PDA

View Full Version : حملة تنظيم المنتدى

Mostafa Mando
08-23-2012, 21:18
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا اعضاء المنتدى

كل سنة وانتوا طيبين

انا فتحت هذا الموضوع لنفكر سويا لماذا نفعل هذا في انفسنا ولماذا نسكت على هذه الفوضى في المنتدى الا تفكرون في شكل العرب كل المنتديات الاجنبية منظمة ورائعة الا نحن فوضى وعدم نظام والنتيجة دق الطبول على رؤوسنا جميعا طبعا انا عارف ان مش كلنا اسبامر لكن معنى انك تشوف رد سبام ولا تبلغ المشرفين فهذا يجعلك جزء من الفوضى فالمشرفين بشر مثلنا ليسوا آلات او رجال آلية يجب ان نساعدهم وعندما نرى اي نوع من الفوضى يجب ان نبلغ عنه صدقوني ففي النهاية كله سيعود الينا من كل النواحي يكفي ان نرى العرب والمنتدى العربي منظمين امام اعيننا مثل باقي المنتديات الاجنبية ما اجمل ان تدخل المنتدى وترى المواضيع هادفة وكل واحد يشارك برأيه الهادف ليس كلام وخلاص حتى انت هترتاح من جواك لما تشوف المنتدى منظم ونتناقش في نقطة معينة ونتعلم اكثر من خبرات بعضنا

فلماذا لماذا نفعل في انفسنا هذا كم عضو عندما قلت قيمة البونص خرج من المنتدى وقعد ايده على خده منتظر فرج الله ان يعود كما كان بدون تعب او تفكير في حل يجب ان نفكر مع انفسنا شوية هنحس بالفعل بغلط كبير مهما كنت اسبامر او عضو فعال فا نحن خاطئين في كلا الحالات والخطا ليس عيبا لكن يجب ان نتعلم منه ونتجاوزه ونعرف حله ونعالجه ونبدا صفحة جديدة مع انفسنا

رسالة لكل اسبامر

صدقني مهما كنت ربحت من الردود الغير فعالة فا انت خسرت كثيرا الان واخطأت في العرب جميعهم فالمنتدى ليس مكان لجمع الاموال فقط فنحن هنا اكثر من اخوة والدليل على هذا الكلام انه لا احد يبخل على اي شخص باي معلومة مهما كانت صغيرة او كبيرة صدقني فكر مع نفسك هتلاقي انك خسرت كثير والخطا ليس عيبا كا قلت فلنحاول نبدا صفحة جديدة كلها التزام و تحمل المسؤولية فشكل العرب امام العالم اكبر مسؤولية عايز سؤال اسئله في الفوركس ناقش الافكار كل هذا مسموح لك يبقى انت كدا زودت خبرتك وتعلمك في السوق وايضا لم تخالف القوانين وهتكسب كمان صدقني

خلينا رجالة بجد ونتحمل السؤولية وصدقوني النتيجة ستكون مفيدة لك بكل المقاييس من تعلم وخبرة ونقاش وتعرف ومكسب ايضا

فكروا في الكلام بجد بعقلكوا وفكروا في النتجية صدقوني هذا هو الصح

حملة تنظيم المنتدى

معا لنثبت ان العرب هم اسياد العالم قديما في التاريخ ومازالوا اسياد العالم في عصرنا هذا من نظام وعدم فوضى ورقي

فوركس مصر

lovemoon
08-23-2012, 21:22
انا اتفق معك جدااا في موضوعك
و اعتقد ان السبام بدأ يقل عن الأول لأن المشرفين بياخدوا اجراءات صارمة ضدهم ليكونوا عبرة لغيرهم بالتالي السبامر بيقل بالتدريج و مفيش مكان هتلاقي الكل فيه كويس كل مكان فيه و فيه حتي الاجنبي نفس الكلام

Mostafa Mando
08-23-2012, 21:29
انا اتفق معك جدااا في موضوعك
و اعتقد ان السبام بدأ يقل عن الأول لأن المشرفين بياخدوا اجراءات صارمة ضدهم ليكونوا عبرة لغيرهم بالتالي السبامر بيقل بالتدريج و مفيش مكان هتلاقي الكل فيه كويس كل مكان فيه و فيه حتي الاجنبي نفس الكلام

اخي يجب ان يكون المنتدى العربي هو افضل المنتديات وان شاء الله يوصل لهذه المكانة

lovemoon
08-23-2012, 21:31

انت عشان توصل للمستوي الاحترافي اللي بتفكر فيه مش هيجي في يوم و ليلة
بالتدريج ان شاء الله و اول حاجة بدأت هي فريق الترجمة حصرية جداا مفيش منتدي عملها اعتقد يعني بداية خطوات التفوق علي المنتديات الاخري

Mostafa Mando
08-23-2012, 21:40
انت عشان توصل للمستوي الاحترافي اللي بتفكر فيه مش هيجي في يوم و ليلة
بالتدريج ان شاء الله و اول حاجة بدأت هي فريق الترجمة حصرية جداا مفيش منتدي عملها اعتقد يعني بداية خطوات التفوق علي المنتديات الاخري

الحقيقة يا اخي انا اقصد ان التنظيم وليس الخدمات فتخيل موقع به خدمات رائعة ولكن فوضوي ولا يعرف شئ عن النظام

ومنتدى بسيط جدا لكن منظم ومواضيعه هادفة وردوده ايصافيجب ان الكل يفكر مع نفسه ويتحمل مسؤولية رده الذي يكبته فوسيلتنا الوحيدة لنتواصل هي الكتابة يجب ان نحسن استخدامها لان الردود سوف تدل على صاحبها ان كان عنده اخلاق ومتحمل المسؤولية ام لا

nrgslawi
08-23-2012, 21:57
وانا ايضا اريد ان يرجع المنتدى الى سابق عهده ويجب ان نرى المنتدى من ناحية البونص فقط
وانا خصصت ابتداءا من اليوم جزء من وقتي للابلاغ عن السبامر

dodovedo
08-23-2012, 22:16
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا احب احى صاحب الموضوع على تنسيق الموضوع وياريت كلنا ننظم المواضيع
اخوانى الاعضاء فى فعلا اعضاء كتير بيبعتولى مواضيع
وردود مخالفه وانا بتعامل معاهم ده طبعا غير انى ليل ونهار بدور على الردود والمواضيع المخالفه
بس برضه لما نحس انكم معانا بيكون شىء جميل
تقبلو فائق احترامى وتقديرى

Mostafa Mando
08-23-2012, 22:26
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا احب احى صاحب الموضوع على تنسيق الموضوع وياريت كلنا ننظم المواضيع
اخوانى الاعضاء فى فعلا اعضاء كتير بيبعتولى مواضيع
وردود مخالفه وانا بتعامل معاهم ده طبعا غير انى ليل ونهار بدور على الردود والمواضيع المخالفه
بس برضه لما نحس انكم معانا بيكون شىء جميل
تقبلو فائق احترامى وتقديرى

بالفعل يا اخي يجب ان نتعاون من اجل الوصول للنجاح وصدقني اذا تعاونا جميعا سوف نتخلص من كل الاسبامرز بكل سهولة

وكل الردود المخالفة سوف يتلقى صاحبها العقابل اول باول وبالتالي سوف نرتقي بالمنتدى بكل سهولة ومش هنتعب كثير وانت بتتصفح المنتدى لقيت اي رد مخالف بلغ عنه يبقى كدا انت ساهمت في نهوض المنتدى وساهمت في مكسبك كمان

hodhod
08-23-2012, 22:31
كلام جميل يا رب يكون ليه تاثير علي كل الاعضاء علشان فعلا نتطور كل ده في مصلحة الاعضاء
وان شاء الله فعلا نوصل لكده في فترة صغيرة

veirge
08-23-2012, 22:58
السلام عليكم
اهلا والله كلام حلو اخي وصريح بدون تعليق ان شاء الله الكل يطبق الكلام ويد بيد كما نتمنى التوفيق للمنتدى والنجاح ولجميع الاعضاء

Mohib_El_Hikma
08-23-2012, 23:12
موضوعك جميل ونصائحك مفيدة واتفق معك في كل كلمة قلتها اتمنى فقط ان يوضع لكل قسم مشرف او مشرفين كي ينظموه ونتخلص نهائيا من مشاكل السبام التي تحاول ان تهوي بمنتدانا لكن الحمد لله لن تنجح محاولاتهم بفضل يقظة القائمين على المنتدى واعضائه المخلصين

the boss
08-24-2012, 00:04
الادارة كانت متساهلة مع الاعضاء و يجب التشديد على الردود اللي ملهاش لازمة و اللي بيكتب اي كلام الادارة تتصرف فورا و هو ده اللي حايخللي المنتدى ان شاء الله زي المنتديات الاخرى و احسن كمان

sa3idsmp
08-24-2012, 00:50
والله كلامك صراحة قوي جدا يريت لو السبامر يقرؤوه بتمعن

لكن لا اظنهم سيقرؤوه لان همهم الوحيد هو البونص

لا التعلم و المعرفة و لهدا انا مع الفريق

و سوف ابدل قصارى جهدي لأبلغ عن هؤلاء

konine
08-24-2012, 03:47
أتمنا من كل أعضاء فهم جيد لهذا كلام و نتحد ضد سبامر لرقي بمنتدى
وكل ما نحن فيه ٱن بسببنا جميعا حيت لو كنا نضمنا أنفسنا و أبلغنا عن سبامر ما وصلنا لهذه مرحلة
الله كريم

suhao
08-24-2012, 03:50
معاك والله واتمنى فعلا الكل يراجع نفسو
ولازم يفهمو انو احنا هنا لتحقيقي حلم معين انستا وفرتو لنا
ممكن هالحلم يكون لشخص كا امنيتو
والله اعرف اشخاص كتيره معتمده على موضوع البونص ميه بالميه
فبلاش نجني عليهم وعلينا

blonur
08-24-2012, 04:05
ينظر للقانون بأنه مجموعة قواعد لذا تم تعريف القاعدة أو القواعد والتعريف القانوني العلمي المجمع عليه حيث اجمع فقهاء القانون الوضعي على تعريف القاعدة القانونية
وهي مجموعة قواعدة عامة مجردة ملزمة تنظم العلاقات بين الأشخاص (معنوي/طبيعية) في الحال والمستقبل وتقترن بجزاء في حال مخالفته
و قانون هذا المنتدى هو تفادي السبام لنغير أنفسنا إلى الأحسن

HARRY POTTEER
08-24-2012, 05:10

نعم اخي انا اواففقك الراي لكن حسب تجربتي في تطوي الموقع واول تجيب زوار هي
المحتوى الحصري و الفريد عن الباقي هدا بالدرجة الاولى و تانيا الجانب التنضيمي و الجماالي
حيت المواضيع المنضمة و الغير منقوولة
و في اعتقادي ان المنتدى في تطوور مستمر ان شاء الله

ahmed samir
08-24-2012, 05:18
المفرود انى كل وحدة شايف اى حاجة غلط يعملها ويريت كل وحد يطبق الكلام دوت عشان المنتدى يفضل منظم والجميع يستفيد وان اشاء الله الكل يظبق الكلام دوت عشان المنتدى يفضل منظم

Mostafa Mando
08-24-2012, 05:59
نعم اخي انا اواففقك الراي لكن حسب تجربتي في تطوي الموقع واول تجيب زوار هي
المحتوى الحصري و الفريد عن الباقي هدا بالدرجة الاولى و تانيا الجانب التنضيمي و الجماالي
حيت المواضيع المنضمة و الغير منقوولة
و في اعتقادي ان المنتدى في تطوور مستمر ان شاء الله

كلامك صحيح يااخي ولكن انا لا اقصد هذا النوع من النجاح انا اقصد ان يكون الموقع منظم وان يكون افضل موقع في مواقع انستا كلها

لانه موقع عربي ويجب ان نثبت للعالم كله ان العرب منظين وليسوا فوضيويين وان شاء الله بعون الله وجهد الاعضاء والادارة نقدر نوصل هذا

noureen
08-24-2012, 06:28
انا مع حضرتك اننا المفروض منسكتش على اى تسيب يحصل فى المنتدى لان فعلا السيئه بتعم و كلنا اضرينا بسبب الردود المخالفه ...بس على فكره المنتدى الاجنبى بتحصل فيه تجاوزات كتير جدا جدا و فى ردود سبام بردوا و ماخدتش القرارات زى هنا فى المنتدى دا معناه ان فعلا المنتدى العربى حازم كتير عن الجنبى

ahmed samir
08-24-2012, 07:07
طبعا كل عضو نفسة يكون المنتدى نظيف فيجب تطبيق جميع القوانين تحى نستطيع تنظيف المنتدى ويارب كل الاعضاء تمشى على الكلام دوت حتى بصبح المنتدى نظيف

bstcallinfo
08-24-2012, 07:22
بسم الله الرحمن الرحيم

ازيكم يا اعضاء المنتدى

كل سنة وانتوا طيبين

انا فتحت هذا الموضوع لنفكر سويا لماذا نفعل هذا في انفسنا ولماذا نسكت على هذه الفوضى في المنتدى الا تفكرون في شكل العرب كل المنتديات الاجنبية منظمة ورائعة الا نحن فوضى وعدم نظام والنتيجة دق الطبول على رؤوسنا جميعا طبعا انا عارف ان مش كلنا اسبامر لكن معنى انك تشوف رد سبام ولا تبلغ المشرفين فهذا يجعلك جزء من الفوضى فالمشرفين بشر مثلنا ليسوا آلات او رجال آلية يجب ان نساعدهم وعندما نرى اي نوع من الفوضى يجب ان نبلغ عنه صدقوني ففي النهاية كله سيعود الينا من كل النواحي يكفي ان نرى العرب والمنتدى العربي منظمين امام اعيننا مثل باقي المنتديات الاجنبية ما اجمل ان تدخل المنتدى وترى المواضيع هادفة وكل واحد يشارك برأيه الهادف ليس كلام وخلاص حتى انت هترتاح من جواك لما تشوف المنتدى منظم ونتناقش في نقطة معينة ونتعلم اكثر من خبرات بعضنا

فلماذا لماذا نفعل في انفسنا هذا كم عضو عندما قلت قيمة البونص خرج من المنتدى وقعد ايده على خده منتظر فرج الله ان يعود كما كان بدون تعب او تفكير في حل يجب ان نفكر مع انفسنا شوية هنحس بالفعل بغلط كبير مهما كنت اسبامر او عضو فعال فا نحن خاطئين في كلا الحالات والخطا ليس عيبا لكن يجب ان نتعلم منه ونتجاوزه ونعرف حله ونعالجه ونبدا صفحة جديدة مع انفسنا

رسالة لكل اسبامر

صدقني مهما كنت ربحت من الردود الغير فعالة فا انت خسرت كثيرا الان واخطأت في العرب جميعهم فالمنتدى ليس مكان لجمع الاموال فقط فنحن هنا اكثر من اخوة والدليل على هذا الكلام انه لا احد يبخل على اي شخص باي معلومة مهما كانت صغيرة او كبيرة صدقني فكر مع نفسك هتلاقي انك خسرت كثير والخطا ليس عيبا كا قلت فلنحاول نبدا صفحة جديدة كلها التزام و تحمل المسؤولية فشكل العرب امام العالم اكبر مسؤولية عايز سؤال اسئله في الفوركس ناقش الافكار كل هذا مسموح لك يبقى انت كدا زودت خبرتك وتعلمك في السوق وايضا لم تخالف القوانين وهتكسب كمان صدقني

خلينا رجالة بجد ونتحمل السؤولية وصدقوني النتيجة ستكون مفيدة لك بكل المقاييس من تعلم وخبرة ونقاش وتعرف ومكسب ايضا

فكروا في الكلام بجد بعقلكوا وفكروا في النتجية صدقوني هذا هو الصح

حملة تنظيم المنتدى

معا لنثبت ان العرب هم اسياد العالم قديما في التاريخ ومازالوا اسياد العالم في عصرنا هذا من نظام وعدم فوضى ورقي

فوركس مصر

اخوكم احمد علي عضو لس جديد مشترك معاكم فقط صباح اليوم ومش فاهم المشكله فين لكن من الموضوع فهمت انه في ناس بتتصرف تصرف سيئ في المنتدي
وأعتقد ان الناس دي أهيف من اننا نعتبر لهم وجود فهم فعلا مثل قائل الموضوع هم الخاسر الوحيد وبالتوفيق والي الامام ان شاء الله

hehelibeb
08-24-2012, 07:46
الله يبارك فيك موضوع جميل وفي غاية االأهمية

الغش لا ياتي بخير

hesham itch
08-24-2012, 07:52
بالفعل الكلام مظبوط وصحيح لدرجة كبيرة ولكن هذه الحملة تحتاج الى الكثير من العمل من اجل الوصول الى
الاهداف التى يرغب فى تحقيقها وذلك يختلف من شخص لاخر ويتوقف على مدى ادراكه وكيفية العمل به

nada
08-24-2012, 08:07
انشاء الله سوف نرى تقدم ورقى كبير فى المنتدى
لننا نريد زلك لكن هناك من يريد عكس ذلك
ربنا معنا وانشاء الله التوفيق

king forex
08-24-2012, 08:11
احييك على موضوعك وكلامك اللي بالصميم بصراحة
وانا اوعدكم وعد رجال بإني ابلغ كل من يرد بردود سبام وياليت كل الاعضاء يتعاونون مع المشرفين لأن هذه من مصلحة الاعضاء اولاً ثم للادارة انظروا الان بسبب الردود السبام خفضت الادارة سعر الرد لذلك لنتكاتف نحن الاعضاء ونبلغ عن كل مخالف

a5rzamn
08-24-2012, 08:18
المشكله اخي الكريم انو اذا عدد الاعضاء مثلا في المنتدى 1000 عضو وفيهم 20 عضو مخالفين

بقع الكل بالعقاب فالكلام هاد لازم يعرفو المخالفين انفسهم انو ليه يقبل انو بمخالفتو بأثر على 100 عضو معاه

يعني اتوقع انو متل هيك اشخاص راح تكون كل معاملاتهم اليوميه مع العالم الي حوليهم راح تكون بنفس الطريقه

والطريق هاد بكون حبله قصير وراح ينفر الناس من حوله وهاد لا من اخلاقنا ولا من دينا

mohamedb78
08-24-2012, 13:36

اخوتي الأعزاء انا جديد هنا بينكم واريد ان اعرف ماهو السبام ؟؟
ومن هم السبامرز لأتجنب ان أكون منهم
ارجوا منكم الافادة

mokaforex
08-24-2012, 13:49

اخوتي الأعزاء انا جديد هنا بينكم واريد ان اعرف ماهو السبام ؟؟
ومن هم السبامرز لأتجنب ان أكون منهم
ارجوا منكم الافادة

يا اخى انا منذ دخولى المنتدى و البونص على المشاركة الواحدة 10 سنت بعد ان كانت 20 سنت
و لكن لها شروط انت لا تكتب كلام ليس له علاقة بالموضوع او يكون الرد منقول من عضو اخر او يكون صغير فى عدد الحروف

هذا ما اعرفه حتى الان اذا ابتعدت عن هذا فسيكون من نصيبك البونص
و اتمنى ان يكون المنتدى اكثر تنظيم مع وجود الاشراف الجديد
و ترجع البونص كما كانت
و من رأي انه لا يتم الحصول على البونص الا بعد ما يتم مراقبة الردود و المواضيع جيدا اى اننا لا نعرف كأعضاء البونص اتحسب و لا لأ الا فى نهاية الشهر
حتى يتسنى لما فيه مشاكل ان يستفسر عن السبب ليتجنبه فيما بعد و اذا كان له الحق فى البونص و كانت مثلا خطأ غير مقصود
فالبونص يرجع للعضو و على بداية الشهر كل واحد يستلم البونص الخاص به مرتاح الضمير و لا يكون اسبام

هذا رأي كمبتدأه ربما يحمل الصواب او الخطأ
مجرد فكرة

Gravity
08-24-2012, 14:31
كلامك اثر فيني كثير يالغالي .. وفعلا السبامر لافائدة منهم
وانا اعترف بغلطي واتحمل مسؤوليتي على الباند اللي اخذتو ..
اتمنى مني ومن الجميع النظام .. والله يوفقنا جميعا
في الاول والاخير احنا كلنا عرب مسلمين .. نحط يد بيد بعض عشان نبني المنتدى .. ونبني فكرنا
الله يوفقنا واياكم .. وأتأسف واكرر اسفي للادارة من اخطاء

mannon
08-24-2012, 15:16
في الاول والاخير احنا كلنا عرب مسلمين .. نحط يد بيد بعض عشان نبني المنتدى .. ونبني فكرنا

والله يباشا انا احترمتك جدا واحترم اى شخص يعترف بخطأءة امام الجميع والله يباشا فى ناس كتير معندهاش الشجاعة انها تعمل كدة
مش مهم اننا نغلط المهمم اننا نصلح اخطاءنا وما نكررهاش ،، والاسبامر دول بردو ناس زينا لو عرفوا ان الى بيعملوه غلط اكيد هيعيدوا تفكيرهم

Eslam Torres
08-24-2012, 17:04
والله كلامك مظبوط جدا
ياريت نبدأ بنفسنا لان الردود الاسبام مش هتفيد
لانك لو معاك البونص ومش متعلم كويس
تفتكر هتعمل ايه بالبونص ؟؟!!
ولا اى حاجه
وهتخسروا بعد ما تستلموا بايام قليله لانك جريت ورا البونص ومهتمتش بالتعليم

Mostafa Mando
08-24-2012, 17:14
بالفعل الكلام مظبوط وصحيح لدرجة كبيرة ولكن هذه الحملة تحتاج الى الكثير من العمل من اجل الوصول الى
الاهداف التى يرغب فى تحقيقها وذلك يختلف من شخص لاخر ويتوقف على مدى ادراكه وكيفية العمل به

يجب يا اخي لكي نصل للهدف يجب ان نعمل ونتعب ونصبر حتى نصل ان شاء الله

يا غالي حضرتك شخصية محترمة جدا والخطا ليس عيبا كلنا بنخطا لكن اهم شئ ان نتجاوزه ونبدا صفحة جديدة مع انفسنا ولا نكرر الخطا

والله يباشا انا احترمتك جدا واحترم اى شخص يعترف بخطأءة امام الجميع والله يباشا فى ناس كتير معندهاش الشجاعة انها تعمل كدة
مش مهم اننا نغلط المهمم اننا نصلح اخطاءنا وما نكررهاش ،، والاسبامر دول بردو ناس زينا لو عرفوا ان الى بيعملوه غلط اكيد هيعيدوا تفكيرهم

صحيح يا اخي مانون كلامك صحيح 100% وان شاء الله بعون الله وبفضل الاعضاء سوف نحارب كل المخالفات يرجع كل شئ كا كان وافضل ان شاء
الله

والله كلامك مظبوط جدا
ياريت نبدأ بنفسنا لان الردود الاسبام مش هتفيد
لانك لو معاك البونص ومش متعلم كويس
تفتكر هتعمل ايه بالبونص ؟؟!!
ولا اى حاجه
وهتخسروا بعد ما تستلموا بايام قليله لانك جريت ورا البونص ومهتمتش بالتعليم

صحيح يا اخي كلامك مظبوط 100% وان شاء الله كل حاجة تتعدل

ahmedamz
08-24-2012, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
موضعوعك جيد اخى العضو ولكن عندى بعض الاستفسارات ما هى الاخطاء المحددة التى يرتكبها بعض الاعضاء هنا
مامعنى مصطلح السبام وما تاثيره فالمنتدى

ahmed samir
08-24-2012, 20:03
ياريت ياجماعة نقوم كلنا بحملة تنظيم المنتدى يعنى كل وحد شايف حاجة غلط يقول عليها وكل وحد يمشى على القوانين فقط المنتدى هيكون منظم ان اشاء الله كل الاعضاء تمشى على القوانين

abdulhadi
08-24-2012, 21:14
فعلا اي عمل يحتاج الى تنظيم لكي ينجح
ويجب علينا كلنا الالتزام بذك
الى مزيد من التقدم