PDA

View Full Version : أخطر 4 اوقات في سوق الفوركس !!

mmoo89
03-12-2018, 18:51
في 4 اوقات من اخطر الأوقات في التداول في سوق الفوركس وهنقولهم مع بعض دلوقتي

بس خليك عارف ان علي اد ما هما خطريين علي اد ما فيه ناس بتعرف تعمل منهم فلوس بس الناس دي عندها خبره بالموضوع فلو عندك الخبرة هتعرف تحقق مكسب فيهم، انما لو معندكش الخبرة الكافيه يفضل انك تتجنب السوق في الأوقات دي .

1. يوم الجمعة : كتير من الناس بتخسر يوم الجمعه وده راجع لأنـه اخر يوم في الأسبوع ، وفي ناس بتبقي فاتحه صفقات وعايزه تقفلها قبل انتهاء الأسبوع واللي اوقات كتير يُسبب حركه عنيفه في السوق او حركه انت مش متوقعها على العملات .

2.يوم الأحد : ناس كتير هتستغربنا واحنا بنقول يوم الأحد ،، بس يوم الأحد التداول بيكون فيه فى آخر ساعاته مع افتتاح السوق وعشان التداول بيحصل في فتره صغيره في اليوم فـ ده بيؤدي لحركات غير متوقعة .. فيفضل انك تستني لما تشوف
السوق يهدي ويستقر اول ما يفتح وبعد كده تبدأ تداول.

3. التقرير الأخبارية : ناس كتير بتتفاجئ جوا السوق بحركات عنيفه وهي مش عارفه السبب ايه ده اوقات كتير بيكون راجع لأحداث اخبارية بتحصل دلوقتي اثرت علي عمله انت فيها وبالتالي سببت حركه عنيفه

4. الأجازات : خد بالك ان في اسواق بتكون اوقات اجازه عشان كده حركات السوق مبتكونش متوقعه فيفضل انك وانت بتبص علي اهم الأخبار في الأسبوع تشوف مين السوق اللي اجازه ( لو فيه ) .

واخيراً خليني اذكرك ان في ناس بتعرف تكسب من الأوقات دي كويس اوي وده جه بخبره وممارسه وعلم ,, لو مش عارف ده تجنب التداول في الوقت ده عشان تقدر تكون في اكبر قدر من الآمان لحد ما تتعلم اكتر وخبرتك تزيد بشكل يخليك تعرف تتداول في اي وقت .. واهم حاجه حطها قدامك “طول ما انت ماشي بإدارة مخاطر مظبوطه“ي كل ما انت بقيت في الأمان اكتر وماشي بالشكل اللي يحافظ علي فلوسك ويساعدك تكسب أكتر فى المجال .

ramisayed04
03-12-2018, 23:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلا يوجد اوقات يصعب فيها التداول خاصة على
المبتدئين وانا لا افضل التداول يوم الجمعة لانه يوم
صعب
مشكور اخى الكريم على الاضافة

aym
03-13-2018, 09:25
اخطر اربع اوقات يتم التداول فيهم فى سوق الفورمس مهم للمتاجر الابتعاد عن هذة الاوقات واختيار اهم الاوقات القوية التى يمكن الدخول فى الصفقات فى ذلك الوقت وعدم التسرع

Najmi
03-13-2018, 11:47
مرحبا أخي الكريم
أخطر هذه الأوقات بالنسبة لي هي أوقات الأخبار حيث الحركة تكون فيه عنيفة جدا ولا تتحمل .. لذلك من الأفضل للجميع أن يحترسو منها
تقبل مروري

sob81
03-13-2018, 12:41
تعتبر هذة الاوقات من اخطر الاوقات فعلا التى يمكن التداول عليها حيث يوجد بعض الاخبارا لتى يكون لها تاثير على حركة السعر فى السوق وهنا لا يمكن
معرفة الاتجاه العام للسوق

elateri
03-13-2018, 13:05
في الواقع ليس التداول الناجح في السوق ليست المتاجرة باستمرار على المدار اليومي نعم الفرص متوفرة على جميع الاوقات مادام هذا السوق مفتوح على مدى 24ساعة في اليوم لكن ليس كل الاوقات صالحة للتداول وانما هناك اوقات لابد على المتداول ان يتجنبها ولايعمد الى فتح الصفقات عليها نظرا لما تنطوي عليه من مخاطر عالية جدا تتسبب في ضياع راس المال باكمله خاصة وقت صدور الاخبار القوية التي تجعل من صناع السوق باختلافهم يعمدون الى صراع سعري فيما بينهم والذي تنجر عنه عواقبه الوخيمة على التجار الصغار فمن المستحسن الادراك للمعنى الحقيقي لهذا السبب وعدم التغطية عليه.

Angsts93
05-26-2019, 04:51
عندما كنت طفال صغيرا ، في حوالي السادسة من عمري، كنت أشاهد والدتي في المطبخ. كان امرا
ممتعا. في الواقع، بعض من ذكرياتي األولى هي عن غناء والدتي لي في المطبخ. وذات يوم ، بينما
كنت في المطبخ، حدث لي حادث فظيع. في هذا اليوم كانت والدتي تقوم بصنع البيتزا، ورائحتها لذيذة.
في الواقع، قد تجد صعوبة في التصديق، ولكن حتى يومنا هذا ما زلت أحب البيتزا. كانت والدتي
مشغولة في تقطيع مكونات البيتزا، وتصنع الصلصة، ألن كان أمامها الكثير من البيتزا لعملها. وتوجهت
بسرعة إلى أول بيتزا. كانت ال تزال على مقالة ساخنة ألنها قد خرجت للتو من الفرن.