PDA

View Full Version : هل تعليم الفوركس يبدأ بالكتب ام بالفيديو

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

ahmednabil240
05-20-2012, 16:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معى سؤال مهم
أيهما أفضل , تعليم الفوركس من الكتب أم من الفيديو خاصة للبمتدأين جدا

hehelibeb
05-20-2012, 17:49
للمبتدئ بالفديو أفضل لأن الفيديو يسهل عملية الفهم وبعدها يمكن استعمال الكتب والفيديو معا
والله أعلم

Noah
05-20-2012, 21:21
الافضل ان تبدأ تعليم الفوركس عن طريق الفيديو لانه الطريقة الافضل والاسهل فى تحقيق النجاح فىا لفوركس لانا لفوركس وظيفة عمليلة وليست نظرية ويجب ان يكون هناك تطبيق عملى امام عينيك حتى تتمكن من تعلما لفوركس بطريقة صحيحة ولكن ذها التطبيق العملى جيد

asd111
05-20-2012, 21:34
حقيقة الامر ان تعلم الفوركس يبدا من داخلك انت فيجب ان تحدد ماذا تنوى ان تتعلم
هذا يترتب عليه تحديد الاساليب ووسائل التعليم
فمثلا اذا كنت تنوى تعلم التحليل الاساسى فالكتب افضل وسيله لتعلم ذلك النوع من التحليلات
اما اذا فكرت فى الاستراتيجيات او المؤشرات فكلاتا الوسيلتين تفى بالغرض ولك ان تختار انسبها
شكرا

Mohamed90
05-20-2012, 21:38
السلام عليكم
اخي بالنسبة للكتب مفيدة كالبداية معرفة مبدا الفوركس و ماهوالسوق و طبعا للمعرفة الاساسيات تحتاج للكتب لشحن و اخد معلومات عامة اما بخصوص الفيديوهات فاهي مفيده فقط للشرح طرق استراتجية و تداول و ايضا شرح مؤشرات

kingman
05-21-2012, 02:07
افضل شئ ان الواحد يحاول ان يعدد مصادر التعلم يستفيد من الكتب وايضا يستفيد من الفيديوهات والشروحات التعليمية والمعروف فى العملية التعليمية انه كلما زادت الحواس المتفاعلة فى العملية التعليمية كلما زادت فاعلية العملية التعليمية والفهم والأستيعاب ومهم ايضا ان تطبق كل ماتتعلمه حتى تستفيد به بشكل عملى وربنا يوفقنا جميعا

gemmy
05-21-2012, 03:59
على حسب الشخص نفسه هيقرر اما يكون فيدو او كتب , بالنسبالى انا معرفتش اتعلم عن طريق قراية كتب و كان الافضل ليا الفيديوهات على اليوتيوب طبعا لانها تحتوى على شرح عملى
وتط
بيق على شارتات حية قدامك

forexBOSS
05-21-2012, 05:28
يا اخى لا تعتمد على مصدر واحد للتعليم بل تعلم بقدر المستطاع من كل مكان ان رايت فيديو تعلم ما به و اقرا كتب الفوركس فكل شى مكمل للاخر و مهما ازدت فى الخبره ستظل تتعلم فالفوركس مدرسه والاهم من كل هذا هو تطبيق ما تعلمته بفتح حساب ديمو و طبق كل ما تقرئه و تسمعه

Smart
05-21-2012, 05:59
اغلب المبتدئين لا يملكون الكثير من الصبر لقراءه الكتب
ولذلك اعتقد انهم يفضلو الفيديوهات التعليميه
ولكن اكيد الكتب مفيده جدا

عمرو
05-21-2012, 06:20
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد
وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

اعتقد ان بداية الفوركس تكون بالفيديو
من مشاهدة كيفية التداول ونظرة عامة على اليه العمل على الشارت
ثم يصحبة التدقيق فى الكتب والمقالات وفهم كل جزء من اجزاء الفيدو

magic777
05-21-2012, 13:38
من وجهه نظري اعتقد ان التعلم من الكتب اولا افضل للمبتدئين من الفيديو
خاصه في تعلم الاساسيات في المجال ومعنى كلمه فوركس واساسيات التحليل الفني والاساسي
وبعد كده لما يبدؤا ينفذوا ما تعلموه نظريا في الكتب عملي كده يكون وقت التعلم بالفيديو كويس لهم

عمرو
05-21-2012, 16:27
من وجهه نظري اعتقد ان التعلم من الكتب اولا افضل للمبتدئين من الفيديو
خاصه في تعلم الاساسيات في المجال ومعنى كلمه فوركس واساسيات التحليل الفني والاساسي
وبعد كده لما يبدؤا ينفذوا ما تعلموه نظريا في الكتب عملي كده يكون وقت التعلم بالفيديو كويس لهم

انا معك ولكن انا قصدت فى جزئية سابقة ان اول شىء يجذبك فى هذا السوق هو الشكل والفيديو
وهذا حدث معى شخصيا اننى اسمع عن الفوركس واصادفة منذ 2005 على الانترنت ولم يأتى فبالى ان اتصفح وحينما قررت وجدت كتب مملة ومحبطة ووجدتة علم كبير لكن ما ان وقعت عينى على جزئية فيديو احسست انه اسهل بكثير من قراءة الكتب

HARRY POTTEER
05-21-2012, 16:59
حسب رائي الشخصي افضل التعلم بالفيديو لانه يعلمك اكتر من الكتب و تبقى تتعلم خطوة بخطوة و امام مباشرة

Mohamed90
05-21-2012, 20:45
حسب رائي الشخصي افضل التعلم بالفيديو لانه يعلمك اكتر من الكتب و تبقى تتعلم خطوة بخطوة و امام مباشرة
لا اوفقك اخي الكريم في هذه النقطة
الكتب تبقى مفيدة و جيدة و هي افضل بداية للمبتدا
الفيديوهات تبقى صعبة و غير مفهومة خصوصا اذا لم تقرا معلومات اساسية عن الفوركس كالبداية

nader
05-22-2012, 03:17
سواء كان التعليم من الكتب او عن طريق الفيديو فكلاهما جيد .المهم ان نتعلم بدل الدخول في المجهول والاعتماد على لعبة الحظ
لكن بالنسبة لي اعتبر ان التعلم عن طريق الفيديو يبقى جوهريا للاستفادة اكثر من الدروس بشكل تطبيقي

Hamad
05-22-2012, 09:33
لا تعتمد على كتاب معين ولكن لابد ان تقرأ الكثير من الكتب لكى تتعلم

فيه اساسيات للسوق مش هتفرق كثرة الكتب فى تعلمها المهم يكون كتاب واحد شامل كل شئ عن المووضع المبتغى تعلمه فيه اساسيات للسوق وما تفرق كثرة الكتب فى تعلمها المهم يكون كتاب واحد شامل كل شئ عن المووضع المبتغى تعلمه

اكيد طبعا لو معاك كتاب واحد فقط وشامل كل شئ وفيه شرح مبسط للكثير من الامور التقنية والامور الاساسية فى الفوركس سوف تتعلم كل شئ لان الكتب كلها مثل بعض

aboualy
05-22-2012, 09:55
اعتقد ان الفديو افضل لان الفديو يفور لك فرصة ان تشاهد وتسمع الشرح وهذا افضل من الكتب و خاصة ان الفوركس مجال تطبيقى وليس علم نظرى كما ان استخدام حاستى السمع والبصر فى الفديو يدعم فرصة تثبيت المعلومة اكثر

magic777
05-22-2012, 14:46
انا معك ولكن انا قصدت فى جزئية سابقة ان اول شىء يجذبك فى هذا السوق هو الشكل والفيديو
وهذا حدث معى شخصيا اننى اسمع عن الفوركس واصادفة منذ 2005 على الانترنت ولم يأتى فبالى ان اتصفح وحينما قررت وجدت كتب مملة ومحبطة ووجدتة علم كبير لكن ما ان وقعت عينى على جزئية فيديو احسست انه اسهل بكثير من قراءة الكتب

اعتقد ان الفيديو والشكل مهم في الدعايه والاعلانات الفوركسيه
لكن لما تيجي تدخل تتعلم في الفوركس بالفيديو هيكون صعب عليك استيعاب ما يوجد في الصور والشرح بدون فكره اوليه
وخلفيه عن هذه الشروحات من الكتب

كريم
05-22-2012, 15:10
اعتقد عليك البدأ من الكتب أولا و التبحر فيها لأنها اساس لكل علم موجود في الحياه

و الاطلاع القوي عليها و على الأقل تعرف منها المصطلحات ثم تشاهد الفيديو لترى ما قرأته يحدث

اما عينيك ثم تبدأ بفتح حساب تجريبي و تطبيق ذلك بنفسك

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-22-2012, 16:10
لا اوفقك اخي الكريم في هذه النقطة
الكتب تبقى مفيدة و جيدة و هي افضل بداية للمبتدا
الفيديوهات تبقى صعبة و غير مفهومة خصوصا اذا لم تقرا معلومات اساسية عن الفوركس كالبداية

دايما الكتاب هيكون المصدر الأول للتعلم حتى مع تعدد وسائل التكنولولجيا والتقدم لكن المفروض ميكونش وسائل التعلم فى حالة من المنافسة ايهما اكثر جدوى وانما يجب ان يكونوا منظموم نحو التعلم فالكتاب له دور والمواد التفاعلية لها دور كبير فى التعلم وبيزيد قدرة الشخص على الأستيعاب والتعلم وكلما زادت طريقة التعليم التى تجعل المتلقى يتفاعل معها اكثر كلما زادت جدوى العملية التعليمية فحتى فعندما تشاهد فيديو فانت تدون فى ورقة فيها اهم النقاط لكى تكون مرجع لك وهذا هو دور الكتاب دائما

DZforex
05-22-2012, 23:52
شخصيا كمبتدا الكتب نفعتني في شرح ماهية الفوركس و الحاجات فقط
لكن كما يقال الصورة ب 100 كلمة
يعني انك تشوف يطبق امامك افضل من الكتب
شخصيا افضل الفيديوهات

magic777
05-23-2012, 14:52
شخصيا افضل الفيديوهات
انا من رأي ان هما الاتنين مهمين
لكن الاهم في البدايه الكتب
لانك لو بدأت بالفيديو على طول هتتلغبط وتتشتت لان معظم الفيديوهات مابتكون بادئه من البدايه او بالخطوات التعليميه اللي في الكتب
فهيكون صعب انك تفهمها جيدا بدون تعلم الاساسيات من الكتب اولا

محمد الفواعره
05-23-2012, 15:06
الفيديو يسهل عملية الفهم

youmuststop
05-30-2012, 23:36
اولا يجب علي احد المضاربين بتعليمك اساسيات الفوركس ثم تبدأ بمشاهده الفيديوهات لانها اسهل في الفهم من الكتب اما الكتب فهي للاشخاص ذات الخبره في هذا المجال

anzerg2009
05-30-2012, 23:44
انا شخصيا بدات بالكتب المصورة حتى تعلمت وبعدها مررتلتجريبي للتعلم اكثر ووجهة نظاري من الاحسن التعلم في الكتب لمعرفة المصطلحات وبعدها يدخل للفيديو لكي يعرف كيفية تتطبقها بشطل صحيح

gogofx
05-31-2012, 00:22
السلام عليكم
بالنسبة لى الفيديو افضل من ناحية المتابعة وعدم الملل
الكتب مملة بعض الشىء لكن هى ايضا مهمة للتعلم
المهم الهمة والمتابعة

konine
05-31-2012, 16:03
تعلم يبد من كتب لأنك تقرأ و كلما هو يقرأ يبقا محوضا في دماغ
أما فديوها فهي جيد جدا من ناحية الشرح ولكن هنال عديد من مفاهيم لا تتبت على دماع و يبقى رأيك شخصي هو رأي أخير
الله كريم

mage
05-31-2012, 17:37
الكتب اولا ومن ثم تبدأ بالتأكيد على المعلومة عن طريق الفيديو او التبيق العملى علىا لحساب الديمو وهكذا تكون اخلطوات فى الفوركس ولكن لا تكون ابدا هذه الخطوات بناءا على الدخول المتسرع فى الفوركس وعلينا ان نتحلى بالصبر عند فتح اى صفقة فى السوق ويكون لنا الكثير من الدقة والخبرة

sho
06-03-2012, 05:56
أنا افضل الكتب كخطوة اولى للتعليم فهى تقوم بشرح كل المعلومات وبعد ذلك يبدأ المتداول فى مشاهدة الفيديوهات التعليمية التى ستوضح لة اكثر اذا كان قد قرأ الكتب اولا ومع قراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات يقوم المتداول بفتح حساب ديمو لتطبيق ما يتعلمة علية

mony
06-03-2012, 08:18
اعتقد ان تعلم الفوركس فى البدايه يكون من خلال قراءه بعض الكتب مثل كتاب جون ميرفى كتاب جيد وايضا يوجد منتديات خاصه بالفوركس جيده بالاضافه الى دورات تعليميه

hardjob
06-03-2012, 08:24
بالنسبة للمبتدا
فانا انصح بالوسيلتين معا
لكنه لا يكتر من قراءة الكتب لانها تصيب بالملل
لدا انصحه بالتركيز على الفيديوهات اكتر نضرا لاحساسه وهو يشاهده بنوع من التفاعل والتجاوب

Mohamed90
06-03-2012, 13:42
قبل سنين صراحة كان التعلم صعب لانه كان شوي المجال لم يظهر بهذه الصورة
و عن نفسي كنت اتعلم من الكتب فقط و الكتب تحتاج للمجهود و عدم الكسل و رغبة كبيرة للقراتها
ولكن الان الحمد لله تطورت الامور يوجد فيديوهات محاضرات مباشرة مسجلة تفيد كل مبتدا و يمكن يتعلم بسهولة

jans
06-03-2012, 15:09
ابدأ بالكتب أفضل لك بعدها ادخل على الفيديوهات

لأن الكتب المعلومات التي فيها تكون مفصله و بشكل أكبر و الفيديوهات مفيده أيضاً
و لكن أنت افهم سوق الفوركس اولاً من الكتب وسوف تجد الفيديوهات سهلت الفهم

هذا كتاب جميل للمبتدأ

http://www.mediafire.com/?jmyntvrmqun

HARRY POTTEER
06-03-2012, 15:34
طبعا المبتدا سيواجه صعووبات كتيرة لدا فانصحك بالصبر اوولا
و تانيا التعلم بالفيديو افضل من الكتب لانها تتيح للمشاهد التفاعل معها
و هدا لا ينقص من اهمية الكتب لانها ايضا لها تاتيرها و لكنها تصيب القاءئ بالملل

ramid
06-03-2012, 15:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ارى ان الكتب والفيديوهات مهمة معا في التعرف على التداول في الفوركس
وبالطبع تجريب ما تعلمناه على حساب تجريبي حتى نكتسب معرفة نظرية وتطبيقية

The Mester X
06-03-2012, 17:11
اول مرحلة هي معرفة الاساسيات السوق و بدا بالكتب كالبداية لانه مع جهل الاساسيات تبقى الفيديوهات صعبة الفهم و انضح بتعلم من الاسهل للاصعب و عدم تخطي المراحل
لانه ممكن تجد صعوبة في كثير من الاشياء لم تفرا عنها تشوفها امامك و ماتعرف ماذا تعني

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 19:16
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ارى ان الكتب والفيديوهات مهمة معا في التعرف على التداول في الفوركس
وبالطبع تجريب ما تعلمناه على حساب تجريبي حتى نكتسب معرفة نظرية وتطبيقية

اهم شئ التطبيق العملى

اللى تتعلمه من هنا وتقرأه من هنا
تروح تفتح الشارت وتطبق وتنفذ على طول

وياريت تشاركنا شارتات

mosghaly
06-03-2012, 19:40
لو انت مبتدىء في الفوركس انا انصحك انك تقرا الاول عن الفوركس وطريقه التعامل مع هذا السوق الكبير وطريقه حساب الارباح والامثله المقترحه لفهم عمليه الربح في الفوركس من زيادة او نقص السعر بين زوجين العمله وبعدين تقدر تتفرج علي الفيديو وعلي كيفيه تطبيق الاستراتيجيات علي منصه التداول والتعرف ايضا علي منصه التداول الميتا تريدر ودي اشهر منصه

HARRY POTTEER
06-03-2012, 22:57
لو انت مبتدىء في الفوركس انا انصحك انك تقرا الاول عن الفوركس وطريقه التعامل مع هذا السوق الكبير وطريقه حساب الارباح والامثله المقترحه لفهم عمليه الربح في الفوركس من زيادة او نقص السعر بين زوجين العمله وبعدين تقدر تتفرج علي الفيديو وعلي كيفيه تطبيق الاستراتيجيات علي منصه التداول والتعرف ايضا علي منصه التداول الميتا تريدر ودي اشهر منصه

طبعا يا غالي على المبتدا ان يعلم اساسيات المجال
وكيفية التعامل مع هدا السووق العملاق و يبدا اولا بالكتب لانها اسهل و اقرب الى
دهب المتلقي تم الانتقال الى الفيديوهات التي لها تاتير كبير في المستوى العملي

wolfkamikaz
06-03-2012, 23:11
احسن و اسرع شيء بالفيديو لانك راح تشوف فرص على التشارت
لكن في الكتب راح تتخيل حركة السع و هذا يحتاجج جهد لكن بعد التمرس جيدا عندما تقرأ كتاب ستجده سهلا

mage
06-04-2012, 00:25
اهم شئ التطبيق العملى

اللى تتعلمه من هنا وتقرأه من هنا
تروح تفتح الشارت وتطبق وتنفذ على طول

وياريت تشاركنا شارتات
هذا هوا لملخص اهم شئ هو التطبيق العملى والله لو تعلم كل يوم شئ جديد ولم يكن هناك تطبيق عملى على ما يعمل بالتأكيد سيكون الناتج فى النهاية انه يسخر الكثير جدا من امواله وبكل سهولة ولذلك التطبيق العملى عهوا لاساس من وجهة نظرى ويجب الاعتماد عليه فى الفوركس

pimo
06-04-2012, 00:29
اذا اردت ان تتعلم اي شيء في الحياة يجب عليك ان تبداء بالقراءة اولا وقبل كل شيء ثم بعد ذلك تستطيع ان تقوي معرفتك بالوسائل الاخرة مثل مشاهدة التلفاز او علي الفيديو ثم تقوم بالتمرن علي حساب تجريبي لكي تكتسب الخبرة والتجربة وهذا قبل ان تفتح حساب حقيقي

kingman
06-04-2012, 00:57
هذا هوا لملخص اهم شئ هو التطبيق العملى والله لو تعلم كل يوم شئ جديد ولم يكن هناك تطبيق عملى على ما يعمل بالتأكيد سيكون الناتج فى النهاية انه يسخر الكثير جدا من امواله وبكل سهولة ولذلك التطبيق العملى عهوا لاساس من وجهة نظرى ويجب الاعتماد عليه فى الفوركس

اكيد اذا لم نستفيد مما نتعلمه فى الممارسة والتدريب وجعله شئ عملى ملموس فهو شئ لن يكون له قيمة لنا ومع القوت سوف ننسى ماتعلمناه فكثيرا ماتعملنا اشياء لم نستخدمها ومع مرور الوقت نسيناها وكاننا لم نعلمه من قبل ودائما فى جميع المجالات النظرى واحده يكون بلافائدة اذا لم يجنى ثماره على ارض الواقع والممارسة والتدريب هم شئ ضرورى فى الفوركس لكتساب الخبرة

wolfkamikaz
06-04-2012, 01:05
طبعا التدريب و الممارسة ستجده في الفيديوهات اكثر لكن في الكتب ستجد المعلومات الهامة
لكن اخي يرجع قيمة الفيديو للشخص الي عمل الفيديو

vamoscapitos
06-04-2012, 03:11
بالنسبة لي كمبتدا افضل الفيديو

لانه واضح وسهل ومبسط و ممتع

عكس الكتب التي غالبا ما تكون مملة ومرهقة

maklad94
06-04-2012, 03:13
اعتقد انه خلال مرحلة تعليم الفوركس لابد من استخدام كل الطرق المتاحة للوصول الى اعلى معرفة وعلم بالفوركس ومنها المنتديات والكتب والفيديو والتطبيق العلمى وهو الاهم وذلك لكى يدخل المتاجر او المضارب السوق وهو ملم بمعظم الامور .

hmadi
06-04-2012, 03:20
انا ليا سنة في الفوركس وتعلمت من فيديويات علي اليوتوب لان احب التطبيق العملي حتي افهم اكثر

اعتقد ان الكتب تبقي ممله في قرايه بدون ما تشوف كل شي بعينيك

Mohamed90
06-04-2012, 12:09
انا ليا سنة في الفوركس وتعلمت من فيديويات علي اليوتوب لان احب التطبيق العملي حتي افهم اكثر

اعتقد ان الكتب تبقي ممله في قرايه بدون ما تشوف كل شي بعينيك

السلام عليكم طبعا اخي هذا هو المشكل الكتب تبقى مملة و هي تحتاج للرغبة قوية و لكن يمكنك استعانة بالفيديوهات للتعلم و الفراءة و متابعة الفيديوهات لا تكفي وحدها لازم تطبيق عملي تجربي على الحساب للتدرب على ما تشاهده و على ما تتعلمه

ahmed
06-04-2012, 12:35
ليس هناك فرق كبير من وجهه نظرى المتواضعه بين التعلم من الكتب او الفديوهات
المهم فى ذلك الموضوع هو المحتوى الجيد للفديو او الكتاب واختيار ذلك بعنايه
بالسؤال والبحث عن المحتويات الجيدة عن الخبرات الموجودة لدينا بالمنتدى

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 13:02
طبعا التدريب و الممارسة ستجده في الفيديوهات اكثر لكن في الكتب ستجد المعلومات الهامة
لكن اخي يرجع قيمة الفيديو للشخص الي عمل الفيديو

الشروحات الصوتيه والمرئية

اصبحت تسهل على المبتدئين التعلم

اسهل من الكتب الاليكترونيه

وانا اعلم ان الاغلبية العظمى من المضاربين يسئمون من قراءة الكتب

vadas
06-05-2012, 11:48
السلام عليكم
المهم الرادة أولا و الصبر و المتابرة لأنا الأشياء الأخر ما هي اى وسيلة لتعلم الفوركس أنا بالنسبة لي فان الكتب يستحسن أن تكون أولا لتأخد فكرة على الفوركس و تتعلم المصطلحات تم الفيديو الي سيرسخ المفاهيم التي تلمتها من الكتب و تشو كيف تطبق ما تعلمته

Mohamed90
06-05-2012, 12:39
السلام عليكم
المهم الرادة أولا و الصبر و المتابرة لأنا الأشياء الأخر ما هي اى وسيلة لتعلم الفوركس أنا بالنسبة لي فان الكتب يستحسن أن تكون أولا لتأخد فكرة على الفوركس و تتعلم المصطلحات تم الفيديو الي سيرسخ المفاهيم التي تلمتها من الكتب و تشو كيف تطبق ما تعلمته

السلام عليكم طبعا اخي العزيز هذا المجال يحتاج للاجتهاد و التعلم و الصبر و طبعا افضل وسيلة هي الكتاب و اتفق معاك يجب ان تكون بداية بالمتب اولا لكي لا تغفل عليك بعض المصطلحات او مفاهيم يمكن تشوفها في فيديوهات و ماتعرف ماذا تعني

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 12:57
التقنيه تقدمت ايضاً هذه الايام

التعليم اصبح عن بعد الان

بعض المحاضرين يقمون بعمل ويبنار

شرح فى غرفة بالصوت والصوره

تقنيه عاليه وتكنولوجيا متقدمه جدا فى التعلم

magic777
06-05-2012, 17:03
التقنيه تقدمت ايضاً هذه الايام

التعليم اصبح عن بعد الان

بعض المحاضرين يقمون بعمل ويبنار

شرح فى غرفة بالصوت والصوره

تقنيه عاليه وتكنولوجيا متقدمه جدا فى التعلم
هو فعلا الطرق دي سهلت كتير اوي على المتاجريين من ناحيه الوقت والجهد وعدم التنقل لمكان تلقي العلم
لكن للأسف يمكن انا مش مقتنعه بيها لانها في الاخر مبتكونش سهله برده في التحاور الحي بين المحاضر والطلبه
وخاصه المبتدئين بيكون صعب عليهم يفهموا بسرعه خاصه ان قدراتهم بتختلف من متاجر الى اخر

Texxon
06-06-2012, 07:54
كل حاجه ليها ميزة ولها عيب، يعني مثلا الفيديو ممكن واحد يلاقية ممتع اثناء الشرح لو كان الانستركتور جيد، ممكن واحد تاني يلاقية ممل ويقولك الانستركتور ده بطئ جدا انا هقره الكتاب عشان اعتمد سرعتي في الفهم مش على سرعة المحاضر في الشرح

magic777
06-08-2012, 02:21
كل حاجه ليها ميزة ولها عيب، يعني مثلا الفيديو ممكن واحد يلاقية ممتع اثناء الشرح لو كان الانستركتور جيد، ممكن واحد تاني يلاقية ممل ويقولك الانستركتور ده بطئ جدا انا هقره الكتاب عشان اعتمد سرعتي في الفهم مش على سرعة المحاضر في الشرح

بالضبط اختيار الوسيله المناسبه للتعلم بتختلف من متاجر لاخر وعلشان كده تنوعت الوسائل
من فيديو لكتب ومحاضرات لان لكل وسيله تعلم جمهور خاص بيها
وكل الوسائل من وجهه نظري جيده ولا تقل وسيله عن وسيله اخري في الاهميه اطلاقا

hardjob
06-08-2012, 03:59
بس ملاحضة

الكتب جد جد مفيدة ولا انصح الاستغناء عنها ابدا

فالقران انزل وحفظ في كتاب

وليس شيئ اخر

لدا الكتاب غالي عند البشر لا نصح بالاستغناء عنه

2x1
06-08-2012, 18:01
اعتقد ان اي وسيلة متاحة للتعلم والتدريب لا بد من ان نتخذها فعين الاعتبار ونحاول بكل الطرق الموجودة للتعلم ولكن
هناك من يرتاح لطريقة معينة فلا باس ان يتخذ هذة الطريقة فقط للتعلم

fafa280384
06-08-2012, 18:04
الكتب اولا وكمان الفيديو
مفيد صراحة واهم شيء التجربة الشخصية هي الاساس

bousshimin
06-08-2012, 18:36
بالفيديو أفضل لأن كتب ممل عكس فيديو حيت يكون هناك تشويق لمعرفة معلومات عن الفوركس وأسراره

magic777
06-08-2012, 23:56
اعتقد ان اي وسيلة متاحة للتعلم والتدريب لا بد من ان نتخذها فعين الاعتبار ونحاول بكل الطرق الموجودة للتعلم ولكن
هناك من يرتاح لطريقة معينة فلا باس ان يتخذ هذة الطريقة فقط للتعلم

بالضبط اخي كل متاجر لازم يتعلم بالطريقه اللي تناسبه هو بصرف النظر عن اذا كانت
الطريقه دي ممله لحد تاني او قديمه بالنسبه للعصر اللي احنا فيه
لان الاهم هنا وصول المعلومه للمتاجر وليس وسيله التعليم نفسها

kingman
06-09-2012, 00:38
بالضبط اخي كل متاجر لازم يتعلم بالطريقه اللي تناسبه هو بصرف النظر عن اذا كانت
الطريقه دي ممله لحد تاني او قديمه بالنسبه للعصر اللي احنا فيه
لان الاهم هنا وصول المعلومه للمتاجر وليس وسيله التعليم نفسها

هو عموما تنوع مصادر التعلم بتفيد المتعلم بطريقة جيدة وبتجعله يفهم المعلومة باكثر من طريقة وبالتالى ترسيخها فى عقله والقدرة على الفهم والأستيعاب بيبقى اعلى ومعروف فى طرق التدريس انه كلما زاد عدد الحواس المتفاعلة فى العملية التعليمية كلما زذا جدوى التعلم عند المتلقى ودى قاعدة مهمة يجب ان تاخذ فى الحسبان

Noah
06-09-2012, 02:13
هو عموما تنوع مصادر التعلم بتفيد المتعلم بطريقة جيدة وبتجعله يفهم المعلومة باكثر من طريقة وبالتالى ترسيخها فى عقله والقدرة على الفهم والأستيعاب بيبقى اعلى ومعروف فى طرق التدريس انه كلما زاد عدد الحواس المتفاعلة فى العملية التعليمية كلما زذا جدوى التعلم عند المتلقى ودى قاعدة مهمة يجب ان تاخذ فى الحسبان

تنوع المصادر من اهما لاشياء اللى بتكسب المتاجر الكثير منا لخبرة فى الفوركس ولكن هذه الخبرة لا تاتى بعد يوم او اتنين ولكن بعد الكثير من العمل والاجتهاد حتى يتمكن المتاجر من تحقيق نسبة ارباح جيدة فى السوق ويعمل على زيادة هذه النسبة بإذن الله

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 13:43
كان زمان الناس متعطشه للعلم ده

ولكن بقا سهل التعلم بسبب التكنولوجيا ووسائل التقنيه الحديثه اللى بيشاهدها العالم

بقا اصبح كل شئ سهل التعلم

بس تشغل دماغك

Rami
06-09-2012, 14:28
حسب اعتقادى ابدا بالكتب تم الفيدو لا باس فيه , فهو وسيلة تعليمية ناجحة خصوصا للذين لا يقوون على القراءة . لكن الافضل البداية فى الكتب لانك ستجد فيها مالم تجده فى الفيديوهات المنتشرة هنا وهناك , والاهم من هذا كله هو التطبيق العملى بقد الاستاعة سواء ديمو او حقيقى بمبلغ قليل كبداية

ahmed saleh
06-09-2012, 14:48
انا ارى ان هذا يختلف من شخص اى اخر ومن يحب القراء او من لا يحبها
ولكنى ارى ان للشخص المبتدا فانة من الافضل لة هو التعلم من خلال الفيديو
لانة لا يمكنة تطبيق الاشياء من خلال القراء ولكى يتعلمها جيد فانة يجب علية ان يراها كيف تطبق قبل القيام بها

zahran
06-09-2012, 14:51
افضل ان تتعلم من الفيديوهات اولا . وتكون هذه الفديوهات بادئه من الصفر لكى تفهم كل مصطلحات الفوركس ولكى يكون عندك خلفيه سليمه .. ثم تاتى بعد ذلك لتقرا مواضيع النتديات المختلفه وهناك مواضيع مهمه جدا للتعليم .. ثم بعد ذلك تفتح حساب ديمو وتتعامل كانه مال حقيقى بالظبط . وربنا يوفق

magic777
06-10-2012, 18:44

وبتفيد كمان في ان كل متاجر يكون قدامه اختيارات للتعلم يختار منها اللي تناسبه
ومايكونش مجبرعلى طريقه واحده ممكن ماتكونش مناسبه ليه ومش مرتاح معاها
وتكون سبب انه ميتعلمش صح ومتوصلوش المعلومه صح
وبالتالي ميقدرش ينجح على اساس خاطئ طبعا

HARRY POTTEER
06-10-2012, 19:20
كان زمان الناس متعطشه للعلم ده

ولكن بقا سهل التعلم بسبب التكنولوجيا ووسائل التقنيه الحديثه اللى بيشاهدها العالم

بقا اصبح كل شئ سهل التعلم

بس تشغل دماغك

صحيح ان التطوور التكنولوجي ساهم كتيرا في تبادل المعلومات و الخبرات
و رنى ان الكتير من الناس لا تستغل هده الوسائل و متجاهلينها تماما
او ربما مش معترفين بيها تماما

mokhtar26
06-11-2012, 01:07
في رايي احسن طريقة لتعليم الفوركس هي الفيديو لسهولة ايصال الفكرة عكس الكتب التي تجد صعوبة في الفهم و التعلم منها
حيث ان الفيديو يضمن لك متابعة شرح الطريقة و فهمها و معرفة اسرارها بسهولة عكس الكتب

okash
06-21-2012, 11:41
لقد تعلمت بجمبع ادوات العلم من كتب ومقالات وفيديو وحساب تجريبي وكل هذا ولكن في البداية قراءت االكتب ومن ثم الفيديو
ولوكن وجدت متعة في الفيدو اكثر من الكتاب

aminos
06-21-2012, 11:45
السلام عليكم
بدأت في تعلم الفوركس على الكتب و المقالات و أما بعد بدأت في مشاهدة الفيديو و وجدت الراحة
الكاملة في دالك و الحمد لله المهم هو التعلم

compaq0
06-21-2012, 12:06
لا شىء يغنى عن الكتب و مراجعتها على الشارت هذا اكثر شىء مفيد اكثر بكثير من السمع فقط و يجب تطبيق كل ما تتعلمه على الشارت و تعرف نتائجه

elzeel
06-21-2012, 12:13
اكيد الفيديو هيكون افضل عشان الماده الشرحيه اللى فيه
فهتلاقى الفيديو بيعلمك ازاى تتعامل بالظبط وبالتفاصيل عشان تقدر
تكتسب خبرات عمليه افضل

zikooo014
06-21-2012, 12:39
الاتنين افضل للمبتدئين انا عن نفسي افضل التعليم عن طريق الكتب
بالنسبه للاساسيات بس
انما الاستراتيجيات و الحاجات اللي محتاجه تركيز انا افضل الفيديوهات

Mohamed90
06-21-2012, 12:55
السلام عليكم انا بدات بالكتب في بداية التعلم و لم اعتمد على الفيدوهات لانها كانت قليلة في تلك الوقت
و صراحة لا بديل عن الكتب و فيه معلومات قيمة لن تجدها في اي مكان و اي واحد سيبدأ يجب استعانة بالكتب فهي افضل بداية له

deadlyfox
06-21-2012, 13:05
التعليم عن طريق مشاهدة الفيديوهات للمبتدئ اسهل للمبتدئ
والقراءة مهمه جدا فى هذا المجال لانها توسع نظرتك وتجعلها اكثر شموليه

2x1
06-21-2012, 13:11
انا شخصيا بدءت بالقراءة واستفيد منها بالفعل وستكون الفجديوهات خطوة
ثانية بالنسبة لي لتاكد ما قرءتة او توضحة في بعض الحالات

magic777
06-21-2012, 16:08
في رايي احسن طريقة لتعليم الفوركس هي الفيديو لسهولة ايصال الفكرة عكس الكتب التي تجد صعوبة في الفهم و التعلم منها
حيث ان الفيديو يضمن لك متابعة شرح الطريقة و فهمها و معرفة اسرارها بسهولة عكس الكتب

بصراحه من وجهه نظري اعتقد ان الكتب هتديك صوره اشمل بطريقه منظمه للمعلومه عن الفيديو اللي بيعتمد على شرح الاستاذ
ومدى اتقانه لفن الشرح وقدرته على توصيل المعلومه بطريقه مبسطه
فانت ممكن تمسك العصايه من النص تقرا وتشوف الفيديوهات وانت اللي هتستفيد في النهايه

The Mester X
06-21-2012, 16:15
التعليم عن طريق مشاهدة الفيديوهات للمبتدئ اسهل للمبتدئوالقراءة مهمه جدا فى هذا المجال لانها توسع نظرتك وتجعلها اكثر شموليهاه بالفعل المشاهدة الفديوهات و متابعة المحاضرات يبقى اسهل للمبتدا و لكن انا اعتقد انه الفيديوهات و محضرات تكون صعبة شويةلازم تبدا بالكتب للتعلم المصطلحات و المفردات و الاساسيات للسهولة فهم اي فيدو تشاهده

sami
06-21-2012, 16:23
برأيي جميع الطرق مفيدة،بشرط الفهم الكامل لما يتضمنه الكتاب أو الفيديو من معلومات و من ثم القيام بتطبيقات عليها،و من أنجح الطرق لسرعة الإستيعاب تدوين المعلومات الهامة في مفكرة أو كتاب و الرجوع إليها بين الفينة و الأخرى لتترسخ في الذهن

abo ali
06-21-2012, 16:27
تعد الوسائل المستخدمه فى التعلم من اهم العوامل التى تساعد فى نجاح تللك العمليه وهى تتلخص فى الكتب والفيديو
ويجب على المبتدئين استخدام الاتنين معا عن طريق القراء والمعرفه ثم شرائط الفيديو التى تمكنه من الفهم الاوسع

mohamed1happy
06-21-2012, 16:28
أعتقد ان التعليم للمبتدئين يجب ان يكون بالفيديو حتي يري امامه كل شئ وهو يتحرك ويعلم ماذا يحدث لكن الكتاب لا يستطيع ان يعطيه المعلومة كاملة الا لو كان قد مارس الفوركس قبل ذلك

zaki_ziad
06-21-2012, 16:29
بالنسبة لي كمبتدأ اريد تعلم الفوركس عن طريق الفيديو و لكن يجب ان يكون شرح مفصلل خطوة خطوة حتى يتسنا لي معرفة كل كبيرة و صغيرة عن الفوركس و حتى الان انا ما زلت ابحث عن هذا الفيديو الذي يجب ان يكون فيه كل الامور الضرورية ك كيفية الدحول في الصفقات . التوصيات . متى يجي المتاجرة المهم كل صغيرة و كبيرة

aboualy
06-21-2012, 16:33
بالنسبة لي كمبتدأ اريد تعلم الفوركس عن طريق الفيديو و لكن يجب ان يكون شرح مفصلل خطوة خطوة حتى يتسنا لي معرفة كل كبيرة و صغيرة عن الفوركس و حتى الان انا ما زلت ابحث عن هذا الفيديو الذي يجب ان يكون فيه كل الامور الضرورية ك كيفية الدحول في الصفقات . التوصيات . متى يجي المتاجرة المهم كل صغيرة و كبيرة

اخى العزيز فعلا الشرح عن طريق الفديو يكون اكثر وضوحا واسهل فى الفهم عن الكتب او المقالات
فانت فى الفديوهات تشاهد كل شئ امام خطوة خطوة وكان احد جالس الى جوارك يشرح لك الموضوع

safiforex
06-21-2012, 16:43
بالنسبة للموضع التعلم من الكتب او من الفيديو ، فاعتقد ان الفيديو بيكون له تاثير كبير على تعلم الشخص
حيث بيكون هناك صورة و صوت ، و هنا تكمن قوة الاستفادة من الفيديو على الكتب ، التي تلزم الواحد ان يقراها عدة مرات ليفهمها ، في حين ان الفيدجيو يمكن مشاهدته مرة واحدة و تفهم كل شيئ

Amgad91
06-21-2012, 17:05
الكتب جيدة في التعلم ولكن بالطبع الشرح بالفيديو افضل بكثير لأنه يوفر فرصة اكبر للتفاعل و رؤية التطبيقات على الشارت مما يجعل وصول المعلومة اسهل و تطبيقها ممكن بشكل سهل اكثر من الكتب
بالاضافة الي مسألة الصبر حتى نتنهي من الكتاب هي ليست بالسهلة على الاطلاق خاصة للمبتدئين

younesjoe
06-21-2012, 17:07
انا في الاول قرات كتبا و بحتت في الانترنيت عن عدة كتب و حملتها و قمت بقراءتها بالتدقيق و بعدها مررت الى مشاهدة الفيديوهات على سبيل المتال في اليوتوب و احاول تطبيق نفس الشيء في الحساب التجريبي مرارا و تكرارا و دلك من اجل كسب تجربة تساعدك على مقاومة و التغلب على السعر

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 17:12
تعد الوسائل المستخدمه فى التعلم من اهم العوامل التى تساعد فى نجاح تللك العمليه وهى تتلخص فى الكتب والفيديو
ويجب على المبتدئين استخدام الاتنين معا عن طريق القراء والمعرفه ثم شرائط الفيديو التى تمكنه من الفهم الاوسع

التعليم المرئى والصوتى سهل جداً ويوفر على الناس الجهد فى التعلم

AhmedMagnifico
06-21-2012, 22:35
للمبتدا الفيديو اسهل بكثير
اما الكتب فصعبه ولكن بها اسرار وخبايا جيدة ^_^

ahmed abdalla
06-22-2012, 00:57
بالفيديو او بالكتب مش مهم المهم ان التاجر المبتدئ يتعلم الفوركس
ويبدا فى التداول على البرنامج الديمو ويفتح العديد من الصفقلت

magic777
06-22-2012, 18:08
للمبتدا الفيديو اسهل بكثير
اما الكتب فصعبه ولكن بها اسرار وخبايا جيدة ^_^

مهما كان الفيديو اجمل واسهل بس برده المبتدأ مش هيقدر يستغني عن الكتب من وجهه نظري
لانها الاساس هنا وفيها اغلب المعلومات والشروحات المفيده للمبتدأ عكس الفيديو
اللي ممكن يختصر في الشرح ده

hppt
06-22-2012, 18:11
انا افضل الفديو لاني مبحبش القراءة خالص لان شرح الفوركس بلكتب هتلاقي كلام كتير وتحس بملل خالص
لاكن لو فديوهات او محاضرات هتلاقي يوم يفرفش معاك هتلاقي كلامة مفهوم وسريع وكمان انتا بتشوف الشرح عملي

safiforex
06-22-2012, 18:21
انا افضل الفديو لاني مبحبش القراءة خالص لان شرح الفوركس بلكتب هتلاقي كلام كتير وتحس بملل خالص
لاكن لو فديوهات او محاضرات هتلاقي يوم يفرفش معاك هتلاقي كلامة مفهوم وسريع وكمان انتا بتشوف الشرح عملي

بطبيعة الحال اخي الكيم فالفيدوي بيكون اسهل في التعلم لشيؤ اكثر
و هذا لسبب انه بيكون فيه صوت و صورة ، و هذان عاملن اساسيان في التعلم السريع
لان التعلم عبر السمع و البصر من اسرع الوساءل في التعلم السريع

ashraf el-araby
06-22-2012, 19:35
البداية بالفيديو افضل لان الفيديو اكثر توضيحا واكثر فاعلية وكذلك الكتب مهم يجب ان تقرء الكتب ايضا واتمنا لك التوفيق

kingman
06-22-2012, 19:44
مهما كان الفيديو اجمل واسهل بس برده المبتدأ مش هيقدر يستغني عن الكتب من وجهه نظري
لانها الاساس هنا وفيها اغلب المعلومات والشروحات المفيده للمبتدأ عكس الفيديو
اللي ممكن يختصر في الشرح ده
طبيعى ان الكتاب هيفضل اهم مصدر للتعلم مهما تقدم العلم والتكنولوجيا ويجب مع اى وسيلة تعلم يكون الكتاب اكيد حاضر وتعدد وسائل التعليم زى ماذكرنا بيبقى مفيد جدا فى فاعلية العملية التعليمية

assidi saber
06-23-2012, 13:32
انا من راي تعليم الفوركس يبدا بالكتب احسن لانه سوف تجد فيه كل شئ و اما عن الفيديو فتجد فيه بعض المعلومات و التي ليست مفيدة كثير

H!m0
06-27-2012, 00:49
ابدأ بالكتب و تعلم منها الأساسيات و بعض المفاهيم الخاصة بالفوركس
و طالع على استراتيجية مفيدة و تكون مشروحة بالفيديو لأن الدروس بالفيديو مفيدة جدا و سهلة التعلم
وخاصة التطبيقات بالفيدو

konine
06-27-2012, 01:51
ابدأ بالكتب و تعلم منها الأساسيات و بعض المفاهيم الخاصة بالفوركس
و طالع على استراتيجية مفيدة و تكون مشروحة بالفيديو لأن الدروس بالفيديو مفيدة جدا و سهلة التعلم
وخاصة التطبيقات بالفيدو

صحيح أخي لأن قرائة شيء وفهمه ليست هي مشاهدة فديو
لذلك من أفضل قرائة كتب تم فديوهات
الله كريم

talal
06-27-2012, 02:14
كل تلك الوسائل تعتبر تعليم واعتقد ان الفيديو سوف يكون افضل من الكتب ولكن كل متداول وله حرية الاختيار فالبعض ربما يرتاح ويتعلم بسرعة من قراءة الكتب والبعض الاخر يفضل الفيديو واعتقد الكل سوف يستفيد ويتعلم وكلها وسائل ناجحة لتعليم الفوركس

عزبز 18
06-27-2012, 02:16
تعلم الفوركس يبدا بالاثنين معا حسب خبرتي يا اخي اي شيء يتعلق بالفوركس اقراه
او تعلمه جتي تتعلم وايظا لا تنسي التدرب في حساب تجريبي لمدة 6 اشهر او اكثر حتي لا تخسر راس مالك في الحساب التجريبي

tarek22
06-27-2012, 02:20
بالطبع يا عزيزي الفوركس يبدء بالكتب فانا عن نفسي لم اكن اعرف شيئ تماما عن الفوركس وبفضل كتاب الفوركس للمبتدئين اصبحت ملم باساسيات الفوركس التي تجعلني جاهز للتداول

hazem ahmed moahmed
06-27-2012, 02:26
بالنسبه لي فقد تعلمت الفوركس بالفيديو و اعتقد انها الطريقه الافضل لان الفيديو يصنع نوع من التواصل بينك وبين من يلقنك المعلومات و من خلال الفيديو يقوم الشارح بتطبيق علي ما يشرحه مما يوضح الصوره لك اكثر و يزيد من فهمك للموضوع الذي يتناوله

saad
06-27-2012, 02:28
اولا يجب علي احد المضاربين بتعليمك اساسيات الفوركس ثم تبدأ بمشاهده الفيديوهات لانها اسهل في الفهم من الكتب اما الكتب فهي للاشخاص ذات الخبره في هذا المجال

fx-man
06-27-2012, 02:40
بالنسبة لى انا كنت بعتمد فى بدايتى مع الفوركس على المواضيع فى بعض المنتديات واللى كانت تحتوى على صور توضيحية وفيديوهات ودا فى رايي افضل الطرق لفهم الفوركس
طبعا فى كل الحالات لابد من تطبيق كل ما تعلمته على حسابات ديمو .

Mr.GooDMaN
06-27-2012, 02:40
انا اعتقد ان الفيديوهات افضل بكثير
ولكن قد تجد بعض الاشياء في الكتب غير متوفرة في فيدوهات نهائيا

saad
06-27-2012, 02:47
اعتقد و العلم عند الله , بـ أن من يتحكم بها هم كبار الشخصيات و الاسواق الاوروبيــه ,,

mohamed22
06-27-2012, 02:52
اعتقد ان الفيديو اقوى بكثير من الكتب لانه بيعتمد على المشاهدة
والمشاهدة اسهل بكثير من القراءة

abokhaledelmasry
06-27-2012, 02:55

معى سؤال مهم

والله يااخى المصدرين دول الكتب والفديو مهمين جدا لاى باحث عن العلم والتعلم

وانا شخصيا باستخدم الاتنين لتوضيح بعض النقاط والاستراتيجيات المهمه

واعتقد ان التعلم من الفديو مفيد للمبتدئين ولكن لا يغنى عن الكتب كمصدر للتعلم

amrmorasamir
06-27-2012, 02:56
اعتقد و العلم عند الله , بـ أن من يتحكم بها هم كبار الشخصيات و الاسواق الاوروبيــه ,,

اللى بيتحكم فيها اولا هى البنوك المركزيه لانها هى اللى بتعمل عمليه ضخ للسيوله كل يوم
وبعد ذلك العرض والطلب بين المتاجرين

KOGI
06-27-2012, 03:07
بالطبع يا عزيزي الفوركس يبدء بالكتب فانا عن نفسي لم اكن اعرف شيئ تماما عن الفوركس وبفضل كتاب الفوركس للمبتدئين اصبحت ملم باساسيات الفوركس التي تجعلني جاهز للتداول

كلامك مظبوط اخى الكريم لازم فعلا ابدا كتب وانا انصح اى مبتدا يقرا كتاب فوركس العرب لانه بجد كتاب ممتاز وشرحه بسيط

ahmed abdalla
06-27-2012, 03:14
المهم ليس الطريقة التى تتعلم بها فهناك العديد من الطرق للتعليم منها الكتب الفيديو والانترنت ويتاح بها العديد من المعلومات
ولكن ان هذة تجارة ليس بها ثوابت ولكن تحتاج الى التطبيق العملى والتدريب ومحاكة السوق وذلك من خلال برنامج الديمو وفتح الكثير من الصفقات

saad
06-27-2012, 03:20

Mostafa Mando
06-27-2012, 04:39

الحقيقة يا اخي مش متفق معك حيث ان الكتب بها شرح بالتفصيل الممل وبعد ما تقرأ الكتب شوف الفيديوهات

عشان تبقى فاهم ايه اللي بيحصل في الفيديو وكمان صوت وصورة لكن العاملان مهمان جدا في التعلم لكن الكتب في البداية

saad
06-27-2012, 16:40
الفيديو يسهل عملية الفهم

aboualy
06-27-2012, 16:52
الفيديو يسهل عملية الفهم

فعلا اخى العزيز الفديو يوصل المغلومة اسهل واسرع ولكن ايضا الكتب تحتوى على قدر اكبر من المعلومات فلكل منهم مميزاتها ولهذا لا يغنى احدهم عن الاخر

ZOUHAIR_ZIZO28
06-27-2012, 17:21
الفيديو يسهل عملية الفهم
فهى تقوم بشرح كل المعلومات وبعد ذلك يبدأ المتداول فى مشاهدة الفيديوهات التعليمية التى ستوضح لة اكثر

Noah
06-27-2012, 17:33
الاثين معا يمكنك ان تتعلم الفوركس من الكتب ولكن الفيديو يكون له تاثير اكبر من حيث التاثير العقلى وانك لا تنسى اطلاقا كيف انك استفدت كثيرا من هذا العلم الذى تعلمته منا لفيديو سواء كانت استراتيجية او طريقة مبسطة او غيره الكثير

assidi saber
06-27-2012, 18:04
الفوركس يبدا بالتعليم عبر الكتب لانه يوجد اشياء مهمة في الكتب لا توجد في مقاطع الفيديو

madoxegy
06-27-2012, 18:06
انا افضل الفيديو وبعدين الكتب وبعدين الشغل العملى

KOGI
06-29-2012, 07:58

مع احترامى ليك اخى الكريم لكن الفديوهات تعتبر معقده الى حد خصوصا على المبتدا ميعرفش يعنى ايه فوركس ولا شارت ولا شموع ولا اى حاجة
فعشان كده لو كتاب بسيط يعرفه باختصار ايه كل الحاجات ده وبعدها يدخل على الفديوهات يكون افضل
تقبل مرورى اخى الكريم

Mostafa Mando
06-29-2012, 08:22

لكن اخي بالنسبة للمبتدئين في حاجات كتير مش هيفهموها من الفيديوهات اما الكتب بها

شئح تفصيلي لكل نقطة تعلم من الكتب واعرف يعني ايه فوركس وبعض الاشياء الاساسية ثم شاهد الفيديوهات

sa sa
06-29-2012, 08:40
للمبتدئ بالفديو أفضل لأن الفيديو يسهل عملية الفهم وبعدها يمكن استعمال الكتب والفيديو معا
والله أعلم
اي طريقه المهم انه يكون عنده الاستعداد والقدرات الي تؤهله لدخول مجال تجاره الفوركس وطبعا ان بفضل الفديوهات علشان يكون فيه تفاعل وبرضو الكتب ممكن يكون فيها معلومات اكتر

mohamed adel
06-29-2012, 09:43
اكيد الفيديو اسهل للمبتدئين لانه صورة حية مع وجود الامثلة الحية وامكانية اعادة الشرح
والافضل كمان ان تكون هناك بعض المعلومات من صديق مقرب لديه دراية بالفوركس

nrgslawi
06-29-2012, 12:01
الوسائل معا لها نفس الهدف والرسالة
لكن التعلم عن طريق الفيديو مفيد اكثر لانه سمعي بصري ليس مثل الكتابي

king
06-29-2012, 12:09
انا انصح تعليم الفوركس من الفديو بالذات للمبتدئين لان عندما تتعلم تجارة النقد الاجنبى من الفديو يكون اسهل لك التعرف على كل الاساسيات المهمه فى التجاره
وايضا دائما التعليم بالصوت والصوره افضل بكثير ويجعل النقاط الهامه فى المجال اسهل فى الفهم من الاعتماد على الكتب
انصحك بالتعلم عن طريق مقاطع الفديو الهامه التى تشرح العناصر الهامه فى الفوركس

madoxegy
06-29-2012, 12:13
بالنسبة لو انت مبتدئ الافضل تتعلم بالفيديو
وبعد كده الكتب والتدريب العملى

omar kapo
06-29-2012, 12:18
اري انك تبدء بالفيديوهات افضل لك لانك الراي مع التطبيق العملي يستطيع ان يبفيدك اكثر

xtomorrow
06-29-2012, 12:35
انا مثلا ماعتمدت على الفيديو لتعلم الفوركس
لكن انصح بالدمج بين الفيديو والكتاب
حتى يكمل كل منهما الاخر في الاحاطة بالموضوع

dodovedo
06-29-2012, 12:57
اخى الكريم
اانا شايف ان الفيو افضل بكتير
وبعدين الكتب علشان
تثبت المعلومه وتبقى عارف انت بتقرا ايه
تقبل مرورى وودى

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 13:04
يفضل مقاطع الفيديو يا اخي من الكتب ولو عاوز محاضرات لتعليم الفوركس ممكن اديهالك

Mohamed90
06-29-2012, 13:15

السلام عليكم طبعا اخي العزيز كل واحد و طريقته في التعلم و لكن طريقتك شوي فيها عراقيل
اعتقد البدا بفهم الاساسيات و تعلم المصطلحات و هذه الاشياء نكتسبه من الكتب بدون قراءة الكتب ممكن يصعب عليك فهم المضمون الفيديوهات

magic777
06-29-2012, 14:04
انا مثلا ماعتمدت على الفيديو لتعلم الفوركس
لكن انصح بالدمج بين الفيديو والكتاب
حتى يكمل كل منهما الاخر في الاحاطة بالموضوع

تنوعت الوسائل والهدف واحد اخي المهم تلاقي وسيله سهله ليك تقدر توصل ليك المعلومه بشكل مبسط
وده انت اللي هتقدر تختار بين الفيديوهات او الكتب او اي وسيله اخرى المهم انك تتعلم في النهايه

HUSSENEY
06-29-2012, 17:46
الافضل ان تبدأ تعليم الفوركس عن طريق الفيديو لانه الطريقة الافضل والاسهل فى تحقيق النجاح فىا لفوركس لانا لفوركس وظيفة عمليلة وليست نظرية ويجب ان يكون هناك تطبيق عملى امام عينيك حتى تتمكن من تعلما لفوركس بطريقة صحيحة ولكن ذها التطبيق العملى جي

aboualy
06-29-2012, 17:50
الافضل ان تبدأ تعليم الفوركس عن طريق الفيديو لانه الطريقة الافضل والاسهل فى تحقيق النجاح فىا لفوركس لانا لفوركس وظيفة عمليلة وليست نظرية ويجب ان يكون هناك تطبيق عملى امام عينيك حتى تتمكن من تعلما لفوركس بطريقة صحيحة ولكن ذها التطبيق العملى جي

فعلا اخى العزيز الفوركس يحتاج الى التدريب العملى ولهذا الفديوتكون الوسيلة الاسهل والاسرع فى توصيل المعلومة ولذلك البداية بالفديوهات جيدة ولكن لا يجب اهمال الكتب لان الكتب بها الكثير من المعلومات القيمة

tarek22
06-29-2012, 18:21
لا يا اخي اعتقد الكتب هي المفروض ان تكون في البداية فاساسيات الفوركس وتعريف نظام الهامش امور نظرية
وبعد ذلك عند الانتقال لمرحلة التطبيق يمكن استعمال الفيديو

elking
06-29-2012, 18:26
مش المهم كيف يبدا الفوركس سواء بالفيديوهات او الكتب ولكن الاهم هو ان نتعلم باستمرار وبشكل يومى من اجل اتساب الخبرات لانها بالتاكيد ستفيدنا فى عملنا بالفوركس

Mtec
06-29-2012, 18:32
انا افضل الفيديو لانه اكثر توضيح من الكتب
لكن في يجب اختبار كل ماتعلمته في الديمو
لكي يبقى في بالك وتتقنه

elazez
06-29-2012, 18:47
الفيديو يكون افضل لان طبيعتنا اننا مش بنستوعب كويس الا لو كان الشخص قدامنا او سامعين صوته
وبعد ذلك ياتي دور القراءة ثم التطبيق والممارسه علي حسابات تجريبية

born to learn
06-29-2012, 18:48

معى سؤال مهم

طبعا الفيديو لانك حتلاقى الموضوع اسهل واسرع فى توصيل المعلومه وسهل كمان التطبيق والفيديو شغال قدامك وحيوصلك المعلومه اسرع وارجو انى اكون افدتك

mido303037
06-29-2012, 18:53
اعمل زيى ابداء الاول بالكتب
والى متفهموش توجة علطول الى الفيدو
يعنى استعين بالاثنين

ابو محمد
06-29-2012, 19:04
طبعا بالفيديو افضل لانه مو كل الناس راح تفهم المكتوب
في الكتاب عن الفوركس لانه في امور بحاجه الى فهم وبحاجه الى خبير
يشرح الامور الغامضه بالسوق

Mostafa Mando
06-29-2012, 20:36
طبعا بالفيديو افضل لانه مو كل الناس راح تفهم المكتوب
في الكتاب عن الفوركس لانه في امور بحاجه الى فهم وبحاجه الى خبير
يشرح الامور الغامضه بالسوق

لا اتفق معك يا اخي بالعكس يجب ان تقرا الكتب اولاً لكي تفهم

ما الذي يحدث بالفيديو هي صح قراءة الكتب مملة شوية ولكن مهمة جدا

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 20:36
الفيديو يكون افضل لان طبيعتنا اننا مش بنستوعب كويس الا لو كان الشخص قدامنا او سامعين صوته

صح الكل بيتعلم من الفيدو والصوت افضل من القراءة

لان المحاضر بيقدر يفهمك ويكلمك باللهجه بتعتك

وبكده تقدر تستوعب الماده العلميه

dodovedo
06-29-2012, 20:40
اعمل زيى ابداء الاول بالكتب
والى متفهموش توجة علطول الى الفيدو
يعنى استعين بالاثنين

اخى الكريم
معظم المتاجرين معندهكش الصبر للكتب
انا شايف الفديو الاول احسن
واوفر للوقت
تقبل مرورى

sabre
06-29-2012, 20:41
طبعا الفيديو افضل
ولاكن ايضا لا غنى عن الكتب للتوثيق

remo
06-29-2012, 21:03

لكن فى كتب تحتوى على معلومات لو فاتت منك مش هتتعلم كويس
وفى كتب افضل من الفديوهات زى كتاب جون مارفى

hesham itch
06-30-2012, 08:33
من المهم الاعتماد على الطريقيتن معا ويمكن ذلك بشكل مستمر وتدريجى ولكن الانفع هو
الفيديوهات نظرا للشرح مع التوضيح لكل النقاط والتى تساعد على الفهم التام بأذن الله

sniper90
06-30-2012, 09:17
انا أفضل البداية ان تكون بمشاهدة الفيديوهات التعليمية
لأن الفيديوهات تسهل شرح المواضيع وتوصيلها للمتعلم بطريقة أفضل
وبعد مشاهدة الفيديوهات يستطيع المتعلم قراءة الكتب

HUSSENEY
06-30-2012, 19:21
انا أفضل البداية ان تكون بمشاهدة الفيديوهات التعليمية
لأن الفيديوهات تسهل شرح المواضيع وتوصيلها للمتعلم بطريقة أفضل
وبعد مشاهدة الفيديوهات يستطيع المتعلم قراءة الكتب

يمكن البحث فى جوجل او اليوتيوب عند فيديوهات تعليم الفوركس
افضل فيديوهات تتعلم منها الفوركس
ويبنار تعليم الفوركس لدكتور اسامة عادل

ابو محمد
06-30-2012, 19:22
برايي الاثنان مهمان معا الفيديو
والكتب والبحث عن استراتيجيات
ناجحة وتعمل بها بعد تجربتها

Bs Joker
06-30-2012, 19:25
لا تتعلق البداية باحداهما فيمكن ان تتعلم من خلال صديق أو خبير لكن كنصيحة من اخ عليك عموما بالتعلم من شتى المجالات فكل كريقة لها خصائصها و الاهم هو النتيجة بعد الممارسة

lordpain
06-30-2012, 19:27
من المستحسن أن يبدأ المبتدئ في مجال الفوركس بالكتب لأخذ فكرة عامة ثم يشاهد الفيديو

naoual
06-30-2012, 19:27
الاغلب ان الفيديو افضل لما فيه من تسهيلات في الشرح و عدم الضجر من طرف المتعلم على عكس الكتاب لكن عندما تاخذ الفكرة العامة للفوركس من الفيديوهات عليك بالكتب لما تتوفر من معلومات قيمة

waleed adel
06-30-2012, 21:26
اولا لابد من الفيديو لانه سيكون للفهم اسرع واوفر للوقت لمعرفة كيف اتداول الاول
وبعد ان افهم ابدا بالكتب كنوع من الاحتراف

Shady Moustafa
06-30-2012, 21:30
بالنسبالى ارى الكتب والمواضيع الكتابيه على النت هى الافضل بلا منازع طريقة الفيديوهات للتعليم دى لشرح البرامج زى
3d max و الفوتوشوب

mostafakamal
06-30-2012, 23:31
الافضل ان تبدا بالفيديو حتى تتعلم اكتر
ثم عن طريق الكتب والمراجع المنتشرة فى الانترنت
ثم التطبيق عملى على حساب ديمو

husamart
06-30-2012, 23:34
انا فاكر بديت بالكتب وبعدين الفيديو لانو صار عندي كم من المعلومات وصرت بدي توضيح اكثر من خلال الميديا .. وبعدين دمجت الاثنين لحد هلقيت

moonlight
07-01-2012, 00:48
الكتب والفيديو الاثنين مهمين جدا فى تعليم كل شئ عن الفوركس وايضا استخدام حساب تجريبى مهم جدا فى تعلم كيفية
المتاجرة فى سوق الفوركس والتعود على استخدام منصة التداول

عزبز 18
07-01-2012, 00:53
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد
وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

اعتقد ان بداية الفوركس تكون بالفيديو
من مشاهدة كيفية التداول ونظرة عامة على اليه العمل على الشارت
ثم يصحبة التدقيق فى الكتب والمقالات وفهم كل جزء من اجزاء الفيدو

نعم كلامك صحيح تعلم الفوركس يبدا بالفيديو للتعلم كيفية
وضع المؤشرات و الفريمات والشارت ثم ياتي التعلم بالكتب

maged
07-01-2012, 00:57
يا اخي تعليم الفوركس يحتاج الي كتبي كثيرة
وفيديوهات والتدرب كثيرا عليها فلا يكفي الكتب فقط

dr.stress
07-01-2012, 01:09
افضل تعلم للفوركس انك تعرف الاساسيات بمعني انك تعرف البديات من مقاومات و دعوم و اشكال سعرية وازاي ترسم ترند و دة ممكن تتعلمه من الفيديو
بعد كدة المؤشرات و اشكال الشموع و الاستراتجيات دي ممكن تيجي معاك بالممارسة
و اهم حاجة هي الممارسة في السوق

derfcase
07-01-2012, 01:15
اعتقد انه ينبغي علي المبتديء البدء في التعلم بواسطة الكتب حتي اذا استوعب اساسيات الفوركس
من الممكن بعدها ان ينتقل لمشاهدة الفيديوهات

waleed adel
07-02-2012, 08:51
اكيد احر الكريم لابد وان تشاهد فيديوهات تعليميه كثيره وتفهمها جيدا
ثم تنتقل للخبره من الكتب

okash
07-03-2012, 22:29
الفوركس يحتاج الى كل شبء له علقة في الفوركس لأنه ليس عبارة عن وظيفة قد يصبر عليك مديرك الى ان تتمكن يا تدخل في الفوركس وانت متمكن ام تخسر كل ما تملك

madoxegy
07-03-2012, 22:35

kingman
07-04-2012, 01:09
الفوركس يحتاج الى كل شبء له علقة في الفوركس لأنه ليس عبارة عن وظيفة قد يصبر عليك مديرك الى ان تتمكن يا تدخل في الفوركس وانت متمكن ام تخسر كل ما تملك
اكيد ان الفوركس دائما عايز مرونه وتطور من المتاجر فهو ليس عمل روتينى نتعلمه ونظل نتعامل معه بنفس الطريقة ونفس الرتابة فالسوق سوق متقلب ومتغير وفق الظروف وعشان المتاجر يقدر يحقق النجاح لازم يقدر يساير السوق

nada
07-04-2012, 01:32
الفديوا طبعا الاول وفكره عامة عن التحيل وكيفة رسم ترند
والى التعمق فى الكتب والطلب المستمر على العلم

okash
07-04-2012, 15:25
الفوركس يبدأ بالاصرار على دخول افوركس ليس فقط مجرد تجربة وتدخل هناك مال حقيقي يداول فيه واحتمال الخسارة وارد

mando
07-04-2012, 15:30
انا عن نفسى مش بحب اقراء الكتب كتير فى مواقع عربية مشاء الله كتير بتقديم فيدهات تعلمية
والواحد بيحاول يتعلم منها اساسيات الفوركس وبشوف انه الفيديو بيكون مفيد وبتقدر تطبق اللى اتعلمته بسهولة

Meerak
07-04-2012, 15:32
راييى الشخصى بالكتاب طبعا اولا
وبعد كدة فيديو او كورس او طريقة اخرى

elking
07-04-2012, 15:33
اولا لابد من الكورس ليوضح لك ماهو الفوركس وكيف يعمل ثم بعد ذلك
طور من نفسك وتعلم فى الفيدويهات والكتب

sendrala ahmed
07-04-2012, 17:07
فى اعتقادى ان الفيديو وسيله اسرع فى الفهم وتوضح اكثر وعندما يتم فهم الموضوع بشكل مبداى يمكن الاستزاده من خلال الكتب والمراجع والبحث عن معلومات جديده تزود من معرفه الفرد

ابو محمد
07-04-2012, 17:11
الافضل ان ان يبدأ بالفيديو لانه في امور يصعب فهمها في القراءه
وتحتاج من يشرحها بشكل جيد

memostar3
07-04-2012, 17:32

معى سؤال مهم

الفيديو هو الاهم لانه ربط الصوره بالصوت
لتصل المعلومه بكل الحواس المتاحه لديك

magic777
07-04-2012, 19:30
افضل تعلم للفوركس انك تعرف الاساسيات بمعني انك تعرف البديات من مقاومات و دعوم و اشكال سعرية وازاي ترسم ترند و دة ممكن تتعلمه من الفيديو
بعد كدة المؤشرات و اشكال الشموع و الاستراتجيات دي ممكن تيجي معاك بالممارسة
و اهم حاجة هي الممارسة في السوق

فعلا اذا نظم نفسه وقسم ما يريد ان يتعلمه جزء جزء ده هيكون احسن ليه ولو مش بيعرف يعمل ده لوحده الاحسن
انه ياخد كورس تحت متاجر جيد يكون منظم في شرحه ويقدر بعد كده يواصل هو بأه مرحله التدريب
بنفسه وعلى اساسيات تعليم سليمه

roka
07-04-2012, 19:37

معى سؤال مهم

اعتقد ان طريقة التعليم عن طريق الفيديو اسهل وابسط بكثير من الكتب وايضا توفر وقت ومجهود

aboualy
07-04-2012, 19:41
انا عن نفسى مش بحب اقراء الكتب كتير فى مواقع عربية مشاء الله كتير بتقديم فيدهات تعلمية
والواحد بيحاول يتعلم منها اساسيات الفوركس وبشوف انه الفيديو بيكون مفيد وبتقدر تطبق اللى اتعلمته بسهولة

فعلا اخى العزيز الفديوهات العربية حاليا كتيرة ومنتشرة فى الكثير من المواقع وهذه الفديوهات تكون افضل فى توصيل المعلومة ولكن ايضا الكتب تظل هى من المصادر المهمة للمعلومات ولا يمكن الاستغناء عنها

theboy2226
07-04-2012, 21:24
انا رايي الكتب الاول عشان تعرف معني المصطلحات المختصة بالمجال . يعني تعرف يعني ايه مرجن و سكالبنج و ايه هي الرافعة المالية الخ....ثم الفيديوهات عشان تعرف بشكل مباشر ازاي تفتح صفقة و تحط الاستوب و التيك بروفيت و بعد كدة تتعلم بالممارسة بس انا افضل الكتب الاول لان انا عملت كده و الموضوع نفع معايا

sky44
07-04-2012, 21:28
السلام عليكم

في رايي يجب تعلم الفوركس يبدأ اولا في الاستعداد للتعلم و بعد دالك البحث عن فيديوهات و كتب مبسطة حتى لا تمل من التعلم و شيئا فشيئا ابدأ بالتعمق في المجال لانه لايمكن فهمه بعد شهر او شهران انما بعد سنوات

okash
07-04-2012, 21:40
الفوركس يجب ان تكون قد رسمت لنفسك تصور انك سوف تنجح ولا مجال للفشل من ثم ابدأ بالقراءة عن الفوركس حتى تعرف بعض المصطلحات

kingman
07-04-2012, 22:30

وفيه حركة ترجمة صبحت موجودة فى بعض المنتديات انها بترجم بعض الفيديوهات التعليمية ليستفيد منها العملاء العرب الذين ريجيدون الأنجليزية وده بيبقى شئ مميز وبيخلى الكثير يستفيد من هذه الفيديوهات

m_fekry
07-04-2012, 22:49
مفيش شك ان الأتنين مهمين جدا بس انا افضل الفيديو فى الأول علشان المبتدئين يفهموا الشرح اكتر وبعد كده
يكملوا بالكتب

Missa
07-05-2012, 00:25
انا شخصيا كمبتدئ بشوف انو بالفيديو بيكون احسن خصوصا يعني لما بتشوف الصفقة قدام عنيك
يعني شيئ ملموس و يعطيك العزيمة انك تجرب

ابو محمد
07-05-2012, 00:32
نصيحتي لمن يريد ان يتعلم الفوركس
ان يسجل دورات مكثفة وبعدها يقرا الكتب ويتابع فيديو

dollyabdallah
07-05-2012, 00:59
بالنسبالى الفيديوهات ولكن ايضا الكتب مفيده حيث يكون الشرحكامل ومفهوم

okash
07-06-2012, 21:15
انا اول ما بدأ ت في الفوركس كانت حساب تجريبي وبقيت فترة من الزمن حتى عرفت مذا يحدث وكيف يسير السوق ومن ثم بدأت بقراءة الكتب

elking
07-06-2012, 21:32
تعليم الفوركس سواء من الكتب او الفيديوهاتا لاتنين مهمين جدا جدا ولا استغناء عنهم ولكن فى البداية يجب ووجد كورس صغير ليعرفنا معن كلمة فوركس وعلى اى اساس يعمل

Dentist Ahmed
07-06-2012, 22:12
افضل التعلم عن طريق الفيديو لاننى اجده طريقه سهله وبسيطه فى التعلم
بالاضافه الى ان اغلب المبتدئين لا يتحملون الصبر فى القراءه

ehab
07-07-2012, 01:19
تعليم الفوركس عن طريق الفيديو لانه الطريقة الافضل والاسهل فى تحقيق النجاح فى
الفوركس لان الفوركس وظيفة عمليلة وليست نظرية ويجب ان يكون هناك تطبيق عملى
امام عينيك حتى تتمكن من تعلما لفوركس بطريقة صحيحة

Spiderhoof
07-08-2012, 17:57
يعتبر الفديو هو الافضل للتعلم سواء فى الفوركس او غير الفوركس

لانك تشاهد التطبيق العملى والفعلى التى يجب ان تكون عليه الامور

ولقد اثبت الدراسات الامريكيه ذلك

ان العقل ينجذب للصور اكثر من الرموز والقراءه

قد لا تقدر ان تقراء لمده 3 ساعات

ولكنك قدار انت تشاهد فديو لمده 4 ساعات واحيانا 6 متواصله

waleed adel
07-10-2012, 01:49
الفيديو افضل لان الفيديو اكثر توضيحا واكثر فاعلية ولكن لايمكن الاستغناء عن الكتب
مهم جدا ايضا ان تقرء الكتب

emanahmed
07-10-2012, 02:27
الفيديو افضل لانه صوت وصوره ولا بد من القراءه والاطلاع على ما كل هو جديد ليساعدك فى وتكون من المتوافيقين

abaragh
07-10-2012, 02:54
افضل الاثنين لانه مرات تجد معلومة اضافية داخل الفيديو ومرات تجدها في الكتب لذا من الاجدر الاستفادة من كل ما يحمل معلومات عن هذا المجال لانه بحر وكل يوم ستجد الجديد عنه

ahmedalex
07-10-2012, 10:16
عليك اولا ان تاخذ نظره عامه عن المجال ثم تبحث عن اشهر شخصيات هذا المجال وتقرأ قصصهم لكى تكون حافز لك يحببك فى هذا المجال ويجعل منك شخص يريد ان يدخل هذا المجال بقوه ومن ثم عليك ان تفصل على جزء او فصل على حدى فتأكد المبدىء من الكتاب وتطبيقها بالفديوا وهكذا حتى تدمج الاثنين مع بعض فتحصل على ما هو افضل لك فى التعليم هكذا بدأت اتعلم

waleed
07-10-2012, 11:53
فى ظل التطور السريع للحياة اعتقد ان الفيديو افضل
من الكتاب لان اغلب الناس على طول على الكمبيوتر والانترنت فيكون الفيديو افضل

Looser
07-10-2012, 12:25
إخوتي ما تطمحون إليه ممكن ولكن ينبغي أن تعلموا أن الأمر علم لا بد من تعلمه والسهر على ذلك والتعب تماما كما تفعلون مع دراستكم أما كيف ؟ فبداية الطريق في غاية اليسر فهذا المنتدى الكريم يزودك بكثير من الكتب والندوات والورشات والاستيراتيجيات والأهم من ذلك هو التفاعل التام والسرعة في إجابة استفساراتكم وإعطاء الأمثلة الحية عليها
ثم إن شركات المضاربة تزودك بحسابات تعليمية الفرق بينها وبين الحقيقة هو فقط أن هذه الأموال التي تربح أو تخسر وهمية لا تذهب إلى الجيب أو تخرج منه

Desperate
07-10-2012, 12:51
رايى تقرا الاول مقاله او مقالتين بس والمقالة بتبقى صغيرة يعنى ممكن تكون 10 سطور بس
عشان تعرف يعنى ايه فوركس , وبعدين تدخل على الفيديوهات اللى الناس اللى مقدمة دورات مجانية بتبقى مسجلاها
وبكده تقدر تتعلم الفوركس كويس منها
يبقى الفيديوهات افضل من الكتب , والكتب دى ممكن بعد الفيديوهات لو عايز تزود معلومات وتكتسب خبرة اكتر

Mohamed90
07-10-2012, 13:19
بالنسبالى الفيديوهات ولكن ايضا الكتب مفيده حيث يكون الشرحكامل ومفهوم

السلام عليكم طبعا اختي العزيزة الفيديوهات و المحاضرات مفيدة جدا
ولكن في بعض الاحيان يصعب التقاط المعلومات و فهمها
وذلك بسبب قلة المعلومات و الكتب مفيد اكثر من الفيديوهات لازيادو رصيدك من المصطلحات و مفاهيم بخصوص الفوركس

madoxegy
07-10-2012, 13:23

okash
07-10-2012, 19:45
انا اول ما بدأ ت في الفوركس كانت حساب تجريبي وبقيت فترة من الزمن حتى عرفت مذا يحدث وكيف يسير السوق ومن ثم بدأت بقراءة الكتب

waleed adel
07-13-2012, 11:58
الفيديو افضل من ناحية المتابعة وعدم الملل

ahmed
07-13-2012, 12:05
الفديو له عيوب ومميزات مميزاته سهوله الفهم والمتابعه وعيوبه عدم الالمام بكل شئ
بعكس الكتب تجد فيه كل المعلومات التى تحتاجها بالتفصيل والامثله

Mohamed90
07-13-2012, 15:07
الفيديو افضل من ناحية المتابعة وعدم الملل

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفيديو ممل عكس الكتاب و لكن الكتاب تكون فيه معلومات و مصطلحات
مفيدة جدا قد لا تجدها في فيدهو و متابعة فيدو بدون رصيد من المعلومات كافية عن الفوركس يجعلك تواجه صعوبة في فهم احداث الفيديو

HUSSENEY
07-13-2012, 20:20
التعليم فى الراس مش فى الكراس
يجب ان تتعلم الاساسيات اولا من اى مصدر
سواء كتب او فيديو

mido
07-13-2012, 20:22
انا بالنسبة ليا اخي الكريم انا اتعلمت عن طريق الفيديو
لأن الفيديو يسهل عملية الفهم وبعدها يمكن استعمال الكتب والفيديو معا
تقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

dz-yac
07-13-2012, 20:44
السلام عليكم
عليك متابعة كل شيء متعلق بالفوركس سواء صور كتب او فيديو لا يهم المهم توصل لك لفكرة و الاستراتيجية
وتصبح تاجر ناجح لكن ادا توفرت شروحات فيدديو كثيرة فهي الافضل بلا شك لانك تشعر وكانك وسط الفيديو

salah.bmw
07-13-2012, 21:20
اكيد بلنسبة للمتاجر ان كان مبتدئ او محترف التعليم بلفيديو بيكون مفيد اكتر
وانا انصح بدروس الدكتور اسامة عادل رح تلاقيهن بليوتيوب
من البداية الى الاحتراف

msh4egy
07-13-2012, 22:13
طبعا تعليم الفوريكس ممكن تبدأ تاخد فكرة عنه
من خلال فيديوهات او قراءه دروس
ولكن التعليم الاكبر ودى نصيحة
انك تفتح الشارت وافتح حساب ديمو وعلم نفسك بنفسك
واللى تقف فيه اسال

hossam eldeen mohamed
07-13-2012, 22:15
السلام عليكم
اخي العزيز اسهل حاجة عشان تتعلم الفوركس تتفرج على مقاطع فيديو على اليوتيوب
وبالتوفيق لك وللجميع

forex4ever
07-13-2012, 22:16
تعلم الفوركس سهل جدا وقراءة الكتب ومشاهدة الفيديوهات التعليمية شيء سهل للغاية الصعب في الموضوع ليس التعلم الصعب في الموضوع هو الالتزام باستراتيجية تعلمتها او طريقة متاجرة قراءة عنها ....انا عن نفسي اخذت فترة طويلة فعلا لحين اتقاني العمل في هذا السوق ومازلت اعتبر نفسي مبتدئ

Noah
07-13-2012, 22:18
تعليم الفوركس يبدا بالطريقة التى تريد ان تبدأ بها يوجد من بدأ مثلى علىا لكتب التعليمية ولكن يوجد من تعلم عن رطيق كورس صوت وصورة او حضور دورة تدريبية عن الفوركس وهكذا تختلف الطرق

delpi
07-13-2012, 23:56
تبدأ بالتأكيد على المعلومة عن طريق الفيديو او التبيق العملى علىا لحساب الديمو وهكذا تكون اخلطوات فى الفوركس ولكن لا تكون ابدا هذه الخطوات بناءا على الدخول المتسرع فى الفوركس وعلينا ان نتحلى بالصبر عند فتح اى صفقة

ehab
07-14-2012, 04:54
بدات بالكتب المصورة حتى تعلمت وبعدها مررتلتجريبي للتعلم اكثر ووجهة نظاري من
الاحسن التعلم في الكتب لمعرفة المصطلحات وبعدها يدخل للفيديو لكي يعرف كيفية تتطبقها بشكل صحيح

xtomorrow
07-14-2012, 04:59
طبعا تعليم الفوريكس ممكن تبدأ تاخد فكرة عنه
من خلال فيديوهات او قراءه دروس
ولكن التعليم الاكبر ودى نصيحة
انك تفتح الشارت وافتح حساب ديمو وعلم نفسك بنفسك
واللى تقف فيه اسال
تماما اخي المشاهدة الحية للشارط تجعلك تندمج مع حركة السعر وتستنتج تقلباته وتذبذباته
لكن هذا طبعا بعد اخد العلم بكل انواعه حتى تطبقه على الشارط للديمو اولا

mage
07-14-2012, 06:01
بدات بالكتب المصورة حتى تعلمت وبعدها مررتلتجريبي للتعلم اكثر ووجهة نظاري من
الاحسن التعلم في الكتب لمعرفة المصطلحات وبعدها يدخل للفيديو لكي يعرف كيفية تتطبقها بشكل صحيح

نعم وانا ايضا بدات العمل فى الفوركس بالكتب المصورة ومن خلال هذه الكتب تمكنت من تعلم الفوركس وتحقيق ارباح جيدا من التطبيق الذى اقوم بتطبيقه بعد ما افعل كل صفقة وهذا جيد جدا

mannon
07-14-2012, 06:56

معى سؤال مهم

لو مبتدئ جدا يبقى الافضل انة يعتمد على الكتب لان المصادر العربية او حتى الانجليزية التى تهتم بتعليم الفوركس وتجارة العملات عن طريق الفيدو قليلة شوية فاكيد هيتعب عشان يلاقى هذه المصادر يبقى مافيش مانع يبدأ بالكتب واعتقد انها متوفرة فى كل حتة على النت

tictok
07-14-2012, 09:31
اعتقد أنه لابد من القراءة الأولية في الكتب والمواقع ثم مشاهدة الفيديوهات للتدريب العملي وسنفهم ما نقرأه عندما نشاهد الفيديو بمعنى أن الأثنين يكملون بعضهم فلا علم بدون نظري وعملي
ثم التجربة وهي المعلم الحقيقي لكل شىء في الحياة

elking
07-14-2012, 09:47
اعتقد ان افوركس لابد وان يبدا بكورس مبدئى يعلمك ماهو الفوركس وتاخذ فكرة عنه وعن طريقة عمله ثم بعد ذلك تستخدم الكتب والفيديوهات والمنتديات وغيرها

y4x
07-14-2012, 11:58
انا جديدة فى هذا المجال

بس بحول اقراء كتب

بس اكيد القيديوه هيكون افضل بكتير

ahmed
07-14-2012, 12:07
انا جديدة فى هذا المجال

بس بحول اقراء كتب

بس اكيد القيديوه هيكون افضل بكتير

بالتوفيق ان شاء الله
المكتبه عندنا ما شاء الله مليئه بالكتب النافع اطلعى على الكتب التى هناك وسوف تحصلين فائدة كبير
ولا تنسى اهم من القراءة التطبيق المتكرر لتثبيت المعلومات
اضغط هنا (http://forex-masr.com/forumdisplay.php?37-Forex-Education)

Mohamed90
07-14-2012, 12:41
اكيد بلنسبة للمتاجر ان كان مبتدئ او محترف التعليم بلفيديو بيكون مفيد اكتر
وانا انصح بدروس الدكتور اسامة عادل رح تلاقيهن بليوتيوب
من البداية الى الاحتراف

السلام عليكم اخي متفق معاك بخصوص ذلك و اصبحت التعلم الان سهل للكثرة المواد التعلمية
و الفيدويهات المبسطة عكسنا نحن تعلمنا من الكتب و قرائتها و صبر على مللها تحياتي

mhmh2003
07-14-2012, 12:44
طبعا الكل اتعلم بالكتب ودة مش عشان الفيديو وحش لكن عشان الكتاب مهما كان كبير نقد ننزله من الانترنت بسهوله اما الفيديو للاسف بيكون حجمه كبير ودة طبعا بياخد وقت كبير فى التحميل وطبعا كلنا نعرف معاناه الانترنت فى التحميل عندنا عشان كدة انا شايف ان الكتب تعتبر افضل واسهل لان دلوقتى الشرح بقه موجود معاه صور

fxjoseph
07-14-2012, 12:47
بالطبع الميديا والفيديو واليوتيوب العملاق اسهل بكتير وافضل في التعبير بدل متفضل تبص في الكتب لغاية م عينيك تبوظ وتكره الفوركس هههههههه لكن ده ميمنعش انك لو لقيت كتاب كويس تقراه ليه لا معلش اعصر علي نفسك لمونة واكيد هتستفاد اتمني لك التوفيق

wazwaz
07-14-2012, 12:57
بالنسبة لكيفية التعلم يعني الفيديو أو الكتاب فهذا لا يهم بشكل أساسي المهم هو التعلم فالفيديو والكتب هما منهجان جيدان للتعلم يمكنكم التعلم منهم بكل سهولة وطبعا يوجد إختلاف في مرونة تقبل المعلومة بين الإنسان والآخر لهذا من الأفضل الفيديو إذا كنت لا تستطيع الفهم من الكتب فقط والعكس ومن الأفضل إستعمال كلا المنهجين

Looser
07-14-2012, 16:13
الكتب افضل وسيله لتعلمالتحليلات
اما اذا فكرت فى الاستراتيجيات او المؤشرات فكلاتا الوسيلتين تفى بالغرض ولك ان تختار انسبها
شكرا

okash
07-16-2012, 16:39
التعليم بكلاهما لأن الفوركس تحتاج الى قراءة وممارسة والتعليم يجب ان يكون بالكتب والفيديو ومن ثم تطبيق على حساب تجريبي

mohamed yossef
07-17-2012, 01:26
اعتمدت فى دخولى السوق وفهم ما فيه من صعوبات ومخاطر اكثر على الفيديوهات التعليمية
فهى توصل المعلومة بتركيز شديد وفى سرعة

Rami
07-17-2012, 01:28
المهم توفر نية التعلم فى المتاجر
ام اذا كان يريد ان يبدا دون تعلم فالنصيحة هى الابتعاد
بارك الله فى جهودكم الكريمة

mohaned
07-17-2012, 01:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله بالنسبالى انا بدات اتعلم فوركس من بعض الكتب ثم شاهدت موقع به العديد من الفيديوهات لتعليم الفوركس من البدايه حتى الاحتراف
واستمريت فتره ولكن الان لظروف عملى اتاجر اعتمادا على التوصيات

magic777
07-17-2012, 01:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله بالنسبالى انا بدات اتعلم فوركس من بعض الكتب ثم شاهدت موقع به العديد من الفيديوهات لتعليم الفوركس من البدايه حتى الاحتراف
واستمريت فتره ولكن الان لظروف عملى اتاجر اعتمادا على التوصيات

اخي نصيحه لا تعتمد على التوصيات كأمر مسلم به في المتاجره لانها مش هتنفعك لو انت عاوز
تكمل صح في المجال ده ويكون ليك كمجال ربح او استثمار
لازم تتعلم ولو تحدد ساعه واحده يوميا للتعلم

Rami
07-17-2012, 01:47
اخي نصيحه لا تعتمد على التوصيات كأمر مسلم به في المتاجره لانها مش هتنفعك لو انت عاوز
تكمل صح في المجال ده ويكون ليك كمجال ربح او استثمار
لازم تتعلم ولو تحدد ساعه واحده يوميا للتعلم

الدى يوفر لك التوصيات لن يدوم معك وبرفقتك طولالعمر
فالافضل ان تتعلم الاعتماد على الذات فى هذا الفوركس
بارك الله فى جهودكم الكريمة

tarek22
07-18-2012, 01:46
فعلا ياباشا ولازم يقرا كتير فى المنتديات والكتب والتحليلات بتاعه كبار السوق لان وارد جدا ان يكون تحليله صح بس ناقصه نقطه صغيره ممكن تعكس عليه السعر كتير

okash
07-18-2012, 18:45
الفوركس على ما اعتقد انه افضل بالفيديو لأن الفيديو يوصل المعلومة اسرع من الكتب ووبعدها بقليل تستخدم الكتب والتدريب على حساب تجريبي

al7oot
07-18-2012, 20:27
والله أعلم

تمام اخي كلامك عين العقل
بالنسبة للمبتدأ انا افضل التعلم من خلال الفيديو لأن الفيديو يسهل عملية الفهم ويكون الشرح أسهل وأبسط وبذلك يكون التعلم أسرع وفعال

SlaiteR
07-19-2012, 13:15
السلام عليكم

صراحة النص افضل قبل المرئي

لانه يعطي نظرة مسبقة

وقدرة على استباقة الأحداث

ahmed
07-19-2012, 13:23
السلام عليكم

صراحة النص افضل قبل المرئي

لانه يعطي نظرة مسبقة

وقدرة على استباقة الأحداث

بالنسبه الى افضل قراءة الكتب قبل الفديو وهى الاساس بالنسبه الى
لانها اشمل واعم من الفديو وتناقش جميع التفاصيل والتطبيق بالفعل هو اهم عنصر

السيد الجبالي
07-19-2012, 14:03
انا كباقي الاخوه بفضل قراءه الكتب .. لانها تعطي صوره اكبر عن ابعاد السوق ... ولكن الفديو في كل الاحوال لن يتخطي تفكير المتحدث في لحظه تسجيله للفديو
الفديوهات مهمه جدا ولكن اعتقد ان الكتب في البدايه افضل ... بالتوفيق

زيزو
07-19-2012, 18:35
اعتقد تعليم الفوركس من الفيديو افضل
لاننا بنعيش الحالة وكان الشخص قدامنا بيشرح لينا
وبنستفاد اكتر من الكتب

Aker001
07-19-2012, 18:36
تبدأ تعليم الفوركس عن طريق الفيديو لانه الطريقة الافضل والاسهل فى تحقيق النجاح

marem2007
07-20-2012, 04:49
انا من راي تبدا بالكتب الاول لتعرف كيفية عمل الفوركس او عمل السوق
وبعد كدة تبدا بالفيديو

BRUFEN
07-20-2012, 05:29

أخي الكريم إذا كنت ستجد كل ما يحتاجة المبتدا لتعلم فالأفضل هو الفيديو لان طريقة الشرح وخاصة الشروحات على الشارت
والصوت معاً تكون أفقضل وأسرع لتوصيل الفكره ليفهمها المبتدا وهنالك البعض من يبحث عن الكتب بمختلف أنواعها لكل
شخص طريقة بالإستيعاب وسهولة الفهم وانت عليك ان تبحث وترى بنفسك كيف تصل المعلومه لتفهمها وما هو الأسهل
وعليك بعد مطالعة الفيديو او الكتب ان تطبق على الشارت وان تسأل ما يخطر ببالك من تريد وجميع الاخوه لن بقصروا بالرد

YesIcan
07-20-2012, 07:45
الفيديو ليه ميزاته الخاصة و المعلومة توصل اوضح و افضل بكثير من المعلومات
النصية و خاصة اذا كانت شرح مباشرة لعمليات التداول الافادة ستكون اكبر بكثير

Mahmoudnashaat
07-20-2012, 07:52
على حسب طبيعه الانسان

انا احب الشرح فيديو اكتر وهو افضل للمبتدئين لانه مش بيحسسك بالملل عكس القراءه الى مش بتوضح المعلومه بشكل كافى وكمان ممله احيانا

اتبع شرح الفيديو فى البدايه

ehab
07-20-2012, 17:02
الواحد يحاول ان يعدد مصادر التعلم يستفيد من الكتب وايضا يستفيد من الفيديوهات والشروحات التعليمية والمعروف فى العملية التعليمية انه كلما زادت الحواس المتفاعلة فى العملية التعليمية كلما زادت فاعلية العملية التعليمية والفهم والأستيعاب

soufianeinou
07-20-2012, 17:05
أنا بدأت بقراءة أحد الكتب الرائـعة عن تعليم الفوركس للمبتدئين والصراحة أفادني جدا نظرا لمستواه البسيط في الشرح
ومن ثم ألقيت نظرة على بعض الفيديوهات التعليمية وفعلا لها دور كبير جدا في توضيح خبايا وأسس الفوركس ، يعني كلا المنهجان مفيد صراحة وأنصحك باتباع الإثنين حتى تزيد من خبرتك وتنجح في مجال الفوركس

السيد الجبالي
07-20-2012, 17:16
الواحد يحاول ان يعدد مصادر التعلم يستفيد من الكتب وايضا يستفيد من الفيديوهات والشروحات التعليمية والمعروف فى العملية التعليمية انه كلما زادت الحواس المتفاعلة فى العملية التعليمية كلما زادت فاعلية العملية التعليمية والفهم والأستيعاب

فعلا كلما زادت الحواس المستخدمه في التعلم زاد قدره الانسان علي الاستيعاب وقدرته علي الاحتفاظ بالمعلومه اكثير ..
بتفق معاك يا غالي ويظهر ان حضرتك خريج تربيه .. لاني قرات الكلام ده في بعض كتب تربيه

A7mad_Aziz
07-20-2012, 17:23
تعليم الفوركس يجب ان يكون عن طريق الفيديو والكتاب معا فلا يجوز الكتاب لوحده او الفيديو لوحده ويجب الاكثار من القراءه وتعلم كل ماهو جديد

spiderxp
07-20-2012, 17:47
الفيديو افضل بكثير وبمراحل لانه يعتبر عملي انما الكتاب اكيد اانا مش هفهم منه حاجه

AMANI
07-21-2012, 15:45
شخصيا افضل الفيديوهات