PDA

View Full Version : رسالـه إلى كل مبتديء

o123
03-16-2018, 01:03
رسالتي إليك يا صديقي المبتديء ربما تنجيك مما وقعت فيه انا . فلا تهمل رسالتي
أقدم إليك نصائح غاليه من القلب وقد عانيت الخساره كثيراً . فأرجو ان تهتم ولا تنحي نصائحي جانباً
1-إياك والمكابره على التعلم .. الفوركس مستحيل هتكسب او تستمر فيه (بالفهلوه) أو (بالذكاء) أو (بالأحساس) .. لازم تتعلم بس تتعلم صح بدون تشتت
يعني ايه تتعلم صح!! . يعني تختار موضوع موضوع تتعلمه وهرشحلك بعض المواضيع
*أولا لازم تتعلم الميتا تريدر 4 وازاي تتعامل معاها وازاي تفتح صفقات وتقفلها وازاي تعمل تيك بروفت وستوب لوز . وازاي تقدر تقفل نصف العقد وازاي تقدر تقدم الاستوب لمنطقة دخولك
*ثانيا تتابع فيديوهات تعليميه وتسيبك من الكتب .. مع احترامي للكتب .. ولكن الشرح العملي أفضل بكثير من النظري
*تطبق اللي اتعلمته من خلال الفيديوهات على الميتاتريدر على حساب تجريبي لمده لا تقل عن 3 شهور - 6شهور حسب إستيعابك
*مفيش مانع من إنك تبدأ من حيث أنتهى الأخرون !!يعني ممكن تتعلم نماذج الهارمونيك . وتتعلم الماركت بروفايل .. وتتعلم العرض والطلب
2-إياك والطمع . قليل دائم خير من كثير منقطع .. واقول هذا الكلام لنفسي قبل أخي الكريم . فالطمع دائما يقتل صاحبه
3-حافظ دائما على هدوءك ولا تعتقد ان هذه الفرصه لن تتكرر فدائما السوق مليء بالفُرص
4-نظم وقتك ولا تجعل الفوركس يأخذك في عالم الوحده والانطواء
5-لا تعاند هذا السوق !! وتاجر دائما ما ترى وليس ما تشعر !!
6-الفوركس مثله مثل اي عمل .. فليس الجميع ينجح في تجارة الملابس او الاستيراد او تجارة مستحضرات التجميل !! . فحاول ان تكون من المتميزين ومن المنافسين الاقوياء في السوق .. ولا تكن كسمكه صغيره دائما يتم ابتلاعها
7-دير الصفقه بنفسك ولا تجعل الصفقه تديرك .. دايما بنسمع الجمله دي ولكن كتير ميعرفوش معناها .. لازم تبقى عارف انت داخل الصفقه ليه وهتخرج منها امتى! عشان تقدر تدير صفقتك بنجاح
8-واخيرا لا تنسى ان تتصدق من أي ربح يأتيك حتى ولو بالقليل . ولا تبخل على أحد بعلم إن أكرمك الله وأصبحت في يوم من الايام من المحترفين . ولا تنسى انك كنت في يوم من الايام مبتديء