PDA

View Full Version : كيف تفرق بين حركه الترند وحركه التصحيح

Pages : [1] 2

magic777
05-20-2012, 01:58
بسم الله الرحمن الرحيم

كلنا نعلم ان السعر لا يسير في اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكنه يعمل حركات تصحيحيه بين فتره واخرى
فكيف نفرق هنا بين هاتين الحركتين
بمعنى كيف نعرف اننا الان في ترند ولا في تصحيح
وكيف نعرف نهايه كل منهم ؟

Smart
05-20-2012, 04:14
اهلا اخى سؤال رائع يعبر عن مدى اهتمامك بدراسه الفوركس
سوف اجيب عليك ولكن اولا اريد ان اسئلك سؤال
هل تسخدم الفيبوناتشى؟ اذا كانت الاجابه نعم
اذا فانت يمكنك ان تعرف اذا كان السعر يصحح ام لا ..لان هذه الاداه افضل شىء لمعرفه سمستويات التصحيح
تحديد الترند العام لزوج يكون سهل جدا والافضل استخدام الفريمات الكبيره لمعرفه الترند العام لاى زوج
التصحيح دائما يكون من سمتويات الدعم والمقاومه على الشارت ومستويات التصحيح لفيبوناتشى ويلعب احيانا البايفوت دور هام لمعرفه التصحيح
طالما ان الزوج لم بيكسر الترند العام فاى حركه عكسيه تعتبر تصحيح ولكن بكسر مستويات الفيبو قد يكون هذا انعكاس وليس تصحيح
وهما ياتى دور المتاجر الواعى ليقرر هل يتخلص من مراكزه ويتخد مراكز اخرى ام لا
بالتوفيق لك

kingman
05-20-2012, 04:41
اذا فانت يمكنك ان تعرف اذا كان السعر يصحح ام لا ..لان هذه الاداه افضل شىء لمعرفه سمستويات التصحيح
تحديد الترند العام لزوج يكون سهل جدا والافضل استخدام الفريمات الكبيره لمعرفه الترند العام لاى زوج
التصحيح دائما يكون من سمتويات الدعم والمقاومه على الشارت ومستويات التصحيح لفيبوناتشى ويلعب احيانا البايفوت دور هام لمعرفه التصحيح
طالما ان الزوج لم بيكسر الترند العام فاى حركه عكسيه تعتبر تصحيح ولكن بكسر مستويات الفيبو قد يكون هذا انعكاس وليس تصحيح
بالتوفيق لك

بالفعل كلامك اخى الفاضل فانا ايضا اعتمد فى معرفة التصحيح وخصوصا انى اتعامل مع السوق عن طريق المقاومات والدعوم والمستويات السعرية القوية ونسب فيبوناتشى بتوضح درجة التصحيح وفى بعض الأحيان يصبح التصحيح ماهو الى ترند جديد وده بيبقى واضح جدا على الشارت بعد كسر مستويات فيبوناتشى وكتير بيعتبر كسرالمستوى 61 ان كده خلاص معتش يعتبر تصحيح وانه اصبح ترند جديد وكلا وطريقته التى يعتمد عليها والتصحيح بيبقى فرصة جيدة للكسب من الارتدادات لكن المهم التوقع الصحيح له

Hamad
05-20-2012, 14:03
حركة اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط
وينطبق هذا على اي فريم او حقبة زمنية نجري لها ملاحظة سواء دقيقة او حتى سنة
فتكون الحركة عبارة عن صعود ثم هبوط ثم صعود

magic777
05-21-2012, 21:45
بالتوفيق لك

كلامك مضبوط اخي
وانا فعلا استخدم الفيبوتاتشي كأداه مساعده في تحديد حدود التصحيح
ولكن احيانا لا نستطيع تحديد هل العمله تسير في اتجاه الترند ولا في اتجاه التصحيح وده بيحصل كتير في اوقات التذبذب
تلاحظ كثير ان العمله اصبحت تسير في اطار 200 نقطه بالاسبوع او الاسبوعين لا تعرف منها اين انت من الترند او التصحيح
وفجأه تحدد العمله ترندها وتسير اليه سريعا بدون توقف ولا يستطيع اغلبنا الدخول في هذا الترند
والحركه دي بقت اساس السوق دلوقتي
ولكن ان عرفنا اتجاهنا في البدايه قبل هذا الاندفاع اكيد هنقدر نستفيد من الترند
علشان كده انا بدور على طريقه جديده تساعدنا في هذه الجزئيه

mody2989
05-22-2012, 00:38
السعر لا يسير في اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكنه يعمل حركات تصحيحيه بين فتره واخرى
هنا لازم يكون فيه حاجة تساعدني مع الترند مينفعش اشتغل بالترند بس لازم حاجة كمان يعني زي الموفينج افريج والاهم بقي الفيبوناتشي فعلا حاجة روعه نسب الفيبواتشي

magic777
05-22-2012, 14:36
السعر لا يسير في اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكنه يعمل حركات تصحيحيه بين فتره واخرى
هنا لازم يكون فيه حاجة تساعدني مع الترند مينفعش اشتغل بالترند بس لازم حاجة كمان يعني زي الموفينج افريج والاهم بقي الفيبوناتشي فعلا حاجة روعه نسب الفيبواتشي

لي ملاحظه على استخدامك الموفنج في تحديد التصحيح
اعتقد انه لن يأتيك بنتائج جيده في هذه الحاله
مهما كانت اعداداته المستخدمه لن تستطيع ان تفرق بين الترند والتصحيح به ابدا وعن تجربه
اما الفيبوتاتشى فهو فعلا ممتاز ولكن لابد ان نضيف عليه فلتر اخر وليكن القناه السعريه

kingman
05-22-2012, 20:51
لي ملاحظه على استخدامك الموفنج في تحديد التصحيح
اعتقد انه لن يأتيك بنتائج جيده في هذه الحاله
مهما كانت اعداداته المستخدمه لن تستطيع ان تفرق بين الترند والتصحيح به ابدا وعن تجربه
اما الفيبوتاتشى فهو فعلا ممتاز ولكن لابد ان نضيف عليه فلتر اخر وليكن القناه السعريه
هو فيبوناتشى لوحده كافى ان الوحد يعرف التصحيح ومقداره انا عادة استخدمه لوحده فى معرفة حدود التصحيح وبالنسبة للمونج افريج هو مش مفيد فى معرفة التصحيح لكن لو بأعدادت صغيرة ممكن يوضح ان يوجد تصحيح حاليا لأن الموفنج الصغير بيتأثر جد بالسعر واتجاهه هيبين ان هناك تصحيح للترند وايضا المقاومات والدعوم بتوضح ايضا التصحيح

magic777
05-23-2012, 16:40
هو فيبوناتشى لوحده كافى ان الوحد يعرف التصحيح ومقداره انا عادة استخدمه لوحده فى معرفة حدود التصحيح وبالنسبة للمونج افريج هو مش مفيد فى معرفة التصحيح لكن لو بأعدادت صغيرة ممكن يوضح ان يوجد تصحيح حاليا لأن الموفنج الصغير بيتأثر جد بالسعر واتجاهه هيبين ان هناك تصحيح للترند وايضا المقاومات والدعوم بتوضح ايضا التصحيح

هو الفيبوتاتشي اداه رائعه جدا ولكن ماتستخدمهوش لوحده
ادمج معه مؤشر rsi
واعمل على فريم الساعه او الربع ساعه
مع الالتزام باهداف صغيره مناسبه للفريمين
جرب وشوف

kingman
05-23-2012, 23:06
هو الفيبوتاتشي اداه رائعه جدا ولكن ماتستخدمهوش لوحده
ادمج معه مؤشر rsi
واعمل على فريم الساعه او الربع ساعه
مع الالتزام باهداف صغيره مناسبه للفريمين
جرب وشوف

انا فعلا مش بعتمد عليها فى التجارة ولكن بستخدمه كاداة مساعدة الى تحليلى وحقيقى انا مش بتعامل مع المؤشرات النية ومش بثق فيها مافيش غير الموفنج حاليا اللى بتعامل معاها واتمنى ان يبقى فيه مؤشر اثق فيه لأن مش بثق فى معظمهم ومش بحب اضعهم على الشارت هههههه مجرد انطباع عنهم مش اكتر واكيد فيه ناس بتسفيد جدا من المؤشرات ومحققين نجاح

magic777
05-24-2012, 20:01
انا فعلا مش بعتمد عليها فى التجارة ولكن بستخدمه كاداة مساعدة الى تحليلى وحقيقى انا مش بتعامل مع المؤشرات النية ومش بثق فيها مافيش غير الموفنج حاليا اللى بتعامل معاها واتمنى ان يبقى فيه مؤشر اثق فيه لأن مش بثق فى معظمهم ومش بحب اضعهم على الشارت هههههه مجرد انطباع عنهم مش اكتر واكيد فيه ناس بتسفيد جدا من المؤشرات ومحققين نجاح
وهو ده الصح فعلا انك تستخدم المؤشرات فقط كأداه مساعده ليك بجانب تحليلك مهما كان نوعه
ولا تعتمد عليها لوحدها في فتح صفقاتك
بس فيه ناس اعرفهم يعتمدون على مؤشر rsi
وحده مع طريقه مضاعفات وتعزيز على بعد عدد معين من النقاط وبتجيب نتائج جيده معاهم
فالعبره هنا ازاي توظف ادواتك لتعطيك نسبه نجاح جيده

kingman
05-25-2012, 00:58
وهو ده الصح فعلا انك تستخدم المؤشرات فقط كأداه مساعده ليك بجانب تحليلك مهما كان نوعه
ولا تعتمد عليها لوحدها في فتح صفقاتك
بس فيه ناس اعرفهم يعتمدون على مؤشر rsi
وحده مع طريقه مضاعفات وتعزيز على بعد عدد معين من النقاط وبتجيب نتائج جيده معاهم
فالعبره هنا ازاي توظف ادواتك لتعطيك نسبه نجاح جيده
المؤشر ده برده كنت بشوفع لعلى شارت موقع مشهور فى التحليل والتوصيات وكنت بستغرب ازاى بيعتمدوا عليه لوحد ومش بيكون فيه غيره على الشارت واكيد المهم هنا هو قدرة المحلل او المتاجر على استخدام المؤشر او الاداة فى التحليل فليس كلنا نقدر نتعامل مع الاداة بنفس القدرة والفهم والكيفية وهنا بيبان الرق فى الأعتماد على هذه الأدوات وقدرة البعض على تحقيق النجاح منها وعدم قدرة البعض الآخر والله اعلم

magic777
05-26-2012, 02:09
المؤشر ده برده كنت بشوفع لعلى شارت موقع مشهور فى التحليل والتوصيات وكنت بستغرب ازاى بيعتمدوا عليه لوحد ومش بيكون فيه غيره على الشارت واكيد المهم هنا هو قدرة المحلل او المتاجر على استخدام المؤشر او الاداة فى التحليل فليس كلنا نقدر نتعامل مع الاداة بنفس القدرة والفهم والكيفية وهنا بيبان الرق فى الأعتماد على هذه الأدوات وقدرة البعض على تحقيق النجاح منها وعدم قدرة البعض الآخر والله اعلم

هو اصلا المتاجر اللي بيستخدم مؤشر الار اس اي او اي مؤشر تشبع لوحده ويقدر
يحقق بيه ارباح جيده ...هو في الاساس مش بيعتمد عليه لوحده ولكن اصلا المتاجر ده بيكون وصل لخبره قرايه الشارت من كتر المتابعه
فبيعرف يستنتج الاتجاه من حركات معينه للسعر وبيستخدم المؤشر ده للتأكيد فقط

sunlight
05-26-2012, 20:47
والله انا حاسس ان المؤشرات دى زى الهم على القلب
انا من اسبوع بدات اقرا عن المؤشرات وهاضحكو
حطيت كل المؤشرات على الشارت بتاع الشموع وقعدت بقى اراقب منظر روعه كل دا مؤشرات وايه كل واحد ماشى بمزاجه السعر طالع دا نازل والسعر نازل دا طالع واحذف الوحش وفى النهايه شلت كل المؤشرات وخلتنى مع الشموع الليليه الجميله مفيش احلى من ضوء الشموع

tutaaaaa
05-27-2012, 14:20
استفدت من الموضوع جدا
شكرا لكم

تحياتي

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 19:16
والله انا حاسس ان المؤشرات دى زى الهم على القلب
حطيت كل المؤشرات على الشارت بتاع الشموع وقعدت بقى اراقب منظر روعه كل دا مؤشرات وايه كل واحد ماشى بمزاجه السعر طالع دا نازل والسعر نازل دا طالع واحذف الوحش وفى النهايه شلت كل المؤشرات وخلتنى مع الشموع الليليه الجميله مفيش احلى من ضوء الشموع

اه ياباشا

مش قولتلك انى المؤشرات بتجرى ورا السعر وتتبعه

مش هتاخد منها رجا خالص

فاحسنلك استخدم التحليل الفنى الكلاسيكى وادواته وبعدين ابقا ادرج مثلاً موفنجات 100 و 200 على الشارت يسعدك برده التوقع

ولوفيه اى سؤال اتفضل احنا موجودين

kingman
05-27-2012, 22:28
هو اصلا المتاجر اللي بيستخدم مؤشر الار اس اي او اي مؤشر تشبع لوحده ويقدر
يحقق بيه ارباح جيده ...هو في الاساس مش بيعتمد عليه لوحده ولكن اصلا المتاجر ده بيكون وصل لخبره قرايه الشارت من كتر المتابعه
فبيعرف يستنتج الاتجاه من حركات معينه للسعر وبيستخدم المؤشر ده للتأكيد فقط
متفق معاك كثيرا فى هذا الكلام فكثيرا نسمع عن المتاجرة بمجرد النظر وانا بعتقد ان ذلك صحيح فى الخبرة والممارسة الكبيرة فى السواق يستطيع الأنسان فهم السعر وتحركاته وبمجدر نظرة بسيطة على الشارت يقدر يتوقع السيناريهوات التى شوف يتبعها السعر بناءا على خبراته وتجاربه السابقة وفهمه للطريقة التى يتداول بها وتطبيقها على الشارت بسرعة

ahmed
05-28-2012, 12:41
للتفريق بين الترند والتصحيح
بيبان اكتر طبعا من الفريمات الكبيرة
ومن وجهه نظرى المتواضعه ممكن نستخدم الزجزاج وهو يوضح لك الترند والتصحيح بسهوله
ولكن لا يمكن الاعتماد عليه واحدة فقط هو ادارة مساعدة كباقى الادوات

kingman
05-29-2012, 22:08
للتفريق بين الترند والتصحيح
بيبان اكتر طبعا من الفريمات الكبيرة
ومن وجهه نظرى المتواضعه ممكن نستخدم الزجزاج وهو يوضح لك الترند والتصحيح بسهوله

الزجزاج جيد فى توضيح الرؤية على الشارت بحيث بيوضح القمم والقيعان على الشارت وفيه استراتيجية بعتبرها من انجح الأستراتيجيات مبنية بفكر بسيط على مؤشر الزجزاج وهو مؤشر الأستاذ جمال بسيس مؤشر رائع ومبنى على اساس القمم والقيعان التى يكونها مؤشر الزجزاج واكيد برده الواحد لازم يكون ليه نظرة على الشارت ولايعتمد اعتامد كلى على المؤشر

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 22:10
الزجزاج جيد فى توضيح الرؤية على الشارت بحيث بيوضح القمم والقيعان على الشارت وفيه استراتيجية بعتبرها من انجح الأستراتيجيات مبنية بفكر بسيط على مؤشر الزجزاج وهو مؤشر الأستاذ جمال بسيس مؤشر رائع ومبنى على اساس القمم والقيعان التى يكونها مؤشر الزجزاج واكيد برده الواحد لازم يكون ليه نظرة على الشارت ولايعتمد اعتامد كلى على المؤشر

انت تقصد ياكنج
استراتجية الدكتور جمال عمر

واى استراتجية بالظبط

تقصد يابرنس

kingman
05-30-2012, 01:28
انت تقصد ياكنج
استراتجية الدكتور جمال عمر

واى استراتجية بالظبط

تقصد يابرنس
لا اقصد استراتيجية الدكتور جمال عمر وانما اقصد استراتيجية الأستاذ جمال بسيس وهو ليه مؤشران الى حد كبير لهم نفس الفكرة بأختلافات بسيطة وهما مفيدان لمن يعمل على المقومات والدعوم واسم المؤشر اقوى مؤشر قمم وقيعان على مااتذكر اكيد حضرتك تعرفه لما له من شهرة هذا المؤشر فى المنتديات العربية وان شاء الله يستطيع الأخوة اللأستفادة منه

magic777
05-30-2012, 18:57
لا اقصد استراتيجية الدكتور جمال عمر وانما اقصد استراتيجية الأستاذ جمال بسيس وهو ليه مؤشران الى حد كبير لهم نفس الفكرة بأختلافات بسيطة وهما مفيدان لمن يعمل على المقومات والدعوم واسم المؤشر اقوى مؤشر قمم وقيعان على مااتذكر اكيد حضرتك تعرفه لما له من شهرة هذا المؤشر فى المنتديات العربية وان شاء الله يستطيع الأخوة اللأستفادة منه

انا تعاملت مع هذا المؤشر في بدايه الاعتماد في متاجرتي على القمم والقيعان فقط
وهو من وجهه نظري مؤشر ممتاز جدا ولكن صعب التعامل معه بالنسبه للمبتدئين لكثره خطوط الاهداف فمعظمهم بيتشتت ولا يستطيع اختيار انسب خطوط للقمم والقيعان والاهداف
هو ده بس عيب هذا المؤشر من وجهه نظري

mage
05-31-2012, 17:56
لاتفريق بين الترند والاتجاه يجب على املتاجر اولا ان يعرف انا لطريق الى الناح فى الفوركس يحتاج منه الى الكثير منا لعناء حتى يصل الى هذه المرتبة وهى كيفية التفريق بين الترند الحقيقي وبين حركةا لتصحيح ولهذا السبب اعتقد ان الكثير يعتقدون انا لمؤشرا الفنية تساعد فى ذلك وانا اختلف معهم

magic777
05-31-2012, 21:08
لاتفريق بين الترند والاتجاه يجب على املتاجر اولا ان يعرف انا لطريق الى الناح فى الفوركس يحتاج منه الى الكثير منا لعناء حتى يصل الى هذه المرتبة وهى كيفية التفريق بين الترند الحقيقي وبين حركةا لتصحيح ولهذا السبب اعتقد ان الكثير يعتقدون انا لمؤشرا الفنية تساعد فى ذلك وانا اختلف معهم
عندك حق في ده المؤشرات وعلى اختلافها وكثرتها مش هتقدر تعرفك انت في ترند ولا تصحيح ابدا
لكن فيه ادوات جيده في الميتاتريد هتقدر تساعدك في ده زي الفيبوتاتشي مثلا
والقنوات برده كويسه ومع الممارسه هتقدر تعرف بيهم وتميز اذا كنت في ترند ولا تصحيح

kingman
05-31-2012, 21:47
انا تعاملت مع هذا المؤشر في بدايه الاعتماد في متاجرتي على القمم والقيعان فقط
وهو من وجهه نظري مؤشر ممتاز جدا ولكن صعب التعامل معه بالنسبه للمبتدئين لكثره خطوط الاهداف فمعظمهم بيتشتت ولا يستطيع اختيار انسب خطوط للقمم والقيعان والاهداف
هو ده بس عيب هذا المؤشر من وجهه نظري
هو مع الممارسة والخبرة المتاجر بيقدر يفلتر اهم الخطوط التى يعتمد عليها فأنا لااعتمد على الأسترايتيجة كما شرحها الستاذ جكال بسيس وانما استخدمها كعامل مساعد لتحليلى لأنها ترسم خطوط الدعم والمقاومة اتوماتيك بناءا على القمم والقيعان التى يحددها مؤشر الزجزاج واكيد لازم المبتدأ اواى حد يستخدمها
لازم يجربها فترة على التجريبى

sherifmao
06-07-2012, 07:20
بسم الله الرحمن الرحيم

كلنا نعلم ان السعر لا يسير في اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكنه يعمل حركات تصحيحيه بين فتره واخرى

في نظرية اسمها نظرية اليوت .. بتدعم الجزء ده من السؤال .. من خلاله بتعرف على الاتجاه اذا كان اكتمل ولا لسة و اذا كان لسة في حركة و لو كان التصحيح مستمر ولا لسة .. معلومة اليوت قوي جدا فيالسوق ده و بيدعم كل الفريمات بس قوته في معرفته و التدريب عليه .... بالتوفيق

ahmed
06-08-2012, 12:12
في نظرية اسمها نظرية اليوت .. بتدعم الجزء ده من السؤال .. من خلاله بتعرف على الاتجاه اذا كان اكتمل ولا لسة و اذا كان لسة في حركة و لو كان التصحيح مستمر ولا لسة .. معلومة اليوت قوي جدا فيالسوق ده و بيدعم كل الفريمات بس قوته في معرفته و التدريب عليه .... بالتوفيق

صراحه انا من مؤيدين هذة النظريه بشكل شديد نظريه اليوت
لانها فعلا تستطيع تحديد فترة التذبذب وهذا شئ مهم جدا فى السوق
وعرفت ذلك من خلال فكرة عامه اخذتها عن النظريه لكن لم يسعفنى الوقت للتعمق اكثر

magic777
06-09-2012, 02:54

اهو التحليل بطرق اليوت ده الصراحه الحاجه الوحيده اللي مدخلتش دماغي كويس في الفوركس
طول سنتين وانا بحاول اتعلم طرق اليوت ده وبرده مبتجمعش معايا
المشكله معايا هنا ازاي اختار بدايه الموجه اللي هحسب منها ؟

كريم
07-03-2012, 02:32
حركه التصحيح دائما بقتدر تعرفها من خلال الدعوم و المقاومات و نسب الفيبوناشي و اما حركة الترند بيكون

عادية بدام لم يز عن نسبة 61 من نسب الفيبوناشي و ان شاء الله نسمع اكتر و اكتر و نشوف اراء الأعضاء و الله يوفق الجميع

Missa
07-03-2012, 20:50
سؤال في محله كنا بحاجة لمعلومات بخصوص هدا الصدد
شكراا للاشارة تقبل مروري اخي العزيز

derfcase
07-05-2012, 14:28
الترند اخي الكريم هو الذي يبدا من موجتين او ثلاث موجات تصحيح متتالية
اما موجة التصحيح فهي تحدث بصورة طارئة علي الترند - ولا تلبث ان تنعكس مرة اخري باتجاه الترند

Mr.GooDMaN
07-09-2012, 04:19
بص هو انت عموما مينفعشى تشتغل بالترند لواحده يعنى لازم فيه حاجات تانيه تساعدك
زى مثلا الفيبوناتشى وهى عموما حركه الاسعار مش منتظمه بالعكس دى هبوط وصعود

ehab
07-09-2012, 06:22
الترند الصاعد : هو عبارة عن حركة زوج العملات إلى أعلى على شكل مسيرات بحيث كل مسير يتجاوز قمة المسير السابق والتراجع (الانعكاس) بين المسيرات لا يخترق القمة السابقة للمسير السابق (أي لا تداخل) أو بمعنى آخر مجموعة من القمم الصاعدة (Higher Highs) والقيعان الصاعدة (Higher Lows) .

نهاية الترند الصاعد : تحدث نهاية الترند الصاعد عند تشكل قمة هابطة (LH) متبوعة بهبوط يتجاوز القاع السابق . نهاية الترند الصاعد : تحدث نهاية الترند الصاعد عند تشكل قمة هابطة (LH) متبوعة بهبوط يتجاوز القاع السابق .

نهاية الترند الصاعد : تحدث نهاية الترند الصاعد عند تشكل قمة هابطة (LH) متبوعة بهبوط يتجاوز القاع السابق .

نهاية الترند الصاعد = قمة هابطة + اختراق القاع السابق .

الترند الهابط : هو عبارة عن حركة زوج العملات إلى أسفل على شكل مسيرات ، بحيث كل مسير يخترق قاع المسير السابق لأسفل وكل إنعكاس لا يخترق قاع المسير السابق (لاتداخل) أو بمعنى آخر مجموعة من القمم الهابطة (LH) والقيعان الهابطة (LL) .

نهاية الترند الهابط : تحدث عند تشكل قاع صاعد (HL) ثم إختراق القمة السابقة لأعلى .

التصحيح : وهو الحركة المعاكسة لاتجاه الترند ، ويحدث التصحيح عند نهاية الترند حيث يتحرك بشكل معاكس لاتجاه الترند السابق وبنسبة معينة منه ، والتصحيح إما ان يكون هابطا" إذا عقب ترند صاعد وإما ان يكون صاعدا" إذا عقب ترند هابط ، وتتميز حركة التصحيح بأنها ضعيفة وأفقية أحيانا" .

النظرية المتبعة : كل ترند يعقبه تصحيح وكل تصحيح يعقبه إكمال للترند السابق .

فمثلا" إذا كان لدينا ترند صاعد ثم تصحيح لأسفل ،فإن نهاية التصحيح ستكون ترند صاعد جديد .

magic777
07-10-2012, 19:29
بص هو انت عموما مينفعشى تشتغل بالترند لواحده يعنى لازم فيه حاجات تانيه تساعدك
زى مثلا الفيبوناتشى وهى عموما حركه الاسعار مش منتظمه بالعكس دى هبوط وصعود

بص هو الترند الاساس هنا يعني هو اللي بيعرفك السعر هيروح فين لكن طبعا انت محتاج ادوات تديك
مستويات قويه تدخل الصفقات منها مع اتجاه الترند
علشان كده ممكن تستخدم مع الترند خطوط الفيبوتاتشي زي ما قولت
او مستويات الدعم والمقاومه او حتى مستويات البايفوت

yassoo011
07-11-2012, 12:59
نفرق بينهم بالفيونتشي فانه يوضح نقاط الدعم والمقاومة
والحركات التصحيحية في اكثر من منطقة فانه معبر جدا عن التصحيح

mohamedlee
07-11-2012, 13:17
اخى الكريم يتم تحديد ما اذا كان الاتجاة هبوطى ام صعودى وذلك من خلال تحليل شارت شهرى مثلا سوف تقوم بتحديد اعلى نقطة وادنى نقطة ثم رسم فيبونيتشى لها فى الاتجاة الهابط او الصاعد حسب الاتجاة فى الشارت الشهرى وسوف تجد السعر فى نطاق اعلى وادنى سعر بعدما قمت بهذا التحديد ومنهة سوف تجد على الفيبونيتشى ان السعر فى درجة تصحيح معين ولكنة فى اتجاة ثابت اما صعودى او هبوطى ومن خلال هذا التصحيح يمكنك تحديد متى سوف تدخل الصفقات

KOGI
07-11-2012, 15:02
عموما السعر لا يسير في اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكنه يعمل حركات تصحيحيه بين فتره واخرى
فمينفعش اعتمد عالترند لوحده لازم يكون فى حاجة تساعدنى معاهوليكن الموفينج افريج بس اللى اقوى منها الفايبوناتشى
تقبل مرورى اخى الكريم

khward
07-11-2012, 15:22
انا استخدم فى التفريق الموفينج افيرج وخصوصا الموفينج افرج 25 على المدى القصير

abdallah elbaz
07-11-2012, 16:13
هو فيبوناتشى لوحده كافى ان الوحد يعرف التصحيح
ومقداره انا عادة استخدمه لوحده فى معرفة حدود التصحيح

mohamed yossef
07-14-2012, 11:50
السلام عليكم ورحمته وبركاته
يوجد نظام للمضاربة جيد جدااا وهو نظام الايشيموكو انا بعتمد عليه فى تح
تحديد الاتجاه العام للسوق فهو نظام جيد فى ذلك كما انه يمكن ان تستعين به فى تحديد قوة الترند
حيث انك من الممكن ان تضارب به بمجرد النظر فانا عندما اضارب به نادرا ما ارسم ترندات فلا يحتاج النظام اليها

ahmed
07-14-2012, 12:21
السلام عليكم ورحمته وبركاته
يوجد نظام للمضاربة جيد جدااا وهو نظام الايشيموكو انا بعتمد عليه فى تح
تحديد الاتجاه العام للسوق فهو نظام جيد فى ذلك كما انه يمكن ان تستعين به فى تحديد قوة الترند
حيث انك من الممكن ان تضارب به بمجرد النظر فانا عندما اضارب به نادرا ما ارسم ترندات فلا يحتاج النظام اليها

انا لم اتعامل كثير بهذا النظام ولكنى اسمع عن قدرته العاليه فى المضاربه بمفردة
وفى تحديد السعر فى كل وقت تذبذب ام اتجاة على حسب علمى هو نظام رائع يستحق الاهتمام

العوامى
07-14-2012, 13:25
ارى ان الفيبوناتشى من اروع الادوات لتحديد هذا
فمن الممكن استخدام اداتين او اكثر من الفيبوناتشى لمعرفة الترند من التصحيح واشهرهم الفيبوناتشى كلاستر وهو التقاء مستويين فيبوناتشى او تطابقهما

msh4egy
07-14-2012, 17:34
انا حاسس ان المؤشرات دى زى الهم على القلب

shady hamza
07-14-2012, 19:44
متفق معاك كثيرا فى هذا الكلام فكثيرا نسمع عن المتاجرة بمجرد النظر وانا بعتقد ان ذلك صحيح فى الخبرة والممارسة الكبيرة فى السواق يستطيع الأنسان فهم السعر وتحركاته وبمجدر نظرة بسيطة على الشارت يقدر يتوقع السيناريهوات التى شوف يتبعها السعر

dodovedo
07-15-2012, 16:16
اخى الكريم
مستويات الفايبوناتشى
هى اللى بتبين فترات التصحيح
تقبل مرورى

forex4ever
07-15-2012, 17:55
المتاجرة عن طريق النظر فقط متاجرة جميلة وتحتاج فعلا الى خبرة طويلة طويلة وذاكرة حديد وحفظ انماط واشكال الشموع اليابانية من دوجي وهامر ورجل مشنوق وشهاب كل هذه الشموع هي اشارات تختلف في قوتها ولكنها بكل تاكيد نافعه وناجحة في 90% من الحالات

willy
07-15-2012, 18:31
ممكن باستخدام مؤشر الزيجزاج اذا كان الترند صاعد ثم تحرك السعر الى اسفل وكسر القاع الاخير فهي بداية اتجاه جديد هبوطي ويفضل استخدام هذه الطريقة على فريم الاربع ساعاتلاني مثلما قلت هذا الفريم صادق جدا مع القمم والقيعان والترند والدعم والمقاومة

nemo emo
07-16-2012, 19:25
انا شايفة ان حركة التصحيح دائما تكون مؤقتة

اما الترند قتكون على المدى البعي

nrgslawi
07-18-2012, 19:50
بالتوفيق لك

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك اخي المشرف على الرد الذي نفعني ايضا ربنا يخليك للمنتدى
بالتوفيق للجميع

HOUSAMMI
07-18-2012, 19:58
بلاضافة الى رد اخى المشرف

مستوى الاسعار بيتغير من دقيقة لتاانية بس الصفة العامة اما يكون صاعد ام هابط

ولكن ان رايت ان السعر اتخذ هيئة واحد كان يكون صاعد او هابط لفترة طوية

فان احركة التصحيحة تكون اقرب لدا عليك الحظر

وممكمن تستعين بالمؤشرات لقياس التشبع

hesham1046
07-18-2012, 20:12

sabre
07-18-2012, 20:14
الفرق بين الترند والتصحيح هو ان الترند يسير فى اتجاة واحد يكون
له عدد من نقاط الارتكاذ ونقاط الارتكاذ هذة هى ما يمى بالتصحيح

msh4egy
07-18-2012, 22:42
حركة اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط

SlaiteR
07-19-2012, 12:44
مرحبا

صراحة موضوع جديدعلي

اتمنى منكم ان تشرحوا لنا ماهيته

abaragh
07-19-2012, 14:39
التراند يظهر بشكل واضح على الفريمات الكبيرة

Aker001
07-19-2012, 14:40

HOUSAMMI
07-19-2012, 16:26
مرحبا
صراحة موضوع جديدعلي
اتمنى منكم ان تشرحوا لنا ماهيته

الترند هو الاتجاة العام للسعر

فاذا كان الاتجاه صاعد مثلا قد تقرر الشراء

ولكن تفاجا بحدوث انخفاض فى السعر ( الترند ) ادن لماذا حدث الانخفاض

هدا بسبب حدووث حركة تصحيحة للسعر نتيجة حدوث تشبع شراءئى

لدا لو كنت تعلم من الاول قرب حدووث الحركة التصحيحية ماكنتوش دخلت

هده هية اهميته

spiderxp
07-21-2012, 19:16
يعني لو في معاه دعوم او مقاومات

tarek22
07-22-2012, 01:33
مشي ورا الترند ولو خرج من الشاشة خليك وراه
وخلي بالك من التصحيح فهو يعطي احساس بتغير الاتجاه لكن هو تصحيح ثميعاود الاتجاه مع الترند فالتصحيح او جني الارباح يرتد فيه السعر قليلا ثم يعادود اتجاهه

khaledforex
07-22-2012, 02:21
التصحيح الوصول الى مستوى 61.8 للفيبوناشى
عندئذ انتظر
اذا تم الكسر يبقى اكيد فية ترند جديد
اما اذا تم الارتداد يبقى الحركة دى تصحيح يعنى جنى ارباح ولم يخرج السعر عن اطار الترند العام
لتحديد الترند العام استخدم موفينج 55 على فريم الأربع ساعات

Aker001
07-22-2012, 02:23
عموما مينفعشى تشتغل بالترند لواحده يعنى لازم فيه حاجات تانيه تساعدك
زى مثلا الفيبوناتشى

mage
07-22-2012, 03:12
عن طريق مؤشر القوةا لنسبية من خلاله يمكننى ان اعرف ان كان السعر فى حالة تصحيح او ابتدئ السعر فى الاتجاه الصحيح ولكن على الفريم الكبير لا يقل عن 4 ساعات على الاقل حتى يمكننى العمل عليه واعرف الاتجاه

bodda.2011
07-22-2012, 06:30
وانا اتفق معك الرأى اخى الكريم

derfcase
07-22-2012, 07:40
الترند العام دائما محترم ويكون على الفريمات الكبيرة لكن إذا صدر خبر هام جدا
كاجتماع قمة أو بيانات هامة فيمكن أن يقلب الموازين

اوافقك الراي اخي الكريم
marcos
لهذا من المهم جدا الاهتمام بالتحليل الاساسي بصورة اكبر اذا كنت متداول طويل المدي - تستخدم فريمات طويلة المدي لا تقل عن الدايلي

Looser
07-22-2012, 14:16
الاعزاء الاعضاء
يجب علينا دائما كمضاربين ان نفرق بين حركة الزوج عندما يكون في حركة تلائم الترند الحالي او في حركة تصحيحية.
فمثلا عندما نراقب ونضارب اليورو نعلم بالبديهة ان الترند الحالي نازل ... وقوي
فاي حركات تصحيحية لاعلى تكون بطيئة وثقيلة واهدافها ليست بالبعيدة لانه كما تعلمون
وترون يوميا انه عند اول مقاومة..... سيخرجون منه مرة واحدة سواء الذين حملوا عقود لونغ ويجنون ارباحهم او الذين سيدخلون بعقود شورت جديدة يحملونها بسبب ارتفاع السعر قليلا.
....................................
لهذا اقول في الترند النازل توقع تحقيق هدف جيد اثناء الهبوط وانتظر اكتمال الحركة المتوقعة بسبب قوة الترند النازل.
وعندما يكون في تصحيح لاعلى فصفقات اللونغ يجب ان تكون قليلة واهدافها قريبة
ولا تمكث بها طويلا ذلك لان المضاربين يكونون في انتظار اي مقاومة للانقضاض عليه
وسرعان ما يعاود للانزلاق من جديد .
كذلك الامر بالنسبة للباوند والفرنك (معكوسا).

msh3egy
07-25-2012, 18:27
لاتفريق بين الترند والاتجاه يجب على المتاجر اولا ان يعرف ان الطريق الى النجاح فى الفوركس يحتاج منه الى الكثير من العناء حتى يصل الى هذه المرتبة وهى كيفية التفريق بين الترند الحقيقي وبين حركة التصحيح ولهذا السبب اعتقد ان الكثير يعتقدون ان المؤشرات الفنية تساعد فى ذلك وانا اختلف معهم

mena
07-26-2012, 13:56
الترند يبين حركة السعر إذا كان صاعد أم هابط وبذلك يساعد فى إتخاذ القرار سواء بيعاً أو شراءً للعملة

MixMax
07-26-2012, 21:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم للاسف لا استطيع الرد على مثل هكدا سؤال فانا لازلت مبتدا ولم ابلغ بعد حد الاحتراف او الخبرة كما يقال سيساعدك الاخوة ان شاء الله ولكني اطور معلوماتي وذاتي وثقافتي يوميا في صرح هدا المنتدى وان شاء الله ابلغ واحقق مرادي الف شكر .
3

MrSniper
07-27-2012, 03:11
أخي عليك استخدام ادوات للتحليل كالفيتوبونشي و rsi
و سوف تظهر لك النتائج بادن الله و مع التجربة سوف تتعمل و تحس هل الترند صاعد او هابط

zeina
07-31-2012, 16:28

اتفق مع رايك يا اخى فلابد من وجود وسيلة مساعدة لكى نستطيع ان نحدد اتجاة الترند هل هو اتجاة حقيقى ام حركة تصحيح ومعظمنا يستخدم الموفينج 200 فى تحديد ذلك

hend
08-11-2012, 16:56
بالتوفيق لك

مشكور اخى الكريم على الشروحات دى بارك الله لك دى
طريقة كويسة للشرح بس لو فيها فيديوهات تبئا تمام اوى

aminewactop
08-24-2012, 17:48

mmt123
08-24-2012, 18:04
اولا التصحيح لازم يكون له اعاده اختبار يعنى لازم ينزل ويطلع تانى وبعدين يكمل الانعكاس
وكمان اكيد ولاااازم يكون فيه شموع انعكاسيه انما التذبذب العادى دا مش لازم له شموع انعكاسيه
وبعدين اهم حاجه هي الدعوم والمقاومات هيا الى بتفرق فى التذبذب والانعكاس جدا

hossam hossam
08-28-2012, 00:27
اعتقد افضل طريقه لتعرف ارتداد السعر ام لا هو استخدام الفيتوباشي دي افضل اداه للمعرفه
اتمني لك التوفيق

nany1980
08-29-2012, 14:40
اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط

ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط

Looser
08-30-2012, 11:29
نا بعتقد ان حركه الترند هيه التى تاتى لكى تنقد جانب من هذة الجوانب فى العمليا ت التى توجد فى عالم الفوركس

اما حركه التصحيح فهى تتاتى لتصحيح الامور والاشياء التى يجب ان تصحح انا عايز
اعرف اذا كان هذا الكلام صحيح ام لا ممكن لو سمحتم تردوا عليا اصل انا محتاج الى رايكم

peter
08-30-2012, 14:10
ازا لم يكسر زوج التداول الترند العام هي حركه تصحيح
و بصراحه سؤالك اكثر من رائع و اشخاص كتير تخطأ كثيرا في هذا الجزء

amr beni ata
09-02-2012, 00:05
1-أتمنى ان تشاركونا بارائكم المستنيره في هذين الموضوعين

ملاحظاتي على المنتدى - أرجو من الجميع الدخول وحكموا ضمائركم

أستفتاء وتصويت لمشروع تطوير المنتدى - أرجو مشاركة الجميع

benb
09-25-2012, 17:48
اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد صعودا او هبوطا
فهي تعمل حكات تصحيحية في الاحيان تكون كسور في الترند
و للتفريق بينهما يمكنك الاستعانة بالفايبوناتشي لمعرفة التصحيحات من الانكسارات

simo512
09-25-2012, 22:23
كلامك مضبوط اخي
وانا فعلا استخدم الفيبوتاتشي كأداه مساعده في تحديد حدود التصحيح
ولكن احيانا لا نستطيع تحديد هل العمله تسير في اتجاه الترند ولا في اتجاه التصحيح وده بيحصل كتير في اوقات التذبذب
تلاحظ كثير ان العمله اصبحت تسير في اطار 200 نقطه بالاسبوع او الاسبوعين لا تعرف منها اين انت من الترند او التصحيح

keko
10-18-2012, 18:47
انا بصراحه مكنتش قادر اجاوب اجابه منطقيه على هذا السؤال ولكن بفضل ردود الاخوه الاعضاء على هذا
السؤال توصلت فعلا لاجابه منطقيهوخصوصا انى بعتمد على خطوط الفيبوناتشى

themystery
10-19-2012, 00:18
الفيبوناتشي ممكن يساعدك تعرف ان كان الشارت في وضع
ترند و لا مجرد حركه تصحيح كمان من الممكن انك
تلاحظ الفريمات الكبيره و تستنبط منها الترند العام

lovemoon
10-19-2012, 00:20
بسم الله الرحمن الرحيم

اعتقد قوة الترند بتحكم ايضا
الي اي مدي هيكون في تصحيح
و كلما كان الترند منفرج كلما كان اصدق
و العكس صحيح

forex.masr
10-19-2012, 13:49
والله العظيم ما اعرف يعنى ايه ترند يعنى ايه تصحيح وبجد شكرا لك
كتير اوى وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع

ptczalat
10-19-2012, 13:56
اظن علي الرغم من اني لسة مبتدئ في عالم المتاجرة في سوق العملات
الفوركس ان انت من خلال التحليل الفني لفترة معينة بتقدر تعرف عن طريق
التحليل اذا كانت الحركة ترند ولا تصحيح

jamalsale
10-19-2012, 16:24
بالنسبة لي استعمل الفايبوناشي فهو مهم لمعرفة العوم و قت الرتداد
و انعكاس السوق و النقاط الدعم و المقاومة ايضا

yazeed
10-19-2012, 16:27
السلام عليكم
انا لسه جديد في عالم التداول عبر الفوركس ولكن شكرا للاخوان الذين تفاعلوا معنا و ساعدونا بمعلوماتهم القيمة
وشكرا

ابو رياح
10-19-2012, 19:13
جزاكم الله خير

goodbye_love
10-19-2012, 23:53
الفيبوناتشي ادأة قوية لتحديد التصحيح والترند العام
كسر المستوى 61% يعتبر ترند جديد وليس تصحيح
انا بستعملة على شارت 4 ساعات ولكن التداول على شارت الساعة
مع استخدام مؤشري الاستوكاستيك والماكد للمساعدة في تحديد الاهداف ونقطة الدخول
طبعا مع الدعوم والمقاومات

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:47
وهما ياتى دور المتاجر الواعى ليقرر هل يتخلص من مراكزه ويتخد مراكز اخرى

vip1988
10-20-2012, 12:13
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الاكثر من رائع
وهوا يعد من اهم المواضيع التي يجب ان يتعلمها اي شخص يود الدخول بهدا السوق
واتمنا ان تعم الفائده على الجميع
مع تحياتي

ahmed sleem
10-26-2012, 01:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا كبتديء اللي اعرفه السعر مش بيمشي اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكن بيمشي بحركات تصحيحيه بين فتره لفتره

s alma
10-26-2012, 02:01
سلام عليكم اخي كريم الشغل مع حركة العملات لا تتوقف ولا تتحرك في اتجاه وحد ديما تكون يا صعود او هبوط فا هينا لازم يكون فيه حاجة تساعدني ومهما كانت اعداد مستخده لم تستطيع فرق بين الترند

وبالتوفيق ان شاء الله

noureen
10-26-2012, 12:35
بسم الله الرحمن الرحيم

هو انا من رايى او الطريقه اللى يستخدمها اغلاق الشمعه
كمان لما تلاقى شمعه داخله بقوه اووى على التريند و اختازته بقوه
بعرف ان دا كسر للتريند

ahmeddd2210
10-26-2012, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله

rachid38
10-27-2012, 19:09
سلام الله عليكم
مشكور اخي الكريم على السؤال الوجيه
نرجو ان نستفيد منه كمبتدئين

hokingg
10-28-2012, 14:53
السلام عليكم
انا ايضا لا اعرف الاجابة المرجوا من الاخوان افادتنا وشكرا
تحياتي

ososbahar
10-29-2012, 17:40
السلام عليكم
افضل طريقه لمعرفه التصحيح هو الفيبوناتشي
اذا قمت رسم الفيبوناتشي مع اتجاه الموجه انتظر حتي يوصل السعر عند مستوي 23% وعندها يبدا عمل الفيبو

mohamedemara
10-30-2012, 14:39
اعتقد ان حركه التصحيح دائما
ما تكون بطيئه ولا تتعدى ال25نقطه اما حركه الترند تكون سريعه

mohamed amin
10-30-2012, 15:24
حركة الترند كنت دائما بتلغبط بينها وبين حركة التصحيح علشان كدا
انا بحاول افرق بينهم وانت وضحتللى ازاى اعمل كدا شكرا اخى

forex.masr
10-30-2012, 20:41
بالتوفيق لك

بجد بجد بجد انا فى حياتى ما شفت فى منتدى ناس بالشياكه دى وبجد انتوا احلى اعضاء يا جماعه وشكرا ليك على الموضوع الرائع واتمنى التوفيق وننتظر مزيدك يا باشا

youness25
10-30-2012, 22:23
وطريقة رسمك للترند بطريقة صحيحة هي اللي بتفرق معاك في تحديد مستوي الدخول لصفقتك ولازم تعمل حساب بعض الانعكاس علي صفقتك ولكن لحد معين ما يزيدش عن 30 نقطة والا يبقي المستوي تم اختراقه

---------- Post added at 08:23 PM ---------- Previous post was at 08:16 PM ----------

التصحيح

يجب علينا دائما كمضاربين ان نفرق بين حركة الزوج عندما يكون في حركة تلائم الترند الحالي او في حركة تصحيحية.
فاي حركات تصحيحية لاعلى تكون بطيئة وثقيلة واهدافها ليست بالبعيدة لانه كما تعلمون
وترون يوميا انه عند اول مقاومة..... سيخرجون منه مرة واحدة سواء الذين حملوا عقود لونغ ويجنون ارباحهم او الذين سيدخلون بعقود شورت جديدة يحملونها بسبب ارتفاع السعر قليلا.

ameer
10-30-2012, 23:47
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي اخي الكريم لا استطيع ان اميز بين الكسر الحقيقي والكسر الوهمي هذا صعب علية فقط التجار المحترفين في السوق يستطيعون في ذالك

alaa-aam
11-03-2012, 17:30
بالتوفيق لك

شكرا اخي الكريم علي التوضيح البسيط ده وارجو ان يستفاد منه الحميع

Houssien Ali Mohamed
11-03-2012, 18:07
استخدم الفيبوتاتشي كأداه مساعده في تحديد حدود التصحيح
ولكن احيانا لا نستطيع تحديد هل العمله تسير في اتجاه الترند ولا في اتجاه التصحيح

tarek22
11-05-2012, 00:02
فعلا كتير بنتخدع من الكسر الكاذب لكن الخبرة هيا الا بتفرق ف كده وبرده مينفعشنعتمد ع الترند فقط لازم يبقى فى اى اداة اخرى تفلتر

zizo20
11-05-2012, 00:03
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لسه مبتديء وياريت الواحد يشوف ردود حلوه

Cayote
11-05-2012, 00:12
السلام عليكم
اسمح لي ان اقول لك ان التصحيح يكون عادتا عند ملامسة الترند
او ادا كنا بعيدين على الترند فهناك مستويات اخرى نعتمد عليها وخي
خطوط الفايبوناتشي والدايلي بيفون (الدعوم والمقاومات اليومية)
ودائما ما يكون عندا الارتداد او تصحيح الاتجاه
كما انها احدي استراتيجيات السكالبينج الناجعه
تحياتي لك

محمود شبايك
11-05-2012, 01:29
هذا الموضوع مهم لقد استفدت منه معرفة حركة الترند وحركة التصحيح والفيوناتشى شكرا للافادة ولكنى لم استطيع ان فرق بينهما الان جيدا لانى مازلت جديد

engineer
11-05-2012, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش خبير اوى فى الفوركس لكن هقول اللى اعرفه وخلاص
انت تشوف فريم 4 ساعات وتحدد الاتجاه وبعدين تشوف فريم النص ساعة او الربع وتحدد الاتجاه اذا لقيته ماشى مع اتجاه الاربع ساعات يبقى ترند
واذا لقيته عكس يبقى تصحيح

wesam101
11-06-2012, 00:03
Originally Posted by Smart

بالتوفيق لك

لم اجد افضل من هذه المشاركة لاقتبسها وارد علي الموضوع الجميل جزاك الله خير اخي الكريم على هذه المشاركة الطيبة
واضيف تعلم الفيبوناتشى ليس بالصعب ياخوان ويزيد من خبرتك وثقتك في المتاجرة

kingmos4
11-18-2012, 21:33
العملة دائما لاتسير فى اتجاه واحد وانما تسير فى اتجاهات
وهذا اساس التحليل الفنى وطبعا معرفة التصحيح من الاتجاه
بيكون وفق تحليل فنى باستخدام الادوات الكلاسيكية وبعض المؤشرات
مع خطوط فايبوناتشى وهكذا تبنى استنتاجكان كان اتجاه او تصحيح

azifek
11-25-2012, 23:46
أخي الكريم
أنا لا أملك خبرة كبيرة في الفوركس حتى افرق بين التصحيح و اتجاه الترند
ولكن أظن أنه بإمكانك معرفة ذلك عن طريق استعمال فريم كبير مثر فريم ساعة أو 4 ساعات

أمير الحياة
11-29-2012, 14:46
ان سرعة الموجات الانحسارية فى الارتداد يحدد مدى قوة الموجه الرئيسية واستمرارها فإذا انحسارت بسرعة الى مسافة تزيد عن 60 نقطة من اعلى او ادنى سعر فالأغلب الأعم ان هذه الموجة قد انحسرت وممكن ان يبدء السوق فى الارتداد العكسى.

youssef1025
11-29-2012, 15:40
السلام عليكم و رحمة الله أنظر أخي في حالة كان السعر في اتجاه الترند تكون الشمعات قويةو طويلة و لكن في حالة كان اتجاه السعر في عكس الترند تكون الشمعات قصيرة تحياتي.

moisaid
11-29-2012, 20:54
بالتوفيق لك

أهلا أخي الكريم
ماشاء الله
اجابة كافية شافية
الفيبوناتشي أحسن أدات لمعرفة وقت التصحيح
بالتوفيق للجميع

radoinehajhouji
11-30-2012, 01:22
مشكور اخي على الموضوع القيم اللدي يساعد المبتدءين في معرفة خبايا الفوركس لانه عالم صعب
جزاك الله خيرا

issa1988
11-30-2012, 01:23
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع المهم فلطالما يحدث متل هي التحركات ولا بد لنا ان نميزها لكي لا نقع بالخطء
مع تحياتي للجميع

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 18:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الرد
واتمنى التوفيق للجميع

مروة كاظم
01-16-2013, 19:09
1- تاجر بالأموال التي يمكن أن تتحمل خسارتها أي :

كلما كانت مشاعرك أكبر تجاه أموالك يكون اتخاذ قرار صائب أصعب. إن المال الذي كسبته غالٍ، ولكن لا ينبغي لك أن أبداً تتاجر بالمال الذي تحتاج إليه للبقاء.

2- حدد حالة السوق لأن:

الحصول على صورة واضحة لوضع السوق يمهد الطريق للمتاجرة الناجحة.

3- حدد الوقت الذي تريد المتاجرة فيه !! كيف ؟

basom59
01-17-2013, 15:41
بالتوفيق لك

شكرا استاذ سمارت فالمعلومة جيدة ولكن لو هناك شرح للفيبوناتشي بشكل موسع اكون شاكر لك

ibrahiem2012
01-17-2013, 17:20
معلومات قيمه فعلا في هذا الموضوع واستفدت كتير من ردود
الخبراء المحترفين في المنتدي شكرا لكم

maged mohamed
01-17-2013, 19:15
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوع جميل اخى الكريم مشكور عليه و سؤال مهم
حقيقى انا استفدت من ردود الاعضاء

alif
01-17-2013, 19:20
لكن احيانا لا نستطيع تحديد هل العمله تسير في اتجاه الترند ولا في اتجاه التصحيح وده بيحصل كتير

prince of dark
01-20-2013, 00:11
والله يا اخى الكريم انا عن نفسى مش عارف وبجد اخىالكريم انا شايف ان ممكن اى حد يقدر يفدك

Aya Ali
01-20-2013, 00:14
انا بشكر كل واحد رد على السؤال ده لانه مهم جدا واستفدت كتير منه
بالتوفيق للجميع

kebaierkhaled
02-17-2013, 15:45
السلام عليكم

haitham
02-17-2013, 17:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بجد انا استفدت من الردود على هذا السؤال فالسؤال جيد والردود كلها مفيده جزاكم الله خيرا

alif
02-17-2013, 17:49
ان يعرف انا لطريق الى الناح فى الفوركس يحتاج منه الى الكثير منا لعناء حتى يصل

بطة
02-17-2013, 17:59
عندما نراقب ونضارب اليورو نعلم بالبديهة ان الترند الحالي نازل ... وقوي
لهذا اقول في الترند النازل توقع تحقيق هدف جيد اثناء الهبوط وانتظر اكتمال الحركة المتوقعة بسبب قوة الترند النازل.

دينا اسماعيل
02-17-2013, 18:08
..........................................

* مجرد لفتة نظر حتى نستطيع الدخول والخروج في الوقت المناسب..... وبسلام والسلام وفقكم الله جميعا

zinamalqa
02-17-2013, 18:12
بالتوفيق لك

فعلا شرحك واافي وكافي

واظن ان الموفينج 200

ايضا سيكون له دور في هذه العملية

dolly holly
02-17-2013, 18:19
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اشكركم جميعا على هذه الردر جميع المشاركات انا بجد استفدت منها و اريد اناتعلم لاني مالت جديده اتمنى للجميع التوفيق تقبلوا مروري

mostafaabdelgawad
02-19-2013, 12:56
اخي كل ترند بيكون جواه تصحيحات وكل تصحيح ممكن تعتبره ترند صغير بكسره تروح للترند الكبير
لازم نكون فاهمين الترنداتت بالمعنى ده يعني الترندات والتصحيحات كلها متداخلة

ess_ess
02-19-2013, 14:45
بالتوفيق لك

جزاك الله خيرا اخى سمارت على هذه المعلومات الرائعة وانا فعلا كنت محتاج اعرف اجابة هذا السؤال اللى تفضل به الاخ المشارك

Earner
02-19-2013, 14:54
حضرتك تصحيح المسار او مايعرف باعادة الاختبار مش صعب تحديدها
ولكن بأستخدام الترندات يمكن تجاهلها
لانك في الحالة دي هتبقي محتاج لاداه في اهمية الترندات
وهي الفايوبتشي و اللي بيقدر التاجر او المتداول بأستخدام الربط بين الترند و الفايوبتشي انه يحدد حركة التصحيح او الكسر الحقيقي او الارتداد الحقيقي

jallouli
02-26-2013, 03:36
حركة التصحيح هى حركة تحدث لازالت ضغوط السوق والتخلص من بعض المتاجرين الصغار او عديمى الخبر على حد علمى ويليها ارتفاع

khaledadll
02-28-2013, 17:58
لا اعلم الكثير فى هذا المجال ولكنى قرءة الردود واستفة منها حق
فجز الله كل من شارك فى هذا الموضوع خير الجزاء

mimo3050
05-16-2013, 01:49
انا شايف ان حركة اسعار العملات لا تتحرك في طريق واحد دايما بس ساعات بتبقى صعود و ساعات بتبقى هبوط و دا بيبان من خلال الفريم اللى في الرسم.. و انا بستخدم الفيبوتاتشي و بيساعدنى كتير جدا الحمد لله و بعمل فرين نص ساعة باهداف متوسطة المدى

3amr
05-17-2013, 18:59
شكراً علي الشرح بين الترند وحركه التصحيح كنت عايز اعرف اي الفرق اللي بينهم بس دلوقتي عرفت كل حاجة بس أني افهم كلمه واحدة مفهتمتش حاجة خاالص

latraaa
05-17-2013, 19:07
هناك العديد من الأدوات التي تمكنك من معلافة دلك،كما دكر لك الأخ سمارت، أما إن كنت تستخدم الإستراتيجيات فلمل منها طريقتها الخاصة بها

AhmedNasa
05-17-2013, 19:18
السلام عليكم
انا اعتقد ان مافيش افضل من التحليل الحقيقى و هيا مش اكتر من اداه للمعرفة بس

illusionist1830
05-17-2013, 19:31
سلام عليكم الفيبو غني عن التعريف انا استخدمه كثيرا في تحليلي لكن طبعا مع مؤشرات اخرى
فانا عن نفسي استعمل كثيرا الموفينف و موشر الستوكاستك ووفقنا الله و اياكم سلام

bondaa
05-17-2013, 21:29
انا بصراحة مكنش عندى اى اجابة بس الردود افادتنى جدا بالكثير جزاكم الله خيرا

AhmedNasa
05-17-2013, 21:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
انا اعتمادى على بعض المؤشرات بس فى بعض الاوقات ثقتى مش بتكون غلط ف يا ريت يكون فى مؤشر اثق فية ثقة كاملة

adell
05-19-2013, 11:14
افضل فريم يوضح حركة بشكل كويس ومن خلالها نعرف اتجاه الترند
هو فريم الاربع سعات او فريم اليوم انما الفرريم اقصير سهل من خلاله تحديد اتجاه السوق

ayman_3871
05-19-2013, 11:27
يتم رسم خط تحت الدعوم للشموع
فى حالة التصحيح تكسر الشمعة خط الدعم لاسفل ويكون بدأ تغير الاتجاه

hebkar
05-19-2013, 11:30
كلام جيد فلكل اتجاه حركه تصحيحيه شخصيا استخدم البايفوت لمعرفه ذلك
اتمنى ان استخدم الترند
تمنياتى اليك بالتوفيق

simo_akon
05-20-2013, 03:52
السؤال كان في محله اخي الكريم ولقد استفدت من اجابة الاخوان
شكرا للجميع

ahmedhawash
05-20-2013, 05:21
السلام عليكم ورحمه الله

هناك ادوات يمكنه ان تحدد اذا كانت الحركه تصحيحيه ام كسؤر للترند كما ذكر الاخ سمارت

مستويات الفبيوناتشى وبالذات القويه منها

وكذلك معها مؤشرات التشبع البيعى او الشرائى

adell
05-20-2013, 06:28
من خلال نقاط لدعم والمقاومة
تعرف اذا كان السعر فى اتجاة الترنيد او فى اتجاه التصحيح

---------- Post added at 05:28 AM ---------- Previous post was at 05:26 AM ----------

من خلال نقاط لدعم والمقاومة
تعرف اذا كان السعر فى اتجاة الترنيد او فى اتجاه التصحيح

yacrao
05-20-2013, 12:26
شكرا للاخ الكريم علاى الموضوع المميز والشكر الخاص للموديراتر الاستاذ
سمارت على الاجابة الوافية الكافية في الموضوع انا لم اكن استعمل الفيبو لكن من الآن ساستعملها

bimbo
05-20-2013, 15:38
ممااستنتجه من هذه النقطة يجب ان يكون هنالك توافق في استخدام الادوات المتوفرة في انستافوركس
وبتحقيقك لهذا التوافق تزيد من احتماية تحقيق ارباح

omr sherif
05-20-2013, 16:09
اخى الفاضل اولا معرفه الاتجاه العام بيكون من خلال الفريمات الكبيره
اما حركه التصحيح من خلال الاستوكاستك ومتابعه عمليه التشبع للسعر والدخول الى التفريغ وجنى الارباح
ومن خلال موجات اليوت وشكرا على طرحك الموضوع

abdo123
05-20-2013, 16:27
موضوع مهم يجب علينا التفريق بين الحركتين لان اي خطء سوف يقوضنا الى مصير صعب جدا
بالتوفيق للجميع

moh133
05-20-2013, 16:28
حركة الترند هي حركة تعتمد على كذا نقطة
مش ناتتن بس لازم على الأقَل يكونوا 3
لكن التصحيح في حالة الطالب الشمع

amerelhoozn
05-20-2013, 16:59
فعلا رد واضح ووافي لسؤالك اخى من المدير
بس ياتري الترند العام لو تم كسره ومفيش اي نقط مقاومة مع كسر مستوي فيبوناشي
يبقي ايه الحل
كده السهر كسر الترند والفيبوناشي
يبقي في صعود صح؟ انا بتكلم ف حالة الصعود

fares2alex
05-20-2013, 17:24
بالتوفيق لك

اخي الغالي هذا فعلا انسب رد للسؤال وانا استفدت بصراحة مع اني مش بتعامل باي نوع من المؤشرات انا اعمل باسلوب المضاعفة

اتمنى التوفيق للجميع

like
05-29-2013, 15:55
حركة الترند طبعا بتكون هي الحركه الام او الحركه الكبري التي تستمد لعدة ايام او اسابيع
بينما الحركه التصحيحيه لا تتجاوز ربع الحركه الكبيره
ويفضل دائما ان ندخل مع الاتجاه العام

ayman.shosha
05-29-2013, 16:21
شوف يا غالى
ومع احترامى لكل اللى رد قبلى او هيرد بعدى

السؤال بهذه الطريقة يحمل خطأ بشع واسمح لى ان اوضح الامر
اولا حضرتك سألت عن كيفية معرفة هل السعر فى ترند
ثانيا ربطت بين الترند وحركة التصحيح

وهنا يظهر الخطأ جليا
اخى العزيز دائما وابدا لا تصحيح الا لموجة ولا يمكن ربط الموجة بالترند
لسبب بسيط:-
ان الترند هو اتجاه مجرد خالى من المشاعر يظهر عموم حركة السعر
وما يحدث معه امرين لا يخرج عنهما اما يكسر او يستمر

اما الموجة فهى نتاج تفاعل السوق والسعر والمتاجر حركة مملؤة بالمشاعر - فرح خوف تمرد شجاعه اخبار - نعم تلك الموجات تشكل فى النهاية الترند الا انها تظل محتفظة بإستقلالها وخصوصيتها.
وهنا يمكننا ان نقول تصحيح للموجة وهذا ما ينطبق على الموجة ولا ينطبق على الترند..

وهنا لا يبقى من سؤالك سوى معرفة التصحيح الموجى
وبالطبع كبيرهم على الاطلاق وهو الفيبوناتشى "ملك التصحيحات"
ومن خلالها ستعرف هل انتهت الموجة ام مازالت فى مرحلة التصحيح..

joker7diaa
05-29-2013, 17:33
الحركة الاكبر تكون حركة الترند .. من اجل معرفة اتجاه الترند يجب درسلة كل الفريمات الكبيرة
اما التصيحيح فيكون بنسبة معينة والانسبة الاغلب هيا 50%

taoufik bajjou
05-31-2013, 00:42
السلام عليكم خي لغلي بالنسبة ي أي مكن أعرف أي عن طريق القنوات السعر دائما يسير على شكل قناة سعرية التي تعمناها في دروس الفوركس و عند كسر القناة يمكن نتأكد أن آتجاه اترند آنتهى

mohamed61172
07-07-2013, 12:11
فعلا الفيبوناتشي اسمه الساحر لما له من امكانيات تقدر تستغلها وتعرف منها كل شئ عن العملة

mohamad ebrahim
07-07-2013, 12:36
السلام عليك اخى فيبوناتشى ييعرف التصحيح ومقداره وايضا الدعوم والمقاومه تعرف التصحيح ايضا وبالتوفيق دايما اخى الكريم

A.H.M.E.D
07-07-2013, 14:25
شكرا لكل من ساهم في الموضوع لانه سؤال مهم جدا وانا شخصيا كنت اجد صعوبه في
هذا السؤال وجاري متابعه الموضوع بردود الاعضاء للاستفاده ان شاء الله

محمد السيد محمد
07-10-2013, 19:19
حركة الأسعار وهي تحترم الترند تعتبر التزام بالاتجاه أو حركة ذات اتجاه
فاذا ما كسرت هذا الاتجاه المستقيم نقول أنها بدأت حركة تصحيحية .. ولذلك فنحن نفرق بين حركة السعر
في اتجاه مستقيم والحركة التصحيحية بعد حصول الكس هذا والله أعلم

rsfbg2010
07-10-2013, 19:24
الشلام عليكم جميعا
والله ياخى الموضوع الذى تطرحه هو سر الفوركس فانت اذا علمت متى سيقوم السعر بالتصحيح
ساعتها اقدر اقول لك انك امتلكت السوق فكل منا يجتهد لكى يستطيع تفسر اذا كان السعر يصحح
ام يرسم ترند جديد وهناك طريق كثيره ممكن تساعدك فى معرفه التصحيح مثل الموشرات التى توضح
مقدار التشبع مث الاستوك وكذلك ممكن عن طريق الفيبوناتشى لكن الاكيد انك مش هتقدر تعرف ذلك بنسبه 100 % فالكل يجتهد

catw
08-08-2013, 04:58
مشكور اخى على هذا الموضوع المميز
وبصراحه ان تحديد الترند من الامور الهامه فى الفوركس والتى لابد لاى مضارب ان يكون على علم بها
تقبل مرورى وتحياتى

matrixno
08-08-2013, 07:58
السلام عليكم
شكرا اخى على السؤال
واشكر الاخوه الاعضاء على التوضيح الرائع ده
مزيد من التقدم ان شاء الله
محمد

waelmma
08-08-2013, 09:40
ادة الفيبوناتشى افضل اداة لمعرفة حركة التصحيح
وحركات التصحيح وده طبعا مع الاتجاه العام للترند والافضل العمل على فرمات كبيرة

gamal20
08-08-2013, 18:26
الترند اخى الكريم نجد ان العمله اعلب حركتها
فى اتجاه واحد صعودا او هبوطا اما التصحيح
فهو مجرد ارتداد صغير لاكمال المسار الصحيح

hicham07
08-08-2013, 19:57
بالتوفيق لك

اشكرك عل طرح هدا السؤال المهم
و اشكر الاخ سمارت على التوضيح الرائع و المفهوم جدا
ارجو ان يفيدان انا ايضا و راح اطبقه متل ما في الرد

MichMich
08-13-2013, 23:30
سلام
شكرا على اجوبة الاعضاء و افادتهمه اتم ان صاحب
الموضوع قد وجد ضالته تحياتي

saad forex
08-28-2013, 04:34
انا من اكتر الادوات اللى بستعملها هى الفيابوناتشى
وبينفعنى جدا على فكره ويمكن اكتر من الترند وبيبقى من القمم والقيعان مهم جدا

csebai11
08-28-2013, 04:45
مشكور إخواني الكرام
ما هو الففيبوناتشي و ما هي الية عمله

barcaloni3333
08-28-2013, 05:01
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي أنصحك بقراءة موجاة إليوت لأنها هي التي تمكنك من معرفة التصحيح

soooonor
08-28-2013, 06:16
سؤال مهم جدا .. و اعتقد ان لمستويات الدعم و المقاومة دور كبير فى تحديد حركة تصحيح السعر و انعكاسه و استخدام المؤشرات مثل الفيبوناتشى وقد يساعد كثيرا فى تحديد نوع الحركة سواء ترند او تصحيح

mona ali
08-28-2013, 08:51
اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط
فتكون الحركة عبارة عن صعود ثم هبوط

afaf123
08-28-2013, 19:14
للاسف هناک بعض المصطلحات لم اعرفها یمکن لانی جدیده ولیس لدی خبره وشکرا

bourhan25
08-28-2013, 19:18
السلام عليكم اخي مشكور على طرح هاذ الموضوع الرائع التصحيح يختلف عن المشي مع
الترند التصحيح او اعادة الاختبار هو عند كسر الترند يعيد اختباره يمكن ان تعرفه من الفيبوناتشي

Eng_Amr
08-28-2013, 19:34
السلام عليكم اخى الكريم جرب ان تستخد مؤشر يساعدك على التوقع مثل الماكد
بالتوفيق ان شاء الله يا اخى

samirb
08-29-2013, 00:51
من سؤالك تعلمت الاجابة الصحيحةلقد حملت فيديو للتحليل الفني
و قال الاستاد المحاضر هنا تصحيح للسعر احترت كيف عرف دالك و اليوم عرف السبب فبطل العجب

falcon26
09-06-2013, 19:02
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

samsimsom
09-16-2013, 20:21
وترون يوميا انه عند اول مقاومة.. سيخرجون منه مرة واحدة سواء الذين حملوا عقود
لونغ ويجنون ارباحهم او الذين سيدخلون بعقود شورت جديدة يحملونها بسبب ارتفاع السعر قليلا.

عمر سعيد
09-16-2013, 20:53
فيبوناتشى هو الذي يمكن من معرفة التصحيح و المقاومات و الدعوم
وفي خالة الترند لا يمكن دائما معرفة التصحيح ربما يأتي على شكل إنعكاس

ness1
09-16-2013, 20:54
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTBLpFU9t_l8yZuXXeIjPueYQWLD1EBN gFKCy_5IF04mzkddbtq

Wassa04
09-16-2013, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

ramyelqalfat
09-16-2013, 22:51
بالتوفيق لك

وانا ايضا متفق معك اخى على هذا الراى ولمنى لم افهم كل المعنى
من الكلام بس استطيع ان استفاد منه وشكرا ليك

iamis0000
09-17-2013, 02:50
شكرا اخى الكريم يعنى لازم استخدم الفيرمات الكبيرة للتحديد تمام جدا الف شكر

doola2020
09-21-2013, 18:16
الصراحة أنا أعرف الترند وأعرف كيفية رسمه سواء السوق صاعد ام هابط ولكن لا أعرف حركة التصحيح

forex4
09-22-2013, 17:56
اخى الكريم
بالنسبة لحركات التصحيح يمكن ان تقوم بمعرفتها
عن طريق التحليل الفنى ومستويات الفيبوناتشى

iamis
09-22-2013, 20:45
شكرا ليك جدا على طرحك لذه لمعلومة المهمة وللسوءال لالهام الى افاد الكتير مننا وشكرا

walid reo
09-22-2013, 21:19
سؤال رائع جدا وسيكون محطة نقاش نستفيد منها كلنا

وأنصح الجميع بمتابعة هذا الموضوع وردوده

helbwer
09-22-2013, 21:32
السلام عليكم
شرح موفور لجميع الاعضاء
الجدد فى سوق الفوركس

Walaa Mohamed
09-23-2013, 01:24
لا استطيع ان افيدك بايي شيء انا مبتداه
ولسه بستفاد من تجاربكم
واتمنى ان افهم واصبح خبيره شاطره ف الفوركس

thewaytosucsess
09-23-2013, 11:26
موضوع مفيد اخى الفاضل واستفدت من المعلومات التى به سواء منك او من الردود
لذلك نرجو المزيد من تلك المعلومات الرائعة
ولكم جزيل الشكر

hasback
09-23-2013, 11:38
بسم الله الرحمن الرحيم

تحياتي اخي الكريم,بالنسبة للحركات التصحيحية تكون بعد الكسور تحدت تصحيحات في اغلب الاحيان لكن المؤشر الذي يحددها بوضوح هو الفايبوناشئ ولا يمكن ان نعلم بالتصحيح الا بعد اكتماله وفي حالات يمكن توقعه,اضافة الى ان مستويات البايفوت تساعد ايضا للتعرف واستنتاج مناطق التصحيح

هشام النجار
09-23-2013, 14:40
بصراحة أنا مش فاهم عشان كدة أنا لازم أتعرف أكتر على الفوركس عشان أفهمه واقدر أحقق منه أرباح

ninoublanco
09-23-2013, 14:52
حركة اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط اي ان السعر لا يسير في اتجاه الترند بطريقه منتظمه ولكنه يعمل حركات تصحيحيه بين فتره واخرى

رشا الهوارى
09-23-2013, 14:53
انا حاولت انى استخدم الفيبوناتشي لكن ما قدرتش ارتاح للتعامل بية وحسيت ان في مؤشرات بالنسبالي مفيدة اكتر دة رايي الخاص وطبعا كل متاجر لازم يمشي بوجة نظرة صحيح ياخد النقاط الاساسية ولكن يشكل عليها فكرة الخاص بية واتمنى المزيد من الموضوعات المفيدة التى تهم كل مبتدا

payza
09-23-2013, 15:47
هقوللك انا
حركه الترند وحركه التصحيح
لما يعمل برايس اكش يبقي تصحيح

heroo252
09-23-2013, 15:52
ممكن تفرق بينهم بسهولة جدا
اول واهم فرق ان موجة الترند بتكون اكبر من موجة التصحبح
ممكن تكون 3 اضعاف الموجة االتصحيحة

عمر سعيد
09-23-2013, 16:12
أولا عند رسم خطوط الترند تكون نقاط الإرتكازات هي التي تعبر عن نقاط مقاومة أو
دعم فعندما يعجز السعر عن إختراق نقاط الدعم أو المقاومة يقوم بالإرتداد و هذا ما يعرف بالتصحيح بينما الترند هو الإتجاه العام للسعر و في حالة إختراق أي نقطة إرتكاز معينة ندخل بصفقة على حسب إتجاه الصفقة

brawson
09-23-2013, 16:30

أميمة
09-23-2013, 17:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الكريم اشكرك على طرح موضوعك
وفعلا بستخدمها فى التحيل دائما كأداة مساعدة موفق ان شاء الله

chatmaster
09-23-2013, 18:32
وعليكم السلام ورحمةا لله وبركاتة

شكرا اخى الفاضل علي هذا الموضوع المميز التى اتاح لنا

المعرفة
تحياتى لك

Mind
09-23-2013, 21:10
سؤال متميز من اخ كريم لان كتير منى مش بيعرف يفرق بين حركة الترند وحركة التصحيح
هتابع مع الاخوة الكرام علشان استفاد منهم

mohamedmajdoubi
09-24-2013, 01:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أشكرك أخي العزيز على هده المعلومات القيمة
كما أحترم مجهوداتك لتقديم هدا الموضوع

WASEM DALLOUL
09-24-2013, 01:45
السلام عليكم
شكرا لك على هذا السؤال واشكر اخي سمارت في المشاركة رقم 2 على هذا الجواب الشافي

aminox
09-24-2013, 03:07
اولا يا اخي اذا اردت ان تفرق بين الترند وبين التصحيح فيجب عليك ان تكون على دراية بالتحليل الفني الذي يعتبر من اهم التحليلات
صراهة انا لا اعرف الكثير عن التصحيح لكن عن الترند : فالترند هو الاتجاه العام للسعر ولا يجب ان نعاكس الترند

kaaf
09-24-2013, 12:12
انا لا ازال مبتدا في انتضار اجابات دوي الخبرة

adamsizar
09-24-2013, 12:45
بالتوفيق لك

شكرا لك اخى على هذه المعلومة

انا كنت حيران فى هذا ايضا لانى جديد بالفوركس و شكرا على توضيحك لنا نتعلم منكم دائماً اخى kingman

سلمت يمينك

صلاح محمد عبدالرافع
09-24-2013, 13:19
كم هذا السؤال رائع ويستحق التقدير وانا شايف ان رد الأعضاء أكثر من رائع جزيل الشكر لجميع

harimech
09-24-2013, 13:43
السلام عليكم ورحمة الله

أنـــــــــــا أستعمل الفيبوناتشي لكي أعرف

هل هي مناطق تصحيحية أم لا

لكن هناك من يستعمل مؤشرات أخرى

wael00
09-24-2013, 14:52
بالفعل انا لدي مشكل في تحديد حركة التصحيح اخي العزيز
اعتقد دائما ان السوق يسير في نفس اتجاه الترند فافتح صفقة من ثم لا يلبث السعر الا ان يرتد و اخسر

millions
12-23-2013, 17:38
فيبوناتشى لوحده كافى ان الوحد يعرف التصحيح ومقداره انا عادة استخدمه لوحده فى معرفة حدود التصحيح وبالنسبة للمونج افريج هو مش مفيد فى معرفة التصحيح لكن لو بأعدادت صغيرة ممكن يوضح ان يوجد تصحيح حاليا لأن الموفنج الصغير بيتأثر جد بالسعر واتجاهه هيبين ان هناك تصحيح للترند وايضا المقاومات

salimned
12-23-2013, 18:15
السلام عليكم
اخي انا اعتمد على الموفينج افيراج و الترند في معرفة
حركة التصحيح للسعر و في بعض المرات الفايبوناتشي
يفي بالغرض احيانا و يجب ان تقرا جيدا المستويات كي تتاكد
موفق اخي.

Moro_Mezo
12-23-2013, 19:37
سرعة الموجات الانحسارية فى الارتداد يحدد مدى قوة الموجه الرئيسية واستمرارها فإذا انحسارت بسرعة الى مسافة تزيد عن 60 نقطة من اعلى او ادنى سعر
فالأغلب الأعم ان هذه الموجة قد انحسرت وممكن ان يبدء السوق فى الارتداد العكسى.

harimeche
12-25-2013, 19:22
بالتوفيق لك

الســــــــلام عليكم ورحمة الله

والله يـــا أخي أن هدا السؤال كان محيرني

وكنت أريد أن أسأل عليه والآن ولله الحمد

علمت كيف أفرق بين التصحيح والإتجاه الجديد

تحياتي لك وللأخ ماجيك

waelmma
01-22-2014, 19:40
:(:(:( والله اخى انا استفدت كثيرا من هذه المعلومات القيمة اخى الكريم ومن ردود الاعضاء فبارك الله فيكم
وربنا يجازيكم خيرا اخى والف شكر :))

ilyes chaieb
01-22-2014, 19:42
لازم تعتمد على موجات اليوت لمعرفة التصحيح
و دى علم كبير انا لاحد الاى بحاول اتعلمه
بالتوفيق

waelmma
01-22-2014, 19:53
:woo::(:)) اذا السعر كسر مستوى من مستويات الفيبو واغلق شمعة بعدها فيكون كسر للترند اما اذا لم
تغلق الشمعة يعتبر تصحيح وشكرؤا لك اخى الكريم

latraaa
01-22-2014, 20:07
مشكور أخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، و لكن ياريت لو قدمت الموضوع بالصور أو بالفيديو ليكو نأكثر وضوحا إ نشاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

rachid38
01-22-2014, 20:20
هو فيبوناتشى لوحده كافى ان الوحد يعرف التصحيح ومقداره انا عادة استخدمه لوحده فى
معرفة حدود التصحيح وبالنسبة للمونج افريج هو مش مفيد فى معرفة التصحيح لكن لو
بأعدادت صغيرة ممكن يوضح ان يوجد تصحيح حاليا لأن الموفنج الصغير بيتأثر جد
بالسعر واتجاهه هيبين ان هناك تصحيح للترند وايضا المقاومات والدعوم بتوضح ايضا التصحيح

sara ali
01-23-2014, 15:09
اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط
فتكون الحركة عبارة عن صعود ثم هبوط

3omda El-Nopy
01-25-2014, 03:34
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
عندما يعجز السعر عن إختراق نقاط الدعم أو المقاومة يقوم بالإرتداد و هذا ما يعرف بالتصحيح بينما الترند هو الإتجاه العام للسعر و في حالة إختراق أي نقطة إرتكاز معينة ندخل بصفقة على حسب إتجاه الصفقة.
تقبل مرورى ومشكور جدا

oujdi-48
01-28-2014, 18:34
بارك الله فيك على طرحك المميز وإفادتك القيمة لنا
ننتظر كل جديد ومفيد إن شاء الله

.................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ................

zamalkkawy
01-29-2014, 12:15

army
01-31-2014, 19:46
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

yassoo011
02-05-2014, 13:50
حركة التصحيح تكون بعد كسر الترند وغالبا ما ترجع وتلامس الترند مرة
اخرى ثم تعود لاتجاه الكسر في السوق

fatma abdelhay
02-05-2014, 13:52
من طبيعة الترند انه يصحح
فى ناس بتستخدم مؤشرات لمعرفة التصحيح
زى الفيبوناتشى مثلا ونقاط معينه اخره
اتمنى التوفيق للجميع
وتقبل مرورى استاذى الفاضل :)

forexman55555
03-08-2014, 17:18
اتجاه الترند يكون واضح على فريم اليومى و الاسبوعى و لو تحرك السعر
لمدة شهرين بشكل غالب على اتجاه معين فهذا هو الترند العام للسعر

ashraf2014
03-08-2014, 17:27
زى الفيبوناتشى مثلا ونقاط معينه اخره
اتمنى التوفيق

ashrafko
03-08-2014, 17:29
اخى الكريم من طبيعة الترند انه يصحح
زى الفيبوناتشى مثلا ونقاط معينه اخره وبالتوفيق

alaeddine
03-08-2014, 21:31
نفرق بينهم بالفيونتشي فانه يوضح نقاط
الدعم والمقاومة والحركات التصحيحية في
اكثر من منطقة فانه معبر جدا عن التصحيح
وبالتوفيق للجميع.

AMLAK
03-08-2014, 21:35
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه يجب علينا دائما كمضاربين ان نفرق بين
حركة الزوج عندما يكون في حركة تلائم الترند الحالي او في حركة تصحيحية فمثلا عندما نراقب ونضارب اليورو نعلم بالبديهة ان الترند الحالي
نازل وقوي فاي حركات تصحيحية لاعلى تكون بطيئة وثقيلة واهدافها ليست بالبعيدة تحياتي للجميع

seif1987tt
03-17-2014, 05:28
اذا بدك تعرف الترند بيكون حركة طويلة و هو الاتجاة العام للعملة
و التصحيح يكون قصير و غالبا بنصف الحركة للتجاة الرئيسي
و علىالميتا تريدر عن طريق نموذج الخطي بيبين لك اتجاة العملة بسهولة

جمعة عبداللة
03-18-2014, 01:05
اخى الكريم
من المعلوم لنا جميعا اننا نقوم برسم الترند على الفريم الاكبر لكى نحدد الاتجاة العام
وانا ارى انة عند كسر الترند عندما تغلق شمعة اسفل الكسر وننتظر شمعة اخرى للتاكيد هذا
يكون كسر
اما لو عاد مرة اخرى الى مسارة فهو ترند واتجاة اى ان هذا تصحيح او اختراق ولي س كسر للترند

HOPE2014
03-18-2014, 01:16
مسا الخير اولا تحدد الترند على فريم كبير لنقول اليومي لو كانالتجاه صاعد وجا هبوط للزوج دون كسر التر ند العام هذا يعني تصحيح لك ن لو كسر الترند هنا يعني انعكاس ولبد من اغلاق وفتح في الاتجاه لخر ارجو انني بسطت لك الموضوع وللاخوة الاعضاء اضافات سلام

moradovitch
03-18-2014, 01:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريمmagic777 اعتقد ان السعر يحترم نسب الفايبوناتشي لذلك تكون هناك حركات تصحيحية ويرجع السعر الى ما كان عليه اي الاتجاه العام الى اللقاء و
لا تحرمنا من جديدك أخي الكريم

balou1991
03-18-2014, 03:02
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعدحركة اسعار العملات لا تتحرك في اتجاه واحد على طول الخط ولكن تكون المحصلة صعود او هبوط
فتكون الحركة عبارة عن صعود ثم هبوط ثم صعود اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

azzam1000
03-18-2014, 05:09
شكرا اخى الفاضل على هذا السؤال وانا عن نفسى لسه جديد بهذا العلم بس على قدلر من الدراسة ولذلك انا بطبق الفيبوناتشى على فريم الديلى وهى بتكون ادق مؤشر شوفه للانكسار او التصحيح وده على حسب ما شوفت

a7med84
06-17-2014, 17:32
اخىا لكريم بيكون هناك نقاط ارتكاز للترند او لحركه السعر الصاعده او الهابط

والاختراق هو اللى بيبين هذا المر ولكمن عليك التأكد الاختراق صحيح ام وهمى

nour elhouda
06-24-2014, 11:43
بسم الله الرحمن الرحيم

بسراحة انا لسة مبتدئة ومش هاقدر افيد حضرتك فى كيفية تفريق بين حركة الترند وحركة التصحيح ولكن فى خبراء كتير ممكن يفيدو حضرتك

saro123
06-24-2014, 11:48
حركة الترند تكون على الفريمات الكبيرة وتكون مثلا لو فى اتجاة صاعد من مقاومة الى مقاومة اعلى
والتصحيح بيكون هبوط حتى يستطيع اكتساب العزم

BrahimForex
07-15-2014, 16:11
السلام عليكم هناك شموع يابانية تساعدنا على تفريق بين حركة الترند وحركة التصحيح متل شموع الدوجي في هده المرحلة هناك حيرة في السوق

choko
07-15-2014, 16:15
ه>ا فعلا سؤال خطير ومفيد جداااا هههه وان عرفنا الاجابة عنه بدقة فيمكن ان اقول
لك انك ستصبح من اصحاب المليارات . كان الله في عونك وفي عوننا جميعا

el andaloussi
07-15-2014, 20:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
عليك أن تبحث في الدورات التعليمية ، لكي تعلم السبب ، و تقبل مروري

ruse
07-16-2014, 21:16
السلام عليكم
حركه التصحيح دائما بقتدر تعرفها من خلال الدعوم و المقاومات و نسب الفيبوناشي و اما حركة الترند بيكون
عادية بدام لم يز عن نسبة 61 من نسب الفيبوناشي و ان شاء الله نسمع اكتر و اكتر و نشوف اراء الأعضاء
و الله يوفق الجميع

AMLAK
07-16-2014, 22:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم استخدم الفيبوتاتشي
كأداه مساعده في تحديد حدود التصحيح ولكن احيانا لا نستطيع تحديد هل العمله تسير
في اتجاه الترند ولا في اتجاه التصحيح مع خالص تقديري وتحياتي للجميع