PDA

View Full Version : اوقات عمل سوق العملات

Pages : [1] 2

mody2989
05-20-2012, 18:30
ما هي أوقات عمل سوق الفوركس ؟

أولا يجب أن تعرف أن سوق الفوركس الفوري spot يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط عموماً في عطلة نهاية الأسبوع.

سواق تبادل العملات الأجنبية يتبع حركة الشمس حول العالم لذلك يمكنك أن تتاجر في ساعة متأخرة من الليل إذا كنت تحب السهر أوفي الصباح إذا كنت مثل الطيور النشيطة.لذلك ضع في عقلك، أن سوق الفوركس مرتبط بأسواق العالم المختلفة في توقيتها فهو مرتبط ببورصات " سيدني وطوكيو ولندن ونيويورك " بشكل رئيسي لأنه يعمل في أوقات عمل هذه الأسواق كما ذكرنا من قبل ..

سوق الفوركس خلال الأسبوع :

سوق الفوركس مفتوح 24 ساعه , ويعمل ابتداء من الساعه 11:00 مساء بتوقيت القاهره في يوم الأحد , حتى يوم الجمعه الساعه 11:00 مساء (بالتوقيت الشتوي) أي لمده 5 أيام في الأسبوع بأعتبار أن صباح يوم الأثنين , هو بدايه الحركه الفعليه للسوق .

وهذا جدول يوضح مواعيد عمل البورصات العالميه منذ وقت الفتح حتى الإغلاق :

هذه الأسواق تعمل لمده 8 ساعات منذ وقت فتحها للتدوال ثم تغلق .

اغلاق البورصه بتوقيت القاهره افتتاح البورصه بتوقيت القاهره المركز المالي للبورصه اسم البورصه
7:00 صباحا
11:00 مساء

بدايه السوق
سيدني - استراليا بورصه سيدني
(البورصه الاستراليه )

9:00 صباحا
1:00 صباحا
طوكيو - اليابان بورصه طوكيو
(الفتره الاسبويه)

5:00 مساء
فرانكفورت -المانيا بورصه برلين
الفتره الاوروبيه المانيا وفرنسا وبلجيكا ودول الاتحاد الأوروبي

6:00 مساء
10:00 صباحا
بريطانيا العظمى بورصه لندن
(الفتره الأوروبيه )

(نهايه يوم سوق الفوركس)
3:00 مساء
نيويورك - الولايات المتحده بورصه نيويورك
(الفتره الأمريكيه)

تستطيع أن ترى فتح أكثر من بورصه في وقت واحد , وخلال تلك الفتره الزمنيه التي تلاقت فيها البورصات تكون اكثر الاوقات زحاما وشده في حركه السوق والاكثر خطرا أو ربحا , فقد نحقق ربح عالي أو خسائر عاليه أيضا , وعادة جلسه لندن هي أكثر الجلسات التي تشهد حركه قويه في السوق .

سوق الفوركس يوميا ومواعيد افتتاح السوق واغلاقه

السوق الامريكي اغلاقه هو اغلاق اليوم في الساعه 11:00 مساء

السوق الاسترالي افتتاحه هو افتتاح اليوم الجديد في الساعه 11:00 مساء

اذا سوق الفوركس سوق مفتوح على مدار 24 ساعه , ولكن هذا لايعني أن السوق نشيط طوال اليوم وهناك أوقات يبطئ فيها حركه السوق وستتعرف عليها في الدروس التاليه معا .

ماذا نستفيد من هذه الأوقات :

بالطبع كل عمله تريد أن تتاجر فيها , لابد أن تتاجر في الوقت الذي فيه السوق بلدها أي البورصه الخاصه بالبلد (مفتوحه) , لانه سوف يحدث تحرك لسعر العمله تبعا لمضاربات في بورصه البلد , بناء على الاخبار الخاصه بهذه البلد .

برجاء , لا تتاجر في عمله بلد سوقها مغلق , أي في الوقت الذي فيه بورصه البلد صاحبه العمله مغلقه والا ستخسر أو ربما ستتجمد امام صفقتك منتظر مجئ التجار مع فتح البورصه

أهم وأصعب الأوقات والاشد خطوره بتوقيت القاهره خلال اليوم بالترتيب :

الساعه 10:00 صباحا (لافتتاح بورصه لندن بعد المانيا وفرنسا وبلجيكا ودول أوروبا ) , بسبب وجود أخبار بدايه افتتاح السوق غالبا أو يكون الافتتاح والحركه غير متوقعه في الساعه الالى من بدايه افتتاح بورصه لندن.

الساعه 3:00 مساء (بسبب دخول أمريكا ووجود لندن وأوروبا ) ,وفي هذه الساعه تكون مليئه بالاخبار الامريكيه التي تؤثر بشكل كبير على حركه السوق لهذا يجب توخي الحذر في هذا التوقيت.

aboualy
05-20-2012, 19:03
الف شكر اخى العزيز على هذه المعلومات وانا اعتقد ان افضل وقت للمتاجرة هو الساعة 10 صباحا بتوقيت القاهرة والساعة 3 مساء بتوقيت القاهرة لان فى هذا التوقيت يكون افتتاح بورصة لندن ودخول البوصة الامريكية وهذا الوقت تكون فيه السيولة عالية فى السوق والحركة قوية

mody2989
05-20-2012, 21:06
الف شكر اخى العزيز على هذه المعلومات وانا اعتقد ان افضل وقت للمتاجرة هو الساعة 10 صباحا بتوقيت القاهرة والساعة 3 مساء بتوقيت القاهرة لان فى هذا التوقيت يكون افتتاح بورصة لندن ودخول البوصة الامريكية وهذا الوقت تكون فيه السيولة عالية فى السوق والحركة قوية
فعلا دخول البورصة الاوروبية بيدي دفعة قوية جدا للسوق وكمان الجلسة الامريكية

كريم
05-21-2012, 00:24

أنا دائما بلاحظ على حركه العملات هبوط قوي عند الساعة 2 - 3 مساءا و بعدين بيحدث بعدها ارتفاع قوي و في اغلب الأحيان بفتح صفقاتي في العصر

و طبعا بيكون فيه اعتماد على التحليلات و مشاهدة الأوضاع الاقتصادية و فوركس امريكا من اقوى الأسواق فحاول تتماشى معه

دائما و الله ولي التوفيق و النجاح

mage
05-21-2012, 02:07
أنا دائما بلاحظ على حركه العملات هبوط قوي عند الساعة 2 - 3 مساءا و بعدين بيحدث بعدها ارتفاع قوي و في اغلب الأحيان بفتح صفقاتي في العصر

و طبعا بيكون فيه اعتماد على التحليلات و مشاهدة الأوضاع الاقتصادية و فوركس امريكا من اقوى الأسواق فحاول تتماشى معه

لا ليس شرط ان يكون هناك هبوط ولكنا لفكرة ان السوق الامريكي بيفتح اللى هو بيبقى سوق نيويورك وعلشان كده بيبقى فى تحرك بكير على الازواج لان جلسة نيويورك من اقوى الجلسات فى السوق الفوركس ويمكنك ان تكتشف هذا بنفسك وترى كيف يتحرك السوق بقوة ويحقق الكثير منا لنقاط

Hamad
05-21-2012, 06:22
يعمل سوق العملات لمدة 24 ساعة يوميًا على مدار خمسة أيام في الأسبوع، ويمر سوق العملات نظرًا لطبيعته اللامركزية بفترات عمل أربعة أسواق عالمية وهي السوق الأسترالي، والأسيوي، والأوروبي، والأمريكي، ويغلق السوق يومي السبت والأحد كعطلة عالمية

magic777
05-21-2012, 17:45
اهم فترتين عمل هما الفتره الاوروبيه والفتره الامريكيه
ويفضل معظم المتاجريين العمل بهما عن باقي الفترات لما تتميز به الحركه وقتها من السرعه وايضا عدم وجود تذبذب شديد
وايضا سرعه تحقق الاهداف بها

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 22:26
افضل فتره احب العمل فيها

الفتره الاسيوية
بالليل من الساعه 11
السوق بيكون هادئ الحركه
ممكن تخطف منه شوية نقاط حلوين بالاسكالبينج

ياله ياولاد شدووو حيلكم وربنا معاكم

kingman
05-25-2012, 00:33
افضل فتره احب العمل فيها

الفتره الاسيوية
بالليل من الساعه 11
السوق بيكون هادئ الحركه

الفترة الأسيوية معظم اللى بيشتغلوا فى الأسكالبنج بيعتمدوا على هذه الفترة لما فيها من تذبذب عالى وخطف نقاط قليلة جدا مثل نقطة او نقطتين وهكذا لكن ايضا انا بعتبرها خاطرة لأن السعر بيبقى بطئ واذا حدث انعكاس ممكن يقعد ساعات او حتى تيجى علي الصفقة الفترة الأوربية كى نستطيع اغلاق الصفقة وكتير بتحصل ويمكن ده بيبقى اسواء شئ فيها

konine
05-26-2012, 04:34
جميل أخي فمعرفة جيدة بأوقات إفتتاح أسواق تفيد متاجر كتيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة .
وشكرا للمعلومات قيمة أما عن نفسي فأفضل فترة أسيوية لأن سعر لا يذهب بعيدا

konine
05-26-2012, 04:36
افضل فتره احب العمل فيها

الفتره الاسيوية
بالليل من الساعه 11
السوق بيكون هادئ الحركه

نعم أخي وهذه أحسن فترت سكالبينج لأن شموع هذئ وسعر إذا إنعكس لايذهب بعيدا

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 14:03
السعر فى الغالب لو عكس عليك ياغالى يرجعلك لنقطة دخولك

فتره هاديه جداً

انصح الجميع بالتداول وقتها

افضل من وقت السوق الامريكى

بنشاهد حركة قوية للسوق

وكل الخسارين بيبقووو فى الوقت ده

احذرووو وربنا يستر

sunlight
05-26-2012, 19:49
نعم فتره دخول البورصه الامريكيه فتره عصيبه وغير متوقع فيها السوق دخلت فيها كذا مره وبخرج بخساره ولكن الفتره الصباحيه هادئه جدا وممكن تعمل بروفيت حلو فيها اكثر من الفتره المسائيه وفى الاخر كل واحد بيختار الوقت اللى يناسبه ووقت افتتاح البورصه اللى تعجبه

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 19:59
عارف الفتره الصباحيه من كام لكام بتبقى كويسه

يعنى من الساعه 5 صباحاً الى الساعه 9

بيبقا لسه الجو هادى تقدر تجنى شوية نقاط حلوين فى الصباح الباكر

ووقت الصباح بيبقا روعه وملئ بالخير والرزق

sunlight
05-26-2012, 20:25
عارف الفتره الصباحيه من كام لكام بتبقى كويسه

يعنى من الساعه 5 صباحاً الى الساعه 9

بيبقا لسه الجو هادى تقدر تجنى شوية نقاط حلوين فى الصباح الباكر

ووقت الصباح بيبقا روعه وملئ بالخير والرزق

انا فعلا لسه ملاحظ المعلومه دى من ايام قليله فقط كنت دائما اتاجر فى المساء
الفتره المسائيه متذبذبه والسوف متقلب وممكن تعمل بروفيت ولكنك تخسره فى لحظات وعندما بدات اغير الوقت لاحظت ان النهار فعلا بعمل بروفيت كتير
صحيح انا لسه عمرى فى التجاره 3 اسابيع فقط ولكنى اتعلم

tervarto
05-26-2012, 20:36
شكر أخى العزيز على المعلومات الرائعة , و قد يكون هذا الموضوع مفيد للمبتدئين , و لكن بانسبة لوقت المتاجرة , فهذا يعتمد على نوع الأستراتيجية التى يتبعها كل متداول و التى تتطلب العمل فى فترة معينة من السوق , و ايضا كما قلت , تعتمد على نوع العملة و أرتباطها بفترة فتح البورصة الخاصة بها

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 20:48
ماشاء الله صن لايت

احسك قديم وبتتكلم ماشاء الله بثقه زائده

اتوقع لك مزيد من النجاح ولكى بالمصابره والاجتهاد تنال الرضا
ياغالى

ياله اجدعن وشد حيلك وعايزك شعلة نشاط علشان تتعلم صح

Noah
05-27-2012, 20:11
من فترة طويلة ونسمع جميا انه افضل وقت للعمل فى الفوركس هو من بدأ جلسة لندن الى ان تنهتى جلسة نيويورك واعتقد ان هذا الكلام ليس فى محله دائما لان جلسة طوكيوا ان اكتشفت انها جلسة جيدة جدا بالاخص للاسكالبينج لانهم هيحققوا من هذا الوقت الكثير من النتائج الجيدة

kingman
05-27-2012, 22:12
من فترة طويلة ونسمع جميا انه افضل وقت للعمل فى الفوركس هو من بدأ جلسة لندن الى ان تنهتى جلسة نيويورك واعتقد ان هذا الكلام ليس فى محله دائما لان جلسة طوكيوا ان اكتشفت انها جلسة جيدة جدا بالاخص للاسكالبينج لانهم هيحققوا من هذا الوقت الكثير من النتائج الجيدة

عموما هو كل شخص بيبقى ليه الوقت اللى بيناسبه بناءا على طريقته او استراتيجيته وكل واحد هيقول الوقت المعين هو الوقت الأفضل للمتاجرة وكل واحد هيبقى كلامه صحيح لأنه يستطيع ان يحقق الربح وان يتعامل مع هذه الفترة المهم تكون الطريقة ناجحة مهما كان الوقت الذى يعتمد عليه وتعدد الرطق فى هذا السوق والهدف واحد وهو الربح منه

Mohamed90
05-28-2012, 13:32
السلام عليكم اخي التوقيت البورصات يفيد كثير المتداول و معرفة وقت تداول العملة يساعد في تحفيف الهدف و يجب تجنب العمكلات التي تكون جامدة في غير اوقات تعاملتها و يجب استعان بالاوقات البورصة للمعرفة العملة النشيطة و انا افضل الفترة الاوروبية و هي مناسبة لي اوقات فراغي

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 18:58
السلام عليكم اخي التوقيت البورصات يفيد كثير المتداول و معرفة وقت تداول العملة يساعد في تحفيف الهدف و يجب تجنب العمكلات التي تكون جامدة في غير اوقات تعاملتها و يجب استعان بالاوقات البورصة للمعرفة العملة النشيطة و انا افضل الفترة الاوروبية و هي مناسبة لي اوقات فراغي

اصعب فتره

هى الفتره الاوربية من وجهة نظرى

تقلبات سريعه وحركه كبيره

ولكن هى ممكن تكون مناسبه لبعض المضاربين

كل واحد وليه وجهة نظر مختلفه

DZforex
05-28-2012, 23:18
اخي كل ما اعرفه عن اوقات عمل سوق الفوركس كل الايام عدا السبت و الاد و ايام الاعياد المسيحية
و لكن ارجو من الاخوة اخباري عن اي فترة انسب للتداول م شكوووورين

magic777
05-29-2012, 16:06
اصعب فتره

تقلبات سريعه وحركه كبيره

هيا ممكن تكون صعبه لبعض المتاجريين خاصه الي بيعملوا بطرق الاسكالبنج
لكن من وجهه نظرى اجمل واحسن فتره
لكن بشرط انك تحلل العمله جيدا قبل بدايه الفتره الاوروبيه وتحدد اوامرك
وتستنى الاهداف مع بدايه الفتره دي وغالبا اللي بيعمل كده اهدافه بتحقق في الفتره دي بس
وبيكون شغله يوميا عليها بس

kingman
05-30-2012, 01:53
هيا ممكن تكون صعبه لبعض المتاجريين خاصه الي بيعملوا بطرق الاسكالبنج
لكن من وجهه نظرى اجمل واحسن فتره
لكن بشرط انك تحلل العمله جيدا قبل بدايه الفتره الاوروبيه وتحدد اوامرك
وتستنى الاهداف مع بدايه الفتره دي وغالبا اللي بيعمل كده اهدافه بتحقق في الفتره دي بس
وبيكون شغله يوميا عليها بس
اكيد هتختلف من متاجر الى متاجر حسب طريقة متاجرته وانا عموما بفضل الحركات السريعة ولا احب البطئ الشديد فى التدالو خصوصا فى الفترة الأسيوية وطبعا بيبقى الفيصل تحقيق الربح هو التحليل الجيد والتوقع الجيد الى اين سوف يذهب السعر فى هذه الفترة بيتحقق الهدف بسهوله وده من افضل ميزات السيولة العالية فى هذه الفترة

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 03:21
بس بالنسبه للمبتدأ يشتغل فى الفتره الهاديه احسن اللى هى الاسيوية

علشان السوق يبقا شبه نايم شويه

تقدر تجمع شوية نقاط

mage
05-31-2012, 17:50

تقدر تجمع شوية نقاط

انا بقى لما تعلمت الفوركس كنت بسمع العكس انى لازم اتاجر فى الفترة اللى السوق بيتحرك فيها بسرعة وبعد ان تعلمتا لفوركس جيدا واشتغلت بالفعل على الحساب الحقيقي عرفت جيدا انا لفرتةا لافضل فىا لفوركس هىا لفترة الاسيوية ويمكن ان نحقق منها نسبة ربح جيدة جدا بالفعل

mage
05-31-2012, 17:51
عذرا مشاركة مكررة وارجوا من الاداريين حذفها

magic777
05-31-2012, 21:05
اصعب فتره

تقلبات سريعه وحركه كبيره

بالعكس اخي محمد دي اجمل فترات السوق واهدافك بتحقق بسرعه فيها
اذا كنت انترادي بس لازم تكون محلل العمله كويس والسوق والاخبار قبل مايفتح السوق الاوروبي
يعني تصحى كده من 6 تضبط السوق وتعرف هتدخل منين
بس مشكلتها ان اغلبنا ياما في عمل او دراسه او بنسهر فمنقدرش نتابع الصبح بدري كده

kingman
05-31-2012, 21:53

تقدر تجمع شوية نقاط

اعتقد بالنسبة للمبتدا الفترة الأسيوية هتبقى سيئة معاها جدا فعموما المبتدأ لايكون ذو خبرة وبيتعرض للعوامل النفسية اسرع من ذو الخبرة وفى هذه الفترة هيكون التداول بطئ وربما لو انعكس السعر هيقعد ساعات على مايرجع تانى وممكن دى يكون ليه تأثير سلبى على صفقاته وعدم ثبات تحليله

AhmedMagnifico
06-07-2012, 15:26
سلام عليكم
موضوع هادف وجميل يا اخى الفاضل فمعرفة اوقات الاسواق وافتتاحها امر هام لاى متاجر
لانه كما قال الاخوة ليس اى وقت يصلح للمتاجرة
جزاكم الله خيرا يا اخى

Mr.GooDMaN
06-07-2012, 19:45
الفترة الاوروبية رووعة ولكن معظم الوقت بيكون الناس ف شغلها بالنسبة للفترة دي وبيجوا متأخر بتكون ضاعت عليهم فرص كبيرة
لكن ربنا بيعوض وبيكرم

magic777
06-09-2012, 02:57
الفترة الاوروبية رووعة ولكن معظم الوقت بيكون الناس ف شغلها بالنسبة للفترة دي وبيجوا متأخر بتكون ضاعت عليهم فرص كبيرة
لكن ربنا بيعوض وبيكرم

فيه طريقه تساعدك انك تستفيد من الفتره دي وانت في شغلك وكمان من غير ماتفتح الشارت خالص وقتها
بص افتح الشارت قبل ماتروح شغلك حلل الزوج وحدد اتجاه الصفقه وحط الاوامر المعلقه والاهداف والاستوب وروح شغلك
وبكده تقدر تستفيد من الفتره الاوروبيه اهو
بس طبعا لازم تكون محترف وبتحلل كويس الاول طبعا

bousshimin
06-13-2012, 18:46
شكرا لك أخي فاضل على معلومات القيمة أفضل أوقات المتاجرة هي أوقات إفتتاح كل من بورصة
الأوربية و الأمريكية لحجم تدول الكبير بتوجد سيولات هامة

M Sabry M Elbakrawy
06-13-2012, 19:00
الساعه 10:00 صباحا (لافتتاح بورصه لندن بعد المانيا وفرنسا وبلجيكا ودول أوروبا ) , بسبب وجود أخبار بدايه افتتاح السوق غالبا أو يكون الافتتاح والحركه غير متوقعه في الساعه الالى من بدايه افتتاح بورصه لندن.
الساعه 3:00 مساء (بسبب دخول أمريكا ووجود لندن وأوروبا ) ,وفي هذه الساعه تكون مليئه بالاخبار الامريكيه التي تؤثر بشكل كبير على حركه السوق لهذا يجب توخي الحذر في هذا التوقيت

الف شكرر حاجات جديدة بالنسبة لياا بس انا مش بعتمد علي اوقات السوق في دخول صفقات ده ممكن ياثر علي المتاجرة ؟؟
وايه اللي ممكن استفادو في الاوقات اللي زي دي ؟؟

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 19:21
لكن ربنا بيعوض وبيكرم

الفتره الاوربية دى

احسن شئ عدم العمل فيها

لان السوق بيتحرك بقوه فى الوقت ده

بيرجع يهدى بقا فى الفتره الاسيوية

ممكن بقا تستفاد بالتصحيح او اسكالبينج كده وتعيش

ahmed
06-13-2012, 19:58
وايه اللي ممكن استفادو في الاوقات اللي زي دي ؟؟
ممكن تستفيد على حسب استراتيجيتك يعنى لو بتعمل على استراتيجيه اسكلينبج

بلاش الفترة الاوروبيه والامريكيه وخليك فى الفترة الاسيويه لان السوق بيبقى ماشى على مهله

kingman
06-13-2012, 20:16
الفتره الاوربية دى

احسن شئ عدم العمل فيها

لان السوق بيتحرك بقوه فى الوقت ده

بيرجع يهدى بقا فى الفتره الاسيوية

ممكن بقا تستفاد بالتصحيح او اسكالبينج كده وتعيش
هو مش كله بيتعامل بالأسكالبنج ومش كله بيفضل الحركة البطيئة والتذبذب فيه متاجرين بيعتمدوا على صفقات باهدف متوسطة وبيبقى افضل دخول لهم هو فترات السيولة العالية واكيد هى دى المناسبة لهم

fafa280384
06-13-2012, 20:27
ما هي أوقات عمل سوق الفوركس ؟

أولا يجب أن تعرف أن سوق الفوركس الفوري spot يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط عموماً في عطلة نهاية الأسبوع.

سواق تبادل العملات الأجنبية يتبع حركة الشمس حول العالم لذلك يمكنك أن تتاجر في ساعة متأخرة من الليل إذا كنت تحب السهر أوفي الصباح إذا كنت مثل الطيور النشيطة.لذلك ضع في عقلك، أن سوق الفوركس مرتبط بأسواق العالم المختلفة في توقيتها فهو مرتبط ببورصات " سيدني وطوكيو ولندن ونيويورك " بشكل رئيسي لأنه يعمل في أوقات عمل هذه الأسواق كما ذكرنا من قبل ..

سوق الفوركس خلال الأسبوع :

سوق الفوركس مفتوح 24 ساعه , ويعمل ابتداء من الساعه 11:00 مساء بتوقيت القاهره في يوم الأحد , حتى يوم الجمعه الساعه 11:00 مساء (بالتوقيت الشتوي) أي لمده 5 أيام في الأسبوع بأعتبار أن صباح يوم الأثنين , هو بدايه الحركه الفعليه للسوق .

وهذا جدول يوضح مواعيد عمل البورصات العالميه منذ وقت الفتح حتى الإغلاق :

هذه الأسواق تعمل لمده 8 ساعات منذ وقت فتحها للتدوال ثم تغلق .

اغلاق البورصه بتوقيت القاهره افتتاح البورصه بتوقيت القاهره المركز المالي للبورصه اسم البورصه
7:00 صباحا

بدايه السوق
سيدني - استراليا بورصه سيدني
(البورصه الاستراليه )

1:00 صباحا
طوكيو - اليابان بورصه طوكيو
(الفتره الاسبويه)

5:00 مساء
فرانكفورت -المانيا بورصه برلين
الفتره الاوروبيه المانيا وفرنسا وبلجيكا ودول الاتحاد الأوروبي

6:00 مساء
10:00 صباحا
بريطانيا العظمى بورصه لندن
(الفتره الأوروبيه )

(نهايه يوم سوق الفوركس)
3:00 مساء
نيويورك - الولايات المتحده بورصه نيويورك
(الفتره الأمريكيه)

تستطيع أن ترى فتح أكثر من بورصه في وقت واحد , وخلال تلك الفتره الزمنيه التي تلاقت فيها البورصات تكون اكثر الاوقات زحاما وشده في حركه السوق والاكثر خطرا أو ربحا , فقد نحقق ربح عالي أو خسائر عاليه أيضا , وعادة جلسه لندن هي أكثر الجلسات التي تشهد حركه قويه في السوق .

سوق الفوركس يوميا ومواعيد افتتاح السوق واغلاقه

السوق الامريكي اغلاقه هو اغلاق اليوم في الساعه 11:00 مساء

السوق الاسترالي افتتاحه هو افتتاح اليوم الجديد في الساعه 11:00 مساء

اذا سوق الفوركس سوق مفتوح على مدار 24 ساعه , ولكن هذا لايعني أن السوق نشيط طوال اليوم وهناك أوقات يبطئ فيها حركه السوق وستتعرف عليها في الدروس التاليه معا .

ماذا نستفيد من هذه الأوقات :

بالطبع كل عمله تريد أن تتاجر فيها , لابد أن تتاجر في الوقت الذي فيه السوق بلدها أي البورصه الخاصه بالبلد (مفتوحه) , لانه سوف يحدث تحرك لسعر العمله تبعا لمضاربات في بورصه البلد , بناء على الاخبار الخاصه بهذه البلد .

برجاء , لا تتاجر في عمله بلد سوقها مغلق , أي في الوقت الذي فيه بورصه البلد صاحبه العمله مغلقه والا ستخسر أو ربما ستتجمد امام صفقتك منتظر مجئ التجار مع فتح البورصه

الساعه 3:00 مساء (بسبب دخول أمريكا ووجود لندن وأوروبا ) ,وفي هذه الساعه تكون مليئه بالاخبار الامريكيه التي تؤثر بشكل كبير على حركه السوق لهذا يجب توخي الحذر في هذا التوقيت.
معلومات قيمة صح واكثر وقت مفضلة لي هو الفترة الاروربية والفترة الامريكية
وقت الحركة كثيرا

Noah
06-14-2012, 03:14
اوقات عمل سوق العملات فى الفوركس مهمة جدا ان المتاجر يعرفها لان فى اوقات كثيرة بيكونا لمتاجرين بيحبوا العمل فى اوقات جلسة معينة وفى هذه الحالة انا اعتقد انه من افضل الطرق التى يتااجر بها المتاجرين فى الفوركس الاعتماد لعى اةوقات جلسات معينة والاستفادة منها

mage
06-17-2012, 03:59
معلومات قيمة صح واكثر وقت مفضلة لي هو الفترة الاروربية والفترة الامريكية
وقت الحركة كثيرا

وانا ايضا ارى ان هذه الاوقات السعر يتحرك فيها بطريقة جيدة جدا ولكن الاهم من هذه الاوقات انا لسوق لا يمكنه ان يمشى فى صالحك دائما ولذلك يجب ان يكون معك معرفة تامة بان الفوركس فيه نسبة بكيرة من التقلبات فى الجلسات التى تحبها حتى فى جلسة امريكا واوربا

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:52
وانا ايضا ارى ان هذه الاوقات السعر يتحرك فيها بطريقة جيدة جدا ولكن الاهم من هذه الاوقات انا لسوق لا يمكنه ان يمشى فى صالحك دائما ولذلك يجب ان يكون معك معرفة تامة بان الفوركس فيه نسبة بكيرة من التقلبات فى الجلسات التى تحبها حتى فى جلسة امريكا واوربا

السوق بيكون سريع الحركه فى هذا الوقت
بالاضافه الى الاخبار برده وشغل المرجيحه على الشا رت

ريح دماغك واشتغل فى الفتره الاسيوية

الحركه هادئه وتخطف وتجرى افضل شئ الايام دى

Mostafa Mando
06-18-2012, 05:55
في البداية شكرا لصاحب الموضوع للايضاح والافادة

انا الحقيقة بحب استعمل الاوقات المتأخرة في سوق الفوركس

maklad94
06-18-2012, 09:57
الفوركس بيشتغل كل اايام الاسبوع ماعدا السبت والاحد ودول يومين الراحة بتوعنا كمتاجرين لكن فيه ناس بتقعد تدرس فيهم برضو وطبعا الفوركس مفتوح 24 ساعة وتقدر توصله من اى مكان فى العالم طول مالميتا تريدر موجود او اى برنامج تداول اخر .

mony
06-18-2012, 13:03
غالبا سوق الفوركس يبدأ من يوم الأحد حوالي الساعة 11 مساءا بتوقيت مصر ( 21:00 بتوقيت جرينيتش ) إلى مساء يوم الجمعة 11 مساءا بتوقيت مصر ( 21:00 بتوقيت جرينيتش

kamizidan
06-18-2012, 13:10
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين.... انا اضع صفقتي اليومية مع الافتتاح وتتحقق غالبا في الفترة الاوربية..شكرا للطرح

magic777
06-18-2012, 14:34

انت اذا قدرت تحلل كويس قبل بدايه الفتره دي بساعه كده على الاقل وتعرف مسار الحركه هيكون ازاي مثلا لو كسر
السعر النقطه الفلانيه كده يبقى من تحليلك هيكون صاعد مثلا وانت كده هتلحق تدخل معاه
المهم انك تكون جاهز قبل بدايه الفتره دي علشان تقدر تشتغل فيها

KOGI
06-25-2012, 06:57
جميل أخي فمعرفة جيدة بأوقات إفتتاح أسواق تفيد متاجر كتيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة

assidi saber
06-25-2012, 10:55
الف شكر اخى العزيز على هذه المعلومات فانا يفتح عندي الفوركس يوم الاحد 10 ليلا بتوقيت تونس

kamizidan
06-25-2012, 13:31
يعمل سوق العملات لمدة 24 ساعة يوميًا على مدار خمسة أيام في الأسبوع، ويمر سوق العملات نظرًا لطبيعته اللامركزية بفترات عمل أربعة أسواق عالمية وهي السوق الأسترالي، والأسيوي، والأوروبي، والأمريكي، ويغلق السوق يومي السبت والأحد كعطلة عالمية

elazez
06-25-2012, 13:40
يعتبر من الاوقات المربحة هي الفترات الاوربية والفترة الامريكية
حيث يتحقق جني لارباح الصفقات
دمتم بود

waleed adel
07-06-2012, 20:30
الفترة الاوروبيه والامريكيه جيده جدا طبعا للسيوله العاليه والموجوده
ومتاجرين الاسكالبنج يفضلون هذه الفترة

magic777
07-10-2012, 21:16
يعتبر من الاوقات المربحة هي الفترات الاوربية والفترة الامريكية
حيث يتحقق جني لارباح الصفقات
دمتم بود

الفتره الاوروبيه فعلا من وجهه نظري هيا احسن فترات العمل خاصه في الايام اللي الحركه فيها بتكون معتدله
لا هيا متذبذبه ولا حركات قويه واخبار
والواحد بيعرف يشتغل عليها بطرق المضاعفات وقتها

ehab
07-10-2012, 21:48
موضوعك مفيد يا كبير افادنى شخصيا بمعلوملة
كنت ممكن مش عارفها بس اية الاوقات الى الواحد يعمل فيها صفقات وهوا
متطمن معلش لو خانى التعبير ان لسة جديد فى الفوركس

lesa
07-10-2012, 22:00
موضوع اكثر من رائع شرح وافى .. شكرا على المجهود .انا قريت مواضيع كتير عن اوقات التداول واوقات افتتاح البورصات بس بصراحة دا كان افضلهم اوضحهم بالنسبة لى كل متداول لا بد ان يهتم بالوقت اللى هيقرر يتداول فية

derfcase
07-11-2012, 18:11
اعتقد ان افضل فترات حركة السوق لمن يحبون حركة السوق السريعة
هي فترة عمل كل من السوق الاوروبي و السوق الامريكي بنفس الوقت

abdallah elbaz
07-11-2012, 18:51
يعمل سوق العملات لمدة 24 ساعة يوميًا على مدار خمسة أيام في الأسبوع،
حيث ان ايام الاجازة تتمثل فى يوم السبت والاحد
وانا عن نفسي لا افضل المتاجره يوم الجمعه

ehab
07-12-2012, 06:32
الفتره الصباحيه هادئه جدا وممكن تعمل بروفيت حلو فيها اكثر من
الفتره المسائيه وفى الاخر كل واحد بيختار الوقت اللى يناسبه

ahmedfat
07-12-2012, 10:11
هل يفضل المتاجرة بالعملة على حسب فتح البورصة
الخاصة بدولة تلك العملة ام اوفق بينها وبين البورصات الاخرى

dent
07-12-2012, 14:41
طبعا كل فتره من دى لها مميزات ولها عيوب

الناس تفضل انها تتاجر فى الفتره الصباحيه لانها فافتتاح اوروبا

وتفضل انها تتاجر فى امريكا

اسيا التذتذب فيها قوى والسوق لم يكن له اتجاء واضح لذلك الناس لاتفضصل التجاره فيهع اب\دا

nrgslawi
07-12-2012, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى
شكرا ليك يا باشا على الاوقات الان بدانا نعرف نعرف الاوقات الاساسية للمتاجرة

abdodomino
07-12-2012, 15:21
شكرا لك أخي على تبيين تلك الأوقات
فإذا عرفها التاجر فستفيده كثيرا
لأنه سيعرف متى يصلح الوقت للمتاجرة

أكرر شكري لك

Mr.GooDMaN
07-14-2012, 00:36
ويفضل معظم المتاجريين العمل بهما عن باقي الفترات لما تتميز به الحركه وقتها من السرعه وايضا عدم وجود تذبذب شديد
هو فعلا الوقت دا بيكون السوق مستقر
ومفيهوش تذبذب شديد مثل باقى الاوقات
وهو ما يميزه عن الاوقاات العادية

bodda.2011
07-14-2012, 16:39

mohamed yossef
07-14-2012, 21:00
احلى وقت للاسكالبينج انا شايفه فى بداية افتتاح الاوروبى
السوق فى الوقت ده بيتحرك حلو جداااا
وكمان من الساعة الخامسة الى الساعة 7 مساءا وقت تداخل الاوروبى والامريكاوى
وبالتوفيق ان شاء الله

hesham1046
07-14-2012, 21:06
اعتقد بالنسبة للمبتدا الفترة الأسيوية هتبقى سيئة معاها جدا فعموما المبتدأ لايكون ذو خبرة وبيتعرض للعوامل النفسية اسرع من ذو الخبرة وفى هذه الفترة هيكون التداول بطئ وربما لو انعكس السعر هيقعد ساعات على مايرجع تانى وممكن دى يكون ليه تأثير سلبى على صفقاته وعدم ثبات تحليله

dodovedo
07-14-2012, 21:37

اخى الكريم
علشان بيكون وقت التلاحم بين البورصتين
فبتكون السيوله عند قمتها
تقبل مرورى

BRUFEN
07-15-2012, 01:09
تسلم اخي الكريم بارك الله فيك
ولمن يحب الإطلاع على حسب توقيت بلدة لإفتتاح جميع الأسواق وإغلاقها
يتفضل على هذا الرابط

http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=Asia/Riyadh&refresh=5

وسوف تجدون أسفل هذه الكلمات خيار التوقيت لكل بلد
Forex Market Time Converter
كما ستجدونني قد وضعتها على توقيت آسيا / الرياض
أختر بلدك وبالتوفيق للجميع بإذن الله

marem2007
07-15-2012, 03:15
شكرا علي هذة المعلومات الي زاتني خبرة
واكثرهم الاوقات الاكثر خطورة في التاثير علي السعر

dodovedo
07-15-2012, 15:50
اخوانى الكرام
موضوع الاوقات بتاع البورصات مهم لازم نعرف كل فتره
بتفتح امته وبتغلق امته
ووقت التلاحم لان بتككون السيوله كبيره وقويه
تقبل مرورى

shady hamza
07-15-2012, 19:17
فتره دخول البورصه الامريكيه فتره عصيبه وغير متوقع فيها السوق دخلت فيها كذا مره وبخرج بخساره ولكن الفتره الصباحيه هادئه جدا وممكن تعمل بروفيت حلو فيها اكثر من الفتره المسائيه وفى الاخر كل واحد بيختار الوقت اللى يناسبه ووقت افتتاح البورصه اللى تعجبه

SlaiteR
07-19-2012, 12:53
افضل للمتاجرة بالزوج يورو دولار

هو فترة الظهيرة من الــساعة 3 بتوقيت مصر الى الساعة 7

مع افتتاح بورصة نيويورك

قد اخطى بالتواقيت لاني اعيش في دولة الكويت والتواقيت مختلفة

Aker001
07-19-2012, 12:54
بلاحظ حركه العملات هبوط قوي عند الساعة 2 - 3 مساءا و بعدين بيحدث بعدها ارتفاع قوي و في اغلب الأحيان بفتح صفقاتي في العصر

spiderxp
07-21-2012, 19:30
بصراحة انت كفيت ووفيت بشرحك مواقيت عمل كل بورصة وعن نفسي بفضل التداول لما بتفتح بورصة طوكيووووو

mondemonde
07-21-2012, 21:23
شكرا على المجهودات أخي الطيب،معلومات مهمة وقيمة
معرفة أوقات سوق العملات شيئ أساسي
كل يوم نستفيد شيئ جديد فعلا منتدى رائع

---------- Post added at 06:23 PM ---------- Previous post was at 06:06 PM ----------

سلام عليكم أنا جديدة بالمنتدى أود أن أعرف إن كان هناك أعضاء سبق لهم تحقيق أرباح من تجارة الفوركس وكم المبلغ
شكرا

msh3egy
07-21-2012, 23:30
السلام عليكم
جزاكم الله خيرا يا اخى

tarek22
07-22-2012, 04:17
اعتقد ان افضل فترات التداول هى الفترة الاوربية والامريكية نظر للتغيرات فى حركة الازواج

khaledforex
07-22-2012, 05:31
جميل أخي فمعرفة جيدة بأوقات إفتتاح أسواق تفيد متاجر كتيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة .
فى الفترة الاسيوية السوق لا يتحرك كثيرا
واذا تحرك يتحرك بجنون عشوائى
معظم خسائرى كانت فى الاسيوية
خسائر تصل الى حد المارجن
اعاذكم الله
من شرة واسمة

bodda.2011
07-22-2012, 05:53
الف شكر اخى العزيز على المعلومات المهمه والمفيده
واكيد اهم مايميز سوق الفوركس هو العمل 24 ساعه على عكس سوق الاسهم الذى يعمل على مدار 6 ساعات تقريبا يوميا

derfcase
07-22-2012, 10:08
فتره دخول البورصه الامريكيه فتره عصيبه وغير متوقع فيها السوق دخلت فيها كذا مره وبخرج بخساره ولكن الفتره الصباحيه هادئه جدا وممكن تعمل بروفيت حلو فيها اكثر من الفتره المسائيه وفى الاخر كل واحد بيختار الوقت اللى يناسبه ووقت افتتاح البورصه اللى تعجبه

ليس شرطا اخي الكريم
shady hamza
فاحيانا تكون حركة السوق في فترة السوق الامريكي هي الافضل - خاصة في اوقات الركود و التذبذب

Looser
07-22-2012, 14:02
يعمل سوق العملات لمدة 24 ساعة يوميًا على مدار خمسة أيام في الأسبوع، ويمر سوق العملات - نظرًا لطبيعته اللامركزية - بفترات عمل أربعة أسواق عالمية وهي السوق الأسترالي، والأسيوي، والأوروبي، والأمريكي، ويغلق السوق يومي السبت والأحد كعطلة عالمية.

ومن الجدير بالذكر أن أكبر الفترات فى سوق العملات من حيث السيولة هي فترة لندن (الفترة الأوروبية) حيث إنها تمثل 35.8% من إجمالي حجم التداول وبالتالي فهي فترة مميزة للتداول فى سوق العملات، أما فترة نيويورك (الفترة الأمريكية) فهي ثاني أكبر الفترات من حيث حجم التداول حيث تمثل 14.9% من إجمالي حجم التداول في سوق العملات.

وبناءاً علي ذلك فإن أعلي درجات السيولة تكون عند تداخل السوق الأمريكي مع السوق الأوروبي من الساعة واحدة ظهرًا إلي الساعة الخامسة عصرًا بتوقيت جرينتش.

Aker001
07-22-2012, 14:06
فضل فترات حركة السوق لمن يحبون حركة السوق السريعة

tarek22
07-25-2012, 18:18
كل استراتيجية تعتمد على فترة معينة يعني لو استراتيجيتك عايزة سوق هادي اشتفغل في الاسيوي و لو عايزة هاي مومنتم عليك بالامريكية

msh3egy
07-25-2012, 18:35
جزاكم الله خيرا يا اخى

derfcase
07-26-2012, 06:34
فضل فترات حركة السوق لمن يحبون حركة السوق السريعة

هل من الممكن اخي الكريم
Aker001
ان تحدد لنا هذه الفترة بتوقيت جرينيتش مثلا ؟
حتي يستفيد الاعضاء اكثر من حركة السوق السريعة هذه التي تقول انت عليها

medmedooo
07-26-2012, 08:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شكرا علي المعلومات القيمه

وشكرا علي موضوعك اخي الكريم
تقبل مروري
MeDMeDOoO

mena
07-26-2012, 13:47
اسواق العملات تعمل على مدار 24 ساعه على مدار 5 ايام وافضل دوره هى لندن وافضل ايام الاثنين والخميس اكثر نشاط

Aker001
07-26-2012, 13:52
الفتره الاوروبيه والفتره الامريكيه
ويفضل معظم المتاجريين العمل بهما عن باقي الفترات
لما تتميز به الحركه وقتها من السرعه وايضا عدم وجود تذبذب شديد

Aker001
07-26-2012, 14:20
معرفة اوقات الاسواق
وافتتاحها امر هام لاى متاجر

tarek22
07-29-2012, 17:36
اكيد السوق ارهاق و حتى ارهاق شديد لكن ماذا تفعل.... انا حاليا اتابع الفوركس في اي وقت و ليس لدي مشاكل ابدا مع المده التي اجلسها امام شاشاه الكمبيوتر لانه كلما جلست اكثر اتعلم اكثر... لان الفوركس تحتاج الى متابعه 25\24 ساعه....
لكن الشهر القادم رح اشتغل يعني اتوقع متابعتي رح تقل كتير يعني اتوقع متابعتي رح تكون ساعتين........ مع انها لاتكفي اطلاقا لكن م العمل!!!!!!!!!

gamal
07-29-2012, 18:07
لا ليس شرط ان يكون هناك هبوط ولكنا لفكرة ان السوق الامريكي بيفتح اللى هو بيبقى سوق نيويورك وعلشان كده بيبقى فى تحرك بكير على الازواج لان جلسة نيويورك من اقوى الجلسات فى السوق الفوركس ويمكنك ان تكتشف هذا بنفسك وترى كيف يتحرك السوق بقوة ويحقق الكثير منا لنقاط

لان يساعدهم على هذا اوضاعهم القتصادية
لهذا يحققوا كثيرا من الارباح

zeina
07-31-2012, 16:13
موضوع جميل وخاصة للمبتدئين فى الدخول الى السوق ممكن يتلخبطو فى اوقات فتح البورصات الموضوع هيساعدهم جدا .. لازم نكون عارفين احنا دخلين امتى وى اى فترة

shemo
07-31-2012, 19:51
تختلف من دوره لاخرى وافضل دوره لندن لانها يوجد فيه الكثير من النشاط ومواعيده مناسبه لى

marou49
08-02-2012, 21:40

hesham1046
08-03-2012, 01:40
فعلا دخول البورصة الاوروبية بيدي دفعة قوية جدا للسوق وكمان الجلسة الامريكية بس على فكرة انا بحب الدخول فى جميع الاوقات الانى مش بشتغل على شارت الاربع ساعات لا بشتغل على الشارت الاسبوعى بيكون اوضح كثير

medhat
08-03-2012, 01:46
صحيح فتح البرصه للدوله صاحبه العمله مهم لكن ممكن التعامل فى كل العملات اى وقت
فغلق البرصه المختصه يضعف من سرعه التداول لكن لا يوقفها ولا يغير الاتجاه السائد

mmm2013
08-03-2012, 02:13
بالفعل هذه الاوقات هو الاوقات التى يكون بها عمل الفوركس ولكنى انصح كل مبتدىء بالحذر عند الفتره الاوروبيه لان الحركه فيها تكون سريعه جدا وقويه ومن الممكن ان لا تستطيع ان تتخذ قرارتك سريعا

ameer
08-03-2012, 02:16
هي كل بورصة دولة معينة لها وقت محدد وانا افضل البدء بالعمل بتوقيت الاسواق الاوربية

thehulk3
08-04-2012, 16:02
أولا جزاك الله خيرا على المعلومات القوية
وأرجو من الأعضاء الكرام لو حد يكتب لكل فترة أنه أحسن عملة من الممكن العمل عليها
وهل الفترات التقاطعية بين البورصات تتيح لنا تحرك أكبر في السوق ؟؟

hend
08-12-2012, 00:15
معلومة كويسة احييك عليها اخى العزيز وياريت متحرمناش
من شروحاتك الجميلة دى وتقبل مرورى اخى الكريم

businessomar
08-12-2012, 02:35
فعلا يعمل سوق العملات لمدة 24 ساعة يوميًا على مدار خمسة أيام في الأسبوع، ويمر سوق العملات نظرًا لطبيعته اللامركزية بفترات عمل أربعة أسواق عالمية وهي السوق الأسترالي، والأسيوي، والأوروبي، والأمريكي، ويغلق السوق يومي السبت والأحد كعطلة عالمية

noureen
08-12-2012, 02:56
كتير معلومات مهمه جدا و قيمه بس
ياريت تقول لينا مواعيد افتتاح و اغلاق كل بورصه

osama00971
08-12-2012, 06:20
فعلا احب السوق يكون هادي لاني
اتعامل باسكابلينج
والحركات السريعة ليست في صالحي

ASKANDER1982
08-12-2012, 06:23
الفترة الأسيوية فيها التدوال ضعيف جدا
الا أذاكان هناك أخبار قوية على الين والاسترالي
وبشوفها تتحرك فقط لما يغلق السوق تبعهم
أنا هذا اللي ملاحظو

marwa
08-12-2012, 08:16
السلام عليكم
السعر فى الغالب لو عكس عليك ياغالى يرجعلك لنقطة دخولك
فتره هاديه جداً
هي من 5 صباحاً لــ 7 صباحا
والله اعلي واعلم

aminewactop
08-24-2012, 15:17

hossam hossam
08-28-2012, 00:44
اجمل شي من فوركس هي مواعيد عمل البورصات متاليه مش عارف ده شي مقصود ولا تم بي شكل عشوائي
وافضل اوقات عمل البورصه وقت فتح بورصه نيورك

g0go010
08-28-2012, 10:26

peter
08-29-2012, 04:04
يا باشا ده كتير و الله
انا كتير كنت ببحث عن المواعيد لكن معاك وجدتها كامله و بدون نواقص
لكن الواحد مش بيقدر يحفظ كل ميعاد
علشان كده انا هنزل برنامج يوضح ميعاد افتتاح كل بورصه

nany1980
08-29-2012, 14:30
الف شكر اخى العزيز على هذه المعلومات

وانا اعتقد ان افضل وقت للمتاجرة هو الساعة 1 صباحا بتوقيت القاهرة الى الساعة 11 صباحا بتوقيت القاهرة لان فى هذا التوقيت

لا توجد اخبار

s.n
08-29-2012, 15:06
شكرا لك أخي على هذا الموضوع
معرفة وقت اغلاق و فتح البورصات مهم جدا للتداول فيه

abdo
08-29-2012, 17:16
جميل جدا أخي العزيز فمعرفة جيدة بأوقات إفتتاح أسواق تفيد التاجر

كثيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة .
وشكرا للمعلومات قيمة أما عن نفسي

فانا قد نصحنى البعض بالفترة الاسيوية والبعض الاخر بافتتاح الاسواق الاوربية

وانا مازلت متردد فانا مبتدا فما هى نصيحتك لى بخصوص الفترات

وشكرا لك على الموضوع المميز

sahar
08-29-2012, 23:11
شكرا يا اخي علي هذه المعلومات المفيدة للمبتدئين جدا انا بستمتع قوي بقرأة مثل هذه المواضيع المفيدة فعلا انا دايما بسمع ان الفتره المسائية نسبه الخسارة والهبوط فيها عاليه وان الفتره الصباحبة بتبقي كويسه لكن ايضا اعتقد انها بتعتمد علي استراتيجية كل واحد وعلي خبرته الجيدة في مجال الفوركس اكيد هتختلف من شخص لآخر .. وبالتوفيق لك وللجميع

wael edries
08-30-2012, 08:53
جزاك الله خيرا
الله الموفق

amr beni ata
09-02-2012, 00:28
الله يعطيك العافيه عند البرنامج بصوره لكن ما قرت انزله

ourami
09-02-2012, 16:30
أوقات إفتتاح أسواق تفيد متاجر
شكرا

lala
09-02-2012, 17:01
فعلا معرفه اوقات سوق العملات شىء مهم جدا ولا يجب الاستهانه به وخصوصا للمبتدئيين فى مجال الفوركس
لانك عن طريقه تعرف كيفيه التعامل ومتى تكون هناك حالات هبوط واوقات تانيه حالات الارتفاع فمعرفه هذه الاوقات تسهل عليك الكثير

mohamed alalfy
09-03-2012, 04:55
السلام عليكم
يعمل الفوركس على مدار اليوم حيث انه لا ينقطع عن العمل
الا فى اليومين
وهما السبت والاحد
وفى هذه الايام يتوقف الفوركس عن الاعمل تماما
وفى غير هذه الايام يعمل بطريقه كامله بدون انقطاع
وشكر الله سعيكم

MAGDY
09-03-2012, 07:17
مهم أوى إنك تتجار فى العملات اللى سوقها مفتوح
علشان يبقى فى حركة ونشاط على نوع العملة اللى بتشتغل عليها
تحياتى

noha
09-03-2012, 16:58
شكرا ليك
انا لسة مبتدئة وكنت عاوزة اعرف افضل وقت للتداول
شكرا ليك وعلى مجهودك الرائع
ومساعدتك للمبتدئين وتسهيل الفوركس عليهم

mohamed alalfy
09-04-2012, 13:43
السلام عليكم
لا يوجد اوقات معينه
للتعامل على الفوركس حيث
انه يعمل خلال ايام الاسبوع
وخلال الاربعه والعشرين ساعه
ماعدا يومين السبت والاحد

mohamed amin
09-05-2012, 05:49
السوال فى غاية الاهمية ارجو الاهتمام من ذوى الخبرات والتجاربفنا مبتدا وارجو ان اسير فى هذاالمجال
وارجو اناحظى بالمعلومات الكافية للتميز فى هذاالمجال وشكرا لسوال

hali880
09-16-2012, 07:56
لا يوجد اوقات محددة للعمل فى هذا السوق طوال الاربع و عشرين ساعة منذ يوم الأثنين و حتى الجمعة يعمل السوق و لكن تكون الذروة فى تداخل الفترة الأوروبية و الامريكية غالبا اى بين الساعة 2 و 5 عصرا بتوقيت مصر.

sharif4
09-16-2012, 08:19
أولا يجب أن تعرف أن سوق الفوركس الفوري spot يختلف عن أي أسواق أخرى في العالم لأن سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط عموماً في عطلة نهاية الأسبوع..

حوسام احمد
09-17-2012, 05:23
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..جعله الله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

themystery
09-20-2012, 18:50
مشكور جدا ع الموضوع المميز و
انا اري ان كل متاجر يناسبه وقت معين تبعا لأسلوبه و استراتيجيته
تحياتي

mamon
09-22-2012, 00:53

ahmad123
09-25-2012, 07:57
اعتقد ان سوق مفتوح اربع وعشرين ساعه يعطي المتداول مرونه في المتاجره في اي وقت يكون متفرغ للمتاجره
افضل من سوق الاسهم

omarbling
09-25-2012, 12:48
السلام عليكم
شكرا لك اخي العزيز للمعلومات قيمة فأوقات إفتتاح أسواق تفيد متاجر كتيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة

lordmido
09-25-2012, 12:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك اخي الكريم على المعلومات المفيدة والحصرية لا تبخل علينا بكل ما لديك من خبرات

Hamad
09-25-2012, 14:01
تتبع ساعات عمل سوق الفوركس بما يتوافق مع أوقات عمل بورصات العالم النشيطة في الوقت المباشر وساعات عمل سوق الفوركس تكون فى دورات متمثلة فى ساعات عمل البورصات العالمية فهناك دورة لندن ودورة الولايات المتحدة الامريكية

ona
09-25-2012, 16:53
يوجد عدد من فترات العمل منها الفترة الاسيويه والامريكيه والاستراليه والاوربيه واختيار الفتره
الافضل يختلف من متاجر لاخر كل واحد يختار الفتره التى تناسبه

simo512
09-26-2012, 01:11

mohamed tawfik
09-26-2012, 01:14
طوال ايام الاسبوع من الاثنين حتى الجمعه

asmaa omar
09-26-2012, 04:23
يجب على كل متداول ان يختار جيدا
الوقت المناسب له على حسب استراتيجيته

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 10:36
يجب على كل متداول ان يختار جيدا
الوقت المناسب له على حسب استراتيجيته

نجاح الاستراتجيه متوقف على الوقت التى تستخدمها فيه

والتوقيت مهم جداً لدخول الصفقات

waheedpcc
09-27-2012, 23:28
الفوركس بيشتغل كل اايام الاسبوع ماعدا السبت والاحد ودول يومين الراحة بتوعنا كمتاجرين لكن فيه ناس بتقعد تدرس فيهم برضو وطبعا الفوركس مفتوح 24 ساعة وتقدر توصله من اى مكان فى العالم طول مالميتا تريدر موجود او اى برنامج تداول اخر .

mamon
09-28-2012, 03:28
الفترة الأسيوية فيها التدوال ضعيف جدا
الا أذاكان هناك أخبار قوية على الين والاسترالي
وبشوفها تتحرك فقط لما يغلق السوق تبعهم
أنا هذا اللي ملاحظو

hasback
09-28-2012, 07:59
جميل ان نعرف الاعضاء والمبتدئين خصوصا المعلومات الاساسية،اما عن مسالة التجارة في دروة او في بطئه السوق اي في الليل فاضن ان ذلك يعتمد على طريقة كل متاجر اما الدين يخافون من انعكاس السوق فلماذا الخوف طالما انك حطيت ستوب لوز وبتدخل بلوت سغير وبتقوم بالتحليل الفني كما هو مطلوب فمما تخاف؟ اما ان كنت تقامر في الصفقات فلك ان تخاف

saher.fes
09-28-2012, 08:48
اعرف السوق حيفتح امتا و كمان اد ايه و حيقفل امتا حسب توقيت بلدك

http://forex.timezoneconverter.com/index.cgi?timezone=Africa/Cairo&refresh=5

Mohamed Ahmed Mohamed
09-28-2012, 12:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لا افضل الاستراتيجيات المعتمدة على اوقات معينة من السوق
لذلك انا افضل التحليل الفني دائما
تحياتي

ahrou
09-28-2012, 15:28
شكرا على هذه المعلومات الهامة الخاصة بأوقات عمل سوق العملات
لدي سؤال هل تنصحني بالمتاجرة يوم الجمعة عشية أو يوم اللإثنين عند افتتاح السوق من جديد ؟

zaki
09-28-2012, 18:02

تقدر تجمع شوية نقاط

yasser habola
09-28-2012, 23:04
شكرا اخي الكريم علي مواعيد الاسواق
انا افضل الفترة الاوروبية من الساعة التاسعة صبحا حتي الساعة الخامسة مساءا لان الفترة دي بتكون نسبة السيولة
بها مرتفعة ولو الصفقة اخذت المسار الصحيح لكانت عدد النقاط الرابحة كثيرة

rigiray
10-10-2012, 20:51
السلام عليكم اخي الكريم
معرفة جيدة بأوقات إفتتاح أسواق تفيد متاجر كتيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة .

keko
10-15-2012, 02:27
فعلا انت عندك حق انم تقوم بعرض مثل هذه المواعيد لان بالفعل اغلب المتداوليين يحتاجون الى مثل هذه المواضيع التى
تتحدث عن التوقيقات الخاصه بالسوق جزاك الله كل خير وفعلا انا لدى فيديوهات توضح هذه المواعيد بحيث تكون سهل على المتداول الرجوع اليها

azifek
11-25-2012, 23:33
مشكور أخي الكريم على توضيحك لأوقات عمل سوق العملات
ولهذه الأوقات أهمية كبيرة في حسابات المتداولين نظرا لأن كل سوق له خصائص معينة تختلف عن الآخر

أمير الحياة
11-29-2012, 15:23
تستطيع أن ترى فتح أكثر من بورصة مفتوحة في وقت واحد ، وخلال تلك الفترة الزمنية التي تلاقت فيها البورصات نقول أنها أكثر الأوقات زحمة وشدة في حركة السوق والأكثر خطرا أو ربحا ، فقد تحقق ربح عالي أو خسائر عالية أيضا ، وعادة جلسة لندن هي أكثر الجلسات التي تشهد حركة قوية في السوق

---------- Post added at 02:23 PM ---------- Previous post was at 02:10 PM ----------

21) هناك ايام حزينه واخرى سعيدة فلا تفرح بالايام السعيدة ولا تبكى على الايام الحزينة وتذكر لأحد يخسر دائما او يربح دائما

radoinehajhouji
11-29-2012, 21:58
معلومات مفيدة اخي و خاصة للمقبلين على الفوركس لانه عالم يصتحق الصبر
و شكرا جزيلا

bonus.man
01-19-2013, 13:04
شكرا لك ياباشا على التوضيح وبجد ربنا معاك ويوفقك كتير اوى اوى وبجد ربنا معانا

كريم سليمان
01-21-2013, 07:30
نعم سوق التداول بالعملات أو تجارة العملات الأجنبية هو أكبر سوق مالي في العالم، حيث
يتم تداول أكثر من 3 ترليون دولار يومياً. و يقوم هذا السوق على أساس التداول في العملات العالمية.

b2000
01-27-2013, 13:54
موضوع رائع اخى لاوقات العمل فى سوق الفوركس
شكرا لك اخى على الموضوع المميز
وفى انتظار المزيد

civil
01-27-2013, 14:17
التوضيح والشرح جيد جدا مشكور اخي الكريم علي التوضيح والف شكر بجد معلومات غايه في الاهميه

ahmedmahmoud
01-27-2013, 14:26
مفتوح 24 ساعه

derar
01-27-2013, 14:48
مساء الخير
الله يسلم ايديك ومشكور
على ما طرحت من موضوع
لما له من اهمية كبيرة

محمود شبايك
01-27-2013, 16:26
سوق الفوركس يعمل يوم الحد الساعة 12 باليل
وينتهى يوم الجمعة الساعة 12 باليلل بتوقيت مصر

taoufik bajjou
01-27-2013, 16:29
السلام عليكم أخي الكريم أظن الأمر واضح للجميع لازم الحدر في أوقات الأخبار و المهم لدي هو وضع الستوب لوز لتفادي الخسائر الغير متوقعة

zinamalqa
01-27-2013, 17:22

طبعاا عند افتتاح البورصتين معا يتحرك الازواج بقوة وطبععا

العملات الامريكية والاوروبية

peep8
01-27-2013, 17:31
من الساعه 5 صباحاً الى الساعه 9

Zamalkawy4ever
03-31-2013, 09:52
بارك الله فيك يا اخي الفاضل واستاذي العزيز على مجهودك وعلى موضوعك هذا
وربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله

koko75
03-31-2013, 10:12
معلومات مهمه وشكرا لوضع الاوقات بالتوقيت المصرى لافتتاح السوق فهذا ساعدنى كثيرا على فهم ماكان يتسبب فى خسارتى

shan
03-31-2013, 10:14
وغير متوقع فيها السوق دخلت فيها كذا مره وبخرج بخساره ولكن الفتره الصباحيه هادئه جدا وممكن تعمل بروفيت

ميوية حسن
03-31-2013, 21:41
فعلا الفترة الاسيوية مملة جدا
وتجعلل المتاجر يتهور ويتخذ قرارات خاطئة
تقبل مرورى

maxerdark
03-31-2013, 21:58
والله يا اخى الكريم بجد انا عن نفسى مش عارف اقولك ايه يا باشا وبجد اهم حاجه ساعات عمل الفوركس وننتظر مزيدك يا اخى الكريم وربنا يوفقنا

ناديه
03-31-2013, 22:03
الف شكر
معلومات هامه عن التوقيت

بس كنت عايزه اعرف ايه هى اول بورصه بتفتح فى الاسبوع
سيدنى ولا طوكيو 11 مساء بتوقيت القاهره

ramyw
03-31-2013, 22:50
افضل فتره احب العمل فيها

الفتره الاسيوية
بالليل من الساعه 11
السوق بيكون هادئ الحركه

بتشتغل ع عمله اية يا بشمهندس ؟
وياتري بتبقى بورصة اية اللى شغالة ف الوقت دة ؟
لانى اللى فهمته من الموضع ان من 11 ل 12 مفيش بورصات شغاله !!

bondaa
04-03-2013, 13:17
بصراحة موضوع جميل بس اراء المحترفين زود من قيمة الموضوع لانة زاد من الافادة ومعرفة اشياء حقيقى اول مرا اعرفها ومواقيت الافتتاح فى البلاد الاخرى زاد الافادة جدا بجد شكرا على موضوعك الاكثر من ممتاز

hebkar
04-03-2013, 13:58
بجد توقيتات رائعه واستفدنا منها
جزاك الله كل خير اخى العزيز
ننتظر مواضيعك الجيده دائما

ziani1988
04-03-2013, 14:07
موضوع مهم بالنسية للمبتدئين
تشكر اخي الكريم اظن ان يومي السبت والاحد هو يوم راحة

abdo_azf
04-03-2013, 14:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا عبدالرحمن انا جديد معاكو هنا في الفوركس ولم يسبق لي عمليه التداول من قبل واشكر اخونا العزيز من نشر تلك المعلومات اللتي في غايه الاهميه
وارجو منه الزياده في عرض الخبرات
ولكم مني جزيل الشكر

ayman.shosha
04-03-2013, 15:18
انا افضل الفترة الاوروبيه
فبها كم محترم من النقاط يتحقق
على الزوج اليورو دولار

omaima
04-03-2013, 15:39
والله كويس انك حاطط اوقات التداول عشان معظم المبتدءين مبيبقوش عارفين مواعيد التداول
مع اطيب تمنياتي بالتوفيق لاعضاء المنتدى

maged mohamed
04-03-2013, 17:34
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا على ان اعلمنتا بمواعيد المتاجرة
لانة ولابد ان تعلم مواعيد الاسواق التى تتعامل معها

assemhassan
04-03-2013, 17:36
فعلا افضل حاجه فى سوق الفوركس انه شغال ال24 ساعه يعنى ممكن الواحد يتاجر فى اى وقت مهما كانت طبيعه عمله

zeze mohamed
04-03-2013, 21:57
شكرا على عرض موضوع اوقات سوق العملات وسوق البورصة لما له من اهمية فى سوق الفوركس وشكرا على توضيح اوقات الخطورة بتوقيت القاهرة معلومات افادتنى كثيرا

mostafa ahmed mostafa
04-03-2013, 22:01
اوقات عمل السوق من الافتتاح يوم الاحد مساءا الساعه الحاديه عشرا بتوقيت مصر واللا غلاق يوم الجمعه الساعه العاشره مساءا بتوقيت مصر وساعات يغلق الساعه الحاديه عشرا

7amo
04-03-2013, 23:22
بصراحة موضوع جميل بس اراء المحترفين زود من قيمة الموضوع لانة زاد من الافادة ومعرفة اشياء حقيقى اول مرا
اعرفها ومواقيت الافتتاح فى البلاد الاخرى زاد الافادة جدا بجد شكرا

Omaryat1
04-04-2013, 00:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي فسوق الفوركس مثله مثل أي الأسواق لا يبقو مفتوح دائما لأنه له أوقات يغلق فيها كأيام العطل

ess_ess
04-04-2013, 12:54
جزاك الله خيرا اخى الفاضل على توضيح اوقات العمل فى سوق العملات واعتقد انه هيفيد موضوعك ناس كتير عاوزة تعرف اوقات العمل

kiskav
04-04-2013, 13:34
الف شكر اخى العزيز على هذه المعلومات وانا اعتقد ان افضل وقت للمتاجرة هو الساعة 9 صباحا gmt

BiBo
04-10-2013, 20:45
ربنا يجازيك الف خير يا صديقي العزيز على هي التوضيح
شكرالك تحياتي

latraaa
04-10-2013, 21:21
مشكور اخي الكريم على الموضوع، و لكنه للأسف مكرر كثيرا، على أية حال مشكور على المجهود المبدول، بالتوفيق إن شاء الله

darkman
07-12-2013, 00:19
السلام عليكم

zikoalonso
07-12-2013, 00:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
ويتمثل السبب الأخير في رسوم التمويل. إذا كنت تستخدم MetaTrader 4، فهذا يعني أنك تقوم بالتداول باستخدام نظام معتمد على المراكز. تكون جميع المراكز المفتوحة في الساعة 15 بالتوقيت الشرقي عرضة لتحمل رسوم تمويل. لا يقوم بتوضيح رسوم التمويل، ولكن يمكنك عرض المبالغ الدائنة أو المدينة الخاصة بحساب...

ghalyghaly
07-12-2013, 08:11
سوق العملات سوق مفتوح دائما
علي مدار ال 24 ساعة في اليوم طوال اليوم
فهو مفتوح طوال الاسبوةع ما ععدا فقط يومين فقط لا غير يغلق بيهما

smsmmado
07-12-2013, 13:10
مشكوررررررررررررر سؤال حلو اوووووووووي وجيدجدا وجي في وقته تمام الف شكر علي سؤال والاجابه

rsfbg2010
07-12-2013, 13:15
السلام عليكم جميعا
شكرا ياخى على مواعيد البورصات وارى ان افضل فترتين ممكن لاى فرد ان
يتداول فيهم هما الفتره الاوروبيه والاميريكيه نظرا للسيوله التى توجد فى السوق
مما يجعل حركه السعر سريعه

ali mohammed
07-12-2013, 19:52
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع
ومن المهم ايضاح ان افضل اوقات للمتاجرة هي فترة افتتاح بورصتي لندن وامريكا
لان السوق يكون سريع الحركة بشكل كبير كما انه يتميز بقلة التذبذب الي حد ما لكن السوق السريع يحتاج الي خبرة فكن علي حذر
بالتةفيق

mebenabdellah
07-12-2013, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله
اخي العزيز هذا الموضوع غاية في الاهمية أشكرك موضوع غالبا يكون الافتتاح والحركه غير متوقعه في الساعه الالى من بدايه افتتاح بورصه لندن.

A.H.M.E.D
07-12-2013, 21:02
يجب معرفه اوقات العمل في السوق حتي لانترك صفقات معلقه في ايام الاجازه
وايضا لمتابعه عملك في السوق بترتيت ولا تضيع الكثير من الوقت في السوق

سماح محمد
07-12-2013, 22:47
السلام عليكم
وبالطبع كل عمله نريد شرائها او بيعها فى الوقت المناسب وافضل وقت لشراء او بيع اليورو فى وقت افتتاح السوق الاوربيه وشراء وبيع الدولار فى وقت افتتاح السوق الامريكيه وشراء وبيع الين اليابانى ف وقت افتتاح السوق الاسيويها ايضا يجب مراعاه الظروف والاخبار الاقتصاديه والسياسيه التى تؤثر على حركه الاقتصاد فى كل بلد وما حولها من الدول والله الموفق

khaled saad
07-12-2013, 22:51
سوق الفوركس يعمل 24 ساعة يوميا ما عدا السبت والاحد ووقت افتتاح اسواق الفوركس احيانا تتحرك العملات بسرعة صعودا او هبوطا وقد يعتبر البعض انها فرصة للدخول السوق الفوركس

سماح محمد
07-13-2013, 00:07
معلومات مهمه جدا حيث ان يجب مراعاه وقت افتتاح الاسواق وعدم المتاجره فى الاسواق المغلقه حيث انها تتسب ف خساره الصفقه او تجعلك متجمد امام صفقاتك ومعطلا على امل انتظار التجار يفتتحون البورصه واعتقد ان الفتره الاوربيه هى اكتر قوه فى صعود وهبوط اسعار العملات ويجب على اى متاجر فى الفوركس مراعاه التوقيت جدا والله الموفق

doaa sary
07-26-2013, 02:58
انا بحب اتداول ليلا وطبعا مهم يكون وقت السوق
فيه نشط وشغاال ومفتوح
شكرا ليك ع الاوقات المهمه

mona ali
07-26-2013, 03:29
دائما بلاحظ على حركه العملات هبوط قوي عند الساعة 2 - 3 مساءا و بعدين بيحدث بعدها ارتفاع قوي و في اغلب الأحيان بفتح صفقاتي في العصر

وبالتوفيق للاعضاء الكرام

محمد السيد محمد
07-26-2013, 21:15
لكي يكتمل هذا الموضوع لا بد أن تضيف عليه .. أن للسوق أوقات أجازة هو يمي السبت والأحد
وحتى في أيام العمل الخمس الباقية فان يومي الاثنين والخميس يكون العمل فيهما بطيئا وحتى في الأيام الثلاث الباقية
توجد أوقات خمول تبدأ من الساعة 6 م وحتى اليوم التالي الساعة 10 ص بتوقيت مصر
لكن لو اتغلت في هذه الأوقات يمكنك أن تعوض

joker7diaa
07-26-2013, 22:05
انا بحب اتداول ليلا وطبعا مهم يكون وقت السوق
فيه نشط وشغاال ومفتوح
شكرا ليك ع الاوقات المهمه

البورصة لا توقف يعني تغلق بروضصة وتفتح اخرى
المهم تعمل على العملة الى بورصتها شغالة

يزيد
07-26-2013, 22:32
السلام عليكم
شكرا لك يا اخي على هذا الجزاك الله خيرا و جعله ان شاء الله في ميزان حسناتك

mahamd99
07-27-2013, 00:12
لا اعتقد انه هذه الاوقات
شيء مهم جدا للمتاجرة الذي
لديه خبرة بالفوركس لا ينظر
الى الوقت!

l'optimiste
07-27-2013, 01:13
اخي الفاضل موضوعك مهم و قيم جدا
و المعلومات عن الوقت مفيدة

WASEM DALLOUL
07-27-2013, 01:16
السلام عليكم
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع المهم الذي يشمل توقيتات فتح الأسواق واغلاقها

ezz22
07-27-2013, 02:31
اشكرك جدا على ادراج كل التفاصيل دى للاوقات
وللمبتدئين الاوقات دى هتفيدكوا فى انكوا تعرفوا الوقت المناسب للتداول على عمله معينه من خلال فتح واغلاق البورصه الخاصه بالعمله

doola2020
09-27-2013, 19:49
فعلا هل الأوقات دجي هامة فعلا أم أنها مذكرة بهذه الكثرة هباء مثلا أنا لا أعرف ما وراء هذه القصة

aaa
10-08-2013, 03:07
اشكرك جدا على هذا الموضوع المفيد والمميز والوافر بالمعلومات القيمة واتمنى ان تقوم
دائما بوضع المزيد من المواضيع المفيدة والقيمة لكى تعم الفائدة على الجميع

ahmadinho10
10-08-2013, 03:19

مشكور اخي انا احب الصهر و اضن انه الوقت المناسب بالنسبة لي لالصفقات و خاصة يكون الجو هادء و السكون

forex4
10-08-2013, 23:10
مشكور اخى الكريم على هذه المشاركة الهامة
لانه من المهم ان يعرف كل متداول فى سوق الفوركس
مواعيد افتتاح البورصات وايضا مواعيد اغلاقها

ahmedhawash
10-08-2013, 23:14
طبعا زى ما الكل عارف ان السوق بيكون مفتوح 24 ساعه فى خمس ايام فى الاسبوع واليومين الاجازه هما السبت والاحد ولكنهناك اوقات مهمه

فى السوق وهى اوقات افتتاح واغلاق البورصات وايضا اوقات الاخبار الاقتصاديه

hasback
10-08-2013, 23:41
شكرا اخي الكريم مودي على الموضوع والمعلومات القيمة التي قدمتها لنا وان شاء الله الاخوة المتداولين الجدد يستفيدون من هذه المعلومة واظن ان توقيت مصر يزيد عن توقيت غرينتش بساعتين على ما اظن ومن ليس في مصر يحسبها حسب توقيت بلاده

gamal20
10-09-2013, 08:49
موضوع قيم اخى الكريم عن اوقات العمل بسوق العملات وهو مهم جدا للمبتدئين عشان يقدروا يعرفوا كل بورصه
بتفتح امتى وازاى

yacrao
10-09-2013, 09:09
كثر الحديث كثيرا في المنتدى على هذا الموضوع بالذات لكن اهميته
تتطلب ذلك فشكرا لك اخي الكريم على الموضوع المميز وعلى التذكير

gmhd
10-09-2013, 09:23
مشكور اخي انا بحث كتير عن اوقات عمل البورصات ولم اجدها
شكرا لك وبارك الله فيك

egy26
10-23-2013, 04:44
مشكور يا اخى الكريم على موضوعك القيم والاكثر من رائع والمفيد ونحن فعلا فى حاجة لمثل هذه
المواضيع المفيدة والقيمة لكى يتداول المبتداء منا بكل سهولة ويسر

رشا الهوارى
10-23-2013, 07:04
انا اجد انا الفترات الليلية من اهم الفترات التى يكون بها السوق هادئ التحركات وكما ذكر ان اهم فترة هى الاسيوية من الساعة ١١ م واجد ان العمل بالاسكالبينج متناسق مع هذة الفترة

waelmma
10-23-2013, 07:49
:dance::ok::o:dance: شكرا للاخ الكريم على هذا التوضيح وبارك الله فيك
وفعلا مكنتش اعرف مواعيد فتح واغلاق السوق فشكرا لك جدا :ok::tie:

Eng_Amr
10-23-2013, 08:52
السلام عليكم
الف شكر اخى العزيز على هذه المعلومات الرائعه و بالفعل التحارة الكترونيا افضل بطثير من التجارة الحقيقة
مشكور و تقبل مرورى

mohamedmajdoubi
10-23-2013, 12:53
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

منى الجندى
10-28-2013, 17:04
هذا ميزة الفوركس لان تناسب اغلب ظروف المتاجرين
لان الكثير يكون مشغول بعمله صباحا ويقضى بعض الوقت مساء فى الفوركس
وايضا هناك من هم لا يخرجون للعمل فيستطيعون المتاجرة طوال 24 ساعه

w3ad
10-28-2013, 23:19
سوق الفوركس يعمل على مدار 5 ايام فى الاسبوع
ويوجد دورات متعدده مثل الدوره الاوربيه صباحا والدوره الاسيويه ليلا

falcon26
10-29-2013, 02:47
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

zamalkkawy
10-30-2013, 11:17
شكر اخى العزيز على هذه المعلومات وانا اعتقد ان افضل وقت للمتاجرة هو الساعة 10 صباحا بتوقيت القاهرة والساعة 3 مساء بتوقيت القاهرة لان فى هذا التوقيت يكون افتتاح بورصة لندن ودخول البوصة الامريكية وهذا الوقت تكون فيه السيولة عالية فى السوق

harimeche
11-03-2013, 20:22
السلام عليكم ورحمة الله

بارك الله فيك أخي على الموضوعـــــ

لكن أنا شخصيــــا دائمـــا أتاجر في الفترة الأوروبية والفترة الأمريكية

azizhaddad2013
11-24-2013, 00:21
الفوركس يعمل كامل أيام الأسبوع ما عدى السبت و الأحد فهي عطلة أسبوعبة
و بالتالي فمن الممكن أن يستغلها التاجر في تعلم المزيد حول الفوركس و كسب خبرات أخرى

mahmoud_26
11-30-2013, 04:04
السلام عليكم احب اشكرك يا اخى على هذا الموضوع وانا فى غاية السعادة بالتفاعل الواضح من قبل
الاعضاء فى هذا المنتدى واتمنى ان يستفيد الجميع من هذه المواضيع المفيدة

mohamaher
12-20-2013, 04:58
مشكور على موضوعك المتميز والمتداول للاستفاده منه جميعا
واشكرك ايضا على شرحك وتوضيح اوقات عمل سوق العملات
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا

galal saber
12-20-2013, 05:03
بسم الله الارحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله تمام مضبوط وياريت يكون 7 ايام

simo107
12-20-2013, 05:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا فى المنتدى

بارك الله فيك أخى الكريم

ننتظر منك الكثير من خلال إبداعاتك المميزة

تقبل مروري

east26
12-27-2013, 20:00
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

زهرة 124
12-27-2013, 20:09
شكرا جزيلا علي طرحك لهذا الموضوع والذي يشمل علي اوقات العمل بالسوق بتوقيت مصرنا الغالية
كمان انا سمعت عن برنامج بيتم تنزيله علي الكمبيوتر بيعرفك افتتاح كل جلسة بتوقيت بلدك في الحال
منتظرين القادم من موضوعاتك

mohammed.abumwais
12-27-2013, 20:35
شكرا على توضيح الاوقات
من المهم معرفت الوقت المناسب للمتاجرة
يوجد شعار مرة سمعته وهو
دايما عندك وقت

معنى الشعار رائع في مجال المتاجرة في الفوركس
دايما في وقت للمتاجرة في السوق

يرجى تقبل مروري

aliahamed8686
12-30-2013, 03:14
الفوركس سوق مفتوح خمسة ايام فى الاسبوع طوال الاربع وعشري ساعة
والفركس له مواعد يفتح فيه وموعد يغلق فيه ويفتح مساء الاحد الساعة 10 مساء بتوقيت جرنيتش ويغلق الساعة 9 مساء بتوقيت جرنتيش يوم الجمعة

rami007
12-30-2013, 11:31
السلام عليكم
نعم ا اخي هده هي الاوقات
انا اشكرك كثيرا على هدده المعلومة
اتمنى المزيد منك يا اخي
سلام تحياتي

super trader
12-30-2013, 14:29
عفوا يا اخوانى هل منكم من يخبرنى عن فترات توقف
الفوركس اقصد عن ايام عطل انستافوركس هذا الاسبوع مع حلول اعيادهم السنوية بعيد الميلاد.

nabile26
12-30-2013, 15:00
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يااخي الكريم على الموضوع ده و اتمنى لك التوفيق و السلام عليكم و جزاك الله خيرا و السلام عليكم.

Moro_Mezo
12-30-2013, 17:50
سوق العملات الأجنبية مفتوح على مدار 24 ساعة يومياً في أي مكان في العالم فهو مركز مالي مفتوح للعملِ
وتَتبادلُ البنوك والمؤسساتَ الأخرى فيه العملات كل ساعة نهاراً وليلاً ماعدا أوقات بسيطة فقط عموماً في عطلة نهاية الأسبوع

sheref zakarea
12-30-2013, 17:56
ما هى ايام عمل سوق الذهب او سوق المعادن وكده وهل تعمل خمس ايام فى الاسبوع زى اليورو وباقى العملات العادية ولا انتو شايفين ايه

heroo252
12-30-2013, 18:22
سوق الفوركس شغال لمدة 24 ساعة فى اليوم يعنىمش بيفصل
لكن شغال خمسة اياماسبوعيا وفمفيش عطلات تانى
غير عطللة الكرزمس

army
01-17-2014, 18:00
تسلم يا اخى الكريم على هذا الموضوع الممتاز والمفيد فى نفس الوقت وموضوعك يحتوى على معلومات
ذات قيمة عالية انا استفدت كثيرا منها واتمنى ان يستفيد منها باقى الاعضاء

monimox
01-17-2014, 18:17
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد...

maha elsayed
01-17-2014, 18:20
السـلام عليكم ورحـمة الله وبركــاته هو انا اعرف ان يبورصه لندن
بتعمل الساعه 9 صباحا توقيت مصر انما الباقى لا

nanahi
01-17-2014, 18:23
السلام عليكم

السوق الفوركس ليس لها ايام عطل فهي تعمل 24/24 ل7 ايام

المهم ان السوق تتاثر باوقات معينة من الاسبوع على حسب البلدان

وعطلهم والسوق الاموال تتاثر الاحد و السبت لدا يجب ان تختار لبوقت المناسب للتداول

:swim:

المسافر
01-29-2014, 04:55
اشكرك اخى الكريم على المعلومات بجد انا عرفت حاجات جديدة من الموضوع دة
المهم فى كل الاحوال اننا نعرف نحلل كويس جدا ودا المطلوب فى الفوركس
تقبل مرورى اخى الكريم

محمد مؤمن
01-29-2014, 05:25
فعلا اخي الكريم من المهم جدا معرفة اوقات العمل في البورصات العالمية لان عند فتح العملات العالمية
بيكون في سيولة في حركة السوق وانا بفضل دايما اتداول عند فتح البورصات العالمية مثل بورصة نيويورك لكن في ناس بتفضل طريقة الاسكالبينج بعد فتح البورصات الاسيوية

fatma abdelhay
01-29-2014, 05:31
اشكرك اخى على هذه المعلومات
وبالفعل فى الكثير من الاعضاء الجدد لايعرفون اوقات العمل
بارك الله لك
وجعله الله فى ميزان حسناتك
وتقبل مرورى اخى الكريم

Ali Mahmoud
01-29-2014, 06:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

انا لا افضل الاستراتيجيات المعتمدة على اوقات معينة من السوق
لذلك انا افضل التحليل الفني دائما
تحياتي

forexman55555
03-05-2014, 12:23
بورصة برلين و بورصة نيويورك بالنسبة لى امور مهمة جدا لانى احب
دائما ان اتاجر على زوج اليورو / دولار و هذه البورصات تؤثر عليه ايجابا

forex_lionz
03-05-2014, 16:57
انا كنت امخطط بأن الدولار اندكس سوف يضرب 7950
وبهذا انا كنت بايع اليورو ومستعد لشراء اليورو من قاعه الفعلي
لو اشاهد على الشارت وضعت هدف 7954 للاندكس وضرب الهدف بنقطتين اختلاف
والحمد الله على مااعطانا
ان شاءالله فهمت عليه

salimned
03-05-2014, 17:46
السلام عليكم
بالفعل اخي سوق العملات يعمل على مدار الاسبوع
في 24 ساعة لدلك هو يتيح لنا فرصة العمل في
اي وقت نشاء لدلك علينا استثمار هده الفرص لصالحنا
موفق اخي.

ashrafko
03-05-2014, 18:40
من المهم جدا معرفة اوقات العمل في البورصات العالمية لان عند فتح العملات العالمية
بيكون في سيولة في حركة السوق وانا بفضل دايما اتداول عند فتح البورصات العالمية مثل بورصة نيويورك لكن في ناس بتفضل طريقة الاسكالبينج بعد فتح البورصات الاسيوية

AMLAK
03-05-2014, 18:41
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه من المهم جدا معرفة اوقات العمل في البورصات العالمية
لان عند فتح العملات العالمية بيكون في سيولة في حركة السوق وانا بفضل دايما اتداول عند فتح البورصات العالمية مثل بورصة نيويورك لكن في ناس بتفضل
طريقة الاسكالبينج بعد فتح البورصات الاسيوية تحياتي للجميع

alaeddine
03-06-2014, 00:37
جميل أخي فمعرفة جيدة بأوقات إفتتاح أسواق تفيد
متاجر كتيرا لأنه ليس أي وقت يصلح للمتاجرة.
وشكرا للمعلومات قيمة أما عن نفسي فأفضل فترة
أسيوية لأن سعر لا يذهب بعيدا.

Hassan Owen
03-07-2014, 22:09
السلام عليك يا اخي العزيز شكرا لك عل توضيح اوقات عمل سوق الفوركس خلال ايام الاسبوع بتوقيت القاهرة لسهولة وصول الي الوقت الخاص بالمدينة دون تعب