PDA

View Full Version : مشكلة منع التحويلات

ابو رغد
03-30-2018, 20:40
السلام عليكم
اخوانى انا عايز اعرف هو المتاجرة فى الفوركس ممنوعة للمقيمين داخل السعودية لانى فتحت حساب فى سامبا ولما جيت اشحن حسابى فى نتلر ورحت البنك عشان اعمل حوالة الموظف قال لى انت ليش تحول الى المملكة المتحدة ليش ليش ... :o قلت له انا احب استخدم حسابى فى بنك نتلر فى الفوركس قال آآآآه :bravo:انت عامل حساب عشان كده ؟ قلت له وطبيعى محتاجه عشان التحويل لبلدى لأهلى والاستقبال والتحويل داخلى وخارجى .. قال ممنوع نحولك قلت له ده حساب بنكى عادى قال ممنوووووووع ... افيدونا
رحت بنك ساب عملت حساب وسألته الأول قال لو عاييز تحول لاى بلد اعمل حساب وعملت حساااااب واكيد دلوقتى هيقول نفس كلام سامبا

emadomda
04-10-2018, 14:16
6- هو قال " كيف تربح مليون دولار في شهر"
هذا من طرق النصب على الناس وفي كل مجال هناك طرق للنصب - وإن إستغلته بعض المواقع والشركات للنصب فهذا ليس عيبا في الفوركس

7- هو قال " الموضوع كله مبني على السيكولوجي لازم في الأخر في خساره "
مش لازم كله خساره في الأخر - لو تعلمت وإتبعت القواعد العلميه وإدارة رأس المال لن تخسر كل شىء في الأخر أما لو قامرت ستخسر كما تخسر في أسواق الأسهم

8- هو قال "فطبعا هو موضوع فاشل "
وهو يقصد بذلك الفوركس - ومن قال لك أن الأسواق الماليه الأخرى وخصوصا الأسهم التى تحلل بها ليست فاشله بدليل خسارة الكثيرين فيها والسرقات من الشركات والإشاعات التى تضرب الأسواق من حين لأخر وإتجاه الكثيرين للفوركس

9- هو قال " بيطمعك الأول وفي ضربه واحده فلوسك كلها بتروح "
طبعا لازم فلوسك كلها هتروح لأنك ضربت بإدارة رأس المال وإدارة المخاطر عرض الحائط وقامرت بكل رأس المال في صفقه واحده وهذا ليس عيبا في الفوركس ولكن في المقامر

10- هو قال " البورصه شىء راقي ومحترم عن الفوركس "
إذا كان أكبر سوق مالي في العالم غير راقي فكيف سوق الأسهم راقي - أترك لكم التعليق

11- هو قال " الفوركس مضاربه على العملات والسلع والمواد الغذائيه مثل القمح والبن "
للمره الثانيه لا يعرف الفرق بين الفوركس والأسواق الأخرى - والله أول مره أعرف إن سوق الفوركس

manotripleewry
04-10-2018, 18:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الافضل اخى الفاضل ان تتعامل مع بنك الكترونى
حتى تريح بالك وتسرع فى امرك دون اى مشاكل
اختار اى بنك تفضله من الذى تتيحه الشركه واسحب من خلاله

annas
04-10-2018, 20:08
اهلا اخي اتمنى مشكلتك تكون اتحلت
لاني مقدرش افيدك انا مش ساكن في السعودية
للاسف بس انصحك تستعمل حسابات ممصررفية الكترونية اريحلك كسكريل

ehabbob
04-10-2018, 22:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العضو الكريم اشكرك على المشاركة وعلى سؤالك واتمنى من الاعضاء ان يردوا على طلبك وسؤالك وتستفيد من الاجابة لانى لا اعلم رغم ان الاساسيات المفروض تكون واحده ده حسابك والمفروض انك حرف تعمل اى شى به
والله المستعان

forone
04-10-2018, 23:00
للاسف موضوع التحويلات مش بس فى السعوديه دا تقريبا اغلب الدول العربيه بتعانى من نفس المشكله وللاسف بسبب بعض حالات النصب الى حصلت من بعض الى بيدعوا انهم بروكرات هايكون صعب الرجوع عن القرار دا ومن وجهة نظرى افضل اتعامل مع نتلر او سكريل وخلى المبالغ الموجوده فى حسابك قليله تجنبا لاى مشاكل

hady sayed
04-10-2018, 23:11
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي انا لا اقدر افيدك في هذا الموضوع
ولاكن في حل ممكن تبعت الفلوس من نيتلر بتاعك
لحد تاني في نتلر باردوة وهوة يبعتهوملك حوالة علي بنك بتاعك في السعودية

Gehad Anwar
04-10-2018, 23:21
هو ممكن انك تسححب على بنك نتلر عن طريق وسيط بنوك اليكترونية من اي مكان لو كان في بلدك بتتفقوا على وسيلة
وان كان برا السعودية فممكن مثلا عن طريق ويسترن يونيونوممكن تحوله تحويل بنك واذا اتسالت ليه بتحول للشخص ده تقوله امه هيشتري لك حاجة ويبعتها بالبريد مثلا

amir2018
04-10-2018, 23:26
يجب اختيار بنك الكتروني موثوق به لاجراء التحويل عن طريقه وهو يعتبر الوسيط بين شركه الوساطه
والعميل لاجراء تحويل بنكي من البنك الارضي الي شرطه الوساطه والعكس

mohamed elsyed
04-11-2018, 10:55
13‏/09‏/2009 - كشفت مصادر أمنية عن تكثيف الرقابة على كافة التحويلات والإيداعات البنكية للمواطنين والمقيمين خلال رمضان المبارك . ... سارية المفعول للأجانب وبطاقة الأحوال للسعوديين وأرقام هواتف المحمول، فيما لا يسمح للأشخاص القادمين بتأشيرة زيارة بإجراء عمليات تحويل للخارج بالإضافة إلى منع التحويلات للجمعيات الخيرية.
08‏/09‏/2013 - طرحت أزمة طلاب الإسكندرية خريجي الثانوية العامة مشكلة التحويلات بين الكليات داخل الجامعات لصدارة المشهد التعليمي خاصة داخل الإسكندرية ، خاصة أن اعتصا. ... النسبة المقررة للتحويلات الخاصة بـ”منع الاغتراب” لتهدئه الطلاب، مؤكدين أنهم مستمرون فى وقفتهم وقطع الطريق لحين الاستجابة للمطالب، وصدور القرار من الوزير.

annas
04-11-2018, 18:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركااته مش عارف الصراحة
انا كذلك سمعت انه فيه بعض المنتديات قد تم حجبها من
المملكة السعودية مش عارف الاسباب بسس يمكن لمنع االنصب

DR.MJH.JO
04-11-2018, 18:16
السلام عليكم
الامور غير واضحة للاسف فيالسعودية
لا شيء كالخبرة التي تكتسبها مع التجريب وتجنب الخساة
لا اقصد ان تقوم بالمغامرات وتخسير نفسك
استغل الشركات التي تقدم بونص مجاني وبعد الخبرة ابداء بالتجارة باموالك

forexman11
04-18-2018, 17:21
شكله من التحويلات في المنتدى في الفورس ممنوع المقيمين داخل السعوديه وهو حينا تشحن الحساب عليك ان تعرف انك السعوديه من الدول التي قدمناها موضوع الفوركس موضوع تبادل العملات والمتاجره بها

abdogamal
12-30-2019, 00:49
تحليلك في محله اخي الكريم وطبعا اشكرك جدا على مجهوودك وعلى معلوماتك القيمة والتحليلات الممتازة
وبارك الله فيك وننتظر من حضرتك المزيد من هذه المعلومات القيمة ..
تقبل مروري