PDA

View Full Version : استراتيجيتى الخاصة وبالتوفيق للجميع

Abu_Yassin
02-19-2018, 23:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بعد التحية أعضاء المنتدى الكرام أنا بقدم لكم أستراتيجيتى الخاصة أللى توصلت ليها بعد توفيق من الله عز وجل وهى بأختصار خد 20 أو 15 نقطة و أخلع
وبتعتمد على الشمعة الأبتلاعية على فريم اليوم وبأختصار أن بعد كل شمعة ابتلاعية السعر بيسير فى نفس أتجاه الشمعة الابتلاعية فى حدود 20 نقطة ودى النقاط اللى أحنا بنهدف ليها لأن بعدها السعر بيكمل فى نفس الاتجاه أو ممكن يعكس أتجاهه
يمعنى ان الاستراتيجية مش بتعتمد على التحليل الفنى ممكن نشوفها بسيطة بس مربحة وممكن الصفقة متجبش الهدف وتعكس ولو بردت بعد 100 نقطة هترد بأذن الله وتقفلها على مكسب أو تطلع من الصفقة بدون ولا ربح ولا خسارة

أتمنى أكون أفدتكم وبالتوفيق للجميع

DR-olf
02-20-2018, 00:32
السلام عليكم اخى هى فكره تستحق التقدير والاحترام وهى ما كانت على بال اى احد وانا مبسوط جدا ان فى ناس تلاحظ هذه الفكره الجميله لان معظم الناس يخسرون فى الفوركس سيتم تجربتها على حسابى التجريبى فى انيستا فوركس وسيتم الرد عليكم فى الوقت القريب جدا بالتوفيق للجميع ولاكن سيدى هل من الممكن تنزيل اى صوره لهذه الاستراتيجيه

Abu_Yassin
02-20-2018, 20:03
السلام عليكم اخى هى فكره تستحق التقدير والاحترام وهى ما كانت على بال اى احد وانا مبسوط جدا ان فى ناس تلاحظ هذه الفكره الجميله لان معظم الناس يخسرون فى الفوركس سيتم تجربتها على حسابى التجريبى فى انيستا فوركس وسيتم الرد عليكم فى الوقت القريب جدا بالتوفيق للجميع ولاكن سيدى هل من الممكن تنزيل اى صوره لهذه الاستراتيجيه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة شكرا على مشاركتك وكما أوضحت الأستراتيجية بسيطة ومش محتاجة صور بتعتمد على الشمعة الابتلاعية فريم اليوم على ازواج العملات الرئيسية اللى كلنا عارفنها بس خلى بالك محتاجة انضباط من حديد ولو عكست عليك الصفقة وجاتلك فرصة تخلع منها بعدها متترددش وتطمع لان السوق غدار واحنا مش بنحلل فنى وللعلم انا لى سنة بالفوركس ودى الطريقة الوحيدة اللى كسبت منها

insra
02-22-2018, 14:43
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحه الاستراتيجية دى كويسه جدا بس لازم تكون مركز وقاعد على المنصه كتير علشان تطلع بحصيله كويسه
بس ساعات يتقلب عليك

DR-olf
02-22-2018, 14:53
شكرا على ردك المحترم جدا وانا اقدر مجهودك العظيم فى كتابه الموضوعات ولكن الاستراتيجيه تحت التجربه اخى الكريم ولكن برجاء ان تعطينى مواضيع مفيده جدا مثل ما توضعها فى المنتدا لكى نستفيد من خبراتك فى الفوركس اخى الكريم واشكرك واشكر المنتدا والذي يتيح الفرص لجميه المتداولين العرب وشكرا لرؤساء المنتدا حاجه تشرف والله

mido elshabrawy
02-22-2018, 16:10
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل لا اعتقد انها فكره صحيح فلو لاحظت ان ما يحدث علي فريم الدقيقه يمكن ان يحدث علي فريم اليومي فمن الممكن بعد ظهرو شمعه ابتلاعيه علي فريم اليومي و في بدايه الشمعه الجديده
ينعكس السعر و يأخذ الاتجاه المعاكس و لا يعود حتي الي نقظه البدايه و هنا سوف تجد انك تكبدت لنفسك بخسائر كبيره ان لم يكن قد وضعت استوب لوز
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

adamarwan
02-22-2018, 21:51
لبد من ن تحاول ان توفر لنفسك الخطة
العمل التى بها ممكن ان تتداول وان تحسن من القدرة التداول لية
بتاعك فى المجال التداول
وحظ موفق

Abu_Yassin
02-23-2018, 00:55
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
اخي الفاضل لا اعتقد انها فكره صحيح فلو لاحظت ان ما يحدث علي فريم الدقيقه يمكن ان يحدث علي فريم اليومي فمن الممكن بعد ظهرو شمعه ابتلاعيه علي فريم اليومي و في بدايه الشمعه الجديده
ينعكس السعر و يأخذ الاتجاه المعاكس و لا يعود حتي الي نقظه البدايه و هنا سوف تجد انك تكبدت لنفسك بخسائر كبيره ان لم يكن قد وضعت استوب لوز
تقبل مروري و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

مشكور على المداخلة اخى الكريم وفعلا عندك حق ممكن اللى بتقولة يحصل فعلا وزى ما أوضحت ان التبريد بعد 100 نقطة وممكن بعد 200 نقطة كمان وعن تجربة بنسبة أكبر من 90% السعر بيرد مع التبريد بنسبة وتنتظر ان تصفى الصفقة خسائرها وقلت كمان ان وقت حدوث ذلك تقفل الصفقة بدون تفكير او طمع فى مكسب لان الفرصة دى ممكن مترجعش تانى

Abu_Yassin
02-23-2018, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحه الاستراتيجية دى كويسه جدا بس لازم تكون مركز وقاعد على المنصه كتير علشان تطلع بحصيله كويسه
بس ساعات يتقلب عليك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مشكور على المداخلة اخى العزيز وانت مش محتاج تقعد وقت كبير ولا حاجة الصفقات كلها بتدخلها الساعة 12 بالليل مع بداية اليوم الجديد للفوركس والشمعة الجديدة

أحنا شغلين على فريم اليوم

ahmedelroby
02-23-2018, 01:26
وعليكم السلام ورحمه الله
هذه واحده من اروع الإستراتيجيات التي يجب علينا إتبعاها
ونرجو مشاركتنا بكل ما هو جديد من إستراتيجيات جديده يتم العمل بها

Ofas19
06-30-2019, 20:17
السوينجرز يدركون أنه في معظم األحيان لن يستمر السوق في االتجاه العام لفترة كبيرة. ويدركون أن
نظام التداول ربما ال يكون به معدل ربح عالي. وهم يأملون في كسب أكبر قدر ممكن من األرباح
ولكنهم يعترفون أنه من غير المعروف إلى أي مدى قد يتحرك السوق بعد دخول الصفقة. وهم يسلمون
بصحة ان السوق قد ال يتحرك بعيدا جدا ، ولكن في مرة قد يتحرك السوق بعيدا جدا ويتسارع في سوق
ذو اتجاه عام قوي. ولهذا معدل الربح ليس هو الرقم اإلحصائي األهم بالنسبة لهذا النوع من المتداولين،