PDA

View Full Version : ممكن حد يفيدنى ؟؟؟

o123
03-23-2018, 22:00
السلام عليكم
دى اول مشاركة ليا فى المنتدى الرائع ده وياريت حد يفيدنى ,, انا لسه داخل جديد فى مجال الفوركس ولسه متعلمتش فيه كتير بس كان عندى شوية استفسارات كده ياريت حد يجاوبنى عليها ,, اول حاجة هل المجال ده بعد كده اقدر احترفه ومن الممكن انى اقدر اشتغل فى شركات الفوركس ,,, وتانى حاجة انا ان شاء الله ناوى فتح حساب ب 100 دولار ياترى المبلغ ده كويس انى ابد بيه وهل ممكن يحقق ارباح كويسة واقدر ازوده بالارباح دى وحدة بواحدة ؟؟ وايه النصايح اللى ممكن تقولوهلى عشان اقدر احترف المجال ده وشكرااااا ...

elateri
03-23-2018, 23:08
اخي الكريم قبل اي ولوج في سوق الفوركس العالمي وبداية الاستثمار فيه يجب ان نتقيد بالعديد من المبادئ والاسس التي يبنى عليها هذا الاسلوب التجاري وانطلاقا من هذا يجب معرفة الكيفية الصحيحة في تنفيذ عمليات الدخول والخروج من الصفقات مع وضع الاهداف الربحية واستخدام اسلوب الحد من الخسارة والذي يعتبر درع حمائي لراس المال اضافة الى هذا يجب التخلص من الصفقات النفسية السيئة كالخوف والطمع و الاحتقان وغيرها ويجب ان يراعي المتداول انه داخل في سوق فعلي يتوفر على الارباح ويترتب على الخسائر.

kaka23
03-23-2018, 23:26
السلام عليكم و رحمة الله
اخي قبل البدء انصحك بالتعلم و عليك بالحساب التجربثيبي حتى لا تضيع رأس مالك
و بعد التعلم الجيد انصحك بفتح صفقات بلوت قليل حتى اثلا تضيع جهدك

Najmi
03-24-2018, 01:06
مرحبا أخي الكريم
100 دولار مبلغ ممتاز صديقي انا عن نفسي بدأت به واستفدت من 50 دولار من البونص .. فجرب أن تستفيد منه أنت كذلك وكل التوفيق
تقبل مروري

كامل
09-30-2018, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله ، نعم تستطيع اخي العزيز الاحتراف في هذا المجال والعمل في شركات الفوركس علما ان الشركات بدأت في التكاثر ، ومبلغ ١٠٠ دولار مبلغ رائع جدا للتداول ولكن اذا كنت لاتعرف اي شئ في الفوركس فاانصحك بتجربة التداول في الحسابات التجريبية .

WASEM DALLOUL
09-30-2018, 21:55
السلام عليكم
أولا يا أخي الكريم ان هذا المجال له مستقبل جيد وممتاز أيضا ولكن هذا يعتمد عليك وعلى مدى تعلمك وقدرتك في تعلم هذا المجال أما بالنسبة أنك تفتح حساب ب100$ فأنا بصراحة ضد هذه الفكرة لأن خسارتهم حتمية ولكن أنصحك بالتعلم أولا والعمل على حساب ديمو لكسب الخبرات وفهم طريقة الشغل وبعدين فكر أنك تفتح حساب حقيقي وتعمل ايداع
وبالتوفيق للجميع