PDA

View Full Version : الهيدج اعتمادا على الارتباط العكسى بين بعض ازواج العملات

alaa50
01-14-2019, 19:13
كلنا عارفين ان بعض ازواج العملات بينها ارتباط سواء طردى او عكسى
وكل واحد ليه استخداماته لميزة الارتباط
مثلا اليورو ين واليورو دولار زوجين بيمشوا مع بعض بنسبه كبيره
فقط عليك متابعة اخبار الين واخبار اليورو المهمه عشان ممكن تلاقى اختلاف فى حركة الزوجين وقتها

النهارده عايز اسال عن فكره خطرت فى بالى وهى الهيدج بين زوجين عملات عكس بعض بنسبه كبيره
مثلا اليورو دولار والدولار فرنك
زوجين حركتهم عكس بعض تماما
ودا شارت ال4 ساعات للزوجين من نفس المكان
اذا كنت هتشترى هنا يبقى لازم تبيع هنا والعكس

هل علاقه ثابته زى دى ممكن استغلالها كهيدج بين الزوجين بحيث ابيعهم هما الاتنين او اشتريهم هما الاتنين بالتالى صفقه هتكسب وصفقه هتخسر
ونقدر ننفذ عليها باقى قواعد التداول بطريقة الهيدج
فى انتظار ارائكوا فى الموضوع

antr
01-14-2019, 19:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الهيدج له اساليب كثير لكن لا اخفيك سرا انت محتاج حساب قوى جدا عشان تعمل مضاعفات مثلا للهيدج او تبقا صفقات مثلا بتنين تلاته سنت

انا اتعاملت مع السوق بكذا اسلوب التبريد والتعزيز لكن الهيدج صعب جدا عليا فى التعامل مع الحسابات

alisheta2000
01-14-2019, 22:04
شكرا اخى الكريم على هذا الموضوع الرائع وفى انتظار باقى المواضيع منك ان شاء الله

asmaamagdy3
01-15-2019, 04:30
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين والصلاو والسلام على افضل المرسلين سيدنا محمد صلى الله علية وسلم خاتم الانبياء وافضل واكمل الناس جميعا والسلام علبكم ورحمة الله وبركاته نرجو من الله حسن تلتوفيق الهيدج من الاشياء التى لو تعلمتها فى الفوكس نظل تشعرك بانك كل ما تتعرص له تختاج لدراسة وخبرة وتلهبدج بالنسبة ليا واحد منه

golgman
01-16-2019, 20:07
الهيدج يعني فتح عمليتين متعاكستين واحدة شراء وواحدة بيع الهدف منها إما للربح أو للحماية،للربح بتفتح عقدين بس بشرط ما تكون خسران ولا كسبان يعني مع بعض في نفس الوقت وتسيب السوق يمشي لا حتكون خسران ولا كسبان لأنك لو كسبان في واحد( 100 ) نقطة ستكون خسران ( 100 ) نقطة في الثاني.
دائما الفرق صفر لغاية ما تحس أن السوق تحدد ساعتها أمامك حلين:
-> إما انك تقفل الربحان وتنتظر الخسران يقل وتقفل على خسارة بس يكون الفرق مكسب،فائدتها انها با تحميك من الخسائر الكبيرة وفائدتها تخليك في أمان وتحميك من الحركة القوية والأخبار بس
ما تفك الهيدج بدري تفكه بعد حركة اقل شيء ( 200 ) نقطة، تقفل واحد مكسب ( 200 ) نقطة ساعتها صعب السوق يطلع كمان لازم يرتد شوية لو حظك سيء يرتد ( 20 أو 30 ) نقطة لو ممتاز ( 50 ) نقطةولو محظوظ ( 100 ) نقطة. يعني الأولى ( 200+ ) والثانية ( 100- ) كسبان ( 100 ) نقطة. 200 – 100 = 100 نقطة.
لكن المصيبة لما تفتح الاثنين وتقفل الكسبان وبدل ما الخسران يقل يزيد خسارة بالأخر ستخسر بس ما بتخسر (200 ) ستخسر كأنك عملية جديدة لأنه حيث الأولى ( 200+ ) والثاني ( 230- ) خسران ( 30- ).

alaa50
01-17-2019, 20:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى الهيدج له اساليب كثير لكن لا اخفيك سرا انت محتاج حساب قوى جدا عشان تعمل مضاعفات مثلا للهيدج او تبقا صفقات مثلا بتنين تلاته سنت

انا اتعاملت مع السوق بكذا اسلوب التبريد والتعزيز لكن الهيدج صعب جدا عليا فى التعامل مع الحسابات

كلامك مظبوط الهيدج فعلا من اصعب طرق التداول ومحتاج خبره كبيرة لان الخطوه الاولى للهيدج وهى فتح الصفقات هى اسهل خطوه
المهم ازاى هتخرج من الاتجاهين الاتنين بصافى ربح فى النهايه دا محتاج متابعه وخبره وقوة اعصاب
خاصة لو فعلا داخل على نفس الزوج بس يمكن لو بدئنا نستغل فكرة الارتباط ممكن تظبطها شويه
اليورو دولار والدولار فرنك مثلا هيكون عندك امل فى وقت ما خاصة وقت اخبار اليورو ان اليورو يتحرك لوحده بدون زوج الدولار فرنك فيكون فى فرصه كويسه للخروج الامن

ahmedm
01-17-2019, 20:11
الهيدج استخدمته اكتر من مرة من ضمنهم مرة واحد فقط هي اللي جابت معايا نتيجة كنت متورط في صفقة علي زوج الدولار نيوزلندي وعكس عليا اكتر من 100 نقطة خلال دقايق قبل محط امر وقف الخسارة ولاحظن ان الزوج بيرجع 20 نقطة وينزلهم تاني قدرت اني احقق منه مبلغ كويس جدا من خلال الارتفاع 20 نقطة شراء والعودة مرة أخري بيع

golgman
01-18-2019, 18:36
انت قلت تقفل الرابح واتخلي الخسرانه لكن مش كل الاحوال تنفع يعني انظر للصورة الشموع يالي بالدائرة الحمراء ممكن تنفع علي حسب كلامك ولكن الشموع يالي بالدائرة الزرقاء ما تنفع يعني بنقفل الخسرانه وبنخلي الرابحة اذا تاكد الاتجاح الفعلي لكن اذا قفلنا الرابحة مثل يالي بالدائرة الحمراء ممكن ننتظر تقلص خسارة الخسرانه حتي يكون في صالح الربحانة

alaa50
01-19-2019, 13:28
الهيدج استخدمته اكتر من مرة من ضمنهم مرة واحد فقط هي اللي جابت معايا نتيجة كنت متورط في صفقة علي زوج الدولار نيوزلندي وعكس عليا اكتر من 100 نقطة خلال دقايق قبل محط امر وقف الخسارة ولاحظن ان الزوج بيرجع 20 نقطة وينزلهم تاني قدرت اني احقق منه مبلغ كويس جدا من خلال الارتفاع 20 نقطة شراء والعودة مرة أخري بيع

غالبا انت استخدمت الهيدج كمخرج من وضع صعب مش كطريقة تداول عامة
ودا برده استخدام صح يعنى انا ممكن ادخل صفقه وبدل وقف الخساره افتح هيدج بس دا لو فى مستوى سعر قوى قريب وبالتالى انا بس عايز حسابى يتحمل لحد ماوصل للمنطقة دى
وفعلا بعد تحرك السعر بقوه زى مانت قولت 100 نقطه السعر بيتوقف وبيتحرك بشكل جانبى ممكن استغلاله فى هيدج يجمع ربح يخلينى اقدر اقفل الصفقه الاساسيه بخساره متعوضه اصلا

alisheta2000
01-19-2019, 16:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته تسلم اخي الكريم الغالي لطرحك موضوع مهم لكل مبتدا ومعلومات مهمه الاحتراف في زوج واحد

alaa50
01-21-2019, 20:39
اهلا بكم من جديد
من الازواج التى يمكن استغلال العلاقة العكسية بينها هى زوجين اليورو استرالى والاسترالى دولار
حيث يتحرك الزوجين عكس بعضهما تماما الا عند وجود اخبار مهمه على احد العملات وليس عملة الدولار
انظر الى شارت الساعه لنفس المنطقة على كلا الزوجين لنرى العلاقة العكسية الواضحة تماما

ahmedfayez888
01-21-2019, 21:08
كلنا عارفين ان بعض ازواج العملات بينها ارتباط سواء طردى او عكسى
وكل واحد ليه استخداماته لميزة الارتباط
مثلا اليورو ين واليورو دولار زوجين بيمشوا مع بعض بنسبه كبيره
فقط عليك متابعة اخبار الين واخبار اليورو المهمه عشان ممكن تلاقى اختلاف فى حركة الزوجين وقتها

النهارده عايز اسال عن فكره خطرت فى بالى وهى الهيدج بين زوجين عملات عكس بعض بنسبه كبيره
مثلا اليورو دولار والدولار فرنك
زوجين حركتهم عكس بعض تماما
ودا شارت ال4 ساعات للزوجين من نفس المكان
اذا كنت هتشترى هنا يبقى لازم تبيع هنا والعكس

هل علاقه ثابته زى دى ممكن استغلالها كهيدج بين الزوجين بحيث ابيعهم هما الاتنين او اشتريهم هما الاتنين بالتالى صفقه هتكسب وصفقه هتخسر
ونقدر ننفذ عليها باقى قواعد التداول بطريقة الهيدج
فى انتظار ارائكوا فى الموضوع

وانا هستفاد ايه لما واحده تكسب وواحده تخسر كده هخسر بسبب سبريد

A.mustafa
07-28-2019, 22:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ..
الهيدج فعلا من اصعب طرق التداول ومحتاج خبره كبيرة لان الخطوه الاولى للهيدج وهى فتح الصفقات هى اسهل خطوه
المهم ازاى هتخرج من الاتجاهين الاتنين بصافى ربح فى النهايه دا محتاج متابعه وخبره وقوة اعصاب
خاصة لو فعلا داخل على نفس الزوج بس يمكن لو بدئنا نستغل فكرة الارتباط ممكن تظبطها شويه
اليورو دولار والدولار فرنك مثلا هيكون عندك امل فى وقت ما خاصة وقت اخبار اليورو ان اليورو يتحرك لوحده بدون زوج الدولار فرنك فيكون فى فرصه كويسه للخروج الامن ...

Abu_Yassin
08-04-2019, 08:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة مرحب أخى العزيز مشكور على الشرح والتوضيح لطريقة التداول من خلال الهيدج والأرتباط العكسى لأزواج العملات وفى أنتظار المزيد من المواضيع الهادفة وبالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم