PDA

View Full Version : مبتدئة وضيفة جديدة

raimas
10-24-2013, 00:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحية مليئة بالتفاؤل والنجاح المستمر بإذن الله

أود أن أستفسر أنا تسجلت في المنتدى بعد أن رأيت الاعلان في موقع أرباحي.نت وفهمت أنه بكل رد أو موضوع نحتسب نسبة من المال المهم، الذي لم أفهمه هو كيف يمكنني ربح هذا المال وكيف يمكنني أخذه علما أنني لما تصفحت المنتدى وجدت اقسامه صعبة علي وقبل أن أتسجل كنت أعتقد أنه منتدى عادي لأن هوايتي هي كتابة المواضيع في المنتديات والمشاركات الكثيرة ولكن ليس في منتديات تداول العملات

طيب كيف لي الان كتابة مواضيع وردود مفيدة :)

اتمنى ان اجد الجواب في اسرع وقت

sanadiab
10-24-2013, 01:04
مرحبا بكى فى المنتدى
اولا المنتدى بيقدملك فرصه تتعلمى عن طريق البوستات الى هاتردى عليها
وهاتخدى على كل رد بونص البونص ده بيتجمع فى حسابك لكل اول شهر وبيتحول لحسابك فى الشركه
وبتاجرى بيه يعنى هاطبقى الى اتعلمتيه فى المنتدى فى حساب حقيقى يفلوس حقيقيه بس البونص للتجاره بس يعنى ينفع تسحبى ربحه فقط . بس انصحك انك تتداول حاليا على حساب تجريبى علشان تبتدى تمارسى وتجربى ال بتتعلميه
ان شاء الله موفقه

doola2020
10-24-2013, 05:05
الموضوع سهل يا أختي الفاضلة وعلي فكرة هذا الموقع اللي هو ارباحي نفس الموقع اللي دلني علي هذا المنتدي الرائع وكانت البداية بالنسبة لي

waelmma
10-24-2013, 08:43
:tie::p:woo: انصحك بالدخول على القسم التعليمى بهذا المنتدى
ومشاهدة الفيديوهات المختلفة واقراى هذا الكتاب http://www.kutub.info/library/book/2683

malak558
10-24-2013, 13:52
المبلغ اللى بتكونيه هنا من المشاركات بيكون عباره عن بونص
البونص راس مال للتداول غير قابل للسحب لكن اى ارباح بتتحقق منه ممكن تسحبيها

Saadqnet
10-24-2013, 14:22
ستحصلين على كل رد في هذا المنتدى على ٠.١$ على كل رد بشرط ان يكون الرد ضمن شروط المنتدى سيحول هذا الرصيد على شكل بونص على حسابك التجاري في شركة انستا فوركس اي لتحصلي على البونص يجب ان تفتحي حساب في شركة انستافوركس و ستجدين شرح فتح الحساب بالصور في القسم المتعلق بالمنتدى البونص لا يمكن سحبه و لكن المتاجرة به و تحقيق الارباح منه ثم يمكنك سحب ارباحك

doaa mohammed
10-25-2013, 03:27
ستحصلين على 1 دولار لكل 10 ردددود ليكى فى المنتدى والفلوس دى مش ليكى الحق انك تسحبيها لا دى بتدخلى السوق بيها تعملى صفقات والارباح الى تعود عليكى من الصفقات دى الى تقدرى تسحبيها بالتوفيق

rsfbg2010
10-25-2013, 18:05
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز البونص ده بيتم تحويله الى حسابك فى شركه انستا
لكى تتاجر به فى الفوركس ومن الارباح التى تحققها من البونص
يمكنك سحبها بالتوفيق لك

أحمد بيكس
11-30-2013, 17:46
أختي يجب أم تقومي بالرد على المواضيع بردود تكون غير قصيرة وبالتالي يتم احتساب البونص على هذا الأساس ولكن احذري النسخ يمكنك مثلا طرح أسئلة وتاخذي عليها بونص

billal.dermouchi
11-30-2013, 17:47
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته اخي الكريم جزاك الله خير علي موضوعك الكريم انت لو فتحت حسابك اسالامي مش حيكون موجود النظام ده ب هو عبارة عن ناتج عمليه تحويل الصفقة المبيتة الى يوم الدفع الجديد لتبديل التاريخ السابق للصفقة بالتارخ الحالى ويتم تبيين مبلغ هذا الدفع فى حساب العميل بالمقدار الزائد او الناقص الذى هو الفرق بين سعرى الفائدة:

forexman55555
12-17-2013, 00:39
الربح هنا يبدأ بأن تعلمى تعليقات فى المنتدى ثم يتحول البونص من المنتدى
الى الحساب فى انيستا ثم بعد ذلك تتاجرى بالبونص و تسحبى ارباحك

رزق ديريه
12-17-2013, 14:08
المنتدى هو لتداول الفوركس (العملات ) وليس منتدى عادي

كل رد يحصل علة 10 او 5 سنت حسب القسم ....ثم تحول البونص الى حساب حقيقي و يبدأ التداول فيه و تحقيق ارباح ...

بالتوفيق

harimeche
03-16-2014, 01:09
الســـلام عليكم ورحمة الله

أهلا وسهلا أختـــــي نورت منتدانا الغـــالي

هدا منتدى تـــابع لشركة إينيستا فوركس

يقدم لك بونص 10 سنت على كل مشـــاركة

سواء كان ردا أو موضوعـــا ويجب أن تكون المشـــاركات

هـــادفة ودو معنــــى تحيااااتي / وبالتوفيق

mta1
03-22-2014, 04:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على الرسول الكريم وعلى اله وصحبه اجمعين وعلى من تبعهم باحسان الى يوم الدين اما بعد
جزاكم الله خيرا شباب معلومات قيمة استفدت منها فعلا وكانت ذا نفع كبير لى واصلوا التقدم وتقبلوا تحياتى
..
............................................

ilyes chaieb
04-10-2014, 16:04
بالفعل اخى انت تحصل على 10 سنت على كل رد او موضوع تعمله و البونص هذا يحول على حسابك بالشركة بهدف المتاجرة عليها و من ثم سحب الارباح و البونص لا يسحب مهما كان قيمته
تقبل مرورى

soooonor
04-10-2014, 17:35
اهلا بك فى منتدى فوركس العرب

البونص الذى تحقيقه عن طريق المشاركة فى موضوعات المنتدى او كتابة موضوعات جديدة لا يمكنك الحصول عليه و لكن تستخدميه فى تجارة العملات الاجنبية ..., دة علم كبير و يحتاج الى دراسة لفهمه قبل العمل ...فهل انتى مستعدة لذلك ؟؟؟

RomanyMoreed
04-19-2014, 13:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شوف حضرتك ممكن تعمل بونص من الردود ووتربط حساب المنتدي بحساب انيستا وتتاجر والارباح بتاعت البونص تسحبها

تحياتي

a7med84
05-26-2014, 02:11
اختى الكريمى عموما المنتدى هنا للتعلم وانتى على حسب وقتك مع السوق وخبرتك هتكون ردودك بشرط الالتزام بقوانين المنتدى هنا
وبالتوفيق فى التعلم لاى مبتدئ والله المستعان

ALIGENERAL
05-26-2014, 02:24
السلام عليكم
اختي العزيزة نفس سياسة باقي المنتديات وقوانينها بس الفرق انه هنا الردود تحتسبلك فلوس بونصات تتاجري بيها على انت تكون الردود والمواضيع في صلب مواد المنتدى
تحياتي

chokrito
05-27-2014, 12:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
بعدما تكتسبي خبرة كافية عن الفوركس راح تكون عندك بعض المعلومات الي يمكن ان تدونينها في موضوع

---------- Post added 05-27-2014 at 10:42 AM ---------- Previous post was 05-26-2014 at 10:42 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
لما تتعلمالفوركس اخت راح تعرفي تدوين المواضيع انشالله

besnisse
06-30-2014, 20:44
اختي الكريمة حقا انك تاخذي عن كل رد
او موضوع مبلغ 0,1 دولار و بعد تجميعه
يصلك الى حسابك في اينستافوركس و هي شركة وساطة للتداول على العملات
و لا يمكنك سحبه بل المتاجرة به
و الارباح التي تجنيها هي التي يمكنك سحبها
بالتوفيق لك

allam1965
06-30-2014, 21:05
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام وأنتم بخير ورمضان كريم

حسب ما فهمت أنه بكل مشاركة يضاف لك رضيد 10 سنتات يتم تجميعها وتحويلها إلى حساب التداول في شركة انستا فوركس شريطة أن يتم تفعيل حسابك على منتدى فوركس العرب وحسابك مع شركة انستا فوركس وربط الحسابين معا. والله الموفق

xdorex
07-16-2014, 18:20
يمكنك البدأ في تعلم كيفية التداول في الفوركس عن طريق الكتب التعليميه التي تتكلم عن الفوركس بشكل عام ومفصل
وقد يكون المنتدى فقط سبب لتعرفك عنلى المجال من يدري سبحان الله

kachary
07-16-2014, 22:07
ادا كنتي تضني ان المنتدى يعطيك ارباح على المشاركات وتسحبينها مباشرة فانت قد اخطاتي الفهم
المنتدى يعطي بونص ستتاجرين به والارباح تأخديها

karam22
07-16-2014, 22:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو المفروض ان سكون هناك فكرة كبيرة عن مجال الفوركس عشان تبقي عضوة فاعلة في المنتدي .................................
بالتوفيق ......................

بشير حمدان
07-16-2014, 22:12
السلام عليكم
الفوركس مجال واسع ويحتاج الى بعض الوقت لفهمه وعائده المادى ملموس عكس الطرق الاخرى للربح من النت . هتكتبى مواضيع بالكوم وفى الاخر كام سنت . توفرى وقتك احسن ...

zyzo
07-17-2014, 10:51
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل اهلا وسهلا بك في منتدانا الرائع هذا
ماعليك سوى قراءة المواضيع و الردود من الاعضاء
الذينا سبقوك ثم فهم الرد جيدا وهكذا ستتعلم
و بالله التوفيق للجميع

ishytower
07-30-2014, 14:41
السلام عليكم اختي الكريمه اولا يجب عليكي تعلم الفوركس وان تكتبي هنا في المنتدي ماتعلمتيه وان تشاركي في المواضيع الموجوده هنا من خلال ردك علي كل موضوع له علاقه به بالتوفيق لكي وللجميع

aymanso
07-30-2014, 14:42
السلام عليكم اخى المبتداء اولا يجب عليك ان تقراء كثيرا فى هذا المجال ويجب مشاهدة الفيديوهات التى تشرح ذلك وتفهم ما المقصود بتجارة الفوركس وكل العوامل المحيطة بة ويجب ان لا تتسرع فى التخاذ القرار وتبعد عن الطمع والخوف وبالتوفيق للجميع

ishytower
08-26-2014, 12:41
السلام عليكم اختي الكريمه بالطبع يمكنك المشاركه في المنتدي من خلال اضافه المواضيع الجديده والرد علي المواضيع الموجوده في المنتدي ومقابل كل مشاركه فعاله يحتسب لكي 10 سنت بالتوفيق

gehad87
09-16-2014, 07:04
البونص اللي بتجمعيه من المنتدى هنا بتقدمة شركة انستا خصيصا للتداول في سوق الفوركس
يعني انتي بتقضي وقت اكتر من شهر بتتعلمي
وفي نفس الوقت بتجمعي بونص علشان لما تبدئي تبدئي برأس مال جيد

awa
10-19-2014, 23:15
انا اعتقد ان لو تصفحتى المنتدى ممكن تلاقى انك حبيتى الفوركس جدا
و بدأتى تتعلميه و تعملى منه فلوس كويسة جدا كمان

antonioforex
02-28-2015, 22:59
السلام عليكم
طبعا اختي يجب عليك ان تطلعي على المواضيع الموجودة في المنتدى و تحاولي وضع مشاركات فيها
كي تستطيعين الحصول على البونص و بالتوفيق لك في عملك اخي

hellelali2
02-28-2015, 23:24
السلام عليكم , اخي الكريم ،هذا المنتىد هو بالدرجة الاولى تابع الى شركة انستا التى تمنح لنا بونص مقابل المشاركات التى نقوم بها وتحول الى حسابك بعد كل شهر

walid21
02-28-2015, 23:36
السلام عليك اختي الفاضلة
المبلغ اللى تعمليه هنا من المشاركات بيكون عباره عن بونص
البونص راس مال للتداول غير قابل للسحب لكن اى ارباح بتتحقق منه ممكن تسحبيها

abdgaribtc
02-28-2015, 23:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عليكي بمشاهدة الفيديوهات الحصرية والنادرة والجديده جداً في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية

Takiart
02-28-2015, 23:55
مرحبا بالجميع اشكركم فائق الشكر على المواضيع الرائعة في كل مرة استفيد من موضوعاتكم وشكر كبير لطاقم ادارة الموقع على موقعهم الرائع اتمنى ان يستمر حتى نستفيد منه اكثر والسلام عليكم

tazi larbi
03-01-2015, 01:45
السام عليكم اختي كلنا كنا مثلك لا نعرف اشئ نت تعلمي الفوركس وماذا يعني اقرائي المواضيع في المنتدى ثم تعلمي لرد ان كان لك خلفية عن الفوركس اكيد ستعرفين كتابة الردود اتمنى لكم النجاح والله الموفق

katreenaziz
03-01-2015, 02:01
اختى الكريمة اهلا بيكى فى منتدانا واهلا بيكى فى عالم الفوركس ارجو ان تذهبى اللى القسم التعليمى وابدئى فى التعليم لان البونص مش هتستفادى منوا غي بلمتاجرة واتمنى لكى التوفيق

Ayman Dollar
03-01-2015, 02:17
السلام عليكم
اهلا بكي اختنا في منتدى العرب جميعا
المجال مفتوح امامك تستثمري حبك لكتابة التعليقات والواضيع
وايضا تتعلمي الفوركس من افضل منتدى تعليمي على الاطلاق

Takiart
03-01-2015, 11:18
السلام عليك فكرة المنتدى تكمن في اعطائك واحد سنت لكل رد عند دمع مبلغ معين سيحول مباشرة الي حسابك في انستا فوركس اين يمكنك استثمارة في الفوركس ويمكنك ايجاد جميع الاجوبة في المنتدى و شكرا

chennana
04-29-2015, 19:59
اخي الكريم انت تجمع البونص بكتابتك مواضيع و ردود في اطار الوركس فقط
و البونص ليس ربح يسحب بل يحول لحسابك في انستا و تتاجر به
بالتوفيق

mohamedpopo
06-16-2015, 01:34
اولا يجب ان تاخذى فكرة فى الفوركس
وتدخلى تشاركى فى المواضيع التى تقدرى ان تشاركى فيها فى قسم المبتدئيين
هذا المجال لا تقدرى ان تسحبية و لكن يتحول الى حسابك باينستاوفركس
وتتداولى به كراس مال فى تجارة العملات

zer2999
06-16-2015, 16:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الشكر الجزيل لك اخي على هدا الموضوع القيم واتمنى الاستفادة و التوفيق للجميع في مجال الفوركس
والسلام عليكم

elmahdielannabi71
06-26-2015, 04:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

doola2020
06-28-2015, 17:37
الموضوع سهل يا أختاه وللعم هذا الموقع اللي هو ارباحي نفس الموقع نفس الموقع اللي دلني علي هذا المنتدي الرائع وكانت البداية بالنسبة ليا

OSAMA AMER
06-28-2015, 21:21
بســم الله الرحمــن الرحيــم مرحبا بك اخى الكريم وكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى المنتدى ( اختى الكريمه المنتدى هذا يطلب منك ان تقومى بفتح حسابين واحد فى المنتدى وواحد فى الشركة وتقوم بالربط بينهما وتحصلى على بونص 10 سنت عن كل رد بحد اقصى 250 دولار شهريا للمتاجرة بها وسحب الربح فقط

mohamed gamal hamel
07-13-2015, 21:48
مرحبا بكى فى المنتدى
اولا المنتدى بيقدملك فرصه تتعلمى عن طريق البوستات الى هاتردى عليها
وهاتخدى على كل رد بونص البونص ده بيتجمع فى حسابك لكل اول شهر وبيتحول لحسابك فى الشركه
وبتاجرى بيه يعنى هاطبقى الى اتعلمتيه فى المنتدى فى حساب حقيقى يفلوس حقيقيه بس البونص للتجاره بس يعنى ينفع تسحبى ربحه فقط . بس انصحك انك تتداول حاليا على حساب تجريبى علشان تبتدى تمارسى وتجربى ال بتتعلميه
ان شاء الله موفقه

nabilps2
07-15-2015, 01:11
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته تحية عطرة لك اعضاء المنتدى اما بعد :
اخيتي يرجي منك تعلم الفوركس اولا لنك ستنصدمين ان لم تتعلمي الفوركس عند وصول البونيص لن تجدي ماتفعلي به
تقبل مروري

Mr.Kareem
07-24-2015, 20:40
السلام عليكم اعضاء المنتدى الكرام
يسعدني المشاركة بالرد
اختي الكريمة كنت اود لو استمريتي معنا كنا ردينا على كل استفساراتك لان المنتدى فيه خبراء لا يبخلون في المساعدة ...... احترامي لك

karimovtich
08-03-2015, 16:05
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله
اختي الكريمه المنتدي هنا ليس ربحي من الدرجه الاولي ولكنه منتدي تعليمي ويساعدك علي التعلم ومع نسبه بسيطه من الربح حتي لا تجازفي باموالك
يجب ربط حسابك هنا بحساب انستا فوركس ويمكنك فقط اخذ ارباح الاموال وليس كلها

xmenflis
08-04-2015, 09:33
مرحباً شكراً على طرح موده

بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

Angry falcon
08-26-2015, 22:08
السلام عليكم حسب ما فهمت أنه بكل مشاركة يضاف لك رضيد 10 سنتات يتم تجميعها وتحويلها إلى حساب التداول في شركة انستا فوركس شريطة أن يتم تفعيل حسابك على منتدى فوركس العرب وحسابك مع شركة انستا فوركس وربط الحسابين معا مع تمنياتى بالنجاح

xmenflis
08-26-2015, 23:05
مرحبا شكراً على طرح موضوع

بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

omnia33
09-05-2015, 22:48

كل مادخلتي قسم وإنت بتحاولي تحطي رد رح تكسبي بونص وحاولي تتعلمي وانت بترد تى تستمتعي وتستفيدي تحيااااااااااتي لك أختي الغالية

yazan titi
09-05-2015, 23:34
الموضع يا اختي بغاية السهولة تضعين رد مناسب على موضوع معين و تتجنبي النسخ من الاعضاء الاخرين و ان يكون الرد
بطول سطرين تقريبا و كل رد تحصلي مقابله على 0.1 دولار و في نهاية الشهر يذهب هذا البونص الى موقع انستافوركس
الذي سوف تجنين الارباح من خلاله

الوردة البيضاء
09-05-2015, 23:55
السلام عليكم
الرد على المواضيع او اضافة موضوع بتاخدى عليه بونص 10سنت تتجمع اخر الشهر وتدخل الشركة ولا يمكن سحبها ولكن تسحبى الارباح ...انا برضه جديدة وادينا بنتعلم

ishak88
09-16-2015, 17:06
السلام عليكم اختي في هذا المنتدى تحصلين على بونص مقابل الردود
البونص غير قابل للسحب فقط للمتاجرة عليك بانشاء حساب انستا

sofien34
09-17-2015, 00:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
اختي يجب أن تقومي بالرد على المواضيع بردود تكون غير قصيرة وبالتالي يتم احتساب البونص على هذا الأساس
ولكن احذري النسخ يمكنك مثلا طرح أسئلة وتاخذي عليها بونص

rachadcom
09-17-2015, 01:23
الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه .. بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...

يجب عليك القيام بمشاركات و مواضيع فعالة لللحصول على البونص و يتم تحويله غلى مكوقع الشركة و تتداولين به و تسحبين أرباحك.. تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري ..

nasro_man
09-22-2015, 20:51
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و براكاته
مرحبا بك أختي الكريمة المنتدى هذا هو عبارة عن منتدى تابع لشركة فوركس أي شركة تداول أموال إذا لم تسمعي بعد بالفوركس أنصحك بالمطالعة لإكتساب خبرة ثم إبدئي التداول بهذا المال المجموع

marwanadam
09-22-2015, 23:52
مرحبا بك فى المنتدى فى المنتدى الى تتواجد فيه
هو تابعة لشركة انستا للتداول بالعملات
ممكن ان تعمل تعليقات فى المنتدى وفى اول من كل شهر سيتم تحوبل الارباح بتاعك الى حسابك فى
الشركة تتداول به والارباح ممكن ان تسحبها
وبتوفيق

akram mohamed obaid
10-19-2015, 13:48
اهلا وسهلا بكي اختي العزيزه هذا المنتدى يعطي بونص 10 سنت لكل رد او مشاركه في المنتدى تحصلين عليها بدايه كل شهر جديد عليكي متابعه ردود الاعضاء على المواضيع التي تنشر حتى تتعلمين عن الطريقه التي يمكنكي بها الرد على المواضيع

ishak88
10-19-2015, 16:32
السلام عليكم اختي اولا عليكي بانشاء حساب حقيقي و ربطه بالمنتدى حتى
تستلمي عليه البونص لا يمكنك سحب البونص و انما يحول الى حسابك للمتاجرة به

zer5000
10-19-2015, 19:21
السلام عليكم اخى موضوع مهم لكل الاعضاء ونشكرك على هذا الموضوع نتمنى المزيد من المواضيع التى تفيد الجميع فى الفوركس
والتى تساعدهم على التجارة فى الفوركس ونتمنى التوفيق للجميع فى الفوركس

katreen2015
10-19-2015, 19:35
اختي العزيزه انا لسة جديده زيك وكان عندي نفس الاسئله بس شوية بشويه باخد معلومات بصي الموضوع مش صعب ولا حاجة انتي هاتقري الموضوع وتشوفي التعليقات وتقريها وتحاولي تعملي تعليق زي الي انتي قريتيهم بس من غير نسخ ومايكونش اقل من سطرين السوال دلوقتي لو انا مش عاوزه اتاجر بالبوتصات بتاعتي اسحب الفلوس دي ازاي ؟؟؟؟

rachadcom
11-08-2015, 13:22
الســــــلام عليكـــمــ و رحمـــــة الله و بركاتـــــه .. بســـــــم الله الرحمـــــــان الرحيـــــــم ...

يجب عليك القيام بمشاركات و مواضيع فعالة لللحصول على البونص و يتم تحويله غلى مكوقع الشركة و تتداولين به و تسحبين أرباحك.. تقبـــــــل تحياتـــي و مـــــــروري ..

عاشق الفوركس
11-08-2015, 21:26
الســــلام عليكـــــم ، ورحـمــــــة الله ،تعالــى، وبركاتـــه،أخـــــي، الفـــاضل
م ،هذا المنتىد هو بالدرجة الاولى تابع الى شركة انستا التى تمنح لنا بونص مقابل المشاركات التى نقوم بها وتحول الى حسابك بعد كل شهر

FMtrader و XM محترف
11-09-2015, 22:28
على سبيل المثال, قمت بالمقايضة 4000 روبية هندية وحصلت على 100 دولار أمريكى متوقعاً ان يرتفع الدولار الأمريكى وبعد فترة معينة (أسبوع, شهر أو سنة) الـ 100 دولار الخاصة بك أستحقت 4400 روبية فى المقابل، هذا الفرق واضح.
نفس الشئ يحدث فى الفوركس مع اختلاف واحد فقط: جميع تلك العمليات (عملة تصعد مقابل اخرى تهبط) يظهر ذلك بوضوح أكثر وبصورة أسرع بفضل ما يطلق عليه الرافعة المالية التى تستخدمها أثناء تداولك، مثال اذا قمت اليوم بشراء 10000 يورو مقابل 1.26 دولار أمريكى لكل يورو وبعد ذلك قمت بالبيع وحصلت على مكسب وهو 200 دولار، من الواضح تماماً ان هذه الطريقه عديمة الفائدة، الربح الذى تحصل عليه من الفوركس يتم احتسابه بناءً على الدرجات التى تكتسبها عملة "أو تخسرها" مقابل العملة الأخرى، تلك الدرجات يطلق عليها نقاط: النقطة = نسبة مئوية فى صورة نقطة، النقطة هى أدنى تغير يحدث فى سعر العملة وعادة تكون على هذه الشاكلة 0.0001 ، بالتالى سعر اليورو مقابل الدولار الأمريكى يمكن يعبر عنه هكذا 1.2758 اى العملة الاولى تشترى ما يساوى هذه القيمة من العملة الثانية.
بصي يا حبيبتي اول حاجة لو زهقتي من البحث في المنتدى عن كتب تعليمية
ادخلي جوووجل ابحثي عن كتاب تعلم الفوركس من الالف للياء
اقريه بشووووويش وافهميه جزء جزء
اول ما تخلصيه ما تتسرعيش
ادخل المنتدى واتعلمي من المواضيع تاني واسالي
وبعدين دوري على موقع مدرسة يلا فوركس
ادخل اقرييييه كويس
اتعلمي
دوري بعد كده على كتاب جون ميرفي و كتاب التحليل الفني للاسواق المالية للمهيلمي
اقريهم وانصحك اكتر بالمهيلمي لانه اخف واظرف ومن جون ميرفي
بعد كده اقري عن التحليل الاساسي او الاخباري
بعد كده اتدربي شهر اتنين تلاته على حساب تجريب
في الوقت الطويل ده تكوني جمعتي بونص محتررم
وما تغلطيش غلطتي في التسرع علشان ما تياسيش بسرعه وتخسري فلوسك ومدخراتك الشخصية زي ما انا عملت في الاول
بجد الشغل في الفوركس ممتع جدا و ومربح بس الطمع والتسرع بيضيع كل اللي ممكن توصليلو

mohamedps5
11-09-2015, 23:10
بسم الله الرحمان الرحيم تحية عطرة لكل اعضاء المنتدى بارك الله فيك اخي على المشاركة الجميلة تقبلي مروري

xmenflis1
05-25-2016, 04:46
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع

mansour2010
06-19-2016, 15:45
السلام عليكم ورهمة الله وبراكاته
مرحبا بك اينها الاخت الكريمة في المنتدى
انصحك بالتعلم الجيج والتدريب المتواصل على الحساب التجريبي

adamarwan
06-21-2016, 17:28
انت فى المنتدى الان ما يمكن ان تربح هو البونص على المشاركة
وهدا البونص يحول الى الحساب بتاعك فى الشكرة تتداول به والاربح ممكن ن تسحبها
وحظ سعيد

mhmoud60
06-21-2016, 17:32
بسم الله الرحمن الرحيم
اهلا وسهلا ,,,,,, وبامرحبا يا مرحبا
مع الوقت كل شىء حيبقى فى المنتدى الفوركساوى مفهوم

Bilel daraji
07-21-2016, 20:02
هذا منتدى خاص ب الفوركس
اي انك تجمعين رأس مال من التعليقات
ثم تبدئين التداول
بالتوفيق

ahmed thrwat2
07-21-2016, 20:27
السلام عليكم ورحمه الله وركاته يمكنك فتح حساب فى شركه اسنتا فوركس
يتم تحول البونص تلقائيا الى حسابك كل اول شهر
يمكنك المتاجره وتحقيق ربح ان شاء الله واتسلام الارباح

masr16
07-22-2016, 11:05
الســـلام عليكــم و رحمـــة الله و بركاتــه ......
يمكنك المشاركه في المنتدي من خلال اضافه المواضيع الجديده والرد
علي المواضيع الموجوده في المنتدي ومقابل كل مشاركه فعاله يحتسب لكي 0.1 دولار
تقبــل مــروري اخــي الغاليــ ....

abouali3135
07-22-2016, 11:10
مرحبا بك اختي في بيتك، في عالم الفوركس الفسيح
من خلال المنتدى يمكنك الحصول على بونص للتداول و شق طريقك في الفوركس

SON
07-22-2016, 12:32
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاه والسلام على اشرف المرسلين
سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والتسليم
كل رض هتاخد 10 سنت وتتجمع لاخر
الشهر

sob81
07-22-2016, 14:44
مبتدئة جديدة اهى بيكطي فى المنتى واهم شئ هنا فى البداية هو التعلم ومعرفة كيفية التتداول فى الفوركس عن طريق قراءة الكتب التى تشرح الفوركس وايضا عن طريق مشاهدة الفيديوهات التى تشرح ذلك

lsaefadi
07-22-2016, 18:49
يعطي المنتدي بونص 0.10 سنت علي كل رد تتعلمي من المشاركات الاعضاء والاستراتجيات و يتحول البونص الي حسابك كل راس شهر تستفيدي منه في التداول انصحك ايضا ان تقومي بعمل حساب تجريبي لكي تتعلمي الفوركس ولكي لا تقومي بخسارت راس مالك

shsho.mys
07-22-2016, 18:52
اختي ادخلي القسم التعليمي وهتلاقي دروس كويسه وبرامج تعليميه
واي استفسار او مساعده انا اختك من مصر ام الدنيا
اسألي وانا معاكي على الخاص
وعلى فكره المنتدي بيدي فرصه كويسه للاعضاء انهم يسألو بعض ويستفادو

xmenflis1
09-18-2016, 12:22
مرحباً شكراً على إضافة
اخى العزيز البونص ده بيتم تحويله الى حسابك فى شركه انستا
بتوفيق للجميع

xmenflis1
09-23-2016, 20:53
مرحباً شكراً على إضافة
كل رد يحصل علة 10 او 5 سنت حسب القسم ....ثم تحول البونص الى حساب حقيقي و يبدأ التداول فيه و تحقيق ارباح ...
بتوفيق للجميع

alasfarahmad
09-25-2016, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله.
أختنا الكريمة، المشاركات في المنتدى تساعد العصو على تجميع بونص بقيمة 10 سنت عن كل مشاركة، ومن ثم يتم تحويلها إلى حساب التداول في بداية كل شهر، شريطة أن يتم التداول بها فيما بعد، فإذا تمكن المتداول من تحقيق أرباح محددة من خلال عمليات التداول يصبح في مقدوره سحب الأرباح التي حققها، في الوقت الذي يحافظ فيها على البونص في حساب التداول، وهذا البونص يبقى لصالح الشركة، ولا يمكن سحبه بأي وجهة من وجوه السحب، نتمنى لك التوفيق والنجاح، والله الموفق على كل حال.

ramishatta
09-25-2016, 23:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اختي الفاضله يمكنكي جمع المبالغ والمتاجره بها في عالم الفوركس
انصحك بالدخول الي اليوتيوب وفهمه جيدا قبل اي دخول الي هذا المجال

xmenflis1
09-27-2016, 20:46
مرحباً شكراً على إضافة
بتوفيق للجميع