PDA

View Full Version : علاقة الفريمات ببعضها حصريا ولأول مره علي منتدي فوركس العرب 2018

area
02-27-2018, 19:31
دايما المبتدئين بيفكروا انا هشتغل علي اي فريم و ازاي هربط الفريمات ببعضها و النهارده هنكشف عن هذه المعلومة بكل بساطة

اولا لما ببدأ احلل فنيا لازم ابص في الخريطة و اعرف انا فين عشان اعرف انا همشي ازاي و هاخد اي اتجاه و البداية من التحليل الفني علي فريم الاسبوعي
فبعد رسم الترندات و الدعوم و المقاومات و نبدأ ننظر علي السعر لو كان قريب من الترندات و المقاومات بننتظر الكسر و دي بتكون اقوي و اصدق الفرص

اما لو مفيش فرص بننتقل الي الفريم الاصغر و هو اليومي و نقوم بتكرير ما فعلناه و لكن الاختلاف هنا ان لو السعر تم اختراقه مصمصلا علي اليومي في الترند الجزئي المرسوم علي اليومي يكون الخروج قبل الوصول الي نقطة المقاومة او الدعم المرسوم علي الاسبوعي

اذا الاستخدام الاول لربط الفريمات هو معرفة الاتجاه العام و هو اقوي اتجاه
الاستخدام الثاني هو استخدام الفريمات الاكبر لتحديد مناطق الخروج من الصفقات علي الفريمات الاصغر

مثال : عندي قناة صاعدة علي فريم الاربع ساعات و اسفل القناة ترند صاعد علي اليومي
لو السعر كسر القناة علي الاربع ساعات وقريب من الترند الصاعد علي اليومي فدا المعني الحقيقي للخسارة لكن تنتظر حتي كسر الترند اليومي ايضا

magdy mahmud
02-28-2018, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذي الكريم شكرا علي الشرح الجميل لعلاقة الفريمات ببعضها وطبعا الافضل التحليل الفني علي الفريمات الكبيرة ولكن المشكلة انها تكون صفقات طويلة الامد

zam_bozo
02-28-2018, 15:50
ياجماعة انتم ليه بتفرضو ابتداء ان انا عاعمل على الأربع ساعات أو حتى الساعة ليه بتبتدوا في التحليل بالاسبوعي
بعني انا لو هاشتغل على الدقيقة او الخمس دقائق تفتكر الاسبوعي والا حتى اليومي هيفيدني بتيه هو انا ماعرفش آخد من فريم الأربع ساعات والا حتى الساعة فريم علم للدقيقة ؟؟

sirwan jamil ali
02-28-2018, 16:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته ... كلام جميل وصحيح واحترافي اخي الكريم . لاكن هذا النوع من التحليل يحتاج ال صبر كبير وضياع الكثير من الفرص القوية بانواع اخرى من التحليل .. انا شخصيا شغال على الريم اليومي وفريم الاربع ساعات لاكن بدون دمج ولك فريم تحليله الخاص وفرصه المنفردة .. انصح بتعلم العرض والطلب وان شالله ستكسبون باقل مجهود واقل تحليل بين الفريمات

zouga91
02-28-2018, 16:51
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لموضوك انا عن نفسي شخصيا اشتغل على فريم الساعة والاربع ساعات واليومي واحاول دمج فريمات مثلا اذا دخلت صفقة على ساعة لا بد اليومي ان يكون صاعد كما انني اخد تيك بروفيت من فريم اليومي لكي اخد ريسك ريوارد اقل شي 2/1 اما عن الاربع ساعات فيكون بموارزة مع فريم الاسبوعي واليومي حتى استطيع اخد الربح من فريم اكبر ايضا وتكون الصفقة في امان اكثر بالتوفيق للجميع

ehabbob
02-28-2018, 23:03
اخى العضو الكريم اتمنى لك ربحا كثيرا وحظا موفقا باذن الله واستفادة الجميع من الموضوع
والله ولى التوفيق

midoelgameel
03-01-2018, 01:10
بسم الله الرحمن الرحيم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مبتدأ لوكنى لا انظر للفريم الاسبوعى
اظن اننى قد اكون مخطأ ولكننى احاول رسم الفريم فى مخيلتى

lotfitm
03-01-2018, 01:31
الفريم البومي و هو الفريم الأكثر واقعية و هو الفريم الذي يحدد الأتجاه الصحيح أما يالنسبة للأصغر من ذلك فهو غير دقيق بالنسبة تكبر كلما صغرنا الفريم ففريم الدقيقة مثلا هو فريم لا يحدد الإتجاه العام و لكن يحدد أتجاه 5 دقائث على الأكثر و عو ناحج جدا في صفقات السكالبينغ

zndo910
03-01-2018, 01:47
الاستخدام الاول لربط الفريمات هو معرفة الاتجاه العام و هو اقوي اتجاه
الاستخدام الثاني هو استخدام الفريمات الاكبر لتحديد مناطق الخروج من الصفقات علي الفريمات الاصغر