PDA

View Full Version : رد فعل

Pages : [1] 2 3 4

ayman.shosha
11-22-2013, 07:39
الوقت الذى تقضيه اما المنصة وفى انتظار ان تحقق الصفقة الهدف
بالفعل هو وقت قاسى وعصيب
وهو كفيل بتدمير الاعصاب خاصة لو كانت الامور تسير عكس ما توقعت
وفى لحظة معينة تقرر اغلاق الصفقة خاسرة وانت فى غاية الاسى فأنت لا تريد خسارة اكثر من ذلك
وبعد اغلاق الصفقة يبدأ السعر يعكس مرة اخرى ليسير كما كنت تخطط له بل ويهرول اليه

وقتها احس اننى اريد ان اضرب الشاشة بأى شىء
ويصبح رد فعلى مع اى موقف غاية فى السوء

اما انت فماذا تفعل فى هذا الوقت..؟؟

قول ما تتكسفش كلنا كده..

the best
02-21-2014, 01:40
كما تم ذكره سابقاً، في العادة ليس عليك أن تتعلم كيف ترسم أو تنشأ الخطوط بنفسك، لأن أغلبية منصات التداول الحديثة سوف تكون لديها هذه الأدوات متوفرة بنقرة فأرة، حيث تكون جميع الخطوط جاهزةً لك من أجل تضخيم الدقة و الكمال.

mgw
02-21-2014, 11:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
انا بفضل انى افتح الصفقه واسيبها واحدد ليها هدف
وستوب واتابعها من وقت للتانى وتقبل مرورى يا اخى

saad197920
02-23-2014, 02:35
بالفعل يا اخى الفاضل كلامك صحيح وجميعنا مر بهذه الظروف ولكن يجب عليك ان تكون واثق من نفسك ومن
توقعاتك حتى وان كانت الصفقة خاسرة فى بدايتها ولا تتسرع بأغلاقها .

harimeche
02-23-2014, 03:41
في الحقيقة يا أستاد أيمن هدا ما يحصل

معي لكن قررت وبعد مدة قصيرة

أن لا أتدخل يدويا في الصفقة

أحلل تحليلاتي الكلاسيكية+ الأساسية

أحدد الهدف والستوب بإدارة

مالية صـــارمة كاتبهــا في الخطة

ولا أنضر إلى الصفقة مــادامت لا توجد

هناك أخبار إن جابت الهدف فمرحبــــا

وإن ضربت الستوب ا مشكلة صفقة خاسرة

وإن كان أمامي خبر أفتح قبل الخبر صفقة أخرى معـاكسة

حتى يمر الخبر بسلام

--------

تحيــــاتي لك أستادي أيمن وبالتوفيق لك

poop3
02-23-2014, 04:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
نعم انه وقت صعب جدا
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

zinga7
02-23-2014, 12:53
ولكن، قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص
الأهداف الاستثمارية، ومستوى الخبرة والرغبة في المخاطرة. الأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال
لا يمكنك أن تخسره.

forex90
02-23-2014, 12:54
طبعا الانتظار فى تحقيق الهدف دة شى ممل جددا لذلك لابد ان تحدد التيك بروفت والاستوب لوز وتغلق الجهاز والمنصة وتقوم وتبعها كل فترىة كدة تبقى تشوف عملت اية ووصلت لائية

ahmedhawash
02-23-2014, 16:07
اعتقد ان كلنا حدث معنا هذا الموقف بس السوق ده حاجه غريبه

وزى ما السعر رجع تانى فى اتجاه الصفقه بعد ما انت قفلتها هو برده كان ممكن يزود الخساره لو كمل فى اتجاهه المعاكس قول الحمد لله وفكر فى اللى جاى

محمود مرعى
02-23-2014, 16:43
بالفعل هو وقت قاسى وعصيب
وفى لحظة معينة تقرر اغلاق الصفقة خاسرة وانت فى غاية الاسى فأنت لا تريد خسارة اكثر من ذلك

قول ما تتكسفش كلنا كده..

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بص يا اخى صحيح كل كلمة انت قلتها صح جدا والله ده اللى بيحصل فعلا اثناء فتح الصفقة والواحد لما بيتابعها بيبقى قلقان قلق اكثر من انه يكون مستنى نتيجة الثانوية العامة والله ونفس الشعور اللى انت وصفته بالظبط اثناء الخسارة حصل معايا كتير لدرجة انى خلاص بقيت بنفذ الصفقة واسيبها واقوم من قدام الشاشة

oneman
02-23-2014, 17:40
إن الله يحب معالي الأمور ويبغض سفاسفها...........زإن المقْدِرة تُذْهِبَ الحفيظة
المرء بأصغريه : قلبه ولسانه............إنما سُمِّيتَ هانئاً لتهنأ............إنه نسيج وحده...........أولى الناس بالعفو أقدرهم على العقوبة

anamoody
02-23-2014, 18:43
فعلا يا اخى الكريم وقت لا يستطيع احد ان يمسك اعصابه فيه لانه ساعتها تكون غاضب من الخسارة
ثم تجد ان الخسارة تحولت الى مكسب والسبب فى ذلك خوفك واغلاق الصفقة

fte2020
02-23-2014, 19:22
ههههه اهلين بروفيسور اين بالفعل و الله الفوركس محرقة اعصاب
طبعا نفس الشعو عن نفسي اترك السوق ليومين اوة اثنين حتى ارتاح نفسيا ثم الرجوع :ok:

gr53
02-27-2014, 10:02
أكيد موقف صعب و يجعلنا في حالة من العصبية لكني تعلمت أن أبتعد عن هذا القلق
بتحديد الهدف و الاستوب لوز جيدا و أترك الصفقة تغلق على أي منها

zinga6
02-28-2014, 05:22
مستوى الخدمة المقدمة من قبل الوسيط. على سبيل المثال، ل7،95 $، والزبائن لا يتلقون أي الوصول إلى السوق
المعلومات والبحوث أو غيرها من البيانات ذات الصلة. في نهاية عالية، والسماسرة التقليدية توفر الوصول الكامل إلى

انس بن تن
02-28-2014, 07:29
انا اتراك الصفقات حتى تربح لو لو كان الخسارة كبيرة
والحمد لله بربح الصفقات كلها
ولكن قد تاخذ وقت كبير جدا

sara ali
02-28-2014, 09:30
يا اخى الفاضل كلامك صحيح وجميعنا مر بهذه الظروف ولكن يجب عليك ان تكون واثق من نفسك ومن
توقعاتك حتى وان كانت الصفقة خاسرة فى بدايتها

payza
02-28-2014, 16:25
لا انا بصراحة لا اوعل علي خسارة البونص
لان ممكن اعوضه واجيب بونص تاني

-----------------------------------------------------------------------

gr53
03-04-2014, 20:10
ههههه اهلين بروفيسور اين بالفعل و الله الفوركس محرقة اعصاب
طبعا نفس الشعو عن نفسي اترك السوق ليومين اوة اثنين حتى ارتاح نفسيا ثم الرجوع :ok:

الفوركس يعتمد على عقل المتداول و أعصابه و السوق ملئ بالمفاجأت التي تتسبب في عصبيتنا
لكن كما قلت على كل منا أن يبتعد قليلا عن السوق ليريح ذهنه و أعصابه

naoual
03-04-2014, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انصحك اخي الفاضل ان تهتم بمسالة الانفعال مع الصفقات هذه لانه لا شئ يساوي صحتك في هذه الدنيا لو كسبت مال قارون و فقدت الصحة فلن يرجعها لك

fatoma
03-04-2014, 20:15
معالي الامور تكون بالفهم الصحيح والخبره الكافيه ,,, الفوركس عالم يحتمل الخساره والربح ,, الامر لا يحتاج للقلق لانو اهم شيئ هو الصحه ,, المال يروح ويرجع لكن الصحه لا تعوض ,,الله يبعد عنا كل مكروه يارب

sendrela
03-04-2014, 20:16
هههههه بصراحه اخى ايمن انت اللى بيحصل معاك بالظبط هو ما يحدث معى لدرجه انى ظنيت ان الشركه مستقصدانى

وساعتها يصيبنى احباط شديد جدا وتكون رده فعلى على من حولى العصبيه الزائده حتى استطيع ان انسى ما حدث معى

وكله يتعوض ان شاء الله

afillane
03-04-2014, 20:22
ان كنت دخلت الصفقة بادوات وقف الخسارة والتيك بروفيت فأذهب لاضافة تعليقات على المنتدي واشاهد بعض المقاطع على اليوتيوب وانسى المنصة

gamal20
03-04-2014, 20:38
يعنى والله يا اخ ايمن مش فارق كتير عن اللى حضرتك قولته وضيف عليهم الحكمه اللى بتقول
اتق شر الحليم اذا غضب ومفيش وقت غضب اكتر من ده

moumi20081
03-04-2014, 20:40
السلام عليكم ورحمة الله
ههههه والله معك حق طبعا الانتظار فى تحقيق الهدف دة شى ممل جددا لذلك لابد ان تحدد التيك بروفت والاستوب لوز وتغلق الجهاز والمنصة وتقوم وتبعها كل فترىة كدة تبقى تشوف عملت اية ووصلت لائية شكرا اخي وبالتوفيق

forexman3
03-04-2014, 21:18
شوف ياغالى
بصراحة شديدة متابعة المنصة خصوصا اذا كنت فاتح اكثر من صفقة
وكمان تكون بلوت عالى تجعل الاعصاب فى غاية الاضطراب والمزاج
سئ جدا ولا تتحمل المحادثة مع احد واظن ان كل ذلك بسيب التسرع

masry928
03-04-2014, 22:29
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا بنحدق فى الشاشه ونتمنى وكاننا نلمس المؤشر بايدينا ونجعله يصعد والامر يذداد سوءا عندما ترى المؤشر يسير عكس توقعاتك وتلاقى القيمة السالبه تذيد وفجاة يصفر حسابك ويصبح لاشىء انه امر محزن

waelmma
03-05-2014, 14:53
:(:o:woo::p انا بعتبر ان انجح طريقة لادارة راس المال ى الدخول بحجم صفقة يكون صغير لايتعدى الخمسة سنت
وبرافعة 1:200 وذلك لراس مال قيمته الف دولار ومفيش داعى ان تستعمل ستوب لوس اخى علشان تخلى اعصابك هادئة

hatem27
03-05-2014, 14:55
السلام عليكم جميعا
دايما نلاقى روح الضحك بينا وفعلا كلامك صحيح 100% انا مشفتحش حاجه تلعب بالاعصاب قد الفوركس لا وايه كمان
زى حد بيخوفك كدا
ههههههههههههههههههههههه مش الفوركس كمان احلامنا ممكن بردو تقصر ع الصحه الله يستر فى الايام اللى جايه:p

otmanevnx
03-05-2014, 15:18
السلام عليك أخي الفاضل
أنا لم بدأ في المشوار بعض لكن و إتباعا لما نصحني به بعض الأصدقاء المحترفين في الفوركس فلابد من تصفيت الأعصاب قبل البدأ في أي صفقة

ahmadinho100
03-05-2014, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يجب عليك اغلاق السوق و عمل ضورة في الحي او اقفل الصفقة و ترتاح يا اخي على العموم شكرا على موضوعك اخي

abdotitim
03-05-2014, 15:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضووع في غايه الاهمية استمر هكدا
بارك الله فيك على نعم اخي دالك الوقت لانتظار تحقيق الهدف انا انصح باغلاق المنصه واللعب

yacrao
03-05-2014, 15:50
اخي الكريم انت مخطيء الانتظار لا يكون لانك اذا فتحت الصفقة وحددت الهدف يجب ان لا تقابلها لانه هذا خطا معروف في الفوركس

ahmedibrahim258259
03-05-2014, 15:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا مابقيتش اقعد قدام المنصة غير علشان افتح الصفقات فقط ولا اتابعها ابدا لانه الواحد اعصابه بتتعب لما مستوى الهامش يقل ويقعد يكال في نفسه
تقبل مروري

masry928
03-05-2014, 16:45
اسوأ لحظة يعيشها المضارب عندما يرى المؤشر يتهاوى امامه وكان طموحه واحلامه هى التى تتهاوى وكل شىء جميل كنت بتحاول تحققه فبينزل معا هذا المؤشر ولكن يجب ان نضع الاستوب لوز

norur
03-05-2014, 17:19
السلام عليكم
هدا هو الرد الفعل يدلك يجب ان لا تعجل في اخد القرارات و بالتالي لازم نثق في قراراتنا و اللاستوب
نتركها و ندهب حتى لا نمرض لان الجلوس امام المنصة يشلك عن فععل اي شئ

latraaa
03-05-2014, 18:54
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله و يحققوا الكثير من النتائج الطيبة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ashrafko
03-05-2014, 19:24
الفوركس يعتمد على عقل المتداول و أعصابه و السوق ملئ بالمفاجأت التي تتسبب في عصبيتنا
لكن كما قلت على كل منا أن يبتعد قليلا عن السوق ليريح ذهنه و أعصابه

hatem27
03-05-2014, 19:26
السلام عليكم
شكرا لطرح الموضوع اولا
انا بفضل اقرا كل لمواضيع حتى لو لن تكن ذات صله بى فى الوقت الحالى ولكن قراه الواضيع عموما
تزيد من تعلم الشخص حتى لو لم تكن تحل مشكله او تعالج فهم بالنسبه لى فى الوقت الحاضر
واتنمى من الجلميع طرح مواضيع اكثر لكى تفيد من لديه خبره ومن لم يكن لديه خبر اى مبتدئ

عبد الحكيم
03-05-2014, 19:34
اذا كانت هذه نفسيتك فانصحك بان تتاجر في الصفقات اليومية والاسبوعية لكن يشترط لك نوعا ما مبلغ كبير او عدم دخول بلوت صغير من أجل التوازن

moto1
03-05-2014, 19:54

ويصبح رد فعلى مع اى موقف غاية فى السوءكما تم ذكره سابقاً، في العادة ليس عليك أن تتعلم كيف ترسم أو تنشأ الخطوط بنفسك، لأن أغلبية منصات التداول الحديثة سوف تكون لديها

nihed trabelsi
03-05-2014, 23:21
هههه اخي ايمن انا حظّي اسوء من حظّك اذ انا أدرس الصفقة جيدا قبل الدخول ولك بعد ان افتحها اتركها وقد رجع السعر و صحح اتجاهه و حققت ارباح و لكن احيانا في صفقة واحدة قد يذهب نصف الحساب

hunter_world
03-09-2014, 20:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخاوني الكرام ام بعد اخي الكريم اها والهي دا وقت اسمو مرار طافح ههه بس انا اتعلمت اني اسيب الشاشه واغور بعيد عنها هع هع

gehad87
03-09-2014, 20:47
في الحالة دي بحاول ابعد عن الناس شوية واشوف التحليل تاني
ماهو اكيد فيه حاجة غلط او في في خطواتي حاجة غلط ما عملتش حسابها
ومحددتش كويس وقف الخسارة يبقا فين
وبعد بقا ما اكتشف الاخطاء ابداء بتأنيب نفسي كنوع من التربية علشان ما اكررهاش تاني
بس الشوق شقي بصراحة :)

zinga7
03-10-2014, 13:57
بدأت كميات هائلة متزايدة من العملات الأجنبية التي تتدفق إلى بنوك بلدان أخرى.
اللاعبين في سوق الفوركس
البنوك المركزية - والبنوك المركزية الوطنية تلعب دورا هاما في (forex) الأسواق.

voxaln
03-10-2014, 14:40
السلام عليكم
كلام صحيح وجزاك الله خيرا على هذه المعلومات القيمة والمفيدة
وشكرا

---------- Post added at 11:40 AM ---------- Previous post was at 11:38 AM ----------

السلام عليكم
كلام صحيح وجزاك الله خيرا على هذه المعلومات القيمة والمفيدة
وشكرا

adil_ragaman
03-10-2014, 14:43
موقف صعب أتمنى أن لا نسقط في مثل هذه المواقف نعم فعندما تكون في منصة الفوركس و تنتظر صفقة هل ستكسب منها أو ستخسر يكون وقتا صعبا و تكون فيه قلقا جدا و خصوصا عندما نغلق صفقة خاسرة لكن ما علينا إلا بالصبر فهو مفتاح التغلب على توتر الأعصاب في الفوركس

magic777
03-10-2014, 16:12
موقف صعب أتمنى أن لا نسقط في مثل هذه المواقف نعم فعندما تكون في منصة الفوركس و تنتظر صفقة هل ستكسب منها أو ستخسر يكون وقتا صعبا و تكون فيه قلقا جدا و خصوصا عندما نغلق صفقة خاسرة لكن ما علينا إلا بالصبر فهو مفتاح التغلب على توتر الأعصاب في الفوركس

هو طبعا في كل موقف بيمر بيه المتاجر دروس بيتعلمها منه ولازم يكون فعلا بيعرف ازاي يستفيد
من اي موقف بيمر بيه علشان يقدر يواصل التعلم ويكتسب الخبره

RomanyMoreed
03-20-2014, 17:21

اه والله فعلآ عندك حق خصوصآ لو الصفقه دي كانت صفقه مارجن كامله والحساب كان علي شفير الهاويه

تحياتي

magic777
03-20-2014, 18:44

ويصبح رد فعلى مع اى موقف غاية فى السوءكما تم ذكره سابقاً، في العادة ليس عليك أن تتعلم كيف ترسم أو تنشأ الخطوط بنفسك، لأن أغلبية منصات التداول الحديثة سوف تكون لديها

اكيد اخي اللحظات دي بتكون صعبه علينا كلنا واغلبنا مر بيها وخاصه لما بنكون داخلين في صفقات بها طمع وبلوت عالي
هنا فعلا بتكون صعب اوي علشان بيكون الخوف من المارجن مضاعف

walid08
03-20-2014, 19:23
السلام عليكم
نعم اخي هذه اللقطة دائما ما تحدث لي
فعندما اكون اتداول و الصفقة مفتوحة وخاصة عندما اكون خاسرا اشعر بضغط كبير و عندما تغلق الصفقة على خسارة ثم ينعكس السعر اجن

Abo Hamdy
03-21-2014, 01:42
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد

انت مرد ماتحدد الهدف سيب الشاشة
ومتابعش المنصة غير فترة والتانية

ahmedmomen
03-21-2014, 01:53
طبعا عندما تسير الصفقة عكس المتوقع فان هذا يسبب تعب وتوتر اعصاب كبير جدا وصعب على اي متداول حتى ولو محترف
لذلك في كتير من المتداولين بيتسرعوا وبيقفلوا الصفقات وبيفتحوا صفقة عكسية فالسعر يعكس عليهم تاني ويفضلو في الدوامة دي

doola2020
03-21-2014, 20:13
ههههههه والله نفس الذي يحدث معي أثناء التداول ، ولكني أستقبل الخسارة بصدر رحب وأحاول ألا أغضب وأغلق المنصة تماما

maged mag
03-21-2014, 20:17
الســــــــلام علـــيــكـــــــم ورحــمـــــــه الله وبـــركـــاتـــــــه
صحيح تماما ولانى لم اجرب هذا بعد اى لم اتداول
الا اننى لو مكانك سافعل هذا وبالطبع سيكون هذا شئ يشد الاعصاب ويتعب التفكير
ولكن هكذا هو حال التداول دائما لابد ان يعلمنا الصبر وحسن الادارة
موضوعك مميز مشكور اخى

HOPE2014
03-21-2014, 20:20
مكساء الخير وهذه اكثر مساوئ البقاء امام شاشة الحاسوب لانني عندما اضع امر اخذ الربح اجد ان الصفقة نزلت ولو كنت اما الحاسوب لاغلقت لكن تعود وتغلق على الربح احمد الله انني لم اكن اما م الشاشة في وقت ما كنت اضع امر الخسار ة قؤيب لكن الان اصبحت اضعه بعيد وللان لم يصلمسه السعر الله يستر سلام

Ahmed2020eg
03-21-2014, 20:32
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... بالفعل اخي هذا يحدث لي ايضا اغلق الصفقه الخاسره و انا مستاء و عند اغلقها اجد السعر قد نط و فط الي نقطة الربح

haroun43
03-21-2014, 21:20
نعم واالله معك حق كل مادكرته حدث معي عديد من مرات وممكن ان يحدث لك مشكلة نفسية مع الوقت خاصة الدين لا يتحكمون في اعصابهم
انا اصبحت افتح الصفقة وادهب العب لعبة ثم اعود لكي اتفدى ظغط المفروض

choroukguid
03-22-2014, 16:46
سلام عليكم فعلا يا اخى الكريم وقت لا يستطيع احد ان يمسك اعصابه فيه لانه ساعتها تكون غاضب من الخسارة
ثم تجد ان الخسارة تحولت الى مكسب والسبب فى ذلك خوفك واغلاق الصفقة .

forex90
03-24-2014, 13:02
طبعا رد الفعل بيكون خوف كبير على خسارة راسا لمال وتوتر شديد ان هخسر راس مالى
اصبح بلا عمل طبعا كل دة تعرضتلية كثير لان الفوركس كما تعلم عمل غير مجدى نهئاايا

soooonor
03-24-2014, 13:18
اتفق معك يا استاذ ايمن فى ان الانتظار امام اى صفقة يدمر الاعصاب و عندما يحدث ان تسير الصفقة فى طريقها الذى توقعته بعد اغلاقها على خسارة اشعر بإرتفاع فى ضغط الدم و الاحسن ان يبتعد الجميع عنى فى ذلك الوقت لعدم ضمان ردود فعلى ...فعلا كلنا كدة!!

awa
03-24-2014, 16:30
اللى يريح الاعصاب فى الفوركس هو انك لما تتاجر فأنك تستخدم
ستوب لوز و تيك بروفيت و لو عملت كدة ستشعر بأطمئنان شديد

احمدل سالم 22
03-27-2014, 23:40
هو صحيح انه موقف صعب
ولكن التاجر الذي يدخل السوق
على تحليل صحيح لا يتأثر باي خسارة
لانه يكون قد درس الصفقة

saad197920
03-30-2014, 00:58
نعم يا اخى الفاضل هذا يحدث معنا جميعا بالفعل ويجب ان نتعلم كيف نستطيع التغلب على هذا الامر واعتقد ان
الصبر والخبرة والثقة بالنفس هما العلاج الامثل لمثل هذه المواقف ...

سمير تيارت
03-30-2014, 23:56
فعلا يا اخى الكريم وقت لا يستطيع احد ان يمسك
اعصابه فيه لانه ساعتها تكون غاضب من الخسارة
ثم تجد ان الخسارة تحولت الى مكسب والسبب
فى ذلك خوفك واغلاق الصفقة

saro123
03-31-2014, 00:01
هو بالفعل الوقت بيكون قاسى ولكنى ارى انة بعد مرورو الوقت وبعد ما اخدت خبرة ما
اصبحت حركات السوق بالنسبة لى شئ عادى وبالتالى اصبحت اكثر قوة

dont
03-31-2014, 01:50
اذ حدث ذلك يكو ذلك قلة خبرة من التاجر لانه لم يستطيع الدخول ى الصفقات القوية
وايضا عندى راى وهو عدم استخدم الاستوب لوز حت لا تغلق الصفقات على خسارة

a7med84
03-31-2014, 17:44
موقف حدث مع الكل اكيد ومش مره واحد اكتر من مره

ولكن انا بتكون المشكله لما يكون اللوت عالى هنا بأقوم اتكل عل الله اتوضأ واصلى ادعى ربنا يكرمنى فى الصفقه دى

ruse
04-08-2014, 01:16
السلام عليكم
يعنى والله يا اخ ايمن مش فارق كتير عن اللى حضرتك قولته وضيف عليهم الحكمه اللى بتقول
اتق شر الحليم اذا غضب ومفيش وقت غضب اكتر من ده
و بالتوفيق لك ..

gr53
04-11-2014, 07:17
لكن كما قلت على كل منا أن يبتعد قليلا عن السوق ليريح ذهنه ليستعيد قدرته

ilyes chaieb
04-16-2014, 13:25
السلام عليكم و رحمة الله
انا في اول بدايتى كان يحصل معى نفس الشيئ و لكن من بعد اصبح بمجرد الدخول في صفقة اغلق البرنامج مباشرة حتى لا ادخل في هذه التوتر ..

eletrebi
04-16-2014, 13:33
انا فعلا بتحصلى المواقف دى كتير بس الحمد لله بتبقى خسارة قليلة
ولكن مع الوقت بدات اتجنب هذا الامر

latraaa
04-16-2014, 13:47
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي تطرقت إليها و اليت أتمنى ان يستفيد منها الإخوة الكرام و شكرا أيضا على النصائح القيمة و المفيدة للجميع إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mohyedal
04-16-2014, 13:49
ينبغي التحلي في الفوركس بالشجاعة على
تقبل الخسارة تماما كتقبل المرء الربح
و ان لا ينفعل الفرد كثيرا و يتحكم
في اعصابه جدا

Abo Hamdy
04-16-2014, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
انا بفتح الصفقة ومش بتابعها غير كل شوية مرة لكن مش باستمرار بتابع المنصة وحركة السعر

forex.slayer
04-16-2014, 14:15
طبعا يا اخى الكريم بس انت لو بتعمل استوب لوز وتيك بروفت صدقنى مش محتاج انك تقعد اماملا المنصه وعشان كده يا غالى انا انصح بالابتعاد عن التجاره من غير تنظيم

forexmania
04-16-2014, 14:34
كلامك جد صحيح يا اخي الغالي ، بالنسبة لي انا اقوم بفتح الصفقة واقوم بتحديد الربح والخسارة ثم اغلق منصة التداول ثم اذهب لقضاء بعض الحاجيات واعود اليها بعد حين

عدي
04-16-2014, 14:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... الوقت ده بيبقي اصعب وقت عليا بجد و بحس اني اعصابي بتتدهورفعلا الفوركس مدمر للصحه

asem ebrahim
04-16-2014, 15:06
في هذا الوقت ببقي محتاج اني اشيل الكمبيوتر وادشدشه ٢٠٠ جزء عشان خسرت بس برجع واقول محدش مبيخسرش في الفوركس فبسيب الشاشه بقي لا تضحكوا فمره بسبب صفقه فوركس كسرت الشاشه كلها لكن اشتريت غيرها وبدات اتداول انه ادمان الفوركس

noureddineb
04-16-2014, 15:08
اعتقد انه يجب قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص
الأهداف الاستثمارية، ومستوى الخبرة والرغبة في المخاطرة. الأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال
لا يمكنك أن تخسره.

benchou-ahfd
04-16-2014, 16:47
انا عن نفسي خسرت ثلث راس مالي بهكذا تصرف و لكن مؤخرا صرت اصبر و لا اتسرع في اغلاق الصفقات و لا اخشى من غلق الحساب لاني ايضا صرت اترك هامشا لا باس به بيني و بين اخر الحساب

MAZROUR
04-16-2014, 16:56
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان مجال الفوركس يعتمد على عقل المتداول
و أعصابه و السوق ملئ بالمفاجأت التي تتسبب في عصبيتنا لكن كما قلت على كل منا أن يبتعد
قليلا عن السوق ليريح ذهنه ليستعيد قدرته بالتوفيق للجميع ان شاء الله

st2s
04-16-2014, 17:05
وستوب واتابعها من وقت للتانى وتقبل مرورى يا اخى بالفعل يا اخى الفاضل كلامك صحيح وجميعنا مر بهذه الظروف ولكن يجب عليك ان تكون واثق من نفسك ومن توقعاتك حتى وان كانت الصفقة خاسرة فى بدايتها ولا تتسرع بأغلاقها .

godfather
04-16-2014, 17:11
انا اقضى وقت طويل فعلا امام المنصة لكن تدمير الاعصاب ممكن يقل شوية
لو انت مستخدم ستوب لوز و تيك بروفيت و ممكن وقتها لا تجلس امام الصفقة

ab.mustapha
04-16-2014, 17:11
نعم انه وقت صعب جدا كل كلمة انت قلتها صح جدا بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
وشكرا لك على الموضوع

waly_40
04-16-2014, 17:26
الحقيقه دى كانت مشكله بتحصلى زمان وكان حلها انى تعلمت الستوب لوز هذا الوحش الكاسر
اللذى تخضع له الصفقات ولكن يجب ان نتعمل متى واين نضع امر وقف الخساره

aaziz
04-16-2014, 17:52
يا ريت البرنامج يتوفر على اعلان او نذار لصعود او هبوط العملات اكثر او اقل من وقت معين تكون له علاقة مباشرة مع المشاكل السياسية و الاقتصادية التي تحدث في انحاء العالم،
على اللأقل يمكن تقليص الخسائر للمشاركين ويكون بمثابة ضوء اخضر لمن يريد ، طبعا مع رسالة بعدم تحمل اي مسؤولية عند الخسارة

INTHENAMEOFALLA
04-16-2014, 17:54
هو فعلا وقت طويل جدا جدا وقاسى لانك تنتظر اما ربح واما خسارة ويا ويلنا من الخسارة مدمرة ومميتة لاى انسان مهما كانت قدرته على التحمل

mgw
04-16-2014, 17:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انا عن نفسى بفتح الصفقه وبسيبها بعد لاما اعمل
ليها هدف وبتاعبها من وقت للتانى ومش بكون دائم ليها

houdabluegolden
04-18-2014, 21:08
طبعا انا متفق معاك تماما ان بيبقى صعب جدا على اي شخص انه يتابع المنصة والصفقة لان في الوقت ده بيكون اعصابه
متوترة جدا لذلك من الافضل الابتعاد عن الكمبيوتر وعمل استوب لوز وتيك بروفيت والذهاب لعمل اي شيء اخر

mdmd
04-18-2014, 21:16

magic777
04-18-2014, 21:40
انا عن نفسي خسرت ثلث راس مالي بهكذا تصرف و لكن مؤخرا صرت اصبر و لا اتسرع في اغلاق الصفقات و لا اخشى من غلق الحساب لاني ايضا صرت اترك هامشا لا باس به بيني و بين اخر الحساب

الخساره في البدايه بالطبع امر وارد جدا وعادي على فكره ومش عيب انك تخسر كتير في البدايه والحمد لله انك متمرجنتش خلي بالك
بعد كده كتير هنا مرجنوا اكتر من حساب في التجارب الاولى

spread
04-19-2014, 01:01
اعتقد انه يجب قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص
لا يمكنك أن تخسره.

brahim.alg
04-19-2014, 01:12
تقبل الخسارة من صفات المتداول المحترف
انا ان خسرت صفقة عادي في المرة القادمة ساحرص على الاستفادة من اخطائي و تحقيق الربح

fatoma elsayd
04-19-2014, 01:36
السلام عليكم استاذ ايمن
والله الواحد لو يفضل على المنصه بس يكون بيكسب مش هيحس بتعب :))
لكن لو فى خساره بتبقى تدمير اعصاب وكل حاجه
تقبل مرورى وبالتوفيق :)

dont
04-19-2014, 14:57
اذ حدث ذلك يكو ذلك قلة خبرة من التاجر لانه لم يستطيع الدخول ى الصفقات القوية
وايضا يجب انك تصبر حتى تصل الى الربح وخاصة ان السق قد يعكس عليك كتير

hobmed
04-19-2014, 22:15
كما تم ذكره سابقاً، في العادة ليس عليك أن تتعلم كيف ترسم أو تنشأ الخطوط بنفسك، لأن أغلبية منصات التداول الحديثة سوف تكون لديها هذه الأدوات متوفرة بنقرة فأرة، حيث تكون جميع الخطوط جاهزةً لك من أجل تضخيم الدقة و الكمال.

tarikix
04-19-2014, 22:17
هههههههههه دمر الحاسوب و خرب المنصة و قم بأي شيء
لكن في النهاية لما تهدا سوف ترجع للعمل مجددا و يجب عليك تصحيح كل ما قمت به هههههههه
على العموم الامر عادي فلكل شيء وجهان هناك خسارة و فوز و عليك اختيار صف واحد

abdelaziz 10
04-24-2014, 00:29
هذه اللحظة ياا خي تعتبر من اللحظات التي تصيبني بالنرفزة والحزن في نفس الوقت والندم على اغلاق الصفقة بالعل
انما من جهة اخرى اعرف في داخلي ان السعر ولو انه عاد لمسار الصفقة الا ان الستوب لوز كانت نيته حمايتي

salimned
04-24-2014, 17:00
السلام عليكم نعم اخي هده الاوقت الصعبة في الفوركس يجب ان نعرف كيف نديرها
لدلك العمل من خلال اهداف محددة جيد و لا يؤثر علينا كثيرا في الصفقات.

karam22
04-24-2014, 17:08
يحدث هذا كثيرا جدا فعلا اخي ويكون في لحظة جد سيئة
لكن بالتكرار وزيادة عدد الصفقات الرابحةعن الخاسرة بتعدي ومش بيكون فيه اي مشكله نفسية ان شاء الله .........

mohamead
04-24-2014, 18:09
اشكرك اخي الكريم علي هدا الموضوع الجميل بس اكيد رد فعلك هيكون ضداك في هدهي الحلة
وارجو انك تتعلم اكتار في الفوريكس وتستفيد اكتر وشكرا ليك

afillane
04-24-2014, 19:02
هه ليس من الصواب ان تتعصب مع الشارت لانه سوق كبير ولا احد يعاكسك واعتقد انه لو دخلت باوامر وقف الخسارة والتايك بروفايت تعفيك من كل ذلك

gr53
04-24-2014, 19:05
اللى يريح الاعصاب فى الفوركس هو انك لما تتاجر فأنك تستخدم
ستوب لوز و تيك بروفيت و لو عملت كدة ستشعر بأطمئنان شديد

طبعا التيك بروفيت و الاستوب لوز كما أنهما مع التحديد الجيد حماية للحساب
فهما أيضا راحة و طمأنينة للمتداول لأن الصفقة تسير وفق ما حدده هو سواء هدف أو خسارة

AMLAK
04-24-2014, 19:08
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه يجب
قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس، يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص الأهداف الاستثمارية
ومستوى الخبرة والرغبة في المخاطرةالأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال لا يمكنك أن تخسره تحياتي للجميع

rojan22
04-24-2014, 19:08
السلام علیکم، یا خی العزیز الخساره لیس نیهایة المطاف، فی هاذهه الحاله ما علیک إلی الصبر و التفکیر بکیفیة الصفقه القادیمه، بالتوفیق للجمیع

Bouani
04-24-2014, 19:37
كلامك كله صواب يا غالي
أنا لما أكون أمام المنصة في أحيان اعلم شوية رياضة لكي أنسى
بس الحل الأنسب
فتح الصفقة و لخروج من المنصة و الرجوع في وقت آخر

ssnsafi
04-24-2014, 19:55
كنت في البداية امضي وقتي امام المنصة على اعصابي متوترة واذا بدات الصفقة في الربح فورا اغلقها واكتفي بنقاط قليلة بالرغم من اني احدد الهدف اما اذا بدا الصفقة بالخسارة لا اغلقها وانتظر على امل ان تعود الصفقة وتربح .. اما الان فانا افتح الصفقة واحدد الهدف واختار لوت بسيط متناسب مع راس المال ولا احدد الستوب لوز ومن ثم اغلق المنصة وكل ساعتين او ثلاث اعود للمنصة وارى ماذا حصل بالصفقة واحيانا تكون الصفقة اغلقت على ربح او ما زالت مستمرة

حليس مختار
04-25-2014, 21:38
معالي الامور تكون بالفهم الصحيح والخبره الكافيه ,,, الفوركس عالم
يحتمل الخساره والربح ,, الامر لا يحتاج للقلق لانو اهم شيئ هو الصحه
,, المال يروح ويرجع لكن الصحه لا تعوض ,,الله يبعد عنا كل مكروه يارب

yara alaa
05-05-2014, 05:04
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
والله يا اخي احسن حاجة حدد هدف الصفقة وبعدين تروح حطت الاستوب لوز وتمام كده

gr53
05-08-2014, 04:12
التيك بروفيت و الاستوب لوز كما أنهما مع التحديد الجيد حماية للحساب
فهما أيضا راحة و طمأنينة للمتداول لأنه يعلم مسبقا علام ستغلق صفقته سواء مع الربح أو الخسارة

sabirdaba
05-12-2014, 15:38
نعم اخي الكريم الامر هذا بيحصل معي ايضا كثير حيث تحس ان السوق خلق فقط لكي يعاكس قراراتك لكن اظن ان هذا ان دل على شيء فهو يبين انك فعلا اننا مازلنا بحاجة للتعلم لاننا بنخرج من الصفقات في الوقت الخطأ وندخل في صفقات في الوقت الخطأ كذلك

رفيق محمد
05-12-2014, 15:43
فعلا كلنا بنعانى من هذه المشكلة تحديدا
وكانه كاس وداير على الكل
ولازم نشرب منه وبالتوفيق للجميع فى هذا السوق الرائع

الربح من الفوركس
05-12-2014, 16:00
بالفعل كلامك مضبوط ولكن يجب على كل متداول ان يقوم بالتغلب على تلك العواطف حتى لا تؤثر على القرارات التى تاخذ وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

omdameeter
05-12-2014, 17:40
يعنى والله هذا الوقت من اصعب الاوقات وهذا يعتبر رد على كل المشككين فى ان الفوركس به تعب وبه شقى فالكثير يعتبر الفوركس لا يوجبد به شقاء او تعب ولكنة على عكس العادة فعلا بة حرقة اعصاب وتوتر وارتفاع ضغط وانا بالفعل بالعب رياضة فى هذة الفترة :)

medo.66543
05-18-2014, 11:25
اعتقد انه يجب قبل اتخاذ قرار بالمشاركة في المتاجرة في الفوركس
يجب عليك أن تنظر بعناية الخاص الأهداف الاستثـمارية ومستوى
الخبرة والرغبة في المخاطرة الأهم من ذلك، لا تستثمر الأموال
لا يمكنك أن تخسره
تحياتي

abdelaziz 10
05-18-2014, 12:50
من اسوء الامور التي ممكن تحصل للمتاجر فعلا يا اخي انه اول ما يقفل الصفقة تلاقي السعر راجع الى مسار الصفقة
انما اظن انه اللهم اننا نتعرض لمثل هذه المواقف او اننا نستمر في الصبر على الخسارة ونمرجن الحساب بالكامل

BrahimForex
05-18-2014, 14:43
عليك اخي بالصبر لاتتسرع في اغلاق الصفقة دعها فدائما في البداية تبدا بالخسارة لكي تاخد الشركة ربحها الذي يسمى السبريد

hamdy saleh
05-18-2014, 14:44
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة و السلام على اشرف المرسلين موضوع جميل و مشوق و شكـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــرا

MOHAMMED EN NADOURI
05-18-2014, 21:15
غالبًا ما يتم تصنيف الأسهم حسب الأهداف المختلفة للمستثمرين أو الخطط الاستثماريه.
وهذه الفئات إنسيابيه إلى حد ما ولكن المصطلحات تستخدم بصوره كبيرة لوصف الأسهم أو
مجموعات الأسهم وهي:
(Blue Chips) -1 الأسهم الزرقاء
(Growth Stocks ) -2 أسهم النمو
(Income Stocks) -3 أسهم الدخل
(Defensive Stocks ) -4 الأسهم الدفاعية
(Cyclical Stocks ) -5 الأسهم الدورية
(speculative Stocks) -6 الأسهم المضاربة
(Blue Chips ) - الأسهم الزرقاء الممتازة

samibms
05-18-2014, 21:28
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالفعل اوقاة قاسية خاصتا لما تفضل تستنى ساعاة كي تدخل صفقة بالاخر يصير عليك كل هذا
ردة فعلي تكون سيئة جدا لذلك صرة احدد الاستوب لوز و اتركها لحالها
تحياتي لك

maao2008
05-18-2014, 21:36
بالفعل يا اخى الفاضل كلامك صحيح وجميعنا مر بهذه الظروف ولكن يجب عليك ان تكون واثق من نفسك ومن

samartota
05-18-2014, 22:42
في الحقيقة هو ده الى يحصلمعي لكن قررت وبعد مدة قصيرة
أن لا أتدخل يدويا في الصفقة أحلل تحليلاتي الكلاسيكية+ الأساسية
أحدد الهدف والستوب بإدارةمالية صـــارمة كاتبهــا في الخطة
ولا أنضر إلى الصفقة مــادامت لا توجدهناك أخبار إن جابت الهدف فمرحبــــا
وإن ضربت الستوب ا مشكلة صفقة خاسرة

ahmadinho100
05-18-2014, 23:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مررت باوقات صعبة يا اخي في الفركس و كنت غالبا اقف المنصة و اخرج كي لا اتعصب يا اي بالتوفيق لك يا اخ

moh721
05-18-2014, 23:32
لو ان السوق يسير عكس اتجاه الصفقات ونغلق على خسارة
اكيد بعد كدة هتعب اعصابك لان الخسارة فى الفوركس شى وحش جدا

maasofiane
05-21-2014, 16:17
كما تم ذكره سابقاً، في العادة ليس عليك أن تتعلم كيف ترسم أو تنشأ الخطوط بنفسك،
لأن أغلبية منصات التداول الحديثة سوف تكون لديها هذه الأدوات متوفرة بنقرة فأرة،
حيث تكون جميع الخطوط جاهزةً لك من أجل تضخيم الدقة و الكمال

gr53
05-25-2014, 21:38
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
والله يا اخي احسن حاجة حدد هدف الصفقة وبعدين تروح حطت الاستوب لوز وتمام كده

التحديد الجيد للتيك بروفيت و الاستوب لوز هو حماية للحساب
بالإضافة إلى انهما من اهم الأوامر الموجودة بالفوركس و التي تجعل المتاجر يبتعد عن القلق

Ammar Tayeb abdelkader
05-26-2014, 02:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يجب عليك اغلاق السوق و عمل ضورة في الحي او اقفل الصفقة و ترتاح يا اخي
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري وتحياتي للجميع

poop3
05-27-2014, 02:35
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
لا تتعب نفسك فى الانتظار المحترف لا ينتر بل التيك بروفت يكفى
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

mohamed kajoo
05-27-2014, 02:38
اخى الكريم الصبر هو مفتاح الفرج فيجب التحلى بالصبر فى مثل هذه المواقف
والمزيد من التفوق والله المستعان

remas
05-27-2014, 11:40
بالتاكيد وقت قاسى وصعب بعد ما تدخل اى صفقه بتنتظر اما تحقق الهدف او الاستوب لكن الافضل انك تدخل الصفقه وتروح تشوف حاجه تعملها تبعد عن التوتر

محمد السيد محمد
05-27-2014, 12:48
اقولك .. بس ماتضحكش .. انا باعرف ان فيه حد متقصدني وبيكسب من خاسارتي
وهو اللي بيتسبب في توقيف السعر او النزول به حتى اصل درجة الياس وعندما اخرج يرفع السعر
والمدهش في الامر اني بالبحث اتاكدت بما لا مجال فيه للشك ان الكلام ده صحيح
وانا حاليا باتعلم اتصرف معاه ازاي .. قلت لك ما تضحكش انا باتكلم بجد ولو عاوز تعرف انا وسلت لايه كلمني على الخاص

xdorex
05-27-2014, 13:40
غالبا ما يحدت لي هدا الامر وبصراحه شعور سيئ جدا ولكن قدر الله لا يجب التعصب في تلك اللحضه
يعني دالك المال الدي خسرته ليس من نصيبك يجب تقبل الامر بشكل طبيعي وبدون انزعاج وفقك الله

abdelmadjid41
05-27-2014, 13:50
السلام عليكم ورحمة الله
هههههههههههههههه كانك تتحدث عني من هذا انا كرهت العمل بستوب لوز لان الصفقة تضرب الستوب لوز وتعود تبا للستوب لوز

milanowolf
05-27-2014, 13:53
كفيل بتدمير الاعصاب خاصة لو كانت الامور تسير عكس ما توقعت
وفى لحظة معينة تقرر اغلاق الصفقة خاسرة وانت فى غاية الاسى
فأنت لا تريد خسارة اكثر من ذلك وبعد اغلاق الصفقة يبدأ السعر
يعكس مرة اخرى ليسير كما كنت تخطط له بل ويهرول اليه

8150017
05-27-2014, 13:56
السلام عليك اخى : اذا حصل معاك هذا الموقف طبعا مافيش شك ان اى واحد هيغضب ودا خارج عن شعورنا
ولكن فى الاخر قل الحمد لله فى السراء والضراء وباركت ياربى فيما رزقتنى

Thantoss
05-27-2014, 14:10
مرحبا بك اخي
شكرا لك على طرح هدا الموضوع الجميل
انا من وجه نظري الي عايز يتاجر مايحطش مشاعره بالمرة داخل السوق
يعني يكون دخل بقلب حديد
ويكون واثق بكل شي هو بيعمله
لانه راح يكون متبع ارقام وتحليلات وشغل جامد يعني

rami007
05-27-2014, 14:23
السلام عليكم
يعنى والله يا اخ ايمن مش فارق
كتير عن اللى حضرتك قولته
وضيف عليهم الحكمه اللى بتقول
اتق شر الحليم اذا غضب ومفية
وقت غضب اكتر من ده
سلام تحياتي
بتالوفيق

Ammar Tayeb abdelkader
05-27-2014, 14:53
ان كنت دخلت الصفقة بادوات وقف الخسارة والتيك بروفيت فأذهب لاضافة تعليقات على المنتدي
بالتوفيق للجميع
تحياتي تقبل مروري

ahmedibrahim258260
05-27-2014, 15:18
بسم الله الرحمن الرحيم فعلا اخي معك حق واحسن حاجة ان الواحد يفتح الصفقة ويقفل المنصة علطول ويستني تحقيق الهدف
تقبل تحياتي

rami007
05-27-2014, 16:01
السلام عليكم
ان كنت دخلت الصفقة بادوات وقف الخسارة
والتيك بروفيت فأذهب لاضافة تعليقات على
المنتدي واشاهد بعض المقاطع على اليوتيوب وانسى المنصة
سلام تحياتي
بالتوفيق

salmawar
05-27-2014, 16:23
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
اتفق معاك فاننا نتعذر في انتضار هل الصفقة سوف تضرب الهدف ام الاستوب

sabirdaba
05-29-2014, 14:36
السلام عليكم
ان كنت دخلت الصفقة بادوات وقف الخسارة
والتيك بروفيت فأذهب لاضافة تعليقات على
المنتدي واشاهد بعض المقاطع على اليوتيوب وانسى المنصة
سلام تحياتي
بالتوفيق نعم اخي الواحد لما يدخل صفقة ويقوم بتحديد وقف خسارة هدف لصفقاته يجب ان يبتعد على المنصة ولا يبقى متابع لحركة السوق لانه فعلا سوف ياتي عليه وقت وسف يتردد

azeddi
05-29-2014, 14:37
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على سيدنا محمد
و على اله و صحبه و سلم أما بعد
شكرا اخي الكريم على الموضوع الممتاز و الرائع و نتمنى المزيد بادن الله

el andaloussi
05-31-2014, 00:23
بالنسبة لي يا أخي أنمـــا أحدد الهدف واضع وقف الخسائر واغادر المنصة
ولا أعود غليهــــا إلا في وقت لاحق لأرى هل وصلت للهدف أم لا هذا هو أسلوبي

remas
05-31-2014, 01:06
لو احنا مشينا بالمنطق دا اخى الكريم يبقى احنا بنحرق اعصابنا مع كل صفقه مفروض انه اى صفقه انت بتحلل وتعمل اللى عليك والربح او الخساره من الله

raouf2014
05-31-2014, 01:10
التأثير النفسي للفوركس من الأمور التي لا يجب التغافل عنها
شد الأعصاب و توقف الأنفاس أمام شارت يمكن أن يأتي بالخير ان هو اتجه كما توقعنا
و على العكس نفس الشارت ممكن يأتي بما لا نتمناه
لكن لا بد ان ندرك ان الفوركس تجارة و التجارة لا بد فيها الخسارة
و ما فيش ربح بدون خسارة
لازم نتعلم التحكم باعصابنا

dragonx
05-31-2014, 01:40
نعم اخي الكريم انا حصلت معي هذه الحالة مرارا ولا اخجل من ذلك اما بالنسبة لي فاصبحت انا اضع اهداف الصفقة من الاهداف الربحية وحدود الخسارة وحجم العقد قليل او كثير حسب ثقتي بالصفقة وعندما تحصل هذه الحالى اخفف من قيمة العقد واذا زادت الازمة بعكس السعر اغلق اللصقفة او احيانا اترك منصة التداول الى الاهداف المحددة

بشير حمدان
05-31-2014, 01:44
السلام عليكم
لا شك ان تحقيق الصفقه يسعدك كثيرا واذا كانت عكس ذلك يكون الامر سئ ولكن علينا ان نسيطر على اعصابنا فى كل الاحوال ولا يمكن ان نجعل من الخساره عامل لتدميرنا النفسى

amal.m500
06-08-2014, 13:48
اخي الفاضل . فعلا وقت لا يستطيع احد ان يمسك اعصابه فيه لانه ساعتها تكون غاضب
من الخسارة ثـم تجد ان الخسارة تحولت الى مكسب والسبب فى ذلك خوفك واغلاق الصفقة

ehab_salah
06-14-2014, 13:47
السلام عليكم
فعلا بنحدق فى الشاشه ونتمنى وكاننا نلمس المؤشر بايدينا ونجعله يصعد والامر يذداد سوءا
عندما ترى المؤشر يسير عكس توقعاتك وتلاقى القيمة السالبه تذيد وفجاة يصفر حسابك
ويصبح لاشىء انه امر محزن
...
تحياتي

anassdr2
06-14-2014, 14:06
مستوى الخدمة المقدمة من قبل الوسيط. على سبيل المثال، ل7،95 $، والزبائن لا يتلقون أي الوصول إلى السوق
المعلومات والبحوث أو غيرها من البيانات ذات الصلة. في نهاية عالية، والسماسرة التقليدية توفر الوصول الكامل

maghribia
06-14-2014, 14:12
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
الرد العفل ف يالفوركس فهو يكون بطريقة جد راؤعة
و هذا دليل على انه يجب ان يعلم المتداولعلى الفوركس بطريقة جيدة

تقبل احتراماتيى

waleed hassona
06-30-2014, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى
الكريم فعلا رد الفعل بيكون غريب فى الحالتين سواء مكسب وعكسه طبعا اثناء الخسارة

ansaldo
06-30-2014, 01:28

amermazzen
07-17-2014, 13:11
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم لا اشاركك الرأي أنا شخصيا لا أحجلس كثير أمام المنصة أنا افتح صفقاتي في الصباح استعمل أوامر المنصة أختار الاستراتيجية المناسبة لي اضع الستوب لوز والتيك بروفير وأترك الصفقة تعمل حتى المساعء لأنا أحب العمل على الدايلي.

1 million
07-17-2014, 13:19
بامكانك اخي الكريم ان تتاجر بالاوامر المعلقة على المنصة
لكن هذا يستلزم ان تكون لديك استراتيجية تثق بها في تحقيق الاهداف

Yopi
07-17-2014, 13:39
السلام عليكم ورحمة الله صحيح انا الآن صرت اثضي وقت كبير
على الحاسوب و بالاخص في الفوركس وهذا بغية التعلم و التطور ورمضان كريم

Wassa04
07-17-2014, 13:52
كثيرا ما حصل هدا الامر معي لكن عادي جدا
هدا هو الفوركس و هده قوانينه بالتوفيق تقبل مروري

ahmedhathout
07-17-2014, 14:16
الموضوع دا حصل معايا كتير اوي
اني بطلع من الصفقه مبكرا وبعدين الاقي الهدف اتضرب بس ساعتها بقول اللي حصل حصل خلينا في الجاي

aysamiman
07-17-2014, 14:56
توقعاتك حتى وان كانت الصفقة خاسرة فى بدايتها ولا تتسرع بأغلاقها

ayoubbouziki
07-17-2014, 15:38
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا لك اخي الفاضل على الطرح

طبعا الانتظار فى تحقيق الهدف دة شى ممل

جزاك الله خيراً وشكر
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

benchou-ahfd
07-17-2014, 16:15
نعم اشعر بكره شديد للتجارة في الفوركس و بالسي على نفسي كيف هذا الجهد كله وهذه المشقة و بعدها يعاكسك السوق من حيث يغيضك و لكن في النهاية احمد الله و اشكره على كل حال لان في النهاية الارزاق بيده سبحانه تعالى

younesboughnim
07-17-2014, 17:05
فعلا بنحدق فى الشاشه ونتمنى وكاننا نلمس المؤشر بايدينا ونجعله يصعد والامر يذداد سوءا عندما ترى المؤشر يسير عكس توقعاتك وتلاقى القيمة السالبه تذيد وفجاة يصفر حسابك ويصبح لاشىء انه امر محزن

ynwa1892
07-17-2014, 17:18
السلام اخي
لا انت خاطئ اخي في طريقة التداول المنصة فيها مؤشرين رائعين يسمحو لك بالذهاب وعدم الجلوس امام الشاشة مدة طويلة
الا وهما التايك بروفت والستوب لوز اخي ف

lyes1977
07-17-2014, 20:52
نعم اخي الكريم انا شخصيا عندما اقع في مثل هذة المواقف وهي كثيرة جدا احاول الابتعاد على الشاشة وترك الفوركس ولو لمدة معينة مع التقيد التام بالستوب لوز والتيك بروفيت ويبقىالصبر والانتظار حتى يعود السعر الى حالته الطبيعية شكراعلى موضوعك اخي وبالتوفيق

gr53
07-25-2014, 04:08
التحديد الجيد للتيك بروفيت و الاستوب لوز هو حماية للحساب من أي مفاجأت
و مع الاستوب لوز لا داع للقلق على الصفقة و الجلوس لفترة طويلة أمام الشارت

mounim1994
07-25-2014, 18:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا و يهلا بكم اخي الفاضل
انا مازلت مبتدئ و ليست لي اي فكرة وبالتوفيق للجميع

zinga
07-25-2014, 18:53
رسم أنماط، نقطة والرسوم البيانية الشكل والأحداث الأخبار الأساسية. مرة واحدة في
يظهر الخطوة علامة على التنمية، ساعة ويتم رصد تشارتات الإنتراداي للدخول الأمثل.

farouk100082
07-25-2014, 18:55
ان من العيوب التى يقع بها اى متاجر فى الفوركس هو الخوف من الخسارة التى تؤدى
الى اتخاذ قرار الخروج بسرعة دون النظر والتاكد من تحليل الشارت قبل الخروج

kairo14
07-25-2014, 19:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم
و شكرا لمعلوماتك القيمة تحياتي لك و لجميع الاعضاء لا تحرمنا من جديدك يا غالي وكل التوفيق لك يا رب

abdelhalim
07-25-2014, 19:01
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

الاسد التاجر
07-25-2014, 19:03
قول ما تتكسفش كلنا كده..ههههههههه والله انتم يالمصرين
ناس عسل

masry928
07-25-2014, 19:11
بصراحه مش مشكله فى كمية الوقت اللى بتنتظره لتحقيق الهدف وخصوصا لو الهدف بيتحرك ببطىء لكن المشكله لو المؤشر تحرك عكس اتجاه الهدف وحدثت خسارة

BOULBOUL22
07-27-2014, 20:08

fte2020
07-27-2014, 21:25
نعم موقف صعب أتمنى أن لا نسقط في مثل هذه المواقف نعم فعندما تكون في منصة الفوركس و تنتظر صفقة هل ستكسب منها أو ستخسر يكون وقتا صعبا و تكون فيه قلقا جدا و خصوصا عندما نغلق صفقة خاسرة لكن ما علينا إلا بالصبر فهو مفتاح التغلب على توتر الأعصاب في الفوركس

samieh
07-28-2014, 06:13
فعلا هو دة اللى بيحصل كتير جدا تبقى فاتح صفقة وحاطط استوب
والسعر يروح ضاربلك الاستوب ويرجع يكمل فى الاتجاه الاصلى اللى فتحت فيه الصفقة
اقولك على حاجة الاستوب دة من الاخر فن

wanxe
07-28-2014, 06:15
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

Santouss
07-28-2014, 06:22
انا لسه جديد في موضوع فوركس و داخل بحساب تجريبي احس ببعض خوف اما المتاجرة بحساب حقيقي فانا لا زلت لم اجرب هههه .
انشاء الله اجرب و اقوم نوضع الرد على احساسي لما اضرب الشاشة .
بتوفيق للجميع

kairo14
07-28-2014, 06:29
بسم الله الرحمن الرحيم
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

egymax3d
07-28-2014, 11:35
موضوع كويس جدا للنقاش واتخاذ اراء الاخرين من اصحاب الخبرة كى يستفيد منهم الاعضاء الجدد وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

عدي
07-28-2014, 12:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكوور اخي الكريم علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق

gr53
08-06-2014, 11:17
الحل هو التحديد الجيد للتيك بروفيت و الاستوب لوز هو حماية للحساب
فالانتظار قاتل و رؤية الخسارة محبطة و لا يمكن تحملها

محمود فوزي
08-06-2014, 12:24
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة .. ان فوركس شركة ممتازة و سهلة جدا كل ما عليك ان تفهم الامور الاساسية فيها و سوف تكون جيدا باذن الله

---------- Post added at 09:24 AM ---------- Previous post was at 08:39 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة .. ان شركة فوركس شركة جميلة و جيدة جدا جدا جدا و كنت اتمنى ان اشترك عليها منذو مبدات و هيا تعتبر من اسهل الشركات و كل ما يجب عليك ان تفهم الموضيع جيدا و انت سوف تكون ممتازا عليها

speeder
08-06-2014, 13:23
أخي أنصحك قبل أن تفتح أي صفقة بأن تقوم بتحليل جيد على زوج العملات و تحدد هدفك و الستوب لوز بتاعك ثم تغلق الجهاز و تستريح و بدون وجع راس فإن كان تحليلك صح فستحقق أهدافك بإذن الله لكن أهم شيء هو معرفة أين ستضع الستوب لوز بتاعك
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء الله

zinga
08-09-2014, 17:01
وقال انه يبدأ ل
نفهم أن لا أحد (بما في ذلك نفسه) يمكن التنبؤ السوق. وقال انه يبدأ ل
يدرك أنه يحتاج إلى بعض الثقة بأن تقنيات

gr53
08-19-2014, 04:43
ان من العيوب التى يقع بها اى متاجر فى الفوركس هو الخوف من الخسارة التى تؤدى
الى اتخاذ قرار الخروج بسرعة دون النظر والتاكد من تحليل الشارت قبل الخروج

و لم الخوف مادام المتاجر قام بعمله من تحليل و تخطيط و دخول من نقاط قوية
و المتاجر الذي يترك المجال للمشاعر تتحكم فيه يضع حسابه فريسة سهلة للمارجن كول

ahora
08-21-2014, 04:02
نعم حتى انا حدث معي هذا و ما زال يحدث لي
أفكر في العمل بالستوب لوز و التايك بروفيت و الابتعاد عن الجهاز و العودة بعد مرور بعض الوقت

dranass92
08-29-2014, 18:31
معالي الامور تكون بالفهم الصحيح والخبره الكافيه ,,, الفوركس عالم يحتمل الخساره والربح ,, الامر لا يحتاج للقلق لانو اهم شيئ هو الصحه ,, المال يروح ويرجع لكن الصحه لا تعوض ,,الله يبعد عنا كل مكروه يارب

Ahmed2020eg
08-29-2014, 23:07

dockerz
08-29-2014, 23:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم صحيح كلامك اخي انت عندك حق وتقبل مروري

asafiforex
08-30-2014, 00:59

azad aradni
08-30-2014, 10:10
السلام عليكم
كنت في البداية امضي وقتي امام المنصة على اعصابي متوترة واذا بدات الصفقة في الربح فورا اغلقها واكتفي بنقاط قليلة بالرغم من اني احدد الهدف اما اذا بدا الصفقة بالخسارة لا اغلقها وانتظر على امل ان تعود الصفقة وتربح .. اما الان فانا افتح الصفقة واحدد الهدف واختار لوت بسيط متناسب مع راس المال ولا احدد الستوب لوز ومن ثم اغلق المنصة وكل ساعتين او ثلاث اعود للمنصة وارى ماذا حصل بالصفقة واحيانا تكون الصفقة اغلقت على ربح او ما زالت مستمرة

abdelhak redouane
08-30-2014, 11:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الطرح في بعض الاحيان تكون ردة الفعل عن التاجر اثناء فتح صفقة ويقاجا بالخسارة تكون ردة فعليه سلبية ويشعر بالاحباط والكآبة والحزن ولكن عليه ان يتعدى هذه المرحلة
بالتوفيق للجميع

marwafawzy122
08-30-2014, 11:38
يجب عليك ان تكون واثق من نفسك ومن
توقعاتك حتى وان كانت الصفقة خاسرة فى بدايتها نعم انه وقت صعب جدا
بالتوفيق للجميع...

mody555
08-30-2014, 11:42
تتيح مجموعة عمل الصفقة الذهبية للمشتركين و العملاء على السواء اقصى استفادة من التطور الحاصل في عالم الاتصالات الخلوية، فمن خلال رسائل الهاتف المحمول sms سيتمكن عملاء الصفقة الذهبية من استقبال التوصيات اليومية الى هواتفهم المحمولة اينما كانو بتكلفة لا يمكن مقارنتها على الاطلاق بأسعار في م

koko1
08-30-2014, 12:42

wanxe
08-30-2014, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

koko1
08-30-2014, 12:44
تتيح مجموعة عمل الصفقة الذهبية للمشتركين و العملاء على السواء اقصى استفادة من التطور الحاصل في عالم الاتصالات الخلوية، فمن خلال رسائل الهاتف المحمول sms سيتمكن عملاء الصفقة الذهبية من استقبال التوصيات اليومية الى هواتفهم المحمولة اينما كانو بتكلفة لا يمكن مقارنتها على الاطلاق بأسعار في م

wanxe
08-30-2014, 12:45
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير

Wassa04
08-30-2014, 12:57
مرحبا اخي فعلا مثل هده الامور موجودة دائما
في التداول اكيد اول شيء افعله هو معرفة و دراسة سبب الخسارة
حتى اتجنبها في المرة القادمة

mohamed bnali
08-30-2014, 13:17
ان لكل فعل ردة فعل عن الفيلسوف المعروف والكل يعرفه ومادا تريد من الفعل الا ان تكون له ردة اتريد الا يكوت له رد فيسير في متاهات لا قرار لها
نعم لا تتاجر باموال انت في حادة اليها بل تاجر في اموال ضانا انك ستخسرها فكثير من الحقمى والمخادلين مع انفسهمم يستلفون الاموال للتداول فيخسرونها ويبفى عليهم الدين
تاجر بما اوتيت وما لك تصرف عليه او الدي انت لست في حاجة اليه فادا ربحت فدلك فضل من الله
وادا خسرت فانت تعلم مقدما
وهده الخسارة هي التي تحفزك الا تقدم على شيئ الا وانت تعتقد انك ستربقحه 80 في المئة على الاقل
اما المئة في المئة فهدا كمال والكمال لله
وتقبل مروري

rafik23
08-30-2014, 13:27
بل داعي لضرب الشاشة يا بروفسور قم بوضع تايك بروفيت
شكرا لطرحك الموضوع القيم
وأتمنى لك وللجميع حض موفق
و السلام عليكم ورحمة الله

wanxe
08-30-2014, 13:28

FaTi
08-30-2014, 13:31
انا بقولاك شيء عن طريقة التداول الخاصة ب وهي انو عندما اقوم بفتح صفقه
احط التيك بروفيت واذهب اقض اشغال ثانيه او ادخل هنا للمنتدى

wanxe
08-30-2014, 13:33

houssem1996
08-30-2014, 13:35
السلام عليكم
نعم أخي فذلك الوقت يعتبر أحد أصعب الأوقات في السوق و النفسية
تكون متعبة جراء التفكير المتواصل في مسار الصفقة و الخوف من كل
ماهو سلبي.

topkey
08-30-2014, 14:07
انا لم اعد اتحمل متل هده المواقف لدا عند دخول صفقة اقوم بتحديد الحدود لها
و من تمة ادهب و اقفة المتاتريدر و اعود بعد وت لارا النتيجة

abdelhalim2015
08-30-2014, 14:08
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة

lakamora221
08-30-2014, 19:17
أخي الكريم اظن أن سبب حدوث هدا المشكل
معك هو أنك ناقص خبرة في هدا السوق
أرجوا ان تتقبل مني فائق الأحترام و التقدير في الأخير

The King Algeria
08-30-2014, 19:19
السلام عليكم اخي الكريم بالفعل هو شعور سيئ للغاية و للاسف انا عانيت منه ايضا
و من خلال شركة xm تداولت بمبلغ 500 $ و حققت مكاسب في نهاية لكن اخر صفقة
ارجعتني الى الصفر و لم يتبقى لي سوى راس مالي الي ابتدات به

eragon
08-30-2014, 19:21
بالفعل هو وقت قاسى وعصيب

قول ما تتكسفش كلنا كده..

اه والله الواحد بيكون زعلان بس بعدها برجع اقول قدر الله وما شاء فعل
يعني كان ممكن يكون في شيء اسوء من كده بس عموما الحمد لله علي كل شيء

nassr15
08-30-2014, 22:29
أنا في الغالب بعمل الصفقه أخي وبسيبها هي وظروفها مابحبش اقعد اتابعها وربنا يوفق الكل

عاشق الفوركس
09-21-2014, 20:20
السـلام عليكـم ورحـمــة الله , اخـي الكـريـم ،هذا الامريحدث لكن انا في الغالب انا اضع الستوب والهدف لكل صفقة وادهب الى قضاء الامور الحياتية

ndoe
09-21-2014, 20:49
فعلا الوقت امام المنصة بيكون وقت مضغوط جدا وبيكون الواحد فية متعصب خصوصا اذا وجدت صفقة وكانت عاكسة علية
اتمنى الجميع يخرج رابح من السوق باذن الله

midooo258261
09-21-2014, 20:51
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم انا عن نفسي بفتح الصفقة وبقفل المنصة وبتابع الصفقة كل ساعة
تقبل ودي واحترامي

أسماء نعناع
09-21-2014, 21:24
هذا صحيح اوقات انتظار الصفقات لكي تحقق نتائجها هي اوقات صعبة للغاية ولا بد من الهدوء لان ذلك يجعل المتداول متوتر طول الوقت

rojan22
09-21-2014, 21:28
السلام علیکم،
الخساره جزء لا یتجزء من التجاره، لکن من المهم جدا ان تأخذ فکره جیده عن کیفیة الخساره،
کیف الخساره و لماذا الخساره و کل هاذا بهدف تحسن المهارات التجاریه،
بالتوفیق للجمیع

simo_akon
09-21-2014, 21:53
انا لما اكون فاتحة صفقة وتمشي على عكس ما اريد بتكون اعصابي مشدودة اوي وبمتنع عن الاكل والكلام حتى لكنني لا اقفل الصفقة لانني احيانا لا اقوى على دلك خصوصا ادا كانت الخسارة فادحة احيانا ينعكس السعر ويرجع مثل ماكنت عايزة واقفل الحساب على ربح واحيانا على خسارة كبيرة واحيانا بنتقم من نفسي واخلي الحساب حتى يتمرجن ههه

مصراوى
09-21-2014, 22:17
اخى الكريم انا اتفق معك ولذلك لابد من ان تختار افضل نقاط الدخول للصفقة والخروج منها ومتابعة الاخبار وبالتوفيق للجميع

abokarem
09-21-2014, 22:24
السلام عليكم
للاسف ان تركنا الصفقات يتمرجن الحساب وان اغلقنا يذهب للهدف ولابد ان تكون لدينا الرؤيه الكامله واعتقد ان لكل
حركه لابد ان تكون جيده ومناسبه حسب راس المال الجيد

Elrayes
09-21-2014, 22:40
فعلا الموضوع ده كان بيحصل معايا و بعد كدا عرفت انها قلة خبرة و دخول خاطئ مش اكتر و كان في الحالات
دي ممكن ننتظر السعر في منطقة معينة و نصطاده و نحقق اعلي قيمة ربح

alaatreka
09-21-2014, 23:17
انا افتح الصفقة واتركها ولا انتظر الصفقة امام الشارت حتي لا يلعب الشارت باعصابي
لذلك افتح الصفقة واقفل المنصة بعد تفغيل الاستوب لوز والتاك بروفيت

mohamed.atef
09-29-2014, 13:30

forexii
10-09-2014, 18:54
بصراحة اخي انا عن نفسي مررت بهذه اللحظات التي
يمكن ان اقول انها اصعب لحظات تشتد فيها الاعصاب و لكن الحل يبقى الدراسة المعمة للتحليل الفني و التعمق فيه اكثر في رايي

downlaod1
10-09-2014, 19:19

DABDOUB
11-03-2014, 21:25

mooha
11-04-2014, 00:14
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بالفعل اوقاة قاسية خاصتا لما تفضل تستنى ساعاة كي تدخل صفقة بالاخر يصير عليك كل هذا
ردة فعلي تكون سيئة جدا لذلك صرة احدد الاستوب لوز و اتركها لحالها

belhadj
11-04-2014, 00:50
منتدى فوركس العرب منتدى رائع جدا حتى أنا أستفيد منه الكثير والكثير وأشكرك أخي الفاضل على ابداعاتك الجميل بهده المواضيع الممتاز

downlaod3
11-06-2014, 15:37
السلام عليكم
للاسف ان تركنا الصفقات يتمرجن الحساب وان اغلقنا يذهب للهدف ولابد ان تكون لدينا الرؤيه الكامله واعتقد ان لكل
حركه لابد ان تكون جيده ومناسبه حسب راس المال الجيد

alyelsawy79
11-06-2014, 20:20
اسوأ لحظة يعيشها المضارب عندما يرى المؤشر يتهاوى امامه وكان طموحه واحلامه هى التى تتهاوى وكل شىء
جميل كنت بتحاول تحققه فبينزل معا هذا المؤشر ولكن يجب ان نضع الاستوب لوز

ProForex
11-07-2014, 12:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالفعل أخي الكريم هده المرحلة صعبة جدا الانتضار أمام الشاشة لكي تتحقق الفورصة صعب جدا

sharshabil
11-09-2014, 17:54
هههههه بصراحه اخى ايمن انت اللى بيحصل معاك بالظبط هو ما يحدث معى لدرجه انى ظنيت ان الشركه مستقصدانى
وساعتها يصيبنى احباط شديد جدا وتكون رده فعلى على من حولى العصبيه الزائده حتى استطيع ان انسى ما حدث معى
وكله يتعوض ان شاء الله

breakss08
11-11-2014, 14:00
نعم يا اخى الفاضل هذا يحدث معنا جميعا بالفعل ويجب ان نتعلم كيف نستطيع التغلب على هذا الامر واعتقد ان
الصبر والخبرة والثقة بالنفس هما العلاج الامثل لمثل هذه المواقف ...

mayali
11-13-2014, 19:10
لا يمكنك أن تخسره.

sasa11
11-15-2014, 13:17

ali 9
11-15-2014, 13:18
انا عن نفسي خسرت ثلث راس مالي بهكذا تصرف و لكن مؤخرا صرت اصبر و لا اتسرع في اغلاق الصفقات و لا اخشى
من غلق الحساب لاني ايضا صرت اترك هامشا لا باس به بيني و بين اخر الحساب

payza
11-15-2014, 22:14
يا باشا ليس من الصواب ان تتعصب مع الشارت لانه سوق كبير ولا احد يعاكسك واعتقد انه لو دخلت باوامر وقف الخسارة والتايك بروفايت تعفيك من كل ذلك ...............

adil17
11-15-2014, 22:17
اخي الكريم افضل شئ هو ان تفتح صفقك و تغلق الشاشة و تيش حياتك لكن دون ان تنسى وضع الهدف و الستوب و في اخر اليوم افتح الشارت يا الهدف يا الستوب

haythem99
11-15-2014, 22:22
اخي الكريم افضل شئ هو ان تفتح صفقك و تغلق الشاشة و تيش حياتك لكن دون ان تنسى وضع الهدف و الستوب
صراحة في الاول كنت اعاني مع هذه الأوقات لكن بعد أن تعلمت التداول بالغعتماد على التيك بروفيت

lola12
11-15-2014, 22:40

ام زياد
11-15-2014, 22:59
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم الفاضل بالفعل يا اخى الفاضل كلامك صحيح وجميعنا مر بهذه الظروف ولكن يجب عليك ان تكون واثق من نفسك ومن

downlaod4
11-17-2014, 14:31

aber
11-17-2014, 15:02
السلام عليكم ورجمه الله وبركاته

محمد عبد اللطيف
11-17-2014, 15:27
السلام عليكم
للاسف بالفعل لابد من المتابعه للصفقات ولكن ليكن كل فتره وليس المتابعه باستمرار حتى تكون لديك القدره على الحكم على الصفقات
والمتاعه اللصيقه بتعمل على تكون مشاكل فى الرؤيه

Tro
11-19-2014, 11:38
هههههههه انا ممكن اكسر الشاشه و اجيب سكينه و اقعد اشرحها عشان اعذبها ههه
وادي الميتا تريدر بالبوكس وبعدها ادلئ مياه علي الكهرباء و علي اكهرب الميتا جوا الشاشه و نموت احنا الاتنين ههههههههههه
الحمدلله علي كل شئ يا بطل ,
تحياتـي...

letasena
11-19-2014, 11:40
اهم حاجة الثبات الانفعالى هو الاساس ولا تتاثر بالخسارة تعلم منها دة الافضل ليك والافضل لمستقبلك اخى الفاضل هو ااساس عشان العصبية حضيع طل حاجة ركز تفوز وتحقق ما تتمنا من ارباح

messi19
11-19-2014, 11:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته. و مرحبا بك اخي الكريم

اشكرك على الموضوع و سوف اجيبك عن سؤالك اخي الكريم هذا على حسب تحرك الزوج

mahy222
11-19-2014, 14:12
والله انا شخصيا بتابع الشاشة واوقات تانية بسيب الصفقة
واقوم اعمل اي حاجه علشان متعبش اعصابي

magedaly
11-19-2014, 14:16
بالفعل الفوركس هى مجال من المجالات الت تقوم بحرق الاعصاب والخوف من الخسائر وذلك من خلال المنصه التى يتم التداول من خلالها
ولذلك يجب ان يكون الشخص المتداول يعتمد على تحليل فنى واساسيات تقلل نوعا ما من حرق الاعصاب والخوف من المستقبل