة واحدة لو انت داخل ما تعرفش اي حاجة وناوي ترمي فلوسك زي ما الصياد بيرمي الشبكة
يتطلع بفلوس او تطلع فاضية
بس سوق الفوركس بقا مش زي البحر على طول لا وازيد كمان ..ز ان ممكن وان داخل لا تفقه شيئ وترمي الشبكة
ممكن ياخد الشبكة كمان ومايسبهاش تطلع فاضيه
بمعنى انه يخسرك فلوسك

AMLAK
08-23-2014, 13:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع الفوركس له قانون وهو يوم لك ويوم
عليك لكن التعلم و التعلم و التعلم بلا كلل أو تعب يمكنك من تجاوز هذا القانون إل قانون أخر و هو من جد وجد و من زرع حصد و هذا ما
يصبو إليه كل متداول أما عن لعبة الروليت فقانونها فهو يوم لك و باقي الأيام عليك تقبل مروري مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

key
08-25-2014, 03:46
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

YMTMAX
08-29-2014, 08:37
مشكور على ما قدمت من مجهود ولك
جزيل الشكر .. وأتمنى أن يستفيد كل
المبتدئين من هذا الموضوع الشيق وننتظر
منك المزيد ..

ProForex
09-01-2014, 13:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ايضا اتفق معك ليس بالضرورة أن صفحتك خاسر لكي يربح أحد آخر على ما اعتقد وبالتوفيق للجميع

zinga11
09-04-2014, 11:33
تحديد الربح والخسارة في سوق التداول بالعملات يكون عن طريق معادلة بسيطة وهي أن الربح أو الخسارة
يساوي عدد العقود (اللوت) مضروباً في قيمة النقطة ومضروباً في عدد النقاط التي تغير فيها السعر صعوداً أو هبوطاً

YMTMAX
09-22-2014, 03:50
مشكور على ما قدمت من مجهود ولك
جزيل الشكر .. وأتمنى أن يستفيد كل
المبتدئين من هذا الموضوع الشيق وننتظر
منك المزيد ..

nabigha
09-22-2014, 04:02
اعتقد انه شرح مميز واكثر من رائع وانت
قمت بشرح الموضوع بطريقة مبسطة و ان شاء
الله يستفيد الكل من هذه المعلومات و الارشادات

هيثم سيد
09-22-2014, 06:50
كلامك صحيح فاى جديد في الفوركس يدخل علي انة سيقوم بلعبة او قمار ومنة يستطيع ان يستذكى ويربح منة الكثير بطريقة لا تعقل ولكن من يتعمق فعلا في الدراسة والاهتمام يجد نفسة امام عالم كبير يجب علية البحث كثيرا فية وتعلمة جيدا حتى يستطيع ان ينجز فية

men
10-06-2014, 03:47
شرحك هذا وضح لى العديد من الامور المهمة فى الفوركس وطبعا احب ان اشكر حضرتك على طريقة سرد الموضوع
بطريقة سهلة وبسيطة تتيح للمبتدئين فهم الموضوع بسهولة بدون تعقيدات

thabt
10-29-2014, 00:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي طبعا هناك بعض الناس فاهمة الفوركس خطا الفوركس ليس مخاطرة ومجازفة الفوركس علم وعمل

aya80
10-29-2014, 00:53
حضرتك شرحت مفهومان انا في بداية معرفتي بالفوركس شعرت بهذه الحيرة وبحثت عن الكثير من الموضوعات تخص هذا الشأن
شكرا لحضرتك على الموضوع وعلى اسلوبك السهل في طرح الموضوع

YMTMAX
10-31-2014, 12:19
معلومات قيمة ودرس جميل .. لك كل الشكر
على طرح هذا الموضوع المميز حقا وأرجو لك
دوام التقدم والتطور مع المزيد من الأنجازات في
هذا المجال ..

forexabdo2014
10-31-2014, 14:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

en9med7at
11-01-2014, 23:46
بصراحة الشرح باين فية المجهود الكبير رغم انى ممكن للاسف مش فهماها اد كدة بس اكيد هقراها تانى وتالت وعاشر
حتى احاول ان افهم هذا المؤشر انشاء الله شكرا ليك كثيرا على مجهودك

moamen mostafa shaker
11-11-2014, 23:20
اخي الكريم بالفعل مشكور علي هذا الشرح الرائع ووالطرح الطيب لهذة المقالة لذا احب ان اوضح في هذا التعليق ان الفوركس هو سسوق تداول العملات وان ارتفاع سعر عملة ما يعني انخفاص سعر العملة المقابلة وان كلا العملتين عائمين وليسو مدعمين

balou
11-12-2014, 00:55
اخي شرح كويس و مفيد
اعتقد سيستفيد منه كل الاعضاء

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

nnrtnn
11-12-2014, 01:01
بارك الله فيك معلومة مفيدة و رائعة، بإذن الله أخذ بعين الإعتبار مفهومك لتحسين تعاملي في سوق الفوركس
بالتوفيق للجميع

antonioforex
11-17-2014, 18:57
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديم هده المفاهيم حول سوق الفوركس لان الكثير من التجار لا يعرفونها جيدا
و اتمنى ان تفيدنا بالجديد دائما اخي الكريم.

samir33
11-23-2014, 18:54
شرح ممتاز لفهم آلية عمل سوق الفوركس و تحركات الاسعار لمختلف العملات
و اكيد سسب المفاهيم الخاطئة ان غالبية من يدخل الفوركس ليس له له خلفية علمية

medo2013
11-23-2014, 19:00
لابد عشان تدخل للفوركس تكون عامل حسابك على المعرفة وان تاخد خلفية تعطيك الاحقية فى الدخول الى السوق والتعامل معهة لتسهيل التجارة فى الفوركس وهذا امر هام للغاية ومربح وتانى حاجةم معرفة تحركات السوق

جوكر الفوركس
11-23-2014, 19:39
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

يخطئ من يظن انه سيربح الملايين من الفوركس مرة واحدة
فالفوركس كالحياة لابد وانت تمشي ان يسقطك في احد المرات حجر فتنهظ ومرة اخرى واخرى الى ان تكبر وتصبح صاحب خبرة
فيندر سقوطك
تقبل مروري موفق باذن الله

doaa sary
11-23-2014, 19:58
اولا الفوركس مش لعبة دة لية كتب وفيديوهات وفى كورسات كمان
يعنى علم مش لعبة ومش لازم نتساهل ف الفهم
ثانيا الخسارة بالفعل اكتر من الناس اللى بتكسب

esshazly
12-07-2014, 06:28
السلام عليكم ... من جد وجد و من زرع حصد و هذا ما يصبو إليه كل متداول أما عن لعبة الروليت فقانونها فهو يوم لك و باقي الأيام عليك ... بالتوفيق ان شاء الله اتمني للجميع العلم النافع القويم

xdorex
12-13-2014, 16:44
الكثير من الاشخاص يدخلون الى عالم الفوركس بسبب الافكار او الاعلانات التي يرونها وتكون مغربه جدا بحيت
تهر لك انك تستطيع ان تصبح مليونير في اسبوع - وعند الدخول الى هدا لسوق تجد الحقيقة مغايرة تماما

baite
12-13-2014, 19:03
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا موضوع سيفيد الكثير من المبتدئين ان شاؤ الله
مشكور عليه اخي الفاضل

abdelhak redouane
12-13-2014, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح المقدم لكني لا اوافقك الراي ان التجارة في سوق الفوركس اشبه بلعب الروليت لان التداول يتم عن طريق معطيات ملموسة وعن طريق تحليلات مقننة من طرف خبراء في المجال
بالتوفيق للجميع

mr-x
12-13-2014, 21:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتى لكل الاعضاء الكرام اعضاء منتدانا منتدى الفوركس العربى وكل الشكر لك اخى الكريم على موضوعك بخصوص مفهومان خاطئان عن سوق الفوركس تقبل تحياتى وبالتوفيق

alaa eldeen
12-15-2014, 12:55
كل الشكر والتقدير لك اخى الكريم بشان موضوعك الذى يتحدث عن تصحيح المفهومات الخاطئة عن الفوركس وكل الشكر والتقدير للاعضاء الكرام الذين يريدون الارتقاء بهذا المنتدى

Saudi
12-15-2014, 14:08
السلام عليكم عالم الفوركس بسبب الافكار او الاعلانات التي يرونها وتكون
اوافقك الراي ان التجارة في سوق الفوركس اشبه بلعب الروليت
وعند الدخول الى هدا لسوق تجد

abdoute
12-15-2014, 14:53
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى النوفيق لجميع من يفيدونا بهذه المواضيع الجميلة والمفيدة
مشكور اخي الفاضل على مشاركتك لنا هذا الموضوع الجميل حقا
.اتمنى من لله عز وجل ان يجزيك عن عملك

مصطفى حمدان
12-15-2014, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل انا معاك سوق الفوركس ليس حظ وكذلك ليس قمار فهو مبنى على العلم ولذلك لابد ان نجد به الكثير من الخاسرين وهم من لم يتعلموا جيدا ومن يعتقدون انه ضربة حظ او قمار

samir33
01-26-2015, 19:24
من المعلوم الربح و الخسارة في سوق الفوركس ليست مرتبطة بالاخرين
يعني ممكن يربح الجميع و ممكن يخسر الجميع اما فيما يخص توقعات اتجاه الاسعار
فكل حسب خبرته و دكائه يمكنه من معرفة اتجاه السوق

ibrahim forex
02-25-2015, 23:30
ان كثيرا من الناس يعتقدون ان الفوركس يشبه لعبة القمار او ما شابه اشكال القمار وهذا مفهوم غلط لان السوق لا دخل للحظ فيها او انها مقامرة بمبلغ من المال

Wassa04
02-26-2015, 19:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مقال جمييل و رائع شكرا لك اخي الكريم
على هذا المجهود بالتوفيق لك تقبل مروري

MohaNew
02-26-2015, 20:14

شكرا لك اخي على الموضوع وبالفعل كل شيء قلته صحيح وصححت مفهوم الناس الخاطئ

بالتوفيق لك وللجميع

Federerista
04-29-2015, 16:00
اخي الفوركس ليس كما يعتقده البعض مجرد لعبة لا يا اخي الفوركس هو سوق يتم فيه بيع وشراء حقيقيان وليس ان هناك من يتلاعب بالسعر
لكي يحقق ارباح ولكن هناك حروب طاحنة في الفوركس اخي

معتصم سباعنة
04-29-2015, 16:34
اشكرك اخي جزيل الشكر على هذه المشاركة الرائعه - بالتوفيق
تقبل مروري

islammowafy
05-17-2016, 16:57
السلام عليكم شكرا اخي الغالى على مجهودك فى نقل مثل هذه المواضيع الرائعة
اتمنى انو جميع اعضاء منتدى فوركس مصر يستفادوا من هذا الطرح الجميل
موضوع جيد وانا فهمت حاجات مش عارفها
وتمنياتي بالربح الوفير للجميع بدون استثناء

TGOD
06-07-2016, 18:17
لفوركس له قانون وهو يوم لك و يوم عليك لكن التعلم و التعلم و التعلم بلا كلل أو تعب يمكنك من تجاوز هذا القانون إل قانون أخر و هو من جد وجد و من زرع حصد و هذا ما يصبو إليه كل متداول أما عن لعبة الروليت فقانونها فهو يوم لك و باقي الأيام عليك
تقبل مروري

nonam
11-05-2016, 19:02
السلام عليكم .... الحقيقة ان معظم الناس بيكون عندها فمررة ان الفوركس من الممكن ان تعمل منة الملايين في الضربة الواحدة ومن الممكن ان يكون عندك الكتير من الاموال بس الحقيقة ان التعامل مع التداول الخاسيرن فية اكتر بكتير من الرابحبن خد بالك من السوق

adamarwan
11-05-2016, 20:11
نعم اخى لبد لبد من ان تجرى
التعديد على البينات التى لك فى راساك
على هدا المجال وان تتمكن من ان تتحسسن الى الافضل فيه
وحظ موفق

mariamrz
11-18-2016, 01:36
كلامك صح اخى فعلا ف كتير بيظن ن الفوركس هو نوع من الحظ او لعب القمار تتدخل السوق يا تتضرب وتربح ملايين او تتضرب وتخسر كل امواللك
ومايعرفوش انه نوع من التجاره زى اى تجاره محليه ولكنها فقط ع الانترنت وهى بتحتاج لتركيز ودراسه وتحليل ووقت وجهد
بالتوفيق