PDA

View Full Version : طرقتي في المتاجرة [دمج طريقة الوافي الرقمية و طريقة كيم اليباني]

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

AbouImran
08-25-2012, 22:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

إن شاء الله في هذا الموضوع سأحاول أن اشرح أحد طروقي في المتاجرة بإذن الله و هي طريقة الوافي الرقميه و العمل عليها بطريقة كيم الياباني

في البداية إن شاء الله العلي القدير سأقوم بشرح سريع و مختصر لطريقة الوافي و بعدها سنطبقها على مؤشر الوافي الرقمي و بعدها سنحاول العمل عليها بطريقة كيم الياباني

و الله الموفق

---------- Post added at 08:49 PM ---------- Previous post was at 08:04 PM ----------

تعتمد طريقة الوافي بالاساس على قنص النقاط من مناطق الارتداد القوية و المتوسطة في اتجاه الترند

فهي تعتمد اولا على استخراج المناطق الارتداد المتوسطة و القوية كنقاط دعم و مقاومة للعمل عليها و كان يلخصها في ثلاث مقاومات و ثلاث دعوم مقسمة على ر ينج اليومي للزوج العملة

و بعدها يقوم بالدخول على بعضها في اتجاه الترند

يتبع

BaHaa FxTr
08-25-2012, 23:20
مشكور يا اخي
المشاركه دي واحنا في انتظار المزيد من التفاصيل لهذه الاستراتيجيه مع اني مش منهواه التحليل الرقمي لكنه من اسهل الطرق لقنص النقاط السريعه
منتظرين مشاركاتك
شكرا

silver
08-25-2012, 23:51
موضوع ممتاز ومثمر ان شاء الله

ونصيحة اكتب الموضوع دفعة واحدة فان ضاع بين الردود لن نتمكن من ربط افكاره

ونحن بانتظار التكملة

intyxa
08-25-2012, 23:54
في إنتظار بقية الشرح الوافي للإستراتيجية الفوركسية

mastar_soft
08-26-2012, 00:14

إن شاء الله في هذا الموضوع سأحاول أن اشرح أحد طروقي في المتاجرة بإذن الله و هي طريقة الوافي الرقميه و العمل عليها بطريقة كيم الياباني

في البداية إن شاء الله العلي القدير سأقوم بشرح سريع و مختصر لطريقة الوافي و بعدها سنطبقها على مؤشر الوافي الرقمي و بعدها سنحاول العمل عليها بطريقة كيم الياباني

و الله الموفق

---------- Post added at 08:49 PM ---------- Previous post was at 08:04 PM ----------

تعتمد طريقة الوافي بالاساس على قنص النقاط من مناطق الارتداد القوية و المتوسطة في اتجاه الترند

فهي تعتمد اولا على استخراج المناطق الارتداد المتوسطة و القوية كنقاط دعم و مقاومة للعمل عليها و كان يلخصها في ثلاث مقاومات و ثلاث دعوم مقسمة على ر ينج اليومي للزوج العملة

يتبع

تمام اخى فى انتظار باقى الموضوع وياريت يكون فى اقرب وقت
وان شاء الله يستفيد الجميع من الموضوع

AbouImran
08-26-2012, 00:38
مشكور يا اخي
المشاركه دي واحنا في انتظار المزيد من التفاصيل لهذه الاستراتيجيه مع اني مش منهواه التحليل الرقمي لكنه من اسهل الطرق لقنص النقاط السريعه
منتظرين مشاركاتك
شكرا

الشكر لك أخي باها

و لتوضيح فقط فإن مؤشر الوافي رقمي هو ليس تحليل رقمي و لكن صناعته رقمية فقط كأي مؤشر

و الله الموفق

---------- Post added at 10:36 PM ---------- Previous post was at 10:33 PM ----------

ونحن بانتظار التكملة

جزاك الله خيرا أخي

الموضوع أخي طويل جدا و لا يمكن كتابته دفعة واحدة و خاصة هناك اجزاء تحتاج لتطبيق من واقع السوق

و لكن إن شاء الله سأحاول أن اقسمه لأجزاء متكاملة و اضعها دفعة واحدة إن شاء الله

و الله الموفق

---------- Post added at 10:38 PM ---------- Previous post was at 10:36 PM ----------

في إنتظار بقية الشرح الوافي للإستراتيجية الفوركسية

إن شاء الله سأحاول إتمامه بين هذه الليلة و الغد بإذن الله لنبدأ الورشة بإذن الله يوم الاثنين و نبدا التطبيق

و الله الموفق

medhat
08-26-2012, 00:39
شكرا على موضوع اثاره التحليل الرقمى واشاء الله نحن معك فى متابعه الموضوع والا يقف عند ذالك وكان نفسنا نجد حد بيشرح استراتيجيه
رقميه ونعرف المعادلات الواجب تطبيقها فيها اكيد الارقام هى اصدق شئ فى التحليل

eslam2665
08-26-2012, 00:40
الافضل هو ان تقسم هذا الى بعض اجزاء لكى تكون الاستفاده منها افضل واحسن ويكون التركيز محدد وليس مشتت هنا وهناك وشكرا على مجهودك وتعبك وربنا يعطيك خير على ما تفعل

AbouImran
08-26-2012, 00:53
شكرا على موضوع اثاره التحليل الرقمى واشاء الله نحن معك فى متابعه الموضوع والا يقف عند ذالك وكان نفسنا نجد حد بيشرح استراتيجيه

أخي مدحت جزاك الله خيرا على المتابعة

أخي الكريم كما و سبق و ان شرحت لأحد الاخوة التحليل ليس رقمي،و لكن المؤشر المستخدم رقمي و هو من فكرة و برمجة أحد امصدقائي و معادلاته مجهولة عندي رغم بساطتها و العمل عليه سيكون لتسهيل المهمة لأن طريقة الوافي الاصلية متعبة و خاصة لنا نحن الذين نحب السرعة

و الله الموفق

الافضل هو ان تقسم هذا الى بعض اجزاء لكى تكون الاستفاده منها افضل واحسن ويكون التركيز محدد وليس مشتت هنا وهناك وشكرا على مجهودك وتعبك وربنا يعطيك خير على ما تفعل

أخي إسلام إن شاء الله سيكون التقسيم في نفس الموضوع بإذن الله

و الله الموفق

---------- Post added at 10:53 PM ---------- Previous post was at 10:50 PM ----------

في المشاركة القادمة سأضع شرح ملخص لي لطريقة الوافي كنت كتبته في أحد منتديات الجيران

و لكن الشارتات قديمة شيأ ما و الشرح كان في بدايات 2010

monaismail
08-26-2012, 01:01
شكرا يا اخى على هذه المعلومات الهائلة وهذا
الشرح الهائل وفى انتظار المزيد من موضوعاتك الجميلة

AbouImran
08-26-2012, 01:09
في المشاركة التالية أضع مبادئ خطة عمل طريقة الوافي رحمه الله

شرح الطريقة العمل المتبعة باستخدام طريقة الوافي رحمه الله
تعتمد طريقة الوافي للمتاجرة أو المضاربة اليومية على استنباط ثلاث دعوم و ثلاث مقاومات قوية للمضاربة عليها خلال اليوم من خلال ارتداد السعر منها أو بالقرب منها، فهي تحتوي على اغلب ادوات التحليل الفني من خطوط ترند وخطوط فايبو ونقاط دعم والمقاومة وغيرها
طريقة استنباط هذه المستويات يرتكز على شيئين أساسين هما:

1. استخراج المستويات القوية و المتوسطة من الشارت
2. أن تكون هذه المستويات داخل الرينج اليومي للعملة

1. استخراج المستويات يكون كما هو مشروح في ملف طريقة الوافي رحمه الله و هو يعتمد على النقط التالية بالترتيب

المستويات القوية من الفريم اليومي:
• قمم و القيعان القريبة من السعر
• الترند (التقاء السعر بالترند)
• فيبوناتشي
• النماذج

المستويات المتوسطة من الفريم الاربع ساعات أو الساعة بنفس الطريقة

2. الرينج اليومي يستخدم في تحديد المستويات التي سوف نعمل عليها عند تشطيب الشارت من المستويات الغير المهمة للمتاجرة اليومية فالمستوى الثالث يجب أن يكون بعده يساوي متوسط الرينج اليومي للعملة، و باقي المستويات يجب أن يكون هناك تناسق في المسافات بينهما مثلا الفرنك متوسط حركته الان أو في هذا الشهر هي بين 150 ن 200 نقطة إذا فيجب ان يكون المستوى الثالث أي الأبعد سواءا مقاومة أو دعم هو يساوي الرينج أي بين ال150 و ال200 من سعر الافتتاح (سيدني) و المسافات بين المستويات يجب أن تكون متناسقة في حدود ال50 و ال60ن

أضيف هنا أن المسافة بين المستويات لايجب أن تقل عن 50 ن لكي نعطي مجال للسعر للتحرك بحرية و لا يفاجئنا بحركة سريعة يضرب فيها الاستوبات

أرفق لكم ملف طريقة الوافي لمن أراد أن يطلع عليها

طريقة الدخول دائما تكون في اتجاه الترند الحالي و نعني بالترند الحالي هو ترند ال10 أيام الأخيرة إلى 25 يوم فإذا كان الاتجاه صاعد تكون المضاربة شراء من الدعوم و إذا كان هابط نقوم بالبيع من المقاومات و في حالة الترند الافقي تكون المضاربة في الاتجاهين،من المستوى الثاني و الثالث و يمكن مخالفة الترند في حالة العملة استنفذت طاقتها اليومية أوضخ أكثر

الترند الصاعد تكون المضاربة شراء من مستوى الدعم الاول و الثاني ثم الثالث
الشراء يكون بعقد واحد من المستوى الاول، عقدين من المستوى الثاني و 4 عقود من المستوى الثالث
و نضع عقدين بيع من مستوى المقاومة الثالث تحسبا لأن يصعد السعر سريعا بدون تصحيح حتى يستنفذ طاقته

الترند الهابط تكون المضاربة بيع من مستوى المقاومة الاول و الثاني ثم الثالث
البيع يكون بعقد واحد من المستوى الاول، عقدين من المستوى الثاني و 4 عقود من المستوى الثالث
و نضع عقدين شراء من مستوى الدعم الثالث تحسبا لأن يهبط السعر سريعا بدون تصحيح حتى يستنفذ طاقته (يعني رينجه)

الاتجاه الافقي تكون المضاربة على المستويات الثاثي و الثالث بيع من المقاومات و شراء من الدعوم
شراء بعقدين من الدعم الثاني و 4 عقود من الدعم الثالث
بيع بعقدين من المقاومة الثانية و 4 عقود من المقاومة الثالثة

طريقة البيع و الشراء: يمكن وضع أوامر معلقة و لكن يفضل الدخول يدويا بسعر السوق في حالة وصول السعر للمستوى المطلوب و ذلك لمراقبة موافقة المؤشر المساعد للصفقة

في المشاركة التالية أضع مثالا لطريقة استخراج المستويات

بداية و قبل كل شيء نحسب الرينج اليومي للزوج الذي نود العمل عليه و هو متوسط الحركة السعر خلال يوم أي عدد النقاط من الهاي إلى اللو اليومي و هناك مؤشر يعطيها لك على الجاهز و هو مؤشر الATR على اليومي، نأخد مثل الNZDUSD عند حساب الرينج يعطي 150-180 و هذا هو عدد النقاط الذي يجب أن يكون بين سعر الافتتاح و أبعد مقاومة أو دعم و هذا إذا كنا نريد المتاجرة اليومية، ثم نأخذ الشارت على اليومي لكي نستخرج الدعوم و المقاومات. نبدأ برسم الترند لمعرفة الاتجاه الذي سوف نضارب عليه و مضاربتنا ستكون في أغلب الاحيان في اتجاه الترند إلا في حالة السعر كان قريبا من مستوى قوي على اليومي: أرفق شارت اليومي

http://www.arabictrader.com/vb/uploaded/19619_nzdusd301209wafi-day.gif

ثم نبحث عن الققم و القيعان و التي تمثل لنا المقاومات و الدعوم ، ثم نلغي المقاومات و الدعوم البعيدة كثيرا عن السعر و نترك التي في حدود الرينج اليومي، فيتبقى معنا: انظر إلى الشارت

http://www.arabictrader.com/vb/uploaded/19619_nzdusd301209wafi-day3.gif

تبقى معنا مقاومتان (0.7368 و 0.7319) و دعم (0.6972)، ثم نذهب ل 4 ساعات و نفعل نفس الشيء: أنظر الشارت

http://www.arabictrader.com/vb/uploaded/19619_nzdusd301209wafi-4h.gif

أعطانا شارت الاربع ساعات مقاومتان(0.7292 مستوى قوي جدا فقد صمد فيه السعر كثيرا و لقربه من 0.7319 نلغي هذا الاخير، و مستوى 0.7228 مستوى قوي قمة ارتد منها سعر كثيرا و مستوى فابيو 38 على الموجة الاخيرة اليومي و 74.2 على االاربع ساعات) و 2 دعوم (0.7129 قمة ارتد منها اخترقت و مستوى فابيو 23 على اليومي، و 0.7066 قاع ارتد منه السعر كثيرا)*أما الدعم الاخير 0.6972 فتم تعديله إلى 0.6980 بعد النظر إلى شارت الساعة ليعطي المتوسط الدعوم على الساعة

http://www.arabictrader.com/vb/uploaded/19619_nzdusd301209wafi-1h.gif

ibrahimhabony
08-26-2012, 01:13
بصراحة انا جديد ومش فاهم حاجة بس اكد مشكور اخى على مجهودك
واتمنى التوضيع اكتر حتى يستفيد المبتدأ كمان

AbouImran
08-26-2012, 01:27
إلى الإخوة المشرفين و الاداريين

بالنسبة للشارتات فقد تم رفعها عن طريق إضافة اللينك لأنني لم أستطع ان ارفعها هنا في مرفقات المنتدى، بإن استطاع احد ان ينزل الصور و يعود لرفعها ووضعها مكانها اكون له شاكرا

و الله الموفق

---------- Post added at 11:27 PM ---------- Previous post was at 11:17 PM ----------

واتمنى التوضيع اكتر حتى يستفيد المبتدأ كمان

أخي الكريم إبراهيم

اللهم يسهلها علينا جميعا

الملخص يمكن صعب فهمه لأنه يحتاج إلى معرفة بعض مبادء الفوركس

سأرفق لك الكتاب الاصلي للوافي الذي فيه الشرح الوافي و إن شاء الله تسهل على الجميع

لم استطع رفعها في المرفقات و هذا رابط خارجي لتنزيلها

http://www.mediafire.com/view/?u1n0qrdywk48m1y

sami
08-26-2012, 01:52
في الحقيقة أول إستراتيجية بدأت في التدرب عليها هي إستراتيجية أبو عبد الرحمان المعروف بالوافي رحمه
الله،و أهم شيء في إستراتيجيته أن نحدد الترند العام على الدايلي شرط أن لا يقل عن عشرة أيام صعود في
الإتجاه الصاعد و العكس صحيح

mahmoud1
08-26-2012, 02:33
مجهود كبير منك وشرح رائع واستراتجية الوافى رحمة الله من اقوى الاستراتجيات اللى سمعت عنها وان شاء الله احاول اقراء عنها عشان نستفيد منها وبارك الله فيك بس ياريت المشرفين تنقل الموضوع الى القسم المخصص عشان هنا مش هايكون فى متابعه كتير ر لانه القسم دة الموضوع فيها كتير وهايتوة وسط الزحمة ومكانها فى قسم الاستراتجيات

nrgslawi
08-26-2012, 02:36
شكرا لك على الطريقة
لكن على ماذا تعتمد في تحديد نقاط الارتداد للسعر يعني يجب تحديد نقاط الدعم والمقاومة ولا تنسى الاخبار

dzabdou
08-26-2012, 02:37
مشكور أخي الكريم
طبعا معلومات قيمة سأتعلمها في الديمو إن شاء الله
سأنتظر يوم الإثنين لأبدأ التجريب في الحساب الديمو

AbouImran
08-26-2012, 04:17
في الحقيقة أول إستراتيجية بدأت في التدرب عليها هي إستراتيجية أبو عبد الرحمان المعروف بالوافي رحمه
الله،و أهم شيء في إستراتيجيته أن نحدد الترند العام على الدايلي شرط أن لا يقل عن عشرة أيام صعود في
الإتجاه الصاعد و العكس صحيح

مجهود كبير منك وشرح رائع واستراتجية الوافى رحمة الله من اقوى الاستراتجيات اللى سمعت عنها وان شاء الله احاول اقراء عنها عشان نستفيد منها وبارك الله فيك بس ياريت المشرفين تنقل الموضوع الى القسم المخصص عشان هنا مش هايكون فى متابعه كتير ر لانه القسم دة الموضوع فيها كتير وهايتوة وسط الزحمة ومكانها فى قسم الاستراتجيات

مشكور أخي الكريم
طبعا معلومات قيمة سأتعلمها في الديمو إن شاء الله
سأنتظر يوم الإثنين لأبدأ التجريب في الحساب الديمو

جزاكم الله خيرا على الردود
مازال أمامنا ان نحدد كيفية العمل بعدما نستخلص هذه المستويات و كما اشار بعض الاخوة فهو يعتمد على تحديد الترند الحالي للزوج و على أثره يتم العمل عليه

إن شاء الله نشرحه غدا

و الله الموفق

forexawy59
08-26-2012, 04:58
ان شاء الله يكون موضوع تعليمى جيد لينا ولكن حضرتك بتنفذ الطريقه دى ازاى وبتعتمد فيها على ايه
وهل بتتناسب مع كل عمليات الفوركس ام انها للازواج فى العمللات فقط

ThE.pRoF
08-26-2012, 05:01
رحمة الله عليه
أحب أن أدرس طريقة تداوله لأنها تعتمد عموما علي الأدوات الكلاسيكيه كثيرا و هي أول شيء يتعلمه المتداول ثم بعد ذلك النماذج و غيرهم من الادوات
مشكور اخي الكريم و متابعين معاك ان شاء الله كل جديد

أسكبيد
08-26-2012, 12:52
الف شكر على طرحك لطريقتك ليستفيد من باقي الاعضاء
في الحقيقة انا اعرف طريقة الوافي وهي طريقة رائعة وبسيطة اذا تم اتقانها
لكن اول مرة اسمع عن طريقة كيم الياباني دي في انتظار شرح ان شاء الله

AbouImran
08-26-2012, 13:08
و صباح الخير على الجميع

كما تم الإشارة سابقا الطريقة تعتمد على استخراج من الشارت ثلاث مقاومات (فوق السعر افتتاح السوق) و ثلاث دعوم (تحت سعر افتتاح السوق) مع بداية اليوم للعمل عليها خلال الفترة اليومية

يتوخى في هذه الدعوم و المقاومات ان تكون داخل الرينج اليومي للعملة أو الزوج

العمل عليها يكون بالطريقة التالية:

أولا نحد اتجاه الزوج الحالي، يعني أتجاه عشرة أيام إلى شهر الاخير للعملة

ثانيا العمليات التي سنقوم بها سوف تكون في اتجاه الترند: فمثلا إذا كان الترند الحالي صاعد سوف نقوم بعمليات الشراء فقط من الدعوم و البيع فقط من المقاومة الثالثة، و إذا كان هابطا سوف نقوم بالبيع من المقاومات و الشراء من الدعم الثالث فقط، و في حالة كان الترند افقيا سوق نبيع و نشتري من المستويات الثانية و الثالثة فقط: يعني الشراء من الدعم الثاني و الثالث و البيع من المقاومة الثانية و الثالثة فقط بانسبة لإدارة العقود ستكون بالشكل التالي و سوف اقوم بشرحها على مثال واحد: في حالة الترند الصاعد قلنا بأن العمليات سوف تكون شراء، إذا سوف نقوم اولا بالشراء من الدعم الاول بعقد واحد إذا نزل السعر له و في حالة ضرب الوقف مثلا نقوم بالشراء من الدعم الثاني بعقدين و كذلك في حالة ضرب الوقف نقوم بالشراء من الدعم الثالث باربع عقود، على اساس ان يكون مجموع العقود السبعة يساوي نسبة المخاطرة التي نعمل عليها، فمثلا إذا كنت أخاطر ب 7% من الحساب فالعقد الواحد يجب أن يساوي 1% من الحساب

أرجوا أن اكون قد وفقت في الشرح

---------- Post added at 11:08 AM ---------- Previous post was at 11:01 AM ----------

ان شاء الله يكون موضوع تعليمى جيد لينا ولكن حضرتك بتنفذ الطريقه دى ازاى وبتعتمد فيها على ايه

الطريقة تصلح لكل الازواج و لكن يفضل العمل عليها على الازواج الرئيسية و ازواج الين، و إن شاء الله سوف تكون اسهل مما تتوقع

رحمة الله عليه
أحب أن أدرس طريقة تداوله لأنها تعتمد عموما علي الأدوات الكلاسيكيه كثيرا و هي أول شيء يتعلمه المتداول ثم بعد ذلك النماذج و غيرهم من الادوات
مشكور اخي الكريم و متابعين معاك ان شاء الله كل جديد

في الحقيقة اخي الكريم أن عملنا سوف يكون على طريقة مشابهة و ليست الطريقة الكلاسكية و لكن إن شاء الله سوف تكون مفيذة كذلك

لكن اول مرة اسمع عن طريقة كيم الياباني دي في انتظار شرح ان شاء الله

طريقة كيم الياباني هي طريقة عمل على الدعوم و المقاومات فقط ، أو هذا ما استطعت ان اعرف عنها و ما سوف نعمل به

ROTARY28
08-26-2012, 13:11
السلام عليكم
والله الموضوع ده روووووووووعة
استراتجية الوافي رحمه الله هي الاشهر
ودمجها مع طريق كيم بشكل متناغم اعتقد سيكون هناك صفقات خضراء كثيرة ان شاء الله

علاء بدران
08-26-2012, 13:34
شكرا اخى على هذة المعلومات الغالية
وعلى هذة الشروحات الجميلة والى التقدم ان شاء الله

AbouImran
08-26-2012, 17:57

الطريقة مع قوتها فهي مضنية و متعبة جدا، للعمل بها على أكثر من زوج

لهذا فقد تم برمجة مؤشر يعطينا ثلاث دعوم و ثلاث مقاومات معتمدا على حساب رينج العملة و هو مؤشر الوافي الرقمي و هو الذي سوف يوفر علينا عناء التحليل، و لكن يجب دعمه بقليل من التحليل كرسم الترند و القنوات من أجل التأكد من قوة المستويات

شارت

1910

هذه مستويات يوم الجمعة و المؤشر يجدد المستويات عند بداية كل يوم جديد

الترند الحالي لعملة الباوند دولار هو صاعد إذا سيتم الشراء من الدعم الاول و الثاني و الثالث

لاحظوا قوة الدعم الثاني و الثالث

AbouImran
08-27-2012, 01:53
الصور تظهر صغيرة جدا و لا اعرف ما هو السبب، هل من طريقة لكي أكبرها قليلا؟؟؟
أرجو المساعدة ممن تعاملوا من المنتدى كثيرا و الله الموفق

---------- Post added at 11:53 PM ---------- Previous post was at 04:08 PM ----------

و لتتمت الموضوع قبل البدأ في الورشة سيتم شرح طريقة كيم الياباني

طريقة كيم الياباني و بكل اختصار و هذا ما وجدته عنها هو أنه كان يضارب على المستوى الثاني و الثالث فقط مع وضع الوقف تحت المستوى الثالث بعقدد قليل من النقاط

ما معناه انه كان يشتري من الدعم الثاني و يبرد من الدعم الثالث و يضع وقفه تحت الدعم الثالث، او يبيع من المقاومة الثانية مع التبريد من المقاومة الثالثة و وقف لكل الصفقات فوق المقاومة الثالثة

و هذه سوف تكون طريقة عملنا على مؤشر الوافي مع زيادة شيء واحد انه في حالة كان عندنا ترند صاعد أو هابط يمكننا الدخول من المستوى الاول و لكن بوقف و نتعامل مع المستوى الثاني و الثالث بطريقة كيم

و الله الموفق

AbouImran
08-27-2012, 02:15
مثال ليوم الغد على الباوند دولار

الشارت الاربع ساعات

الصفقات المعلقة

و الله الموفق

marem2007
08-27-2012, 02:27
استراتيجية اكثرمن رائعة
ساقوم بالتطبيق والتدرب عليها
واللة المستعان

AbouImran
08-28-2012, 23:27
استراتيجية اكثرمن رائعة
ساقوم بالتطبيق والتدرب عليها
واللة المستعان

جزاك الله خيرا على المتابعة

و اسأل الله ان يستفيذ منها الجميع

و الله الموفق

********** Post added at 10:28 PM ********** Previous post was at 11:57 AM **********

مثال ليوم الغد على الباوند دولار

الشارت الاربع ساعات

الصفقات المعلقة

و الله الموفق

تلغى اوامر اليوم السابق

و نضع اوامر جديدة لهذا الليوم

********** Post added 08*28*2012 at 09:27 PM ********** Previous post was 08*27*2012 at 10:28 PM **********

لم يتفعل امر الشراء من الدعم االاول بفارق 7ن + اسبريد
تلغى الاوامر اليوم و نتابع مع اومر الغد بإذن الله

zasd
08-29-2012, 03:13
شكرا يا غالى ..

احنا فعلا وانا اقصد المبتدئين نستفيد من هذه الدروس بجد

الف شكر ومنتظر المزيد من مواضيعك

hesham itch
08-29-2012, 16:10
لو ان هذه الطريقة تجدى نفعا لك وتحقق اهدافك فاتمنى لك دوام النجاح والتوفيق والاستمرار
فى تحقيق اهدافك والوصول الى حلمك الكبير من وراء المتاجرة بالفوركس

kimokonolove
08-29-2012, 16:42
شاء الله يكون موضوع تعليمى جيد لينا ولكن حضرتك بتنفذ الطريقه دى ازاى وبتعتمد فيها على ايه

YASER83
09-08-2012, 16:50
السلام عليكم
والله الموضوع ده روووووووووعة
استراتجية الوافي رحمه الله هي الاشهر
ودمجها مع طريق كيم بشكل متناغم اعتقد سيكون هناك صفقات خضراء كثيرة ان شاء الله

abdellatif2013
09-08-2012, 17:05
لكى تكون الاستفاده منها افضل واحسن ويكون التركيز محدد وليس مشتت هنا وهناك وشكرا على مجهودك............;)

lala
09-08-2012, 17:13
طبعا فى الاول اقدم الشكر لك لانك تتقدم بشرح التحليلا الرقميه عن طريق دمج طريقه الوافى مع طريقه الكم اليابانيه
وانا عمرى ما اعتمدت على التحليل الرقمى ولكن بعد ما ابدا فى فهمه وذلك عن طريقك هحاول باذن الله ان اتبعها وياريت المزيد من الشرح

face book
09-08-2012, 17:39
جزاك الله خيرا علي تعبك في هذه الورشه ونتمني لك التوفيق بالشرح وتسجيل متابعه وحضور كمان في هذه الورشه وجاري تعلم الجديد ان شاء الله

mansourito
09-08-2012, 17:41
جزاك الله خيرا أخي الكريـم
على شرح طريقتك في المتاجرة ألا وهي طريقة الوافي الرقمية وطريقة كيم اليباني
وهي من أحسن الطرق في عالم الفوركس

zakariazzd
09-08-2012, 18:28
موضوع ممتاز ومثمر ان شاء الله ;)

chakib
09-09-2012, 13:44
السلام عليكم ... شكرا اخى على هذة المعلومات الغالية
وعلى هذة الشروحات الجميلة والى التقدم ان شاء الله ...

panda
09-09-2012, 13:45
مشاركة جميلة منك اخى الغالى

وننتظر منك مزيد من المعلومات واتلخبرات

djilani
09-10-2012, 14:42
شكرا أخي على طرحك لطريقة الوافي رحمة الله عليه
عندي وقت وأنا أبحث عنها وأخيرا وجدتها
في أنتضار إكمال موضوعك

mannon
09-10-2012, 14:47
طبعا فى الاول اقدم الشكر لك لانك تتقدم بشرح التحليلا الرقميه عن طريق دمج طريقه الوافى مع طريقه الكم اليابانيه
وانا عمرى ما اعتمدت على التحليل الرقمى ولكن بعد ما ابدا فى فهمه وذلك عن طريقك هحاول باذن الله ان اتبعها وياريت المزيد من الشرح

التحليل الرقمى ممكن جدا تعتمد علية وعلى فكرة فى ناس تقريبا مش بتشتغل الا على الرقمى ، طيب خد الملعومة دى لو سمعت عن سلاحف التداول الى حققوا المليون دولار فى الفوركس عاملين رحلة تانية وشغالين على الرقمى

original
09-10-2012, 18:11
طرق جيده اثناء المتاجره اول مره اسمع بيها ياريت يكون فيه شرح لجميع الطرق والاستراتيجيات التي تستخدم اثناء المتاجره

m.mokhtar01
09-10-2012, 19:02
متشكرين جدا يا اخي على مساعدتك للمبتئين الي زينا

fathy1011
09-10-2012, 19:59
شكراً لك علي الموضوع الرائع والمميز

واتمني ربح وفير للجميع

تحياتي

keko
10-12-2012, 16:58
شىء عظيم بجد ان تقوم بعرض شرح لهذه الطرق طريقه الوافى الرقميه وطريقه الكيم اليابانى لانى انا بالنسبه لى
لا اتعامل مع اى طريقه منهم وياريت توافينا دائما بالمزيد من الشروح حتى تتم الاستيعاب جيدا

samy
10-12-2012, 17:00
بارك الله فيك اخى الكريم وجعله الله فى ميزان حسناتك
موضوع شيق ومميز جداا

CoRLeoN300
10-12-2012, 17:15
بسم الله الرحمن الرحيم
تشكر يا أخي على الطريقة الجميلة في المتاجرة
استراتيجية مفيدة
تحياتي

ProTrader
10-12-2012, 17:25
مشكوور أخي بالنسبه لهده الطريقه تحتاج تحليل مسبق
حتى لا يخسر المتاجر لازم يكون محلل محترف

moonli
10-18-2012, 00:41
طريقة الوافى قرئتها فى منتديات وواضح انها ناجحه جدا
بس طريقة كيم اللى انت شرحتها ايه لزمتها
انا شايفه انها جزء من طريقة الوافى

hams
10-18-2012, 00:54
شكرا اخى على موضوعك المفيد

بس لكل واحد طريقته فى التداول احنا فى انتظار كل جديد

mohamed10037
10-18-2012, 02:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد التحية والسلام اخوانى الكرام على جميع الاعضاء
ان لا امتلك اى طريقة حتى الان فى الفوركس لانى لم اتداول بعد فى الفوركس وربما بعد ذلك

---------- Post added at 01:16 AM ---------- Previous post was at 12:22 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بعد التحية والسلام اخوانى الكرام على جميع الاعضاء الموجودين
انا من الذين لا يممتلكون اى طرقة فى الفوركس حتى الان ولا اعرف اى طريقة عن التداول فى الفوركس

asmaa omar
10-18-2012, 14:10
افضل شئ ان تعتمد على نفسك عقلك وان تجد طريقه للعمل
تكون خاصه بك وتعمل عليها وتستخدم عقلك فقط

derar
10-19-2012, 19:01
مساء الخير
هاي بدها واحد متمرس بقدر
يتخذ القرار بكل ثقة نتيجة
تجاربه وخبرته

شيرين
10-19-2012, 19:51
رجاء بقية الشرح والتفاصيل للالمام بالموضوع من كل جوانبة ولك مني جزيل الشكر

emyforex
10-19-2012, 20:16
شكرا ع المعلومات القيمه
حضرتك كتبت تكمله الموضوع ولا لسه؟

ibrahiem2012
10-19-2012, 20:24
يبدو انها طريقه جيده في المتاجره اخي الكريم هل انت متاكد منها كويس
في الحقيقه انا لي طريقتي الخاصه في التداول

tahirou
10-20-2012, 02:47
مشكور يا اخي
منتظرين مشاركاتك
شكرا .

mannon
10-20-2012, 06:27
افضل شئ ان تعتمد على نفسك عقلك وان تجد طريقه للعمل
تكون خاصه بك وتعمل عليها وتستخدم عقلك فقط

صح ومهما كانت الاستراتجية ، لو انت فاهمها كويس حتى لو بسيطة هتقدر تبدع فيها وتقدر تتقنها وتحقق منها مكاسب كبيرة جدا
المهم تقرر انك تعتمد على نفسك

jamalsale
10-21-2012, 16:22
شكرا اخي الفكرة ممتازة و انا سوف اقوم باكمال البحت
و دمج الاستراتيجيات و قد اقوم بتحسينها ايضا

فارس
10-21-2012, 16:23
بجد اخى الكريم مكنتش اخد بالى من هذة الطريقة لقد اوضحتها
اشكرك على هذا التوضيح اخى الكريم

ahmed zehiry
10-21-2012, 16:55
شكرا اخى الكريم على هذا التوضيح
و ياريت المزيد من هذه المواضيع حتى يستفيد الجميع
و بالتوفيق لك و تقبل مرورى

majdquran
10-21-2012, 17:11

و الله الموفق

يتبع

هذا هو الكلام الصحيح ..
انا من فترة طويلة ابحث عن شرح وافي لطريقة الوافي لما سمعته عن هذه الطريقة ..

abd123
10-23-2012, 02:22
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدا
نصيحه هايله فعلا وفكره كويسه وكلام سليمأ
اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

abd123
10-24-2012, 03:05
فوائد مهمه جدا لكل مبتداء او محترف يخسر كثيرا
جزاك الله خيرا على هذه الافاده
تقبل مرورى

AbouImran
10-28-2012, 19:33
شكرا يا غالى ..

احنا فعلا وانا اقصد المبتدئين نستفيد من هذه الدروس بجد

الف شكر ومنتظر المزيد من مواضيعك

الشكر لك أخي على المتابعة

و الله الموفق

---------- Post added at 04:25 PM ---------- Previous post was at 04:23 PM ----------

لو ان هذه الطريقة تجدى نفعا لك وتحقق اهدافك فاتمنى لك دوام النجاح والتوفيق والاستمرار
فى تحقيق اهدافك والوصول الى حلمك الكبير من وراء المتاجرة بالفوركس

جزاك الله خيرا أخي على المتابعة و على دعواتك، إن شاء الله الكل يستفيد منها بإذن الله

و الله الموفق

---------- Post added at 04:33 PM ---------- Previous post was at 04:25 PM ----------

شاء الله يكون موضوع تعليمى جيد لينا ولكن حضرتك بتنفذ الطريقه دى ازاى وبتعتمد فيها على ايه

الطريقة أعتمد فيها على شيئين مؤشر الوافي الرقمي و تحديد الترند الحالي

و الله الموفق

nermy
10-28-2012, 19:58
سمعت عن طريقه الوافي ولكن لا اعرف الطريقه جيدا يا ريت شرح وتوضيح لها اكثر من ذلك حتي نستفيد

AbouImran
10-28-2012, 20:08
سمعت عن طريقه الوافي ولكن لا اعرف الطريقه جيدا يا ريت شرح وتوضيح لها اكثر من ذلك حتي نستفيد

إن شاء الله أخي الكريم على حسب تفاعل الاعضاء مع الموضوع

و الله الموفق

ameer
10-28-2012, 20:11
اهلا بيك صديقي العزيز وشركرا لك على هاي المعلومة الهامة وراح نجربة على الحساب التجريبي وياريت تنفع نعانا وتجلب لنا الارباح بشكل دائم وليس لمرة واحدة شكرا لك اخي الكريم

baby
10-28-2012, 20:13
السلام عليكم
اشكرك اخى الكريم على هذه المشاركة الطيبة ونحن فى انتظار المزيد وسوف نقوم بالمتابعة وشكراااااااااااا

demitri86
10-28-2012, 20:16
اشكرك اخي على الشرح الممتاز لكن ياريت تكتب لنا اسماء المؤشرات بدون تعريب لان اغلبيتنا بيعتدون على اللغة الانجليزية اثناء التداول , اما بالنسبة لاستراتيجيتك فاعتقد انها تصلح على الفريمات الصغيرة

AbouImran
10-28-2012, 20:24
اهلا بيك صديقي العزيز وشركرا لك على هاي المعلومة الهامة وراح نجربة على الحساب التجريبي وياريت تنفع نعانا وتجلب لنا الارباح بشكل دائم وليس لمرة واحدة شكرا لك اخي الكريم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أخي أمير

إن شاء الله تكون مفيدة للجميع

و الله الموفق

sayed taha
10-28-2012, 20:38
اخى الكريم
شكرا على هذا المجهود فى تلخيص الفكرة و كذلك الشكر على ارفاق الشرح الكامل
اذ يعتبر التحليل الفنى الكلاسيكى من افضل طرق المتاجرة

brimoel
10-28-2012, 20:40
السلام علسكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك يا غالي على هذه الطريقة اعجبتني بصراحة و اتمنى يستفيد منها الاعضاء

cristiano
10-28-2012, 20:50
لكن اول مرة اسمع عن طريقة كيم الياباني دي في انتظار شرح ان شاء الله ...

AbouImran
10-28-2012, 21:23
اشكرك اخي على الشرح الممتاز لكن ياريت تكتب لنا اسماء المؤشرات بدون تعريب لان اغلبيتنا بيعتدون على اللغة الانجليزية اثناء التداول , اما بالنسبة لاستراتيجيتك فاعتقد انها تصلح على الفريمات الصغيرة

إن شاء الله قريبا سيتم إرفاق المؤشرات

و الله الموفق

---------- Post added at 06:21 PM ---------- Previous post was at 06:20 PM ----------

اخى الكريم

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

الشكر لك أخي على المتابعة و الله الموفق

---------- Post added at 06:21 PM ---------- Previous post was at 06:21 PM ----------

السلام علسكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك يا غالي على هذه الطريقة اعجبتني بصراحة و اتمنى يستفيد منها الاعضاء

الشكر لك أخي الكريم

و إن شاء الله يستفيد منه الجميع

و الله الموفق

---------- Post added at 06:23 PM ---------- Previous post was at 06:21 PM ----------

لكن اول مرة اسمع عن طريقة كيم الياباني دي في انتظار شرح ان شاء الله ...

جزاك الله خيرا على المتابعة أخي الكريم

بالنسبة لطريقة كيم اليباني فليس لها شرح كثير و ما هي إلا طريقة لتعامل مع المستويات

و الله الموفق

rachid38
10-28-2012, 21:34
السلام عليكم ممكن شرح احسن للتوضيح حتى يستفيد الكل
والاحسن للمبتدا مثلي وشكرا

AbouImran
10-28-2012, 21:51
السلام عليكم ممكن شرح احسن للتوضيح حتى يستفيد الكل
والاحسن للمبتدا مثلي وشكرا

أخي الكريم جزاك الله خيرا على المتابعة

ممكن أن اعرف اي نقطة وجدت فيها صعوبة لأعادة شرحها من فضلك؟

و الله الموفق

hesham itch
10-31-2012, 20:56
الافضل هو ان تقسم هذا الى بعض اجزاء لكى تكون الاستفاده منها افضل واحسن ويكون التركيز
محدد وليس مشتت هنا وهناك وشكرا على مجهودك وتعبك وربنا يعطيك خير على ما تفعل

---------- Post added at 05:56 PM ---------- Previous post was at 05:54 PM ----------

موضوع اثاره التحليل الرقمى واشاء الله نحن معك فى متابعه الموضوع والا يقف عند ذالك وكان نفسنا نجد حد
بيشرح استراتيجيه رقميه ونعرف المعادلات الواجب تطبيقها فيها اكيد الارقام هى اصدق شئ فى التحليل

سولي
11-28-2012, 19:45
مستحيل أن يحدث هذا ... فبورصات الأسهم هي طريقة للتمويل ، والأسهم ليست ورق لوتارية بيكسب أو يخسر بالحظ . السهم هو حق ملكية في رأس مال الشركة ، فكيف بالله عليك أن تُلغى بورصات الأسهم ؟؟؟

fafa
11-29-2012, 01:01
ياريت لو انت مقتنع بهذه الاستراتيجيه وتلاحظ انها جيده ومن الممكن ان تفيدنا نحن المتداولون فياريت بالفعل
ان تقوم بشرحها مره واحده حتى تعم الافاده على الجميع لان بالفعل توضيحك للموضوع من البدايه جيد فنتمى تجميع الموضوع مره واحده

saly
11-29-2012, 01:37
انا نزلت مؤشر الوافى وفعلا مستوياته السعر بيحترمها جدا بس انا بتابع المستويات كدعم ومقاوةمه فقط
مجربتش انى اطبق الاستراتيجيه الخاصه بيها مع انى اسمع انها ناجحه جدا

p2000
11-29-2012, 01:58

و الله الموفق

يتبع
فكره رائعه اخى وهى فى الواقع تستاهل التجربه ..
شكرا لك على سرد خبراتك فى المتاجره
جارى التجربه :)

abd123
11-29-2012, 02:01
السلام عليكم
شكرا على اهتمامك بتقديم المساعده للأصدقاء
ومزيد من المواضيع الهادفه ان شاء الله
وانتظر خبراتك دائما

حمو
11-29-2012, 14:57
هذه الطريقة تحتاج الي متاجر محترف
ويجب علية وضع مؤشرات بصورةدقيقة جداً
انا لا افضلها

ANGEL_FROM_SKY
11-29-2012, 15:01

و الله الموفق

يتبع

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. الف شكر لحضرتك على هذا الموضوع القيم .. بارك الله فيك وجزاك الله عنا كل خير.. جميل ان يفيد الانسان اخوانه وهذا ان دل عل شئ فيدل على نبل وكرم اخلاق

MenaRomany
11-29-2012, 15:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شكرآ يا باشا علي الموضوع وفي انتظار شرح الطريقه انا الصراحه اول مره اسمع يها منتظر شرحك يا غالي

azifek
11-30-2012, 04:12
مشكور أخي الكريم و ننتظر شرحك لطريقة الوافي
لأننا بحاجة إلى تعلم أي إستراتجية تكسبنا المزيد من النقاط

abero
12-08-2012, 18:11
اهلا اخوانى
شرح ممتاز ما شاء الله ننتظر امثله حيه اخى الغالى
الله اسال لكم التوفيق والارباح والسداد

magic777
12-08-2012, 19:54
انا نزلت مؤشر الوافى وفعلا مستوياته السعر بيحترمها جدا بس انا بتابع المستويات كدعم ومقاوةمه فقط
مجربتش انى اطبق الاستراتيجيه الخاصه بيها مع انى اسمع انها ناجحه جدا

على فكره مؤشر الوافي ده ليه منه نوعين نوع مستوياته تنفع على الاربع ساعات وبتتغير كل شمعه اربع ساعات
ونوع اخر للفريم اليومي وبتتغير اشاراته يوميا

ahamed ali
12-14-2012, 01:28
اقدم الشكر لك لانك تتقدم بشرح التحليلا الرقميه
عن طريق دمج طريقه الوافى مع طريقه الكم اليابانيه
وانا عمرى ما اعتمدت على التحليل الرقمى ولكن بعد ما ابدا فى فهمه

youssef1025
12-14-2012, 01:34
السلام عليكم ورحمة الله أخي رحم الله الوافي و أسكنه فسيح جناته بالتوفيق و المزيد من التألق في هذا المنتدى طريقة رائعة و أتمنى من الجميع أن يستفيد منها تحياتي.

latraaa
12-14-2012, 16:19
مشكور أخي الكريم،و لكن أرى أنه لو قمت باشرح عن طريق الفيديوهات، لأنها أسهل للفهم و أبسط

ayman.shosha
12-14-2012, 16:21
انا اعتمد فى المتاجرة اسلوب مشابه لتلك الاستراتيجية
ولكن ارجو ان تعرض موضوعك فى رد واحد حتى لا تتشتت افكارنا بين الردود

nabilo
12-19-2012, 17:10

ونحن بانتظار التكملة

birdgull
12-19-2012, 17:18
هو موضوع جميل يا اخي وطريقه جميله
ولكن ملحوظة ليك لعدم التشتيت
ياريت انك تحط الموضوع مره واحده لان حتى لا تتشتت المعلومة

haze5m
12-19-2012, 17:38
انا اعتقد ان طرييقة الوافي التي تشرحها سوف تكون
ذات فائدة كبيرة علي من لا يملكون طريقة للتداول

بحر الدولارات
12-19-2012, 17:58
اشكرك اخى الكريم على هذا المجهود
الكبير لافادة الجميع وننتظر منك باقى
الموضوع ونتمنى ان يستفيد منه
الجميع وينفذوه ويكسبوا من خلاله

محمود شبايك
12-30-2012, 21:39
ياجماعة لو سمحتم حد بس يقولى ايه هيا طريقة الوافى او يبعت الرباط بتاع الكتاب بتاعها

سراج محمد
01-04-2013, 03:11
تبارك الله فيك على هذا الموضوع الممتاز ومثمر ان شاء الله

ونحن بانتظار التكملة

egypt2013
01-04-2013, 19:01
السلام عليكم ....... شكرا اخي علي المجهود الرائع وان شاء الله نستفيد من هذه الطريقة
ونحاول تطبيقها فعليا لتحقيق الربح والنجاح
تحياتى

ياسر
01-04-2013, 19:04
احنا في انتظار المزيد من التفاصيل لهذه الاستراتيجيه مع اني مش منهواه التحليل الرقمي لكنه من اسهل الطرق لقنص النقاط السريعه

محمد طارق
01-04-2013, 19:11
شكرا فوركس

chekroud43
01-04-2013, 19:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك أخي على هذا الشرح و جعله الله في ميزان حسناتك

zeze mohamed
01-04-2013, 19:29

و الله الموفق

يتبع

شكرا على توضيح طريقتك فى المتاجرة ورغبتك فى استفادة الاعضاء الافاضل وان شاء الله تكون ناجحة معاك ومعه من يجربها وفى انتظار المزيد من تجاربك .

lamar
01-04-2013, 20:17
مشكور على مشاركة الاستراتيجية وشرحها بس انا عمرى ما استخدمت التحليل الرقمى قبل ذلك هل يمكننى تطبيق هذة الطريقة بدون فهمى للتحليل الرقمى او استخدامة سابقا ام يجب ان اتعلم التحليل الرقمى فى البداية

ezel
01-12-2013, 20:18
صراحة طريقة الوافي رحمه الله تعتمد على التحليل الكلاسيكي وهو المفضل لدي
بالتالي قنص بعض النقاط من الارتكازات القوية اعتبره اهم ما في التحليل الكلاسيكي

Karem1
01-23-2013, 16:56

و الله الموفق

يتبع

ياريت فعلا يكون فيه شروحات زى كدا كتيره واشكرك على طرح الموضوع اخى
والشرح وانا سأتابع موضوعك ان شاء الله للإستفاده منه

Karim Khalil ‎
01-23-2013, 16:59
اخى الكريم

marly
01-23-2013, 17:26
ياريت تقوم بالتوضيح اكثر لمثل هذه الاستراتيجيه لانها من الممكن ان تفيد اغلب الاعضاء وخصوصا انى مبتدا
وكل تعاملى على التجريبى وبحاول بقدر الامكان البحث عن استراتيجات جيده تساعدنى على التعامل مع السوق بشكل جيد

SiSi
01-23-2013, 17:32
السلامع عليكم ورحمة الله وبركاته
ممكن ترفق لنا بالصور عشان تعلم اكثر وشكرا لك

yasmin
01-23-2013, 17:41
اخى العزيز اشكرك على هذه الرسالة التى ذكرتها لنا
وسنحاول الاستفادة منها قدر المستطاع

ahmdkadok
01-23-2013, 17:45
السلام عليكم
شكرا جزيلا لك اخي الكريم على هده التقنيه والاستراتيجيه الرائعه
ومزيدا من التقدم في متل هده المواضيع وان شاء الله ان اتعلمها واجربها وان تأتي بأرباح مرضيا
مع تحياتي وشكرا

a5060
01-23-2013, 18:07
شكرا للموضوع ومتابعين معك ان شاء الله للوصول والتعلم الطريقه

صديق العمر
01-23-2013, 18:14
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان العمل فى فوركس عمل تجارى جيد وناجح من خلال التدرب والعمل على تحليل
التجارة تحليل جيد من خلال الفوركس وان تعمل على حساب ديمو وتدرب

no name
01-23-2013, 18:15
طريقة الوافى كما نعلم جميعا انها جيدة جدا فى التداول وخاصة فى استخراج الدعم والمقاومات
ننتظر منك باقى الشرح لكى يستفيد الجميع ان شاء الله بالتوفيق ومشكور على الموضوع

LiNDa1
01-24-2013, 17:59
اهلا بيك ياغالي لو ترفق لنا هي المعلومات بصور وفيديوهات
لكان افضل والله وشكرا لك

Dana
01-24-2013, 18:08
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
مرسي كثير معلومات عجبتني مشكووووور و ربنا يحفدك اخي الكريم

princeua
01-24-2013, 18:11
شكرا لك اخي الكريم على شرح هذة الطريقة وهي مشابه لتجارة السكالبينج لا تختلف عنها في اي شي على العموم طريقتك جميلة وفيها بعض الاضافات الجميلة والمفيدة التي ممكن ان نحقق الارباح من خلالها لازم تدخل تدقيق على الحساب التجريبي

اسماعلاوي
01-24-2013, 18:12
رقميه ونعرف المعادلات الواجب تطبيقها

tota
01-24-2013, 18:16
شكرا لحضرتك على المعلومات والشرح اللى بتقدمهولنا
وعدم البخل علينا باى شء من خبراتك
وطبعا كلنا مستنين حضرتك فى الموضوع القادم

أمين هـ
01-24-2013, 18:17
أهلا أخي,
شكرا لك أخي على الموضوع في إنتظارك
تحيااااتي

asma
01-25-2013, 13:15
نشكرك على طرحك الموفق لهذه الاستارتيجية جزاكم الله كل الخير
وزادكم علما ونفعا

درش الحبوب
01-25-2013, 13:32
نشكرك على طرحك الموفق لهذه الاستارتيجية جزاكم الله كل الخير
وزادكم علما ونفعا

Rony
01-27-2013, 23:48
شكرا لموضوعك اخى وطرح هذه الإفاده لنا واتمنى انت تشرح لنا طريقه الوافى
بشكل كامل وساتابع موضوعك من الأن للإستفاده عندما تكمل الشرح

Mostafa_2013
01-28-2013, 00:01

الافضل هو ان تقسم هذا الى بعض اجزاء لكى تكون الاستفاده منها افضل واحسن ويكون التركيز محدد وليس مشتت هنا وهناك وشكرا على مجهودك وتعبك وربنا يعطيك خير على ما تفعل .....

hassan42
01-28-2013, 00:23
مشكور على هذة الطريقة الجديدة
وننتظر المزيد من الطرق الجديدة من العرب

محمد صلاح
01-28-2013, 00:29
رائع اخى العزيز وطريقة الوافى رحمه الله من افضل طرق المتاجرة وتعتبر تحليل فنى واكيد اغلبنا يعرفها وعمل عليها

may
01-28-2013, 07:08
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
قرات عن هذه الطريقه فى التداولوهى طريقه الوافى وقرات انها طريقه جيده

SiRa
01-28-2013, 11:44
اهلا بيك ياغالي يمكن تكون طريقه جميله وان شاء الله اسوي وطبقها عن قريب
باذن الله

ezel
01-29-2013, 20:28
اهلا بيك ياغالي يمكن تكون طريقه جميله وان شاء الله اسوي وطبقها عن قريب
باذن الله

اكيد الطريقة جيدة خاصة وان الوافي رحمه الله كان يعتمد على التحليل الكلاسيكي
ايضا لازم معرفة ان السكلبينج هو وحش الربح من الفوركس انما لازمه احتراف كبير

kingamon
01-29-2013, 20:39
اكيد اخى الخبرة بتفرق والله يكرمك بمعلومات اكتر تفيد بيه غيرك

insta client
01-29-2013, 23:34
مشكور اخى الكريم وبجد انا عن نفسى بحب الطريقه دى وبجد اخى الكريم اتمنى التوفيق وتقبل مرورى وان شاء الله ربنا يوفقنا اخى الكريم

sato
01-30-2013, 13:40
مجهود كبير منك وشرح رائع واستراتجية الوافى رحمة الله من اقوى الاستراتجيات اللى سمعت عنها وان شاء الله احاول اقراء عنها

bebo30
01-30-2013, 13:45

سلمى احمد
02-09-2013, 20:50
شكرا لطرح تجربتك اخى وفعلا طريقتك ممتازه وممكن تحقق ربح كويس
وانا يمكن احاول اجربها لعل وعسى تنفع معايا

kingmos4
02-09-2013, 21:10
اخى الكريم
استراتيجية الوافى من افضل استراتيجيات التداول فى مجال الفوركس
وتتميز بسهولتها وقوتها فى نجاح الصفقات ان التزم المتداول بشروطها

Ahmed H
02-09-2013, 21:33
ممتاز يا اخي لكن فين الفرص الجديده
منتظرين اخي فرص جديده للاستراتيجيه

haze5m
02-10-2013, 03:00
انا اعتقد ان طريقة الوافي التي تشرحها سوف تكون
ذات فائدة لكل المبتدئين الذين لا يملكون خطة

elmansy
02-18-2013, 22:24
هده الطريقه تحتاج تحليل مسبق
حتى لا يخسر المتاجر لازم يكون محلل محترف

fancydreams
02-18-2013, 22:46
يا اخواتى انا مش فاهمه حاجه ياريت الاعضاء يقهمونى ولا الموضوع ليه علاقه بالمتمرسيين فقط في الفوركس .. اتمنى المساعده ومنتظريين المزيد

Abdullah91
02-18-2013, 22:51
أهلا أخي,
شكرا لك أخي على الموضوع في إنتظارك
تحيااااتي

zinamalqa
02-18-2013, 22:54
فعلا موضوع مهم لتعلم هذه الاستراتيجية

ولو ارفقت معها الصور

والشرح بالفيديو ستكون اروع

مع تشكراتي لك

AmirAhmad
02-18-2013, 22:57
موضوع اثاره التحليل الرقمى واشاء الله نحن معك فى متابعه الموضوع والا يقف عند ذالك وكان نفسنا نجد حد بيشرح استراتيجيه
رقميه ونعرف المعادلات الواجب تطبيقها فيها اكيد الارقام

expresso
02-18-2013, 22:59
السلام عليكم
جزاء الله كل خير فا انا جديدة فى عالم الفوركس ولم اعرف هذة المعلومات من قبل وياريت كل ما تكتشف حاجة تقولنا لنستفيد بخبراتك وتنمو خبراتنا بسرعة اكبر

Samio27
02-18-2013, 23:00
أخي إستراتجيتك شبية بإستراتجية التحليل الفني و هي أقرب للسكالبينج و تعتمد على تقلبات السوق في العملات و ليقنص الأرباح

MAGDY
02-18-2013, 23:01
هى طريقة الوافى ، فى حد ذاتها كافية للعمل والمضاربات
علماً بأنى لا أعمل بها ، لكنى أرى الكثيرون ممن يمدحون فيها
تمنياتى لك بالتوفيق .. و
تحيااااااااااااتى

safiforex
02-18-2013, 23:07
طريقة الوافي رحمه الله فهي نعنبر من بين اهم الطكرق في التدجاول في الفوركس
فهي الاساس لمن يريد تعلم التحليل على حقيقته

malkoumx
02-18-2013, 23:24
رغم أن الإستراتيجية ليست كاملة ولم أفهمها جيدا ولكن أشكرك أخي على المحاولة الجيدة التي تقوم بها، ألا وهي
إعمال العقل من أجل تطوير الإستراتيجيات ومن أجل إيجاد أفضل الخطط التي يمكن للمرء أن يحقق بها نتائج
جيدة.
واصل على هذا النهج ولا تيأس، ربنا يوفقك أخي.

الى الامام
02-18-2013, 23:53
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
متابعين معاك يا كبير و يا رب الجميع يستفاد و تعود على الجميع بالخير و تكون ناجحة و تحقق ارباح و مكاسب للجميع

tota2000
02-19-2013, 00:50
شكرا اخى الكريم على شرحك والافاده من موضوعاتك الرائعه جزاك الله كل خير

didi15
02-19-2013, 01:57

sami4life
02-19-2013, 10:17
اخي
منتظرين مشاركاتك

forex.secret
02-20-2013, 12:54
مشكور يا غالى على الطريقه الجميله وان شاء الله تفيد الجميع وتسلم الايادى وانتظر منك المزيد ان شاء الله اخى الكريم وبالتوفيق

Ahmed H
02-22-2013, 04:24
اخي الكريم انا اول مرة اسمع عن استراتيجيه الوافي الرقميه
ارجو ارفعهالنا او وضح اكتر لانى مش فاهم

tayani
02-22-2013, 04:25
تحية طيبة
شكرا على موضوع اثاره التحليل الرقمى واشاء الله نحن معك فى متابعه الموضوع

mostafa ismail
02-22-2013, 11:17
مشكور اخى الكريم على هذا الوضوع المهم
وانا اعرف استرايجية الوافى رحمه الله
وهى من انجح استراتيجيات التداول فى سوق الفوركس

MINAEDWARDW
02-22-2013, 11:25
شكرا لك على الطريقة و مجهود كبير منك وشرح رائع واستراتجية جيدة

yacrao
02-22-2013, 11:29
يعني لم توضح احصاءات رقمية عن الطريقة وتجربتها في الواقع يعني كم يمكن
ان تربح من نقطة شهريا باستعمال هذه الطريقة وكم ممكن ان تواجه من مخاطر مرجنة الحساب

madani93
02-22-2013, 11:59
بصراحة انا مش فاهم الطريقة
ولكن سأتعلمها في الديمو إن شاء الله ، وانا متابع معاك الدرس اخي

حسن
02-22-2013, 12:02
مشكور يا غالى على الموضوع الرائع دة
وان شاء الله يكون افادة الى جميع الاعضاء

محمود عصام
02-22-2013, 12:03
فى انتظارك جديدك اخى الكريم
وياريت تشرح بالصور
دة بعد اذنك

jack444
02-22-2013, 12:05
شكرا لك اخي الكريم على هذه الطريقة في المتاجرة
جزاك الله كل خير

hanyfox
02-22-2013, 12:11
التحليل الرقمى ممكن جدا تعتمد علية وعلى فكرة فى ناس تقريبا مش بتشتغل الا على الرقمى ، طيب خد الملعومة دى لو سمعت عن سلاحف التداول الى حققوا المليون دولار فى الفوركس عاملين رحلة تانية وشغالين على الرقمى

ريهام الجندى
02-22-2013, 12:14
شكرا لحضرتك على هذا التحليل الرقمى لهذة الاستراتيجية هى كويسة جدا
وانا قريت عن طريقة الوافى
بس لسة مجربتش اى حاجة فيهم

matrcx
02-22-2013, 12:18
السلام عليكم
مشكور يا اخى عل هذه المعلومات الفيده للجميع وننتظر معلومات اكتر

FaTi
02-22-2013, 13:31
اهلا نا تقريبا هلا بعتمد على التحليل الكلاسيكي وشوة من الاخبار
ولم ابدا بعد التداول

betty992
02-22-2013, 13:34

ramyrabie
02-22-2013, 13:42

prince of dark
02-22-2013, 15:41
مشكور بجد يا غالى على الموضوع الجميل اوى اوى وبجد ربنا يوفقك يا باشا واتمنى التوفيق باذن الله تعالى وتقبل مرورى اخى الكريم وسلامى لك ولكل اعضاء المنتدى الكرام وننتظر المزيد

islammossad
02-22-2013, 16:17
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
شكرا على الشرح المميز و الموضوع الجميل و انا هجرب الطريقه دى ممكن تفدينى علشان انا زهقت من الاستراتجيات

nh4
02-22-2013, 16:31
استراتيجيتنان من انجح الاستراتيجيات ويجب تعلمها جيدا فهى مصدر كبير
للارتفاع فالفوركس والتقدم الى الامام

Ahmed Shokeir
02-22-2013, 16:41
بصراحة انا لم اسمع عن هذة الطريقة من قبل ولكنى سأحاول البحث عنها ان شاء الله وتقبل مرورى ولكم كل احترام وتقدير

soufiane992
02-22-2013, 16:48
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بعد غياب طويل بسبب الحظر نعود من جديد و العود أحمد
أما بعد شكرا لك أخي على هذا الشرح و جعله الله في ميزان حسناتك

RomanyMoreed
02-22-2013, 16:51
السلام عليكم ورحمه الله

طريقه عملك جيده اخي العزيز اتمني لك التوفيق والنجاح

latraaa
02-22-2013, 17:30
طريقة جيدة، بالتوفيق لك و للجميع، على فكرة هده الطريقة هي الأسكالبيج، و هناك عدة تقنيات خاصة بها، بالتوفيق

gna28
02-23-2013, 16:19
طريقة الوافى الواضح انها طريقة قوية ان شاء الله جارى تجربتها والحكم عليها

mannon
02-26-2013, 07:51
والله يباشا شكلها طريقة كويسة ونحاول نفتح حساب تجريبى نجرب علية
لانى متعود لا اقتنع باى طريقة الا بعد التجربة

ahamed ali
02-26-2013, 07:55
أحب أن أدرس طريقة تداوله لأنها تعتمد عموما علي الأدوات الكلاسيكيه
كثيرا و هي أول شيء يتعلمه المتداول ثم بعد ذلك النماذج و غيرهم من الادوات

Ahmed.Broken
02-26-2013, 08:18
مشكووور اخى على هذا الخير الى هتعملو وننتظر باقى الشرح منك اخى

ahamed ali
02-26-2013, 08:26
ف شكر على طرحك لطريقتك ليستفيد من باقي الاعضاء
في الحقيقة انا اعرف طريقة الوافي وهي طريقة رائعة وبسيطة

mannon
02-26-2013, 09:20

على فكرة التحليل الرقمى من افضل انواع التحليل من وجهة نظرى لانة لا يعترف باى اخبار ولا شارت
ويتعامل مع الفوركس على انة ارقام فقط

dovy
02-26-2013, 09:39

شبايك
02-26-2013, 10:02
انا عن نفسى مش بحب اشتغل خالص بطريقة الرقمى
لانى قبل كده اشتغلت بيها واثبتت فشلها معايا او انا مش عرفت اشتغل بيها

bidaaa
02-26-2013, 10:39
السلام عليكم

كويس جداا ان الواحد يشوف الاستراتيجية المناسبة ليه ويشتغل لان الاستراتيجيات فى الفوركس كثيره جدا

ehab_hassaan
02-26-2013, 12:21
مجهود اكثر من رائع يا صديقي و معلومة جديدة اكيد ستفيدنا ان نعمناها و نضيف استراتيجية جديدة الى استراتيجياتنا .

mimo
02-26-2013, 12:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أصبح فوركس كل شيء في حياتي والمعلومات التي قدمها سعدتنا كتيرا

hossamphotography
02-26-2013, 12:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته اولا احب ان أشكرك اخي الكريم على هذه
المشاركه و في انتظار المزيد من التفاصيل لهذه الاستراتيجيه مع اني مش منهواه التحليل الرقمي لكنه من اسهل الطرق لقنص النقاط السريعه
بالتوفيق

Egyptian Trade
02-26-2013, 13:06
نعم نحن نريد كثير من امثالك هنا لكى يعملو على وضع المواضيع الهادفة التى تساعد جميع الناس على تعليم والاستفادة من خبرات الاخرين
موضوع جميل وشرح جميل

Oussama Jabar
السلام عليكم ورحمة لله تعالى و بركاته

و سلام على اشر المرسلين

تشكر على استرتيجية الحلوة منك ياعسل

Mr.JoCKeR
معليش طريقة يمكن حلوى

بس كل واحد له طريقته الخاصه به

winnerprofit2
02-26-2013, 13:08
بجد مشكور يا اخى الكريم على الموضوع الجميل وان شاء الله ربنا يوفقنا باذن الله تعالى وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقنا جميعا

hossam elwazeer
02-26-2013, 14:47
شكرا لك اخى العزيز على اههتمامك بمعرفتنا لطريقة تداولك واتمنى لك المزيد من التوفيق ومزيد من الربح

واتمنى لكل الاعضاء الكرام التوفيق ومزيد من الربح

minaedward
02-26-2013, 17:41
شكرا على هذا الطرح وعلى هذه الطريقة ويجب على كل متداول العمل وفق استراتيجية

juliano
02-26-2013, 17:54
انا اعرف طريقة الوافى وبحاول اتعلمها .. وهى بصراحة طريقة جامدة جدا
وتعتبر من اقوى الاستراتيجيات اللى انا شوفتها .. بس هى بتحتاج وقت علشان الدعوم والمقاومات
بس اكيد اللى هيتعلمها هيستفيد منها

mohamed nada
02-27-2013, 10:50
السلام عليكم
شكرا لك أخي على هذا الشرح و جعله الله في ميزان حسناتك

winnerprofit2
02-27-2013, 11:44
بجد ياباشا انا تانى مره ارد فى موضوعك وبجد موضوع جامد جدا وربجد كمان بقى ربنا معاك وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا معانا ان شاء الله

sahora
02-27-2013, 12:11
شكرا لك يا اخبي وننتظر منك كطل متابعه في الموضع المهم لان صراحه انا اول مره
اسمه عن حاجه في التداول اسمها الوافي الرقمي وكيم اليابنى ونتتظر ياااخي كل ماهو مفيد لنا

taoufik bajjou
02-27-2013, 13:25
السلام عليكم أخي الكريم متابعين معك إن شاء الله شكرا على الموضوع المميز و شكرا لمشاركتك لنا لطريقتك صديقي العزيز وفقك الله

tarik10
02-27-2013, 13:39
السلام عليك اخي الكريم و شكرا لانك شاركتنا طريقة عملك و التي اراها جديرة بالمتابعة و التقييم و ذلك بعد التجربة في حساب تجريبي

habibdoom
02-27-2013, 14:20
السلام عليكم
شكرا اخي علي المجهود الرائع وان شاء الله نستفيد من هذه الطريقة ونحاول تطبيقها فعليا لتحقيق الربح والنجاح
بالتوفيق

chabahfatima
02-27-2013, 14:34
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعــــــــن

شكرا أخي على هذه المعلومات القيمة و الجيدة

BiBo
02-27-2013, 14:45
اهلا اخي الكريم اهلا تقريبا كل واحد وكيف يحلل
المهم يحقق ارباح فقط

sad10
02-27-2013, 23:39
بسم الله الرحمان الرحيم الافضل هو ان تقسم هذا الى بعض اجزاء لكى تكون الاستفاده منها

mena2000
02-27-2013, 23:40
:o:o:oتعتمد طريقة الوافي بالاساس على قنص النقاط من مناطق الارتداد القوية و المتوسطة في اتجاه الترند

winnerprofit2
02-28-2013, 00:25
بجد طريقه جامده جدا جدا جدا يا باشا وان شاء الله بالتوفيق باذن الله وتسلم الايادى على الموضوع الجميل يا باشا

brahimo
02-28-2013, 00:32
مرحبا بكل الاعضاء
الله ينور عليك اخي المحترم
احسنت في الشرح و التوضيح و كان هدا من اجمل المواضيع التي رايتها

mostafaabdelgawad
02-28-2013, 01:27
الله ينور اخي على المجهود طريقة الوافي من اشهر الطرق المعروفة في الفوركس
واعتقد ناس كتير بتستخدمها وتراها راائعة

joker7diaa
02-28-2013, 01:49
سلام عليكم
شكرا لك على هذه الطريقة من الجيد ان يوم التاجر بدمج مؤشرات وطرق واستراتيجيات مع بعض لكي يحصل على طريقة جيدة وناجحة يفيد بها الاخرين
شكرا لك مرة ثانية

mannon
02-28-2013, 06:05
الوافى رحمة الله لة طرق رهيبة فى التداول
واعتقد انة ليس بحاجة الى اى دمج لكن على العموم بالتوفيق لك اخى الكريم

lil ledo
02-28-2013, 07:42
الف شكر يا اخي الفاضل علي هذه المعلومات القيمه جدا وبأنتظار المزيد منك ومن باقي الاعضاء وبارك الله فيكم جميعا

like
03-15-2013, 23:15
طبعا طريقة الوافي غنيه عن التعريف
وهناك من يعمل بها ويحقق ارباح جيده بالفعل
وميزتها انها تعتمد على التحليل البسيط دعوم ومقاومات واحترام الاتجاه العام

mongi
03-16-2013, 05:05
مشكور اخي ..في انتظار توضيح اكثر

laf
03-16-2013, 12:18
واتمنى التوضيع اكتر حتى يستفيد المبتدأ كمان .

L!NDa
03-16-2013, 12:36
اهلا بالفعل حسب كلامك طريقه جميله ولكن لو ترفق لنا صور لكان احسن
وشكرا لك

koko75
03-16-2013, 12:51
خطه رائعه للعمل ولكنى مبتداة واحتاج لبعض الوقت لتنفيذهاولكنى استعين فى بعض الاحيان بقراءة الشموع ومعرفه نقاط البدء ونقاط الصعود للمؤشرات وبالتالى ابدا بتحليلها على الفريم المناسب لى

حسن
03-16-2013, 12:58
اخى الكريم مشكور على هذا العرض وان شاء الله مزيد من النجاح
وربنا يوفق الجميع ويقدم الخير

shimaashimo
03-16-2013, 14:25
الله عليك يا ريت باه تفهمنا الفرق بين الطريقة دي والطريقة دي وانت بتفضل اي طريقة فيهم يعني دي ولا دي ونبدأ بأي واحدة فيهم معلش مبتدئين باه ونفسهم يتعلموا ويوصلوا لحاجه يمكن تكون انت سبب في تعليمهم ووصولهم للحاجه اللي هما عاوزينها دي وربنا يجازيك خير عنهم ربنا يكرمك يا رب وتحقق كل آمالك وأهدافك ولي مثلها يا رب

Rforex
03-16-2013, 14:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك جزيلا على الموضوع نعم طريقة جميلة

sort222
03-16-2013, 14:32
بارك الله فيك اخي على المجهودك
اكيد هي طريقة رائعة لانها تعتمد على طريقتين لهم مكانة في عالم الفوركس حيت اتبت نجاهم فيه
وياريت اخي لو عند اي مؤشر لحساب الرنج اليومي ومؤشر تحديد المستوات الدعم ومقاومة القوية يكون اسهل

شيماء الشناوي
03-16-2013, 14:36

و الله الموفق

يتبع

فكرة رائعه بس ياريت تشرحلنا كله على بعضه
عشان نستفيد اكتر وشكرا على مجهودك

yassoo011
03-16-2013, 14:56
انا افضل التجارة باستخام التحليل
الفني وليس التحليل الرقمي

hazar
03-16-2013, 15:12
السلام عليكم
شكراا عى الطرح الرائع و بارك الله فيك
بالتوفيق

maged mohamed
03-16-2013, 16:35
بسم الله الرحمن الرحيم
شكر على التقضل والمنية فى الشرخ احنا فى الانتظار ا
وعلى موعد للوفاء بالوعد

rafikwood
03-16-2013, 16:39
الشرح الهائل وفى انتظار المزيد بالتوفيق

azerty
03-16-2013, 18:15
السلام عليكم
موضوع ممتاز خاصة عند العلم بأن الاعتماد سيكون على شارتات كبيرة مثل شارت اليومي فهي تعطي اشارات صادقة أكثر
وكما ذكرت فأنا افضل كل الطرق التي تعتمد على التحليل الرقمي وبالتوفيق للجميع

dido_man1987
03-16-2013, 18:17
شكرااا ليك
بالتوفيق ليك وليباقى الاعضاء
ان شاء الله
وياريت الكل يستفاد من الموضوع

insta client
03-16-2013, 18:27
مشكور يا غالى على الطريقه بس بجد انا عن نفسى مش فاهم اى حاجه من اللى انت بتقولها دى وتقبل مرورى اخى الكريم وننتظر مزيدك

nile line
03-16-2013, 18:35
فعلا يا اخى استراتيجية الوافى من اهم وافضل الاستراتيجيات التى يمكن ان يتاجر بيها المتاجرين فى الفوركس وهى
لاخونا المرحوم ابو عبدالرحمن الوافى عليه رحمة الله وقد اثبتت انها استراتييجية ناجحة فى السوق من خلال ورشته المشهورة .

ramzi-s
03-16-2013, 19:22
شكرا اخي على الطريقة الدكية لكنني مبتدا لم اجرب لحد الان اي طريقة واي صفقة مزيدا من التالق اخي

a.mahmoud
03-16-2013, 19:27
اخي الموضوع يحتاج ترتيب اكتر من هذا.......هل تستطيع اخي ارفاق الطريق في ملف ورد و ان يكون في اول مشاركه
شكرااااااااا جزيلا اخي الفاضل

rebaoui
03-16-2013, 19:45
السلام عليكم
مشكور اخي على الموضوع الشيق و الممتاز زمن خلال تجربتي الشخصية فطريقة الوافي
من افضلها لمن يريدون العمل بطريقة الصفقات القصيرة
دممممتم في رعاية الله و تقبلوا مروري

gna28
03-17-2013, 11:58
شكر خاص لصاحب الموضوع
طريقة جيدة للمتاجرة فى الفوركس وأنا اعمل بطريقة مشابهة لها تقريبا

capo ahlwy
03-23-2013, 16:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخى على الموضوع دا وفعلا استراتيجيه ممكن تكون كويسه وتحققلك
ربح كمان وان شاء الله ربنا يوافق الجميع ومن خلال الاستراتيجيه لكل واحد يحقق منها ارباح باذن الله

Dr Gr7
03-23-2013, 16:38

موضوع جيد اخي .. وشروحات جميله ..
وطريقة استفدت منها كثير .. ولكن الشروحات احسها شوي قديمه .. وفي طرق احسن الان .. لكن للافاده تسلم
بالتوفيق ان شاء الله

khaliluch
03-25-2013, 19:19
شكرا يا اخى على هذه المعلومات الهائلة وهذا
الشرح الهائل وفى انتظار المزيد من موضوعاتك الجميلة

samara
03-25-2013, 19:44
الله في هذا الموضوع سأحاول أن اشرح أحد طروقي في المتاجرة بإذن الله و هي طريقة الوافي الرقميه و العمل عليها بطريقة كيم اليابانيواشاء الله نحن معك فى متابعه الموضوع والا يقف عند ذالك وكان نفسنا نجد حد بيشرح استراتيجيه
رقميه ونعرف المعادلات الواجب تطبيقها فيها اكيد

ebram
03-25-2013, 20:13
نصائح قيمة بالنسبة لنا نحن المبتدئين وانا قمت بنسخها وطباعتها فلو اتبعنا هذه الإستراتيجية خطوة خطوة لما وقع العديد
من المتعاملين في مجال التداول في كثير من الخسائر التي هم في غنا عنها لو تريث واعتمد على خبرته وعرف كل خباية
السوق كمعرفة الوقت الأفضل للتجارة وعذم الدخول وقت الأخبار وغيرها.

fares_sa
03-25-2013, 20:36
بارك الله فيك اخي على حبك لإفاده الاعضاء ولكن كنت اتمنى شرحها اكثر
فالطريقة بالنسبة لي غير مفهومه وشكراً لك

forex.mad
03-25-2013, 21:16
مشكور يا غالى وبجد والله ربنا يوفقك يا باشا وبجد الطريقه كويسه برضه يا باشا وتقبل مرورى يا اخى الكريم وربنا يوفقك باذن الله تعالى

masrya
03-25-2013, 22:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم يا ريت توضحلنا طريقتك في المتاجرة دي كويس علشان نقدر نستفيد منها قدر الاستفادة الكافية ويا ريت لو ربحت من الطريقة دي يا ريت تقولنا مقدار الربح بتاعك ده كان كام ولو خسرت بردو يا ريت تقولنا مقدار الخسارة معلش هنتعبك معانا بس عاوزين نستفيد بس من طريقتك دي وتقبل مروري اخي الكريم

ah663214
03-25-2013, 22:29
نتمنى متابعه الموضوع ووضع فرص بالصور أخى الكريم
أتمنى التوفيق للجميع

rtrt
03-25-2013, 22:50
السلام عليكم مشكورعلي هذا الموضوع المهم والمفيد لكل المبتدئين وجزاك الله خيرا وبالتوفيق للجميع

magnonana
03-25-2013, 23:47
مشكور اخي العزيز وطبعا كتر خيرك انك بتشاركنا استراتيجياتك ودي حاجة نادرة طبعا انها تحصل حد يكشف سر التداول بتاعو ودة طبعا مشكور فية ومش عارفين نردك الجميل ازاي طبعا حنفيدك من مواضيعنا ان شاء الله اننتظر المزيد اخي

emy anwer
03-26-2013, 03:09
انا بجد مبسوطة جدا انى بلاقى مواضيع كويسة كدة فى المنتدى وبتفيد الاعضاء لانى بدور على مثل هذه المواضيع وياريت المزيد من هذه المواضيع لكل الاعضاء وانا فى انتظار جميع مشاركاتك القادمة ان شاء الله والف شكر على معلوماتك القيمة وجزاك الله كل خير

yazed
03-26-2013, 03:15
شكراا على الشرح واتمنى ان تكون استراتيجيه ناجحه ولكنى لا افضل اعتماد استراتيجيه واحده واحب ان اختبر عدة استراتيجيات

abidox
03-26-2013, 03:20
تحية طيبة

بصرة
03-26-2013, 03:27
شكرا جزيلا بجد جزاك الله كل خير
ياريت حضرتك تشرحلنا كل استراتيجيه بخطواتها وكل حاجه عنها
بارك الله فيك وجعله فى ميزان حسناتك يارب

@Amir
03-26-2013, 03:28
شكرا على الموضوع الهائل
وشكرا على مجهودك
وفى انتظار المزيد

souf
03-26-2013, 03:28
تقسم هذا الى بعض اجزاء لكى تكون الاستفاده منها افضل واحسن ويكون التركيز محدد وليس مشتت هنا وهناك وشكرا