PDA

View Full Version : لماذا الروسيين هم اشطر ناس فى الفوركس؟

Pages : [1] 2 3 4 5

عمرو
05-19-2012, 11:14
بسم الله الرحم الرحيم

والصلاة والسلام على الهادى الأمين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعين

ليه الروس هم احرف الناس فى الفوركس؟؟
سؤال غريب وملحوظة اغرب
هل هم يمتلكون عقول غير عقولنا؟؟
وما هو السر فى كل المسابقات غالبا الرابحين من روسيا!!
لو حد عنده معلومة ياريت يفيدنا

Mohamed90
05-19-2012, 13:11
ههه اخي الروس متمكنين في كل المجلات و ليس الفوركس
مثال كاسبرسكاي صنع روسي كراكات غاليا تكون روسية
و لانذكر مجالات اخرى كالعسكرية و كثير من الامور

Noah
05-19-2012, 16:57
لا اعتقد انا لروس هم الافضل ولو نظرت الى المسابقات اتلى يتم اجراءها عن افضل متاجر فى العالم سوف ترى ان اليابانيون يحققون اعلى نتائج فى كثير من السنوات وما اعرفه انا ليابانيون يجيدون جدا الاسكالبينج واعتقد انا لاسكالبينج هو المتحكم الاول فى حركة السوق

magic777
05-19-2012, 17:19
الروس واليابانين يجيدون عمل الاكسيبرات الناجحه التي يستخدموها في مسابقات الفوركس
وخاصه اكسيبرات خاصه بطرق اسكالبنج جيده ولا يعملون يدويا في الحساب الا نادرا
لذلك هم من اكتر المتاجريين نجاحا
وتجدهم يحققون هذه الارباح الخياليه في المسابقات باكسيبراتهم المتقنه البرمجه

Smart
05-19-2012, 17:26
هو فى احصائيه قالت ان الروس افضل متاجرين؟
بصراحه اول مره اسمع الكلام ده وانا مؤمن ان اى بلد بها ماهرين جدا فى المتاجره
والمهاره غير مرتبطه ببلد محدده
ياريت تقولى جبت المعلومه دى منين؟

aboualy
05-19-2012, 17:36
اعتقد ان النجاح مش مرتبط ببلد معين ولكن فعلا خناك بلاد يمتاز شعبها ببعض الصفات التى تجعل فرصهم فى النجاح فى مجال ما اكبر من غيرهم وهذا لا ينفى وجود ناجحين من البلاد الاخرى وربما الروس تعودوا على النضباط من ايام الاشتراكية
ونحن نعلم جميعا ان الانضباط والالتزام من الصفات التى يجب ان تتوفر فى المضارب الناجح

yhia12
05-19-2012, 18:23
الروس او اليابانيين المهم انو نحنا برا
بس متل ما قال الاخ فوق انو اي بلد فيها مهرة بالتجارة
انا أكبر مثال :(

kingman
05-19-2012, 21:46
مش حكاية روسى ولامصرى ولاامريكى اعتقد الموضوع موضوع ثقافة وتعليم التعليم مثلا عندنا فى مصر وكتير من الدولة العربية تعليم عقيم لا يجعل عقل الأنسان مبتكر او مبدع او حتى عقل رياضى بعكس التعليم فى هذا الدول بيبقى جيد وبينمى العقل ويجعله عقل قادر على التفكير العلمى والأبداع وواسع الثقافة وده واضح انهم متقدمين فى معظم المجالات مش فى الفوركس بس واحنا الحمدلله فيه حاجات مهتمين فيه اكثر ههههه على رأى اللى قال لما الاتحاد السوفيتى اتفكك الدول بدا تستقطب العلماء الروس بشدة اما احنا فى مصر كنا بستورد احلى الراقصات الروسى ههههه

youmuststop
05-30-2012, 23:52
النجاح ليس قاصرا علي بلد وحيده ولكن ربما لانهم يجيدون الفوركس من سنوات ونحن مبتدئين في هذا المجال من سنوات بسيطه فلديهم الامكانيه لعمل الاكسبرتيات والتحكم في السوق

magic777
05-31-2012, 01:58
مش حكاية روسى ولامصرى ولاامريكى اعتقد الموضوع موضوع ثقافة وتعليم التعليم مثلا عندنا فى مصر وكتير من الدولة العربية تعليم عقيم لا يجعل عقل الأنسان مبتكر او مبدع او حتى عقل رياضى بعكس التعليم فى هذا الدول بيبقى جيد وبينمى العقل ويجعله عقل قادر على التفكير العلمى والأبداع وواسع الثقافة وده واضح انهم متقدمين فى معظم المجالات مش فى الفوركس بس واحنا الحمدلله فيه حاجات مهتمين فيه اكثر ههههه على رأى اللى قال لما الاتحاد السوفيتى اتفكك الدول بدا تستقطب العلماء الروس بشدة اما احنا فى مصر كنا بستورد احلى الراقصات الروسى ههههه
صح كده لكن اللي بيميز الروس دول انهم خبراء في تصميم الاكسيبرات
وبيقدروا يوظفوها صح في متاجرتهم لذلك بينجحوا في المسابقات .. يعني مجرد خبره برمجه مع اجتهاد لطريقه متاجره جيده
وبيعملولها اكسيبرات ومبيتعبوش نفسهم زينا كده في المتابعه علشان كده هما ناجحين

mohamed eldamnhorey
05-31-2012, 12:54
مش شرط ياغالى
الرووس اوغيره

الناجحين فى كل مكان بالعالم والفاشلين ايضاً فى كل مكان

اى شخض يمكنه ان يصبح ناجح ومتألق سواء بقا من روسيا من الهند من الشيشان

ولو هما ناجحين علشان ناس مجتهده
بتدور على مصلحتها وكل يوم تكتشف طرق جديده ويعملوو اكسبرتات وناس فاهمه صح

تحياتى

konine
05-31-2012, 14:01
ليس فقط الروس لو لاحضت مسابقات شركات فوركس لو جدتهم هم صين و بتاجرو سكالبر
2 شيأ هو أنها تلك لغتهم و سيضهر لك فرق في كترت معلومة لديهم وهذا عكس ما نجده في منتديات عربية

ramid
05-31-2012, 14:13
ما اعرفه ان الروس يتميزون بالصرامة والجدية في مجالات عديدة
وانا من تجربتي الشخصية مع الشركات الربحية المجانية كانت دائما الشركات الروسية اكثر مصداقية
واقل نصبا ونفس الملاحظة بالنسبة للالمان

mohamed eldamnhorey
05-31-2012, 14:28
ما اعرفه ان الروس يتميزون بالصرامة والجدية في مجالات عديدة
وانا من تجربتي الشخصية مع الشركات الربحية المجانية كانت دائما الشركات الروسية اكثر مصداقية
واقل نصبا ونفس الملاحظة بالنسبة للالمان

انا لم اجد المان كثير فى مجال الفوركس

معرفش بقا مش بيحبو التداول والبورصات ولا لاء

بس هما اكيد وخدين على الالات والماكينات والمعددات الثقيله

يعطيك العافيه

safiforex
05-31-2012, 14:47
الالمان معروفن بعملهم الجاد و الاتقان في العمل و خصوصا في مجال الالات الثقيلة و هم معروفون في الفوركس بنجاحاتهم مثلهم مثل الروسيين فهم كذلك عمللييين اكثر و لهم بافعطويل في الميدان ، كذلك اليابانيين و كذلك كثير من الدول ، و ناتي عند العرب و المسلمين ، فلا نجد شيئ يذكر الا القليل ، لاننا و للاسف احنا شعب متكال لا تعتمد على انفسنا في التطوير و لكن نفكر في تطوير اساليب للخداع و الغش ليش الا ، في حين غيرنا يفكر في تطوير العمل و الذات

يعطيك العافيه

kamizidan
05-31-2012, 14:49
السلام عليكم
اعتقد ان الاخوة في اسيا الشرقية هم افضل بكثير
اقصد سنغفورة ماليزيا اندونيسيا فيها نااا س ما شاء الله
ولكن في العرب ايضا ابطااال

mage
05-31-2012, 17:24
يوجد الكثير فى منا لمتاجرين فى العامل كله الذين لديهم القدرة لعى اتلعامل معا لفوركس باحترافيه وليس الروسيين فقط لوكن يوجد العديد وهذا متوقف على حسب الطريقة التى يتعلمون بها الفوركس وعلى حسب التطبيق السليم للاستراتجيات وهذا فقط على ما اعتقد هو ما يجعلهم مميزين عنا

HARRY POTTEER
05-31-2012, 18:13
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

انا باتفق معك ييا غالي الرووس ناس منع اخر
ناس بيحبووا الشغل و لما بيدخلوو مجاال بيبدعووا فيه من بين المجالات الفوركس
و لاننسى ان لديها اقتصاد قوي جداا و تعتبر من بين
الدوول العضيمة

gogofx
05-31-2012, 19:24
لا اعتقد ان للبلد او الجنسية دور فى التميز فى الفوركس
هناك متاجريين مميزين من كل انحاء العالم

jans
05-31-2012, 19:29
لا اعتقد ان للبلد او الجنسية دور فى التميز فى الفوركس
هناك متاجريين مميزين من كل انحاء العالم

اكيد لن يكون مكان المتاجر سبب في الربح ولكن ممكن نقول
نسبة نجاحهم في هذا المجال مرتفعه و هذا يدل على أنه
يوجد لديه وعي و فهم لهذا المجال و يتجنبوا الخساره الفادحه

kingman
05-31-2012, 19:51

يعطيك العافيه
او ممكن مش بيتعاملوا مع الشركات اللى احنا بتعامل معاهم وليهم شركاتهم الخاصة اللى مش منتشرة فى الشرق الأوسط مثلا وعموما انا بعتقد فى الدول المتقدمة مش كتير بيتجه الى الفوركس وبيبقى فقط اصحاب الدراسة او الأهتمام بهذا المجال وبيفضلوا العمل فى مجالات ميدانية اكثر واعتقد هتكون امان لهم وامثر عائد من الفروكس لأرتفاع الدخل فى هذه الدول والله اعلم

mohamed hamdy
05-31-2012, 19:58
انا ارى ان الروس هم يصنعون نفسهم بنفسهم وهم اشخاص يتقنون العمل على غيرنا تماما نحن نتقم
الكلام ولكن لانهم يجتهدون فى العمل وليسو مثلنا فقط هذا
ولكن انا لا اظن ان هذة المعلومة صحيحة اكيد

Texxon
06-06-2012, 10:28
أعتقد انك هتلاقي كل دوله فيها الكسبان والخسران والمسابقات الموجوده على النت في اف اكس بوك وفي كل مكان هتلاقي فيها ساعات الروس بيكسبوا وساعات الصينين وحصلت مره ان فيه واحد مصري أخد المركز اأول في احد المسابقات العاملية، يعني الموضوع مش قاعدة على حد

realyone
06-06-2012, 11:26
التفوق لايقتصر على دول معينه,لكل دول فيه هناك مبدعين واذكياء في عدة مجالات,واكيد في الدول العربيه هناك مبدعين واعتقد ان العقل العربي لايرغب بكشف موهبته خاصة في مجال فيها فلوس لأنه يخاف من الحسد فلذلك لانرى العرب يكشفوا عن انفسهم في مجال الفلوس

Mohamed90
06-06-2012, 12:46
الروس طلعا ناس متقدمين و اذكياء و هم السبقون لكثير من الامور و لكن هذا لا يعني لا وجود للعباقرة في دول اخرى او دول العرب بل يوجد ولكن الشملك هو الهجرة العقول العربية للدول الاجنبية و ذلك بسبب التهميش و انعدام العدم من طرق الدول للهؤلاء الناس للاستمرار في العطاء

magic777
06-08-2012, 01:59
او ممكن مش بيتعاملوا مع الشركات اللى احنا بتعامل معاهم وليهم شركاتهم الخاصة اللى مش منتشرة فى الشرق الأوسط مثلا وعموما انا بعتقد فى الدول المتقدمة مش كتير بيتجه الى الفوركس وبيبقى فقط اصحاب الدراسة او الأهتمام بهذا المجال وبيفضلوا العمل فى مجالات ميدانية اكثر واعتقد هتكون امان لهم وامثر عائد من الفروكس لأرتفاع الدخل فى هذه الدول والله اعلم

بصراحه في دي عندك حق اكتر البلاد الاجنبيه والمتقدمه اللي بيشتغل في الفوركس منهم اما الطلبه واللي لسه
مشتغلوش في اعمال اخرى ودول اللي ممكن تلاقيهم متفوقين جدا في المجال ودي حقيقه واما اصحاب
رؤوس المال الكبيره اللي المجال ده بالنسبه ليهم نشاط من انشطه الاستثمار ليس الا

2x1
06-08-2012, 18:18
الناس دي بتاخد كل حاجة جد وبتعمل كل شئ بعد دراسات ولا يخطون خطوة الا اذا كان
معمول حسابها جيدا اتمني ان يجي اليوم ونكون في مثل تفوقهم

Noah
06-09-2012, 02:44
الناس دي بتاخد كل حاجة جد وبتعمل كل شئ بعد دراسات ولا يخطون خطوة الا اذا كان
معمول حسابها جيدا اتمني ان يجي اليوم ونكون في مثل تفوقهم

قد اتفق معك فى فكرة انا لناس دى بتشتغل بجد فى الفوركس ولكن هذا الشغل الجد فى السوق لا يمكن لاى متاجر ان يتبعه لان احنا كشعوب عربية طلعنا لقينا الحياة من حولنا تؤهلنا لكى نكون كذلك ولذلك ترى الكثير تعود على هذه الصفات

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:38
الاجانب والغرب بصفه عامه

يدرس كل شئ بدقه ويعمل عليه دراسات وبحوثات واشياء كثيره

قبل ما يستثمر فى سوق الفوركس

يدرسه دراسه كبيره وعميقه

قبل ما يضع فيه مليم واحد

مش شكل العرب اول ما يعرف يعنى ايه فوركس يجرى يفتح حساب حقيقى ويبيبع اللى وراه واللى قدامه

لنا الله ياعررب

AhmedMagnifico
06-09-2012, 13:42
الاجانب والغرب بصفه عامه

يدرس كل شئ بدقه ويعمل عليه دراسات وبحوثات واشياء كثيره

قبل ما يستثمر فى سوق الفوركس

يدرسه دراسه كبيره وعميقه

قبل ما يضع فيه مليم واحد

مش شكل العرب اول ما يعرف يعنى ايه فوركس يجرى يفتح حساب حقيقى ويبيبع اللى وراه واللى قدامه

لنا الله ياعررب
اجابة سديدة يا اخى محمد بالفعل الاجانب يتميزون عن العرب وغيرهم بهذه الميزة
وهى الدراسة التامة للشئ او بمعنى اصح عدم التقليل من شانه ومعاملته بجدية
وصرامة!

Rami
06-09-2012, 13:49
السبب يكمن ان الروس وحتى الشعوب الاخرى يفكرون بعقولهم لا بقلوبهم , فالعرب مشهورين بالعطفة المفرطة , وتغليب الجانب العاطفى على معظم تصرفاتهم الحياتية وليس الفوركس فقط , وهذه هى نقطة ضعف الفوركسييين العرب , ويمكن الروس بياخدوا بالاسباب ويتعلموا , وكل مجتهد نصيب

zahran
06-09-2012, 15:54
اين كان مين الافضل.. فهذا يرجع الى الفهم الجيد للسوق . والتحكم السليم فى العواطف .. والدخول من المكان الصحيح .. واتباع القواعد بحازافيرها . وهذه الاشياء تجعل من اى متاجر ان يكون ناجحا . علاوه طبعا على التوفيق من اللله اولا واخيرا .. ولكن التوفيق لا ياتى من غير علم ..... فاولا العلم ثم ثانيا التوفيق

ahmed saleh
06-10-2012, 01:08
انا لا اظن هذا عادى ولكن الروس من طباعهم انهم يهتمون فى اى شئ يعملون بة
على العكس العرب فانهم يريدون كل شئ بدون دفع اى شئ لذلك هم يعملون ويجهدون لذلك يحصلون على ما يريدون

kingman
06-10-2012, 01:22
السبب يكمن ان الروس وحتى الشعوب الاخرى يفكرون بعقولهم لا بقلوبهم , فالعرب مشهورين بالعطفة المفرطة , وتغليب الجانب العاطفى على معظم تصرفاتهم الحياتية وليس الفوركس فقط , وهذه هى نقطة ضعف الفوركسييين العرب , ويمكن الروس بياخدوا بالاسباب ويتعلموا , وكل مجتهد نصيب

هو نقدر نقول عليه جهل اكثر منه عاطفة فالجاهل دايما لايرى الأمور على حقيقتها والجهل طبعا نسبى واعتقد فى اوطنا العربية الجهل هو سيد الموقف والمعظم يعانى من جهل فى كثير من المجالات حتى اصحاب الشهادات الجامعية الكثير منهم غير مؤهل تاهيل جيد فأذا غلب العلم على العقول سيكون دائما التفكير صح والغلبة للعقل عن العاطفة فى الأمور التى تتطلب التفكير

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:57
هو فى احصائيه قالت ان الروس افضل متاجرين؟
بصراحه اول مره اسمع الكلام ده وانا مؤمن ان اى بلد بها ماهرين جدا فى المتاجره
والمهاره غير مرتبطه ببلد محدده
ياريت تقولى جبت المعلومه دى منين؟

اؤيد رأي سمارت جدا
اي مكان في العالم به عدد لا بأس به من الماهرين في هذا المجال ربما من المصادفة انك رأيت الفائزين يكونون روس
والله اعلم

remo
06-10-2012, 02:23
انا اول مرة اسمع موضوع الروس دا انت جبت الكلام دا منين ولكن انا اعتقد ان اليابنين هم الافضل وياتى بعدهم اليهود لانهم يملكون رؤس اموال كبيرة ويستطعون التحكم فى القرار الساسى لامريكا عشان كدة اكتر ناس بيربحوا من الفوركس

hardjob
06-10-2012, 02:31
انا اول مرة اسمع موضوع الروس دا انت جبت الكلام دا منين ولكن انا اعتقد ان اليابنين هم الافضل وياتى بعدهم اليهود لانهم يملكون رؤس اموال كبيرة ويستطعون التحكم فى القرار الساسى لامريكا عشان كدة اكتر ناس بيربحوا من الفوركس

انا ايضا اخي الكريم

اول مرة اسمع ان الروس هم اشطر المتاجرين في العالم

بس قد يكون لسبب واحد

وهو رأس المال المتوفر عندهم

+

عدم الرغبة في الربح السريع عشان يستعملو الفوركس كوضيفة تانوية

aboualy
06-10-2012, 02:37
اؤيد رأي سمارت جدا
اي مكان في العالم به عدد لا بأس به من الماهرين في هذا المجال ربما من المصادفة انك رأيت الفائزين يكونون روس
والله اعلم

اتفق معك اخى العزيز فى كل دول العالم يوجد الكثير من الناس الماهرين فى الفوركس وخلافة
ولكن اعتقد ان نحن العرب لا يوجد عندنا نظام تعليم جيد يعود الطالب على البحث والدراسة بل ان نظمنا التعلمية تعتمد على التلقين ولذلك اغلب المتاجرين العرب يبحثون دائما عن من يقدم التوصيات لانهم لم لم يتعودوا على البحث عن المعلومة

hesham itch
06-10-2012, 03:33
بصراحة دى معلومة جديدة عليا بس ممكن ترجع الاسباب للطرق والاستراتيجيات الممستخدمة ف روسيا
ويمكن يكون هناك او اكيد ف اهتمام وتوعية ومعرفة اكبر بتقوم بيها الحكومة ف مجال الفوركس
ده طبعا غير مستوى الذكاء والمهارات الفردية وتوفيق ربنا

magic777
06-10-2012, 17:09

هما من جهه بيفكروا بعقلهم فده فعلا حقيقه لكن الموضوع هنا مالوش دعوه بالعواطف
لكن ليه دعوه بطريقه التفكير نفسها وتنظيم العمل والوقت
والالتزام بالخطه اللي موجوده في استراتيجيتهم والعمل تطويرها كل شويه
هو ده السبب الحقيقي لنجاحهم

kingman
06-10-2012, 17:56
انا لا اظن هذا عادى ولكن الروس من طباعهم انهم يهتمون فى اى شئ يعملون بة
على العكس العرب فانهم يريدون كل شئ بدون دفع اى شئ لذلك هم يعملون ويجهدون لذلك يحصلون على ما يريدون

مش حكاية العرب يريدوا كل شئ بدون دفع انظر الى مستوى المعية مثلا للمصريين هتلاقيه متدنى جدا وكثير من الشعوب هكذا فمثلا يعقل ان يكون دخل موضف مئة دولار ويشترى حاجات من على النترنت تفوق مرتبه فلايوجد حل سوى ابو بلاش بعكس الغربى ان يدفع 100 دولار فى شئ محتاجة حاجة طبيعية ومش هتاثر فى دخله

forexBOSS
06-12-2012, 11:23
اخى والله الفرق بينا و بين اى بلد اخر هو ان العرب عموما لا يحبون الجد و الاجتهاد يريدون ان ياخذوا كل شىء مجانى من اختراعات و افكار دون تعب و هذا سبب تخلفنا و اريد ان اقول لك ان الفوركس هو علم يدرس فى بلاد العالم كالكمياء و غيره ام عندنا فهو شىء لا معنى له و لا يعترف به فى دول العرب و ده للاسف و امنيتى ان نفكر و نجتهد و نكسر الخطوط الحمراء و نخترع و نهتم بعلوم الغير و نتقدم

magic777
06-12-2012, 16:55
مش حكاية العرب يريدوا كل شئ بدون دفع انظر الى مستوى المعية مثلا للمصريين هتلاقيه متدنى جدا وكثير من الشعوب هكذا فمثلا يعقل ان يكون دخل موضف مئة دولار ويشترى حاجات من على النترنت تفوق مرتبه فلايوجد حل سوى ابو بلاش بعكس الغربى ان يدفع 100 دولار فى شئ محتاجة حاجة طبيعية ومش هتاثر فى دخله

صح للأسف اخي كينج الحال الاقتصادي المتدني الان عندنا بيقتل اي مواهب او فكر عند الشباب
وبيخليهم دايما في دوامه شغل مابيكفيش عيش حاف علشان مابيكونش عندهم الوقت علشان يبدعوا
او يبحثوا عن مجالات مطلوب منهم انهم يجتهدوا الاول فيها علشان ينجحوا

ana1990
06-12-2012, 17:15
عارف لو حسبتها هتلاقي ان روسيا متقدمه في معظم المجالات سياسيا هتلاقيها اكتر بلد مهدده امريكا اقتصاديا عندهم اقتصاد لا باس بيه عسكريا هم القوى الاكثر تقدما في العالم و ادي حضرتك اضفت بانهم الاولين في الفوركس و من معرفتي هم اكثر مستخدمين لبنك الليبرتي

mage
06-13-2012, 02:34
مش عارف الصراحة اشمعنىا لروسسين اللى انت قلت عليهم انهم مميزين فى الفوركس ولماذا انت ترى انهما لاشطر فى الفوركس بالرغم اننى ارى ان الروسيين ليس هم الاشطر بل العملية نسبية لانه يوجد فى اليابان وفى بعض الدول الاروبيا من هم اشطر من الروسين بكثير فىا لفوركس ويحققون ارباح اكبر

ahmed
06-13-2012, 12:15
ليس الروسيين فقط هم من يجيدون المتاجرة بتميز ولكن فى كل انحاء العالم
هناك من يجيدون ذلك وان زادت نسبه دوله عن اخرى فى بعض الاحيان
والدافع وراء ذلك هو المناخ المنتج لهذة العقول
فمثلا المصريين ان لا اشك ابدا فى عقولهم النيرة التى لها القدرة على
عمل اى شئ يبهر البشريه ولكن المناخ العم لهذة العقول لا يسمح بذلك الا من رحم ربى

kingman
06-13-2012, 14:02
صح للأسف اخي كينج الحال الاقتصادي المتدني الان عندنا بيقتل اي مواهب او فكر عند الشباب
وبيخليهم دايما في دوامه شغل مابيكفيش عيش حاف علشان مابيكونش عندهم الوقت علشان يبدعوا
او يبحثوا عن مجالات مطلوب منهم انهم يجتهدوا الاول فيها علشان ينجحوا
ودى السياسة المتبعة من الأنطمة الفاسدة انها دايما تثقل الشعب بهمومه ومشاكله حتى لايستطيع ان يفكر او يتنفس ويبقى كل مايشغل باله هو لقمة العيش فى وسط الظروف الاقتصادية والجتماعية الصعبة وان شاء الله نخرج من هذه الحلقة الخانقة بعد الثورة وان شاء الله تنجح وتخرج احلى مافى الشعوب العربية فحقيقى احنا نمتلك مبدعين فى جميع المجالات لكن مدفنونين تحت الثرى

compaq0
06-16-2012, 23:58
الدب الروسى لابد ان يتميز فى الفوركس فهم اساتذه فى اغتنام الفرص ولايتسرعون فالروس معروفون عالميا بالتريس و عدم التسرع لعلنا نتعلم منهم

ma90do
06-17-2012, 00:02
انا برضو مستغرب من الحكايه دي مفيش احصائية بتقول كده ممكن يكون فيه موقع او موقعين يقولو كده بس مش كا اخبار عامه سوق الفوريكس مش مضمون كل الخبراء او معظمهم بتخسر لانهم بيحللو ويتنبؤو باتجاه الزوج بس والاخبار بتساعد في ذالك

كريم
06-17-2012, 00:05
مش كل الروس خبرات و لا تقدر تقول انهم اقوى ناس في الفوركس ففي كل بلد نسبة محترفين الى مبتدئين

و تختلف النسب حسب عدد العاملين في المجال و اعتقد ده سبب نجاح الروس لكن ايضا يوجد منهم ميتدئين

و ليس عنهم خبرة كافيه و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

bousshimin
06-17-2012, 00:06
بسيط أغلبية متاجرين روس متمكنين من أساسيات ومفاهيم سوق فوركس
ودائما يسعون الى الإجتهاد وإستخراج إستراتيجيات مربحة وكل هدا يأتي من علم ومعرفة الأشياء

osama shaban
06-17-2012, 00:17
انا شايف مش الروس بس هم المحترفين يوجد في اسيا افضل المضاربين في الاسكالبينج الذي يحقق اعلي الارباح اليوميه وده راجع للظروف المحيطه بيهم بتساعدهم علي العمل عكس العرب كل الظروف تساعدهم علي الخساره مثل شركات الوساطه الضعيفه والتنشئه علي الحكم بالمشاعر وعدم تحمل الخساره والعند واساسيات اخري موجوده عندنا مش موجوده في الدول الاخري بس برده في ناس عرب بيحققوا دخل مرضي لهم

mage
06-17-2012, 02:44
انا شايف مش الروس بس هم المحترفين يوجد في اسيا افضل المضاربين في الاسكالبينج الذي يحقق اعلي الارباح اليوميه وده راجع للظروف المحيطه بيهم بتساعدهم علي العمل عكس العرب كل الظروف تساعدهم علي الخساره مثل شركات الوساطه الضعيفه والتنشئه علي الحكم بالمشاعر وعدم تحمل الخساره والعند واساسيات اخري موجوده عندنا مش موجوده في الدول الاخري بس برده في ناس عرب بيحققوا دخل مرضي لهم

انا ايضا ارى ان اسيا هى التى تمتلك نسبة كبيرة جدا من المحترفين فى الفوركس بل ان اليابان بالاصخ اعتقد انها الدولة الاكبر التى يوجد بها متخصصين فى اى مجال فى العالم وارى ان الصين قد خرج منها اكثر من مرة افضل متاجر فى العالم

elzeel
06-17-2012, 02:45
الروس واليابانين يجيدون عمل الاكسيبرات الناجحه التي يستخدموها في مسابقات الفوركس
وخاصه اكسيبرات خاصه بطرق اسكالبنج جيده ولا يعملون يدويا في الحساب الا نادر
عشان كدا هتلاقيهم اكثر نجاحا واكثر تفوقا بالفوركس

magic777
06-17-2012, 18:30
ودائما يسعون الى الإجتهاد وإستخراج إستراتيجيات مربحة وكل هدا يأتي من علم ومعرفة الأشياء

وكمان بيكون عندهم خلفيه ممتازه في كل علوم البرمجه وبيقدروا يعملوا اكسبرتات ممتازه
لطريقه عملهم بعد دراستها وبالتالي يريحوا نفسهم من تعب وقلق المتابعه وفي نفس الوقت يكسبوا

AhmedMagnifico
06-17-2012, 20:11
تمام
هيا الفكرة انهم بيبذلوا مجهود فى الفوركس يعنى تلاقيهم يقراوا ويصرفوا فلوس فى تعلم الفوركس وغيره
انما نحن العرب بناخد العملية كانه ماكينة فلوس ليس الا !!

kingman
06-17-2012, 20:35
تمام
هيا الفكرة انهم بيبذلوا مجهود فى الفوركس يعنى تلاقيهم يقراوا ويصرفوا فلوس فى تعلم الفوركس وغيره
انما نحن العرب بناخد العملية كانه ماكينة فلوس ليس الا !!

ده بيرجع الى ان الروس وغيرهم من الغرب عموما عندهم اساس علمى ومنطقى وجدية فى التعامل مع معظم المجالا وليس الفوركس بس وده واضج جدا من تقدمهم فى مجالات العلوم والتكنولوجيا بعكسنا لانتقدم فى هذه المجالات الا حالات فردية ونتمنى ان شعوبنا تقدر تتسلح بالعلم بدل الفساد اللى مسيطر علينا

21cent
06-17-2012, 20:39
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب
مشكلتنا كعرب اننا مستعجلون فى كل حاجة مفيش حاجة بتاخد وقتها للاسف
تلاقى الشخص العربى من دول اخد البداية ودخل سوق حقيقى ويخسر وبعدين يبدا يتعلم ولا يعتمد على نفسه و
وانما يعتمد على الاخرين ولا يستطع التحمل اما الروس وهذا ما عتقد انه ااصحاب عقول ويبدعون بالافكار
الجديدة والتجربه وشاطرين اوى فى انهم ينصبوا على الغلابة اللى ذينا

A7mad_Aziz
06-18-2012, 00:46
دائماً الروس ناجحين في اي عمل مثلهم مثل اليابانيين ولكني لم اسمع من قبل عن انهم متفوقون في الفوركس رغم اني لا استبعدها عنهم

ولكن بالتأكيد مثل ما قال احد الاخوة ما يميزهم هو تصميم الاكسبرتات

kimokonolove
06-19-2012, 13:57
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

ليس الروس يوجد الكثيرون لاكن ممكن يكون فئة الروس هى الدخول فى المسابقات كثيرآ
ومش شرط ممكن تلاقى اليابانين او البريطانين وغيرهم عباقرة فوركس لاكن يعملون على حساباتهم وتحقيق ارباج كثيرة ومنهم من يعمل فى صمت ولا يأخذون الشهرة لاكن عباقرة

magic777
06-19-2012, 15:32
ده بيرجع الى ان الروس وغيرهم من الغرب عموما عندهم اساس علمى ومنطقى وجدية فى التعامل مع معظم المجالا وليس الفوركس بس وده واضج جدا من تقدمهم فى مجالات العلوم والتكنولوجيا بعكسنا لانتقدم فى هذه المجالات الا حالات فردية ونتمنى ان شعوبنا تقدر تتسلح بالعلم بدل الفساد اللى مسيطر علينا

صح وتقدمهم في المجالات دي وخاصه مجالات التكونولوجيا والبرمجه بيساعدهم كتير في مجال الفوركس
وانهم يقدروا يعملوا اكسبرتات خاصه بهم كل لما تعجيهم استراتيجيه وده طبعا
بيساعدهم على تحقيق الربح بطريق اسهل واسرع

safiforex
06-19-2012, 15:39
صح وتقدمهم في المجالات دي وخاصه مجالات التكونولوجيا والبرمجه بيساعدهم كتير في مجال الفوركس
وانهم يقدروا يعملوا اكسبرتات خاصه بهم كل لما تعجيهم استراتيجيه وده طبعا
بيساعدهم على تحقيق الربح بطريق اسهل واسرع
الروس هم من الشعوب الاولى التي اتعاملت في الفوركس ، و لانهم بيدرسوا هاته الاشياء عندهم و بيطورا الطرق
اضافة الى انهم بيسعدوا بعضهم البعض فالمحترف عندهم بيساعد الاخر لكي يحققوا الثروات ،

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 15:45
الروس هم من الشعوب الاولى التي اتعاملت في الفوركس ، و لانهم بيدرسوا هاته الاشياء عندهم و بيطورا الطرق
اضافة الى انهم بيسعدوا بعضهم البعض فالمحترف عندهم بيساعد الاخر لكي يحققوا الثروات ،

اهم شئ انت ذكرته ياغالى انك قولت انهم بيساعدون بعض

ولايبخلو بالعلم من اجل ان تعم الافاده والمصلحه العامه للجميع

ولكن نحن العرب اللى يمتلك معلومه اكنه امتلك كنز من كنوز الدنيا

حاجه صعبه العرب

ma90do
06-19-2012, 15:50

حاجه صعبه العرب

علشان كده بفضل اتابع المنتديات والكتب الاجنبيه والفيديوهات بصراحه لا يبخلون باي معلومه عن العرب ممكن يعطيك توصيه ولكن لا يعطيك الاستراتيجية التي يتبعها

aboualy
06-19-2012, 15:55
علشان كده بفضل اتابع المنتديات والكتب الاجنبيه والفيديوهات بصراحه لا يبخلون باي معلومه عن العرب ممكن يعطيك توصيه ولكن لا يعطيك الاستراتيجية التي يتبعها

اتفق معك اخى العزيز ولكن ليس تماما . فعلا المصادر الاجنبية للمعلومات كثير جدا وفى كل المجالات وليس الفوركس فقط ولكن ايضا ومع مرور الوقت تحدث زيادة ملحوظة فى مصادر التعليم الموجدة على النت بالغة العربية فنحن نجد حاليا الكثير من الكتب والفديوهات والمقالات العربية لشرح الفوركس

safiforex
06-19-2012, 15:58

حاجه صعبه العرب

نعم اخي هذا صحيح ، و انا ارى هذا فعلا في عدة مواقع و منتديات ، بالاضافة الى كثرة الشركات المفتوحة عندهم في روسيا
و هذا ما يدفع بهاته الشركات الى الاشهار لهذا الميدان ، و بل بيعملوا دورات تكوينة لهم و تدريبات لهم من طرف محترفين

ma90do
06-19-2012, 16:02
اتفق معك اخى العزيز ولكن ليس تماما . فعلا المصادر الاجنبية للمعلومات كثير جدا وفى كل المجالات وليس الفوركس فقط ولكن ايضا ومع مرور الوقت تحدث زيادة ملحوظة فى مصادر التعليم الموجدة على النت بالغة العربية فنحن نجد حاليا الكثير من الكتب والفديوهات والمقالات العربية لشرح الفوركس

يوجد الكثير والكثير ولكن الموثوقين اققل يوجد بعض اشخاص تعمل علي تجميع مقالات وتقول انه كتاب جيد للفوريكس
وهكذا ويوجد بعض الاشخاص يبخلون بالمعلومات التي تختسر المسافات علي اشخاص كتير ولا يعطوها لاحد وده شيء بيضايقني كتير

sandapa
06-19-2012, 16:10
الروس ليس فقط في مجال الفوركس بل حتى في مجال الهاكر والاختراق نجد الروس
اعتقد ان الامر راجع الى الامكانيات المادية لهذا البلد

magic777
06-20-2012, 22:58

حاجه صعبه العرب
اكيد مش كلهم اخي محمد انا بشوف ناس كتير اوي في المنتديات بتساعد الناس وبتشرح استراتيجتهم لوجه الله
وبتساعد غيرها بس فيه معندهمش وقت للأسف انهم يتابعوا غيرهم ويساعدوا مثلا لظروفهم الشخصيه مثلا
فخلينا منظلمش العرب كلهم هنا

sami
06-20-2012, 23:05
لا يمكن لنا الجزم بأن الروسيين هم أشطر الناس في الفوركس من خلال نجاح بعظهم في مسابقات الحسابات التجريبية فهناك متاجرين أكفاء من كل دول العالم،و لكنهم يعملون في صمت و يحققون أرباحا خيالية و أي منا من الممكن أن يكون متاجرا محترفا بشرط التعلم المستمر و الإلتزام بخطة متاجرة ناجحة

eg100
06-20-2012, 23:10
لا يوجد من احسن من بلد الكل يعمل ويحصد النجاح
لكل مجتهد نصيب
ولا انت علشان شركة إنستافوركس هههههههههه
معليس مزحة بسيط
لا يشترط من اى بلد كل يرجع على حسب معرفة والمناج الذى يتقدم فى البلد ان شاء الله
الشرق الاوسط سوف يكوون الاوال

deadlyfox
06-20-2012, 23:19
والله انا نفسى اعرف اجابه السؤال ده من زمان
دول مسيطرين على كل المسابقات

kingman
06-21-2012, 00:20
لا يوجد من احسن من بلد الكل يعمل ويحصد النجاح
لكل مجتهد نصيب
ولا انت علشان شركة إنستافوركس هههههههههه
معليس مزحة بسيط
لا يشترط من اى بلد كل يرجع على حسب معرفة والمناج الذى يتقدم فى البلد ان شاء الله
الشرق الاوسط سوف يكوون الاوال

ههههههه مش عشان البلد لكن فعلا الملاحظ ان الغرب دائما متفوق علينا فى المجالات العلمية وليس فى الفوركس بس وده واضح جدا فنحن متاخرين جدا عن الركب ونتمنى اننا ننهض بالعلم ونطلع من الفساد والظلام اللى شعوبنا غرقانه فيه

talal
06-21-2012, 00:27
اعتقد ان الفوركس لا يفرق بين المتداول والاخر فالكل يعمل ويربح ومايستخدمه الروسيون ممكن نحن نستخدمه ونربح اكثر منه
ولا اعتقد انهم الافضل ربما تكون نتائج هناك افضل في فترة معينة ولكن اعتقد ان الكل يفهم ويقدر يربح بسهولة

magic777
06-22-2012, 02:04
ههههههه مش عشان البلد لكن فعلا الملاحظ ان الغرب دائما متفوق علينا فى المجالات العلمية وليس فى الفوركس بس وده واضح جدا فنحن متاخرين جدا عن الركب ونتمنى اننا ننهض بالعلم ونطلع من الفساد والظلام اللى شعوبنا غرقانه فيه

ان شاء الله لما ربنا يكرمنا ونطهر بلادنا من الفساد اللي مالي البلد للركب هنقدر نفوق ليهم ونكون احسن
من اي روسي او صيني ونغلبهم كمان

aminos
06-22-2012, 02:23
السلام عليكم
نعم الروس و اليبانيون هم من أفضل متداولي الفوركس
و سنصبح نحن العرب أفضل منهم بإذن الله
لكن عندما يعودون العرب المقيمون بالروس و اليابان
ههه

mokas
06-22-2012, 02:38
الروس يخصصون وقتا كبيرا للفوركس و ليست المسالة في الذكاء

najoull19
06-22-2012, 05:00
لانهم يفكرون كتيرا فانت لو فكرت كتيرا سوف تجني كتيرا

Desperate
06-22-2012, 05:32
كل واحد عندوا دافع جيد للوصول للاحتراف هيوصل بدون النظر لاى حد تانى ناجح
ممكن يكونوا هم انجح ناس وبكده احنا لازم نخدهم قدوة ونتعلم منهم عشان فى يوم من الايام نقدر نبقى زيهم

moonlight
06-22-2012, 08:07
الروس هم الاشهر فى صناعة الاكسبرتات ولكن اعتقد ان الامر ليس له علاقة بروس او يابانيين بل تعتمد على تحليلات كل شخص واستخدامة الصحيح لاستراتيجية جيدة خاصة به للتداول فى سوق الفوركس ووضع الانضباط لنفسك اثناء التداول

AhmedMagnifico
06-22-2012, 14:34
الروس يخصصون وقتا كبيرا للفوركس و ليست المسالة في الذكاء
مظنش انها مسالة وقت يا اخى
ولكن ادارة جيدة لراس المال !!

magic777
06-22-2012, 15:24
كل واحد عندوا دافع جيد للوصول للاحتراف هيوصل بدون النظر لاى حد تانى ناجح
ممكن يكونوا هم انجح ناس وبكده احنا لازم نخدهم قدوة ونتعلم منهم عشان فى يوم من الايام نقدر نبقى زيهم

واعتقد اننا لو اجتهدنا زيهم واعتمدنا على نفسنا ووسعنا مجال معلوماتنا وخبراتنا
ولو قدرنا كمان نتعلم البرمجه هنكون احسن من اي روسي او صيني في المجال ده

safiforex
06-22-2012, 15:35
واعتقد اننا لو اجتهدنا زيهم واعتمدنا على نفسنا ووسعنا مجال معلوماتنا وخبراتنا
ولو قدرنا كمان نتعلم البرمجه هنكون احسن من اي روسي او صيني في المجال ده
نعم فالفرق الذي يجعل الروس في التفوق هو انهم بيجتهدوا اكثر و بيبحثوا اكثر
و اذا ما لزمنا ما يفعلونه بالجدية في العمل و البحث و الالتزام فاننا و ربما نكون احسن منهم بكثير

Amgad91
06-22-2012, 16:00
انا مش موافقك على الرأي ده .. يمكن ده اللي بيظهرلنا لأنهم بيحبوا يساعدوا بعضهم ويساعدوا الناس التانية فدايما تلاقي المحترفين بيشاركوا باستراتيجياتهم و صفقاتهم مع كل الناس
على عكسنا العرب مع ان عندنا عدد مضاربين محترفين اكتر بكتير جدا من الاجانب

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 16:10
السلام عليكم
اعتقد ان الاخوة في اسيا الشرقية هم افضل بكثير
اقصد سنغفورة ماليزيا اندونيسيا فيها نااا س ما شاء الله

remo
06-22-2012, 16:31
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

انا عن نفسى اول مرة اسمع موضوع الروس دا لانى اعتقد ان اليابانين هما اشطر ناس فى السوق دا لانهم افضل ناس بيعرفوا يستخدموا الشموع اليابنانية فى التحليل بتاعهم وانا اؤمن ان الشموع اليابانية افضل وسيلة لتحليل السعر

amrmorasamir
06-22-2012, 16:35
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

حاجه غريبه فعلا تحس انهم بيتاجروا على شارت غير اللى عندنا وفريمات تانيه وعندهم تحليل غير بتاعنا خالص :d
طيب نعمل ايه عشان نكسب نسافر روسيا يعنى ولا ايه

The Mester X
06-22-2012, 17:06
مظنش انها مسالة وقت يا اخى ولكن ادارة جيدة لراس المال !!انا اشوف ان المسالة ليست متعلق بالوقت وحده بل بالصبر و البحث المستمر و حتى شوي ذكاء و اعتماد على النفس تساعدالكثير من المتاجرين له مدة طويلة و مزلو فاشلين وذلك لاستعانة الاخرين و اعتماد عليهم

KOGI
06-22-2012, 21:31

assidi saber
06-22-2012, 22:29
ان الروس هم الاشطر ناس في الفوركس لانهم يعروفونا كيفية رسم المقاومات و كذلك عمل اسكيربات جيد

Mostafa Mando
06-22-2012, 23:43
يا اخواني الروس محترفين جدا في الكمبيوتر والانترنت عموما لقد استطاعو ان يتحكموا في الكمبيوترات

الخاصة بالمخابرات للولايات المتحدة الامريكية

مش انا اللي بقول الكلام دا انا رأيت هذا الكلام على قناة وثائقية على التلفزيون

Noah
06-23-2012, 04:10
الروسيين ليسوا اشطر ناس فى الفوركس ولكن المميزين بالفعل فى الفوركس هم العرب واعتقد اننى تعرفت على بعض العرب الذين بالفعل لديهما لقدرات الكبيرة جدا فى تحقيق نسبة ارباح كبيرة من الفوركس واعتقد انا لكثير يعرفون انا لعرب كذلك

sho
06-23-2012, 04:15
انا لا افضل ان يتم التعميم على شعب كامل انة الافضل لان كل بلد فيها ناس محترفين جدا ويوجد متداولين عرب كثير امهر من روس .. وكمان انا سمعت قبل كدة ان بلدان شرق اسيا امهر فى الفوركس فمش مقياس

Mostafa Mando
06-23-2012, 04:57
انا لا افضل ان يتم التعميم على شعب كامل انة الافضل لان كل بلد فيها ناس محترفين جدا ويوجد متداولين عرب كثير امهر من روس .. وكمان انا سمعت قبل كدة ان بلدان شرق اسيا امهر فى الفوركس فمش مقياس

كلامك صحيح يا اخي لكن الحكم هنا بالاغلبية يعني مينفعش تكون نسبة المتداولين الناجحين في العرب

1%

ونقول ان العرب محترفين فوركس

assidi saber
06-23-2012, 11:17
اخي من راي الروس ناجحين في تجارتهم للفوركس لانهم يقومونا بالتدقيق و التحليل الصحيح عند رسم الترندات

i5land_man
06-23-2012, 11:18
يا اخواني الروس محترفين جدا في الكمبيوتر والانترنت عموما لقد استطاعو ان يتحكموا في الكمبيوترات

الخاصة بالمخابرات للولايات المتحدة الامريكية

مش انا اللي بقول الكلام دا انا رأيت هذا الكلام على قناة وثائقية على التلفزيون

روسيا تعتبر من القوي العظمي وكلنا عارفين الحرب الباردة بينها وبين امريكا
وهي اكيد في التكنولوجيا من الرواد والكمبيوتر وتطبيقاته عندهم اساسي

remo
06-23-2012, 13:00
روسيا تعتبر من القوي العظمي وكلنا عارفين الحرب الباردة بينها وبين امريكا
وهي اكيد في التكنولوجيا من الرواد والكمبيوتر وتطبيقاته عندهم اساسي

بس تصدقوا الفوركس مش محتاج ناس اقل من الروس لان الروسيين من ابرد البشر اللى موجودين على الارض والفوركس عايز واحد بارد زيهم من غير عواطف يعرف يتعامل مع الفوركس

The Mester X
06-23-2012, 15:28
هو المشكل ان الروس متفوقون في كل شئ و ليس في مجال الفوركس المجال الصناعة الرياضية مجال العسكريو هم الناس يحبون العمل و يجتهدون و لا ننسى توفير الامكانيات لذلك عكسنا نحن هجرة العقول لانها لا تجد مساندة من الدول

2x1
06-23-2012, 15:34
الروسيين ليسوا اشطر ناس فى الفوركس ولكن المميزين بالفعل فى الفوركس هم العرب واعتقد اننى تعرفت على بعض العرب الذين بالفعل لديهما لقدرات الكبيرة جدا فى تحقيق نسبة ارباح كبيرة من الفوركس واعتقد انا لكثير يعرفون انا لعرب كذلك

اتمني اخي يكون كلامك مظبوط ونكون احنا اكتر ناس

مميزين فالفوكس بس ياريت نعرف منك المعلومة دي جبتها منين

omar
06-23-2012, 15:38
يا اخى الامر يعتمد على طريقة التفكير والاسلوب الصحيح فى ادارة هذه الامور
وايضا مستوى التعليم واسلوب الحياه يفرق كثيرا

abdello052
06-23-2012, 20:25

AhmedMagnifico
06-23-2012, 20:41
ممكن باردو يا اخى الكريم !!
وجهة نظر جيدة على ما اظن !

dodovedo
06-27-2012, 10:56
اخى الكريم
انا اول مره اسمع المعلومه دى لقيتها فين وكل بلد فيها ناس بارعين فى مجال معين وناس لا وكل مجتهد نصيب وكل ما تذاكر تلاقى

تقبل ودى

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:51
اخى الكريم
انا اول مره اسمع المعلومه دى لقيتها فين وكل بلد فيها ناس بارعين فى مجال معين وناس لا وكل مجتهد نصيب وكل ما تذاكر تلاقى

تقبل ودى

اكيد الخبره لا تتوقف عن بلد فقط بعينها

بل الخبرات منتشره فى اماكن كتيرره سواء روسيا او الهند او غيره

كل بلاد العالم مليئه بالخبرات فى جميع المجالات

omar kapo
06-27-2012, 13:56
التقدم العلمي والتكنولوجيا عامل من عوامل النجاح لا يمكن ان نعبر عن دولة نامية مثلها مثل اخر غير ها

---------- Post added at 10:56 AM ---------- Previous post was at 10:54 AM ----------

التقدم العلمي والتكنولوجيا عامل من عوامل النجاح لا يمكن ان نعبر عن دولة نامية مثلها مثل اخر غير ها
وهذا يزود فرصهم ف التقدم

saad
06-27-2012, 13:59
انا ارى ان الروس هم يصنعون نفسهم بنفسهم وهم اشخاص يتقنون العمل على غيرنا تماما نحن نتقم

himaalex84
06-27-2012, 14:02
الروسيين بصناعة عندهم خبرة واسعة باهم مجال فى الفوركس و هو صناعة الاكسبريات و بالتالى هما فاهمين ازاى يتعملوا مع السوق بدون حرق اعصاب زينا مع امعرفة الاستراتيجات شبهة الناجحة و القيام باكسبيرت بيها علشان دة الروش من امهر الشعوب فى هذا المجال هما و اليابان

kamizidan
06-27-2012, 14:05
لا اعتقد انا لروس هم الافضل ولو نظرت الى المسابقات اتلى يتم اجراءها عن افضل متاجر فى العالم سوف ترى ان اليابانيون يحققون اعلى نتائج فى كثير من السنوات

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 14:23
لا اعتقد انا لروس هم الافضل ولو نظرت الى المسابقات اتلى يتم اجراءها عن افضل متاجر فى العالم سوف ترى ان اليابانيون يحققون اعلى نتائج فى كثير من السنوات

صح كلااامك ارى فعلاً اليابانيون مبدعون ومميزون فى شتى المجالات

احسد الشعب اليابانى والله على التقدم والانجازات اللى محققنا مش فى الفوركس بس

فى جميع المجالات الصناعيه وغيرها

ربنا يوعدنا بقا

sky44
06-27-2012, 14:28
ارى ان الروس يحتكرون جميع المجالات و ليس الفوركس وحده كالبرامج المكركة و قرصنة الافلام الجديدة ...الخ . وهم رائدون ايضا في المجال العسكري لاكنهم ليسوا اشطر ناس كما قلت لاننا نحن العرب جديدون في هدا المجال لا اقل و لا اكثر

abdallah elbaz
06-27-2012, 15:15
للاسف احنا اللى متاخرين ف مجالات كتيره جدا
ربنا يصلح الحال
انما الروس ف توفق ف كل المجالات فعلا بما فيها الفوركس اكيد للتطور التكنولوجي وانهم وصلوا لكده من قبلنا

hisoka
06-28-2012, 13:59
الروس واليابنيون هم من الدول المتقدمه ليس لانهم عقولهم غير عقولنا
ولكن يجتهدوا فى العمل ويثابروا حتى يصلوا الى غايتهم بجانب توفير وسائل المعيشه والحياه الكريمه الىتى تعنهم على ذالك

jihadazzam
06-28-2012, 14:03
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب
السلام عليكم
ان الروس هم خلاقون ومبدعون اما نحن العرب مش راح قولها
لا تستغرب اخي هم احرار ونحن ضمن سجن عربي كبير نركض وراء ربطة الخبز وك السكر وفهمك كفاية

elazez
06-28-2012, 14:22
اعتقد ان المتاجرون والمتداولون اليابانيون
هم الافضل في العالم وتائجهم تدل علي انهم من افضل المتداولين في العلم

elssayed
06-28-2012, 14:25
الروس فعلا متقدمين في كل حاجة
ولما بيدرسوا او يحطوا حاجة في دماغهم بيعملوها باتقان
لكن احنا عايزين الحاجة علي الجاهز بدون تعب ومجهود ودراسة تمتد لو حتي لسنوات

magic777
06-28-2012, 16:59
الروس فعلا متقدمين في كل حاجة
ولما بيدرسوا او يحطوا حاجة في دماغهم بيعملوها باتقان
لكن احنا عايزين الحاجة علي الجاهز بدون تعب ومجهود ودراسة تمتد لو حتي لسنوات

صح فعلا ده الفرق بينا وبنهم للأسف هما مجتهدين وبيعملوا اللي عليهم علشان يوصلوا لاهدافهم
واحنا بنكتفي بالتمنى والاحلام لكن منقدرش نلتزم طويلا طول طريق تحقيق النجاح
وده اللي بيخلي العرب هنا في المؤخره دايما في كل المجالات

mostafakamal
06-28-2012, 17:28
الصراحة الروس متميزون فى كل شئ مش الفوركس فقط
بس انا لاحظت ان فى كمان الصيينيون واليابانيون متميزون ايضا
ممكن كالعادة العلم عندهم غير الى عندنا

hesham1046
06-28-2012, 17:29
مش الروس بس لا الروس والامريكان واليابنين واليهوووووووووووووود كمان
صدقنى الناس كلهااااااااااا كويسة
بس محتاجين التعلم بشكل جيد

Noah
06-28-2012, 18:50
لا اعرف لماذا تم اعتبار الروسيين هو الاشطر فى الفوركس بالرغم انى عمرى ما شفت متاجر روسى مشهور ولا اى نظام روسى قوى الى الان لوكن المتاجر الناجح دائما يكون من جنسة مختلفة عن الاخر وهذا شئ مميز بالتأكيد للكثير فى الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 19:19
مش الروس بس لا الروس والامريكان واليابنين واليهوووووووووووووود كمان
صدقنى الناس كلهااااااااااا كويسة
بس محتاجين التعلم بشكل جيد

الله يخرب بيت اليهود

لاتذكر اسمهم فى المنتدى

نحن مسلمين وان شاء الله نبقا متقدمين ومتفوقين عن الناس دى

اللهم امين

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:31
مش عارف صراحة انا اول مرة اعرف المعلومة دى وفعلا
انا اعرف ان اليابانيين على مدار سنين مختلفة هما المتصدرين هيا دى احصائية اكيدة يعنى ؟؟

khaled zizo
06-30-2012, 04:01
مش بيتعاملوا مع الشركات اللى احنا بتعامل معاهم وليهم شركاتهم الخاصة اللى مش منتشرة فى الشرق الأوسط مثلا وعموما انا بعتقد فى الدول المتقدمة مش كتير بيتجه الى الفوركس وبيبقى فقط اصحاب الدراسة او الأهتمام بهذا المجال وبيفضلوا العمل فى مجالات ميدانية اكثر واعتقد هتكون امان لهم وامثر عائد من الفروكس لأرتفاع الدخل فى هذه الدول

dodovedo
06-30-2012, 15:49
مش بيتعاملوا مع الشركات اللى احنا بتعامل معاهم وليهم شركاتهم الخاصة اللى مش منتشرة فى الشرق الأوسط مثلا وعموما انا بعتقد فى الدول المتقدمة مش كتير بيتجه الى الفوركس وبيبقى فقط اصحاب الدراسة او الأهتمام بهذا المجال وبيفضلوا العمل فى مجالات ميدانية اكثر واعتقد هتكون امان لهم وامثر عائد من الفروكس لأرتفاع الدخل فى هذه الدول

اخى الكريم
هى الشركات مالها ومال المضارب
كل واحد وعلمه وشطارته
تقبل مرورى

jonaselk
06-30-2012, 15:50
السلام عليكم
لأنهم يهتمون بالحاسوب و بكل ما يحوم به
و لكن أي دولة توجد بها نسبة :)

dodovedo
06-30-2012, 19:57
السلام عليكم
لأنهم يهتمون بالحاسوب و بكل ما يحوم به
و لكن أي دولة توجد بها نسبة :)

مش شرط موضوع انهم مهتمون بالحاسوب
المهم انهم بيتعلموا صح وبيفضلو يقومو ويقعو لحد
ميتعلموا الوقوف فى السوق الهائج ده
تقبل مرورى

Rami
06-30-2012, 19:59
مش شرط موضوع انهم مهتمون بالحاسوب
المهم انهم بيتعلموا صح وبيفضلو يقومو ويقعو لحد
ميتعلموا الوقوف فى السوق الهائج ده
تقبل مرورى

ليس شرط الحاسوب الا لو كان قصدك انهم بيبرمجوا اكسبيرتات
للمتاجرة الالية , لكن لا اعتقد كذلك
لكن هما عندهم طرق خاصة اكيدة للمضاربة
تحياتى لك

mage
06-30-2012, 20:36
الروسيين هم الاشطر لانهم يمتلكون نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى الفوركس ولديهم دائما مسابقات والكثير من الشركات لذلك ستجد انه يوجد الكثير من الخبراء الروس لانهم قدامى فى الفوركس ويمكنهم ان يفعلوا الكثير

AhmedMagnifico
06-30-2012, 21:10
انا اعرف ان اليابانيين على مدار سنين مختلفة هما المتصدرين هيا دى احصائية اكيدة يعنى ؟؟
الروسيين دلوقتى واكلين الجو يا ريس
اليابان زلازل وبراكين علطول ^_^

mony
06-30-2012, 21:12
عليه افضل الصلاه والسلام
معظم شركات الفوركس موجوده فى روسيا ولها مقر يمكن بسبب ذلك

Mtec
06-30-2012, 21:19
بالفعل الروس شطار في الفوركس ،لكن لا يمكن ان تميز دولة احسن من دولة او قارة احسن من قارة
بل كل من يبذل المجهود و يطور من نفسه يصبح الافضل

Shady Moustafa
06-30-2012, 21:23
الروسيين اشطر ناس فى الفوركس حاليا لأنهم من أمهر الشعوب فى البرمجه لذلك أغلبهم بيستخدموا اكسبرتات شخصيه بيبرمجوها بنفسهم

husamart
06-30-2012, 21:39
بصراحة اول مرة اسمع هالحكي ... بس التميز بالفوركس غير مخت\ص بدولة معينة او جماعة .. انت تستطيع ان تكون مميز وغيرك .. لا نقول جماعة بل نقول انت مميز

Mostafa Mando
06-30-2012, 21:50
الروسيين اشطر ناس فى الفوركس حاليا لأنهم من أمهر الشعوب فى البرمجه لذلك أغلبهم بيستخدموا اكسبرتات شخصيه بيبرمجوها بنفسهم

هو عموماً الروسيين هم الرواد في مجال البرمجة الحديثة والانترنت

بالنسبة للعالم كله وهذا يجعلهم المتفوقين دائماً في مجالات الانترنت عموما

mostafakamal
06-30-2012, 23:42
الروس شاطريين فى كل حاجة فوركس وشطرنج وسلاح ونووى
دور على التعليم تجد السر دائما
اما نحن ندور على توصية او ملخص المنهج
دون البحث عن تعلم او استنتاج شئ

sniper90
07-01-2012, 00:03
بالفعل الروس هم اشطر ناس فى الفوركس بسبب تفوقهم فى عالم الاكسبيرتات والبرمجة
كما يملكون طرق قوية للمتاجرة فى الفوركس

waleed adel
07-02-2012, 21:44
هو عموماً الروسيين هم الرواد في مجال البرمجة الحديثة والانترنت

بالنسبة للعالم كله وهذا يجعلهم المتفوقين دائماً في مجالات الانترنت عموما

فعلا الروسيين هم الاوائل الان فى مجال البرمجه عموما
ولذلك برمجة الاكسبيرتات بالنسبه لهم من اعلى نسب التفوق

sabre
07-02-2012, 21:49
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

كل ايلى اعرفه عن الروسيين انهم شاطرين فى البرمجه وما شاء الله بارعين فى برمجه الاكسبرتات
ويمكن يكون دا سبب من اسباب نجاحهم

Rami
07-02-2012, 22:24
اننا بهذه المعلومات نقلل من شان انفسناا نحن المتاجرين العرب
لا اعلم لماذا نقول الامريكان مرة والروس مرة
هذا جلد للذات
تحياتى لكم

siafari
07-02-2012, 23:01
ههههه والله في اصل الروس في كل شئ هم الاوائل

الاسباب بنسبة لي هو ما في شئ اسمه خاص وعدم الاحتكار هناك تبادل للافكار

بتوفيق للجميع

kingman
07-03-2012, 01:23

من وجهة نظرى مش مهم البرمجة لكن المهم الطريقة الجيدة او الأستراتيجية التى سوف يتم برمجتها لجنى الأرباح وتحقيق النجاح ده هو المهم اكيد والواحد مش بيحول استراتيجية الى اكسبرت الا لما يكون متاكد منها وواثق فى ادائها

sami
07-03-2012, 01:34

أتفق معك أخي الكريم في الرأي فاليابانيون لهم الفضل الكبير في الفوركس أو تجارة الأسهم لأن الغالبية
العظمى من المتاجرين يستعينون بمخطط الشموع اليابانية،التي تبقى علما قائما بذاته،و بالإضافة كذلك
للمؤشر الرهيب الإيشيموكو الموجود في الميتاتريد،كما أن عملتهم من العملات الرئيسية في الفوركس

yassinoh
07-03-2012, 14:52

derfcase
07-04-2012, 10:08
لا اعرف السبب حقيقة اخي الكريم
عمرو
و لكن هل انت لديك احصائية عالمية - تفيد بان افضل متداولي الفوركس بالعالم هم الرووس ؟

magic777
07-04-2012, 17:16

وده طبعا لاحترافهم نظم البرمجه واللي بيتميزوا عننا بها وبيقدروا يوظفوها جيدا هنا ويطوروا كمان بها
وطبعا ده بيساعدهم في تحويل افكارهم وطرق المتاجره اليدويه الخاصه بهم الى نظام عمل آلي يريحهم ويحقق ليهم الارباح بطريقه سهله

memostar3
07-04-2012, 17:23
ههه اخي الروس متمكنين في كل المجلات و ليس الفوركس
مثال كاسبرسكاي صنع روسي كراكات غاليا تكون روسية
و لانذكر مجالات اخرى كالعسكرية و كثير من الامور

في الحقيقه كلامك رائع وملاحظه في محلها يالغالى
الروس تفوقو علينا فى كل شئ

dina mahmoud
07-04-2012, 18:50
لعمل اكسبرات ناجحة خاصة بطريقة اسكالبنج ولاحتراف نظم الرمجة

waleed adel
07-05-2012, 01:01
الروس واليابانين يجيدون عمل الاكسيبرات الناجحه التي يستخدموها ويعتمدون عليها كل الاعتماد
في مسابقات الفوركس

Missa
07-05-2012, 01:07
اصلا الروس متمكنين في عدة ميادين و ليس بالضرورة الفوركس
لكن بحسب معلوماتي الشعب الروسي يعطي اهمية لادق التفاصيل مما يجعله يتعقب كامل الاحتمالات الممكنة

Rami
07-05-2012, 01:09
الروس واليابانين يجيدون عمل الاكسيبرات الناجحه التي يستخدموها ويعتمدون عليها كل الاعتماد
في مسابقات الفوركس

بالفعل لو الموصوع يتعلق بالاكسبيرتات
ممكن يتفوقوا ويعملوا نتائج رائعة
تحياتى لك

---------- Post added at 01:09 AM ---------- Previous post was at 01:09 AM ----------

في مسابقات الفوركس

بالفعل لو الموصوع يتعلق بالاكسبيرتات
ممكن يتفوقوا ويعملوا نتائج رائعة
تحياتى لك:bravo:

waleed adel
07-07-2012, 18:33
اكيد اى حد يحاول ينج ويتعب من اجل تحقيق هدفه سينال
ما يتمناه المهم هو الاخلاص بالعمل بس

sahar elmansory
07-07-2012, 18:42
الاكسبيرتات هي العامل المؤثرفي تحقيق المكاسب دائما..واظن ان الاعتماد عليها يؤهل اي فرد تحقيق مكاسب خيالية..ولكن انا شايفة انها مش مرتبط بدول ما او فئة معينة..فاي منا يمكنه تحقيق مكاسب كبيرة شرط ان يعمل بجد واصرار

revenge
07-07-2012, 19:20
اول مره اسمع الكلام ده :D

بس هي عموما مش مشكله جنسيه

مشكله تحكم في النفس البشريه مش اكتر ... احنا بطبعما عاطفيين زياده

بندخل الصفقه و فاكرين ان السوق هيمشي معانا حتي لو داخلينها و احنا منعرفش اسم العمله ايه xD

theboy2226
07-07-2012, 19:22
لا عتقد ان للجنسية او المكان الذي يتاجر منه التاجر يؤثر علي ربحه ممكن بياثر من جهة اهتمام الدولة بالفوركس او نظام التعليم في الدولة اللي ينمي عند الشباب التفكير الاقتصادي و انشاء معاهد و كورسات لتعليمه ووجود خبراء في الدول يستمع لهم التجار لكن المهارات الشخصية من شخص لشخص و ضبط النفس و عدم الطمع الخ..عي اللي بتاثر علي ربحة
و الله اعلم

nada
07-07-2012, 19:25

هذا صحيح ان رايت اكسيراب روسى اسموى هلت كان ارباحوا خيالية
وايدن اليبانين لاكن ارهم متاجرين انجح اكثر

ehab
07-07-2012, 20:53
انا شايف ان النجاح مش مرتبط ببلد معين ولكن فعلا هناك بلاد يمتاز شعبها ببعض الصفات التى تجعل فرصهم فى النجاح
فى مجال ما اكبر من غيرهم وهذا لا ينفى وجود ناجحين من البلاد الاخرى وربما الروس تعودوا على النضباط
ونحن نعلم جميعا ان الانضباط والالتزام من الصفات التى يجب ان تتوفر فى المضارب الناجح

salah.bmw
07-07-2012, 20:58
يمكن هنن فاهمين لعبة اميركا والخبث لدى الاميركيين منشان هيك والله اعلم :)
جواب غير منطقي

husamart
07-07-2012, 21:06

انا لم اعرف في حياتي انهم اهل الفوركس بل اجد ان امريكا والغرب هي الأكثر تفوقا
وهي الاكثر استثمارا حيث انه دخل الحكومة الامريكية من سوق الفوركس اليومي مبالغ تقدر بمليارات الدولارات

roka
07-07-2012, 22:42
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

ليس الروس فقط ولكن الاجانب بشكل عام حيث ان الفوركس وصل اليهم قبلنا فتعلموا وتدربوا وابدعوا

essam1985
07-14-2012, 16:43
اشتهر الروس ببرمجة الاكسبيرتات الرائعة

و هذا ما اعطي الانطباع العام انهم متفوقون في الفوركس

dodovedo
07-14-2012, 17:16
اخى الكريم
حتى لو الروس هم اشطر ناس
فهم علشان اكيد اكتر ناس بتتعلم
فكل واحد هينجح فى مجال اللى بيحيه
تقبل مرورى

forex4ever
07-14-2012, 17:20
هما الروس افضل المتداولين في الفوركس ؟ انا كمان سمعت انهم افضل المتداولين هما واليابانيين بس ده حقيقي وللا لا الله اعلم المهم لوكان حقيقي يبقى اكيد لان لديهم طرق مختلفة عن طرق الاخرين في راي التميز ليس له وطن ولا بلد ولا جنس وممكن لاي شخص بغض النظر عن بلده ان يكون متميز في مجال الفوركس

السيد الجبالي
07-14-2012, 17:24
بالفعل الروس مشهرين جدا في هذا المجال ... باكسبرتاتهم الرهيبه
واستراتجيتهم
والارقام الفلكيه التي يحققونها .... والسبب في هذا هو اهتمامهم بهذا المجال .. واي شخص اهتم اهتمام حقيقي بهذا المجال وقرر ان يبذل كل ما بوسعه لهذا الشي اعتقد انه سيكون من الناجحين

safiforex
07-14-2012, 17:25
اخى الكريم
حتى لو الروس هم اشطر ناس
تقبل مرورى
الروس هم فعلا اشطر الناس في الفوركس و لكن هذا لا يمكنع ان يطكظون اشطر منهم في بلدان اخرى و قد يكون عربي
و هنا نذكر بان الروس الذي جعلهم يتفوقون انهم بيعملوا في جروبات ، و انهم يتوفرون على منتديات كبيرة لهم و هم لا يخفون اي علم على الاخر فهو يضعون كل جيد مجانا لهم ، و هذه ميزة تحسب لهم كثير

ahmed saleh
07-14-2012, 17:27
اخى الكريم
حتى لو الروس هم اشطر ناس
تقبل مرورى

بلطبع يا اخى ان اى شخص يحب اى مجال فانة بلتاكيد فانة سوف يكون شاطر فية
لان اى حد بيحب اى مجال عملة فانة يكون شاطر فية ويقدر على العمل فية بحب ويقدر يطور من نفسة فى هذا المجال

Shady Moustafa
07-14-2012, 17:31
ليس الروس فقط بل والهنود ايضا ولذلك لمهارتهم فى البرمجه وعمل الاكسبرتات
وفيه منتدى روسى تبع انستا فوركس ممكن تبقوا تشوفوا الاكسبرتات اللى فيه

mohamedlee
07-14-2012, 17:32
فعلا الرووس من افضل العقول فى اغلب المجالات والصناعات
فهم متفوقون فى المجال العسكرى ومن ثم باقى المجالات الاخرى
فلا تستغرب انهم يصلون الى هذة الدرجة من الفهم لهذا المجال

top2milan
07-14-2012, 17:37
ما اظنش انها تعتمد على الجنسية زي ما بتعتمد على التعلم المتقن لكل حاجه في المجال
غير برمجة الاكسبيرتات الناجحه فعلا
وفي عندنا في العرب ناس ناااجحه جدا وانا شفت منهم كتير وخصوصا في برمجة الاكسبيرتات الناجحه

essam1985
07-17-2012, 14:05
الروس ليسوا اشطر الناس في الفوركس

و لكنهم اشطر ناس في صناعة الاكسبيرتات

و هذا ما اعطي انطباع عام للناس انهم الاشطر في الفوركس

Forex Eyes
07-17-2012, 14:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هه اظن لانهم هم من اكتشفو الميتا تردر اول مرة

nrgslawi
07-17-2012, 15:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اظن ان السبب راجع الى التكوين الجيد وحسن التصرف
لكن حتى العرب متفوقين في بعض المجالات رغم غياب الدعم

safiforex
07-17-2012, 15:14
اظن ان السبب راجع الى التكوين الجيد وحسن التصرف
لكن حتى العرب متفوقين في بعض المجالات رغم غياب الدعم
من يقول ان الروش هم اشطر فليس بالمعنى الحقيقي لهذه الكلمة ، فهم فقط ساعدتهم الظروف لانه توجد العديد من الشركات الفوركس في روسيا و هاته الشركات فهي تعمل على عروض تفهم فيها الفوركس و يعملوا منتديات و محاظرات لهم
و هذا ما جعل نسبة كبيرة منهم يدخلوا الميدان

pimo
07-17-2012, 15:20
اظن ان اتقانهم الجيد للجبر اكسبهم هذه الدرجة في التداول او انهم اقدم منا في التداول في سوق الفوركس منذ سنين
ولكن نحن العرب لدينا ذكاء خاص بنا ونستطيع ان نتفوق عليهم في السنوات القادمة انشاء الله انا لدي احساس بهذا وسوف ناخذ نصيب من السوق في المستقبل القريب

thestarboy
07-17-2012, 16:56
انا شايف ان فيه متاجرين في الفوركس محترفين من جميع البلدان مش روسيا بس
بس اعتقد ان روسيا بلد لا يستقل بيها ومن البلاد اللي فيها عقول كويسه
بس بالنسبه لكده فيه الاذكيه في كل مكان في العالم مش في روسيا بس

midoali
07-17-2012, 17:03
اعتقد التعليم في روسيا افضل من الدول العربيه وهو ده الي بيساعد في تقدم الدول اهم شي
التعليم واعطاء فرصه للطفل علي الابتكار وتعليمه الاعتماد علي النفس منذ الصغر

fx-man
07-17-2012, 17:31
بصراحة الروسيين عندهم علماء كتير وعباقرة فى كل العلوم تقريبا وممكن يكون السبب هو النظام التعليمى عندهم .انا مؤمن ان العرب عندهم عقول عبقرية كتيرة لكن للاسف نظم التعليم عندنا وانتشار الفقر وقلة الامكانيات هى سبب عدم ظهور العقول دى للنور .

msh4egy
07-18-2012, 03:34
أعتقد انك هتلاقي كل دوله فيها الكسبان والخسران والمسابقات الموجوده على النت في اف اكس بوك وفي كل مكان هتلاقي فيها ساعات الروس بيكسبوا وساعات الصينين وحصلت مره ان فيه واحد مصري أخد المركز اأول في احد المسابقات العاملية، يعني الموضوع مش قاعدة على حد

---------- Post added at 12:34 AM ---------- Previous post was at 12:25 AM ----------

madoxegy
07-18-2012, 03:38
النجاح ليس قاصرا علي بلد وحيده ولكن ربما لانهم يجيدون الفوركس من سنوات ونحن مبتدئين في هذا المجال من سنوات بسيطه فلديهم الامكانيه لعمل الاكسبرتيات والتحكم في السوق

hesham1046
07-18-2012, 03:39
وغير كدة الروسين اجمل نساء الارض هههههههههههههههه

HUSSENEY
07-18-2012, 07:25
ارى ان الروس هم يصنعون نفسهم بنفسهم وهم اشخاص يتقنون العمل على غيرنا تماما نحن نتقم

Aker001
07-18-2012, 07:27
كل دوله فيها الكسبان والخسران والمسابقات الموجوده على النت في اف اكس بوك وفي كل مكان هتلاقي فيها ساعات الروس بيكسبوا وساعات
لا

siafarii
07-18-2012, 10:13
بسم الله الرحم الرحيم

سؤال غريب وملحوظة اغرب

السلام عليكم

هم اصلا لديهم تقافة عدم الاحتكار

يتعاونون فيما بينهم عكسنا نحن دائما هناك خاض
بتوفيق

twaslpro
07-18-2012, 10:21
يا اخي لكل مجتهد نصيب . ومن جد وجد ومن رزع حصد . هم بذلوا جهدهم واتعبوا انفسهم واستنفذوا طاقتهم وعملوا بطريقة صحيحة فوجدوا ما ارادوا وتحققت اهدافهم ونالوا مرادهم نحن العرب لا نبذل شيئا يذكر ونريد ان نكون مثلهم .. من اراد ان يكون مثلهم يعمل مثل ما عملوا بس يبقى انه مسلم يلتزم بدينه ..

BiG MoNeY
07-18-2012, 10:24
شكرا اخي نعم الروس هم اقدر الناس على كسب الجوائز وانا شاركة في العديد من المسابقات االاجنبية وكان فيها الروس يحققون المراتب الاولى دائما يعني انت ادا شاركة في مسابقة وكان فيها روسي فاعلم انك لن تحقق المرتبة الاولى والسبب يعود الى انهم احترفوا الفوركس من زمان وهم السباقون لمعرفة هدا المجال وهناك معاهد في موسكو والعديد من المدن الروسية تعلم الفوركس وكيفية ادارة الاموال بشكل جيد فهدا سبب تفوقهم

SlaiteR
07-18-2012, 12:13
اخي معلومات غريبة...

هل انت متاكد؟؟؟طيب حنا العرب اكيد عندنا مضاربين ممتازين واحترافيين

لا دخل للبلد في المهارة

mohamed adel
07-18-2012, 12:30
فعلا موضوع غريب اوى ولكن دائما الروس متفوقين فى جميع المجالات ليس لانهم يملكون عقول و نحن لا نملك
ولكنهم يملكون القدرة على الاستفادة من عقولهم ومحاولتهم للتقدم والرقى وهذا ما حدث فى الفوركس

Mohamed90
07-18-2012, 13:13
اخي معلومات غريبة...

هل انت متاكد؟؟؟طيب حنا العرب اكيد عندنا مضاربين ممتازين واحترافيين

لا دخل للبلد في المهارة

السلام عليكم طبعا اخي العزيز كل دولة لها ناس عباقرة و ناجحة و ممتازة و ايضا نحن الهرب نفتخر بالكثير من الناس التي تركت بصمتها عالميا
ولكن صراحة الغرب دئما متفوقون علينا بخطوات و هم السابقون و نحن لاحقون

safiforex
07-18-2012, 13:40
السلام عليكم طبعا اخي العزيز كل دولة لها ناس عباقرة و ناجحة و ممتازة و ايضا نحن الهرب نفتخر بالكثير من الناس التي تركت بصمتها عالميا
ولكن صراحة الغرب دئما متفوقون علينا بخطوات و هم السابقون و نحن لاحقون
فعلا اخي الكريم فكل دولة و اي قطر فهو له عباقرة له في شتى الميادين ، و لكن الغرب هم كان لهم الخطوة السباقة الى الفوركس
لذلك تجدهم اكثر من العرب في العدد و لهم سبق كذلك حتى في التحاليل

remo
07-18-2012, 13:45
كل دوله فيها الكسبان والخسران والمسابقات الموجوده على النت في اف اكس بوك وفي كل مكان هتلاقي فيها ساعات الروس بيكسبوا وساعات
لا

انا معاك بس الروس ومعظم الاوروبين والامريكان اللى داخلين الفوركس عندهم خبرة فوركس تتعدى التلاتين سنة مش زى عندنا هنا فى العالم العربى ماتتعداش 10 سنين خبرة فقط وهو دا لفرق على ما اعتقد

safiforex
07-18-2012, 13:49
انا معاك بس الروس ومعظم الاوروبين والامريكان اللى داخلين الفوركس عندهم خبرة فوركس تتعدى التلاتين سنة مش زى عندنا هنا فى العالم العربى ماتتعداش 10 سنين خبرة فقط وهو دا لفرق على ما اعتقد
نعم صحيح ما قلت اخي الكريم ، انهم سباقون الى هذا المجال بسنسن عديدة و هذا ما يجعلهم لديهم قوة لا من ناحية المحللين الكبار و لا من ناحية الخبراؤ
و لكن بالرغم من هذا فان العرب بدؤا يقولون كلمتهم في الميدان و بدؤوا يضعون اقدامهم مع الكبار

dodovedo
07-18-2012, 13:55
اخى الكريم
اى حد بيجتهد بينجح يعنى على قد
متتعب بتلاقى تعبت كتير هتلاقى كتير
تقبل مرورى

kimoboy
07-18-2012, 13:57
كذلـك شركـة إنستافوركس روسيـة
وهـم يودعـون أموال كبيرة في هـذا المجال ويأخذونـه بكـل جديـة

Spiderhoof
07-18-2012, 19:30
النجاح ليس قاصرا علي بلد بعينها بل على عقول الناس التى بها ولكن ربما لانهم يجيدون الفوركس من سنوات ونحن مبتدئين في هذا المجال من سنوات بسيطه فلديهم الامكانيه لعمل الاكسبرتيات بجانب ايجادهم البرمجه

زيزو
07-19-2012, 18:50
اعتقد ان المحللين اليابانيين افضل بكثير من الروس
لان اليابانين اكثر ناس متخصصين وفاهمين الشموع اليابانية

xtomorrow
07-19-2012, 19:44
لا اعرف ان كان الروس هم رواد النجاح في الفوركس لكن اليابانيين ايضا لهم من الشهرة الكثير
وشخصيا ارى ان السبب وراء هذا النجاح هو احترام الفوركس كعلم والانضباط الكبير في التعامل معه

Noah
07-19-2012, 19:51
لا اعرف والله من هم اشطر ناس فى سوق الفوركس ولكن يوجد الكثير فى كل دول العالم من هم يعتبروا من اشطر الاشخاص والذين يمكنهم ان يحققوا الكثير من النتائج الرائعة فى الفوركس بدون ان يكون عليهم ضغط كبير

MixMax
07-19-2012, 20:02
كما قال لك الاخوة الموضوع والحكمة والسر تكمن في الثقافة والتعليم هوما يعرفو الفوركس من صغرهم ويطوروا انفسهم فيه على عكسنا حتى تبلغ من العمر عتيا حتى تسمع بيه وهم متطورون في امور الاعلام الالي على عكسنا وعليه لا تستغرب ياغالي
تحياتي لك

MrSniper
07-19-2012, 20:06
أخي ممكن العرب يصيرون اشطر ناس في الفووركس
لكن ليس بالكلام فقط دلك بتطبيق قواعد الفوركس تطبيقا تاما
و اكتساب خبرات عاليه

al7oot
07-19-2012, 20:51
والله يا ريس على حسب وجهة نظري انه الروس متمكنين جدا جدا في مجال الفوركس
وايضا يتابعون كل جديد في أي مجال ولييس فقط مجال الفوركس
اذن قصة النجاح تعتمد على المتابعة الكاملة والمتجددة

mohamed yossef
07-20-2012, 16:15
ليس الروس فقط ولا اليابانيون فقط ولا الامريكيين فقط
لا تنسوا ايضا ان يوجد فى الوطن العربى مضاربين ايضا مهرة ناجحين وفى المغرب خصوصا
رايى ان المهارة فى الفوركس لا ترتبط بدولة معينة او جنسية معينة المهارة ليست حكر على شعب او دولة معينة الموضوع كله استعداد نفسى لا اكثر

delpi
07-20-2012, 16:23

tictok
07-22-2012, 15:20
الروس عموما من الشعوب التي تتميز بمستوى عالي جداً من التفكير والمستوى الثقافي لديهم عالي وتاريخهم يدل على ذلك ولكن النجاح في الفوركس لا اعتقد انه مرتبط بشعب معين
ولكنه مرتبط بأشخاص فهو يعتمد على القدرات الشخصية للفرد وعلى تميزه في التداول والتعلم

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:16

Rami
07-23-2012, 14:17
من بعض الاخوة قال ربما هم شاطرين فى اللعب
على الاكسبيرتات , ربما ذلك
بارك الله فى جهودكم الكريمة

alkatom
07-25-2012, 15:52
ربما والله أعلم أن ذلك يرجع إلى أن روسيا أكبر بلد في العالم و نظرا لمساحتها
الشاسعة ووجودها في قارة أسيا و أوربا

mohamed1happy
07-25-2012, 15:54
اكيد الروس هم الافضل وليس في مجال الفوركس فقط فهم ايضا
الافضل في صناعة الاسلحة وكمان مميزين في شركات البرمجيات

faissel
07-25-2012, 16:26
الروس متمكنين في كل المجلات و ليس الفوركس
الاجانب يتميزون عن العرب وغيرهم بهذه الميزة
وهى الدراسة التامة ; و التاني في فعل الاشياء

magic777
07-25-2012, 18:51
ليس فقط الروس لو لاحضت مسابقات شركات فوركس لو جدتهم هم صين و بتاجرو سكالبر
2 شيأ هو أنها تلك لغتهم و سيضهر لك فرق في كترت معلومة لديهم وهذا عكس ما نجده في منتديات عربية

اعتقد لانهم متقدمين في مجالات كتير بتساعدهم زي مجالات البرمجه وبرامج الكمبيوتر عموما
يعني هنا هما قادرين على انهم يعملوا مؤشرات واكسبرتات عمليه ليه بتساعدهم على تحقيق هذا النجاح في الفوركس

morx123
07-25-2012, 19:00
العقل ما زال موجود
لاكن لم يفعل بالشكل الكامل او المطلوب
ان شاء الله نرى في القريب العاجل ابداعات العرب

kanzsea
07-25-2012, 19:08
ليس الروس فقط هم اشطر ناس فى الفوركس بل يوجد من الصين ايضا ويوجد الفريق العربى فريق السلاحف وان شاء الله المزيد

sabry
07-25-2012, 19:12
بصراحة اول مرة اسمع الكلام دة وهو غير منطقى كل بلد بها العباقرة والغير بها الخاسرون وبها ايضاء الغير
ممكن زبادة المتمكنيين فى روسيا وذلك بسبب كبر مساحة الاتحاد السوفيتى السابق ممايزيد من عدد المتداولين الروس

zeyadkabeel
07-25-2012, 19:13
لا اعرف مدى صحة معلوماتك اخى الكريم ولكن اللى اعرفه ان الروس شاطرين فى كل حاجة فمش هاتيجى على الفوركس يعنى اذا كان مجال عسكرى او غيره

عزبز 18
07-25-2012, 19:15
يا اخي الكريم العقول هي نفس العقول و لاكن الفرق بيننا
و بينهم في الثقة في النفس و العزيمة و الصبر و الاجتهاد و النشاط هدا هو الفرق بيننا و بين الروس

Noah
07-25-2012, 19:25
مش شرط يكون الروسيين هم الافضل بل انه يوجد الكثير من المتاجرين حول العالم تمكنوا من تحقيق نجاح كبير ويوجد متاجر عربى اسمه مصطفى بلخياط وله الكثير من التاثير على العالم اجمع فى استراتيجته

lesa
07-25-2012, 19:35
بصراحة انا لا اؤمن بان شعب معين يكون محترف ومحتكر لمهنة معينة كل مكان يوجد بة الماهر فى هذة المهنة ويوجد العديد من العرب الناجحين فى سوق الفوركس مع العمل ان الفوركس عرف مؤخر بالنسبة لنا

hesham1046
07-25-2012, 19:38

mena
07-26-2012, 14:18
لان معظم شركات الفوركس موجوده فى روسيا واعتقد يوجد الكثير من البلاد ايضا ناجحه فى الفوركس

foouaad
07-26-2012, 16:21
ههههههه لا طبعاً لا يمتلكون عقول غير عقولانا
بس كل الموضوع انهم يوجد عندهم صبر للتعلم علم الفوركس وليس عندهم استعجالفى العلم
ويوجد عندهم القناعه ولا يوجد عندهم الطمع

السيد الجبالي
07-26-2012, 16:49
فعلا كما ذكر الكثير من الاخوه انهم لا يملكون فكرا اكبر منا او عقلا غير عقولنا .. ولكنهم يمتلكون الثقه بالنفس
يمتلكون مجتمعا محفزا .. وليس محبطا .. يمتلكون حريتهم في اختبار مجالهم وليس تفرض عليهم كمل يحدث عندنا

magic777
07-26-2012, 18:26
فعلا كما ذكر الكثير من الاخوه انهم لا يملكون فكرا اكبر منا او عقلا غير عقولنا .. ولكنهم يمتلكون الثقه بالنفس
يمتلكون مجتمعا محفزا .. وليس محبطا .. يمتلكون حريتهم في اختبار مجالهم وليس تفرض عليهم كمل يحدث عندنا

ولكن انت نسيت حاجه مهمه هما يملكون علوم مش بنهتم احنا بتعلمها زي علم البرمجه مثلا اللي هيساعد
المتاجر منهم انه يعمل اكسبرت مثلا لطريقه اسكالبنج ويكسب بيه كويس سواء من مسابقات
او حتى على حسابات حقيقيه

safiforex
07-26-2012, 18:52
ولكن انت نسيت حاجه مهمه هما يملكون علوم مش بنهتم احنا بتعلمها زي علم البرمجه مثلا اللي هيساعد
المتاجر منهم انه يعمل اكسبرت مثلا لطريقه اسكالبنج ويكسب بيه كويس سواء من مسابقات
او حتى على حسابات حقيقيه
هذا العلم اخي الكريم موجود حتى عند العرب ، فما شاء الله يوجد خبراء جيدين في البرمجة و هم عرب
و لكن الروس هم بيساعدوا بعضهم البعض كثير في اي شيء ، و ان الواحد لما يحترف في الفوركس لا يبخل عن الاخرين بما احترف به
لذلك تجدهم اناس اكثر فهم للفوركس

Rami
07-26-2012, 18:52
هم ليسو ا يملكون شئ اضافى عننا
لابد ان نصل الى ما وصلوا اليه يوما ما

khashaba
07-26-2012, 18:54
انت نسيت حاجه مهمه هما يملكون علوم
مش بنهتم احنا بتعلمها زي علم البرمجه مثلا اللي هيساعد
المتاجر منهم انه يعمل اكسبرت مثلا لطريقه اسكالبنج
ويكسب بيه كويس سواء من مسابقات
او حتى على حسابات حقيقيه

kimoboy
07-26-2012, 19:01
ههههههه لا طبعاً لا يمتلكون عقول غير عقولانا
بس كل الموضوع انهم يوجد عندهم صبر للتعلم علم الفوركس وليس عندهم استعجالفى العلم
ويوجد عندهم القناعه ولا يوجد عندهم الطمع

كلام صـح يـا عـم
هـم يتعلمـون للمعرفة و الدراسـة
ونحن نتعلم الفوركس لجنـي المـال الكـافي لسد حاجيـاتنا الخـاصـة

awad
07-26-2012, 19:05
هو الوضوع دا معتمد علي الخبره و مكمان المراريسه و كتر التداول بيعلم الناس في كل شئ

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 19:09
السلام عليكم
اكيد عندهم خبرة اكثر مننا في هذا العالم
وبالتوفيق للجميع

pimo
07-26-2012, 19:11
هم ليسو ا يملكون شئ اضافى عننا
لابد ان نصل الى ما وصلوا اليه يوما ما
بل هم يعملون في الفوركس قبل ان نتعرف عليه نحن ولهم من الامكانيات ما يجعلهم متفوقين علينا فيه من دورات تكونية وتسهسلات اكثر بالنسبة للبنوك في تحويل المال من المتداول الي شركة الفوركس

mido
07-27-2012, 00:49
اخي الكريم
لا اعتقد انا لروس هم الافضل ولو نظرت الى المسابقات اتلى يتم اجراءها عن افضل متاجر فى العالم
سوف ترى ان اليابانيون يحققون اعلى نتائج
تقبل مروري ولك فائق احترامي

naitsi
07-27-2012, 01:03
السلام عليكم

uventene
07-27-2012, 08:25
الروس متقدمين في كل شيء خاصه في الاشياء التي تحتاج الي عقليه زكيه فهم متقدمون في كل المجالات

dentist
07-27-2012, 09:00
انا اعتقد ان السبب الرئيسي هو انهم يجيدون استخدام الاسكالبينج
وهو المتحكم الرئيس في سوق الفوركس

eslam7663
07-28-2012, 21:25
والله انا رايي ان المصريين بصفة خاصة والعرب بصفة عامة هم اشطر ناس في الفوركس لان الفوركس تعتمد على الذكاء وهذه معلومة هتفرح الكثير من المصريين وهي ان الطفل المصري هو اعلى نسبة ذكاء في العالم الى 5 سنوات بعد ال 5 سنوان بقى بسبب المناهج الدراسية الى بتخرب العقول بيقل ذكاؤه ويمكنك ان تبحث عن هذه المعلومة في جوجل لانها اثبتتها العديد من مراكز الابحاث
وتقبلوا مروري

sa3idsmp
07-28-2012, 21:37
يا أخي روسيا اولا و قبل كل شيأ كبيرة جدا سكانها كثيرون أعلى نسبة رجال الأعمال و الأغنياء توجد فيها تعطي اولوية للتجارة و الإقتصاد هدا مايجعل الروس اكتر اهتماما بمجال المال

chlor
07-28-2012, 21:39
أخي الروس معروفون بذكائهم وإصرارهم الشديد خاصة في مجال العلوم
وتجدهم متفوقين في كل المجالات ، الكمبيونر ، الاختراق، الشطرنج ...إلخ
لأنهم ببساطة يعرفون كيفية الاستفادة من عقولهم

waleed adel
07-29-2012, 00:16
الروسيين هم الرواد في مجال البرمجة الحديثة والانترنت كما يملكون
طرق قوية للمتاجرة فى الفوركس

ameer
07-29-2012, 00:19
اعتقد انهم لديهم التكنلوجيا متطورة وبالتالي ليس من الصعب تطوير برنامج اكسبريت اي المتاجر الالي

sunlight
07-29-2012, 00:24
والله انا معنديش معلومات ان الروسيين هم اشطر ناس ولكنى اعتقد ان التوفيق من عند الله وانك لو حطيت الموضوع فى دماغك ممكن تحقق اللى انت عاوزه يعنى احمد زويل فهو مصرى واستطاع ان ينبغ فى احد المجالات العمليه لانه اصر على العلم والتطبيق وكثره الممارسه

Aker001
07-29-2012, 00:32
لا يوجد دولة اشطر من دولة في هذا المجال هذا مجال كبير من يعمل اكثر من يتحصل على ربح اكثر
تستطيع اي دولة ان تنتفع من الكسب من تجارة العملة اذا ما وضعت اسس للعمل به واعترفت به و بدأت في تعليمه

Tips™
07-29-2012, 00:32
مش الروس بس والله حضرتك دى بتبقى لوى فى البلاد النسبه وسائل الراحه و التعليم و
الحاجات دى نتوره عندهم و مش لازم الروس بس لا دا فى بلاد تانيه اجممد و احسن منهم
و فى فى مصر عقول والله محدش يقدر يوقفها بس هنعمل ايه ؟؟!؟!
احنا لو بندور و نكافح زى ما الباقى بيعمل ؟؟!؟

Forex Eyes
07-29-2012, 00:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لان الميتاتريدر روسي الصنع
لديهم دراية و علم عميق بالمجال مند زمان
عادي يكونو اشطر الناس فيه

rabie10
07-29-2012, 00:36
في عالم الفوركس النجاح ليس مرتبط بدولة معينة
ولكن بالأفراد و دكائهم و قدراتهم في هذا المجال

zeina
07-31-2012, 17:40
قراءة هذا السؤال كثير ولكنى غير مقتنعة بة فكل بلد يوجد بها الناجحين فى كل مجال والفوركس مجال عالمى موجود فية من كل الجنسيات ويوجد العديد من المتدالين المشهورين الذين حققو نجاحات كبرة من بلاد مختلفة وليس حكرا على الروسيين

mido75
07-31-2012, 17:48
هو اولا كلما تقدمت الدولة فى مجالات الحياة بالتأكيد كلما كان مواطينيها هم الابرز مثلما نرى مثلا الولايت المتحدة الامريكية و الان الصين ليسا الاقوى فقط عسكريا و لكن يتجدهم متقدمين و ينافسون فى جميع المجالات الاقتصاد و حتى الرياضة كما نشاهد فى الاولمبياد
لذا ستجد بالفعل الكثير من الروس مميزين للغاية فى الفوركس و كذلك الامريكيين و اليابانيين

noureen
07-31-2012, 17:49
لا افتنع بان هناك بلد معينه هى التى تتفوق عن غيرها فى مجال الفوركس و لو كانت تلك المعلومه مؤكده فاعتقد ان السبب فى ذلك هو انهم اكتسبوا الخبره قبل غيرهم و اعتقد ان الفوركس مرتبطه بدوله معينه

king
07-31-2012, 17:50
الروس عبقره والله انعم عليهم بقدرات ذهنيه عاليه جدا ده غير الروسى ملتزم للغايه فى التعلم وفى العمل وفى كل صغيره قبل اى كبيره وهذا سر تميزهم ويجب ان نتعلم منهم حتى نصل الى مستواهم ثم نتفوق عليهم يجب ان تضع امامك هذا الهدف وبالتعلم والالتزام والاتقان سوف نصل الى مرحله متقدمه جدا فى هذا المجال

mohamed1996
07-31-2012, 17:55
هم يتعلمون في وقت كافي جدا يعني شهور و ليس مثلنا
و كذالك يغامرون و يجنون اربا
طاااااااااااااااااائللة

hussin017
07-31-2012, 17:57
ولا بنخاف من روس ولا المان
انشاء الله هنمسحهم
عشان المصري معروف بقوته وجبروته وانا وثيق في الفوز

safiforex
07-31-2012, 18:08
ولا بنخاف من روس ولا المان
انشاء الله هنمسحهم
عشان المصري معروف بقوته وجبروته وانا وثيق في الفوز
ان شاء الله نتمنى لكم ان تمسحوعم من على الارض باكملها
بالتوفيق لكم ان شاء الله في هذا

forex.pips
08-03-2012, 03:24
الروسيين يجيدون الفوركس نظرا لتقدمهم عنا بسنين طويلة
فبالنسبة لهم الفوركس يعملون به منذ سنوات طويلة ونحن الى متاخرين وبالنسبة لنا الفوركس شئ جديد

silver
08-03-2012, 04:19
البشر بشر اخوي الغالي

ولكن الروس يتعبوا على روحهم اكثر ويطوروا اساليب وطرق غريبة

وهناك من العرب اشطر منهم بكثير

farid7adid
08-03-2012, 22:43
بسبب انهم بياخدوا المواضيع بجد

يعني مش هواية و غيرة

ياخدوا الموضوع احتراف و يتفرغوا لة و هم اكتر الناس ناجحا مع الصينين