PDA

View Full Version : عوامل ضبط النفسية و التحكم بها

amir anwar
04-25-2018, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هتكلم في الموضوع ده عن ضبط نفسية المتداول
بدون مبالغة الفوركس 90% منه تحكم في نفسية المتداول + ادارة رأس مال و ال10% استراتيجية
يعني الأستراتيجية اللي انت متخيل انها هتكسر الدنيا هتخليك متداول محترف ؟ لأ انت غلط :(
ايوه انت غلطان تمامآ لأن انت اللي بتتحكم في خسارتك و ربحك مش الأستراتيجية
ابسطهالك :))
دلوقتي انت شغال بأستراتيجية و حطيت التيك بروفيت و الستوب لوز ليه لما السعر بيعكس عليك بتقفل الصفقة قبل ما يضرب الستوب لوز ؟
فيه واحد تاني يقولي انا بسيب الستوب لوز لحد ما ينضرب لوحده تمام انت كده صح بس هل دخلت الصفقة بناءآ علي احساسك ؟
ابسطهالك :))
يعني انت داخل صفقة بناءآ علي ان الزوج ده هيحصله مش عارف ايه و بعد ما هيحصل كده ممكن يحصل ضعف و تلاقي نفسك رسمت صورة الشارت في دماغك و اصلآ مفيش حاجه من دي حصلت
ليه ؟
علشان انت عاوز السوق يمشي علي سيناريو عجبك انت لوحدك !
او ممكن علشان انت شوفت السوق قبل كده بيتحرك حركات معينة فأنت اخدت القرار انه لازم يتحرك نفس الحركات دي بنفس النقاط وفي نفس الزوج كمان !
ليه مش بتاخود القرار بناءآ علي علم و تحليل منطقي ؟
ليه بتاخود قرارك بناءآ علي احساسك او عاطفتك ؟
سؤال كتير مننا بيسأله لنفسه و انا اولكم الصراحة
علشان احل المشكلة دي فيا قولت لنفسي حاجه ، انا هدخل الصفقة دي و انا هخسرها ( علشان لما تحصل الخسارة مزعلش ) بس هخسر قد ايه من حسابي ؟
هنا يجي الجزء الخاص بأدارة رأس المال و الجزء ده و النفسية متعلقين ببعض بنسبة كبيرة جدآ
لأن تخيل معايا انت حسابك 1000$ و دخلت صفقة بلوت عالي و الصفقة ضربت ستوب و انت حاطط ستوب 30% من قيمة الحساب ! يعني 300$ خسرتهم !
انت نفسيتك ايه اخبارها ؟
اكيد زي الزفت
طب تعالي للسيناريو التاني
انا معايا حساب 1000$ بردو و دخلت صفقة بلوت معقول جدآ و الصفقة ضربت ستوب و انا حاطط ستوب 3% من قيمة الحساب يعني 30$ خسرتهم ( هتحس بحاجه ؟ :)) )
اكيد ولا هيفرق معاك و كمان هتكون نفسيتك عادية جدآ و هتعرف تشوف الصفقة دي خسرتها ليه و ايه اللي خلاني اعمل كده ، اه ده كان فيه حاجه مكونتش واخد بالي منها وهكذا .....
و طبعآ بعيدآ عن الفوركس لما نفسيتك تكون وحشه لا قدر الله ده بينقلب علي اهل بيتك و حياتك بصفة عامة و المعاملة بتتغير و احنا مش عاوزين كده
فكن واثق تمامآ إذا دربت نفسك علي انك أزاي تحافظ علي نفسيتك انت هتعمل من الفوركس اموال طائلة ولكن بأدارة رأس مال

وطبعآ اهم حاجه في الكلام ده الصلاة علشان تظبط نفسيتك صح (عن تجربة)

hady sayed
04-27-2018, 20:55
ا بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي على هذا الموضوع المهم بالفعل مقال منظم ورائع انا استفدت منه بالفعل اخي الفوركس 90% نفسية وثقة في النفس 100%ادارة راس المال هي التي تجعلك مرتاح نفسي اذا الصفقة ضربت الخسارة أو الربح اتمنى لك التوفيق باذن الله تعالى وفي انتظار كل جديد منك

ammar2000
04-28-2018, 00:20
من الصعب ضبط النفس في الفوركس لاننا بحاجه الى المال وعندما نجد مصدر للمال نطمع للحصول على الكثير في الجميع جرب كيف تكون الارباح وبعدها كان هناك الطمع الذي جعل يخسر ما تسببه ويخسر باقي راس ماله ضبط النفس فعلا مهم علينا ان نعمل على ذالك تصحيح هذا الخطا

aym
04-28-2018, 09:22
عوامل ضبط النفس والتحكم فيها من المواضيع المهمة التى يتم العمل عليها فى الفوركس ان يقوم المتاجر بضبط النفس وظهرفة كيفية التداول بطريقة صحيحة علي الفوركس

rouk
04-28-2018, 11:43
ان التحكم فى النفسية اثناء عملية التداول فى سوق الفوركس شىء مهم جداا
حيث ان الخوف من الخسارة قد يكون سبب الخسارة

sob81
04-28-2018, 11:46
موضوع مهم لكل متاجر فى الفوركس ويتعرف جيدا كيفية ضبط النفس فى التداول واختيارالمناطق القوية التى يمكن الدخول فى الصفقات فيها وايضا العمل بطريقة صحيحة واختيار اهم المناطق التى تساعد فى
ا لتداول

amir anwar
04-28-2018, 12:24
من الصعب ضبط النفس في الفوركس لاننا بحاجه الى المال وعندما نجد مصدر للمال نطمع للحصول على الكثير في الجميع جرب كيف تكون الارباح وبعدها كان هناك الطمع الذي جعل يخسر ما تسببه ويخسر باقي راس ماله ضبط النفس فعلا مهم علينا ان نعمل على ذالك تصحيح هذا الخطا

مهو علشان كده النفسية بتكون وحشه جدآ
علشان تحل المشكلة دي لازم تنسي الأرباح و تحسب نجاحك بالنقاط فقط ولا تنظر إلي المال

emadomda
12-13-2018, 00:26
هناك موضوح غريب رايته ولاحظته فى اكثر من منتدى لم اجد له اجابة ؟
لمذا عندما يمتلك اى متداول عربى اى استراتيجية تداول مربحة او اى معلومة ستنقظ اخوانه من الخسارة يبخل بها عليهم وعندما تفاتحه فى هذا الموضوع يقول هذا تعبى ونتاج مجهود البحث لسنين طويلة
معى ان العلماء الغربيين فى هذا المجال لم يبخلو على احد بشئ حتى هو نفسه لانه فى الاساس تعلم منهم
هم لم يبخلو على احد حتى الغريب وهو يبخل على اخوانه واصدقأه
من لديه اجابة على هذا الاستفسار يقوم بافادتنا
ومن استفتد من الموضوع لا يبخل بالضغط على كلمة شكرا

algendy
12-13-2018, 15:09
تحية طيبة و بعد , يا أخى الكريم سوق الفوركس ليس له صديق و اذا كان صديقك لفترة فسوف ينقلب عليك بعد ذلك فهو متقلب على الدوام فلا تطمئن له فيعطيك ذلك شعور بالطمع فى المكسب و اذا رأيت تقلب السوق فلا تخاف ان تنفذ استراتيجيتك فى التداول

golgman
12-13-2018, 18:53
التحليل الفنى هو بناء توقع على صعود او هبوط سعر العمله او السهم بناءا على اشكال محدده مسبقا على الشارت او الشاشه سواءا لحظيه او يوميه وانت تختار بين تلك النماذج المسبقه وتبدا فى اعطاء تخيل معين لما سوف يحدث بناءا على تلك المعلومات التى اتخذتها مسبقا على اساس تلك النماذج التى بين يديك وتلك النماذج تم وضعها من قبل مجموعه من المختصين والذين كانو فى فتره من الفترات مراقبين للسوق بينما حركه السوق بناءا على الاهواء احب اقول لك السوق عرض وطلب ونفسيه فى بعض الاحيان واخبار فى احيان اخرى ولا تستطيع تمييز الوقت الذى يتحرك فيه السوق بناءا على ذلك كله الا واذا كانت لديك خبره مسبقه بنماذج معينه

WASEM DALLOUL
12-13-2018, 20:37
السلام عليكم
يا أخي الكريم يجب على المتداول ان يسيطر على حالته النفسية اثناء عملية التداول وان يحيد العواطف تماما ويفكر ويتخذ قراراته بعقله وبالأعتماد على الأستراتيجية التي يعمل وفقها
وبالتوفيق للجميع

ehabbob
04-06-2019, 11:03
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الكل يعلم ذلك علم اليقين و بالتاكيد الكل يسعي لتطبيقه عمليا بكل جهد و اجتهاد و هذا سوف ياتي بالتدريج من صفقة لاخري مع اكتساب الخبرة و الصبر جهد مشكور و مشاركة ممتازة تتسم بالوضوح و الترتيب في نقاط محددة و ننتظر المشاركات القادمة على نفس المستوي من الدقة و التحديد و التنظيم و ذلك من كل اعضاء المنتدي حتى تعم الفائدة على كل من يقرا المشاركات و يتفاعل معها و يشارك بالتعليق او السؤال او الاستكمال او التصحيح
و بالتوفيق للجميع دوما للجميع في التداول او المنتدي

mohamed kamal fadel
04-06-2019, 13:27
السلام عليكم
اخى الكريم ضبط النفس من الامور المهمة قبل التداوال والدخول فى العمل
هذا مال وليس هراء اخوانى تحلو بالصبر

A.mustafa
07-14-2019, 11:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ...
أخى الكريم سوق الفوركس ليس له صديق و اذا كان صديقك لفترة فسوف ينقلب عليك بعد ذلك فهو متقلب على الدوام فلا تطمئن له فيعطيك ذلك شعور بالطمع فى المكسب و اذا رأيت تقلب السوق فلا تخاف ان تنفذ استراتيجيتك فى التداول بالتوفيق للجميع. ...

mody ana
07-14-2019, 19:25
العامل النفسي يتحكم في قرارت المتدول بشكل كبير جدا اذا لم تستطع ان تتداول بخطة واستراتجية
ولا تغير قراراتك فسوف تكون ضحية للعامل النفسي وسوف تقع في خسائر كبيرة
اذا لم تتدارك الامر وتتداول بالتزام وادراة راس مال

mah2020
07-25-2019, 19:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الفاضل يجب ان تعرف ان النجاح الذى يحققه أى متداول فى الفوركس يأتى من نجاحه فى ضبط النفس وعدم الوقوع فريسة سهله الى العواطف المدمرة مثل الخوف والطمع والشك وعدم الثقة بالنفس والتردد كل هذه اخطاء مدمرة يجب التخلص منها
ضبط النفس او الجانب النفسي للمتاجر بشكل عام يمثل 90 % من المتاجرة فى الفوركس ببساطة المتاجرة مع الانضباط تعنى النجاح والعكس صحيح التداول بدون انضباط تعنى الفشل