PDA

View Full Version : نصايح لكل مبتدا

one12
06-01-2018, 15:31
انا مبتدئ ..بقالى سنة و5 شهور فقط اللى هنشره ده يعتبر درس انا بتعلم منه وكمان عشان كل مبتدئئ يعتبر منه
دى صفقة انا التزمت فيها بمبدئين واهملت مبدا واحد وبسبب الاهمال ده انا عالق فى الصفقة من ساعتها لا قادر ادخل صفقة تانى ولا عايز اخرج منه لحين اكتمال الدرس ختى لو بخسارة عشان اعلم نفسى الادب ..رغم انى حققت ارباح قبلها بس ممكن اخسر كل اللى حققته بسبب الاهمال
المبدئين اللى التزمت بيهم هما :
وضع استوب لوز فوق المقاومة
الدخول بعد اعادة الاختبار
الصبر على الصفقة وعدم اغلاقها بسرعة يدويا
المبدا اللى اهملته
انى لم التزم بنسبة المخاطرة المريحة والمقبولة لراس المال
---------------------
النتيجة :
الصفقة اكتر من مرة تقرب من ضرب الاستوب ...
التعلق فى صفقة بسبب الحالة النفسية لانى خايف ادخل غيرها اخسر اكتر
------------------
الدرس المستفاد :
دى صفقة انا التزمت فيها بمبدئين واهملت مبدا واحد وبسبب الاهمال ده انا عالق فى الصفقة من ساعتها لا قادر ادخل صفقة تانى ولا عايز اخرج منه لحين اكتمال الدرس ختى لو بخسارة عشان اعلم نفسى الادب .https://up4gulf.net/d/Mpzae_FB_IMG_1527856216394.jpg (https://up4gulf.net/Mpzae)

sob81
06-02-2018, 15:42
نصائح لكل مبتداء فى مجال الفوركس مهم للمتاجر فى بداية العمل فى الفوركس ان يكون عنده المنعرفة الاكيدة فى الفوركس واختيار الوقت المناسب للعمل على الحساب
الحقيقي بعد التدريب على التجريبي

yacrao
06-02-2018, 16:18
شكرا اخي الكريم اصبحت المواضيع بهذه الطريقة قليلة جدا في الموقع لهذا موضوع جيد جدا واشكرك اخي الكريم على المجهود

tazi larbi
06-02-2018, 16:29
السلام عليكم موضوع جيد ولو انه يمكنك الاستغناء نهائيا عن الستوب لوز والاعتماد فقط على التيك بروفيت امر اخد الربح ودلك باعتماد طريقة عمل صارمة في فتح الصفقات تكون صققة وحيدة وعقد صغير جدا هنا الربح مضمون مهما طالت االمدة ولو قليل يكون ربح والخسارة معدومة تقبل راي المتواضع اتمنى لكم النجاح والله الموفق

morado
06-02-2018, 16:53
شكرا لك اخي الفاضل من الجميل ان نجد مواضيع متعوب عليها كما ه>ا الموضووع كذلك المضمون قيم جدا ويمكن ان يستفيد الجميع

abdelhadi12
06-02-2018, 17:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرًا على الموضوع

aym
06-02-2018, 17:51
نصايح لكل مبتداء فى التداول فى الفوركس يجب اولا التعلم واختيار الطريقة ا الاستراتيجية القوية التى يمكن العمل عليها والدخول فى الصفقات بة

JISI90
06-10-2018, 21:19
السلام عليكم
نصائح جيدة جدا لكل مبتداء فى مجال الفوركس اظن ان البدء بالحساب الحقيقي بعد التدريب على التجريبي هو من افضل الوسائل للنجاح هنا
موفق اخي

salijiji0
07-07-2018, 18:24
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم من الجميل ان نجد مواضيع متنوعة و تعول عليها كما في هذا الموضوع الجميل و المفيد للغاية
شكرا لك اخي