PDA

View Full Version : فكرة :)) جيدة حول الاشتراك بفوركس كوبي

Pages : [1] 2 3 4

mos
11-23-2013, 11:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته...

كانت عندى فكرة حلوة كتير بالنسبة للمبتدئين و المحترفين و الخبراء ..

[center]الفكرة هى ان المبتدئين يبدئوا يجمعوا بونص كتير و يعملوا اكونت على انيستا فوركس و يوصلوا للحد الادنى للتداول و بعد كدا يشاركوا مع المحترفين انهم يعملوا معاهم فوركس كوبي و يقوم احد المحترفين او الخبراء بالتداول بارصدتهم و ارصدتة و تقسيم المكسب و الخسارة بنسب على اعضاء الفريق يحددها الذى يقوم بالتداول و يستفيد كلا منا المبتدئين و المحترفين حتى يتعلم المبتدئين و العمل على اكونت تجريبي و فى هذة الفترة بتم التعلم فيها و بعد ذلك من يستطيع التداول بمفردة فيقوم بها و الانفصال عن الفريق :)

اية راي الخبراء و المشرفين ؟؟

وجزاكم الله خيرا ...

the best
02-21-2014, 01:34
عليك أن تفهم بأن المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال.

saad197920
02-22-2014, 13:46
والله يا اخى الفاضل مع احترامى لك هذه فكرة سيئة تعتمد على الاعتماد على الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك .

oneman
02-22-2014, 13:59
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال : (( يقول الله : إذا أراد عبدي سيئة : فلا تكتبوها عليه حتى يعلمها فاكتبوها بمثلها، وإن تركها من أجلي فاكتبوها له حسنة . وإذا أراد أن يعمل حسنة فلم يعملها؛ فاكتبوها له حسنة ، فإن عملها فاكتبوها له بعشر أمثالها، إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة )). رواه البخاري.

عدي
02-22-2014, 14:03
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... للاسف يا اخي حساب البونص ليس به هذه الخاصيه حاب البونص لا يوجد حل به الا التداول بالرصيد و المكسب يكون لك و بالتوفيق

mohammad osman
02-22-2014, 14:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ....
الحقيقة هذه الفكرة لا تهدف الا الي جمع المال بأي شكل وبهذه الطريقة لا يكون هناك أي مهنية في تجارة الفوركس وهذ تدعو إلي تجميد الفكر وعدم التعلم وتحقيق الذات ... علي كل حال راجع فكرتك وإن شاء الله ربنا يلهمك أفكار فيها فوائد حقيقية

TheDevils
02-22-2014, 14:06
السلام عليكم
فعلا فكرة جميلة اخي لكن افضل الاعتماد على النفص و التعلم لحالك و تاجر لحالك
لكنها تبقى فكرة سديدة لو كانو المتاجرين الي حتديهم راس مالك قريبين منك و ايضا يبقى احتمال خسارة كل شيء

Essouayah Foued
02-24-2014, 19:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فكرة رائعة أخي و هي مشابهة لنظام
أنستابام الموجودة بموقع الشركة
حظ سعيد للجميع
تقبل مروري أخي الكريم

محمد عز الدين عيد خضري
02-24-2014, 19:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
انا بصراحه مبتدا ولكن اجمع البونص واتداول به لنفسي واخطا واتعلم
اتمني لك التوفيق
تحياتي

lamine1200
02-24-2014, 21:36
والله يا اخى الفاضل مع احترامى لك هذه فكرة سيئة تعتمد على الاعتماد على الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك .

forexman3
02-25-2014, 00:05
شوف ياغالى
بالنسبة للفكرة فهى ليست سيئة بل هى افضل بالنسبة للمبتدئين
حتى يجمعوا راس مال مناسب ولكن يجب ان نلاحظ ان نظام
الفوركس كوبى لايشارك فى اى خسارة لاى حساب

ilyes chaieb
02-25-2014, 00:09
هــى الفكرة جيدة بالنسبة لفترة التعلم , انت بالفعل ممكن تكسب ارباح مع
فوركس كوــــــبى
و لكن في نفس الوقت لا تهمل التعلم لانو حيجي اليوم للى لازم تعمل فيه بنفسك

korbosli
02-25-2014, 00:19
[center]الفكرة هى ان المبتدئين يبدئوا يجمعوا بونص كتير و يعملوا اكونت على انيستا فوركس و يوصلوا للحد الادنى للتداول و بعد كدا يشاركوا مع المحترفين انهم يعملوا معاهم فوركس كوبي و يقوم احد المحترفين او الخبراء بالتداول بارصدتهم و ارصدتة و تقسيم المكسب و الخسارة بنسب على اعضاء الفريق يحددها الذى يقوم بالتداول و يستفيد كلا منا المبتدئين و المحترفين حتى يتعلم المبتدئين و العمل على اكونت تجريبي و فى هذة الفترة بتم التعلم فيها و بعد ذلك من يستطيع التداول بمفردة فيقوم بها و الانفصال عن الفريق

اية راي الخبراء و المشرفين ؟؟ والله يا اخى الفاضل مع احترامى لك هذه فكرة سيئة تعتمد على الاعتماد على الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك

yassoo011
02-25-2014, 00:27
فكرة جيدة وتحتاج التطبيق وان شاء الله يتم تحقيق ارباح جيدة لهم
وللتجار الاساس والكوبي والكل يستفيد

poop3
02-25-2014, 01:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
انا لا احب الفوركس كوبى ولا اشجع عليه
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

waell
02-25-2014, 01:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم انا افضل الاعتماد على نفسك افضل من الاعتماد علي الغيررر
تحياتي لك بتوفيق والنجاح
waell

harimeche
02-25-2014, 01:32
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

دلك رأيك يا صديقي وانا لست متفق

معك في هده النقطة لأن إتخاد القرار

يجب ان تعود عليه من البداية وليس

------

تحياتي/ وبالتوفيق

حليس مختار
02-25-2014, 22:11
والله يا اخى الفاضل مع احترامى لك هذه فكرة
سيئة تعتمد على الاعتماد على
الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك..

osamamamoon
02-27-2014, 09:50
أن تفهم بأن المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال.

hunter_world
02-27-2014, 16:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم والله فكره حلوه اوي اخي الكريم لكن مين بقا الي ينفزها دا حتي الي هنا بيقرو الموضيع وعادي هع مش هيرجعل ليها تاني

ahmadinho100
02-27-2014, 17:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فكرة جميلة جدا يا اخي اتمنا ان تعجب الاععضاء و الاضارة و يتم تطبقها على العموم شكرا لك اخي العزيز

forex90
02-27-2014, 17:08
طبعا اخى الكريم لا انصح بذلك لان الناس كلها اكيد هتكون فاتحة من نفسا لاى بى وانصح اى مبتداء تيعلم بنفسة ويتارج بنفسة والارباح اساسا فى انستا بتقفلك الحساب فى الاخر حسبات البونص دية بتتقفل

عدي
02-27-2014, 17:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .... بصراحه فكره حلوه كتير اخي بارك الله فيك و فعلا احنا لازم نتعاون مع بعضنا البعض عشان نتعلم واحده واحده و نواجه الصعوبات

moto1
02-27-2014, 17:13
center]الفكرة هى ان المبتدئين يبدئوا يجمعوا بونص كتير و يعملوا اكونت على انيستا فوركس و يوصلوا للحد الادنى للتداول و بعد كدا يشاركوا مع المحترفين انهم يعملوا معاهم فوركس كوبي و يقوم احد المحترفين او الخبراء بالتداول بارصدتهم و ارصدتة و تقسيم المكسب و الخسارة بنسب على اعضاء الفريق يحددها الذى يقوم بالتداول و يستفيد كلا منا المبتدئين و المحترفين حتى يتعلم المبتدئين و العمل على اكونت تجريبي و فى هذة الفترة بتم التعلم فيها و بعد ذلك من يستطيع التداول بمفردةعليك أن تفهم بأن المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر

moradovitch
02-27-2014, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم mos شكرا جزيلا على هذا الموضوع الجميل أتمنى أن ينجح هذا المشروع ولكن بالنسبة لي اريد ان اعتمد على نفسي حتى وان كانت هناك خسارة الى اللقاءء

forex90
02-27-2014, 17:14
مشكور جدا اخى الكرمي للفكرة المميزة وطبعا الفكرة دية ممكن تخلى ناس كثير لا تستطع ان تتداول بنفسها حد يتاداول عنها ويكسبو لكن الشركة للاسف الشدديد بتقفل الحساب اذا كان فية اكثر من مرة للاربلاح

Feelo
02-27-2014, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. الاخوه اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام .. مرحبا بكم
التعامل مع فريق معين لا يلزم بالفوركس كوبى ولكن يعتمد على النصائح والابتكارات من كلا اعضاء الفريق ولا احبذ اعتمادك على المحترفين فى الاول سوف يسبب لك الكسل وعدم الاعتماد على النفس فى التحليل
ومع خالص المنيات بالنجاح والتفوق .. والله الموفق والمستعان

Heisenberg
02-27-2014, 17:50
موضوع و فكرة رائع
بس صعبة التطبيق للغاية في عالمنا العربي فمن الصعب ان نتفق
بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الرائع
تحياتي لك علي حماستك الكبيرة

Bouani
02-27-2014, 18:07
و الله أراها فكرة سديدة أخي الكريم لكن عندما سألت الدعم اشترطوا علي عشرة دولات فعلية في حسابي
و بالالي قبل الدخول في الكوبي يجب تحقيق ربح 10 دولارات ثم الدخول و ربنا يوفق الجميع

gr53
03-03-2014, 01:22
مع احترامي لفكرتك فأنا لست معك أخي لو هناك من يريد التداول على الفوركس كوبي فالنظام موجود بالشركة
لكن من وجهة نظري من الأفضل للمتاجر أن يصبر حتى يكمل تعلمه للفوركس و يدير حسابه بنفسه

RomanyMoreed
03-20-2014, 16:43

والله هي فكره كويسه بس المشكله في الناس الي هتوافق علي مثل هذه الافكار

تحياتي

el andaloussi
03-20-2014, 16:57
أخي الكريم أول شيئ السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوعك فيه خلل.. نحن نريد التعلم لا نبحث عمن يعطينا السمكة جاهزة يا أخي لذالك لا أفضل هذا الإقتراح

ebram
03-20-2014, 18:29

[center]الفكرة هى ان المبتدئين يبدئوا يجمعوا بونص كتير و يعملوا اكونت على انيستا فوركس و يوصلوا للحد الادنى للتداول و بعد كدا يشاركوا مع المحترفين انهم يعملوا معاهم فوركس كوبي و يقوم احد المحترفين او الخبراء بالتداول بارصدتهم و ارصدتة و تقسيم المكسب و الخسارة بنسب على اعضاء الفريق يحددها الذى يقوم بالتداول و يستفيد كلا منا المبتدئين و المحترفين حتى يتعلم المبتدئين و العمل على اكونت تجريبي و فى هذة الفترة بتم التعلم فيها و بعد ذلك من يستطيع التداول بمفردة فيقوم بها و الانفصال عن الفريق :)

وجزاكم الله خيرا ...

مع احترامي لفكرتك
بس ليه الظيطه والزحمه دي
مكل واحد بيكون له حساب بيتحكم فيه وهو ليه حق الاداره
وممكن لو اصبح متعلم ودارس في السوق
هيقدر يتداول بنفسه وينجح في ذالك بالجهد المبذول
والله الموفق

hunter_world
03-20-2014, 18:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم فكره حلوه لكنها معقده ومش هتنفع لان الطمع وحش وممكن ناس تخسر وناس تكسب

walid08
03-20-2014, 20:15
السلام عليكم
هي فكرة رائعة يا اخي تشكر عليها و لكنها في الاساس صعبة التحقيق
اولا لأن المبتدأ لا يضع ثقة في اي احد
وثانيا عندما تضع ثقة من يضمن بأن الخبير سيخدعه او يربحه او يخسره

a7med84
03-20-2014, 22:17
شكرا لك على الفكره اخى الكريم

والمشكله اعتقد ان مفيش حد بيصبر على البونص الى ان يتعلم

او الى ان يجمع مبلغ كويس يقدر يبدأ به وكلنا كده حتى انا

lema
03-20-2014, 22:23
هو فكرة الفوركس كوبى جيدة ولكن فى شئ انها مش هتطور من الشخص نفسة يعنى مش هيتعلم شئ
الممارسة هى اهم شئ وهى التى تجعلنا نتعلم

doaa sary
03-20-2014, 23:03
فكرة حلوة بس كدا عمرنا ما هنتعلم غير ان اللى بيديرو دول قمة الطمع
وبياخدو نص الارباح انا بدير لنفسى ومحبش ادى حسابى لحد

doola2020
03-21-2014, 17:34
ولكن أخي من شروط الفوركس كوبي ان يكون حسابك البونص فيه علي الاقل ربح عشرة دولارات فمن الافضل أن تتعلم أولا ثم تشترك في الفوركس كوبي

roua
03-21-2014, 17:53
تحية طيبة للجميع
الفكرة جيدة ولمن تطبيقها صعب لان الخبراء اللي بتحكي عليهم مابشوفهومش فالمنتدا ولا حد هنا نزل موضوع وقال انا كسبت
وينزل الاثبات
تمنياتي بالتوفيق للجميع

ahmedmomen
03-21-2014, 19:03
هي فكرة كويسة لكن اعتقد ان كتير من الاعضاء هيرفضوها وده بسبب ان فيها بعض العيوب واهم هذه العيوب
هو انك مش هتستفيد حاجة يعني مش هتتعلم حاجة لما شخص تاني يتاجر بحسابك وممكن برده يخسر لان الخسارة شيء وارد جدا في الفوركس

choroukguid
03-22-2014, 14:13
اهلا بيك اخي الكريم . بصراحه فكره حلوه كتير اخي بارك الله فيك و فعلا احنا لازم نتعاون مع بعضنا البعض عشان نتعلم واحده واحده و نواجه الصعوبات . بالتوفيق لك ان شاء الله

محمد أبو بكر
03-24-2014, 21:07
السلام عليكم و رحمته و بركاته
لكنها تبقى فكرة سديدة لو كانو المتاجرين الي حتديهم راس مالك قريبين منك
و ايضا يبقى احتمال خسارة كل شيء
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله ..

احمدل سالم 22
03-27-2014, 20:08
الفكرة رائعة لكن هل
توافق الادارة على هذا
الامر وهل يوافق الاعضاء
المحترفين ايضا

houdabluegolden
03-27-2014, 22:53
اعتقد انها فكرة جيدة الى حد ما لكن بالطريقة دي المبتدئين هيفضلوا مبتدئين وعمرهم ما هيوصلو للاحتراف
لانهم مش هم اللي بيتاجروا في الحقيقة وبيعتمدوا على غيرهم واعتقد انه من الافضل الاعتماد على النفس في هذا السوق

abdelmoumin
03-27-2014, 22:59
السلام عليكم
و الله يا اخي فكرتك تبدو جيدة و لكن فيها شك و اظن ان المحترفين لايقبلاون ذلك لانها غير كمفيدة بشكل كبير لهم

oneman
03-27-2014, 23:04
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
"يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا" عَلَى الْآخِرَة "بِالصَّبْرِ" عَلَى الطَّاعَة وَالْبَلَاء "وَالصَّلَاة" خَصَّهَا بِالذِّكْرِ لِتَكَرُّرِهَا وَعِظَمهَا "إنَّ اللَّه مَعَ الصَّابِرِينَ" بِالْعَوْنِ

محمد مؤمن
03-27-2014, 23:37
هي فكرة جيدة فعلا ان المبتدئين يجمعوا بونص كبير يعني يخلوا البونص لأكثر من شهر بحيث البونص يوصل 500 دولار مثلاً
وبعد كده يشتركوا تحت أحد المحترفين في مشروع الفوركس كوبي بحيث يحققوا ربح جيد في البداية لحد ما يوصلوا لمستوى متقدم ويقدروا يديروا حساباتهم بأنفسهم

asafiforex
03-28-2014, 01:27
السلام عليكم
لكنها تبقى فكرة سديدة لو كانو المتاجرين الي حتديهم راس مالك قريبين منك و ايضا يبقى احتمال خسارة كل شيء

ahmed mohsen92
03-28-2014, 01:39
اولا ( السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة )
ثانيا انا اعتقد انه من الافضل الاعتماد على نفسك و التعلم من التجربة
بالتوفيق

forexman55555
04-04-2014, 18:46
انا اعتقد ان هذه الفكرة ستجعل ان لا احد سيتعلم شئ بل الكل
سيصبحوا معتمدين على محترف و لن يتعلموا و لن يشغلوا نفسهم بالتعلم

creatorman1978
04-04-2014, 18:59
هى فكرة ممتازة بالفعل اخى ولكن ستكون لفترة مؤقتة لحين اكتساب الخبرة الكافية والتداول بانفهسم على حساب حقيقى ... وهذا افضل طبعا من المغامرة بالاموال والمتداول لازال مبتدئ .... بالتوفيق للجميع باذن الله

ssnsafi
04-04-2014, 19:07
في بداية دخولي عالم الفوركس وعندما قرات عن الفوركس كوبي راودتني فكرة ان استغل هذه الخدمة بينما اتعلم واجمع البونص ولكن بعد فترة عدلت عن هذه الفكرة ورايت انه من الافضل ان ادير حسابي بنفسي ولا اسلمك رصيدي لغيري ليتاجر به حتى وان كان عن طريق الشركة . فمن الممكن جدا ان يخسر المتاجر مالي فليس كل محترف يربح بدون خسارة ورايت اني لو خسرته ان افضل من ان اخسره عن طريق متاجر اخر

st2s
04-04-2014, 19:15
الفكرة هى ان المبتدئين يبدئوا يجمعوا بونص كتير و يعملوا اكونت على انيستا فوركس و يوصلوا للحد الادنى للتداول و بعد كدا يشاركوا مع المحترفين انهم يعملوا معاهم فوركس كوبي و يقوم احد المحترفين او الخبراء بالتداول بارصدتهم و ارصدتة و تقسيم المكسب و الخسارة بنسب على اعضاء الفريق يحددها الذى يقوم بالتداول و يستفيد كلا منا المبتدئين و المحترفين حتى يتعلم المبتدئين و العمل على اكونت تجريبي و فى هذة الفترة بتم التعلم فيها و بعد ذلك من يستطيع التداول بمفردةوالله يا اخى الفاضل مع احترامى لك هذه فكرة سيئة تعتمد على الاعتماد على الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك .

amermazzen
04-04-2014, 19:35
السلام عليكم لا أعتقد ذلك اخي الكريم أظن أن أخسن خاحة هلى الإعèتماد على النفس بدلا من الإعتماد على الغير لماذا أدع تجار غيري يتاجرون برأس المال الخاص بي أظن انا التعلم الجيد اساس النجتح مرات أصيب ومرات أخطئ وأتعلم بالتوفيق للجميع.

mehildin
04-04-2014, 19:52
ما منيحة الفكرة اخي لاني انا ما بحب ساوي كوبي لاي شخص مهما كان فانا ارى نفسي في هذا المجال كمتداول جيد ولست بحاجة لأحد
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

soooonor
04-04-2014, 20:16
الفكرة معمول بها فى انستا فوركس اصلا عن طريق الفوركس كوبى ...و قد تحب التعامل مع مدير حسابات بشكل شخصى و هذا من وجهة نظرى افضل و لكن العمل من خلال فريق اعتقد انه سيواجه عدد من المشكلات

zakamessi
04-04-2014, 20:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله
فكره حلو اخي الكريم وهكذا رح يستفيد المبتدئين + المحترفين من خلال العمولة

haroun43
04-04-2014, 20:40
الفكرة التي طرحتها عندها ايجابيات وكدلك السلبيات
نبدأ بالايجابيات استفادة الجميع من حيث ارباح خاصة المبتئين
اما السلبيات اعتماد على اخرين وتصبح لاترغب في التعلم لانك لديك من تعتمد عليه مما ينعكس بالسلب عليك اكثر من ايجاب

mohamed01
04-06-2014, 17:23
نعم اخي و الله فكرة رائعة تجنب المبتدئين فقدان اموالهم
لكن يجب عمل ايداع على الاقل 10 دولار من مالك الخاص حتى تستطسع الاشتراك في انستا كوبي

anamoody
04-06-2014, 18:09
اخى الكريم فعلا فكرة جيدة بالنسبة للمبتدئين فقد تكون مربحة ان كان فعلا من قمت معه بالفوركس كوبى محترف
وان كان غير ذلك فسينتهى بك الامر الى خسارة كبيرة فيجب عليك التأكد فى الاول

afillane
04-06-2014, 18:12
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا سبق لي ان جربت الفوركس كوبي على منصة الميرور الا اني وجدتها غير مجدية صراحتا

balou
04-06-2014, 18:16
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد فكرة سيئة انها تعنمد على الغير ان خسر تخسر معه و ان تربح تربح انت ايضا و تؤكد ان خساة اكثر من ربح اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

latraaa
04-06-2014, 18:37
فكرة جيدة اخي الكريم، و لكن أرى أن تحقيقها ليس بالأمر السهل كما تراه، لدا ارى انه من الأفضل العمل على التعلم أولا و العمل على تحقيق البونيص الدي يمكنك من خلاله الوصول إلى أكبر النتائج إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

kachary
04-06-2014, 18:42
فكرة جميلة لاكن لا اضن انها تنطبق على الكل لانه لو كان
كدالك لن يتعلم احد منا رغم انه هناك حساب تجريبي لاكن عندما
تتاجر على الحقيقي يتغير كل شيئ

MR.JPY
04-06-2014, 19:04

وجزاكم الله خيرا ...
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
للاسف لا يمكنك استخدام فوركس كوبي مع البونص !

ahmedibrahim258259
04-06-2014, 19:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله فكرة حلوة بس انا بفضل التجارة بنفسي لاني بحب المغامرة واني اتابع بنفسي تحركات السعر
تقبل مروري

عاشق الفوركس
04-06-2014, 19:12
السلام عليكم , اخي الكريم ،نعمهي فكرة قيمة وسوف تخدم المنتدى اد تم عليها ان شاء الله أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

gehad87
04-25-2014, 14:07
حسابات البونص لا تشترك في انظمة البام
لازم يكون ايداع شخصي
هو انت ممكن بعد ما تجمع بونص
تشتغل بيه وتحقق ارباح
والارباح تاخدها وتفتح بيها حساب وتشترك في نظام البام
بيها وتبقى بردو حققت فكرتك ولا ايه؟؟

Ammar Tayeb abdelkader
04-25-2014, 14:11
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

الفكرة ليست سيئة بجيدة بالنسبة لمبتدئ الجمع رأس مال محترم

بالتوفيق للجميع

تقبل مروري

حسنى صادق
04-25-2014, 14:53
اعتقد انها فكرة رائعة جدا"ان نقوم بقدر جيد من البونص للعمل بة فى التداوةل حيث ان التداول فى الفووركس يحتاج الى نبلغ ليس بالبسيط لكى يتحمل تقلبات الجو فى السوق

Heisenberg
04-29-2014, 05:54
السلام عليكم ورحمة الله
هذه الفكرة لا تهدف الا الي جمع المال بأي شكل وبهذه الطريقة لا يكون هناك أي مهنية في تجارة الفوركس وهذ تدعو إلي تجميد الفكر وعدم التعلم وتحقيق الذات
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

سمير تيارت
04-30-2014, 01:48
شوف ياغالى
بالنسبة للفكرة فهى ليست سيئة بل
هى افضل بالنسبة للمبتدئين

MAZROUR
04-30-2014, 01:50
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه بالنسبة للفكرة فهى ليست سيئة بل هى افضل
بالنسبة للمبتدئين حتى يجمعوا راس مال مناسب ولكن يجب ان نلاحظ ان نظام الفوركس كوبى
لايشارك فى اى خسارة لاى حساب بالتوفيق للجميع ان شاء الله

gr53
05-01-2014, 01:35
مع احترامي لفكرتك فأنا لست معك أخي لو هناك من يريد التداول على الفوركس كوبي فالنظام موجود بالفعل بشركة انستا
لكني لا أفضل التعامل معه فأنا أرى أن يعتمد المتداول على نغسه و يثق في تحليله أحسن

gr53
05-02-2014, 09:19
السلام عليكم ورحمة الله
هذه الفكرة لا تهدف الا الي جمع المال بأي شكل وبهذه الطريقة لا يكون هناك أي مهنية في تجارة الفوركس وهذ تدعو إلي تجميد الفكر وعدم التعلم وتحقيق الذات
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

فعلا فأنا لا أفضل هذه الطريقة التي يعتمد فيها المتداول على أسلوب و فكر غيره مقابل نسبة من الأرباح
لكن عليه أن يعتمد على نفسه و يثق في تحليله و يحتفظ بأرباحه لنفسه

ilyes chaieb
05-02-2014, 09:27
انا انصح بهذه الطريقة اثناء مرحلة التعلم اي في بدبايتك مع مجال الفوركس بس بعدين لازم تعول على نفسك في المتاجرة

baite
05-02-2014, 13:51
اظن اخي حساب البونص ليس به هذه الخاصيه وحتى ان كانت فمن الصعب تطبيقها في الواقع
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

mohamed bnali
05-02-2014, 14:26
عززيي ا لعضو المحترم ما هده الافكار التي تحسبها جيدة في نظرك وهي مغضوب غليها في نظر الاخرين
فما دخلنا الفركس الا لنعرف ونخبر ونجربو ندتدرب وننال المعارف بانفسنا ونصبر الشعهورو الايام اواكتر
ولنيلنا هده الخبرة والتجربة ادا لم نطبقها على ارض الواقع بانفسنا
فننال حلاوتها ادا كانت ايجابية او نوخز بابر الخيبة ادا كانت سلبية
فدخولي ا لى الفركس لنيل المعرفة بنفسي والتدرب بنفسي والتجارب بنفسي حتى اعرف وامهر فادا مهرت وفتح الله علي اتداول بنفسي اربح فاتفائل واخسر فاشمر على جلائلي وابدا من جديد
واتفائل دائما ولا ايأس( والامور بخواتمها)
وتقبل ماترى لا ما تسمع

marem2007
05-02-2014, 15:12
هي فكرة جكميلة جدا ولكن انا عن نفسي بحب المثل الي بيقول علمني الصيد وتدنيش سمكة لان السمكة هتخلص في يوم من الايام بعكس الصيد مستمر معي

rojan22
05-02-2014, 15:17
السلام علیکم، بصراحه یا اخی الفکره جیده و یمکن الطرفین یستفادون منها لاکن من الصعب ان تجد أنسان تثق فیه من کل النواحی، إلا ان یکون هناک قرابه او صداقه مجربه سابقا، بالتوفیق

david guetta pes
05-02-2014, 15:18
بالنسبة للفكرة فهى ليست سيئة بل هى افضل بالنسبة للمبتدئين شكراً
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

mohammed aburekbah
05-02-2014, 15:19
بسم الله الرحمن الرحيم هي فكرة جيدة في البداية ولكن بعدين كل واحد
لازم يكون عندو استراتيجيتو الخاصة ويعتمد على حالو .

msamir2013
05-27-2014, 07:16
اخى انا افضل انك تستمر فى الردود لتجميع البونص

فى الوقت اللى انت تتعلم فيه وتطبق على الحساب التجريبى

لغاية لما توصل للدرجة الكافية من التعلم والنجاح على الحساب التجريبى

واللى تخليك تقدر انك تتداول بحسابك بدون الحاجة الى اى شخص

zezo-89
05-27-2014, 08:57
و الله أراها فكرة سديدة أخي الكريم لكن عندما سألت الدعم اشترطوا علي عشرة دولات فعلية في حسابي
و بالالي قبل الدخول في الكوبي يجب تحقيق ربح 10 دولارات ثم الدخول
تمنياتي بالتوفيق للجميع

الربح من الفوركس
05-27-2014, 09:40
اخى الحبيب اعتقد انة لابد من التعلم والممارسة على الحساب التجريبى ولا غنى عنهما وبالتوفيق للجميع والربح الكبير من عملاق الاسوةاق

abo heba
05-27-2014, 11:31
عليكم السلام
الحد الادنى للتداول فى انيستا 1 $ ولكن فى الفوركس كوبى اعتقد 100 $ والله اعلم ولكنى لا اشجع التداول بهذا النظام
لانه يكون احتكار لكل خبير ولا يعطى الفرصه لنا لكى نتعلم على الحساب الحقيقى

محمد السيد محمد
05-27-2014, 13:42
هي طبعا فكرو جيدة .. المهم مين اللي هيقوم بالتداول وهياخد كام .. ومين اللى هيقيم اداؤه
بالبلدي هتكونو راضيين عن اداؤه على كل حالومين هيحدد له نسبة المخاطرة ام ستتركوها لاختياره ..الخ

aadd
05-27-2014, 13:51
السلام عليكم
نعم اخي العزيز انها فكرة رائعة للمبتدئ ويجب عليه التعلم اول ومن ثمه يتاجر باحترافية

8150017
05-27-2014, 13:54
الطريقه بتاعتك مش هتخللى المبتدئ يتعلم اى حاجه بالعكس هيتواكل على اللى هيشغله حسابه وطبعا احنا شعب اساسا كسلان ومش هيتعلموا ووقت لو خسروا فلوسهم هيعيطوا ، المفروض فى هذه التجاره ان كل واحد يتاجر بنفسه احسن سواء على الديمو او الحقيقى

rami007
05-27-2014, 14:35
السلام عليكم
طبعا اخى الكريم لا انصح بذلك لان الناس كلها اكيد
هتكون فاتحة من نفسا لاى بى وانصح اى مبتداء
تيعلم بنفسة ويتارج بنفسة والارباح اساسا فى
انستا بتقفلك الحساب فى الاخر حسبات البونص دية بتتقفل
سلام تحياتي
بتالوفيق

milanowolf
05-27-2014, 14:40
لا انصح بذلك لان الناس كلها اكيد هتكون فاتحة من نفسا لاى بى وانصح
اى مبتداء تيعلم بنفسة ويتارج بنفسة والارباح اساسا فى انستا بتقفلك الحساب
فى الاخر حسبات البونص دية بتتقفل

rayeswahbi2
05-27-2014, 15:36
فكرة رائعة جدا تجعل المبتدئين في حالة نفسية مريحة لكن السؤال الذي يطرح نفسه أين تجد خبير فكل واحد سيقول لك انا خبير فقط لكي يكسب المال

INTHENAMEOFALLA
05-27-2014, 19:19
هذه فكرة صعبة التحقيق يا اخى الكريم لصعوبة تحقيقها ويا ليت مجموعة من الاعضاء يكونوا على صلة قوية مع بعضهم ويشتركوا فى هذه الفكرة ويتم التنفيذ

ahmed kabo
05-28-2014, 04:52
هيا فكرة كويسة بس اللى اعرفة ان لازم يكون فى الرصيد مكسب فى الاول مش البونص اللى بيتعملة فوركس كوبى بالتوفيق للجميع

mokhtarss
06-01-2014, 01:47
السلام عليكم شكرا لك اخي على الموضووع بالطبع كل واحد فينا
له فكرة خاصة به لكن انا ارى انها شوي ضعيفة يرجى تطويرها

benchou-ahfd
06-02-2014, 16:12
البونص لا تستطيع ان تحوله من شخص الى اخر البونص تاجر به فقط ربما تاخذ توصيات من احد الخبراء بمقابل او من دونه و تتاجر لوحدك ربما

rojan22
06-02-2014, 16:17
السلام علیکم، بعد الفتره یلی کنت متواجد فی المنتدێ و سوق فورکس ارێ عکس ذالك،
اعتقد بان المبتدء یجب ان یعتمد علێ نفسو من بدایة المشوار لکی یزید الثقه بالنفس، بالتوفیق

amine43
06-02-2014, 16:30
فكرة جيدة خاصة للمبتئين حتى لا يفقدو أمل في بداية الطريق لاكن هدا لا اعتبره حل دائما لانه لديه تداعيات سلبية مع الوقت
بحيث يصبح المتداول المبتدأ لا يعتمد على نفسه مما يصبح لا يرغب في التعلم هنا تطرح المشكلة

mahmoudexr
06-02-2014, 16:36
بسم الله الرحمان الرحيم
فكرة رائعة اخي الكريم لاكن انا لن ادخل فيها اريد التعلم بغض النظر عن العواقب
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

ahmed212
06-02-2014, 16:40
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الحبيب فى الله فعلا اخى الحبيب فى الله فكرة اكثر من رائعة و كمان اهم شىء فى الفوركس هوة البعد عن الطمع والتعلم على حساب ديمو وقت كافى لايقل عن ثلاثة شهور والى الامام ان شاء الله

GM.LAVAL
06-04-2014, 09:43
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا جميعا ......
بصراحة يا اخى الكريم انا لا افضل مثل هذه الافكار يعنى اذا اعتمدت على غيرك فانت لن تصل للنجاح ابدا بل يجب على كل تاجر مبتدئ ان يتعلم بجد وان يبذل جهده لاجل ذلك لان التعلم هو سر بناء اساس قويم لا يهدم

samozein
06-04-2014, 09:51
انا شايف ان الواحد لازم يتاجر بنفسه احسن بكتير لأن الواحد لو قعد يعمل كوبي للعمليات مش هياخد باله من حاجات كتير ده كمان بالإضافه الى انه مش هيستفيد كتير انا فكرتي بتقول انه يعمل كوبي
الحساب تجريبي ويشوف العمليات ماشيه عليه ازاي وايه الطريقه علشان يقدر فعلا يستفيد اكتر
وكمان هو مش ضامن اللي هياخد منه كوبي هل هو فعلا هيربح ولا هيخسر

nivenomar66
06-04-2014, 10:39
السلام عليكم والله اخى الفكرة اكثر من رائعة بتقوم على استفادة المستثمرين الجدد فى سوق الفوركس من العملاقة اصحاب الخبرة الامر الذى سيؤؤدى بدوره الى انتعاش سوق الفوركس وانجذاب المزيد من المستثمرين و المتاجرين اصحاب رؤؤس الاموال الصغيرة وانا اود ان اشارك فى هذا الفكرة واتعلم الفوركس من اصحاب الخبرة .

talalcm11
06-04-2014, 11:01
جربتها من قبل في البام وللاسف خسرت مع من يدعي بانه خبير

وربحه لا يقل عن 30 % وبمخاطرة قليلة

ولكن خسرت اكثر من 300 دولار كانت املي في الحصول على ربح وفير

وانا الان افضل التجارة بمفردي ولا اعتمد على غيري

زهرة 124
06-04-2014, 12:00
والله هي ممكن تكون فكرة حلوة علشان المبتدئين يتعلموا بسرعة لما يحسوا بطعم المكسب اكيد دا حيشجعهم انهم يتعلموا بسرعة
وكمان حلوا للخبراء لانهم حيكون متاح لهم رؤس اموال كبيرة يقدروا يتاجروا بيها

يوسف خضر2
06-04-2014, 12:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركتو في الخبرية المفيد
هو الواحد يمكن يسفيد بس ياخي هو البونص احسن حل يتم التدول فيها
في السوق عشان يسفيد هو المبتد لزم يمر علي الوحة التجربة

maao2008
06-04-2014, 12:03
السلام عليكم اخي الفاضل فكرتك انا بعملها دلوقتي بجمع بونص كتير واتعلم في نفس الوقت ولكن عند المتاجرة لا اعرف
فعندي شخص اخر هو اللي بيتناجر بالبونص ويعلمني كمان وذلك يرجع الي الثقة اللي بيني وبينة

يوسف خضر2
06-04-2014, 12:06
السلام عليكم والله اخى الفكرة اكثر من رائعة بتقوم على استفادة المستثمرين الجدد فى سوق الفوركس ممكن الواحد يسفيد
من المعلوم الجيد علي الجهد الدي اقام فيها الموضوض هي النصيح ينشاء الله بنسفيد من المعلوم الجيد
وشكر علي النصيح ينشاء الله في ميزان حسناتك وبارك الله فيك

darsh
06-04-2014, 12:11
طيب لماذا لا تضارب انت بنفسك المبتدا من الممكن ان يطور نفسة المشكلة ان الناس مش ايزة تاخذ اى خطوة جدية للخروج من طور المبتدئين

Nadia Hatim
06-09-2014, 18:43
اخـي الفـاضل .. انا شايفة انها فكره حلوه اوي اخي الكريم لكن مين بقا الي ينفزها دا
حتي الي هنا بيقرو الموضيع وعادي هع مش هيرجعل ليها تاني

صلاح2014
06-09-2014, 19:18
بسم الله الرحمن الريحم اخى مرحبا بك سررتوا برد على موضوعك
الشيق اخى فتقبل ردى بفارغ المحبة والاخوة اخى واتمنى لك دوام السعادة بل قرب من الله عز وجل
شكرا اخى على هده الفكرة الجيد انا احيك عليها اخى اتمنى ان تنفد اخى وتنجح جزالك الله خيرا اخى و
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم شكرا لكككككككككككل

abdelhalim
06-09-2014, 19:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمد صلى الله عليه وسلم
قكرة كيدة يا اخي لا كن كيف دلك بحساب واحد ام كيف ؟؟؟
وكل التوفيق لك يا رب

BOUCHA-AFES
06-09-2014, 21:08
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
فكره حلوه اخوي عجبتني بس المشكل وين نجيب هاذا المتداول المحترف

gr53
06-20-2014, 20:30
أنا لا أفضل هذه الطريقة التي يعتمد فيها المتداول على طريقة و فكر غيره مقابل نسبة من الأرباح
فالأحسن ان يعتمد على نفسه و يقوم بالمتاجرة و الاحتكاك بالسوق ليكتسب الخبرة

GM.LAVAL
06-21-2014, 09:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته مرحبا إخوانى الكرام جميعا ....
انا بصراحة لا اعرف اذا كانت فكرة جيدة ام لا لكن اظن انه من الجيد انك لو احتفظت بالمال حتى تتاجر به انت فهذا افضل واضمن

abdelaziz 10
06-21-2014, 13:22
قصدك يا اخي ادارة الحساب بالنسبة للمتاجرين المبتدئين فهي فعلا فكرة جيدة ولكن الافضل ان كل واحد يتعلم ويتداول بنفسه
صدقني يا اخي لا احد يخاف على راس ماله اكثر من نفسه وممكن طبعا اشطر مدير حسابات انه يخسر ايضا ويصفر الحساب

forexarabi
06-21-2014, 16:39
السلام عليكم
لا ا اعتقد انها فكرة سهلة التنفييد اخى الكريم كما لا اعتقد انه كما اشار بعض الاخوة الزملاء ان تلك الخاصية لا تتوفر فى الحساب القائم على البونص
كما انك تنسف مبدا التعلم وانك تعتمد على غيرك وكلها امور غير مستحبة

amrforex
06-21-2014, 16:58
باطبع فكرة رائع و ستكون مفيدة جدا للمبتدئين و اصحاب الخبرة القليلة و ضيقون الوقت
لاكن انا افضل التعلم و اكتساب الخبرة و ان اتداول لي نفسي بي افكاري انا
بالتوفيق للجميع
السلام عليكم

afillane
06-21-2014, 17:15
بصراحة انا لا افضل هذا النوع من التداول ولا البرامج وانما اسعى الى الاحتراف لانه افضل من الكسب لفترة وكما يقول المثل الصيني
" لا تعطيني سمكة وانما علمني كيف اصطادها "

ilyes chaieb
06-21-2014, 17:52

وجزاكم الله خيرا ...
بالفعل نظام الفوركس كوبي ممكن ان تشترك فيه من خلال موقع الرسمى للشركة و فيه ستجد مجموعة كبيرة من التجار ممكن تربط حسابك معه
شكرا لك اخى على الموضوع
مع اجمل تحياتى

عبد الرحمن محمد
06-21-2014, 18:13
اشكرك كثيرا على ذلك موضوع عن قواعد النجاح.
معك كل الحق فالنجاح لا ياتى نتيجة صدفه بحته, وانما ياتى نتيجة اجتهاد وصبر والتزام بالقواعد والقوانين.
اما بالنسبه للمفاهيم والمعتقدات فاعتقد انها ممكن ان تتغير, وذلك فى حين اثبت لى انا ما اعتقده واتفهمه شئ خاطئ حتما وقتها ساغير
ذلك المفهوم.

BrahimForex
06-21-2014, 18:55
في الحقيقي فكرة جيدة اخي لكن لا اضمن هده الطريقة لانه ليست هناك تقة بين الاعضاء ان كنت من المغامرين فلا بأس وبالتوفيق

ehab_salah
06-23-2014, 23:08
طبعا اخى الكريم . انا لا انصح بذلك لان الناس كلها اكيد هتكون فاتحة من نفسا
الأى بى وانصح اى مبتداء تيعلم بنفسة ويتارج بنفسة والارباح اساسا فى انستا
بتقفلك الحساب فى الاخر حسبات البونص دية بتتقفل
...
تحياتي

selmon
06-23-2014, 23:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم فكره حلوه اتمنا ان الناس تهتم بي الفكره دي ومشكور اخي علي موضعك

coop_lemima
06-23-2014, 23:33
أنا شخصيا لا أحبذ هذه الفكرة
لأنها، ولو كانت ممكنة، حتما ستدفع العديد من المتاجرين إلى التواكل على المحترفين وبالتالي لن يتعلموا أي شيء في هذا المجال
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mounim1994
06-23-2014, 23:39
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا باعضاء المنتدى الكرام
اخي الفاضل شكرا جزيلا على هده المعلومات الرئعة و بالتوفيق

rami007
06-29-2014, 05:38
السلام عليكم
والله هي ممكن تكون فكرة حلوة علشان المبتدئين
يتعلموا بسرعة لما يحسوا بطعم المكسب اكيد دا
حيشجعهم انهم يتعلموا بسرعة
وكمان حلوا للخبراء لانهم حيكون متاح لهم
رؤس اموال كبيرة يقدروا يتاجروا بيها
سلام تحياتي
بالتوفيق

brahim.alg
06-29-2014, 06:17

nour nour
06-29-2014, 06:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى لا انصح بذلك لان الناس كلها اكيد هتكون فاتحة من نفسا لاى بى وانصح اى مبتداء تيعلم بنفسة ويتارج بنفسة والارباح اساسا فى انستا بتقفلك الحساب فى الاخر حسبات البونص دية بتتقفل اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق اخى ان شاء الله:)

chomehdi
06-29-2014, 22:35
السلام عليكم عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته فعلا إخواني الكرام المعلومات جد مفيدة
والنقاش يفيد كل المبتدئيين جزاكم الله خير جزاء وتحياتي لكم جميعا

عدي
06-30-2014, 00:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.... نصيحه جميله مشكووور اخي الكريم عليها و بالتوفيق ليك ان شاء الله و لجميع الاعضاء الكرام

gr53
07-18-2014, 18:08
أنا لا أفضل هذه الطريقة التي يعتمد فيها المتداول على طريقة و فكر غيره
فالأحسن أن يتعلم المتاجر و يثق بعمله و تحليله و يتحمل نتيجة ما يقوم به

ahmedhathout
07-18-2014, 22:55
للاسف لايمكن تطبيق هذه الفكره لان
خدمه الفوركس كوبي غير متاحه لحسابات البونص

dockerz
07-19-2014, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم فكره متميزه بس انا احب اكون مع خصاتي ولا اشترك ولا شي العمل وحيد احسن

awa
08-03-2014, 21:04
انا مع فكرة ان تتاجر لوحدك بعد ما تتعلم لان الارباح وقتها
هتكون لك لوحدك و دة شئ جيد و هو الهدف من الفوركس اصلا

sharshabil
08-03-2014, 23:43
طبعا باريسيس ان الطريقة غير مجدية لان الخبراء اصلا لا اجدهم هنا في النتدى
تانيا الطريقة غير عملية هناك من سيعتم على الاخرين في البونص و ممكن ايضا تكون خسارة فالافضل كل شخص يتعلم حى يكون قادر
على التجارة بنفسه

wadoux
08-03-2014, 23:48
أخي أعتقد أن الهروب من التحدي هي صفة ذميمة

ثم الفوركس مثله مثل أي عمل أخر هل ترضى أن تجني أموال لم تتعب من أجلها ؟

aysamiman
08-04-2014, 10:53
انا بصراحه مبتدا ولكن اجمع البونص واتداول به لنفسي واخطا واتعلم
اتمني لك التوفيق
تحياتي

فاتن فتحي
08-04-2014, 11:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا جزيلا على هذه الفكره الرائعه والمفيده
وننتظر منك الكثير ان شاء الله والله ولى التوفيق

الاسد التاجر
08-04-2014, 11:14
لو اجلس عشرين سنه اتعلم عادي
بس مستحيل اعطي حسابي لحد يتاجر عني
فوركس صار زي الحياه بنسبه لي مستحيل ابعد عنه

بشير حمدان
08-04-2014, 11:26
السلام عليكم
اخى انت بمجرد الاشتراك فى برنامج فوركس كوبى فانت داخل فى فريق بالفعل والبرناج بيحتسب راس المال وبيوزع الارباح اتوماتك . وكل واحد يتعلم براحنه

gr53
08-05-2014, 10:35
لا أفضل هذه الطريقة التي يعتمد فيها المتداول على طريقة و فكر غيره
على المتداول أن يصبر على التعلم و يعرف كيف يتحمل حسابه و يثق بعمله

zinga
08-06-2014, 17:22
وتذكر أنك لا تحتاج إلى استراتيجية كبيرة لكسب المال إذا كنت تستخدم المناسبة
مبادئ إدارة النقد. ولكنك في حاجة الى استراتيجية المعلقة إذا كنت
لن يؤدي الا الى التداول عقد واحد.

mohamedsaber
08-06-2014, 17:56
دا نظام في انستا اخي انا لا افضل استخدامه لاني بربح كويس بالتحليل بتاعي ، هو فكرة حلوة للمبتديء الذي لا يعرف شيء في عالم الفوركس لان دا هيساعده علي الربح اثناء التعلم
بعض الرسوم التي تفرض نتيجة نسخ اي متاجر بتكون غير مشجعة لان المبتديء احلامه واهدافه كبيرة

zinga
08-09-2014, 13:28
فإن معظم الممارسين إليوت الموج، خبراء دورة، أو التجار فيبوناتشي الوقت محاولة ل
التكهن بموعد السوق سوف تتحرك، ويفترض في الاتجاه لديهم أيضا
توقع. أنا شخصيا لم تكن قادرة على معرفة كيفية معرفة متى

fathimourad
08-09-2014, 13:29
السﻻم عليكم
في اعتقد اخي العزيز ان هذا الامر صعب للغاية ان لم يكن
فسوق الفوركس من اكبر واهم الاسواق العالمية وﻻ يمكن اغﻻقه
وبالتوفيق وتقبل مروري

sharshabil
08-12-2014, 18:54
الفكرة يا اخس ليست عملية لان كا شخص و اسلوبه في المتاجررة
و ان وقعت خسارة فكل شيء ستنخسره الافضل كل شخص يتاجر بحسابه

ahmedibrahim258260
08-12-2014, 19:09
بسم الله الرحمن الرحيم بارك الله فيك اخي على هذه الفكرة الرائعة وفي انتظار الكثير منك
تقبل تحياتي اخي الغالى

abdelaziz 10
08-13-2014, 18:01
ادارة الحسابات امر ليس بالسيء يا اخي انما المشكل اين المحترفين الذين ممكن نثق فيهم
بالتالي عنصر الثقة في مصداقية المتاجر وخبرته في التداول هي اساس تخوف الناس

BILALOU4
08-14-2014, 14:11
موضوع و فكرة رائع

habache
08-15-2014, 05:56
فكرة رائعة جدا مربحة لكلا الطرفين اتمنى ات يتم الاستعانة بها و يكون التعاون بين المحترف و المبتدئ
تقبل مروري

abderrahmenanis
08-17-2014, 00:32
الحقيقة هذه الفكرة لا تهدف الا الي جمع المال بأي شكل وبهذه الطريقة لا يكون هناك أي مهنية في تجارة الفوركس وهذ تدعو إلي تجميد الفكر وعدم التعلم وتحقيق الذات ... علي كل حال راجع فكرتك وإن شاء الله ربنا يلهمك أفكار فيها فوائد حقيقية

ahora
08-24-2014, 05:24
نعم اخي من الممكن ان يقوم الاعضاء المبتدئين بجمع البونص و من ثم ربط حساباتهم بحساب متداولين محترفين
لكن في نفس الوقت يجب عليهم التعلم حتى يطورا من مستواهم

ndoe
08-24-2014, 05:46
طبعا تجميع البونص دا شئ كويس لان كلمكا زاد راس المال كلما قلت المخاطر والعكس صحيح
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

marouansat
08-24-2014, 21:38
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
ان تعتمد على نفسك .
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

abo_yehia
08-24-2014, 21:42
أعتقد أن هذا الأمر غير متاح في حسابات البونص والأفضل لك تعلم وتطوير وعدم الاعتماد على الغير تقبل مروري واحترامي الشديد للشخصك

الاسد التاجر
08-24-2014, 21:43
حلوه الفكره بس المشكله الواحد يواجه ضغوطات قويه
يعني نادر تحصل الي فاضي كل واحد شغال ولا يتابع
مواد تعليميه لحاجتنا لها راي لك تعتمد على نفسك افضل

lyes1977
08-25-2014, 19:58
نعم اخي الكريم فكرتك مقبولة ولما لا وخصوصا لمعشر المبتدئين ولكن لا تنسى ايضا عامل الاثارة والمتعة خلال عمليات التداول وانا بدوري لا قبل ان افوت الاستمتاع بالتداول والتحليل ومحاولة جني الارباح بالاعتماد على مهاراتي الخاصة والتعلم الذي استوعبته و شكرا اخي وبالتوفيق

حمدان
08-25-2014, 20:04
بسم الله الرحمن الرحيم
الصراحة موضوعك اعجبني وهو شيق
للغاية ولكن يا هل ترى هل يوافق
خبراء ومبتدئين المنتدى وشكرا لك

BOULBOUL2
08-26-2014, 13:44
موضوع و فكرة رائعة

abdelhalim2015
08-26-2014, 13:46
هناك كتب و فيديوهات كثيرةمثبثة في المنتدى انصحك
1- قرأة الكتب
2-مشاهدة الفيديوهات المثبثة و بالترتيب كما هي
3- فتح حساب مجاني و بدء تطبيق ما استفدت منه من 1-2
4- الطمع ثم الطمع في الربح السريع
بارك الله فيك على الموضوع القيم والمميز
وفي إنتظار جديدك الأروع والمميز
لك مني أجمل التحيات
سلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
وقت الاخبار هو اخطر وقت ممكن ييسخرك كل حسابك ف ثانية

اشد اعداء المضارب فتكا بة هو غريزة الطمع , ضعف القدرة على السيطرة على المشاعر, قلة الثقة فى النفس والملل نعم الملل كثيرا ما يقوم المضارب بالشراء او البيع لا لشىء الا لانة مل من الانتظار
التوفيق لك يا رب

wanxe
08-26-2014, 13:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

AMLAK
08-29-2014, 15:15
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع اخي الفاضل فكرتك
انا بعملها دلوقتي بجمع بونص كتير واتعلم في نفس الوقت ولكن عند المتاجرة لا اعرف فعندي شخص اخر هو اللي بيتناجر
بالبونص ويعلمني كمان وذلك يرجع الي الثقة اللي بيني وبينة بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

مصراوى
08-29-2014, 15:22
اخى الحبيب الافضل على الاطلاق هو جمع البونص مع التعلم والاستفادة من خسارة وافكار الاخرين واخذ الكثير من الوقت فى هذال الامر وبالتوفيق للجميع

Ahmed2020eg
08-29-2014, 17:24
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال : (( يقول الله : إذا أراد عبدي سيئة : فلا تكتبوها عليه حتى يعلمها فاكتبوها بمثلها، وإن تركها من أجلي فاكتبوها له حسنة . وإذا أراد أن يعمل حسنة فلم يعملها؛ فاكتبوها له حسنة ، فإن عملها فاكتبوها له بعشر أمثالها، إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة )). رواه البخاري

nassr15
08-30-2014, 04:29
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعتقد أخي أن حسابات البونص مافيهاش الميزه اللي أنت عايز تعملها دي بس هي فكره مش قد كده عامه

a7md.3li
08-30-2014, 04:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فكرة جميلة جدا يا اخي اتمنا ان تعجب الاععضاء و الاضارة و يتم تطبقها على العموم شكرا لك اخي العزيز

azad aradni
08-30-2014, 09:04
السلام عليكم
والله هي ممكن تكون فكرة حلوة علشان المبتدئين يتعلموا بسرعة لما يحسوا بطعم المكسب اكيد دا حيشجعهم انهم يتعلموا بسرعة
وكمان حلوا للخبراء لانهم حيكون متاح لهم رؤس اموال كبيرة يقدروا يتاجروا بيها

lakamora221
08-31-2014, 23:20
أخي الكريم مع كامل أحترام لك و التقدير
و لكن من الأفضل أن يعتمد كل واحد على نفسه في الفوركس
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

Achraf.Ghorbel
08-31-2014, 23:38
والله يا اخى الفاضل مع احترامى لك
هذه فكرة سيئة تعتمد على الاعتماد
على الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك .

ynwa1892
08-31-2014, 23:44
السلام اخي انا مع الفكرة الرائعة شكرا لكن افضل الاعتماد على نفسي في التداول وكسب المال وفقك الله اخي
شكرا

downlaod1
09-03-2014, 23:13

[center]الفكرة هى ان المبتدئين يبدئوا يجمعوا بونص كتير و يعملوا اكونت على انيستا فوركس و يوصلوا للحد الادنى للتداول و بعد كدا يشاركوا مع المحترفين انهم يعملوا معاهم فوركس كوبي و يقوم احد المحترفين او الخبراء بالتداول بارصدتهم و ارصدتة و تقسيم المكسب و الخسارة بنسب على اعضاء الفريق يحددها الذى يقوم بالتداول و يستفيد كلا منا المبتدئين و المحترفين حتى يتعلم المبتدئين و العمل على اكونت تجريبي و فى هذة الفترة بتم التعلم فيها و بعد ذلك من يستطيع التداول بمفردة فيقوم بها و الانفصال عن الفريق

الصقر القطامي
09-03-2014, 23:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى فى حب الله شكرا اخى العزيز على الشرح والتوضيح
واتنماه للجميع التفوق والنجاح باذن الله

rojan22
09-03-2014, 23:49
السلام علیکم،
بعد الفتره یلی کنت متواجد فی المنتدێ و سوق فورکس ارێ عکس ذالك،
اعتقد بان المبتدء یجب ان یعتمد علێ نفسو من بدایة المشوار،
بالتوفیق للجمیع

الصقر القطامي
09-04-2014, 00:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى في الله بسم الله
انا جديد واتمناه لكم النجاح والتفوق دايمان باذن الله وان شاء الله
للافضل جميعا اللهم امين وشكرا

mody555
09-04-2014, 00:13
لاحظ أنه بعد ما تم كسر خط المقاومة على زوج دولار استرالي/دولار امريكي، استمر السعر بالتحرك نحو الاعلى. في واقع الأمر، وبعد ما يتم كسر الدعم أو المقاومة، زوج العملة عادة ما يستمر في نفس الاتجاه لفترة ممتدة من الزمن.

MMMOOO
09-04-2014, 18:54
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

أبو عقبة
09-04-2014, 18:59
السلام عليكم و رحمة الله
أنا من المبتدئين لكن لا أشاطرك الرأي لأن الذي يريد أن يتعلم و يتوسع في الميدان لا بد يعتمد على نفسه و على جهده الخاص أما الأرباح فتأتي بعد التمكن من المعرفة و الله أعلم

أسماء نعناع
09-04-2014, 21:02
هذا الكلام طبعا جيدا جدا لان راس المال بيكون كويس جدا في البداية ولكن عليكم ان تتعلموا جيدا الأول ولو معرفتوش تبقوا تلجئوا للفوركس كوبي

eslamsallam
09-15-2014, 03:25
عليك أن تفهم بأن المتوسط المتحرك في تجارة العملات يستعمل بالتزامن مع إطار زمني و أن عليك أن تستعمل في العادة أطر زمنية أكبر من أجل أن تفهم الأنماط القوية عوضاً عن التحركات السوقية الأصغر التي قد تكون عديمة القيمة بالنسبة للتدوال.

ihabblida
09-15-2014, 11:00
أخي الكريم مع كامل أحترامي لك والتقدير
ولكن أظن انه هده طريقة غير مجدية
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

abokarem
09-15-2014, 15:52
عليكم السلام
بالفعل فكره الفوركس كوبى اكثر من رائعه لكنى اخسر كل بونص الى الان واحاول اتعلم افضل ان ادخلل الفوركس كوبى
لانها سلبيه وهروب وبهذه الطريقه لن نتعلم ولن نستفيد

جمال ابو حامد
09-15-2014, 15:57
عوّد نفسك على الفرحة حتى تعتاد هي عليك، أشعر نفسك بِالأمل حتى تجد الدنيا بين يديك، أفرح بما لديك حتى يأتيك أكثر مما تتخيل عوّد نفسك على الفرحة حتى تعتاد هي عليك، أشعر نفسك بِالأمل حتى تجد الدنيا بين يديك، أفرح بما لديك حتى يأتيك أكثر مما تتخيل عوّد نفسك على الفرحة حتى تعتاد هي عليك، أشعر نفسك بِالأمل حتى تجد الدنيا بين يديك، أفرح بما لديك حتى يأتيك أكثر مما تتخيل

sanadiab
09-15-2014, 16:07
السلام عليكم ورحمه الله
فكره رائعه جدا ولاكن للاسف صديقى لا يوجد فى حساب البونص هذه الخاصيه
ممكن عن طريق تكوين مجموعات شات او شئ من هذا
تقبل مرورى

pacMAN
09-15-2014, 16:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
في الحقيقة هي فكرة جد ممتازة .. و لكن يجب أن تكون المجموعة صغيرة نوعا ما
يعني شلة أصحاب أو ما شابه ذلك مع خبير أو خبيرين ... لكن إذا كانت مجموعة كبيرة في حجم المنتدى
أعتقد أنه يصعب السيطرة عليهم
تقبل مروري أخي العزيز و شكرا جزيلا

saraso
09-15-2014, 16:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا لسة مبتدئة ولكنى اعتقد انة لا مانع حتى يتدرب المبتدئين ويصبحو محترفين
فلا مانع من ذلك حتى يحترف ويعمل هو من اجل نفسه

mohamed.atef
09-30-2014, 15:36
السلام عليكم

بيهوززز
09-30-2014, 22:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركته..

تقبلوا مروري

ifs
09-30-2014, 23:31
السلام عليكم و رحمة الله
فكرة جيدة جدا اخي لكن اين ذلك المحترف الذي نثق فيه و نضع بين ايديه اموالنا وبالتوفيق للجميع

MRN2014
09-30-2014, 23:35
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
ان تعتمد على نفسك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

forexii
10-09-2014, 19:21
بصراحة اخي الفكرة رائعو لكن اعتقد ان الادارة لا تسمح بهذا
اضافة لذلك اعتقد ان الاعتمادعلى النفس افضل من هذه الطرق

abdelhak redouane
10-09-2014, 19:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاطرح ان المبتدئين مثلهم مثل المحترفين غير ان المحترفين عملوا بجد وجهد اكبر حتى وصلوا الى الاحترافية اما المبتدئين فعليه العمل الكثير للوصول الى ماوصل ايه المحترفون
بالتوفيق للجميع

mohamed 9883
10-09-2014, 22:33
الســــــــــــلام عليـــــــــــــكم ورحــــــــــــــــمة الله وبـــــــركــــاتـــه
هذه فكرة سيئة الافضل ان تعتمد على نفسك .
حظ سعيد للجميع تقبل مروري أخي الكريم

karam22
10-09-2014, 23:13
اعتقد انها فكرة ممتازة وتحتاج فعلا الاستكمال فيها وترتيب لها بشكل اكيد ومستمر لكي تصل الي مرحلة التنفيذ

atlantic
10-09-2014, 23:16
ارتد الدولار الأمريكي أمام الفرنك السويسري في مطلع تداولات اليوم الأربعاء ليستأنف مسيرة تحقيق المكاسب وسط الترقب لمحضر اجتماع اللجنة الفدرالية للسوق المفتوح

Dr.Forex
10-09-2014, 23:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمان الرحيم اجل اخي الكريم ه طريقة مفيدة للبتدئين ولكن ماف فايدة يعني انت كذا مراح تتداول ولا ايش

DABDOUB
11-03-2014, 20:36
فكرة جيدة خاصة للمبتئين حتى لا يفقدو أمل في بداية الطريق لاكن هدا لا اعتبره حل دائما لانه لديه تداعيات سلبية مع الوقت
بحيث يصبح المتداول المبتدأ لا يعتمد على نفسه مما يصبح لا يرغب في التعلم هنا تطرح المشكلة

mohyedal
11-03-2014, 20:40
جميع الطرق التي بامكانها ان تؤدي الى تحقيق
الربح يرحب بها الانسان بما في ذلك الاستعانة
بالمحترفين في مجال اتداول في الفوركس

belhadj
11-04-2014, 21:56
شكرا أخي العزيز على إهتمامك بهذا الموضوع لأنه مفيد و فيه الكثير من النقاش والحوار وشكرا أيضا لزملاء الكرام أعضاء الفوركس على رودودكم المفيدة

vaaas
11-04-2014, 23:26

nass
11-05-2014, 03:23
اخى الكريم انا لا اتفق معك فانا لا احبذ تلك الفكرة فانت قولت بنفسك انك ستقسم المكسب والخسارة مع الاخوة الخبراء ومعنى ذلك ان حتى الاخوة الخبراء معرضين للخسارة مثلك فلماذا لا تتعلم وتتداول بنفسك ولا تتقاسم مع احد شىء وتتحمل اخطائك وتتعلم منها وشكرا

eslam22
11-05-2014, 04:01
اعتقد انها فكره لا بأس بها ولكن اعتقد انه ممكن تحصل بسهوله اوى ولاكن اعتقد ان لو كل واحد اشتغل لواحده هتبقا احسن علشان الخساره والمكسب هتبقا ليه ومحدش يحمل حد نتايج الاخرين بس ممكن يحصل بس مش عارف يحصل الزاى بس اناا ممكن اضم صوتى ليك بردو واجرب مفيهاش مشكله خالص وربنا يسهل انشاء الله

ahmed1a
11-05-2014, 04:46
فكرتك حلوة اخى الكريم بس دى بالنسبه للناس اللى مش عايزة تتعب وتحقق الارباح بنفسها ومش عايزة تنمى من نفسها ومن خبراتها ولكن انا عن نفسى مبفضلش الفكرة دى فباذن الله ساتمكن من تحقيق الارباح التى اتمناها بنفسى وشكرا

al.ho2
11-05-2014, 05:28
والله فكره حلوه ياريت الكل يبتعاون فعلا ويوصل للحاجه دى وهتفا فيه فايده على الجميع والكل هيقدر يستفاد ومين ياترى الى هيدقر يتار ويقوم لبالاعمل دى وهىل فى حد محل ثقه نقدر يفييد ويفدنا ولك كل التحيه والتقدير وانشا الله بالتوفيق للجميع

al.hany
11-05-2014, 05:46
انا مش مع الفكره دى خالص وان كمان لازم كل واحد يعتمد على نفسه ويبقا قادر انه يتاجر مع حاله والارباح اوالخساره هو الى تحملها وياريت الكل يبقا واخد باله وميوكلش حد انه يعمل حاجه علشان حساب التانى خليك معتمد على نفك مع احترامى لك

allh
11-05-2014, 07:05
لم تناال اعجابى ايها العضو المحترم ف اعتقد ان احنا لازمم نفكر فى ازاى نطور من نفسنا اكتر وازاى نطور من خلال انتدى دا ارائنا كلها وازاى نوصل بيه الى نتايج مهمه نقدر الواحد تستفيده فى حياته ولك كل الشكر والتقدير والاحترام

barakat554
11-05-2014, 07:56
انا اعترض معك فى هذه الفكرة فانت كذلك تعتمد على غيرك والاهم ان الشخص اللى حتعتمد عليه دة معرض للخسارة زيك بالظبط طيب ليه متتاجرش انت على الاقل لو اتعرضت للخسارة فاكيد حتتعلم من الاخطائك

ام زياد
11-05-2014, 09:24
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم اولا مشكور على فكرتك ولو انى اعترض عليها الحقيقة هذه الفكرة لا تهدف الا الي جمع المال بأي شكل وبهذه الطريقة لا يكون هناك أي مهنية في تجارة الفوركس يجب الدراسه والتعلم وعدم الاعتماد عى الغير

ProForex
11-05-2014, 20:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فكرة جيدة أخي الكريم أن تدخل مع المحترفين لكن لابد أن تكون لديك على الأقل 10 دولار لكي تبدأ

waleed hassona
11-06-2014, 07:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام فكرة جيده ولكن لابد ان تتعلم اخى الكريم وتتاجر وتكتسب الخبرة بنفسك

sharshabil
11-10-2014, 01:00
هي فكرة كويسة لكن اعتقد ان كتير من الاعضاء هيرفضوها وده بسبب ان فيها بعض العيوب واهم هذه العيوب
هو انك مش هتستفيد حاجة يعني مش هتتعلم حاجة لما شخص تاني يتاجر بحسابك وممكن برده يخسر لان الخسارة شيء وارد جدا في الفوركس

downlaod3
11-10-2014, 01:11

breakss08
11-10-2014, 15:29
اخى الكريم فعلا فكرة جيدة بالنسبة للمبتدئين فقد تكون مربحة ان كان فعلا من قمت معه بالفوركس كوبى محترف
وان كان غير ذلك فسينتهى بك الامر الى خسارة كبيرة فيجب عليك التأكد فى الاول

aber
11-10-2014, 20:50
بصراحه فكره حلوه كتير اخي بارك الله فيك و فعلا احنا لازم نتعاون مع بعضنا البعض عشان نتعلم واحده واحده و نواجه الصعوبات . بالتوفيق لك ان شاء الله

dellos
11-10-2014, 20:52
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز فكرة رائعة نعم يجب جمع البونص لتكوين مبلغ محترم لتداول وبعد دلك تعلم الفوركس جيدا من المنتدى
تحياتي لك

downlaod3
11-11-2014, 18:42

aber
11-11-2014, 19:49
هو فكرة الفوركس كوبى جيدة ولكن فى شئ انها مش هتطور من الشخص نفسة يعنى مش هيتعلم شئ الممارسة هى اهم شئ وهى التى تجعلنا نتعلم

mahdoma
11-11-2014, 19:57
الاعتماد على الآخرين في اتخاذ القرار: غالبا ما يتصرف المتاجر المحترف بشكل انفرادي ويتخذ قراراته الخاصة ولا يعتمد على الآخرين لاتخاذ القرارات ، لا يوجد هناك نصف طريق أو سيارة بسائقين ، إما أن تكون أنت من يتاجر أو هناك من يتاجر لك.

mallo
11-11-2014, 20:01
أنا لا أفضل هذه الطريقة التي يعتمد فيها المتداول على طريقة و فكر غيره مقابل نسبة من الأرباح
فالأحسن ان يعتمد على نفسه و يقوم بالمتاجرة و الاحتكاك بالسوق ليكتسب الخبرة

balou
11-11-2014, 20:15
هي فكرة جيدة نوعا ما لكن
انا افضل جمع بونص و تجارة لوحدي
لكسب خبرة في ربح او الخسارة

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

samir33
11-11-2014, 20:15
فكرة رائعة فالاغلبية اختار تجارة الفوركس طمعا في الربح في اقرب وقت و ادا كانت هده الفكرة توفر على المبتدئين الوقت و الجهد فهدا رائع ولكن كيف يمكن تطبيقها

MAGDYABDO
11-11-2014, 21:51
وليه المبتدئين ما يتعلموش فوركس كويس ويتداولو هما بفلوسهم بدل ما حد تانى بتداول بيها -_-

mayali
11-12-2014, 23:44
اظن اخي حساب البونص ليس به هذه الخاصيه وحتى ان كانت فمن الصعب تطبيقها في الواقع
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

tawfik200
11-13-2014, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى على طرح المعلومة
التى افادتنا جميعا وفى انتظار كل جديد تقدمه وربنا يوفق السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الموضوع كتير
سهل والشرح مبسط الله يعطيك العافية يا اخى

---------- Post added at 10:17 PM ---------- Previous post was at 10:16 PM ----------

اي مجال يحتاج الخبرة والتعليم فيه بل الدخول فيه
انا الفوركس فهو اكثلا المجالات احتياجا للتعليم واكتساب الكثير والكثير من الخبرات
مشكور علي الموضوع الممتاز اخي .............

Azeddinovic
11-13-2014, 00:25
ان تحليل سوق الفوركس هو من الامر الصعب و الدي يحتاج الخبرة و التمعن
في تفاصيل الاشياء ايضا من الاشياء المتميزة تكمن في الموشرات و امتيازاتها

alikimo
11-13-2014, 01:00
دا لازم يبقا فى تعاون كبير اوى من كل الناس الى هنا من المنتدى واعتقد كمان هى فكره حلوه بس لو عندك اليات تنفيذ لها فهى مفيده للجميع ولكن على الجميع ان يتكاتف بشكل كبر اوى ف بالتوفيق للكل

sasa11
11-15-2014, 21:16
هذه فكرة صعبة التحقيق يا اخى الكريم لصعوبة تحقيقها ويا ليت مجموعة
من الاعضاء يكونوا على صلة قوية مع بعضهم ويشتركوا فى هذه الفكرة ويتم التنفيذ

mogelvo
11-17-2014, 23:17
فكرة رائعة أخي و هي مشابهة لنظام
أنستابام الموجودة بموقع الشركة
حظ سعيد للجميع

khalid01
11-18-2014, 00:02

downlaod4
11-18-2014, 18:29

sameas
11-18-2014, 19:40
فكره جميله اوى بس يا ترى الناس فعلا هتاعد بعض ولا فى ناس هتخون الناس التانيه هى فكره حلوه ول الكل اتجمع علشان يعملها وانشاء الله نقدر نعملها بالتوفيق لينا كلنا وانا معاكو لو عايزين تبعتو على الخاص وانا سوف اشترك معاكو شكرا لكيو

aber
11-18-2014, 20:18
اعتقد انها فكرة رائعة جدا"ان نقوم بقدر جيد من البونص للعمل بة فى التداوةل حيث ان التداول فى الفووركس يحتاج الى نبلغ ليس بالبسيط لكى يتحمل تقلبات الجو فى السوق

mohamedbaki
11-20-2014, 10:53
طبعا اخى الكريم . انا لا انصح بذلك لان الناس كلها اكيد هتكون فاتحة من نفسا
الأى بى وانصح اى مبتداء تيعلم بنفسة ويتارج بنفسة والارباح اساسا فى انستا
بتقفلك الحساب فى الاخر حسبات البونص دية بتتقفل

aliali
11-20-2014, 10:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم فكره
متميزه بس انا احب اكون مع خصاتي ولا اشترك ولا شي العمل وحيد احسن

amenaali
11-22-2014, 20:39
الحقيقة هذه الفكرة لا تهدف الا الي جمع المال بأي شكل وبهذه الطريقة لا يكون هناك أي مهنية في تجارة الفوركس وهذ تدعو
إلي تجميد الفكر وعدم التعلم وتحقيق الذات ... علي كل حال راجع فكرتك وإن شاء الله ربنا يلهمك أفكار فيها فوائد حقيقية

monayaa
11-22-2014, 20:39
السﻻم عليكم
في اعتقد اخي العزيز ان هذا الامر صعب للغاية ان لم يكن
فسوق الفوركس من اكبر واهم الاسواق العالمية وﻻ يمكن اغﻻقه
وبالتوفيق وتقبل مروري

hunter_world
11-22-2014, 22:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو ام بعد اخي الكريم فكره حلوه ولكن اخي الكريم انا اعتقد انها فكره عير وقعيه وتقبل مروري اخي

bibou
11-28-2014, 10:31

mimi123
11-28-2014, 14:45
موضوع و فكرة رائع

tazi larbi
11-28-2014, 14:48
السلام عليكم لكن براي ان المبتدا لا يستفيد لان التدول يكون للمحترف واساس التعلم في الفوركس هو الممارسة والتعلم من لربح والخسارة مباشرة اتمنى لكم النجاح والله لموفق

zoza
11-28-2014, 14:56
فكره غير مفيده جدا علشان مفيش الى هيقدر يحكم الحكايه ىدى بشكل كبير ازاى يعنى انا اقدر اعرف ان الربح هيوصلنى بالطريقه الصحيحه دا اعتقد انمه مش هيقدر انه يفيدنا بصوره كبيهر وانا ممكن كدا يضحك عليا شكرا لك وبالتوفيق انشاء الله شكرا لك

3s2lany
11-28-2014, 14:58
عن أبي هريرة ـ رضي الله عنه ـ أن رسول الله صلي الله عليه وسلم قال : (( يقول الله : إذا أراد عبدي سيئة : فلا تكتبوها عليه حتى يعلمها فاكتبوها بمثلها، وإن تركها من أجلي فاكتبوها له حسنة . وإذا أراد أن يعمل حسنة فلم يعملها؛ فاكتبوها له حسنة ، فإن عملها فاكتبوها له بعشر أمثالها، إلى سبعمائة ضعف إلى أضعاف كثيرة )). رواه البخاري.
ان تعتمد على نفسك .

sabritech
11-28-2014, 14:58
لكن افضل الاعتماد على النفص و التعلم لحالك و تاجر لحالك

ان تعتمد على نفسك .

jadid01
11-29-2014, 05:31
والله يا اخى الفاضل مع احترامى لك
هذه فكرة سيئة تعتمد على الاعتماد
على الغير فى التداول ولكن الافضل
ان تعتمد على نفسك .

gr53
11-29-2014, 09:02
لا أفضل هذه الطريقة التي يعتمد فيها المتداول على طريقة و فكر غيره
على المتداول أن يصبر على التعلم و يعرف كيف يتعامل مع السوق في كل حالاته و يجعل له استراتيجيته الخاصة

Ahmed Taher M
11-29-2014, 11:15
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... للاسف يا اخي حساب البونص ليس به هذه الخاصيه حاب البونص لا يوجد حل به الا التداول بالرصيد و المكسب يكون لك و بالتوفيق

magdyking
11-29-2014, 11:17
اخي الكريم ان الفوركس علم له اصول وقواعد يجب انتسير عليها وتطبق الاستراتيجيات بالطرق الصحيحة حتي يمكنك الاستفادة منه وتحقيق الرباح باذن الله وجب الا تكون متعجلا وخد وقتك بالنسبة ال سؤالك فان الاجابه هي اختصار شديد انا موش معاك في النقطة دي خالص لاني جربتها واكتشفت ان ربنا سبحانه وتعالي خلق لكل واحد مننا جوز عينين ومخ يقدر يقدر بيه المسائل ولازم تاخد الطريق من اوله موش تنط

mafdy88
11-29-2014, 11:38
اخي العزيز
هذه الفكره وان كانت ليست بجديده ممتازه لكن احب اوضح لك
ان البونص وحده لايكفي ...والفوركس كوبي لايعتبر متاجرتك انت
فيجب ان تتعلم انت فن الفوركس
تقبل مروري

BILALOU4
11-29-2014, 17:56
موضوع و فكرة رائع