PDA

View Full Version : طرق الكسب غير المنطقى

Pages : [1] 2

painofhell
05-19-2012, 15:06
بسم الله الرحمن الرحيم

هل سمعت عن الطرق الغريبة فى حصد النقاط؟؟

مثلا واحد يقولك : أنا بفتح صفقة شراء على العملة الفلانية فى الساعة الفلانية بالتوقيت الفلانى..
بالهدف الفلانى...ودايما يتحقق... معرفش أزاى !!!!

أو مثلا واحد يقولك : أنا افتح صفقة على اليورو دولار عند بداية الأسبوع بهدف 5 نقاط..ودايما يتحقق الهدف !!!

وهذا ثالث : يفتح صفقة على اليورو ين مع بداية الفترة ال(....) بهدف بسيط ...ودايما الهدف يتحقق !!

وخذ عندك على هذا النسق ..

هذه الطرق معظمها أهدافه بسيطه..مالا يتعدى ال 10 نقاط على الأكثر..

ولكن..أذا جمعنا هذه الطرق..هل يمكن تحقيق 50 نقطة مضمونة أسبوعيا؟؟

ياريت الأخوة أصحاب طرق الكسب غير المنطقى يفيدونا..

وكل اللى عنده طريقة زى دى يكتبها ..

Hamad
05-19-2012, 15:52
خطف نقاط قليلة من السوق فى اى اتجاه كان و ذلك بعقود كبيرة نسبيا عن المعتاد لان نقاطها قليلةالسكالبينج سلاح ذو حدين فهو خطير للغاية فخطأ فى السكالبينج قد يؤدى الى زيارة غير متوقعة من عدو لدود هو المارجن كول
لكن من يتقن السكالبينج فانا اعتبره ملك السوق و بلا منازع

magic777
05-19-2012, 16:22
انا اسمع كثيرا عن هذه الطرق الغريبه للربح ولكني بصراحه لا اصدقها
لانها ليست مبنيه على اساس علمي او قاعده او تحليل يؤخد به
لذلك وان نجحت مره او مرتين ففي النهايه مصيرها الفشل
لانها بتكون عباره ضربات حظ فقط
من وجهه نظري النجاح الحقيقي هو الذي يكون مبني على اساس صحيح وقواعد عمل صحيحه حتى يستمر

mody2989
05-19-2012, 16:36
انا اعتقد ان هذه الطرق غريبة جدا ومعتقدش انها بتنجح بنسبة 100 % خلاص نعرف اي طريقة ربح منهم ونعمل عليها ورشة عمل في المنتدي ونحلل النتائج لو الطريقة مفيده وجيده نعرضها للاعضاء في المنتدي وكلنا نستفيد

Mohamed90
05-19-2012, 16:56
طبعا تبقى مثل هذه الطرق غريبة و لا تعتمد على اي تحليل او اساس او قاعدة
و يوجد كثير مثل هذه الاستراتجية مثل هاي او لو و يوجد كثير من الناس مهتمين بها

kingman
05-19-2012, 22:55
فى هذا السوق دائما موضايع قديمة وجديدة تتحدث عن طرق للكسب بتكون غير تقليدية ومبتكرة من فكر اصحابها فعلا مث فيه مواضيع تتحدث عن المتاجرة على شمعة الساعة كذا او الدخول مع بداية السوق عكس او مع اتجاه شمعة الأغلاق وهكذا وكل واحد بيحاول يجد طريقة خاصة به ا ليتعامل مع السوق ولن نقدر نحكم على كل طريقة الا اذا جربناها فترة كافية نستطيع بها ان نقيمها وكذلك عمل باك تيست جيد لها

mando
05-20-2012, 00:50
الحقيقة انا سمعت عن طرق رقمية لكن مش زى كده يعنى بيكون شمعه معينه فى اليوم
تبيع تحت اللو بى 10 او 15 نقطة وتشترى فوق الهاى بى 10 او 15 نقطة وفى طرق رقمية كتير لكن مش عارف مدى قوتها هل بتنجح ولالا

nader
05-20-2012, 02:09
شكرا على الموضوع في البداية
فعلا هذه الطريقة موجودة لكنها غير مضمونة واصحابها يتاجرون على زوج بعينه .اي زوج كيفما كان . ويراقبون ساعات نزوله او صعوده لمدة من الوقت لنقل مثلا يومان وبناءا على هذا فهم ينفدون اما امر بالشراء او البيع .
سبق لي شخصيا ان قمت بنفس التجربة على حساب ديمو بما انني مبتدئ في سوق الفوركس وقد حصلت على بعض النجاح لكن اعود لأقول ان هذه الطريقة ليست مضمونة
باعتقادي الشخصي هذه الطريقة مبنية على اساس العامل النفسي للمتاجرين بحيث ان الكل يتوقع صعود او نزول العملة المستهدفة وعليه يتم وضع أمر بيع او شراء

magic777
05-21-2012, 17:48
الحقيقة انا سمعت عن طرق رقمية لكن مش زى كده يعنى بيكون شمعه معينه فى اليوم
تبيع تحت اللو بى 10 او 15 نقطة وتشترى فوق الهاى بى 10 او 15 نقطة وفى طرق رقمية كتير لكن مش عارف مدى قوتها هل بتنجح ولالا

هذه طرق معروفه معتمده على نظريات المتاجره بالوقت فقط
خاصه اوقات دخول الفترات وخروجها
فهم بعتمدوا هنا على اتجاه السيوله في اوقات الأنتقال من فتره لفتره اخرى ويأخدون بعض النقاط اثناء الانتقال بين هذه الفترات

كريم
05-21-2012, 18:40
كلام مش منطقي خالص و ميتصدقش فلو كان في ترند هابط فحاجه غير مضمونه نهائيا و لا فيها شك انها هتخسر

و ربما تكسب بس اذا كسبت فتبقى 100 % بالحظ فلابد عدم الاستماع للمضاربين الذين يقولون كلام مثل هذا

فقد يخسروك راس مالك في لحظات بسبب هذه الغلطة تحديد الديفرجنس

kingman
05-21-2012, 19:26
شكرا على الموضوع في البداية
باعتقادي الشخصي هذه الطريقة مبنية على اساس العامل النفسي للمتاجرين بحيث ان الكل يتوقع صعود او نزول العملة المستهدفة وعليه يتم وضع أمر بيع او شراء
هو العامل النفسى موجود فى السوق بخصوص نفسية السوق فمثلا لو السوق هابط اكيد نفسية المتاجرين هتميل للهبوط اكثر من الصعود وهتكون صفقاتهم بيع وكثير بيحاول يستفيدوا من نفسية السوق فى المتاجرة الى جانب تحليله وكثير مانسمع عن مستويات نفسية للسعر ويمكن المصطلحات دى مش منتشرة فى السوق لكنى من المقتنعين بها فى السوق وبتلعب دور كبير فى شهية المخاطرة

ahmed
05-21-2012, 20:50
جميل جدا اخى ما تسعى عليه من تحقيق نقاط مضمونه فى هذا السوق الشرس
ولكن حقيقه هو من الصعب ضمان ذلك بل مستحيل ان تجد نقاط مضمونه ولكن من الممكن ان تجد نقاط اكثر فى الربح عن الخسار
اى ما اقصدة يجب وانت فى طريقك للمكسب ان تمر بالخسارة مرور الكرام

magic777
05-22-2012, 16:40
ولكن حقيقه هو من الصعب ضمان ذلك بل مستحيل ان تجد نقاط مضمونه ولكن من الممكن ان تجد نقاط اكثر فى الربح عن الخسار

بالضبط اخي مافيش حاجه مضمونه بنسبه 100%
بس لا اتفق معك في انه من الصعب ان تحصل على نقاط صغيره مضمونه وحتى لو مش يوميا
ولكن من رأي التحليل الجيد واختيار نقاط دخول جيده ودراستها قبل الدخول في الصفقه اكيد هتقدر تكسب منه حتى ولو 20 نقطه

kingman
05-22-2012, 22:13
بالضبط اخي مافيش حاجه مضمونه بنسبه 100%
بس لا اتفق معك في انه من الصعب ان تحصل على نقاط صغيره مضمونه وحتى لو مش يوميا
ولكن من رأي التحليل الجيد واختيار نقاط دخول جيده ودراستها قبل الدخول في الصفقه اكيد هتقدر تكسب منه حتى ولو 20 نقطه

وكتير يكون فرصة واحدة ناجحة خير من عشر صفقات ضايعين مابين الربح والخسارة او صفقة بمئات النقاط فممكن ان تدخل فرصة بعشرين نقطة بلوت معقول يحقق ربح 100 نقطة واكثر وترتاح من التداول الطويل او المتابعة المستمرة المهم ان الواحد يحدد هدفه وطريقة تداوله وبماذا سوف يقنع فكثيرين يحققوا ارباح كثيرة فى اليوم ولكن لايرضون ويستمرون وكثير بتبقى النتيجة ضياع الأرباح الذى حققها

ramid
05-22-2012, 22:46
اعتقد أن سوق العملات يصعب ضبطه ولو رياضيا فهو يتأثر بعوامل عديدة كلها تتحكم في هذا السوق صعودا ونزولا فما بالك بالتوقعات التي لا يمكن ان تتعدى مجرد ضربات حظ او مصادفات لاعلاقة لها بالمنطق وبواقع وسير سوق العملات

DZforex
05-23-2012, 00:13
لا الا لا لا لا تعتمد على ما يقال لك ممكن ي\ذب ممكن يخليك تجرب كي ياخذ منك
لا تتسرع في امور مثل هذه هذا السوق ليس للعب يجب قراءة الاخبار سياسية او اقتصادية كانت
كل صغيرة و كبيرة تعنيك

YesIcan
05-23-2012, 03:27
منذ بدأت بتعلم الفوركس تعلمت انه لا يمكنني الاتكاء على الحظ لاجني ارباح من هذا المجال
يجب ان تكون الواقعية في اقصى حلاتها عند التداول

magic777
05-23-2012, 16:29
وكتير يكون فرصة واحدة ناجحة خير من عشر صفقات ضايعين مابين الربح والخسارة او صفقة بمئات النقاط فممكن ان تدخل فرصة بعشرين نقطة بلوت معقول يحقق ربح 100 نقطة واكثر وترتاح من التداول الطويل او المتابعة المستمرة المهم ان الواحد يحدد هدفه وطريقة تداوله وبماذا سوف يقنع فكثيرين يحققوا ارباح كثيرة فى اليوم ولكن لايرضون ويستمرون وكثير بتبقى النتيجة ضياع الأرباح الذى حققها

بس لو عمل كده لازم يكون متأكد من الصفقه اللي هيدخلها باللوت الكبير ده
لان اي خطأ ممكن يعرضه لخساره كبيره وبدل ما يرتاح باقي الاسبوع مثلا يندم ويكتئب
انا عن نفسي لا افضل المخاطره مهما كانت ثقتي كبيره بالصفقه
وده اتعلمته من خسائر ومارجن كول اكتر من مره مش ببلاش

kingman
05-23-2012, 23:15
بس لو عمل كده لازم يكون متأكد من الصفقه اللي هيدخلها باللوت الكبير ده
لان اي خطأ ممكن يعرضه لخساره كبيره وبدل ما يرتاح باقي الاسبوع مثلا يندم ويكتئب
انا عن نفسي لا افضل المخاطره مهما كانت ثقتي كبيره بالصفقه
وده اتعلمته من خسائر ومارجن كول اكتر من مره مش ببلاش
انا هنا مقصدتش المخاطرة نهائى لا انا قصدى صفقة جدية يدخلها ويقتنع بربحها وتكون نسبة جيدة من راس المال افضل من خول صفقات عديدة والأعتماد على محصلة ربحهم بمعنى اذا كان المتاجر هيدخل بعشرة فى الميه من حسابه فيدخلهم فى صفقة قوية ويرضى بربحهم افضل من ان يقسم العشرة فى الميه على خمس صفقات مثلا

ahmed
05-23-2012, 23:36
انا هنا مقصدتش المخاطرة نهائى لا انا قصدى صفقة جدية يدخلها ويقتنع بربحها وتكون نسبة جيدة من راس المال افضل من خول صفقات عديدة والأعتماد على محصلة ربحهم بمعنى اذا كان المتاجر هيدخل بعشرة فى الميه من حسابه فيدخلهم فى صفقة قوية ويرضى بربحهم افضل من ان يقسم العشرة فى الميه على خمس صفقات مثلا

طبعا يا اخى هذا هو الافضل من دخول صفقات كتير والمحصله تكون غير مرضيه

بس الكلام دة محتاج فلتر قوى يفلتر الصفقات الخاسرة فى الاستراتيجيه بحيث يبقى الدخول قليل لكن مثمر فى النهايه
تحياتى

jans
05-24-2012, 16:20
ممكن الطريقة هذه تعتمد على الحظ و لا اعتقد بأن الحظ سوف يكون حليف لك دائماً

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 22:08
ده نوع من المتاجره

اسمه
hit and run

اضرب واجرى

انا عن نفسى لا افضله لانه فيه مخاطره

وطبعاً انتم عرفييين المخاطره بتودى لفين فى السوق

ولذلك ياغالى

خلى بالك واصبر على الهدف وخد صفقتك من مركز جيد وخلاااص

وابعد عن الوش ده

هذه هى وجهة نظرى

kingman
05-25-2012, 00:44
ده نوع من المتاجره

اسمه
hit and run

اضرب واجرى

ولذلك ياغالى

وابعد عن الوش ده

هذه هى وجهة نظرى

هى القاعدة دى بتبقى مفيدة جدا فى التعامل مع الأسكالبنج اخبط واجرى ههههه وده طبيعى بس طبعا على اساس صحيح سواء الأعتماد على استراتيجية او طريقة معينة تخطف كام نقطة بعيدا عن الأحداث والصفقات الطويلة لكن من غير اساس صحيح ههههه يبقى المتاجر هيتخبط على دماغه ويمكن يفقد الوعى فيها لأنها المخاطرة بتكون اعلى فى حجم اللوت فى الأسكالبنج

magic777
05-26-2012, 02:13
ده نوع من المتاجره

اسمه
hit and run

اضرب واجرى

ولذلك ياغالى

وابعد عن الوش ده

هذه هى وجهة نظرى

للأسف اخي محمد القاعده دي بالذات هيا اللي بتكسب دلوقتي
مش شرط تدخل بمخاطره عاليه في الاسكالبنج
لا ممكن تدخل بلوت مناسب وباهداف صغيره تضمن انها تتحقق بسرعه
بدلا ما تفضل تستنى الاهداف الكبيره انها تتحقق ويمكن متتحققش اصلا
ويبقى بكده ضيعت وقتك
وانا عن نفسي افضل الاهداف الصغيره المتراكمه عن انتظار الاهداف الكبيره

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 03:17
ياغالى فى بعض الاوقات السوق بيبقا ممل اه معاك فى النقطه دى
اننا ممكن ندخل اسكالبينج

لان السوق بيتحرك فى رنج ضيق اسكالبينج هنا روعه

konine
05-26-2012, 04:02
في حقيق هذه إستراتيجة تسمى سكلبغ و في أغلب تعتمد على كلاستكي و مأشرا فإذا رسمنا ترند فعندما يصل سعر إليه يرتد منه على أقل 5 نقاط

sunlight
05-26-2012, 20:42
الربح الغير منطقى دا دائما بتلاقيه على الديمو وبينجح لان الديمو غير الحقيقى ترى الناس تشتغل على الديمو وتقولك 30 نقطه او 40 نقطه وتيجى على الحقيقى وما ادراك ما الواقع بتلاقى الفشل لذلك لازم تحليل السوق جيدا قبل الخوض فى اى تجربه لتفادى الخساره والبكاء على اللبن المسكوب

DZforex
05-27-2012, 01:15
ساترك الديمو من اليوم فصاعد انا انتظر البونص حتى ابدا بالمتاجرة الحقيقية حتى و ان خسرت
فانا مقتنع باني لم اخسر شيء من جيبي

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 19:19
ساترك الديمو من اليوم فصاعد انا انتظر البونص حتى ابدا بالمتاجرة الحقيقية حتى و ان خسرت

ياعم تفائل خير

ان شاء الله هتكسب بس ضع كل كلمه من الاخوه اللى كتبوها فى المنتدى نصب اعينك

والتزم بادارة رأس المال واوعى تفتح وتغامر بعقود كثيرررره

وحده وحده هتلاقى نفسك فى مكسب مستمروالارباح تتضاعف

Noah
05-27-2012, 20:05
طرق الكسب فى الفوركس غير املنطفقى كلها طرق لا يمكن الاعتماد لعيها الا فى حالة العشوائية وهى طرق قد تنجح فى مرة وتخسر فى مرات اخرى كثيرة لذلك انا اعتقد انه من الافضل ان يتم الاعتماد على طريقة واحدة فقط وهى الربح الدائم بالاستراتيجيات البسطية

kingman
05-27-2012, 22:21
لا تترك الديمو ابدا فى هذه المرحلة واستفيد من اخطاء الكثيرين الحقيقى لن يهرب بعيدا حتى لاتخسر هذا السوق فحتى البونص هى اموال تستطيع ان تربح منها بشكل جيد فتعلم جيد واعتمد على طريقة جيدة حتى تستطيع ان تستفيد من تداولك على الحقيقيى ولاتضيع الاموال بسهولة او كمل مشوارك على الديمو وادخل فقط على البونص بالصفقات التى تراها قوية واستفيد منها

Mohamed90
05-28-2012, 13:22

نصيحة اخي احتفظ بالديمو حتى بعد التداول الحقيقي الديمو مهم لك متداول لتجربة الطرق التداول و يمكن المغامرة بكل ماتملك في الحقيقي يمكن ياثر عليك و التزم بادارة الحساب للاستمرارية التداول حتى بعد الخسارة الصفقات

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 12:05
مهماً وصلت للإحتراف

لا تترك الديمووووو

مهما وصلت فى هذا المجال

لان السوق كل يوم به جديد وعندما تريد ان تختبر اى شئ جديد سوف تذهب الى الحساب التجريبى

فالحقيقه لايمكن لاى شخص الاستغناء عن التجارب ودخول الحساب التجريبى

magic777
05-29-2012, 16:32

وايه المانع انك تجمع بين الاتنين الديمو وحساب البونص
بالعكس انا اعتقد انه هيكون ممتاز ليك في البدايه
انت عاوز تطبق استراتيجيه مثلا بتجربها الاول ديمو وبعدين حقيقي
انت مثلا عاوز تدخل صفقه بس شايف ان فرصتها ضعيفه في النجاح فبتعملها على الديمو وتشوف هل كنت صح ولا لا
وتقيم نفسك وتزيد ثقتك
اخي انا مازلت اتعامل مع الديمو مع الحساب الحقيقي ولن استغنى عنه

AhmedMagnifico
06-14-2012, 21:04
يا ريس انا سمعت عن حاجات كتيره كده
وغالباً بتكون حظ مش اكتر !!

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 21:08
يا ريس انا سمعت عن حاجات كتيره كده
وغالباً بتكون حظ مش اكتر !!

طالما الطريقه بتعتمد على الحظ

وليس على اساس علمى

ارميها ورا ضهرك ولا تنظر اليها

maklad94
06-14-2012, 22:56
اى طريقة تعتمد على الحظ او التنجيم والحاجات اللى زى دى كووولها لاتنتمى للفوركس ولا للكسب الحلال اللى بنتعب فيه زى بقية الناس لأنه مسألة الحظ حرام اصلا ولما نكسب منها فلوس يبقى فلوسها حرام برضو.

magic777
06-15-2012, 15:37
اى طريقة تعتمد على الحظ او التنجيم والحاجات اللى زى دى كووولها لاتنتمى للفوركس ولا للكسب الحلال اللى بنتعب فيه زى بقية الناس لأنه مسألة الحظ حرام اصلا ولما نكسب منها فلوس يبقى فلوسها حرام برضو.

اصلا لو انت كسبت مره فيها بتخسر قدامها عشر مرات والا كان محدش غلب وكلنا بقينا اغنياء من الحظ
باختصار لو عاوز تنجح على طول مش مره واحده او مرتين بالحظ اتعب واجتهد
علشان يكون ليك قاعده واساس قوي تنطلق منه الى القمه بنجاح

ana1990
06-15-2012, 15:41
وايه المانع انك تجمع بين الاتنين الديمو وحساب البونص
بالعكس انا اعتقد انه هيكون ممتاز ليك في البدايه
انت عاوز تطبق استراتيجيه مثلا بتجربها الاول ديمو وبعدين حقيقي
انت مثلا عاوز تدخل صفقه بس شايف ان فرصتها ضعيفه في النجاح فبتعملها على الديمو وتشوف هل كنت صح ولا لا
وتقيم نفسك وتزيد ثقتك
حقيقي الفكره اللي حضرتك قولتها عجبتني جدا انا كنت ناوي اترك الديمو بس بعد كلام حضرتك هخليه معايا و انا بتاجر بالحساب الحقيقي شكرا على الفغكره و يا ريت لو حضرتك تعمل موضوع فيه نصائح من الخبراء بحيث منقعش في الخطاء و شكرا مره اخرى

magic777
06-18-2012, 17:39
حقيقي الفكره اللي حضرتك قولتها عجبتني جدا انا كنت ناوي اترك الديمو بس بعد كلام حضرتك هخليه معايا و انا بتاجر بالحساب الحقيقي شكرا على الفغكره و يا ريت لو حضرتك تعمل موضوع فيه نصائح من الخبراء بحيث منقعش في الخطاء و شكرا مره اخرى

العفو اخي المهم انك تستفيد من نصائح ومن تجارب من سبقوك في المجال وتسأل دايما على اي حاجه انت
مش فاهمها علشان تتعلم ويكون الاساس اللي هتبني عليه خبرتك المستقبليه اساس صحيح
وتعتب في عمله وبعد كده الباقي هيكون اسهل ليك بأذن الله وبالتوفيق ليك ولينا جميعا يارب

sho
06-19-2012, 17:00
انا ارى ان هذة طريقة جيدة وانا افضلها فى التداول تحديد اهداف صغيرة يمكن تحقيقها بسهولة افضل من اهداف كبيرة غير مضمونة

AhmedMagnifico
06-19-2012, 21:24
مهماً وصلت للإحتراف

لا تترك الديمووووو

مهما وصلت فى هذا المجال

لان السوق كل يوم به جديد وعندما تريد ان تختبر اى شئ جديد سوف تذهب الى الحساب التجريبى

فالحقيقه لايمكن لاى شخص الاستغناء عن التجارب ودخول الحساب التجريبى
مظبوط فالديمو لا غنى عنه ابدا للمبتدئ والمحترف ايضاً
الجميع يجب ان يجرب عليه ويتعلم عليه :)

amrmorasamir
06-20-2012, 01:52
بسم الله الرحمن الرحيم

مثلا واحد يقولك : أنا بفتح صفقة شراء على العملة الفلانية فى الساعة الفلانية بالتوقيت الفلانى..

أو مثلا واحد يقولك : أنا افتح صفقة على اليورو دولار عند بداية الأسبوع بهدف 5 نقاط..ودايما يتحقق الهدف !!!

وهذا ثالث : يفتح صفقة على اليورو ين مع بداية الفترة ال(....) بهدف بسيط ...ودايما الهدف يتحقق !!

اه فعلا بصراحه بتحصل كتير ولما بسأل الناس دى بيقعد يقول كلام غريب وبكتشف فى الاخر انه هو اصلا مش فاهم الكلام اللى بيقوله هههههههه
بس اكيد الحاجات دى معتمده على الحظ بنسبه 90% واكتر كمان

kingman
06-20-2012, 03:19
اه فعلا بصراحه بتحصل كتير ولما بسأل الناس دى بيقعد يقول كلام غريب وبكتشف فى الاخر انه هو اصلا مش فاهم الكلام اللى بيقوله هههههههه
بس اكيد الحاجات دى معتمده على الحظ بنسبه 90% واكتر كمان
غالبا مش بيبقى حظ ولكن بيبقى من دراسة سلوك العملة ومثلا يلاحظ ان العملة لازم تعمل لو او هاى وزيقدر يستفيد من ذلك بربح بسيط جدا مثلا مع الأفتتاح هى بتبقى طرق غريبة لكن ممكن تحقيق منها الربح

mage
06-20-2012, 04:04
غالبا مش بيبقى حظ ولكن بيبقى من دراسة سلوك العملة ومثلا يلاحظ ان العملة لازم تعمل لو او هاى وزيقدر يستفيد من ذلك بربح بسيط جدا مثلا مع الأفتتاح هى بتبقى طرق غريبة لكن ممكن تحقيق منها الربح

اخى لا يوجد اى شئ اسمه حظ فى الفوركس وانا لا احب هذه الكلمة واشعر بالمهانة فى الفوركس لما حد يقول ان هذا السوق مبنى على الحظ واعتقد ان نسبة بكيرة جدا من المتاجرين حول العالم يعتمدون لعى التحليل الفنى وهذا دليل لعى ان الفوركس به دراسات وطرق كثيرة

eg100
06-20-2012, 21:49
اجل يمكن المصادفة الاول تاتى ويربح ولكن الخسارة لا ياتى فية مصادفة اذا كنت لا تحترس لخسارة سوف تاتى رغم حظك

انا اقول ليس لى الفوركس حظ ولكن الفوركس عمل يحتاج الى خبرة كبيرة وصبر وتطبيق النتائج والكثير

لا حظى فى الفوركس بدون عمل حتى لو ربح 100 مرة سوف يخسرة مرة واحد تعدى 100 مرة

بالتوفيق يارب

magic777
06-21-2012, 00:53

بس برده اخي كينج الاعتماد على الطريقه دي مش صح لانها بتعمد على المتاجره على حسب الاعتقاد
وممكن يعتقد ان لازم السعر يعمل هاي وتدخل شراء ويكون الهاي السابق مثلا كان هو الهاي بتاع الاسبوع ده مثلا
وبكده انت ممكن تدخل عكس الاتجاه من بدايته كمان وغالبا السعر بيعمل كده كتير وبيخدعنا

bousshimin
06-21-2012, 00:54
هده طريقة الإسكالبينج حيت تعتمد على نقط قليلة ولكنهم يتاجرون بعقود كبيرة ويجب أن تكون متاجر
محترف وتجارة بهده الطريقة ويعتمد على تحليل ولا يعتمد على صدف

zikooo014
06-23-2012, 13:20
في ناس كتير بتكسب ب 100 نقطه يوميا علي الاقل
بس دول بيعتمدو علي المضاعافات و بيمشو علي تحليل رقمي لسوق و بيشتغلو علي اكتر من عمله عشان كده هتلاقيهم بيحققو نقاط كتير
انت اتعلم استراتيجيه واحده لحد ما تتمكن منها و اتعم غيرها و اشتغل بيهم كلهم او ادمجهم في بعضهم و هتجيب نتايج مرضيه معاك

konine
06-23-2012, 13:47
السلام عليكم هده طرق تسمى بالسكالبينج أي خطف نقاط في أي تجاه كان.
و سكالبينج يكون ممتع في الفترة اسيا و بأهداف صغير من 2 إلى 15 نقط
الله كريم

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:52
السلام عليكم هده طرق تسمى بالسكالبينج أي خطف نقاط في أي تجاه كان.
و سكالبينج يكون ممتع في الفترة اسيا و بأهداف صغير من 2 إلى 15 نقط
الله كريم

الفتره الاسيويه دى رائعه بجد

احلى مكسب فيها وشغل ممتاز فى الفتره دى بالاخص

yassoo011
06-23-2012, 15:53
في بعض الاحيان تتفعلهذه الارباح
وذلك بفتح عقد قبل اعلاق السوق يوم الجمعة بدقائق مع التوقع الكبير
او شبه التأكد من اتجاه السوق وقت الفتح فتكون فجوه سعريه تحقق هدفه فيه ناس بتعمل كده ولكنه خطر لو عكس السوق
ولكن يمكن تجنب ذلك بستوب لوست

kingman
06-23-2012, 16:01

هى فترة جيدة للأسكالبنج لكن فيها عيب بيخلنى ابتعد عنها لما ادخل صفقة والسعر رخامة يبعد بنقاط قليلة عن نقطة الدخول قبل ضرب الهدف هههههه وقعد معاها ساعات عشان اغلق الصفقة ةالسعر يبقى مات خلاص بيعصبنى

KOGI
06-25-2012, 06:19
طبعا تبقى مثل هذه الطرق غريبة جدااا و لا تعتمد على اي تحليل او اساس او قاعدة

nrgslawi
06-25-2012, 06:29
انا لا احب العمل بمثل هذه الطريقة من المتاجرة ولا احب المتاجرة بمبدا الحظ
لان الحظ فيه نوع من المقامرة

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 14:39
فيه طرق كثيره غير منطقيه مبنيه على الحظ والوهم انا لاافضل هذه الطرق

انا اعمل على طريقه مثاليه مبنيه على اساس وليست مبنيه على الوهم

safiforex
06-25-2012, 15:58
هى فترة جيدة للأسكالبنج لكن فيها عيب بيخلنى ابتعد عنها لما ادخل صفقة والسعر رخامة يبعد بنقاط قليلة عن نقطة الدخول قبل ضرب الهدف هههههه وقعد معاها ساعات عشان اغلق الصفقة ةالسعر يبقى مات خلاص بيعصبنى

ههههههه ، هذا يحصل كثير اخي الكريم ، لكن انا اقول لك لكي لا تقع في مثل هذه الاشياء
حاول ان تبتعد عن الدخول في اخر ربع ساعة من الشمعة الساعة ، و بالتوفيق ان شاء الله

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 07:25
انا سمعت عنها كتير
بس لحد دلؤتى مش مصدها لانى مش وصلت
للاساس اللى اتعملت عليه

derfcase
07-06-2012, 13:15
بسم الله الرحمن الرحيم

حقيقة اخي الكريم انني حتي اذا سمعت ذلك فاني لن اصدقه
لان الامر نسبي بحت - فقد يكون من يقول لك صادق انها حدثت معه مرة او مرتين
و لكن من المستحيل ان يكون ما يقول يحدث معه الي الابد

تامر
07-06-2012, 14:31
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا اعتقد ان هذه الطرق غريبة جدا و لا أعتقد انها تنجح بنسبة 100 % و غير مضمونة و تعتمد على الحد فقط

shady hamza
07-06-2012, 14:39
هذه الطريقة موجودة لكنها غير مضمونة واصحابها يتاجرون على زوج بعينه .اي زوج كيفما كان . ويراقبون ساعات نزوله او صعوده لمدة من الوقت لنقل مثلا يومان وبناءا على هذا فهم ينفدون اما امر بالشراء او البيع .
سبق لي شخصيا ان قمت بنفس التجربة على حساب ديمو بما انني مبتدئ في سوق الفوركس وقد حصلت على بعض النجاح لكن اعود لأقول ان هذه الطريقة ليست مضمونة

thestarboy
07-06-2012, 15:19
الطرق دي انا مش سمعت عنها قبل كده بس اعتقد لو ده بيحصل هيكون دخ بشكل مؤقت يعني مش علطول
لان ده مش هيكون مبني علي تحليل سليم ومش هيستمر وهيخسر في اي وقت
عشان كده لازم يتعلم الاول ومش يعتمد علي الحظ

magic777
07-07-2012, 01:58

دي للمتفرغين اللي عندهم طوله بال ويقدروا يسهروا مع صفقاتهم للصبح ويستحملوا ملل التذبذب ده
علشان يحققوا الربح اللي هما عاوزينه وده صعب كتير لمن وراه دراسه او عمل ميداني الصبح انه يشتغل بالطريقه دي

osama00971
07-09-2012, 14:17
سمعت كتير ودائما لا اصدق ولكن لكثرة ما سمعته من هذا النوع
بدأت اصدق في الفترة الاخيرة

abaragh
07-09-2012, 16:06
فيها خطورة ومغامرة وتعتمد على الحظ ولو عاكسك السعر ستخسر ضعف تلك الخمس نقاط

ymn30
07-09-2012, 16:08
فيها خطورة ومغامرة وتعتمد على الحظ ولو عاكسك السعر ستخسر ضعف تلك الخمس نقاط

نعم اخى فان المغامرة بتكون كبيرةو الخسارة بتكون ضعف المكسب

sabre
07-09-2012, 16:16
هوا اغلب هذة الطرق كلها بتكون معتمدة على طرق معادلات للدعوم والمقاومات
ومناطق اغلاق الاسعار من هذة الدعوم والمقاومات

abdallah elbaz
07-09-2012, 18:29
لا طبعا ومين يصدق الكلام ده غير مقنع بصراحه
لان على حسب علمي انك لو حققت ارباح هتكون حظ وامر نادر
خلينا فى المضمون واللى نعرفه

ehab
07-09-2012, 22:55
مهمه جدا فى التعامل مع الأسكالبنج اخطف واقلب
وده طبيعى بس طبعا على اساس صحيح سواء الأعتماد على استراتيجية

mido95
07-09-2012, 23:06
اعتقد ان هذة الطرق تعتمد على الحظ
او انها تعتمد على ان المتاجر بيدخل بمبلغ كبير بحدف الحصول على نقط قليلة فيكون الربح كبير
لكنها ستحتاج اولا الى استراتيجية و تفكير قبل البدأ

magic777
07-10-2012, 03:23
هذه الطريقة موجودة لكنها غير مضمونة واصحابها يتاجرون على زوج بعينه .اي زوج كيفما كان . ويراقبون ساعات نزوله او صعوده لمدة من الوقت لنقل مثلا يومان وبناءا على هذا فهم ينفدون اما امر بالشراء او البيع .

ازاي يعني يراقبوا حركته يومين وبعد كده يحفظوها ويتاجروا عليها بعد كده صعب اوي طبعا
لان الحركه بتتغير يوميا ومهما راقبت وحفظت مش هتلاقي الحركه نفسها اليوم اللي بعده والا ماكنش حد غلب اساسا
مافيش بديل عن التعلم والاجتهاد اخي وكل الطرق الغريبه دي مصيرها الفشل في النهايه

SlaiteR
07-18-2012, 12:04
اخي هذه الطريقة رائعة ولكن لا اعتمد عليها

ولا انصح بها لأنها سلاح ذو حدين

تحتاج لدراسة

BiG MoNeY
07-18-2012, 12:09
اخي السكالبينج هو اخطر حاجة في الفوركس لكن اعدك اخي ان تعلمته فتصبح اهم فوركساوي في الدنيا ويمكن ان تحقق مبالغ اكبر من ما تحقق في العادة وان شاء الله انا الان احاول تعلمه اكتر واطبقه على حساب ديمو ان شاء الله وعندما تصبح عندي خبرة كافية في التعامل معاه راح اطبقه في حسابات حقيقية موفق اخي وشكرا على الطررح المميز

realyone
07-18-2012, 13:25
بسم الله الرحمن الرحيم

سمعت عن هذه الطرق ولكن اعتقد انها طرق رقميه بحته يعني معادلات حسابيه من الهاي واللو والأفتتاح والأقفال لكي يخرج لنا بنتيجة وهذا النتيجه يكون نقطة دخول على ماأظن

dodovedo
07-18-2012, 14:53
اخى الكريم
النقط دى بتكون اسكالبينج
وبتكون خطيره جدا جدا جدا
تقبل مرورى

Aker001
07-18-2012, 14:56
الطريقة موجودة لكنها غير مضمونة واصحابها يتاجرون على زوج بعينه .اي زوج كيفما كان . ويراقبون ساعات نزوله او صعوده لمدة من الوقت لنقل مثلا يومان وبناءا على هذا فهم ينفدون اما امر بالشراء او البيع .

osama00971
07-18-2012, 15:25
بصراحة اما بسمع الطرق دي
بعتقد اني لا افقه شيء في الفوركس
ولا اجيد التجارة

hesham1046
07-18-2012, 16:03
الربح الغير منطقى دا دائما بتلاقيه على الديمو وبينجح لان الديمو غير الحقيقى ترى الناس تشتغل على الديمو وتقولك 30 نقطه او 40 نقطه وتيجى على الحقيقى وما ادراك ما الواقع بتلاقى الفشل لذلك لازم تحليل السوق جيدا قبل الخوض فى اى تجربه لتفادى الخساره والبكاء على اللبن المسكوب

derfcase
07-18-2012, 19:53

احترم وجهك نظرك اخي الكريم
hesham1046
و لكن اذا كان الديمو غير حقيقي و غير مرتبط بالسوق
فكيف تكون حركة ازواج العملات في منصة الديمو هي نفسها نفس حركة السعر علي منصة الحساب الحقيقي ؟

hesham1046
07-18-2012, 22:24
هى القاعدة دى بتبقى مفيدة جدا فى التعامل مع الأسكالبنج اخبط واجرى ههههه وده طبيعى بس طبعا على اساس صحيح سواء الأعتماد على استراتيجية او طريقة معينة تخطف كام نقطة بعيدا عن الأحداث والصفقات الطويلة لكن من غير اساس صحيح ههههه يبقى المتاجر هيتخبط على دماغه ويمكن يفقد الوعى فيها لأنها المخاطرة بتكون اعلى فى حجم اللوت فى الأسكالبنج

msh4egy
07-18-2012, 22:39

mohamed yossef
07-20-2012, 22:48
انا اسمع عن ذلك ايضا ولكن لا اقتنع بها
انا بعتمد فقط على التحليل الفنى ولا ادخل صفقة بدون التحليل الفنى

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 22:54
لا طبعا يا اخى دا اسمه قمار وياما يصيب يا يخيب وطبعا مايتسماش علم ولا غيرهمافيش افضل من التحليل الفنى والاخبارى طبعا

khaled zizo
07-24-2012, 19:54
مفيدة جدا فى التعامل مع الأسكالبنج اخبط واجرى ههههه وده طبيعى بس طبعا على اساس صحيح سواء الأعتماد على استراتيجية او طريقة معينة تخطف كام نقطة بعيدا عن الأحداث والصفقات الطويلة لكن من غير اساس صحيح ههههه يبقى المتاجر هيتخبط على دماغه ويمكن يفقد الوعى فيها لأنها المخاطرة بتكون اعلى فى حجم اللوت وفى الفوركس غير املنطفقى كلها طرق لا يمكن الاعتماد لعيها الا فى حالة العشوائية وهى طرق قد تنجح فى مرة وتخسر فى مرات اخرى كثيرة لذلك انا اعتقد انه من الافضل ان يتم الاعتماد على طريقة واحدة فقط وهى الربح الدائم بالاستراتيجيات البسطية وحده وحده هتلاقى نفسك فى مكسب مستمروالارباح تتضاعف

apolo
07-24-2012, 20:30
بسم الله الرحمن الرحيم

... هناك استراتيجيات يمكنها تحقيق مثل هذه الاهداف اذا ماحترمت

يحدث وتصدق مرة أو مرتين لكن ليس دائما

master_egypt
07-26-2012, 01:34
فى ناس كتير جدا شغاله فى الفوركس على البونصات فقط ولا تدفع اى مليم من مالها الخاص بالرغم من انها سحب ارباح وداقت طعم الربح ولو مفيش بونصات ميشتغلووش انا مش عارف اكون كده ابدا

mena
07-26-2012, 14:01
وليه منتعلمش ونستفيد من الكسب المنطقى الذ يكون له اساس حتى نستطيع ان ننجح باستمرار

yassoo011
07-26-2012, 14:30
والله اخي هناك بعض الاوقات تكون الحركة
شبه مؤكدة مثل لحظة افتتاح السوق فتكون هناك اهداف 10
تجاه نقاط غالبا ما تتحقق على عملات معينه يكون الاتجاه متوقع عند اغلاق السوق

master_egypt
07-26-2012, 16:06
اليوم هو الكسب الغير منطقى فعلا لصناع وكبار السوق انهم يحركوا الاسعار بالطريقه دى احنا مش فى الاعتبار نهائى ليه كده دا اغلب شركات الفوركس شغاله علينا احنا مش عليهم

medmedooo
07-26-2012, 19:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

MixMax
07-26-2012, 19:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع الطيب صراحة لقد استفدت من هذا المنتدى بصفة عامة ومن اعضائه الذين يخطون باقلام حبرها حبر ذهبية بصفة خاصة
بارك الله فيك على الافادة الف شكر
تقبل تحياتي سلام

zeina
07-31-2012, 17:12
طريقة الاسكالبينج او خطف النقاط هى طريقة جيدة وتحقق اهدافها دائما وهى تكون عن طريق تحديد اهداف صغيرة والوصول اليها بيكون سهل وانا افضل هذة الطريقة واعتبرها جيدة وخاصة لمبتدئ مثلى

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 17:55
طريقة الاسكالبينج او خطف النقاط هى طريقة جيدة وتحقق اهدافها دائما وهى تكون عن طريق تحديد اهداف صغيرة والوصول اليها بيكون سهل وانا افضل هذة الطريقة واعتبرها جيدة وخاصة لمبتدئ مثلى

بس اهم شئ تختار تشتغل اسكالبينج فى توقيت مناسب لانك ممكن تيجى تشتغل اسكالبينج بلوت وقت خبر مثلاً يمرجن الحساب معاك على طول

وحصلت كتير معايا

spectra4
08-03-2012, 16:13
انا معلوماتى محدودة عن هذه الطرق ولككن الذى اعلمه ان
هذه الطرق معظمها أهدافه بسيطه..مالا يتعدى ال 10 نقاط على الأكثر

noureen
08-03-2012, 16:19
نعم بالتاكيد سمعت و هذه التفقات تكون نتيجه تحليل مميز و غالبا تكون صادقه
و لكن هذا لا يمنع من خطاءها فى بعض الاحيان و اى شخص يتسطتيع التحليل بطريقه صحيحه يستطيع استخراج هذه الثفقات

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 17:30
نعم بالتاكيد سمعت و هذه التفقات تكون نتيجه تحليل مميز و غالبا تكون صادقه
و لكن هذا لا يمنع من خطاءها فى بعض الاحيان و اى شخص يتسطتيع التحليل بطريقه صحيحه يستطيع استخراج هذه الثفقات

اكيد المحلل الناجح هو الذى يبدع على الشارت ويبتكر طرق جديده

kingman
08-03-2012, 17:37
بس اهم شئ تختار تشتغل اسكالبينج فى توقيت مناسب لانك ممكن تيجى تشتغل اسكالبينج بلوت وقت خبر مثلاً يمرجن الحساب معاك على طول

وحصلت كتير معايا
الأسكالبينج اكيد خطر جدا ولازم اى حد يعتمد عليه فى المتاجرة يبقى عنده طريقة متاجرة متكاملة بحيث يبقى عارف يتعالم مع السوق فى كل الظروف خصوصا لو السعر انعكس عليه

webtech
08-03-2012, 17:43
يااه الكثير من هذه الطرق موجودة المهم هو الا يثق احد الا بمن هو محترف و بالاثباتات و ليحذر النصابة

Eng PTC
08-04-2012, 12:06
اي حاجة مش مبنيه على دراسة ومنطق استحالة افكر فيها
اخي مش معقوله يجيني واحد يقول انا كل يوم ثلثاء الساعة 9 وربع افتح صفقة شراء يورو دولار
وبطع بربح 5 نقاط

الكلام ده مش منطقي ومستحيل

thehulk3
08-04-2012, 14:10
هناك مقولة جبارة
الاسكالبينج هو المارد الذي يركع أمامه الفوركس
ولكني صراحة لا أستخدم الاسكالبينج لأنه خطر للغاية
تسرع بسيط أو خطأ واحد قد يودي بالحساب

ولكن من يجيد استخدامه
يبقى شرخت يا معلم

ameer
08-04-2012, 14:14
اخي هذا الشي سهل وبالنسبة لي ما اريد اكلك طريقة اخشى ان تفشل واكون السبب في ضياعك المال بس هناك طريقة اسمها السكالبينج جرب هاي الطريقة للربح القليل وانشاء الله خير

moneymachine5
08-04-2012, 15:01
والله لازم تحديد طريقة للعمل ودراسة الصفقة قبل الفتح لان المخاطرة تاتي بمكسب وخسارة ليست مكسب فقط

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 15:31
فيه طرق رقميه باستخدام الاوامر المعلقه

حاول تجرب وتشوف الطرق دى ياغالى

وربنا يقدملك مافيه الخير

HOUSAMMI
08-04-2012, 17:08
ماتخفش الناس الى بتعمل كدة

مش هتشوفهم بالسوق قريب

تحقيق المكاسب غير المخطط الها يعقبه خسائر فادحة

midomelad10
08-04-2012, 19:12
على حد عملى ان هذه الطرق غير مضمونة بالمرة
وان كل من ربح بهذه الطرق يعتمد كل الاعتماد على الحظ

midopeace
08-04-2012, 21:14
طريقة ربح منهم ونعمل عليها ورشة عمل في المنتدي ونحلل النتائج لو الطريقة مفيده وجيده نعرضها للاعضاء في المنتدي وكلنا نستفيد

kingman
08-04-2012, 23:50
اخي هذا الشي سهل وبالنسبة لي ما اريد اكلك طريقة اخشى ان تفشل واكون السبب في ضياعك المال بس هناك طريقة اسمها السكالبينج جرب هاي الطريقة للربح القليل وانشاء الله خير هو الأسكالبنج احدى الطرق الجيدة التى تتعامل مع السوق وتحقق نجاح لكن اكيد لها شروط ومن ضمنها ان يكون المتاجر قادر على اجادتها ويمتلك استراتيجية او طريقة متاجرة جيدة ويلتزم بها

mokhtar26
08-05-2012, 01:56
السلام عليكم
شوف اخي كل الطرق تجعلك رابحا في هذا السوق و خاصة استراتيجيات البريك اوت او استراتيجية شمعة الافتتاح او استراتيجية الشمعة الساعة العاشرة او الثانية بعد الزوال او غيرها من الاستراتيجيات الرقمية المشكل انها كلها تربح ان داومت عليها

marou49
08-05-2012, 04:42

lzw41188@gmail.com
08-05-2012, 05:51
هذا النوع من الصفقات أخي يؤدي إلى مشاكل أخي لقد جربته من قبل وكانت الكارثة
الفوركس علم إما أن تتقنه أو تتركه

smed smox
08-08-2012, 20:34
و يوجد كثير مثل هذه الاستراتجية مثل هاي او لو و يوجد كثير من الناس مهتمين بها merci

The soul slayer
08-08-2012, 21:40
هذا غير معقوق وأيضا لو كان يتحقق فهذا أشبه بالقمار
وطبعا حكم الإسلام واضح من القمار ولا ينفع التداول عبره

ahrou
08-09-2012, 04:43
هذه الخطط لا تتحق دائما نسبة نجاحها جد ضئيلة لا أنصحك بها يا أخي

marocain_forex
08-09-2012, 05:06
لا اصدق

هل يعقل بالساعه ...؟

ممكن حظ اخي

سلمت

meeco
08-09-2012, 05:22
نتمنى ان من يعرف اى معلومات عن هده الطريقة يكتبها فى المنتدى
لانه من الواضح ان المكسب يعتمد على استراتيجية ثابتة

mahyfxxx
08-09-2012, 15:20
اهم شى انك متخاطرش براس المال فمثلا ممكن تدخل 10 فى المائة من راس المال وتقوم بتنوع العقود على اكثر من زوج حسب نسبة راس المال وان تتاجر فى الازواج قليلة الحركة وخصوصا للمبتدئين

magic777
08-11-2012, 00:55
اهم شى انك متخاطرش براس المال فمثلا ممكن تدخل 10 فى المائة من راس المال وتقوم بتنوع العقود على اكثر من زوج حسب نسبة راس المال وان تتاجر فى الازواج قليلة الحركة وخصوصا للمبتدئين

بالضبط كده دي انسب طريقه هنا للعمل في السوق ده ومش بس للمبتدأين ده لاي تاجر عاوز ينجح في السوق ده
ويكمل فيه لان اي طريقه بها مخاطره وحتى لو كسب منها مره ولا اتنين بتكون دايما النهايه خساره المكاسب دي
وكمان راس المال

master_egypt
08-11-2012, 01:08
فى ناس كتير فى الفوركس بتعتمد على البونص فقط فى التداول مش عارف اذا كان دى فعلا تجاره ام لا لان اى حد مش هيخاف على تداول بالبونص زى ما يكون شغال بماله الحقيقى وفى ناس كتير بتعمل مكاسب كبيره جدا من البونص

roukhou
08-11-2012, 08:05
موضوع مفيد أستاذنا
جزاك الله خيرا مشكور على هذا الجهد الجبار

معلومات صراحة أفادتني كثييير
ننتظر الجديد
و جزاك الله الفردوس الأعلى

hend
08-11-2012, 23:29
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

elgohary
08-13-2012, 05:33
يا اخي الكريم لكل شخص استراتيجيه في التداول فمستحيل تكون تاجر و لا تعرف شي عن التحليل الفني فلازم تعرف تحلل الشارت قبل البدأ لتحديد نقطه دخولك الثفقة

محب الصحابه
08-13-2012, 05:56
لكل مضارب استراجيتيه ولذلك الربح مختلف واشكرك من الاعماق علي الموضوع والمعلومات التى اذا اتبعها شخص لايدري فسوف يصير من كبراء المستثمرين

izalid
08-13-2012, 06:16
طبعا هده الافكار يتبعها المبتدئين و يمكن تنحج معه اسبوع و تخسر معه اسبوعين هى محرد صدفة الفوركس يعتمد على التحليل

و الاستراتيجية جيدة و الالتزام بها

aminewactop
08-24-2012, 14:50
فعلا هذه الطريقة موجودة لكنها غير مضمونة واصحابها يتاجرون على زوج بعينه .اي زوج كيفما كان . ويراقبون ساعات نزوله او صعوده لمدة من الوقت لنقل مثلا يومان وبناءا على هذا فهم ينفدون اما امر بالشراء او البيع .

hesham itch
08-31-2012, 16:35
اعتقد ان كل متاجر له طريقة ثابت عليها وبعد فترة لا يتقبل اى فكرة اخرى
فيطلق عليها فكرة غريبة ا مستحيلة على الرغم من كونها عادية وسهلة

thunderfot
08-31-2012, 17:50
هذه الطرق أقرب الى التنجيم
وتعتمد على حركة سريعة عاليه وتغلق الصفقات وتختلف عن الاسكالبينج

mohamed alalfy
09-09-2012, 18:13
السلام عليكم
طريقه الكسب غير المنطقى هى
التخول فى صفقات على سوق الفوركس
ولكن دون دراسه للسوق دراسه جيده
وشكر اله سعيكم

pop00000089
09-09-2012, 21:15
انا من رايى ان هذه الطرق وان كانت تؤدى فى بعض المرات
الى غايتها فان مصيرها الفشل لانها غير مبنية على اساس علمى

bisouti
09-09-2012, 21:25
اضم صوتي الى صوت الماجيك لانه هده الصفقات عباره عن ضربات حظ فقط وضربات صدقه فمش معناها انه صاحبها رى اسسبح مره فسيربح دائما لانها ليست مبنية على اسس قويه

themystery
09-09-2012, 21:58
صديقي و ان كانت عن طريق الصدفه تنجح
فهي غير علميه بالمره
يعني من الأخر بنعتمد علي الحظ او الصدفه كما انها
غير مضمونه

mohamed alalfy
09-23-2012, 18:29
السلام عليكم
للاسف لا استطيع ان افيدك فى هذا
الموضوع حيث لا افهم
ماذا تريد ان تعرف
وشكر الله سعيكم

simo512
09-26-2012, 03:24
و يوجد كثير مثل هذه الاستراتجية مثل هاي او لو و يوجد كثير من الناس مهتمين بها

abd123
10-17-2012, 02:05
السلام عليكم و رحمة الله
وجزاك الله خير اخي
وجعله في ميزان حسناتك
مشكور اخي على هذه المعلومة الرائعة . والى الامام وبالتوفيق

ptczalat
10-19-2012, 01:36
كل طريقة للربح او استراتيجية علشان تحقق الهدف منها لابد ان تكون مدروسة
ومجربة من قبل اما الي انت بتقوله فدة اسمه الربح العشوائي او المتاجرة العشوائية
ممكن تنجح مرة او اتنين لكن ما ينفعش تكون اساس للتداول

mohamed amin
10-19-2012, 02:23
لا افهم جيدا معنى السوال اتمنى التوضيح ولكن اعتقد ان المكسب
يكون غير شرعى عندما تبدا وتتاجر فى السلع مثل تجارة الذهب والبترول السلع

blackknight
10-19-2012, 05:30
انا اول مره اسمع بالمواضيع دى انا فى المجال بقالى فتره ومعايا ناس كتير محدش فينا وصل للنقطه دى
متهيالى دى كده بتعتمد بنسبه كبيره على الحظ او نوع من انواع المتاجره باسلوب الاسكالبينج او بمعنى اصح بيخطف النقط ويجرى مهما كان حجمها

forex.masr
10-19-2012, 13:07
والله يا اخى الكريم مش لازم على فكره انك تفتح صفقه فى الميعاد الفولانى
ولا اى حاجه من دى وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع

lovemoon
10-19-2012, 13:25
بسم الله الرحمن الرحيم

هل تقصد اخي الكريم
التحليل الرقمي ؟؟؟؟
و لا نوع معين من التحليلات الفنية

ahmed sleem
10-26-2012, 02:38
السلام عليكم ورحمه وبركاته
لم اسمع عن هذا مالموضوع من قبل ولكن استفدت من ردود الاعضاء مشاء الله
شكرا لكم جزيلا

hokingg
10-28-2012, 15:00
السلام عليكم
اخي الكريم المسسالة تبقى مسالة خبرة ادا و ممارسة على مر الزمن
اخي ادا كان التاجر محترفا يمكن له ان يحقق اكثر من 10 نقااط

haytham_mhmd
10-28-2012, 15:44
طريقه خطيرة وتحتاج لاحد عنده خبره وداريه
والاهم يكون عنده اعصاب قويه تتحمل الصدمات
اذا كسب مرات ممكن في مره سخسر اضعاف الي كسبه
ربنا يسستر

mitorh
11-15-2012, 20:46
السلام عليكم اولا هناك نوعان من المتاجرة مباشرة و بالتحليل و المؤشرات و ثانيا غير مباشر اي رقمي اي وضع نقاط دخول حسب شروط معينة افتتاح معين وصول السعر الى مسافة معينة او شمعة ساعة معينة و غيرها و انا لا اؤيد النوع الثاني و افضل التحليل و المؤشرات و السكالبينغ

Diab.forex
11-16-2012, 18:37
نعم انا جربت هذه الطرق فى المكسب واستغل نقط صغيرة فى السوق ومثلا تحرك 5 نقط ولكن بحجم كبير واحصل على اموال بسيطة ولكن عند تكرار هذه العملية تحقق ربح
ولكن الطريقة غير مضمونة دائما وانا فعلا خسرت منها لان خسارة صفقة واحدة تساوى مكسب 3 او 4 صفقات

فتحية55555
11-16-2012, 21:17
والله يا اخى اتا بسمع كتير عن هذه الطرق غير المنطقى عند بعض التاس ولكن المنطق هو

النظر للمعرفة والخبرة الجيدة للمتاجرة الصحيحة ولايصح الا الصحيح ان شاء الله

sayed taha
11-16-2012, 21:42
اخى الكريم
الفوركس هو علم مبنى على الاحتمالات بمعنى دراسة سلوك السعر فى الفترة السابقة للتنبا باتجاهه الحالى و لا يوجد فى الفوركس شىء 100% لان حركة السعر يشارك فيها الملايين حول العالم ولكن توجد بعض الملاحظات على السلوك السعرى و اللتى تتعلق بمبادىء الفوركس من دعوم ومقاومات و ترندات وفيبوناتشى و نمازج سعرية وهذة هى ادوات المتاجرين حول العالم فتجدان السعر يحترم هذة الادوات لان من يشارك فى تكوين حركة السعر يتاجر عليها و ما ذكرتة هو احد نمازج المتاجرة

youssef1025
11-16-2012, 21:59
لا أخي بالفعل هده طريقة غير فعالة بثاثا في بعض الأحيان يعكس السعر و لا يعود لنقطة الافتتاح أو يفتح على فجوة لا يسدها السوق إلا بعد مدة غير محددة بالتحليل الفني فهدا السوق لا يعترف إلا بالتحليل الأساسي و الفني أما الأشياء الأخرى فلا مجال لها.

ibrahiem2012
11-17-2012, 15:35
فعلا ان سمعت عن الحاجات دي قبل كده مثل ادخل علي شمعه الساعه 6 الصبح كل يوم وهدفك 20 نقطه
واخر لا شمعه الساعه اربعه وانا شايف ان كل الكلام ده ليس له اساس من الصحه بل هو يعتبر دخول عشوائي

kingmos4
11-17-2012, 16:11
بصراحة انا معرفش هذه الطرق ربما تكون طرق حديثة
ولكن الافضل من وجهة نظرى هو دراسة وتحليل الصفقة جيدا حتى ولو كانت نقاط قليلة
فكل ماكانت الصفقة مدروسة جيدا كانت النتائج افضل واقرب الى تحقيق الهدف

azifek
11-25-2012, 23:53
أخي الكريم
هناك الكثير ممن لديه طرق معينة لحصد نقاط تكون تقريبا مضمونة دائما
و لكن للأسف لا نرى أن الكل ينشر طريقته و الأغلبية تحتفظ بها لنفسها

أمير الحياة
11-29-2012, 14:35
أخي الحبيب نصيحه وضعها في اذنك احذر من الانسياق وراء الشائعات والتوصيات الجوفاء التي لا يدعمها خبر أو تحليل مقنع

radoinehajhouji
11-30-2012, 01:23
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

tohamy
12-21-2012, 20:50
بسم الله الرحمن الرحيم

لا يوجد مثل ذلك واذا حدث يبقى مجرد خط لا قلل ولا زائد وليس الفوركس وتجارة العملات مثل ذلك
يجب اتقان التحليل وحركة السوق
اما غير ذلك هذا مجرد خط
لم اجربة ولكن سوف اجربة اى طريقة عشوائية ع الديمو :d

derar
02-12-2013, 09:19
صباح الخير
ما فيش حاجة بالفوركس
مية المية لذلك الافضل
تصنع صفقتك حسب قناعتك
وخبرتك

ahlam gomaa
02-12-2013, 10:30
السلام عليكم
انا راي ان الربح لا ياتي بالصدفه وانما ياتي بالتخطيط الجيد وتحديد استراتيجيه
بالتوفيق للجميع

buxgaineregy
02-12-2013, 12:57
اولا مفيش حاجة اسمها طريقة منطقية و اخرى غير منطقية
كل شخص وله استراتيجية انا شخصيا ابد التداول 2 ليلا وابدا
باهداف لا تتعدى 5 نقاط على صفقات بالسنت حتى الساعة 5 الفجر تقريبا ومن الساعة 2 ظهرا حتى 6 المغرب
صفقات بهدف 10 نقاط وكل ده على اليورو دولار ومن 6 لحد منام بتفرج على التلفزيون

haitham
02-12-2013, 13:38
الله اعلم بس اعتقد انه يجب ان يكون هناك اساس للمتاجرة وخطة موضوعه وطريقه واستراتيجيه فقد يكون نجاح هذه الطرق نتيجه لضربه حظ قد لاتستمر

Earner
02-12-2013, 13:46
دا بيعتمد ع الاسكالبينج وده ممكن يضيعنا
وكمان مفيش حاجه في الفوركس اسمها كدا
دي اكيد بتبقي ضربة حظ وصاحبها بيفتكر انها حقيقة متكررة
واكيد هيجي يوم هيتأكد انها ضربة حظ ومش هيكرر يعملها تاني
الا اذا كان في استراتيجية وتخطيط مسبق

Ahmed Shokeir
02-12-2013, 17:18
انا فعلا سمعت عن كلام دة من قبل ان فى ناس بتقول ان كل عملة تقوم بتداول فيها بيكون فى وقت مناسب تكون العملة فى احسن حالاتها

mostafaabdelgawad
02-12-2013, 20:57
انا ارى ان افضل من كده ان الواحد يتعلم التحليل الجيد والمنطقى
على الاقل لما يخسر يكون عارف هو خسر ليه

kebaierkhaled
02-12-2013, 21:22
السلام عليكم
على ما اعتقج 5 نقاط فالاسبوع رقم صغير جدا
5 نقاط فاليوم على الاقل
ما يعرف بالسكلبينج

rogi
02-12-2013, 21:26
السلام عليكم ورحمه الله
فعلا نظرية غير منطقية بالمرة من وجهه نظرى
انا مش خبيرة فركس ولا شىء
ومازلت مبتدئة لكن من معلوماتى البسيطة شايفه انها غير منطقية طبعا
مشكورين ع النقاش المفيد

A_S
02-12-2013, 21:58
السلام عليكم
الكلام جميل جدا بس أتمنى إنكم تبسطوه شويه

Mr V
02-12-2013, 22:04
انا فعلا سمعت عن كلام دة من قبل ان فى ناس بتقول ان كل عملة تقوم بتداول فيها بيكون فى وقت مناسب تكون العملة فى احسن حالاتها انا ارى ان افضل من كده ان الواحد يتعلم التحليل الجيد والمنطقى
على الاقل لما يخسر يكون عارف هو خسر ليه

calatador
02-12-2013, 22:08
كلام مش منطقي خالص
ان تحكي كما واحد يعمل صفقة بدون معرفة شيئ

Mambo
02-13-2013, 00:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على الموضوع و نرجو من الاخوه التوضيح
انا ارى انها ليست مضمونه 100%

Aya Ali
02-13-2013, 03:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا شايفه ان الربح ده بيكون صدفه لان ظروف السوق متغيره باستمرار
بالتوفيق للجميع

khairy
02-13-2013, 03:21
اعتقد ان التحليل الجيد للسوق ولنقاط التى يتم البدا عندها عملية التداولُ هى احد اسباب الربح
لذلك تاتى الخساره دائما من عدم التحليل السليم للسوق ومن ثم تاتى الخساره

شبايك
02-13-2013, 03:41
الفوركس محتاج ذكاء يعنى انت لازم تتعمال بذكاء
معاه عشان تقدر تشتغل فيه وتركز وتتعلم كتير وتعليم متواصل

heropero
02-13-2013, 04:04
يا فندم الفوركس لا يوجد له علاقة بالحظ او الضربات الوهمية الغير قائمة على التحليل والبيانات والتعلم والمهارة اما من يفعل ذلك ففى النهاية سيكون هوا الخاسر لذلك يجب ان تتعلم جيدا وان تتقن مهارات التداول والتحليل فى هذا السوق وقوم بفتح صفقاتك على اساس علمى ومدروس والله الموفق

sabel
02-13-2013, 04:54
كما قالوا لك الاخوان انت بتتكلم عن السكالبينج
يعني بتدخول بعقود كبيرة وبتخط بس نقط صغيرة
والطريقة دي جيدة بالنسبة للي بيعرفوا يصيدوا اوقات الدخول الجيدة
يعني بتقدر تضمن ربح خمس نقاط باليوم او اكثر

MAGDY
02-19-2013, 22:04
بسم الله الرحمن الرحيم

لا لا .. هو فى كسب غير مشروع ، وده ربنا يبعدنا عنه
لكن مافيش حاجة اسمها : ( كسب غير منطقى )
كل مضارب له أن يعمل كيفما يشاء ، طالما النتيجة ربح
ولو حتى يشتغل بـ كعب غزال ، هو حر يشتغل باللى يعجبه
يعنى : كل شيخ وله طريقة
مع كامل احترامى وتقدير لكل وجميع طرق الربح ( المشروع ) و ( الغير منطقى )
ولحضرتك ولهم ولكم جميعاً :
تحياااااااااااااااااتى

etharhesham
02-20-2013, 01:38
انا مسمعتش عنها قبل كده لانى لسا جديدة ومبتدئة فى مجال الفوركس .. بس متهيقلى يعنى انها طرق مينفعش الاعتماد عليها لانها مش مبنيه على اساس واضح او اساس علمى .. ده غير انها بتبقى ضربة حظ مش اكتر .. ومش هتبقى ناجحة على طول .. لانها فى الاول وفى الاخر مبنيه على توقعات .. تحياتى :)

haze5m
02-20-2013, 04:04
انا اعتقد ان الموضوع مجرد ضربه
حظ ولا يمكن ان يتحقق في كل مرة ينفذها

piraaatm
02-20-2013, 07:10
السلام عليكم على حد عملى ان هذه الطرق غير مضمونة بالمرة
وان كل من ربح بهذه الطرق يعتمد كل الاعتماد على الحظ

ibtissam55
02-20-2013, 07:16
هذه الطرق حتى وإن افترضنا أنها مربحة

لا تكسبك أكثر من خمس نقاط كما جاء في كلامك ..

وإنه من المحزن أن أسهر لأراقب العملة إذا دخل وقت معين دخلت لأجل خمسة فقط ..

ولا أصدق بمثل هذه الأمور إن أجدت نفعا مرة فأكيد ستخسرك حسابك كاملا المرات المقبلة ..

undermore
02-24-2013, 00:14
السلام عليكم
أكيد هذه النظريات تعتمد بالأساس على الحض ، لا أضن غير ذلك

taoufik bajjou
02-24-2013, 00:31
السلا عليكم أخي الكريم بالنسبة لي أفرغ رأسي من هده الطرق التي هي أصلا مشوشة و أعتمد على تحليلي و مؤشراتي

ميوية حسن
03-14-2013, 02:23
لا اصدق
مثل هذة الطرق لانها ليست مبنيه على اساس
علمي او قاعده او تحليل يؤخد به وربما تكسب بس
هيكون بالحظ ودة حرام

ahmedkorat
03-14-2013, 02:28
مرة تصيب و مرة تخيب ..
الاحسن اللي يكون مبني علي خبرة و فكر

yahoo
03-23-2013, 15:59
ممكن الطريقة هذه تعتمد على الحظ و لا اعتقد بأن الحظ سوف يكون حليف لك دائماً

elmondal
03-23-2013, 16:03
اخى الكريم هناك انواع عديدة من التحليلات هم لا يدخلو بالحظ ولاكنهم عرفو ان السوق في هذا الوقت ولسبب ما سوف يذهب في اتجاه ما تحياتى

Dr Gr7
03-23-2013, 16:13
:(
شكراً الاخوه الاعضاء .. استمتعت وانا اقراً المشاركات
كتير افدتني .: )
احلى تحيه لصاحب الموضوع

peep8
03-23-2013, 16:16

maged mohamed
03-23-2013, 16:36
بسم الله الرحمن الرحيم
انا من وجهة نظرى لو مبتدا واقدر احفف نقاط ولو صعيرة و فهو ربح

sort222
03-23-2013, 16:39
كل متداول اخي له طريقته الخاصة في كسب من هدا السوق
وشيء جميل لو وجدت طريقة تعطيك 5 نقاط شبه مضمونة في الاسبوع مهما كانت الطريقة فهي رائعة

juliano
03-23-2013, 16:46
الاسكالبينج ممكن تشتغل علية فى اى وقت لانك بتدور على عدد صغير من النقاط لا يتعدى ال 10 نقاط
وممكن بسهولة جدا تاخد ال 10 نقاط دول فى اى اتجاة فى اليوم يعنى حاجة منطقية جدا مش غريبة

google
03-23-2013, 17:11

jassem01
03-23-2013, 17:19

Heba Elhawal
03-23-2013, 17:59
انا فعلا احتمال اتاجر بنقط قليلة بس عقةد كتيرة
بس هجربها على الديمو الاول قبل ما ابدأ اتاجر و بعدين اقرر
بالتوفيق ان شاء الله

DAMYMAHDY
03-23-2013, 18:00
جزاك الله كل خير
ثانيا اكد طبعا السوق فيه حاجات غريبه جدا وعامة فى الحياه فيه ناس كتيربه بتؤمن بحاجات معينه لازم تعملها والا تحس بالنحس والخساره ومنها الاشياء دية فى الفوريكس وياما هانشوف فى حياتنا

insta client
03-23-2013, 18:09
بجد الواحد مش عارف يقولك ايه على الموضوع الجامد ده وبجد ربنا يوفقك يا كبير وتقبل مرورى اخى الكريم وانتظر المزيد من الموضوعات الجميله

bondaa
04-17-2013, 22:29
هذة طريقة المناقصات الصغيرة اظن بيسموها اخطف واهرب كان فى اخ فى المنتدى تكلم عنها وقال انها مربحة وجيد التعامل معها تحديدا للمبتدئين

latraaa
04-17-2013, 22:40
صدقت أخي الكريم في كل ما قلت، و لكن الكثير من الإخوة يعتمدون على افسكالبينج في تداولهم، لسرعنه و مكسبه الكبير رغم الخطورة الكبيرة

L!NDa
04-17-2013, 22:45
اجل والله معاك حق وايضا في استراتجيه لقيتها هنا في المنتدى
وواحد من الاعضاء يقول دائما في الساعه السادسه تماما بتوقيت مكه نسوي صفقه حسب اتجاه السعر يعني اذا طالع
نسوي شراء واذا نازل نسوي بيع

abdelkarim1996
04-17-2013, 22:51
السلام عليكم
ليس هناك ربح غير منطقي
بل هو عبارة عن ذكاء في
التعامل مع السوق

عبير الزهور
04-20-2013, 16:31
لازم كل عميل ان يتبع الخطواة الصحيه من البدايه وبلاش المجازفه ومش كل ال نقراه نصدقه ولا ايه

may
04-20-2013, 19:19
ممكن يكون هذا الكلام صحيح ولكن ليس شرطا ان يتحقق دائما فيجب الاعتماد على التحليل ونتعلم كيف نقرا الشارت جيدا

newavocato
04-20-2013, 19:21
السلام عليكم الفرق بين طرق الكسب الغير منطقى والكسب الغير مشروع فالغير مشروعه مثل التجاره فى الذهب والتجاره فى البترول وشكرا

forexkhan32
04-20-2013, 19:23
الفوركس فيه جميع الاحتمالتةو ما دام ان السعر فهو في هبوط و صعود
فان امر هذه الطرق قد تكون فعلا صداقة

moon2ooo
04-20-2013, 23:09
هذه الطريقة موجودة ولكنها غير مضمونة
تقبلوا مرورى
بالتوفيق للجميع

انس بن تن
04-27-2013, 02:35
السلام عليكم يا اخي
انا مبتدئه للذلك لا يوجد عندي ما اكتبه من خبرتي ف ذلك بالتووووفيق

abdousrk
04-27-2013, 03:17
المتاجرة بنظام السكالبينغ ممنوعه في شركة انستا
لدلك لا يتوجب عليك الاعتماد عليها او حتى الاعتماد على التوصيات
كلما ما عليك اخي الكريم ان تعرف كيف تحلل السوق
فستحقق نقاط جيدة وتبقى بعيدا عن الخطر

abo2012
04-27-2013, 12:19
السلام عليكم
ممكن تصير ولكن في خطأ
وهو انه دايما تتحق هذا مستحيل
هي مجرد موجة حظ خيالية

dodovedo
04-27-2013, 12:38
اخى الكريم
ممكن تيجى معاه مره او اتنين لاكن مفيش حاجه اكيده 100% فى سوق الفوركس
تقبل احترامى

FaTi
04-27-2013, 13:01
السلام عليكم ورحمة الله
اهلا اخي انت كل شيء تريد تحقيقه في الفوركس لازم عليك انو تتعب وتتعلم وخاصه في افوركس الذي
يطلب الخبرة

payza
04-27-2013, 13:09
بص انت بتعتمد علي تحليل الشارت اولا
وممكن تاخد نقاط خفيفة مع فريمات قليلة

zamalkkkawy
04-29-2013, 13:29
انا اعمل يا اخى الكريم بالاسكالبينج وهى استراتيجية جميلة جدا وهى خطف النقاط القليلة وبعد جمعهم يصبحون مبلغ كبير

koli21
04-29-2013, 17:35
بدلا ما تفضل تستنى الاهداف الكبيره انها تتحقق ويمكن متتحققش اصلا
ويبقى بكده ضيعت وقتك

ihab221
04-29-2013, 18:34
أخي تسمى هده العملية بسكلينبيج
و هي خطيرة جدا يعني ممكن تربحك و ممكن تخسرك أيضا

ABCD1234
04-30-2013, 17:50
ايوا فعلا فيه طرق رقميه بالشكل دا كتير
حيث انه بيعتمد على شمعة ساعه معينه ويحط اوامره واهدافه

mimo3050
05-16-2013, 01:39
ولهى الطرق دى اعتقد انها بتبقى مبنية اكتر على الحظ و التوفيق و ليست مبنية على التحليل الدقيق لانه السوق كل شوية بحال و متغير بسبب الاخبار و السياسة و اعتقد انها ممكن تخسر الواحد كتير جدا

saad forex
05-16-2013, 02:51
انا مش قادر افهم ليه المبتدئين بيهتموا بعدد النقاط فقط
يا اخوتى الكرام انت بتحدد عدد نقاطك بناء على التحليل الذى تقوم به قبل كل صفقه
وقتها ستعرف اين تضع الاستوب واين يكون هدفك

3amr
05-17-2013, 19:08
هذا الموضوع يمكن الاستفاده به في الحياه
وبارك الله فيكم يا اخواني

AhmedNasa
05-17-2013, 19:17
السلام عليكم
انا اسمع عن تلك الطرق لكنى لا اصدقا و هناك شركات عديدة للكسب و لكن العقل لا يصدقها انساغوركس حقتت انجازات فى وقت قليل

ahmed_magdddy
05-17-2013, 22:14
دا كدا مش معتمد على اساس مظبوط علشان الحظ مش هيلعب دوره علطول مع التاجر اللى بيتبع الاسلوب دا
الفوركس مش سهل للدرجة دى و لازم الواحد يتدرب اكتر و يحلل اكتر علشان يقدر يعمل صفقاته بشكل مظبوط

hebkar
05-17-2013, 22:43
اسمع عن هذه الطرق الغريبه كثيرا فى كل مكان
لكنى اعتقد ان افضل شىء اخطف اى شىء من الفوركس وعندى ولا تنتظر الربح المبالغ فيه
تحياتى

haitham mohsen
05-17-2013, 23:29
اعتقد اخى الكريم ان الطرق دى بتحصل مع ناس فى اوقات معينه وبيبقى فيها اعتماد شوية على الحظ ولكن يجب تحديد اهداف صغيرة واغلاق الصفحه عند الوصول للهدف المحدد

JABRALLAH
05-17-2013, 23:37
أنا لا أتصور أنها طرق منطقية و دائما مجدية كما قالوا الأخوة يحصل مثلا أن نعقد 20 صفقة قصيرة بهدف 5 نقاط بلوط عالي في اتجاه السعر و فيها نوع من المجازفة و الحظ لو حصل و حققت 70 في مائة النجاح و هدا وارد تأكد أن 30 بالمائة ستأخد كل الرباح و ربما أكثر و هدا عن تجربة أخي

adell
05-19-2013, 10:57
الافضل عدم استباق الاحداث وتتبع السوق عن كثب
ولكن فى يوم الذى يمكن الدخول فيه ندخلبهدفكويس فى حدود 50 نقطة فىاليوم

adell
05-21-2013, 03:58
هذا يكون تدوال عشوائى
وان الافضل عمل خطة تناسب السوق

hema2013
05-21-2013, 04:39
انا شايف ان كلامك صح جدا ومنطقى
بجد حضرتك مشكور جدا على كل هذه المعلومات
وانا بدخل فى الاوقات المناسبة للسوق

hema2013
05-21-2013, 04:39
انا شايف ان كلامك صح جدا ومنطقى
بجد حضرتك مشكور جدا على كل هذه المعلومات
وانا بدخل فى الاوقات المناسبة للسوق

AHMED_ALEX
05-23-2013, 11:19
السلااااااااااام عليكم

فعلا ههناااااك من يفعلها ولكن........اظن انها استباق للاحداث ومن الممكن ان تمثل خطوره .........ارجو تقبل مرورى

yacrao
05-23-2013, 12:04
شكرا اخي الكريم والله موضوع طريف جدا لا يمكن ان يكون هذا منطقيا
ابدا لانك حتى مع التحليل الكثير والمطول والمتمعن ويمكن ان تخسر

doaa sary
05-23-2013, 13:25
ههههه لية غريبة هو بيخطف نقاط سريعه وقليلة
اما عن تحديد الوقت والهدف كل متاجر طبيعى بيحدد وبيعتمد ع حدسه
هكذا السوق توقعااات

Bassemrko
05-24-2013, 08:58
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا غالى على الموضوع
والاجانب هم اصحاب السوق يعنى طبيعى يكون عندهم معلومات اكتر مننا
بس ان شاء الله كل شى هيبقى سهل بالتعلم
وبالتوفيق لك

payza
06-22-2013, 18:59
لا مفيش حاجة مضمونة في سوق الفوركس دائما
تج التغيرات كل شوية وربنا يكرم

Lazhar Edhib
06-23-2013, 02:08
5 نقاص يمكنك أن تضمنها يوميا
المهم تعلم وجرب الإستراتيجيات

mmxxmm2
06-23-2013, 03:01
انا عن نفسي مابقتنعش بالطرق
الغريبه دي لانها مش مبنيه علي اساس
سليم ومهما حققت نجاح مسيرها للفشل
التداول السليم اللي بيكون مبني علي اساس
سليم وتحليل وتوقعات مبنيه عن خبره
صحيحه وسليمه

soooonor
06-23-2013, 03:24
وليه نعمل صفقات بدون دراسة وافية للسوق و تحليل فنى و اخبارى جيد .. دة بيزود فرص الربح و اذا حدثت خسارة ما يمكن للمتداول التعرف على اسباب تعرضه لها و بالتالى يمكنه تجنبها فى الصفقات التالية و تحويل الخسارة الى مكسب

الفوركس ليس لعبة ولا يعتمد على الحظ

mina55
06-23-2013, 03:26
انا سمعت عن هذه الطرق للربح ولكني لا اصدقها
لانها لسيت مؤكدة
لذلك وان نجحت مره او مرتين ففي النهايه مصيرها الفشل
لانها تعتمد علي الحظ

mohamed61172
06-23-2013, 15:24
اخي الكريم المقصود من هذا معرفة اوقات
البورصات العالمية لأسواق المال والتي تدعم كل بورصة منهم
عملتها لذلك يكون التوقيت هام في هذا الوقت

sayedsaid
06-23-2013, 15:28
اهم طرق الكسب الغير منطقي هو التداول العشوائي اي التداول الغيرمبني علي خطط واستيراتيجيات السوق فهو يقوم بالتداول عشوائيا واحيانا يكون من المحظوظين ويكسب ولكني الافضل مثل هذا النوع من التداول لانه احتمالات تحقيق مكاسب منه ضئيله جدا وافضل بنا خطط واستيراتيجيات

mohamedabedy
06-23-2013, 21:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اتعرفت على هذه الطريقة ولكن مش عارف صح ولا

radouane chourad
06-23-2013, 21:48
السلام عليكم اخي انصحك بالتعلم و تجربة جميع الاستراتيجيات
تقبل مروري
و شكرا

انس بن تن
06-24-2013, 03:42
انا اسمع كثير عن طريقه الربح الغير مشروعه لكن لا اصدقها ابدا
وبصراحه كلام مش منطقي نهائيا لو كان في ارند هابط فدي لوحدها حاجه غير مضمونه نهائيا

hichem9
06-25-2013, 20:26
الديمو مهم لك متداول لتجربة الطرق التداول و يمكن المغامرة بكل ماتملك في الحقيقي يمكن ياثر عليك

zyzo
08-05-2013, 12:49
الله يعطيك العافيه اخي الكريم
دائما خطف النقاط القليله من السوق ثم الخروج مهرولا لايجعل
عليك ضغط نفسي عليك كبير وهذه بحد ذاتها نعمه تساعدك في التركيز
وصيد الفرص وحصد المكاسب
والله اعلم

hicham07
08-05-2013, 18:56
انا اول مرة اسمع عنها لكن لم استوعبها ممكن حد يشرح لي اكتر من فضلك
عوز اجربها على الحساب التجريبي من فضلكم
ارجو يتم اخبار في الرسائل الخاصة

ali2000
08-06-2013, 05:27
هناك طرق كثير لكسب النقاط سواء كانت اهداف بعيده او قريبه او عن طريق السكالبينج او الشموع اليابانيه وهناك طرق اخرى ايضاً

wael00
08-06-2013, 05:53
هدا ما يسمي بالاسكالبينغ اخي الكريم
نقاط قليلة في وقت قصير بلوت كبير و كل واحد و طريقته الخاصة في التداول
انا عن رايي افضل الفترات المتوسطة فهي مضمونة اكثر

canforex68
08-06-2013, 05:55
ان الطرق الصحيحة ف يالفوركس فهي كمعروفة و لا اظن انها ستكون غير منطقية
لذلك فمن يعمل وفق هذه الطرق المنطقية فانه سينجح و ان ذهب وراء الطرق الغير المنطقية
فاكيد انه سيخسر كل شيء

almashmasg
08-06-2013, 08:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه طرق معروفه معتمده على نظريات المتاجره بالوقت

hamidobouhmid
08-07-2013, 06:20
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أخي شكرا لمك على هذه الإضافة الرائعة
أخوك أحمد من تونس

abugoad
08-07-2013, 06:27
لاأعرف ياأخوتي ولاكن حقاً هذا الفوركس قد يغدر بي أمهر المتداولين عبر الفوركس
وأيضاً هو من شيمة الغدر
على كل حال فهو مضر ولاكن في نفس الوقت نفسة نافع إلى حد كبير

WIGà
08-07-2013, 09:00
هذه الطرق غريبة و لا تعتمد على اي تحليل او اساس او قاعدة
و لكن للأسف يوجد كثير من يستعمل مثل هذه الاستراتجية و يوجد كثير من الناس مهتمين بها

waelmma
08-07-2013, 10:08
المتاجرة التى لاتعتمد على التحليل الفنى والتحليل الاساسى والمؤشرات المختلفة
تعتبر مخاطرة كبيرة جدا وياصابت ياخابت وفى العالب تؤدى الى خسارة كبيرة

bombasasa
08-07-2013, 11:14
اكيد لو انتهى الفوركس هتظهر ليه بدائل العالم كله سوف يتجه ليها
ممكن تظهر وظائف اكثر تطورا عبر الانترنت ايضا
يعنى اكيد نهاية الفوركس مش هتكون نعاية العالم

brahimmasr
08-07-2013, 11:15
انا لم افهم شيئ ولم اسمع بهذه الطريقة

ارجوا ان تفيدونا بمعلومات حول هذا الموضوع

وشكرا

said_msd
08-07-2013, 11:21
اخي الكريم ما قلته يسمى التدوال الفلسفي .في التدوال هناك التركيز و التحليلات اليومية