PDA

View Full Version : السير عكس الاتجاة(اسباب الدخول عكس حركة الترند)

Pages : [1] 2 3 4 5

hesham elsayed abouelnaga
11-19-2013, 03:51
دائما نتعرض لمشكلة السير عكس الاتجاة بمعنى أخذ اوامر شراء على اساس ان الترند صاعد ونفاجأ بالمشكلة انة يهبط وحتى يعاود السير فى اتجاهة الاصلى ممكن ان نفقد نصف اليوم او أكثر ...وما الحل ...فى رأيى المتواضع اولا اختيار زوج واضح الحركة وشكل الترند واضح كذا يمكن معرفة بداية حركة الصعود والهبوط فى كل فريم خاصة الربع ساعة او النصف ساعة ...وفى حالة دخول صفقة شراء ننتظر اقل نقطة فى الفريم الاقل ولو حتى اضطررنا للنظر فى فريم الدقيقة والخمسة لتأكيد الدخول والعكس مع عملية البيع ...طيب هناك مشكلة اخرى لا اجد زوج انا مطمئن لحركتة اما امتنع عن الدخول فى اى صفقة او الدخول ب واحد سنت لكشف السوق ...طيب لو جيت عملت كل دة والترند عكس يبقى انا لم أأخذ بالى من الاشكال المعروفة لتغيير الاتجاة...عموما انا حبيت اكتب فى الموضوع دة علشان افكر نفسى..ولكم منى جزيل الشكر

the best
02-21-2014, 02:02
في عملية "تبييت العقود" فإن متداول الفوركس يحدد قيمة أمواله من خلال الفرق في سعر الفائدة للعملات المختارة. قيمة الفائدة التي يمكنك الحصول عليها خلال فترة تبييت العقود، هي التي يستعملها المتداول لكي يقوم بحساب سعر الفائدة.

harimeche
02-21-2014, 02:30
دائما نتعرض لمشكلة السير عكس الاتجاة بمعنى أخذ اوامر شراء على اساس ان الترند صاعد ونفاجأ بالمشكلة انة يهبط وحتى يعاود السير فى اتجاهة الاصلى ممكن ان نفقد نصف اليوم او أكثر ...وما الحل ...فى رأيى المتواضع اولا اختيار زوج واضح الحركة وشكل الترند واضح كذا يمكن معرفة بداية حركة الصعود والهبوط فى كل فريم خاصة الربع ساعة او النصف ساعة ...وفى حالة دخول صفقة شراء ننتظر اقل نقطة فى الفريم الاقل ولو حتى اضطررنا للنظر فى فريم الدقيقة والخمسة لتأكيد الدخول والعكس مع عملية البيع ...طيب هناك مشكلة اخرى لا اجد زوج انا مطمئن لحركتة اما امتنع عن الدخول فى اى صفقة او الدخول ب واحد سنت لكشف السوق ...طيب لو جيت عملت كل دة والترند عكس يبقى انا لم أأخذ بالى من الاشكال المعروفة لتغيير الاتجاة...عموما انا حبيت اكتب فى الموضوع دة علشان افكر نفسى..ولكم منى جزيل الشكر

لكن دلك بسبب جهلنـــا للتحليل الكلاسيكي

وتلهفنـــــــا للمـــــــؤشرات الفنية

فإختيار الإتجـــاه الصحيح من اهم الأشيــاء

التي يجب ان نحددهــا بدقة عـــــالية

----

تحياتي وبالتوفيق

poop4
02-21-2014, 02:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
الدخول فى صفقات عكس الترند لها خطوره عاليه
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

Essouayah Foued
02-25-2014, 20:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا انصحك بان لا تتعمد معاكسة اتجاه الترند لانك ستخاطر بحسابك
و لا يمكنك التاكد من من مدى اتباع حركة السوق لتحليلاتك، حذاري اخي
تقبل مروري أخي الكريم

mohamed77
02-25-2014, 22:39
والله اخى انا مشكلتى ما جربتش قبل ذلك امشى عكسه لانى من بدايه تعليمى وانا كنت بسمع جمله كن صديق الترند يعنى امشى مع الاتجاه وخليك صديق وحليف للترند لان ده الصح وده العلم الصحيح الى بدئت اخد بالى منه والحمد لله حققت منه ارباح مرضيه وربنا يوفق الجميع

ilyes chaieb
02-25-2014, 23:21
السير عكس الاتجاه العام و خاصة لو استعملت فريم كبير اكيد مصيرك الخسارة دون شك
لذلك لا تعكس اتجاه السير و لا تمشي عكس الرياح

Bouani
02-25-2014, 23:37
السلام عليكم و رحمة الله عز و جل و بركاته
لأا تسبح ضد التيار أخي الكريم دائما حاول حسابة المخاطرة و النجاح قبل كل شيء و نسبة نجاح السير ضد التيار ليست دائما مربحة
ربنا يوفقك

zinga8
02-26-2014, 12:23
مسؤولة عن أية خسائر الناتجة عن ذلك. يمكن للمستثمرين تقليل تعرضهم للخطر من خلال توظيف المخاطر
الحد استراتيجيات مثل "وقف الخسارة" أو أوامر "وقف الحد".

forex90
02-26-2014, 12:25
طبعا السير عكس الاتجاة والدخول عكس الترند دة من الاشياء التى سوف تجعلك تخسر راس مالك سيرعا لابد ان تحلل الشارت جيد جدا قبل ان تبداء فى ابرام اى صفقة حتى تتاكد من نتائجهخا جيدج دا

osamamamoon
02-27-2014, 10:27
تقبل مروري أخي الكريم

zinga6
02-28-2014, 04:26
يوم التداول، والذي كان في السابق حكرا على التاجر الكلمة، هو الآن لعبة عادلة لجميع
المضاربين. مستوحاة في جزء من تقلبات الأسعار لحظيا كبيرة، وتوافر الفورية من يقتبس، وبأسعار معقولة

sara ali
02-28-2014, 10:29

remas
02-28-2014, 15:26
السير عكس الاتجاه اخى الكريم هو من طرق النجاح فى السوق
ودا بعض المضاربين بيعرفوا ازاى يستغلوا مخالفة الترند للربح ولكنه مش مقياس

houdabluegolden
02-28-2014, 16:47
فعلا اخي الكريم السير عكس اتجاه السوق هي مشكلة بتواجه جميع المتداولين حتى المحترفين منهم وده بيكون سببه عادة التسرع
او عدم الخبرة الكافية برسم الترندات والنماذج السعرية وكما قلت حضرتك لابد من التأكد من اتجاه الترند قبل دخول الصفقة

payza
02-28-2014, 17:16
ما هي كلها حركة ترند او اعادة اختبار يا غالي
بالتوفيق للك

-----------------------------------------------------------------------

AHMEDALAA
02-28-2014, 17:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يجب السير مع اتجاه الترند لان الترند صديق المتاجر .
ولكن يجب تحديد اماكن الدخول القوية والانتظار
حتى يتم ايجادها شكرا لك على الموضوع

nizar17
02-28-2014, 19:38
بالفعل اتباع الاتجاه العام للترند مهم جدا و ضروري للغاية للنجاح في مجال الفوركس
انا دائما ما اتداول في نفس الاتجاه
بالتوفيق للجميع

redwanli
02-28-2014, 20:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم صراحة إن الدخول في الصفقات العشوائية له خطورة كبيرة و هدا يؤتر سلبا على المتداول و يضيع جهده سدا :( لهدا يجب التريت و العمل على الحاب ديمو و معرفة حركة السوق تم الأخد بالنصائح و دخول الصفقات . هدا هو رايي :) . سلام

gr53
03-08-2014, 22:38
من يتعامل مع فريم كبير من الخطأ أن يعاكس الاتجاه فهو يفتح للخسارة بابا واسعا لذا يجب تحليل الشارت جيدا
أما من يتعامل مع الفريم الصغير فغالبا ما يدخل عكس الاتجاه

ahmedmomen
03-08-2014, 23:16
طبعا السير عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة جدا وهي اساس معظم الخسائر في هذا السوق
حتى ان احيانا باعتقد ان في حد ورا شاشة الكمبيوتر بيشوف انا بعمل ايه ويمشي السعر في الاتجاه العكسي

abdelaziz 10
03-09-2014, 00:44
فعلا لا انصح بالتداول عكس الاتجاه العام للزوج لان الزوج مهما عكس الا وسينهج اتجاهه العام غالبا
انما ممكن نربح من التصحيحات ولكن هذا بضبط دقيق للهدف وحسن الدخول والخروج جد مهم

ashraf2014
03-09-2014, 00:47
لا انصح بالتداول عكس الاتجاه العام للزوج لان الزوج مهما عكس الا وسينهج اتجاهه العام غالبا
انما ممكن نربح من التصحيحات ولكن هذا بضبط دقيق للهدف وحسن الدخول والخروج

amal500
03-09-2014, 13:10
يجب ان نتبع السير فى تجارة الفوركس على الترند لكى نحقق منه ربح كل يوم و بشكل متواصل و مخالفة الترند يؤدى الى الخسارة فى هذا المجال بسهولة كبيرة و من ثم المارجن كول

zinga7
03-09-2014, 18:14
أيضا استخدام الرسوم البيانية الشمعدان الأسبوعية والشهرية لتقديم صورة قيمة لل
حركة السعر على المدى الطويل.

afillane
03-09-2014, 18:22
لا يمكن ان يحقق الكثير من يعاكس السعر ولا اعتقد انه سيواصل التداول لانه وكما هو معرف في سوف الفوركس الترند از يور فرند

عدي
03-09-2014, 18:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الدخول عكس الاتجاه او الترند يسبب الخساره القويه ولا انصح بكده خالص وبالتوفيق

zinga7
03-10-2014, 18:10
ولكن انظر في ذلك إمكانية الربح!
مع الوجه المبتسم، يتم تنفيذ هذه التجارة. مع بداية لطيفة إلى التجارة، وكنت شعور جيد و
كنت قد انتقلت توقف لنقطة التعادل، تماما مثل وقال النظام الخاص بك.

HICHAM BELGHITI
03-10-2014, 18:16
السلام عليكم أظن أن السير عكس الاتجاه امر صعب ويسبب الخسارة

abdotitim
03-10-2014, 18:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم جدا ومفيييد للجمييع
بارك الله فيك عمل الموضووع نعم يجب دايما دخول مع بدايه الترند مع الاتجاه العام واليس التصحييح

sendrela
03-10-2014, 18:37
دى فعلا مشكله من الممكن ان تقابل اى مستجد بالفوركس خصوصا انه بيتعرف لسه على ازواج العملات

ليعرف على اى زوج هيستقر ..لذلك لابد من تجربه ذلك الامر اولا على حساب تجريبى حتى يعرف الزوج الذى يستطيع ان يحدد تحركاته

تحيتى

ashrafko
03-10-2014, 19:06
اخى الكريم تجارة الفوركس على الترند لكى نحقق منه ربح كل يوم و بشكل متواصل و مخالفة الترند يؤدى الى الخسارة فى هذا المجال بسهولة كبيرة و من ثم المارجن كول وبالتوفيق

meroloveme
03-10-2014, 19:28
فتح صفقات في عكس اتجاه الترند خطير جدا لانه قد يؤدي الي خسارة كبيرة
كثير منا يقول لنفسه ان السعر هبط كثيرا جدا اكيد هيرجع لمكانه تاني وبناء علي هذا التفكير الخاطيء بيتورط في صفقات خسرانه
لكن ممكن يفتح ضد الترند لو التحليل الفني يسمح بذلك مع اهمية استخدام الاستوب لوز

norur
03-10-2014, 20:24
السلام عليكم

يا اخي ممكن ما تقوله صح و ممكن خطا لان النظر في التجاه العام في الفريمات الكبيرة و النظر الى الفريمات الصغرى
هي لي ممكن ان تحددي المسار لدا فمثل هده الصفقات المدى الطويل لدا انصحك بلوت صغير
وعندي نقطة في هدا الموضوع لم افهمها مثلا هل ممكن ان يكون السعر صاعد في الفريم الاكبر الى مقاومة
و الفريم 30 السعر نزل الى دعم
مادا نعمل

el andaloussi
03-10-2014, 23:11
أخي الكريم سلام الله عليك يجب عليك أن تقوم بنهج
خطة محكمة لا تنزح عنها لأي سبب من الأسباب كالطمع وما لإلى ذالك وشكرا للموضوع الرائع

ahmedibrahim258259
03-11-2014, 00:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكرميع لى هذه المعلومات الرائعة جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد
تقبل مروري

nihed trabelsi
03-11-2014, 00:34
اخي الكريم ليس من الحكمة الدخول عكس الاتجاه العام للسوق لذلك علينا ان نركّز قبل رسم
الترند و يا حبّذ لو رسمناه علا اكثر من فريم لكي نكون واثقين من الاتجاه العام

salim telecom
03-11-2014, 01:12
كيف الحال اخي الكريم اتمني ان تكون بخير و عافية
نعم لا يجب السير عكس الاتجاه اخي الحبيب لان ممكن ان تخسر المال في 10 دقائق
و الله اعلم و الله الموفق

AHMEDALAA
03-11-2014, 01:49
لازم تمشى مع اتجاه العام للترند
ولا تخلف الاتجاه العام لانك سوف تخسر
وايضا يجب تحديد اماكن الدخول القوية فى الشارت

ahmadinho100
03-11-2014, 02:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا يا اخي الدي اعرف انه عندما تضع الترند تنتضر حتا يكس الترند و عندا يكسره تدخل الصفقة عكس السعر الاتجاه

gamal20
03-11-2014, 03:05
ليس دائما الدخول عكس الترند يكون خاطئا ولكن بقوانين معينه اخى الكريم لان السعر
مهما كان ترنده لابد ان يصحح

ahmed212
03-11-2014, 03:12
لالالالا اخطر حاجة انك تدخل مع موجة تصحيحية الافضل انك تستنى نقطة الدخول المناسبة وتدخل مع الاتجاة مهما كانت الاغراءات ولازم تحط قدام عينك على طول ان الطمع اكبر خطر فى الفوركس

mhmd12
03-12-2014, 21:47
جزاك الله كل خير بس انا عاوز اضيف جزئية الى كلامك ان فى حاجة اسمها تصحيح حركة السوق او تعرف بالتصحيح يعنى ان ممكن يكون فى اتجاه الترند صاعد ويرجع بتاع 100 نقطة و يبدأ فى التصحيح بعد ذلك فى الصعود مره اخرى

vero
03-12-2014, 22:17
ان الدخول مع الاتجاة او الدخول عكس الاتجاة كلاهما صحيح ولة دراساتة واستراجيتة وانا اعلم متداولين لايتاجرون الا على التصيح ويحققون ارباح رائعة فقط يجب ان تعلم ماذا تفعل ومتى نقطة الدخول سواء مع الاتجاة او عكس الاتجاة

ahmed212
03-12-2014, 22:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب اهم حاجة ادخل مع الترند تكسب ببساطة انما عكس الاتجاة ممكن تكسب وانما بمهارة ولازم تكون بروفشنل فى التداول قبل ماتفكر عكس الاتجاة

meme^_^
03-12-2014, 22:55
فعلا هذا مايحصل مع كل المبتدئين لايعلم متى يبدء الشراء والبيع ولا يتبع استراتيجيه في الفوركس
اتمنى لكل مبتدئ التوفيق والنجاح
تقبلو مروري
وشكرا

a7med84
03-15-2014, 11:48
الدخول عكس اتجاه الترند وده عادى لان السعر له حركات تصحيحيه

وفى اوقات تكون حركات قويه وكامن لان الترند له وقت وهيرجع فى الاتجاه الاخر ما فيش ترند دائم

aymanso
03-15-2014, 11:50
السلام عليكم ممكن الدخول بصفقات عكس الاتجاة ولكن هذا يتطلب
ان يكون راس المال كافى حيث اذا استمر الاتجاة الصفقة لاتخسر

masry928
03-15-2014, 11:50
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
احيانا كتير تواجهنى نفس المشكله وكمان لو حاطط استوب لوز بيضرب فى دقائق وحتى يعود الى مساره مرة اخرى بياخد وقت كبير او قليل حسب الصفقه واحيانا بضطر لفتح صفقة هيدج حتى لايضرب الاستوب لوز

voxaln
03-15-2014, 12:17
السلام عليكم
فعلا اخي الكريم ممكن ان يتاجر الشخص عكس الترند ولا كن يجب التدرب على هذه الطريقة واتقانها قبل البدء فيها لانها خطرة والتداول مع الترند افضل
وشكرا

crazy
03-15-2014, 12:39
الاحسن انك تعلق امر الشرا لما السعر يعاود اختبار الترند الصاعد ويرجع يرتد منه تاني لاعلي
يعني تمسك الموجه الصاعده من اولها والافضل نك ماتشتريش بعد مايكون الزوج صعد بعدد نقاط كبيره لانه في الغالب حيصحح ويغير اتجاه

lema
03-15-2014, 13:05
الدخول عكس الاتجاة يكون فقط فى حالات التصحيح بمعنى ان السوق يكون صاعد بقوة وبالتالى لابد من الانخفاض قليلا
للتصحيح وهكذا فى حالة الهبوط

ebram
03-15-2014, 13:38
عارف المشكله دي تعتبر ن اهم المشاكل الي بفقد بيها حسابي
لان بتعامل ان الاسعار تشبعت
ولكن بعكس اتجاه الدخول
وفعلا ممكن تعكس انعكاسات متجبش الاسبيرد
وترد تاني للاتجاه

shimaa33
03-15-2014, 14:23
انا فعلا سمعت ناس كتير جدا بتعمل كده وبتشتغل عكس حركة الترند
بس انا للاسف معرفش ايه الحكمة في كده يمكن علشان انا مشتغلتش علي الترند قبل كده الله اعلم
بس اللي اعرفه انه مش ليه نتايج ثابتة وكويسة يعني

mohamed bnali
03-15-2014, 15:01
عزيزي العضو المحترم دائما يوصي الخبراء والراسخون في العلم بعدم السير عكس التيار
وعكس السوق وعكس السعر وعكس الترند
فادا تعلمت وخبرت وجربت فيقول الخبراء الترند صديق التاجر
فسر معه ولا تعترضه فانه كالسيل يدك كل من يعترضه ويجرفه الى ما لايحمد عقباه
وكدلك السوق وكدلك السعر
فانت قبل الدخول الى الصفقة لابد ان تدرس بواسطة الاشارات ماض الاسعار وحاضرها وتتنبؤ بمستقبلها
وبما ان السوق والاسعار مجسمة في الترند فلا بد ان تعرف اتجاهه فادا عرفت اتجاهه صعودا وهبوطا وتدبدبا فيسهل عليك السير معه
فاختر الصفقة بعد معرفة نقطة الدخول والخروج واجعل لها ستوب لوز والتيك بروفيت
ولاتترك الصفقة مبيتة حتى تدفع عنها فوائد التبييت لان دلك حرام
وتقبل مروري

fatma abdelhay
03-15-2014, 15:57
فعلا
وده بسبب ان احنى بنتعجل ف الدخول السوق
وبنمشى ورا المؤشرات بطريقه غريبه
شكرا ع موضوعك وع النصيحه استاذى
وتقبل مروووورى :)

midosafwat
03-15-2014, 16:00
فتح صفقات في عكس اتجاه الترند خطير جدا لانه قد يؤدي الي خسارة كبيرة
كثير منا يقول لنفسه ان السعر هبط كثيرا جدا اكيد هيرجع لمكانه تاني وبناء علي هذا التفكير الخاطيء بيتورط في صفقات خسرانه
لكن ممكن يفتح ضد الترند لو التحليل الفني يسمح بذلك مع اهمية استخدام الاستوب لوز

brahimtrader
03-15-2014, 19:52
هناك فقط سبب واحد للسير عكس الاتجاه العام و هو الاسكالبينج
يعني الصفقات الطويلة عكس الترند حتما هي خسرانة
تحياتي لك

salimned
03-17-2014, 02:05
السلام عليكم انا لا افضل العمل عكس الترند لان دلك خطير جدا و ممكن
يودي بنا للخسارة ببساطة و يجب ان نعمل على احترامه و السير معه دائما .

abdelaziz 10
03-18-2014, 17:54
السلام عليكم انا لا افضل العمل عكس الترند لان دلك خطير جدا و ممكن
يودي بنا للخسارة ببساطة و يجب ان نعمل على احترامه و السير معه دائما .
انا عادة ما اشبه التدول عكس الاتجاه العام كمن يقود السيارة عكس اتجاه السير في الطريق
بالتالي الاكيد انه من المنطقي ان الواحد كتاجر صغير لازم يمشي مع قرار السوق الغالب

Abo Hamdy
03-21-2014, 00:11
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
دي بتتسمي طريقة البرايس اكشن
واغلب الاعضاء بتفضلها عشان بتحقق ربح ححلو بس هي خطرة

doola2020
03-22-2014, 18:51
والله أخي أنا مرة دخلت مع الاتجاه مع اليورو دولار ولكن خسرت بسبب الانعكاس مع ان اليورو كان في ارتفاع متزايد وكان متوقع انه يرفع تاني ولكنه هبط

forex pop
03-22-2014, 18:56
اخطر حاجة انك تدخل مع موجة تصحيحية الافضل انك تستنى ......
نقطة الدخول المناسبة وتدخل مع الاتجاة مهما كانت الاغراءات ولازم تحط قدام عينك على طول...

محمد أبو بكر
03-24-2014, 20:50
السلام عليكم و رحمته و بركاته
السير عكس الاتجاه العام و خاصة لو استعملت فريم كبير
اكيد مصيرك الخسارة دون شك
و بالتوفيق لك ان شاء الله ..

masi.fe
03-25-2014, 00:30
نعم .. هناك ما لا يحصى من الكتب والمراجع ومواقع الإنترنت التي تغطي كافة مجالات الإستثمار في الأسواق المالية ومن جميع جوانبها ولكنها جميعاً كتب موجهة لأصحاب الخبرة من الإقتصاديين أو المستثمرين . فعندما يقرأها من ليست لديه خبره فلا تزيده إلا تشويشاً وتعقيداً .
وعندما نتحدث عن مصادر التثقيف باللغة العربية فالنقص هائل حتى في الكتب الموجهه للمتخصصين أما بالنسبة للمصادر الموجهة لغير المتخصصين فالمصادر باللغة العربية بكل بساطة معدومة كلياً !! .

forexuwk
03-25-2014, 08:26
بالتوفيق للجميع

forex_lionz
03-25-2014, 10:06
انا حاطتها لنفسي وانا قولتلك الكلام ده قبل كدة بالعكس انا صبرت على الاوردر ده كتير كدة
انا لسة قايل الصبح ان التوقيت الزمنى لاوردر الرينج المفروض ميعديش اغلاق امريكا وعندها بنقفل على اى خسارة ومكسب

aysamiman
03-25-2014, 11:54
هناك اسباب عدة دخول صفقة خاسرة محاولة التعويض كن دلك بسبب جهلنـــا للتحليل الكلاسيكي

faridfrance
03-25-2014, 12:13
سم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يمكن للمستثمرين تقليل تعرضهم للخطر من خلال توظيف المخاطر
الحد استراتيجيات .

ansaldo
03-26-2014, 13:12
مع الوجه المبتسم، يتم تنفيذ هذه التجارة. مع بداية لطيفة إلى التجارة، وكنت شعور جيد و

abdelaziz 10
03-26-2014, 17:53
بالتوفيق للجميع
صحيح يا اخ لان الزوج لما يسير في اتجاه عام صعب جدا يتعكس الا لو كسر ارتكاز قوي اسبوعي مثلا
بالتالي الاحسن اننا نكون مع الترند ولا نخالفه لاننا اصلا تجار صغار لا سيولة كبيرة ممكن تنفعنا

forexuwk
03-26-2014, 18:52
بالتوفيق للجميع

xabi alonso
03-26-2014, 18:54
ولكن انظر في ذلك إمكانية الربح!مع الوجه المبتسم، يتم تنفيذ هذه التجارة. مع بداية لطيفة إلى التجارة، وكنت شعور جيد
وكنت قد انتقلت توقف لنقطة التعادل، تماما مثل وقال النظام الخاص بك.

saddem
03-26-2014, 18:57
اى صفقة او الدخول ب واحد سنت لكشف السوق ...طيب لو جيت عملت كل دة والترند عكس يبقى انا لم أأخذ بالى من الاشكال المعروفة لتغيير الاتجاة
لابد ان تحلل الشارت جيد جدا قبل ان تبداء فى ابرام اى صفقة حتى تتاكد من نتائجهخا جيدج دا

walid08
03-26-2014, 19:25
السلام عليكم
نعم اخي الكريم دائما ما نتصادف بالسير عكس الاتجاه
وهذا يعود بالاساس الى التحليل الخاطئ او التحليل الغير واضح ويسبب هذا في عكس الاتجاه للاسف

بشير حمدان
03-26-2014, 19:32
السلام عليكم
اخى الكريم انا السير فى عكس الاتجاه امر غير سهل التعامل معه ويكون الدخول بنقاط قليله اما مع الاتجاه فيكون الدخول امن الى حد ما

maasofiane
03-28-2014, 04:00
لكن ذلك بسبب عدم تعلمنا للتحليل الكلاسيكي وتلهفنـــــــا للمـــــــؤشرات الفنية
فإختيار الإتجـــاه الصحيح من اهم الأشيــاء التي يجب ان نحددهــا بدقة
و شكرا على ذكر الموضوع

moraghost
03-29-2014, 04:32
الأخ العزيز
في الحقيقة والواقع السير عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة جدا وهي اساس معظم الخسائر في هذا السوق حتى ان احيانا باعتقد ان في حد ورا شاشة الكمبيوتر بيشوف انا بعمل ايه ويمشي السعر جدا

تقبل تحياتي

dont
03-29-2014, 16:05
السير عكس السوق يكون من اكبر الاسباب التى تسبب الخسارة ويجب ان تكون الصفقات مع اتجاه الترند
ان خط الترند هو من اقو اوقات الفوركس

ahmed kabo
03-29-2014, 16:13
المكشلة اخى العزيز فى مقولة المتاجرة على اتجاه الترند او ان الترند صديق المتاجر ولاكن للاسف المشكلة فى التطبيق لان كلنا بنخش او معظمنا بنخش بدون تفكير او تحليل قوة ونقطة ارتداد بالتوفيق للجميع

dont
03-29-2014, 18:09
دة ازاى عكس السير فى الطريق قد ياخذ السائق مخالفة مرور ويجب ان اتاجر يتتاول مع خط الرترد حيث يدخل فى صفقات قوية
وخط الترند هو صديق التاجر وو من اقوى اودات الفوركس

naoual
03-29-2014, 18:11
مشكور اخي الكريم على هذه الالتفاتة و انا شخصيا اخذت مني بعض الصفقات ضد الاتجاة اسابيع او اشهر احيانا

mgw
03-29-2014, 18:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
عندك حق وانا احب اقول ان اداره راس المال
هى اللى بتخلى الواحد حتى لو داخل عكس السوق
انه يقدر يرجع يكسب اهم حاجه اداره راس المال

slow
03-30-2014, 15:05
عن نفسي انا انصحك بان لا تتعمد معاكسة اتجاه الترند لانك ستخاطر بحسابك
و لا يمكنك التاكد من من مدى اتباع حركة السوق لتحليلاتك، حذاري اخي. تقبل مروري

سمير تيارت
03-31-2014, 00:42
فعلا اخي الكريم السير عكس اتجاه السوق هي مشكلة بتواجه جميع
المتداولين حتى المحترفين منهم وده بيكون سببه عادة التسرع
او عدم الخبرة الكافية برسم الترندات والنماذج السعرية وكما قلت
حضرتك لابد من التأكد من اتجاه الترند قبل دخول الصفقة

soooonor
03-31-2014, 00:50
للتغلب على مشكلة انعكاس السعر بمجرد فتح الصفقة ..لازم نعمل تحليل فنى جيد و عن طريق الدعوم و المقاومات نختار اقوى نقطة لدخول الصفقة ..ولو السعر انعكس اصبر على الصفقة هتحقق اهدافها لأن تحليلك للشارت صح من الاول

Hossam Samy
03-31-2014, 01:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم والغالي
الدخول العكسي من اسباب الخسارة
بس بردك ساعات بيبقي من الربح
ولازم تتقن الطريقة دي كويس جدا

ruse
04-07-2014, 15:26
السلام عليكم
حتى ان احيانا باعتقد ان في حد ورا شاشة الكمبيوتر بيشوف انا بعمل ايه ويمشي السعر في الاتجاه العكسي
و بالتوفيق لك ..

hunter_world
04-07-2014, 23:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اهل المنتدي الكرام ام بعد اخي الكريم مشكور بس ازي يعني نخش عكس الاتجاه وكمان بيقولو اننا لازم نكون فرندس لي الترند ايز فرند بس مش بنخش عكسو ولكن مشكور

maha elsayed
04-07-2014, 23:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم والغالي لا يا اخى السير عكس الطريق غلط
الترند يكون صديقك لو مشيت ف اتجاهه

محمد مؤمن
04-07-2014, 23:56
السير عكس الاتجاه أو الدخول عكس حركة الترند والحركة العامة للسعر هي مشكلة كبيرة جداً وهي من أسباب الخسارة
أو على الأقل انتظار فترة حتى تصحيح مسار السعر ولذلك يجب على المتداول من البداية عمل التحليل الجيد لاختيار نقطة دخول مناسبة

mdmd
04-08-2014, 00:18
هناك اسباب عدة دخول صفقة خاسرة محاولة التعويض كن دلك بسبب جهلنـــا للتحليل الكلاسيكي

faris
04-08-2014, 00:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
العناد فى تجارة الفوركس من أسوء الطباع التى ممكن
تسود على حياة الانسان فحاول ان تتغلب عليها

gr53
04-11-2014, 08:08
من يتعامل مع فريم كبير من الخطأ أن يعاكس الاتجاه فهو يفتح للخسارة بابا واسعا لذا يجب تحليل الشارت جيدا

aymanso
04-11-2014, 08:10
السلام عليكم اسير عكس الاتجاة لة مخاطر كبيرة حيث يمكن ان يستمر الاتجاة فى نفس اتجاة السير ولكن لو عكس التجاة يكون
افضل واقول لك ان السير عكس الاتجاة يحتاج الى رصيد كافى حتى تنتظر الى ان السعر يعكس مرة اخرى

yara alaa
04-11-2014, 10:15
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
مش اي حد بيستخدم التحليل الكلاسيكي
فهناك بعد الناس تستصعبه
غير ذلك هناك امور اخري

latraaa
04-11-2014, 12:00
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن تكون عامة و مفيدة، بالرغم من أنني ارى أنها تحتاج إلى الكثير من التفاصيل إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

abdelaziz 10
04-18-2014, 21:59
السلام عليكم اسير عكس الاتجاة لة مخاطر كبيرة حيث يمكن ان يستمر الاتجاة فى نفس اتجاة السير ولكن لو عكس التجاة يكون
افضل واقول لك ان السير عكس الاتجاة يحتاج الى رصيد كافى حتى تنتظر الى ان السعر يعكس مرة اخرى
اظن يا اخي ان السير عكس الاتجاه العام ممكن طبعا انما لازم الدخول في فترة التصحبحات والامر لازمه خبرة
انما لتفادي اي مشاكل الاحسن اننا نتداول مع الترند لان المتاجرين يعتبرونه كالصديق ولازم نثق في الترند

algebra55
04-19-2014, 01:35
انا انصحك بان لا تتعمد معاكسة اتجاه الترند لانك ستخاطر بحسابك و لا يمكنك التاكد من من مدى اتباع حركة السوق لتحليلاتك، حذاري اخي
تقبل مروري أخي الكريم

anamoody
04-19-2014, 03:48
اخى نعم يجب الاهتمام بالعمل على حسب الترند و لكن نسير عكسه ان كان هناك اخبار مؤثرة بشكل
كبير على الفوركس واسعار العملات و لكن من يعاند السوق ينتهى و يكبد اكبر خسائر و قد يحصل له المارجن كول

Hassan Owen
04-19-2014, 04:25
تقبل مروري أخي الكريم

molto
04-19-2014, 14:00
طبعا يا اخى الكيم السير عكس الاتجاه ممكن يسبب خساير كتيرة اوى اوى وعشان كده لازم نفهم احنا عايزين ايه وتقبل مرورى

dont
04-19-2014, 16:23
قد حقق ارباح كثيرة جدا حث يكون السوق صاعد ثم ندخل بيع وبذلك نحقق ارباح كثيرة فى حالة البهوط
وايضا قد يسبب الخسارة وللك يجب قرءة السوق كويس

Hassan Owen
04-19-2014, 16:30
والله اخى انا مشكلتى ما جربتش قبل ذلك امشى عكسه لانى من بدايه تعليمى وانا كنت بسمع جمله كن صديق الترند يعنى امشى مع الاتجاه وخليك صديق وحليف للترند لان ده الصح وده العلم الصحيح الى بدئت اخد بالى منه والحمد لله حققت منه ارباح مرضيه وربنا يوفق الجميع

hobmed
04-19-2014, 20:39
في عملية "تبييت العقود" فإن متداول الفوركس يحدد قيمة أمواله من خلال الفرق في سعر الفائدة للعملات المختارة. قيمة الفائدة التي يمكنك الحصول عليها خلال فترة تبييت العقود، هي التي يستعملها المتداول لكي يقوم بحساب سعر الفائدة

---------- Post added at 05:39 PM ---------- Previous post was at 03:32 PM ----------

عدي
04-19-2014, 23:34
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... السير عكس الترند سبب من اسباب الفشل فعلا اخي و بالتوفيق ان شاء الله للجميع

abdelaziz 10
04-22-2014, 12:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... السير عكس الترند سبب من اسباب الفشل فعلا اخي و بالتوفيق ان شاء الله للجميع
طبعا الخسارة اصلا تكون لما يخالف الواحد الترند العام في الغالب وتلاقيه يصبر على الخسارة مع ان الترند قوي جدا
لازم في رايي الدخول مع الترند العام للزوج وانتظار الفرص التي تتوافق معه ولا ندخل صفقات قد نندم عليها طبعا

salichou
04-22-2014, 13:41
الكريم السير عكس اتجاه السوق هي مشكلة بتواجه جميع المتداولين حتى المحترفين منهم وده بيكون سببه عادة التسرع
او عدم الخبرة الكافية برسم الترندات والنماذج السعرية وكما قلت حضرتك لابد من التأكد من اتجاه الترند

mohamedalshafai
04-22-2014, 13:51
هذا الكلام جميل جدا ولكن احب ان اوضح ان الترند لابد من توضيح ان الترند هابط ام صاعد
وغيره القناه السعريه التى يمشى فيها السعر فى هذا الترند سعتها كام نقطه ومن هنا تقدر تحدد امته يخرج السعر من الترند وفى اى اتجاه يخرج وسمشى كام نقطه وغيره من المعلومات وذلك يرجع الى الخبره

wald
04-22-2014, 13:54
على حد علمي ان الدخول عكس الترند العام للسعر مخالف لشروط التحليل الفني او اي تحليل اخر
فلو الترند صاعد يجب فتح صفقات شراء فقط

عبد الحكيم
04-22-2014, 14:04
نعم أنا كنت أسير عكس الاتجاه فخسرت اموالي كلها وأنصحك بعدم السير مثلي عكس التيار أحيانا تربح و أحيانا اخرى تخسر وتفشل ولكن هذا هو التقلب ادرس جيدا هو الحل

zezo-89
04-22-2014, 14:21
ان الدخول مع الاتجاة او الدخول عكس الاتجاة كلاهما صحيح ولة دراساتة واستراجيتة وانا اعلم متداولين لايتاجرون الا على التصيح ويحققون ارباح رائعة فقط يجب ان تعلم ماذا تفعل ومتى نقطة الدخول سواء مع الاتجاة او عكس الاتجاه
تمنياتي بالتوفيق للجميع

hssouminabil
04-22-2014, 14:26
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
لا تتعمد معاكسة اتجاه الترند لانك ستخاطر بحسابك
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم..

حسنى صادق
04-22-2014, 14:36
منهى الخطورة ان تتاجر عكس اتجاة الترند صاعد كان او هابط
و لكن هناك انواع من الترندات تمنك من التداول على الاتجاهين و هة الترند المترنح او المتارجح الذى يتحرك فى اتجاة عرضى بين دعم و مقاومة رئيسين

حليس مختار
04-24-2014, 00:17
طبعا السير عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة جدا
وهي اساس معظم الخسائر في هذا السوق
حتى ان احيانا باعتقد ان في حد ورا شاشة الكمبيوتر
بيشوف انا بعمل ايه ويمشي السعر في الاتجاه العكسي

gr53
04-29-2014, 01:20
بسم الله الرحمن الرحيم
فهناك بعد الناس تستصعبه
غير ذلك هناك امور اخري

التحليل الكلاسيكي جزء من التحليل الفني و هو يعتمد على الدعوم و المقاومات
و أعتقد أنه لا يستغنى عنهما في التحليل فهما يحددان نقاط الدخول و عليه يحدد نوع الصفقة و إغلاقها يعني هما روح المتاجرة

Ahmed2020eg
04-29-2014, 01:30
ان الدخول مع الاتجاة او الدخول عكس الاتجاة كلاهما صحيح ولة دراساتة واستراجيتة
الدخول عكس اتجاه الترند وده عادى لان السعر له حركات تصحيحيه واحيانا بضطر لفتح صفقة هيدج حتى لايضرب الاستوب لوز

med5
04-29-2014, 01:31
سلم عليكم

نتبع السير فى تجارة الفوركس على الترند لكى نحقق منه ربح

كل يوم و بشكل متواصل و مخالفة الترند

يؤدى الى الخسارة فى هذا المجال بسهولة كبيرة

بتوفيق

ahmad moh
04-29-2014, 01:37
انا مشكلتى ما جربتش قبل ذلك امشى عكسه لانى من بدايه تعليمى وانا كنت بسمع جمله كن صديق الترند يعنى امشى مع الاتجاه وخليك صديق وحليف للترند لان ده الصح وده العلم الصحيح الى بدئت اخد بالى منه والحمد لله حققت منه ارباح

yara alaa
04-29-2014, 02:30
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
بلاش يا اخي مخاطرتها كبيرة اوي لان العكس ده محتاج تحليل قوي

abdelaziz 10
05-03-2014, 19:24
صحيح يا اخي فمن الصعب ان الواحد يدخل صفقات مخالفة للاتجاه العام للزوج لان الامر شبيه بالانتحار في السوق
بالتالي لابذ من التداول وفق الاتجاه العام للزوج لان ذلك يعطي الصفقة نسبة نجاح اكبر من مخالفتنا للاتجاه

abo heba
05-03-2014, 20:54
اهلا بك
السير عكس الاتجاه او انعكاس الاتجاه هو المشكله فى الفوركس والى الان حتى الخبراء الكبار يحدث عندهم انعكاس
ولذلك ينصحون بان تكون هناك اداره راس مال جيده لتحمل الانعكاس وان تكون الصفقات كامله

ssnsafi
05-03-2014, 20:58
لو اعتمدنا على التحليل الفني جيدا و انتبهنا الى الدعوم و المقاومات يمكن ان نتفادى هذا الامر ويجب ان ننتبه الى الاخبار فلو كان يوجد خر هام سيصدر قريبا فالافضل الابتعاد عن فتح صفقة على الزوج المحدد ريثما نعرف تأثير هذا الخبر على العملة والى اين سيسير فيها
فمن المهم جدا ان نجمع بين التحليل الفني والاخباري حتى نصمن صفقات جيدة ورابحة واهمال احد التحليلين يعتبر مشكلة وقد يؤدي الى خسارة صفقاتنا

kaka22
05-03-2014, 21:02
هذه المشكلة تحدث عندما تعتمد على فريم صغير مثل الخمس دقائق او الربع ساعة
الفترات القصيرة لا تعطي تصور صحيح وغالبا تكون مضللة
عنما ترى ان الصفقة لا تسير حسب ما خطط لها
فإخرج فورا بدون تردد وبأقل الخسائر

midooo258261
05-03-2014, 21:53
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم من اكبر المشاكل هي الدخول عكس الترند لانها ممكن تسبب خسائر فادحة للي موش عنده خبره كافية للتعامل بالاسكالبنج لان الاسكالبنج هي الدخول احيانا عكس الترند العام باهداف صغيرة
تقبل ودي واحترامي

INTHENAMEOFALLA
05-03-2014, 23:08
شكرا يا استاذنا الكريم لموضوعك الهام ده لان فعلا فى حالات كتير الاتجاه بيعكس معانا برغم ان التحليل بيكون سليم وده بيبقى بحسب تذبذب السوق وتغير اتجاه السعر والله الموفق

abdelaziz 10
05-06-2014, 13:24
شكرا يا استاذنا الكريم لموضوعك الهام ده لان فعلا فى حالات كتير الاتجاه بيعكس معانا برغم ان التحليل بيكون سليم وده بيبقى بحسب تذبذب السوق وتغير اتجاه السعر والله الموفق
عادي جدا يا اخي ان الاتجاه يعكس علينا خصوصا لو كنا داخلين الصفقة من غير اي تحليل اي بالعشوائية للاسف
انما لما نكون داخلين الصفقة مثلا بعد اعادة اختبار السعر لارتكاز قوي فهذه صفقة جل الناس دخلت الصفقة ايضا

AMLAK
05-06-2014, 17:54
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان السير
عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة جدا وهي اساس معظم الخسائر في هذا السوق حتى ان احيانا باعتقد ان في
حد ورا شاشة الكمبيوتر بيشوف انا بعمل ايه ويمشي السعر في الاتجاه العكسي تحياتي للجميع

gr53
05-12-2014, 01:50
بسم الله الرحمن الرحيم
فهناك بعد الناس تستصعبه
غير ذلك هناك امور اخري

التحليل الكلاسيكي جزء من التحليل الفني و هو يعتمد على الدعوم و المقاومات
و أعتقد أنه لا يستغنى عنهما في التحليل فهما يحددان نقاط الدخول و عليه يحدد نوع الصفقة و إغلاقها

rami007
05-14-2014, 22:44
السلام عليكم
طبعا السير عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة
جدا وهي اساس معظم الخسائر في هذا السوق
حتى ان احيانا باعتقد ان في حد ورا شاشة
الكمبيوتر بيشوف انا بعمل ايه ويمشي
السعر في الاتجاه العكسي
سلام تحياتي
بالتوفيق

rami007
05-22-2014, 02:01
السلام عليكم
طبعا السير عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة
جدا وهي اساس معظم الخسائر في هذا السوق
حتى ان احيانا باعتقد ان في حد ورا شاشة
الكمبيوتر بيشوف انا بعمل ايه
ويمشي السعر في الاتجاه العكسي
سلام تحياتي
بالتوفيق

ali.22595
05-26-2014, 21:36
السلام عليكم
اخي الفاضل على حد علمي ان الدخول عكس الترند العام للسعر مخالف لشروط
التحليل الفني او اي تحليل اخر فلو الترند صاعد يجـب فتح صفقات شراء فقط

الربح من الفوركس
05-26-2014, 22:14
اخى الحبيب لابد من دخول الصفقات مع اتجاة السوق وليس عكسة مع التحليل ومتابعة الاخبار وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

BrahimForex
05-26-2014, 22:39
من بين اهم الاخطاء التي يقع فيها المتداول هي ان يذخل عكس الترند فها خطر كبير فالترند صديقك في الفوركس لاتدخل عكسه

Ammar Tayeb abdelkader
05-27-2014, 00:40
فعلا لا انصح بالتداول عكس الاتجاه العام للزوج
تقبل مروري تحياتي للجميع
بالتوفيق للكل

hasan300
05-27-2014, 10:38
بقولها للمرة الثالثة ان التجارة عكس الترند بتسبب فى العديد من الاوقات خسارة لمن يتاجر على عكس الترند العام للزوج ولا يجب التجارة عكس الترند العام لاى زوج و خصوصا صفقات سوينج لانك لا مفر هتضرب استوب لوز او مارجن

ahmed kabo
05-27-2014, 21:21
د علشان اخى الكريم بنتاجر طريقة خطاء يعىن لازم نتاجر من تريجات السعر عشان نركب الموجة من اولها بالتوفيق للجميع

honestman22222
05-27-2014, 21:35
الدخول عكس اتجاه الترند العام خطر و انا منصحش حد بيه و اللى يقرر
يدخل عكس الاتجاه العام يا ريت يلقى نظرة على اى شارت علشان يعرف انه ممكن دة يخسره كتير جدا

LTF
05-27-2014, 22:04
السلام عليكم و رحمة الله
الدخول عكس الترند يشبه الدخول في عملية انتحارية او السباحة عكس التيار
اجعل دائما الترند صديقك.....كلمة لا بد ان تتأمل فيها جيدا

maao2008
05-27-2014, 22:05
تقبل مروري أخي الكريم

hasan300
05-28-2014, 21:21
فى حالة الدخول فى الصفقات على عكس الاتجاة العام للسوق او ما يسمى بالترند العام للسوق ربما يؤدى بأى تاجر الى المشكلة و هى الخسارة فى الفوركس بسهولة و يجب الالتزام بالتجارة على الترند العام للسوق

gr53
06-13-2014, 05:26

السير عكس الاتجاه له مخاطره الكبيرة و لا يتقن العمل عليه إلا القليلون فلا داع للمجازفة
فاتباع الترند من الأمور التي يجب أن يهتم بها المتاجر خصوصا من يعمل على الفريم الطويل

RomanyMoreed
06-13-2014, 12:52

المشكله في التحليل خصوصآ المبتدئين يقومون بالتحليل نعم لكن بشكل خاطئ

maha elsayed
06-13-2014, 13:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهلا يا اخى لا ننصح بالسير عكس التجاه
الا لو صفقات سكالبنج لانه يعتبر مخاطره عاليه اوى

lakamora221
06-13-2014, 17:16
أخي الكريم مع فائق أحترامي لك
و لكن أظن أن الدخول عكس الترند هو خسارة لا محالة
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

ehab_salah
06-22-2014, 14:10
طبعا السير عكس اتجاه السوق مشكلة صعبة جدا وهي اساس معظم الخسائر
في هذا السوق حتى ان احيانا بأعتقد ان في حد ورا شاشة الكمبيوتر بيشوف
انا بعمل ايه ويمشي السعر في الاتجاه العكسي
...
تحياتي

mohamed ghardallou
06-22-2014, 14:13
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله أشكرك على طرح هذا الموضوع أسير عكس أسوق يسبب خسارة كبيرة جداً

rami007
06-28-2014, 22:50
السلام عليكم
قد حقق ارباح كثيرة جدا حث يكون السوق
صاعد ثم ندخل بيع وبذلك نحقق ارباح كثيرة فى حالة البهوط
وايضا قد يسبب الخسارة وللك يجب قرءة السوق كويس
سلام تحياتي
بالتوفيق

ansaldo
06-29-2014, 12:24

BOUCHA-AFES
06-29-2014, 13:37
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
اتفق معاك وخصوصا الناس الي بتشتغل على المدى المتوسط والبعيد فانه السير عكس الترند سوف يؤدي الى الخسارة بتاكيد

mrjalilo
06-29-2014, 13:50
السلام عليكم ولتفاذي مثل هته الحالات يجب ان تتقن فن التحليلو لو قليلا

وفي يمكن تفاذي ذلك بالمتاجرة بزوج واضح

بالتوفيق.

Jo.Cena
06-29-2014, 13:50
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
الفوركس فيه اوقات بيحصل فيه اعادة اختبار او تصحيح للسعر ولازم تستغل الاوقات دي في الدخول عكس الترند وميبقاش كل دخولك مع الترند

mazn
06-30-2014, 04:14
السلام عليكم ورحمة الله
لا انصح بالتداول عكس الاتجاه العام للزوج لان الزوج مهما عكس الا وسينهج اتجاهه العام غالبا

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

brahim.alg
06-30-2014, 04:39

examido300
06-30-2014, 04:40
في عملية "تبييت العقود" فإن متداول الفوركس يحدد قيمة أمواله من خلال الفرق في سعر الفائدة للعملات المختارة. قيمة الفائدة التي يمكنك الحصول عليها خلال فترة تبييت العقود، هي التي يستعملها المتداول لكي يقوم بحساب سعر الفائدة.

nour nour
06-30-2014, 08:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الدخول عكس الاتجاة يكون فقط فى حالات التصحيح بمعنى ان السوق يكون صاعد بقوة وبالتالى لابد من الانخفاض قليلا
للتصحيح وهكذا فى حالة الهبوط اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق اخى ان شاء الله:)

maha elsayed
07-11-2014, 09:05
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهمعلومات ممتازه عن خطوره
السير عكس الاجاه الا لو كان اسكالبنج يا اخى تقبل تحياتى يا ريا

baite
07-11-2014, 14:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,نشكر جميع الاخوان على المواضيع الشيقة و المفيدة.

الدخول عكي الاتجاه العام يعد اكبرخطر على الحسابات من التمرجن

اتمنى التوفيق للجميع وتقيل مروري

mohamed_reda1987
07-11-2014, 14:49
استخدمتها مرتين قبل كدا فى صفقتين وكانو على زوج الدولار ين اللعين بس الحمد لله قللت الخسارة بسبب الهيدج بس خلى بالك انها ممكن تخسرك لان السعر ممكن يقلب من النقطة اللى انت داخل عليها

1 million
07-11-2014, 15:57
نعم اخي الكريم حتى انا اعاني من نفس هذا المشكل
احيانا ادخل الصفقات و اجد انني عكس الترند مما يجعلني احقق خسائر كبيرة

mounim1994
07-11-2014, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الكريم
شكرا جزيلا لك على هدا الموضوع الرائع وبالتوفيق للجميع

maha elsayed
07-11-2014, 17:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته السير عكس الاتجاه يعتبر خطا
ف الفوركس بس لو اسكالبنج عادى يا اخى تقبل تحياتى

Thantoss
07-11-2014, 17:56
رمظان كريم اخي الفاضل
السوق من ناحية التدبدب والصعود والهبوط متعب
ولكن يمكن التنبا به
ومن اجل انك تكون بامان
من ناحيتي افضل التداول ادا كان فالقمة او ادا كان فالقاع
وشكرا :)

kachary
07-11-2014, 17:58
الدخول عكس الاتجاه يتضمن مخاطر كبيرة وفي راي انه على كل مضارب
ان يملك مؤشر يوضح الترند الرئيسي حتى لايدخل عكس الترند

salah belacel
07-11-2014, 18:14
هناك امكانية المتاجرة عكس الترند و تكون الصفقة مربحة وانا لي استراتيجية اعتمد فيها فقط على الموفينغ افريج في فريم الاربع ساعات منذ اعتمدت هذه الاستراتيجية وانا ارباحي تزيد ولكن من يعتمد على التحليل الفني في بناء توقعاته فامتاجرة عكس الترند تؤدي به حتما الى الخسارة فمثلا في ترند صاعد انت بعت من قمة ظنا منك ان السعر سيهبط ليكون قاع ولكن بما ان الترند صاعد فالقاع سيكون اكبر من القاع الذي قبله حتما فاحتمال وقوعك في حطا تحديد القاع كبير جدا

صلاح2014
07-11-2014, 18:31
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا محمد
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الكريم اسعد الله اوقاتك
ورمضان كريم اخى الكريم واهلا وسهلا بك اخى فى المنتدى وفى الشركة
شكر ا اخى على هدا الموضوع على عن انعكاس السوق اخى الكريم
وتحياتى لك وعلى كل مشارك والله يحميك اخى وتحياتى
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

gr53
07-11-2014, 18:33
السير عكس الاتجاه له مخاطره الكبيرة و لا يتقن العمل عليه إلا القليلون فلا داع للمجازفة
فاتباع الترند من الأمور التي يجب أن يهتم بها المتاجر خصوصا من يعمل على الفريم الطويل

ahmedibrahim258260
07-11-2014, 19:24
بسم الله الرحمن الرحيم انا عن نفسي عمري مافكر اني ادخل عكس الاتجاه العام لان الخسارة اتية اتية
تقبل تحياتي اخي الغالى

abdelaziz 10
07-11-2014, 19:53
في الحقيقة انا ادخل احيانا مع الترند العام للزوج ولكن للاسف اصادف فترة التصحيح مما يجعلني اخسر
بالتالي لازم تعلم الدخول الصحيح في السوق حتى نتجنب مثل هذه الاخطاء التي تخسر المتاجر

abdulazizi74
07-11-2014, 20:23
السير ضد التيار ليست دائما مربحة
عكس الاتجاه انصحك لا تعتمدعلي عاكسة اتجاه الترند
لان عكس اتجاه هوالسيرفي اتجاة الخسارة ولا مكسب

Wassa04
07-11-2014, 20:31
مرحبا اخي التداول عكس الترند خطير جدا
انصحك بتجنب دلك بالتوفيق تقبل مروري

Ahmed2020eg
07-19-2014, 19:25
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... موضوع رائع و مفيد اخي بارك الله فيك و زادك من الخير و الربح الوفير و بالتوفيق ان شاء الله

midosafwat
07-19-2014, 22:12
ولكن انظر في ذلك إمكانية الربح!مع الوجه المبتسم، يتم تنفيذ هذه التجارة. مع بداية لطيفة إلى التجارة، وكنت شعور جيد

midoo
07-20-2014, 00:29

gr53
08-03-2014, 01:05

nassr15
08-03-2014, 02:01
ماأنت لازم بردو أخي تشوف التحليل الكلاسيكي وتتابع الأخبار لأن ليها تأثير كبير علي السةوق ومابتحترمش التحليل في أحيان كثير

محمد السيد محمد
08-03-2014, 02:03
ده في رايك ..انما الصح ايه انك ما تخشش الشراء والسعر اصلا طالع لان ممكن يكون في نهاية طلوعه انما لازم تتاكد فبل ذلك من انك جاى من تحت عشان ما يعكس عليك وان عكس مايطولش وكذلك في البيع فهمت حاجة ؟؟

dalito
08-03-2014, 03:31
السﻻم عليكم
في اعتقادي ان السير عكس الاتجاه في الفريمات الكبيرة يعد انتحار
ولكن اعتقد ان السير عكس الاتجاه في الفريمات الصغيرة يمكن ان نربح منه بعض النقاط في الاسكالبينج
وتقبل مروري

midoo
08-03-2014, 10:44

zinga
08-03-2014, 21:30
هناك الكثير من المعلومات حول تداول الأسهم والعقود الآجلة على حد سواء على
الانترنت. إذا لم يتم التوصيل لك ما يصل الى الإنترنت، يجب أن تكون. إذا لم يكن
بالفعل، فإن الإنترنت يكون قريبا المورد الأكثر واسعة للمتاجرة

maghribia
08-03-2014, 21:32
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

ان الدخول عل عكس الترند فهو امر خاطيؤ ف ينظري
الا اذا كان على حسب التحليل و على حسب موجات اليوت
تقبل احتراماتيى

awa
08-15-2014, 18:59
طبعا السير عكس الاتجاه هو الخطر بعينه و اللى يدخل عكس الاتجاه يبقى اكيد
لازم فى يوم من الايام يخسر كل اللى هو عمله فى السوق

AMLAK
08-27-2014, 21:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع السير
عكس الاتجاه العام و خاصة لو استعملت فريم كبير اكيد مصيرك الخسارة دون شك لذلك لا تعكس اتجاه السير
و لا تمشي عكس الرياح بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

lyes1977
08-27-2014, 22:51
نعم اخي الكريم هذا صحيح ويحدث دائما والاسباب كثيرة ومتنوعة ومنها التسرع والثقة المفرطة في بعض المؤشرات ولبتي للاسف اضهرت فشلها في الكثير من المرات وعدم مراعاة عامل الاخبار والتي بدورها تؤثر ايضا على اسعار العملات وشكرا

sharshabil
08-28-2014, 01:59
لا اعتقد ان هناك واضح الحركة من رلاايي ان نختار زوج لا يوجد
هناك اخبار عل احد عملتيه و لا يكون الين ايضا لانه يتاتر بالولار و الدولار دائما هناكك اخبار عايه

فوركسوريا
08-28-2014, 02:32

chokrito
08-28-2014, 02:56
الدخول عكس الاتجاه فقط في وقت الارتدادات . وهو الوقت التي يجب استغلاله بالطريقة الصحيحة

wanxe
08-28-2014, 03:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

zinga12
08-28-2014, 13:31
لا يعتمد النجاح على مثل هذه المعلومات. هناك عدد قليل من أسرار لنجاح
التداول.
تداول جيدة هو المهارة التي يمكن تعلمها و، في الواقع، أن يدرس على وجه التحديد للغاية، objec-

antonioforex
08-29-2014, 03:57
السلام عليكم
مشكور اخي على المعلومات الجيدة التي قدمتها
و بالفعل يجب العمل و التركيز على زوج واحد من العملات
كي نستطيع العمل عليه دائما و الدخول يصفقات فيه.

marouansat
08-29-2014, 04:14
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
دائما حاول حسابة المخاطرة و النجاح قبل كل شيء
تقبل مروري

ضرغام المالكي
08-29-2014, 04:46

marem2007
08-29-2014, 04:55
الشخص الذكي هو الشخص الذي يستطيع ان يسير في ا تجاة السعر وليس ضدة في الاتجاة او في التيار لانة هيخسر عاجلا

salimabla
08-29-2014, 06:43
هذا الكلام جميل جدا ولكن احب ان اوضح ان الترند لابد من توضيح ان الترند هابط ام صاعد
وغيره القناه السعريه التى يمشى فيها السعر فى هذا الترند سعتها كام نقطه ومن هنا تقدر تحدد امته يخرج السعر من الترند وفى اى اتجاه يخرج وسمشى كام نقطه وغيره من المعلومات وذلك يرجع الى الخبره

---------- Post added at 04:39 AM ---------- Previous post was at 04:19 AM ----------

---------- Post added at 04:40 AM ---------- Previous post was at 04:39 AM ----------

---------- Post added at 04:40 AM ---------- Previous post was at 04:40 AM ----------

---------- Post added at 04:41 AM ---------- Previous post was at 04:40 AM ----------

---------- Post added at 04:42 AM ---------- Previous post was at 04:41 AM ----------

---------- Post added at 04:42 AM ---------- Previous post was at 04:42 AM ----------

---------- Post added at 04:43 AM ---------- Previous post was at 04:42 AM ----------

---------- Post added at 04:43 AM ---------- Previous post was at 04:43 AM ----------

Ahmed2020eg
08-29-2014, 12:50
تقبل مروري أخي الكريم

msamir2013
09-07-2014, 16:41
انا شايف اخى الكريم ان الامات دائما يكون فى السير مع الاتجاة العام للزوج

يعنى لو كان الاتجاة هابط لا ينصح بالدخول باوامر شراء علشان فى مشكلة ان فى بعض الاحيان بتدخل على فرص الشراء ولكن شرعان ما ينقلب عليهم السعر وبتكون الخسارة هى النتيجة

koko1
09-07-2014, 17:59
اخي االوقت الدي لا تنفع فيه اي استراتيجيه حتى لو كانت افضل استراتيجيه
هو وقت التدبدب و هناك اوقات الاخبار ايضا
و هناك بعض الاوقات غير محدده

MMMOOO
09-12-2014, 15:08
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

أسماء نعناع
09-12-2014, 18:24
احيانا تكون القرارت خاطئة بسبب عدم تحليلات كافية عدم الاخذ في الحسبان بالاخبار الاقتصادية التي من الممكن ان تكون مؤثرة على الشارت

belounnas
09-12-2014, 19:40

midoo
09-12-2014, 20:04
تقبل مروري أخي الكريم

berserkern
09-12-2014, 20:29
لتسير عكس اتجاه الترند يجب ان يكون هنالك سبب قوي كان يخترق السعر منطقة الا عودة اي منطقة ذات دعوم او مقاومات قوية فبمجرد اختراقها تعرف ان السعر سيواصل ام انه سيرتد لذلك اي قرار تتخذه قبل ان يتضح لك الامر يعتبر مجازفة و قلة احترافية

TheDevils
09-12-2014, 20:53
السلام عليكم
نعم ف مشكل السير عكس التيار يدمر الكثيرين لهدا علينا التماشي باجاه السعر حتى ولو خسرت رح
تكون خسارة صغيرة مش زي السير عكس الترند

magic777
09-12-2014, 21:54

بالفعل اخي لان هنا دلوقتي بأه السعر بيمشي مع الاتجاه من غير اي تصحيح يذكر خاصه بعد ما يكون مشي كتير في اتجاه سابق وعلشان كده
اوعى حد يدخل عكس الاتجاه على امل الارتداد

downlaod1
09-12-2014, 22:09
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

eslamsallam
09-12-2014, 22:32

عبدالله الجربوعي
09-12-2014, 23:10
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

abokarem
09-12-2014, 23:23
السلام عليكم
بالفعل لابد ان تكون التداولات مع الترند العام للعمله لان فى نهايه الامر الترند يربح لكن هذا لا يمنع ان هناك العديد من الخبراء
يربحون فى اى وقت ولكن لابد من تحديد التايم فريم المناسب

downlaod1
09-13-2014, 01:57

sharshabil
09-13-2014, 14:58
غالبا عنما تكون هماك تحركات كبيرة لا نعلاف تين اتجاه الترند
و متى نعلاف انه عير الاتجاه و متى نعلاف انه تصحيح فقك و لهدا نقع في تلك الاخطاؤ

adamdz
09-13-2014, 20:52
اوعى حد يدخل عكس الاتجاه على امل الارتداد

salah belacel
09-13-2014, 20:54
طبعا السير عكس الاتجاة والدخول عكس الترند دة من الاشياء التى سوف تجعلك تخسر راس مالك سيرعا لابد ان تحلل الشارت جيد جدا
يمكن للمستثمرين تقليل تعرضهم للخطر من خلال توظيف المخاطر
الحد استراتيجيات مثل "وقف الخسارة" أو أوامر "وقف الحد".

belounnas
09-13-2014, 21:03
السير عكس الاتجاه العام و خاصة لو استعملت فريم كبير
حتما مصيرك الخسارة لذلك لا تعكس اتجاه السير و لا تمشي عكس الرياح

nabigha
09-13-2014, 21:07
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
نتبع السير فى تجارة الفوركس على الترند
لكى نحقق منه ربح كل يوم و بشكل متواصل
و مخالفة الترند يؤدي الى الخسارة فى هذا المجال
بسهولة كبيرة وشكرا

MRN2014
09-13-2014, 21:29
طبعا السير عكس الاتجاة والدخول عكس الترند دة من الاشياء التى سوف تجعلك تخسر راس مالك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

Gimnny cricket
09-13-2014, 22:07
سلام ,السير عكس الاتجاه يعتبر مغامرة حقيقية تستوجب اخذ الاحتياط و الحذر لأنك تبني معاملاتك عكس السوق لذا تزيد المخاطرة . إلا أن الربح يزداد إذا سرت الامور كما خطط لها أما إذا أخذ السوق منحاه الاعتيادي فالكارثة تكون عظمى

hunter_world
09-13-2014, 22:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخاوني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم لا دي مخاطره كبيره اخي الكريم وانا مش بفكر في كدا

Elrayes
09-21-2014, 00:18
من الطبيعي ان السعر يتحرك عكس الاتجاه و الالتزام بالتجارة مع الاتجاه امر يجعلنا نخسر الاموال ولكن علينا ان نتاجر مع الحركة الفعلية الحالية
للسوق وليس مع الاتجاه العام للسعر و هناك اتجاه جزئي من الممكن الدخول معه و تحقيق الاهداف

محمد المحضار
09-21-2014, 00:23
والله اخى انا مشكلتى ما جربتش قبل ذلك امشى عكسه لانى من بدايه تعليمى وانا كنت بسمع جمله كن صديق الترند يعنى امشى مع الاتجاه وخليك صديق وحليف للترند لان ده الصح وده العلم الصحيح الى بدئت اخد بالى منه والحمد لله حققت منه ارباح مرضيه ))

محمد المحضار
09-21-2014, 00:27
لذلك لا تعكس اتجاه السير )

dalirap
09-21-2014, 03:24
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
الدخول عكس السوق قد يعرضنا الخسارة محتمة

aboubakeur_m12
09-21-2014, 04:40
فتح الصفقة عكس حركة السعر من الاسباب المباشرة لمرجنة الحساب و خسارته ففي الكثير من الحالات التي يكون فيه الترند داعما لصفقة صاعدة او شراء و من ثمة تتفاجئ من حركة انعكاسية للسعر و هذا يجب الحذر منه .

ecccco
09-21-2014, 04:53
السلام عليكم اخي الفاضل الدخول عكس الترند خطأ كبير دايما في مقوله
خلي الترند صديقك انا بدخل عكس الترند العام في حالات معينه وهي ظهور اشاره
بريس اكشن قويه ساعتها بدخل بلوت محترم وبالتوفيق

ahmedaly170
09-21-2014, 04:55
السير فى عكس اتجاه الترند يتسبب فى خسائر فى حسابك بنسبة 80%

وفقكم الله جميعا

abdelloo31
09-21-2014, 04:56
لا انصح بالتداول عكس الاتجاه العام للزوج لان الزوج مهما عكس الا وسينهج اتجاهه العام غالبا انما ممكن نربح من التصحيحات

ihabblida
09-21-2014, 15:23
نعم أخي الكريم أوافقك الرأي
يعتبر السير عكس الأتجاه العام في الفوركس من أهم العوامل التي ممكن تسبب لك خساير كبيرة
أرجوا أ ناكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

gehad87
09-24-2014, 13:26
الكثير من الاعضاء الجدد بيفكر انها طريقة كويسه انك تدخل عكس الاتجاه على امل انك تحقق ارباح من انعكاس الترند
او في حالة حدوث انهيار للاتجاه العام
ودي في حد ذاتها مغامرة ومقامرة

Mohamed Morsy
09-25-2014, 12:14
بالفعل لابد ان تكون التداولات مع الترند العام للعمله لان فى نهايه الامر الترند
يربح لكن هذا لا يـمنع ان هناك العديد من الخبراء يربحون فى اى وقت و لكن
لابد من تحديد التايم فريم المناسب
تحياتي ..

dranass92
09-25-2014, 12:36
اخى انا مشكلتى ما جربتش قبل ذلك امشى عكسه لانى من بدايه تعليمى وانا كنت بسمع جمله كن صديق الترند يعنى امشى مع الاتجاه وخليك صديق وحليف للترند لان ده الصح وده العلم الصحيح الى بدئت اخد بالى منه والحمد لله حققت منه ارباح مرضيه وربنا يوفق الجميع

walter white
09-27-2014, 23:03
بسم الله الرحمان الرحيم
الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
بارك الله فيك عمل الموضووع نعم يجب دايما دخول مع بدايه الترند مع الاتجاه العام

tazi larbi
09-27-2014, 23:05
السلام عليكم المنهج الصحيح انك تدرس السير العام للاتجاه فمثلا ان كنت تعمل على فريم 4 ساعات لا حظ اليومي فان كان هابط لا تشتري وان كان صاعد لاتبيع اتمنى لكم النجاح والله الموفق

مصراوى
09-27-2014, 23:07
مشكور اخى الفاضل على الموضوع وبالفعل هذا الامر يحدث مع اغلب المتداولين ولابد من اختيار افضل نقاط الدخول والخروج وبالتوفيق

a7md.3li
09-27-2014, 23:08

benchou-ahfd
09-27-2014, 23:42
السير عكس التيار و ما ينجر عنه هو نفسه الدخول بصفقات عكس الترند لذا الدخول عكس الترند هو الخسارة المبيتة

nizar hidouri
09-27-2014, 23:44
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
كما هو مبين في كتاب الفوركس لا تصح التجارة عكس إتجاه حركة الزوج و لكن هناك من يتاجر بها
و حسب رأي الفرق بين التجارة في إتجاه العملة و التجارة عكس إتجاهها هو نسبة الخطر يعني إرتفاع نسبة إحتملات الخسائر و العياذ بالله منها
و شكرا لكم تقبلوا مروري

haffoudhi
09-28-2014, 00:10
موضوع السير عكس الترند او السير مع اتجاه الترند تداوله اغلب الاعظاء ولكن لم تتوفر لنا محاضرة واحده او درس واحد يوضح هذا الامر على اسس صحيحه لنتعلم هذا الامر جيدا

forexii
10-09-2014, 12:11
اعتقد ان هذا الامر يحصل مع العملات غير المباشرةاغلب الاحيان
على العموم يفضل دائما عدم مخالفة الترند العام و التحليل الفني جيدا قبل دخول كل صفقة اخي الكريم

downlaod1
10-09-2014, 12:28
يوم التداول، والذي كان في السابق حكرا على التاجر الكلمة، هو الآن لعبة عادلة لجميع
المضاربين. مستوحاة في جزء من تقلبات الأسعار لحظيا كبيرة، وتوافر الفورية من يقتبس، وبأسعار معقولة

ashrafshawky
10-09-2014, 12:39
اخى الكريم اعتقد ان الدخول عكس اتجاة السوق يؤدى حتما الى الخسارة السريعة ولابد من الالتزام بالتحليل الفنى وبالتوفيق

downlaod1
10-09-2014, 20:31
فعلا لا انصح بالتداول عكس الاتجاه العام للزوج لان الزوج مهما عكس الا وسينهج اتجاهه العام غالبا

amermazzen
10-11-2014, 11:19
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم الأمر واضح وهو بسبب جهلنـــا للتحليل الكلاسيكي وتلهفنا للمؤشرات الفنية فإختيار الإتجـــاه الصحيح من اهم الأشيــاء لابد من التعلم الجيد وكسب الخبرة حاصة عن طريق الحساب التجريبي الدي يعتبر بوابة التاجر في التعلم والبدء في المتاجرة الحقيقية.

amine2002
10-11-2014, 13:52

abdelhak redouane
10-11-2014, 14:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الاستفسار انا لا ادري ما السبب الذي دعاك الى الدخول في صفقة عكس التجاه سعر الترند لان هذا سيضعك في مازق كبير الى اذا خالف السر التوقعات التي كان يسير في اتجاهها
بالتوفيق للجميع

vaaas
10-16-2014, 23:12

galmp01
10-17-2014, 18:08
السلام عليكم
فعلا اخي الكريم ممكن ان يتاجر الشخص عكس الترند ولا كن يجب التدرب على هذه الطريقة واتقانها قبل البدء فيها لانها خطرة والتداول مع الترند افضل
وشكرا

محمد عز الدين عيد خضري
10-17-2014, 18:11
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
انا في تحليلاتني احبذ ان اعرف الترند من مؤشر الزجزاج علي فريم الاربع والنص واشارة الدخول بتكون من فريم الربع او الدقيقة
انتظر منكم المزيد
تحياتي

ام زياد
10-17-2014, 18:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم السير عكس التريند مخاطره ومجازفه براس المال اقترح عليك ان تكون صديق للمؤشر ولا تمشى عكس اتجاهه واتمنى لى ولك التوفيق

OmarAbdo
10-17-2014, 18:19
تقبل مروري أخي الكريم

tedjboyka
10-27-2014, 03:27
هلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله:p:p:p

Murad
10-27-2014, 03:37
بص يا اخي دائما الدخول عكس الاتجاه ما يسبب في الخسارة لذلك حاول ان تتجنب الدخول بهذه الطريقة الخاطئة