PDA

View Full Version : لو كنت عاوز تتعلم حاجه جديدة ادخل هنا

area
04-11-2018, 16:46
النهارده جبتلكم موضوع مهم
الفوركس عامل زي لغز او المكعبات اللي كنا بنلعبها و احنا صغيرين و النهارده هعرض عليكم احد الالغاز اللي بنقع فيها و لازم تركزوا معايا

في الصورة هنا انا راسم 3 ترندات و علامات الاكس هي الارتكازات

الترند اللي باللون الازرقهو ترند جزئي و الترند اللي بعده هو ترند علي المدي المتوسط و الترند الاخير هو ترند عام لكن ارتكزاته علي الاسبوعي

لما الترند بيتكسر طبيعي بندخل بعدها بيع و العكس لو تم اختراقه لكن السؤال هنا اين هو الهدف ؟

دائما يكون الهدف ترند او منطقة دعم وبالتالي هذا يعني كما في الرسم عندما تم كسر الترند الجزئي في هذه اللحظة بيكون هدفنا الترند اللي تحته و لما وصل السعر كان الاعتقاد ان هيتم اعادة اختبار الترند الجزئي و هيكمل نزول لكن كان الترند الاكبر كان يشكل منطقة دعم اقوي من مجرد اعادة اختبار و بالتالي مكنش فيه سلوك سعري للهبوط مره اخري و مكنش ينفع نبيع تاني الا بعد كسر الترند المتوسط و الهدف كان هيكون الترند الاسبوعي

الملخص : احذر من مناطق الارتداد و خصوصا بعد الكسر او الاختراق

ehabbob
04-12-2018, 02:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اشكرك اخى العضو الكريم على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه وشكرا على التحليل والشرح القيم والتنبيه من كسر السعر
والله ولى التوفيق

aym
04-12-2018, 09:13
التعلم فى الفورركس من الاشياء المهمة التى يجب على المتاحر اخذها فى الاعتبار اولا وعدم التسرع من اهم الاشياء التى يتم العمل عليها فى التداول فى الفوركس

area
04-15-2018, 18:28
التعلم فى الفورركس من الاشياء المهمة التى يجب على المتاحر اخذها فى الاعتبار اولا وعدم التسرع من اهم الاشياء التى يتم العمل عليها فى التداول فى الفوركس

نعم يا صديقي التعلم هو الاساس الذي تبني عليه كل الخبرات و كل شيئ فلا تعلم اذا لا نجاح و هذا يؤكد ما نراه ان اغلب الناس لا يتعلمون و نراهم يعملون علي الحساب الحقيقي مباشرة بدون اي فائدة وهذا يجعل الناس في دوامه بين التعلم و العمل فالكل يتجاهل هذه القضية و بالتالي نجد ان اغلب العرب لا يهتمون بالتعلم و هذا يجعلنا دائما في المؤخرة ولا سبيل لنا للنجاح الا بالعلم

annas
04-15-2018, 18:36
مشكوور اخي فعلا فيه ناس بتعمل تحليلاتها
مثلا على فريم الساعة وتهمل كل الاهمال
الترندات الموجودة على الفريمات الاكبر وهذا خطا

manotripleewry
04-15-2018, 18:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الكريم على ما تقدمت لنا من شرح
مبسط وتحليل رائع وطريقة جديده للعمل من خلال موضوعك
اتمنى ان يستفيد كل من يقرا الموضوع ويكون نقطه فارقه للمبتدئين

area
04-27-2018, 15:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الكريم على ما تقدمت لنا من شرح
مبسط وتحليل رائع وطريقة جديده للعمل من خلال موضوعك
اتمنى ان يستفيد كل من يقرا الموضوع ويكون نقطه فارقه للمبتدئين

لا شكر علي واجب اخي الفاضل وعليك ان تعرف ان نشس الفائدة هي احد اسباب التوفيق و النجاح في هذا السوق و من واجبات كل فرد في المنتدي ان ينشر الفائدة حتي يستفيد منه كل شخص محتاج

ابوفؤاد
04-27-2018, 15:22
موضوع جيد و يستحق القراءات و الدرس لانباافعل المناطق الارتدادات لها الكثير من الاهميه و مما يجعلنا نري انه لابد من التركيز و الرسم الصحيح لأماكن العمل لاخذ الصفقات