PDA

View Full Version : متى سوف تترك الفوركس

amedz
01-12-2019, 12:29
بعد الخساره التى نتعرض لها اثناء التداول هناك بعض المتداولين الذين يفضلون الابتعاد عن الفوركس و هناك اشخاص اخرون يفضلون البقاء في التداول حتى تعويض الخسائر التي قد خسروها متى سوف تترك الفوركس

asmaamagdy3
01-12-2019, 12:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق وزيادة العلم و الاعلم و ان بهدينا للطريق الصحيح والربح الحلال والتفقهة و الخبرة امين يا الله انا ارى ان الفوركس من الامور التى لا يسمح ان يضكى بها و تترك لدن ظل به وقت فراغك

salijiji0
01-12-2019, 15:11
كما تقدمت به اخي الكريم فالخسارة تفرض علينا اجباريا الابتعاد عن الفوركس بسبب مرجنة الحساب لذا فامر التوقف الاني ضروري لمراجعة الاخطاء لكنني اختار ان اكون من الاشخاص الاخرين
الذين يفضلون البقاء في التداول حتى تعويض الخسائر التي قد خسروها

ehabbob
01-12-2019, 17:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الفوركس معرض للخسارة و الربح و لن يكون الربح في الفوركس دائما و لكن ايضا مع الخسارة المتتالية يجب اعادة طريقة التفكير و النظر الي خطة ادارة راس المال بعناية اكثر للوقوف على اسباب الخسارة و معني ذلك ان انني لن اترك الفوركس و اقبل بالخسارة مثلما اقبل بالربح مع التطوير المستمر في اسلوب العمل و التدوال فيه و بالتوفيق للجميع

alaa50
03-14-2019, 15:48
انا شخصيا الحمد لله اصبحت بحقق ربح جيد برغم الخسارة اللى بتعرض لها بالتالى مفيش فى الوقت الحالى اى قرار بترك الفوركس ولكن بالعكس بحاول اوصل للمرحلة اللى يكون فيها الفوركس هو عملى الوحيد ومصدر دخلى فى حياتى
لكن نصيحه للى بيعانى من خسائر متكرره حاليا وبيفكر فى ترك الفوركس انت امامك فرصة جيدة جدا ارجو استغلالها بافضل الطرق واعطاء الوقت والمجهود الكافى للتعليم واكتشاف اخطائك فى التداول واصلاحها وبالتاكيد كل خساره بتتعرض لها ليها سبب اذا مكنتش قادر تكتشفه بنفسك اسال اى حد يساعدك فى اكتشافه

ehabbob
03-15-2019, 07:57
انا في رايي الشخصي المتواضع ان الفوركس لا يمكن تركه باي حال من الاحوال فهو عمل اضافي جيد بمعني انك تعمل في وظيفتك بشكل عادي جدا و تتاخد من الفوركس عمل اضافي من المنزل لانه افضل عمل اضافي ممكن ان تجده في حياتك كلها لانه عمل بلا رقيب بلا وقت محدد بلا متطلبات ليست موجودة عندك اي انه عمل انت فيه صاحب العامل و العامل في نفس الوقت
و بالتوفيق للجميع

drahmedmagdy
03-15-2019, 21:13
انا بالنسبة لي اري الفوركس مصدر دهل ثابت و مستمر و اساسي ايضا لذلك لا افكر مطلقا علي، تركة او عدم الانتفاع منه

A.mustafa
07-21-2019, 19:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ...
كما تقدمت به اخي الكريم فالخسارة تفرض علينا اجباريا الابتعاد عن الفوركس بسبب مرجنة الحساب لذا فامر التوقف الاني ضروري لمراجعة الاخطاء لكنني اختار ان اكون من الاشخاص الاخرين
الذين يفضلون البقاء في التداول حتى تعويض الخسائر التي قد خسروها بالتوفيق للجميع. ...

benmezroua1
07-21-2019, 20:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
للعلاقة مع سوق الفوركس تمثل علاقة تعلم و ربح
و الطريقة الوحيد لتركه هي الخسارة كثيرا و اليأس من التداول

forextoall
07-21-2019, 21:53
الاتنان معا يتبعان الاسلوب الخطأ ، الدي يبتعد بعد الخسارة والدي يحاول تعويض خسارته في الحال ، الاسلوب الصحيح هو ان تتريت بعد الخسارة وتراجع سبب خسارتك ، في التأني السلامة هدا متال يمكنه ان يفيدنا حتى في هدا المجال
شكرا لطرحك

doaa sary
08-31-2019, 14:20
الطبيعى ان كل مبتدء بيقع ويقوم ولابد انة يتعلم من اسباب الخسارة ويرضى بيها لانها طبيعية
لاكن فى اشخاص بتفضل مستمرة بالاخطاء ربما فعلا الابتعاد افضل ليهم خصوصا الاشخاص اللى بتودع مال حقيقى وبتخسرة وبتكرر الاخطاء ومش عاوزة تتعلم ولاتلتزم بالقواعد
انا عن نفسى مستمرة بالفوركس ومستحيل ابعد عنة وراضية بما وصلت الية من خبرة ومكسب وخسارة

A.mustafa
01-24-2020, 20:30
الحمد لله اصبحت بحقق ربح جيد برغم الخسارة اللى بتعرض لها بالتالى مفيش فى الوقت الحالى اى قرار بترك الفوركس ولكن بالعكس بحاول اوصل للمرحلة اللى يكون فيها الفوركس هو عملى الوحيد ومصدر دخلى فى حياتى
لكن نصيحه للى بيعانى من خسائر متكرره حاليا وبيفكر فى ترك الفوركس انت امامك فرصة جيدة جدا ارجو استغلالها بافضل الطرق واعطاء الوقت والمجهود الكافى للتعليم واكتشاف اخطائك فى التداول واصلاحها وبالتاكيد كل خساره بتتعرض لها ليها سبب اذا مكنتش قادر تكتشفه بنفسك اسال اى حد يساعدك فى اكتشافه ...

one159
01-24-2020, 21:11
متداولي الفوركس أهلاُ بكم جميعاً

اظن من الصعب علي البعض ترك مجال الفوركس ولك يمكن للبعضان يقوم بتحسين الاداء الخاص بيه في اسواق المال الفوركس ويتم تعديل ومحاوله استخدام بعض الطرق القويه حتي يتمكن من جني ارباح واستمرار التداول في الفوركس

اخيرا اتمني للجميع الربح والنجاح
والسلام عليكم ورحمه الله

Mahmoud Rashwan
01-24-2020, 22:05
السلام عليكم ورحمه الله..
اخي بالنسبة لسؤالك دا اعتقد من الصعب علي اي حد انه يترك المجال دا بسهولة كدا لانه هو حبه وحصل منه علي رأس مال أيضا وايضا الاغلبية بيشتغلوا كويس فيه واتعلموا وبيكسبوا فلوس كويسة من الفوركس وبيحققوا ربح محترم ..
تقبل مروري

Maro3030
01-25-2020, 02:41
اختي الكريمه اكيد هصل لترك الفوركس لو ما عرفتش احقق الهدف المرجو منه وكان حجم الخساير يفوق الربح بكثير في هذه اللحظخ ممكن ان افكر بترك الفوركس واتعامه من جديد لا احد كبير علي العلم وموضوع موفق اختي الكريمه

Sofien
01-25-2020, 03:50
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، لا أنوي على أن أترك الفوركس بل أن اسعى للوصول إلى مستوى يسمح لي بأن اتخذ من الفوركس كمهنة رئسية

تلبي لي حاجياتي المادية وهذا الأمر يحتاج إلى الوقت لهذا مازلت أعمال في وظيفة عادية إلى أن يحن ذلك الوقت وبتوفيق للجميع

ashrafshaqwer
01-25-2020, 14:06
السلام عليكم اعتقد ان لا احد يقدر يترك اموال بيكسبها من هذا المجال من غير ما يدفع ولا مليم وبالتالي لايوجد مجال لتركه فربما ناس كتير بتعمل به سواء طلاب وناس كبيرة بتعتمد علي هذا المجال. تقبلوا مروري.