PDA

View Full Version : (( ما هي العملة المفضلة لديك ؟ و هل تاجرت في الذهب او النفط و كان مجدي؟ (( انقل خبرتك

Pages : [1] 2 3 4

كريم
05-21-2012, 00:27
بسم الله الرحمن الرحيم

ما هي العملة المفضلة لديك ؟

هل تاجرت في الذهب او النفط و كان مجدي؟

ماذا تفضل من العملات للمبتدئين ؟

ما هي العملات التي تتجار بها ؟

kingman
05-21-2012, 00:59
انا من اكثر العملات اللى بفضلها فى التعامل هى الدولار كندى براها جيدة جدا فى التعامل مع الدعوم والمقومات وعموما بحب اتعامل مع العملات الأساسية كالكيبل واليورو وايضا الأسترالى والنيوزلاند والفرنك والمجنون واليورو ين والدولار ين كلا حسب ماتكون عليه فرصة لكن اكثر عملة مفضلة لدى هى الدولار كندى ولم اتداول على النفط او الذهب او الفضة

عمرو
05-21-2012, 07:36
بسم الله الرحمن الرحيم

انا ارى انه موضوع موفق
اغلب تجارتى كانت على زوج اليورو دولار حيث انه يتمير باسبريد منخفض
ويمكنك ان تتنبأ باتجاهة بسهولة وايضا تاجرت فى الباوند دولار
لكن لم اجرب النفط او الذهب ولا اعرف على اى اساس يتم التداول بهم

aboualy
05-21-2012, 10:04
انا افضل البوند دولار وانا ارى انه سهل فى التحليل الفنى ودائما يلتزم بالتحليل بالاضافة الا انه تكون عليه حركة جيدة فى الصباح وهو الوقت الذى استطيع ان افتح فيه صفقات

Hamad
05-21-2012, 13:13
من المعلوم أن من شروط بيع وشراء الذهب بالنقود في الإسلام أن يحصل التقابض عند العقد وشراء الذهب عبر الإنترنت لا يحصل يداً بيد لأنك ترسل لهم القيمة ثم يرسلون لك الذهب بعد مدة ، فإذا كان الأمر كذلك فالبيع بهذه الطريقة محرم ، ويحرم عليك أن تجلب الزبائن لهذه الشركة بغرض التداول في هذه السلع بدون الاستلام يد بيد

عمرو
05-21-2012, 13:21
من المعلوم أن من شروط بيع وشراء الذهب بالنقود في الإسلام أن يحصل التقابض عند العقد وشراء الذهب عبر الإنترنت لا يحصل يداً بيد لأنك ترسل لهم القيمة ثم يرسلون لك الذهب بعد مدة ، فإذا كان الأمر كذلك فالبيع بهذه الطريقة محرم ، ويحرم عليك أن تجلب الزبائن لهذه الشركة بغرض التداول في هذه السلع بدون الاستلام يد بيد

الله ينور عليك انا فعلا شاكك فى سلامة هذا النوع من التجارة شرعا وعندى خشية وقلقل من ان يكون التداول على الذهب من المحرمات
لأنى اعرف ان له شروط وقيود للمتاجرة عليه والحقيقة لا اعرفها
لكن ما اعرفة انه عليه شبهه بهذه الطريق

magic777
05-21-2012, 13:43
انا اتعاملت مع كل العملات تقريبا
واكتر العملات التي تعاملت معها هيا طبعا اليورو دولار والباوند دولار
ولكني شخصيا افضل عملات الين في التجاره حاليا رغم السبريد العالي الا ان حركتهم جيده وسريعه بالنسبه للعمل بالصفقات الانترداي يوميا عليهم

عمرو
05-21-2012, 16:22
ولكني شخصيا افضل عملات الين في التجاره حاليا رغم السبريد العالي الا ان حركتهم جيده وسريعه بالنسبه للعمل بالصفقات الانترداي يوميا عليهم

لكن لاحظ اخى ان ازواج الين ممكن تظل خامده ومملة لفترات طويله تجبرك على الخروج من صفقتك بخسارة وايضا على العكس ممكن فى دقيقى يتدخل البنك المركزى اليابانى ويطير الزوج 500 نقطة فى ثوانى وهذه من اخطر صفات الين
اما اليورو دولار يأخذ اتجاه ويتحرك فيه

HARRY POTTEER
05-21-2012, 16:40
بالنسبة لي الدولار يورو هي اكتر العملات التي اتداول بها و كنت جربت كده الدهب لكن هو سريع في التغير

magic777
05-22-2012, 14:48
انا من اكثر العملات اللى بفضلها فى التعامل هى الدولار كندى براها جيدة جدا فى التعامل مع الدعوم والمقومات وعموما بحب اتعامل مع العملات الأساسية كالكيبل واليورو وايضا الأسترالى والنيوزلاند والفرنك والمجنون واليورو ين والدولار ين كلا حسب ماتكون عليه فرصة لكن اكثر عملة مفضلة لدى هى الدولار كندى ولم اتداول على النفط او الذهب او الفضة

عندك حق
الدولار كندي والاسترالي دولار
اكتر عملتين منتظمتين في ردود الافعال بيحترموا القنوات وخطوط المستويات
وكذلك في منتظمين في دوراتهم الخاصه وبتقدر تتوقع حركتهم بسهوله
حتى في التذبذب

kingman
05-22-2012, 16:47
عندك حق
اكتر عملتين منتظمتين في ردود الافعال بيحترموا القنوات وخطوط المستويات
حتى في التذبذب
وخصوصا الكندى وكان ليه ملحوظة بخصوص الأسترالى انه كثيرا عندما ياخذ اتجاه معين بيستمر فيه بقوة وده كان واضح جدا السنة الماضية عندما ارتفع واستمر فى اتجاه الصعودى الى مستويات جديدة لم يتوقعها الكثيرين واعتمدوا على انتهاء الترند وكان كل مرة يفاجئهم بالصعود اكثر فعملة زى دى بتتوجب الحذر جدا معها فى التجارة

magic777
05-22-2012, 19:56
وخصوصا الكندى وكان ليه ملحوظة بخصوص الأسترالى انه كثيرا عندما ياخذ اتجاه معين بيستمر فيه بقوة وده كان واضح جدا السنة الماضية عندما ارتفع واستمر فى اتجاه الصعودى الى مستويات جديدة لم يتوقعها الكثيرين واعتمدوا على انتهاء الترند وكان كل مرة يفاجئهم بالصعود اكثر فعملة زى دى بتتوجب الحذر جدا معها فى التجارة

ايوه بس الاتجاه ده كان بتأثير حركه الدهب القويه
وكلنا شوفنا ازاي الدهب كان بيتحرك لفوق بقوه لكن الان الحركه معتدله
واصبح ممتاز في التداول من وجهه نظري

mohamed eldamnhorey
05-22-2012, 22:00
بسم الله الرحمن الرحيم

انا افضل التجاره على زوج واحد فقط

وهو الدولار - كندى

وايضاً انظر الى اتجاه باقى العملات

كريم
05-22-2012, 23:53
انا افضل التجاره على زوج واحد فقط

وهو الدولار - كندى

وايضاً انظر الى اتجاه باقى العملات

الاعتماد على عملة واحده في الفوركس لا يكفي نهائيا فعلى الأقل ال 6 الأزواج الرئيسية لأنه اذا كنت بتعتمد عملة واحده

فهيكون في وقت انتظار طويل خاصة اذا كان الترند هابط و يا رب اكون وصلت المعلومة

و أنا شايف ان الأراء كلها بتتكلم عن العملات المصاحبة للدورلار و ده اتجاه جيد

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

forexBOSS
05-23-2012, 04:55
اعتمد على الزوج الرئيسيه و اهمها اليورو دولار بحيث انه واضح و سهل فى التوقع و بارتحله معرفش ليه وانا فكرت فى التجاره فى الذهب والفضه و لكن لست اميل لهذا الامر بس انشاء الله هجربه فى يوم من الايام

Mohamed90
05-23-2012, 13:58
السلام عليكم
شكرا اخي على الموضوع
و طبعا افضل الاورو و الدولار و احب متاجرة في الفترة الاوربية مناسية مع وقت فراغي و ايضا لا احب تداول بالسلع و المعادون لاني لا افهم جيدا فيها و ايضا ذكر انها محرمة و الله اعلم

magic777
05-23-2012, 14:48
اعتمد على الزوج الرئيسيه و اهمها اليورو دولار بحيث انه واضح و سهل فى التوقع و بارتحله معرفش ليه وانا فكرت فى التجاره فى الذهب والفضه و لكن لست اميل لهذا الامر بس انشاء الله هجربه فى يوم من الايام

بصراحه انا كنت بفضل الزوج ده زي باقي المتاجريين بس ده كان زمان
رغم انك تستطيع تحديد اتجاهه الا انه كثره عمليات الخداع على هذا الزوج
علشان الاغلبيه تتابعه فكثره حركات الخداع والتذبذب لتشتت اغلب المتاجريين
لذلك حرمت اعمل عليه

محمد الفواعره
05-23-2012, 15:13
عن نفسي افضل زوج اليورو/ ين و اليورو/ فرانك
يحترم التحليل الفني بدرجة كبيرة
حركته معقولة
لا يوجد به تقلبات قوية ومفاجئة
تحيــــــــــــــــــــــ ــــــاتي لــــــــــكم

kingman
05-23-2012, 19:22
الاعتماد على عملة واحده في الفوركس لا يكفي نهائيا فعلى الأقل ال 6 الأزواج الرئيسية لأنه اذا كنت بتعتمد عملة واحده

فهيكون في وقت انتظار طويل خاصة اذا كان الترند هابط و يا رب اكون وصلت المعلومة

و أنا شايف ان الأراء كلها بتتكلم عن العملات المصاحبة للدورلار و ده اتجاه جيد

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
فيه بعض المتاجرين بيعتمدوا على زوج واحد وبعض المتاجرين على مااذكر كان يتداول فقط على الكيبل وكان يحقق النجاح دائما عليه اكيد طرق التداولةوبتختلف الأفكار والأقتناع من متاجر لمتاجر لكن دائما بتبقى الغاية واحدة وهى الوصول الى النجاح واى كانت الطريقة اللى يقدر يحكم على نجاهحها او فشلها هو المتاجر ذات نفسه بقدرته على النجاح معها والله اعلم

born to learn
05-23-2012, 19:27
العمله المفضله لدى هى اليورو دولار طبعا و بالنسبه للنقطه الثانيه لم اتداول فى الذهب مطلقا وبالنسبه للعملات المناسبه للمبتدئين فاعتقد انها اليورو دولار كبدايه وانا اعمل على اليورو دولار والجنيه الاسترلينى دولار واعتقد ان فرق الاسبريد مناسب فيهما

youmuststop
05-30-2012, 07:25
اضل العملات اليورو دولار والباوند اما بالنسبه للذهب والبترول ذاربت فيهم كثيرا وكثيرا تم تصفير حسابي بسبب المعادن ولكني اري ان الشخص لو وجد تحليل لها سيصبح مليونيرا في شهر

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:30
اضل العملات اليورو دولار والباوند اما بالنسبه للذهب والبترول ذاربت فيهم كثيرا وكثيرا تم تصفير حسابي بسبب المعادن ولكني اري ان الشخص لو وجد تحليل لها سيصبح مليونيرا في شهر

انصحك ان لاتتاجر على السلع والمعادن

عالية المخاطر

وفى اغلب الاوقات لاتحترم التحليل

لديك الكثير من العملات

اختار كما تشاء

sunlight
05-30-2012, 15:07
انا بتاجر فى عمله واحه فقط ولن استطيع ان انقل على عمله اخرى حتى اشعر بمدى كفائتى وفهمى الجيد للعمله الحاليه
حتى لا يحدث ارتباك وافقد جميع الصفقات
ولكنى فى المستقبل ان شاء الله هاحاول اتاجر بعمله اخرى

sunlight
05-30-2012, 15:09
اسف عطل فى الكمبيوتر ادى الى التكرار

HARRY POTTEER
05-30-2012, 15:16
يالنسبة لي انا افضل الدولار و اليويو بالمرتبة الاولى

اما المرتبة التانية الدولار الكندي جيد للنداول للمبتدئين بالمجال

و لا انصح بالدهب والفضة الا للمحترفين لا نه سريع التغير

و المخاطرة فيه تكوون كبيرة

aboualy
05-30-2012, 15:36

اتفق معك اخى العزيز تقريبا كل ازواج المعادن لا تصلح للمبتدئين
اما انا فارى افضل زوج على الاطلاق هو البوند دولار واعتقد انه سهل جدا فى التخليل الفنى

magic777
05-30-2012, 16:13
لكن لاحظ اخى ان ازواج الين ممكن تظل خامده ومملة لفترات طويله تجبرك على الخروج من صفقتك بخسارة وايضا على العكس ممكن فى دقيقى يتدخل البنك المركزى اليابانى ويطير الزوج 500 نقطة فى ثوانى وهذه من اخطر صفات الين
اما اليورو دولار يأخذ اتجاه ويتحرك فيه
بالعكس اخي
دي اجمل اوقاتها وهي خامله الحركه كده ومحدوده لانك بتعرف تتعامل معاها كويس بيع وشراء من حدود مستطيل الحركه اليوميه للعمله واللي بتقدر تحدده كل يوم بسهوله
لكن فعلا المشكله هنا في الحركات الفجائيه لهذه العملات نتيجه تدخلات البنوك والكوارث

magic777
05-30-2012, 16:16
انا بتاجر فى عمله واحه فقط ولن استطيع ان انقل على عمله اخرى حتى اشعر بمدى كفائتى وفهمى الجيد للعمله الحاليه
حتى لا يحدث ارتباك وافقد جميع الصفقات
ولكنى فى المستقبل ان شاء الله هاحاول اتاجر بعمله اخرى
انت كده صح
وتركيزك على عمله واحده هيساعدك كمان في فهم آليه حركه السوق
من ترند وتصحيح بدون اي ادوات مساعده هتلاقي نفسك مع مرور الوقت قدرت تحدد الاتجاه اليومي بمجرد النظر وحركه بسيطه بيعملها السعر

kingman
05-30-2012, 20:17
بالعكس اخي
دي اجمل اوقاتها وهي خامله الحركه كده ومحدوده لانك بتعرف تتعامل معاها كويس بيع وشراء من حدود مستطيل الحركه اليوميه للعمله واللي بتقدر تحدده كل يوم بسهوله
لكن فعلا المشكله هنا في الحركات الفجائيه لهذه العملات نتيجه تدخلات البنوك والكوارث
هو الساحر خصوصا فى حركته الطبيعة بيبقى جيد جدا فى التعامل معه اسكالبنج زى ماذكرتى فى حدود مستطيل او من مقاومة وعدم بيع وشراء والوحد يقدر ياخد منه نقط جيدة خصوصا انه يتذبذب فترات طويلة لكن اليومين دول وظل توتر الأسواق الين عموما بيبقى مجنون فى حركته ى كثير من الأوقات ومع كل قوة بيبقى فيه احتمال اكثر لتدخل المركزى اليابانى

realyone
06-11-2012, 13:02
بالنسبة لي عملتي المفضله زوج يورو\دولار,تقريبا افهم تحركاته ومتعود عليه في التحليل الفني,وانصح المبتدئيين التداول على هذا الزوج لأنه زوج رئيسي وكل الأزواج تتأثر بهذا الزوج,بخصوص النفط والذهب لم اتداولهم لأسباب شرعيه وكذلك لأسباب ان اسبريد الذهب والنفط عالي جدا

Rami
06-11-2012, 14:13
انا لم اتاجر بانفط ابدا على مدى خبرتى فى الفوركس التى تبلغ تقريبا سنة ونصف , لكن تاجرت مرة بالذهب وعليك الحذر من الذهب لانه يحتاج لراس مال كبير ويحجز جزء كير من الهامش.
بالاضافة انه حركته سريعة , وياااااما مرجن حسابات فى ثوانى , انا شخصيا تمرجنت بسببه , العملات الجيدة للمبتدئين هى الكندى -الاسترالى النيوزلاندى والكيبل مقابل الدولار ,ابتعد عن اليورو هذه الفترة ل

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:45
انا لم اتاجر بانفط ابدا على مدى خبرتى فى الفوركس التى تبلغ تقريبا سنة ونصف , لكن تاجرت مرة بالذهب وعليك الحذر من الذهب لانه يحتاج لراس مال كبير ويحجز جزء كير من الهامش.
بالاضافة انه حركته سريعة , وياااااما مرجن حسابات فى ثوانى , انا شخصيا تمرجنت بسببه , العملات الجيدة للمبتدئين هى الكندى -الاسترالى النيوزلاندى والكيبل مقابل الدولار ,ابتعد عن اليورو هذه الفترة ل

ابعد عن ا لذهب ياغالى

امامك عملات كثيره

الدهب والنفط

مخاطرهم عاليه وغير الشبهه الدينيه اللى فيهم

فاحسن شئ نبعد عن وجع الدماغ وعندنا عملات كثيره

تاجر براحتك على اى عمله

AhmedMagnifico
06-11-2012, 15:05
ابعد عن ا لذهب ياغالى

امامك عملات كثيره

الدهب والنفط

مخاطرهم عاليه وغير الشبهه الدينيه اللى فيهم

فاحسن شئ نبعد عن وجع الدماغ وعندنا عملات كثيره

تاجر براحتك على اى عمله
كلامك مظبوط يا باشا الدهب مشاكله كتيره بصراحة
ربنا يسترها علينا منه :d

Texxon
06-11-2012, 16:31
بسم الله الرحمن الرحيم

أفضل عمله على االطلاق هي اليورو \ولار لقلة الاسبريد وكثير التحركات في اليوم فمتوسط الحركة لها غالبا لا يقل عن 80 نقطة، يليها الجنية الاسترليني هفو الى حد كبير يشبه عمله اليورو ، بالنسبة للدهب لا افغضل المتاجره عليه نهائيا

magic777
06-11-2012, 17:05
انصحك ان لاتتاجر على السلع والمعادن

عالية المخاطر

وفى اغلب الاوقات لاتحترم التحليل

لديك الكثير من العملات

اختار كما تشاء

بس هيا رغم خطورتها انما طبيعه حركتها بتكون كويسه
ولو قدرت تحدد اتجاهها صح هتكسب كويس اوي منها وكمان اهدافها بتحقق بسرعه
لكثره عروض العرض والطلب عليها ومن اصحاب رؤوس الاموال الضخمه كمان

ahmed saleh
06-11-2012, 17:15
انا لم اتاجر فى النفط قط لانى سمعت انة يوجد بة فوائد وان هذة الفوائد حرام شرعا عندنا فى الاسلام
ولكنى لم احاول ان اجرب ان اتاجر على هذا المجال
ولكن بلنسبة للعملة المفضلة فانا افضل البوند والدولار فى العمل عليهم

ahmed saleh
06-11-2012, 17:18
بس هيا رغم خطورتها انما طبيعه حركتها بتكون كويسه
ولو قدرت تحدد اتجاهها صح هتكسب كويس اوي منها وكمان اهدافها بتحقق بسرعه
لكثره عروض العرض والطلب عليها ومن اصحاب رؤوس الاموال الضخمه كمان

هو انت تجرت عليها بس انا كنت عايز اسال هى من الممكن ان تستخدم نفس الاستراتيجيات
التى تستخدمها فى الفوركس وتحليل العملات ولا ليها مؤشرات تانية احب اعرف للعم بلشئ

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:24
هو انت تجرت عليها بس انا كنت عايز اسال هى من الممكن ان تستخدم نفس الاستراتيجيات
التى تستخدمها فى الفوركس وتحليل العملات ولا ليها مؤشرات تانية احب اعرف للعم بلشئ

كان لى زميل يعمل على الذهب بنفس الاستراتجية التى يعمل بها على العملات

هى هيا نفس الطريقه واكنت بتجيب ارباح برده على الذهب وعلى النفط ايضاً

kingman
06-11-2012, 19:12

بعيدا عن راى الدين الذى قد يطمئن قلب الكثيرين ان التعامل عى الدهب وامثاله فى شبهة كبيرة فى الواقع فى الحرام والله اعلم
لكن كطريقة تداول خطر جدا ان الواحد يدخل على الدهب براس مال قليل فأقل انعكاس سوف يمرجن الحساب والدهب اكيد محتاج رؤس اموال قوية كى يستطيع المتاجر ان ينجح فى التجارة عليه ولا يكون عرض لمخاطرة عالية

bousshimin
06-14-2012, 10:50
انا من اكثر العملات اللى بفضلها فى التعامل هى يورو الدولار لحجم تدوال فيه كبير
وصعود نزول عملة حوالي 200 نقطة تقريبا في اليوم أما بخصوص دهب ونفط لا أتاجر فيهما

alomda
06-14-2012, 10:54
السلام عليكم

من اكثر العملات التي تخترم التحليل الفني بعيدا عن الاخبار القوية .. الباوند واليورو

وفي الغالب لكل عملة اكثر من مؤشر تعتمد علية

ahmed
06-14-2012, 12:14
اكثر العملات التى افضلها اليورو دولار طبعا
والدولار فرانك ايضا والباوند دولار
هذة هى افضل عملات استطيع تحليلها بشكل جيد

Smart
06-14-2012, 12:27
والله انا بفضل ازواج اليورو وخصوصا اليورو ين
ولكن يبقى من الازواج الخطره جدا لتدخلات المركزى اليابانى فى السوق
لم اتاجر على البترول من قبل ولكن تاجرت على الذهب..بس عرفت ان المتاجره عليه فيها شبهه
عشان كده توقفت...بالنسبه للمبتدئين ممكن يتاجرو على الكيبل افضل

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 13:40
والله انا بفضل ازواج اليورو وخصوصا اليورو ين
ولكن يبقى من الازواج الخطره جدا لتدخلات المركزى اليابانى فى السوق
لم اتاجر على البترول من قبل ولكن تاجرت على الذهب..بس عرفت ان المتاجره عليه فيها شبهه
عشان كده توقفت...بالنسبه للمبتدئين ممكن يتاجرو على الكيبل افضل
الكيبل
فعلاً عمله ممتازه وتحترم التحليل

اختيار جيد اخونا سمارت

2x1
06-14-2012, 13:46
لا لم اتاجر في شئ غير العملات وهي الافضل لما لها من مميزات تميزها عن
باقي الاسواق الاخري كالمعادن ووالاسهم والسندات واعتقد افضلهم زوج اليورو دولار

remo
06-14-2012, 14:58
بسم الله الرحمن الرحيم

العملة الاولى بالنسبالى هى المجنون الى هى الباوند والين اليابانى لان المجنون اكثر العملات حركة ويستطيع ان يسير اكثر من 100 نقطة فى وقت قصير فتقدر تربح منة اكبر مقدار فى فترة زمنية صغيرة لكن احذروا هذة العملة لان حركاتة عشوائية

kingman
06-14-2012, 15:22
بالنسبة ليا افضل الازواج التى تحترم التحليل هز زوج الكندى دائما يحترم الدعوم والمقومات والمستويات القوية وبيبقى سهل التوقع اكثر من غيره ويستطيع المتداول ان يحقق من راباح جدية حتى لو استخدم المضاعفات

ahmednabil240
06-14-2012, 15:26
بعد الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله اقول ان افضل عمله مفضلة لدى فى المتاجره هى الدولار وبعدين اليورو وانا شخصيا لم اتاجر من قبل فى النفط وخلافه لانى جديد فى عالم الفوركس

sandapa
06-14-2012, 15:58
عملتي المفضلة هي اليورو/دولار
بخصوص التجارة في الدهب لا لم اتاجر لان راسمالي متوسط

magic777
06-14-2012, 16:08
السلام عليكم

من اكثر العملات التي تخترم التحليل الفني بعيدا عن الاخبار القوية .. الباوند واليورو

وفي الغالب لكل عملة اكثر من مؤشر تعتمد علية

بصراحه اخي انا ممكن اوافقك على الباوند رغم انه بقى يخدع كتير اليومين دول لكن مازال حركته كويسه
لكن اليورو الصراحه مبقاش يحترم اي تحليل ابدا وبقى اجن من المجنون الفتره دي
يمكن المجنون نفسه بقى اعقل منه

a5rzamn
06-14-2012, 16:48
بالنسبة لي انا الي 6 شهور في هاد المجال
وما تاجرت الا باليورو دولار
انا مستغرب من نفسي ليه ما بتجه الى عملات اخرى
ههههههههه

magic777
06-15-2012, 05:19
بالنسبة ليا افضل الازواج التى تحترم التحليل هز زوج الكندى دائما يحترم الدعوم والمقومات والمستويات القوية وبيبقى سهل التوقع اكثر من غيره ويستطيع المتداول ان يحقق من راباح جدية حتى لو استخدم المضاعفات

انا كمان اتنقلت ليه وبقيت بتاجر عليه بعد ما اتمرجنت من اليورو اكتر من مره
جيت اشتغل على الباوند اللي كان متذبذب وزي ما انت شوفت عمل ايه شهر 4 طلوع بقوه وبدونما يصحح كعادته
وطبعا اتمرجنت تاني
بس لاقيت ضالتي في الكندي وربنا يستر ومايتجننش

mony
06-15-2012, 06:27
لا افضل التداول بالذهب لانه يحتاج الى راس مال كبير واحب تداول العملات وافضل عمله الدولار واليورو وخاصه للمبتدئين لان الزوج الاكثر انتشارا ويناسب تقلبات السوق

compaq0
06-15-2012, 14:22
الكندى عمله رائعه للغايه و تتذبذب بشكل مستمر و لا تتحرك بقيم كبيره فى يوم واحد بعكس عمله مثل الاسترلينى ين الشهيره بالمجنون لقد سببت لنا متاعب كثيره و خساره كبيره

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 14:26
ههههههههه

افضل شئ ياغالى انك متخصص فى زوج واحد فقط

بدل ما تشتت نفسك بين عمله والاخرى
افضل على هذا الطريق الذى تسير عليه

ولاتلفت انتباهك باى عمله اخرى غير اليورو دولار

kingman
06-15-2012, 15:53
ههههههههه
مع انى بفضل فى البداية ان الواحد يتنوع بين الازواج حتى يكتسب خبرة فى التعامل مع السوق اكثر من ان يعتمد على زوج واحد لكن المهم هل تجد ان ده مفيد فعلا وبيخليك تفتح صفقات جيدة ونسبة الربح عالية لأنك حافظ سلوكه السعرى من كتر التعامل مع اليورو دولار

firas1984
06-15-2012, 20:47
تاجرت بالفضة ولكنها صعبة جدا وليس لها امان
اما بالنسبة للذهب فهو ممتاز والربح مجدي جدا والغاز الطبيعي كذلك

sunlight
06-15-2012, 21:29

انا بالصدفه امبارح لقيت السوق بتاع الدولار مش ماشى معايا قلت اجرب عمله اخرى و لاول مره اتاجر بالجنيه الاسترلينى وبعدين لقتنى كسبت
قلت طيب ما العملات كلها نفس المبدا ولكن عليك ان تختار عملات تمشى مع بعض فى نفس الاتجاه عشان تكون مش مشغول خالص

elzeel
06-15-2012, 22:21
اعتقد اكتر العملات التي تعاملت معها هيا طبعا اليورو دولار والباوند دولار
ولكني شخصيا افضل عملات الين في التجاره

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 22:24

انا كنت قرأت فتوى من قبل يااغالى

تقول لايجوز بيع الذهب بعقود مستقبليه

البيع يكون فى مجلس العقد وقتى

والمقابضه يد بيد

okash
06-15-2012, 22:26
انا جربت معظم الازواج من العمل في الفوركس ولكن كان تركيزي على اليورو دولار والاسترليني دولار اما الذهب فجربته ولكنه خطر جدا لاصحاب الرؤوس الاموال الصغيرة وجميل للذي يملك رأس مال كبير اما النفط لم اجربه في تاريخ حياة التداول الخاصة بي

Mr.GooDMaN
06-15-2012, 22:33
المفضلة عندي اليورو والباوند
واشتغلت ع الدهب ف المسابقات فقط لانه حرام المتاجرة عليه
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك

magic777
06-16-2012, 17:03
انا جربت معظم الازواج من العمل في الفوركس ولكن كان تركيزي على اليورو دولار والاسترليني دولار اما الذهب فجربته ولكنه خطر جدا لاصحاب الرؤوس الاموال الصغيرة وجميل للذي يملك رأس مال كبير اما النفط لم اجربه في تاريخ حياة التداول الخاصة بي

بصراحه الدهب دلوقتي مافيش احسن منه للمتاجره عليه الصراحه ومبقاش خطر زي زمان بحركته المتوسطه حاليا
وكمان لانه اكتر احتراما للتحليل الفني والدعوم والمقاومات والترندات
لكني لا اعمل عليه للأسف بسبب شبهه انه ممكن يكون محرم

safiforex
06-16-2012, 17:55
بصراحه الدهب دلوقتي مافيش احسن منه للمتاجره عليه الصراحه ومبقاش خطر زي زمان بحركته المتوسطه حاليا
وكمان لانه اكتر احتراما للتحليل الفني والدعوم والمقاومات والترندات
لكني لا اعمل عليه للأسف بسبب شبهه انه ممكن يكون محرم

هذا صحيح اخي فالذهب و المتاجرة عليه يمكن ان يجني منه الواحد الالالف الارباح
لكن المتاجرة على الذهب فهو محرم ، لهذا يجب الابتعاد عن المتاجرة فيه ، و الاكتفاء بالعملات فقط
و بالتوفيق للجميع

kamizidan
06-16-2012, 17:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .مساء الانوار لك وللجميع اخي الكريم ويسعدني النقاش معكم .... انا اعشق اليورو دولار واشتغل عليه فقط ولا اعمل على اي عملة اخرى صدقوني هذا ما افعله ...تقبل مروري

kingman
06-17-2012, 03:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .مساء الانوار لك وللجميع اخي الكريم ويسعدني النقاش معكم .... انا اعشق اليورو دولار واشتغل عليه فقط ولا اعمل على اي عملة اخرى صدقوني هذا ما افعله ...تقبل مروري
فى كتير اشخاص بيفضلوا يتخصصوا على عملة واحدة فانا اعرف اشخاص مثلا لايتاجرون سوى على الكيبل وبقالهم كتير فى السوق والمهم فى النهاية ان الواحد يقدر يحقق ارباح سواء كان معتمد على ازواج او زوج واحد

2x1
06-17-2012, 11:29
اعتقد ان افضلهم اليورو والاسترليني دولار من ناحية الاسبريد واعتبارات

اخري اما الاسواق الاخري لما يصدر من تحريمة فانا ابتعد عنة تماما

mturk2007
06-17-2012, 11:55
تاجرت باليورو دولار وتاجرت بالمجنون
لم اجرب المتاجرة بالذهب
وكذلك النفط لم اجربه

The Mester X
06-17-2012, 12:29

ايوه اخي انت و الكثير بل اغلبهم يفضلون المتاجرة على اليورو و الدولار فهو العملة الرئيسة و المحرك الرئيسي للكثير من العملات
و انا ايضا افضله و لا لكن لم اتاجر في اي سله و لا افكر ف ذلك

magic777
06-17-2012, 17:26
فى كتير اشخاص بيفضلوا يتخصصوا على عملة واحدة فانا اعرف اشخاص مثلا لايتاجرون سوى على الكيبل وبقالهم كتير فى السوق والمهم فى النهاية ان الواحد يقدر يحقق ارباح سواء كان معتمد على ازواج او زوج واحد

مش عارفه ليه زوج الكبيل متاجريين كتير اوي بيحبوا العمل عليه بصراحه انا عن نفسي لو هتشتغل بالقنوات
هشتغل عليه غير كده بيكون ممل شويه وكمان بيعمل رالي فجأه ومبتقدر تحدد امتى ولا اتجاهه كمان
ولا بتلحق تدخل فيه ولا بتعرف نهايته فين بالضبط

remas
06-17-2012, 17:45
والله اخى الكريم انا العمله المفضله ليا واللى 90% من شغلى عليها هى عملة اليورو دولار اولا الاسبريد عليه اقل وكمان قدرت اعرف اتجاه العمله ومدى تحركها اما النفط والذهب فانا لم اتاجر بيهم على الاطلاق

magic777
06-17-2012, 18:00
اعتقد ان افضلهم اليورو والاسترليني دولار من ناحية الاسبريد واعتبارات

اخري اما الاسواق الاخري لما يصدر من تحريمة فانا ابتعد عنة تماما

طيب مافيه ازواج تانيه ليها نفس سبريد الزوجين دول زي مثلا النيوزلند والاسترالي دولار
والكندي والفرنك ولكن الاغلبيه مركزه هنا على اليورو والباوند لانهم دخلوا المجال ده
لاقوا كل اللي سبقوهم هنا بيتشغلوا عليه

kamizidan
06-17-2012, 18:04
السلام عليكم شباب ..يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء مع الجميع;;;;;العملة المفضلة لدي هي اليورو دولار فقط ولم اتاجر في الذهب او الفضة من قبل ::

fafa280384
06-17-2012, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم

زوج العملات المضلة هي يورو دولار
ودولار استرالي دولار
لم يسبق لي متاجرة لمعادن صراحة
ازوج العملات التي انصح بها هي يورو دولار

talal
06-17-2012, 18:15
لم اتاجر بالذهب او النفط وافض العملات او التي اتاجر بها هي الباوند واليورو دولار وكذلك الاسترالي دولار
اعتقد للمبتدأين افضل اليورو دولار لانه عملة اخبارها واضحه وممكن الحصل على معلومات عنها بسهوله

kingman
06-17-2012, 20:45
طيب مافيه ازواج تانيه ليها نفس سبريد الزوجين دول زي مثلا النيوزلند والاسترالي دولار
والكندي والفرنك ولكن الاغلبيه مركزه هنا على اليورو والباوند لانهم دخلوا المجال ده
لاقوا كل اللي سبقوهم هنا بيتشغلوا عليه
والزوجين دول اساس فى اوقات الأستقرار بيبقى ادائهم افضل اداء وبيبقوا سهل التعامل معهم وده طبعا كان واضح لكن فى وقت الأزمات زى الأيام الحالية بشوفهم اسوء زوجين الواحد يتعامل معاهم وشوف الباوند عمل ايه يوم الجمعة

shwaikich
06-20-2012, 20:50
ان العملة المفضلة لدي عي اليورو و الاسترليني مع انني ارغب دائما بالعمل بالذهب كونة متقلب و سريع الارباح فيمكن بيوم واحد عمل عدة عقود بالذهب و الربح بها

i5land_man
06-20-2012, 20:53
ان العملة المفضلة لدي عي اليورو و الاسترليني مع انني ارغب دائما بالعمل بالذهب كونة متقلب و سريع الارباح فيمكن بيوم واحد عمل عدة عقود بالذهب و الربح بها

نصيحة يا اخي الذهب مرعب في المتاجرة عليه وانا عن تجربة تمرجن حسابي اكثر من مرة بسببوه فعلا هو ارباحه كبيرة بس لازم يكون المحفظة بتاعتك كبيرة حتي تستوعب تغيراته كما اني سمعت انه المتاجرة عالذهب حرام شرعا فارجو التحري عن صحة هذه المعلومة وربنا يبعد عننا الشبهات والحرام

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 21:08
زوج العملات المضلة هي يورو دولار
ودولار استرالي دولار
لم يسبق لي متاجرة لمعادن صراحة
ازوج العملات التي انصح بها هي يورو دولار

اليورو دولار زوج مشهور ومعروف بين المتداولين

نظراً للأسبريد القليل وهذا الزوج يتزعم السوق باكمله

safiforex
06-20-2012, 21:10
اليورو دولار زوج مشهور ومعروف بين المتداولين

نظراً للأسبريد القليل وهذا الزوج يتزعم السوق باكمله

فعلا اخي الكريم فالزوج الاورو الدولار مشهور في العملات بالتداول عليه اكثر من طرف المتداولين
و هذا راجع للعملتين اساسا المكون في الزوج
فالدولار هو اقوى عملة في العالم
و الاورو هي عملة الاتحاد الاوربي
فكيف لا يكون هذا الزوج هو الاهم في السوق

okash
06-20-2012, 22:40
انا لا اشجع التداول على الذهب والنفط للذين يملكون رأس مال صغير فهذا خطر جدا لن الذهب عبارة عن شيء كثير التقلب وليس اي تقلب بل من النوع الشديد الذي في يوم احتمال ان يتمرجن الحساب بل ليس يوم بل في ساعات قليلة

kingman
06-21-2012, 00:52
انا لا اشجع التداول على الذهب والنفط للذين يملكون رأس مال صغير فهذا خطر جدا لن الذهب عبارة عن شيء كثير التقلب وليس اي تقلب بل من النوع الشديد الذي في يوم احتمال ان يتمرجن الحساب بل ليس يوم بل في ساعات قليلة

اللى عنده حساب صغير ويدخل على النفط او الدهب بيبقى اكيد بيعرض حسابه للأنتحار لأن اى انعكاس ولو قليل هيكون سبب فى خسارة حسابه بسهولة وده مش متفق نهانى مع قوانين النجاح فى هذا السوق

deadlyfox
06-21-2012, 13:48
اليورو دولار
والبوند دولار
اعتقد انهم افضلهم

zikooo014
06-21-2012, 14:02
العمله المفضله اليورو دولار
متاجرتش في المعادن قبل كده بصراحه
و انصح المبتدئين انهم يبدأو علي اليورو دولار
و العملات اللي اتاجر فيها هيا العملات اللي السبريد بتاعها زي سبريد اليورو دولار

sami
06-21-2012, 14:17
الزوج المفضل لدي للمتاجرة هو الباوند/دولار،لأنه يحترم التحليل الفني و لتواجد سيولة هامة للتداول عليه و كذلك أن السبريد جد مناسب،و أنصح جميع المبتدئين بالمتاجرة على أزواج اليورو/دولار و الباوند دولار أما بالنسبة للتداول على الذهب أو النفط لم أجرب ذلك،لأنني قرأت أن التداول بهم محرم

remas
06-21-2012, 14:42
والله انا شخصيا بفضل عملة اليورو دولار طبعا لان غالبية المضاربين شغاليت بيها ودا لان الطلب عليها اكتر من اى عمله اخرى وكمان لان اتاجاها بيكون شبه واضح عكس الروسات مثلا

magic777
06-22-2012, 00:16
اللى عنده حساب صغير ويدخل على النفط او الدهب بيبقى اكيد بيعرض حسابه للأنتحار لأن اى انعكاس ولو قليل هيكون سبب فى خسارة حسابه بسهولة وده مش متفق نهانى مع قوانين النجاح فى هذا السوق

بس فيه اوقات الدهب بيتحرك فيها ببطء شديد ممكن يستغله المتاجر ويشتغل عليه برده
انا عن نفسي بلاقي شارت الدهب ممتاز جدا مع التحليل الفني لكن مش بشتغل عليه علشان
شبهه انه محرم وكده

zahran
06-22-2012, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم

العمله المفضله لدى والفمحترمه جدا كمان كتحليل فنى وتحليل اساسى وكل شيئ هى اليورو دوولار ..
واوعاك تقرب من الدهب والفضه والبترول. اولا لانها حرام مش حلال زى العملات . ثانيا هتخسر هتخسر مهما كسبت منهم هتخسر برضه
افضل لكى المبتدين العمل على زوج اليورو دولار فقط هتكسب صدقنى

Mostafa Mando
06-22-2012, 06:01
بالنسبة لي الدولار يورو هي اكتر العملات التي اتداول بها و كنت جربت كده الدهب لكن هو سريع في التغير

المتاجرة بالسلع حرام شرعاً في الاسلام

لا يمكن المتاجرة بسلعة انت لا تملكها

والعلم عند الله

najoull19
06-22-2012, 06:04
المتاجرة بالسلع حرام شرعاً في الاسلام

لا يمكن المتاجرة بسلعة انت لا تملكها

والعلم عند الله
لا اضن داللك لاني سبق وقرات وتيقة تتبت بان المتاجرة في الفوركس حلل مادام الحساب هو حساب اسلامي

moonlight
06-22-2012, 07:24
عند استخدام حسابات الشريعة الإسلامية لا يتم تقاضى مصاريف تمديد علي صفقات التداول اليومية عند تمديدها إلى اليوم التالي. وبالتالي تكون أقصى فترة مسموح بها لصفقات التداول اليومية محددة اما فى الذهب والنفط فقد سمعت كثيرا ان التعامل بهم حرام شرعا

sa sa
06-22-2012, 11:27
من اكثر ازواج العملات شهره والاوسع استخداما هي الدولار / اليورو لانهم اكثر سيوله اقل سبريد يمكن التنبؤ بحركته ,لا لم اتاجر في الذهب او النفط لانه هناك حرمانيه في ذلك ,انصح المبتدئين باستخدام الدولار / اليورو فهو الافضل.

yassoo011
06-22-2012, 12:15
افضل العلات التي اتاجر بها اليورو دولار والنيوزلندي
وقد تاجرت في الذذهب ولكنه خطير جدا لان تقلباته كبيرة وسريعة
ولكنه مربح لمن يفهمه

ZOUHAIR_ZIZO28
06-22-2012, 12:30

magic777
06-22-2012, 13:39

طيب وايه اخبار اليورو والباوند معاك لانهم ملغبطين خالص اليومين دول واعتقد ان الكندى هو اللي واضح شويه
عنهم انا عن نفسي كنت افضل دائما اليورو لحد لما مرجنلي 3 حسابات وبعدين قولت كفايه عليه كده

kamizidan
06-22-2012, 13:42
انا احب اليورو دولار كثيرا واتاجر به لوحده فقط .. تحياتي للجميع

kingman
06-22-2012, 18:12
عند استخدام حسابات الشريعة الإسلامية لا يتم تقاضى مصاريف تمديد علي صفقات التداول اليومية عند تمديدها إلى اليوم التالي. وبالتالي تكون أقصى فترة مسموح بها لصفقات التداول اليومية محددة اما فى الذهب والنفط فقد سمعت كثيرا ان التعامل بهم حرام شرعا
فى العلامت بيعتبر ان رسوم التبيت فوائد زى البنوك كده وبتعتبر ربا فعشان كده ظهر الحساب الأسلامى لتفادى هذه الشبه وفى النفط والسلع طبعا مافيش حق التقابض يعنى مش هتعرف تمسك السلع بأيديك بمعنى انا بتبع وتشترى بما هو ليس ملكك فى الأساس

KOGI
06-22-2012, 21:12
من المعلوم أن من شروط بيع وشراء الذهب بالنقود في الإسلام أن يحصل التقابض عند العقد وشراء الذهب عبر الإنترنت لا يحصل يداً بيد لأنك ترسل لهم القيمة ثم يرسلون لك الذهب بعد مدة

assidi saber
06-22-2012, 23:00
العملة المفضلة عندي هي اليورو و الدولار لانها يوجد فيها تحركات سريعة و اني لا اتاجر بالفضة و الذهب لاني لم اقم بالتدرب عليها ابدا

aboualy
06-22-2012, 23:05
من المعلوم أن من شروط بيع وشراء الذهب بالنقود في الإسلام أن يحصل التقابض عند العقد وشراء الذهب عبر الإنترنت لا يحصل يداً بيد لأنك ترسل لهم القيمة ثم يرسلون لك الذهب بعد مدة

اخى هذه الامور فيها خلافات كثير فالكثير من العلما يعتبرون ان التقابض حدث بمجرد الشراء وليس الاستلام باليد لان عملية الشراء قد تمت بمجرد دفع الثمن والدليل على انتقال ملكية الشئ المشترى الى المشترى هو قدرت هذا المشترى على بيع هذا الشئ

amrmorasamir
06-22-2012, 23:10
بسم الله الرحمن الرحيم

انا لا افضل التداول على الذهب والبترول لان خسائرهم كبيره وانا قرات فتاوى كثيره انهم حرام عشان كده بفضل الابتعاد عنهم خالص وانا بحب اتداول على اليورو دولار فى الاسكلبنج

sunlight
06-22-2012, 23:11
اخى هذه الامور فيها خلافات كثير فالكثير من العلما يعتبرون ان التقابض حدث بمجرد الشراء وليس الاستلام باليد لان عملية الشراء قد تمت بمجرد دفع الثمن والدليل على انتقال ملكية الشئ المشترى الى المشترى هو قدرت هذا المشترى على بيع هذا الشئ

والله الاختلافات اللى بين العلماء بتخلى الواحد مش عارف يعمل ايه بس على العموم تجاره الذهب فيها مخاطر كثيره والسبريد بتاعه عالى والخساره بتاعته اكبر من مكسبه يعنى كفايه علينا العملات بس ننجح فى التجاره فيها الاول وبعدين نروح للذهب

Mostafa Mando
06-23-2012, 00:09
والله الاختلافات اللى بين العلماء بتخلى الواحد مش عارف يعمل ايه بس على العموم تجاره الذهب فيها مخاطر كثيره والسبريد بتاعه عالى والخساره بتاعته اكبر من مكسبه يعنى كفايه علينا العملات بس ننجح فى التجاره فيها الاول وبعدين نروح للذهب

الحقيقة يا اخي لا افضل التجارة بالذهب لإن هذه النقطة اختلف عليها كثير من العلماء

فانا ابتعدت عنها بسبب البعد عن الشبهات المحرمة

وانت يا اخي يمكنك ان تربح من دون المتاجرة بالسلع

محمد فرغلى
06-23-2012, 06:22
نا افضل البوند دولار لانه سهل فى التحليل جدااااااا
دا من وجهة نظرى وكل واحد ليه طريقته فى التحليل

assidi saber
06-24-2012, 15:29
العملة التي افضلها كثير على بقية العملات هي اليورو الدولار لانه لديه تحركات سريعه ليس كما الازواج الاخرى
و انا لم اتاجر في حياتي بالذهب او الفضه و لا اعتقد انه شئ غير جميل

abdello052
06-25-2012, 05:20
من المعلوم أن من شروط بيع وشراء الذهب بالنقود في الإسلام أن يحصل التقابض عند العقد وشراء الذهب عبر الإنترنت لا يحصل يداً بيد لأنك ترسل لهم القيمة

dodovedo
06-27-2012, 08:38
اخى الكريم
انا افضل المتاجره فى العملات وخاصه اليورو دولار والدولار فرنك
نظرا لتحريم التجاره بالمعادن والسلع بانا لا اتعامل بيهم ومجربتش بصراحه
تقبل احترامى

H!m0
06-28-2012, 13:08
أنا أفضل المتاجرة على العملات الأساية و بالأخص اليورو / دلاور و بعده البانود دولار
لان حركتها جيدة في اتجاههما يعني لا تكون الحركة بطيئة و مملة
و في بعض الأحيان أدخل على الين اذا وجدت فرص جيدة على المدى البعيد

mohamedfx2005
06-28-2012, 13:27
السلام عليكم ورحمة الله
انا شخصيا لا اتاجر بالمعادن كالذهب والفضة والكذلك البترول لوجود فتوى تحرم المتاجرة به والله اعلم
اما الازواج التي اتاجر بها فهي الازواج الرئيسة وبعض الكروسات كالاسترليني ين واليورو ين والاسترليني نيوزلندي لسرعة الحركة في هذه الازواج وكذلك احترامها للتحليلات الفنية والكلاسيكية والاساسي

elazez
06-28-2012, 13:42
بالنسبة للتداول علي النفط او الذهب لم اجرب التداول عليهم اطلاقا
لكن بالنسبة للعملات اري ان فرص او اهداف يمكن تحقيقها او اصطيادها هو الفيصل في العملات

ahmed abdalla
06-28-2012, 13:44
العملة المفضلة عندى هى اليورو دولار لانه زواج دائما التغير اى انك تستطيع تغير مكاسبك وخسارئك بسرعة مع هذا الزوج ولكنى لم اتاجر فى الذهب او البترول وذلك للفوائد التى عليهم
وحرميتهما شرعا

Heba samir abdallah
06-28-2012, 13:50
من افضل العملات اللى انا تاجرت بيها فى الفوركس هى اليورو دولار ومحاولتش اتاجر على الذهب او النفط قبل كده

jihadazzam
06-28-2012, 13:57
[quote=كريم;7519]بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم
اخي الكريم ان العملة المفضلة عندي واتاجر عليها هي اليورو دولار واتابع الاخبار للعملتين من اللولايات المتحدة واوروبا
اما بخصوص المتاجرة على الذهب والنفط نعم اتاجر عليه واحب تذبذباتهم وخاصة تذبذبات النفط التي احياتا تعطيك الفقة 3 مرات

magic777
06-28-2012, 17:28
العملة المفضلة عندى هى اليورو دولار لانه زواج دائما التغير اى انك تستطيع تغير مكاسبك وخسارئك بسرعة مع هذا الزوج ولكنى لم اتاجر فى الذهب او البترول وذلك للفوائد التى عليهم
وحرميتهما شرعا

هو بصراحه انصحك تحلل على اليورو دولار لكن بعد تجربه انصحك ان لاتعمل عليه
خاصه لو انت مبتدأ لان كثرت به الحركات الخادعه واصبح السبب في مرجنت حسابات الكثير من المتاجريين حاليا
انصحك اخي بزوج الدولار كندي

Noah
06-28-2012, 18:47
اليورو دولار هو العملة او الزوج الذى اعمل به فى الفوركس منذ فترة كبيرة جدا والى الان ما زلت اعمل على الويور دولار ولا اعرف هل يمكننى ان اترك العمل عليه او لا لانه الافضل الى الان معى فى النتائج

محمد فرغلى
06-28-2012, 19:35
انا من افضل العملات اليورو دولار فى رأى لانها بتحترم التحليل انا شايف كدا صراحة
لكن مدخلتش صفقات دهب قبل كدا

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 19:53
انا من افضل العملات اليورو دولار فى رأى لانها بتحترم التحليل انا شايف كدا صراحة
لكن مدخلتش صفقات دهب قبل كدا

تمام ياريت تفضل شغال على اليورو ولا تلتفت ابداً الى المعادن والسلع

الله يكرمك ويوفقك

khaled zizo
06-29-2012, 05:44
اجمل اوقاتها وهي خامله الحركه كده ومحدوده لانك بتعرف تتعامل معاها كويس بيع وشراء من حدود مستطيل الحركه اليوميه للعمله واللي بتقدر تحدده كل يوم بسهوله
لكن فعلا المشكله هنا في الحركات الفجائيه لهذه العملات نتيجه تدخلات البنوك

waleed adel
06-29-2012, 06:34
اكتر عملتين بيحترموا القنوات وخطوط المستويات
حتى في التذبذب

---------- Post added at 05:34 AM ---------- Previous post was at 05:32 AM ----------

وكل الفتاوى بتقول كده لانك لازم تبيع وتقبض الفلوس وبعدين تشترى

Desperate
06-29-2012, 07:13
اكتر زوج بحبه هو
gbp/usd
انا بحس انه بينط بسرعة وصفقاتى عليه دائما ناجحة والحمد الله
وعمرى ماتجرت ب المعادن لانها حرام شرعا لانها لا تتم بالقبض

KOGI
06-29-2012, 07:23
[quote=كريم;7519]بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم
اخي الكريم ان العملة المفضلة عندي واتاجر عليها هي اليورو دولار واتابع الاخبار للعملتين من اللولايات المتحدة واوروبا
اما بخصوص المتاجرة على الذهب والنفط نعم اتاجر عليه واحب تذبذباتهم وخاصة تذبذبات النفط التي احياتا تعطيك الفقة 3 مرات

انا معاك اخى فى المتاجره باليورو دولار وانا كمان زيك بس مش شايف ان فى فتاوى كتير بتحرم المتاجره بالذهب والنفط ؟ طبع ا انا اقصد النصيحه لوجه الله
تقبل مرورى

magic777
06-29-2012, 18:41
اجمل اوقاتها وهي خامله الحركه كده ومحدوده لانك بتعرف تتعامل معاها كويس بيع وشراء من حدود مستطيل الحركه اليوميه للعمله واللي بتقدر تحدده كل يوم بسهوله
لكن فعلا المشكله هنا في الحركات الفجائيه لهذه العملات نتيجه تدخلات البنوك

فعلا هيا الحركات المفاجئه هيا المشكله الاساسيه هنا وكمان مابنكوش عارفين وقتها
بس ممكن نعمل حسابنا برده اننا نتاجر في اوقات معينه تكون الحركه فيها في الغالب بطيئه ومافيش
اخبار على العمله وقتها

nrgslawi
06-29-2012, 19:18
السلام عليكم
انا افضل اليور دولار - الجنيه الاسترليني دولار
لكن اتاجر على العملات الاخرى عندما تكون احداث اقتصادية مهمة
بالنسبة للمعادن والنفط لا اتاجر فيها

hesham1046
06-29-2012, 19:32
بسم الله الرحمن الرحيم

شوف افضل عملة بحبها هى الدهب والفضة واليورو والدولار دول افضل العملات
الذهب شغلو جميل جداااااااا بس لو عرفت اتجاة الذهب هلاتكسب منو دهب بجد بس اهم رافعة مالية علشان تشتغل فى الدهب 1:200

my life
06-29-2012, 19:51
طبعا انا اتاجر في العملات فقط
ولكن أفضل زوج لدي في التداول هو الباوند/دولار

dodovedo
06-29-2012, 20:15
[quote=jihadazzam;53538]

انا معاك اخى فى المتاجره باليورو دولار وانا كمان زيك بس مش شايف ان فى فتاوى كتير بتحرم المتاجره بالذهب والنفط ؟ طبع ا انا اقصد النصيحه لوجه الله
تقبل مرورى

اخى الكريم
والله احنا نتقى الشبهات
لحد ميصدر فتوى بخصوص الموضوع ده تقبل مرورى

devloppman
06-29-2012, 20:56
العملات المفضلة هي الأربع أزواج الأساسية
ولم أجرب يوما أن اتاجر في النفط أو الذهب لأنه يحتاج لرأس مال كبير طبعا

mido303037
06-29-2012, 21:06
افضل العملات هى اليورو دولار
ومن افضلهم وممكن تجنى من خلالها ربح كبير

remo
06-29-2012, 21:17
انا اكتر العملات المفضلة بالنسبة لى هى الكندى لان العملة دى اكتر عملة بتحترم التحليل سواء كان تحليل فنى او تحليل اساسى وممكن بشوية متابعة تقدر تعرف الهاى واللو بتاعة من المتابعة فقط ومابيتحركش نقط كتيرة

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 21:23
انا بصراحة ناوي اشتغل بالدولار او باليورو حاجة من الاثنين دول

mido303037
06-30-2012, 02:07
انا افضل العملات لدى هى اليورو دولار ولم
اتاجر ابدا فى اسواق النفط والبترول الفوركس افضل من كل هذا

hesham itch
06-30-2012, 07:57
من افضل العملات التى اقوم بالتعامل فيهما هما اليورو دولار وذلك لثبات مستوى كل
منهما فى التعامل وفى مواجهة العملات الاخرى ولم اقم بالمتاجرة بالمعادن ولا النفط

derfcase
06-30-2012, 08:08
الثلاث ازواج المفضلة لدي في التداول هم علي النحو التالي
اليورو دولار
الكيبل
الدولار فرنك
و قد سبق لي ان تاجرت في الفضة نعم - و لكني لم اتداول ابدا باي حساب حقيقي في الذهب

mostafakamal
06-30-2012, 23:25
العملة المفضلة الى هى المجنون استرلينى ين ثم اليورو ين
اما الذهب والفضة والبترول ضيعونى فى المسابقات فكيف اتاجر فيه فى الحقيقى

waleed adel
07-02-2012, 08:09
العمله المفضله اليورو دولار اما الذهب والفضه اعتقد ان محدش بيستخدهم
لتحريمهم شرعا

ymn30
07-02-2012, 09:04
العملة المفضلة عندى هى اليور دولار والباوندا دولار او الزعيم والكابل وهم اكثر العملات اتعامل عليهم لحترامهم التحليل وان لا اعمل فى معظم الاوقات غير عليهم هم وبس

husamart
07-02-2012, 09:12
العملة المفضلة عندي هي اليورو دولار ومعها الاسترليني دولار .. و قناعتي ان التجارة على اي عملة تحتاج الى تفاهم معها ومعرفة بكل جوانبها ومدى تذبذبها وقوتها وتأثير الاخبار عليها ومدى ارتباطها بالعملات الاساسية اليورو والدولار ولا يوجد مشكلة في التداول في المعادن بشرط الخلفية المسبقة عنها

waleed adel
07-05-2012, 23:10
زوج اليورو دولار حيث انه يتمير باسبريد منخفض
ويمكنك ان تتنبأ باتجاهة بسهولة

hesham1046
07-06-2012, 14:23
عملتى المفضلة هى الذهب الانى عرفت نقاط ضعفها وميزة الدهب اللى هو كل 3 شهور بيلمس نفس السعر اللو اللى وصل لية من 3 شهور
والدهب غير اى عملة

sky44
07-06-2012, 14:30
السلام عليكم

بالنسبة لي افضل المتاجرة بالعملات و خاصة الزوج اليورو مقابل الدولار . اما بالنسبة للمتاجرة في الدهب و النفط فانني لم اجربهما لانني لا اعرف على اى اساس يتم التداول بهم و ليست لدي اي فكرة عن دالك

rabie10
07-06-2012, 14:42

العوامى
07-06-2012, 15:20
السلام عليكم
انا افضل اليورو دولار والباوند فقط لاغير
لان معظم السيوله موجودة فيهم وتقدر تعمل منهم ارباح حلوة

madoxegy
07-06-2012, 15:23
السلام عليكم
بالنسبة للنفط والذهب لم اتداول عليهم ابدا
اما الزوج المفضل بالنسبة لى eur/usd

ma90do
07-06-2012, 15:25

فعلا يا اخي العملات بتاع الين واضحه مسارها في هذه الفتره لان اليورو دولار حقق هبوط رهيب جدا في هذا الفتره وناس كثيرا تأخذ الحذر في التعامل معه

Mr.GooDMaN
07-06-2012, 16:06
السلام عليكم
انا افضل اليورو دولار والباوند فقط لاغير
لان معظم السيوله موجودة فيهم وتقدر تعمل منهم ارباح حلوة

معااااااك االلي انا شايف انهم انسب العملات على الطلاق مع ان في ناس كتير بتجيد العمل ع عملات تانية
لكن يبقا الزعيم والكيبل هما الافضل على الاطلاق

sabre
07-06-2012, 16:25
العمله التى افضلها زوج اليورو دولار وزوج الباوند دولار
لم اتاجر فى الذهب او النفط لانى اعتقد انه حرام والله اعلم
اليورو دولار بالنسبه للمبدأين كويس
اى عمله تأتى عليه الفرصه الكويسه بسرط انها تحترم التحليل الفنى اغلب الاوقات

theboy2226
07-07-2012, 16:56
انا كان ليا تجربة مع الدهب و كانت مربحة جدا بس ما وصيش حد بيه لان انا سمعت انو حرام فبلاش منه خالص و خصوصا انه عايز راس مال كبير
انا بدات باليورو دولار زي معظم المتاجرين و عملت منه مكسب محترم بس بعد ما قلب علي مرة بترندايه هابطة و خسرني حسابين وانا من ساعتها مع اليورو ين
و بردو الزوج ده مربح

ehab
07-08-2012, 02:18
الدولار الامريكى براها جيدة جدا فى التعامل مع الدعوم والمقومات وعموما بحب اتعامل مع العملات الأساسية
كالكيبل واليورو وايضا الأسترالى والنيوزلاند و واليورو ين والدولار ين كلا حسب ماتكون
عليه فرصة لكن اكثر عملة مفضلة لدى هى الدولارالامريكى وفعلا تداولت مسبقا على النفط او الذهب او الفضة

elking
07-08-2012, 02:22
انا شايف ان افضل عملة هى طبعا اليورو دولار
لانها بتحترم التحليلات الفنية والاخبارية جدا جدا
وكمان الاسبريد الخاص بها اقل من باقى العملات
وارى ان المتاجرة فى الذهب وغيره يعتبر حرام لانها تعتبر سلع

fx-man
07-08-2012, 04:11
انا لم اتاجر بالذهب او النفط من القبل وانا افضل المتاجرة فى الازواج الرئيسى عموما لكن زوجى المفضل هو الباوند دولار وانصح المبتدئين ان يركزوا فى التداول على هذا الزوج لان حركته معقولة وغير متقلبة .انا حاليا اضرب فى الازواج اليورو دولار والباوند دولار والاسترالى دولار والدولار كندى فقط .

mohamed yossef
07-09-2012, 00:49
اكتر العملات احب اتاجر عليها الباوند دولار فهو ملك متوج حقا
ولكن لم اجرب التداول على الذهب او النفط
وافضل الازواج للمبتدئين ازواج الدولار والباوند فهى ازواج تحترم التحليل الفنى كما ان الاسبريد فيها منخفض لدى كل الشركات

salah.bmw
07-09-2012, 00:57
من وجهة نظري ان افضل زوج للاسكالبينج هو يورو دولار
اما عن باقي السلع انا اتعامل بلنفط وبصراحة لما ما بيكون اخبار او شي تاني بيكون ممتاز والربح فيه مضمون الا لما بيجيه العقل الشيطان ساعتها دمار شامل

thestarboy
07-09-2012, 02:26
انا بحب اليورو دولار والباوند دولار تحس انهم في التعامل سلس وكويسين وقليل التقلب
بالنسبه للذهبوالنفط مش اتعاملت معاهم واسمع ان فيهم خطوه في التعامل وكده

Omnia Ebrahim Hussein
07-09-2012, 02:33
انا بفضل فى التعامل مع اليورو دولار والباوند دولار لانهم قليلون التذبذب والمخاطرة ويتماشون مع التحليل الفنى ولكنى لم اتاجر فى الذهب او النفط قبل ذلك لاننى مبتدئة

mohamed 300
07-09-2012, 02:36
انا ارى ان عمله اليورو دولار هى الاساسيهفى سوق الفوركس ,حيث تكون هى المتحكمه فى باقى العملات الاخرى ,وعن السؤال الثانى فانا لا اتاجر فى الذهب او الفضه او النفط ,لان هذه الاشيهء تتطلب الكثير من راس المال .

sobissa
07-09-2012, 02:42
أنا أقوم بالمتاجرة على زوج اليورو / دولار في الغالب ولم يسبق أن تاجرت بالبترول أو المعادن لأنه حرام شرعا وأنا أفكر في الابتعاد عن اليورو لأنه هذه الأيام أصبح صعب المتاجرة عليه بسبب الأزمة

madoxegy
07-09-2012, 09:05
وافضل الازواج للمبتدئين ازواج الدولار والباوند فهى ازواج تحترم التحليل الفنى كما ان الاسبريد فيها منخفض لدى كل الشركات

---------- Post added at 06:04 AM ---------- Previous post was at 05:59 AM ----------

---------- Post added at 06:05 AM ---------- Previous post was at 06:04 AM ----------

rabie10
07-09-2012, 21:58
نا اتعاملت مع كل العملات تقريباا

nada
07-09-2012, 22:06
بسم الله الرحمن الرحيم

العملة المفضلة لدى اليورو دولار
لا اتاجر على الذهب والفضة
بتاكيد اليورو دولار يحترم التحليل فى غالب الاوقات
دولار

السيد الجبالي
07-09-2012, 22:11
افضل الازوج لدي هو زوج الكيبل ... يحترم التحليل في كثير من الاوقات وسهل التنباء بحركته
لا اتاجر علي اي سلعه .. بحبب وجود موانع شرعيه عن هذا ... وكما قأت عن بعض الشيوخ انه محرم

magic777
07-09-2012, 23:45

انا كنت بتاجر على الباوند ده كتير اوي وكان بالنسبه لي زوج رائع بحركته القنواتيه السهله
لكن برده للأسف بقى زوج خبيث واتغيرت حركته كتير اوي في الفتره الاخيره وبقى ليه اوقات
يعمل رالى مفاجئ ومن غير ماتلحق تدخل معاه كمان

naitsi
07-09-2012, 23:46
السلام عليكم
بالنسبة لي عملتي المفضله زوج يورو\دولار,تقريبا افهم تحركاته ومتعود عليه في التحليل الفني,وانصح المبتدئيين التداول على هذا الزوج لأنه زوج رئيسي وكل الأزواج تتأثر بهذا الزوج,بخصوص النفط والذهب لم اتداولهم لأسباب شرعيه وكذلك لأسباب ان اسبريد الذهب والنفط عالي جدا

avocato bola
07-09-2012, 23:47
انا مازلت من المبتدئن لم ابتتدىف ى اى تجارة ومازلت ابحث على افضل العملات

ومن خلاص صديق لى قال لى الدولار يورو هي اكتر العملات التي اتداول بها و كنت جربت كده الدهب لكن هو سريع في التغير

waleed adel
07-14-2012, 16:22
لا افضل التداول على الذهب والبترول لان خسائرهم كبيره وانا قرات فتاوى كثيره انهم حرام عشان كده بفضل الابتعاد عنهم خالص وانا بحب اتداول على اليورو دولار فى الاسكلبنج

bodda.2011
07-14-2012, 16:26
انا افضل البوند دولار وانا ارى انه سهل فى التحليل الفنى ودائما يلتزم بالتحليل بالاضافة الا انه تكون عليه حركة جيدة فى الصباح وهو الوقت الذى استطيع ان افتح فيه صفقات
اوافق هذا الرأى تماما

essam1985
07-17-2012, 13:51
اتاجر الان علي الاسترليني دولار

و لم اتاجر ابدا علي الذهب او النفط

و افضل الاسترليني لاني لاحظت انه من اكثر الازواج احتراما للتحليل

Forex Eyes
07-17-2012, 15:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته الدولار طبعا هو العملة المفضلة عندي و عند اغلب المتاجرين
بخصوص باقي السلع
كالنفط و الهدب و لم يسبق لي ان فتحت صفقة في اتجاههم
نضرا لغياب الخبرة عنهم

HOUSAMMI
07-17-2012, 16:53
بسم الله
ههههههههههه
حبيبى وابن حبيبى العملة الى شارت بتاعةا شغال مش نايم
side lin
وقس علىدلك

midoali
07-17-2012, 17:15
انا جربت التجاره بالذهب علي الحساب التجريبي وكانت مربحه جدا اما علي الحقيقي ليس لدي اموال كافيه
لاجربه وطبعا بي اقوم بي المتاجره باليور والدولار واليان اليابني والفرنك السويسري

forex4ever
07-17-2012, 20:21
لم اغير علمتي المفضلة منذ خمس سنوات ههههههههههههه مابحبش التغيير واعتقد ان التخصص في مجال عملة معينة يصبح اكثر تاثيرا وربحية
تداولت مره واحده فقط على الفضة وكانت توصية وربحت فيها ما قد احققه في شهور من التداول على العملات ولكن خطورتها بالطبع اكبر بكثير

ahmed
07-17-2012, 20:24
لم اغير علمتي المفضلة منذ خمس سنوات ههههههههههههه مابحبش التغيير واعتقد ان التخصص في مجال عملة معينة يصبح اكثر تاثيرا وربحية
تداولت مره واحده فقط على الفضة وكانت توصية وربحت فيها ما قد احققه في شهور من التداول على العملات ولكن خطورتها بالطبع اكبر بكثير

بالفعل يا اخى التخصص فى عمله واحدة فقط يوفر على المتاجر الكثير من الوقت والجهد
انا افضل اليورو دولا اعتقد انه اسهل عمله يمكن التعامل معها

madoxegy
07-17-2012, 20:25

ahmed rabee
07-17-2012, 20:36
اليورو دولار - الباوند دولار

هما افضل زوج عملات في رأيي بس لو فيه فرصه علي اي زوج تاني بدخلها طبعا وخصوصا لو كانت فرصه قويه

وفي اخر فتره انا انتقلت الي الاسكالبينج فاغلب الوقت فاتح ال6 ازواج الرئيسيه ومتابعهم كلهم عشان لو فيه فرصه هنا ولا هنا نلحقها علي طول

اما الدهب ده ملهوش ضمان ابدا ... دخلت فيه كذا مرة وكسبت

وتيجي صفقه واحدة تاخد اللي كسبته وربع راس المال كمان في ثواني ... ف ابتعدت عنه خالص

ابعد عن الشر وغنيله

MrSniper
07-17-2012, 20:40
انا العملة اللي اتاجر بها دائما هــي اليورو دولار
كما أنني تاجرت في النفط و كان دلك افضل من العملات

madoxegy
07-17-2012, 20:44

ARAB_PIGEON
07-17-2012, 20:44
بسم الله الرحمن الرحيم

اليورو دولار والكيبل

نعم تاجرت بالذهب والنفط وكان مجدى جدا وارباحه فوق الممتازه
ولكن ابتعدت عنهم لوجود شبه حرام فى المتاجره بيهم

بالنسبه للمبتدئين انصحهم بالتداول فى اليورو دولار فتحليله الفنى سهل فى كثير من الاحيان

kero
07-17-2012, 20:50
بالنسبة ليا اناافضل زوج احب التداول عليه وبحس انه بيحترم الدعوم والمقاومات جدا هو زوج اليورو ين
وانا لم اقوم بالتداول على الذهب او المعادون والنفط من قبل لانها فيها شبة حرام ف الابتعاد عنها افضل

aminos
07-17-2012, 21:21
السلام عليكم
من أفضل العملات لدي و هي اليورو/دولار
لأنها أول عملة بدئة فيها مشواري في هذا العالم
و لا أتاجر في الذهب
و الحمد لله على كل حال

Rami
07-17-2012, 21:23
انا العملة اللي اتاجر بها دائما هــي اليورو دولار
كما أنني تاجرت في النفط و كان دلك افضل من العملات

لم اتاجر على النفط لكن اسمع انه يحتاج راس مال
كبير نوعا ما حتى تتحمل الانعكاسات الكبيرة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

mohamed adel
07-17-2012, 21:57
انا عن نفسى مفيش عملة مفضلة ولكنى اتاجر على الاخبار القوية والتحليل الفنى الجيد وهذا على اى عملة
وانا لا اتاجر فى الذهب او النفط ولكننى اركز فى العملات فقط

kingman
07-17-2012, 23:03
بالنسبة ليا اناافضل زوج احب التداول عليه وبحس انه بيحترم الدعوم والمقاومات جدا هو زوج اليورو ين
وانا لم اقوم بالتداول على الذهب او المعادون والنفط من قبل لانها فيها شبة حرام ف الابتعاد عنها افضل

ازواج الين فى الأيام المستقرة بعيدا عن تدخلات البنوك والتقلبات بتبقى جيدة فى التعالم وبتخضع للتحيل وبتبقى سهلة التوقع نسبيا لكن فى اوقات الزمات بتبقى مجنونة وتقلباته سريعة

rabie10
07-17-2012, 23:07
الدولار يورو هي اكتر العملات التي اتداول بها
ولم أجرب الدهب أو النفط من قبل

ma90do
07-17-2012, 23:13
ازواج الين فى الأيام المستقرة بعيدا عن تدخلات البنوك والتقلبات بتبقى جيدة فى التعالم وبتخضع للتحيل وبتبقى سهلة التوقع نسبيا لكن فى اوقات الزمات بتبقى مجنونة وتقلباته سريعة

ااها فعلا ازواج الين في هبوط مستمر في هذه الايام من خلال شهرين هبط وصل الي القاع وخسر ناس كتير بس هوا اكثر وضوحا ولكن مع الاخبار القويه بيبقي فعلا مجنون

AMANI
07-17-2012, 23:17
اغلب الناس بتتاجر فى العملات الرئيسيه مثل
اليورو دولار والباوند دولار

SlaiteR
07-19-2012, 12:59
افضل عملة لي تاجرت بها

زوج اليورو دولار

سهلة جدا ومدرة للربح

ومناسبة للمبدتدئين

وبالنسبة لي لم اتاجر بالذهب ولا الفضة ولا اي عملة اخري

Aker001
07-19-2012, 13:01
افضل البوند دولار وانا ارى انه سهل فى التحليل الفنى ودائما يلتزم بالتحليل بالاضافة الا انه تكون عليه حركة جيدة فى الصباح وهو الوقت الذى استطيع ان افتح فيه صفقات
تحياتي

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 13:05
لا يوجد لدى عمله معينه مفضله
المهم ان يكون تحليلى الفنى سليم

Aker001
07-19-2012, 13:08
اكتر العملات التي تعاملت معها هيا طبعا اليورو دولار والباوند دولار
ولكني شخصيا افضل عملات الين في التجاره حاليا رغم السبريد العالي

زيزو
07-19-2012, 18:33
العملة المفضلة لديا هي
عملة الباوند دولار
اما بالنسبة للذهب فلم اجرب المضاربة عليه اطلاقا
ولن اجربها

sunlight
07-19-2012, 18:34
انا لم اجرب الذهب او البترول او الاشياء الاخرى لانى مكتفى بالعملات حاليا وعندما اصبح بروفيشنال فى المتاجره ممكن الواحد يفكر يتاجر فى الباقى ولكن حاليا لا اعتقد

tarek22
07-19-2012, 19:17
اولا وقبل كل شيء فان تجارة الذهب والسلع و النفط هي حرام و هذا ما لا خلاف فيه بين العلماء
اما عملتي المفضلة هي اليورو دولار

Noah
07-19-2012, 20:04
العملةا لمفضلة دى هى اليورو / دولار واعتقد ان الباوند تاتنى فى المرحلة الثانية ومن ثم الكندى وبالسنبة للذهب اعتقد ان فى خلاف فقهي عليهم ولكن بالنسبة للنفط لا اعرف ولم اعمل به حتى الان اطلاقا ولم انظر الى الشارت الخاص به اصلا

khaled zizo
07-21-2012, 16:15
حركته الطبيعة بيبقى جيد جدا فى التعامل معه اسكالبنج زى ماذكرتى فى حدود مستطيل او من مقاومة وعدم بيع وشراء والوحد يقدر ياخد منه نقط جيدة خصوصا انه يتذبذب فترات طويلة لكن اليومين دول وظل توتر الأسواق الين عموما بيبقى مجنون فى حركته ى كثير من الأوقات ومع كل قوة بيبقى فيه احتمال اكثر لتدخل المركزى اليابانى و المفضله زوج يورو\دولار,تقريبا افهم تحركاته ومتعود عليه في التحليل الفني,وانصح المبتدئيين التداول على هذا الزوج لأنه زوج رئيسي وكل الأزواج تتأثر بهذا الزوج,بخصوص النفط والذهب لم اتداولهم لأسباب شرعيه وكذلك لأسباب ان اسبريد الذهب والنفط عالي جدا

السيد الجبالي
07-21-2012, 16:39
عملتي المفضله هي الكيبل .. واري انها اكثر العملات التي تحترم استراتجيتي ...
اما عن الذهب وابلترول فلم اتداول عليه من قبل لانه كما سمعت محرم .. واجارنا الله شر الحرام ..

tito_smile
07-21-2012, 16:46
nice effort .. keep it up .. nice work .. tahnxxx 4 ur effort

ahmedalex
07-21-2012, 16:49
انا لم استخدم المتاجره للنفط او الذهب نهائيا" ولا انوى الدخول فهم لانى احببت ان اتخصص فى تبادل العملات حتى استطيع التوفيق فيها وانا ايضا مازلت مبتدء اتعلم ومن خلال برنامج الديموى احب ان اعمل على اليورو/دولار لانه الاكثر تداول واستخدام فى سوق العملات تستحوذ تقريبا على نسبة 38% من السوق

madman
07-21-2012, 18:37
انا بتاجر فى العملات اه لكن الذهب والنفط لا متاجرتشى فيهم قبل كدا العملات كان مجدى

msh3egy
07-21-2012, 23:40

assidi saber
07-22-2012, 00:31
العملة المفضلة عندي هي اليورو و الدولار لانه اقوى عملة من ناحية التحراكات في السوق و كذلك تستطع من خلاله جلب نقاط كثيرة

BRUFEN
07-22-2012, 00:44
أنا لا يمكن ان يمر علي يوم إلا ويجب ان ادخل في اليورو دولار إلا إذا قدر الله وفاتتني الفرصه فقد قدر الله وما شاء فعل
ولكني أقدر حركته وخاصه وأني أتابع المحللين الذين يختصون به فقط وفعلن هذه العمله رائعه للمبتدئين والمحترفين ولكن يجب ان
نتعلم كيف نفهم حركته أو نتابع المحترفين والخبيرين لنعرف تحليلهم عن إتجاه هذه العملة

الذهب نعم دخلت بعدة صفقات والربح من الذهب ربح ممتاز ودخلته بسبب أحد الاعضاء أقنعني بكلامه وثقته بحلاله
وبعدها بكم يوم لم ترتح نفسي للموضوع بعد تفكير وحاولت أن أبحث بشتى الطرق حن تحليله من احد المشائخ ولكن لم اجد
فتركت التجارة به للأبد وخاصه وأن العملات امامي ولدي خيارات كثيرة من العملات

وبالنسبة للمبتدئين اليورو دولار والكيبل أفضل لهم هذا غير بان الشرحات أغلبها تتكلم عن اليورو دولار فستكون لديهم قابليه
لدخول بهذه العملة وخاصه بأنها بكل المنصات أقل سبريد من باقي العملات

بالنسبة للعملات أنا اتاجر بها كلها تقريباً ولكن اهمها العملات الرئيسية
وخاصه إذا فاتني الدخول باليورو دولار فأني اتجه لاحد العملاات لأرى هل بالإمكان الدخول باحد الفرص
وتعجبني حركة المجنون لسرعه حركته فدائما عندما اخسر من احد العملات بكثير من الأيام أسترجعها بامر الله ورزقه
بهذه العمله
وتحية طيبة لشخصك الكريم على هذا الموضوع الجميل

kingman
07-22-2012, 01:29
العملة المفضلة عندي هي اليورو و الدولار لانه اقوى عملة من ناحية التحراكات في السوق و كذلك تستطع من خلاله جلب نقاط كثيرة

اليورو اليومين دول مجنن الأسواق حتى انا متعلق فى صفقات عليه على حساب البونص من الأسبوع الماضى وللأسف دخلت بمخاطرة عالية ومعرض اذا فتح السوق على جاب ان اخسر حسابى بسبب خطا اخطأته وربنا يستر

ezo
07-22-2012, 01:45
العمله التي افضل التعامل بها زوج اليورو دولار امريكي اما عن المتاجره بالذهب والنفط لم يتسني لي ذلك واعتقد انهما ذات جدوي كبيره جدا حسب معلوماتي البسيطه عنهما

nrgslawi
07-22-2012, 02:19
انا تاجلرت على النفط والذهب على الحساب الحقيقي فقط
بالنسبة للعملة المفضلة لي هي اليورو دولار

msh3egy
07-22-2012, 05:24

Spiderhoof
07-25-2012, 06:28
الذهب والبترول هم ملوك الاسواق الماليه والاكثر سيوله والاكثر ربحيه والاكثر خساره

كما يقولون فحوه الذهب ترفعك ولتدغته تموتك

mido
07-26-2012, 01:57
اخي الكريم
انا من اكثر العملات اللى بفضلها فى التعامل هى الدولار كندى
براها جيدة جدا فى التعامل مع الدعوم والمقومات
تقبل مروري ولك فائق احترامي

Mahmoudnashaat
07-26-2012, 02:15
انا افضل اليورو دولار والكيبل والاسترالى دولار والكندى دولار

aboushnb
07-26-2012, 02:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لدولار يورو هي اكتر العملات التي اتداول بها

dollyabdallah
07-26-2012, 08:23

mena
07-26-2012, 13:44
الدولار واليورو افضل زوج ويناسب تقلبات السوق ولانه الزوج الاكثر شعبيه

master_egypt
07-26-2012, 14:21
انا بفضل اليورو دولار زوج حلو ف شغلة وبحقق منة ارباح كويسة
بس انا مجربتش اتاجر ف الدهب لانى بستحرمة

zeyadkabeel
07-26-2012, 14:24
اليورو دولار

لا لم اتاجر فيها حتى الان
اليرور دولار ايضا
ما هي العملات التي تتجار بها
اى عملات لا يشترط عملة معينة

adamnb1
07-26-2012, 14:29
السلام عليكم انا بالنسبة لي افضل المتاجرة بالزعيم الدولار و اليورو لانه هو اللدي يتوفر على السيولة الاكتر في لالسوق كما
انه سهل في التحليل الاساسي و الفني حيت يمكن توقع حركة هدا الزوج اما بالنسبة للدهب او السلع الاخرى افكر مستقبلا في المتاجرة بها

Aker001
07-26-2012, 14:31
عملتي المفضله زوج يورو\دولار
تقريبا افهم تحركاته ومتعود عليه في التحليل الفني
وانصح المبتدئيين التداول على هذا الزوج

master_egypt
07-26-2012, 14:40
انصح اى مبتدء انة يبدء بالتداول ع زوج اليورو دولار
لانة هيعرف يتعلم علية كويس اووووى انا بشتغل علية دايما

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 14:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لدولار يورو هي اكتر العملات التي اتداول بها

السلام عليكم
بالنسبة لي اخي انا افضل زوج اليورو/دولار ولا افضل الدولار/ين

foouaad
07-26-2012, 14:56
العمله المفضله لدى هى الدولار واليورو
وانا لا افكر فى المضاربه فى الذهب او الفضه لانى سمعت من احد الاصدقاء لى
ان متاجرة المعداً فى الفوركس حرام هل هذا حقاً
وبنسبه للعملات التى اتاجر بها انا لسه مضربتش فى سوق الفوركس بس نلوى على الدولار و اليورو

khaledforex
07-26-2012, 15:05
احب التعامل مع عملتين اعتقد انهما اساس لكل العملات
اليورو دولار
والباوند دولار
اما الذهب فاعتقد اننى لا استطيع التعامل معه دة عن نفسى
والنفط لم اجربه اصلا ولا حتى اعرف رمزه

khashaba
07-26-2012, 15:14
العمله المفضله لدى هى الدولار واليورو
وانا لا افكر فى المضاربه فى الذهب او الفضه
لانى سمعت من احد الاصدقاء لى
ان متاجرة المعداً فى الفوركس حرام هل هذا حقاً
وبنسبه للعملات التى اتاجر بها انا لسه مضربتش
فى سوق الفوركس بس نلوى على الدولار و اليورو
ان شاء الله لانهم الاشهر هما هذان الجوز
من العملات فى كل التعاملات

imadm201
07-26-2012, 15:33
العملة المفضلة لدي هي الدولار الامريكي
اما الذهب النفط الفضة فلا خبرة لدي

morx123
07-26-2012, 20:49
لم اتاجر بعد
لاكن الاغلب هتكون في العملات
الازواج اليورو والدولار

---------- Post added at 08:49 PM ---------- Previous post was at 03:37 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يشرفني الرد على موضوعك
افضل شي العملات زوج اليورو ووالدولار

magic777
07-26-2012, 21:25
انا بفضل اليورو دولار زوج حلو ف شغلة وبحقق منة ارباح كويسة
بس انا مجربتش اتاجر ف الدهب لانى بستحرمة

بجد بتعرف تكسب من اليورو دولار لحد دلوقتي طيب تعرف اليورو ده عدو النجاح بالنسبه لي
وهو تقريبا كده سبب خساره كل حساباتي ولو مشتغلتش عليه وغيرته بالباوند الاقي الباوند اتجنن وبقى اوحش من اليورو
مش عارفه ده حظ ده ولا ايه بالضبط

msh3egy
07-27-2012, 05:03

i5land_man
07-27-2012, 05:05
بجد بتعرف تكسب من اليورو دولار لحد دلوقتي طيب تعرف اليورو ده عدو النجاح بالنسبه لي
وهو تقريبا كده سبب خساره كل حساباتي ولو مشتغلتش عليه وغيرته بالباوند الاقي الباوند اتجنن وبقى اوحش من اليورو
مش عارفه ده حظ ده ولا ايه بالضبط

يا اخي تفائل بالخير تجده وان شاء الله ربنا يعوض عليك كل خسائرك وتتحول الي ارباح باذن الله
اهم شئ الصبر والمثابرة والاصرار علي النجاح

msh3egy
07-27-2012, 05:13

osama shaban
07-27-2012, 15:47
افضل العملات بالنسبه لي هو اليورو \دولار واليورو\ ني والباوند\ دولار
اعمل في السلع علي الحساب التجريبي فقط لانهما حرام
نصيحتي هي اداره راس المال

mido75
07-27-2012, 15:48
انا افضل ازواج العملات اليورو دولار و الكيبل دولار و الاسترالى و لكنى اتعامل مع جميع ازواج العملات اما عن الذهب و النفط فلا اتاجر بهم و لا احبذ اصلا المتاجرة فيهم

kanzsea
07-27-2012, 16:59
بسم الله الرحمن الرحيم

افضل عملة هى اليورو

وتاجرت بالذهب والنفط لكن الذهب محتاج ادارة جيدة قوى لانة ممكن يقلب حسابك فى ثوانى

اتاجر فى النفط

a7lamp3
07-27-2012, 17:39
افضل عملتين هما الدولار واليورو بالاضافة الى الباوند ولكن افضلهم الدهب ودا محتاج لادارة جيدة لانك في كل لحظة ممكن تكسب وتخسر

sharkawy
07-27-2012, 17:40
افضل عملات الدولار واليورو والباود

وايضا الين عمله جيده وتتبع التحليل الفني بشكل ممتاز

waleed adel
07-28-2012, 05:20
افضل العملات التى اقوم بالتعامل فيهما هما اليورو دولار
ولم اقم بالمتاجرة بالمعادن ولا النفط

forexawy
07-30-2012, 14:29
من المعلوم أن من شروط بيع وشراء الذهب بالنقود في الإسلام أن يحصل التقابض عند العقد وشراء الذهب عبر الإنترنت لا يحصل يداً بيد لأنك ترسل لهم القيمة ثم يرسلون لك الذهب بعد مدة ،

mohamed1happy
07-30-2012, 14:33
أنا العملة المفضلة لي هي اليورو دولاار لانها تحترم التحليل الفني وحركتها سريعة
ولم اتاجر علي الذهب او النفط مطلقا لاني اعلم انه حراااااااام

ايه الجديد
07-30-2012, 17:38
ساتحدث عن أسوأ عملة بالنسبة لى
هو اليورور دولار
متقلبة جدا وتسبتت فى مارجن كول لحسابى ولابد ان اتعلم واترقها
والأفضل
gbp/jpy

silver
07-30-2012, 17:39
بالنسبة لي افضل عملة هي الاسترالي دولار

ولم اتاجر الا في العملات واتمنى ان نتطلع الىى البقية

شكرا على الموضوه

asmoshaa2012
07-30-2012, 17:41
بالنسبالى افضل العملات التى اتاجر فيها هو زوج اليورو والدولار وبسبب سهولة التعامل معهم من ناحية التحليلات وسهولة متابعة الاخبار المتعلقة بهم حتى اننى اتابع الاخبار التى قد تؤثر على حركتهم فى بلادهم حتى استطيع ان اصل بتحليلى الى اكبر درجة من الصحة

zeina
07-31-2012, 05:29
معظم متاجرى بتكون بالعملات الاساسية واغلبها بيكون بالدولار واليورو .. اما بالنسبة للمتاجرة فى الدهب والنفط فانا عمرى ما تاجرت فيهم ولا هتاجر باذن الله عشان المتاجرة فيهم حرام

shemo
07-31-2012, 19:18
الدولار واليورو والتداول بالمعادن لا افضله ويوجد فيه صعوبه وايضا يوجد فيه الكثير يحرم التعامل معه والله اعلم

mohamed eldamnhorey
07-31-2012, 19:33
أنا العملة المفضلة لي هي اليورو دولاار لانها تحترم التحليل الفني وحركتها سريعة
ولم اتاجر علي الذهب او النفط مطلقا لاني اعلم انه حراااااااام

كده تمام جداً ياريت تفضل ماشى كده ولا تنغر فى السلع والمعادن

waleed adel
08-03-2012, 01:10
كده تمام جداً ياريت تفضل ماشى كده ولا تنغر فى السلع والمعادن

بالفعل يافنان والعملات كتير وبلاها سلع ومعادن
ونجتنب الشبهات افضل طبعا

MrDeloma
08-03-2012, 01:40
أخي العملة المفضله لدي هي اليورو دولار
لكن الدهب و النفط حرام إضافة الى دلك الاسبريد مرتفع في هده السلع

sjc
08-03-2012, 01:47
العملة المفضلة لدي هي اليورو دولار
ولكن لم اقم بالمتاجرة في الذهب والنفط

meroo
08-03-2012, 01:51
بالنسبة لى افضل زوج احب التداول عليه
هو زوج اليورو ين لانه زوج حركته سريعة جدا..والتذبذب فيه قليل اوى يعنى بياخد دائما اتجاه كويس

hamzah krishan
08-03-2012, 01:52
انا افضل التعامل مع اليوره والدورلا

Spiderhoof
08-09-2012, 02:50
تجارتى كانت على زوج اليورو دولار حيث انه يتمير باسبريد منخفض
ويمكنك ان تتنبأ باتجاهة بسهولة وايضا تاجرت فى الباوند دولار
لكن لم اجرب النفط او الذهب ولا اعرف على اى اساس يتم التداول بهم

marocain_forex
08-09-2012, 03:05
للاسف لا لاني مبتدا

وشكرا جزيلا لك

بالنسبه لي العملات احسن

tamid0
08-09-2012, 04:57
السلام عليكم و رحمة الله
انا بفضل اليورو دولار نظرا لعنف حركته
و تداولت مرة في الذهب و كسبت 100 دولار
و انصح المبتداين بالدولار الكندي/جنيه استرليني
بالتوفيقققققققققققق

ahmedyousef33
08-09-2012, 05:00
العملة المفضلة لدى هى اليورو دولار ولم ابدء فى المتاجلاة حتى الان

The soul slayer
08-09-2012, 05:02
عملتي المفضلة هي اليورو دولار طبعا ، ولم أتاجر ولن أتاجر بالذهب والسلع وغيرها كونها لا تحقق مبدأ التقابض، يعني حرام

forrex
08-09-2012, 05:04

انا كذلك تعاملت بمختلف الازواج الا ان اكثرها مناسبة للتداول في نظري هي اليورو ودولار
اما المتاجرة في الذهب فاعتقد انه محرم في الدين الاسلامي