PDA

View Full Version : الخسارة شر لابد منه

silver
08-26-2012, 14:43
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... وبعد ...
اخواني الاعزاء .. .. ان الخسارة في بداية اي تجارة ... شيء طبيعي ... وخاصة سوق العملات ...فلن تذوق حلاوة الربح حتى تذوق مر ارة الخسارة ... فالخسارة في البداية شر لابد منه .... لأنك مهما قرأت او سألت عن هذه التجارة كل ذلك يبقى جانب نظري ... وهو لا يكفيك لأن تخوض طريق هذه التجارة لأنه تبقى عليك الجانب العملي ... قد يقول قائل .. اليس يمكننا الاستفادة من الجانب العملي في الحساب التجريبي ... اقول له ... من يده في النار ليس كمن يده في الماء ... كلنا جرب هذا الشي .... فالحساب التجريبي لا تتعدى وظيفته التعليم على طريقة البيع والشراء والتعرف على برنامج التداول ... اما الحساب الحقيقي ... فيختلف تماما عن الحساب التجريبي ... من جميع النواحي ..
فالكثير يتضايق من اول خسارة يقع فيها ... ويعتبر ذلك نذير شؤم ... ثم يولي هاربا من هذا السوق ...
اعرف صديقا لي حدثته عن سوق العملات ومافيه من ارباح وخسائر ... فقرر الدخول .. فقلت له لابد ان تبقى في الحساب التجريبي ... مدة لا تقل عن ست اشهر او ثمان اشهر ... حتى تتعلم ... فقال هذه مبالغة الامر لايتعدى اسبوع او اسبوعين بالكثير ... فقلت له لقد مكثت انا في الحساب التجريبي اكثر من سنه .. .. فقال انت تضيع وقتك ... وفتح حسابا تجريبي ... فقلت له لابد ان تتعلم التحليل الفني .. فقال دعني وشأني انا لي طريقتي الخاصة ... فتركته فمكث في الحساب التجريبي قرابه الاسبوعين ... والخسائر متواصلة ... وفي النهاية قال لي سوقكم هذا لا يصلح لي ثم ولى ذهب ... هذا نموذج لمن لا يحترم السنن الكونيه ... فلابد من الخسارة في البدايات ... ليس من الحساب التجريبي فحسب بل من الحقيقي ايضا ... ولابد ان يتسع صدرك للخسارة كما يتسع للربح ... ولابد ان تؤمن بمبدأالتعلم القراءة ... والاجتهاد والتعب ......و لابد من تجريب مئات الطرق والاستفادة من جميع الخبرات ولابد من السؤال والحوار والنقاش .. الى اخره .... فلاتتضايق اخي الحبيب من الخسارة الاولى اوالثانيه اوالثالثة ... لا والف لا ... لا تستسلم من البداية ... فلتكن همتك عاليه وصبرك طويل وتجاربك كثيرة حتى تصل الى مرادك وهدفك ....

daisy
08-26-2012, 16:21
كلامك صح جدا
ياريت كل واحد مبتدئ يفهم النقطه دى
ويعرف ان خسارته فى البدايه طبيعيه
لكن للاسف بتشوف ناس كتير تدخل الفوركس ومع اول خسائر يتركوا السوق نهائيا

marem2007
08-26-2012, 17:03
الخسارة لازم تحصل بس الشاطر هو الي يخلي نسبة الخسارة عندة معدومة
او قليلة ومكاسبة اكتر

sami
08-26-2012, 17:23
موضوع مفيد،فعلا الخسارة هي طريق لابد أن يمر منه أي مبتدئ في تجارة العملات و قد كنت قرأت في
مقالات عديدة أن أشهر المضاربين قد تعرضوا لخسارة حساباتهم عند بداياتهم في سوق الأسهم أو الفوركس
برأيي أن الخسارة ليست عيبا،العيب أن نستسلم لها،و أن لا نحاول التعلم من جديد لبلوغ النجاح

mmoh1983
08-26-2012, 17:28
اعتقد ان الخسارة في بعض الاحيان مفتاح الربح و النجاح و الذي لم يذق طعم الخسارة اعتقد انه عند تذوقها يفشل و لايواصل العمل و ينتهي به الامر
لكـــل جواد كـــبــوة!!!

lovemoon
08-26-2012, 17:39
الخسارة احيانا بتكون مكسب للمتداولين الأذكياء انها بتكون تمن تعليمهم لما يغلط يصمم يعرف فين خطأه علي عكس
واحد تاني ممكن ما يتعلمش من خطأه و يفضل يكرر فيه

mastar_soft
08-26-2012, 18:25
فعلا كما ذكرت الخساره هى قدر لابد منه لكل مبتدء وهى امور طبيعيه لها اسباب
وهى عدم الخبره الكافيه عند دخول السوق وايضا عدم اكتساب المهارات والخبرات بسبب عدم الممارسه
لكن العبض بالفعل يتركون الفوركس نهائياً بمجرد الخساره
لكن الذى يقتنع من داخله بان كل شئ فيه مكسب وخساره وانا ما بدائته بالخساره سوف احقق منه ربح بعد ذلك
من التعلم من اخطائى والتجارب التى مررت بها تعطينى خبره للامام ومعاوده الاستكمال

register
08-26-2012, 18:29
بالفعل اخي كلامك صحيح ، الكثير منا مر من تجربة الخسارة من اول صفقة ، حتى اني كدت ارفع يدي استسلاما للفوركس الذي اعتبرته وحشا يلتهم الحسابات ، لكن بالصبر و مواصلة التعلم تمكنت بفضل الله من تجاوز المحنة والازمة النفسية. لذلك من الواجب الحرص على التعلم واكتساب المزيد من الخبرة واتقان التداول على حساب الديمو بشكل اساسي

demitri86
08-26-2012, 18:32
نعم اخي الخسارة واردة في الفوركس كما في اي نوع من انواع التجارة الاخرى و الافضل ان الواحد يعترف بالخسارة و يحاول انه يستفيد من الاخطاء اللي ارتكبها

forexawy59
08-26-2012, 18:32
هى مش شر بس هى شئ معهود فى الفوركس لان الفوركس معروف طريق ذو حدين الخساره والربح ولكن الاهم هو ان يكون ربحك
اقوى من خسارتك ويجب ان لا تدع خسارتك تاثر على قوتك فى تحقيق الربح بل تزيدها

fersinho
08-26-2012, 18:36
هل سمعت أخي عن شخص ولد عالم بالأمور ؟؟ الفوركس مثل هذا فيجب على الإنسان تعلمه خطوة خطوة
و أحد الخطوات المهمة هي الخسارة فهو سوق متقلب و يمكن للمحترفين أنفسهم خسارة رأس
مالهم فيه و الفشل بداية النجاح

sa3idsmp
08-26-2012, 18:52
كلامك كله في محله وكلنا داق مرارة الخسارة ليس في الفوركس

فقط و انما في كل الميادين و المجالات نحن في حاجة لمن

يحمسنا و ينبهنا و يدكرنا بمثل هدا الكلام

شكرا

hesham itch
08-28-2012, 17:08
بالفعل الخسارة هى شر لابد منه ولكن المتاجر الناجح هو الذى يقوم بالمتاحرة
ويعرف كيف يحقق ارباح بعد ذلك ويتعلم من اخطائه التى كلفته تلك الخسارة

kabookaboo2010
08-28-2012, 17:52
الخسارة كنز لا يفنى ، احنا نحب الخسارة ، ههههههههههه

Leonardo
08-28-2012, 18:49
الله ينور عليك ياباشا كلامك مزبووط و هدا ما لا يفهمه المبتدئين
لدلك مو لازم يتسرعون بسبب الخساره ، و ايضا لازم يكونوا عازمين على التعلم و الربح ايضا

misho55555
08-28-2012, 18:53
فعلا هذا الكلام صحيح بس لا يجب ان تستسلم لها وايضا
عدم الخبرة وعدم الصبر والمحاولة تجعلك تياس

FannanQ8
08-28-2012, 18:57
اكيد أخي ، فالكثير لا يفهم أنه عندما يربح هو
شخص اخر يخسر ، و العكس عندما يخسر هو شخص اخر يربح
يعني هدا هو السووق ربح و خسارة

MAGDY
08-28-2012, 18:57
من الطبيعى أن تحدث لك عدة خسائر
صفقات خاسرة وصفقات رابحة
فلا ربح بدون خسارة
تحياتى

islam96
08-31-2012, 21:09
شكرا على الكلام الجميل
الخسارة أمر طبيعي جداً حتى عند الخبراء ، فما بالك بالمبتدئين ؟؟
من وجهة نظري الخسارة يجب أن تكون حافز للمبتدئين لتطوير أنفسهم

mero
08-31-2012, 21:38
الخساره مهما كانت لابد وان ترضى بها ولازم غالبا تحدث فى بدايه تعلمك لانه لا يوجد لديك الخبره الكافيه لتفادى الخساره
ولكن بعد التعلم يمكن ان تتفادها وتحقق ارباح

All 4 You
08-31-2012, 21:45
الخسارة سوف تحظر بالفعل في أي وقتلكن الشاطر هو الدي يخلي نسبة الخسارة عندة معدومة
او قليلة ومكاسبه أكثر من خسآرته

abdellatif2013
09-02-2012, 17:41
عدم الخبره الكافيه عند دخول السوق وايضا عدم اكتساب المهارات والخبرات بسبب عدم الممارسه
لكن الذى يقتنع من داخله بان كل شئ فيه مكسب وخساره

hassankhan
09-02-2012, 17:46
انا بدات على الحساب الديمو مؤخرا وبدات بالقليل من الربح والكثير من الخساره وتعرضت لبعض الاشخاص الذين حاولو احباطى ولاكن اهم شىء الثقه بالنفس والايمان بالله واكمال الطريق الى اخره ولا يوجد ابدا طريق للنجاح الا ويكون به صعاب فيجب ان نعلم كلما ذادت الصعاب والعقوبات والخساره ذاد اقترابنا من التعلم والنجاح

ahmedKUM
09-02-2012, 17:53
كلامك صح جدا
ياريت كل واحد مبتدئ يفهم النقطه دى
ويعرف ان خسارته فى البدايه طبيعيه
وما ييأسش ابدا

roussi27
09-02-2012, 18:43
السلام عليكم
أخي متفق معك 100% في كلامك الصحيح
نعم الخسارة شيء إيجبابي في بعض المرات ، فبهذه الخسارة سنتعلم
وأيضا ذكرت لنا حول الحساب التجريبي والحقيقي ، فبينهما فرق يلعب دور كبير !! أولا في دخول برأس مال ففي التجريبي تدخل برأس مال كبير وفي الحقيقي برأس مال صغير فهذا الخطأ ، وأيضا حساب تجريبي تتاجر وأنت ناااائم (لا تخاف عن نقودك) لكن في الحساب الحقيقي فحالاتك النفسية تتغير طبعا وخاصة إن كانت أموال كبيرة
لذلك يجب التدرب تدريجيا والتعلم كل شيء تقريبا ولا تحذف شيء

mai
09-02-2012, 18:50
تذوق حلاوة الربح حتى تذوق مر ارة الخسارة ... فالخسارة في البداية شر لابد منه
فعلا والله كلامك صح
وكل شئ في اوله بيبقي صعب مش شرط الفوركس اي تجاره تحتمل الخساره والمكسب
ان شاء الله كل اللي خسر يعوض خسارته بمكسب
تحياتي

konine
09-02-2012, 18:55
كلام حصيح100%
فأنا قضيت في تعلم سنة و نصف و لما قلت لشخص صديق لي أن تعلم يحتاج لمدة طويل أجابني أني فاشل ولم أستطع لعب مع سوق
و هاهو ٱن فاتح حساب حقيقي ومتابع توصية من هنا و من هنا و حنشوف كلامي متى سيصل إليه

mohamed alalfy
09-02-2012, 19:02
السلام عليك
الخساره فى الفوركس شئ لا مفر منه
ولكن يجب الاستفاده من الخساره
ومن الممكن تحويل الخساره الى مكسب
عن طريق النظر الخساره ومعرفت من اين اتت
وكيفية معالجتها والاستفاده منها حتى لا تتكرر مره اخرى

panda
09-02-2012, 19:06
فعلا كلامك صحيح اخى الغالى

ولكن اعلن ان التجارة مكسب وخسارة ولابد من خاسر حتى يوجد من يكسب فى سوق العملات بالتحديد

dalia
09-02-2012, 19:10
كل كلامك حقيقى وللاسف فعلا اى حد بيدخل السوق وميحترمش قواعده ويتعامل بمنتهى الاستهتار وطبعا النتيجه بتكون خسائر متكرره
وييجى بعدها يقول السوق هو اللى وحش ويخرج بلا عوده
واعتقد مهما دخل اى مجال هيفضل برده محاط بالفشل لانه مش بيحاول يواجه نفسه بعيوبه

ourami
09-02-2012, 19:43
السلام عليكم رحمة الله وبركاته
إدا كان لابد من الخسارة فلابد على المضارب تعلم كيفية التعامل معها

brimoel
09-02-2012, 19:49
ان تعلمنا من الخسارة فلا بأس اما ان كانت كل خسارة تتبعها اختها فمن الافضل المغادرة و ترك السوق لاصحابه

lala
09-02-2012, 19:59
انا اتفق معك ان الخساره سر لا بد منه لان الخساره تعلمنا كيفيه ان نربح ونذوق حلاوه النجاح فى حاله
تحقيق المكاسب واكيد ان الشخص سوف يتعلم من خسارته او ما هى الطرق التى ادت الى فشله فاكيد سوف يتفادها بعد ذلك واى عمل ايا كان قابل للخساره فلابد من الشخص الا يياس ويستمر حتى يوفقه الله

tony700
09-02-2012, 20:12
انا عارف ان اى تجارة فيها مكسب وخسارة وخصوصا ان ده مجال جديد فلازم تكون فيها خسارة

magictrader
09-02-2012, 20:24
فعلا اخي الخسارة شر لابد منه ، لكن ينبغي علينا ان نتعلم من تلك الخسارة حتى نتفادى الوقوع فيها مرة اخرى ، ويجب ان تكون دافعا لنا لمزيد من التعلم والتحصيل والتعرف على مختلف الاستراتيجيات

hesham1046
09-02-2012, 20:43
شوف لازم تصبر على الخسارة دة لازم علشان تقدر تقفل صفقات على مكسب الانك لو استعجلت سوف تغلق على خسارة وتخسر اموالك فا الخسارة شر لابد منة

HOUSAMMI
09-02-2012, 20:48
بسم الله

معاك حق مافيش حد بيكسب على طول او بيخسر على طول فى كل الدنيا

وما الفوركس بعيد عن دلك اهم حاجة ان تتعلم من خسارتك حتى تتجنب الخسارة من نفس النقطة مرة ثانية

عندئد تنقلب خسارتك الى ربح

ThE.pRoF
09-02-2012, 21:57
اكيد الخساره في اي حاجه مش الفوركس بس بيكون في احتماليه انها تحصل
بس الذكي اللي يعرف يسيطر علي الخساره دي و اهم اداه يقدر يسيطر بيها علي الخساره هي ادارة راس المال عشان يقدر يوزع المخاطر و يقللها

herouse1
09-02-2012, 22:16
لا توجد تجاره بدون خساره فلابد من الخساره اولا
كل المجالات قابله للمكسب والخساره
ولكنى اعتقد ان الفوركس الخساره فيه اقل من باقى المجالات
والخساره تعتبر شىء مفيد ايضا لانها تكسبك خبره

syed
09-02-2012, 23:36
بالفعل الخسارة هى شر لابد منه ولكن المتاجر الناجح هو الذى يقوم بالمتاحرة
ويعرف كيف يحقق ارباح بعد ذلك ويتعلم من اخطائه التى كلفته تلك الخسارة

ona
09-03-2012, 00:07
لابد من الخسارة فى اول التجارة والعمل و بعد ذلك يبدا الانسان فى تنظيم تجارتة حت
يحقق الربح دائما وان لا يكون بتجارتة اى خسارة تجعلة يخسر الكثير من مالة و جهدة

Shawky Farag
09-03-2012, 00:15
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
أي شئ خلقه الله سبحانه وتعالى
خلق له الضد
ولهذا فالمكسب يقابله الخسارة
فإن لم تذق مر الثانية
فلن تعرف طعم حلاوة الأولى
ولله في خلقه عبر وعظات
لمن ....... يتعظ

eng2012
09-03-2012, 00:18
انا اعتقد ان الخساره هى بدايه النجاح ولابد وان نكون على علم جيد ان العمل لا يخلو من خساره حتى نستطيع ان نتقبلها
لان تقبل الخساره ذلك يعنى اننا نستطيع ان نقوم بتعويضها وان حدث ذلك فهو سر النجاح وتحقيق الربح بسهوله

eslam92
09-03-2012, 00:50
موضوع رائع اتمنى ان يقرأه الجميع
فدائما ما نشعر بالاحباط من اول خسارة لنا فى اى مجال فى حياتنا
لكن الأفضل هوه ما يحاول تخطى تلك الخسارة والاستفادة منها لتجنبها فى المرات القادمة
تقبل مرور اخى وشكرا لفتحك مثل هذا الموضوع

كونان
09-21-2012, 21:23
موضوع مفيد،فعلا الخسارة هي طريق لابد أن يمر منه
أي مبتدئ في تجارة العملات و قد كنت قرأت في
مقالات عديدة أن أشهر المضاربين قد تعرضوا لخسارة
حساباتهم عند بداياتهم في سوق الأسهم أو الفوركس
برأيي أن الخسارة ليست عيبا،العيب أن نستسلم لها،
و أن لا نحاول التعلم من جديد لبلوغ النجاح

houda najim
09-21-2012, 21:24
السلام عليكم

كلامك كله على الصح

نعم الخسارة لا بد منها في هذا المجال

لانك كل مرة تخير في المرة الثانية تكون اكثر احتياطا

اسامة
09-21-2012, 21:27
لا صدقونى انا فى الاول كسبت كويس وبعد كدة خسرت اغلب رصيدى واساس خسارتى الطمع فى مكسب اكبر

Zala
09-21-2012, 21:30
والله يا اخى معك كل الحق ان الخساره شر لابد منه لان عندما يخسر الانسان فانه يجب عليه ان يتعلم من خطأه او من خسارته و يعلم ان الخساره فى البدايه شىء طبيعى جدا
و ان لا يوجد محترم لو يخسر فى بدايته بالعكس فان الذى يختلف المحترفين عن العادين هو الصبر و الاصرار على النجاح و الوصول الى الهدف مهما كان بعيد

yasser habola
09-21-2012, 21:36
انا من وجهة نظري المتواضعة جدا

انا الخسارة هو اول طريقك للربح الوفير لكن بشرط ان تتعلم من اخطائك ولا تكررها مرة ثانية

dina
09-21-2012, 22:01
نعم كلنا يجب ان نمر بالخسارة ولكن بالممارسة
يجب ان نقلل الخسارة بالتعلم الجيد واستخدام الاستوب لوس

adel asran
09-21-2012, 22:06
والله هي شئاكيد في اي شئ بنجربة لاول مرة وشئ لازم نجربة مرة واتنين وتلاتة علشان قدر نتعلم اكتر واكتر وبالتالى مستوانا العلمى يتقدم ومانغلطش مرة اخرى ولا نخسر ولا سنت من اموالنا.

mostafaabdelgawad
09-23-2012, 00:54
اخي طبعا عندك حق فمن ناحية لابد من ان تخسر وتتقبل خسارتك لإن السوق به مكسب وخسارة على ان يكون المكسب اكبر
وايضا لابد من ان تتعلم من خسارتك حتى تنجح

pips
09-23-2012, 00:56
من لو يتذوق طعم الخسارة لن يحس بحلاوة الفوز

كلامك صح جدا

mahran3d
09-23-2012, 01:03
والله يا اخى كلام سليم جدا
انا مش بدخل الصفقه غير وانا حاطط فدماغى الاول انى خسرانها خسرانها
عشان ماعصبش نفسى قدام الشارت
وكلامك جميل وكل كلمه فيه بتقلها دهب

sohir
09-23-2012, 01:12
السلام عليكم
أخي متفق معك 100% في كلامك الصحيح
نعم الخسارة شيء إيجبابي في بعض المرات ، فبهذه الخسارة سنتعلم
وأيضا ذكرت لنا حول الحساب التجريبي والحقيقي ، فبينهما فرق يلعب دور كبير !! أولا في دخول برأس مال ففي التجريبي تدخل برأس مال كبير وفي الحقيقي برأس مال صغير فهذا الخطأ ، وأيضا حساب تجريبي تتاجر وأنت ناااائم (لا تخاف عن نقودك) لكن في الحساب الحقيقي فحالاتك النفسية تتغير طبعا وخاصة إن كانت أموال كبيرة
لذلك يجب التدرب تدريجيا والتعلم كل شيء تقريبا ولا تحذف شيء

khaled ibrahem
09-23-2012, 01:28
الخساره شىء طبيعى جداً لكل تجاره مكسب وخساره ليس الفوركس وحده فكل المجالات مكسب وخساره
لكن المهاره ان نتعلم من خسارتنا تومس اديسون مخترع المصباح فشل 99 مره ولم ييأس بل واصل لكى يخترع لنا المصباح
لذلك يجب ان نصمد امام الخساره

mohammed1991
09-23-2012, 01:35
الخسارة اساسا شىء واضح لا بد منة
ولتجنبها يجب دراسة اساسيات واولويات المنهج
وبذلك يكون قد تخطينا جزئا كبيرا من تفادى الخسارة

mamon
09-23-2012, 01:39
اعتقد ان الخسارة في بعض الاحيان مفتاح الربح و النجاح و الذي لم يذق طعم الخسارة اعتقد انه عند تذوقها يفشل و لايواصل العمل و ينتهي به الامر
لكـــل جواد كـــبــوة!!!

2x1
09-23-2012, 01:42

ههههههههه غريبة انا اول مرة اشوف حد يدخل صفقة وهو متاكد انة هيخسر ولا
تقصد انك حاطط احتمال الخسارة لان كدة ميبقاش غير انتحار

hamdy82
09-23-2012, 01:46
الخسارة هى جزء لا يتجزأ من الفوركس فهى شئ ضرورى واساسى يواجه كل تاجر فى سوق الفوركس بل هى اول شئ يقابل التاجر فى الفوركس فكل تاجر يدخل سوق الفوركس اول ما يقابله هو الخسارة .

keko
09-23-2012, 01:52
فعلا انت عندك حق فى كلامك وانه يجب على اى متداول ان يفهم ذلك وان يعرف الخساره كما قلت شر لابد منه
بل يجب عليه تقبل ذلك ويعلم جيدا ان الخساره دى هى بدايه له للعمل فى الفوركس ولابد ان يتعلم منها

Mo0nLight
09-23-2012, 01:58
بصراحة عندك حق انا اول مادخلت الفوركس كنت بعديها بأسبوع فاتح حساب و فاكر انها سهله و لكن بعد اكثر من سنة تداول لازلت اتعلم و ابحث فى دروب السوق

faster4
09-23-2012, 02:06
بالتأكيد الخسارة جزء من الفوركس يجب علينا ان نتقبلها
ولا مفر من الخسارة حتى لو كنت محترفا لكن الذكي هو من يعرف تحويل الخسارة الى ربح

smail
09-24-2012, 14:56
لكـــل جواد كـــبــوة!!!

nrgslawi
09-24-2012, 15:41
الخسارة شيء لا بد منه ويجب ان نؤمن بها جيدا لكي نتجنبها لاننا بكل سهولة اذا اردنا ان نستبعدها سنقع فيها

azifek
09-24-2012, 15:51
نعم ما قلته صحيح
لا يوجد ربح بدون خسارة في الفوركس و يجب التضحية بكثير من الوقت من أجل التعلم و التمرن عليه
و لا يوجد شيئ سهلا في هذه الدنيا كل شيئ يجب أن نصبر من اجل ان نصل له

ahmedgalal
09-24-2012, 21:37
انا من واجهه نظرى الشخصية ان
الخسارة سوف تحظر بالفعل في أي
وقتلكن الشاطر هو الدي يخلي
نسبة الخسارة عندة معدومة

forex.fee
09-24-2012, 21:39
الخساره ليست شر فهى اختبار من الله عزوجل يهدى به عباده الصالحين
لانه يعرف سبحانه وتعالى كل نوايا البشر ولذلك الخساره والمكسب شيئان مطلوبان

علاء بدران
09-24-2012, 21:42
الخسارة امر لابد منة للتعلم ولا مكسب او ربح بدون خسارة
فالربح هيا فى الخبرة اولا فى المال والتعلم بعد الخسارة من الاخطاء
فهيا ربح

noureen
09-24-2012, 21:43
كلامك صحيح ميه بالميه فمن لا يخسر لا يشعر بطعم النجاح
ارى ان كل فشل ما هو الا بدايه نجاح لمن يصر على الاستكمال و الاصرار على النجاح فى هذا المجال

ادهم
09-24-2012, 21:50
كلامك صحيح لابد من كل شخص يتعامل في مجال التجاره بشكل عام
وفي تجاره الفوركس بشكل خاص عليه ان يتقبل الخساره قبل المكسب
وان يعلم انه مبتديء لذا فهو معرض للخساره في بدايه المشاور الا انه عليه تدارك الخساره بسرعه

ahmed shehata
09-24-2012, 21:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لابد طبعا من الخساره ولكن لابد انا يكون المتاجر حريص على انا يخسر لان كل شئ فى التجاره مكسب وخساره

ahmedamz
09-24-2012, 22:02
الخسارة والمكسب وجهان لعملة واحد ويجب كما نتقبل المكسب ونسعد به كثيرا نتقبل
الخسارة ايضا ونعرف انها سنة الحياة

Spiderhoof
09-24-2012, 22:02
مافيش مكسب بدون خسارة ولو ماخسرتش مش هتتعلم ابداا وهتفضل واقف محلك سرر

amine laksar
09-24-2012, 22:04
موضوع مفيد،فعلا الخسارة هي طريق لابد أن يمر منه أي مبتدئ في تجارة العملات و قد كنت قرأت في
مقالات عديدة أن أشهر المضاربين قد تعرضوا لخسارة حساباتهم عند بداياتهم في سوق الأسهم أو الفوركس
برأيي أن الخسارة ليست عيبا،العيب أن نستسلم لها،و أن لا نحاول التعلم من جديد لبلوغ النجاح

mahmoud1
09-24-2012, 22:04
السبب بيكون فى الناس اللى بتخش الفوركس اول مرة ويشتغلو بدون تعليم وبدون تدريب على الديمو لفترة كافية وكمان شركات الوساطة عاملة اعلانات كتير الواحد بيخش وحساس انه ممكن يربح ربح كتير فى وقت قصير وبيخش يلقى خسارة لكن اللى بيتعلم من الخسارة هو اللى بيقدر يستمر فى السوق

4ex
09-24-2012, 22:08
انا بدات على الحساب الديمو مؤخرا وبدات بالقليل من الربح والكثير من الخساره وتعرضت لبعض الاشخاص الذين حاولو احباطى ولاكن اهم شىء الثقه بالنفس والايمان بالله واكمال الطريق الى اخره ولا يوجد ابدا طريق للنجاح الا ويكون به صعاب فيجب ان نعلم كلما ذادت الصعاب والعقوبات والخساره ذاد اقترابنا من التعلم والنجاح

ابو اليزيد
09-24-2012, 22:08
نعم الخسارة شئ لابد منه ولكن مش على طول والا ده يكون عدم خبرة
نحن نقع لكى نقف اقوى من الاولوافضل

hedraf
09-24-2012, 22:13
كلامك صحيح لان اى تجارة قابلة للمكسب او الخسارة وطالما الشخص جديد فى هذه التجارة بالفعل هيخسر فى البداية وهذه الخسارة هى التى تعطيه الخبرة الكبيرة بعد ذلك وتجعله يكسب اكثر واكثر ويعوض الخسارة القديمة وبزيادة

اسامة
09-24-2012, 22:16
اخى الكريم اهم شئ هو تقبل الخسارة والتعلم منها لكى لا تحدث مرة اخرى

majid88
09-24-2012, 22:28
الخسارة الخسارة بيدي ان تكون هذه الكلمة غير موجودة هههه ولكنها موجودة هذه هي التجارة ربح و خسارة من الخسارة نتعلم اكثر من الربح الذي ينسينا كل شيئ . موضوع في الصميم يا اخي شكرا..

asmaa omar
09-24-2012, 22:35
بالفعل الخساره شر لابد منه
لا اجد يستطيع ان يربح طوال العمر

waled_ballal
09-24-2012, 22:40
معروف ان اي تجارة فيها الربح والخسارة بس الذكى اللى يتعلم من اخطائة
ولايحاول الخسارة مرة تانية

hamada_king
09-25-2012, 02:10
) الاعتماد على الآخرين في اتخاذ القرار : غالبا ما يتصرف المتاجر المحترف بشكل انفرادي ويتخذ قراراته الخاصة ولا يعتمد على الآخرين لاتخاذ القرارات ، لا يوجد هناك نصف طريق أو سيارة بسائقين ، إما أن تكون أنت من يتاجر أو هناك من يتاجر لك.

mina malak
09-25-2012, 02:26
كلامك سليم مليون فى المية لان لابد من الخسارة لكى تكسب
لا يوجد شخص تعلم وكيب فى السوق من اول مرة لازم يتعرض للخسارة مرة واتنين حتى يصل اخيرا الى البر الامن ويكسب
وانا اؤمن بمقولة من لايخسر لا يكسب

benayen
09-25-2012, 02:34
الخسارة سوف تحظر بالفعل في أي وقتلكن الشاطر هو الدي يخلي نسبة الخسارة عندة معدومة

madoxegy
09-25-2012, 02:35
الخسارة لازم تحصل بس الشاطر هو الي يخلي نسبة الخسارة عندة معدومة
او قليلة ومكاسبة اكتر

egypt25
09-25-2012, 04:01
فيه حاجه اسمها فن تقبل الخسارة وده مهم جدا وللاسف غائب عن المتداولين المبتدئين بالذات
وطبيعى انك تخسر اول صفقة وطبيعى انك تخسر فى البداية وطبيعى اصلا انك تخسر حتى بعد الاحتراف

shery
09-25-2012, 04:35
الخساره امر لابد وان يحدث حتى للمحترفين فهم لا يكسبوا دائما فاكيد فى اوقات يخسروا فيها واوقات يحققوا ارباح فلابد ان نرضى بالخساره ونعمل على التعلم منها حتى نحقق ارباح بعد ذلك وان لا نكرر نفس الاخطاء

hamada_king
09-25-2012, 15:46
) إساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية : معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ، الحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها ، وبمجرد أن تنتقل إلى الحقيقة وتدخل السوق وتواجهك أي خسارة ستتغير حالتك النفسية نهائيا . ينصح التعامل مع الحساب التجريبي لاكتساب الخبرة التشغيلية في كيفية تنفيذ الأوامر فقط ، لأنه يعلم العادات السيئة في كيفية التعامل مع الأموال على أنها لعبة . لا تعنى لك الخسارة شيئا ، البدء في الحساب الحقيقي يعلمك كيف تتجنب الخسارة .

amir
09-25-2012, 15:52
ديما اى تجاره بتكون مكسب وخساره
وخاصتا فى الفوركس لابد من الخساره فى وقت من الاوقات لان كل ما نعرفه هو نظرى ولا نحترف حتى نخوض الصفقات

anass
09-25-2012, 15:57
السلام عليكم
اخي ان الخسارة ممكن ان تفاجئك في اي صفقة في الفوركس و لكن مع المدة اذا كنت تراجع و تبحث سوف تجد نفسك مستفيد من تلك الخسارة لكن مع تتبع استراتيجية جيدة
و شكرا

ahmed zehiry
09-25-2012, 16:02
(الخساره شر لابد منه) جمله صحيحه ميه ف الميه
لان اي شئ يحدث في الدنيا له ما يقابله
فالمكسب لابد وان يصطحب معه الخساره
ومع ذلك يجب الحرص الشديد ولابد من التأني والتركيز وعدم الاستسلام للخساره بسهووووووووله

king
09-25-2012, 16:06
فى كثير من الاحيان تكون الخساره بدايه قويه لمكسب كبير من السوق لان معا الخساره يتعلم التاجر ويمكن ان تكون نقطة انطلاق قويه للمكسب لهذا ينبغى على التاجر ان تكون الخساره بالنسبه له نقطة انطلاق قويه

masoodasif
09-25-2012, 16:08
ي
برأيي أن الخسارة ليست عيبا،العيب أن نستسلم لها،و أن لا نحاول التعلم من جديد لبلوغ الن

fnaan
09-25-2012, 16:16
دائما المتدوال الجديد فى سوق الفوريكس حسب مارأيت يظن ان موضوع الخساره للاسف امر غير وارد ويتعامل مع الموضوع باستهتار وربما ذلك هو السبب فى ان اغلب هؤلاء من المتدوالين لايستطيعون التعامل مع الخساره لكونهم من الاصل لم يستعدوا على الرغم من الخساره ان تعلمت منها وعرفت اسبابها سوف تفتح طريقا الى الربح بعدها

tarek22
09-25-2012, 16:30
بالعكس يااخى الفوركس يحتاج الى تقبل الخسارة وفتره لا باس بها لتعلم ذلك جيدا لكى تصبح متاجر جيد فيه وانا انصح اى مبتدأ ان يتعلم على الاقل 3 شهور ويقوم بالتداول على حساب ديمو حوالى شهرين لمتابعه كل الاخبار اللتى تؤثرفى السوق حتى يتجنبها او يحسن التعامل معها

ehap
09-25-2012, 16:32

sahbi20011
09-25-2012, 16:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ليس هنالك خسارة دائمة ولا ربح دائم فالخسارة ليست شر بل على العكس
هى فرصة يتعلم من خلالها المتاجر ويستفيد من خطئه ليدرك الربح

hotimah
09-25-2012, 16:50
وأنا أتفق تماما. يجب إنسان لديهم مشاعر قوية والمشاعر إلى جانب القدرة على التفكير بأننا مختلفة من الحيوانات. عندما تداول أهم يجب ان يكون كيفية السيطرة على العواطف سيئة والاستخدام الجيد للعاطفة.
أصعب جزء هو الثقة المفرطة. كيفية التغلب على إدارة جيدة وضوحا فقط.

y4x
09-25-2012, 19:24
بسم الله الرحمن الرحيم
اخواني الاعزاء .. .. ان الخسارة في بداية اي تجارة ... شيء طبيعي ... وخاصة سوق العملات ...فلن تذوق حلاوة الربح حتى تذوق مر ارة الخسارة ... فالخسارة في البداية شر لابد منه .... لأنك مهما قرأت او سألت عن هذه التجارة كل ذلك يبقى جانب نظري ... وهو لا يكفيك لأن تخوض طريق هذه التجارة لأنه تبقى عليك الجانب العملي ... قد يقول قائل .. اليس يمكننا الاستفادة من الجانب العملي في الحساب التجريبي ... اقول له ... من يده في النار ليس كمن يده في الماء ... كلنا جرب هذا الشي .... فالحساب التجريبي لا تتعدى وظيفته التعليم على طريقة البيع والشراء والتعرف على برنامج التداول ... اما الحساب الحقيقي ... فيختلف تماما عن الحساب التجريبي ... من جميع النواحي ..
فالكثير يتضايق من اول خسارة يقع فيها ... ويعتبر ذلك نذير شؤم ... ثم يولي هاربا من هذا السوق ...
اعرف صديقا لي حدثته عن سوق العملات ومافيه من ارباح وخسائر ... فقرر الدخول .. فقلت له لابد ان تبقى في الحساب التجريبي ... مدة لا تقل عن ست اشهر او ثمان اشهر ... حتى تتعلم ... فقال هذه مبالغة الامر لايتعدى اسبوع او اسبوعين بالكثير ... فقلت له لقد مكثت انا في الحساب التجريبي اكثر من سنه .. .. فقال انت تضيع وقتك ... وفتح حسابا تجريبي ... فقلت له لابد ان تتعلم التحليل الفني .. فقال دعني وشأني انا لي طريقتي الخاصة ... فتركته فمكث في الحساب التجريبي قرابه الاسبوعين ... والخسائر متواصلة ... وفي النهاية قال لي سوقكم هذا لا يصلح لي ثم ولى ذهب ... هذا نموذج لمن لا يحترم السنن الكونيه ... فلابد من الخسارة في البدايات ... ليس من الحساب التجريبي فحسب بل من الحقيقي ايضا ... ولابد ان يتسع صدرك للخسارة كما يتسع للربح ... ولابد ان تؤمن بمبدأالتعلم القراءة ... والاجتهاد والتعب ......و لابد من تجريب مئات الطرق والاستفادة من جميع الخبرات ولابد من السؤال والحوار والنقاش .. الى اخره .... فلاتتضايق اخي الحبيب من الخسارة الاولى اوالثانيه اوالثالثة ... لا والف لا ... لا تستسلم من البداية ... فلتكن همتك عاليه وصبرك طويل وتجاربك كثيرة حتى تصل الى مرادك وهدفك ....

فعلا الخسارة شر لابد منه

بس لو فعلا الواحد قام بالتدريب على الحساب التجريبى مدة كافية مكنش

هيكون فى خسارة كتير ابداااا

بس محدش بيستفيد من تجارب الاخرين

boshboshking
09-25-2012, 19:46
اخي الخسارة واردة في الفوركس كما في اي نوع من انواع التجارة الاخرى لكنى اعتقد انها اكبر فى الفوركس و الافضل ان الواحد يعترف بالخسارة و يحاول انه يستفيد من الاخطاء اللي ارتكبها

bilalkaz
09-25-2012, 19:56
الخسارة في الفوركس كالخسارة في اي تجارة فمن ذا الذي تجارته ربح دائما

sharif4
09-25-2012, 19:59
برأيي أن الخسارة ليست عيبا،العيب أن نستسلم لها،و أن لا نحاولهى مش شر بس هى شئ معهود فى الفوركس لان الفوركس معروف طريق ذو حدين الخساره والربح ولكن الاهم هو ان يكون ربحك

elkhawaga
09-25-2012, 20:02
مش بيقولك ما يقع الا الشاطر
استعد للمخاطرة لا ن دة نتيجة اى تجارة فى الاول
الخطوات بتبقى مش محسوبة كويس و مش كل حاجة بتبقى شايفها
لكن قراءة كثيرا و تحاليل و هنا بيقوللنا على لينكات كويسة بتعلمنا

علاء بدران
09-25-2012, 20:05
عمرها م تكون شر ابدا بل هيا خير لانها تعلمنا اين الخطاء وعلينا تصحيحة
فالخسارة هيا ربح الخبرة

mr.cavally
09-25-2012, 20:21
بالفعل يا اخى لاد ان نتعلم من اخطائنا
فعند خسارة صفقة معينة لابد ان نعرف سبب الخسارة
لمحاولة تجنبه فى صفقاتنا الاخرى

amine laksar
09-25-2012, 20:23
انا اوافقك الراي اخي

بالتوفيق لربح اكبر اكبر اكبر انشاء الله

kmkm
09-25-2012, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالطبع الخسارة هي شيئا مهم جدا في الفوركسوليس في الفوركس فقط بل في كل حياتنا فلا يوجد مكسب بدون خسارة

kaderbest
09-25-2012, 23:07
أنا شخصيا بالرغم من أني حققت أرباح في الحسابات التجريبية خلال بدايتي في التداول
و عندما بدأت التداول في الحساب التحقيقي تغير الحال و أصبحت خسائري كبيرة
. بعدها أدركت أن الطمع و التسرع هما السبب الحقيقي للخسارة

hamada_king
09-26-2012, 15:16
) إساءة استخدام أوامر وقف الخسارة : وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة ، وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر .
) إساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية : معظم الحسابات التجريبية أقرب إلى برنامج ألعاب و لا تكون حساسة مع تغير السعر لحظيا مثل الحسابات الفعلية وتعطيك الانطباع بإمكانية تحقيق الربح خاصة أثناء الحركات المحدودة للسوق و بمجرد أن تنتقل إلى الحساب الفعلي سوف تكتشف ذلك ،

sunlight
09-26-2012, 15:20
نعم الخساره فعلا لابد منها فى الفوركس ولكن التعلم منها شىء لابد منه لاننا لن نستطيع ان نربح بدون خساره ولكن يجب ان تكون نسبه الربح اعلى من الخساره او تكافئها حتى نستطيع ان نقيم انفسنا او نستطيع ان نقيم الاستراتيجيه التى نشتغل بها

maro50
09-26-2012, 15:29
ان العمل بالفوركس لاياتى دوما بالربح فانت بحاجه ايضا الى الخسارة من اجل التعلم من الاخطاء والتعرف على اسرار الفوركس فكيف تعرف تلك الاسرار اذا كنت رابح دائم كما ان الخسارة تعطيك فرصه لبرمجه عقلك على التداول بشكل صحيح فيجب ان تتاكد ان الخسارة فى مصلحتك

mohamed tawfik
09-26-2012, 16:04
تتم الخساره فى حاله عدم اداره راس المال والتداول بدون خبره

علاء بدران
09-26-2012, 16:12
كلام مظبوط اخى الكريم الخسارة لا بد منها لانها وان خسرت فى الربح
فانك تكتسب الخبرة

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 22:10
فعلا هى شىء طبيعى ولن تجد احد مهما حصل لا يتعرض فى بعض الاوقات
للخساره لان السوق ليس له كبير فى ظل وجود الوحوش والخرفان
فالكبير يتحكم فى السوق

ghada maher
09-26-2012, 22:53
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
المفروض على كل من يدخل مجال الفوركس انه يكون صبور الى حد ما ويكون برضو ملم بكل جوانب الفوركس ومش من اول خسارة ييأس المفروض انه الواحد بيتعلم من اخطائه يعنى لما يخسر مرة واتنين وتلاته اكيد بعد كده هيتعلم ويحقق مكاسب كتير ملهاش حدود بس اهم حاجة الصبر والتفاؤل او عدم التشاؤم

mohamed amin
09-26-2012, 22:56
اى شخص اى كان سواؤ كان محترف او مبتدئ وغيرو فهو بالتاكيد معرض
للخسارة ولكن منهم من يتعلم منها ويستطيع ان يحقق المكاسب الكبيرة

sky44
09-27-2012, 13:54
اتفق معك اخي الخسارة شيء ضروري في الفوركس و حتى المحترفين يخسرون و ليس هناك عيب في الخسارة لكن العيب هو ان نكرر نفس الخطأ و يجب ان نستفيد من اخطائنا حتى لا نكررها في المستقبل . و نصيحتي للمبتدئين في هذا المجال ان لا يصابو بالاحباط في اول خسارة لهم و ان يعلمو ان هدا المجال ليس فيه شيء مضمون و يجب الحدر قبل الاقدام على الخطوات.

غسان درغوثي
09-27-2012, 14:05
يا اخي الفوركس مثل السلم لا يصعد الا يخطوات ثابتة ورصينة
كما ان المعرفة ضرورية و الفشل بداية النجاجات

lecoq6
09-27-2012, 14:10
الفوركس ربح وخسارة ، وحتى المحترفين لا يمكن ان يتجنبو الخسارة دائما ، لذا يجب علينا ان نقوم بحماية اموالنا وبعد ذلك يمكن التفكير في الارباح ، وبذلك سوف نتغلب على الخسارة

najoull19
09-27-2012, 14:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا على طرح الموضوع الخسارة هي جزء لا يتجزء من حياة الانسان فكل شخص يخسر ولاكن مع الحكمة الجيدة والقرارات الصائبة فانك سوف تتفادى هدا المشكل

ahmed zayan
09-27-2012, 14:42
نعم اخى الخساره شر لابد منه على الحد الاقصى او الادنى
ولكن لنا كلام فى الخساره كثير لا يوجد وقت ولا مكان لزكره

yassin
09-27-2012, 14:43
صحيح أن الخسارة لابد منها في أول أي مشوار لا من تجارة أو أي ميدان أخر المهم أن نستفيد من الأخطاء التي قمنا بها و مع الوقت تتوضح الأشياء و نصبح من مخطئين إلى مصححيين لغيرنا

moody
09-27-2012, 14:43
السلام عليكم
الخسارة اشي عادي جدا
يمكن تصير مع المحترف والمبتدئ
اتمنى لكم التوفيق

nada
09-27-2012, 14:45
اى تجاره بتكون مكسب وخساره يس هنالك خسارة دائمة ولا ربح دائم فالخسارة ليست شر بل على العكس
هى فرصة يتعلم من خلالها المتاجر ويستفيد من خطئه ليدرك الربح عندما تداول أهم يجب ان يكون كيفية السيطرة على العواطف سيئة والاستخدام الجيد للعاطفة

eng/ali
09-27-2012, 14:45
انا موافق على ان الخسارة شر لابد منه
لان لايوجد تاجر كسبان على طول الخط و لاخسران على طول الخط

غسان درغوثي
09-27-2012, 14:49
ياختي الكريمة الخسارة هي بداية كل نجاح حق

علاء بدران
09-27-2012, 14:51
الخسارة فى كل مكان وفى اى تجارة والخسارة ليست شر بل خير
لانها تعلمك الاخطاء التى يجب ان نتجنبها

m0na
09-27-2012, 14:51
السلام عليكم
بالطبع اخى الفاضل كل ما تقوله صحيح
بالنسبة لى لا أحزن على خسارة بل اننى اقوم بتحليلها ومعرفة مواضع الخطأ
واتعمد الا اكرره حتى اتمكن من اكتساب الخبرة والمهارة

mouwal555
09-27-2012, 16:11
السلام عليكم ورحمت الله و بركاته
موضوع جميل جدا اخي الكريم و و يريت ان كل مبتدئ يفهم هده النقطه
وان يتقبل الخسارة كما يتقبل اربح لأن في هدا المجال الصعب فضرير من الخصارة

hamada_king
09-29-2012, 03:30
) انعدام الثقة : تأتى الثقة غالبا من النجاح فإذا واجهتك الخسارة في أول بداية المضاربة بالسوق سيكون من الصعب بناء الثقة مرة أخرى ، لا تذهب إلى أنصاف الحلول ولكن عليك بالتعلم وكسب المزيد من المعرفة عن السوق قبل الرجوع مرة أخرى للمضاربة. 18) قلة الشجاعة لتقبل الخسارة : لا يوجد بطولة أو جرأة للاستمرار في الخسارة فقط هناك الغباء والجبن ، حاول أن تبتلع خسارة اليوم وانتظر الغد وحاول مرة أخرى من جديد ربما تحقق أرباحا ، تذكر أن علاقتك بالعقد الخاسر ليست علاقتك بعقد زواج وأن السوق يمكن أن يتصرف بطريقة جنونية ضدك إنه مجرد عقد في سوق العملة وخسارتك له يمكن تعويضها وقد لا تؤثر في مجمل نتائجك الشهرية .

gigi
09-30-2012, 23:05
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان الخسارة سوف
تحظر بالفعل في أي وقتلكن الشاطر
هو الدي يخلي نسبة الخسارة عندة معدومة

Mido0o-style
09-30-2012, 23:23
بالتأكيد هذا هو الكلام الصحيح و من يستطيع ان يهضم هذا المبدأ و يعرف ان السوق مكسب و خسارة فهو على اول الطريق الصحيح ليربح من هذا السوق لانه سيحتاج فقط الى المرحلة القادمة و التى عليه ان يعرف كيف يزيد مكاسبه عن خسائرة فقط.

hamada_king
10-01-2012, 18:18
10) الخروج الخاطيء من السوق : إذا دخلت في عقد وكان السوق يسير عكس اتجاهك تأكد أن تخرج بتوقيت جيد ، لا تحاول مضاعفة الخسارة ، إذا كان السوق يسير في الاتجاه الصحيح لا تقنع نفسك بالخروج سريعا لأنك متعب بل عليك التعامل مع التعب والإجهاد على انه جزء من عملك وفى المقابل لا تطمع كثيرا وعليك أن تحسن الخروج في موقع مناسب .

hiba9399
10-01-2012, 18:28

mahmoud1
10-01-2012, 18:31
الفوركس ربح وخسارة ، وحتى المحترفين لا يمكن ان يتجنبو الخسارة دائما ، لذا يجب علينا ان نقوم بحماية اموالنا وبعد ذلك يمكن التفكير في الارباح ، وبذلك سوف نتغلب على الخسارة

فعلا الفوركس ربح وخسارة وحتى المحترفين بيخسرو لكن بيكون فى فرق بين المحترف وبين المبتدى فى لافوركس انه المبتدى بكيون خسرته اكتر من الارباح بعكس المحترف بيكون الخسارة اقل من الارباح ومش مهم يخسر كم صفقة لكن الاهم انه يكون الاجمالى هو ربح وعلينا التعلم من الخسارة

fersinho2012
10-01-2012, 19:48
أعتقد أن الطريق الوعر يؤدي إلى الطريق الطيب و هذا شيء معروف و الخسارة ستتحول إلى ربح في قادم الأيام
لأن ليس من المعقول تحقيق الأرباح من اليوم الأول و إنما يجب على الشخص الإجتهاد قليلا لتحقيق هدفه من الفوركس

merotourk
10-01-2012, 22:37
كلامك مظبوط طبعا يجب على كل شخص ان يدرك انك لابد ان تخسر في البداية حتي تربح في
النهاية والخسارة جزء لا يتجزء من الفوركس ولكي تنجح يجب ان تخسر اولا

ayman.shosha
10-01-2012, 23:05
اخى العزيز
كلامك صحيح فى كل ماقلت
عدد اننى اصحح عليك من وجهة نظرى

ان الخسارة درس لابد منه ( وليست شر )

fofa_elsaied
10-01-2012, 23:09
انا معاك اكيد ان الخسارة شىء لابد منه مع انى اختلف فى ان الخسارة شر..لانى اعتقد انك لو مخسرتش مش هتتعلم فعندما تخسر تحب ان تفوز وتصبح المنافسة اقوى وتحب ان لا تكرر خطأك ..واكيد ان الحساب التجريبى لازم ان استعمله فى البداية فهو مفيد جدا ويساعد على تقليل نسبة خسارتى فى الحساب الحقيقى.

basher89
10-01-2012, 23:50
الخسارة هيه كالظريبة التي يجب ان تدفع في سبيل استمرار العمل وهي كما تفضلت شر لا بد منه

shery1
10-01-2012, 23:54
كلامك هايل فعلا فالمتاجر الناجح لازم يكون عارف ده من قبل حتى ما يبدأ لان مش الفوركس بس اللى فيه مكسب وخسارة دى حتى حياتنا العاديه فيها مكسب وخسارة . لكن سبحان الله طباع البشر وقدراتهم فمش كل الناس اكيد تنفع متاجرين دى طبيعة الحياة .

hard currency
10-02-2012, 00:00
كلامك سليم وانا اعتقد ان الخساره عنصر اساسى فى التجاره لذلك يجب توقع الخساره فى اى وقت والشخص الناجح من يستطيع ان يتعلم من اخطأه بعد ذلك ويحقق الربح المطلوب

عزبز 18
10-02-2012, 00:17
سلام عليكم نعم الخسارة لا بد منها في الفوركش مستحيل ان لا يتعرض اي تاجر في عدا المجال الي الخسارة و لاكن ماهو مطلوب منا نحن كمضاربين في الفوركس هو التعلم من الخسارة و من الاخطاء التي ارتكبناها في تجارتنا

madoxegy
10-02-2012, 00:19
السلام عليكم ورحمة الله ولركاته
لابد من الخسارة لكن المتاجر الناجح هو من يجعل نسبة خسائره اقل من نسبة المكاسب
لذلك انصح بالاستوب لوز

mohamed nada
10-02-2012, 01:26
السلام عليكم
من المستحيل المكسب الدائم لابد من الخساره حتى تستطيع ان تصلح من مسارك

mohamedemara
10-02-2012, 01:33
انا اعتقد ان العمل بدون خساره لا يجعلنا نكتسب الخبره
والتعلم الجيد والوقوع فى اخطاء وخساره تجعلنا نكتسب الخبره التى تجعلنا نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله

ramid
10-02-2012, 01:37
المشكل الكبير هو أن تلازمك الخسارة وتلقي اللوم على اضطراب السوق وتقلباته ووووو والحال أن توالي الخسائر دليل على خلل ما في التعلم وضعف في التدرب وهو أمر يحتاج الى وقفة ومراجعة الاوراق وتصحيح التمثلات الخاطئة

2x1
10-02-2012, 01:41
انا معاك اكيد ان الخسارة شىء لابد منه مع انى اختلف فى ان الخسارة شر..لانى اعتقد انك لو مخسرتش مش هتتعلم فعندما تخسر تحب ان تفوز وتصبح المنافسة اقوى وتحب ان لا تكرر خطأك ..واكيد ان الحساب التجريبى لازم ان استعمله فى البداية فهو مفيد جدا ويساعد على تقليل نسبة خسارتى فى الحساب الحقيقى.

ان كانت شر فشر لابد منة وكما قلت اخي فالخسارة التي تحدث من لم يستفد
منها فهو حقا خاسر اما من يستعملها في صالحة فهو ليس خاسر علي المدي البعيد

Gida
10-02-2012, 01:47
طبعا الخسارة شر لابد منه لانو مهما كسبت لازم حتخسر ومهما خسرت لازم حتكسب فالطبيعى تتوقع كل الاحوال علشان ماتندمشى اى تتصدم نفسيا بمعنى اصح لازم تكون مهيء لكل حاجه سوءا خسارة او مكسب حتى يوم لما تخسر وانت مهيء نفسك لكده مش حتندم ولا حتزعل جامد عكس ماتكون مش مهيء نفسك لربح جيلك ساعتها بس حتفرح اوى وممكن من فرحتك يجرالك حاجه هههههههه

2x1
10-02-2012, 01:49
طبعا الخسارة شر لابد منه لانو مهما كسبت لازم حتخسر ومهما خسرت لازم حتكسب فالطبيعى تتوقع كل الاحوال علشان ماتندمشى اى تتصدم نفسيا بمعنى اصح لازم تكون مهيء لكل حاجه سوءا خسارة او مكسب حتى يوم لما تخسر وانت مهيء نفسك لكده مش حتندم ولا حتزعل جامد عكس ماتكون مش مهيء نفسك لربح جيلك ساعتها بس حتفرح اوى وممكن من فرحتك يجرالك حاجه هههههههه

ههههه عندك حق اخي اللي يدخل المجال لازم يعرف انة وارد ان يكسب
ويخسر مش بس مكسب او مش بس خسارة هو لازم يكون فية دة ودة والشاطر اللي يقلل خسايرة

hassano
10-02-2012, 02:59
الخسارة تكون مفيدة في بعض الأحيان
و تعتبر أول طرق النجاح و وسيلة لمنح الدفع المعنوي من أجل التعويض
بالربح و النجاح

adam
10-02-2012, 12:36
كلام جميل جدا وهو المختصر المفيد الخسارة شر لا بد منه لنعترف جميعا الخسارة امر طبيعي جدا للفوركس الذي يطمح بأن يكون محترف ويحقق المزيد من الارباح وهي امر دائم للفاشل في هذا المجال الذي لا يطور نفسه ومن ادواته لمواجهة السوق والرابح هو من تتفوق عدد صفقاته الرابحة على الخاسرة

sharif4
10-02-2012, 13:15
الخسارة لازم تحصل بس الشاطر هو الي يخلي نسبة الخسارة عندة معدومةقوى من خسارتك ويجب ان لا تدع خسارتك تاثر على قوتك فى تحقيق الربح بل تزيدهانه يستفيد من الاخطاء اللي ارتكبها

zakaria1987
10-02-2012, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم

حقيقة الخسارة شر لابد منه و لكن علينا أن نستفيد من أخطائنا و أن لا نعاود السقوط
فيها مرة أخرى لأن ذلك يشعرنا بمزيد من الحزن بسبب عدم تعلمنا من أخطائنا لأن
الحق لا يلدغ من الجحر مرتين

forexfun
10-04-2012, 02:11

jamalsale
10-04-2012, 21:40
الخسارة امر عادي في الفوركس فالمهم ان تقوم بالتحكم بها و تحديدها
عبر الستوب و التسيير الجيد لراس المال

delpiero
10-04-2012, 21:55
كلام صح جداً و لا يوجد فى العالم اى مضارب لم يتعرض للخسارة

اخر لقاء
10-04-2012, 22:00
الخساره هي بداية حقيقه للمكسب لننا لا يمكن ان نتعلم اذا لم نخسر

souzy
10-04-2012, 22:45
فعلا انا اتفق معك فالخساره شر لابد منه ولكن المتاجر الذكي هو من يستفيد من خسارته ويعلم كيف يحولها الي مكسب
فعليه بالتعلم من اخطاءه وتفاديها في المرات القادمه ولا يدع الخساره تؤثر عليه وعلي هدفه في تحقيق المكسب وجني الارباح

Ayat
10-04-2012, 22:58
عندك حق فعلا الصبر علي التعلم هو كلمة السر ف الموضوع كلخ ويشمل الصبر علي تلقي المعلومة والصبر علي التطبيق وحتي الصبر وانت تجرب نفسك في الحساب التجريبي وفي حسابك الخاص ايضا ولكن ان تتعامل وكانك عبقري الزمان ده طبعا غلط كبير

eslam.barakat
10-04-2012, 23:07
طبعا الخساره شر لابد منه لكن انته زي ما هتخر كتير اكيد لازم تكسب كتير اهم حاجه انك متكنشي طماع وارضي بلي ربنا كتبهلك

ساره السيد
10-04-2012, 23:52
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا الخساره فى بدايه اى تجاره شىء وارد وخصوصا فى سوق العملات كما زكرت شر لا بد منه وكل مره بنخسر فيها اكيد بنتعلم منها حاجه جديده ومش لازم نستسلم ده لازم يكون حافز لينا ان احنا نحسن من طريقه تفكيرنا وتعاملنافى سوق العملات .

tictok
10-05-2012, 18:36
الفوركس مثل اي تجارة به الربح والخسارة ولابد ان نتقبل الخسارة كما نتقبل الربح ونحاول ان نستفيد من خسارتنا في دراسة اسبابها
ومعرفة الأخطاء التي وقعنا فيها ونتجنبها في المستقبل فالفوركس مجال كبير وواسع ويحتاج إلى مجهود مستمر للنجاح فيه

logly
10-06-2012, 04:56
فعلا كما ذكرت الخساره هى قدر لابد منه لكل مبتدء وهى امور طبيعيه لها اسباب
وهى عدم الخبره الكافيه عند دخول السوق وايضا عدم اكتساب المهارات والخبرات بسبب عدم الممارسه
لكن الذى يقتنع من داخله بان كل شئ فيه مكسب وخساره وانا ما بدائته بالخساره سوف احقق منه ربح بعد ذلك
من التعلم من اخطائى والتجارب التى مررت بها تعطينى خبره للامام ومعاوده الاستكمال:bravo:

علاء بدران
10-06-2012, 06:26
الخسارة فى كلتا الحالتين هيا مش شر بل فى حالة
عدم التعلم من الخطا فهو شر ولكن الخسارة خير فى حلة تعلمنا من الاخطاء

hamada_king
10-07-2012, 01:47
12) الإصرار على الشراء بأقل سعر والبيع عند أعلى سعر : هذه الطريقة ربما تكون مفيدة في أرفف السوبر ماركت ، لكن في سوق العملات لا يمكن الإصرار عليها وألا فان السعر سيبتعد عنك وقد لا يعود مرة أخري .
13) لا تحاول أن تكون ذكيا أكثر من اللازم : هناك إحصائية تبين أن أكثر المتداولين نجاحا هم خريجي مدارس ثانوية ويتعاملون بالسوق بطريقة بسيطة ولا يحاولون الذهاب إلى ما هو أكثر تعقيدا .

علاء بدران
10-07-2012, 02:16
الخسارة ليست شر بل هيا خير لمن يتعلم من الخطا بل هيا ربح خبرة
والخسارة هو امر موجود فى سوق الفوركس

عبدالله77
10-07-2012, 02:23
االــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــف شكـــــــــــــــــــــــ ــــر

علي الموضوع الرائع

مشكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــور

ahmed mohamed
10-16-2012, 02:05
اعتقد ان الخسارة تصيب اغلب المتداوليين فى بداية مشوارهم فكل من
تحدثت معهم خسروا صفقات عديدة واموال منذ بدايتهم وحتى الان

noureen
10-16-2012, 02:48
اعتقد ان الخسارة تصيب اغلب المتداوليين فى بداية مشوارهم فكل من
تحدثت معهم خسروا صفقات عديدة واموال منذ بدايتهم وحتى الان

معك حق الكل فى بدايه الفوركس يخسر كثيرا
و لا يستمر بيه الا من لديه من الاراده ما يكفى للاستمرار به

willy
10-16-2012, 03:56
فعلا اخي الكريم الجميع يعنبر ان الاستراتيجية التي تخسر 3 صفقات على التوالي هي استراتيجية فاشلة اذا كان جان صاحب المتاجرة بعلاقة السعر مع الزمن في اول بدايته خسر اول صفقتين متتاليتين فهل تريد انت ان تربح على طول مش ممكن طبعا

عبدالرحمن امام بيومى
10-16-2012, 04:15
السلام عليكم
والله الياس مش من طبعنا احنا الممصرين
سواء خسرنا او كسبنا مفيش مشكله
لاننا سيبنها على الله
والله الموفق

blackknight
10-16-2012, 04:21
موضوع اكثر من رائع فالتجاره ما هى الا مكسب وخساره ولابد من الصبر
فسوق الفوركس ليس ربحا فقط كما يعتقد البعض

majdquran
10-16-2012, 04:28
بسم الله الرحمن الرحيم
بالتاكيد اخي العزيز فليس هناك من متداول لم يخسر وبالاخص في بدابة دخولة لعالم الفوركس والسبب قلة الخبرة العملية وعدم نضوج دماغه الفوركسي بعد ولكن الخطوة الاهم هي ما بعد الخسارة وكيف نتعلم منها ..

مايسة حنفي
10-16-2012, 04:35
السلام عليكم. لا يوجد بالعالم كله وظيفة دون نسبة مخاطرة ايا كان نوعها وداخل مجال الفوركس يمثل حدوث خسارة كارثة بالنسبة للبعض ولكن يجب عليهم التفكير قليلا كيف لهم التعلم الجيد للحصول علي الربح دون المرور بالخسارة ولكن التاجر الجيد هو الي يتعلم من خسائرة ويحاول تعويضها بأسرع وقت دون تهور.

amar1989
10-16-2012, 13:17
السلام عليكم
الخسارة ستصيب كل تاجر في مجال الفوركس حتى المحترفون يخسرون فمبالك بالمبتدئين ولكن لا يجب الاستسلام عند كل خسارة
بل النهوض من جديد والسعي الى تحقيق الربح

magic777
10-16-2012, 14:52
السلام عليكم. لا يوجد بالعالم كله وظيفة دون نسبة مخاطرة ايا كان نوعها وداخل مجال الفوركس يمثل حدوث خسارة كارثة بالنسبة للبعض ولكن يجب عليهم التفكير قليلا كيف لهم التعلم الجيد للحصول علي الربح دون المرور بالخسارة ولكن التاجر الجيد هو الي يتعلم من خسائرة ويحاول تعويضها بأسرع وقت دون تهور.

لازم تقبل الخساره هنا كجزء من ضريبه تعلم هذا المجال ونعتبرها كأنها دروس مدفوعه التمن
ولازم نستغلها في فهم اسباب اخطائنا وتساعدنا على اننا نفلتر طرق عملنا في المستقبل

بسطو
10-16-2012, 14:54
كلام صحيح جدا جدا ودى نقطه كتير من المبتدئين مش بيفهموها
واول ما بيقعوا فى الخساره بيضايقوا وبيسيبوا الفوركس ودا غلط لازم نصبر ونتعلم

latraaa
10-16-2012, 14:56
نعم اخي الخسارة واردة في الفوركس كما في اي نوع من انواع التجارة الاخرى و الافضل ان الواحد يعترف بالخسارة و يحاول انه يستفيد من الاخطاء اللي ارتكبها

youyou08
10-16-2012, 15:15
السلام عليكم
كلام صحيح100%
فأنا قضيت في تعلم سنة و نصف و لما قلت لشخص صديق لي أن تعلم يحتاج لمدة طويل أجابني أني فاشل ولم أستطع لعب مع سوق
و هاهو ٱن فاتح حساب حقيقي ومتابع توصية من هنا و من هنا و حنشوف كلامي متى سيصل إليه

miroooo
10-16-2012, 15:59
كلام صح ومفيد جدا
وياريت فعلا الكل يعرف ان اوقات الخسارة بتكون مفيدة لاننا بنتعلم من اخطاءنا وبدون الخسارة لن يكون هناك طعم للربح

maged mohamed
10-16-2012, 16:16
الخساره شيئ صعب تقبله و خصوصا على المبتدئين
لانهم بيكونوا داخلين الفوركس لتحقيق المكسب بس
و مش حطين فى اعتبارهم الخساره

ahmed fakhry
10-16-2012, 16:33
الخسارة امر حتمى فى الفوركس لا يمكن التغلب عليها او منعها فقط يمكن تقليل نسبة الخسارة . وما يمكن ان نتحكم فية هو زيادة نسبة الربح او ثبات نسبة الربح

mahammed galal
10-16-2012, 16:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
اذا اردت المكسب فيجب ان تجرب الخساره فالخسارة لازم تحصل حتى نتعلم ونتجنبها فى المصتقبل ويجب ان نجول نسبة الخسارة عندة معدومة
او قليلة ومكاسبة اكتر

CoRLeoN300
10-16-2012, 16:40
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا يا أخي على الموضوع الممتاز ده
تحياتي لك يا أخي

hossam
10-16-2012, 16:42
ان الخساره موجوده في سوق الفوركس وهي شيء متوقع مثل المكسب فلا يمكن ان تقول انك سوف تربح للابد او تخسر للابد.

egypt25
10-17-2012, 16:53
دى مشكلة كبيرة ان كل واحد داخل الفوريكس متصور انك هيكسب بس
فلما يخسر صفقة وده طبيعى يحس ان دى نهاية العالم ويبدأ رحلة الانتقام ويخسر

essam1985
10-17-2012, 17:28
اخي العزيز

لا يوج ابداتجارة بدون خسارة

و من يظن ذلك فهو واهم

و الفوركس معروف انه من اخطر انواع التجارة

ebram
10-17-2012, 17:32
الخساره مرتبطه بالربح اذا ربحت ممكن تخسر واذا خسرت ممكن تربح والاهم فالموضوع ده ان ربححك يكون اكبر من خسارتك علشان تخرج من السوق مجبور وشكرا

ProTrader
10-17-2012, 17:42
الخساره مهمه ، اي متاجر مهما كان محترف او مبتدا لازم يخسر
و عليه ان يتقبل الخساره و إلا سووف يتهور و يخسر كل امواله

mdgazy
10-17-2012, 17:50
الســلام عليكــم ..
كلامك صحيح و مظبوط 100 % يا أخي الفاضل
بس أهم حاجة اللي يقرأ و يستفيد

youyou08
10-17-2012, 18:07
السلام عليكم
الخسارة امر لابد منة للتعلم ولا مكسب او ربح بدون خسارة
فالربح هيا فى الخبرة اولا فى المال والتعلم بعد الخسارة من الاخطاء
فهيا ربح

kazim
10-17-2012, 18:10
بسم الله الرحمن الرحيم

من الربح والكثير من الخساره وتعرضت لبعض الاشخاص الذين حاولو احباطى ولاكن اهم شىء الثقه بالنفس والايمان بالله واكمال الطريق الى اخره ولا يوجد ابدا طريق للنجاح الا ويكون به صعابي تجارة العملات و قد كنت قرأت في

hassanhawatmeh
10-17-2012, 18:19
السلام عليكم
عزيزي الخسارة واردة وسببها
1. نقص المعرفة
2. تكرار الدخول والخروج بنفس اليوم
3. شراءعقود بكميات كبيرة
4.اساءة استخدام اوامر وقف الخسارة
5. المتاجرة اثناء توقف السوق

said@77
10-17-2012, 18:37
او قليلة ومكاسبه أكثر من خسآرته .

aboubakeur_m12
10-17-2012, 18:41
شخصيا ارى ان الخسارة في الغوركس لها نسبة اكبر من الربح و ختى اكبر المتداولين في هذا السوق خسروا امولا طائلة فالتاجر عليه ان تقبل الخسارة كما يتقبل الربح .

bilalkaz
10-17-2012, 18:45
الخسارة لا بد منها والذي داخل الفوركس ويرجو عدم الخسارة فهذا عايش في الاحلام
المهم الاستفادة من الخسائر لتحقيق الارباح

mohamed ezzat
10-17-2012, 19:09
نعم الخسارة شئ سهل جدا فى الفوركس
لذا نشدد على المبتدأيين عدم المتاجرة بحسابات حقيقية والالتزام بالديمو
وبادارة راس المال يستطيع الفرد التغلب على هذا

derar
10-18-2012, 21:04
مساء الخير
اعزائي كل عمل تجاري فيها خسارة
وفيها ربح ربما نبدا بخسارة
ولكننا نتعلم من اخطائنا ونبدا بجني الارباح

صدقيني انفع
10-18-2012, 21:23
كلامك صحيح والله الفوركس يا اخي بشكل عام بدو صبر وطولة بال وتحمل و( ان الله مع الصابرين ) وكتر التكرار بيعلم الشطار يعني صاحبك هاد لو صبر علي الاقل شهرين لفهم شو يعني فوركس .. وانا بنسبا ليا انشاء الله رب العالمبن ساصبر مهما سار او كان حتي لو ضليت اخسر

baskota2
10-18-2012, 22:29
فعلا والله الخساره شر لابد منه ومش هيفهم كده غير الشخص اللي بقاله فتره في المجال
ولازم المبتدئين يفهموا نقطه مهمه زي دي عشان في ناس كتير اول ما بتخسر بتيأس وبتسيب المجال خالص

miss_jpy
10-19-2012, 00:28

فعلا الخسارة هى بداية الخطوة ولكنها ليست النهاية ولابد الا يياس المتداول ويفضل ان يجرب نفسه فى حساب تجريبى وليس حقيقى حتى يكتسب الخبرة التى تمكنه من الربح فى صفقاته

derar
10-19-2012, 13:33
مساء الخير
كل تجارة فيها ربح وخسارة
والفوركس على نفس الطريقة
فلا بد ان تعبر بعض صفقاتك
الخسارة

abdullah bakri
10-19-2012, 14:00
ايضا نصيحتي للمبتدئين بعدم التسرع بايداع مبلغ كبير لان السوق غدار .
وبالنسبة للخسائر شيء لابد منه ولو كان للمحترفين

elkashif
10-19-2012, 14:04
الخسارة شيء متوقع الحدوث في سوق الفوركس فلا يوجد مستثمر في العالم تعرض للخسارة في سوق الفوركس ومن اهم اسباب نجاح المستثمرين في سوق الفوركس هم من يضعون شبح الخسارة امام اعينهم ويدركون ان الخسارة من الممكن ان يقعوا في اسرها مما يجعلهم يبحثون عن الادوات التي تحميهم من الخسارة وتجعل حسباتهم ف امان

toto
10-26-2012, 05:38
انا من واجهه نظرى الشخصية فى هذا
الموضوع ان الخسارة سوف تحظر بالفع
ل في أي وقتلكن الشاطر هو الدي
يخلي نسبة الخسارة عندة معدومة

rooseyflower
10-26-2012, 09:43
انا فى وجهة نظرى انه لو مفيش خساره مكنش هيبقى فى طعم للمكسب وكذلك لو مفيش مكسب مش هيكون فيه معنى للخساره
وفعلا سوق الفوركس محتاج للتعلم الكثير والخبره والصبر

amgad boles
10-26-2012, 09:48
افضل طريق للفوركس هو التعلم الجيد
ويجب ان يكون هناك خسائر حتى تكتسب الخبرة

ahmedsaied
10-27-2012, 17:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان الخسارة شر لابد منه صحيح بس يجب تحمل الخسارة لكن للاسف بتشوف ناس كتير تدخل الفوركس ومع اول خسائر يتركوا السوق نهائيا

forex.masr
10-27-2012, 18:31
طبعا اخى الكريم لا نسطيع ان نقول على الخساره شر لابد منه لان فعلا
اخى الكريم المكسب والخساره من عند الله فلابد ان نتقبلها وشكرا وانتظر منك المزيد من الموضوعات الرائعه وتقبل مرورى

ameer
10-27-2012, 18:33
اهلا بيك اخي الكريم لابد من الخسارة والخسارة تحيط بالكل وتاتي على اغلب المتداولين الحديثين في السوق لكي يتعلمو معنى الفوركس والتعلم من الخسارات التي لحقت بهم والابتعاد عنها

ahmed zayan
10-27-2012, 18:37
فعلا هو فعلا المكسب والخساره من عند الله ولكن الخساره شر فعلا
لا ننكر هذا وبرغم هذا فانه لايمكن الهروب منه

foksh
10-27-2012, 18:48
بالتأكيد كلامك مظبوط
الفوركس زى اى تجارة لازم فيه مكسب وخسارة والخسارة دى هى اللى بتعلمنا اكتر وبتعطينا خبرة اكتر