PDA

View Full Version : بعض النصائح عند شراء محمول جديد

hamdymohmed2
05-12-2018, 16:20
هذه هي طرق ونصائح عندما تذهب لكي تشتري هاتف جديد
1- قم بالبحث عن المعلومات عن المحمول واسعاره من الانترنت حتي لا يخدعك البائع
2- يجب ان تذهب لاماكن معتمده ومضمونه في بيع الاجهزة
3- يجب ان تتاكد من وجود ضمان مع فاتورة الهاتف
4- اختار امكانيات اعلي لكي يشتغل معك الاداء جيد
5- اختار الشركات المشهورة والمعروفة ولا تقع مع الشركات المغمورة
وبكدا نكون عرفنا ازاي نشتري هاتف جديد يناسب ما نريده
30177

L3alim
05-17-2018, 02:06
بالنسبة لي أفضل نوع سامسونج حيث ان هواتفها هي من بين الأقوى على مستوى الاداء كذلك السعر الخاص بها هو سعر مناسب

Ayman Abdellatif
05-17-2018, 17:39
نصائح قيمة اخى الكريم و اود ان اضيف لك عليك ان تعرف الغرض من استخدام الحاسوب هل تستخدمة بكثرة فى التصفح و الانترنت
ام فى برامج الرسومات و التصميمات التى تحتاج معها كارت رسومية ذات مواصفات خاصة حتى تمكنك من الاستمرار فى عملك
هل تريد ان تستخدمة فى الالعاب فانت ايضا تريد كات رسومية عالية الجودة و ذات كفائة مرتفعة و ايضا تحتاج الى معالج قوى
و حجم من الرامات يفر لك استخدام قدرات الجهاز بالقدر المطلوب هذه الامور يجب ان تضعها فى حساباتك وقت قرار الشراء
ف الضمان و الفاتورة و الماركة هذه امور مفروغ منها عن نفسى افضل بالترتيب شركة توشيبا و يليها شركة ديل ثم شركة اتش بى

zam_bozo
05-17-2018, 18:51
بسم الله الرحمن الرحيم .. إنا اذكر جيدا إنني قرأت هذا الموضوع من قبل ورددت عليه .. لذا إن كنت مهتما فعلا بمعرفة ردي عليه
يمكنك إجراء بحث عن عنوان ذات الموضوع في المنتدى وستجده ان شاء الله تعالى .. مع التوفيق ..

zeze2017
05-18-2018, 17:44
بالنسبة للهواتف المحموله عموما انا مش فاهمه اوى فيها بس اكتر حاجه ببقى عايزاها فى الموبيل ان الذاكرة تمون كبيرة والكاميرا تكون كويسه وواضحة فى انواع كتير كويسه بس برضه لازم اختيار الجوده العالية للمحمول تكون هى المميزة لان فى انواع مشهورة جدا بس الامكانيات محدوده علشان كده لازم اختيار الجوده وليس اختيار النوع المحمول يعنى الماركة مشهوره بس الجوده مش كويسه يعنى مفيش استفاده منه علشان كده لازم اختيار الجوده والامكانيات العاليه قبل اكتيار الماركة علشان هى مشهورة

alaa50
05-19-2018, 15:17
فعلا الخطوه بتكون صعبه عشان تختار من بين كل الانواع الموجوده اللى يكون مناسب ليك
ومحتاج بحث الاول وانت على النت وسؤال اصدقائك عن النوع اللى استقريت عليه
لان اكيد الوصف بيكون غير الاستخدام كل واحد مع الاستخدام الحقيقى بيكتشف العيوب

hady sayed
05-24-2018, 04:45
بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي على هذة المعلومات المفيدة لكي يتمكن كل واحد شرائ جهاذ لة
صحيح لابد من أن نتأكد من سعر التلفون حتا نعلم السعر الحقيقة لة علشان ميدحكش علينا ولازم يكون المكان الي جيبن منة التلفون مكان معتمد ولة سمعة الفضل أن يكون التوكيل لابد أن يكون في شهادة ضمان شي مهم والأهم أن لما بتروح تشتري تلفون بتجربة بعد ما شترية علشان كدةلازم تشوف التلفون في فيديوهات على لي تيوب ببتوضح ل لشي ي تلفون ن يذات عيوب تقدر من الطريقة ذي انك تفهم لتلفون وتشوف هل هوة هيناسبك ولي لا