PDA

View Full Version : عايز تكسب ابتعد عن هذة الاسباب

Pages : [1] 2

hossam zaki
08-25-2012, 22:56
كثير منا يشتكى من الخسارة و كثير هزمه الفوركس بالقاضية و اخرجه من حلبة السباق نهائيا و اخرون لازال الفوركس يهزهم و يكابرون و يستمرون فى الخسارة و البعض يحقق مكاسب هزيلة و الباقى القليل هو من يربح من الفوركس..

و لكن عشان نكسب من الفوركس لازم نعمل زى ما اللى بيكسبوا عشان نكسب زيهم..

1- هذا السوق محرقة اموال فوق ما تتخيلون فبسهولة جدا تخسر كل اموالك قبل ان يرتد لك طرفك فادارتك لراس المال هى استمرارك فى السوق قبل ان يخرجك السوق..
2-السوق ليس عدوك و لا يريدك ان تخسر فقط هو يمشى بطريق معين يجب ان تكتشفه بنفسك..
3- العلم هو سلاحك فى هذا السوق و لا يجوز ابدا ان تدخل هذه المحرقة اعتمادا على توصيات او اكسبيرتات او مؤشرات ,فقط الورش و مواضيع التوصيات لتوكد لك وجهة نظرك او تقيك شر الخسارة..
4-تواجدك الدائم امام صفقاتك هو اول سبب خسارتك لانك ستغلق الصفقة على ادنى مكسب و تتركها على اكبر خسارة.
5- الديمو اهم خطوة لدخولك السوق
6-السوق اقوى منك فلا تظن انك عندما تكسب 5 او 6 صفقات متتالية ان السوق اصبح خادمك او عبدك المطيع لان هذا غير صحيح بالمرة.
7- اعلم انك اول ما تزيد كمية عقودك عن الحد الذى تتعامل به دائما فانت خاسر خاسر فى النهاية لا محالة.
8-عقودك الكثيرة دليل على ضعفك الفنى فالمضارب الرابح لا يضارب كثيرا خلال اليوم.
9- ادمان ان تكون لديك عقود مفتوحة سيجعل طريقا سهلا و مفروشا للمارجن كول.
10- نحن العرب لا نتعلم من اخطاء غيرنا و لا نسمع و نعى الا ما يرضينا و لكن ما لا يرضينا و لا كاننه رايناه فتعلم من اخطاء غيرك و لا تكررها.
11- السوق معادلة سهلة جدا فالتزامك بادارة راس مالك هو حل المعادلة..
12- لاحظوا اننى لم اتكلم مطلقا على تحليل فنى فلا يهم قدرتك و قوتك على التحليل و لكن الاساس كله فى راس المال و ادارته.
بالتوفيق

sahar
08-26-2012, 01:57
شكرا يااخي علي هذه النصائح الغاليه فعلا عندك حق إن الديمو الحساب التجريبي هو اهم خطوة لدخولك السوق بالفعل لانك محتاج لعمليه التدريب والممارسه فى مجال الفوركس قبل بدأ اي عمليه تجاريه وصفقه برأس مال وحساب حقيقي ووايضا ممتازة هذه الجملة معجبه بيها جدا (( سوق محرقة اموال فوق ما تتخيلون فبسهولة جدا تخسر كل اموالك قبل ان يرتد لك طرفك فادارتك لراس المال هى استمرارك فى السوق قبل ان يخرجك السوق.... تمام يااخي مستنين منك كل جديد

eslam2665
08-26-2012, 02:01
هذه نصائح سليمه جدا جدا ولو اخذ كل شخص بهذه النصائح لستفاد كثير وكثير

go89
08-26-2012, 02:16
كلامك كلة مظبوط يا اخي العزيز ولكني اريد التواصل معك لاني جديد في المنتدي وليس بجديد بالفوركس انا مصنف ال 17 علي العالم بحسب شركة نورد اف اكس واتمني ان نتلاقي فيما بيننا ليفيد كلا منا الاخر

suhao
08-26-2012, 03:37
والله كلامك صح هو عباره عن محرقه للاموال اذا لم تكن اداره راس مالك سليمه

ThE.pRoF
08-26-2012, 05:19
حبيت في موضوعك تأكيد علي عاملين مهمين و هما التدريب و ادارة رأس المال لتجنب مخاطر المارجن كول
أما بالنسبه للتحليل الفني فهو أسهل من العاملين اللي ذكرتهم إلي حد ما و بييجي مع الممارسه
بارك الله فيك أخي الكريم

nrgslawi
08-26-2012, 14:31
لتجنب الخسائر مثلما ذكر في الموضوع يجب عدم الخاطرة الكبيرة
ثم صدقوني اذا اعتمدتم على الاستوب لوز وعلى الدخول باحجام صغيرة ستتمكنون من الربح

عزبز 18
08-26-2012, 14:35
سلام عليكم كلامك صحيح يا اخي هده نصائح مهمة و مفيدة لي خاصة انني مؤخرا تعرضت الي خسارة قاسية جدا
اد زارني المارجن كول و كان بسبب القلق و النرفزة و بسبب التسرع و عدم وضع الستوب لوس

goodbye_love
08-26-2012, 16:42
تسلم اخى على النصائح الغالية
واظن انها مهمة لاي مبتدأ
اهم من التحليل الفنى

kamine97
08-26-2012, 21:35
شكرا جزيلا لك اخى

وجعله الله فى ميزان حسناتك

وشكرا على النصائح الجميلة دى وفى انتظار كل جديد

Mostafa Ragab
08-26-2012, 22:43
ابتعد عن الطمع الذي يؤدي الي الخساره الكبيره والرضا بالارباح حتي لو كانت قليله ولكن لابد يكون لك هدف معين لتحقيقه واحيانا تكون المجازفه شئ ضروري لتحقيق اكبر ربح

veirge
08-26-2012, 22:54
السلام عليكم
نعم اخي كلام في مكانه هي معلومات بي نسبة لي راح استفيد منها بي نسبة جيدة
وان شاء الله الكل يستفيد

Eng PTC
08-27-2012, 06:02
نصائح اكثر من مهمة ,, اعتقد ان يجب على اي محترف او مبتدئ قرائتك موضوعك

يعطيك العافية يا اخي ,, بصراحة مواضيعك راائعة ومفيدة جداً

hossam hossam
08-27-2012, 23:18
2-السوق ليس عدوك و لا يريدك ان تخسر فقط هو يمشى بطريق معين يجب ان تكتشفه بنفسك..
اعتقد مخطاء فهذه النقطه ياباشا فهناك شركات لا تكسب الا من الخساره الشخصيه ليك تخيل هو
ده مكسب الشركه فطبيعي تكون الشركه عايزه تخسرك

nany1980
08-28-2012, 10:58
هذه نصائح جيده جدا جدا ولو اخذ كل شخص بهذه النصائح لستفاد منها الكثير وكثير

misho55555
08-28-2012, 18:20
شكرا عزيزى على هذى النصائح
واقدر تعبك وشكرااااااا ليك
وانا استفدت من الموضوع لانى مبتداا وشكرا

brahim
08-29-2012, 00:02
صدقني اخي المحترم ساستفيد من هده
النصئح القيمة نصائحك اخي العزيز
يجب ان تكتب بماء الدهب

peter
08-29-2012, 03:05
احب اقولك حاجه ... انت بتلعب مع السوق
ولو عرفت هو هيمشي ازاي انت هتكسب 100% و انت بتفهم بالخبره و المتابعه

amr beni ata
09-02-2012, 01:08
اشكرك والله يجزيك الخير
و اكثر ما اعجبني

ona
09-03-2012, 01:13
شكرا على النصائح الغاليه فكل مضارب فى سوق المال يجب ان يطلع على هذه الاسباب لما لها من فائده
كبيره يمكن ان يستفيد منها قبل البدء بالعمل لكى تكون خسارته اقل مايمكن

tony700
09-03-2012, 01:30
بارك الله فيك وفى امثالك وفعلا العلم هو السلاح وهو الذى يرفع من شأننا
وبدون العلم لم نكسب ابدا

DaRkEMpRoR
09-03-2012, 01:35
الف شكر والله نصائح حلوة
خصوصا للمبتدئين اللى زى حلاتى كده

eslam2665
09-03-2012, 01:53
بالفعل اخى الكريم نصائح مهما جدا وبالفعل السوق لا يجب ان ناخذه عدو او اننا بيننا وبينه حرب فبهذا سوف يتعلب علينا مهما كسبنا فهو فى النهايه هو الذى سيتغلب فيجب ان نركز بطريقة صصحيحه وطريقة تفكير صحيحه ولا نتسرع

mohamed alalfy
09-03-2012, 03:45
السلام عليكم
عايز تكسب لا بد من الابتعاد عن الاشياء التاليه
اولا الطمع فهو شبح الخصاره
ثانيا عدم التحليل الفنى للامور
ثالثا عدم التوظيف الفنى الجيد للاموال
وشكر الله سعيكم

ourami
09-03-2012, 12:54
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكراً لك أخي العزيز
على هده المعلومات والنصايح أنا متاكد أن من سيتبعها سيكون من مليارديرات الفوركس
بادن لله

alkods5000
09-03-2012, 12:57
السلام عليكم
تسلم على هذه النصائح
وياريت تتبعونا باستمرار خصوصا اننا مبتدئين

abdodomino
09-03-2012, 13:17
فعلا نصائح من ذهب و يجب على الجميع العلم بها و الإحتياط بها
كما يجب المعرفة الحسنة لطريق الفوركس كي لا يتم إبعادك عن السوق أي الخسارة
يجب التفكير جيدا و الإحتياط لكل شيء و وضع احتمالات للخسارة كما تكون أيضا احتمالات للفوز
هذا هو التداول الناجح

khaledyosrie
09-03-2012, 13:18
الف الف شكر ليك جد نصائح جميله جدا ومفيده جدا وياريت الكل يستفاد منها عشان يتجنب الخساره

juba92
09-03-2012, 13:27
فعلا نصائح كويسة
شكرا عليها
ويا رب الكل يحاول يعمل بيها

MAGDY
09-03-2012, 13:40
الفاضل
hossam zaki
مشاركتك ممتازة ، وتستحق عليها كل الشكر والتقدير
فما ذكرته حضرتك من نقاط ، هام وضرورى لمن أراد أن يعمل فى سوق الفوركس
نقاط سليمة ولابد منها فعلاً
تحياتى

ahmedmourad
09-03-2012, 14:42
فعلا .. الردود فيها كمية شكر اعجز انا تقديم أحسن منها
ومعلومات مفيدة جدا...
مرسي جدااااا عليها وجزاك الله الف خير

y4x
09-03-2012, 15:29
شكر لك اخى الكريم على النصائح الغالية

واهم شئ عدم المخاطرة لتجنب الخسائر

وطبعا البعد عن الطمع

noha
09-03-2012, 15:59
تمام كلامك صح وبالذات ان البداية لازم تكون من حساب الديمو
لانة بيدى فرصة انك تعيش فى عالم الفوركس وتطبق كل اللى اتعلمتة
وفعلا الفوركس محتاج للعلم وفعلا العلم سلاح سوق الفوركس وكل اما تتعلم اكتر كل اما تحقق ارباح اكتر وتتجنب كتير من الاخطاء اللى بتقع فيها
من غير كبر ومن غير تكرار لنفس الاخطاء

mai
09-03-2012, 16:04
شكرا جزيلا يا اخي والله كلامك صح
وان شاء الله محدش يخسر ابدا
المهم ان الواحد يتاجر بعلم ويقرا كثير عن الفوركس
عشان يتجنب الخساره
وشكرا

hwida nada
09-03-2012, 16:15
اخى بشكرك جدا جدا على معلوماتك القيمة احيك واحى فيك ما قلته عن الديمو
وعن ادارة راس المال ولكنى يا اخى لا احبذ دائما عمل استوب لوز لكل صفقاتى لى نظرية فى ذالك
اوقات اندم على انى ما عملت الاستوب لوز
واوقات اقول لا كده افضل لان السعر ممكن يرجع عند بداية سعر الصفقة وساعتها هقفل بلا مكسب او خسارة
اريد من اصحاب الراى ان يحللو وجهة نظرى

HOUSAMMI
09-03-2012, 16:37
4-تواجدك الدائم امام صفقاتك هو اول سبب خسارتك لانك ستغلق الصفقة على ادنى مكسب و تتركها على اكبر خسارة.

من اجمل العبارات التى قرءتها

هدا مايحدث للاسف فعلا

ourami
09-04-2012, 13:00
كل هده المعلومات التي دكرتها أخي العزيز مهمة وجد مفيدة
وأنا على يقين بانه من اتبعها وأحسن تطبيقها سيكون من الرابحين في الفوركس إن شاء الله
مشكور أخي الكريم

mohamed amin
09-06-2012, 01:54
العنوان ممتازوشيق اشكرك اخى العزيز عى هذة المهلومات القيمة اكي هتساعدنى
بصفتى لسه ممبدى فى الفوركس ارجو المزيد من هذه المعلومات جوزيت خيرا

---------- Post added at 10:54 PM ---------- Previous post was at 03:06 AM ----------

اشكرك كثيرااخى الكريم على هذه المعلومات القيمة وهحاول اطبقها وافهما كويس علشان ماورقعش فى
الخسارة ولانى لااضن انهو لايوجد احد لم يزق طعم الخسارة اكيد هتفدنى كمبتدى شكراجزيلا

yaoub
09-06-2012, 03:04
شكرا على الشرح المميز والجميل
لقد استفدت منه وسأعمل على تطبيقه

mahran3d
09-06-2012, 11:00
والله معلومات مفيده جدا واكيد نجيب كوباية شاى ونقراها بتانى تانى
لان كل بند من دول لو مطبقش يبقى ممكن نخسر قصادو فلوس كتير
والله ولى التوفيق

yasefsami3
09-06-2012, 11:32
تسلم اخى على النصائح الغالية
واظن انها مهمة لاي مبتدأ
اهم من التحليل الفنى

رباب
09-06-2012, 14:32
شكرا لك اخي الكريم على هذا الموضوع المفيد لكل المتاجرين
واهم نقطة اعجبتني هي (تواجدك الدائم امام صفقاتك هو اول سبب خسارتك لانك ستغلق الصفقة على ادنى مكسب و تتركها على اكبر خسارة). شكرا مرة ثانية

eng2012
09-06-2012, 15:04
حقا انها اسباب خطر جدا ولابد وان نبتعد عنها جيدا حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله
واعتقد ان الالتزام الجيد بكل ما نتعلمه جيدا هو ما يجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

lala
09-06-2012, 15:11
شكرا لك على هذه المعلومات التى امدتنا بها لمعرفه المزيد عن اسباب التى تجعلنا فى خسائر دائما عند تداولنا على
الفوركس وتفيد بها المبتدئيينوياريت المزيد من الموتاضيع التى تساعدنا على فهم الفوركس وتجنب الخسائر

mahmoud30
09-06-2012, 15:14
بالفعل يا اخي كلام اكثر من رائع انا راي ان النصائح ديه قدتكون اهم حاجه ممكن تتعلمها قبل البدء في التعليم في الفوركس ربنا يكرمك يا اخي علي مجهودك

alkods5000
09-06-2012, 15:21
مشكور يا استاذ حسام ع هذه النصائح الغالية
فعلا العلم هو سلاحك فى هذا السوق
وعدم الطمع

l3azzi
09-06-2012, 19:51
السلام عليكم
عايز تكسب لا بد من الابتعاد عن الاشياء التاليه
اولا الطمع فهو شبح الخصاره
ثانيا عدم التحليل الفنى للامور
ثالثا عدم التوظيف الفنى الجيد للاموال
وشكر الله سعيكم

---------- Post added at 04:51 PM ---------- Previous post was at 04:50 PM ----------

انت محق يا اخي الطمع من اخبت الاشياء ....... شكرا على النصاءحححححححححح

tony700
09-07-2012, 01:06
شكرا جدا جدا على انصائح الثمينة دى لانها تفيد ولا تسبب الخسارة بل العكس

themystery
09-09-2012, 15:42
السوق هو ببساطه اما صاعد او هابط
فلابد لك ان تكون
في النهايه مع الطرف الفائز
مشكور جدا

ash988246
09-23-2012, 17:48
كثير منا يشتكى من الخسارة و كثير هزمه الفوركس بالقاضية و اخرجه من حلبة السباق نهائيا و اخرون لازال الفوركس يهزهم و يكابرون و يستمرون فى الخسارة و البعض يحقق مكاسب هزيلة و الباقى القليل هو من يربح من الفوركس..

1- هذا السوق محرقة اموال فوق ما تتخيلون فبسهولة جدا تخسر كل اموالك قبل ان يرتد لك طرفك فادارتك لراس المال هى استمرارك فى السوق قبل ان يخرجك السوق..
3- العلم هو سلاحك فى هذا السوق و لا يجوز ابدا ان تدخل هذه المحرقة اعتمادا على توصيات او اكسبيرتات او مؤشرات ,فقط الورش و مواضيع التوصيات لتوكد لك وجهة نظرك او تقيك شر الخسارة..
6-السوق اقوى منك فلا تظن انك عندما تكسب 5 او 6 صفقات متتالية ان السوق اصبح خادمك او عبدك المطيع لان هذا غير صحيح بالمرة.
7- اعلم انك اول ما تزيد كمية عقودك عن الحد الذى تتعامل به دائما فانت خاسر خاسر فى النهاية لا محالة.
10- نحن العرب لا نتعلم من اخطاء غيرنا و لا نسمع و نعى الا ما يرضينا و لكن ما لا يرضينا و لا كاننه رايناه فتعلم من اخطاء غيرك و لا تكررها.
12- لاحظوا اننى لم اتكلم مطلقا على تحليل فنى فلا يهم قدرتك و قوتك على التحليل و لكن الاساس كله فى راس المال و ادارته.
بالتوفيق

أسباب فعلية ولكن الأهم من الأسباب التمسك بها والعمل عليها ولا تنسي أي منها أثناء العمل وضعها أمامك دائما وراجعها قبل إبرام أي صفقة فللأسف الكثير منا يقع فيها ولكن يتذكر أخطائه إلا بعد وقوعها .

simo512
09-26-2012, 03:27
حبيت في موضوعك تأكيد علي عاملين مهمين و هما التدريب و ادارة رأس المال لتجنب مخاطر المارجن كول
أما بالنسبه للتحليل الفني فهو أسهل من العاملين اللي ذكرتهم إلي حد ما و بييجي مع الممارسه
بارك الله فيك أخي الكريم

rigiray
10-10-2012, 20:18
السلام عليكم اخي الكريم
سلام عليكم كلامك صحيح يا اخي هده نصائح مهمة و مفيدة لي خاصة انني مؤخرا تعرضت الي خسارة قاسية جدا
اد زارني المارجن كول و كان بسبب القلق و النرفزة و بسبب التسرع و عدم وضع الستوب لوس

derar
10-11-2012, 14:59
مساء الانوار
كل الشكر والعنفوان على ما قدمت
تحياتي للجميع

keko
10-13-2012, 02:48
فعلا انت على حق فال12 خطوه الى انت ذكرتهم فعلا مهمين وكلام مظبوط جدا فيهم ولازم طبعا
نهتم بكل هذه الاشياء لتجنب اى خساره من السهل بتواجهنا

majdquran
10-13-2012, 03:24

بالتوفيق
اخي يسلموا هل ايادي فعلن كلام صحيح ومعبر -- السوق لا رباط له

السهم الأسود
10-13-2012, 13:52
صدقني اخي المحترم ساستفيد من هده
النصئح القيمة نصائحك اخي العزيز
يجب ان تكتب بماء الدهب

---------- Post added at 10:52 AM ---------- Previous post was at 12:34 AM ----------

اشكرك والله يجزيك الخير
و اكثر ما اعجبني

jamalsale
10-13-2012, 14:51
موضوع جميل فالابتعاد عن متل هته الافكار و الالتزام بخطة
و الابتعاد عن الطمع يساعد المتداول على البقاء في السوق

meeco
10-13-2012, 17:41

بالتوفيق

مجموعة من النصائح الغالية اشكرك عليها
فأنت وضعت اهم الاسباب التى تؤدى الى الخسارة والكثير من المتاجرين يكررون هده الاخطاء دون ان يعلموا

azifek
11-21-2012, 03:04
بدون مبالغة قدمت لنا نصائح ذهبية في هذا الموضوع
سوف أعمل بها إن شاء الله و أتمنى أيضا أن يعمل بها جميع المتداولين
شكرا لك أخي الكريم

amin dabes
11-21-2012, 18:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا ال 12 نقطه دول يجب الابتعاد عنهم وياريت المبتدئين ينفذوها والمتقدمين في الفوركس
شكرا لك

maged mohamed
11-21-2012, 23:29
عندك حق لو فعلا عايز تكسب من الفوركس لازم تنتبه لل 12 سبب
مشكور على المجهود الرائع المبذول فى الكتابه و التوضيح

youssef1025
11-21-2012, 23:44
السلام عليكم أخي فعلا نصائح مهمة لازم على الجميع التعلم منها و السيطرة على نفسه حتى يتمكن من هذا السوق فأغلب التجار عندما يكسبون 4 أو 5 صفقات متتالية أو يحققون أرباح في الديمو يظنون أنهم قد تمكنوا من السوق و سيربحون منه كثيرا لذلك في الحقيقي فمجرد ينقلب السوق يقفل المتاجر بخسارة و يقول هكذا أحسن من خسارة كبيرة و خسارة تلو أخرى حتى يصفر الحساب بسرعة

Mr.Kareem
11-22-2012, 01:08
نصائح في منتهى الروعة لي كمبتدء خصوصا مايتعلق بالديمو لان فعلا بدون تدريب عملي على ادارة راس المال والدخول والخروج والمتابعة التحليلية لا يمكن تحقيق النجاح على حساب حقيقي وايضا ما يخص الاستفادة من تجارب الاخرين كثير منا لا يعتبر ويتعلم من غيره وتكون النتيجة تكرار الخطأ

Mando alex
11-22-2012, 01:23
تمام انا لسه عضو جديد وهحاول على قد مقدر انى امشى على خطتك هذه والله المستعان وبجد اعجبتنى خطتك فى البدأ فى القوركس وسوف اتدرب فى البدايه جيدا فى الفوركس التدريبى علشان اعرف بالظبط كل حاجه علشان معملش اخطاء فى الحساب الحقيقه شكرا جدا لمعلوماتك الذهبيه

yassoo011
11-22-2012, 01:46
ادارة رأس المال وفهم السوق من اهم اسباب الربح في الفوركس
فالسوق يريد من يفهمه ويكون مرن مه ولا يعانده او ينتقم منه لانه سييخسر

soufianeprince
11-22-2012, 02:40
أجل أخي الفاضل وشكرا على هذا الموضوع المفيد وأنا أتفق معك فحساب الديمو ضروري للمبتدئين الدين يسيرون في طريق الإحتراف وحتى محترفين الفوركس لأن حساب الديمو يفيد في كلتا الحالتين ولايجب علا المتداول إدا دخل في صفقة وكسب منها يستغني عن حساب الديمو وهنالك مقولة إدا قال طالب العلم تعلمت فهوة إدن لازال لم يتعلم

esh forex
11-22-2012, 06:30
شكرا يا اخي الكريم
لقد استفدت من النصائح وخصوصا بعد تعرضي لخساره
اتمنى منك المزيد

dreamdriss
11-22-2012, 12:57
كلامك صحيح
وانا قد دونت هذه الملاحظات في الاجندة الخاصة بي لانني اريد ان استفيذ من كل نصائح الاخوة الذين سبقوني لهذا الميدان
انا بالفعل فتحت حساب تجريبي و الان انا اتذوق حلاوة الربح و مرارة الخسارة و لكنني احس يوما بعد يوما انني اكتسب شيء جديد

bilal
11-22-2012, 13:43
شكرا على النصائح الجميلة والمفيدة
لكن يبقى التطبيق العملي لهذه التوجيهات على ارض السوق الحقيقية
فغالبا كل المتاجرين يعلمونها لكن لا يصبرون عليها

kingmos4
11-22-2012, 13:56
يااخى الكريم المشكله مش فى الابتعاد والنصائح المتكررة
المشكلة فى ضبط النفس والالتزام بهذه النصائح
الكلام النظرى جميل جدا ولكن عند التطبيق بيختلف الامر خصوصا
عندما تتاجر على حساب حقيقى ياجماعة محتاجين ضبط للنفس صارم

alinader5
11-22-2012, 14:23
شكرا اخي صاحب الموضوع لكن احتاج مساعدة حيث ان هذة اول مشاركة لي :
لا افقه اي شئ مطلقا عن النيوبكس واحتاج مساعدة في فهم هذة ال 12 نقطة مع العلم اني مستعد للدخول في عالم الفوركس بحد اقصى ساعة يوميا لكثرة مشاغلي فهل تظن ان ساعة واحدة يوميا كمبتدئ كافية
وشكرا

مشكاة الوالي
11-22-2012, 15:35
هذه النصائح هامه جدا جدا اتمني من الجميع ان يستفيدو منها
وشكرا لتوضيحكاخي الكريم

عاشق الصمت
11-22-2012, 18:05
مشكور اخي العزيز على النصائح
ام افهم كال ماقمت بكتابتة لاني لا
اعمل في هاذ المجال ولاكني اريد انت اكتسب الخبر

mohamed djat
11-22-2012, 20:49
اعتقد ان الطمع الذي يؤدي الي الخساره الكبيره والرضا بالارباح حتي لو كانت قليله ولكن لابد يكون لك هدف معين لتحقيقه
واحيانا تكون المجازفه شئ ضروري لتحقيق اكبر ربح

LTF
11-22-2012, 21:06
السلام عليكم و رحمة الله
نصائح في المستوى أخي كفيت ووفيت ...لكن لماذا أهملت التحليل الفني؟؟؟؟
أعتقد أنه معامل أساسي في المعادلة العامة للفوركس....أو هكذا هي وجهة نظري على ما أعتقد

ahmedatta
12-25-2012, 17:37
طبعا اول حاجه من هذ الاسباب هو الطمع
وعدم الثقه فى النفس والتوتر وعدم التعلم الجيد

nasim39
12-25-2012, 19:59
و هما التدريب و ادارة رأس المال لتجنب مخاطر المارجن كول
أما بالنسبه للتحليل الفني فهو أسهل من العاملين اللي ذكرتهم إلي حد ما و بييجي

walidmax1974
12-25-2012, 20:21
السلام عليكم ... الف شكر على مجهودك و نصائحك الغالية ... جعله الله فى ميزان حسناتك ان شاء الله
نيجى بقا للتطبيق الفعلى لانى بجد ححط نصائحك دى امامى لانى ( مبتدأ ) و ربنا يستر و الف شكر ثانيا

remas
12-25-2012, 21:49
والله اخى الكريم انا بشكرك على النصائح الغليه دى وهى قيمه فعلا لكن المهم اننا كلنا هنا كل واحد واحد فينا بينصح التانى كانه هو اللى مش محتاج للنصيحه والمهم كمان انه احنا بنقرا النصائح دى وخلاص انما نتعلم منها او نستفيد منها وقت التطبيق بننسى كل اللى قراناه او حتى سمعناه

sayed taha
12-25-2012, 22:29
اخى الكريم
كلام جميل جدا و اسباب تؤدى حتما الى الخسارة و اسمحلى اضيف الادارة السليمة لراس المال و الالتزام بتنفيذها مهما كانت الفرصة امامك تسهم فى تقليص خسائرك و استمرار تواجدك فى السوق

ahmed lamour
12-25-2012, 22:30
مشكور اخي العزيز على النصائح
ام افهم كال ماقمت بكتابتة لاني لا
اعمل في هاذ المجال ولاكني اريد انت اكتسب الخبر

spiderman1144
12-27-2012, 03:23
هذه هي اهم نصيحة

oo0khaled0oo
12-27-2012, 11:38
تسلم يا غالي ع النصائح
الغاليه دي و ربنا يخليك
لينا يا رب

safi
12-27-2012, 12:53
السلام عليكم ..... انت محق يا اخي وبالفعل كل هذه النقاط ان تكون داخل التاجر النجاح وان يكون علي يقين منها جيدا ، ويجعل السوق صديق له ولا يفكر بالانتقام ومثل هذه الاشياء ، وعليه بالصبر في التعليم وفي العمل .

محمد جمال محمد احمد
01-18-2013, 23:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

مروة
01-19-2013, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

ام سفيان
01-21-2013, 21:31
موضوع جميل جدا
ربنا يوفق جميع الاعضاء
جزاكم الله خيرا:(:(:(:(

noureen
01-22-2013, 18:21
موضوع اكثر من رائع اخى الكريم
و مجهود رائع لخدمه اعضاء المنتدى
تقبل مرورى

فارس بلاحدود
01-26-2013, 19:32

مروة
01-26-2013, 20:24
موضوع مميز جزاك الله خير علي هذا الطرح

locos
01-26-2013, 20:42
كلامك ممتاز وتحليل اعجبني
لكن النقطة الاخيرة اود ان تزيد التحليل
والتعلم هذا الي خليك تحقق البقية

محمود شبايك
01-26-2013, 21:13
نعم احب الخص اسباب الخسارة فى سبب واحد وانا مجرب
هو الطمع ان الواحد بيكون عارف ان هو هايخسر ومع ذللك برده بيخش

free.person
01-27-2013, 02:32
مشكور اخى الكريم ويارب يجعله فى ميزان حسناتك اخى الكريم واتمنى لك التوفيق باذن الله تعالى وشكرا لك

sabel
01-27-2013, 04:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا اخي على هاته النصائح القيمة

undermore
02-25-2013, 17:08
السلام عليكم
شكراً أخي ، ضروري المحافضة على رأس المال والتحكم في إدارته

لوليتا
02-27-2013, 16:31
كلامك صحيح جدا اخى الفاضل النصائح دى مفيدة جدا وهامة اووووى فى مجال التعلم فى الفوركس لكى لا نتعرض لاى خسارة وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا اللهم اميييييييييييييين

madani93
02-27-2013, 16:53
حقيقة نصائح سليمه جدا
اذا كل واحد اخذ وعمل بهذه النصائح فان شاء الله لايخسر وحتى اذا خسر فتكون الخسارة صغيرة
لتجنب الخسائر الكبيرة مثلما ذكر في الموضوع يجب الاعتماد على الستوب لوز

faycel
02-27-2013, 16:57
ضروري المحافضة على رأس المال والتحكم في إدارته

ايهاب عادل
02-27-2013, 17:26
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك عندك حق اخى الفاضل
ادارة راس المال هى سبب الربح مع معرفه بسيطه
بالتحليل الفنى شكرا لك وجزاك الله كل خير

ebram
02-27-2013, 17:54
فعلا معلومات كويسة جدااا انا استفدت منها كتير وفعلا الفوركس دة اكبر سوق
عالمي للعملات وتداولها وشكراااا كتيراا علي الموضوع

bidaaa
02-27-2013, 18:03
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
اخى العزيز يجب تجنب التسرع
وشكراً

faycel
02-27-2013, 18:07

simo_akon
02-27-2013, 18:16
شكرا لك يا اخي الكريم على النصائح وبصراحة معك حق

Nady
02-27-2013, 18:22
السلام عليكم استاذ حسام ذكي انا بجد سعيد جدا بالموضوع بتاعك لأن ده حسسني انك مشارك جيد
ومتابع جيد لسوق المال والفوركس بصفه خاصه ارجو ان نتعلم منك المزيد

akonyoussef
02-27-2013, 18:25
السلام عليكم
شكرا لكأخي عزيز على موضوعك قيم
و عجبتني ملاحظاتك خصوصا رقم 6 و 11
وسيتم عمل بنصائحك
شكرا لك

yacrao
02-27-2013, 18:55
شكرا على النصائح القيمة لكن هناك الكثير من يعرف هذه النصائح وحافضها
صم لكن التطبيق لايوجد بسبب الطمع الآن لنكون منطقيين لا يوجد طرق اخرى للربح الا هذا الطريق

dzman2
02-27-2013, 19:14
السلام عليكم
اهلا اخي فعلا نصائح قيمة
لكن من يلتزم؟
وصعب الالتزام بها
احيك على رالنصائح فعلا موضوع قيم مهم لكل مبتدئ

dodovedo
02-27-2013, 21:33
مشكور وممنوع
نقل المواضيع
نرجوا احترام
قوانين المنتدى تقبل احترامى

khaledadll
02-28-2013, 16:36
شكرا لك اخى الفاضل على توضيح المعلومات وجزاك الله خير عن هذه الاسباب
ونتمنى ان نرى منك الكثير

buxgaineregy
03-16-2013, 20:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله موضوعك متميز وانا حبيت ان اضيف لما كان
انني بعد قراءة الموضوع اكثر من مرة فانا ارى ان النقطة 12 تحتاج الى بعض الايضاح

luky007
03-27-2013, 09:27
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور اخي على هاته النصائح الجيدة و المتميزة و ارجو ان يستفيد منها الجميع
من اصاب منتدانا العزيز و شكرا اخي و السلا م عليكم

Heba Elhawal
03-27-2013, 09:34
جزاك الله كل خير على النصائح الغالية دي
فعلا دي من اهم اسباب الخسارة في عالم الفوركس و كمان لازم تحمل مسؤليةالقرار
بالتوفيق ان شاء الله للجميع

elmondal
03-27-2013, 09:37
فعلا اخى يجب ان تضع ادارة راس المال فوق كل شئ لانها عصب الفوركس

karim omar
03-27-2013, 12:05
مشكور علي هذه النصائح الغالية و ننتظر منك مزيد من النصائح

حتي لا نقع في اخطاء قد تؤدي الي خسارة كبيرة

و جزاك الله خير

almajor
03-27-2013, 13:35
السلام عليكم
شكرا على النصائح الجميلة
كلامك سليم تماما

saad forex
03-27-2013, 13:41
عجبتنى جدا الجمله دى هو يمشى بطريق معين يجب ان تكتشفه بنفسك..
وفعلا العلم هو السلاح اللى هقدر اعرف بيه طريق السعر واكتشفه واتعرف عليه واكسب منه

iL-Prince
03-27-2013, 13:52
الشكر لك اخى على تلك المعلومات القيمه

doaa sary
03-27-2013, 19:35
شكرا لك يا اخى ع النصائح
استفدت منك وانا ف البداية بالتوفيق للجميع

salim99
03-27-2013, 20:35

بالتوفيق

مشكور اخي عل معلومات المفيدة واتمنا ان كل شحص يعمل من تلك نصائح
مثل ما ذكرة ان يجب الشخص اول ان يدخل بحساب ديمو ليعرف كيف تداول وان ياخذ استرتجية معينة

Tomy
03-27-2013, 21:51
فعلا نصائح مفيدة جدا و الكل يجب اخذها في الاعتبار و دائما يجب الاطلاع علي عدد من الفيديوهات
و الكتب و الابحاث لتنمية الخبرات و الله الموفق

ميوية حسن
03-27-2013, 22:16
شكرا لك على هذة النصائح المفيدة التى ستفيد
الكثير من المتداولين واهم شئ يؤدى للخسارة
الطمع والجشع فعلى التاجر الابتعاد عنة

khaled elashkar
03-27-2013, 22:39
نصائح جيده فانا انصح عند التداول الدخول في الصفقات في مستوي قريب من مقاومه او دعم او بايفوت
حتي اذا عكس ب15 نقطه او 20 ندخل في الصفقه المعاكسه بعقود مضاعفه و نجعل عقود تعوض الخساره والعقود الاخري لاستكمال الاهداف
بالتوفيق للجميع

mmxxmm
03-27-2013, 22:48

بالتوفيق

شكرا اخى النصائح فعلا
جميله ولازم نعمل بيه كى نحقق اى شى من الهدف

simo_akon
03-27-2013, 23:24
شكرا لك اخي الكريم على النصائح فهي جد مفيدة

bedrani
03-27-2013, 23:29
السلام عليكم
==================
مشكور اخي الكريم على هده النصائح جزاك الله عني جزيل الشكر وبالتوفيق للجميع

ويلر
03-28-2013, 00:15
عندك حق فعلا نصيحة جيدة بارك الله فيك أخى و شكر ا على هذه المعلومة الرائعة و نرجو المزيد من المواضيع الهادفة لنعمل على الرقى بمستوانا جميع و الرقى بمنتدانا الحبيب ... جزاك الله خيرا

fancydreams
03-28-2013, 00:48
التقيم ممتاز لموضع حضرتك وانا باكد بردو علي اننا منطمعش وبلاش نعتمد علي الحظ اثناء المتاجرة بل نعتمد علي التعليم والدرسه الجيده واختيار الرافعه المدروسه لراس المال اللى داخلين بيه واهم حاجه الخبرة الجيده مع انك متدخلش صفقات طويله الجل وانت لسه مبتديء

abdousrk
03-28-2013, 01:12
فعلا نصيحة بقيمة عالية
سوق الفوركس ليس سهلا على احد
ولكن يوجد طرق تستطيع ترويده بها
لدلك يتوجب الانضباط التام خلال التداول

hellelali
03-28-2013, 01:28
السلام عليكم ورحمة اله وبركاته
شكرا علي الدعم وان شاء الله النجاح للناس الكل

doha shreef
03-28-2013, 01:31
موضوع مميز به الكثير من النصائح الهامه للمبتدئين والمحترفين ايضا
مشكور على الموضوع

ramyw
03-28-2013, 02:11
رأس الموضع عاوز تكسب !؟؟
ابعد عن الاسباب دي تمام ؟؟؟

-تمام كلامك

-المفورض انك اللى تقولنا نكتشفة ازااى ؟!؟ ، بناءً ع رأس الموضع ، انت قوت عاوز تكسب ؟ ابعد عن الاسباب دي ، والمفورض انك تقول نبعد ازااي
ياريت تشارك تجاربك ، دةة لوكنت خبير اصلا !!

-تمام ، اين العلم بقي ؟.....

تمام بس الديمو مش بيجيب فلوس !!

تماااااام ، بس دة مش سبب نبعد عنه ع فكرة !!

والله ؟! ، دة كلام مين دة انشاء الله / يعنى اية اشتغل ف الفوكرس من غير تحليل فنى ولا قدرات ولا قوة وخبرة ، وفين هي ادارة راس المال
يا جماعة انتم عمالين تتكملموا عن حاجات انتم بتسمعو عنها ،، بس متعرفوش حاجة عنها

وع فكرة ، كل النقط دي مش اسباب دي كلها معلومات ، وكلها عادية ، بس انا عارف ، انت عاوز تشارك علشان تلم بونص مش عشان تشارك وتساعدنا

ويلا ع البركة ، الكل بيلم بونص ، بس ياريت المحتوي يكون افيد من كدة علشان ، تفيد نفسك وتفيد غيرك

msalife21
03-28-2013, 02:48
نعم أخي أوافقك الرأي فإدارة رأسمالك هى المهم
أم التحليل والحاجات الأخري فتأتي بعد ذلك فقط من أجل تعزيز الربح أو الإكتفاء بأقل الخسائر.

taoufik bajjou
03-28-2013, 04:43
السلام عليكم أخي الغالي شكرا لك على الموضوع المميز في نظري ان التعلم من أخطائنا و فهمها جيدا أكبر شئ يساعدنا على اللربح و الله يوفق الجميع

nh4
03-28-2013, 05:38
اهم حاجه هى الصبر والتعلم الصحيح
ويمكن المتابعه على الديموا شئ مفيد لكل الفوركسويه

ahmedkorat
03-28-2013, 06:23
كلامك كلة مظبوط و نصيحة لازم اي حد يحطها في عين الاعتبار
و لازم فعلا ميعتمدش علي غيرة من توصيات و يطورها بنفسه

شيماء المصرية
03-28-2013, 08:08
السلام عليكم
اشكرك يا اخي علي هذه النصائح الغالية وفعلا الجلوس امام الصفقة من الممكن ان يفسد العملية كلها

alemdar92
03-28-2013, 10:37
شكرا اخي علي هذه المعلومة القيمة و الرجاء من الله ان يكون في العرب
خبراء في الفوركس ليفيدونا

Fatma
03-28-2013, 10:52
انها معلومات مفيدة للجميع ونتمني ان
يتعلم منها كل الفوركسيون من اجل تجنب
الخسارة

Fakeraroua
03-28-2013, 12:44
بسم الله الرحمان الرحيم
شكرا علي هذه المعلومات المفيدة جدا

Bassemrko
05-23-2013, 22:31
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا لك على الموضوع وعلى توضع المعنى الصحيح لسوق الفوركس
وفعلا معظم الناس الى بتخسر فى السوق بطلع فيه عيوب كتيير
رغم انها هى الى ساتسلمت للخسارة
وبالتوفيق لك

latraaa
05-23-2013, 22:39
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على النصائح القيمة، و أضيف ايضا أن عامل التريث و التربص و عدم الطمع هو من بين أهم اسباب النجاح، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

hedimed
05-23-2013, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله
وبركاته اطماع هو سبب رئيسي للخسارة مشكور الأخ على هذه المعلومات

tota2000
05-23-2013, 22:53
نصائح سليمه 100 %
وعلى ما اعتقد ان الطمع هو السبب وراء كل شيء وراء كل خسارة و فعلا الطمع يقل ما جمع و لكن نحن البشر لو كان لنا واديان من ذهب تمنينا الثالث هذه هى طبيعة الانسان لذلك على الشخص ان لا يطمع ولا يفكر ابدأ في الطمع اذا كان مقتنع بالربح القليل سوف ينجح وسوف يجني كا يريد ودون اي تعب

أمين هـ
05-23-2013, 23:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
أهلا أخي،
شكرا لك أخي الكريم على هذه النصائح
أهم شيئ عدم الطمع و التدرب على الديمو ل3 أشهر على الأقل
تحيااااتي

sendrela
05-23-2013, 23:23
بالفعل اخى ان التواجد امام الصفقه يجعلك دائما متوتر ومشدود الاعصاب وهذا يؤثر فى اداره الصفقه

واحيانا يجعلك تحكم على الصفقه بالفشل وتغلقها وبعدها تندم على ذلك

تحيتى

Raina Okasha
05-23-2013, 23:42
موضوعك رائع جدا ويجب على الجميع ان يبتعد عن هذه الاشياء حتى يستطيع ان يمر بسلام فى سوق الفوركس

mansour2013
05-24-2013, 02:34
السلام عليكم
نعم اخي كلامك بالطبع في محله وشكرا على مجهودك الرائع

adell
05-26-2013, 14:04
هذة نصائح كويسة جدا وتساعد على المكسب
وانا اقدم من خلال تجريبتى اخهم النصائح وهى السير مع اتجاه السوق وتحليل السوق قبل الدخول وعدم استعجال الربح

mohamed61172
06-26-2013, 16:48
تمام اخي الكريم نصائح ذهبية للتداول عليها
لنبعد ان امكن عن شبح المارجن

ayman.shosha
06-26-2013, 17:14
صدقت يا اخى فيما قلت
وقد اعجبتنى جدا الفقرة العاشرة من الوصايا والتحذيرات
وهى:-

10- نحن العرب لا نتعلم من اخطاء غيرنا و لا نسمع و نعى الا ما يرضينا و لكن ما لا يرضينا و لكننا رايناه
فتعلم من اخطاء غيرك و لا تكررها.

دمت لنا ومزيد من الموضوعات المميزة..

simo_akon
06-26-2013, 17:21
كلامك كله في الصمميم يا اخي الكريم
شكرا لك على ا لتوضيح وعلى المعلومات

hebkar
06-26-2013, 18:19
نصائح هامه للغايه اخى العزيز
لكن راييى ان تتابع صفقاتك المفتوحه لان السعر دائما يتغير ولكن لا تقفل الصفقه او تغيرها الى ان يثبت العكس
لكن يبقى هذا راييى
تحياتى لك

hichem9
06-26-2013, 19:46
بالفعل اخى الكريم نصائح مهما جدا وبالفعل السوق لا يجب ان ناخذه عدو
جب التفكير جيدا و الإحتياط لكل شيء و وضع احتمالات للخسارة كما تكون أيضا احتمالات للفوز

soooonor
07-11-2013, 12:58
كلام صحيح تماما خاصة فيما يتعلق بأهمية التعلم و التدرب على الديمو و ادارة رأس المال و الاستفادة من اخطاء الغير

ولكنى للتحليل الفنى اهمية كبرى فى توقع اتجاه السعر ولا يمكن تجاهله أو عدم اتقانه فهو احد العوامل الهامة للبعد عن الخسارة

rsfbg2010
07-11-2013, 14:40
الف شكر ياخى على هذه النصائح
ولكن الاهم ان الواحد يعمل بهذه النصائح لان اغلبنا يعرف ماهى
اسباب خسارته ولكن للاسف يقوم بتكرار هذه الاخطاء مره اخرى

elboghdady55
07-11-2013, 15:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
و كل عام و انتم بخير
مشكووووووووووووووووور

justice
07-11-2013, 15:53
تسلم إيدك ، شكرا جزيلا على النصائح
براك الله فيك وجعلها في ميزان حسناتك
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

bourhan25
07-11-2013, 16:00
السلام عليكم اخي مشكور على طرح الموضوع كل كلامك تقريبا صحيح و اهم شيئ في الفوركس هو ادارة راس
المال السليمة من المتداول وابتعاد عن الطمع وغيره واهتمام بي استوب لوز فهو الوحيد الذي يحمي الحساب

Smaylo
07-11-2013, 16:00
السلام عليكم اخى الكريم
اخى الكريم شكرا جزيلا لك على هذا الموضوع الرائع بل الكثر من رائع حتى يستفيد كل مبتدأ فى مجال الفوركس
بالتوفيق لك و تقبل مرورى

ali mohammed
07-13-2013, 05:11
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي هذه النصائح الهامة جدا عن مجال الفوركس
واهم شئ في النجاح في هذا العمل هو الأدارة الجيدة لراس المال والبعد عن الطمع والاستعجال
كما ان الفوركس ليس سهلا كما يظن الكثيرون لكنه عمل احترافي يحتاج الي الجهد والمثابرة
بالتوفيق

zak123
07-13-2013, 05:37
السلام عليكم
شكرا على هذا الموضوع و ساحاول ان اعمل على تجنب كل هده الاسباب التي دكرت
بالتوفيق للجميع

catw
08-11-2013, 21:30
مشكور اخى على هذة النصائح المهمه لاى احد فى الفوركس
تقبل مرورى وتحياتى

sliobra
08-11-2013, 21:47
السلام عليكم
شكرا لك على النصائح اخي الكريم لكن انا لا اتفق مع النقطة العاشرة
لان عدم التعلم من الاخطاء و التثبت على الاخطاء هي قد تكون من صفات البشر عامة وليس العرب بالتحديد

ali2000
08-11-2013, 22:00
صحيح كلامك اخي العزيز فهناك الكثير من الاشياء تجعلك تخسر او لا تستطيع ان تربح وهذه الاشياء مهمة جداً

hicham07
08-12-2013, 20:39
نعم اخي اغلب الاسبا التي دكرتها يتم الوقع فيها من طرف الجميع
لهدا اشكرك على النصائح القيمة و التي يجب الاتخاد بها بعين الاعتبار

MichMich
08-13-2013, 00:45
سلام
شكرا يا اخي لك على النصائح القيمة
فعلا يجب تفادي الاخطاء حتى ننجح في الفوركس

mahdix
08-13-2013, 01:19
السلام عليكم
فعلا اخى الكريم نصائح مهما جدا و معلومات مفيده وهحاول اطبقها وافهما كويس جدا شكراً لك
وأنا على يقين بانه من اتبعها وأحسن تطبيقها سيكون من الرابحين إن شاء الله

ضى القمر
08-13-2013, 01:20
السلام عليكم
احيى حضرتك بشده كلامك كله مظبوط واكيد فعلا لو اخدنا بالنا من الحاجات دى كلها يبقى ان شأالله مافيش اى اسباب للخساره

adeool
08-13-2013, 08:07
شكرا اخي الكريم على هذه النصائح الغالية والمهمة فعلا ولابد من ان نعتبر بها وناخذها في الاعتبار
ونسأل الله ان ينفعنا بما علمنا وان يزيدنا علما على ما تعلمناه ومشكووووووور والى الامام .

mmxxmm2
08-13-2013, 10:01
كلامك مظبوط انا اوافقك
عليه شكرا اخي علي هذه النصائح
الهامه جدا التعليم والممارسه بشكل عملي علي
الحساب التجريبي مهمه جدا جدا جدا في البدايه
لاكتساب الخبره

mohammed97
08-13-2013, 12:21
اخي العزيز شكرا علي هذه النصائح الغاليه فعلا عندك حق إن الديمو الحساب التجريبي هو اهم خطوة لدخولك السوق بالفعل لانك محتاج لعمليه التدريب والممارسه فى مجال الفوركس

sadz
08-13-2013, 16:35
السلام عليكم اخي الكريك كلام عسل شكرا لك اخي الكريم
وتقبل مروري ونصائحك قيمة

waleedhafez
08-13-2013, 16:37
فعلا كلها اسباب ممكن ان تجنبك كثيرا من الخساير لو مشيت عليها ولم تغتر
بما حققته او بما تريد ان تحققه والله يعيننا على الفوركس ويجنبنا خسائره

MAGDYABDO
08-29-2013, 10:19

mohamed issa
08-29-2013, 13:15
اسباب الخسارة كتيرة جدا
لو قعدنا نسردها مش هنخلص
المهم نقول برضه اسباب النجاح
ومنها نقدر نقاوم اسباب الفشل
بس الترغيب وليس الترهيب

anwer
09-14-2013, 09:34
السلام عليكم
أخي الكريم أشكرك على هذا المجهود القيم فلقد أفادتني هذه معلومات كثيراً
:accute:

zyzo
09-14-2013, 10:45
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل فعلا ان السوق محرقة الاموال
ولكن لبد من الدراسه و دخول الصفقات بتروي و دخول صحيح مع وضع خطه
وستوب لوز مدروس . . وشكرا جزيلا لك على هذا الموضوع
و بالله التوفيق للجميع

gmhd
09-14-2013, 11:18
السلام عليكم
شــــــــــكرا اخي علي النصائح القيمة منك وسئحاول ان اتبعها بشكل صحيح
:)
واوضح ان ادارت راس المال هيا السبب الاول والاخير في الربح او الخسارة
لا قدر الله

hafidtkk
09-14-2013, 11:23
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
شكرآآ على النصائح القيمة والخطة الجيدة
وفي انتضار الجديد

forex4
09-15-2013, 18:32
مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع الهام
واوافقك الراى فى كل ماتقوله والاهم حتى
يستفيد الاعضاء الكرام من الموضوع هو الالتزام

iamis0000
09-16-2013, 03:15
جزاك الله كل خير على هذه النصائح المهمة الى فعلا افدتنا كتير وشكرا

mazen2508
09-16-2013, 03:27
اخى الفاضل تحياتى
ادارة راس مال +تعلم + صبر + خبرات متراكمة +ضبط نفس =ارباح من تداول متزن وجيد

forex pop
09-16-2013, 03:53
بسم الله الرحمن الرحيم موضوع جميل فالابتعاد عن متل هته الافكار و الالتزام بخطة
و الابتعاد عن الطمع يساعد المتداول على البقاء في السوق وتمنياتي للجميع بالتوفيق

samardahab
09-16-2013, 03:55
الطمع لو سيطرت عليه هيكون احسن شئ......
و الأهم اوعي تقع في الندم الندم علي الخسارة يارتني كنت عملت
او الندم لما تكسب انك مدخلتش في لوت أكبر

idrees elhadi
09-16-2013, 04:06
نعم هذه حقيقة فالنصائح من ذهب
اللتي قدمتها لنا الله يجعلها في ميزان حسناتك

om moataz
09-16-2013, 10:28
معلومات مهمة اكيد هتفيد كل الاعضاء و على وجه الخصوص المبتدئيين و انا من وجهة نظرى ان من اهم الامور فى سوق الفوركس التعلم و المعرفة الكافية بالسوق دا من جميع جوانبه و الاحاطة بكل مصطلحاته كما ان البدء بالحساب التجريبى يكسب المتداول الخبرة بالتدريب قبل العمل فى السوق الفعلى

ahmedmhmed
09-16-2013, 10:51
كل اللى انت ذكرته انا عملته
لأني لسه مبتدئ بس شكرا ليك يا معلم لأنك افدتني والله

sfinxe
09-16-2013, 12:40
نصائح قيمة يجب أخدها بعين الاعتبار نحتاج مثلها
جزاك الله خيرا

Eng_Amr
09-16-2013, 12:52
شكرا يااخي علي هذه النصائح الغاليه فعلا عندك حق
الديمومهم جدا و يجب التدالو عليه كثير اقبل التجارة الحقيقية
مشكور

WASEM DALLOUL
09-16-2013, 13:05
السلام عليكم
شكرا لك ياأخي على هذه المشاركة الجيده والمفيده وجزاك الله عنا كل خير وارجو الفائده للجميع

asdazz
09-16-2013, 13:08
مشكور نصائح من ذهب لا بد من الالتزام بها
لكن مشكلتنا نكون مقصرين او لا نستطيع الالتزام بها

doudi
09-16-2013, 14:22
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا جزيلا لك أخي حسام على هذه النصائح القيمة
انت محق تماما نحن لا نتعلم من أخطاء غيرنا أتمنى لك التوفيق
و إن شاء الله تعود مصر العزة و الكرامة الى أفضل من أي وقت مضى

Wassa04
09-16-2013, 14:44
السلام عليكم
مشكور اخي الكريم على هذا الشرح
جزاك الله خير

helbwer
09-16-2013, 14:59
السلام عليكم
معلومات قيمة ومفيدة
خصوصا للمبتدئين
الطمع يجلب الخسارة

Elcapitano
09-16-2013, 15:20
السلام عليكم .
نعم فسوق الفوركس سلاح ذو حدين يحتاج لإدارة رأس مال صارمة , و خطط و أهداف واضحة .

بشير حمدان
09-16-2013, 15:23
السلام عليكم
يعنى الشغل لو مش فى ورشه يبقى ملوش لزمه ؟

NOSH
09-16-2013, 22:32
معلومات و نصائح عن مخاطر الفوركس يجب الابتعاد عنها لتحقيق المكسب

barcaloni3333
09-17-2013, 01:46
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بارك الله فيك أخي الكريم على النصائح التي قدمتها للأعضاء في المنتدى و سنحاول الإلتزام بها

doola2020
09-21-2013, 19:09
يا أخي لو حد عايز يكسب لازم يعرف خبايا الفوركس لأن كل مهنة لها خبايا وأسرار يعلمها من يعلمها ويجهلها من يجهلها

chatmaster
09-21-2013, 19:34
السلام عليكم ورحمة الله

شكرا اخى على تلك النصائح القيمة والذى اعجبتنى وفعلا كلامك كلو صدق

ولبد ان نتعلم من اخطاء غيرنا والا نطمع فان الطمع يقل ما جمع

تحياتى لك

helbwer
09-21-2013, 20:36
السلام عليكم
نصائح مفيدة ورائعة لكل
مبتدا فى سوق الفوركس

samardahab
09-21-2013, 20:42
لكل واحد بيكسب سر .... و عمره ما يقولك علي سره لحد ما يموووووت
ربنا يهدينا كلنا

Walaa Mohamed
09-21-2013, 20:44
المتاجرة ليست تحديا شخصيا أو مسألة كرامة ، إنها عمل ، لا تعتقد أبدا أن الخسارة تعنى أنك فاشل فهذا يمكن أن يكون سببه خبر أو تصريح مفاجيء لا دخل لك فيه أثر على حركة السوق ، مرة أخرى ضع أمر التوقف في المكان المناسب وحدده قبل الدخول إلى السوق مسبقا
وان شاء الله اتمنى للجميع النجاح

A.H.M.E.D
09-21-2013, 21:04
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم علي الموضوع المهم وهو اسباب الخسارة في سوق الفوركس
ومن اهم القواعد التي يجب تعلمها جيدا هو الادارة الجيدة لراس المال
والبعد عن الطمع والتحلي بروح المخاطرة لكن المخاطرة المحسوبة
وعدمالدخول بلوت كبير لان هذا يعرض جسابك للمارجن كول

lelenera
09-21-2013, 21:38
نصائح غالية اوى
والاسباب دى فعلا من الاسباب اللى بتخلى الانسان يخسر لازم ناخد حذرنا منها

نور الصباح
09-21-2013, 21:41
للاسف خسرت كتير جداااا جداااا رغم الحذر الشديد مثلا خبر الاسبوع اللى فات على الدولار ضيع الرصيد
بعد ماكنت عملت مبلغ كويس ضيع تعب وسهر الليالى الحمد لله قدلر الله وما شاء فعل

w3ad
11-10-2013, 07:41
يوجد بعض اشياء هى سبب للخساره فيجب العمل على تجنبها لكى يتم النجاح لان الفوركس صعب ويحتاج الى تركيز وفهم

ست النور
11-10-2013, 08:12
الله عليك وعلى نصايح القيمه التى استفادنا منها
والمهم نعمل بها مش نسمع وبرده نعمل اللى فى دمعنا
بجد لو عملنا بها حنتجنب او على الاقل حنقلل نسبه الخساره
التى يقع بها اغلب الذين يتعاملوا مع الفوركس

anamoody
11-16-2013, 18:25
مشكور اخى العزيز والفاضل وانا مبتدئ وقد تعلمت منك الكثير والمفيد وربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويتقبل منك
ولا تحرمنا المزيد واريد ان اتعلم اكثر عن الفوركس ومفهوماته وطريقة الربح فيه على منهجك
تقبل مرورى

taki007
11-25-2013, 16:59
الحمد لله أن في دروس و مواضيع تعنى بالمبتدئين و بشكل مجاني و طبعا جميع لتوصيات أخي صحيحة و لهذا يجب ‘لى المتداول المبتدا الحذر و عدم الإندفاع إلى السوق بدون دراسة و تعلم

zamalkkawy
11-25-2013, 17:44
كلة مظبوط يا اخي العزيز ولكني اريد التواصل معك لاني جديد في المنتدي وليس بجديد بالفوركس انا مصنف ال 17 علي العالم بحسب شركة نورد اف اكس واتمني ان نتلاقي فيما بيننا

محمد أبو بكر
11-26-2013, 01:58
السلام عليكم و رحمته و بركاته
شكرا على النصائح القيمة لكن هناك الكثير من يعرف هذه النصائح
لكن التطبيق لايوجد بسبب الطمع
الآن لنكون منطقيين لا يوجد طرق اخرى للربح الا هذا الطريق
و بالتوفيق للجميع

waleed2015
11-26-2013, 02:08
شكرا أخي الكريم علي هذة النصائح التي تمثل طوق النجاه من الهلاك اذا أخذنا بها في الاعتبار لآن عدم الالمام الجيد
لادارة رأس المال ووضع خطة أو استراتيجية للتجارة ستكون النتائج غير مرضية وربما كارثية الي حد كبير

mohamaher
11-26-2013, 10:45
مشكور على هذا الموضوع الرائع والشرح المبسط
اتمنى لك النجاح والاستمرار
وجزاك الله خيرا

oscar133
11-26-2013, 11:17
نصائح مفيده جدا ومشكووووووووووووووووووووو وووووور على المجهود الرائع وارجو ان الكل يكونوا استفادوا شكرا جدا :)

hamidobouhmid
11-26-2013, 18:03
أخي الكريم شكرا على هذا الموضوع القيم في الحقيقة أنا مبتدأ في عالم الفوركس
و إن شاء الله سأتعلم من هذا المنتدى أسرار الفوركس
أخوكم أحمد من تونس
وو السلام

ilyes chaieb
11-26-2013, 18:06
السلام عليكم
بالفعل موضوع و نصائح غااية في الروعة
يجب ان تثق في السوق بمجرد نجاح بعض الصفقات المتتالية
لان السوق غدااار و ممكن يرجع عليك في لحظة

تقبل مرورى

nouhaila2014
11-26-2013, 18:08
شكرا لك اخي على النصائح القيمة التي سنستفسد منها في الفوركس
تقبل مروري تحياتي لك

stifleur09
11-26-2013, 18:24
السلام عليكم
كلامك صح ١٠٠٪ احي بارك الله فيك
فيجب خاصة ادارة لراس المال و الابتعاد عن الطمع
و كما قلت المضارب الناجح لا تتجاوز صفقاته ٢ في اليوم
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

joker7diaa
11-26-2013, 18:43
للخسارة اسباب وللربح اسباب
ويجب الاخذ بها لان كل سبب سوف تطنشه سوف يخسرك وسوف تتذكر لذلك
يجب ان نتعلم من نصائح من قبلنا في السوق وشكرا لك صاحب الموضوع

Moro_Mezo
11-26-2013, 18:59
اهم سبب من اسباب الخسارة و اخطرهم على الاطلاق هو سبب واحد وانا مجرب
هو الطمع ان الواحد بيكون عارف ان هو هايخسر ومع ذللك برده بيخش الصفقة

عاشق الفوركس
11-26-2013, 19:12
موضوع مفيد لكن يبقى صعب المنال مشكور يا غالى على الطرح الرائع والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

adamtamer
11-26-2013, 19:16
نصائح جيده مشكور عليها اخى الكريم
فب العلم الجيد واداره راس مال قويه تستطيع ان تستمر فى السوق غير ذلك لن تجد الا الخساره

Bassem1993
11-26-2013, 19:24
شكرا على النصائح اخي
المكسب يأتي بالجهد و تعلم الكثير عن الفوركس
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

salim telecom
11-26-2013, 20:38
السلام عليكم أخي الكريم
نعم حبيب السوق متذبذب يجب الحدر ثم الحذر لانك قادر تخسر صفقة او راس مالك بلمح البصر
و الله أعلم و الله الموفق

منى الجندى
11-30-2013, 22:29
هذا السوق هو فعلا محرقه لاموال من لم يتعلمون ويفكرون
جيدا فى قرارتهم قبل اجراء اى صفقه وايضا الطمع والعند وعدم فهم ادارة راس المال

احمد ناجى
11-30-2013, 22:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخى العزيز
الموضوع جميل و الشرح اكتر وافي اخي العزيز و المعلومات مهمة و اتمنى للجميع ان يستفيد من مجهودك بالتوفيق ان شاء الله للجميع يارب

falcon26
12-17-2013, 04:44
شكرا جدا يا اخى على هذا الموضوع وانا بالفعل سوف اقوم بحفظ هذا الموضوع
لاهمية الموضوع وانتظر منك ومن جميع الاعضاء المزيد من المواضيع المفيدة

galal saber
12-17-2013, 06:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا اخى لو تابعت الاخبار والتحاليل الفنية يوم بيوم ممكن تعرف المسار ماشى ازاى بدون مغامرة

3omda El-Nopy
01-25-2014, 03:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته,
يجب على المتداول قبل بدأ اي عمليه تجاريه وصفقه برأس مال وحساب حقيقي ان يكون درس عالم الفوركس جيدا وتجريتها على الحسابات التجريبيه حتى يكون لديه خبره تؤهله للعمل على حساب حقيقى
تقبل مرورى ومشكور

Nader7
01-25-2014, 03:01
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ :) :)

sara ali
01-25-2014, 12:57
تأكيد علي عاملين مهمين و هما التدريب و ادارة رأس المال لتجنب مخاطر المارجن كول

محمد رجب
01-25-2014, 12:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته نصائح من ذهب و يجب على الجميع العلم بها و الإحتياط بها
كما يجب المعرفة الحسنة لطريق الفوركس كي لا يتم إبعادك عن السوق أي الخسارة
يجب التفكير جيدا و الإحتياط لكل شيء

salimned
01-26-2014, 05:22
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هده النصائح المهمة و يجب
التقيد بها بالفعل لنضمن الاستمرارية في الفوركس
لانه التزام بالدرجة الاولى و احترام لادارة راس المال
موفق اخي.

waelmma
01-26-2014, 15:41
:o:tie::o شكرا على هذه التحذيرات اخى الكريم وان شاء الله سوف نتبعها
وجزاك الله خيرا اخى الكريم عليها :(:)):tie:

saddem
01-27-2014, 00:35
التدريب و ادارة رأس المال لتجنب مخاطر المارجن كول
أما بالنسبه للتحليل الفني فهو أسهل من العاملين

haitham
01-27-2014, 02:05
نصايح مظبوطة وغاليه وهامه جدا اخى الكريم وفعلا للنجاح فى هذا السوق يجب العمل بتلك النصايح الغاليه وشكرا لك اخى الكريم

hassany
01-27-2014, 14:45
السلام عليكم اخي هي فعلا هذة النصائح قوية وغالية لازم نهتم بيها
وايضا ما لفت نظري لا نتداول من الحساب الحقيقي اولا لازم
التجريبي لكي نتعلم شكرا جزير اخي علي هذة الاضافات الجميلة

salim telecom
01-27-2014, 15:13
اتمني ان تكون بالف خير اخي الحبيب
كما اشكرك اخي الكريم علي طرحك الموضوع
شكرا و يا ريت كل المتداولين و الاعضاء الكرام يكونوا قد استفادو
و اسمح لي ان ارد عليه

على
01-27-2014, 15:14
-----------------------------------

أخى الفاضل العزيز
-----------------------------
شكرا لك اخي العزيز على هذه المعلومات القيمة
وننتظر باقى الاعضاء للتوضيح اكثر
--------------------------------------
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير-
تقبل مرؤى
---------------

Kais Daboul
01-27-2014, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
الله يكون في عوننا
شكرا أخي و بارك الله لك

harimeche
01-27-2014, 16:52
الســــــــــلام عليكم ورحمة الله

أشكرك أخي على موضوعك الجميل

إتنـــا عشر نقطة رائعة حول النجاح في هدا

السوق الكبير تحياتي وبالتوفيق

batatama9liya
02-08-2014, 02:51
مشكور مرة أخرى أخي الكريم على الموضوع القيم
و على المعلومة التي قدمتها، و هي بالفعل قيمة و رائعة
و سوف تفيدنا كثيرا إن شاء الله، بالتفويق لك
و للجميع إ نشاء الله

rami007
02-10-2014, 06:03
السلام عليكم
بالفعل اخى الكريم نصائح مهما جدا وبالفعل السوق لا يجب ان ناخذه
عدو او اننا بيننا وبينه حرب فبهذا سوف يتعلب علينا
مهما كسبنا فهو فى النهايه هو الذى سيتغلب
فيجب ان نركز بطريقة صصحيحه
وطريقة تفكير صحيحه ولا نتسرع
سلام تحياتي بالتوفيقلك

MOHAMMED EN NADOURI
02-10-2014, 09:52
كلامك صحيح و معقول
شكرا لك على هذا الموضوع
في انتظار المزيد

finga8
02-10-2014, 10:03
كلامك صحيح و معقول
شكرا لك على هذا الموضوع

saro123
02-10-2014, 11:08
فعلا اهم شئ اننا مناخدتش السوق عدو لينا وندهل معاه فى تحدى لانك بالطريقة دى هتلاقى نفسك بتخسر اكتر ما بتكسب
لازم نتعلم من الاخطاء ومش نكررها تانى ابدا

mkamal
02-10-2014, 12:49
السلام عليكم , شكراً أخي الكريم على الطرح الجيد للمعلومات المهمة جداً , لكن اعتقد و بإختصار شديييييييييييد جداً ان بعد ما تتجاوز مرحلة التعلم و التدريب الجيد في نسخة الديمو و تصبح قادر على التداول بأموال حقيقية , الافة الوحيدة المسببة للخسارة في الفوريسك هي الطمع بلا شك , الطمع و الاستعجال , وشكراً

alaeddine
02-12-2014, 00:14
السلام عليكم والرحمة الله وبركاته
شكرا على النصائح القيمة لكن هناك الكثير من يعرف
هذه النصائح وحافضها صم لكن التطبيق لايوجد بسبب
الطمع الآن لنكون منطقيين لا يوجد طرق اخرى للربح
الا هذا الطريق.

ahmedsoliman
02-12-2014, 00:15
نصائح سليمه اخي الكريمه وفي غاية الاهميه واعتقد ان العامل الرئيسي لنجاح ف الفوركس
هو التعلم جيدا والتعرف ع كل الاستراتيجيات وتججريبها ع الديمو .. وبالتوفيق دوما