PDA

View Full Version : هل تستطيع التحكم فى نفسك لتتبع سياسة ادارة المال؟؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

eng/ali
08-26-2012, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ارجو من المتاجرين ذوى الخبرة ان يفيدونا بخبراتهم فى كيفية ادارة راس المال وكيفية التحكم فى نفسية التاجر للالتزام بها
عن نفسى بحاول الالتزم بسياسية راس المال فى معظم الصفقات لكن احيانا السوق يغرى التاجر لمزيد من المكسب وفى تلك الحال احيانا اربح واخرى اخسر
فاذا كنت ممن يستطيع التحكم فى سياسية راس المال ارجو ان تقول لنا كيف

علاء بدران
08-26-2012, 17:20
الحمد الله رب العالمين يجب التحكم فى النفس حتى لانضع انفسنا تحت خطا ما يؤدى بنا الى الخسارة
وعلينا من الصبر ان نتحمل وادرة راسح المال تحتاج الى تحليلى فنى واسترتيجة وسماع الاخبار وقت صدورها وان لاندخل فى صفقات كثير فى يوم واحد علينا ان نختار الميعاد المناسب كيوم الاربع والخميس ونتجنب ايام العطلات وعلينا عدم التسرع وعدم الطمع

moha55
08-26-2012, 17:24
الصبر يا اخي هو اهم ميزة للنجاح
و الابتعاد عن الطمع في الربح هو مفتاح الربح و كما ان هناك عوامل اخرى كالقدرة على التحليل و وضع استراتجيات جيدة
وفقك الله

silver
08-26-2012, 18:25
ادارة المال مهمة جدا

بالنسبة لي ادخل الصفقة واجعل وقف الخسارة 1% من راس المال وهدفي 3% من راس المال

وهي الطريقة الامثل لادارة راس المال لاني لن اخسر راس المال الا بعد 99 صفقة خاسرة وهذا مستحيل

forexawy59
08-26-2012, 18:33
انا بحاول اتحكم فى نفسى عن طريق عمل 3 صفقات يوميه بخطوره صغيره وبلوت صغيره وبركز
على ازواج معينه عشان اتباعها اكتر وبحدد تيك بورففيت وستوب لوز دايما فى كل صفقه

daisy
08-26-2012, 18:45
بصراحه احيانا التزم بادارة راس المال
واحيانا يغرينى السوق لتغيير موقفى وزيادة المداوله من اجل الربح
واحيانا بكون صح واحيانا غلط
بس فى كل الاحوال الافضل الالتزام بادارة راس المال
واعتقد دى بتكون صفات الشخص الحكيم اللى يقدر يسيطر على مشاعره

benb
08-26-2012, 19:01
في البداية كننت التزم بادارة راس المال وفق استراتيجية معينة
وفي بعض الاوقات يغريني السوق فلا التزم بها حتى دفعت الثمن وفقدت حسلب برأس مال كبير
اما الان فلا ادخل اي صفقة الا بعد تحديد الاهداف و امر وقف للخسارة

yara n
08-26-2012, 19:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اول شئ ان لا تتاجر في صفقات باموال كثيره .. وان تتبع استرتيجيات ناجحه ودا بعد دراستها ...ثالثا انك تقرا الكتب الخاصه بالفوريكس واداره الاموال

رابعا عدم تدخل العواطف في التداول ودا مهم جدا احذر الحب الطمع او المجازفه والتسرع لانها من اكبر عوامل الفشل في الفوريكس

sa3idsmp
08-26-2012, 19:36
ادارة المال مهمة جدا

وهي الطريقة الامثل لادارة راس المال لاني لن اخسر راس المال الا بعد 99 صفقة خاسرة وهذا مستحيل

خطة جميل و ادارة صارمة لرأس المال لكن هل في نظرك 3
في المئة ربح مهم طبعا ادا كان راسمالك صغيرا فهده النسبة
ضعيفة جدا

bony2
08-26-2012, 20:26
ارجو من المتاجرين ذوى الخبرة ان يفيدونا بخبراتهم فى كيفية ادارة راس المال وكيفية التحكم فى نفسية التاجر للالتزام بها
عن نفسى بحاول الالتزم بسياسية راس المال فى معظم الصفقات لكن احيانا السوق يغرى التاجر لمزيد من المكسب وفى تلك الحال احيانا اربح واخرى اخسر

لازم تبعد عنك الطمع و دايما تفتكر وانت بتاجر ان لو غامرت و خرجت عن راس المال هيكون خسارة ليك قدام
و يمكن يوصل انك متقدرش تكمل التجارة بسبب تسرعك علشان تكسب زيادة شوية

eslam2665
08-26-2012, 20:31
اهم شئ فى الفوركس التركيز وعدم التسرع في الصفقات والصبر
يجب علينا التحلى بالصبر في كل شئ لكى نحقق هدفنا بنجاح تام

Mohib_El_Hikma
08-26-2012, 20:57
التحكم في النفس يعني الالتزام بخطة ثابتة مؤداها قراءة الصفقات قراءة دقيقة ومعرفة حيثيات السوق والمؤشرات القائمة التي امامه وهناك من يدعو الى اقحام البرمجة العصبية اللغوية بغية التحكم في النفس وتحسين مستوى التركيز لانهما مهمان جدا في اختيار الصفقات

lovemoon
08-26-2012, 21:00
ممكن نلاقي استراتجية سهلة لإدراة رأس المال و لكن الاصعب هو الالتزام و التحكم في النفس يعني لو مثلا استراتجية بتقول المخاطرة
3% فقط لا غير
هل نستطيع الالتزام بهذه النسبة مهما كانت الضغوط ؟
هذه نقطة مهمة جداااا التحكم في النفس و الزامها بالشروط

hesham itch
08-28-2012, 16:59
المتاجر الذى لا يستطيع ان يقوم بضبط نفسه عند القيام بالمتاجرة بشكل منتظم
لادارة راس الال بشكل ناجح فانه سيخسر كل امواله فى الفوركس بكل تاكيد

AzizMikanik
08-28-2012, 17:04
اكيد أخي ، لأنه لا أحد يحب الخساره ، وحتى ادا لم تستطع التحكم بنفسك
سوف تجعلك الخساره تتحكم بنفسك رغما عنك ، لأن الخساره نكرهها

kabookaboo2010
08-28-2012, 17:53
من غير ما تنفذ الى موجود فى عنوان الموضوع من التزام برأس المال واداراته ، صدقنى مش هتعمل هلله من الفوركس ، اهم شئ الالتزام

Leonardo
08-28-2012, 18:48
بالتأكيد ، لأنه لو لم نلتزم أكيد راح نسخر و طبعا نحن لا نحب الخساره
لدلك راح نتعلم ان اددارة رأس المال مهمه

FannanQ8
08-28-2012, 19:04
اكيد اخي وانا تخطيت هده الخطوه عند بدايتي
و بدلك تخصلت من حمل ثقيل كان يواجهني
و بالفعل الآن التزم بإدارة رأس المال

dentist
08-28-2012, 21:32
والله انا بحاول مطمع والتزم بادارة رأس المال
بس للاسف ساعات بطمع ومبعرفش اسيطر علي نفسي

sala7
08-28-2012, 21:36
اعتقد كمبتدء يجب ان لانكون متسرعين و صبر شىء ضروري كما
يجب ان نكون اكتر في انفسنا من نحيت الطمع ونكمل الخطة التي بداءنا عليها

Yasmina
08-28-2012, 23:11
نعم أخي رغما عنا لازم نلتزم بإدارة رأس المال
لأنه لو لم ندر رأس مالنا جيدا راح تكون خسارة كبيره وممكن حسابنا يطير

eng/ali
08-28-2012, 23:22
اخى الكريم
اعتقد انك لو حددت هدفك من بدايىة المتاجرة وقبل ماتدخل للصفقة من خلال نظرتك
لتحركات الزوج اللى هتفتح الصفقة فيه بالفعل هتقدر تتحكم فى نفسك من غير ما السوق يغريك بمكسب زيادة وممكن تنقلب الى خسارة لاقدر الله
اتمنى للكل تداول رابح

mido303037
08-28-2012, 23:44
يجب ان تتاجر بحكمة
ثانيا يجب ان تحدد نقطة بدايتك وكم ربحا تريد من الصفقة
يجب ان تتحكم بنفسك ولا تطمع

amr beni ata
08-29-2012, 00:26
كما يقول المثل الصبر نفتاح الفرج
. عليك ان تستخدم سياسات مدروسه لتجنب الخطأ لدرجه كبيره و شكرا

hmadi
08-29-2012, 01:55
اخي ضبط النفس وعدم الطمع
وتحديد نسبه لدخول السوق ونسبه للربح ونسبه تانيه للخسارة

وهذا اقل طريقة لادراة راس المال

zasd
08-29-2012, 02:13
يجب اولا ان تعلم انك داخل سوق ربح او خساره ..
بمعنى ان انت ممكن يكون معاك استراتيجيه ناجحه ولقدر الله تخسر اموالك اللى بالصفقه

وبالتالى يجب ان تعلم معنى كلمة المخاطره ..
وهى انك هتدفع فلوس فى صفقه .. والله اعلم ممكن ترجع تانى ولا لأ

kmkm
08-29-2012, 03:30
إن سياسة التحكم في إدارة المال هذه متعبة جدا لكل المتاجرين المبتدئين مثلي ولكن إذا إضطر الموضوع أنه يجب أن أتبع هذه السياسة فيجب أن أفردها على نفسي حتى لا أخسر حسابي

marem2007
08-29-2012, 03:34
لازم ان نتبع ادارة راس مال سليمة وبحرص شديد
كي تظل صامد امام هذا البحر العملاق

uventene
08-29-2012, 07:22
إدارة المال ببساطة كيفية التعامل مع الحساب بطريقة تضمن لك تقليل المخاطر وجني الأرباح. هناك إستراتيجيات عديدة لإدارة الحسابات والأموال في الفوركس وإدراة المال الجزء الأكثر أهمية في نظام المتاجرة وتتطلب إدارة المال كما تعرفون الإلمام بأمور المارجن لكي تستطيع حساب مالك وماعليك

anazoft
08-29-2012, 08:07
نعم هدا هو المفروض
لكن للأسف اغلبيتنا و خصوصا المبتدئين
ينجرفون وراء الطمع
مما يودي الى خسائر كبيرة

medhat
08-29-2012, 08:14
يمكنك التحكم فى راس مالك من خلال الا تجعل الهامش المستغل من راس المال يذيد عن10%من راس
مالك بذالك يكون الهامش المتاح يتحمل عدد كبير من النقاط حتى تصل الى المرجن كول

amr beni ata
08-29-2012, 13:01
علينا دائما
التحلي بالصبر والعلم والابتعاد عن
عن الصفقات في الاربعء و الخميس

noureen
08-29-2012, 13:15
اياك و الطمع اياك و الطمع اياك و الطمع ... عندما تدخل اى صفقه مهما كنت واثق منها ضع امامك الخساره قبل المكسب شوف انت ممكن تخسر ايه و هل الخساره دى انت تقدر تتحملها و لا لآ و بعدين فكر فى المكسب

egypt25
08-29-2012, 20:45
ما هو ده اللى بيسموه الطمع
وده محتاج جهاد للنفس وخبرة وانك تخسر وتتعلم
لانك طول مانت قاعد على الشارت هتموت وتعمل اى صفقة وخلاص عشان شايف السعر طالع نازل

aboualy
08-29-2012, 20:48
ما هو ده اللى بيسموه الطمع
وده محتاج جهاد للنفس وخبرة وانك تخسر وتتعلم
لانك طول مانت قاعد على الشارت هتموت وتعمل اى صفقة وخلاص عشان شايف السعر طالع نازل

فعلا التخلص من الطمع فى المتاجرة مش امر سهل وبيحتاج وقت وفى الغالب بتكون خسرت كتير بسبب الطمع قبل ما تتعلم انك لازم تخلص منه
والخلاص من الطمع يكون باتباع ادارة راس المال والثبات عليها مهما كانت الظروف ومهما كانت درجة ثقتك فى الفرصة التى امامك

mada uwk
08-29-2012, 20:48
اهم شئ فى الفوركس التركيز وعدم التسرع في الصفقات والصبر
لانه العمليات والمتاجره لازم تكون صبور جدا جدا علشان تعمل ارباح كويسه

abdelaal
08-29-2012, 21:26
والله يا صديقي انا ليا راي في الموضوع دة
مهما سمعت من نصايح في ادارة راس المالالحاجة الوحيدة اللي علمتني انا شخصيا هي الخسارة كل مرة كنت أخسر اشوف سبب خسرتي الاقي الطمع والادارة الغير سليمة لراس المال

kashif
08-29-2012, 21:29

اول شئ ان لا تتاجر في صفقات باموال كثيره .. وان تتبع استرتيجيات ناجحه ودا بعد دراستها ...ثالثا انك تقرا الكتب الخاصه بالفوريكس واداره الاموال

رابعا عدم تدخل العواطف في التداول ودا مهم جدا احذر الحب الطمع او المجازفه والتسرع لانها من اكبر عوامل الفشل في الفوريكس

ibrahimhabony
08-29-2012, 21:47
شكر خاص لاصحاب الردود وسرعة التجاوب مع صاحب الموضوع
والله انا استفيد كثيرا من قراءة الردود

amr beni ata
08-30-2012, 18:46
حدد الستب بوينت و الهدف
ابتعد عن الطمع
كن صاحب دراسه كامله و قلل المبلغ المتاجر به
وشكرا

face book
08-30-2012, 18:50
طبعا لازم تتبع اداره راس المال لانك بدونها تصبح كالمشلول في السوق

ولا تعلم العقود الطلوبه للدخول ولا الخروج ولا النسبه المطلوبه منك في نهايه الشهر

HOUSAMMI
08-30-2012, 19:39

بسمالله

لا ادعى انى بعرف اسيطر على نفسى

بس فيه نقاط بسيطة بحاول اتبعها

المتاجرة ب10 % فقط من راس المال بيكون مقسم على 4 صفقات خلال اليوم لو كنت من المتاجرين اليومين

دائما استخدم نقطة الاستوب لوس او التريلنج استوب لوس

دائما خلى الربح بسيط وقريب عن مايكون بعيد وغير مؤكد الحدوث

ahmed samir
08-30-2012, 20:01
هو اول شى للنجح فى الفوركس يجب عمل بعض الاشياء لاوم اول حاجة تبعد عنك الطمع ودايما يكون عندك هدف
وانا تكون لديك درية باادارة راس المال ممكن يحصل خسارة ويجب طبعا عدم التسرع علشان تقدر تحقق مكسب

yasna
08-30-2012, 20:36
بصراحه بيبقى من اصعب الأمور وخصوصا فى بعض الأحيان لما بيبقى فى احتماليه ارتفاع كبيره للسعر فا الطمع بيغرى الواحد بالخروج عن سياسته فى التداول والجرى ورا الربح المتوقع وهيا دى المشكله وبتحتاج وقت كبير على ما الواحد يقدر يتعود على ظبطها

nrgslawi
08-30-2012, 20:42
انا خسرت الكثير من الحسابات وكان السبب هو دخولي الى السوق بكميات كبيرة لا يتحملها حسابي الصغير
لكن قررت بعد ذلك ان اتاجر بعقود صغيرة وهي 3 سنت للنقطة وارجو الالتزام بادارة راس المال

All 4 You
08-30-2012, 20:46
أنا أحاول التحكم في نفسي عن طريق عمل 3 صفقات يومية بخطورة صغيرة وبلوت صغيرة
و أركز على ازواج معينة لكي اتباعها اكتر و أحدد تيك بورففيت وستوب لوز دائما فى كل صفقة

ragyatef
08-30-2012, 21:43
يا عينى عالمبتدئين اللى زى حلاتى اللى مش عارفين اى حاجة فى اى حاجة
ومش لاقيين اى معلومة تطلعهم اول سلمة من سلالم الفوركس

mero
08-31-2012, 07:01
صاحب الحساب إذا كان هو الذي يدير حسابه خطة واضحة للعمل تعتمد على عدة نقاط واضحة صريحة ، ثم يلتزم بالعمل عليها . لذلك نسمي "إدارة رأس المال" هنا فناً . فالفن ليس بوضع الخطة ، فوضع الخطة عمل علمي محض ، بل يكون الفن في حسن تنفيذ الخطة

qorrow
09-01-2012, 08:39
الحقيقة أخي الكريم
التحكم في النفس هو أساس إدارة رأس المال السليمة
فالصبر على الربح و البعد عن الطمع في ربح أكبر
يحتاجان إلى تحكم كبير في النفس و هما أساس النجاح في الفوركس

panda
09-01-2012, 11:44
يجب ان تكون على قدرة عالية فى التحكم فى نفسك

وذلك حتى لا تتسبب فى خسارة كبيرة لنفسك

لان الاغراءات كبيرة

hesham1046
09-01-2012, 11:50
شوف معظم التاجر يتنابهم شعرو با انهم عارفين السوق واوقات بيقعو فى تدمير الحساب الانهم بيفتحو صفقات كثيرة بالوطات كبيرة فا الاحسن والاضمن اخى العزيز هو انك تعمل استراتجية مربحة واححسن استراتجية انا مستمر بيها وهى استراتجية الهيدج الانها فى نظرى احسن استراتجية

الدرهي
09-01-2012, 14:10
التحكم في النفس عنصر اساسي
المتحكم في نفسه لابد ان يتصف بالقناعة
و الرضى بالقليل لكي يأتي الكتير

lala
09-01-2012, 23:41
يجب على الشخص ان يكون صبورا وان يستطيع اان يتحكم فى نفسه وان يبعد عن الطمع نهائيا حتى لا يكون
فريسه للخسائر ويجب ان نبتعد فى الخوض فى صفقات كثيره فى وقت واحد ونتحكم فى نفسنا شويه حتى نحقق الربح المطلوب

2x1
09-02-2012, 00:03
والله سياسة ادارة المال اتبعتها شوية فالاول لكن الطمع بعيد عنك خلاني فلحظة اتخليت عنها وكمان زيادة الثقة بالنفس بيودوا الواحد فداهية الواحد لازم يلتزم بخطة حطها لنفسة وميفكرش يتخلي عنها مهما كانت الاغراءات

yasefsami3
09-02-2012, 00:05
الحمد الله رب العالمين يجب التحكم فى النفس حتى لانضع انفسنا تحت خطا ما يؤدى بنا الى الخسارة
وعلينا من الصبر ان نتحمل وادرة راسح المال تحتاج الى تحليلى فنى واسترتيجة وسماع الاخبار وقت صدورها وان لاندخل فى صفقات كثير فى يوم واحد علينا ان نختار الميعاد المناسب كيوم الاربع والخميس ونتجنب ايام العطلات وعلينا عدم التسرع وعدم الطمع

mrhero
09-21-2012, 21:29
انا بحاول اتحكم فى نفسى بخطوره صغيره وبلوت صغيره وبركز
على ازواج معينه عشان اتباعها اكتر وبحدد تيك
بورففيت وستوب لوز دايما فى كل صفقه

karim_net
09-21-2012, 21:33
الرضى بالقليل لكي يأتي الكتير

MAGDY
09-21-2012, 21:34

التحكم فى النفس والحكمة فى إدارة رأس المال
أهم وأول أساسيات شغل الفوركس
وإن لم أتحكم فى نفسى وأحكمها
فممكن مدير نص لبة ، فى أى قطاع خاص يتحكم فىّ
طيب وليه .. ما أحترم نفسى من الأول وأحكمها بنفسى
تحياتى

نور العمر
09-21-2012, 21:35
الصبر يا اخي هو اهم ميزة للنجاح و الابتعاد عن الطمع في الربح هو مفتاح الربح و كما ان هناك عوامل اخرى كالقدرة على التحليل و وضع استراتجيات جيدة وفقك الله كلام جميل و الله

adel asran
09-21-2012, 21:42
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اولا احب ااكد علي ان ادارة راس المال شئ اساسى وهم جدا لان بدونة تخسر محفظتك في اقرب وقت ممكن ولذلك انا قبل اي صفقة بدرس راس مالى واحط هدفى واحطوقف خسارتى ودايما يبقي ربحى 3% ووقف خسارتى 1$ وبكدة انا هتجنب اي خسارة فادحة من السوق.

yasser habola
09-21-2012, 21:42
ضبط النفس وادارة راس المال هو رئة الفوركس
لكن ضبط النفس بالذات بتأتي عن طريق الخبرة الوفيرة مع الوقت حاتتعلم ازاى تظبط اعصابك وتدخل بلوت لو عكس عليك لا يطير حسابك

بالتوفيق لك

smail
09-22-2012, 03:54
ان لا تتاجر في صفقات باموال كثيره .. وان تتبع استرتيجيات ناجحه ودا بعد دراستها ...ثالثا انك تقرا الكتب الخاصه بالفوريكس واداره الاموال

رابعا عدم تدخل العواطف في التداول ودا مهم جدا احذر الحب الطمع او المجازفه والتسرع لانها من اكبر عوامل

ahmedgalal
09-22-2012, 04:12
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع انه
يجب ان تتاجر بحكمة
ثانيا يجب ان تحدد نقطة بدايتك
وكم ربحا تريد من الصفقة

simo512
09-26-2012, 01:50
وعلينا من الصبر ان نتحمل وادرة راسح المال تحتاج الى تحليلى فنى واسترتيجة وسماع الاخبار وقت صدورها وان لاندخل فى صفقات كثير فى يوم واحد علينا ان نختار الميعاد

amir
09-26-2012, 02:18
اخى الفاضل الصبر مهم جدا للنجاح
لان التسرع بيؤدى دائما للخساره فحاول ان تتريس

anass
09-26-2012, 02:22
السلام عليكم
اخي انصحك بالصبر هو اهم ميزة لتفوق في هذا المجال و بالتوفيق ان شاء الله و ننتظر الجابة من المحترفين
و شكرا

mansourito
09-26-2012, 02:24
صحيح اخي المشكل الرئيسي الذي يواجهه المتداول هو التحكم في عواطفه
لأنه صعب انتتحكم في نفسك حتى يكون لك سياسة رأس مال جبدة

moonlight32
09-26-2012, 02:39
و الابتعاد عن الطمع في الربح هو مفتاح الربح و كما ان هناك عوامل اخرى كالقدرة على التحليل و وضع استراتجيات جيدة
والاستفادة من انخفاض السوق و ارتفاعة و اخيرا اكرر الابتعاد عن الطمع لانة يمكن ان يكون سبب في خسارتك للصفقة

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 02:44
والاستفادة من انخفاض السوق و ارتفاعة و اخيرا اكرر الابتعاد عن الطمع لانة يمكن ان يكون سبب في خسارتك للصفقة

هذا السوق مغرى جداً ويخلى اى انسان يطمع بس الانسان الذكى القادر على انه يصبر ويلتزم من اجل تحقيق ارباح هو الذى يستطيع ان يوخد المعركه بهذا السوق

keko
09-26-2012, 03:01
للاسف انا مثلك بالظبط مشكلتى هى عدم سيطرتى على نفسى وعدم قدرتى بالالتزام باداره راس مال محدده ولكن للاسف مع تكرار
الخساره اكيد لازم الجا الى ضبط النفس وان ابتعد عن المجاذفه ولكن مجرد نصائح انا بالنسبه لى لا اقنع بها الا لما اقع فى الغلط الاول

mostafa ramy
10-04-2012, 02:55
اكيد اخى العزيز كثيير من المتداوليين اللذين يحققون الخسارة لا يستطيعوا ان يتحكموا بنفسهم فى ادارة راس المال
لذلك يحققون الخسارة واعتقد ان ادارة راس المال لابد ان تكون صارمة ولا يجب ان تتدخل العواطف بها لذلك انا احرص
على ان اكون استراتيجية ثابتة لا احيد عنها مطلقا

ihebdandouna
10-04-2012, 03:00
نعم يجب الحكم في ادارة رأس المال و ذلك لتحقيق مزيد من الأرباح و تجنب أكبر نسبة من الخسارة في رأس المال و لابد من أن تكون الأدارة صارمة

xtomorrow
10-04-2012, 23:57
اكيد اخى العزيز كثيير من المتداوليين اللذين يحققون الخسارة لا يستطيعوا ان يتحكموا بنفسهم فى ادارة راس المال
لذلك يحققون الخسارة واعتقد ان ادارة راس المال لابد ان تكون صارمة ولا يجب ان تتدخل العواطف بها لذلك انا احرص
على ان اكون استراتيجية ثابتة لا احيد عنها مطلقا

فعلا اخي الكريم فادارة راس المال هي المفتاح الاول للحفاظ على استمرارك في السوق
اي طمع او تسرع يكون على حساب ادارتك لراس مال سيؤدي بحسابك الى التصفير

tictok
10-05-2012, 18:30
إدارة رأس المال لكي تكون ناجحة لابد أن تدخل بلوت مناسب لرأس مالك وتبتعد عن المخاطرة كما يجب ان تحدد جيداً نقطة دخولك للسوق بناء على تحليل دقيق
وتسيطر على مشاعرك أثناء التداول وتبتعد عن التسرع والطمع ولا تدخل عدة صفقات في وقت واحد يجب الا تزيد عن صفقتين حتى تستطيع التركيز الجيد

amir
10-05-2012, 19:47
نعم اخى لازم التحكم فى النفس وردود الافعال
وعدم التهور لان هذا سيعرض للخساره دائما

jamalsale
10-05-2012, 20:56
التحكم في النفس لتتبع سياسة راس مال صارمة هو امر صعب جدا
خاصة في حالة متابعت السوق فتضهر فرس تجعلك تدخول متخطيا سياسة راس المال
و في بعض الاحيان يادي دالك للخسارة

abdulhadi
10-05-2012, 20:59
سلام عليكم
اخي الكريم ادارة راس المال تحتاج الى الالتزام الصارم
فكلنا كما قلت احيانا نطمع بالسوق ولكن بتحديد للهدف والاستوب والتحكم بحجم العقد بما يتناسب مع راس المال
برااي هذه اهم شي

logly
10-06-2012, 05:16
إدارة المال ببساطة كيفية التعامل مع الحساب بطريقة تضمن لك تقليل المخاطر وجني الأرباح. هناك إستراتيجيات عديدة لإدارة الحسابات والأموال في الفوركس وإدراة المال الجزء الأكثر أهمية في نظام المتاجرة وتتطلب إدارة المال كما تعرفون الإلمام بأمور المارجن لكي تستطيع حساب مالك وماعليك

hams
10-06-2012, 06:22
السلام عليكم

اداره راس المال السليم تحتاج اولا الى تحليل فنى واسترتيجى

وابعد عن اهم اسباب الفشل الطمع التسرع التوتر الخوف كلهم طريق الى الفشل

a5rzamn
10-06-2012, 06:46
المشكله الرئيسيه الي بواجها المتداولين هي التهور والطمع

والي بتأدي الى الفشل في ادارة راس المال خسارة الحساب في يوم او في ساعه

اهم شي القناعه في ربحك ولو كان بسيط

azza51
10-06-2012, 08:10
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
في البداية انا طبعا مش خبيرة وكماان انا احتاج جدا نصايح في هذا الموضوع
لأن انا مبقدرش ابدا التحكم في نفسي او عواطفي في سوق الفوريكس وفي سياسة ادارة المال

sharif4
10-06-2012, 10:19
ارجو من المتاجرين ذوى الخبرة ان يفيدونا بخبراتهم فى كيفية ادارة راس المال وكيفية التحكم فى نفسية التاجر للالتزام بهارابعا عدم تدخل العواطف في التداول ودا مهم جدا احذر الحب الطمع او المجازفه والتسرع لانها من اكبر عوامل الفشل في الفوريكس

mostafa ramy
10-11-2012, 06:27
انا فى البداي مكنتش بقدر اتحكم فى نفسى وانا بدير حسابى وخسرت كتيير من كدة
ولكنى تيقنت ان لازم اتعلم انى اتحكم بنفسى وبادارة راس المال عشان اتجنب الخسارة

medo_boo00s
10-11-2012, 09:45
بحاول الالتزم بسياسية راس المال فى معظم الصفقات
وفي بعض الاوقات يغريني السوق فلا التزم بها حتى دفعت الثمن وفقدت حساب برأس مال كبير

ramzy sayed
10-15-2012, 20:28
بالفعل انا الان استطيع التحكم فى نفسى فى ادارة راس المال
اما سابقا فكنت مبتدىء ولا استطيع ان ادير راس مالى ولا ان
اتبع ادارة جيدة لراس المال وكان ذلك من احد اسباب خسارتى

hossam
10-15-2012, 20:31
انا لا استطيع ان اسيطر علي نقفسي سيطره كامله اثناء التجاره في الفوركس واحتاج الي الكثير من الوقت
لكي اكون قادر علي تحمل الكثير من الوقت لاكون قادرا علي تحمل الاداره كامله

ahmed sleem
10-15-2012, 23:53
ادارة المال مهمة جدا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كلامك صحيح واعجبني وخطه رائعه وتقبل مروري

majdquran
10-16-2012, 00:34

بالتاكيد اخي العزيز
عليك بالممارسة وضبط النفس .. انا شخصيا اتبع سياسية عدم فتح صفقات بحجم يتعدى ال 5% من راس المال .

mohamedemara
10-16-2012, 00:51
اعتقد ان علينا ان نتبع هذا الاسلوب
حتى نستطيع ان نحقق الربح بكل سهوله ونصل الى النجاح بكل سهوله

mohamed ezzat
10-16-2012, 01:05
للأسف يصعب على من لم يجرب الخسارة ذلك
كحالى مثلا لم اتعلم ادارة راس المال غير بعد حدوث خسارة كبيرة جدا
بعدها بدأت التعلم
ولكن اتمنى ان يسمع لنا من هم فى البداية
الأساس ادارة راس المال

mohamed10037
10-16-2012, 01:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والترحاب والسلام
انا لا استطيع التحكم بنفسى اكيد
اثناء التداول ورببنا الموفق وهو المستعان على كل شئ

Mustarinho
10-16-2012, 01:29
يجب ان تتاجر بحكمة
ثانيا يجب ان تحدد نقطة بدايتك وكم ربحا تريد من الصفقة

hard currency
10-16-2012, 01:30
اعتقد من المهم جدا ان تضع لنفسك نقطه للوصول او هدف تسعى لتحقيقه ولكن عليك قبل ذلك ان تعمل على الحساب الديمو وتتعامل معه جيدا وليس كونه لعبه ولكن كونه مرتبط فعليا بالحساب الحقيقى وابتعد عن الطمع وارضى بنصيبك

ahmed zehiry
10-16-2012, 01:48
اكيد طبعا ادارة رأس المال من وجهة نظرى مهمة جدا بالنسبة للمبتدئين اكثر من الذين لديه الخبرة فى الفوركس و طبعا شئ اساسى انك يجب عليك ان تبتعد عن الطمع و التحلى باهدوء اثناء المتاجرة

amar1989
10-16-2012, 13:54
السلام عليكم
عليك بالتالي اخي
التعلم الجيد افتح حساب تجريبي مثلا
الدخول براس مال كافي
وضع استراتجية عمل سليمة
الصبر
الالتزام
عدم الياس عند الخسارة
الابتعاد عن الطمع

good way
10-16-2012, 16:09
هو اول شى للنجاح فى الفوركس
يجب عمل بعض الاشياء
اول حاجة تبعد عنك الطمع ودايما يكون عندك هدف
وانا تكون لديك درية باادارة راس المالممكن يحصل خسارة ويجب طبعا عدم التسرع علشان تقدر تحقق مكسب

xtomorrow
10-16-2012, 16:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام بعد التحية والترحاب والسلام
انا لا استطيع التحكم بنفسى اكيد
اثناء التداول ورببنا الموفق وهو المستعان على كل شئ

اتمنى منك اخي ان تضبط نفسك اكثر عند التداول وتحاول الالتزام رغم مشقة الامر
ان اي حساب يتم التداول فيه بدون الالتزام لابذ وان ياتي يوم يصفر فيه فاحذر اخي

good way
10-16-2012, 17:11
طبعا لازم تتبع اداره راس المال
لانك بدونها تصبح كالمشلول في السوق
ولا تعلم العقود المطلوبه للدخول
ولا الخروج ولا النسبه المطلوبه منك في نهايه الشهر

mohamed ramzy
10-18-2012, 20:44
انا استطيع ان اتحكم فى نفسى لاتباع ادارة راس مال وانا اقوم بذلك
الان لانى تعلمت من الاخطاء السابقة والان استطيع التحكم فى نفسى

waleed elhadary
10-18-2012, 21:01
السلام عليكم انا شايف ان الصبر من اهم الاشياء التى يجب ان يتمتع بها
تاجر الفوركس

Nagwa
10-18-2012, 21:10
طبعا من الصعب على الانسان التحكم فى مشاعره فى تجارة مثل هذه لانه يكون واضع كل رأس ماله وخائف عليه من الخسارة ويحتاج تحقيق الارباح المناسبة لهذا رأس المال ولكن انه من الخطأ الكبير ان لا نتحكم فى مشاعرنا لان هذا سوف يؤدى الى خسائر فادحة

صدقيني انفع
10-18-2012, 21:37
اخي انا والله ما عندي خبرة كتير لاني مبتدئ بس الي بعرفو لازم انك تركز علي التحليل الفني والاخبار

zaid2001
10-18-2012, 21:40
الصرار والصبر والحكمة والتاني ضروريات التداول فهم طريق النجاح في الفوركس

eng_ali
10-18-2012, 21:46
اعتقد انك عشان تلتزم بادارة راس مال لازم يكون عندك ارادة وعزيمة عشان تكون تاجر ناجح

ahmadatta
10-18-2012, 21:59
سجي ان يحاول الشخص ان يتمسك في نفسه بالنسبة لهذا الموضوع ,,,
خاصة في سوق العملات والاموال

meeco
10-18-2012, 22:21
انا اتبع ادارة رأس المال فى الصفقات الغير مضمونة فقط
اما فى الصفقات المضمونة فأنا اتركها قليلا

ibrahiem2012
10-18-2012, 22:22
الاول مكنتش بعرف اتحكم في نفسي لكن بعد ما خسرت اكثر من مره واتمرجن الحساب
بدات اتبع سياسه الاداره الصحيحه واصبحت اتكم في نفسي

mohamed ezzat
10-21-2012, 18:11
لفترة طويلة لم استطع
ولكن كما يقال خير معلم هو الخسارة
ان لم تستطع ان تتحكم فى نفسك بمفردك فى البدايات ستضطر لذلك فيما بعد بسبب الخسارة

last12
10-21-2012, 18:34
طبعا من الصعب السيطرة على النفس في ادارة راس المال بشكل جيد ، لكن مع مرور الوقت يصبح حماية راس المال حقيقة على كل متداول يجب ان يضعها في المقام الاول له

hora
10-21-2012, 19:59
فعلا عندك حق في السوق ممكن يغري الواحد وده البيحصل معياا حاليا عشان اكسب كثير وبقع اوقات
كثيرة في خسارة كبيرة بسبب اغراء السوق لنا بالذات لاني بتدرب علي الحسباب التجريبي لكن في المؤكد ان
الحقيقي يختلف يجب ان نصبر ونتعلم ولا نطمع وبالتوفيق

nahlla
10-22-2012, 00:05
اعتقد انه لو الشخص توكل عيل الله حق توكله واطمئن قلبه الي انه لن يكسب سنتا ليس مقسوم له وانه لن يخسر سنتا الا وكان بالفعل ليس من نصيبه
لكانت المتاجره شئ ممتع وراقي وجميل لانك ساعتها تترك كل همومك وضغوطك خلف ظهرك وفقط تتوكل علي الله وتتقبل النتيجه مهما كانت بصدر رحب

cristiano
10-25-2012, 21:53
يجب اولا ان تعلم انك داخل سوق ربح او خساره ..
بمعنى ان انت ممكن يكون معاك استراتيجيه ناجحه ولقدر الله تخسر اموالك اللى بالصفقه

وبالتالى يجب ان تعلم معنى كلمة المخاطره ..
وهى انك هتدفع فلوس فى صفقه .. والله اعلم ممكن ترجع تانى ولا لأ ....

magic777
10-26-2012, 02:01
اعتقد انه لو الشخص توكل عيل الله حق توكله واطمئن قلبه الي انه لن يكسب سنتا ليس مقسوم له وانه لن يخسر سنتا الا وكان بالفعل ليس من نصيبه
لكانت المتاجره شئ ممتع وراقي وجميل لانك ساعتها تترك كل همومك وضغوطك خلف ظهرك وفقط تتوكل علي الله وتتقبل النتيجه مهما كانت بصدر رحب

بالضبط اخي الواحد بيعمل اللي عليه ويحاول يلتزم بالقواعد ويبعد عن المخاطر ويجتهد
في التحليل ويتبع طريقه عمله وهنا ممكن يعمل بأستقرار اكبر مع المجال ده

ghofran mohamed
10-26-2012, 05:12
السلام عليكم ورحمة الله اخى العزيز على قد ما الموضوع متعب لازم يكون عندك صبر

---------- Post added at 04:12 AM ---------- Previous post was at 01:48 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله ممكن اعرف اية الفرق بين الفوركس وتداول الاوراق المالية فى البورصة

rooseyflower
10-26-2012, 10:49
انا معاك فى نفس الطلب ياريت من الاخوه يفيدونا
لان فعلا السوق بيغرى فى كتير من الاحيان

ebram
10-26-2012, 11:42
ان لم تستطيع التحكم بنفسك لاداره راس المال سوف تخسر ثم تخسر وانت الخاسر الاكبر

baby
10-26-2012, 11:48
اظن ان علينا التوكل على الله اولا واخيرا
ثم ان نبذل كل ما فى وسعنا من جهد

ima822006
10-26-2012, 12:22
لاأدري ولا كن أظن أنه من الصعب حيث من حكم نفسه حكم اعالم ولكن الحل في وجود
الخطة التي تعتبر الدستور في تجارتك

minaedward
10-26-2012, 12:45
لابد من التحكم فى النفس وعدم التسرع والاتزان حتى يستطيع المتداول فى اتخاذ القرارات الصحيحة

forex.masr
10-26-2012, 12:53
اولا انا لا استطيع ان اتحكم فى نفسى لكى ادير راس مالى وشكرا ليك يا باشا
وتقبل مرورى وشكرا على الموضوع وننتظر مزيدك

ahmed1980
10-26-2012, 13:19
اهم ةشي ان تتحكم بالستوب لوز والتيك بروفت
ولا تتطمع لان بداية الانهيار

abd123
10-26-2012, 13:54
اخي الكريم من اجل التحكم في سياسة راس المال
اولا يجب ضبط النفس اثناء التداول
اي من خلال الصبر وعدم الطمع وعدم المخاطرة في راس المال
كما ان القناعة كنز لا يفنى والروح الرياضية اي تقبل الربح والخسارة
سلام
وكل عام وانتم بخير

toto
10-26-2012, 15:13
انا ارى فى هذا الموضوع الرائع والجميل ان إدارة المال
ببساطة كيفية التعامل مع الحساب بطريقة تضمن لك
تقليل المخاطر وجني الأرباح. هناك إستراتيجيات
عديدة لإدارة الحسابات والأموال في الفوركس وإدراة
المال الجزء الأكثر أهمية في نظام المتاجرة وتتطلب
إدارة المال كما تعرفون الإلمام بأمور
المارجن لكي تستطيع حساب مالك وماعليك

magic777
10-26-2012, 17:40

لازم كل واحد فينا يعرف ايه هيا اخطاؤه ونقاط ضعفه في السوق ده اللي بيخسر بسببها
ويحاول بشتى الطرق انه يعالجها ويقلل منها على قد ما يقدر

saasa
10-26-2012, 18:50
السلام عليكمو رمة الله انا مبتدء معنديش خبرة
لكن استفدة الكتير من ردور الاعضاء الكرام

ameer
10-26-2012, 18:51
اهلا بيك اخي الكريم اعتقد ان كل تاجر لة طريقة خاصة في المتاجرة ويستطيع الصيطرة على نفسة واتخاذة للقرارات الصائبة في السوق وتربحة المال

derar
10-26-2012, 18:59
كل عام وانتم بخير
الموضوع كبير ويحتاج لاكثر
من ادرارة راس المال بنفسي
بالتعاون مع الاخرين

rahel
10-26-2012, 20:34
اداره راس المال تحتاج الى اداره جيده ويجب ان يتعلم المتداول كيف يدير راس ماله جيدا ويدخل بنسبه من راس المال

ahmed fakhry
10-26-2012, 20:44
بالتاكيد معنديش خيار تانى غير ادارة راس المال فى الفوركس . وفى حالة عدم استخدام ادارة راس المال اذا انا بختار المخاطرة وفى الحالة دى لازم اتحمل الخسارة ايا ما كانت نسبتها

forex man
10-26-2012, 21:02
خطة جميل و ادارة صارمة لرأس المال لكن هل في نظرك 3
في المئة ربح مهم طبعا ادا كان راسمالك صغيرا فهده النسبة
ضعيفة جدا
الصح فى نظرى انك لا تتاجر باقل من 100 دولار
مع هذه الاداره الصارمه لن تفقد حسابك الا بعد 99 صفقه وكل صفقه رابحه تكسب 3 دولار
كويسين جدا لحد ما الحساب يكبر

nabilo
10-26-2012, 21:22
وفقك الله

latraaa
10-26-2012, 21:23

vip1988
10-26-2012, 21:28
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمفيد والدي يعتبر مهم
اخي الكريم من السهل ان تستطيع ان تحكم في نفسك وبكل سهوله
فأنت جالس بكل اريحيه وتتاجر
انت ليس في معركا ولست تحت القصف وحياتك غير مهددا بالخطر
فما الدي يمكنعك من ان تحكم في نفسك؟
مع تحياتي

mozoabdo
10-26-2012, 21:33
طبعا من الصعب على الانسان التحكم فى مشاعره فى تجارة مثل هذه لانه يكون واضع كل رأس ماله وخائف عليه من الخسارة ويحتاج تحقيق الارباح المناسبة لهذا رأس المال ولكن انه من الخطأ الكبير ان لا نتحكم فى مشاعرنا لان هذا سوف يؤدى الى خسائر فادحة

oudai
10-26-2012, 21:47
ليش بينصح الكل الابتعاد عنها
مع اني شايف انا افضل حل

salah.bmw
10-27-2012, 01:11
بصراحة انا عندي ارادة صارمة بادارة راس المال قبل ما ادخل صفقات
بس غالبا ما بفقد السيطرة على ارادتي لما اكون فايت عملية وخسران فيها وبتجيني فرصة لتعويض خسارتي واطلع منها باقل الخسائر هون تكمن المشكلة عندي

mahmoud1
10-27-2012, 01:16
فى بعض الاحيان ممكن الواحد بيطمع لانه بيكون نسبة التاكد من الصفقة كبير لكن السوق خطر واكبر من اى شخص والواحد معرض للخسارة زى ماهو معرض للربح لكن اللى بيعمل حساب الخسارة قبل حساب الربح هو اللى بيخش الصفقات بادارة راس مال سلمية والتحكم فى نفس فى البداية صعب لكن مع الوصول الى مرحلة الخبراء بيكون فى سيطرة شوية عن الاول

asmaa omar
10-27-2012, 11:23
التحكم فى نفسك لن يستطيع اى شخص ان يخبرك كيف تتحكم فى نفسك فهذه
نفسك وانت من تتحكم بها
ولكن انصحك بابعاد مشاعرك عموما عن متاجرتك اى تاجر وانك انسان الى بدون مشاعر اطلاقا

mo7i
10-28-2012, 15:03
السلام عليكمو رحمت الله موضوع ادارة راس المال مهم جدا في النجاح
لكن هو صعب ويختلف حسب كل تاجر

ahmedsaied
10-29-2012, 03:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله اان ما تعلمته حتى الان فى الفوركس اكثر شىء لابد من الاهتمام به النفسه للتاجر والصبر وتحمل الخسارة وقتها تستطيع النجاح

hanix
11-16-2012, 14:55
السلام عليكم اخي الغالي انا مبتدء
بصرحة معنديش معلومات في الموضوع لكن اشتفدنا منك الكتير

azifek
11-16-2012, 21:25
أخي الكريم
بخصوص سياسة إدارة رأس المال أنصحبك بأن تدخل بـ 2 سنت لكل مئة دولار أي على هذه الأساس
ففي هذه الحالة ستتاجر و أنت مرتاح نفسيا بشكل كبير
و في حالة عكست عليك السعر يمكنك التبريد بعقد آخر

khaledyosrie
11-16-2012, 22:35
التحكم فى النفس اكيد شىء صعب جدا لكنه مش مستحيل
والوضوح مع النفس والثقه بالنفس ايضا هى الى ممكن تخلق عندك اداره جيده لراس المال
بالاضافه الى انك تبتعد عن الطمع والعشوائيه فى المتاجره
بل وضح خطوات وسياسات ثابته

tarek22
11-17-2012, 15:49
التحكم فى النفس اكيد شىء صعب جدا لكنه مش مستحيل
والوضوح مع النفس والثقه بالنفس ايضا هى الى ممكن تخلق عندك اداره جيده لراس المال
بالاضافه الى انك تبتعد عن الطمع والعشوائيه فى المتاجره
بل وضح خطوات وسياسات ثابته

اوافقك الراي اخوي .. الفوركس نفسه محتاجعزيمه واصرار انك تنجح ومش توقف عند اول عقبه ..
واغلب المجالات كذا حتي الابلود مثلا لو من االاول كسلت ومبقيت مابتشتغل مابتنجح فيه وكذا حال الدنيا

stp96
11-18-2012, 01:41
ادارة راس المال بشكل جيد من اهم مراحل النجاح
لذا يجب ان تخاف على مالك وبذلك ستتمكن من كبت الطمع

abdenbi
11-18-2012, 13:37
من الضروري التحكم في راس المال و اتباع ادارة جيدة له
و من الاساليب المساعدة هي وضع خطة تحدد فيها الربح اليومي و نسبت المخاطرة

jyem
11-30-2012, 14:20
السلام عليكم :
اخي الكريم بالطبع الابتعاد عن الطمع
والتسرع والصبر والقناعة يجب ان نتحلى
بها للابتعاد عن الفشل

Mohamed Ramadan Helal
11-30-2012, 15:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ان شاء الله استطيع
من خلال الهدوء وعدم التوتر والابتعاد عن العصبيه

Cayote
11-30-2012, 15:09

السلام عليكم
ادارة راس المال كثر الكلام فيها وكثرت الاجابات والكل بعطيم حل حسب رايه ... المهم الادارة انك لا تدخل في صفقة انت مش مستعد تخسر فيها اكثر من 2 بالمئة من راس مالك
اما التحكم في النفس ... فهدا لن ياتي الا بالمداولة على التجارة والتجريب على الحسابات الحقيقية ..
بالتوفيق

نانسي
11-30-2012, 16:58
اكيد سياسه ضبط النفس والتحكم الجيد في راس المال من اهم عوامل النجاح ولكن احيانا برهض المغامره مطلوبه لانه الوتيره الواحده ممكن تصيبك بالملل
انا عن نفسي احيانا لما باكون واثقه من صفه والتحليلات كلها بتقول ان الاجواء مهيئه لمكسب رائع باغامر شويه
يمكن لكسر الملل والروتين والنمط الاعتيادي لكن طبعا مش دايما هي مره في الشهر لمجرد المتعه والتغيير

kingmos4
11-30-2012, 21:31
والله يااخى الكريم مااكثر الكلام فى ادارة راس المال وضبط النفس
المشكله الاساسية تاتى حينما تقوم فعليا بالمتاجرة على الحساب الحقيقى
وتجد نفسك نسيت ماتعلمته من ادارة راس المال وضبط النفس
فلامر يحتاجلاكتر من خسارة حتى تتدرب على ضبط النفس

m.sulyman5555
11-30-2012, 22:00
نعم ان استطيع ذلك بالصبر والحذر والتخطيط السليم والممارسة الصحيحة والعمل على الالتزام بالقرار

gomana
11-30-2012, 22:04
التحكم بنفسية المتاجر مش بيجى بين يوم وليلة لا بياخد وقت لان طبيعى بالاول هتطمع او تخاف وقت المتاجرة ويبقى فيه تشتت
مع الخسارة والتعلم كل مرة من الخطا هتلاقى نفسك تلقائيا بتعدل من طريقة عملك واسلوب متاجرتك ومع الوقت هتخلق لنفسك نظام لادارة راس المال يناسبك وترتاح فيه

zoal
11-30-2012, 22:11
انا عندي نفس مشكلتك كثيرا ما يغريني السوق وادخل في صفقات تكلفني الكثير
اليوم خسرت 15$ بسبب الطمع :( لكنني انشاء الله لن اكررها وسوف التزم باستراتيجيتي فقط

hamdy82
11-30-2012, 22:20
للأسف السبب وراء معظم خسائرى حتى الآن و عدم الالتزام بإدارة رأس المال التى اضعها لنفسى لأن هناك اوقات كثيرة يكون السوق مغرى وامامى صفقات مضمونة ولكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن .

GODY
11-30-2012, 22:36
نفسيه المتاجر مهمه جدا اثناء التداول وخاصه عندما الصفقات تكون عكس المتوقع لكن لابد ان نتوقع كل شئ ونتحكم فى انفعالاتنا ونحاول ان نقلل من المخاطر دائما لاخذ القرارات السليمه اثناء التداول

may
11-30-2012, 23:17
يمكن ان اتحكم فى نفسى فى التداول وان اتداول بهدوء وتركيز حتى استطيع ان احقق ربح جيد

---------- Post added at 08:17 PM ---------- Previous post was at 08:12 PM ----------

لازم تبعد عنك الطمع و دايما تفتكر وانت بتاجر ان لو غامرت و خرجت عن راس المال هيكون خسارة ليك قدام
و يمكن يوصل انك متقدرش تكمل التجارة بسبب تسرعك علشان تكسب زيادة شوية

بالفعل البعد عن الطمع والخوف وان تكون اداره راس المال مداره جيده وان تكون الخطه محكمه

mxmx
11-30-2012, 23:43
التحكم فى النفس فعلا مهم جدا اخى لانك بتقدر تسيطر
على مشاعرك وبالتالى انت كدا بتاخ قرارات صحيحة

mohmed waged
11-30-2012, 23:48
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا اخوتى على هذه المعلومات الرائعه لانى مبتدأ اتمنى ان اطبق ماقلتموه فى هذا الموضوع الجيد وشكرا لمجهوداتكم

up97
11-30-2012, 23:54
انا استطعت ان اضبط نفسي بعد سنة من المعاناة من الخسارة في الفوركس
طبعا اخدت تجارب كثيرة مع الخسارة وهي جعلتني احسن

Bery Mahdy
11-30-2012, 23:56
كل حاجه فى الدنيا بتحتاج تحكم فى الاعصاب وفى النفس وخاصة مجال الفوركس بسبب التوتر اللى فيه عشان كده اضخص المتداول لازم يكون عنده تحكم فى نفسه كبير اوى
وده عن طريق اتباع خطه واستراتيجيه معينه اثناء الصفقه

Hamdy Elhossiny
11-30-2012, 23:59
والله انا ياما حاولت للتحكم فى نفسى
ولكنىى لا اقدر فى بعض الاحيان وذلك يكلفنى الكثير

ريما الكاشف
12-01-2012, 00:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا جديده علي السوق
ولكنني لدي راي في ذلك وهو انه يمكننا ان نتحكم في انفسنا عن طريق
الابتعاد عن الطمع او الجشع لانه سوف يؤدي بنا الي الخساره حتما

prince_11
12-01-2012, 00:02
يكون لك هدف يومي سواء ربحته ام لا لا يهم في اليوم التالي تقرر هدف يومي جديد هكذا تتحكم بمالك ...

zaho
12-01-2012, 00:15
السلام عليكم بتاكيد التحكم في النفس صعب لكن من لضروري تحكيم العقل فهو الوسيلة الوحيدة النجاح

zeyadahmed
12-01-2012, 00:22
الصبر والاصرار والعزيمة وقوة تحمل الخسارة

وبالنسبة لسياسة ادارة المال حاول تكون صفقتك بلوت مناسب يعنى ممكن 1 دولار لكل 300 دولار راس مال

maloka
12-01-2012, 00:24
اعتقد يا اخي ان ادارة رأس مالك انت الهتقدر تتحكم فيها يعنى لو رأس مالك صغير
لاتفتح صفقات كبيرة ولا تدخل بعقود ونقاط كبيرةحتى تكون نسبة الخسارة بسيطة ولا تصل الي المارجن
سريعا يعنى اتعامل صفقة صفقة حتى تنجح فيها وهكذا انا لسه مبتدئئة لكن هذا هو رأي وشكرا

محمود شبايك
12-01-2012, 00:25
لازم اهم حاجة فى ادراة راس المال انك تملك نفسك وتخلى الطمع يبقى
فى صالحك مش هو اللى يغلبك والاستوب لوز مهم جدااا فى السيطرة على الطمع

jaky chan
12-01-2012, 00:35
السلام عليكم ورحمة الله
اشكرك اخى على هذا الموضوع
انا عضو جديد يااخى ولا اعرف عما تقوله ولكن عند ادارة المال يجب
ان تكون مهيئ نفسك جسديا وعقليا لتكون قادر على اتخاذ القرارات الصائبة

AHMED GENEDE
12-01-2012, 00:41
اعتقد ان الصبر وعدم الطمع هما من اهم عوامل النجاح فى هذا المجال ويجب مقاومه
اغراءات السوق واتباع التعليمات لان كل هذا فى صالح المتاجر

omar kapo
12-01-2012, 00:43
بص انت لو مش قدرت تتحكم ف نفسك هيبقي هتسيبها للظروف وبكد انت ف خسارة دائمة ان شاء الله لانك مش قادر تحد من الطمع بتاعك
يبقي عليك انك تتعلم اذا تحد من الطمع اولا فقط

mxmx
12-01-2012, 01:16
اناااحاول اتحكم جيدا فى نفسى وقت اتخاذ القرارات فى لافوركس
لانك هنا لو لم تستطيع التحكم فى نفسك انت فى عداد الخاسرين

عزبز 18
12-01-2012, 01:19
سلام عليكم نعم الاخ الكريم تستطيغ ان تتحكم في راس مالك و تديره بشكل جيد اي لاتدخل في اليوم الا في صفقة واحدة مه هدف من 20 نقطة و الخسارة تكون ب 5 في المائة من راس المال ويجبان تتعلم كيفية التحكم في اعصابك اثناء التداول

face book
12-02-2012, 20:54
نعم انا اتحم في نفسي جيدا حتي اصل الي طريقتي وهدفي الذي احلم به

ولا اعود ابدا الي الخلف مهما سارت الامور حتي لو مادخلتش صفقات ابدا علي مدار الشهر لازم اتقدم ولا اعود ابدا الي الخلف

forex3
12-10-2012, 16:30
انا شخصيا لا يمكننى التحكم فى نفسى فى ادللاة رأسش المال بسبب الطمع والخزف بالرغم من ان اهم اساسيات الفوركس التى تعلمناها ان نبتعد عن الطمع ةالخوف فهما من اهم اسباب الخسارة ولكننى اود الان التدرب على التحكم للربح

mansourito
12-10-2012, 16:42
والله اخي نفس المشكل يحصل معي في الكثير من الاوقات أقسم على نفسي انني سأتحكم بنفسي وسأدير حسابي
بإدارة رأس مال صائبة لكن بدون جدوى

youssef1025
12-10-2012, 16:47
الطمع هو السبب أخي و كما يقول المثل قليل و دائم خير من كثير مقطوع أخي لو طبقنا استراتيجية المسطرة بحذافرها سنكون عرفنا كيف نتعامل تحياتي

shimaa
12-10-2012, 16:48
نحن يجب ان نتبع الاستراتيجيات الناجحة التى تدلنا متى نبيع ومتى نشترى ومتى نوقف الصفقة لان التوصيات هذه من خبراء سبقونا بكثير ولو كان السوق مغرى بالنسبة لك فمن الممكن ان تطمح فى الحصول على المزيد من الربح ولكن ابتعد عن الطمع الذى قد يفقدك كل شيء .

moonlight32
12-10-2012, 17:11
اجعل البلوت صغير واجعل وقف الخساره بنسبه صغيره

طبعا اهم حاجه هي الصبر وعدم الطمع

hard$currency
12-10-2012, 17:19
للاسف جميعنا هذا الشخص الذى يحاول كثيرا واوقات يستطيع ان يتحكم فى عواطفه وكثير من الاوقات الاخرى لا يستطيع
لذلك انا انصح بالمحاولة والتدرب كثيرا على حساب تجريبى ولا نخاطر ونجرب على حساب حقيقى

ahamed ali
12-10-2012, 17:22
التحكم في النفس يعني الالتزام بخطة ثابتة مؤداها قراءة
الصفقات قراءة دقيقة ومعرفة حيثيات السوق والمؤشرات
القائمة التي امامه وهناك من يدعو الى اقحام البرمجة العصبية
اللغوية بغية التحكم في النفس وتحسين مستوى التركيز

mannon
12-10-2012, 17:48
اه هو دة بقى السؤال المهم ، فعلا لو سألت اى حد تقدر تطبق ادارة رأس المال الجيدة على حسابك ، هيقولك ايوة لكن اسأل بقى تقدر تلتزم هتلاقى عدد قليل الى فعلا يقدر

dreamdriss
12-10-2012, 18:00
اخي انا انصحك بعدم تتبع السوق
وافظل شيئ انك تحط الهدف بتاعك و ستوب لوز لتحديد خسارة معقولة و تغلق المنصة
وتدع توقعاتك تعمل لوحدها

aminhovic9
12-10-2012, 18:53
أخي هنالك خيارين هما إما أن تلتزم بإدارة رأس المال بصرامة وتحافظ على حسابك إما الطمع وبالتالي حتى إن حققت ربحا في البداية فلن يستمر ذلك إلى أن تخسر كل شيء

ana_masrya
12-10-2012, 20:01
سلام عليكم اخي الكريم
اول حاجة تكون خبير في ادارة راس المال
وتكون معك الخبرة سوق وده معرفيت بيها المتاجرين كبار
هم اللي ليهم ادارة ناجحة وياليت يفيدونا شوية من هد الخبرة
وبالتوفيق وتحياتي

abero
12-10-2012, 20:08

اخى الكريم بالتاكيد نفسية الشخص تؤثر عليه فى كل شئ سواء فى الفوركس او الردود فى المنتدى او فى العمل او فى اى شئ اخر فهى من اسباب وصوله الى النجاح او الخسارة
فاذا شعر المتاجر بالقلق والتوتر وعدم الثقة بالنفس او الملل وعدم التركيز بالتالى اعتقد انه سيوقف التداول لفترة لحين تغيير موده ثم العودة للعمل مرة اخرى
ولابد من محاولة البعد قليلا عن الشاشة للتغيير والبعد عن الملل وبالتالى سيكون التفكير افضل فى ادارة راس المال

yassoo011
12-11-2012, 01:17
انا شخصيا لا يمكننى التحكم فى نفسى فى ادللاة رأسش المال بسبب الطمع والخزف بالرغم من ان اهم اساسيات الفوركس التى تعلمناها ان نبتعد عن الطمع ةالخوف فهما من اهم اسباب الخسارة ولكننى اود الان التدرب على التحكم للربح

يجب عليك ان تتحكم في نفسك لكي صل للادارة
المحكمة لرأس المال وهي اساس الربح والاستمرار في السوق

safi
12-11-2012, 01:21
الي حد ما,, ان شاء الله الواحد يقدر يتحكم في نفسه
ويدير حسابه كويس بس نعدي مرحلة الديمو دي لان الواحد اكيد هيكون مختلف لو بيتاجر حقيقي

Omaryat1
12-11-2012, 01:52
السلام عليكم
أظن أخي أن الصبر و اجتناب الطمع هو الذي يؤدي إلى الربح أما التسرع و الطمع يؤديان إلى الخسارة الحتمية

magic777
12-11-2012, 03:52
اه هو دة بقى السؤال المهم ، فعلا لو سألت اى حد تقدر تطبق ادارة رأس المال الجيدة على حسابك ، هيقولك ايوة لكن اسأل بقى تقدر تلتزم هتلاقى عدد قليل الى فعلا يقدر

مشكله السوق ده انه مغري وبيدفعك دائما الى كسر قواعد عملك في بعض الاحيان والتهور والدخول بلوت عالي
خاصه لما يمر السوق بفتره تذبذب عاليه وهدفك ميتحققش

hassan347
12-11-2012, 03:56
السلام عليكم ورحمه الله

اعتقد يا اخى التحكم فى نفسيه المتاجر اثناء المتاجره لا تحتاج الى نصائح لان اى متاجر مهما قام بقراءه نصائح فعندما يدخل الصفقه لا يستطيع تطبيق ما قرئ

ولكن من خلال ما قمت به فالتحكم فى النفسيه هو فقط يحتاج الى ممارسه فمع الوقت عندما تكون واضع لنفسك سياسه لاداره راس مالك تستطيع تطبيقها مع الوقت ففى النهايه هو عباره عن ممارسه وخبره فبالتالى يحتاج الى وقت

تحياتى لك

حسن السيد
12-11-2012, 05:14
بتاكيد يا اخى فالتحكم فى النفس من اهم اسباب
النجاح او الخسارة لذالك يجب
التعلم جيدا وعدم التسرع

amira
12-11-2012, 07:05
شوف الالتزام فى سوق الفوركس وخاصة فى ادارة راس المال من اهم عوامل النجاح
لازم انت تتغلب على نفسك صحيح ده مش هيكون سهل فى البدايه لكن مع الخبره هتصبح الامور اسهل

yaallah3
12-11-2012, 08:11
كن صبورا ولا تتعجل زيادة الارباح ، وعليك بوضع خطة للعمل والالتزا بالاهداف الموضوعة حتى تستطيع تحقيقها ، وضع الاهداف يحميك من الطمع ولكن عليك الالتزام

king123
12-11-2012, 08:37
اخى الكريم الموضوع كله موضوع ارادة يعنى حدد لوت مناسب ثمحاول تتحكم فى نفسك وحدد هدف
وانتظر الوصول اليه

maham
12-11-2012, 08:43

من بدايىة المتاجرة وقبل ماتدخل للصفقة من خلال نظرتك
لتحركات الزوج اللى هتفتح الصفقة فيه بالفعل هتقدر تتحكم فى نفسك من غير ما السوق يغريك بمكسب زيادة وممكن تنقلب الى خسارة لاقدر الله
اتمنى للكل تداول رابح

mannon
12-11-2012, 16:00
مشكله السوق ده انه مغري وبيدفعك دائما الى كسر قواعد عملك في بعض الاحيان والتهور والدخول بلوت عالي
خاصه لما يمر السوق بفتره تذبذب عاليه وهدفك ميتحققش

والمشكلة الكبيرة فعلا ان محدش بيناقش الموضوع دة ، كل بيركز على القواعد والقوانين .... الخ الى يضمن النجاح
مع ان كل دة مع متداول غير مؤهل ولا هيفيد بحاجة

lolyta
12-11-2012, 21:39
لابد من التعلم جيد التحكم فى المشاعر لان الانفعالات تلعب دور اساسى فى الصفقات لابد من التاجر ان يتحكم جيدا فى مشاعره ويعلم ان الغضب او الحزن او الخوف الشديد ممكن ان يتسببوا فى ضياع راس ماله لاقدر الله وبرجاء تجنب الطمع لانه بيجعل صاحبه بيخسر لا محاله وبينتهى بحساب مصفر للاسف الشديد

mero12
12-11-2012, 23:25
يجب عليا ان اتحكم فى ضبط نفسى لاداره سياسه المال حتى وان كنت غير متحكما
ستحتمنى نفسى على ضبطها لكن اكون قادرا على تحقيق اهدافى فى الفوركس

yaallah2
12-12-2012, 00:57
السلام عليكم
فى الحقيقه انا اقوم على قدر المستطاع بتقليل المشاعر ولكن لا استطيع ان اتحكم فى نفسى بدرجة 100% لان ذلك مستحيل مهما تعمدنا ان نتحكم فى انفسنا سوف تجد بداخلك القليل من المشاعر مثل الخوف او الطمع
وفى النهايه يجب علينا ان نصبر وان نبتعد عن الطمع بأكبر قدر ممكن حتى نستطيع ادرارة رأس المال ويجب ايضا الا نسخدم درجة مخاطرة كبيرة ونحن لا نستطيع ان نحافظ على رأس المال

عبدالرحمن امام بيومى
12-12-2012, 01:52
بسم الله الرحمن الرحيم
لابد من التعلم جيد التحكم فى المشاعر لان الانفعالات تلعب دور اساسى فى الصفقات لابد من التاجر ان يتحكم جيدا فى مشاعره ويعلم ان الغضب او الحزن او الخوف الشديد ممكن ان يتسببوا فى ضياع راس ماله لاقدر الله وبرجاء تجنب الطمع لانه بيجعل صاحبه بيخسر لا محاله وبينتهى بحساب مصفر للاسف الشديد

بحر الدولارات
12-12-2012, 17:58
انا اتفق معك لابد للجميع التحكم
فى النفس وهو يدير ماله حتى
لا يتعرض للخسارة التى
تأتى دائما من عدم ادارة
المال ادرة جيدة

azifek
12-12-2012, 21:41
وفقك الله

نعم أخي الكريم
الصبر على الصفقات مهم جدا حتى نستطيع أن نقفل صفقاتنا على الربح
و لكي نتمكن من الصبر على الصفقات يجب أن ندخل بلوت صغير حتى لا نشعر بالقلق و يتحمل حسابنا كل ارتداد

Eslam Rashwan
12-12-2012, 21:43
انا ارى يا اخى انه لابد من المخاطرة النسبية حتى تحقق ارباح كبيرة ولكنها يجب ان اتكون محسوبة حتى لا يضيع رأس المال ويجب دراسة الصفقة جيدا قبل الدخول فيها ولا تترك شيئا قد يحدث غير متوقع .. وفقك الله

Mr.Shiref
12-12-2012, 21:45

magic777
12-13-2012, 00:17
نعم أخي الكريم
الصبر على الصفقات مهم جدا حتى نستطيع أن نقفل صفقاتنا على الربح
و لكي نتمكن من الصبر على الصفقات يجب أن ندخل بلوت صغير حتى لا نشعر بالقلق و يتحمل حسابنا كل ارتداد

بالضبط كده علشان تحمي نفسك من القلق وتسيب الصفقه براحتها تجيب هدفك لازم تكون عامل اداره راس مال
سليمه وداخل بلوت جيد يستحمل الانعكاس لو حصل وتقدر تصبر على الصفقه للنهايه

s&a
12-13-2012, 01:44
اظن ان التحكم في النفس لا يحتاج الي متاجر ذو خبرة ولكنه يأتي بالتدرب علي التحكم
في النفس وعدم المجازفة او الطمع وتأتي من التدرب المتواصل وعدم تكرار الاخطاء التي تحدث

magedman109
12-15-2012, 11:08
عدم الالتزام ب خطة معينة
يسبب الكثير من الخسائر وباذات ف عالم الفوركس

محمد عويس
12-15-2012, 13:09
موضوع جميل ومفيد ونريد من احد المحترفين ان يقولو رائيهم فى هذا الموضوع حتى يستفيد الجميع ونعرف كيف ندير راس المال فى الفوركس وحتى لا نخسرة كلو انا اعرف ان لا يجب ان اطمع اثناء التداول وان اضع حد للخسارة وان اخرج عند الوصول الى ربح معقول

safiforex
12-15-2012, 13:28
موضوع جميل ومفيد ونريد من احد المحترفين ان يقولو رائيهم فى هذا الموضوع حتى يستفيد الجميع ونعرف كيف ندير راس المال فى الفوركس وحتى لا نخسرة كلو انا اعرف ان لا يجب ان اطمع اثناء التداول وان اضع حد للخسارة وان اخرج عند الوصول الى ربح معقول

المهم اخي الكريم في ادارة راس مال ان لا تتجاوز صفقاتك المفتوحة في الان نفسه 10في المية
و يعني هذا حتى طريقة العمل التي تعمل بها ، فقد تكون في بعض الطرق ان النسبة لا يجب ان تتجاوز 5 في المية

ayman.shosha
12-15-2012, 13:34
والله اخى العزيز
السوق دائما مغرى
ويدفعنا دائما الى تغيير اهدافنا بإستمرار

الا اننى اعود الى سياسة ادارة المال اوقات الخسارة

yacrao
12-15-2012, 13:40
لا للاسف انا خفيف جدا ادخل صفقات عشوائية بحجم كبير لا استطيع التحكم في نفسي وعواطف
حاولت كثيرا ومرارا ولكني اعاود الرجوع الى هذه العادة التي لا تفارقني منذ ان بدات الفوركس
واريد من كل نفسي ان اتمكن من السيطرة

basma.bosy
12-15-2012, 13:45
فعلا السوق ممكن ان يغرى المتاجر ولكن يجب ان يتكم المتاجر فى مشاعره المختلفة ويعتمد على عقلة فى المتاجرة لان المشاعر من الطمع والخوف تؤدى الى الكثير من الخسائر

mahmoud1
12-15-2012, 14:04
لا للاسف انا خفيف جدا ادخل صفقات عشوائية بحجم كبير لا استطيع التحكم في نفسي وعواطف
حاولت كثيرا ومرارا ولكني اعاود الرجوع الى هذه العادة التي لا تفارقني منذ ان بدات الفوركس
واريد من كل نفسي ان اتمكن من السيطرة
العمل فى الفوركس ودخول الصفقات لا يمكن ان يكون بشكل عشوئى سوا كان حجم العقد كبير او صغير لازم تتعلم وتخش الصفقات بناء على التحليل وحاول لما تتعرض لخسارة انك تتعلم منها علشان تقدر تقلل منها والفوركس مش مجال عشوئى او حظ

البرجيسي
12-15-2012, 14:08
بالرغم اني لست محترف الا انني اجد بصراحة ان الحد من الخسارة باستخدام ستوب لوز قد يمنعنا من كثير من الخسارات الكبيرة وارجوك لا تكون طماع كي لا تخسر الكثير ايضا

forex4maroc
12-15-2012, 15:06
سياستي هي انني ادخل بلوت 10 سنت في حساب 500 دولار واعتمد على الرافعة 1/200 لكي اتجنب مرجنة الحساب

forex star
12-15-2012, 15:23
هو فعلا السوق بيغرى بس دا غلط كبير علشان دا فى اغلب الأوقات بيؤدى لخساره كبيره
وعلشان كدا بنحاول على قدر المستطاع التحكم فى اعصابنا اثناء العمل وربنا يسهل

medo144
12-15-2012, 15:34
عليك اولا اتضع خطة عمل مناسبة ليك
ثم تبتعد عن الطمع لانه سبب الخسارة الرئيسى وايضا الخوف سبب للخسارة ايضا

b2000
12-15-2012, 15:38
فى البدايه كان الموضوع صعب بالنسبه لى لكن لما ابتديت احس ان سوء اداره راس المالى ممكن تضيعلى كل اللى بعمله ..بالتزم غصب عنى :)
بالتوفيق..

saly
12-15-2012, 16:11
فى البدايه بيكون فيه تخبط وتجاوزات لكن اعتقد لما بتتعرض للخساره بسبب ادارة راس المال الغلط
اكيد وقتها بتتعلم الدرس وتلتزم اكتر بخطتك لادارة راس المال

haze5m
12-15-2012, 16:51
انا لا استطيع اتباع سياسة ادارة راس المال لاصارمة
لانه ان اعتبر نفسي من المخاطرين او المتهورين

kingmos4
12-15-2012, 17:23
هو ده العيب الوحيد اللى كلنا بنقع فيه
انه السوق بيغرى المتاجر حتى نجد ونفاجئ بتصفير ومرجنة الحساب
وهنا يكون الالتزام الصارم بادارة راس المال مهما بلغ الاغراء تلتزم بالقواعد

hwida nada
12-15-2012, 17:27
لازم ادخل باللوت مناسب مع راس مالى
واجبر نفسى على الصبر ومستعجلش الارباح علشان اتلاشى الخسارة

mostafaabdelgawad
12-15-2012, 21:17
بصراحة حتى الىن لا استطيع ذلك ولكن احاول ذلك باستمرارا
الشكلة التي تواجهني هي الطمع الشديد والرغبة في الربح السريع

raed3
12-15-2012, 21:58
كما يقال الصبر مفتاح الفرج فأكيد الصبر هوا اللى بيخلى الواحد يتاجر بطريقة كويسة ويكتسب خبرات أكتر

Stranger
12-15-2012, 22:01
نعم احاول ذلك وللاسف اوقات اقع في فخ الطمع وتكون النتيجه قاسيه طبعا
ولذلك احاول دائما الحفاظ على ادارة رأس المال لتجنب الخسائر الكبيره

amira
12-28-2012, 02:42
هو ده العيب الوحيد اللى كلنا بنقع فيه
انه السوق بيغرى المتاجر حتى نجد ونفاجئ بتصفير ومرجنة الحساب
وهنا يكون الالتزام الصارم بادارة راس المال مهما بلغ الاغراء تلتزم بالقواعد
اعتقد ان العيب ده بيواجه المبتدئين اما اصحاب الخبره اعتقد انهم بيكونوا عرفوا مثل هذه
الاخطاء وبيبتعدوا عنها

Dana
12-28-2012, 02:47
نعم استطيع التحكم في نفسيتي

و اتابع مشوار لن اياس او اهزم من اول مرة

بالتوفيق شباب

do.dy
12-28-2012, 03:01
احيانا استطيع ان اتحكم فى راس مال وتكون ادراتى لراس المال سليمة واستطيع ان احافظ على الحساب من المارجن كول
وهذا عن طريق تحديد الاستوب لوز وايضا تحديد النقاط التى ادخل بها الصفقة فلا يجب ان تزيد عن 10% من حجم راس المال

donya_elkhir
12-28-2012, 03:05
اولا البتعد عن الطمع لان المجازفه او المخاطره براس المال ممكن يعرضا لمرجن حسابك بسرعه

فى البدايه افتح الصفقه وحدد الاستوب لوز وتيك برفيت وادخل بلوت صغير

mxmx
12-28-2012, 03:13
التحكم فى النفس فى الفوركس يتطلب شخصية
قويه تبعد عن المشاعر وقت المتاجرة

amera samer
12-28-2012, 03:34
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته :من اهم الاشياء التى يعلمها الفوركس هو الصبر وبالصبر سوف تتحكم فى نفسك وعدم الطمع وعدم الخوف كل هذا بعد التحليلات الفنيه للصفقات المعروضه وتوكل على الله فهو المتوكل

noureen
12-28-2012, 04:02
الانسان لازم يتدرب فتره كافيه عشان يقدر يسيطر على نفسه فى موضوع اداره راس المال
و خاصه ان التدرب دا بيكون فيه خساره

rename
12-28-2012, 14:52
طبعا ادارة راس المال شيء صعب لكن هو شيء لابد منه
لذا يجب ان تبتعد نهائيا عن المجازفة اذا اردت ان يدوم راس مالك لفترة طويلة

haze5m
12-28-2012, 23:45
انا اعتقد انه بالنسبة لي لا يوجد ما يسمس بالتحكم في
ادارة راس المال لانك لا تستطيع نفس العدد من النقاط كل يوم قتضطر ان تطمع

amera samer
12-29-2012, 00:31
التحكم فى كل شئ ياتى بالصبر ولو تعلمت الصبر تعلمت النجاح فى مجالات كثيرة ومن اهمها اسواق تداول العملات

SGASOFT
12-29-2012, 01:09

a5060
12-29-2012, 01:20
سلام عليكم
ولو انى لسا مبتدئ انما انا شايف ان عين العقل
بدل ما الفلوس تطير خساره لازم نمشى واحده واحده

forex 2
12-29-2012, 14:20
هو فعلا التحكم في النفسيه للمتاجر و ادارة راس المال الجيده اهم عناصر النجاح في الفوركس
و لكن هذا السوق مغري جدا فاحيانا يتسلل الطمع الينا و نكون غير قادرين على كبح رغبتنا في التداول
فيعرضنا لخسائر كبيره

forex2013
01-10-2013, 18:59
ان لا تتاجر في صفقات باموال كثيره .. وان تتبع استرتيجيات ناجحه ودا بعد دراستها ...ثالثا انك تقرا الكتب الخاصه بالفوريكس واداره الاموال
رابعا عدم تدخل العواطف في التداول ودا مهم جدا احذر الحب الطمع او المجازفه والتسرع لانها من اكبر عوامل

احمد سيد
01-10-2013, 19:51
فعلا لا بد من الصبر وعدم التسرع والطمع والبعد عن المغامرة لانه لو انت مش الاشخاص اللي بيحبوا يغامروا لازم تكون مغلمرة محسوبة ومدروسة جيدا والتفكير الجيد والدراسة المتانية اهم اسباب النجاح

star forex
01-10-2013, 22:09
فى الحقيقه لحد دلوقتى مش بعرف اسيطر على نفسى لحد دلوقتى فى اداره راس المال خصوصا
انى لسه جديد فى التداول وكدا بس بحاول قدر الإمكان وربنا يسهل

harimeche
01-10-2013, 22:38
هنــاك مواضيع رائعة وفيديوهـــات كتيرة تتكلم
عن إدارة المال المهم هو الرغبة في التعلم

natry
01-10-2013, 22:44
الالتزام بالصفات اللازمه مثلا الصبر ع التعلم وعدم التسرع وعدم الطمع
مع اداره جيده لرس المال يحقق المزيد من النجاح

hamid
01-10-2013, 22:59
نفسى لحد دلوقتى فى اداره راس المال خصوصا دا والتفكير الجيد والدراسة وان تتبع استرتيجيات ناجحه

Nejm
01-10-2013, 23:07
ان اتحدث عن حجم اللوت او غيره لان الاخوه قدموا معلومات وافيه عن هذا الجانب
سأتحدث عن جانب اخر و هو الافراط المبالغ فيه فى عدد العقود المفتوحة .. بحيث نرى ان التاجر قام بفتح عقود بيع و شراء بعدد كبير و عند حدوث حركة سريعة فى السوق يتوقف تفكيره عن العمل
عدد العقود يتوقف بالطلع على حجم رأس المال و لكننى شخصيا افضل ان يكون الحد الاقصى عمليتين او ثلاثة فقط

nsr3
01-10-2013, 23:09
كل شىء فى الفوركس يجب ان يكون مبنى على الادارة الجيدة لراس المال ووضع الخطة
التى تعمل عليها والاستراتيجية التى تبنى عليها العمل وكل هذا يأتى من التدريب الجيد على الديمو

ياسر
01-10-2013, 23:10
اتحكم فى نفسى عن طريق عمل 3 صفقات يوميه بخطوره صغيره وبلوت صغيره وبركز
على ازواج معينه عشان اتباعها اكتر وبحدد تيك بورففيت وستوب لوز دايما فى كل صفقه

nsr3
01-10-2013, 23:22
انا فعلا بعمل دا وبحاول ان اكون جيد فى دراسة راس المال والعمل على التدريب الجيد
وبحاول اشتغل على 10 % من راس المال واستفيد من الارباح

فوركس مان 25
01-11-2013, 18:18
السلام عليكم ورحمة الله اهلا يا اخى الكريم طبعا اتمنى كده ومين ميتمناش