PDA

View Full Version : فتح صفقات

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

webtech
08-26-2012, 04:28
السلام عليكم اخواني
اردت ان اقترح موضوع للنقاش وهو ان يتكلم كل واحد منا عن الاساليب التي يستعملها شخصيا عند عزمه عقد صفقة معينة
ارجو التعامل بجدية مع الموضوع لنفيد المبتدئين مع استعمال المصطلحات الواضحة و المبسطة
ودمتم سالمين من الخسارة

forexawy59
08-26-2012, 04:43
انا بتعامل على ازواج العملات وبختار ازواج معينه وبتايعها كويس وبتابع المؤشر بتاعها لو فيه ثبات فى العمل بتاعه بختار نقطه دخول
صحيحه وبدخل منها وبعمل تيك بورفيت وستوب لوز للصفقه وبسيبهها تشتغل لوحدها

ThE.pRoF
08-26-2012, 04:49
أولا بتابع التشارت حوالي نص ساعه و أشوف سلوك السعر
ثانيا في الوقت ده بكون بعمل تحليل فني و بشوف في اخبار قريبه و لا لأ عشان هي اللي بتلغي التحليل الفني
ثالثا بحدد الهدف و الاستوب و بدخل علي بركة الله

hmadi
08-26-2012, 09:47
اخي الكريم لازم يكون اختيار الفريم السليم وتحليل مبني علي ايه يعنيت تحلل بالفني ولا الاساسي
وده مع الوقت راح تكسب خبرة في مجال ده بدون اي مشاكل ان شاء الله

اهم شي اعرف الشارت يتعامل معاه ازاي وكيف وامتي ادخل وامتي اخرج وهكذا

king forex
08-26-2012, 09:54
بكل صراحة انا اتابع التوصيات المباشرة من احد المنتديات المشهورة بذلك وايضا أأخذ استتراجياتهم واستعملها في فتح الصفقة

medhat
08-26-2012, 09:56
لكى يقوم شخص بفتح صفقه عليه اولا اخذ نظره عامه عليها فى كل الفترات حتى يحدد بشكل سريع احتمالات
الاتجاه ثم يراقب مؤشراته التى يستخدمها على التوقيت المناسب له والذى يتخذه لابرام الصفقات
ثم ينتظر الوقتالمناسب للدخول وهى اقوى نقطه للاتجاه

Looser
08-26-2012, 12:06
اولا اخذ نظره عامه عليها فى كل الفترات حتى يحدد بشكل سريع احتمالات الاتجاه

و مع الوقت راح تكسب خبرة في مجال ده

elmirmajid
08-26-2012, 12:11
السلام عليكم اخي الكريم هو انا في تداول بعتمد على تحليل زوج يورو / دولار واتداول عليه في وقت الظهير عندما تكون السيولة موجودة بكترت وبدلك بتكون فيه فرص كبيرة فانا متلا بالامس كمساعدة للاعضاء لما طلع خبر البنك المركزي الاربي قلت لهم ادخلو صفقة بيع من منطقة 1.2560 ومنهم من دخل والحمد لله كانت الارباح 50 نقطة وربحوا والحمد لله وان شاء الله راح اعمل كل يوم توصية جيدة ومضمونة موفقين

Eslam Torres
08-26-2012, 12:21
اولا ان بحب اشتغل على زوج اليورو دولار
ثانيا بحاول اعمل تحليل جيد للعمله
وايضا انظر الى بعد التوصيات
وبعدين ندخل الصفقه

silver
08-26-2012, 12:24
مقترح جميل

ولكن يوجد البعض وانا منهم لديهم طرق معقدة نوعا ما ويجب شرح تلك الطرق اولا للتضح الصورة

وانا اؤيدك على هذا القرار واتمنى استمراريته

ROTARY28
08-26-2012, 13:32
السلام عليكم
بدايتا القي نظرة على جدول الاخبار اليومي للتأكد من عدم وجود خبر ممكن ان يعكس الصفقة
ثم اضع تحليلي الفني لعملة معينة
وادخل بالصفقة مع تحديد الهدف والستوب واترك الامور لتاخذ مجاريها

hesham itch
08-28-2012, 16:41
بالفعل هذا الموضوع يساعد على تحقيق جو من التعاون والنقاش البناء داخل المنتدى بين الاعضاء
وبعضه حتى يتم الوقوف على بعض الاساسيات التى تساعد اى متاجر فى النجاح فى الفوركس

AzizMikanik
08-28-2012, 16:54
انا اول ما احب افتح صفقه ، احدد هدف في عقلي
ثم بعد دلك اتجه الى التحليل ، و اختار الاداة المناسبة و الفريم المناسبه
ثم اراقب الصفقه كل 30 دقيقه

علاء بدران
08-28-2012, 17:09
انا اتبع ك مبتدى طريقة الاسكالينج ومتابعة الاخبار
والتدوال على الديمو والتحليلى الفنى لكن احتاج الى شرح وتعلم اكتر

FX-Profit
08-28-2012, 17:26
اخي اهم شيء هو البحث عن الاخبار و رؤية حركة السووق و بعد معاينة حركة السووق
اقوم بالتحليل و افتح الصفقه على حسب التنبأ و التحليل

uventene
08-29-2012, 08:26
يمكنك أن تفهم فتح الصفقة وإغلاقها هكذا
فتح الصفقة معناه بداية عملية سواءاً كانت بيع عملة أم شراء عملة

وإغلاق الصفقة معناه نهاية عملية سواءاً كانت بيع عملة أم شراء عملة

dalia
09-08-2012, 04:54
بالنسبالى اعتمد فى فتح الصفقات على خطوط الدعم والمقاومه
ومؤشرات التشبع
مع فتح الصفقات باهداف صغيره متتعداش ال10 نقاط

YASER83
09-09-2012, 17:42
السلام عليكم
يجب ان تكون متطلعا على التحاليل الفنية والاخبارية والاساسية للعملة التي تريد ان تتاجر عليها
والتاكد من جدول الاخبار الاقتصادية اليومية

nrgslawi
09-09-2012, 18:14
اخواني انا طريقتي في فتح الصفقات تعتمد على توقع اشكال الشموع القادمة حيث انني اتوقع شكل الشمعة القادمة انطلاقا من الشمعة التي كانت قبلها

abdellatif2013
09-09-2012, 20:53
نا في تداول بعتمد على تحليل زوج يورو / دولار واتداول عليه في وقت الظهير عندما تكون السيولة موجودة بكترت وبدلك بتكون فيه فرص كبيرة.........;)

magedmosbah
09-09-2012, 23:47
بحاول اعمل تحليل جيد للعمله
وبعدين ندخل الصفقه

rouka
09-09-2012, 23:48
انا اعتمد على استراتيجية 3 موفنج افرج واحد بتعداد 5 والاخر 10 والاخير 50
وعندما يقاطعم انظر الى حركة السعر لو لاعلى اشترى ولو لاسفل بيع

mido95
09-09-2012, 23:52
انا اى صفقة جديدة بفتحها بتكون بسبب اما اعتمادا على توصيه من متاجرين محترفين او اعتماد على التحليل الفنى فمثلا لو الترند هابط و تم كسرة فساقوم بالشراء و اضع الاستوب تحت الترند المكسور

defie
09-09-2012, 23:58
انا اهتم بزوجين من العملات اتابع اخبارهم لمدة معينة حتى اعرف المسار الدي تسلكه هل هي في ارتفاع او انخفاض
وبعد دلك احدد حجم الخسارة الممكن تقبله وبعد دلك افتح الصفقة

mansourbasha
09-10-2012, 00:09
ياريت حد محترف يكلمان عن الموضوع ده ويشرح لنا شرح وافى نقدر من خلاله اننا نتبع اى اسلوب يؤدى الى المكسب

eng2012
09-10-2012, 00:27
اعتقد انه من الممكن ان نقوم بفتح موضوع نضع به
يوم بيوم صفقه معينه بعد تحليل الخبراء بفتح فى وقت معين عند سعر معين وغلق عند سعر معين
حتى يستفيد كل مبتدىء

amera-nada
09-10-2012, 00:33
السلام عليكم ورحمة الله
لحد دلوقتي ما فتحتش ولا صفقة بس اتمني عم قريب اجرب
وشكرا لردود الاخوة

zubair
09-10-2012, 15:47
بحاول اعمل تحليل جيد للعمله
وبعدين ندخل الصفقه

magedmosbah
09-10-2012, 18:53
انا اى صفقة جديدة بفتحها بتكون بسبب
اما اعتمادا على توصيه من متاجرين محترفين
او اعتماد على التحليل الفنى

lala
09-11-2012, 01:57
فعلا انا لسه مبتدا واستفدت من خلال تعليقات باقى الاعضاء وتعلمت كيفيه ان اقوم باختيار ازواج عملات معينه
وارى دائما ان زوج اليورو والدولار هما الاكثر تداولا واقوم بمتابعتهم وافضل انا اقوم بعمل التيك بروفت والاستوب لوس للصفقه وبعد دراسه للتحليلات والمؤشرات وعلاقتها بالاخبار الجديده لان الاخبار لها تاثير قوى على فتح الصفقات

ayman.shosha
09-11-2012, 02:20
عن نفسى اخى العزيز انا احدد الزوج الذى سوف اتعامل عليه ثم اتابع الشارت على اكثر من فريم تايم ثم اقوم بعمل تحليل فنى بالاضافة الى متابعة الاخبار والنشرات الاقتصادية
ثم احدد الحدين الاعلى والادنى للربح والخسارة
والله الموفق

alaoui11
09-11-2012, 02:22
الحقيقة في الفترة الحالية اخي العزيز اعتمد على التوصيات و علي التحليل الفني
و الحقيقة نتائج طيبة جدا و اتمني لك كل التوفيق و الود اخي العزيز

ahmedamz
09-11-2012, 02:26
عند بداية اى صفقة اكيد انت بتكون محدد حجم اللوت بتاعك
ويكون عندك تحليل واسبابك لدخولك هذه الفقة سواء بيع او شراء مع التزامك براس
مالك ثم تتوكل على الله وتدخل

m.o.b
09-11-2012, 02:31
والله اخى انا مبتدىء جديد لسه ومش عارف الصراحه

بس ان شاء الله تلاقى حل لاجابتك هنا

ونتعلم منها ان شاء الله

hossam reda
10-05-2012, 15:18
اختار زوج من العملات واقوم بتحليله جيدا الى ان اتمكن من عمل الواجب تجاه الازواج وبعد ذالك اعود الى صفقتى اما بالانهاء او الاستمرار

indomy
10-05-2012, 15:26
السلام عليكم
طبعا كل متاجر له طريقتة فى التجارة و وعملات معينة
ومنهم من يعتمد على التحليل الفنى ومنهم من يعتمد على استراتجيات
ومنهم من يعتمد على مؤشر ومنهم من يعتمد على مضاعفات وغير ذالك كثير
انا عن نفسى اعتمد على الدخول من نقط قوية واعتمد ايضا على التبريد عندما يعكس السعر لا سبب مفاجى لانه اذا كنت محلل صح
وعكس السعر يبقى اكيد لازم يرجع تانى للمسار بتاعة
تقبل تحياتى

CoRLeoN300
10-05-2012, 17:26
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا بركز على أزواج العملات و حللها جيدا
تحياتي

ebram
10-05-2012, 17:49
اهم شي فالاسلوب هو لهدوء السريع يعني المتابعه بهدوء واستمرار وباذن الله صفقات موفقه

tictok
10-06-2012, 12:32
أنا قبل فتح صفقة أتابع الزوج جيداً خلال اليوم وأعرف تحركاته خلال الأيام السابقة و أرى سعر الأفتتاح وأعلى سعر واقل سعر خلال التداول اليوم وأعرف موعد الأخبار عنه
وأقرأ التوصيات في بعض المواقع وهذا يستغرق بعض الوقت وأكون قد عرفت نقاط الدعم والمقاومة وأنتظر اللحظة المناسبة للدخول

Nagwa
10-06-2012, 12:45
انا مازالت مبتدئة ولكن اللى انا اعرفه انك المفروض تختار زوج العملات المفضل لديك واحسنهم هو اليورو/ دولار وتعرف مؤشراته وتحليلاته وتختار انك تدخل الصفقة اللى تناسبك وتحدد ستوب لوز وتاك بروفيت وبعدين تتابعها من بعيد

jamalsale
10-06-2012, 12:46
اول شيء اقوم به عند فتح الميتاتريدر هي رايت الشموع السابقة التي تكونت مند اخر مرة
و من تم ادهب لمواقع الاخبار لرايت اخبار اليوم و تحليلهاثم اقوم بالتحليل الفني لاعرف وقت الدخول و الخروج
و من تم ابدء الصفقة او اقوم بصفقة معلقة حسب التحليل

vip1988
10-06-2012, 13:08
مرحبا اخي الكريم
اهم خطوه قبل فتح اي صفقه
هوا التأكد من اتجاه السوق وموافقته لما تريد الدخول به من خلال الخبره والمؤشرات والعديد من الامور
تقبل مروري

mannon
10-06-2012, 13:35
مرحبا اخي الكريم
اهم خطوه قبل فتح اي صفقه
هوا التأكد من اتجاه السوق وموافقته لما تريد الدخول به من خلال الخبره والمؤشرات والعديد من الامور
تقبل مروري

دة حقيى بس لازم الاول ياخى نفهم الناس ان التاكد من اتجاه السوق ليس باشئ الهين لانك راح تبنى قرارت على هذه الروية
يعنى لو توقعت ان الاتجاه صاعد وتصرفت على هذا الرائ ولكن السوق هبط راح تخسر كتير

yassoo011
10-06-2012, 15:53
اتابع التحليل على موقع انستا وتحليل الخبراء
واتابع السوق ثم انتظر نقطة الارتداد

mahmoud1
10-06-2012, 15:57
فى الاول طبعا بيكون فى تحليل لى العملة اللى هانخش عليها وانا بفضل العمل على الازواج الرئاسية ومع التحليل بيكون فى متابعه لى الاخبار القوية وينتظر تفعيل الاستراتجية اللى بعمل عليها وبفضل اخش على زوج واحد مش بفتح صفقات لى اكثر من زوج فى وقت واحد والدخول بيكون بادارة راس مال

moonli
10-06-2012, 15:57
الطرق كتير وبتختلف
وانا نفسى كل فتره بغير طريقتى
يعنى حاليا انا بجرب فى طريقه
وهى وقت الاخبار فقط الدخول بهدف 5 نقاط بلوت عالى
ولكن لسه بجرب الطريقه

علاء بدران
10-06-2012, 16:59
قرار سليم المفروض ان كل واحد يوضح الطريقة التى يعمل بها
حتى نعمل ان شاء الله معا قوة واحدة

---------- Post added at 01:59 PM ---------- Previous post was at 01:58 PM ----------

قرار سليم المفروض ان كل واحد يوضح الطريقة التى يعمل بها
حتى نعمل ان شاء الله معا قوة واحدة حتى نربح جميعا ان شاء الله

madoxegy
10-06-2012, 17:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عبدالله77
10-06-2012, 17:02
انا لسه مبتدي

kamola
10-06-2012, 19:38
السلام عليكم
بكل صراحة انا اتابع التوصيات المباشرة من احد المنتديات المشهورة بذلك وايضا أأخذ استتراجياتهم واستعملها في فتح الصفقة

mannon
10-07-2012, 11:43

جميل جدا والصراحة حلوة
بس اانا بقى يمعلم هنصحك نصيحة من خلال خبرتى الكبيرة مع الفوركس وياريت تسمع لها
الاعتماد على التوصيات لن يجعلك تطور من نفسك

farahatxbs
10-07-2012, 11:48
واضح ان فيه اجماع على زوج اليورو دولار
وفيه ناس بتختار تشتغل من التوصيات والتشارت مع بعض
بس يعنى ايه ستوب لوز وتيك بروفت ممكن توضيح؟

MAGDY
10-07-2012, 12:07
السلام عليكم اخواني
اردت ان اقترح موضوع للنقاش وهو ان يتكلم كل واحد منا عن الاساليب التي يستعملها شخصيا عند عزمه عقد صفقة معينة
ارجو التعامل بجدية مع الموضوع لنفيد المبتدئين مع استعمال المصطلحات الواضحة و المبسطة
ودمتم سالمين من الخسارة

الأسلوب المُتبع ، هو قراءة الشارت
وتحديد الإتجاه العام لسير زوج العملة
ثم ملاحظة المؤشرات ، وعند توافقها وإجماعها على نقطة دخول
نتوكل على الله ، ونفتح الصفقة .. فلا توصيات ولا استراتيجيات محفوظة
تحياتى

jesy
10-07-2012, 13:40
اولا من يريد فتح صفقة عليه مراقبة المؤشرات لفترة معقولة مع عدم التسرع ودراسة هذه المؤشرات ومعرفة الاخبار وقراءة المعطيات ثم الاتكال على الله واخذ القرار السليم والله هو الموفق والمعين

ahmed fakhry ali
10-07-2012, 13:44
السلام عليكم بكل صراحة انا اتابع التوصيات المباشرة
من احد المنتديات المشهورة بذلك وايضا أأخذ استتراجياتهم

ptczalat
10-07-2012, 13:44
انا لسة بصراحة جديد بحاول اتعلم ازاي تفتح صفقة وامتي تشتري وامتي تبيع

indomy
10-07-2012, 13:53
السلام عليكم
هناك بعض الاعضاء الجدد يتعلمون عن طريق التوصيات
فمثلا نفترن ان عضو مبتدأ ودخل صفقة عن طريق توصية بيقوم يتابع ليه صاحب التوصية دخل بيع هنا او شراء
العضو المتابع ممكن يشوف هنا ياترى مكان مقاومة سابقة وعشان كدة صاحب التوصية دخل هنا
وممكن يلاقى تكون نموذج سعرى مثلا هنا يعرف النموذج ويتعود علية
وممكن كما يلاقى نموذج من نماذج الشموع اليايبنة
اذا عمل العضو الجديد بهذة الطريقة اكيد هيتعلم وهيستفاد مع كل توصية بيدخل فيها
اما اذا كان بياخد التوصية وسلام يبقى اكيد مش ناوى يتعلم او مثلا واحد عاوز يشغل فلوسة بدون دخول فى تفاصيل
مع خالص تحياتى

gomana
10-07-2012, 13:57
مبدئيا بقوم فتح الشارت للزوج الذى اتداول عليه وغالبا متاجرتى بتكون على الباوند واليورو وبكون فاتحة اكتر من شارت للباوند لكل الفريمات القى نظرة واحلل بداية من فريم الشهرى لمعرفة الاتجاه العام تدرجا الى فريم الساعة والذى على اساسه اقرر الدخول للصفقة او لا حسب معيطات الطريقة التى اعمل بها والربط بين الفريمات خاصة الربط بين الديلى والاربع ساعات والساعة وده طبعا اسلوبى لان متاجرتى انتراداى

zeyadkabeel
10-07-2012, 13:58
انا اى صفقة جديدة بفتحها بتكون بسبب اما اعتمادا على توصيه من متاجرين محترفين او اعتماد على التحليل الفنى فمثلا لو الترند هابط و تم كسرة فساقوم بالشراء و اضع الاستوب تحت الترند المكسور

tarek1995
10-07-2012, 14:53
السلام عليكم
اولا اختار العملة
ثم ادرس اتجاه السوق
ثم اعتمد على استراتيجية لتعيين نقطة الدخول
وعند ربح 30 نقطة اي الهدف اخرج
تقبل مروري

mahmoud1
10-07-2012, 14:56
مرحبا اخي الكريم
اهم خطوه قبل فتح اي صفقه
تقبل مروري
طبعا دة شئ اساسى لازم فى الاول معرفة الاتجاة العام ونحاول انه نخش الفرص اللى بتكون فى نفس الاتجاة عشان كده تسمع مقولة خاليك مع الترند ودة اللى بيعملو اغلب المتاجرين وع الخبرة الواحد بيقدر يحدد نقاط الدخول القوية بناء على التحليل مع الربط مع المؤشرات ومعرفة الاخبار القوية

willy
10-07-2012, 14:56
انا عن نفسي بتاجر بطريقة سكالبينج معينة تدربت عليها كثيرا حتى اتقنتها والحمدلله بالاعتماد على مؤشر ثابت الاشارة على فريم الخمس دقائق العيب الوحيد فيه ان الدرو داون له كبير يعني الارتداد ممكن يكون 20 نقطة قبل الوصول الى الهدف لكنني لااستخدم ستوب لوز حتى تغير اشارة المؤشر

elkashif
10-07-2012, 15:04
السلام عليكم اخواني
ودمتم سالمين من الخسارة

فتح الصفقة يتوقف علي العديد من العوامل مثل
1- عند فتح منصة التداول اعتمد علي التقدير والتوقع مجرد النظر الي المنصة
2- ابدء اضع الادوات المناسبة التي تساعدني علي الرؤية الواضحة لحركة السعر مثل خط التريند والمقاومة والدعم وموينج افرييج
3- انظر الي الاجندة الاقتصادية لابحث عن اخبار اقتصادية في هذا التوقيت من المتاجرة تؤثر علي السعر او لا توجد اخبار
4- ابدء فتح صفقة بلوت صغير جدا لاري نتائج ما تبأت به وان كنت تمتلك حساب استندرد واقل لوت واحد دولار فيجب عليك ستخدام حساب تجرييبي بجانب حسابك الحقيقي

ام يوسف
10-07-2012, 15:19
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا اخذ نظره عامه عليها فى كل الفترات
حتى يحدد بشكل سريع احتمالات الاتجاه

keko
10-08-2012, 21:42
اولا انا بكون مركز هدفى تجاه زوج واحد من العملات وهو اليورو دولار ولا ااحب ان اشتت نفسى بالاضافه الى انى اعتمد على التوصيات الموثوق فيها
بشكل كبير واحب ان اتعرف عليها وعلى الاخبار الموجوده وبعدين ابتدى فى العمل بالصفقه

Spiderhoof
10-08-2012, 23:41
لازم متفتحش صفقة الا لما تكون مظبط ليه استراتيجية تنفع معاها دا اولا وبعدين لازم تتابع باستمرار اخبار الصفقة ومفيش مانع تبص في الاخبار العامة ولكن اهم حاجة تكون قبل اي صفقة مظبط استراتيجية محددة لنفسك

ptczalat
10-08-2012, 23:47
انا كمان ارجو من السادة الخبراء ان تقوم بشرح اسلوبها في فتح الصفقات
علشان احنا الناس الجديدة في عالم التداول في سوق الفوركي يتعلمو من القدام

ebram
10-08-2012, 23:53
انا عن نفسي بقوم بمتابعه التحليل الفني من موقع خاص وبعد كدهباتكد من التحليل الفني وعمل تك بروفت فقط

salah.bmw
10-09-2012, 00:58
انا عن نفسي مركز على عملتين بس وبتابع اغلب تحركاتهن على لطريقة الكلاسيكية يعني دعوم ومقاومات وترند وفايبوناتشي وموفينج افريج وبولينجر باندز بس وبدور على 20 او 25 نقطة كل يوم والحمدلله بشوفها براحة

hams
10-09-2012, 01:35
السلام عليكم

لازم تاخد خبره الاول فى اداره راس المال ويكون فى استرتجيه خاصه بيك انت تثق فيها

وانا افضل انا اشتغل على زوج اليورو دولار

علاء بدران
10-09-2012, 01:53
عشان ادخل صفقة بقوم بسماع الاخبار وقت صدورها ثم اقوم بتلحيلها جيدا
واتبع استراتيجة محددة ثم ادخل الصفقة

said@77
10-09-2012, 18:36

mahmoud1
10-09-2012, 18:39
السلام عليكم بكل صراحة انا اتابع التوصيات المباشرة
من احد المنتديات المشهورة بذلك وايضا أأخذ استتراجياتهم

التوصيات مش هاتفيدك بشئ لازم يكون فى تعلم واعتماد على النفس الاكتر والفوركس مش مجرد استراتجيات فقط الفوركس علم كبير لازم الواحد يتعلم كل شئ عن الفوركس وتبقى الاستراتجية هى المرحلة الاخيرة فى الاول يمكن يكون ناس كتير كانت بتابع توصيات لكن بعدين فكرت انها تتعلم عشان يكون فى اعتماد على النفس افضل

mannon
10-09-2012, 19:29
عشان ادخل صفقة بقوم بسماع الاخبار وقت صدورها ثم اقوم بتلحيلها جيدا
واتبع استراتيجة محددة ثم ادخل الصفقة

مش عارف انا بشوف انها مخاطرة كبيرة انى افتح صفقة وقت صدور الخبر لان حتى لو كنت همشى مع اتجاه الخبر ممكن الصفقة تضرب استوب قبل ما ترجع تجيب الهدف

derar
10-09-2012, 19:37
السلام عليكم
موضوع مهم جدا بالنسبة لي كمبتدأ
اتمنى ان اجد الجواب الشافي والمقنع
شكرا

drifter
10-09-2012, 19:41
انا لما بدخل صفقه قبل ما ادخلها بعمل تحليل فنى طبعا واخباري وبعد كده بتوكل على الله وادخل

ahmed zayan
10-09-2012, 19:44
اذا كان انت عملت تحليلاتك وعرفت السوق ماشى ازاى فوق ولا تحت
شمال ولا يمين يبقى ادخل يامعلم وقوى قلبك

ahmed mohamed
10-12-2012, 07:34
انا احدد الربح الذى اريدة من الصفقة والاستوب لوز لها واتركها
اذا كسبت الحمد لله واذا خسرت الحمد لله فى كل الحالات
ولكن اريد ان اوضح انة اذا كانت نسبة الربح اقل من المكسب
الاستراتيجية التى نتبعها تكون خاطئة ويتوجب التوقف والنظر
فيها وتعديلها او تغييرها

newselvan
10-12-2012, 07:38
موضوع جميل
انا عن نفسي بحدد الزوج من خلال الشارات واعرض له اكثر من فريم تايم واقوم بالتحليل الفني وتحديد نقطة الدخول ونقطة الخروج وكذلك لا اضع نقاط كبيرة لاني لا احب المخاطرة فاعمل على سنتان واربح الكثير والحمد لله والله الموفق للجميع

koko990
10-12-2012, 11:57
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم بقوم بعمل تحليل فنى واستخدام استراتيجات واحدد اتجاه السعر هابط ام صاعد وبدخل صفقتى على الزوج اللى انا متابعه وبحدد الهدف تبعى وكمان الاستوب لووز ومش بزود الاستوب عن 4 نقطه

amar1989
10-12-2012, 12:10
السلام عليكم
شكرا اخي الكريم على طرح هدا السؤال
انا بحكم انني مبتدا في هذا المجال لقد استفدت كثيرا من اجابات الزملاء
شكرا والبتوفيق للجميع

السهم الأسود
10-12-2012, 12:13
انا اهتم بزوجين من العملات اتابع اخبارهم لمدة معينة حتى اعرف المسار الدي تسلكه هل هي في ارتفاع او انخفاض

mostafa ramy
10-13-2012, 19:29
اعتقد من الصعب شرح الاستراتيجية كاملة فى رد واحد ولكن باختصار انا اتبع استراتيجية لاحقق ربح 20 % شهريا بدون اى نسبة مخاطرة واضع ستوب لوز وتيك بروفت لجميع الصفقات ولا اغير فية طالما كان على ننحليل فنى

egypt25
10-15-2012, 22:45
الحاجة دى مايفعش تتقال فى خطوات وكل واحد ينفذها .. انت بتعمل تحليل فنى بالمقاومات الدعوم والفيبوناتش والبولينجر وكله
وبتحدد النقطة المعينة اللى هتعمل فيها الصفقة ودى بتفرق طبعا من شخص لشخص حسب كمية الخبرة اللى بيمتاز بيها

a5rzamn
10-15-2012, 22:53
انا شخصيا اتابع التحاليل الفنيه والتوصيات من المنتديات

اذا كان التحليل الفني يفيد بان ارتفاع سيحصل في زوج ما انتظر الى ان يكون الصعود بشكل واضح ثم ادخل صفقت الشراء

الى ان يصل الى حد يكون السعر قد دخله مرحلة ما اغلق الصفقه واعمل صفقة بيع مباشره لانه سيكون هناك اعادة اختبار للسعر الذي وصل اليه

youyou08
10-15-2012, 23:18
السلام عليكم

danger 2
10-15-2012, 23:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه احيك اخى الكريم وانا اصلا لسه جديد فمش عندى طريقه معينه
لانى لسه مافتحتش صفقات لكن ان شاء الله لو ربنا علمنى هفيد الكل وشكرا

majdquran
10-15-2012, 23:42
السلام عليكم اخواني
ودمتم سالمين من الخسارة
1- الاتكال على الله سبحانه وتعالي .
2- متابعة الاخبار ومعرفة ماهو قادم وعلى اي عملة .
3- التحليل الاساسي ولافني للشاترت واستخراج نقاط الدعم والمقاومة .
4- وضع الاورد وتحديد نقطة الدخول والتيك بروفيت والخروج والانتظار ..

asmaa omar
10-28-2012, 19:04
لا اعلم ما فائده مثل هذه المواضيع وذلك لسبب بسيط جدا ان كل شخص
سيختلف عن التانى فى مثل هذه الاساليب لان كل شخص له استراتيجته واهدافه وشخصيته

ahmedsaied
10-29-2012, 18:37
السلام عليكم ورحمه الله انا والله مبتدا واريد التعلم بسرعه فلو فعلا ردود جديه منكم لالاستفاده للجميع وشكرا جزيلا بالتوفيق لجميع الاعضاء

oudai
10-29-2012, 19:07
شكرا على التفاعل اقتراح الصفقات
لا ادري كيف اليته ولكن اود ان اعرف اكثر
عن كيفية فتح صفقات وماهو المطلوب مني

mr.cavally
10-29-2012, 19:28
السلام عليكم اخواني
ودمتم سالمين من الخسارة

انا اعتمد فى صفقاتى على التحليل الفنى فقط
اى اتبع تحليلى عند فتح الصفقة

بسطو
10-29-2012, 19:36
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا بشوف الشموع ومواعيد اغلاقها وفتحها وبشوف المؤشر بدل على ايه
وبعدها بقرر البيع او الشراء او عدم الدخول

nermy
10-29-2012, 20:12
شكرا على الموضوع واكيد الاساليب كثيره وتختلف من متداول لاخر وعند طرح كل متداول اسلوب التداول الخاص به حتى نستفيد

ameer
10-29-2012, 20:19
اهلا بيك اخي الكريم وبنسبة لي اخي الحبيب ما التزم بكل الصفقات بل ببعضها في تتطبيق الاستراتيجيات وبالنسبة لي استعمل استراتيجيات معروفة وكشوفة على الصعيد الفوركسي

Mohammad bawaneh
10-29-2012, 20:21
أعتقد أن لكل شخص أسلوب لكن قد نستفيد من أي موضوع يطرح هنا فقد إستفدت كثيرا من ما يطرح هنا جزيل الشكر.

فتحية55555
10-29-2012, 21:14
ان شاء الله هفتح صفحة بعد تجميع المصطلحات ونظرتى لكل شئ فى الفوركس وامنيتى الاستمرار حتى انجح

yassoo011
10-29-2012, 21:25
قبل فتح الصفقة اخواني يجب عليك ان تحلل فنيا وان كنت لا تعرف
التحليل الفني يمكنك قراءته على موقع انستا فبه تحليل لاساتذة فوركس

mocha2011
10-29-2012, 21:48
والله انا بتعامل في تجارة العملات فقط لان التعاملات الاخرى يقال انها حرام شرعا ف انا بتجبنها
بالنسبة للدخول فا انا بتابع الاخبار واري حركه السعر وعلى اساسو بشتغل

temp16
10-29-2012, 22:38
انا افضل ان اقوم بالتحليل الكلاسيكي اولا كي اتعرف على النقاط القوية لليوم
بعد ذلك ابحث في استراتيتجية الموفينج على تقاطع و بالتالي افتح الصفقة وبالتحليل الكلاسيكي احدد احسن نقطة للخروج من الصفقة

شيرين
10-31-2012, 20:02
بكل صراحة انا اتابع التوصيات المباشرة من احد المنتديات المشهورة
بذلك وايضا أأخذ استتراجياتهم واستعملها في فتح الصفقة

ali alwan
11-22-2012, 03:36
السلام عليكم
أشكرك على موضوعك الجميل والفكرة الأروع

أنا أقوم بتحليل مبيان كل عملة لمدة شهر وأرى متوسطها
بعدها أنتظر أن ينزل المبيان إلى الأسفل وأقوم بشراء هذه العملة
حينها أنتظر أن تعود إلى المتوسط وبعدها أبيعها وأربح

والعطس صحيح مع الشراء

minaedward
11-22-2012, 15:25
ملاحظة ومتابعة اتجاه الاسعار لزوج معين من العملات وبعدها اتخاذ القرار المناسب بعقد الصفقة

hassan asayed
11-22-2012, 17:42
اخى الكريم انا عند بداية كل صفقة
اقوم بالتحليل الكلاسيكى لى صفقة
واستخدم استراتيجية التداول قصيرة المدى
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

kingmos4
11-22-2012, 18:58
اخى الكريم لازم تقوم بالتحليل بنفسك وذلك افضل
ولكن الامر لاياتى مباشرة لازم تدرب الاول على التجريبى وتجرب اكتر من استراتيجية واكتر من طريقة
وبعد ذلك تنظر الى تحاليل الخبراء وتوصياتهم لو توافق مع تحليلك فذا يوىق من طريقتك ول اختلفت
فانظر ايها اقوى وحاول ان تطور من نفسك

may
11-22-2012, 20:03
فكره جيده واتمنى زياده المواضيع التعليميه التى يمكن ان تفيد المبتدئين من كيفيه فتح الصفقات وكيف يتم العمل على المنصه كلها اشياء مهمه يجب ان يتم عمل مواضيع لها ليستفيد منها الجميع وخصوصا المبتدئين

maloka
11-22-2012, 20:30
اول شي بعمله عند فتح صفقة ببقي قبلها بفترة مراقبه حركة السوق
وحركة العملة مثل مثلا اليورو دولار بفضلها متابعاها واتباع نماذج
الشموع اليابانيةوبعد ذلك اقرر سواء كانت كان شراء او بيع حسب العملة اذا كانت هبوط ولا صعود
وبعدين احدد التيك بروفت والستوب لوز وربنا يوفق

masterdz
11-29-2012, 16:56
ند بداية اى صفقة اكيد انت بتكون محدد حجم اللوت بتاعك
ويكون عندك تحليل واسبابك لدخولك هذه الفقة سواء بيع او شراء مع التزامك براس
مالك ثم تتوكل على الله وتدخل

azifek
11-30-2012, 04:10
أخي الكريم
قبل فتح أي صفقة أقوم بالعمل التالي :
أنظر إلى الأخبار اللاحقة و الأخبار الحالية لأعرف إن كنت سأبيع أو أشتري
رؤية التحاليل الخاصة بالعملات التي يعدها الخبراء في موقع انستافوركس
أن تكون صفقتي متوافقة مع الترند و الاستراتجية التي وضعتها مسبقا

Hamdy Elhossiny
11-30-2012, 22:43
انا بتعمال مع العملات قليله الحركه والغير مجنونه من حيث الاضطراب فى الحركه
واحلل تحلليل وانظر الى كل جهات الاخبار

mohmed waged
11-30-2012, 22:46
بسم الله الرحمن الرحيم
انا افضل انا افتح الصفقات مع العملات قليله التزبزب واحللها تماما وانظر الى الاخبار حتى اتجنب الخساره واحقق ربح كبير

saiedhassan26
12-09-2012, 00:33
عند فتح الصفقات ببساطة فكل ما أفعله هو اننى أحدد الترند العام و أجلس فى انتظار اى نمذج فى اتجاه الترند بمعنى اذا كان الترند العام صاعدا أنتظر اى نموذج شرائى سواء نموذج سعرى او شموع يابانية و ادخل معه مباشرة محددا الهدف عن اقرب مقاومة.

abero
12-09-2012, 00:46

اخى الكريم انا شخصيا قبل بدء اى صفقة جديدة سواء كانت بيع او شراء اولا عليا البدء بقراءة التوصيات التى تخص الفوركس والتى نجدها فى المنتديات
كما اقرا المنتديات التى تعرض الاخبار واذا كان هناك خبر سيؤثر على حركة السوق واتجاه الصفقة وبهذا يمكننى ان ادخل الصفقة وانجح فيها لاننى وقتها ساكون على دراية باتجاه حركة السوق والله الموفق لنا جميعا باذن الله

omar.winner
12-09-2012, 00:48
استخدام المؤشرات ولكن قبل استخدام المؤشرات يجب استخدام التحليلات الفنية والاخبارية على المدي القصير والمتوسط فهى مفيدة جدا قبل البدء فى اى صفقة

magic777
12-09-2012, 01:54
بسم الله الرحمن الرحيم
انا افضل انا افتح الصفقات مع العملات قليله التزبزب واحللها تماما وانظر الى الاخبار حتى اتجنب الخساره واحقق ربح كبير

هيا فين دلوقتي خلاص بقت الازواج كلها لما تتذبذب بيكون التذبذب في كل السوق وايام الحركات القويه بتكون
الحركه خاطفه سريعه وغير محدده الوقت كمان

ashwak
12-09-2012, 02:33
اريد معرفه كيفيه فتح اى صفقه؟ وكيفيه المتاجرة؟
وهل ابدا بفتح حساب تجريبى للتدرب عليه لمده فتره معينه اولا_
ام افتح الحسابين معا_الحقيقى والتجريبى_واعمل فى الاثنين معا؟

---------- Post added at 11:33 PM ---------- Previous post was at 11:32 PM ----------

اريد معرفه كيفيه فتح اى صفقه؟ وكيفيه المتاجرة؟
وهل ابدا بفتح حساب تجريبى للتدرب عليه لمده فتره معينه اولا_
ام افتح الحسابين معا_الحقيقى والتجريبى_واعمل فى الاثنين معا؟

zezo2000
12-09-2012, 02:41
اريد ان اعرف مدى الاستفادة من فتح الصفقات فى النظام التجريبي وهل يوجد اختلاف كبير بينه وبين الحساب الحقيقي

forex3
12-09-2012, 13:03
ايوة طبعا هو موضوع مهم ومفيد جدا بالنسبة ليا صرالا ة لانى لسه مبتدئه وبتعلم وبحاول انى اجمع اكبر قدر من المعلومات بحيث ابتدى فى الحساب التجريبى الديمو اولا ثم الحساب الحقيقى براس مال بسيط علشان المخاطرة والمجازفة متكونش كبيرة على راس المال اذا كان كبير

service.nokia0
12-09-2012, 14:06
اخي لازمك يا اخي تكن شوية مو مبتدء يا اخي و لازم انك تكون شوية مركز لتربح اكثر

المهم انصحك باليورو دولار فهو احسن لك

nabilo
12-18-2012, 17:39
انا بتعامل على ازواج العملات وبختار ازواج معينه وبتايعها كويس وبتابع المؤشر بتاعها لو فيه ثبات فى العمل بتاعه بختار نقطه دخول

latraaa
12-18-2012, 21:01
شخصيا أفضل التركيز على زوج معين من العملات التي يمكن لي أن أحقق فيها الكثير،و لا أغامر كثيرا، فالمكسب القليل الدي أحققه يكفيني

birdgull
12-18-2012, 21:27
انا لسه مبتدأه وبتدرب على موقع تجريبي لم ابدأ في اي صفقات حقيقيه بعد
ولكني افضل اني اتابع الاخوه اللي بدؤوا في العمل الحقيقي حتى اكتسب منهم خبرة ونصائح

kami
12-18-2012, 21:46
ارى دائما ان زوج اليورو والدولار هما الاكثر تداولا واقوم بمتابعتهم
وافضل انا اقوم بعمل التيك بروفت والاستوب لوس للصفقه وبعد
دراسه للتحليلات والمؤشرات وعلاقتها بالاخبار الجديده لان الاخبار
لها تاثير قوى على فتح الصفقات

محمد عويس
12-18-2012, 21:49
اقتراح جميل ومفيد ورائع وانا افضل هذا النوع من المواضيع التى تفيد المبتدئيين ويجب قبل البدء فى اى صفقه ان تكون متابع اخبارها جيدا ومشاهد كيف السوق يتحرك وتدرس ماذا سوف تفعل عند البدايه وتضع حد للخسارة من الاستوب لوز وحد للربح من التيك بوفيت ويجب الاتطمع

Sama Mohamed
12-18-2012, 21:56
اقتراح جميل بس بصراحة انا لسه مدخلتش ولا صفقة عشان اقول على الطريقة المناسبة اللى يستفاد منها الباقى ولكن انا هناك العديد من طرق الاعضاء اللى بتفدنى

farazahmed
12-18-2012, 22:00

amazirr
12-18-2012, 22:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اتابع النشرات الاخبارية لمدة ساعتين وادرس نتائج التحاليل واضع خطة للدخول بها واتاكد منها من الاصدقاء لكي اتاكد من اني في الخط المستقيم

rinko
12-23-2012, 20:21
انا اهتم بزوجين من العملات اتابع اخبارهم لمدة معينة حتى اعرف المسار الدي تسلكه هل هي في ارتفاع او انخفاض وبعد دلك احدد حجم الخسارة
الممكن تقبله وبعد دلك افتح الصفقة

ياسر
12-23-2012, 20:24
السلام عليكم
لازم يكون اختيار الفريم السليم وتحليل مبني علي ايه يعنيت تحلل بالفني ولا الاساسي

اهم شي اعرف الشارت يتعامل معاه ازاى وما تتسرعش

moonlight32
12-23-2012, 20:32
اتابع الشارت فتره واعد لنفسي تحليل خلال ذلك الوقت
وبعد ذلك ابدا الصفقة

mostafaabdelgawad
12-23-2012, 21:24
انا عن نفسي استخدم التحليل الكلاسيكي من مقاومات ودعوم وترندات
مع الفيبو والدايفرجنس وشايف ان ده افضل تحليل مبسط وجيد

yassoo011
12-23-2012, 22:55
قبل فتح الصفقة اقوم بمتابعة الشارت ورسم الترندات والمؤشرات
حتى اصل لاتجاه واضح ثم ادخل اتاجر بعد ذلك

yaallah3
12-23-2012, 23:21
شكرا ليك على هذا الموضوع
وفعلا استفادة رائعه من خبرات الاعضاء خصوصا للمبتدئين مثلى
ومعرفه اهم الاساسيات الواجب اتخاذها عند فتح اى صفقه

ahmeddoghmidh
12-23-2012, 23:55
السلام عليكم
موضوع جميل بس ياريت الاعضاء المحترفين يبقو يشرحو
الاخطاء الي وقع فيها قبل كده عشان كلنا نتعلم

sayed taha
12-23-2012, 23:57
اخى الكريم
تعتمد بعض الخطوات على اسلوبك فى التحليل
و عاما انا استخدم التحليل الكلاسيكى و قبل عمل صفقة اتابع الاخبار لمعرفة وقت صدور البيانات الافتصادية ثم متابعة الشارت وعندما يقترب السعر من احد مستويات الدعم او المقاومة انتظر تاكيد للاتجاة بعد ان حددت اتجاة الصفقة انتظر الدقيقة 6 من شمعة الساعة ثم ادخل فى الصفقة لان بعض الدفائق تشهد تراجع للسعر

habhobto
12-23-2012, 23:57
شكر ع الموضوع مفيد فعلا

alalfy
12-24-2012, 00:17
السلام عليكم
اخى الكريم انا اتابع النشرات الاخبارية لمدة ساعتين
وادرس نتائج التحاليل واضع خطة للدخول بها واتاكد
منها من الاصدقاء لكي اتاكد من اني في الخط المستقيم
وشكر الله سعيكم

shimaa
12-24-2012, 00:18
قبل اى صفقة باعمل التحليل الفنى بتاعى وباقوم بتحليل الشارت لزوج العملات الذى سادخل به الصفقة واقوم بتحديد الدعوم والمقاومات ونقاط اختراق السوق وباحدد الاستوب والهدف ثم ابدأ الصفقة واتوكل على الله .

محمود شبايك
12-30-2012, 20:30
انا شخصيا باعتمد جداا فى صفقات على استراتيجة كويس جدا وهى اليشموكو وده رائعة جدا

forex2013
01-11-2013, 20:32
انا عن نفسي مركز على عملتين بس وبتابع اغلب تحركاتهن على لطريقة الكلاسيكية يعني دعوم ومقاومات وترند وفايبوناتشي وموفينج افريج وبولينجر باندز بس وبدور على 20 او 25 نقطة كل يوم والحمدلله بشوفها براحة

disha
01-11-2013, 20:44
كل واحد بيدخل على حسب الاستراتيجية يا اخي
لكن بشكل عام حساب حجم اللوت والموني منجمنت المناسب للصفقة

zinamalqa
01-11-2013, 20:46
قبل ان افتح اتاكد من ان كل الشروط متوفرة

وبعدها اتفقد الاخبار الاقتصادية وان كان هناك خبر مهم انتظر

حتى يمر الخبر لارى نتائجه وبعدها اقرر هل افتح الصفقة او لا

taoufik bajjou
01-11-2013, 21:47
السلام عليكم شكرا عل هذا الموضوع و للأعضاء الكرام لإهتمامهم بالمبتدئين مثلي فلقد آستفدت كثيرا

kingamon
01-11-2013, 21:54
انا بتابع الازواج اللى عايز اتاجر عليها مثل اليورو ين مثلا واشوف النقاط القوية لدخول وادخل منها

nsr3
01-11-2013, 22:04
انا بتعامل على زوج معين وهو اليورو دولار وبشوف الاول السوق رايح فين وارسم الترندات والمقاومات واعرف اية الوضع
وبعد كدا ادخل فى الصفقات

ahamed ali
01-14-2013, 13:04
اى صفقة جديدة بفتحها بتكون بسبب اما اعتمادا على توصيه من متاجرين
محترفين او اعتماد على التحليل الفنى فمثلا لو الترند
هابط و تم كسرة فساقوم بالشراء و اضع الاستوب تحت الترند المكسور

FiFi
01-14-2013, 18:17
اهلا بيك تقريبا كل المتاجرين يتاجرو فقط على
الدولار واليورو وهذا لتوفر التوصيات والتحاليل عليه
وخاصه الاخبار التي تؤثر مباشرة عليه

AsaadSoft
01-14-2013, 18:42
شكرا لك اخي الكريم ان شاء الله نتابع الموضوع حتى نستفيد من خبراتكم

remas
01-14-2013, 21:53
اى صفقة جديدة بفتحها بتكون بسبب اما اعتمادا على توصيه من متاجرين
محترفين او اعتماد على التحليل الفنى فمثلا لو الترند
هابط و تم كسرة فساقوم بالشراء و اضع الاستوب تحت الترند المكسور

طيب تمام لو بتتبع توصيات شخص معين مفيش مشكله انما الافضل طبعا انك تعتمد على نفسك لان اللى بيدى توصيه ده مش هيفضل مستمر طول العمر انا انت بتعلمك الجيد ولاعتمادك على نفسك مش هتحتاج لاى حد ودا اهم شىء انك تعتمد على نفسك وربنا يوفقك ان شاء الله

Abo_ Abo
01-14-2013, 22:44
طبعا عند فتح الصفقات يا اخي يجب علينا ان نحلل بشكل صحيح العمله
الي اى اتجاه لكي نستطيع ان نحقق منها ربح وتحدد الستوب لوز
والتيك بروفت وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا

LiNDa1
01-14-2013, 22:47
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●

اهلا بيك انا صراحه اتباع الزوج الدولار والاورو لخبرتي الطويله معاه
والحمد لله عارف ايه الاخبار التي راح تؤثر عليه وايضا في مواقع تخبرك بهي الاخبار
متى تصدر

Karem1
01-21-2013, 22:12
اولا بدرس الإستراتجيه بتاعتى بقدر الإمكان وبشتغل على زوج اليورو والدولار لأنهم

الأضمن بالنسبه لي وبعتمد على خبرتى فى المقام الأول وبلغى مشاعرى تماما

bedo
01-21-2013, 22:17
مقترحاتك دائما مفيدة جدا
واراء الاعضاء ايضا مفيدة وفعالة وشكرا جزيلا لكم مع تمنياتى لكم بالتوفيق

مارو
01-21-2013, 22:26
اولا عليك تحديد استراتجيه العمل تحديد الاهداف وضع التحليلات الفنيه للسوق
والو ضع الحالى للتداول وفرصتك فى ربح الصفقه

sibo9
01-21-2013, 22:32
حقيقة انا في السابق كنت قبل ان اقوم بفتح صفقة (كنت مبتدئ) كنت احلل العملة تحليل ظريف الي حد ما ، كنت اراقب هبوط وصعود العملة من حركة الاسهم الظاهرة في الشاشة فقط، كنت اقارن معدل انخفاض العمله ومعدل ارتفاع العملة .. اذا كان ارتفاعها اكثر اقوم بشراءها والعكس.وكل الصفقات التي قمت بفتحها كانت ناجحه عدا واحده فقط.
تحياتي

Mohamed Ramadan Helal
01-21-2013, 22:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لكل طرقه فى التداول
انا افضل البعد عن التسرع والالتزام بالهدوء النفسى واستخدام التحليل الرقمى

ghada0
01-21-2013, 22:37
هل تريد ان تفتح صفقات بنفسك ام تكتقي بعملك الحالي بصراحه موضوع فتح الثفقات لديه مسئوليه كبيره جدا لهذا السبب ان اكتفي بعملي الحالي

youssef1025
01-21-2013, 22:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا اعتمد فى صفقاتى على التحليل الفنى فقط اى اتبع تحليلى قبل فتح اي الصفقة

SiSi
01-21-2013, 23:28
شكرا لك يغالي هي السؤال المفيد جدا خاصه للمبتدئين بارك الله فيك

nader
01-21-2013, 23:55
انا كمبتدئ
احاول ان ارى قبل كل شيء القمم والقيعان في حال تواجدها

وبعدها احاول ان احلل الشموع ومسارها
لكن لازلت في اول الدرب يعني لم اتعلم كثيرا عن استراتيجيات او كيفية التعامل مع الادوات الموجودة للتحليل

noda
01-22-2013, 17:44
بتعامل على ازواج العملات وبختار ازواج معينه وبتايعها كويس وبتابع المؤشر بتاعها لو فيه ثبات فى العمل بتاعه بختار نقطه دخول

asma
01-22-2013, 17:54
اولا انا لم اعقد صفقات بعد لانى لسه مفتحتش حساب حقيقى لكن اعتقد انى اما افتح حساب
هحدد هدف لنفسى عدد من النقاط لو وصلت ليها هكتفى واقنع بعدد محدود من الصفقات

Rony
01-26-2013, 12:30
دا بيعتمد على درجه الخبره يعنى انا مثلا مش بفتح صفقات كتير
وبدخل بس صفقات معينه اما بحس ان فيها فرصه

free.person
01-26-2013, 13:34
والله يا باشا هو حاليا الواحد مش هيقدر يفيدك اخاى الكريم وتقب مروى اخى الكريم وشكرا لك

yassoo011
01-26-2013, 13:58
الصفقات افتحها على اساس التحليل الفني
وعمل المؤشرات والترندات

forexever
01-26-2013, 15:38
السلام عليكم موضوع جيد يا اخى الكريم و انا شخصيا مبتدئ و بتعلم لسه

magic777
01-26-2013, 16:43
الصفقات افتحها على اساس التحليل الفني
وعمل المؤشرات والترندات

لكل واحد اسلوبه في العمل وكتير من المتاجريين يعتمدون على طرق التحليل الفني من ترندات
ومقومات ودعوم مع زياده التأكيد ومن المؤشرات

spiderforex
01-26-2013, 16:45
لا اجد شيء اقوله أحسن من الترند اخي التررند هو الاساس الذي يعرف التعامل مع الترند فأكيد انه سوف متى سوف يفتح الصفقات ومتى يغلقها بالتوفيق لكم يا اخوتي

adiloh
01-26-2013, 18:13
السلام عليكم
أحاول العمل على اليورو والدولار الأسترالي فقط فهو ثابت نوعاً ما
و أفضل تداول المعادن والبترول

صديق العمر
01-26-2013, 18:17
كيف حالكم اصحابى انا ارى ان العمل فى فوركس عمل جاد وموجود عند كل الناس
ويمن العمل به من خلال الدراسه النظريه اولا والصفقات اللوت تحدد العمل بها مع الشركة الوساطه التى تختار العمل معها

ahmdkadok
01-26-2013, 18:19
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هالموضوع
ولكن قبل فتح اي صفقه يجب اخد الاتي لكي لا تندم بعدها
ان لا تطمع وان تعرف متا تدخل وان تعرف متى تخرج
وان تقوم بتحليل السوق تحليلا تاما وان تتأكد وان تتحمل نتيجة دخولك
ولا تندم ادا خسرت

Dana
01-26-2013, 23:42
♠♠☺السلام عليكم ورحمة الله وبركاته♠♠☺
========
Dana
========
كل لي اشتغل بيه من المنتدى في قسم استراتجيات

حسن
01-27-2013, 08:28
اخى الكريم انا استخدم التحليل الفنى فى الصفقات بتاعتى
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

sato
01-27-2013, 13:50
بختار ازواج معينه وبتايعها كويس وبتابع المؤشر بتاعها لو فيه ثبات فى العمل بتاعه بختار نقطه دخول

civil
01-27-2013, 14:25
اخي انا لسه من المبتدئين في الفوركس ومش بعرف اغتح الصفقات ولسه بتعلم وبستفاد جدا من مشاركاتكوا

حسن
01-27-2013, 18:15
بصراحة يا اخى انا اعشق نظام الاسكالبينج
وافضل التحليل الفنى فى الصفقات بتاعتى

Ahmed H
01-27-2013, 20:32
لكي اربح بلتزم باستراتيجيتين
الاولي استراتيجيه التداول والاخري الادارة الماليه

eslam2665
01-27-2013, 21:50

انا افضل بالفعل الاستفاده من زوج العملات الذى يوجد فيه فرصة ربح ولا احب ان اعتمد على زوج معين لان هناك ازوج كثيرة تحقق اهداف جيده يجب الاستفاده منه وتحقيق النقاط الكثيرة ويجب الالتزام في كل الاوقات والاحوال بالتيك بروفيت والاستوب لوز

kaka
01-27-2013, 21:59
انا افضل التحليل الفنى اخى هزا بنزبالى افض شى وشكرا على طرح الموضوع

magedman
01-27-2013, 22:01
بصراحة انا من المسجلين الجدد في المنتدي ولسع مابعرف افتح صفقة بس اتمني اني استفيد من الموضع

amera samer
01-27-2013, 22:08
اكيد بتشوف الزوج الى هتتاجر عليه وبعدين هتتتابع التحليلات الخاصه به ونقاط الدعم والمقاومه وتتابع الشارت واذا كانت مبشرة اكيد هتوكل على الله وابدا

my work
01-27-2013, 22:11
انا يسعدنى انى اعرف كل المعلومات دى من خلال مشاركات الاعضاء
بس انا افضل زوج العملات اليورو والدولار وبتابع التحليل بتاعه

العاشق الصغير
01-27-2013, 22:14
بصراحه انا لسه عضو جديد ولسه مابعرف كيف اتعامل
ولكن ان شاء الله تفيدوونى من هذا الموضوع

lil ledo
01-28-2013, 04:21
شكرا لكل الاعضاء الذين شاركو بهذه المعلومات المهمه وبارك الله فيكم

ihebiheb
01-28-2013, 04:23
يتم ذلك حسب أنواع أزواج العملات التي تقوم بالتداول عليها ثم تقوم بتحديد سواء كانت صفقة بيع أو شراء

soufiane992
01-28-2013, 05:21
اخي الكريم لازم يكون اختيار الفريم السليم وتحليل مبني علي ايه يعنيت تحلل بالفني ولا الاساسي

7oda
01-28-2013, 05:43
والله يا اخى موضوعك فى وقته انا اتعلم واتدرب الان واستفدت كتير من مشاركات الاخوة الاعضاء
وفعلا شهادة حق ان المنتدى افادنى كثيرا شكرا منتدى فوركس مصر على مساعدتكم لنا ومشكور يا اخى على الموضوع الرائع

may
01-28-2013, 06:43
عند فتح صفقه يجب ان يراعى اختيار زوج عمله حركته مستقره وان يتم الدخول بلوت قليل يناسب راس المال

BeK
02-05-2013, 22:00
يعنى كل شخص وليه طريقته واسلوبه فى التداول بس انا بفتح اى صفقه لما بحس انها مناسبه ليا
وممكن احقق فيها ربح على حسب درجه خبرتى المتواضعه

dreemlife
02-06-2013, 14:44
اهم شيء هو البحث عن الاخبار و رؤية حركة السووق و بعد معاينة حركة السووق

sabirdaba
02-07-2013, 01:31
اهم شيء هو البحث عن الاخبار و رؤية حركة السووق و بعد معاينة حركة السووق

كبير يا أخ دريم لايف حقيقة بحث غذفي كل الردود السابقة ولا احد ذكر الاخبار الاقتصادية مع أن هذا اول شيء الواحد لزم يأخذ باله منه حتى لا يدخل في زوج معين ويأتي خبر يخسر كل أرباحوا

basemxoxi
02-09-2013, 18:29
عندما اعزم على عقد صفقة
استخدم استراتجية الخاصة
واحاول ان اتابع الاخبار لاعرف في اي اتجاه سيذهب السوق

youssef1025
02-09-2013, 18:46
انا اعتمد فى صفقاتى على التحليل الفنى فقط و لا اعتمد التحليل الاخباري تحياتي

talal
02-09-2013, 19:19
اولا اختار العملة التى اريد ان افتح صفقه عليها واشوف الاخبار عليها ثم اشوف الاتجاه العام للعملة هل طلوع ام نزول ثم اشاهد اشارة الدخول حسب الاستراتيجية التى اتبعها
ثم ادخل بأتجاه العام للعملة
اذا كان طالع والاستراتيجية اعطت اشارة بيع انتظر الى ان تعطي اشارة شراء

rooty
02-09-2013, 20:26
ليس لدى خبرة مسبقة .
ولكن يوجد اشخاص يعتمدون على التوصيات من المواقع ويسيرون على دربها ويحققون الارباح .
ومنهم من يعتمد على خططة واستراتيجياتة هو .

koko_$
02-09-2013, 21:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته في الحقيقة بالنسبة لي اقوم بالمتابعه الجيدة لزوج العملات الذي اتعامل معه
واتابع الشارت واتابع التحليلات الفنية والاساسية واقوم بتحديد الهدف والاستوب لوز واتوكل علي الله

bourhan25
02-09-2013, 21:31
السلام عليكم انا مازلت مبتدا اخي ليس عندي استراتيجيات معينة
في المستقبل ان شاء الله ...تحياتي

haze5m
02-10-2013, 03:09
اان اعتقد انني احاول جاهدا بقوانيني
التي التزم بها قبل فتح اي صفقة

ميوية حسن
02-10-2013, 03:15
السلام عليكم ورحمة الله عند فتح صفقة بيع او شراء على اى عملة تختاريهم وهناك احتمالين لاى صفقة وهم
1- تخسر الصفقة ورأس مالك اللى هو البونص يقل مثلا او يخلص خالص
2- تكسب الصفقة ورأس مالك يزيد والزيادة بتختلف بس للامانه بتكون زيادة ممتازة بالنسبة لناس كتييير يعنى فيه ناس بتكسب فى صفقة 10 دولار وناس 100 وانا شفت ناس بتكسب بال 10000 دولار فى صفقة بس دوول ناس معها رأس مال مش اقل 50 الف دولار
يعنى انا مثلا البونص بتاعى 100 دولار ممكن اكسب منهم 1000 دولار فى شهر واحد اه والله العظيم
اقولك على حاجة كمان انا فى مرة من المرات زمان رفعت رأس مالى من 25 دولار بونص الى 980 دولار خلال اسبوعين بس وتانى يوم اخدت العين المتينة وخسرت منهم حوالى 700 وسحبت الباقى

habibdoom
02-11-2013, 17:23
السلام عليكم
الدخول يكون بتحليل بسيط كلاسيكي للدعوم و المقاومات و بعد رسم الترندات اللازمة و تحديد اماكن الاختراق اللي هي برايي اهم مؤشرات اتجاه السوق و التوكل على الله
بالتوفيق لك

alikhan
02-11-2013, 17:28

سلمى احمد
02-12-2013, 00:19
انا عامله لنفسى نظام كدا وانى بحاول انى افتح صفقات بشكل يومى فى توقيت محدد
ودا عامل معايا الحمد لله بشكل كويس

spiderforex
02-12-2013, 00:49
انا عامله لنفسى نظام كدا وانى بحاول انى افتح صفقات بشكل يومى فى توقيت محدد
ودا عامل معايا الحمد لله بشكل كويس

ممتاز يا أختي الكريمة أتمنى ان الامر يستمر معكي حتى تستطيعي تحقيق مزيد من الارباح وطبعا امر فتح الصفقات هو يختلف من الشخص للثاني

tota2000
02-12-2013, 01:22
السلام عليكم
اخى الكريم عند فتح منصة التداول اعتمد علي التقدير والتوقع مجرد النظر الي المنصة

halahala
02-12-2013, 01:25
الالتزام في حد ذاته بالتفاصيل الصغيرة مطلوب للنجاح والتنطيم

mena ahmed
02-12-2013, 01:25
انا لسة مبتداة وبصراحة افدتنى جامد بالموضوع دة ومرسى كتير ليك

a7med8080
02-12-2013, 01:32
السلام عليكم
اهلا اخوانى
والله انا بحاول اشوف الدعوم والمقاومات
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

juliano
02-12-2013, 02:22
قبل ان تفتح اى صفقة ينبغى عليك اولا تحليل سلوك السعر فى الزوج الذى سوف تتاجر علية ولكن قبل هذا يجب ان تعرف اذا كان هناك خبريخص عملة من هذا الزوج ام لا
وبعد ذلك تحلل الشارت وتضع احتمالاتك .. ثم تحدد هدفك ومستوى الخسارة

egy
02-12-2013, 02:30
السلام عليكم ورحمه الله
==================
لفتح صفقه لازم تكون عارف على الاقل الموشرات بتقول اييه وفق استراتيجيه واضحه

شكرا على الموضوع

spiderforex
02-12-2013, 02:32
السلام عليكم ورحمه الله
==================
لفتح صفقه لازم تكون عارف على الاقل الموشرات بتقول اييه وفق استراتيجيه واضحه

شكرا على الموضوع

ليس بالضرورة ما قلته اخي الكريم لأنه ليس الكل بيعتمد على المؤشرات والاستراتيجيات ولكن الاغلبية هي تعتمد بالاساس على التحليل الفني بدرجة اولى

koko75
02-12-2013, 02:33
اولا احدد الزوج ثم ابدا بمراقبه المؤشرات لمده ساعه على الاقل لفهم حركته وبالتالى احدد الاستراتيجيه واهدافى من الصفقه وابدا بفتحها وعند تحقيق الهدف اغلق الصفقه وابدا بفتح اخرى هذا هو اسلوبى كمبتدئه ويسميه البعض الاسكالبينج

sahora
02-12-2013, 03:08
لكي فتح صفقه معينه واتأكد بنجاحها يجب اكون متابعه حركه السوق بشكل كبير
وبعد ذلك احاول ن احلل السوق سواء فنى او بالاخبار واحدد التيك بورفت واترك الصفقه الا ان تنجح واراقبها

john_2_878
02-12-2013, 03:14
انا اتعامل مع عملة يورو/دولار بفرق 30 دقيقة و استعمل في تحليلي ماك د و بارابوليك شار

ghost59
02-12-2013, 03:43
معرفه الاتجاه العام للترند

ومحاوله استنباط نقاط المقاومه و الدعم

MINAEDWARDW
02-12-2013, 05:20
قبل فتح اى صفقة يجب على المتداول اولا دراسة السوق جيدا ومحاولة تحديد اتجاه متغيرات الاسعار

FCBXL
02-12-2013, 19:48
مقترح اخي رائع وهو مفيد كمان انا عن نفسي قبل العزم على دخول اي صفقة معينة الاحظ الشارت جيدا
وبعدها انتظر فرصة معينة حسب الاستراتجية لي تبعهاا

dadaimad
02-12-2013, 20:12
استراتيجيتي هي
1/ اختار العملة المراد التداول بها
2/قراءة الاخبار حول سعر العملة و الاتجاه الدي سوف تتحرك له سواءا في المنتديات او في التلفاز
3/ اقرا بعض التوصيات و اقارنها مع بعضها البعض و اجد الصحيحة منها
4/ افتح صفقة و احدد الربح و ستوب لوس تلقائيا
5/ ربنا يوفقك

شبايك
02-13-2013, 09:51
انا عن نفسى باستخدم التحليل الفنى او بمعنى
اصح استرتاتيجية تستخدم التحليل الفنى لمعرفة اتجاه السوق

Aiglelord
02-13-2013, 17:39
اخي انا اخذ نظره عامه عليها فى كل الفترات حتى يحدد بشكل سريع احتمالات الاتجاه

bhaiali
02-13-2013, 17:47
شخص بفتح صفقه عليه اولا اخذ نظره عامه عليها فى كل الفترات حتى يحدد بشكل سريع احتمالات
الاتجاه ثم يراقب مؤشراته التى يستخدمها على التوقيت المناسب له والذى يتخذه لابرام الصفقات
ثم ينتظر الوقتالمناسب للدخول

EL9AROUS
02-13-2013, 17:49
شخصيا أفضل التركيز على زوج معين من العملات
التي يمكن لي أن أحقق فيها الكثير

mansourito
02-13-2013, 17:51
اقتراح رائع اخي على الأقل تعم الفائدة انا بنسبة تي لي لا يمكنني ان اشارك معكم لأنني مازلت مبتدأ وغير مؤهل لمثل هذه
العمليات ان شاء الله نشوف الإخوة يبدعون

ibrahiem2012
02-13-2013, 20:05
انا اعتمد علي التحليل الاساسي في الدخول قمم وقيعان وترندات علي الفريمات الكبيره
ثم الاصغر منها تدريجيا ان شاء الله الكل يجرب

FaTi
02-13-2013, 20:09
اهلا اجل والله موضوع مفيد جدا للمبتئدين جزاك الله الف خير

zieddhibi
02-13-2013, 20:10
السلام عليكم
التركيز و عدم التسرع و القيام بالتحليلات الازمة

ya7oo43
02-13-2013, 20:25
السلام عليكم
انا صراحة يا اخي لا اعقد الصفقات مازلت اتعلم لدي صديق اعتمد عليه محترف و لكن اريد ان اتعلم فشكرا للسادة الاعضااء على ردودهم المفيدة

كمبر
02-13-2013, 21:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتداء وانتظر منكم الافاده
في هذا الموضوع.

Mohamed Ramadan Helal
02-13-2013, 21:45
السلام عليكم ورحمة الله اول حاجه ببص ع التوصيات
ثانيا بحلل فنى واساسى وبعد كده بشوف اذا كنت هخش شراء او بيع

ABCD1234
02-20-2013, 14:00
دخول الصفقات اخي بيختلف من شخص لاخر حسب طريقة كل منه
انا مثلا اعتمد على التحليل الفني ولا ادخل الصفقات قبل اكتمال الفرصه تماما واعتمد على الفريمات الكبيره للتحليل والدخول

spiderforex
02-20-2013, 20:55
انا اعتمد علي التحليل الاساسي في الدخول قمم وقيعان وترندات علي الفريمات الكبيره
ثم الاصغر منها تدريجيا ان شاء الله الكل يجرب

شيء جميل التحليل الاساسي القليل فقط من يعرف العمل به وأنا عن نفسي لا أجيد التعامل به لان الاخبار دائما تأتي باللغة الانجليزية وأنا لا أتقن هذه اللغة

hanyfox
02-20-2013, 22:58
شخصيا أفضل التركيز على زوج معين من
العملات التي يمكن لي أن أحقق فيها الكثير،و لا أغامر كثيرا
فالمكسب القليل الدي أحققه يكفيني

jordan_forex
02-20-2013, 23:06
السلام عليكم اخواني
ودمتم سالمين من الخسارة
يجب ان تكون عند مستوى فيبو ويجب ان يتطابق مع الترند العام للسعر
ويجب ان يكون هنالك مؤشر آخر على الاقل يدل على فتح الصفقة

di.na
02-21-2013, 03:21
فى الحقيقة انا استفدت من موضوعك جدا لانى مبتداة واستفدت من طرق الاخوة الاعضاء وانا ايضا اقوم باختيار زوج من الازواج الاساسية واقوم بعمل التحليل الفنى والاساسى ومن ثم ادب الصفقة مع وضع الاستوب لوز والتيك بروفيت وانتظر الربح باذن الله

Ahmed Shokeir
02-21-2013, 04:06
فعلا كلها اقتراحات جيدة جدا وفعلا اليورو دولا من انجح الصفقات والله الموفق والمستعان لى ولكم جميعا

hassan347
02-21-2013, 04:23
السلام عليكم ورحمه الله

انا عن نفسى اخى الكريم من محبى الاسكالبنج وبقوم باستخدام استراتيجيه الشمعه المنحرفه فى بدء صفقاتى وبحاول الالتزام بشروط الدخول والالتزام بالهدف وبوقف الخساره مع متابعتى للاخبار لان كما يعرف الجميع ان الاخبار تكسر اى قاعده سواء تحليل فنى او استراتيجيه وفى النهايه بحدد نقطه الدخول وبتوكل على الله

اتمنى للجميع الربح بإذن الله .. تحياتى لك

mostafa ozil
02-21-2013, 08:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كل متاجر له طريقتة فى التجارة و وعملات معينة ومنهم من يعتمد على التحليل الفنى ومنهم من يعتمد على استراتجيات
ومنهم من يعتمد على مؤشر ومنهم من يعتمد على مضاعفات وغير ذالك كثير .

دينا اسماعيل
02-21-2013, 08:10
مثلا انت تدخل بأداره رأس المال : هي 10 %

نقسم ال10% الى 3 صفقات

مثلا 3% 3% 3%
يعني 3% لكل صفقه ,,
بدل ما أأخذ صفقه واحده بدولار مثلا اقسمها الى 3 صفقات ب30 سنت
وعليها وقيس

ونضع لكل صفقه هدف
الصفقه الاول نضع الهدف الاول
الصفقه الثانيه نضع الهدف الثاني
الصفقه الثالثه نضع الهدف الثالث

mostafa ismail
02-21-2013, 10:28
اخى الحبيب على ماتعلمت قبل فتح اى صفقة
هى التحليل الفنى الصحي متابعة توافق الفريمات

الى الامام
02-21-2013, 11:07
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
انا اعتمد فى طريقة متاجرتى على استراتجية ديمارك و هى جيدة و ناجحة بنسبة 70% و هذا شئ جيد جدا و ربنا يوفق كل المتداولين للخير

MINAEDWARDW
02-21-2013, 11:39
اهم شيء هو البحث عن الاخبار و رؤية حركة السووق و بعد معاينة حركة السووق اقوم بالتحليل و افتح الصفقه على حسب التنبأ و التحليل

prince of dark
02-21-2013, 14:52
والله يا باشا انا ان شاء الله طبعا فى المقام الاول انى اقدر احقق اى حاجه من الفوركس وتسلم الايادى على الموضوع الجميل وننتظر المزيد من الموضوعات

maroc_forix
02-21-2013, 16:32
انا قررت ان لا استعمل الا اللوت صغير
و ادارو راس المال بحزم و عدم فقدان البونص
و ان شاء الله مضاعفته
لخو لا ألإهم لمذا نخسر لم ليس الربح مكان الخسارة

rame
02-21-2013, 16:35
انا اعتمد على التحليل الفنى الكلاسيكى واللاساسى وتحليل الشارت من الفريم الكبير للصغير للوصول لافضل الانتائج وبعد ذالك ادخل مع تحديد الهدف والاستوب لوس

hatem
02-21-2013, 16:54
أنا مبتدئ
الواضح أن كل شخص لديه طريقة معينة
أرجو أن أجد طريقة جيدة

aseel yasser
02-21-2013, 16:56
شكرا علي طرح هذا الموضوع الذي اثار النقاش بين الاعضاء .اتمني الاستفادة لكافة المبتدأيين
تمنياتي لك وللجميع بدوام التوفيق

yacrao
02-21-2013, 17:01
بكل بساطة افتح الشارت على الساعة ثم ارسم كل الترندات والمقاومات احدد اتجاه السعر
على الشارت اليومي وحالته الآنية على الساعي ثم اتجاهة على الربع ساعة لتبدا الصفقة رابحة مباشرة
واتجنب الضغط النفسي ثم ادخل على الصفقة

fancydreams
02-21-2013, 17:04
موضوعك مفيد هيخلي المبتدئيين يستافادوا منه كويس انا من وجهه نظري انى اعتمد علي التحليل الكلاسيكى الاساسي والله الموفق والمستعان وتقبل مرورى اخى الكريم بالتوفيق

betty992
02-21-2013, 17:08
أنا أقوم بتحليل مبيان كل عملة لمدة شهر وأرى متوسطها
بعدها أنتظر أن ينزل المبيان إلى الأسفل وأقوم بشراء هذه العملة
حينها أنتظر أن تعود إلى المتوسط وبعدها أبيعها وأربح

RomanyMoreed
02-21-2013, 17:15
السلام عليكم ورحمه الله

اي شخص عايز يتفح صفقه لازم يقوم بتحليل فني جيد ليعرف اين الفرص

hanyfox
02-21-2013, 17:39
كل واحد بيدخل على حسب الاستراتيجية يا اخي