PDA

View Full Version : الفيزياء و الفلك

Muhammed Mustapha
05-11-2018, 05:37
بما انى عربى فكنت عايز اسأل عن الجامعات التى بتدرس الفلك و الفضاء فى الوطن العربي غير مدينة زويل للعلوم و التكنولوجيا لان تم تجميد القسم بها ؟

alaa50
05-11-2018, 17:31
فى البلاد العربيه عموما كلمة فلك مرتبطه بس بالابراج والخرافات محدش بيشوفها كعلم
افتكر لو كان فى اى جامعات او جهات لتعليم الفلك كعلم كان اتغير المفهوم دا
بس فى حاجه اسمها الجمعيه المصريه لعلوم الفلك واختصارها ESA
ممكن تعمل بحث عنها وتشوف بيقدموا ايه

Asya adam
05-14-2018, 17:27
بما انى عربى فكنت عايز اسأل عن الجامعات التى بتدرس الفلك و الفضاء فى الوطن العربي غير مدينة زويل للعلوم و التكنولوجيا لان تم تجميد القسم بها ؟

للاسف عندنا فالوطن العربي مفيش جامعات متخصصه فمجال الفيزياء والفلك ممكن في جامعات عندها اقسام فكليات العلوم زي جامعه الملك عبد العزيز فيها قسم العلوم الفلكيه وجامعه الشارقه فالامارات بس مفيش جامعات كامله ع نمط جامعه زويل
لكن للاسف فالغرب الموضوع مختلف جداا يعني مثلا فالمملكه المتحده في اكتر من ٤٠ مؤسسه تعليمه بتهتم بعلوم الفيزياء والفلك والولايات المتحده فيها حوالي ٢٢٧ مؤسسه
للاسف اللي عايز يتقدم فمجالات ذي دي ملوش مكان فوطنا العربي

zam_bozo
05-14-2018, 21:45
بسم الله الرحمن الرحيم .. بالنسبة لسؤالك الجامعات التى بتدرس الفلك و الفضاء فى الوطن العربي
غير مدينة زويل للعلوم و التكنولوجيا فهذا لا أعلمه وأرجو أن يوجد من الزملاء من يمكنه الاجابة على سؤالك ..

HUNTER1
09-25-2019, 12:31
بص ياخي في البداية انا بتمني من رينا ان يوصلك لمرداك
بس فعلا في الوطن العربي كلمة فلك تفهم بمفهوم خاطي جدا بل ممكن تلاقي حد يسخر منك بسبب كلام لا يعمل نختواها

مدينة زويل هيا الاولة والوحيدة غير كدة ممكن تقدم في اي جامعة في الدول الاجنبية وهناك هتلاقي مجالك وتلاقي زملاء
لان الغرب بيهتم بالعم اكتر منانا ودي حقيقة مواسفة