PDA

View Full Version : استراتيجية الاستراتيجيه

Pages : [1] 2

mohamedalshafai
11-18-2013, 13:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا انا بشوف على الجهاز ناس كتير تتكلم عن الاستراتيجيه وتقول استراتيجية فلان انا قراتها ومعرفتش اطبقها
ودا بيزعلنى لانك سوف تقف مكانك لا تتحرك ابدا الا بغيرك دا اذا فهمت عيرك لانه هو الذى يحركك من مكانك بالفعل مثل المشلول
الذى يجلس على كرسى لا يتحرك الا بمساعده اين انت ومتى يكون لك تواجد فى هذا العالم ان لم تصنع لك كيان تفضل خارج الملعب وسيب الفرصه لغيرك
ارجو ان لا ينزعج منى احد اصل انا صريح شويه وشكرا

doola2020
03-25-2014, 06:42
الصراحة انت أزعجتني لكن المهم ان فعلا المفروض كل واحد يدور علي استراتيجية محترمة ويكون فهاهمها ويعرف يطبقها في الاخر

waelmma
03-25-2014, 08:04
:(:o:)) شكرا لك اخى العزيز على هذه المعلومات والحقيفة اى استراتجية
يجب ان تطبق اولا على التجريبى وجزاك الله خيرا اخى العزيز

sendrela
03-25-2014, 08:04
بالتأكيد اخى كلامك سليم واشكرك على صراحتك ولكن بعض الاستراتيجيات تكون متطوره جدا

ولا يستطيع التعامل معها الا من احترف التعامل مع الفوركس جيدا ولكن لابد من التدرج بالتعلم فبعض الاستراتيجيات تكون مبسطه قليلاعن غيرها للمبتدئين

تحيتى

romyolove51
03-25-2014, 08:49
بالتأكيد اخى كلامك سليم واشكرك على صراحتك ولكن بعض الاستراتيجيات تكون متطوره جدا

ولا يستطيع التعامل معها الا من احترف التعامل مع الفوركس جيدا ولكن لابد من التدرج بالتعلم فبعض الاستراتيجيات تكون مبسطه قليلاعن غيرها للمبتدئين

تحيتى

a7med84
03-25-2014, 15:05
اخى الكريم انا شال على استراتيجيه بس الاستراتيجيه اكتر من انها بتخلينى ادخل امتى فى السوق

هى بتساعدنى على فهم سلوك السعر للزوج على الشارت وخبره السوق من خلال اداوتها

harimeche
03-25-2014, 18:10
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

لم أبحت في حياة على إستراتيجية أحد

أو توصات أحد أعمل وأحلل بمــا تعلمت

من تحليل كلاسيك وأساسي وموجــــي

بعيد كل الإستراتيجيات المطروحة

laurent1979
03-25-2014, 18:13
ام عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكور على موضوعك المتميز وطرحه على المنتدى
واشكرك على شرحك الوافى
وان شاء الله اكون من المستفيدين
جزاك الله خيرا

forexman3
03-25-2014, 19:13
تسلم ياغالى على هذه المشاركة
وكلامك صحيح يجب ان يجتهد كل متداول خصوصا المبدئين
حتى يستطيعوا التقدم فى مجال التداول لانه اذا اعتمدت دائما
على غيرك فلن تحرز تقدما ابدا

awa
03-25-2014, 19:27
الاستراتيجية التى لا تعرف ان تطبقها هى اكيد استراتيجية لا تناسبك
اصلا و انا شايف ان كل شخص ممكن يعمل استراتيجية تناسبه هو تحديدا

forex90
03-27-2014, 12:31
اية استراتجية الاستراتيجة دية هههههههه زى برنلامج البرنامج كدة هههه اى طريقة تتارج
بية وتربح معاك تسمى استارتجيى حتى لو بتفتح سفقة وقت افتتاح السوق وتغلقها قبل افتححا سوق اخر وربحت تسمى استراتجية

AHMEDALAA
03-27-2014, 12:35
مش شرط ادور على استراتيجية حد غيرك
او حد تانى هو اللى صنعها بفكره وتفهمها
انت وتمشى عليها لان الاستراتيجيات ليس
فى كل الاوقات نجاحة وتختلف من شخص الى اخر

احمدل سالم 22
03-27-2014, 13:26
نعم فهم الاستراتيجبات
فيه الكثير من الصعوبة
انا للان اعاني من عدم القدرة
على فهم بعض الاستراتيجيات

yassoo011
03-27-2014, 13:35
في رأيي يجب ان يضع التاجر لنفسه الاستراتيجية بناء على التعلم ومدى
رؤيته للسوق وفهمه له وهذا يختلف من تاجر للاخر

saro123
03-27-2014, 13:42
التطبيق هو الى يجعلك تستطيع ان تحكم على اتسراتيجية معينة وعن نفسى انا لا استخدم اى استراتيجيات الان
واحاول ان اتعلم واتمرس على التحليل بنفسى

Heisenberg
03-29-2014, 18:13
شوف يا عزيزي العديدي من الاستراتيجيان ناجحة
المهم هو التطبيق الصحيح لها فقط
تحياتي لك وللجميع
بالتوفيق

heroo252
03-29-2014, 18:17
للعلم انا بشتغل وبحقق ربح كويس
وعمرى ما ربط نفسى باستراتيجية معينة
بجمع لبم اكتر من وحدة

remas
03-29-2014, 18:28
هو انا مش فاهم يعنى ايه تقصد استراتيجة الاستراتيجيه اكيد
اى حد عاوز ينجح فى الفوركس لازم تكون له خطه واضحه

midou-tnm
03-29-2014, 19:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أهلا أخي,
بالتوفيق

salimned
03-30-2014, 03:00
السلام عليكم اخي الاستراتيجية عليك ان تتدرب عليها في حساب الديمو اولا
قبل ان تدخل بها تداولاتك في السوق لدلك انصحك ان لا تتسرع و بالتوفيق لك.

houdabluegolden
03-30-2014, 03:35
اكيد لازم كل شخص لازم يكون ليه استراتيجية خاصة بيه وميعتمدش على غيره في تحديد استراتيجيته
لانك انت اللي في الاخر اللي هطبق الاستراتيجية بنفسك لذلك لازم انت اللي تكون مختارها بنفسك عشان تكون فاهمها كويس

el andaloussi
03-31-2014, 03:54
أخي الكريم لكل منا إستراتجيته الخاصة وكل منا يستطيع صنع
غستراتجية تتوافق مع نظرته للسوق لذالك أشكرك أخي للموضوع المطروح وأتمنى التوفيق للجميع

ilyes chaieb
04-02-2014, 08:58
كلمة استراتيجية هى خطة و الخطة لازم تكون من اجتهادك طبعا بالاستعانة ببعض الادوات
بس الاسرار الاساسية ما يعلمها الا ربنا و صاحب الاستراتيجية
لذلك انا متفق معك في الرأي

masry928
04-02-2014, 09:52
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم موضوعك رائع واللى فهمته منه ان لازم اطور من ادائى ومن فكرى ومش لازم اطبق استراتجيه فاشله وانا مكتوف الايدى من الممكن اعمل عليها تعديلات معينة تفيدنى فى صفقات اخرى وهكذا والمهم هوا الابتكار

زهرة 124
04-02-2014, 10:33
وايه المانع للجدد ان يبحثوا في الاستراتيجيات ومحاولة فهمها قدر المستطاع الي ان يقفوا علي ارض صلبة تمكنهم من عمل استراتيجية خاصة بهم
فلا داعي لاحتكار الافكار او محاولة فرض اسلوب واحد للعمل او للتعلم فلكل منا منهجه الخاص الذي يجب ان نتحترمه ونساعده ليصل للهدف
لا ان نحقر منه فيصل لليأس

محمد السيد محمد
04-02-2014, 10:46
الصراحة عمرها ما بتزعل حد .. لكن اسلوب اداءها هو اللي ممكن يزعل
هتخسر ايه لو قلت الصراحة باسلوب مهذب .. اقولك ازاي .. اعلمك بقه
تقول باجماعة لازم الانسان يجتهد شوية ولا يعتمد في كل حاجة على غيره
لأن الرسول الكريم قال لأبي ذر رضي الله عنه يا ابا ذر ان وقع سوطك فلا تطلب من ابنك ان يناولك اياه
مش تقول اصل انتم مشلولين!!وحاجات زي كده ..اسمح لي دي مش صراحة دي لها اسم تاني بس انا عشان مهذب مقدرش اقوله

hasback
04-02-2014, 12:51
فعلا انا بشوف على الجهاز ناس كتير تتكلم عن الاستراتيجيه وتقول استراتيجية فلان انا قراتها ومعرفتش اطبقها
ودا بيزعلنى لانك سوف تقف مكانك لا تتحرك ابدا الا بغيرك دا اذا فهمت عيرك لانه هو الذى يحركك من مكانك بالفعل مثل المشلول
الذى يجلس على كرسى لا يتحرك الا بمساعده اين انت ومتى يكون لك تواجد فى هذا العالم ان لم تصنع لك كيان تفضل خارج الملعب وسيب الفرصه لغيرك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخي الكريم اولا الاستراتجيات ليست صعبة وهناك الكثير من الشروحات لكل استراتجية ف الموقع وفي النت والاهم الا تبحت عن الاستراتجية قبل ان تتعلم كل شئ عن الفوركس فالاستراتجية تاتي بعد ان تتدرب اولا على الميتادير في حساب تجريبي

haffoudhi
04-02-2014, 16:10
اولا الاستراتيجيه هي نتاج مخ عالم درسها ووضع اسسها بعناء شديد ولا يستيع اى كان ان يستنبط استراتيجيه الا اذا كان عالما بالخوارزميات والرياضيات الى عيلر دالك اما ملاحظتك في انك لا تقبل ان يسيرك شخص عن بعد فاقول لك اترك كل شيئ لم تكتشفه انت وتستببطه انت وسوف تجد نفسك عاجزا عن فعل اي شيء.لمذا ندرس الرياصيات في المدارس والكليات اذن والعلوم الشبيهة ايضا لكي نصل يوما الى اكتشاف او استنباط او ما شابه مثلما فعل الاولون .

maged mag
04-02-2014, 16:25
الســـــلام علـــيـــــكـــــــــــــ ـم ورحـــــمـــــــــــــــة الله وبــــركـــاتــــــه
فعلا اخى كلامك صحيح لابد لنا من التعلم والتطبيق بانفسنا حتى لو خسرنا فسوف نتعلم من تجربتنا كيف نتفادى الخسارة ونسعى الى الربح والنجاح
مشكور اخى على موضوعك المتميز
بالتوفيق

mehildin
04-02-2014, 16:33
أخي الكريم والله ما فهمت شو المطلوب يعني ..كلامك بين سطوره في معاني كتير..فهمت كلمة وحدة وهيي الاستراتيجية وضح هداك الله
تقبل مروري أخي الكريم ودمتم برعاية الله

yassoo011
04-05-2014, 13:19
لا مانع من الاطلاع عى طرق تجارة الاخرين وكيفية تجارتهم للتعلم منهم
وللوصول لافضل الطرق في التجارة في السوق ولكن يجب الاعتماد على النفس بشكل كبير

ruse
04-07-2014, 00:47
السلام عليكم
فعلا اخى كلامك صحيح لابد لنا من التعلم والتطبيق بانفسنا حتى لو خسرنا
فسوف نتعلم من تجربتنا كيف نتفادى الخسارة ونسعى الى الربح والنجاح
مشكور اخى على موضوعك المتميز

med5
04-07-2014, 00:58
سلام عليكم

اخى الكريم موضوعك رائع واللى فهمته منه ان لازم اطور

من ادائى ومن فكرى ومش لازم اطبق استراتجيه فاشله وانا مكتوف الايدى

من الممكن اعمل عليها تعديلات معينة تفيدنى فى صفقات اخرى وهكذا والمهم هوا الابتكار

تحياتي

soooonor
04-07-2014, 00:59
الحقيقة انك لم تزعجنى ...لكن فى البداية عادة مايميل اى مبتدئ الى محاولة تطبيق استراتيجية موجودة بالفعل ولكن مع الوقت قد يدخل عليها تعديلات تناسب اسلوب عمله و شخصيته و قد يستبدلها بإستراتيجية اخرى من صنع يديه ...المسألة مسألة وقت و خبرة و قدرة على التعامل مع سوق الفوركس

maha elsayed
04-13-2014, 00:27
الســلام عليـــكم ورحمه الله وبركاته انا اول مره اسمع عن الاستراتيجيه
دى بس انا ممكن احملها واعرف اذا كانت مفيده ولا لا عموما تقبل مرورى

dont
04-13-2014, 06:56
الاستراتيجة فى الفوركس تعنى االطريقة الت نتتداول بها فى الفوركس
والاسترتايجة دق تكون نجاحة وقد تكون فاشلة

500
04-13-2014, 11:41
انت عايز الصراحة ولا لا قولتلى عايز الصرااحة انان مش فاهم اى حاجه من الموضوع وبجد لو توضح يبقى احسن يا باشا لانى بجد مش فاهم اى حاجه خلاص يا باشا

abdelaziz 10
04-13-2014, 11:53
الصراحة احة يا اخي وفعلا هناك من تلمتجرين من لا يجتهد في التعلم ولا في تجريب الاستراتيجيات وهذا امر سلبي
لازم بدل الجهد والتعب من اجل نيل الربح من السوق فالتعلم لوحده لازمه اجتهاد كبير لتحصيل معرفة تفيد طبعا

naoual
04-13-2014, 11:58
اخي الكريم هناك الكثير من المتداولين يطبقون استراتيجيات غيرهم من الخبراء لكن مع الايام يطورون فيها و

---------- Post added at 08:58 AM ---------- Previous post was at 08:57 AM ----------

و يدمجون فيها اشياء اخرى جديدة من عندهم او استراتيجية اخرى مع الاولى حتى يتوصلون الى استرتيجيتهم الخاصة
اي التاجر يتطور و ليس جماد

Bouani
04-13-2014, 12:14
الاستراتيجيات متعددة و مختلفة
و كذلك فريماتها و أهدافها من النقاط
فلازم الواحد قبل ما يختارها يعرف مواصفاته
تقبل مروري

latraaa
04-13-2014, 17:48
مشكرو أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله ، كما أتمنى ان نراك في مواضيع أخرى، كما أنصحك بالعمل على الإطلاع على قسم الإستراتيجيات

maasofiane
04-13-2014, 20:32
بالتأكيد اخى كلامك سليم واشكرك على صراحتك ولكن بعض الاستراتيجيات تكون متطورة جدا و لايمكنك تطبيقها أو فهمها فلذلك من الأفضل الإبتعاد عنها
بالإضافة أنه لا يمكن التعامل معها الا من احترف التعامل مع الفوركس جيدا ولكن لابد من التدرج بالتعلم فبعض الاستراتيجيات تكون مبسطه قلي لاعن غيرها
للمبتدئين.......................... تحيتى

gr53
04-15-2014, 02:57
مع تعدد الاستراتيجيات و نتائجها المختلفة لكن ليس كل ما ينجح مع تاجر ينجح مع غيره
فكل مضارب و له أسلوبه المميز الذي يناسب ظروفه و رأس المال

spread
04-15-2014, 12:42
اكيد لازم كل شخص لازم يكون ليه استراتيجية خاصة بيه وميعتمدش على غيره في تحديد استراتيجيته
لانك انت اللي في الاخر اللي هطبق الاستراتيجية بنفسك لذلك لازم انت اللي تكون مختارها بنفسك عشان تكون فاهمها كويس

zakamessi
04-15-2014, 17:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله
انا افضل الابتعاد على كل الاستراتجيات والعمل على البرايس اكشن والدعوم ومقاومات والتحاليل كلها

mohyedal
04-15-2014, 17:46
التكوين الذاتي و التعلم المستمر هو اساس الفوركس
و لا شئ بمستحيل على الانسان اذ بامكانه الوصول
الى ما يسعى اليه اذا كان عنده ايمان قوي بما يسعى
اليه

fatoma elsayd
04-15-2014, 17:49
السلام عليكم
شكرا اخى على الموضوع الجيده ده
والاستراتجيات كثيره ولكن تختلف من استراتجيه لاخره وانا عن نفسى لدى استراتجيه خاصه ونتائجها كويسه بفضل الله
بالتوفيق اخى الفاضل
واتمنى ان تتقبل مرووووورى :accute::yahoo:

yara alaa
04-15-2014, 17:52
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
يجب ان تكون واعيًا ومتفهم للفوركس حتي تستخدم الاسترجيات غير ذلك خطأ ستخسر وتكون التجربة فاشلة

aylol
04-15-2014, 17:56
شكراا على توضيح فكرتك ودي بشكل عامة نصيحة جيدة لمن تعود على تتبع خطا غيروو ان يفيق ويقف ليحالو يصنع له طريقو الخاص
كما لا اناسا ان في بداية هل العمل لابدو من مساعدة لليتعلم الى ان تجدد طريقتك الخاصة وشكر خاص الى كل من قامة بي مساعدة

dont
04-15-2014, 18:40
لكى تكون تاجر تاجر نجاح فى الفوركس يجب انك تلمك استراتية نجاحة فى التداول لان التداول بشكل عشوائى قد يسبب خسائر كبيرة
ولذلك يجب ان نتدرب على الحساب التجريبى حتى نمك اكبر قدر من الخبرة

anamoody
04-17-2014, 02:30
انا اؤيد كلامك بشدة اخى الكريم لان الفوركس يحتاج لدراسة و تعلم جاد و فهم لجميع اساسيات التداول
ثم تحديد استراتيجية موثوق فيها و مجربة من قبل و العمل بها على مدة لا تقل عن 3 اشهر ثم تحديد نقاط الارتكاز
و الضعف فيها و العمل طبقا لها و تكون مفهومة وسهلة بالنسبة لمستخدمها

karam22
04-17-2014, 02:40
الكل يعمل علي استراتيجيات المهم هو فهم نفس الحركات للازواج علي جميع الاستارتيجيات وهي مفس المعدل للحركة
لكن نظرة كل واحد فينا للاستراتيجية الخاصة به مختلفة وكذلك التوقيت السليم للدخول والخروج

molto
04-17-2014, 16:27
يعنى ايه استراتيجيه الاستراتيتجيه يا غالى بجد انا عن نفسى مش فاهم انت عايز ايه بالظبط يا باشا وبجد ربنا يوفقك يا كبير

mgw
04-18-2014, 08:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
لازم الواحد يعمل لنفسه استراتيجيه وتكون مجربه
على حساب ديمو مش اقل من شهر يا اخى وتقبل مرورى

ahmedibrahim258259
04-18-2014, 10:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا موش فاهم انت تقصد ايه انا عن نفسي باخد الاستراتيجية وبعدل فيها لما يناسبني لان كل واحد له تفكيره الخاص
تقبل مروري

mgw
04-18-2014, 14:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
لازم كل واحد يكون ليه استراتيجيه ومجربه على
حساب ديمو يا اخى وتقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

abdelaziz 10
04-21-2014, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا موش فاهم انت تقصد ايه انا عن نفسي باخد الاستراتيجية وبعدل فيها لما يناسبني لان كل واحد له تفكيره الخاص
تقبل مروري
تماما يا اخي فلابذ من اتباع استراتيجية تكون مشهورة وفعالة ونحاول مع الوقت نعدل ونصحح حسب راس مالنا طبعا
مثلا التحليل الكلاسيكي ممكن نعمل على اساسه انما على فريمات صغيرة لو كان راس المال صغير او متوسط

mohyedal
04-21-2014, 12:35
خلق مكانة خاصة بالفرد في مجال الفوركس
ياتي مع مرور الوقت و بالممارسة الطويلة
التي تجعل المتداول يكتسب الخبرة و يصبح
داخل المعمعة لا خارجها

mgw
04-21-2014, 12:44
انا شايف ان اهم حاجه فى الفوركس لو عاوز
تكسب وتستمر فى الربح هى التعليم يا اخى وانا معاك فى كلامك

samoray13
04-29-2014, 14:04
فعلا اخي الكريم الواحد يجب ان يبدل مجهود ويتعلم حتى يعرف يعتمد على نفسه ويصبح له استراتيجية عمل يعتمدها في عمله وفي تداولاته يلزم فقط بدل مجهود ليس الا

magic777
04-29-2014, 15:03
انا شايف ان اهم حاجه فى الفوركس لو عاوز
تكسب وتستمر فى الربح هى التعليم يا اخى وانا معاك فى كلامك

اكيد اخي لان التعلم هنا الاساس والقاعده الي هيبني المتاجر عليها خبرته العمليه في السوق فلو مش متعلم كويس الخبره دايما هتكون ناقصه
معاه وعلمه غير ملم بكل جوانب السوق الاساسيه

abdelaziz 10
05-03-2014, 12:48
اكيد اخي لان التعلم هنا الاساس والقاعده الي هيبني المتاجر عليها خبرته العمليه في السوق فلو مش متعلم كويس الخبره دايما هتكون ناقصه
معاه وعلمه غير ملم بكل جوانب السوق الاساسيه
تماما فالخبرة تتكون اصلا من العلم النظري والتعلم لاساسيات الفوركس ولا توجد خبرة من دون تعلم اولي وبدائي
من جهة اخرى الخبرة لا يمكن ان تتبلور الا مع مواصلة التعلم باستمرار وعدم التوقف والتشبع من العلم بسرعة

david guetta pes
05-03-2014, 13:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم فهم الاستراتيجبات فيه الكثير من الصعوبة وتحتاج الكثير من الوقت
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

sifoel
05-03-2014, 13:43
شكرا لك اخى العزيز على هذه المعلومات والحقيفة اى استراتجية

INTHENAMEOFALLA
05-03-2014, 13:47
ميزة اى استراتيجية انها بتبقى جاهزة للشغل على طول وطبعا صاحبها بيكون جربها اكثر من مرة وتاكد من انها ناجحة والتاجر بيشتغل بها على طول وهو مطمن لها والله الموفق

abdelmadjid41
05-03-2014, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الكريم هناك الكثير من الاستراتيجيات جربتها ولكن بدون فائدة لا اعلم ما هي الاستراتيجية المفيدة

ahmed morsy
05-07-2014, 17:17
لكى تكون تاجر تاجر نجاح فى الفوركس يجب انك تلمك استراتية نجاحة فى التداول لان التداول بشكل عشوائى
قد يسبب خسائر كبيرة ولذلك يجب ان نـتدرب على الحساب الـتجريبى حـتى نمك اكبر قدر من الخبرة
تقبل مروري ...

AMLAK
05-07-2014, 17:23
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الفوركس يحتاج لدراسة
و تعلم جاد و فهم لجميع اساسيات التداولثم تحديد استراتيجية موثوق فيها و مجربة من قبل و العمل بها على مدة لا تقل عن
3 اشهر ثم تحديد نقاط الارتكاز و الضعف فيها و العمل طبقا لها و تكون مفهومة وسهلة بالنسبة لمستخدمها تحياتي للجميع

gr53
05-09-2014, 19:02
مع تعدد الاستراتيجيات و نتائجها المختلفة لكن ليس كل ما ينجح مع تاجر ينجح مع غيره
فكل مضارب و له أسلوبه المميز الذي يرتاح معه و يربح منه

sabirdaba
05-14-2014, 15:09
انا كذلك اخي الكريم لا احب الاعتماد على اي شيء من الاخر انا احب التعلم نعم واكتساب الخبرة وتطوير ما تعلمته بتفسي بهذا الشكل ياتي النجاح اكيد

haffoudhi
05-14-2014, 17:44
صريح نعم لكن الكلام ببلاش اما عمل مؤشر او استراتيجيا فهذا علم يابني ادم علم ليس في متناول الجميع افهموها ياناس انهالاخوارزميات ورياضيات وهندسه الى غير ذلك .فهمت لمذا لا يمكن لاي كن عمل مثل هذا الامر اوكي

omdameeter
05-14-2014, 18:05
والله كلامك 10/10 انت صح فى كل كلمة قولتها هذا من الاستراتجيات الكثير والكثير ولكن المهم هو التفيذ والفعل وما غير ذلك يعتبر هراء ولا جدوى له ولهذا انصح الجميع بالدخول الى ارض الملعب

ahmadinho100
05-14-2014, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته حسب ما سمعت و عرفت يا اخي فتقريبا كل الاستراتجيات فعالة فقط يجب عليك ان تطبقها بالحرف بالتوفيق لك يا اخي

benchou-ahfd
05-14-2014, 18:20
من العدم لا تستطيع ان تصنع شيئا ستعتمد على خبرات الاخرين حتى ولو كانت فاشلة و يجب ان تاخذ من الكل و تحاول ان تحاكي الكل حتى تصبح انت لا تشبه الكل

mvpopcina
05-14-2014, 18:32
اخواني الكرام
صراحتا اخوي انا ابتعد عن كل ماهو متعلق بلاستراتجيات للانها خسرتني كثير والافضل تعلم طرق التداول كالتحاليل والدوعوم والمقاومات وغيرها

maao2008
05-14-2014, 18:44

تحيتى

samibms
05-14-2014, 18:54
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
اخي لا يمكن ان ننتقد من يستفسر على استراتيجية لم يفهمها و يطلب المساعدة في فهمها
فالكثير من الذين يطلبون المساعدة مبتدئين فالمجال و الكثير يحاول ان يعتمد على نفسه لكنه فالاخر يفشل لهذا يلتجأ الى طلب المساعدة
و لهذا علينا ان ننصح بمحاولة الاعتماد على النفس و الاجتهاد مع الرجوع الى اصحاب الخبرة عند استعصاء الامر
تقبل مروري

محمد مؤمن
05-14-2014, 19:20
الاستراتيجيات هي شيء مهم جداً ومن العوامل المساعدة في تحقيق الربح الجيد في سوق الفوركس طالما كانت الاستراتيجية ناجحة
وبالنسبة للاستراتيجيات التي لا يستطيع الشخص تطبيقها فأعتقد أنه كلما زادت خبرة المتداول كلما استطاع فهم هذه الاستراتيجيات بشكل أكبر

mahmoudgalal
05-14-2014, 19:21
واشكرك على شرحك الوافى
جزاك الله خيرا

ahmed abozeid
05-14-2014, 20:03
السلام عليكم
اخى الكريم اعتقد ان الاستراتجية شىء مهم جدا فى التجارة فى الفوركس ، وهناك الكثير من الاستراتيجيات الناجحة التى يتبعها الكثير من المتداولين فى الى الفوركس

---------- Post added at 08:03 PM ---------- Previous post was at 08:00 PM ----------

السلام عليكم
اخى الغالى اعتقد ان استراتيجية الوافى لها دور كبير ولها اهمية كبيرة جدا فى تحقيق الارباح واتمنى من اللة عز وجل التوفيق والنجاح للجميع ان شاء الله

الربح من الفوركس
05-14-2014, 20:20
اخى الحبيب انا اعتقد انة لابد من الاطلاع على الكثير من الاستراتبجيات واختيار الافضل للربح من خلالها وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

mezo2229
05-14-2014, 20:35
لجميع اساسيات التداولثم تحديد استراتيجية موثوق فيها و مجربة من قبل و العمل بها على مدة لا تقل عن
3 اشهر ثم تحديد نقاط الارتكاز و الضعف فيها و العمل طبقا لها و تكون مفهومة

alaatreka
05-14-2014, 21:31
يجب علي الشخص الذي يريد النجاح ان يبحث عن استراتيجية ويطورها لتتوافق مع شخص هو
او يعمل استراتيجية جديدة خالص خاصة به
انما البحث عن استراتيجية وتطبيقها بنفسها ستفشل

rami007
05-16-2014, 20:25
السلام عليكم
اكيد لازم كل شخص لازم يكون ليه استراتيجية
خاصة بيه وميعتمدش على غيره في تحديد استراتيجيته
لانك انت اللي في الاخر اللي هطبق الاستراتيجية
بنفسك لذلك لازم انت اللي تكون
مختارها بنفسك عشان تكون فاهمها كويس
سلام تحياتي
بالتوفيق

MAZROUR
05-16-2014, 20:27
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان كلامك سليم واشكرك على صراحتك ولكن بعض الاستراتيجيات
تكون متطوره جدا ولا يستطيع التعامل معها الا من احترف التعامل مع الفوركس جيدا ولكن لابد من التدرج بالتعلم
فبعض الاستراتيجيات تكون مبسطه قليلاعن غيرها للمبتدئين بالتوفيق للجميع ان شاء الله

payza
05-17-2014, 09:13
الاستراتيجية تعني اسباب الدخول للشراء او البيع في الفوركس
وادارة راس المال ايضا

---------------------------------------------------------------------------

shellfish_ssa
05-17-2014, 09:16
بسم الله والسلام عليكم
اخى الفاضل والكريم تتعد الاستراتجيات بالفعل وعلى المتداول لناجح ان
يقوم بتجريب العديد منها ودائما ان يكون هناك خطه بديله اما تطبيقها والنجاح
فيها يعتمد اولا واخيرا على مدى اداء وقدرة كلا منا

mezo2229
05-17-2014, 11:52
تتعد الاستراتجيات بالفعل وعلى المتداول لناجح ان
يقوم بتجريب العديد منها ودائما ان يكون هناك خطه بديله اما تطبيقها والنجاح
فيها يعتمد اولا واخيرا على مدى اداء وقدرة

lluis
05-17-2014, 11:54
واشكرك على شرحك الوافى
جزاك الله خيرا

sabirdaba
05-17-2014, 12:16
اخى الحبيب انا اعتقد انة لابد من الاطلاع على الكثير من الاستراتبجيات واختيار الافضل للربح من خلالها وبالتوفيق للجميع والربح الكبير انا لا اظن هذا اخي الكريم الاستراتيجيات بالنسبة لي ليست مفيدة نل نحن علينا ان نسير طبق الطرق التي نجح من خلالها كبار المتداوليين في هذا السوق وهو الاسلوب الفني

abo heba
05-17-2014, 12:43
عليكم السلام
الاستراتيجيه بكل بساطه هى مجموعه من المؤشرات التى تحس انك ترى انها ناجحه معك وتختارها من المنصه او تضعها من الخارج
ولكنى ارى ان المؤشرات الموجوده على المنصه من افضل المؤشرات التى يمكنك ان تعتمد عليها

walid08
05-17-2014, 13:44
السلام عليكم
الاستراتيجية يا اخي شيئ سهل هي عبارة عن قراءتها و تطبيقها لا اقل و لا اكثر
انت اذهب الى قسم الاستراتيجيات و ستجد الاحسن هناك و طبقها كما تراها

medo.66543
05-20-2014, 19:18
من العدم لا تستطيع ان تصنع شيئا ستعتمد على خبرات الاخرين حتى ولو كانت فاشلة
ويجب ان تاخذ من الكل وتحاول ان تحاكي الـكل حتى تصبح انت لا تشبه الكل
تحياتي

ali.22595
05-21-2014, 19:37
السلام عليكم . اخي الفاضل
ميزة اى استراتيجية انها بتبقى جاهزة للشغل على طول وطبعا صاحبها بيكون جربها اكثر
من مرة وتاكد من انها ناجحة والتاجر بيشـتغل بها على طول وهو مطمن لها والله الموفق

mohyedal
05-21-2014, 19:39
لمعرفة الاستراتيجيات و الاطلاع على
اسرارها لابد من القراءة. و اقل شئ
قراءة ما في المواقع من استراتيجيات
حتى يكون الفرد ما يخصه منها في
تداوله في الفوركس

dont
05-22-2014, 05:49
لكى تكون تاجر تاجر نجاح فى الفوركس يجب انك تلمك استراتية نجاحة فى التداول لان التداول فى الفوركس من دون استراتجية واضحة وسهلة
لن يكون سهل التداول فى الفوركس يتطلب خبرة ومعرفة

سمير تيارت
05-27-2014, 02:11
اكيد لازم كل شخص لازم يكون ليه استراتيجية خاصة
بيه وميعتمدش على غيره في تحديد استراتيجيته
لانك انت اللي في الاخر اللي هطبق الاستراتيجية بنفسك
لذلك لازم انت اللي تكون مختارها بنفسك عشان تكون فاهمها كويس

remas
05-27-2014, 14:44
يا اخى الكريم والله المنتديات مليانه بالاف الاستراتيجيات منها الجيد ومنها الغير جيد وممكن انت تشتغل بطريقه تربح منها وغير يخسر لانه لم يطبقها بشكل صحيح

gr53
06-16-2014, 17:26
فكل مضارب و له أسلوبه المميز الذي يربح معه

mmidom
06-16-2014, 19:11
والله كلامك 10/10 انت صح فى كل كلمة قولتها هذا من الاستراتجيات الكثير والكثير ولكن المهم هو التفيذ والفعل وما غير ذلك يعتبر هراء ولا جدوى له ولهذا انصح الجميع بالدخول الى ارض الملعب

forex forex1
06-16-2014, 19:41
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ماشاء الله بالتأكيد اخى كلامك سليم واشكرك على صراحتك ولكن بعض الاستراتيجيات تكون متطوره جدا تقبل مرورى اخى وبالتوفيق ان شاء الله لك وللجميع :)

سمسم
06-16-2014, 20:13
أولا أخى وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ثانياً لا بأس اذا كان المتداول مبتدأ فى سوق الفوركس أن يتبع استراتيجي غيره المحترف ويتعلم من الاستراتيجيات الاخرى حتى يتمكن من خلق استراتيجية خاصة به

ehab_salah
06-23-2014, 15:59
اكيد لازم كل شخص لازم يكون ليه استراتيجية خاصة بيه و ميعتمدش على غيره
في تحديد استراتيجيته لأنك انت اللي في الاخر اللي هطبق الاستراتيجية بنفسك لذلك
لازم انت اللي تكون مختارها بنفسك عشان تكون فاهمها كويس
...
تحياتي

doaa sary
06-24-2014, 23:51
هو لازم نتعلم واكيد ف البداية بيكون كل الكلام كبير ومش مفهوم بس مع الوقت والبحث بنوصل ونفهم المعلومة
وانا ف الاول كنت لما اسمع عن استراتيجية ابحث عنها واشوفها فترة
ع الديمو واطبقها واشوفا هتنفع ولالا

mounim1994
07-08-2014, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و سهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل انا مازلت جديد في الميدان و اظن ان كلامك صحيح

abdelaziz 10
07-08-2014, 20:43
من الجيد فعلا يا اخي ان الواحد لا ينتظر من الاخرين كل شيء لانه انذاك لن يتقدم بسرعة الى الامام طبعا
بالتالي وجب على كل متاجر يريد بلوغ النجاح انه يجتهد شخصيا ولا يتنظر فقط الجاهز ويضيع الوقت

baite
07-09-2014, 15:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,نشكر جميع الاخوان على المواضيع الشيقة و المفيدة.

نعم فالاستراتيجيةلا تكفيوحدها لتكونناجحفي سوق الفوركس بل لابد من البصمةالشخصية

اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

poop
07-13-2014, 12:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
اذا كان على الاستراتجيات مفيش اكتر منها اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

Thantoss
07-13-2014, 13:29
السلام عليكم ورحمة وبركاته
رمضان اكريم احبي واخوتي في الله
تحية لجميع اعضاء هدا المنتدى الفاضل
مرحبا بك اخي العزيز
اول شي هدا وجة نضرك انت

---------- Post added at 10:28 AM ---------- Previous post was at 10:27 AM ----------

انا من وجه نضري مافي غلط انه الواحد يتفرج على استراتيجيات الغير
وياخد منها افكار ويقويها
وهد هو الصح
لانه الواحد لو ماتعلم من غيره
ما راح يستفيد ابدا :)

---------- Post added at 10:29 AM ---------- Previous post was at 10:28 AM ----------

وانا عن نفسي
اخدت استراتجية لأخد الاِخاص
وضفت عليها شوية أشياء
وضفت علىها مؤشر تاني
وغيرت اشوياء حجات مع شوية توابل
وصار عندي استراتيتجية حلوة تحقق لي الربح الي انا عايزه ويرحني
وشكرا
تقبل مروري

maha elsayed
07-13-2014, 18:36
السلام عليكم ورحمة وبركاته فى استراتيجيات كتيره فى الفوركس
بس المهم تختار المناسب

magic777
07-13-2014, 18:50
...
تحياتي

ده الصح فعلا بس الاول المتاجر لما بيتعلم بيجرب الاول على استراتيجيات الاخريين قبل ما يبدأ يعمل
على خبرته الشخصيه ويعمل استراتيجيه خاصه به شخصيا

ayoubbouziki
07-16-2014, 14:30
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا لك اخي الفاضل على الطرح

ان يجتهد كل متداول خصوصا المبدئين حتى يستطيعوا التقدم فى مجال التداول

جزاك الله خيراً وشكر
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

younesboughnim
07-16-2014, 16:30
اخى الكريم موضوعك رائع واللى فهمته منه ان لازم اطور من ادائى ومن فكرى ومش لازم اطبق استراتجيه فاشله وانا مكتوف الايدى من الممكن اعمل عليها تعديلات معينة تفيدنى فى صفقات اخرى وهكذا والمهم هوا الابتكار

magic777
07-16-2014, 17:07

طبعا اخي مش لازم تمشي حرفي مع اي حاجه كده لازم تقدر تفكر وتعدل وتشغل ملاحظاتك عن التجارب الي بتمشي فيها
علشان تقدر تعمل استراتيجيه جيده بعد كده

wanxe
07-16-2014, 17:09
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

nassr15
07-16-2014, 19:32
كلامك سليم أخي لكن في بعض الأستراتيجيات بتبقي معقده علي الفاضي والبعض مابيعجبش الناس علشان كده كل واحد لازم ياخذ راحتو في اي استراتيجيه يختارها

hema2013
07-16-2014, 19:34
كلسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتةاخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد وان الرافعة المالية ضرورية للاضعاف المال ودخول السوق لابد من عمل استراتيجية هامة وهى استوب لوز وكمان التحليل الفنى
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

1 million
07-16-2014, 19:40
الاستراتيجية هي الطريقة التي تتاجر بها و تتبعها اثناء فتح الصفقات
و يجب عل كلمكتداول ان يطور استراتيجية خاصة به تناسبه للتداول بها

RomanyMoreed
07-19-2014, 03:25

انا مش فاهم حضرتك تقصد ايه بس في انواع كتير من الاستراتيجات وكل واحد وله استراتيجية يبتكرها او ينسخ طريقة واحد غيره

aysamiman
07-19-2014, 13:11

DABDOUB
07-19-2014, 19:26
يا اخي اكيد شخص دون خبرة سوف يعتمد على توصيات العغير و استراتيجيات الغير
الخ لكن مع الوقت و الخبرة ممكن ان يتعلم و يتاحجر بنفسه دون ميساعدة احد و تفكيرك سلبي يا اخي

midosafwat
07-19-2014, 22:11

killer007
07-19-2014, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا غير متفق معك اخي الكريم علشان لأجانب ليس لهم هذا تفكير لإنسان لم يأتي الى هذه ذنيا و هو محترف في جميع المجالات لكن هناك شيئ اسمه تعلم و مساعدة لأخرين اظن فهمت قصدي
موفق اخي

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mohamd-95
07-19-2014, 23:27
موضوع يستحق القراءة و مفيد للجميع و اتمنى لك التوفيق اخي الكريم
انا لازلت مبتدئ في الفوركس
تقبل مروري اخي الكريم

gr53
07-27-2014, 03:08
فكل مضارب و له أسلوبه المميز به و الذي يرتاح معه و يربحه

maha elsayed
07-27-2014, 03:22
مالسلام عليكم ورحمه الله وبركاتهعلومات رائعه وومتازه
عن الاستراتيجيه يبا اخى عموما تقبل تحياتى يا ريييييييييييييييت

mohamedsaber
07-27-2014, 03:28
حقيقي اخي ان كثير من المتاجرين يبحثون عن الاستراتيجيات لكي يحققوا ربح كثير دون الاهتمام الي امكانية هذة الاستراتيجية لتحقيق الربح او بالفعل ناجحة في تحقيق الربح ، بالنسبة لي تعلمت كيفية المتاجرة من اجل الاعتماد علي نفسي وتطوير قدراتي وليس الاعتماد علي افكار ومستقبل الاخرين

sharshabil
07-28-2014, 05:04
الشخص لكتا يبتدا بمشزار اكيد لا يمكن ان يتخد القرلاار وحده لانه
سيكون غالبا خاطء طبعال لمن الامور تتغير مع الوقت يا اخي ضروري

abdelhalim
07-28-2014, 05:06
اخي لا تنتظر الاستراتيجيات الموجودة على الانترنت ليست مربحة بل يقوم برسم نفسهكل ما انصحك به هو الابتعاد عن هده الاستراتيجيات و عليك باستراتيجية خاصة بك انت

بشير حمدان
07-28-2014, 05:20
السلام عليكم
فى شتى مجالات الحياه يبدأ الانسان بالتعلم ثم ينتقل الى مرحله الفهم وبعد ذلك الى مرحله الابداع ففى بدايه الطريق لابد اننسير على خطى السابقين ولا نستطيع ان يكون لك الاسلوب الخاص الا اذا وصلت الى مرحله الابداع...

wanxe
07-28-2014, 05:26
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

toufik2607
07-28-2014, 05:28
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته ،بعد بسم الله الرحمان الرحيم ،
تحية خالصة لكم احبائي ، الاستراتيجية الحقيقية يكونها الفرد بذاته فالعديد من الأمور لاتفهم إلا بالتجربة
والخسارة أحيانا لذلك لكل فرد استراتيجية خاصة كسبها مع الوقت وهي التي يمكن أن يقال أنها حصيلة تجارب
كيرة ومن هنا تكمن خبرة الفرد

salah belacel
07-28-2014, 05:37
الســـــــلام عليكم ورحمة الله
وكلامك صحيح يجب ان يجتهد كل متداول خصوصا المبدئين حتى يستطيعوا التقدم فى مجال التداول لانه اذا اعتمدت دائما على غيرك فلن تحرز تقدما ابدا

SiiFaaw
07-28-2014, 05:48
السلام عليكم
شكرا على شرحك المتميز

mohamed9004
07-28-2014, 05:53
السلام عليكم ورحمه الله
انا شايف ان الناس المبتدئة اللى خايفة من تطبيق استراتيجية معينة ممكن بعد ما يجرب على الديمو
يجرب نظام فوركس كوبى الاول قبل ما يعتمد على استراتيجية معينة ويدخل ويغامر بنفسه

nader ezzat
07-28-2014, 06:04
كلام كتير جدى وصريع وفعلا ناس كتير كدا لاكن دا عيب كبير فى بعض الناس هو عدم الاعتماد على النفس او تطوير الذات

dalito
07-28-2014, 06:16
السﻻم عليكم
مشكور اخي الكريم على الموضوع
وبالفعل فان من الافضل لكل مضارب ان يقوم بتطوير استراتيجية خاصة
وبالتوفيق لنا للربح
وتقبل مروري

Santouss
07-28-2014, 07:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و ركاته ...
كلامك صحيح و رائع بس انا انصح المبتداين بان يتتبعوا استراتيجيات لناس محترفين حتى يتعلموا بشكل جيد و هدا امر ضروري .
و سلام عليكم .

egymax3d
07-28-2014, 10:52
موضوعك جميل اخى ومعلوماتك رائعة افادتنى اخى العزيز اتمنى من الله ان يوفقك وبارك الله فيك وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

alemdar92
07-28-2014, 10:58
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين انشاء الله عيدكم مبروك
حسب رائي انا الاستراتجياة وحدها لا تكفي عليك بالتحليل الكلاسيكي و السلام

zidan
07-28-2014, 11:04
الاستراتيجية فى الفوركس مهمة جدا لانها بتحدد نظام التاجر فى التجارة فى مجال الفوركس و يجب ان لا نبتعد عن الفوركس من تخطيط و استراتيجية مهمة لنا فى التداول فى الفوركس

forex24day
07-28-2014, 11:24
مش شرط ادور على استراتيجية حد غيرك
او حد تانى هو اللى صنعها بفكره وتفهمها
انت وتمشى عليها لان الاستراتيجيات ليس
فى كل الاوقات نجاحة وتختلف من شخص الى اخر

عدي
07-28-2014, 12:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكوور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق

gr53
08-06-2014, 10:53
فكل مضارب و له أسلوبه المميز الذي يرتاح معه و يربحه

cian s
08-06-2014, 10:59
انا ارى ان كل استراتجيه تحتاج الى استرتجيه اصلا من خلال الخبره والتعلم قبل تطبيقها والبدء فيها فتطبيقها شى صعب نحتاج شخص متميز ويقوم بتجربتها على الحساب التجريبى

محمود فوزي
08-06-2014, 11:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة .. ان فوركس شركة ممتازة و سهلة جدا كل ما عليك ان تفهم الامور الاساسية فيها و سوف تكون جيدا باذن الله

speeder
08-06-2014, 11:55
فكل مضارب و له أسلوبه المميز الذي يناسب ظروفه و رأس المال

abderrahmenanis
08-22-2014, 00:16

تحيتى

marouansat
08-24-2014, 04:11
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
تقبل مروري

zinga11
08-24-2014, 16:47
مؤشر القوة النسبية، وحجم التوسع تقلب والفائدة المفتوحة، وهذا غيض من فيض. هكذا
الكثير لنتعلمه وقتا قليلا جدا!
هذا العالم الجديد كله من الكتب الفنية والندوات والنشرات الإخبارية، وخطوط ساخنة
يبدأ الآن تشغل تاجر لدينا. أن يتعلم كل ما تستطيع عن المؤشرات

AMLAK
08-28-2014, 20:51
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع وعلى هذه المشاركة
وكلامك صحيح يجب ان يجتهد كل متداول خصوصا المبدئين حتى يستطيعوا التقدم فى مجال التداول لانه اذا اعتمدت دائما
على غيرك فلن تحرز تقدما ابد بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

sharshabil
08-28-2014, 23:31
ليس هناك شخص يبدا في مجال ما ولا يحتالج
الى المسشاعدة شيء طبيعي يا اخي ان نستعين اشياء لاشخاص احرين اخرين و هكذا

dahel yassine
08-28-2014, 23:33
اخي الاول انت مبتدئ و تفتح حساب تجريبي في شركة و تبدا ب تدول و مشاهدة الكتب و فيديوهات و غير دالك
و بعد تستطيع تدول ب حقيي

lakamora221
08-31-2014, 12:24
نعم أخي الكريم أوافقك الرأي
تماما يعتبر أتباع أستراتجيات خسارة
أرجوا أن تتقبل ردي المتواضع هدا وشكرا

hamidgarfi
08-31-2014, 18:35
على سبيل المثال، وهو مصدر الحاجة إلى الاقتراض لتمويل بيع في العملات الأجنبية قد تضطر إلى
النظر في المخاطر الائتمانية، ومخاطر التمويل ومخاطر أسعار الفائدة. التباديل لا حصر لها
وتكاليف التحوط المعاملات لتقليل أو القضاء على كل احتمال التعرض يمكن
يحتمل أن تبتلع أي ربح من الصفقة.

مصراوى
08-31-2014, 18:47
مشكور اخى الكريم على الموضوع وننتظر المزيد من المواضيع التى يحتاج اليها الكثير من الاعضاء الجدد فى عالم الفوركس وبالتوفيق للجميع

أسماء نعناع
09-02-2014, 23:35
من الافضل الا يجلس المء مكانه ينتظر الفرج ولا بد من ان يسعى جاهدا اليه لتحقيق الربح والحصول على كل ما يريد سواء باستراتيجية بتحليل باي شيء

downlaod1
09-03-2014, 01:14

azad aradni
09-03-2014, 11:48
السلام عليكم

Elrayes
09-20-2014, 23:00
لا يا اخي فيه استراتيجيات كتير جدا الناس بتتعلمها و بعد كدا بتبدا تطبقها و بتفشل وبعد كدا بتحاول اما انها تغيرها او تعدل عليها
و في هذه الحالة بنكون اقرب الي النجاح لان الاستراتيجية دي بتكون اساس و احنا بنكمل عليه

abdelloo31
09-21-2014, 05:24
لا داعي لاحتكار الافكار او محاولة فرض اسلوب واحد للعمل او للتعلم فلكل منا منهجه الخاص الذي يجب ان نتحترمه ونساعده ليصل للهدف

محمد المحضار
09-21-2014, 08:53

وشكرا))

ahmed9933
09-21-2014, 09:25
اخى كلامك سليم واشكرك على صراحتك ولكن بعض الاستراتيجيات تكون متطوره جدا

ولا يستطيع التعامل معها الا من احترف التعامل مع الفوركس جيدا ولكن لابد من التدرج بالتعلم فبعض الاستراتيجيات

yassoo011
09-21-2014, 12:07
الاستراتيجية يجب ان ييضعها التاجر بنفسه على حسب ما تعلم في السوق
ويجب ان يكون لديك البدائل في كل الاستراتيجيبات

Hassan Owen
09-21-2014, 12:22

gehad87
09-25-2014, 07:11
انا اللي شدني للموضوع عنوانه بصراحة استراتيجية الاستراتيجية فكرني بعنوان
برنامج البرنامج لدكتور باسم يوسف
المهم هو الافضل لكل متداول ان يكون له الاستراتيجية الخاصة به
ويتكئ على غيره
وعلى تعب غيره
لان الاستراتيجية هي خطة واسلوب عمل
ويجب ان تكون فيها قائد لذاتك لا تابع لغيرك

AMLAK
09-26-2014, 20:09
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الاستراتيجية التى لا تعرف ان تطبقها هى اكيد استراتيجية لا تناسبك اصلا و انا شايف ان كل شخص ممكن يعمل استراتيجية تناسبه هو تحديدا بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

walter white
09-28-2014, 18:53
أخي الكريم لكل منا إستراتجيته الخاصة وكل منا يستطيع صنع واحدة
صحيح لابد لنا من التعلم والتطبيق بانفسنا حتى لو خسرنا فسوف نتعلم من تجربتنا كيف نتفادى الخسارة

tedjboyka
09-30-2014, 11:42
سلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
هذا ملا يحبث عنه الكثير من المتجاولين
فمسالة الهبوط او الصعود للعملة فهو لا يمكن معرتفه الا بواسطة الاستراتجيات

yacrao
09-30-2014, 12:12
اخي الكريم اليس الجدير بك ان تتعلم الفوركس جيدا قبل ان تتطرق الى استراتيجية ما اخي الربح ليس بهاته السهولة التي انت تتعوقعها

islam2
09-30-2014, 12:28
السلام عليكم
اخى الكريم مش عيب انى اتعلم من اصحاب الخبرة فى هذا المجال وان اقلدهم ولكن ليس تقليد اعمى يجب ان ابتكر على الافتباس الذى اقتبستة من طريقتهم فى التداول وان اتجدد دائما
حتى استطيع تكوين استراتيجية خاصة بى وتكون ناجحة .

midouknight
09-30-2014, 13:17
أهلاً بجميع أعضاء منتدانا الغالي
كلام جميل أخي الغالي لكن عليك بتعلم بعض الاستراتيجيات ل تصبح قدر على صناعة وحدة خاصة بك

محمد عز الدين عيد خضري
10-04-2014, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
كلمتين اكثر من رائع ننتظر منك المزيد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

ahora
10-04-2014, 19:38
نعم كلامك صحيح اخي الكريم لا بد لنا ان نبحث عن استراتيجية جيدة
و ليس فقط ان نبقى في اماكننا و ان ننتظر احد ما ان يعطينا مثل هذه الاستراتيجية

mohammed hussien
10-06-2014, 16:56

مجنون الفوركس
10-06-2014, 18:40
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم اشكرك جكزيل الشكر على الرأي الجريئ ، و انا رأيي على رأيك :) ^_^

lyes1977
10-06-2014, 18:52
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
اهنئك اخي على صراحتك وشجاعتك وكلامك صحيح ومطلوب منا كلنا ذلك طبعا ومهما تكون هناك من استراتيجيات وطرق مختلفة في التداول ومهما اثبتت هذة الاخيرة قوتها او فشلها فسيبقى كل متداول منا مطالب بتنشيط عقله ومحاولة ايجاد طريقة خاصة به للتداول او التحليل شكرا اخي على هذا التنبيه المميز وبالتوفيق للجميع

mody555
10-06-2014, 19:13
تمّ تصميم مؤشر آرون على وجه الخصوص لمساعدة التّجار على إيجاد الإتّجاه ورصد الإنعكاسات المحتملة. المؤشر بحدّ ذاته هو منشقّ

محمود مرعى
10-06-2014, 20:18

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته والله يا استاذ محمد كلام حضرتك صح جدا وانا والله بعمل كده من غير اصلا ما اقرأ الموضوع بتاع حضرتك ودائما ما انصح الاخوة
التجار انها متحاولشى تاخد استراتيجية اى حد من الاخوة التجار وتطبقها بحذافيرها لانها اكيد مش هتظبط معاك فخد الاستراتيجية اللى عايزها وعدل فيها وجربها على
الحساب الديمو وربنا يوفقك

payza
10-07-2014, 12:35
السلام عليكم اذا كان المتداول مبتدأ فى سوق الفوركس أن يتبع استراتيجي غيره المحترف ويتعلم من الاستراتيجيات الاخرى حتى يتمكن من خلق استراتيجية خاصة به ............

forexii
10-09-2014, 12:01
في الواقع اخي معك حق و كلامك صحيح لكن يجب الانتباه احيانا
الى انه توجد استراتيجيات ناجحة و هي بمثابة اسرار للربح في الفوركس و لا يستطيع الكثير معرفتها و اكتشافها فيشاركها م الاخرين

downlaod1
10-09-2014, 12:44
انا خريج تجارة ولكن لم ادرس اى شئ عن الفوركس اطلاقا انا عرفتة من خلال الانترنت واجد انة ضرورى ان يوجد دراسة لهذا السوق
وعن البورصة عامة لانها مجال كويس جدا

Shadi
10-09-2014, 12:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ليس من استراتيجية معينة للسوق انما هي قراءات لناس ذوي خبرة و لكي تنجح عليك بالتعلم و تكوين قراءاتك الخاصة بك و تبني استراتيجيتك الخاصة بك
وفقكم الله

larbaoui hocine
10-09-2014, 12:50
بارك الله فيك

mghorab90
10-09-2014, 14:04
اكيد لازم كل شخص لازم يكون ليه استراتيجية خاصة بيه وميعتمدش على غيره في تحديد استراتيجيته لانك انت اللي في الاخر اللي هطبق الاستراتيجية بنفسك لذلك لازم انت اللي تكون مختارها بنفسك عشان تكون فاهمها كويس

محمد عبد اللطيف
10-09-2014, 14:05
عليكم السلام
الاستراتيجيات كثيره للغايه وليس امر الاستراتيجيه صعب ولكن لابد ان نلتزم بطريقه التداول التى نتداول بها وفق ما نراه مناسب
ولابد ان تكون لدينا القدره على التحكم فى التداولات بقدر الامكان

pacMAN
10-09-2014, 14:09
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
نعم طبيعي لا ينصح أبدا أبدا بالمتاجرة بأي إستراتيجية قبل تجربتها على الديمو أولا
طاب يومك و بالأرباح الخضراء إن شاء الله

ashrafshawky
10-09-2014, 14:26
اخى الفاضل لا توجد استراتيجية ناجحة بنسبة 100% ولكن لابد من التحليل الجيد والالتزام بقواعد الاستراتيجية وبالتوفيق

Dr.Forex
10-09-2014, 14:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمان الرحيم انت خلي من هي الاستراتيجيات وحاول تتعل فقط انواع التحاليل وراح تشوف الارباح لي راح تكسبتها بدون شك

mohamed bnali
10-09-2014, 15:06
استادي المحترم تسال عن الاستراتيجيات فما هي الاستراتيجية هي اولا لابد من جملة معارف التوخي فيها وفهمها
وقراءة بعض الاستراتيجيات من استراتيجيات الخبراء وتجعلنا نعرف خططهم وكيف يسيرون
والتاجر لابد له ان تكون له استراتيجية وهي الخطة او الطريق الدي يسلكه او اسلوبه في التجارة والتداول
وهذا لا يتاتى الا بنيل المعارف والتوخي فيها ومعرفتها ومن جملتها كيف تقف امام السوق وكيف تعرف نقطة تالدخولو الخروج وكيف تخدم عقلك اللنتقني وكيف تتجنب العواطف وكيف تتقي خوف وشر الطمع
بالمعارف والمكاسب واطلاع على استراتيجية الغير تكون لنفسك استراتيجية تناسبك او عدة استراتيجيات فالبمعارف
تعرف كيف تبني استراتيجيتك وكيف تتغلب على الخسائر وكيف تنال الارباح
وبعدم المعارف تتيه في متاهات لا قرار لها
وتقبل المزيد من المعارف

nada forex
10-09-2014, 16:04
الـــــــسلام علـــيكم ورحــمه الله وبركاته ..... من الموضح اها استراتيجيه
ممتازه يا اخى من المهم جدا التعغلم والتدريب عليها فى الحساب التجريبى اولا

waelo
10-09-2014, 18:38
عليكم السلام
الاستراتيجيه بكل بساطه هى مجموعه من المؤشرات التى تحس انك ترى انها ناجحه معك وتختارها من المنصه او تضعها من الخارج
ولكنى ارى ان المؤشرات الموجوده على المنصه من افضل المؤشرات التى يمكنك ان تعتمد عليها

downlaod1
10-09-2014, 19:28
أخي الكريم لكل منا إستراتجيته الخاصة وكل منا يستطيع صنع
غستراتجية تتوافق مع نظرته للسوق لذالك أشكرك أخي للموضوع المطروح وأتمنى التوفيق للجميع

abdelhak redouane
10-09-2014, 20:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكورعلى هذا الاستفسار ان التجارة في سوق الفوركس تتطلب من التاجر ان يختار استراتيجية يعمل بها وعلى هذا فعليك انت ان تختار الاستراتيجية التي تتناسب وراس المل الذي لديك والذي تتعامل به
بالتوفيق للجميع

noureddineb
10-09-2014, 21:18
اعتقد ان الكل بامكانه ايجاد استراتجية تريحه ويفهمها و ان كان بامكانه عمل استراتجيته الخاصة فهذا افضل
اسال الله لي ولكم التوفيق

amermazzen
10-12-2014, 11:35
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم شكرا على هذه المعلومات والحقيفة اى استراتجية يجب ان تطبق اولا على التجريبى لأن الحساب التجريبي هو بوابة التاجر في التعلم وتطبيق الاستراتيجات لكي تتأكد من مدى نجاحخا أولا حتى لا تكون هناك خسائر التعلم الجيد في الفوركس اساس النجاح.

AMLAK
10-17-2014, 19:01
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم الاستراتيجية التى لا تعرف ان تطبقها هى اكيد
استراتيجية لا تناسبك اصلا و انا شايف ان كل شخص ممكن يعمل استراتيجية تناسبه هو تحديدا بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

AMLAK
10-21-2014, 17:20
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم تسلم ياغالى على هذه المشاركة وكلامك صحيح يجب ان يجتهد كل متداول خصوصا المبدئين حتى يستطيعوا التقدم فى مجال التداول لانه اذا اعتمدت دائما على غيرك فلن تحرز تقدما ابدا بشرط الالتزام كما ذكرت بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

md5diablo
10-22-2014, 19:04
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته ، انا لا ازال مبتدئ اخي العزيز و لا اضن اني افهم مرحله الاستراتيجيات جيدا لكن خطوه خطوه سيكون لي الوقت لانجاز استراتيجيه خاصه بي

xalmp01
10-23-2014, 00:05
الصراحة انت أزعجتني لكن المهم ان فعلا المفروض كل واحد يدور علي استراتيجية محترمة ويكون فهاهمها ويعرف يطبقها في الاخر

fte2020
10-27-2014, 15:00

ranou
10-27-2014, 22:56

Mohamed Morsy
10-28-2014, 04:55
في الواقع اخي معك حق و كلامك صحيح لكن يجب الانتباه احيانا
الى انه توجد استراتيجيات ناجحة و هي بمثابة اسرار للربح في الفوركس
ولا يسـتطيع الكثير معرفتها و اكتشافها فيشاركها م الاخرين
تحياتي ..

الاسد التاجر
10-28-2014, 05:06
طيب انت ايش الاستراتجيه الخاصه فيك
حتى المبتدئين يستفيدو من خلطه السريه الي تملكها
كلنا في بدايتنا كان مانعرف حاجه وندور استراتجيه نمسك فيها
يعني الحين خلاص الله فتحها عليك تشوف نفسك على المبتدئين

ramdani
10-28-2014, 11:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم اتفق معم معظم المتاجرين تعطيه استراتيجية يقو لك قراتها ومعرفتش اطبقها

ifs
10-28-2014, 11:56
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي كل شخص واستراتيجياته المستخدمة فانت جرب عدة استراتيجيات و ستعجبك واحدة اتمم العمل بها تقبل مروري والسلام عليكم

walmp01
10-28-2014, 12:21
تماما فالخبرة تتكون اصلا من العلم النظري والتعلم لاساسيات الفوركس ولا توجد خبرة من دون تعلم اولي وبدائي
من جهة اخرى الخبرة لا يمكن ان تتبلور الا مع مواصلة التعلم باستمرار وعدم التوقف والتشبع من العلم بسرعة

مروة
10-28-2014, 13:39
اخى الكريم انا شال على استراتيجيه بس الاستراتيجيه اكتر من انها بتخلينى ادخل امتى فى السوق

هى بتساعدنى على فهم سلوك السعر للزوج على الشارت وخبره السوق من خلال اداوتها
تحياتى

gamlpm
10-29-2014, 03:12
انا لا اظن هذا اخي الكريم الاستراتيجيات بالنسبة لي ليست مفيدة نل نحن علينا ان نسير طبق الطرق التي نجح من خلالها كبار المتداوليين في هذا السوق وهو الاسلوب الفني

forexabdo2014
10-29-2014, 03:28
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

DABDOUB
11-03-2014, 10:55

mooha
11-03-2014, 12:38

downlaod3
11-06-2014, 16:40

dalirap
11-06-2014, 16:49
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
المهم ليس الإستراتيجية المهم عمل خطة جيدة تقوم على فريم معين وأسلوب متاجرة معينة وإحترام رأس المال

karimosman
11-06-2014, 16:50

belhadj
11-06-2014, 16:52
شكرا أخي العزيز على إهتمامك بهذا الموضوع لأنه مفيد و فيه الكثير من النقاش والحوار وشكرا أيضا لزملاء الكرام أعضاء الفوركس على رودودكم المفيدة

sharshabil
11-09-2014, 19:47
انا افضل الابتعاد على كل الاستراتجيات والعمل على البرايس اكشن والدعوم ومقاومات والتحاليل كلها

breakss08
11-10-2014, 21:21
ميزة اى استراتيجية انها بتبقى جاهزة للشغل على طول وطبعا صاحبها بيكون جربها اكثر من مرة وتاكد من
انها ناجحة والتاجر بيشتغل بها على طول وهو مطمن لها والله الموفق

maha mass
11-10-2014, 22:12
الســــــــــلام عل ـــيكم ورحـــمه الله وبركاته ....... شكرا يا اخى على طرح الموضوع
الاكتر من رائع والمفيج عن معلومات رائعه يااخى عن الاستراتيجيه فى الفوركس

w3ad
11-10-2014, 22:37

Amine27482
11-10-2014, 22:39
موضوع جمييل و مفييد شكرا لك اخي الكريم
على هدا الموضوع الرائع بالتوفقي لك و للجميع تقبل مروري

downlaod3
11-10-2014, 22:42

mayali
11-13-2014, 22:58
اخواني الكرام
صراحتا اخوي انا ابتعد عن كل ماهو متعلق بلاستراتجيات للانها خسرتني كثير والافضل تعلم طرق التداول كالتحاليل والدوعوم والمقاومات وغيرها

ynwa1892
11-14-2014, 17:16
السلام اخي نعم كل شيئ يتحقق بالتجريب والمحاولة والسقوط في في الفخاخ نرجو من الاعضاء ان يجربو كل شيئ
وفقك الله

wallo
11-14-2014, 17:54

OLSOPIDRO
11-14-2014, 19:00
اخي اختي سلام الله عليكم الاستراتيجية التى لا تعرف ان تطبقها هى اكيد استراتيجية لا تناسبك
اصلا و انا شايف ان كل شخص ممكن يعمل استراتيجية تناسبه هو تحديدا تمنياتي لكم بالتوفيق في هذا المجال وشكرا

د.عادل حديدي
11-14-2014, 19:01
اعجبني الموضوع

Mohamed Fadhel
11-14-2014, 23:50
لم أبحت في حياة على إستراتيجية أحد
أو توصات أحد أعمل وأحلل بمــا تعلمت
من تحليل كلاسيك وأساسي وموجــــي
بعيد كل الإستراتيجيات المطروحة
شكرا على الموضوع المميز
تقبل مروري و بالتوفيق

mela
11-14-2014, 23:57

chouaib11
11-15-2014, 00:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي العزيز
اشكرك علي هذا الموضوع الاكثر من رائع
و بالتوفيق و من نجاح الي اخر في الفوركس

ali 9
11-15-2014, 01:29

sasa11
11-15-2014, 01:29

ahmed mohsen92
11-15-2014, 01:32
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

mogelvo
11-16-2014, 01:47
واشكرك على شرحك الوافى

forex4ever
11-16-2014, 01:53

انا مش فاهم قصدك بصراحة ؟؟؟
وايه المشكلة اذا قريت استراتيجية وماعرفتش تطبقها , عادي جدا لان مع المحاولة والمزيد من المحاولة اكيد هتعرف تطبق اي استراتيجية مهما كانت صعوبتها او مدى تعقيدها . وماتزعلش نفسك يا معلم واذا لاقيت حد مش عارف يتعامل مع استراتيجية معينة حاول تعمل فيه معروف وتشرحها بالصور او بالفيديو صدقني هيكون ممنون ليك طول عمره وهتفضل في باله وهيدعيلك لو كانت الاستراتيجية ناجحة اكيد وكسب منها حتى لو سنت :)

chouaib1
11-16-2014, 20:24
اية استراتجية الاستراتيجة دية هههههههه زى برنلامج البرنامج كدة هههه اى طريقة تتارج
بية وتربح معاك تسمى استارتجيى حتى لو بتفتح سفقة وقت افتتاح السوق وتغلقها قبل افتححا سوق اخر وربحت تسمى استراتجية

downlaod4
11-16-2014, 20:25

ام زياد
11-16-2014, 20:25

downlaod4
11-17-2014, 12:24

may0
11-17-2014, 13:58

tedjboyka
11-23-2014, 01:53

ihab331
11-23-2014, 09:58
أخي الكريم اﻷستراتجية هي مجموعة مؤشرات مكونة مع بعض لتطي أفضل أشارات الدخول و الخروج في سوق الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح و شكرا

omar223
11-23-2014, 14:06

marwafawzy122
11-23-2014, 14:23
شوف يا آخى الفاضل لا توجد إستراتيجية في هذا المجال نستطيع أن نجزم بأنها هي المثالية أو الخارقة لا ولكن مهما كانت لابد من تغييرها من الحين إلى الأخر لأنه لا يوجد إستراتيجية مضمونة 100% في هذا المجال ...

medo2013
11-23-2014, 14:26
لا يعتمد الشخص على خبرتة فى الفوركس وما تعلمة بس ولكن يحتاج الى استراتيجبيية خاصة بية يكون مجربها على الديمو على كيفية التداول فى الصفقات عشان يعرف يربح منة وغيرها من الصفقات المربحة واللة الموفق

hakim12
11-23-2014, 16:29
مشكرو أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله ، كما أتمنى ان نراك في مواضيع أخرى، كما أنصحك بالعمل على الإطلاع على قسم الإستراتيجيات

alimohamed
11-23-2014, 17:25
في رأيي يجب ان يضع التاجر لنفسه الاستراتيجية بناء على التعلم ومدى رؤيته للسوق وفهمه له وهذا يختلف من تاجر للاخر

حسنى صادق
11-23-2014, 18:03
تعبنا كثرا فى تتبع اى من الاستلاراتيجات نتبع و لكن انا لا اعتقد ان افضل من ان نقوم بانفسنا بابتكار ما نحتاج الية من ستراتيجيات

mida2014
11-23-2014, 18:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي توجد العيديد من الاستراتجيات اخي لاكن لابد ان تجربها على حساب تجريبي اخي يكون احسن
تقبل مروري اخي الكريم

MAGDYABDO
11-23-2014, 19:33
الفوركس مش لكل الناس
الفوركس محتاج زكاء ومرونه فىالتعامل
ومرونه فى الفهم
زيه زي اي حاجه فى الدنيا
عشان كدا بتلاقي ناس بتيأس بسرعه