PDA

View Full Version : إحصائيات مفيدة جدا عن سوق الفوركس !!

Pages : [1] 2

painofhell
05-19-2012, 15:02
بسم الله الرحمن الرحيم

إحصائيات مفيدة جدا عن سوق الفوركس !!

.
إخوتي الأحبة
.

.
أقدم بين يديكم إحصائيات وجدتها مفيده جدا عن التداول في سوق الفوركس
.
هذه الإحصائيات منقولة من دراسة قامت بها شركة ** Engines وهي بعنوان (When To Trade) . وهذه الدراسة تعطيك متوسط تحرك الأزواج الرئيسية الأربعة مصنفة بحسب الوقت ، اليوم ، الشهر ، الفترة السوقية
.
وهذه الإحصائية مبنية على الأسعار التاريخية للأزواج خلال الأربع سنوات الماضية ، وقد اصدرت الدراسة في August 2010
.
قبل إرفاق الجداول أنبه على الآتي :
- جميع الأوقات المذكوره هي بتوقيت EST ، وهو -5 عن توقيت GMT ، أي -8 عن توقيت السعودية (مع مراعات الفرق بين التوقيت الصيفي والشتوي)
- الأرقام المذكوره في الجداول هي بالنقاط وليس بالدولارات (الرقم 60 مثلا يعني 60 نقطة)
- الأرقام المذكورة تمثل متوسط الحركة خلال الأربع سنوات الماضية.
.
إليكم الجداول مصنفة كالتالي:
.
.
(1) متوسط النقاط المتداولة بحسب ساعات اليوم:
.

magic777
05-19-2012, 16:10
وهل نستطيع فعلا الاستفاده من هذه الاحصائيه حاليا
من المؤكد ان متوسط حركه العملات تتغير بأستمرار وليست ثابته
وهذه الاحصائيه مبنيه على حركه العملات خلال الاربع سنوات الاخيره
فهل ممكن ان تتماشي مع حركه العملات هذه الايام ام ماذا ؟

mody2989
05-19-2012, 16:29
متوسط النقاط غير ثابت توجد ازواج تعطي اكثر من 180 نقطة يوميا واحيان تعطي 70 نقطة فقط المهم ان السوق متغير ومتقلب ولا يمكن الاستعانة بهذا الجدول دائما

yhia12
05-19-2012, 18:13
طبعا لا يمكن الاستعانة بهذا الجدول لان حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق , ولكن قد تفيد في الاطلاع على الحركة ضمن فترة او كحالة عام ة

sheep192
05-19-2012, 22:55
متوسط النقاط غير ثابت توجد ازواج تعطي اكثر من 180 نقطة يوميا واحيان تعطي 70 نقطة فقط المهم ان السوق متغير ومتقلب ولا يمكن الاستعانة بهذا الجدول دائما

kingman
05-19-2012, 22:59
فيه ناس بتحب تتداول بناءا على متوسط حركة العملة سواء الدخلو مع اتجاها او مع الأتداد بعد اتنفاذ معد حركتها اليومى او حتى الأسبوعى ومثل هذه الأصائيات هتكون مفيدة جدا وانا فى اعتقادى انها متغيرة وفقا لظروف الفترة التى نحسب فيها فى يعض الأوقات يكون هناك ازمة معينة تغير من معدل حركة الزوج وده اكيد بيبقى واضح جدا فى كثير من العملات مثلا زى اليورو

Hamad
05-20-2012, 14:55
النقطة هي قيمة عددية. في سوق العملات الأجنبية، تُعطى قمية العملة بالنقاط. النقطة الواحدة تساوي 0.0001، و النقطتان تساويان 0.0002، و الثلاثة نقاط تساوي 0.0003 و هكذا

النقطة الواحدة هي أصغر تغير سعري يمكن أن يتحركه سعر الصرف. معظم العملات تسعّر بأربعة أرقام بعد الفاصلة. على سبيل المثال، فرق خمس نقاط بين سعر البيع و سعر الشراء على اليورو/ دولار أمريكي هو 1.2530/1.2535

في العملات الرئيسية، نجد أنه لا يوجد أربعة أرقام بعد الفاصلة لسعر الين الياباني. في الدولار الأمريكي/ ين ياباني، يُعطى السعر على نقطتين عُشريتين لذا يكون التسعير للدولار الأمريكي/ ين ياباني على هذا الشكل: 114.05/114.08. في هذا التسعير هناك ثلاث نقاط فرق بين سعر البيع و سعر الشراء

Mohamed90
05-20-2012, 15:32
بارك الله فيك و تبقى معلومة قيمة و يمكن استفادة منها و هذه المعلومة نساعد على معرفة اوقات التي تكون فيها العملات اكير تحركا و ستساعد في تحليل السوق طبعا
و يمكن للشخص استعانة بها

aboualy
05-20-2012, 15:55
اعتقد ان البيانات دى قديمة ولا يمكن الاعتماد عليه اعتماد كلى هذه الايام
ولكن اعتقد انه من الممكن الاستفادة من توزيع النقات غلى ساعات اليوم كنسبة
و لقد لاحظت ان هناك بعض الاوقات فى اليومى تكون فيها الحركة قوية على كل الازواج والعكس

كريم
05-21-2012, 17:25
و لقد لاحظت ان هناك بعض الاوقات فى اليومى تكون فيها الحركة قوية على كل الازواج والعكس

صحيح البيانات قديمة جدا و لا يمكن الاعتماد عليها نهائيا و أنا رأيت هذا الموضوع قبل سنة

فياريت تجيب لنا الاحصائيات الجديدة للأزواج حاليا و شكرا لك و طبعا هتفيد الجميع بها

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-21-2012, 18:38
صحيح البيانات قديمة جدا و لا يمكن الاعتماد عليها نهائيا و أنا رأيت هذا الموضوع قبل سنة

فياريت تجيب لنا الاحصائيات الجديدة للأزواج حاليا و شكرا لك و طبعا هتفيد الجميع بها

فيه بعض المواقع بيكون فيها مايشبه الآلة الحاسبة التى تستطيع عت طريقها حسب متوسط حركة عملة فى فترة ما بدقة سواء يوم او اسبوع او شهر وهكذا للكثير من العملات ودى بتقى افضل لسبب انك هتستطيع تحدد الفترة الزمنية وتحسب كان معدل حركة العملة مثل يوميا كان نقطة وايه التغير الذى طرا عليها من فترة للأخرى وهل كانت بالزيادة ام بالنقصان وهكذا

magic777
05-22-2012, 16:25
فيه بعض المواقع بيكون فيها مايشبه الآلة الحاسبة التى تستطيع عت طريقها حسب متوسط حركة عملة فى فترة ما بدقة سواء يوم او اسبوع او شهر وهكذا للكثير من العملات ودى بتقى افضل لسبب انك هتستطيع تحدد الفترة الزمنية وتحسب كان معدل حركة العملة مثل يوميا كان نقطة وايه التغير الذى طرا عليها من فترة للأخرى وهل كانت بالزيادة ام بالنقصان وهكذا

بجد فيه مواقع بتحسب متوسط حركه العمله
اول مره اعرف المعلومه دي
ياريت تقولنا عليها او اكتب ايه في جوجل حتى استطيع العثور عليها
هتساعدنا كتير في تجارتنا

kingman
05-22-2012, 22:24
بجد فيه مواقع بتحسب متوسط حركه العمله
اول مره اعرف المعلومه دي
ياريت تقولنا عليها او اكتب ايه في جوجل حتى استطيع العثور عليها
هتساعدنا كتير في تجارتنا
هو فيه موقع عندى كنت مخزنه فى الفوفريت بيحسب متوسط حركة الزوج يوميا اعتمادا على فترة زمنية لكنى لااعلم هل مسموح اقوم بوضعه هنا ام سيعتبرونها الأدارة انها دعاية لكن عموما ممكن تبحث فى جوجل بهذه الكلمات المفتاحية وان شاء الله تتوصل الى موقع يقوم بهذه الخاصية بأذن الله
Forex volatility

magic777
05-23-2012, 16:49
هو فيه موقع عندى كنت مخزنه فى الفوفريت بيحسب متوسط حركة الزوج يوميا اعتمادا على فترة زمنية لكنى لااعلم هل مسموح اقوم بوضعه هنا ام سيعتبرونها الأدارة انها دعاية لكن عموما ممكن تبحث فى جوجل بهذه الكلمات المفتاحية وان شاء الله تتوصل الى موقع يقوم بهذه الخاصية بأذن الله
Forex volatility

شكرا اخي كينج على الافاده
هعمل سيرش على جوجل بالكلمات دي واحاول اعثر على الموقع ده
واجربه واقولك هنا نتيجه التجربه ليه ايه وهل فعلا بيعطي المتوسطات الصحيحه ام لا

kingman
05-23-2012, 22:43
شكرا اخي كينج على الافاده
هعمل سيرش على جوجل بالكلمات دي واحاول اعثر على الموقع ده
واجربه واقولك هنا نتيجه التجربه ليه ايه وهل فعلا بيعطي المتوسطات الصحيحه ام لا
اكيد هتبقى اقرب للدقة لأنها اكيد هتعتمد على معادلة طرح الهاى من اللو وجمع كل قيمة لكل يوم وقسمتهم على عدد الأيام التى معرفة متوسط حركة السعر فيها للزوج والله اعلم وغالبا انا بعتمد على معرفة حركة السعر اليومية وسلوكه السعر من خلال مراقبتى وعملى على الزوج لفترة بس اكيد مثل هذه المواقع بتفيد الى جانب ممارستنا وبتفيدنا بعمل احصائيات سريعة وربى يوفقنا جميعا

Hamad
05-24-2012, 07:41
حركة العملة تعكس الأداء الاقتصادي للدولة فإن هذا سيكون له علاقة وثيقة بأسهم هذه الدولة التي تؤدي نفس الغرض أيضا، ويظهر هذا بشكل أكثر وضوحا في حركة العملة مقارنة مع حركة مؤشرات أسواق الأسهم نظرا لأن المؤشر يعكس متوسط حركة الأسهم الداخلة فيه. فعلى سبيل المثال في حالة ارتفاع مؤشر داو جونز في بورصة نيويورك بنسبة 0.5% في نهاية أحد أيام التداول، معنى هذا أن أسهم 30 شركة هي المدرجة في مؤشر داو جونز قد ارتفعت أسعارها بنسبة 0.5% وهذا ينعكس أيضا بشكل إيجابي على تداولات الدولار الذي يمثل عملة الولايات المتحدة الأمريكية أمام غيره من العملات

ramid
05-24-2012, 11:11
السؤال المطروح فعلا هو كيف لنا ان نستفيد من مثل هذه الاحصائيات وغيرها من الدراسات في سوق العملات الدي لا تكف فيه حركة النقاط عن التغير
صعودا ونزولا متأثرة بالعديد من الاحداث والاخبار التي يعرفها العالم كل لحظة

magic777
05-24-2012, 19:52
السؤال المطروح فعلا هو كيف لنا ان نستفيد من مثل هذه الاحصائيات وغيرها من الدراسات في سوق العملات الدي لا تكف فيه حركة النقاط عن التغير
صعودا ونزولا متأثرة بالعديد من الاحداث والاخبار التي يعرفها العالم كل لحظة
فيه طرق كتير للأستفاده من معرفتك بمتوسط حركه العمله في متاجرتك
منها واحده جربتها ونتائجها جيده
وهيا انت عرفت مثلا ان متوسط حركه الكندي مثلا 100 نقطه
تقوم تفتح الشارت يوميا وتستنى لما الكندي يتحرك 100 نقطه وتدخل انت بصفقه عكس العركه دي
بربح مثلا 20 نقطه وهكذا كل يوم من غير تحليل ولا وجع دماغ
وبرده لو عكس عليك السعر هتكون مطمن انه مش هيكس بعيد اوي عن متوسط حركته وكمان هيكون فرصه ليك للتعزيز

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 22:04
السوق ده مذبذب وغير محكوم بسيستم معين

مره الزوج مثلاً اليورو دولار يتحرك يو مياً 180 نقطه ومره يتحرك 50 ومره يتحرك 30 فهو غير ثابت

ولا يمكن الاعتماد على هذا الجدول

kingman
05-25-2012, 00:46
تقوم تفتح الشارت يوميا وتستنى لما الكندي يتحرك 100 نقطه وتدخل انت بصفقه عكس العركه دي
وبرده لو عكس عليك السعر هتكون مطمن انه مش هيكس بعيد اوي عن متوسط حركته وكمان هيكون فرصه ليك للتعزيز
جميل انك ذكرتى الكندى كمثال لأنه فعلا بيحترم الرطيقة دى جدا وغالبا تحقق نتائج جيدة ويمكن قليل جدا ما تفشل هذه الطريقة واان ايضا استخدمها بعد ان يتحرك السعر حوالى 100 نقطة او اكثر اواقل بس يكون الدخول من دعم او مقاومة بيكون نجاح اللصفقة عالى بفضل الله وان شاء الله نشوف توصيات عليه بناءا على هذه الحركة وربى يوفق الجميع

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 15:36
انا اعشق الكندى

ودائماً اعمل على هذا الزوج

بهدف 20 بيب يومياً

magic777
05-26-2012, 01:48
انا اعشق الكندى

ودائماً اعمل على هذا الزوج

بهدف 20 بيب يومياً

انا اتعاملت كتير اوي على الزوج ده
ورغم ان كتير من المتاجريين مش متابعين له ويفضلون عليه اليورو او الباوند
الا ان من رأي الشخصي ان الكندي احسن واكتر زوج بيحترم التحليل سواء فني او رقمي او اساسي وحركته دائما سهله التوقع

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 03:15
جدع ياماجيك فعلاً

نصيحه لله

اشتغلووووو على الكندى كل صفقة هدف صغير

هيتحقق

باذن الله

konine
05-26-2012, 04:15
في حقيق متوسط نقاط مهم جدا لمضاربين بعيدي أمد وعلى عموم معلومات هامة وشكراعلى مشاركة

kingman
05-27-2012, 22:39
انا اتعاملت كتير اوي على الزوج ده
ورغم ان كتير من المتاجريين مش متابعين له ويفضلون عليه اليورو او الباوند
الا ان من رأي الشخصي ان الكندي احسن واكتر زوج بيحترم التحليل سواء فني او رقمي او اساسي وحركته دائما سهله التوقع

انا بحب ايضا كما سبق وذكرت اننى افضل التعامل عليه وبقدر بفضل الله احقق من ربح بسهول لأن حركته سهلة التوقع بسبب ان يحترم المقاومات والدعوم وبشكل كبير وحتى ان كسر فأنه يرجع ويعيد اخترا لمقاومة او الدعم وكمان مكن الأستفادة بمتوسط حركته اليومية فالدخول بهدف الأرتداد فى الحصول على هدف معقول

ahmed
05-28-2012, 12:33

اخى حتى اذا امتلكنا البيانات الجديدة
ماذا يمكننا ان نستفيد من مثل تلك البيانات
حيث انها لا توضح شئ يمكن الاعتماد عليه فى المتاجرة
تحياتى للجميع

Mohamed90
05-28-2012, 13:05
جدع ياماجيك فعلاً

نصيحه لله

هيتحقق

باذن الله

الكندي زوج جيد و البوند ايضا
و الكندي كما ذكر الاخ يحترم التحليل الفني
و سهل القفص فيه النقاذ القليلة
و هو جيد بالنسبة للمبتدئين
و يمكن تحقق قيه ماتطمح له

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 12:33

انا يامحمد

حققت ارباح كتيررره والله الحمد لله من زوج الكندى

زوج سهل وبسيط ويحترم التحليل فى اغلب الاوقات

magic777
05-29-2012, 16:21
انا بحب ايضا كما سبق وذكرت اننى افضل التعامل عليه وبقدر بفضل الله احقق من ربح بسهول لأن حركته سهلة التوقع بسبب ان يحترم المقاومات والدعوم وبشكل كبير وحتى ان كسر فأنه يرجع ويعيد اخترا لمقاومة او الدعم وكمان مكن الأستفادة بمتوسط حركته اليومية فالدخول بهدف الأرتداد فى الحصول على هدف معقول
بصراحه انا فعلا بتعامل معاه بطريقه متوسط الحركه دي
لانه بحقق الاهداف في اغلب الحالات وممتاز جدا مع الطريقه دي
بس مش بخلي الهدف تلت الحركه زي ما هو مطلوب
لا بخليه 20 نقطه فقط من هاي او لو شمعه كسر متوسط الحركه

kingman
05-30-2012, 01:49
بصراحه انا فعلا بتعامل معاه بطريقه متوسط الحركه دي
لانه بحقق الاهداف في اغلب الحالات وممتاز جدا مع الطريقه دي
بس مش بخلي الهدف تلت الحركه زي ما هو مطلوب
لا بخليه 20 نقطه فقط من هاي او لو شمعه كسر متوسط الحركه
انا عموما بخلى هدفى على هذا الزوج مابين عشرين نقطة الى خمسين حسب قوة الصفقة واعتماد على تحليل جيد واكيد طبعا هدف عشرين نقطة افضل شئ لأنه بفضل الله بيكون سهل تحقيقه بعكس خمسين ممكن الزوج يتذبذب جدا ولايتحرك لتحقيق هذا الهدف فطبعا افضل شئ هدف عشرين والكندى كثيرا مايدخل فى حالة تذبذب وبطئ فى الحركة

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 21:41
انا عموما بخلى هدفى على هذا الزوج مابين عشرين نقطة الى خمسين حسب قوة الصفقة واعتماد على تحليل جيد واكيد طبعا هدف عشرين نقطة افضل شئ لأنه بفضل الله بيكون سهل تحقيقه بعكس خمسين ممكن الزوج يتذبذب جدا ولايتحرك لتحقيق هذا الهدف فطبعا افضل شئ هدف عشرين والكندى كثيرا مايدخل فى حالة تذبذب وبطئ فى الحركة

50 هدف كتيررر

انا عن نفسى

هدفى فى اى صفقة 20 بيب

مش اكتر من كده

كده الهدف يتحقق بسرعه وتقدر تدخل اكتر من صفقة فى اليوم الواحد

mage
05-31-2012, 18:00
50 هدف كتيررر

انا عن نفسى

هدفى فى اى صفقة 20 بيب

مش اكتر من كده

كل ما كان الهدف فى الصفقة قليل كل ما كن الربح الذى تحققه مضمون اكثر وانا شخصيا اعتقد ان افضل الطرق التى يمكنك ان تحقق بها ربح كويس فى الفوركس ان يكون لديك القدرة اولا على التخلص من الطمع ويغره علشان يبقى الهدف بتاعك فى الصفقة مش كبير وتحققه سريعا وتخرج منا لصفةق

kingman
06-01-2012, 00:50
50 هدف كتيررر

انا عن نفسى

هدفى فى اى صفقة 20 بيب

مش اكتر من كده

اكيد الهدف الصغير بيبقى سهل التحقيق جدا وكلما كان الهدف متناسق مع قوة الصفقة كلما كان افضل وانا ايضا اغلب اهدافى صغيرة لكن يوجد بعض الفرص التى يكون فيها الهدف مناسب ان يصبخ خمسين او اكثر فالواحد ايضا لازم يستغل الفرصة وومكن يحرك الأستوب مع تحرك الصفقة نحو الهدف لضمان عدم الأرتداد او حجز جزء من الأرباح

safiforex
06-03-2012, 03:00
اكيد الهدف الصغير بيبقى سهل التحقيق جدا وكلما كان الهدف متناسق مع قوة الصفقة كلما كان افضل وانا ايضا اغلب اهدافى صغيرة لكن يوجد بعض الفرص التى يكون فيها الهدف مناسب ان يصبخ خمسين او اكثر فالواحد ايضا لازم يستغل الفرصة وومكن يحرك الأستوب مع تحرك الصفقة نحو الهدف لضمان عدم الأرتداد او حجز جزء من الأرباح

نعم هذا صحيح و نا امتفق معك تماما ، فالاهداف الصغيرة تريح المتداول من تتبع الصفقة لمدة طويلة ، و ربما تحمي الصفقة من الانعكسات التي قد تاتي بين الفينة و الاخرى ، و لهذا فالمهم هو الربح و الربح ولو كان قليلا فهذا افضل من الخساءر ، و لو كانت الارباح قليلة يوميا فانها ستصبح جبل من النقط في اخر الشهر

mage
06-04-2012, 00:39
نعم هذا صحيح و نا امتفق معك تماما ، فالاهداف الصغيرة تريح المتداول من تتبع الصفقة لمدة طويلة ، و ربما تحمي الصفقة من الانعكسات التي قد تاتي بين الفينة و الاخرى ، و لهذا فالمهم هو الربح و الربح ولو كان قليلا فهذا افضل من الخساءر ، و لو كانت الارباح قليلة يوميا فانها ستصبح جبل من النقط في اخر الشهر

الراحة بجد اللى ممكن يحصل عليها المتاجر فى الفوركس عن طريق الاعتماد على الحسابات الكبيرة مع ادارة المال المنتظمة وفى هذه الحاةل ترى املتاجر فى الفوركس يحصل لعى نسبة راحة عالية جدا وتفر له اعلى نسبة سيطرة على العاطفة وسيطرة على الارباح والحفاظ عليها

AhmedMagnifico
06-08-2012, 17:28
اولا احييك على موضوعك يا اخى الكريم
ثانياً مع انى مبتدا الا انى اظن انه لا يمكن الاستعانة بهذه الاحصائيات الفسوق يتغير كل ثانيه وليس كل سنة !
تقبل رايى يا اخى ومرورى
اسف على الازعاج :)

magic777
06-09-2012, 01:44
كل ما كان الهدف فى الصفقة قليل كل ما كن الربح الذى تحققه مضمون اكثر وانا شخصيا اعتقد ان افضل الطرق التى يمكنك ان تحقق بها ربح كويس فى الفوركس ان يكون لديك القدرة اولا على التخلص من الطمع ويغره علشان يبقى الهدف بتاعك فى الصفقة مش كبير وتحققه سريعا وتخرج منا لصفةق

بس في نفس الوقت علشان تعمل بهذه الطريقه لازم يكون راس مالك كبير علشان انت هنا
هتعتمد على 20 نقطه فقط فلو عملت كده على حساب صغير مش هتقدر تحس بالربح
واكيد هتمل بسرعه وممكن تتهور وتخسر

Noah
06-09-2012, 03:13
الاحصائيات فىا لفوركس كثيرة جدا ولكنا لاهم ان يكون لديك انت المتاجر القدرة لعى تخطى هذه الاحصائيات وتسجيل احصائيات وارقام اكبر من هذه الارقام التى تراها امامك فىا لسوق وهذا الشئ من الصعب ان يحدث بسهولة فىا لفوركس الا بعد وقت طويل من العمل الشاق

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 19:00
اولا احييك على موضوعك يا اخى الكريم
ثانياً مع انى مبتدا الا انى اظن انه لا يمكن الاستعانة بهذه الاحصائيات الفسوق يتغير كل ثانيه وليس كل سنة !
تقبل رايى يا اخى ومرورى
اسف على الازعاج :)

سوق متغيرر لحظى

اموال تخرج واموال تدخل

لا احد يستطيع ان يعرف حجم التدولات

ولا قيمة راس المال السوقى

فاعتقد الاحصائيه دى غير صحيحه

magic777
06-13-2012, 18:03
سوق متغيرر لحظى

اموال تخرج واموال تدخل

لا احد يستطيع ان يعرف حجم التدولات

ولا قيمة راس المال السوقى

فاعتقد الاحصائيه دى غير صحيحه

بس فيه برامج جديده دلوقتي بتساعد المتاجر انه يعرف بيها حجم التداولات دي لحظيا كمان
زي برامج الماركت بروفيل وطبعا زي مااحنا عارفيين انها برامج غير مجانيه وباشتراك شهري
لكنها هتكونمفيده لمن يعمل بطرق الفوليوم وعاوز يعرف احجام التداول لحظيا

mage
06-17-2012, 03:53
بس في نفس الوقت علشان تعمل بهذه الطريقه لازم يكون راس مالك كبير علشان انت هنا
هتعتمد على 20 نقطه فقط فلو عملت كده على حساب صغير مش هتقدر تحس بالربح
واكيد هتمل بسرعه وممكن تتهور وتخسر

اكيد طبعا فى الطريقة التى نحقق عن طريقها نسبة اموال جيدة لازم تبقى هذه الطريقة فيها راس مال كبير لان الحساب اللى بيبقى راس ماله كبير بتقدر تحقق عن طريقه اى شئ انت عايزه فى الفوركس سواء ارباح كثيرة او تطبيق اى استراتيجية انت عايزها

mazouna991
06-17-2012, 10:24
شكرا على المعلومات المفيدة
السوق هده الايام متقلب جدا
ولا يمكن التنبؤ فعلا باتجاه العملة

amrmorasamir
06-17-2012, 12:59
انا اول مره اتعرضت للموضوع ده والحسبه الغريبه دى ولكن مشكور اخى انك علمتنى حاجه جديده فى السوق وكل ماهنفضل فى السوق هنتعلم اكتر ان شاء الله

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:37
شكرا على المعلومات المفيدة
السوق هده الايام متقلب جدا
ولا يمكن التنبؤ فعلا باتجاه العملة

احسن شئ الايام دى اسكالبينج فى كل الصفقة
من 15 الى 20 بيب بالكتير وتخلع من الصفقه وتشوف غيرها

سيبك بقا من الصقفات طويلة المدى والكلااام ده فى الفتره دى بالذات

ahmed
06-17-2012, 16:03

هى الطريقه دى كويسه مفيش شك فى كدة
20 نقطه مش وحش فى الصفقه
بس فين يا اخى الطريقه اللى ممكن تخطف بيها

kamizidan
06-17-2012, 18:12

السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;; انا معك في هذا الراي اخي الكريم والبيانات تبدو قديمة فعلا والسلام

fafa280384
06-17-2012, 18:27
اوافقك الراي التحركات لن تبقى نفس مع مرور الوقت
هناك عوامل الاخبار والازمات وحوادث مفاجاة مثل الزلازل
كما حدث في ليابان

kamizidan
06-17-2012, 18:28
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع....اشكرك اخي الكريم واتمنى من الاخوة الاستفادة مما طرحته اخي في موضوعك

Noah
06-18-2012, 03:26
كل هذه الاحصائيات لا يوجد لها اى اهمية بالنسبة للمتاجر المبتدئ ولكن يوجد بعض المتاجرين الذين لديهم خبرة فى التحليل الفنى والتحليل الاساسى قد يستفيدوا من هذه الاحصائيات بطريقة او باخرى ولكن الاهم فى ذلك القدرة النهائية لكل متاجر فى الفوركس من تحقيق نسبة ارباح

magic777
06-18-2012, 15:24
اكيد طبعا فى الطريقة التى نحقق عن طريقها نسبة اموال جيدة لازم تبقى هذه الطريقة فيها راس مال كبير لان الحساب اللى بيبقى راس ماله كبير بتقدر تحقق عن طريقه اى شئ انت عايزه فى الفوركس سواء ارباح كثيرة او تطبيق اى استراتيجية انت عايزها

لا خلي بالك هنا متطبقش اي استراتيجه على حسابك هنا كده سواء كبير او صعير من غير
ما تدرسها كويس اوي على الديمو وتعدل فيها كمان علشان تناسب راس مالك والوقت اللي هتاجر فيه

kingman
06-18-2012, 17:53

انا عموما بفضل الهدف ده لكن فى هذا الأيام بشوف ان كلما قل الهدف كلما كان آمان ويستحسن كمان ان الهدف لايزيد عن عشرة نقط لأن السعر اصبح يترحك بقوة خصوصا من يتعالم مع الأتدادات كتير بيكسر السعر ولايحترم المقاومة او الدعم

sho
06-19-2012, 16:15
لا اعرف هل يمكن الاعتماد على هذة الاحصائية فى التداول فى السوق حاليا فكلنا يعلم ان سوق الفوركس متغير ومتقلب والاسعار فى تحرك مستمر !!!

ahm2020
06-19-2012, 19:41
بس انا اسمع ان هذه بتكون متغيرة دائما و االاحصائيات ليست ثابتة

a5rzamn
06-19-2012, 19:53
اعتقد انه بالوقت الحالي هناك اختلاف حركة السوق عما موجود في الجدول
لانه من متابعتي اتوقع ان ذروة التحرك السوق تكون بين الثانيه والسادسه ظهرا بتوقيت السعوديه

هذا ما رأيته من تجربتي
هذا رايي الشخصي

تقبل مروري

kingman
06-20-2012, 03:29
بس انا اسمع ان هذه بتكون متغيرة دائما و االاحصائيات ليست ثابتة
هو عموما مافيش اى حاجة ثابتة فى هذا السوق والأحصائيات بتبقى مفيدة فى فترة معينة للاستفادة منها ودايما يفضل التحديث ودراسة السلوك السعرى للزوج وده اكيد بيبقى مفيد فى التداول الأستفادة من الماضى والحاضر

mage
06-20-2012, 03:55
اعتقد انه بالوقت الحالي هناك اختلاف حركة السوق عما موجود في الجدول
لانه من متابعتي اتوقع ان ذروة التحرك السوق تكون بين الثانيه والسادسه ظهرا بتوقيت السعوديه

هذا ما رأيته من تجربتي
هذا رايي الشخصي

تقبل مروري

وكل ما ذكرته من توقيت هو فى داخل التوقيت الدولى الذى نعرفه فى الجلسات الاوروبية وجلسة امريكا فى نيويورك وانا شخصيا ارى ان هذه الاوقات هى الاقوى اولاسرع فىا لفوركس من حيث الحركة وقوتها وتسجيل اعلى الارقام فى هذه التوقيات بالذات

KOGI
06-25-2012, 06:32
طبعا لا يمكن الاستعانة بهذا الجدول لان حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق , ولكن قد تفيد في الاطلاع على الحركة ضمن فترة
ما

assidi saber
06-25-2012, 14:44
شكر لك اخي على هذه المعلومات التي افدتنا بها و اتمنى لك التوفيق

ahmed
06-25-2012, 14:49
هو عموما مافيش اى حاجة ثابتة فى هذا السوق والأحصائيات بتبقى مفيدة فى فترة معينة للاستفادة منها ودايما يفضل التحديث ودراسة السلوك السعرى للزوج وده اكيد بيبقى مفيد فى التداول الأستفادة من الماضى والحاضر

صح كلامك مظوط يا اخى ليس هناك احصائيات ثابته فى هذا السوق
ولذلك الاستراتيجيات تحتاج دائما لتطوير

waleed adel
07-06-2012, 18:27
وهل هذه البيانات والموجوده بالجدول ستفيد فى الفتره القادمه للتجاره
ولا دى احصائيات قديمه

Mr.GooDMaN
07-07-2012, 03:56
لا يمكننا الاستفادة من هذه الاحصائية حاليا
لان سعر العملات دائما فى تغير مستمر
ولا ييثبت على حال

derfcase
07-08-2012, 16:45
اخي الكريم
painofhell
في هذا الجدول غير مبينة بالتحديد تاريخ العملات بالسنوات كما قلت - رجاء التوضيح من فضلك

shady hamza
07-08-2012, 17:40
فيه ناس بتحب تتداول بناءا على متوسط حركة العملة سواء الدخلو مع اتجاها او مع الأتداد بعد اتنفاذ معد حركتها اليومى او حتى الأسبوعى ومثل هذه الأصائيات هتكون مفيدة جدا وانا فى اعتقادى انها متغيرة وفقا لظروف الفترة التى نحسب فيها فى يعض الأوقات يكون هناك ازمة معينة تغير من معدل حركة الزوج

mrxr00t3d
07-09-2012, 09:39
اخي الاحظ انها قديمة و لن تفيدنا ابدا
لدلك المرجو ان تطلعنا بالجديد
و شكرا

essam1985
07-09-2012, 18:59
اخي الكريم

مؤشر الايه تي ار يعطيك يعرفك هذه الاحصائيات و بصورة لحظية

ehab
07-09-2012, 22:51
افضل التعامل عليه وبقدر احقق ربح بسهوله لأن حركته
سهلة التوقع لانه يحترم المقاومات والدعوم وبشكل كبير

abaragh
07-10-2012, 02:44
وكذلك على حسب الاسواق فكل سوق والسيولة التي تضخ فيه تختلف عن السوق الاخر الشيء الذي يعطي ارقاما مختلفة في النقاط كذلك

magic777
07-10-2012, 03:03

وحتى لو جاب احصائيات جديده اخي متوسط الحركه بتغير كل فتره وتقريبا كده كل تلات شهور
وبعدين مش هتستفيد من انك تعرف متوسط الحركه في الساعه هيكون كام لان ده اصلا مش ثابت حاليا مش زي زمان
وجرب كده وجيب احصائيات جديده وقارن متوسط الحركه وانت هتعرف انها متغيره

derfcase
07-16-2012, 20:18
لا يمكننا الاستفادة من هذه الاحصائية حاليا
لان سعر العملات دائما فى تغير مستمر
ولا ييثبت على حال

بالضبط اخي الكريم
Mr.GooDMaN
و لكن من الممكن الاستفادة من كل احصائية علي حدة في وقتها - و اذا كانت متغيرة تبعا لتغير حركة السوق

nrgslawi
07-16-2012, 21:58
جدع ياماجيك فعلاً

نصيحه لله

هيتحقق

باذن الله

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا لا اتشغل على الكندي اقتصر فقط على اليورو دولار اكثر من سنتين وانا معاه
هل في ارباح مع الكندي

khaledforex
07-17-2012, 11:43
موضوع جميل واحصائيات جميلة جدا ولكن كيف يمكننى الاستفادة العملية منها
كم من ملاحظات تع رصدها ولكن لم نستطع الاستفادة منها
يمكنك اذا كان لديك طريقة مثالية تعتمد على تلك الاحصائيات ان تفتح ورشة عمل وانا اول المتعاونين معك

dent
07-17-2012, 15:28
كيف نستفيد من هذا الاحصائيات فى المتاجره

انا كنت اعرف ان هناك احصائيات ان اللى فاتح لونج فى العالم كام واحد والعكس
كانت فى اد المواقع ولا اعلم هذه الاحصائيات ضحيحه ام لا

aggg
07-17-2012, 15:40

تمام يا غالى
معلومة هامة
بارك الله فيك

MahmouD Elbadawy
07-17-2012, 19:02
وعليكم السلام يا صديقي

فعلا الاحصائات دي جميله يا غالي

تسلم ايدك

A7mad_Aziz
07-17-2012, 19:29
ماينفعش في الفوركس ان تتوقع اي شئ الفوركس متقلب بصفه مستمره ولا احد يستطيع تحديد مدي الانعكاس فالسعر قد يرتد لاكثر من 1000 نقطه

SlaiteR
07-18-2012, 12:00
اخي هذه الاحصائيات قديمة

ولا يمكنن الاعتماد عليها

هل لو تكرمت تجيب لنا الجديدة؟

تحياتي

dodovedo
07-18-2012, 15:11
اخى الكريم
اولا مشكور جدا بس ياريت تحاول انت تعمل جدول
بتوقيت السعوديه اة gmt
تقبل مرورى

osama00971
07-18-2012, 17:56
بصراحة هي معلومة ممكن تفيدنا
بس كما قال الاخوة انها دائما متغيرة

hesham1046
07-18-2012, 20:14
اكيد هتبقى اقرب للدقة لأنها اكيد هتعتمد على معادلة طرح الهاى من اللو وجمع كل قيمة لكل يوم وقسمتهم على عدد الأيام التى معرفة متوسط حركة السعر فيها للزوج والله اعلم وغالبا انا بعتمد على معرفة حركة السعر اليومية وسلوكه السعر من خلال مراقبتى وعملى على الزوج لفترة بس اكيد مثل هذه المواقع بتفيد الى جانب ممارستنا وبتفيدنا بعمل احصائيات سريعة وربى يوفقنا جميعا

derfcase
07-18-2012, 20:57
اخي هذه الاحصائيات قديمة

ولا يمكنن الاعتماد عليها

هل لو تكرمت تجيب لنا الجديدة؟

تحياتي

اعتقد ان الامر اخي الكريم
SlaiteR
ليس به قديم و جديد - و لكن نسبي بحت
يتغير كل فترة حسب ظروف و احوال السوق

Aker001
07-18-2012, 20:59
لا تتماشي مع حركه العملات هذه الايام

msh4egy
07-18-2012, 22:30

mohamed yossef
07-21-2012, 12:09
مشكور اخى الكريم على البيانات وعلى الرغم من قدمها
الا انها صحيحة الى حد ما وذلك لان الازواج الاكثر تداولا مازالو الى الان هم الاكثر تداول

hesham1046
07-21-2012, 14:11

زيزو
07-21-2012, 15:37
اعتقد ان البيانات ديه اصبحت غير دقيقة الان
لان النقاط غير ثابتة وان العملة لا تلتزم بعدد معين في حركة السعر في السوق
تقبل تحياتي

spiderxp
07-21-2012, 18:30
متوسط حركة الازواج فعلا غير ثابت بس اقدر اقول اني دايما بتتداول من بعد الساعه 12 بالليل

ymn30
07-21-2012, 18:32

نعم اخى سؤال مهم هل نستطيع الان ان نتماشى مع الاحصائيات الايام الماضية بمعنى اننا كل يوم بيوجد تغيرات كتيرة من ازمات وديون وتهديد لعملات

khaled zizo
07-24-2012, 19:48
ورغم ان كتير من المتاجريين مش متابعين له ويفضلون عليه اليورو او الباوند ما سبق وذكرت اننى افضل التعامل عليه وبقدر بفضل الله احقق من ربح بسهول لأن حركته سهلة التوقع بسبب ان يحترم المقاومات والدعوم وبشكل كبير وحتى ان كسر فأنه يرجع ويعيد اخترا لمقاومة او الدعم وكمان مكن الأستفادة بمتوسط حركته اليومية فالدخول بهدف الأرتداد و هذا الزوج مابين عشرين نقطة الى خمسين حسب قوة الصفقة واعتماد على تحليل جيد واكيد طبعا هدف عشرين نقطة افضل شئ لأنه بفضل الله بيكون سهل تحقيقه بعكس خمسين ممكن الزوج يتذبذب جدا ولايتحرك لتحقيق هذا الهدف فطبعا افضل شئ هدف عشرين والكندى كثيرا مايدخل فى حالة تذبذب وبطئ

abdellatef
07-24-2012, 19:58
طبعا لا يمكن الاستعانة بهذا الجدول لان حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق

فياريت تعطينا اخر الاحصائيات الجديدة للأزواج حاليا

mena
07-26-2012, 14:13
شكرا على الاحصائيات المفيده والتى تفيد فى عمليه التداول وان شاء الله تفيد الاعضاء

master_egypt
07-26-2012, 16:03
انا اليوم لن انساه اطلاقا من ذاكرتى ومش عايز اى نصائح اطلاقا العالم كله بالكامل كان بيقول بيع لليورو والكيبل اللى حصل اليوم ده معناه ايه انهم يفلسونا وبعدين ينزل؟

sharkawy
07-26-2012, 16:25
احصائيات مفيده كده للجميع للمتحرف قبل المبتدأ

شكرا ليك علي طرحك المميز بالتوفيق ان شاء الله

MixMax
07-27-2012, 03:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم صراحة امر محير ولكن ان شاء الله يفيدك الاخوة الخبراء فانا لست خبير كفاية ولو اصل الى حد الاحتراف لازلت مبتدأ ولكن ان شاء الله انا اطمح لتحقيق بعض الغايات
الف شكر لك ياغالي بارك الله فيك تقبل تحياتي
وسلامي سلام...

---------- Post added 07-27-2012 at 12:31 AM ---------- Previous post was 07-26-2012 at 05:18 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الف شكر لك ياغالي على الافادة ياغالي
الاحصائيات جد متغيرة
فعلا صراحة استفدت ياغالي الف شكر تحياتي اخي الكريم

master_egypt
07-27-2012, 16:00
فعلا اخى موضوع مميز ومفيد جدا ومحدش يقدر يقول عليه اى شئ لانه شامل لمحتويات كثيره جدا قد نحتاجها جميعا فى الفوركس

mabrahim
07-27-2012, 17:16
القديم لم ينفع اليوم كل شي تخير
العولمة تمشي بسرعة البرق

abdallah elbaz
07-27-2012, 17:33
حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق
فاكيد حركه السوق غير ثابته هيؤدي الى ان الجدول غير ثابت

king
07-27-2012, 17:41
احسنت اخى على عرض الجدول ولكن لا يمكن الاستعانه به والسبب ان النقاط بالنسبه للازواج المعروضه فى الجدول متغيره غير ثابته ابدا من فتره الى اخرى ومتوسط عدد النقاط التى تعطيه الازواج لا يمكن تحديد ارقام ثابته طول الوقت

mohamed eldamnhorey
07-27-2012, 18:32
الجدول مش مقياس لان السوق غير ثابت وبالتالى يوجد احدث ومتغيررات كثيره

master_egypt
07-27-2012, 21:30
الجدول مش مقياس لان السوق غير ثابت وبالتالى يوجد احدث ومتغيررات كثيره

استاذ محمد لو سمحت ايه سبب الهبوط اللى حصل لليورو ده وهل كده مفيش اغلاق اليوم فوق 1.3330 يعنى البيع يعنى بيع مفيش شراء

tforex
07-27-2012, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عموما لااظن ان الاحصائيات دى تنفع فى الفوركس بس لو اتعملت للبورصات ممكن تنفع

EngAhmed
07-30-2012, 02:03
والله مجهود جميل منك ربنا يبارك فيك انك تجيب احصائيات وتحاول تفيد الناس:accute:

osama00971
07-30-2012, 03:53
يجب اخذهذه المعلومات في عين الاعتبار
وان شاء الله نستفيد كلنا

aladdin
07-30-2012, 03:57
هذه الإحصائيات منقولة من دراسة قامت بها شركة ** Engines وهي بعنوان (When To Trade) . وهذه الدراسة تعطيك متوسط تحرك الأزواج الرئيسية الأربعة مصنفة بحسب الوقت ، اليوم ، الشهر ، الفترة السوقية
مجهود طويس منك انك تبحث خلف المؤسسات والشؤاكات ومتابعه احصائياتهم

Aker001
07-30-2012, 03:59
لا يمكن الاستعانة بهذا الجدول لان حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق
ولكن قد تفيد في الاطلاع على الحركة ضمن فترة
معينة لنتبين و نتوقع حركته القادمة

zeina
07-31-2012, 17:16
انا بصراحة مش فاهمة اى حاجة من الاحصائية دى هل هى حديثة ويمكن الاعتماد علي البيانات الموجودة فيها ولا هى بقالها فترة وبيانات فيها مبقتش مضبوطة

ahmadsalaymeh
07-31-2012, 17:25
طبعا ممكن يحدث حدث عالمي او شيء اقتصادي كبير
يخالف هذه الاحصائيات
ولذلك لا نستطيع ان نمشي على هذه الاحصائيات لانها متغيرة باستمرار

theshadow1
07-31-2012, 17:28
متوسط النقاط ده بالنسبة للخوة المحترفين .. وليس لنا لو ممكن حد يقدر يقولنا نستفيد بيها ازاي يريت يقولنا

hend
08-11-2012, 16:34
هوا نقدر نقول انها معلومة ممكن تتعرف بس مش تعتمد عليها
لان حركة العملات مش ثبتة وتقبل مرورى اخى الكريم

aminewactop
08-25-2012, 02:23
طبعا لا يمكن الاستعانة بهذا الجدول لان حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق , ولكن قد تفيد في الاطلاع على الحركة ضمن فترة او كحالة عامة

medhat
08-25-2012, 02:37
احصائيه جميله ولا ارى انها مفيده وساحاول ان اتدارسها هل حاولت انت تطبيقها وهل فعلن حققت ماذكر فى الاحصائيه
الفوركس هو نظام سبه عشوائى فى كل شئ ولكن يتم التحكم فيه من وقت لاخر من خلال تدخل البنوك المركذيه للتصحيح
فاى شئ يعتمد على اراء الناس يكون عرضه للعشوائيه

thunderfot
08-25-2012, 11:30
أحصائيه جيده ومفيده للمتاجرين
الذين يعتمدون في استراتيجياتهم على معدل الحركه اليومي

رضا جامع
08-25-2012, 11:59
انا لسه جديد ومش فاهمها بس اي معلومة حد يجيبها اكيد مفيدة واكيد الواحد بعد ما يشوفها مرة واتنين اكيد حيستفيد منها , شكرا لك وجزاك الله كل خير

almahroky
08-25-2012, 12:51
بارك الله فيك اخى الغالى

وجزاك الله خيرا عليها

ولكننا نريد معلومات محدثة باستمرار

Eslam Torres
08-25-2012, 13:32
معلومات قيمه
ولكن من الصعب والمستحيل ايضا استخدام هذه المعلومات
فى انشاء صفقات يوميه
لان السعر يتغير من ثانيه لاخرى

ihebdandouna
08-25-2012, 13:37
الفوركس هو نظام سبه عشوائى فى كل شئ ولكن يتم التحكم فيه من وقت لاخر من خلال تدخل البنوك المركذيه للتصحيح
فاى شئ يعتمد على اراء الناس يكون عرضه للعشوائيه

abdo-madrid
08-25-2012, 14:21
سلام عليكم
الاحصائيات فىا لفوركس كثيرة جداا ولكنا لاهم اان يكون لديك انت المتاجر القدرة لعى تخطى هذه الاحصائيات وتسجيل احصائيات وارقام اكبر من هذه الارقام التى تراها امامك فىا لسوق وهذا الشئ من الصعب ان يحدث بسهولة فىا لفوركس الا بعد وقت طويل من العمل الشاق

hossam hossam
08-28-2012, 00:17
فعلا متوسط النقاط غير ثابت يتحرك احيانا صعود وهبوطا وده مايفيد سوق الفوركس
تحرك النقاط كثيرا

peter
08-30-2012, 14:18
معلومات جميله و تحتاج قوه ملاحظه
و لكن من الصعب الاستفاده منها
لان التقلبات غير مضمونه و سوق الفوركس متحرك و ليس ثابت

mohamed alalfy
09-29-2012, 18:00
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخى الكريم على
كل ما تقدمه لنا من معلومات ونرجو من سيادتكم
ان تقدمو لنا كل ما هو جديد فى هذا السوق
وشكر الله سعيكم

forex.fee
09-29-2012, 18:04
الله الله الله بجد الله ينور عليك يا باشا وبجد مستني منك اكتر من كده
ومنتظر ابداعتك وبجد شكرا ليك كتير اخى وربنا يوفقك واحنا معاك

ash988246
09-29-2012, 18:40
بسم الله الرحمن الرحيم

.
إخوتي الأحبة
.

.
.
.
وهذه الإحصائية مبنية على الأسعار التاريخية للأزواج خلال الأربع سنوات الماضية ، وقد اصدرت الدراسة في August 2010
.
- جميع الأوقات المذكوره هي بتوقيت EST ، وهو -5 عن توقيت GMT ، أي -8 عن توقيت السعودية (مع مراعات الفرق بين التوقيت الصيفي والشتوي)
- الأرقام المذكوره في الجداول هي بالنقاط وليس بالدولارات (الرقم 60 مثلا يعني 60 نقطة)
.
إليكم الجداول مصنفة كالتالي:
.
.
(1) متوسط النقاط المتداولة بحسب ساعات اليوم:
.

أين الجداول الخاصة بالاحصائيات أخي الكريم أرجو رفع الجداول مرة أخرى للاطلاع على الاحصائيات وحاول رفعها بمركز الرفع الخاص بالمنتدى حتى تكون موجودة بشكل دائم ولا تختفى مرة أخرى .

slex0
09-29-2012, 19:13

.
إخوتي الأحبة
.

.
.
.
وهذه الإحصائية مبنية على الأسعار التاريخية للأزواج خلال الأربع سنوات الماضية ، وقد اصدرت الدراسة في August 2004
.
.

boshboshking
09-29-2012, 19:54
بارك الله فيك و تبقى معلومة قيمة و يمكن استفادة منها و هذه المعلومة نساعد على معرفة اوقات التي تكون فيها العملات اكير تحركا ألف شكر يا غالى

sayed taha
09-29-2012, 21:33
حركة الازواج ممكن ان تكون 50 نقطة و ممكن اكثر من 200 نقطة فى اليوم و لا نستطيع استخدام الجدول السابق فى توقع حركة السعر
ايضا يجب ربط هذا الجدول بالاتحليل الاساسى اى الاخبار اللتى صدرت فى هذا اليوم كانت على اى ازواج لان هذا يؤئر على حركة العملة

nany13
09-29-2012, 22:55
السلام عليكم

شكرا يا باشا على الموضوع

بس ممكن تفهمنى ازاى استفيد من هذه الاحصائيات

و لك جزيل الشكر و بالتوفيق لنا جميعاااااااا

kmkm
09-29-2012, 23:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور جدا على مجهودك الرائع من اجل توفير هذه الاحصائيات من اجل زوار المنتدى وجزاك الله كل خير

Safaa Trader
09-29-2012, 23:08
اخي يمكننا الاستفادة من هذه الحصائيات ولكن ليس بنسبة 100%
وكلما مر الزمان عليها اصبحت اقل دقة واقل فائدة
والسبب يرجع الى التغيرات الاقتصادية وحركة العملة و(محرك العملة والذي هو نحن)

yazeed
09-29-2012, 23:13
السلام عليكم
وشكرا لك
على هذه الاحصائيات التي سوف تفيدنا كثيرا في التداول عبر الفوركس

shayban90
09-29-2012, 23:24
كل شخص يتبع الاستتراتيجيات الصحيحة يربح لكن الذي يتاجر عشوائي يخسر

yasser habola
09-30-2012, 16:27
شكرا للمثال لكن انا لا اعتقد ان الاحصائية تتكرر لان السوق متقلب وكل يوم بحال لكن اعتقد ان الاحصائية حاتفيد الدارس
في وقت صدورها لان اكيد حيحاول التوسل الي اسباب الاحصائيات والنتيجة التي ادت الي حدوث تغييرات في السعر في الفترة الحالية.

kingmos4
09-30-2012, 18:12
اكيد هذا عمل طيب من حضرتك
ولكن هل هذه الاحصائبات
نطبق دائما ى كل الاوقات

tarek22
10-01-2012, 00:30
موضوع جميل والف شكر ليك يا باشا وفعلا انت اختصرت كل اسباب الربح فى هذه المعادلة
ومن يلتزم بها فسيكون من الرابحين ان شاء الله

ona
10-01-2012, 22:39
سسسسسسسسسسسسسسس

Minismsm
10-02-2012, 01:16
بارك الله فيك على مجهودك وعلى المعلومات المفيدة
يارب الكل يستفيد ..

noureen
10-02-2012, 02:27
موضوع كتير مفيد و ان شاء الله يجزيك خيرا
استمر للمزيد من تلك الافاده
تقبل مرورى

amr beni ata
10-02-2012, 11:51
اشكرك على هذه المعلومه المفيده
وانشاء الله الكل
يستفيد منها

hossam zaki
10-02-2012, 14:19

mohamed202024
10-06-2012, 17:54
مشكور يا اخى على هذا الموضوع
لكن انا شايف ان متوسطات الاسعار غير مؤثرة فى الاسواق لان فى اوقات الزوج ممكن يتحرك فيه من 200 -400 نقطه

maged mohamed
10-06-2012, 18:05
على الرغم من صعوبه الاعتماد على الحصائيه ديه
و لكن مشكور على المجهود المبذول للوصول لمعلومات مماثله

rigiray
10-06-2012, 18:07
السلام عليكم يااخي الفاضل
معلومات قيمة جدا بالنسبة لي كمبتدئ
اتمنى ان تفيدنا اكثر

brimoel
10-06-2012, 18:23
لا اعتقد ان تحرك الازواج مرتبط بالوقت او مسار معين فهو تقريبا عشوائي تتحكم فيه عوامل البيع و الشراء و القرارات السياسية الكبرى فقط

themystery
10-09-2012, 17:41
هو البيانات دي من امتي أنا أظن أنها
قديمه للغايه و ما النفع منها أذا؟؟
تحياتي لمجهودك ع كل حال
و بالتوفيق للجميع

jamalsale
10-09-2012, 19:28
يبدوا ان هته الاحصائيات قد تكون مفيدة و المرجوا
اعادة رفع الصور و من الممكن ان يقوم كل شخص بهته الاحصاء بنفس يحتاج القليل من العمل فقط

HOUSAMMI
10-09-2012, 19:54
بسم الله

مقال هايل شكرا لك

نسختة الى مكتبتى

NeT.RaiDaR
10-09-2012, 19:57
ان شاء الله يجي عليا وقت ابقا قادر عل فهم الاحصائية دي واقدر افك رموزها
لا حياة مع الياس ولا ياس مع الحياة

rachidkita
10-09-2012, 21:23
جزاك الله خيرا على هذا العرض الرائع وانا عن نفسى استفدت كتير منه
وخاصة انى لسه مبتدا وارجو ان تمدنا بالمزيد

مايسة حنفي
10-10-2012, 04:47
السلام عليكم. البيانات هذه لا يمكن الاعتماد عليها اولا لانها قديمة وايضا لتغير اوضاع سوق التداول وتقلبها وعدم الثبوت الان فأرجو وضح الحديث من هذه الاحصائيات كي يمكن الاستعانة بها. بالتوفيق

keko
10-15-2012, 22:16
هو طبعا شىء كويس انك بتحاول تعرض اى شىء يكوت فيه افاده للاعضاء بس بصراحه انا معتقدش الى انت واضعه
ذو اهميه كبيره وخصوصا ان هذا السوق دائم التغير وان النقاط دائما متغيره

mohamed10037
10-16-2012, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والسلام اخوانى الكرام
ما هى الاإحصائيات مفيدة جدا عن سوق الفوركس ارجو سرعة الرد لو سمحتم

mahmoud1
10-16-2012, 01:31

طبعا الطريقة دة جيدة واشتغلت بيها على الباوند دولار كانت الطريقة مشروحة ضمن استراتجية القنوات للدكتور جمال ودى استراتجية الرينج بس احيان ممكن السعر يكمل عدد نقاط كتير عن الرينج لكن مع التبريد ممكن نطلع من الصفقة بربح ولو كان التبريد مع مضاعفة هايكون الربح اكتر لكن بيكون فى خطر من الدخول بالمضاعفات

kosha66
10-16-2012, 02:37
السوق دائما متحرك فلا نستطيع ان نجد لة نمط معين
الافضل نعتمد على التحليل اليومى وقرائة السوق اول بأول

ososbahar
10-16-2012, 10:37
السلام عليكم
شكرا اخي علي الجهود
كيف يمكن الاستفاده من هذا الجدول

2x1
10-16-2012, 11:36
السوق دائما متحرك فلا نستطيع ان نجد لة نمط معين
الافضل نعتمد على التحليل اليومى وقرائة السوق اول بأول

فعلا متحرك واحنا لازم نتهتم بكل التحليلات اللازمة لمعرفة اتجهات السوق
وتوقعها بشكل مدروس اكتر واللي هيفدنا فدة الاهتمام بالاخبار

abd123
10-16-2012, 14:36
معلومة جيد للااخوة المبتدائين وتشكر على المحهود لاافادة اخوانك ونرجوا ان تستمر فى اضافاتك الجديدة ولا تنقطع عن المزيد من هذة المعلومات الجيدة

azifek
11-25-2012, 23:49
مشكور أخي الكريم على الإحصائيات التي قدمتها لنا في الموضوع
فسوق الفوركس يتميز بفترات هدائة تقل فيها الحركة و الأخرى سريعة تكثر فيها الحركة

أمير الحياة
11-29-2012, 14:39
لا يوجد أي موقع توصيات تصل نسبة توقعاته الإجمالية إلى80% على مدى تاريخه بشرط أن لا يكون وجوده الميداني قصير بمعني خبرة لا تقل عن 7 سنوات

issa1988
11-29-2012, 14:56
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
والاكتر من مفيد
واتمنا ان تعم الفائده على الجميع ان شاء الله
مع تحياتي

youssef1025
11-29-2012, 14:59
السلام عليكم ورحمة الله
أخي الاحصائيات مهمة في اي مجال نعم و لكن نريد كيف سنستفيد من هذه الاحصائيات في التحليل الفني تحيات

Omaryat1
11-29-2012, 16:24
طبعا أخي بالإحصائيات مهمة جدا في الفوركس و لكن هو سوق متحرك يعني
لا يجب الإرتكاز الكلي على الإحصائيات

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:50
معلومات مفيدة اخي و خاصة للمقبلين على الفوركس لانه عالم يصتحق الصبر
و شكرا جزيلا

mohamed33
11-29-2012, 22:11
اه السوق كل دقيقه بحال ولوش امان اهم حاجه انك تتبع تعليمات التداول وتكون حذر دائما وكمان تكون استراتيجيتك قويه
وتعتمد علي التحليلات وكمان تحلل الاخبار

abdenbi
11-29-2012, 22:22
شكرا اخي على الموضوع و الاوقت جيدة لكن حبد لو وضعتها
بالغرينيتش حتى تكون اوضح

bonus.man
01-19-2013, 13:00
والله انا مش عارف اقولك يا باشا وبجد اخى الكريم ربنا يوفقك وبجد انت برنس كبير

MAGDY
01-19-2013, 13:04
مشكور يا أستاذنا الفاضل
لهذا المجهود المميز .. ولكن
كيف لنا أن نستفيد من هذى الإحصائية ؟؟؟
تمنياتى لك بالتوفيق .. و
تحياااااااااتى

Nadir
01-19-2013, 14:13
مشكور على المعلومات
يعطيك العافية
ننتظر جديدك
الى الآمام دوما

mohamed
01-19-2013, 14:19
نشكرك على التقرير ولكن لا يجب الاعتماد على مثل هذه لتقارير فالسوق
متطور تغير فى تحديث مستمر على حسب مجريات الامور

superman
01-19-2013, 15:57
الف شكر علي هذه المعلومات القيمة و المفيده ونتمني منك ان تواصل وتفيد باقي الاعضاء المبتدئين في هذا المجال

مروة
01-19-2013, 17:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

مارو
01-19-2013, 19:59
ولكن حركه الاسعار تتغير دائما والسوق كل يوم فى تذبذب
ولا يرسى على شيئ واحد فالفوركس شيئ صعب

ayman.shosha
01-19-2013, 21:50
تسلم ياغالى
على احصائيات معدل النقاط اليومى للعملات

شكرا لك وتقبل مرورى

prince of dark
01-19-2013, 23:43
حلو اوى اوى الموضوع وبجد انا كنت مستنى الجدول ده من زمان وتقبل مرورى

Aya Ali
01-21-2013, 03:31
انا لسه فى مرحلة التدريب بس اعرف ان الحركات متغيره تبعا للسوق
بالتوفيق للجميع

taoufik bajjou
03-21-2013, 23:26
السلام عليكم اخي الكريم من المهم ان أعرف متوسط النقاط في اليوم السابق لدخونا السوق و هدا يدخل في التحليل الفني شكرا على الموضوع أخي

peep8
03-22-2013, 00:03
في حقيق متوسط نقاط مهم جدا لمضاربين بعيدي أمد وعلى عموم معلومات هامة وشكراعلى مشاركة

elmondal
03-22-2013, 00:10
مش عارف ليه مش واثق في متوسط الاسعار دى لان اكيد المتوسط بيتغير باستمرار

rebaoui
03-22-2013, 00:31
السلام عليكم
الجميع اشار الى ان الاخبار قديمة و انها تعطي لمحة عامة ولكن الاغلبية تناسوا امرا غاية في الاهمية
انه يمكننا ان نرى انه هناك وقت ذروة لعمل البورصة و ان المتاجر الناجح بامكانه ان يتحين الفرص في هذه الفترة
والتي حسب ما ارى تمتد على اربع ساعات
دممممتم في رعاية الله

juliano
03-22-2013, 17:48
انا بحب انى اشتغل على الازواج اللى بيكون متوسط الحركة اليومى عالى فيها جدا
واعتقد ان الازواج دى افضلها الباوند ين ولاليورو ين حيث ان متوسط الحركة اليومى يفوق ال 100 نقطة
وبصفة عامة كل ازواج الين اليابانى

ahmed.mamdouh
03-25-2013, 18:00
فعلا احنا عاوزين كل فترة ثابتة ان يكون هناك الحصائيات عن سوق التداول فى الفوركس حتى يتفيد الجميع منها

doha shreef
03-26-2013, 00:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكور على المجهود
جزاك الله خيرا

ايهاب عادل
03-26-2013, 02:52
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك الرائع ولكن اعتقد ان حركة السعر
تتغير بتغير الوقت والسوق فى حالة متغيره دائما

rafikwood
03-26-2013, 04:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
البيانات قديمة جدا و لا يمكن الاعتماد عليها نهائيا

تشلساوي مكناسي
03-26-2013, 04:45
شكرا على الإحصائيات المفيدة
فعلا هذه الإحصائيات تبين الأزواج التي تتحرك بقوة والتي يجب الحذر منها عند التداول بها
ننتظر جديدك واصل تألقك معنا

msalife21
03-26-2013, 04:54
شكرا لك على هذه الإحصائيات
مالاحظته من الإحصائية أن متوسط النقاط المتداولة ينخفظ مع إفتتاح البورصة الأمريكية ويكون مرتفعا في التداولات الأسيوية فهل هذا يعني أن المتداول في سوق الفوركس يتخوف من البورصة الأمريكية.

عبير الزهور
03-26-2013, 17:00
من المعروف ان السوق متقلب ومش ثابت على حال وكل هذه الاحصائيات ستوضح كل شئ

adam19
03-26-2013, 17:48
السلام عليكم
أشكرك أخي على المشاركة رغم الانتقادات من الإخوة.مشكور

guerguer
03-29-2013, 18:39
السلام عليكم
صراحة هل ستفيدنا هذه الاحصائيات ؟
من رايي لا اظن انها تفيدنا لاننا لو اردنا دراسة السوق سندرس هل سيرتفع او سينخفض مستقبلا و ما الاحدات التي قد تغير ارتفاع او انخفاض العملات ؟
لا بدة ان نرجع الى الخلف لكن يوم ، اسبوع ، شهر او سنة على اكبر تقدير لكن اربع سنوات اخي الكريم ارى ان لا فائدة منها ، تحياتي لك

Esam kader
03-29-2013, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز اشكرك يا صديقي علي الموضوعات
الجميله ونتمني منك المزيد وبالتوفيق ان شاء الله وتقبل مروري معكم

ziani1988
03-29-2013, 19:40
لا اظن اننا يجب الاعتماد عليها كمصدر اساسي
الاسعار ترتفع وتنزل في لحظة وممكن تخسر وتربح في لحظة لذالك ارى العكس
عل كل تشكر

bourhan25
03-29-2013, 20:06
السلام عليكم انا لحقت بالموضوع وهو قديم ليمكنني الاستفادة منه فقط صديقي قم
بوضع كل يوم او ايام احصائيات جديدة وكيفية الاستفادة منها

mn007
03-30-2013, 11:15
فترة زمنية لكنى لااعلم هل مسموح اقوم بوضعه هنا ام سيعتبرونها الأدارة انها دعاية لكن عموما

fadiaboalainain
03-30-2013, 22:57
طبعا لا يمكن الاستعانة بهذا الجدول لان حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق ,
ولكن قد تفيد في الاطلاع على الحركة ضمن فترة

shan
03-31-2013, 11:16
من رأي الشخصي ان الكندي احسن واكتر زوج بيحترم التحليل سواء فني او رقمي او اساسي

ميوية حسن
03-31-2013, 21:26
شكرا لك على هذة الاستراتيجية ولكن اعتقد انها
متوسط حركه العملات تتغير بأستمرار وليست ثابته
تقبل مرورى

maxerdark
03-31-2013, 21:59
مشكور اوى اوى يا اخى الكريم وبجد الواحد مش عارف يقولك ايه يا باشا وبجد ربنا معانا وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

ramyw
03-31-2013, 22:57
الاحظ ان الساعة ال10 صبـاحـاً
يكـــون فيها أكبر نسبة للنقـط !
اعتقد انها نــســب غير ثابتـه

monira salah
03-31-2013, 23:19
بيتهيالى الاحسن استخدام التحليل للوقت الحالى لان السوق بيتغير مع مرور الوقت يعنى مينفعش تثبت حاجة وتمشى عليها حتى لو كسبانة مش هتفضل كسبانة ديما وبالتوفيق للجميع

mintu
04-18-2013, 12:13
هذه الدولة التي تؤدي نفس الغرض أيضا، ويظهر هذا بشكل أكثر وضوحا في حركة العملة مقارنة مع حركة

moon2ooo
04-18-2013, 23:51
السلام عليكم ورحمةالله وبركاته
جزاك الله خيرا على هذه الاحصائيات الهامة والمفيدة
بالتوفيق للجميع

magic777
04-20-2013, 13:40
السلام عليكم اخى الفاضل مشكور على هذا الطرح والموضوع المفيد جدا جدا بس اعتقد لا يمكن الاعتماد عليها لان السوق متغير جدا ومتقلب واتمنى انك تزودنا باحصائيات اكثر حداثة وربنا يوفقك وتحياتى للجميع

هو طبعا الاحصائيات دي مش بتكون دقيقه جدا لان السوق متغير وكتير بيدخلوا السوق مؤخرا
ولكن في الاجمال صحيحه

ABCD1234
04-26-2013, 18:28
جزاك الله خيرا على هذا التوضيح
لكن المتوسط اليومي للعملات غير ثابت
احيانا يزداد عن ذلك واحيانا يقل حسب وضع السوق

latraaa
04-26-2013, 18:56
بارك الله فيك أخي الكريم على المجهود الدي بدلته، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله، أرجوا أن تكون و نكون في تمام الصحة و العافية إن شاء الله

33363803m
04-26-2013, 18:59
هل الاحصائيات تصلح لكل الاوقات ؟؟
نرجو التوضيح من خبراء الفوركس في المنتدى

شكرا للجميع

may
04-27-2013, 02:13
شكرا على وضع هذه الاحصائيات الخاصه بسوق الفوركس يمكن ان تكون فيها فائده لنا ولكن اتمنى ان يتم وضع احصائيات حديثه

mxmx
04-27-2013, 03:05
السوق بتاع الفوركس بيصل حجم
التدالات اليومية فيفه الى مايقرب من 3 تريليون دولار

abo2012
04-27-2013, 12:25
السلام عليكم
الله يبارك فيك اخي
وانشالله اني استفدت من المعلومات
القيمة تحياتي

dodovedo
04-27-2013, 12:35
اخى الكريم
مشكور على الجدول ويارب يفيد الناس كلها
وفى انتظار كل جديد منك
تقبل احترامى

FaTi
04-27-2013, 13:41
السلام عليكم ورحمة الله
بارك الله فيك على الموضوع وايضا على الاحصائيات
ربنا يكرمك

zamalkkkawy
04-29-2013, 13:53
شكراااااااااااااا جزيلا اخى الكريم ومزيد من النجاح والتوفيق باذن الله تعالى

mimo3050
05-16-2013, 01:35
الاحصائيات دى مهمة جدا و الواحد يقدر يكسب كتير من خلالها بس للاسف دى قديمة و يا ريت لو في احصائية جديدة علشان الواحد يقدر يستفيد منها اكتر و يربح اكتر

hebkar
05-16-2013, 01:44
الف شكر لمجهودك الجيد الرائع
كنت اتمنى ان اقدر ان استفاد من هذه المعلومات
ولكنى مازلت ليس لدى خبره لذلك
تحياتى

mahmoudhh
05-16-2013, 02:31
معلومه قيمه

saad forex
05-16-2013, 02:58
السؤال هنا هو فعلا من الممكن ان يكون هذا الجدول صالحا
على الطويل بمعنى انى استطيع اعتمد على هذه الاحصائيات للابد
ولا بتتغير وابحث عنها من جديد ارجو التوضيح

mezo86
05-16-2013, 03:42
شكراااا على المعلومات القيمة
ننتظر المزيد ان شاء الله
بالتوفيق

ريتال
05-18-2013, 05:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
البيانات هذه ليست جديده بل قديمه انا قراتها من قبل
واظن ان متوسط النقاط غير ثابت فهو متغير بين يوم والتانى ولا يمكن الاستعانه بمثل هذه الجداول كل يوم

mohamed0608
05-18-2013, 12:49
السلام عليكم
جزاك الله خيرا على معلوماتك ولكن الواضح ان هذه البيانات تحتاج لتحديث وليست كافية وحدها بدون شرح وتوضيح خاصة ان هناك مبتدئين

maloka_nono
05-18-2013, 13:37
السلام عليكم ورحه الله وبركاته
حضرتك ان لسه بتعلم وبحلول اخد خبرات من الاخرين بس شايفة ان اسعار العملات ثابته الى ح كبير وانا اعرف ان اسعار العملات ديما متذبذبة بين صعود وهبوط يبقا ازاى هبنى شغلى على حاجه زى دى

hearts prince
05-18-2013, 14:49
فيه ازواج بيكون التغير اليومى فى عدد النقاط يتجاوز الــ 200 نقطة زى eur/usd
عشان كده مش لازم ناخد الاحصائيات دى كمسلمات ثابتة

forex_lionz
05-18-2013, 15:01
الحقيقة لم افهم شئ من الجدول او الاحصائيات
يا ريت لو توضح اكتر هل دى حركة الازواج اليومية مثلا

tota2000
05-18-2013, 15:09
مشكور على هذه المعلومات لان طبعا هذه المعلومات تعرفنا اوقات تحركات العملات فى التداول في سوق الفوركس ويمكن للشخص الاستعانه بها وطبعا حركة النقاط متغيرة تبعا لحركة السوق

تسلم الايادى
دمت بود

haitham
05-18-2013, 15:10
جزاك الله خيرا اخى الكريم على اضافه تلك الاحصائيات وان شاء الله يستفيد منها الجميع واعتقد انها بتختلف من وقت لاخر ومن فتره لاخرى وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

mokalim
05-18-2013, 15:16
البيانات قديمة جدا و لا يمكن الاعتماد عليها نهائيا
ياريت تجيب لنا الاحصائيات الجديدة للأزواج حاليا و شكرا لك
و الله ولي التوفيق

aymanmohamed
05-18-2013, 15:20
نصائح روعة جدا وانا الصراحة استفدت وبعد
اذنك انا هنقلها مع مراعاة حقوق العضو
والمنتدي

ess_ess
05-18-2013, 15:25
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على هذه الاحصائية معلومات مهمة وقيمة بارك الله فيك

bondaa
05-18-2013, 16:29
شكرا على موضوعك رغم انى شيفة ان مفيش شىء ثابت فى هذا السوق ولكن هحاول اشوف هذة المواعيد بالواقع وربنا يسهل

yacrao
05-18-2013, 18:59
اول موضوع اقراه وبكل صراحة في منتدانا الحبيب جديد فعلا ومفيد فعلا كبعا
هذه الاحصائيات مفيدة جدا لتعرف الازواج التي يجب ان تتداول فيها وفي اي وقت بالضبط

منور
05-18-2013, 19:03
;والله يااخي تتبع التوقعات كم مرة صفرت لي الحساب كرهت من التصفير واعادة الشحن

طلبى رضى ربى
05-18-2013, 21:53
الف الف شكر لك على التوضيح وان شاء الله انا وباقى الاعضاء ترجع علينا بالافاده

day44.ah
05-18-2013, 22:16
اخي لا يمكنك ابدا الاعتماد على هاته القيم لانه تكون خاطئة لان كل يوم و تدبدبه و حسب اوقات الاخبار ف في اوقات الاخيار يمكن للسعر ان يحقق 200 نقطة في دقائق معدودة ادا تلك الاحصائيات خاطئة
تخياتي لك اخي و تقبل مروري

ayoubito
05-18-2013, 22:18
شكرا أخي لكن لا يمكن الاستعانة بالجدول والبيانات على ما يضهر قديمة
عليك تنزيل البيانات الجديدة لكي نستفيد منها .

ahmedhawash
05-18-2013, 23:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركالته

فى ناس بتعتمد على متوسط حركه العمله فى اوقات معينه

ولكن انا لا اعتمد عليها ابدا لان من الصعب الاعتماد على متوسط

adell
05-19-2013, 06:27
الفوركس يتم التدوال فيه فى حدو 4 تيليون دولار كل يوم
وهو اكبر سوق مالى ومن خلاه يمكن ان نربح ولكن لابد من الخبرة المناسبة للتدوال

like
05-25-2013, 11:49
المعدل اليومي لحركة العملات ليس قاعده ثابته دائما
احيانا تجد العملا تتحرك مئات النقاط يوميا
واحيانا لا تتجاوز ال50 نقطه يوميا

midouknight
05-25-2013, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله
لا أضن أن هته الاحصائيات ممكن تفيد بحاجة فهذا السوق مجنون ومرتبط بكثير من العوامل

gna28
05-25-2013, 13:46
شكر خاص لصاحب الموضوع
من الصعب أن تستمر ثبات متوسط النقاط بهذا الجدول لا اعتقد ان هذا يفيد فى التداول فقط ماهو الى احصائية لا تفيد فى التداول بشىء

Bassemrko
05-26-2013, 12:23
شكرا جدا لك يا غالى على الموضوع
وعلى لاحصائيات وبارك الله فيك ان شاء الله وجعله الله فى ميزان حسناتك
لا تحرمنا من جديدك وشكرا لك وبالتوفيق الكبير لك فى الفوركس

انس بن تن
06-28-2013, 23:09
مشكور اكيد ع موضوع الممتع
وطرحك لهذه المصطلحات التي افادتنا جميعا كمبتدئين بارك الله فيك ف انتظار جديدك بالتووفيق

karam22
06-28-2013, 23:30
مشكور علي المجهود الواضح في هذا التقرير
لكن التغير واضح وفعال جدا في العملات واوجه التشابه بين سلوك السعر ولا نتوقع تكرار الاحداث بشكل متطابق

mai66
07-22-2013, 19:52
شكرا ليك ع الجدول بس اكيد فى تغيرات ف السعر مش ده اللى هيمشى
علية السوق يوميا وعموما مشكوور وكمان الاخبار بتاثر بارتفاع او انخفااض سريع

ilil
07-23-2013, 12:57
هذا الجدول مفيد لكن لا يمكن الاعتماد عليه نظرا لاحوال السوق ,
على اي مشكور على المجهود

محمد السيد محمد
07-23-2013, 13:08
شكرا جزيلا يا أخي حقيقة الأمر شديد الأهمية
وأحب أعرفك ان أنا وضعتها في الاحصائية بتاعتي

payza
07-23-2013, 14:33
تقريبا معظم الشركات تعمل احصائيات بس اعتقد انها خادعة
في بعض االوقات كن حضر جدا

ضى القمر
08-19-2013, 23:26
السلام عليكم الحقيقه انا لسه مبتدئه فعفوا اخلى الكريم انا لم افهم ماتقصده حضرتك تماما
ياريت توح الموضوع اكثر
جزاك الله خيرا

almashmasg
08-19-2013, 23:36
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي العزيز معظم شركات الفوركس تقوم بعمل دراسات علي سوق الفوركس شبع يوميه واسبوعيه للسوق

abugoad
08-20-2013, 05:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
والله يمكن اذا جيت في نفس اليوم. تجد العكس والنقاط مقلوبة ربما لو كانت سلع

mmxxmm2
08-20-2013, 05:24
اشكرك اخي علي موضوعك
بس عندي استفسار انت فعلا بتقدر تستفيد
من الاحصائيه دي وجزاك الله خيرا
وارجو تقبل مروري

رشا الهوارى
08-20-2013, 07:03
ارى ان الكثير هنا من ذوى الخبرات يروا ان هذا الجدول لا يمكن الاعتماد علية بسبب تغير حركة السوق وانها تختلف كل يوم وليس لها نسبة ثابتة اتمنى الافادة اكثر من ذوى الخبرات هنا لاننى مبتداة واحب ان اتعلم منكم الكثير هنا لكى لا اخد معلومات خاطئة ارجو الافادة

soooonor
08-20-2013, 08:11
اشكرك على مشاركتنا هذه الاحصائيات المهمة عن حركة اسعار ازواج العملات الرئيسية منذ 4 سنوات

و لكن الظروف الاقتصادية و السياسية الان تغيرت و بالتالى تحرك اسعار نفس الازواج من العملات تغير بشدة

Eng_Amr
08-20-2013, 12:15
السلام عليكم
من المؤكد ان متوسط حركه العملات تتغير بأستمرار وليست ثابته ما رايك اخى الكريم

wael00
08-20-2013, 13:51
شكرا لك علي هاته البيانات القيمة
بالفعل السوركس يحتاج دراية بكل صغيرة و كبيرة

zeze mohamed
08-20-2013, 17:34
مشكور على عرض هذه الاحصائية ان شاء اله تكون مفيدة للجميع