PDA

View Full Version : ازاى تبقى صاحب شركة فوركس؟؟

Pages : [1] 2 3

عمرو
05-19-2012, 11:09
بسم الله الرحم الرحيم

والصلاة والسلام على الهادى الأمين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعين

كما هو العنوان

كيف تصبح صاحب شركة للفوركس؟؟
وماهو رأس المال المطلوب لتأسيس شركة تداول؟؟
وما هى الاجراءات للقيام بذلك؟؟

للعلم فقط ولن افتح شركة

Mohamed90
05-19-2012, 13:20
هههه طبعا تبقى الشروط صعبة اخي شركة الوساطة تحتاج للمبلغ ضخم للتامين على الاقل مليون دولار
والله لو عندي 1 مليون دولار لن اعتعب نفسي بفتح شركة وساطة هههه سابتعد عن الفوركس اصلا تحاتي

mando
05-19-2012, 13:54
اعتقد شركة الوساطة برتجع لقانون البلد وفى بلاد بتحديد مبلغ معين عشان تقدر تفتح بية شركات وساطة على ما اعتقد مش هايكون اقل 2 مليون مش عارف كم بالظبط واجراءت قانوينة كثيرة والشركات المرخصة بيكون عليها اجراءت صارمة ومراقبة من هيئات الفوركس فى مصر ايضا لا يوجد تشريع للفوركس

aboualy
05-19-2012, 16:33
اعتقد شركة الوساطة برتجع لقانون البلد وفى بلاد بتحديد مبلغ معين عشان تقدر تفتح بية شركات وساطة على ما اعتقد مش هايكون اقل 2 مليون مش عارف كم بالظبط واجراءت قانوينة كثيرة والشركات المرخصة بيكون عليها اجراءت صارمة ومراقبة من هيئات الفوركس فى مصر ايضا لا يوجد تشريع للفوركس

فعلا اخى العزيز لذلك اغلب الشركات بتفتح فى بلاد اقل فى الرقابة والتكليف
وانا كنت بستغرب لما الاقى الشركات دى موحوده فى مورشيس مثلا لكن عرفت بعد كده ان فى الدول الاوربية وامريكا الرقابة بتكون اقوى والتكلفة اعلى

Noah
05-19-2012, 17:01
اعتقد انك محتاج لمبالغ كبيرة جاد جاد يا اخى حتى تتمكن من ان تفتح شركة وساطة طيب تخيل معى كم تحتاج من الاموال حتى تتمكن من ان توفر رافعة مالية لكل انواع الحسابات التى تشترك معك اعتقد ان توفير الرافعة المالية فقط تحتاج منك لراس مال كبير جدا جدا

magic777
05-19-2012, 18:03
هو امر صعب لكن ليس مستحيل اذا استطعت تحقيق الشروط المطلوبه
كرأس مال ضخم
والحصول على الترخيصات اللازمه والبرامج اللازمه كالمتياترد وغيرها لانشاء شركه فوركس
ثم تحتاج الى اموال اضافيه لعمل الدعايه لهذه الشركه وايضا تحتاج الى مقر للشركه وموظفين عمل

mema
05-19-2012, 19:25
لكى تقوم بفتح شركه وساطه امر ليس سهل ويحتاج الى راس مال كبير وتراخيص وبرامج وسيرفر وضمانات

kingman
05-19-2012, 21:54
انا عن نفسى مش مهتم نهائى حاليا ان افتح شركة من عدمه انا كل مااهدف اليه انى اقدر احقق ربح جيد يكون ليا دخل ثابت به كل شهر بأذن الله لكن طبعا الموضوع ده بيبقى فضول ان الواحد يعرف كيفية انشاء شركة وكيفية عملها وماتحتاج اليه ليكون عندك شركة فالسؤال ده هيخلى الواحد عارف هل من السهل عمل شركة وزى مابنشوف ظهور شركات كثيرة وبعضها نصاب ام ان عملية معقدة تحتاج الى اموال ضخمة واليات معقدة
ان شاء الله اراء الأعضاء تثرى الموضوع ونقف على حقيقة الأمر

عمرو
05-21-2012, 17:11
هههه طبعا تبقى الشروط صعبة اخي شركة الوساطة تحتاج للمبلغ ضخم للتامين على الاقل مليون دولار
والله لو عندي 1 مليون دولار لن اعتعب نفسي بفتح شركة وساطة هههه سابتعد عن الفوركس اصلا تحاتي

ههههههههههه ضحكتنى يا اخى اللهم ارزقكك من حيث لا تحتسب وتبلغ مرادك فى دنياك واخرتك امين

لكن مبلغ تأمين ضخم يتم دفعه لمن؟؟
يعنى شركات روسيا الغير مسجله فى هيئات رقابية من اين لها بترخيص عمل؟
ثم ارى كل يوم عشرات الشركات التى تسمع اسمها مرة واحده فى حياتك وتظهر اخرى كيف يصبحون وسطاء؟؟

كريم
05-21-2012, 18:28
لازم عشان تفتح شركة يكون عندك مبلغ ضخم جدا فالشركة هتحتاج كتير اوي مش اقل من 10 مليون دولار

و كمان هتعمل مقر و اعلانات عشان تجيب عملاء و كمان عايزلها تعاقدات و الأمر هيبقى صعب جدا في الأول

و أصلا أنا مش مهتم نهائيا بذلك و أهم حاجه اني استفيد و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

amar90
05-22-2012, 00:13
علشان تفتح شركة تحتاج الى الاتى
هل المنقطة او بلدك تسطيع فتح شركة وساطة فيها
التراخيض التامين بداية الشركة من راس مال
المقر تعرف هو سهل ولكن بكل اسف رجال الاعمال العرب لم يتجهوا الى ذلك

youmuststop
05-30-2012, 23:38
علي ما اعتقد يجب ان تملك كثر من مليون دولار ثم تفتح مكتب و تأخذ تراخيص وعمل دعايا الكترونيه وتعيين موظفين ومن الصعب ذلك لان لا احد يثق في شركات الوساطه الحديثه

Texxon
06-07-2012, 16:03
في مصر مينفعش ، اعتقد ان في جميع الدول العربية مينفعش تفتح اي شركات فوركس باستثناء الامارات العربية المتحدة، غير كدع الفوركس غير مصرح به وستتعرض للمخالفة في حال فتحت شركة في مصر

vadas
06-07-2012, 19:57
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة
السلام عليكم
ههههه و الله لمادا لن تفتح شركة انشاء الله تقدر تحققها لا يوجد شيئ مستحيل في الدنيا
لكن فقط الشرط صعبة يجب ان تملك مال كبيرو عندما أقول كير يعني كبير ربما 3ملايين يورو أو أكتر و قدرة على التتحكم في هده الشركة لأنك ستلقى منافسة كبيرة من الأخرين

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 20:30
ليست بالسهوله التى يتخيلها بعض

تريد منك ترخيصات واجراءت قانونيه
وتامين

مبلغ لا يقل عن مليون دولار

وفى البدايه هتعمل اعلانات وتسويق

حتى تجذب العملاء لك

شئ مش سهل

لكن اجتهد وربنا يكرمك

zahran
06-07-2012, 20:33
اى شركه فوركس للعلم كسبانه ارباح خياليه .. اولا : فى شركات فوركس مبتمررش اصلا الاوردر بتاعك للبنك وبتبقى الموضوع داخليا .. وطبيعى جدا حجم الخساره للمتداولين بيكون اكبر بكثير من حجم المكسب فهما بيلعبوا على النقطه دى .. ودى طبعا الشركات اللى بتبقى مش مرخصه . هناك هيئات رقابيه ان كنت تريد فتح شركه لابد وان تكون عضوا فى تلك الهيئات كى يكن لك ترخيص مزاوله المهنه .. وطبعا لازم البلد اللى انت فيها تكون بتدى التراخيص دى اصلا ..

aboualy
06-07-2012, 20:38
اى شركه فوركس للعلم كسبانه ارباح خياليه .. اولا : فى شركات فوركس مبتمررش اصلا الاوردر بتاعك للبنك وبتبقى الموضوع داخليا .. وطبيعى جدا حجم الخساره للمتداولين بيكون اكبر بكثير من حجم المكسب فهما بيلعبوا على النقطه دى .. ودى طبعا الشركات اللى بتبقى مش مرخصه . هناك هيئات رقابيه ان كنت تريد فتح شركه لابد وان تكون عضوا فى تلك الهيئات كى يكن لك ترخيص مزاوله المهنه .. وطبعا لازم البلد اللى انت فيها تكون بتدى التراخيص دى اصلا ..

اعتقد ان موضوع فتح شركة فوركس مرخصة موضوع مش سهل ولابد له من الكثير من الاشياء
اولا لابد ان يكون البلد الذى تريد فتح الشركة فيه قانونه يسمح بهذه النوعية من الشركات
ولابد من الحصول على عضوية احدى الهيئات الرقابية المعتمدة

vamoscapitos
06-07-2012, 20:38
اولا قبل كل شيء ستحتاج الى ترخيص و ثم راس مال لا يقل عن

مليون دولار و لتجذب العملاء اعمل اعلانات لشركتك و قبل ذلك

ستحتاج لموظفين ليساعدوك في الادارة و اجتهد وان شاء الله

لكل مجتهد نصيب

xxmarouanexx
06-07-2012, 20:42
السلام عليكم اخي

اولا لازمك راس مال لفتح الشركة الدولة

لازمك سجل تجاري الخ اخي

و ان فتحتها ممكن تتعرض للمخالفات من طرف

kingman
06-07-2012, 23:36
ليست بالسهوله التى يتخيلها بعض

تريد منك ترخيصات واجراءت قانونيه
وتامين

مبلغ لا يقل عن مليون دولار

وفى البدايه هتعمل اعلانات وتسويق

حتى تجذب العملاء لك

شئ مش سهل

لكن اجتهد وربنا يكرمك

لكن السؤال هل استطيع ان فاتح شركة وهمية تعتمد على النصب على المتاجرين وان يكون عندى الميتاتريدر بسيرفر لى فى الشركة بمبلغ قليل جدا؟
اما ان حتى هذه الشركات التى نعتبرها نصابه تدفع مبالغ كبيرة كى تستطيع ان تنشا تلك الشركات التى تكون عبارة عن موقع وبرنامج ميتاتريدر مثلا؟
هو ده اعتقد اللى معظم المتاجرين اللى يحبوه يعرفوا هل هو مكلف او سهل جدا

magic777
06-08-2012, 00:22
علشان تفتح شركة تحتاج الى الاتى
هل المنقطة او بلدك تسطيع فتح شركة وساطة فيها
التراخيض التامين بداية الشركة من راس مال
المقر تعرف هو سهل ولكن بكل اسف رجال الاعمال العرب لم يتجهوا الى ذلك

وطبعا مافيش الكلام ده في كل البلاد العربيه باستثناء دوله الامارات العربيه ولان اغلب البلاد العربيه
لسه منتشرش فيها نظام المتاجره الاليه واغلبيه الناس فيها لا يعرفون معنى كلمه فوركس اصلا وبالتالي علشان شركه تفتح لازم تضمن انه هيكون فيه
شريحه كبيره من المتاجريين في بلدها سوف يعملون من خلالها

pimo
06-08-2012, 00:29
لكي تستطيع ان تكون شركة وساطةيجب عليك اولا ان تكون مؤهل علميا اي ان تكون تكسب شهادة عليا في المتاجرة او ماشبه ذلك وان تقدم طلب ترخيص من الهيئة المعنية في ذلك والمنظمات الحكومية وان لا يقل راس المال عندكم اقل من 3 مليون دولار ولكن المكسب من شركات الوساطة كبير ويستحق التعب الذي سوف تبذله من اجله وفي الاخير يجب عند فتح الشركة انشاء الله يجب عليك ان تكسب ثقة العملاء عندك بسرعة السحب والايداع وتنفيذ الاوامر

AhmedMagnifico
06-08-2012, 15:26
والله يا اخى الموضوع هذا يحتاج رصيد مهول من الاموال لا يقل عن مليون دولار فى نظرى حتى يكون تاميناً وكذلك حتى
تقوم بعمل مقر واعلانات علشان تجلب العمال وكذلك تحتاج تعاقدات وخلافه يعنى الامر صعب جداً
!!

2x1
06-08-2012, 18:47
ههههههه ربنا يديك وتبقي صاحب شركة فوركس لان دول ملهمش فالخسارة يعني ا
احنا كسبنا خسرنا هما كسبانين زي ميقولوا طالع واكل نازل واكل ههههههههه
بالتوفيق لك

ramid
06-08-2012, 20:24
ان بلادنا العربية متخلفة في جميع المجالات بما فيها التشربع في مجال شركات الوساطة
انا انصحك بانشاءها من خلال دولة اجنبية خصوصا اذا كنت مقيما بأوربا

gemmy
06-08-2012, 20:44
فعلا لازم علشان تفتح شركة وساطة يبقى معاك راس مال كبير جدا و تبقى قادر انك تواجه الصعوبات من تراخيص و خلافه
فاعتقد الموضوع هيبقى اسهل لو اللى هيعمله مؤسسة هيكون افضل طبعا من العمل الفردى

magic777
06-08-2012, 22:08
فعلا لازم علشان تفتح شركة وساطة يبقى معاك راس مال كبير جدا و تبقى قادر انك تواجه الصعوبات من تراخيص و خلافه
قصدك يكون شركه بين اكتر من واحد ويتفقوا كلهم انهم يعملوا شركه فوركس والمسؤليه تتقسم عليهم كلهم
ايوه كده ممكن يكون اسهل بدل ما يتحمل متاجر واحد مسؤليه مشروع ضخم زي ده ويااما ينجح يااما يفشل
غير اصلا انه محتاج كمان دعايا جامده بمصاريف يمكن تكون اكتر من مصاريف فتح الشركه كمان

Noah
06-09-2012, 02:49
علشان تبقى صاحب شركة فوركس عليك ان يكون لديك راس مال كبير جدا جدا فى الفوركس وفى هذا الوقت يمكنك ان تحقق نسبة ارباح يجدة من كثرة العملاء اللى هيشتغلوا معاك وفى هذه الحالة اعتقد انه من الافضل ان تتمكن من تحقيق النجاح بمفردك

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 03:17
سألت نفسي السؤال ده كتير اوي ههههههههه
وبصراحة نفسي افتح شركة فوركس وهو ليس مستحيلا ولكن صعب فقط
والطموح ف الصعب ليس عيبا لكني مش لاقي خالص حد عارف الشروط تحديدا
اي حد بيقول اعتقد اعتقد مع ان الاعتقاد من دماغه هو طب الاعتقاد ده منين اصلا ههههههههههههه
يلا ان شاء الله هعرف هبعت رسالة لشركة فوركس واسألهم :d

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 03:26
سألت نفسي السؤال ده كتير اوي ههههههههه
وبصراحة نفسي افتح شركة فوركس وهو ليس مستحيلا ولكن صعب فقط
والطموح ف الصعب ليس عيبا لكني مش لاقي خالص حد عارف الشروط تحديدا
اي حد بيقول اعتقد اعتقد مع ان الاعتقاد من دماغه هو طب الاعتقاد ده منين اصلا ههههههههههههه
يلا ان شاء الله هعرف هبعت رسالة لشركة فوركس واسألهم :d

عندك حق

أسأل متخصصين وخبراء شركات وساطه

موفق عزيزى

gemmy
06-09-2012, 03:50
قصدك يكون شركه بين اكتر من واحد ويتفقوا كلهم انهم يعملوا شركه فوركس والمسؤليه تتقسم عليهم كلهم
ايوه كده ممكن يكون اسهل بدل ما يتحمل متاجر واحد مسؤليه مشروع ضخم زي ده ويااما ينجح يااما يفشل
غير اصلا انه محتاج كمان دعايا جامده بمصاريف يمكن تكون اكتر من مصاريف فتح الشركه كمان

ايوة بالظبط كدة د اللى اقصده اكيد مش واحد لوحده كدة معاه قرشين و يقولك فتح شركة وساطة
لو مؤسسة كبيرة و فيا كفاءات كمان و ناس عندها خبرة وطبعا راس مال ساعتها يقدروا و نتمنى نشوف حاجة زى كدة فى الوطن العربى

jans
06-09-2012, 04:02
طبعاً الموضوع ليس سهل ولكن لو كنت تريد فتح الشركة
حاول استشارة خبراء في هذا المجال
و معرفة كل الاجراءات المطلوبه و طبعاً سوف تحتاج لي رأس مال ضخم لهذا الامر
وربنا يوفقك و نشوفك صاحب شركة حقيقي .

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:28
بس اهم حاجه ياريس اوعى تفتح شركة تحت بير السلم

عايزينك تفتح شركة رسميه

وشغل حقيقى 100%

الله يوفقك

fafa280384
06-09-2012, 13:31
اه خلينا بدون وجع راس لازملك تامين وراس مال ضخموسجل تجاري
و400موظف وغير ذلك

AhmedMagnifico
06-09-2012, 13:50

عايزينك تفتح شركة رسميه

وشغل حقيقى 100%

الله يوفقك
ههههههههههههههههههههههه فعلاً فنان فوركس مصر حط ايده ع الجرح خاصة واننا كعرب ما شاء الله متخصصين
فى فتح الشركات اللى تحت بير السلم فاى حاجه بئا فوركس او غير فوركس :p

magic777
06-10-2012, 19:10
ايوة بالظبط كدة د اللى اقصده اكيد مش واحد لوحده كدة معاه قرشين و يقولك فتح شركة وساطة
لو مؤسسة كبيرة و فيا كفاءات كمان و ناس عندها خبرة وطبعا راس مال ساعتها يقدروا و نتمنى نشوف حاجة زى كدة فى الوطن العربى

ياريت يااخي ولكنه احتمال ضعيف مش لنقص مال ولا خبره ولكن لعيب في طرق التفكير
العربيه نفسها .. اغلب العرب لا يستطيعون ان يكونوا شركاء في شركه واحده لمده طويله
لان العواطف وحب التملك هيا اللي بتتغلب عليهم في الاخر عن المصلحه المشتركه او التفكير المنظم للأسف

mokhtar26
06-11-2012, 02:27
يا اخي اذهب الى قبرص وافتح شركة باقل التكاليف على العموم انا لا انصح بذلك لاخوتي المسلمين فالاموال الكثيرة تفتح باب الطمع و النصب ياتي من هذا الامر عندما تكثر الاموال المودعة و يوسوس لك ابليس باخذها بالباطل

Mohamed90
06-11-2012, 13:14
السلام عليكم اخي العزيز الشركة الوساطة تحقق ارباح كبيرة جدا و لكن التكليف فتح واحدة جديدة كثيثرا جدا و تحتاج للراس المال اولا للضمانها و كثير من الامور راح تزعجك لا اكثر و صراحة لو انت ممكن توفر مبلغ ضخم للفتح شركة وساطة ليش محتاج اصلا للشركة ديه

ahmed
06-11-2012, 13:35
لكن السؤال هل استطيع ان فاتح شركة وهمية تعتمد على النصب على المتاجرين وان يكون عندى الميتاتريدر بسيرفر لى فى الشركة بمبلغ قليل جدا؟
اما ان حتى هذه الشركات التى نعتبرها نصابه تدفع مبالغ كبيرة كى تستطيع ان تنشا تلك الشركات التى تكون عبارة عن موقع وبرنامج ميتاتريدر مثلا؟
هو ده اعتقد اللى معظم المتاجرين اللى يحبوه يعرفوا هل هو مكلف او سهل جدا

اعتقد ان دة مش مكلف ابدا
وعلشان كدة فى شركات كتير بتنصب وخصوصا الجديدة
اللى بتبقى قاتحه اصلا علشان تنصب وكلها شكليات بس بالنسبالها

AhmedMagnifico
06-11-2012, 14:04
اعتقد ان دة مش مكلف ابدا
ماهو يا ريس احنا بنتكلم فى انه مينصبش ويكون ليه مصداقية
فاظن انه هيحتاج مصاريف كتيره يغطى بيها شغله ولا ايه ؟

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:05
اعتقد ان دة مش مكلف ابدا

فعلاً مثل الشركات الموجوده بجزر العزراء

وقبرص

هذه الدول لايوجد بها رقابه قويه

شغل مشى حالك - تحت بير السلم

kingman
06-11-2012, 21:38
فعلاً مثل الشركات الموجوده بجزر العزراء

وقبرص

هذه الدول لايوجد بها رقابه قويه

شغل مشى حالك - تحت بير السلم

المشكلة ان معظم الشركات التى تظره حاليا سوف تجدها مسجلة فى حدى هذه الدول او الجزر التى يسهل معها تملص الشركة من مسئوليتها والأختفاء فى اى وقت تشاء وان تظهر مرة اخرى باسم جديد وكثيرال ماسمعنا عن هذا ان شركة اختفت وظهرت باسم وشكل جديد لتمارس الاعيبها بعد ان اصبحت لاتلقى رواج من المتاجرين لعلمهم حقيقتها

xxmarouanexx
06-11-2012, 21:47

عايزينك تفتح شركة رسميه

وشغل حقيقى 100%

الله يوفقك

السلام عليكم اخي كما قال الاخ لازمك اولا شركة رسمية بسجل

تجاري:rules:

اخي و هدا سيتطلب منك الكتير من المال و شكرا

ana1990
06-11-2012, 23:38
اخي اعتقد ان ده امر يفوق الشخص بمعنى الناس هنا بتقول لو معايا مليون دولار مش هشتغل اعتقد ان دول مجموعة مستثمرين بمبالغ تفوق ال10 ملايين دولار بكثير و تامينات للشركه و التامينات مش بتدفع لحد لا دي زي المارجن بتتساب احتياطي في بنك او عدة بنوك علشان لو حصل حاجه يتسحب منها السؤال الصحيح هنا مين ابن اللعيبه اللي يقدر يسرق شركه من دول :d

theozo
06-12-2012, 01:34
طب يا شباب لو راس المال كبير جدا كدة و بيوصل لاكثر من مليون دولاار طب ما انا عندي اقتراح و هو ان احنا نعمل شركة وساطة تكون شركة مساهمة يعني يكون ليها اسهم و احنا كلنا نشتري الاسهم دي يعني لو 100فرد يشتري ب5000 $ اسهم يبقي جمعنا نص مليون و ده مبلغ مش قليل و سعتها نقدر نفتح شركة عربية . و اكيد ده هيحصل في يوم من الايام زي ما انا توقعت برده من فترة ان هيفتح منتدي عربي لانستا

Mohamed90
06-12-2012, 11:55
اعتقد ان دة مش مكلف ابدا

السلام عليكم طبعا اهي كثير من السكرات ليست عليها رقابة و تنصب على الناس لا اكثر
و لها حسابات وهمية و لا اماول فيها و يجب الحذر من مثل هذه الشركات الخطيرة

sabry
06-12-2012, 13:45
يااخى فكر الاول فى انك تكسب من الفوركس ثم فكر فى الشركة لكن حتى لو معاك الامكانيات لفتح شركة كابروكر مونى اى مكسبك من خسارة العميل فهل انت مستعد للنصب على العملاء لكى تكسب وحتى لو رضيت بهذا هل انت مستعد لتلقى دعوات عليك لرب العالمين من العملاء لنصبك عليهم

ahmed saleh
06-12-2012, 14:41
هههههههههههههههههههههة السوال دة جميل جدا ولله وانا اشكرك على طموحك دة
ولكنى اعتقد انها ليست مسالة سهلة وليست فى راس المال فقط ولكن يجب عليك ان يكون لديك المقدرة على نفتح شركة فوركس ان يكون لديك المهارات والمعلومات
التى تقدر من خلالها ان تدير بيها الشركة انا شايف ان الموضوع دة كبير جدا وفى حاجات كتيرة صعبة

sho
06-12-2012, 14:56
للعلم فقط ... تحتاج الى مبلغ من المال كبير جدا واجراءات كثير لانشاء شركة ذات مصداقية عالية وثقة لدى المتداول اذا كنت ترغب فعلا فى انشائها يمكنك البحث عن متطلباتها

ahmednabil240
06-12-2012, 15:20
اعتقد انه صعب جدا ان اكون صاحب شركة فوركس لانها تحتاج الى رأس مال كبير جدا وخبره عاليه ومصداقية فى التعامل وعروض كبيره مميزه عن الشركات الاخرى لكى يتعامل معك اصحاب الخبره فى الفوركس وتحتاج ايضا الى مجموعه من المشرفين الذى لديهم خبره عالية فى عالم الفوركس لكى يتم التعامل مع الاعضاء بشكل رائع ومميز وهذا من وجهة نظرى

21cent
06-12-2012, 15:21
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

اظن اخى ان اى شركة فوركس تكون متعهدة ومربوطة او مشتركة مع بنك
البنك ياخد منها اسبريد قليل لانها تاخد كميات كبيرة جدا وليكن مثلا نص نقطة او تلت اربع نقطة وتبيعها للعميل ب اسبريد
نقطتين او ثلاثة نقاط هذا هو ربحها وحسابك مع البنك لا يقل عن مليون دولار حتى تبدا و
هناك بنوك كثيرة للاستراك بها ومضومنه

magic777
06-12-2012, 15:35
اعتقد ان دة مش مكلف ابدا

اصلا دي مابتكونش شركات حقيقيه اخي بتكون معظمها شركات وهميه حتى اسم الشركه تلاقيه قريب
من شركه معروفه علشان يلغبطوا المبتدئين اللي هما معندهمش خبره في انهم يسألوا على الشركه والحمايه والكلام ده
علشان كده بتكلفهموش كتير وبتلاقي منها اللي عباره عن موقع ودومين فقط

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 19:11
اصلا دي مابتكونش شركات حقيقيه اخي بتكون معظمها شركات وهميه حتى اسم الشركه تلاقيه قريب
من شركه معروفه علشان يلغبطوا المبتدئين اللي هما معندهمش خبره في انهم يسألوا على الشركه والحمايه والكلام ده
علشان كده بتكلفهموش كتير وبتلاقي منها اللي عباره عن موقع ودومين فقط

وممكن ياغالى ميكنش ليه مقر

ويجيبو ارقام تليفونات مزيفه

وفاكاسات وغيره

يسبك الدور صح على المتبدأ ويوقعه فى الفخ

ارجووو الحذررر ياحلوين

magic777
06-13-2012, 00:54
اظن اخى ان اى شركة فوركس تكون متعهدة ومربوطة او مشتركة مع بنك
البنك ياخد منها اسبريد قليل لانها تاخد كميات كبيرة جدا وليكن مثلا نص نقطة او تلت اربع نقطة وتبيعها للعميل ب اسبريد
نقطتين او ثلاثة نقاط هذا هو ربحها وحسابك مع البنك لا يقل عن مليون دولار حتى تبدا و
هناك بنوك كثيرة للاستراك بها ومضومنه

ده الكلام ده للشركات الحقيقيه اللي بتكون موجوده في السوق بقالها مده ومسجله ومعروفه والعملاء بيشكروا فيها
لكن ده مينطبقش على الشركات اللي بتفتح جديده وتجي تدخل الموقع بتاعها تلاقيه من غير حمايه وكمان ملهاش اي معلومات واضحه او مؤكده عنها

mage
06-13-2012, 01:25
اعتقد انك علشان تبىق صاحب شركة فوركس انت محتاج الى راس مال كبير جدا حتى تتمكن من فتح شركة فوركس وايضا تحتاج الى الكثير من التصريحات وسوف تدفع الكثير منا لاموال للهيئات الرقابية التى تساعدك على جلب المزيد من العملاء عن رطيق الاشتراك فى هيئة رقابية كبيرة وسليمة وفى هذه الحالة فقط يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة فىا لفوركس

kingman
06-13-2012, 01:52
ده الكلام ده للشركات الحقيقيه اللي بتكون موجوده في السوق بقالها مده ومسجله ومعروفه والعملاء بيشكروا فيها
لكن ده مينطبقش على الشركات اللي بتفتح جديده وتجي تدخل الموقع بتاعها تلاقيه من غير حمايه وكمان ملهاش اي معلومات واضحه او مؤكده عنها

بالفعل ومعتقدش ان كل الشركات تعمل بهذه الطريقة فاكدي اكثر الشركات شركات غير متصلة بالسوق مباشرة وهى مجرد شركة تبيع وتشترى مع العميل فقط دون تمرير صفقاته للبنوك وطبعا استفادتها دائما من خسارة العملاء وهذه الشركات بيبقى كل همها هى خسارة العميل كى تستطيع تحقيق ارباح وبيبقى التداول مع مثل هذه الشركات خطر

magic777
06-16-2012, 18:33
اعتقد انك علشان تبىق صاحب شركة فوركس انت محتاج الى راس مال كبير جدا حتى تتمكن من فتح شركة فوركس وايضا تحتاج الى الكثير من التصريحات وسوف تدفع الكثير منا لاموال للهيئات الرقابية التى تساعدك على جلب المزيد من العملاء عن رطيق الاشتراك فى هيئة رقابية كبيرة وسليمة وفى هذه الحالة فقط يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة فىا لفوركس

وعلشان كده صعب اوي ان واحد بمفرده انه يفتح شركه فوركس الا طبعا لو فتحها بنظام القسط ومع
هيئات رقابيه اي كلام مابتاخد منه فلوس كتير او بتاخد بالقسط برده
بس برده لو عمل كده هيحتاج راس مال ضخم برده وفلوس كمان للدعايه لشركته
اظن مشروع صعب ومعقد للفرد الواحد

elking
06-16-2012, 19:30
بالتاكيد هو امر صعب للغاي
ومحتاج عمل كثير واجراءات وغيره
وبالتالى نجد انه لا يوجد شخص يفتح شركة

ramid
06-16-2012, 19:44
اعتقد أن أول العوائق ستكون قانونية فلا وجود لقوانين تنظم هاته الامور
ثم هناك عوائق ثقافية تتمثل في العقليات القديمة التي يلزمها وقت كثير لتقبل الفوركس
ثم العوائق المالية التي ذكر الاخوة

كريم
06-16-2012, 19:45

طبعا صعب جدا و مش مستحيل فممكن تفتح شركة بس يكون فيه دعم مادي قوي من الدولة و يكون عندك خبرات عالية جدا في الادارة

بس لازم يكون فيه مثلا دعم مثلا من الصندوق المالي و ايضا محتاج عملاء ذوي خبرة جيدة

بكن ليس مستحيل و الله ولي التوفيق و النجاح

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 19:50

ممكن نقول مجموعه رجال اعمال

وليس شخص لوحده

الشركة عايزه مجلس ادارة كامل علشان تبقا شركة ناجحه

بالاضافه الى راس مال جيد علشان التراخيص والاعلالانات والحاجات دى

kingman
06-16-2012, 23:38
وعلشان كده صعب اوي ان واحد بمفرده انه يفتح شركه فوركس الا طبعا لو فتحها بنظام القسط ومع
هيئات رقابيه اي كلام مابتاخد منه فلوس كتير او بتاخد بالقسط برده
بس برده لو عمل كده هيحتاج راس مال ضخم برده وفلوس كمان للدعايه لشركته
اظن مشروع صعب ومعقد للفرد الواحد
انا كتير كنت لما اوشف عرض لشركة كنا انزله فى منتدى معين وكان ربنا بالينى بعضو كل مايشوف موضوع يدخل يقول دى نصابة صاحبها طفل مراهق هههه ولو الموضوع كده يبقى كل واحد فينا يعمل شركة ونستفيد من حسارة المتاجرين فى هذا السوق احنا كمان
:tie:

assidi saber
06-24-2012, 16:41
كي اصبح لدي شركة فوركس فيجب ان اجني الكثير من المال عشان اقوم بفتح الشركة و اعتقد انا النقود التي احتاجها لفتح شركة فوركس هي 15 مليون دولار على الاقل

nrgslawi
06-24-2012, 16:49
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

اخي يوجد شروط جد صعبة اخنا العرب خلينا متداولين احسن وبلاش علينا الاستثمار الكبير ده

my life
06-24-2012, 17:08
انا افضل اذا فكر واحد ان يعمل حاجة كبير مثل شركة وساطة فوركس بامكانه
ولكن تدريجيا ممكن راح يتحقق
أولا يبدا كمتاجر يتعلم ويتدرب ويتاجر
وبعدها ممكن يعمل كوكيل لشركة
وبعدها راح يقدر...
ما في شئ مستحيل

hesham itch
06-24-2012, 19:55
اعتقد ان موضوع زى ده محتاج لشخص طموح جدا لان معناه ان المطلوب من الشخص ده
ان يبقى معاه مبلغ يعيشه ملك ويفضل ان هو يستخدمه فى فتح شركة فوركس وبصراحة
الوصول لانك تفضل الشغلانة دى على الاستمتاع اصعب بكتير من الحصول على المبلغ
اللى تقدر تفتح بيه شركة فوركس حتى لو كان مليون دولار

A__M__S
06-24-2012, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فعلا تحتاج لمبالغ ضخمه من المال والتراخيص خصوصاً داخل مصر ويجب ان يكون المشروع جاد لتكسب ثقة العملاء

hehelibeb
06-24-2012, 20:50
لو كان عندي ربع مليون دولار والله لن أفكر ولا لحظة في إنشاء شركة وساطة

zikooo014
06-24-2012, 21:18
انا شايف انك هتحتاج لمبالغ كبيره عشان انت هتفتح الشركه و تجيب برامج تداول خاصه بشركتك و طبعا اكيد مش ببلاش
و للموظفين (بتوع خدمة العملاء) اكيد مش هتعرف تشتغل من غيرهم و تصمم موقع و تأمين و حمايه و حوارات كتيييييير
الموضوع مش سهل

younesjoe
06-24-2012, 21:20
اضن انها مكلفة من ناحية و من ناحية اخرى اضن ان ليس من السهل فتح شركة لازم عدة امور منها المهتمين بالمال و المهتمين بالمشاكل يعني شركة بتحتاج الى موضفين كل واحد و اختصاصو و عن نفسي لو عندي المبلغ الكبير سابحت عن استتمار في مكان اخر بعيد عن الفوركس

jihadazzam
06-24-2012, 21:21
لو كان عندي ربع مليون دولار والله لن أفكر ولا لحظة في إنشاء شركة وساطة

بالفعل شركة الفوركس بدها تامينات واشياء كثيرة انما لو عندي ربع مليون كل يوم بعمل 5000 الاف دولار
بالفوركس بكل سهولة

i5land_man
06-24-2012, 21:25
بالفعل شركة الفوركس بدها تامينات واشياء كثيرة انما لو عندي ربع مليون كل يوم بعمل 5000 الاف دولار
بالفوركس بكل سهولة

ربع مليون دولار يعني تقدر تدخل عالنقطة ب 250 دولار في الصفقة
لو عملت 20 نقطة يوميا تقدر تعمل 5000 دولار فعلا في الصفقة
ما شاء الله اوعدنا يا رب

aboualy
06-24-2012, 21:25
انا شايف انك هتحتاج لمبالغ كبيره عشان انت هتفتح الشركه و تجيب برامج تداول خاصه بشركتك و طبعا اكيد مش ببلاش
و للموظفين (بتوع خدمة العملاء) اكيد مش هتعرف تشتغل من غيرهم و تصمم موقع و تأمين و حمايه و حوارات كتيييييير
الموضوع مش سهل

فعلا اخى العزيز انشاء شركة فوركس يحتاج الى راس مال كبير وهو يمكن ان يتم تجميعه عن طريق عمل شركة مساهمة ولكن المشكلة الاخرى هى ان اغلب الدول العربى قانونها لا يسمح بمثل هذه الشركات

moonlight
06-24-2012, 22:09
اعتقد انه تحاج مبالغ كبيرة ورأس مال كبير جدا لفتح مثل هذه الشركة و ايضا هناك
اجراءات تأمينية وضمانا عديدة واجراءات كثيرة لفتح شركة وساطة فالامر اعتقد ليس سهلا

assidi saber
06-24-2012, 22:14
لكي تفتح شركة فوركس يجب ان يكون لديك اول حاجه النقود و هو اقل مبلغ 10 الف دولار و كذلك يجب ان تجلب عملاء لديهم الخبرة الكافية و ان تضغ مقر جيد للشركة

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 22:21
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
ان شاء الله هذا الكتاب يفيدك

اسم الكتاب كيف تنشىئ شركه فوركس

http://www.ziddu.com/download/19752069/.docx.html

اتمنى لك دوام التوفيق

aminos
06-24-2012, 23:21
السلام عليكم
أضن أن لمن يريد فتح شركة وساطة يلزمه الكثير ثم الكتير
فأولهما المبلغ رأس المال يجب أن يكون كبيرا جدا
و مقر للشركة و طريقة لجلب الزبناء لأن من الصعب جلب الزبناء لكثرة شركات الفوركس النصابة
و العديد من الأشياء الأخرى
و الله أعلم

KOGI
06-25-2012, 08:47
اعتقد شركة الوساطة برتجع لقانون البلد وفى بلاد بتحديد مبلغ معين عشان تقدر تفتح بية شركات وساطة

nickynilson
06-25-2012, 08:52
عندك راس مال مظبوط وعزيمة وارادة اذا ممكن انك تتخطى باقي المشاكل من تأمينات وغيرها ولكن هذا كله يعتمد عالاشخاص اللي عندهم القدرة الكبيرة في الادراة

okash
06-25-2012, 12:59
يجب ان تملك رأس مال كبير جدا
وغير ذلك كله
المصيبة وين ، الترويج والاعلان والبرامج التي سوف تستخدمها لكي تبدأ حياتك

elssayed
06-25-2012, 13:57
فتح شركة فوركس ليس بالامر السهل يحتاج علي الاقل 1000000 دولار تامين
وحوالي 5000000 دولار في حساب الشركة فاجراءات فتحها سهلة
ولكن المشكلة في راس المال المطلوب للتامين

remo
06-25-2012, 14:36
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

انت قصدك شركة تتداول او شركة وساطة اولا انت محتاج تامين كبير وبعدين راس مال كبير عشان الرافعات المالية وكمان محتاج انك تشترى الميتا تريدر اللى العملاء بيستخدموة مجانى

yamiyugi
06-25-2012, 14:40
فى ناس بتقول ان لازم يبقى رأس مالها 50 مليون دولار علشان تفتح شركة فوركس

وطبعا ده رلقم مستحيل بس الصراحه معرفش القوانيين الرسمية لفتح شركة فوركس كما

انم الدول العربية ترفض شركات الفوركس

elazez
06-25-2012, 14:56
يعتبر العائق او المانع بيكون في انه علشان تكون شركة قوية ومحترمة
يجب ان تنضم او تخضع لرقابة الهيئات العالمية مثل ( الان اف ايه ) وطبعا ديه بتطلب وضع تامين كبير جدا علشان تاخد الترخيص

A7mad_Aziz
06-25-2012, 15:06
اخي اعتقد انك محتاج مبالغ طائلة عشان تفتح شركة فوركس وكمان التراخيص هتبقى صعبة جداً في مصر والدول العربية لأن شركات الفوركس ملهاش ترخيص وممنوعة في الدول العربية

sky44
06-25-2012, 15:15
لكى تقوم اخي بفتح شركه وساطه خاصة بك هو شيء صعب و ليس بالشيء الهين و سيحتاج منك الى راس مال كبير ممكن ان يصل الى مليون دولار زيادة عن التراخيص والضمانات و غيرها من الاجراءات...

fx-man
06-25-2012, 15:16
اولا لازم يكون عندك رأس مال ضخم وكل ما كان اكبر كل ماكانت الرفعة المالية المسموح بيها للشركة اكبر وطبعا دا افضل لجذب العملاء
لازم يكون عندك طاقم محاسبين وخدمة عملاء ومبرمجين
لازم تعمل الترخيص اللازمة لتاسيس الشركة حسب البلد ,وطبعا تلاحظ ان معظم شركات الوساطة فى قبرص لانها الترخيص فيها مش معقده زى دول تانية

okash
06-25-2012, 16:11
يا خونا لسه في غير رأس المال هناك مصاريف عملاقة تنتظر صاحب الشركة برامج التداول والترويج والدعاية وغيرها ماو كثيرة

remas
06-25-2012, 19:12
يا اخى هل الموضوع سهل جدا وبالبساطه دى ازاى بس اى حد يقدر يعمل شركة وساطه سمعت واحد بيقولك هات 100 دولار وانا اعملك شركة فوركس دا اسمه كلام برضه مكنش جد غلب يا اخى

devloppman
06-25-2012, 20:34
مين العربي اللي حيفكر يعمل شركة فوركس
لكي تفتح شركة فوركس لازم رأس مال كبير جدا يفوق 10 مليون دولار
ولازم يكون في جنبك خبراء في عدة مجالات يعني وجع دماغ
أنا عن نفسي لو عندي المبلغ ده مش حفكر أدخل مفسي في المشاكل

deadlyfox
06-25-2012, 20:53
اعتقد انك عشان تفتح شركة وساطة ده امر غايه فى الصعوبه
ويحتاك راس مال ضخم جدا
وقوانين طبعا

Mostafa Mando
06-25-2012, 21:06
ويحتاك راس مال ضخم جدا
وقوانين طبعا

يا اخي نن جميعاً في هذا المنتدى نريد فقط ان نتعلم فوركس ونحاول ان نصبح ناجحين

ليس اكثر ونربح من سوق الفوركس مش نفتح شركة فوركس !! اكيد مش في بالنا الفكرة دي

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:28
مين العربي اللي حيفكر يعمل شركة فوركس
لكي تفتح شركة فوركس لازم رأس مال كبير جدا يفوق 10 مليون دولار
ولازم يكون في جنبك خبراء في عدة مجالات يعني وجع دماغ
أنا عن نفسي لو عندي المبلغ ده مش حفكر أدخل مفسي في المشاكل

طبعاً اعمل اى مشروع تانى يريحنى بدل وجع القلب دا يا ريس
وبعدين لو معاك مبلغ زى دا تداول بيه كله وريح دماغك بدل شركة الفوركس :p

abdallah elbaz
06-25-2012, 21:29
لا هي سهله جدا
ممكن لو معاك كام مليون تفتحلك شركه
ههههههههههههه اكيد صعبه جدا
محتاجه خبرات ومهارات وكفاءه ومعلومات كبيره جدا وانك تكون على درايه كل صغيره وكبيره

mage
06-26-2012, 04:09
لا هي سهله جدا
ممكن لو معاك كام مليون تفتحلك شركه
ههههههههههههه اكيد صعبه جدا
محتاجه خبرات ومهارات وكفاءه ومعلومات كبيره جدا وانك تكون على درايه كل صغيره وكبيره

كام مليار يا اخى يجب ان تعرف ان شركات الفوركس توفر رافعة مالية كبيرة جاد وهذه الرافعة المالية لا تاتى من الوهم ولكن عليك ان توفرها بالفعل ولهذا يجب ان يكون راس مال الشركة مليارات

H!m0
06-27-2012, 00:30
فتح شركة وساطة ليس بالأمر السهل مطلقا و رأس المال كبير جدا
و الترخيصات أيضا و الاعلانات و المقر و العمال و شراء منصة الميتاتريدر التي تساوي 20000 دولار أو أكثر
يعني مبلغ كبير جدا و انا افضل ترك الفوركس لو كان عندي ربع مليون دولار فقط هههه

mohamed22
06-27-2012, 00:36
عشان تعمل شركة فوركس لازم يكون عندك كوادر علمية
فى تخصصات كتيرة جدا ده غير راس المال الكبير جدا ايضا
احنا بس نعرف نكسب كويس من الفوركس وخلى الشركات لاصحابها

saad
06-27-2012, 00:43
ويحتاك راس مال ضخم جدا
وقوانين طبعا

konine
06-27-2012, 02:26
أنا سأعطيك بعد أشياء حسب ما أعرق
إنك تشتري منصة تداول
إنك تفتح مقر لشركة
إنك تشترك بمنضمة تحمي تجار
إنك يكون عندك دعم
و زيد و زيد ...
الله كريم

KOGI
06-27-2012, 04:07
أنا سأعطيك بعد أشياء حسب ما أعرق
إنك تشتري منصة تداول
إنك تفتح مقر لشركة
إنك تشترك بمنضمة تحمي تجار
إنك يكون عندك دعم
و زيد و زيد ...
الله كريم

نسيت اهم شىء اخى الكريم انه يكون عندك فلوس كتير ههههههههههههه

saad
06-27-2012, 16:44
لكي تستطيع ان تكون شركة وساطةيجب عليك اولا ان تكون مؤهل علميا اي ان تكون تكسب شهادة عليا في المتاجرة او ماشبه ذلك وان تقدم طلب ترخيص من الهيئة المعنية في ذلك والمنظمات الحكومية وان لا يقل راس المال عندكم اقل من 3 مليون دولار ولكن المكسب من شركات الوساطة كبير ويستحق التعب الذي سوف تبذله من اجله وفي الاخير يجب عند فتح الشركة انشاء الله يجب عليك ان تكسب ثقة العملاء عندك بسرعة السحب والايداع وتنفيذ الاوامر

mosghaly
06-27-2012, 16:55
انت عشان تعمل شركه وساطه محتاج مبالغ كبيرة جدا و علاقات اكثر من الفلوس عشان تقدر تخلص ورقك بسرعه دة غير انك محتاج مبني علي الاقل تلات او اربع ادوار عشان الموظفين ومكان للسيرفرات وشغلاه كبيرة وبعدين بيتهيقلي انك محتاج انك تشتغل في شركات وساطه عشان تاخد خبرة ولازم يكون معاك انجليزي علي الاقل عشان تعرف تتعامل في الشركه

assidi saber
06-27-2012, 18:22
الشروط اخي انك يجب ان يكون عندك مبلغ كبير لكي تستطع تأمين مصاريف كل شئ يخص الشركة و كذلك تحتج الى عملاء مختصين في مجال الفوركس و كذلك مقر للشركة

waleed adel
06-30-2012, 19:07
احب انا الاحلام دى انا عايز الان مجرد حساب اتاجر بيه بدل اللى اتمرجن وبعدين افكر اكبر راس المال
انما شركه دى للكبار فقط

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 21:34
احب انا الاحلام دى انا عايز الان مجرد حساب اتاجر بيه بدل اللى اتمرجن وبعدين افكر اكبر راس المال
انما شركه دى للكبار فقط

على رأيك كل واحد يبص للى معاه

كيف نفكر فى شركة واحنا لسه مش معانا حساب تداول بالف دولار
هههههههههههههههه

الله يعطيكم الف عافيه ونحقق احلامنا جميعاً

mostafakamal
06-30-2012, 23:57
صعبة جدا ياخى ده محتاجة تمويل جامد وادارة وحسابات وتكلفة السيرفرات للمنصات
وانا لااعتقد انها تقل باى حال من الاحوال عن مليون دولا

---------- Post added at 11:57 PM ---------- Previous post was at 11:54 PM ----------

وانا سمعت ان تلك الشركات بتدفع تامين الى هيئة الرقابة الاوربية
حوالى خمسون الف دولار عن كل عميل
مش عارف ان ده حقيقى ولا لا

waleed adel
07-01-2012, 18:16
امرطبعا مش سهل صعب لكن ليس مستحيل اذا استطعت تحقيق الشروط المطلوبه
كرأس مال ضخم
والحصول على الترخيصات اللازمه

Rami
07-01-2012, 18:18
عالعموع الموضوع به شوية تعقيدات
لازملك ترخيص من جهة رقابية
وبنك يوفرلك السيولة والاسعار ورخصة لبرنامج التداول وموق انترنت عالى الامان
الخ
تحياتى لك

Dentist Ahmed
07-01-2012, 18:31
بالنسبه لى الامر يعد معقدا بعض الشئ
الامر يحتاج لسيوله كبيره لبدايه هذا المشروع
وكذلك يحتاج الى العديد من التراخيص لهذه الشركه
والعمل الجماعى الجاد والشاق

waleed adel
07-03-2012, 16:58
نسيت اهم شىء اخى الكريم انه يكون عندك فلوس كتير ههههههههههههه

فعلا احى علشان تبقى صاحب شركة فوركس عليك ان يكون لديك
راس مال كبير جدا

derfcase
07-06-2012, 11:49
اعتقد اخي الكريم
عمرو
ان هذا الامر لا يقوم به افراد - و انما تقوم به مؤسسات صاحبة رؤوس اموال عالية
و انا هنا طبعا اتكلم عن الشركات المحترمة و الموثوقة من التجار - و ليس عن الشركات التي تفتح اليوم و تغلق غدا

hesham1046
07-06-2012, 12:53
مش عارف بس انا عارف انها اغلى بكثير الانك بيدوك شاشة كبيرة لجميع العملات متصلة با كل البنوك الاروبية لمتابعة الاسعار دة اللى انا اعرفة

egypt2012
07-06-2012, 13:16
الموضوع صعب جدا

ده حتى فى الخارج الشركات بيكون فيها اكتر من شريك عشان راس المال العملاق المطلوب

rabie10
07-06-2012, 14:37
اعتقد انك محتاج لمبالغ كبيرة جاد جاد يا اخى حتى تتمكن من ان تفتح شركة وساطة طيب تخيل معى كم تحتاج من الاموال حتى تتمكن من ان توفر رافعة مالية لكل انواع الحسابات التى تشترك معك اعتقد ان توفير الرافعة المالية فقط تحتاج منك لراس مال كبير جدا جدا

kero
07-06-2012, 14:41
حتى يااخى لو فكرت تفتح مش هتقدر لانها على حد علمى بتحتاج راس مال ضخم جدا جدا جدا سمعت رقم حوالى 5 مليون دولار كتامين حاجة زى كده
ده غير التراخيص وخلافه شىء شبه مستحيل علينا يعنى

forex man
07-06-2012, 15:22
اكتر حاجه بكرها فى مصر قانونها الى متعرفلوش وش من ظهر
فى حجات كتير ملهاش قانون معين فى مصر ومتبقاش عارف انت بتعمل حاجه صح ولا غلط
وحجات تانيه ليها قانون بس بيطبق فى اوقات واوقات تانيه لا
يعنى لو عاوز تفتحها فى مصر عاوز كام مليون دولار
وعاوز تصريح من طوب الارض

ma90do
07-06-2012, 15:27
حتى يااخى لو فكرت تفتح مش هتقدر لانها على حد علمى بتحتاج راس مال ضخم جدا جدا جدا سمعت رقم حوالى 5 مليون دولار كتامين حاجة زى كده
ده غير التراخيص وخلافه شىء شبه مستحيل علينا يعنى

طبعا بتحتاج الي تأمين عالي جدا ولزم تسجل في الجهات الرقابيه الامريكيه لان لا يوجد شركات في الدول العربيه وانما فروع ودعم للشركات الاجنبية

العوامى
07-06-2012, 15:28
السلام عليكم
من السهل لو توافرت لك الاسباب ان تفتح شركة فوركس ولكن الصعب فعلا ان
تحافظ على كفاءة الاداء لانك ستتعامل فى اموال وحسابات واليات معقدة تستلزم الانتباه الدائم

ymn30
07-06-2012, 15:34

ياخى معظم الشركات الى فى السوق ماركيت ميكر يعنى بمبلغ لحوالى 100000 الف دولار تستطيع ان تبداء حيث انك بتدفع جزء من التامين وهو اصل المبلغ 250 الف دولار بتتفع الميه والباقى بعدين وبتستلم الترخيص للمزازوله وتدخل على النت تعمل موقع محترم وبعدين طبعا بتاجر برنتامج المتاجرة وعيش ياباشا

magic777
07-06-2012, 16:17
اعتقد اخي الكريم
عمرو
ان هذا الامر لا يقوم به افراد - و انما تقوم به مؤسسات صاحبة رؤوس اموال عالية
و انا هنا طبعا اتكلم عن الشركات المحترمة و الموثوقة من التجار - و ليس عن الشركات التي تفتح اليوم و تغلق غدا

طبعا لان دي مسؤليه ضخمه وليها متطالبات مكلفه جدا وحتى لو واحد ملياردير صعب انه يعمل شركه فوركس كده لوحده
هيخاف يتحمل مسؤليتها كامله غير انها هتتطلب مجهود كبير اوي في البدايه مابين الدعايه لها والتسجيل في الهيئات الرقابيه
وغيرها

sabre
07-06-2012, 16:21
على الفكرة الموضوع سهل جدا والشركات من النوع السهل تقريبا كلها بتأخذ الترخيص من قبرص
وايضا لا يتكلفون ارقام كبيرة ولاكن التفاصيل ليست عندى

compaq0
07-06-2012, 19:35
كان فى واحد صاحبى سال على الموضوع ده قالولوا لازم يبقى فى تامين على الشركه مليون دولار عشان ماتبقاش من شركات تحت السلم و كان فى اجراءات كتيره معقده جدا

ehab
07-08-2012, 07:27
امر صعب لكن ليس مستحيل اذا استطعت تحقيق الشروط المطلوبه
كرأس مال ضخم
والحصول على الترخيصات اللازمه والبرامج اللازمه كالمتياترد وغيرها لانشاء شركه فوركس
ثم تحتاج الى اموال اضافيه لعمل الدعايه لهذه الشركه

elzeel
07-16-2012, 15:18
طبعا دا شئ صعب ولكن ليس مستحيل ويحتاج لمال كثير واجراءات قانونيه
لبناء هذه الشركه بناءا قانونيا صحيحا وتامين قوى ايضا

mohamed yossef
07-16-2012, 15:52
ما عنديش فكرة والله يا غالى لكن على ما اعتقد ان فيه مبالغ مالية ضخمة تدفع
كما ان هناك مبالغ تدفع على تسجيلك لدى المؤسسات والهيئات الرقابية الدولية
بالتوفيق يا غالى

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 15:55
وعليكم السلام يا غالي

اعتقد ان لا احد يتسطيع ان يجيب ع السؤال

لانه صعب جدا

تحتاج الي الكثير

+

خبره كبيره يا صديقي

ma90do
07-16-2012, 16:04
صعب يا اخي لانك تحتاج علي الاقل مليون دولار في البنك وتامينات من امريكا لانها لا يوجد شركات في الدول العربيه وهيا مجرد دعم فني فقط

top2milan
07-16-2012, 16:16
لو زي ماببقول معظم الاعضاء كدا مليون واتنين مليون
طب انا افتح شركة وساطه ليه ووجع دماغ مع العملاء انا اعمل مشرع احسن واحط الباقي في الفوركس

forex4ever
07-16-2012, 16:20
لم افكر اطلاقا ان اقوم بفتح شركة فوركس ابدا ابدا !! الموضوع بالنسبة لي مستحيل تماما ومعقد تماما ويحتاج الى اموال ضخمة لا يمكن لشخص عادي ان يمتلكها وحتى ان امتلكها فسوف يفكر كثيرا قبل ان يقدم على ان يبدأ مشروع برأس مال يتخطى المليون دولار على اقل تقدير !!!

kimokonolove
07-16-2012, 16:26
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

المشكلة مش فى كيفية فتح شركة تداول
لاكن لو انت رجل اعمال مثل نجيب سويرس
اكيد هتكون ممتاز فعلآ علشان تبقى صاحب شركة
خصوصآ تداول لازم تكون فيك مواصفات رجل الأعمال الناجح

salah.bmw
07-17-2012, 01:34
انا ما بعرف شو هي الاجرائات يلي لازم تعملها
لكن يلي بعرفو وموضوع متأكد منو تماما انو عايز تأمين اقل شي بحدود ال 500 الف دولار
والله اعلم

Rami
07-17-2012, 01:35
هم اصحاب الشركات بيكسبوا كتير من السبريد
ومن العملاء المنتسبين لها
اظن ان العملية مقدة نوعا ما
بارك الله فى جهودكم الكريمة

SlaiteR
07-18-2012, 11:46
اخوتي

انها شركة فوريكس ؟؟

سيفتح شركة فوريكس....

يعني من الطبيعي انها ما تقدر تجاري اوضاع السوق من اول سنة على الاقل لها

ولكن تبقى شركة

يجب عليكم نسي كلمة مستحيل**

mohamed adel
07-18-2012, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا يا اخى على المعلومة انا الموضوع شدنى وقلت انى هلاقى شرح وافى بس شكرا
وعندك حق انا لو عندى مليون دولار مش هشتغل اصلا
هههههههههههههههههه

roka
07-18-2012, 13:00
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

بصراحة انا اعتقد ان الموضوع صعب جدا اكيد محتاج حد عنده خبرة كبيرة اوى و ممارسة وكمان راس مال ضخم وكل واحد ليه سياسته اللى بيستخدمها فى الفوركس فاعتقد ان كل واحد هيكون ليه راى مختلف

osama00971
07-18-2012, 13:02
اكيد لازم يكون عندك ملايين الدولارات
اضافة للخبرة
وحسن الادارة
والتعاون مع اساتذة في هذا المجال

Mohamed90
07-18-2012, 13:44
السلام عليكم اخي الشركة الفوركس ليست سهلة ابدا و يجب توفير مليون دولار على ما اعتقد لفتح الشركة و تحتاج للترخيص من الدولة على ما اعتقد
و الشركة ستكون فيها ارباح ضخمة و جيدة بدون اي تداول عكس المتداول فهو يعتمد على نفسه للربح

safiforex
07-18-2012, 13:50
السلام عليكم اخي الشركة الفوركس ليست سهلة ابدا و يجب توفير مليون دولار على ما اعتقد لفتح الشركة و تحتاج للترخيص من الدولة على ما اعتقد
و الشركة ستكون فيها ارباح ضخمة و جيدة بدون اي تداول عكس المتداول فهو يعتمد على نفسه للربح
لفتح شركة الفوركس هذا فيه الكثير الكثير ما يقال ، اولا نحن في بلدان عربية و صعب كثير لان تفتح شركة عربية فيها
و ثانيا لكي تفتح الشركة فلابد من ان تكون لك الملايير من الدولارات لكي تفتح الشركة فهي تتطلب سيولة مالية كبيرة جدا

dodovedo
07-18-2012, 13:52
اخى الكرريم
اولا لازم تحتاج موافقه
ومبلغ كبير جدا طبعا وموافقه بنوك انك تتعامل معاها
والله تعالى اعلى واعلم
تقبل مرورى

Spiderhoof
07-18-2012, 19:34
كل شئ فى بدايه الامر صحب لكى تفتج شركه تحتاج الى خطه اولا حيث تعمل بنظام الماركت ميكر

وبذلك تبداء براس مال 10 مليون دولار على الاقل جدا

ثم الاعلانات وتمويل المنتديات والدعايه فى جوجل لجذب المستثمرين

طبعا هتقول ليه ابداء ماركت ميكر لانك هتعتمد على المبداء الاساسى ان 95 % من القادمون سيخسرون اموالهم ومن هنا تستطيع ان تقدم بونصات بطريقه رهيبه تساعدك على الدعايه

لان 95 من من اخذوه البونص سيخسرونهم بجانب استفادك من نقاط الاسبريد

AMANI
07-18-2012, 19:36
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

يا عم قول يا باسط شركه مره واحد
انا لو اقدرت احقق دخل من الفوركس يبقى خير وبركه

resala11111
07-18-2012, 19:38
علشان تقتح شركة واسطة محتاج
فلوس كتير اووى وتانيا محتاج
تصريحات كتيرة صعب جدا يا أخى
انك تفتح شركة

mrsimpson
07-18-2012, 19:39
اعتقد انك مش محتاج انك تفتح شركة للفوركس لانك اذا اردت تضخيم فلوسك فيكون عن طريق المتاجرة ولكن بلوت اكبر واعتقد ان راس المال لفتح الشركة بيكون كبير جدا واجراته بتكون عن طريق النت ولكن دا شئ صعب جدا ولكن ليس مستحيل

Aker001
07-18-2012, 19:40
شركة الوساطة ترجع لقانون البلد وفى بلاد بتحديد مبلغ معين عشان تقدر تفتح بية شركات وساطة على ما اعتقد مش هايكون اقل 2 مليون مش عارف كم بالظبط واجراءت قانوينة كثيرة والشركات المرخصة بيكون عليها اجراءت صارمة ومراقبة من هيئات الفوركس

MrSniper
07-18-2012, 19:41
هدا صعب جدا اخي لان الشروط قاسيه
و تحتاج الى اموال طائله للتامين أقلها مليون دولار

amrmorasamir
07-18-2012, 19:44
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة
ههههههههه صاحب شركه مره واحده ده هيكلفك كتير جدا ياباشا والمشكره كمان ان الفوركس غير مصرح بيه فى مصر لسه يعنى مش هينفع خالص الموضوع ده

aymoon
07-18-2012, 19:48
شكرا اخي على عمل هذا الموضوع فقد كنت افكر في هذا الموضوع من قبل واريد بالفعل فتح شركه وساطه في الفوركس ولكن لا تحتاج شركه الوساطه لراس مال ضخم كما رايت من ردود الاعضاء فيمكن لاي شخص فتح شركه وساطه ماركت ميكر وغير مرخصه ولكن الاهم ان يكون الهدف عدم النصب على العملاء واذا دفعت الشركه عده مرات لعملائها استطاعت ان تكسب شهرة ومصداقيه وايضا جلب العديد من العملاء ثم بعد ذالك ياتي ترخيص الشركه

فهل تتفقون معي في هذا الراي ؟؟؟

al7oot
07-18-2012, 19:48
علشان تفتح شركة وساطة يبقى معاك راس مال كبير جدا و تبقى قادر انك تواجه الصعوبات من تراخيص و خلافه

pimo
07-18-2012, 20:03
لكي تفتح شركة وساطة يلزمك مبلغ جيد من المال مليون او ثلاثة ملايين ويجب ان تكون حائز علي دكتوراه في علم الاقتصاد او ماشبه ذلك وان تخضع لقوانين الضرائب للبلد الذي تريد ان تفتح فيه شركتك

زيزو
07-19-2012, 18:42
الشروط صعبة
وعلشان الواحد يفتح شركة ويبقي وسيط محتاجة ملايين ومحتاجة حاجات تانية
يعني علشان تسجل في هيئة رقابية محتاج انك تدفع مبلغ محترم للهئية
غير الموظفين والاماكن
والتكاليف الثابتة

Noah
07-19-2012, 19:41
علشلان تبقى صاحب شركة فوركس عليك ان تكون اكثر واقعية لان شركات الفوركس تحتاج الى راس مال كبير جدا حتى تتمكن من توفير الروافع المالية الكبيرة جدا والتى من خلالها يمكنك ان تعمل على التعامل مع السوق وتوفير الكثير من المزايا للعلماء

MixMax
07-19-2012, 19:56
الحقيقة علمي علمك انا مبتدا في هادي المواضيع والامور وان شاء الله بعد احترافي ساظل ارد على كافة المواضيع مثلما افعل حاليا
المهم ان شاء الله ربنا يوفقك ياغالي وتبلغ مرادك
الف تحية وشكر لك سلااااااااااااام

madman
07-19-2012, 20:00
لا صعبه شويه دى عليا انا احلم انى استغل لكن صاحب شركه لا

ma90do
07-19-2012, 20:16
علشلان تبقى صاحب شركة فوركس عليك ان تكون اكثر واقعية لان شركات الفوركس تحتاج الى راس مال كبير جدا حتى تتمكن من توفير الروافع المالية الكبيرة جدا والتى من خلالها يمكنك ان تعمل على التعامل مع السوق وتوفير الكثير من المزايا للعلماء

نعم اخي وكذلك يحتاج الي مبلغ كبير جدا جدا في للتامين من الجهات الخاصه بالنسبه في اي دوله عربيه صعب ان يكون هناك شركه ولكن ممكن يكون هناك دعم فني لشركات اجنبيه فقط

aboualy
07-19-2012, 20:18
الشروط صعبة
وعلشان الواحد يفتح شركة ويبقي وسيط محتاجة ملايين ومحتاجة حاجات تانية
يعني علشان تسجل في هيئة رقابية محتاج انك تدفع مبلغ محترم للهئية
غير الموظفين والاماكن
والتكاليف الثابتة

هو فعلا اخى العزيز الشروط لفتح شركة وساطة صعبة والتكلفة كبيرة
ولكن ايضا الارباح حتكون كبيرة

mido
07-26-2012, 02:01
اخي الكريم
اعتقد شركة الوساطة برتجع لقانون البلد وفى بلاد بتحديد مبلغ معين عشان تقدر تفتح بية شركات وساطة
تقبل مروري ولك فائق احترامي

mena
07-26-2012, 14:21
صعب تحقيق ذلك لان لفتح شركه فوركس يحتاج الى راس مال كبير وشروط كثيره

foouaad
07-26-2012, 16:09
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

ههههه هذا بنسبه لى غير معقول ولا ده طموحى بس عمتاً دههيحتاج لخبره عاليه جداً وأداره منظمه جداً ومن وجهت نظرى انه لا يحتاج لاموال ضخمه كل الوضوع هو ربح وخساره بين المضاربين وبنسبه لصاحب الشركه لايدفع شىً

sharkawy
07-26-2012, 16:14
اولا ستحتاج الي راس مال ضخم جدا

ثانيا التسجيل في الهيئات الرقابيه وده برده محتاج ضمانات كبيره للحفاظ علي اموال المستسمرين

power8
07-26-2012, 17:09
طبعا يا اخي سوف تحتاج الى مبلغ ضخم والمال يصنع المستحيل
طبعا انا طموحي ان استمر متداول فقط

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 17:12
السلام عليكم
انا ارى انه من سابع المستحيلات ان اكون صاحب فوركس
لانها تحتاج الى راس مال كبييييييييييييييييييييييي ر جدااااااااااااااا

HARRY POTTEER
07-26-2012, 17:18
طبعا يا اخي سوف تحتاج الى مبلغ ضخم والمال يصنع المستحيل
طبعا انا طموحي ان استمر متداول فقط

نعم معك حق لان ان اردت عمل شركة فوركس لازم يكوون عندك راس مال ضخم
تانيا الامر ليس مستحيل و لكنه صعب للغاية ولكن الاحسن للمتداولين الصغار زي حالاتنا
انهم يستمرو في التداول

swingawy
07-26-2012, 17:19
كتير
كتير
اعتقد 10 مليون جنيه كتأمين فقط لكى تفتج شركه فوركس

khaledforex
07-26-2012, 17:21
ماتخافش من الاجراءات اخى
الفلوس تعمل المستحيل
اجهز انت كدة بس ب 5 مليون دولار
ويبقى عندك شركة وساطة محترمة
ماتخافش
حتجيبهم فى كام شهر حسب دعايتك
وشغلنى معاك اى حاجة:dance:

bilalo200
07-26-2012, 17:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
لفتح شركة وساطة في الفوركس لابدا من راس مال كبير جدا

HARRY POTTEER
07-26-2012, 17:44
ماتخافش من الاجراءات اخى
الفلوس تعمل المستحيل
اجهز انت كدة بس ب 5 مليون دولار
ويبقى عندك شركة وساطة محترمة
ماتخافش
حتجيبهم فى كام شهر حسب دعايتك
وشغلنى معاك اى حاجة:dance:

نعم يجب ان يكوون راس المال كبيرا جدا لتامين كل هده الامووور
حتى تبقى شركة و ساطة دات صمعة جيدة

magic777
07-26-2012, 18:35

اعتقد ان مافيش متاجر لوحده كده يقدر يشيل مسؤليه شركه وساطه كده حتى لو معاه ملايين
لانها بتحتاج متابعه مستمره واموال ضخمه تتصرف اما على الدعايه او للتسجيل في الهيئات الرقابيه وغيرها
وصعب على واحد بس الالمام وعمل كل ده

morx123
07-27-2012, 00:37
شكرة وساطه ليست بفكره سيئه
تحتاج إلى اهداف واضحه ودراسه كامله
وسيولة لاتقل ارقمها عن 6 خانات

ahmadsalaymeh
07-27-2012, 00:40
هادا الاشي مش سهل
لازم يكون عندك راس مال كبير
وسيرفرات ضخمة
وموظفين
ومكاتب للعاملين
وامور ترخيص وتامين
والكثير من المشاكل

mage
07-27-2012, 00:42
صعب جدا يكون هناك احد صاحب شركة فوركس ولكن مش مستحيل ويجب ان يكون لدينا دائما الامل فى العمل فى الفوركس وان يكون لدينا الطموح الذى يؤهلنا للربح من الفوركس سواء كنا متاجرين او اصحاب شركات للفوركس

theboy2226
07-27-2012, 19:47
اعتقد عايزة وقت و مجهود و فلوس كتير
يعني لازم مبلغ معين للتامين و لازم تصرف علي الدعاية و لازم تسجل في الجهات الرقابية و تبقي شركتك مرخصة
و لازم في الاول تصرف زيادة علي بونصات دون ايداع للدعاية

uventene
07-28-2012, 10:06
كلامك صحيح شركات الوساطه بترجع لقاونين البلد الي احنا فيها

dollyabdallah
07-28-2012, 10:12
فعلا لازم علشان تفتح شركة وساطة يبقى معاك راس مال كبير جدا و تبقى قادر انك تواجه الصعوبات من تراخيص و خلافه فاعتقد الموضوع هيبقى اسهل لو اللى هيعمله مؤسسة هيكون افضل طبعا من العمل الفردى

ahmed rabee
07-28-2012, 10:50
هو هنا في مصر مش معترف بالفوركس اصلا فمفيش شركات وساطه ولا يحزنون

اعتقد بره ليها قيود صعبه جدا عشان يضمنوا عدم التلاعب ويضمنوا فلوس العملاء

اعتقد انها بتكون زي البنك كدا ... لازم يكون عندك غطاء تامين نقدي كبير كضمان لدي هيئه معينه

no1forex
07-28-2012, 10:54
فى فرق من انك تون وصيط او صاحب شركة بالكامل فهناك حلول كتير على حسب السيوله الى معك

يعنى ممكن تاخد توكيل من شركة فوركس ويدولك البرامج ويعملو لك الموقع الخاص بيك تقريبا بى 5000 دولار وفى انك تاخد بروكر كامل ودا بيبقى تبع الانتر بنك وبيبدا من 50 الف دولار تائمين غير بقى التجهيزات بقى وكل دا بيصرف

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 03:11
يا غالى انت علشان تعمل حاجه زى كده محتاج مبالغ خرافية لا تقل عن 10 مليون دولار مثلاً
واكيد لو معاك مبلغ زى دا مش هتفكر ابدا انك تشتغل فى الفوركس اصلا !!

gamal
07-29-2012, 03:18
اكيد هيا صعبه على اى حد انة يبقى صاحب شركة فوركس
لابد من وجود راس مال لتاسيس الشركة فوركس

alaoui11
07-29-2012, 03:31
تحتاج إلي رأسمال كبير جدا
و ايضا تحتاج إلي الكتير من الإجرائات القانونية و مجموعة من سيرفرات و مقر مع موظفين
الأمر صعب جدا وليس بالسهل

kanzsea
07-29-2012, 18:48
راس المال المطلوب هو 5 مليون دولارواعتقد ان الاجراءات صعبة اوى فى الدول العربية ممكن تفتح فرع لاى شركة عالمية حتكون اسهل

zeina
07-31-2012, 18:24
هل تقصد ان تقوم بفتح شركة وساطة مالية .. اعتقد ان الموضوع دا بيحتاج مبالغ ضخمة جدا وشغل كتير وعلى ما اذكر انى قريت انها بيدفعلها تامين فى البنوك حاجة زى كدة عشان تبقى شركة محترمة ومعتمدة فى اوساط التداول

mohamed hamdy
07-31-2012, 18:27
انا لم تخطر ببالي هذه الفكرة قبل كدة ولكن كما قال بعض الاعضاء اذا امتلكت المال الكافي
لن افتح به شركة فوركس انا افتح به مشروع حسب تخرجى

hesham1046
07-31-2012, 18:28

mannon
07-31-2012, 18:39
انا لم تخطر ببالي هذه الفكرة قبل كدة ولكن كما قال بعض الاعضاء اذا امتلكت المال الكافي
لن افتح به شركة فوركس انا افتح به مشروع حسب تخرجى

اعتقد ان فكرة فتح شركة فوركس ليست بالجديدة واعتقد انة فى ظل هذا الكم الهائل من شركات الوساطة اصبح معروف للجميع ان انشاء شركة وساطة فى سوق العملات اصبح سهل وفى متناول الجميع

mido75
07-31-2012, 18:47
فتح شركة فوركس اولا يحتاج الى راس مال ضخم
ثانيا القوانين تختلف من دولة لأخرى فى شروط هذه الشركة
ثالثا تسجيل الشركة فى الهيئات الرقابية العالمية ايضا يحتاج الى شروط صعبة للغاية
و اخيرا اتمنى فى يوما من الايام لك او لاى احد من الاخوة بالمنتدى ان يكون يوما صاحب لشركة تداول فى الفوركس

safiforex
08-02-2012, 06:21
فتح شركة فوركس اولا يحتاج الى راس مال ضخم
ثانيا القوانين تختلف من دولة لأخرى فى شروط هذه الشركة
ثالثا تسجيل الشركة فى الهيئات الرقابية العالمية ايضا يحتاج الى شروط صعبة للغاية
و اخيرا اتمنى فى يوما من الايام لك او لاى احد من الاخوة بالمنتدى ان يكون يوما صاحب لشركة تداول فى الفوركس
فعلا اخي الكريم فالقوانين في الدول العربية لا ترحم
فانا مثلا كنت امخوي ان افتح فرع لشركة فوركس بالمغرب ، و تواصلت مع الشركة فقالوا لي شوف اللزم منالاجراءات و هم يتكفلون بكل شيء
فلما سالت وجدت ان امر وضع شركة امر غاية في الصعوبة لما فيها من اجراءات و تعب فيها فتركت الامر

themaxprofit1
08-02-2012, 15:01
يعنى يا جمعا تفتكر ال معاه عشرة مليون دولار حيعمل شركة فوركس طب لو عملها حيكون لية اكيد حيجيب اضاعف مضعفة ليها بس انا معتقدش عشان افتح شركة تحتاج المبلغ الضخم دا

spectra4
08-03-2012, 00:01
امر صعب لابد ان يكون لدى مبلغ هائل وخبرة ودراية كبيرة بالامر لكى اتحمل هذة المسئولية الكبرى
واوفر للشركة جميع المستلزمات التى تحقق لها الاستمرار والنجاح

sjc
08-03-2012, 00:23
طبعا الامر ليس سهل
فيجب عليك شراء سيرفرات كبيرة وذات مساحات عالية
وبدك موظفين وعملاء وخدمات دعاية واشهار
وطبعا ستواجه الكثير من المشاكل في الدول العربية لانها لا تسمح بافتتاح شركات من هاذا النوع

Tips™
08-03-2012, 00:29
فكره صعبه اوى اوى
دا عايزه بملغ تامين عالى جدا
وده من الصعب ان حد يلاقيه
دا الواحد بيحمد ربنا على البيجيلوا فى الشهر

abdelaal
08-03-2012, 00:36
الامر صعب جدا اخي وأظن أن راس مال الشركة أكبر بكثير من المليون دولار وشركة الوساطة ليس شركة أفراد علي ما أظن بل مؤسسات او مجموعة من رجال الاعمال

islam96
08-15-2012, 21:10
صعب جداً أن تفتح شركة وساطة
دي محتاجة مبالغ ضخمة ومحتاج إنسان خبير جداً جداً في الفوركس
أما عن الآلية فليس لدي علم
ولكن الإجراءات ستحتاج وقت

Mohamed Osman
08-15-2012, 21:44
ياااااااه حلم كبير وخيالى اعتقد لازم رأس مال كبير جدا جدا جدا وانا مهما كان معايا مش هجيب لنفسى التعب انا هرتاح بالمبلغ دا احسن

Gravity
08-15-2012, 21:49
اخي انت دخلت في العيار الثقيل
اول شي ... >> اول شي .. محتاج رأس مال كبير جدا جدا
ثانيا .. لازم يكون عندك معارف لهذا الشي

ahrou
08-15-2012, 22:08
ليست لدي أدنى فكرة عن سؤالك أخي أنا متداول بسيط لا أفكر أبدا في تأسيسشركة أو ما شابه لفوركس

hossam hossam
08-23-2012, 20:07
مبدئيا كده مينفعش تفتح اي شركه فوركس في مصر لو عرفت تفتح شركه عتكون بدون ترخيص ولزم عشان تفتح
شركه يكون معاك علي اقل مبلغ لا يقل عن مليون دولار لايقل

dzabdou
08-23-2012, 20:15
أخي هذا شيئ صعب لكن ليس بمستحيل
لكن يجب امتلاك رأس مال كبير والحصول على ترخيصات من الدولة

silver
08-23-2012, 21:43
الامر ليس سهل اخي الكريم

وسمعت انك بحاجة على الاقل مليون دولار او ثلاثة مليون لستجيلها

khoroto
08-27-2012, 13:00

هههههه لا اضن دلك اخي الكريم
بلعكس يجب ان تستتمرها بما هو احسن وتحاول تعلم لتزيد ربحك

Mostafa Ragab
08-27-2012, 13:02
صعب جدا فتح شركة فوركس لأنها تحتاج الي رأس مال كبير جدا
وايضا تحتاج الي عملاء ودعاية بفلوس كتيره ولكن الحلم مش مستحيل
وممكن في يوم من الايام تكون صاحب شركة فوركس

MAGDY
08-27-2012, 13:03
مافيش حاجة صعبة .. ولكن
علشان تبقى صاحب شركة فوركس
لازم تكون اشتغلت فى عدة شركات فوركس
علشان يبقى عندك خبرة بأساسيات ومبادئ العمل
تحياتى

abdo-madrid
08-27-2012, 13:13
السلام علييكم
ى شركه فوركسس للعلم كسبانه ارباح خياليه .. اولااا : فى شركاااات فوركس مبتمررش اصلا الاوردر بتاعك للبنك وبتبقى الموضوع داخليا .. وطبيعى جدا حجم الخساره للمتداولين بيكون اكبر بكثير من حجم المكسب فهما بيلعبوا على النقطه دى .. ودى طبعا الشركات اللى بتبقى مش مرخصه . هناك هيئات رقابيه ان كنت تريد فتح شركه لابد وان تكون عضوا فى تلك الهيئات كى يكن لك ترخيص مزاوله المهنه .. وطبعا لازم البلد اللى انت فيها تكون بتدى التراخيص دى اصلا ..

ThE.pRoF
08-27-2012, 13:34
لو الشركه ناويه تتعامل رسمي و تنضم لجهات رقابيه محترمه هتحتاج تطبق الشروط و المقاييس المطلوبه و دي بتبقي محتاجه راسم مال محترم الشركه تبدأ بيه كل جهة رقابه بيبقي ليها راس مال كحد ادني في الطلبات
اما لو شركه تحت السلم مش هتبقي محتاجه غير مصاريف السيرفرات و تتعامل مع شركه لمتابعة الاسعار و تنفيذ الاوامر في السوق

aladdensima
08-27-2012, 14:08
الموضوع مش انك يكون عندك راس مال ضخم والحاجات دي دي بتبقى شركات متعددة الجنسيات وبتقوم عليها اقتصاديات دول ودي منظومه عشان كده الشركات دي يتكبر بسرعه وتنتشر مثل انستا فوركس كده اما الافراد اللي بيدخلوا بشركات قليلون جدا واغلبهم بيكون غير مسجل او تلاقيه من الباطن مثلا في حاجات كتير اكيد تخفى علينا

dentist
08-27-2012, 14:38
هههههههه سؤال غريب يا ريس والله
هو احنا عارفين نحلم بتحقيق ربح عالي زي مليون مثلا
عشان نفكر نفتح شركه للفوركس
بس اكيد ده بيحتاج ملايين عشان تفتح حاجه زي دي

face book
08-27-2012, 14:51
هل البلد اللي انت فيها هتسمحلك بكده ولا لا؟؟؟؟ هل انت تمتلك مبالغ كبيره علشان تقدر تعامل مع البنوك وتشتري برامج وتدفع للموظفين؟؟؟ عوامل كثيره جدا............

علاء بدران
08-27-2012, 16:56
والله اخى اكيد تحتاج الى شوط صعبة جدا ولا اعتقد انى ساكون فى يوم
صاحب هذة الشركة لانى لو معى سيولتها لما اتعب نفسى واضغط على اعصابى اشوف اى مشروع كبير افتحة وخلاص وارتاح واريح نفسى

mhb2012
08-27-2012, 17:08
هو الصراحه انك تبقى صاحب شركه فوركس مشروع يحتاج راس مال كبير

face book
08-27-2012, 21:59
هتحتاج رؤس اموال كبيره واعلانات وشهره جامده اوي وخدمات تتنازل وتقدمها علي حسابك

علشان تجذب العملاء عندك وموظفين تتدفعلهم مرتبات علشان يشوفوا العملاء ويتعاملوا مع متاجرتهم

kashif
08-27-2012, 22:07
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

كان فى واحد صاحبى سال على الموضوع ده قالولوا لازم يبقى فى تامين على الشركه مليون دولار عشان ماتبقاش من شركات تحت السلم و كان فى اجراءات كتيره معقده جدا

ehab
09-07-2012, 08:34
لا معرفش الشروط بس انت كدا محتاج راس مال كبير جدا انت عارف السيولى ف الفوركس كام 3 بليون
تقريبا يعنى رقم ضخم انت لو اعدت عمرك كله تكسب كل يوم مليون دولار مش هتجيب ال 3 بليون خالص

mahran3d
09-07-2012, 09:46
ههههههههههههههه
عاوزلى على الاقل 2 مليون دولا مليون للتامين ومليون للدعايه
بس انا افضل لو معايا مبالغ زى دى اعمل مشاريع اخرى افضل

zasd
09-09-2012, 02:10
هو امر صعب لكن ليس مستحيل اذا استطعت تحقيق الشروط المطلوبه
كرأس مال ضخم
ثم تحتاج الى اموال اضافيه لعمل الدعايه لهذه الشركه وايضا تحتاج الى مقر للشركه وموظفين عمل

mannon
09-10-2012, 00:27
لكى تقوم بفتح شركه وساطه امر ليس سهل ويحتاج الى راس مال كبير وتراخيص وبرامج وسيرفر وضمانات

دة كلام مظبوط ياخ الكريم شركة وساطة مرة واحدة ، الموضوع فعلا كبير وحتاج رأس مال كبير واعتقد ان معظمنا حتى لا يمتلك جزء منة المشكلة كمان ان فى بعض الدول لا تقبل بعمل ترخيص شركة فوركس فممكن الى معاه فلوس يحاول يعمل شركة خدمات مالية لكن وساطة صعبة شوية

amera-nada
09-10-2012, 00:52
السلام عليكم ورحمة الله
اكيد محتاج فلوس كتيرة هههههههههه شركة و كمان للفوركس اكيدة صعبة اواي
لتحقيق الفكرة محتاج ضربة حظ قوية

Eslam Torres
09-10-2012, 01:08
الموضوع كبير يا نجم
انت كده محتاج حاجات كتير اوى
طبعا اولهم رأس مال كبير
وبعدين تراخيص وانت فاهم موضوع الروتين اللى شغال عندنا
يعنى ممكن تقدم الطلب وتلاقى احفادك هما اللى فتحوا الشركه

mmt123
09-10-2012, 01:34
اظن انه مينفعش شخص واحد يكون صاحب شركه فوريكس
لان شركه الفوريكس بتحتاج حاجات كبيره جدا غير التراخيص
وغير التامينات
يعنى لو حصل حاجه فى الموقع المفروض ان الناس متأمنه مع بنك وبيتحمل
الموضوع كبير يا صديقى

ahmedamz
09-10-2012, 03:06
ان اعتقد ان هذا صعب على الاقل ى مصر ولكن يتجوب توفير راس مال كبير من
الممكن ان يكون 100 مليون دولار على الاقل
والله اعلم

yasefsami3
09-10-2012, 03:07

dina
09-10-2012, 03:17
السلام عليكم
سؤال صعب ومحتاج دراسة جدوى عالية جدا
لا اعلم الحقيقة واتمنى ان يفيدك احد

m.o.b
09-10-2012, 03:22
اخى دى مساله صعبه جدا عايزه وقت كبير

ودراسه كبيره وجهد ايضا كبير جدا

وربنا يوفقك وتفتحها يا اخى

وموفق ان شاء الله

sabry
09-10-2012, 03:25
الاساس ان لايوجد تصاريح بااقامة شركات للفوركس فى الدول العربية غير فى الامارات فلا تفكر كثيرا فى الامر

sahbi20011
09-10-2012, 03:25
والله يا اخى الموضوع هذا يحتاج رصيد مهول من الاموال لا يقل عن مليون دولار فى نظرى حتى يكون تاميناً وكذلك حتى
تقوم بعمل مقر واعلانات علشان تجلب العمال وكذلك تحتاج تعاقدات وخلافه يعنى الامر صعب جداً

mr.cavally
09-10-2012, 03:40
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

لكى تفتح شركة فوركس لابد ان تكون من اصحاب الملايين
رأس المال اكيد يفوق ال2او 3 مليون دولار
الاجراءات المطلوبه ان تسجلها فى احد المنظمات الرقابية وموافقة البنك المركزى الخاص بدولتك

mannon
09-13-2012, 00:25
لكى تفتح شركة فوركس لابد ان تكون من اصحاب الملايين
رأس المال اكيد يفوق ال2او 3 مليون دولار
الاجراءات المطلوبه ان تسجلها فى احد المنظمات الرقابية وموافقة البنك المركزى الخاص بدولتك

شوف هو طبعا لازم يكون معاك مبلغ كبير عشان تفتح شركة فوركس ، لكن طبعا مش لدرجة 2 مليون وبعدين ممكن تبدا تبقى اى بى لشركة وبعدين هتفهم اكتر طبعا متهيقلى عشان يكون عندك منصة محتاج تقريبا 100 الف دولار

ahmedgalal
09-14-2012, 00:57
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا الموضوع انه
يحتاج رصيد مهول من الاموال لا يقل
عن مليون دولار فى نظرى حتى يكون تاميناً وكذلك حتى
تقوم بعمل مقر واعلانات علشان تجلب العمال
وكذلك تحتاج تعاقدات وخلافه يعنى الامر صعب جداً
وبالتوفيق للجميع

mido_king20069
09-14-2012, 02:50
صعب وقريبا الي المستحيل محتاج مبلغ مالي كبير جدا عشان تفتح شركه فروكس يعني
ممكن تكون لزم يبقه معاك مبلغ لايقل عن مليون دولار

davithamada
09-14-2012, 02:57
انا اريد وضع شركة ممكن الشروط و شكرا لكم المال موجود و اريد الفكرة و شروط

Hamdy Elhossiny
09-14-2012, 03:02
اظن انها تحتاج الكثير من الاموال وطبعا خدمه للعملاء وايضا شبكه كبيره من التعاملات
وطبعا ده بعد توافر القوانين التى تتيح لك انشاء مش هذه الشركه
وما تحتاج اليه من عملاء ودعايا

Mokka
09-14-2012, 03:35
اعتقد اخى انه فى بلادنا العربيه لا اعتقد انه شىء مجدى خاصه ان معظم الاشخاص العرب لا يميلون الى العمل عن طريق الانترنت بل يحبون ان ينشأون المشاريع او العمل الحقيقى و هذا يمثل لهم انه افضل من مجال الفوركس و ايضا اذا كنت تريد عمل شركه وساطه ايضا العرب و انا منهم لا يحبون شركات الوساطه لان معظمها يكون على غير درايه بالسوق ( رأى شخصى )

omar kapo
09-14-2012, 03:49
هذا مستحيل بعض الاحيان ان تصبح صاحب شركة فوركس لا اعتقد ذالك ابدء
وولكن ظني بالله اكبر من ذالك فان اتمني عمل مشروع لنفسي فقط

informatiquepro
09-14-2012, 03:57
خاص يا اخي 1 مليون دولار و من بعد عليك يا اخي تكون عند اهمية يا اخي و تقوم ببحث عن الشروط

ahmed zayan
09-14-2012, 04:08
والله انا اول مره اعرف حاجه عن الموضوع دا
انا كل اللى اعرفه انى اهه فى المنتدى دا بيدينا بونصات
بتاجر بيها

Didios
09-14-2012, 04:58
من الممكن بدلاً من فتح شركة من الأساس أن تبحث لفتح فرع في بلدك لشركة قائمة وموجودة بالفعل ... وهذا الأمر لن يكلفك كثيراً . ولكن المشكلة الكبرى تكمن في تشغيل الشركة ... وأهم شيئ هنا التسويق وإجتذاب العملاء لتحقيق إيرادات تغطي النفقات والمصروفات وتحقق لك فائض .
فإذا كنت تستطيع إجتذاب عملاء فيمكنك أن تكون وكيلاً لشركة بما يسمى بالبطاقات البيضاء وتوفر على نفسك عناء تأثيث مكاتب الشركة ودفع أجور وإيجارات وما إلى ذلك .

mina malak
09-14-2012, 05:26
من الصعب جدا جدا لان هى تحتاج الى راس مال
كبير جدا يمكن يتعدى ملاين الدولارات
ويحتاج الى فريق عمل مميز جدا جدا
ويحتاج الى مراقبة دائمة

flower
09-14-2012, 05:37
يااااه هو حلم صعب وبعيد شوي وبالطبع يحتاج لمبلغ ضخم جدا من المال لكن برأيي من يصل لهذا المبلغ لا انصحه بفتح شركة وساطة لان شركات الوساطة كثيرة وتنافس بعضها ممكن مشاريع اخرى سوف تكون مربحة ايضا الى جانب تجارة الفوركس وشكرا

y4x
09-14-2012, 12:02
يااااااااااه شركه فوركس

ده انت محتاج مبلغ كبير جدااااااااا

تشتغل فى الفوركس سنوات علشان ممكن يكون معاك هذا المبلغ

ده اذا كنت محترف مش لسه مبتد

ibrahimhabony
09-14-2012, 12:07
ابدأ بس واعمل شركة والدعاية علينا ههههههههههههههه
وهنكون اول ناس تشترك معاك علشان بنحب نشجع البلدى

sharif2u
09-14-2012, 12:09

كما هو العنوان

و كمان هتعمل مقر و اعلانات عشان تجيب عملاء و كمان عايزلها تعاقدات و الأمر هيبقى صعب جدا في الأول

و أصلا أنا مش مهتم نهائيا بذلك و أهم حاجه اني استفيد و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
للعلم فقط ولن افتح ش

moisaid
09-14-2012, 12:16
ليس هناك ما هو صعب
لكن لفتح شركة فوركس الأمر ليس بالسهل بحيث تحتاج الى أموال طائلة وكمبيوترات فائقة السرعة و نت متواصل ليس كالذي عندنا في البلاد العربي كل مرة بيصلحوا في الخطوط
و زيادة على هذا طاقم اداري متمكن
بالتوفيق أخي
لكن ما تنساش لو فتحت شركة ادينا بونصات حلوة
هههههههههههه
نسأل الله أن يرزقنا من فضله و كرمه ىمين

ilyes
09-14-2012, 12:18
السلام عليكم
اول شرط توفر راس مال ضخم جدا 10 مليون دولار على الاقل ثاني شيئ لازم تجيب عملاء كثيرين
ثالث شيئ تعب وسهر الليالي حتى تتعب نفسك يعني مفيش داعي لكل ده
لانك ونصيحة مني لو تجمع عشرة مليون دولار فكر في مشروع تاني بعيد عن الفوركس
موفق

ابراهيم حافظ
09-14-2012, 12:27
ده مستحيل اولا لازم تدخل بمبلغ ضخم ده بيكون راس المال المصدر
ده غير التامين اللى بتدفعه لهيئه رقابه سوق المال على شان لو حصل تلاعب بتدفع للعملاء من الفلوس دى وياسيدى الحلم مش بفلوس

kazim
09-14-2012, 12:27
بسم الله الرحم الرحيم

كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

معين عشان تقدر تفتح بية شركات وساطة على ما اعتقد مش هايكون اقل 2 مليون مش عارف كم بالظبط واجراءت قانوينة كثيرة والشركات المرخصة بيكون عليها اجراءت صارمة ومراقبة من هيئات الفوركس فى مصر ايضا لا يوجد تشريع للفوركس

sharif2u
09-14-2012, 12:29
كما هو العنوان

للعلم فقط ولن افتح شركة

mouwal555
09-16-2012, 13:47
السلام عليك اخي الكريم
ستكون الشروط صعبة و يجب التوفر على راس مال كبير لكي تصبح مالك لسركت الفوركس
وهدا صرب ولاكن ليس مستحيل في نضري لأن عندما نريد تحقيق شوء بإلحاح نحققه

Zala
09-16-2012, 14:01
والله يا اخى هو الموضوع صعب جدا لانه بيحتاج ل مبالغ ضخمه جدا لمجرد انشائها
و التراخيص و الدعايا بالرغم من صعوبه الامر الا انك ممكن ان تحقق تلك الحلم على المدى البعيد و يمكنك ان تربح الكثير من الفوركس و تقوم ب عمل تجاره خاصه بك و من يدرى ماذا ممكن ان يحدث ..

lala
09-16-2012, 14:05
فعلا موضوع فتح شركه وساطه ليس باسهل ان اى حد يقدر عليه ولنه ممكن فى ظل تحقيق ما يلزم من توفير رؤوس
الاموال بس بصراحه انا معرفش كام بالظبط بس اكيد المبلغ هيعدى كام المليون وبالاضافه الى تيسيير طرق الاجراءات والترخيصات اكيد برده ده مش موضوع بسيط

elkhawaga
09-16-2012, 14:07

العوامى
09-16-2012, 15:18
بالفعل كما اجابك الاعضاء الكرام فتح شركة وساطة يتطلب اولا الاموال اللازمة للايداع بالبنك وبعد ذلك ترخيص برنامج الميتاتريدر
والدعايا اللازمة ولكن هناك طريقة اسهل وارخص وهى الوايت ليبل وهى مايلجأ الية الشركات هذه الايام وهى ان تقوم باخذ او شراء ترخيص من شركة تداول ولكن اسمك يوضع على الميتا وتكون لك مميزات صاحب الشركة

4ex
09-17-2012, 03:20

hali880
09-17-2012, 04:06
أنا سمعت عن حاجات خيالية كدة فى الدول الكبيرة علشان تبقى صاحب شركة محتاج تقريبا مبلغ تأمينى و الكلام دة فى امريكا مش أقل من تقريبا 100 مليون دولار و بتخضع لأختبارات كبيرة و كتيرة قبل ما تبقى معتمد الا لو رحت قبرص مثلا ممكن تاخد شركة بمكتب صغير و أتفاق مع اى بنك .