PDA

View Full Version : نصيحة لوجه الله

Pages : [1] 2 3 4 5

doola2020
11-27-2013, 11:57
نصيحة مني لكل من هو جديد في منتدي فوركس العرب وهي : أن لا تهتم بجمع البونص ولكن اهتم أكثر بالتعلم قبل جمع البونص ، وجمع البونص هنا ليس الغرض منه تجميع أكبر قدر من المال لتتاجر به فقط ، لا طبعا ، ولكن الأهم أن نستفيد من المواضيع المشروحة في المنتدي

abdelaziz 10
02-12-2014, 13:26
فعلا فالمهم من الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح
انما في نفس الوقت ممكن نجمع البونص فنضرب عصفورين بحجر واحد مع التركيز على التعلم اكثر

aljabal
02-14-2014, 13:00
كلامك صحيح لكن لاباس بالهتمام بالاثنين معا..فالبونص يتيح لك فرصه حقيقيه لتجربت ماتعلمته....
ومن لم يتعلم طبعا سوف يخرج مبكرا بسبب خسارته ويعود ليتعلم ويجمع البونص ايظا وشكرا للنصيحه...

payza
02-14-2014, 16:47
شكرا للنصيحة فعلا التعلم قبل جمع البونص
مهم جدا لان التعرض للخسارة كبير بدون تعلم

ِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ.......... .................................................. .............................................

norur
02-14-2014, 16:51
السلام عليكم
شكرا على النصيحة و لكن عند جمع البونص ايضا نتعلم و نستفيد و ايضا نجمع البونص
كانك تضرب عصفورين بحجر واحد

zakaria11
02-14-2014, 16:52
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز

واصل تالقك معنا في المنتدى

بارك الله فيك اخي ...

ننتظر منك الكثير من خلال ابداعاتك المميزة

لك منـــــــ اجمل تحية ــــــــــي

salimned
02-14-2014, 18:21
السلام عليكم
كلامك صحيح اخي لان التعلم و الاجتهاد هما
الاساس اللدان يريك الطريق في الفوركس و البونص
تستطيع جمعه في اي شهر لدلك يجب ان نتعب قليلا في التعلم
موفق اخي.

payza
02-15-2014, 20:40
فعلا كلام مظبوط يجب التعلم قبل
ان يضيع البونص
وكل ما جمع اخي

.................................................. ............................................

harimeche
02-17-2014, 02:39
نصيحة مني لكل من هو جديد في منتدي فوركس العرب وهي : أن لا تهتم بجمع البونص ولكن اهتم أكثر بالتعلم قبل جمع البونص ، وجمع البوزنص هنا ليس الغرض منه تجميع أكبر قدر من المال لتتاجر به فقط ، لا طبعا ، ولكن الأهم أن نستفيد من المواضيع المشروحة في المنتدي

جميل أخــــــــي دولا نصيحتك

بلا شك سيستفيد منهـــا أعضاءنا

الكرام فالتعلم هو الأســـاس

لأن بلا تعلم ن تنجح

-----

تحياتي للجميع وبالتوفيق

forexman3
02-17-2014, 02:58
تسلم ياغالى على هذه النصيحة
وارى ان كلامك صيح وبالنسبة لى فانا استفيد من منتدى
فوركس العرب المعلومات التى تساعدنى فى التداول
وايضا استفيد البونص الذى اتداول به فى السوق

dont
02-17-2014, 05:21
نصحية كويسة جدا يجب ان نهتم بان ننتعلم الفوركس
وتعليم الوركس مرحلة جيدة جدا ويجب الاهتام بها
لان التعليم هو الى يجعل التاجر خبرة

payza
02-17-2014, 16:53
فعلا اخي يجب علي حد ياخد فكرة علي الفوركس
قبل التدوال علي البونص
بالتوفيق للك

--------------------------------------------------------------------

Abo Hamdy
02-19-2014, 10:55
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
فعلا بدل لما تتعب نفسك وتضيع وقتك جمع بونص 1000 دولار
اتعلم ازاي تحقق ربح وتحافظ عليه والا هتخسر كل تعبك ع الفاضي

saro123
02-19-2014, 11:09
هو ممكن يهتم بالاتنين مع بعض بمعنى انة يتعلم كويس جدا وفى نمفس الوقت يجمع البونص الى هيخلية عندة
حساب يقدر يشتغل بية ويحقق ارباح باذن الله

zinga6
02-19-2014, 17:43
في ميزان المدفوعات. وظل النظام في القيمة في الاستخدام من عام 1946 حتى أوائل 1970s.
الولايات المتحدة، في عهد الرئيس نيكسون، وردت في عام 1971 من خلال تخفيض قيمة الدولار وإرغام

poop4
02-19-2014, 18:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
كلامك صحيح التعلم ياخذ وقت عن جمع البونص
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

menoer1248
02-19-2014, 18:29
انا اثمن هذا القول لانه من الصحيح الا نكون انهزيين للبونص فقط بل نجل نصيبا في التعلم من المحترفين بقراءة مواضيعهم في المنتدى او على الاقل الاخذ بنصائحهم وبهذا نكون جمعنا بين البونص والتعلم

afillane
02-19-2014, 18:56
نعم اشاطرك الرأي اخي الكريم فيمكن بونص واحد ان تحقق به الاهم والاحسن لو درست فن ادارة راس المال والحفاظ على البونص

Hassan Owen
02-19-2014, 19:40
السلام عليك يا اهي الكريم انه من الجميل ا تتطوق الي طرح موضوع كهذا و هو موضوع فعلا جيد من اجل فهم كل من و مبتدئي و جديد في المنتدي الهدف من عمل المنتدي

mgw
02-19-2014, 22:31
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
تمام قوى عندك حق البحث والتنقيب عن العلم افضل
من البونص ولازم اى حد قبل الدخول بحساب حقيقى
العمل على خساب ديمو وتكوبن استراتيجيه مربحه

Hossam Samy
02-20-2014, 01:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي العزيز
اللي هيشغل باله بجمع البونص
من غير تعليم وخبرة هيخسر
لان لازم تبقي عارف تدير فلوسك ازاي مش بتلمها وخلاص

the best
02-20-2014, 23:53
بغض النظر عن الحساب الذي سوف تفتحه مع شركة الفوركس، فسوف تكون هناك متطلبات الهامش في الفوركس. و بشكل بسيط، فإن هذا يعني المبلغ الذي يجب عليك أن تبقيه في حسابك من أجل أن تستطيع القيام بعملية التداول. فالسبب من وراء وجود متطلبات الهامش في الفوركس، هو حماية شركة الفوركس من أن تضطر إلى أن تقوم بدفع الأموال من حسابها الخاص.

hunter_world
02-21-2014, 00:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم اها طبعا كلامك مظبوط ولكن يجب اصلا انك تكون موجد في القسم التعليمي ايها المبتدي اولا وبعدين تيجي هنا بقا تشتغل

sof
02-21-2014, 00:23
السلام عليك يا غالي
نصائح جيدة وممتازة، بعض اعضاءنا الله يرضى عليهم
يودون ان يجمعوا اكبر عدد من البونيص من شان
يتداولون لكن هذا البونيص سارعا ما يفقدونه بسبب
عدم معرفتهم الكبيرة بالفوريكس

enghusain
02-21-2014, 00:26
شكرا على النصيحه الغاليه ولكن هل يمكننى سحب البونص ام المتاجره بالبونص وسحب الارباح الناتجه من البونص
واذا كانت البونص لا تسحب فمتى تحول البونص لحسابى فى انستا وكم يلزمنى من البونص لابدا الربح وشكرا

---------- Post added at 09:26 PM ---------- Previous post was at 09:23 PM ----------

وانا لا اعلم اى شئ بالفوركس فهل يوجد بانستا مدير لحسابى حيث ان اجمع له انا البونص وهو يتاجر ويربح وياخذ نسبته ويعطينى نسبتى انا قادر على جمع 20 دولار بونص يوميا ولكن توجد اسئله عديده تمنعنى من البدأ واهم سبب انى انتظر البوزنص يصل حساببى وهل يوجد حد ادنى لتحويل البونص

malak558
02-21-2014, 00:27
صحيح ان الواحد اول ما ابتدى بموضوع الردود ده كان بغرض جمع البونص لعمل
مبلغ يقدر الواحد يبتدى به فى التداول الحقيقى فى السوق الحقيقيه لكن فعلا الواحد اكتشف
انه اتعلم كتير من الموضوعات اللى بيقراه والموضوعات المشروحه كمان بيستفيد من المشاكل اللى بتتعرض
من خلال الاسئله وكمان بيكون خبره مش بطاله من خلال خبره الناس اللى فى الرسايل

korbosli
02-21-2014, 00:36
الأقدمية مهم جدا للتاجر عندما نحصل على المعرفة النظرية، ويبدو أن كل ما سوف بكل وضوح واضح وليس ما لدينا خبرة وليس من الضروري، بل هو خطأ كبير جدا، والخبرة يساعد على فهم الحياة والوضوح العاطفي ومختلفة، وهو ما لا نظرية لم نفعل يعلم.السلام عليكم ،بارك الله فيك اخي ،على الموضوع ،وعلى الشرح الذي قدمته للاعضاء الكرام في المنتدى امل ان يحققوا الكثير في المستقبل من خلال تطبيق النصائج التى تقدم لهم ،ان شاء الله, اأتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء اللهالأقدمية مهم جدا للتاجر عندما نحصل على المعرفة النظرية، ويبدو أن كل ما سوف بكل وضوح واضح وليس ما لدينا خبرة وليس من الضروري، بل هو خطأ كبير جدا، والخبرة يساعد على فهم الحياة والوضوح العاطفي ومختلفة، وهو ما لا نظرية لم نفعل يعلم.السلام عليكم ،بارك الله فيك اخي ،على الموضوع ،وعلى الشرح الذي قدمته للاعضاء الكرام في المنتدى امل ان يحققوا الكثير في المستقبل من خلال تطبيق النصائج التى تقدم لهم ،ان شاء الله,

FIILO
02-21-2014, 01:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة كلامك تمام بس في حاجة بردة انه لابد بردة من جمع البونص حتي التعليم و المتاجرة به و محدش بيتعلم ببلاش بردة

abdotitim
02-21-2014, 01:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جدا بصراحة ومفييد جدا
نعم اخي والله نصايح في الصميم والله لان المشكلة التي تواجه العديد من الاعضاء الجدد في مجال الفوركس هو فقط جمع اكبرعدد من البونص وفي الاخير يتمرن الحساب ههه للاسف بدون اي خبرة يتاجروون

ahmedhawash
02-21-2014, 07:47
والله البونص مهم اكييد ولكن اتفق معك انا استفدت كتير من الرد على الموضيع

واتعلمت حجات مهمه جدا فى السوق من الرد على الموضوعات والله المستعان وبالتوفيق لكل الاعضاء

houdabluegolden
02-21-2014, 08:06
فعلا اخي الكريم انا متفق معاك تماما ان التعليم الجيد اهم بكتير من جمع البونص لانك ممكن تجمع بونص في اي وقت وفي اي شهر
لكن التعليم شيء اساسي لفتح حساب حقيقي والبدء في التداول الحقيقي وتحقيق ارباح لانك بدون التعليم مش هتقدر تحقق اي ارباح بل وممكن تخسر

forex90
02-21-2014, 08:07
اخى الكريم حتى لو اهتميت بالتعليم عتجى تتعلم وتاجر وتكسب وعند سحب اى ارباح زيادة عن 20 او 50 دولار مرة فى الثانية الحساب هيتقفل بسبب انك بتاجر وقت اخبار او قفلت الصفقة والاخبار شغالة اى حجة وهتقفل حسابك

mgw
02-21-2014, 11:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل
نصيحه جيده وياريت الكل يعمل بيها بس انا شايف
ان كلو احد وليه دماغه يعنى مهما تنصح فيه اللى فى دماغه
بينفذه يا اخى وتقبل مرورى وبالتوفيق للجميع

sara ali
02-21-2014, 11:27
شكرا لك اخي على الطرح وعلى ،الموضوع وعلى المصيحة الثمينة التى تعبر على افادتك للاعضاء وهنا المشكل بين جمع البونص والتعلم وعلى الجميع ان يخصص وقت للبونص

gamal20
02-21-2014, 13:34
حتى تصلى الى الطريق الصحيح فى الفوركس علينا الا نشبع من التعلم لانه السبيل الوحيد للنجاح
والتفوق فى الفوركس

YaRa Ahmed
02-21-2014, 19:57

ahmed2014
02-21-2014, 20:46
اشكرك اخي فعلا عندك حق مش جمع بونص لزم نقراء كويس عشان نتعلم جيداازاي نربح ونكسب وشكاانك لاتبخل علينا بالنصيحة ولسيادتك فائق الاحترام والتقدير

ilyes chaieb
02-21-2014, 21:16
معك حق التعلم اهم من جمع البونص
لانك ممكن تتعب في جمعهم و في الاخر تخسرهم بصفقة واحدة
و هذا نتيجة اهمالك لجانب العلم
تقبل مرورى

magedman
02-21-2014, 21:24
السلام عليكم ورحمة الله
اخي بالفعل نصيحة في غاية الاهمية
بالنسبة لكل جديد يجب ان يهتم بالفائدة من المواضيع
ولا يجعل جمع البونص هذ اساس له
في هذا المنتدي

poop3
02-21-2014, 23:37
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
التعلم الفوركس ومن ثم ابدا بجمع البونص
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

moradovitch
02-22-2014, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم doola2020 معك حق في هذا يجب علينا ضرب عصفورين بحجرة واحدة اي البونص و المواضيع و الردود الهادفة والسلام ختام

lamine1200
02-22-2014, 00:07

chemsseddine
02-22-2014, 00:13
كلامك صواب اخي وهي ان نجعل مشركتنا في المنتدي اولا للاستفادة من بعضنا قبل اي شئ آخر حتي نرتقي ب منتدنا العربي ويستفيد كل من هو جديد ب المواضيع القيمة والتعليقات المفيدة فيه والبنص ما هو الا زيادة ليعينك علي البدأ في الفوركس بدون اي ايداع ويجب ان نكتسب الخبرة الجيدة حتي نستفيد منه ولا نضيعه

lamine1200
02-22-2014, 00:16

moumi20081
02-22-2014, 00:17
السلام عليكم ورحمة الله
نعم اخي الكريم ماقلته صحيح جدا عالم الفوركس والتجاره فيه تجعلك ملما بامور اقتصاديات بلدك والعالم من حولك والاقتصاد اصبح الشريان والموجه لسياسات اكثر الدول وخاصة النفطيه منها فادخا اخي هذا العالم المتلاطم الامواج واركبه ولاتخف فالشاطيء قريب انشاء الله والله ولي التوفيق

fte2020
02-22-2014, 00:44
نعم اخي اتفق معك تماما ما فائدة البونص ان كنت تخسره !!!
يعني الواحد يركز على التعلم افضل من جمع البونص و تضييعه . الفوركس موجود في كل وقت

osamamamoon
02-25-2014, 19:38
فالمهم من الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح
انما في نفس الوقت ممكن نجمع البونص فنضرب عصفورين بحجر واحد مع التركيز

choroukguid
02-25-2014, 19:49
نعم اخي الكريم لابد لنا ان نتعلم فالمنتدى ماشاء الله عليه
زاخر فالتعليمات المهمة لنا ولكي نجمع البونص بالقدر الكبير ونحن لانمتلك اي معلومة فهو
سهل ان يطير منا في دقائق معدودة

forex90
02-25-2014, 19:51
طبعا اشكرك اولا على النصحية ثانيا الناس هنا فعلا كل هما جمع البوصنو تلاقى اعضاء ايضا بتنسخ وتكتب ردرود خارج نطاقا لموضوع لجمع البوصن ومش عارفين انهم هيخسرو كلة

arnold
02-25-2014, 20:03
الســـــلام عــلـيــكـم و رحــمـة الـلـه تـــعـالـى و بــــركــاتــه ......
بالتاكيد كلام جميل ورائع وموضوعي جدا ومفيد.....اتمنى من الاعضاء اخذه بالحسبان والتجربة خير برهان

سمير تيارت
02-25-2014, 22:10
شكرآ جزيلا على الموضوع الرائع و المميز
واصل تالقك معنا في المنتدى
بارك الله فيك اخي
ننتظر منك الكثير من
خلال ابداعاتك المميزة

لك منـــــــ اجمل تحية ــــــــــي

gr53
02-28-2014, 13:56
نصيحة مني لكل من هو جديد في منتدي فوركس العرب وهي : أن لا تهتم بجمع البونص ولكن اهتم أكثر بالتعلم قبل جمع البونص ، وجمع البوزنص هنا ليس الغرض منه تجميع أكبر قدر من المال لتتاجر به فقط ، لا طبعا ، ولكن الأهم أن نستفيد من المواضيع المشروحة في المنتدي

نصيحة غالية أخي الكريم و نتمنى أن يعمل بها الجميع و يجعل الاستفادة من تواجده بالمنتدى مضاعفة
يتعلم و يزداد معرفة و خبرة من متابعة الموضوعات مع الاهتمام بجمع البونص

زهرة 124
02-28-2014, 14:00
طيب ايه المانع اني اجمع بين الاثنين معا
اتعلم وافهم الموضوعات المطروحة وفي نفس الوقت اشارك في النقاش وأجمع بونص ليصبح لدي رأس مال مناسب للتجارة به ان شاء الله بعد ان اكون تعلمت قدر مناسب

عبد الحكيم
02-28-2014, 14:05
كلامك صح لكن أنت لديك من البونص ما يجعل نشك في كلامك يعني أنت جمعت البونص و تعلمت خلال اشهر يعني انك عايش في مجال الفوركس فقط

atbill
02-28-2014, 14:24
أخي مشكور على النصيحة ، فالمنتدى أصلا هو موجود لتبادل الأفكار و التجارب و البونص في إعتقادي ما هو إلا تحفيز ليس إلا ، تقبل مروري

remas
02-28-2014, 15:02
شكرا يا غالى على النصيحه لكن للاسف الكل مش بيعمل بيها
يعنى بيجمع البونص ويضارب ويخسر ويستمر على نفس الامر من غير اى تعلم

AHMEDALAA
02-28-2014, 15:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اكيد هدف المنتدى الاول والاهم هو افادة
كل جديد بمعلومة حتى لو معلومة بسيطة
شكرا لك على النصيحة

بشير حمدان
02-28-2014, 15:09
السلام عليكم
ممكن يكون هناك توازن بين التعليم وجمع البونص ويستمر فى الطريق حتى يصل الى مرحله التطبيق على الحساب الحقيقى فيكون الامر متوازن بين البونص والتعليم

yassoo011
02-28-2014, 15:50
يجب ان يهتم التاجر بالتعلم وكذلك البونص فالبونص بمثابة رأس المال الذي سيبدأ به
والعلم اساس التجارة وتحقيق الارباح في السوق لذلك يجب علهالاهتمام بالاثنين عا

Mohamed Morsy
02-28-2014, 15:57
اخي الغالي .. حتى لو اهتميت بالتعليم عتجى تتعلم وتاجر وتكسب وعند سحب اى ارباح زيادة
عن 20 او 50 دولار مرة فى الثانية الحساب هيتقفل و بسبب انك بتاجر وقت اخبار او قفلت
الصفقة والاخبار شغالة اى حجة وهتقفل حسابك.

gr53
03-04-2014, 20:40
طيب ايه المانع اني اجمع بين الاثنين معا
اتعلم وافهم الموضوعات المطروحة وفي نفس الوقت اشارك في النقاش وأجمع بونص ليصبح لدي رأس مال مناسب للتجارة به ان شاء الله بعد ان اكون تعلمت قدر مناسب

لا مانع بالطبع بأن تجمع بين الاثنين و هذا ما نفعله بالفعل فأغلبنا في المنتدى للتعلم و تبادل الخبرات
بالإضافة للبونص الذي سيساعدنا على المتاجرة و جني الأرباح فالمكسب مضاعف

masry928
03-04-2014, 22:31
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا نصيحه مهمة ..نعم اجمع البونص واستفاد بيه وتاجر بيه واسحب ارباحه ولكن لاتنسى ان الردود التى تعملها بتكون على مواضيع مهمة ولا يجب ان تتجاهلها من اجل ان تخرج ببونص وخلاص ويجب ان يكون مشاركته بناءة

nizar17
03-04-2014, 22:47
نصيحة قيمة جدا حقا بالفعل التعلم افضل وسيلة للنجاح فيما بعد
فالبونص بدون معرفة و خبرة يفقد قيمته و نسبة خسارته كبيرة جدا
تحياتي للجميع

gehad87
03-04-2014, 23:37
اكيد لازمتتعلم والبونص عامل مساعد مش غاية
او يعتبر زي ما بيقولوا كده عامل حفاز
علشان يشجعك تتعلم وتستمر
بس مش علشانه نعمل مواضيع حشو المفروض كلنا نراجع طريقة عملنا

mbproof
03-05-2014, 00:20
السلام عليكم و رحمة الله أخي العزيز
فعلا أنا متفق مع رأي الزملاء فيما يخص الإستفادة الجماعية من هذا المنتدى لتطوير جبراتنا لا لجمع البونص

fatoma
03-05-2014, 00:25
السلام عليكم ,, البونص مهم جدا ليتمكن الواجد من البدا في العمل ,, لكن اهم شيئ هو معرفة عالم الفوركس وما يخباه ,, في نفس الوقت اللي تجمع فيه البونص تقدر تقرا المشاركات وتستفيد منها ,, بالتوفيق للجميع

norur
03-05-2014, 00:29
السلام عليكم
لي يعرف جيدا يجد في البونص فوائد و هي التعلم و التعرف على المواضيع لي فوركس و التداول و ايضا على الشركة الوساطة و الاسئلة لي تدور في بالنا و كل شئ نجده في المنتدى

قصواء ادرار
03-05-2014, 00:45
السلام عليكم احسن حاجة في المنتدى انك تتعلم وتكسب بدون ان تخسر اي شئ
دئما انت رابح يعني منتدى مانح فرصة تجربية من ذهب فقط الوحد يلتزم بالتعليمات

kaa
03-05-2014, 02:04
فكرة كويسة جدا وجيدة وانا اتقبل تلك الفكرة ليس المهم ان نجمع البونص ولكن المهم هو ان الشخص الذى يردي ان يعمل فى الفوركس انه يتعلم الفوركس لن التليم هو اهم من الربح

latraaa
03-05-2014, 14:40
مشكور أخي الكريم على النصيحة التي قدمتها و التي أتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إ نشاء الله و يعملوا به إن شاء، كما أتمنى أن نراك في مواضيع أخرى و نصائح مفيدة إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

otmanevnx
03-05-2014, 15:12
السلام عليك أخي الكريم
و الله إن هذا الخطأ الذي يقع فيه الكثيرون لكن عند إسثشارة المحترفين سوف يقومون بوضع النقاط على الحروف و الأفضل هو التعلم

gr53
03-30-2014, 20:02
نصيحة قيمة جدا حقا بالفعل التعلم افضل وسيلة للنجاح فيما بعد
فالبونص بدون معرفة و خبرة يفقد قيمته و نسبة خسارته كبيرة جدا
تحياتي للجميع

البونص بلا معرفة و تعلم جيد لا قيمة له فهو حينئذ مجهود و وقت ضائع
لذا من المهم الاهتمام بالتعلم و التدريب السليم و اكتساب الخبرة حتى يمكن الاستفادة من البونص

forex90
03-30-2014, 20:04
طبعا النصحية دية مهم جدا يبج علك ان تجمع بونص كبير ولا تهتم بالتداول الا بعد ان تدرس الفوركس
جيد جد وتتعلم الظواطب الاسلامية فى التداول ولا انصحك بان تتاجر الا عبد ان تتعلم جيد وتبعد عن اوقات الاخبار فى التداول

حليس مختار
03-31-2014, 00:52
شكرا على النصيحه الغاليه ولكن هل يمكننى سحب البونص
ام المتاجره بالبونص وسحب الارباح الناتجه من البونص
واذا كانت البونص لا تسحب فمتى تحول البونص لحسابى فى
انستا وكم يلزمنى من البونص لابدا الربح وشكرا

amalonsy
03-31-2014, 00:55
نصيحتك مهمه آوي ومن النصائح ألهمه أليل صادفتني أيضاً
الخطوة الاولى في تعلم الفوركس
خذ المعلومات من اكثر من مصدر وذلك لكي تتأكد من صحتها، ولا تكتفي بتجميع معلوماتك من مصدر واحد وذلك لكي تستطيع ان تستمع الى مختلف وجهات النظر والمدارس المختلفة في سوق الفوركس، وكلما زاد اتطلاعك زادت احتمالية فوزك في الارباح الكثيرة

soooonor
03-31-2014, 01:00
كلام صحيح ... المفروض ان جمع البونص يأتى فى المرحلة الثانية بعد التعلم ..او على الاقل يسيران جنبا الى جنب

لأن اى مبتدئ لو جمع البونص و هو لم يتعلم التداول فسيضيع منه البونص بعد اول صفقتين

mehildin
03-31-2014, 01:05
السلام عليكم اخي الكريم.
فعلاً اخي متل ما قلت الفائدة العلمية الى جانب البونص مهمة كتير منشان ما يطير البونص من اول مضاربة.
دمتم برعاية الله

DRAGON1980
03-31-2014, 01:21
السلام عليكم
كلامك صحيح اخي لان التعلم و الاجتهاد هما الاساس اللدان يريك الطريق في الفوركس و البونص
بالتوفيق لك

mohamed77
03-31-2014, 01:28
كلامك يحترم وفوق الراس اخى الكريم انت كدا جبت من الاخر واختصرت بالكلام الجميل والمفيد فعلاا ايه لازمه البونص الكبير وانا جاهل وليس لدى علم ودراسه قويه للفوركس اكيد هخسرهم حتى لو هما مبلغ كبير جدا او قوى لان مافيش علم ولا فهم اكيد سهل خسارتهم فى وقت قليل وبسهوله لذلك ننصح بالعلم والمعرفه لانهم الاهم من جمع البونص لان انت بمثل بسيط معاك عربية ومش متعلم السواقه ومحتاج تروح مشوار مهم وانت مافيش خبره فى القياده اكيد لو مشيت وسوقت بقله خبره هتتسبب لنفسك لحوادث وممكن تضيع حياتك كذلك الفوركس او اى شئ معاك المال ومش عارف هتستثمره ازاى يبقى ايه فيدته وربنا يوفق الجميع

poop3
03-31-2014, 02:28
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
كلامك صحيح اخى
بالتوفيق للجميع يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

a7med84
03-31-2014, 17:33
شكرا لك اخى الكريم على الموضوع وفعلا فى ناس بتهتم بالبونص فقط وده بيبان من الردود الغريبه اللى ما بيكونش لها اى

علاقه بلموضوع المعروض ابدا اوتمنى ان يكوون هناك اهتمام بالتعلم الى جانب الردود

st2s
04-03-2014, 18:25
نصيحة مني لكل من هو جديد في منتدي فوركس العرب وهي : أن لا تهتم بجمع البونص ولكن اهتم أكثر بالتعلم قبل جمع البونص ، وجمع البوزنص هنا ليس الغرض منه تجميع أكبر قدر من المال لتتاجر به فقط ، لا طبعا ، ولكن الأهم أن نستفيد من المواضيع المشروحة في المنتدي السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي على الطرح وعلى ،الموضوع وعلى المصيحة الثمينة التى تعبر على افادتك للاعضاء وهنا المشكل بين جمع البونص والتعلم وعلى الجميع ان يخصص وقت للبونص والوقت الاخر للتعلم ا

mohamed01
04-07-2014, 15:44
سلام عليكم نعم اشاطرك الرأي اخي الكريم فيمكن بونص واحد ان تحقق به الاهم والاحسن لو درست
فن ادارة راس المال والحفاظ على البونص. بالتوفيق للجميع ان شاء الله

rayeswahbi2
04-07-2014, 15:49
أنا أوافقك الرأي لكنني أنصحهم بأن يضربوا عصفورين بحجر واحد
أي أن يضع المبتدئ مواضيع للاستفسار و هكذا يستفيد من الردود التي تجيبه و يجمع البونص من مواضيعه

Mohamed Morsy
04-12-2014, 16:43
طبعا النصحية دية مهم جدا يبج علك ان تجمع بونص كبير كمان على ان يكون هناك ولا تهتم بالتداول الا بعد ان تدرس الفوركس
جيد جد وتتعلم الظواطب الاسلامية فى التداول ولا انصحك بان تتاجر الا على عبد ان تتعلم جيد وتبعد عن اوقات الاخبار فى التداول.

asem ebrahim
04-12-2014, 17:03
والله خير وافضل نصيحه اخي لكل مبتدئ انا لما كنت مبتدئ مكنتش بفكر في غير اني اجمع بونص وخلاص هيفيد او لا بقي مش فارقه جمعت بونص فعلا بس خسرته عشان متعلمتش اتاجر لذا اهم شئ تعلم الفوركس اولا

SheShe
04-19-2014, 18:14
اخي الغالي طبعا النصحية دية مهم جدا يبج علك ان تجمع بونص وان يكون كبير ولا تهتم بالتداول الا بعد ان تدرس الفوركس
جيد جد وتتعلم الظواطب الاسلامية فى التداول ولا انصحك بان تتاجر الا عبد ان تتعلم جيد وتبعد عن اوقات الاخبار فى التداول.
تقبل مروري ...

foryou89
04-19-2014, 18:47
انا معاك فى الكلام ده .. بس لازم الاداره تفرق بين الاعضاء اللى عايزه البونص والاعضاء اللى بتدور على رقى المنتدى .
وقتها هتلاقى المنتدى بقى افضل بكتير .. وهتلاقى كل واحد عنده معلومه مهمه مش هيبخل بيها وهينشرها طالما وجد التحفيز له من ادارة المنتدى ..

mgw
04-19-2014, 19:36
السلام عليكم ورحمه الل وبركاته اخى العزيز
نصيحه مهمه فعلا بارك الله فيك يا اخى وياريت
الكل يعمل بيها لانها فعلا مهمه وتقبل مرورى يا مان

doaa sary
04-19-2014, 19:56
وهنعمل اية بالبونص طول ما احنا مبنعرفش نتعامل بيه
يبقا مالوش اى لازمة
نصيحتك مظبوطة جدا
اتعلم ومع العلام استفاد بجمع البونص
شكرا ليك ع الموضوع

azlmamo
04-19-2014, 20:32
تحياتى ليك ولموضوعك المميز
اخي نصيحتك غالية اتمنى من الجميع العمل بها
الاساس و الهدف هنا هو التعلم و المعرفة
و لكم واسع النظر

algebra55
04-19-2014, 20:37
هو ممكن يهتم بالاتنين مع بعض بمعنى انة يتعلم كويس جدا وفى نمفس الوقت يجمع البونص الى هيخلية عندة حساب يقدر يشتغل بية ويحقق ارباح باذن الله

Abo Hamdy
04-19-2014, 20:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم بالتوفيق ليك بتمنالك كل خير وموضوع جيد
فيه ناس ممكن تجمع بونص 400 دولار في الشهر بس مش هيعرفو ازاي يتاجرو بيه وبيخسروه

loubhan
04-19-2014, 21:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع مهم جدا ومفييد للاغلبيه
مشكوور على الطرح اخي وهده النصييحه الهامه جدا لجمييع المتداولين هي فقط لوجه الله

anamoody
04-21-2014, 01:23
اكيد يا اخى الكريم لان ماذا سنفعل بالبونص ان كنا غير قادريين على فهم اساسيات التداول او اكتساب الخبرة التى
تؤهلنا للربح من وراء البونص فبالخبرة نستطيع ان نجنى ارباح لا نهاية لها من مجال الفوركس الواسع

fares300
04-21-2014, 01:25
اجل اؤيد ما قلته أخي العزيز
لا يجب فقط الاهتمام بالجانب اللي يجب ان تجني المال
من الردود فما الفائدة من جني البونيص طالما ستخسرهم
بسبب انك لا تعرف شيء بالفوريكس؟

med5
04-21-2014, 01:26
سلام عليكم

بغض النظر عن الحساب الذي سوف تفتحه مع شركة الفوركس

، فسوف تكون هناك متطلبات الهامش في الفوركس

ربنا يوفق جميع

rojan22
04-21-2014, 01:30
نصیحه جیده جزاکالله خیرا اهم شی واحد یتعلم کل أمور الفورکس ویبقی فتره فقط لیستفاد من ردود اصحاب الخبره، بالتوفیق

عاشق الفوركس
04-21-2014, 10:36
السـلام عليـكم رحمـة الله تعالى وبركاته ،بارك الله فيك على الموضوع ،وعلى النصيحة القيمة وان شاء يعمل الاعضاء على تفعيلها خاصة الجدد على المجال أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

naoual
04-21-2014, 10:56
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالفعل اخي الكريم فمهما جمعت من بونص ان لم تتعلم فسيذهب هباء منثورا لذا الاخوان المبتدئين عليهم ان يكونوا حرصين

جمال محمدين
04-21-2014, 11:16
بسم الله الرحمن الرحيم اهلا وسهلا بك في هذا المنتدي الاكثر من رائع
البونص اكيد طبعا كل لما يكبر هيأمنلك حسابك بس لو مش بتعرف تديره الاحسن متجمعش بونص كتير

masry928
04-21-2014, 11:30
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذا الموضوع يذكرنى بالحكمة التى تقول لا تعطينى سمكة ولكن علمنى كيف اصطاد بمعنى اننا ممكن نجمع بونص ونتاجر ونخسر ولكن عندما نستفاد من المواضيع المعروضه حتى لو جمعنا بونص كتير لكن هنتاجر بيه صح

mohamed bnali
04-21-2014, 13:58
نصيحتك استاذي في محلها ووالله اني اشم رائحة القصد والمحبة والرغبة
ان نصيحتك بنيل المعرفة هو المقصود فمن قصد الفركس فليتعلم
والتعلم طريقه معروفة ولابد للمتعل امو العضو ام يتحلى بالصبر
حقيقة الطريق طويل ومسافته اميال كتيرة ولكن مهعرفة الطريق والخطوة الاولى توصلك الى المقصود
فما البنص الذي نسمعه انها اموال ولكنها اموال مصبوغة افتراضية تقديرية
كلعبة مسلية تبني الحدائق والقصور في الهواء او الرمال ولا تعدو انها حلم ولكن المقصود ان تتعلم وتنال المعرفة بشتى الوسائل ان تحصل الدرس وما دلك من المعارف والمعارف تقودك الى تجتارب لتطرحها على ارض الواقع فادا نلت المعارف فالمعارف اصول لا تفنى
والبنص كعكة او شكولاطة تقدم للاطفال لتغريهم على المواصلة فاذا داقوا حلاوتها ظنوا انهم يبقوان معها وينسون انفسهم ولكن المجدين المجتهدين الصابرين الذين يتحلون بالصبر والقناعة والتجربة و الخبرة هم الفائزون
وتقبل احترامي

---------- Post added at 11:58 AM ---------- Previous post was at 11:57 AM ----------

نصيحتك استاذي في محلها ووالله اني اشم رائحة القصد والمحبة والرغبة
ان نصيحتك بنيل المعرفة هو المقصود فمن قصد الفركس فليتعلم
والتعلم طريقه معروفة ولابد للمتعل امو العضو ام يتحلى بالصبر
حقيقة الطريق طويل ومسافته اميال كتيرة ولكن مهعرفة الطريق والخطوة الاولى توصلك الى المقصود
فما البنص الذي نسمعه انها اموال ولكنها اموال مصبوغة افتراضية تقديرية
كلعبة مسلية تبني الحدائق والقصور في الهواء او الرمال ولا تعدو انها حلم ولكن المقصود ان تتعلم وتنال المعرفة بشتى الوسائل ان تحصل الدرس وما دلك من المعارف والمعارف تقودك الى تجتارب لتطرحها على ارض الواقع فادا نلت المعارف فالمعارف اصول لا تفنى
والبنص كعكة او شكولاطة تقدم للاطفال لتغريهم على المواصلة فاذا داقوا حلاوتها ظنوا انهم يبقوان معها وينسون انفسهم ولكن المجدين المجتهدين الصابرين الذين يتحلون بالصبر والقناعة والتجربة و الخبرة هم الفائزون
وتقبل احترامي

forex24day
04-23-2014, 10:28
وتعليم الوركس مرحلة جيدة جدا ويجب الاهتام بها
لان التعليم هو الى يجعل التاجر خبرة

MAZROUR
04-23-2014, 10:34
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انه حتى لو اهتميت بالتعليم عتجى تتعلم وتاجر وتكسب وعند سحب
اى ارباح زيادة عن 20 او 50 دولار مرة فى الثانية الحساب هيتقفل و بسبب انك بتاجر وقت اخبار او قفلت الصفقة
والاخبار شغالة اى حجة وهتقفل حسابك بالتوفيق للجميع ان شاء الله

fatoma elsayd
04-23-2014, 13:05
السلام عليكم استاذ عادل شكرا جزيلا لك استاذى على هذا الموضوع وعلى هذه النصيحه
بارك الله لك واتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق لك ولجميع الاخوه ان شاء الله :)
وفعلا جمع البونص مش كل حاجه لازم الاهم ان احنى نتعلم وبعدين نفكر بقى ف البونص او الايداع او اى حاجه :)

walid08
04-23-2014, 14:35
السلام عليكم
والله نصيحة رائعة يا اخي شكرا لك
يمكن ان تقوم بجمع البونص و في نفس الوقت تتعلم و لكن لا تتاجر به حتى تتعلم تجد لديك رصيد جيد للمتاجرة

godfather
04-23-2014, 15:03
انا فعلا بحاول اعمل بنصيحتك و لكن بحاول اجمع البونص ايضا علشان
الواحد لو عايز يكسب لازم يجمع بونص و يتعلم الفوركس بشكل كويس ايضا

midouknight
04-23-2014, 15:25
أهلاً بك أخي الغالي
أكيد أخي جمع البنس وحده لا يكفي يجب اجادة المتاجرة ل تجنب الخسارة

ahmedibrahim258259
04-23-2014, 18:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حتى لو كان اخي الكريم كل همه البونص غصب عنه لازم علشان يرد وياخد البونص لازم يقرا الموضوع وهيلاقي نفسه عرف معلومات عن الفوركس
تقبل مروري

samoray13
04-25-2014, 15:57
بالضبط وهذا طبعا هو المقصد الذي دفع الشركة الى انشاء المنتدى طبعا هدفها هو تقريب الناس وتحفيزهم الى تعلم مجال الفوركس عن طريق منحم البونص ولكن طبعا الكثير لا يستوعبون هذا

semanleader91
04-25-2014, 16:04
طبعا يا اخي الكريم فالمنتدي هنا يمتلئ بالعلم النافع الذي يجب علينا الاستفاده منه قبل التفكير في البونص ويجب افادة المنتدي ايضا لان هذا حق للمنتدي علينا
ونتمني التوفيق والالرباح للجميع

Heisenberg
04-29-2014, 06:28
السلام عليكم ورحمة الله
جميل أخــــــــي دولا نصيحتك
بلا شك سيستفيد منهـــا أعضاءنا
الكرام فالتعلم هو الأســـاس
لأن بلا تعلم ن تنجح
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

sara ali
04-29-2014, 08:29
فالمهم من الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح
انما في نفس الوقت ممكن نجمع البونص فنضرب عصفورين بحجر واحد مع التركيز

ahmed kabo
04-30-2014, 21:22
حقيقا كل اللى موجودين هنا مهتمين اولا بالبونص بعد كدة بقى يجى الردود والشكل العام لاكن معظمنا بنبقى داخلين على اساس البونص بالتوفيق للجميع

fatimaido
04-30-2014, 21:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع يهمني ويهم جميع الأعضاء المنتدى
طرح للموضوع مهم اخي نعم نصييحه جد جد غاليه خصوصا الجدد في الفوركس عليهم التعلم قبل البونص

creatorman1978
04-30-2014, 21:27
بالفعل يجب التركيز على الاستفادة من الموضوعات والشرح فى القسم التعليمى وتبادل الحوارات اما بخصوص البونص فهو فى نهاية الشهر ستجد بونص لا بأس به لو ركزت على هذه الامور .... بالتوفيق ان شاء الله

ahmedmomen
04-30-2014, 22:11
شكرا لك على هذه النصيحة وأنا أويدك فيها تماماً حيث أنصح الأعضاء الذين يحرصون على جمع البونص فقط
أن يهتموا أكثر بالتعلم والاستفادة من المواضيع المشروحة في المنتدى وأن تكون مشاركاتهم في المنتدى فعالة وغير مكررة

haffoudhi
04-30-2014, 22:34
فس اخر الامر كل سيجني ما زرع بحيث من تعلم وخبر الفوركس سوف يجني الارباح ومن كانت غايته البونص فقط سوف لن يزيد عن ذالك

selmon
04-30-2014, 22:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرم اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم نصيحه مميزه صحيح لازم الوحد ينتعلم الاول وبعدين يبتدي يشتغل مشكور اخي وتقبل مروري

gr53
05-02-2014, 13:18
البونص بلا معرفة و تعلم جيد لا قيمة له فهو حينئذ مجهود و وقت ضائع
لذا من المهم الاهتمام بالتعلم و التدريب السليم و اكتساب الخبرة المناسبة للتداول

maghribia
05-02-2014, 13:21
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
ان اتفق معك ف يما يخص التعلم لفوركس لانه يبقى الاهم
ولكن ف ينفس الوقت فانه لا يمكن ان ننكر دور الراس المال ف يالفوكس
تقبل احتراماتيى

ahmedibrahim258260
05-02-2014, 13:47
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله بارك الله فيك اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع
تقبل تحياتي

aaziz
05-02-2014, 14:07
سلام الله عليك
شكرا على النصيحة فعلا قد يستفيد منها الكثير ممن ليس لديهم الوقت الكافي
للجلوس امام الكمبيوترنظرا الى مسؤوليات تربطه به، اما الذي يعرف كيف
يدير وقته فمن المفيد ان يشارك بتدخلاته في المنتدى فبمشاركته يعني انه
مهتم بقرائة المواضيع التي غالبا ما تكون بدورها مفيدة .

abdelaziz 10
05-05-2014, 11:23
سلام الله عليك
شكرا على النصيحة فعلا قد يستفيد منها الكثير ممن ليس لديهم الوقت الكافي
للجلوس امام الكمبيوترنظرا الى مسؤوليات تربطه به، اما الذي يعرف كيف
يدير وقته فمن المفيد ان يشارك بتدخلاته في المنتدى فبمشاركته يعني انه
مهتم بقرائة المواضيع التي غالبا ما تكون بدورها مفيدة .
الشاطر فعلا يا اخي هو من يجمع من خلال تفاعله مع المواضيع ما بين تجميع البونص والافادة والاستفادة منها ايضا
بالتالي يكون هذا الشخص انسان جد عاقل بحيث استطاع ان يضرب اكثر من عصفور بحجر واحد فتعلم وجمع بونص

lluis
05-05-2014, 11:28
كلامك صحيح لكن لاباس بالهتمام بالاثنين معا..فالبونص يتيح لك فرصه حقيقيه لتجربت ماتعلمته....
ومن لم يتعلم طبعا سوف يخرج مبكرا بسبب خسارته ويعود ليتعلم ويجمع البونص ايظا وشكرا للنصيحه...

INTHENAMEOFALLA
05-05-2014, 18:14
نصيحتك مقبوله للاعضاء الجادين والمقبولين على المعرفة والعلم والاستفادة من المعلومات المفيدة والمهمة التى تنشر فى المنتدى
وفقك الله الى الخير والى مساعدة الغير

AMLAK
05-05-2014, 18:17
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان هذا هو
المقصد الذي دفع الشركة الى انشاء المنتدى طبعا هدفها هو تقريب الناس وتحفيزهم الى تعلم مجال الفوركس
عن طريق منحم البونص ولكن طبعا الكثير لا يستوعبون هذا تحياتي للجميع

aaziz
05-05-2014, 19:02
اذا اجتمع الاثنين لمن سمح له الوقت يكون افضل، لان النقاش ايضا يفيد بالكثير، سواء بربح البونص او بربح معلومة قد يفيد بها احد المتدخلين،
الا انه يجب استهلاك الوقت اكثر في التعلم.

kaa
05-05-2014, 20:14
فكرة كويسة جدا وجيدة وانا اتقبل تلك الفكرة ليس المهم ان نجمع البونص ولكن المهم هو التعليم
ويجب ان يكن التاجر عنده قدرة لكى يتحصل على علم الفوركس

ahmed morsy
05-09-2014, 17:38
بالضبط وهذا طبعا هو المقصد الذي دفع الشركة الى انشاء المنتدى طـبعا هدفها هو تقريب الناس وتحفيزهم الى تعلم
مجال الفوركس عن طريق منحم البونص ولكن طبعا الكثير لا يسـتوعبون هذا
تقبل مروري

azifek
05-09-2014, 17:40
نعم أخي الكريم أتفق معك في الكلاك الذي قلته في هذا الموضوع
لأن توجيه كل الإهتمام نحو جمع أكبر مبلغ من البونص سيكون بدون فائدة
و السبب أن سيضيع بكل سهولة مادمنا لم نتعلم كيفية التداول بشكل سليم

benchou-ahfd
05-09-2014, 17:50
كلامك صحيح اخي لان التعلم هو الاساس الدي يريك الطريق في الفوركس و البونص تستطيع جمعه و البدا متي شئت

ahmedhathout
05-11-2014, 01:00
انا رايي ان الواحد مفروض يتعلم من المنتدى وفي نفس الوقت يجمع بونص
علشان يستغل الوقت وعلى اخر الشهر يكون اتعلم وكمان معاه بونص يتاجر بيه

nahla safwt
05-11-2014, 01:05
نصيحتك ذو فائدة كبيرة ولكنها ليست فقط للمبتدئين ولكن ايضا للمتداولين جميعا فكلنا نتعلم من الاخر خاصة ان لكل منا معلومة يمكن من خلالها ان يتعلم شئ جديد ينفع فى التداول

ssesko42
05-11-2014, 02:02
هذا الموضوع يذكرنى بالحكمة التى تقول لا تعطينى سمكة ولكن علمنى كيف اصـطاد بمعنى اننا ممكن نجمع بونص
ونتاجر ونخسر ولكن عندما نستفاد من المواضيع المعروضه حتى لو جمعنا بونـص كتير لكن هنتاجر بيه صح

الربح من الفوركس
05-11-2014, 02:05
بالفعل انا تفق معك ولابد من التعلم والمشاركة فى الردود لكسب الخبرة من تلك المناقشات وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

abo heba
05-11-2014, 02:10
اهلا بك
بالفعل لابد ان تكون القصد الوحيد هو تجميع البونص مع انه حق مشروع لكل متداول ولكن لابد من التعلم فما فائده البونص
ان لم تكن تتعلم وان لم تتعلم ستخسر البونص بكل سهوله

tamriayoub
05-11-2014, 02:11
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته
صحيح يا أخي يجب علينا التعلم من بعضنا البعض في هذا المنتدى أولا
والربح من الردود ثانيا
وكما يقول الإمام الشافعي رحمه الله : تعلم فليس المرء يولد عالما .

gr53
05-12-2014, 08:20
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
ان اتفق معك ف يما يخص التعلم لفوركس لانه يبقى الاهم
ولكن ف ينفس الوقت فانه لا يمكن ان ننكر دور الراس المال ف يالفوكس
تقبل احتراماتيى

طبعا يجب الاهتمام بالتعلم من المنتدى من خلال موضوعاته المتعددة و الردود المفيدة
و هذا لا يمنع أن البونص نهتم أيضا به يعني الربح مضاعف من المنتدى

rami007
05-14-2014, 21:06
السلام عليكم
اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم اها
طبعا كلامك مظبوط ولكن يجب
اصلا انك تكون موجد في القسم
التعليمي ايها المبتدي اولا
وبعدين تيجي هنا بقا تشتغل
سلام تحياتي
بالتوفيق

rami007
05-16-2014, 20:50
السلام عليكم
وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم
اها طبعا كلامك مظبوط ولكن يجب
اصلا انك تكون موجد في القسم التعليمي
ايها المبتدي اولا وبعدين تيجي هنا بقا تشتغل
سلام تحياتي
بالتوفيق

samibms
05-16-2014, 20:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
شكرا لك اخي على طرح هذا الموضوع و النصيحة القيمة
لكن البونص مهم جدا للكثيرين خاصتا ان العديد من الدول لا تدعم هذه الاعمال بل تعرقلها و لذلك يجب ان يعرفو كيف يقسمو وقتهم بين تعلم و جمع للبونص
تحياتي لك و تقبل مروري

soula
05-17-2014, 13:13
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا على النصيحة و لكن عند جمع البونص ايضا نتعلم و نستفيد و ايضا نجمع البونص
تحياتي للجميع وبالتوفيق

---------- Post added 05-17-2014 at 12:13 PM ---------- Previous post was 05-16-2014 at 07:57 PM ----------

تحيه طيبه الى جميع اعضاء المنتدى
نرجوا من الله ان يوفق الجميع
الاساس اللدان يريك الطريق
موضوع المتاجره عبر الانترنت منتشره بجميع انحاء العالم بالفعل وهناك من يحقق ارباحا جيده
والله الموفق للجميع لما فيه خيرا لنا

Hamdy Elhossiny
05-18-2014, 12:57
شكرا جدا ليك اخى على النصيحه الغاليه دى وان شاء الله نهتم بالتعلم اكثر
لان هذا السوق كبييير جدا وزوايا وفاياه كبييره وا ن شاء الله نتعلمها كلها

BrahimForex
05-18-2014, 14:16
شكرا اخي على النصيحة انا معك فالفائدة من هذا المنتدى ليس جمع البونص بالدرجة الاولى لكن ايضا التعلم من المواضيع

gr53
05-21-2014, 19:27
يجب الاهتمام بالتعلم من المنتدى من خلال موضوعاته المتعددة و الردود المفيدة
و هذا لا يمنع أن البونص يسعى له أغلبنا و هذا هو الربح المضاعف معرفة و جمع رأس مال

dont
05-22-2014, 02:08
وهو الطريق الوحيد من اجل ان يكون التاجر خبرة فى الوركس والتعليم طريق طيل يتطلب صبر

ali.22595
05-26-2014, 21:36
السلام عليكم
اخي الفاضل حقيقا كل اللى موجودين هنا مهتمين اولا بالبونص بعد كدة بقى يجى الردود
والشكل العام لاكن معظمنا بنبقى داخـلين على اساس البونص .. بالتوفيق للجميع

walter white
05-31-2014, 11:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
نعم اخي والله نصايح في الصميم والله لان المشكلة التي تواجه العديد من الاعضاء الجدد في مجال الفوركس هو فقط جمع البونص

Jo.Cena
05-31-2014, 11:12
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
يجب علي العضو ان يقوم بجمع مبلغ بونص كبير في البداية ويبدأ التداول به وبذلك سيقوم بتحقيق ارباح لا بأس بها اذا كان يستطيع التداول

abdelhak redouane
05-31-2014, 11:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه النصيحة المفيدة والهادفة انا ارى ان التعلم من اولويات النجاح في هذا المنتدى لان التعلم اساس التاجر الذي يحصل على الفوائد التي يرجوها ولكني ارى ان يعمل على جمع البونص والتعلم في نفس الوقت لان جمع البونص يكون عن طريق الردود والمشاركات وهي تعلم
بالتوفيق للجميع

hunter_world
05-31-2014, 16:58
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الصبر مهم ومطلوب في الفوركس ومش مهم البونص اوي التعليم اهم

RomanyMoreed
05-31-2014, 18:40

اتفق معك كثيرآ في هذه النقطه يعني لو فضل يجمع في البونص من غير ما يتعمل هيخسره لكن لو اتعلم الاول وجمع بونص هيستفاد منه ويكسب

ehab_salah
06-04-2014, 21:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع مهم جدا بصراحة ومفييد جدا .. نعم اخي والله نصايح في الصميم والله لان المشكلة التي تواجه العديد
مـن الاعضاء الجدد في مجال الفوركس هو فقط جمع اكبرعدد من البونص وفي الاخير يتمرن الحساب ههه للاسف بدون اي خبرة يتاجروون..

eragon
06-11-2014, 12:37
شكرا علي النصيحه , لو كل الاعضاء اتبعت النصيحه دي مفيش حد هيتبند وكل الناس هتبداء تنزل مشاركات ايجابيه
وبالتالي كل الناس هتستفيد , واحتمال كبير ميحتاجوش البونص كمان ....

BOUCHA-AFES
06-11-2014, 15:18
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
صحيح اخوي فانا الحمد لله واثناء جمعي للبونص تعلمت كثير اشياء ولازلت اتعلم حتى الان :)

LOULITA22499
06-11-2014, 16:21
السلام عليكم ورحمت الله و بركاته مشكور اخى الكريم على هذه النصيحة لكن من راى التعلم و جمع البونص فى نفس الوقت وابكده ضربنا عصفورين بحجر واحد و بجمع البونص نتعلم و بالتوفيق للجميع

moses
06-11-2014, 23:14
شكرا لك اخي على النصيحة و بارك الله فيك

zasdqwer
06-12-2014, 08:20
شكرا لنصائح الجميله انا ايضا افعل ذلك
تمنياتي للجميع بالنجاح

mouhi41
06-12-2014, 08:27
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي على الطرح وعلى ،الموضوع وعلى المصيحة الثمينة التى تعبر على افادتك للاعضاء وهنا المشكل بين جمع البونص والتعلم وعلى الجميع ان يخصص وقت للبونص والوقت الاخر للتعلم ا

---------- Post added at 06:27 AM ---------- Previous post was at 06:25 AM ----------

اجمع البونص و اتعلم لانه لاقيمة للبقاء طويلا متصلا دون جمع البونص اما التعلم فصدقني حتى الان ما اطلع عليه في قوقل من مقالات و كتب و فيديو هات هو افضل بكثير مما هو متوفر في المنتدى

maao2008
06-20-2014, 21:28
السلام عليكم
وشكرا علي النصيحة الغالية ولابد ان نخصص وقت لبونص ووقت اخر للتعليم واكتساب الخبرة
انك ممكن تجمع بونص بس يضيع منك في ثواني وذللك لعدم اكتمال الخبرة والتعليم الجيد

oo0khaled0oo
06-20-2014, 21:37
نصيحه جيده جدا انتا صادق فيها و ده واصلني من كلاماتك بس انا الي مزعلني انا نزلت موضوع ع اللاشكيمو و الاداره موافقتش عليه و بقالي ع الحاله دي 3 شهور

anassdr2
06-22-2014, 02:20

rami007
06-29-2014, 05:57
السلام عليكم
انا فعلا بحاول اعمل بنصيحتك و لكن
بحاول اجمع البونص ايضا علشان
الواحد لو عايز يكسب لازم يجمع بونص
و يتعلم الفوركس بشكل كويس ايضا
سلام تحياتي
بالتوفيق

nour nour
06-29-2014, 06:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل نصيحة قيمة جدا حقا بالفعل التعلم افضل وسيلة للنجاح فيما بعد
فالبونص بدون معرفة و خبرة يفقد قيمته اتمنى ان تتقبل مرورى اخى وبالتوفيق ان شاء الله لك وللجميع اخى الفاضل:)

gr53
07-17-2014, 20:35
و هذا لا يمنع أن البونص يسعى له أغلبنا و هذا هو الربح المضاعف معرفة و جمع رأس مال

Sherif Fares
07-17-2014, 20:37
مشكور اخى الكريم على النصيحة جزاك الله خيرا

عاشق الفوركس
07-17-2014, 20:48
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اختي الغالية على الموضوع وعلى المنصحية الثمينة امل ان يتبع الاعضاء ما تقول لكي يستفيدو من الامرين خاصة التعلم وكسب الخبرة في السوق ،
أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

...............................................

karam22
07-17-2014, 22:04
فعلا اخي كلامك صحيح لكن
لفترة ما وبعدها لا فائدة من الكتابة غير البونص ولعل نستطيع الوصول الي اكبر قدر منه شهريا

khaledqbdr
07-17-2014, 22:09
صحيح لكن لاباس بالاهتمام بالاثنين شكرا على النصيحة و لكن عند
جمع البونص ايضا نتعلم و نستفيد

---------- Post added at 07:09 PM ---------- Previous post was at 07:08 PM ----------

صحيح لكن لاباس بالاهتمام بالاثنين شكرا على النصيحة و لكن عند جمع البونص ايضا نتعلم و نستفيد
لعل نستطيع الوصول الي اكبر قدر منه شهريا

محمد السيد محمد
07-17-2014, 22:11
وده فعلا كان واضح من الفكرة بتاعة جمع البونص وهو .. اننا نتكلم مع بعض
نعلم ونتعلم من بعض بالبلدي كده نستفيد من خبرة بعض .. وده فعلا حصل لي
اغلب اللي اتعلمته كان من المناقشات

egymax3d
07-17-2014, 22:14
الله علييك هو ده الكلام اشكرك اخى اكيد التعلم هو اهم شئ وموضوع جميل اخى يستحق الاهتمام وانا كامبتدئ ارجو ان يكون هناك شرح بالتفصيل كى يستفيد منه الجميع بارك الله فيك وبالتوفيق اخى ولى كل اعضاء المنتدى

ramdani
07-17-2014, 22:20
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم فبطبيعة الحال التعلم ياتي في المرحلة الاولى ثم ياتي التطبيق في المتاجرة على الحساب التجريبي

ynwa1892
07-17-2014, 22:32
السلام اخي
كلامك صحيح اخي لان في وقتنا هذا اغلب المضاربين ياتون بهدف جمع البونص ويقومون ب كوبي كولي وهكذا لايستفيدو من المواضيع

عدي
07-17-2014, 23:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...اهلا بك اخي الكريم موضوع جميل بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

عاشق الفوركس
07-17-2014, 23:24
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،اهلا بك بارك الله فيك على النصيحة الثمينة امل انيتبع الاعضاء ما تقول لكي يجمعو بين الامرين ،
أتمنـــى التوفيـــق ,لك ولبقية الاخــوة ,ان شاء الله

...............................................

malak_maloka
07-18-2014, 00:25
بالفل يااخي ل اهتمينا بجمع البونص بدون معرفه وبدون تعليم سوف نخسر كما فعلت انا
لان التعليم مهم جدا حتى لو عندك رصيد 10 دولار بس فاهم هتربح منه غير المجمع مبالغ كبيرة وغير فاهم

bombasasa
07-18-2014, 09:51
بالطبع أنا أقترح دائما كل التجار الجدد لتعلم الفوركس في تفاصيل الحصول على الخبرة بذل المزيد من الجهد ومزيد من الممارسة في حساب تجريبي التفكير ثم حول للعمل في الحساب الحقيقي وقبل أن التداول يعني أنك تريد أن خسارة كل شيء

عدي
07-18-2014, 16:19
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...موضوع مفيد جدا اخي و جميل مفيد للجميع بارك الله فيك و زادك من الربح الوفير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

mounim1994
07-18-2014, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الكريم
شكرا على هده النصيحة المتميزة و بالتوفيق للجميع انشاء الله

عدي
07-18-2014, 18:13
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك

awa
08-03-2014, 21:32
نصيحتك غالية جدا و انا بحترمك عليها و اؤيدك فيها و لكن البونص مع
التعلم يكون احسن بكتير لكل واحد من الاعضاء

maghribia
08-03-2014, 21:37
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

انا اتف قمعك اخي لان التعلم هو اللاساسا
و لكن في فنس الوقت فانه جيد للغاية ان يتم جمع البونص كذلك
تقبل احتراماتيى

gr53
08-05-2014, 11:53
و هذا لا يمنع أن البونص يسعى له أغلبنا و هذا هو الربح المضاعف معرفة و جمع رأس مال مناسب

aysamiman
08-05-2014, 15:43
الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح
انما في نفس الوقت ممكن نجمع البونص فنضرب عصفورين بحجر واحد مع التركيز على التعلم اكثر

ahora
08-20-2014, 05:24
بالتأكيد اخي الكريم
لا فائدة في البونص في سوق الفوركس بدون التعلم جيدا لانك بالتاكيد ستخسره في اقرب وقت
التعلم ثم البونص حتى تستطيع تحقيق الارباح

lakamora221
08-20-2014, 12:50
أخي الكريم مع كامل أحترامي لك ولكني
أخالفك الرأي لأنوا التعلم بدون مال مش ممكن يفيدك
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

عدي
08-20-2014, 23:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...موضوع مفيد جدا اخي الكريم بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق

Achraf.Ghorbel
08-21-2014, 01:16
فعلا فالمهم من الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا
فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح
انما في نفس الوقت ممكن نجمع البونص فنضرب
عصفورين بحجر واحد مع التركيز على التعلم اكثر
وبالتوفيق للجميع

walidabou
08-21-2014, 01:20
بالطبع أخي فنحن هنا للإفادة وللإستفادة وتعلم الكثير من الاشياء وأيضا لجمع البونص
لأن البونص بدون تعلم حتى ولو كان 1000 دولار فسوف تخسره بدون شك

md5diablo
08-21-2014, 04:07
بسم الله الرحمان الرحيم
اخي الكريم طبعا جمع البونص مهم لكن اذا كن لا تعرف كيفيه ال تصرف فيه و
المتاجره به فكانك من الذين يحريثون في البحر لن يمكنك فعل شيء

samieh
08-22-2014, 04:41
لا مانع يا اخى انهم يجمعوا البونص حتى يستطيعوا المتاجرة بحساب حقيقى
ومع جمع البونص يتعلموا برده يعنى يعمل الاتنين مع بعض بقدر الامكان
حتى يستفيد من الناحيتين

monylaser
08-22-2014, 08:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم شكراً على النصيحة الاعضاء الكرام في المنتدى شارحين الفوركس في موضوعات
مختلفة شرح اكثر من رائع ويوجد اعضاء ترد على المواضيع بدون ما تقرأ اصلاً الموضوع وتبحث فيه

عمر وليد
08-22-2014, 08:19
من المفترض هذا اخي الكريم و اتمني للجميع التوفيق و بارك الله فيكم جميعا

bombasasa
08-22-2014, 09:03
الفوركس ليس مجال لكسب المال الوفير وسريعة كما يعتقد البعض لأنه ليس من السهل أن السوق ويحتاج إلى إدارة رأس المال للحد من المخاطر وتحقيق ربح من أنها يجب أن تكون نسبة وتناسب مع العاصمة العاصمة وليس يتضاعف كل شهر

حسنى صادق
08-22-2014, 09:37
انا منذ و ان تعاملت فى الفوركس و ادركت انة مجال لبيس بالسهل ابدا و بل و تركنتة اككثر من مرة و اعاود التفكير و اعود الية لكن اعتقد انة لة ناس يتعاملون معة ممكن لديهم الخبر ةو الوقت الكافى

عاشق الفوركس
08-22-2014, 10:03
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ان شاء الله,مشكور على الطرح اكيد يجب ان يحوال ان يجمع بين الامرين لتحقيق اكبر فائدة مرجوه

GUERITLI
08-22-2014, 10:39
عن عطاء بن يزيد عن تميم الداري عن النبي صلى الله عليه وسلم قال
(( انما الدين النصيحه )) قيل لمن ؟ قال (( لله ولرسوله ولائمة المسلمين وعامتهم ))
رواه احمد

اليك اخي المسلم اهدي هذه النصائح لعل الله ينفعنا واياكم بها .

1/ أد ما عليك من واجبات تأخذ ما لك من حقوق
2/ قل الحق ولو على نفسك وارض بما قسم الله لك تعش سلطانا
بدينك ويغنيك الله عما لغيرك .
3 / لا تعط ما تكره نفسك ان تأخذه وكن عفيفا تعش لطيفا وتمت نظيفا .
4 / اشكر الله يزدك نعمه واشكر لوالديك يزدك رحمة واشكر للناس يزدك ودا .
5 / عامل الناس كما تحب ان يعاملوك فلا يحصد الانسان الا ما يزرع .
6 / من يزرع حسدا يحصد ندما ومن يزرع غيظا يحصد حسرة
ومن يزرع خيرا يحصد شكرا .
7 / من يحفظ عينه يستر عيبه ومن يحفظ فرجه يأمن بيته ومن يحفظ
لسانه يأمن شره ومن يحفظ سره يعش أمير نفسه
8 / آمن بالله تأمن غضبه وأطعه تأمن فتنه واستغفره تنل مغفرته
وخذ من حلاله يغنيك عن حرامه وادعه مخلصا يدخلك جنته .
9 / لا مرض اخطر من الوهم ولا آفة اقبح من الكذب ولا مرارة امر من السؤال
ولا حلاوة احلى من الصبر ولا سبيل اقوم من الصدق
10 / دعاؤك لوالديك مغفرة ودعاؤهما لك رحمة
11 / اليأس والشيطان توأمان الاول يحاول قتل الامل والثاني يحاول قتل
الخير فكن مع الحق تقتلهما
12 / الله حق ورسوله رحمة للعالمين والاسلام طريق الهدى والقرآن نور

القلوب والدنيا عمل وزينه والآخرة جنة ونار فانظر اين انت من كل هذا ؟ .
13 / لئن تسكت دهرا خير لك من ان تقول كلمة شر
14 / لا تحقرن شيئا من الذنوب فان الجبال من الحصى .
15 / من خاف الله في الدنيا امنه في الآخره ومن امنه في الدنيا اخافه الله
في الآخرة فان الله لا يجمع على عبد من عباده خوفين ولا امنين .

16 / من امثال الشعراء
في الاخوة
اخاك اخاك فمن لا اخا له // كساع الى الهيجا بغير سلاح

في الايمان
اذا الايمان ضاع فلا امان // ولا دنيا لمن لم يحيي دينه

في الخير والشر
والنفس من خيرها في خير عافية
والنفس من شرها في مرتع وخم
في الغيبة
لسانك لا تذكر به عورة امرء
فكلك عورات وللناس السن
في الفطنة
لا تحقرن صغيرا في مخاصمة
ان البعوضة تدمي مقلة الاسد

1) سأل المنصور احد العلماء في ان يعظه فقال العالم :
يا امير المؤمنين : ماذا عملت فيما علمت لاعظك فيما لم تعلم ؟
فاطرق المنصور رأسه .

2) قال ابو الدرداء رضي الله عنه : اضحكني ثلاث وابكاني ثلاث
أضحكني
مؤمل الدنيا والموت يطلبه
وغافل ليس بمغفول عنه .
وضاحك بملء فيه لا يدري أأرضى الله ام أسخطه .

وأبكاني ثلاث
فراق الأحبة محمد صلى الله عليه وسلم وصحبه .
وهول المطلع عند غمرات الموت
الوقوف بين يدي الله يوم تبدو السريرة علانية ثم لا يدري أإلى الجنة أو النار .

3)صعد عمر بن عبد العزيز رضي الله عنه المنبر في يوم جمعة وبعد ان حمد
الله وأثنى عليه قال...
ايها الناس انما يراد الطبيب للوجع الشديد ألا فلا وجع أشد من الجهل ولا داء
أخبث من الذنوب ولا خوف أخوف من الموت ,ثم نزل .

4) قال سليمان بن عبد الملك : ايها الناس ان الدنيا دار غرورومنزل باطل
تضحك باكيا وتبكي ضاحكا وتخيف آمنا وتؤمن خائفا وتفقر مثريا وتثري مقترا
ميالة غرارة لعابة بأملها

عباد الله فاتخذوا كتاب الله اماما وارتضوا به حكما واجعلوه لكم قائدا فانه ناسخ
لما قبله ولم ينسخه كتاب بعده
واعلموا عباد الله أن هذا القرآن يجلو كيد
الشيطان كما يجلو ضوء الصبح اذا تنفس وظلام الليل اذا عسعس

أبو عقبة
08-22-2014, 10:47
السلام عليكم و رحمة الله :
نعم الاهتمام بجمع البونص وحده قد يمنع الاستفادة الحقيقية من المعلومات القيمة المقدمة من طرف الاخوان ذوي الخبرة الطويلة في الفوركس لأن في هذه الحالة يصبح الشخص يراعي فقط المواضيع السهلة و البديهية و الرد عليها دون مراعاة مضمونها ... لكن ما السبيل للذين لا يملكون طريقا للدخول في الفوركس إلا بجمع الأموال عن طريق البونصات التي هي الفرصة الوحيدة لهم لإعمار حساباتهم في شركة المداولة و البدء في الفوركس ؟؟؟

bilalahmed
08-23-2014, 15:03

msamir2013
09-06-2014, 17:26
فعلا اخى الكريم المتاجرة الناجحة والناتجة من التعلم اهم بكثير من البونص

لان لو انت معاك بونص كبير ومن غير علم هتكون النتيجة الخسارة على عكس لو معاك بونص قليل لكن من خلال التعلم ممكن تحقق منه مكاسب جيدة

فاضم صوتى لصوتك ان الشخص لازم ياخد الوقت الكافى فى التعلم والتطبيق على حساب تجريبى قبل التداول الفعلى بالبونص

xwolf806
09-06-2014, 17:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته . طبعا الغاية من المنتدى طبعا التعلم و الافادة والاستفادة من الخبرات .
ولكن جمع البونص مهم جدا جدا . فكل ما جمعت اكثر كلما استطعت ان تدخل بلوت اكبر .

amermazzen
09-06-2014, 20:17
السلام عليكم ورحمة الله أهي الكريم فالمهم من الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح احسن حاجة هي التعلم الجيد اولا علىة الحساب التجريبي الذي يعتبر بواة التاجر في كسب الخبرة التي تسعده في المتاجرة الحقيقية عبر الفوركس.

أبو عقبة
09-06-2014, 20:25
بسم الله الرحمن الرحيم
نعم صحيح أيها الأخ إذا كان الشخص له معلومة مناسبة تفيد إخوانه ثم هو يختصر الإجابة و يعطي هذه المعلومة تلميحا و اختصارا و استعجالا فأظن أن همه بجمع البونص أكير من همه بالإفادة و الأستفادة من المنتدى ...

Ahmed2020eg
09-07-2014, 00:00
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك اخي على الطرح وعلى ،الموضوع وعلى المصيحة الثمينة التى تعبر على افادتك للاعضاء وهنا المشكل بين جمع البونص والتعلم وعلى الجميع ان يخصص وقت للبونص والوقت الاخر للتعلم ا

sharshabil
09-07-2014, 01:25
لكن ان اهتمينا بالتعلو و لم نجمع البونص و في الاخخير لما نتعلو نجد
ان حملبو البونص اانتهت في يوم من الايام انا من راي يالعمل لى الانين في نفس الوقت

MMMOOO
09-12-2014, 21:21
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

abokarem
09-12-2014, 22:02
السلام عليكم
بالفعل ليس المهم فى المقام الاول هو الونص انما التعلم الجيد المبنى على اسس لانها هى التى تجعلك تحافظ على راس المال
وتستطيع ان تكون راس مال كبير بعد ذلك بكل سهوله

أسماء نعناع
09-19-2014, 15:34
هذا صحيح فعلا ان تجميع البونص دون ان تمتلك العلم الذي يسخره للتداول به لتربح ليس له اي قيمة نصيحتى تعلم اولا هذه حقيقة

Mazek
09-19-2014, 16:19
كلامك صحيح اخي الكريم. انا شفت ردود علي مواضيع ما بتكون علي نفس عنوان الموضوع المطروح و بيكون هدفهم تجميع بونص و بس. المفروض وانت بتجمع بونص تفيد و تستفيد

forexmonim
09-19-2014, 16:25
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته شكرا جزيلا اخي الفاضل
على هده النصائح الجميلة و الرائعة وننتطر منك المزيد

ndoe
09-21-2014, 20:55
المهم انك تكتسب الخبرة والبونص انا بشوفها وسيلة جيدة انك تحصل على اموال وتقدر تتدرب عليها بدون اى خسائر
ممكن تتعرض ليها تخليك غير قادر على الاستمرار فى السوق

Hassan Owen
09-21-2014, 22:49

ramdani
09-21-2014, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اخي الكريم الاهتمام بالتعلم قبل جمع البونص مهم لغاية لاكتساب الخبرة

أبو عقبة
09-21-2014, 23:06
السلام عليكم و رحمة الله
إن جمع البونص يكون بهدف المداولة في الفوركس و هل المداولة في الفوركس تنفع بدون تعلم فالأمران مرتبطان ببعضهما البعض و من يهتم فقط بجمع البونص يظن نفسه قد بلغ الغاية في التعلم و هذا غرور و الله أعلم

Elrayes
09-26-2014, 04:02
المفروض في البداية يكون الاهتمام الاول للتعلم و التركيز علي محتوي المواضيع وليس علي البونص لان الاهتمام الاولي
بالبونص يجعل الكثير من التجار لا يتعلم من الاخرين

nabigha
09-26-2014, 04:06
السلام عليكم ورحمت الله وبركاته
اعتقد انه لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير
والعكس صحيح و التعلم ياتي في المرحلة الاولى
ثم ياتي التطبيق في المتاجرة على الحساب التجريبي

aboubakeur_m12
09-26-2014, 04:11
اوفقك الراي فيما تفضلت به لان التداول بدون وجود رصيد معرفي ما يعتبر اهدارا و تضييعا للمال و اهم شيئ هو كيب الخبرة التي لا تاتي في يوم او اسبوع بل هي عصارة سنين و العمل على ايجاد اسلوب متاجرة هو المهم .

ayham111
09-26-2014, 05:35
السلام عليكم
شكرا لك اخي للتنويه لهذا الموضوع بالنسبة الي اضعوقت لجمع البونص واخر للتعلم لانه اذالم اتعلم لايمكنني ان استفيد من البونص كما ينبغي

ahmed9933
09-26-2014, 07:58

mohammed hussien
10-05-2014, 20:17
فعلا فالمهم من الدرجة الاولى ان نتعلم لاننا لو تعلمنا فممكن نربح براس مال صغير والعكس صحيح

mohammed hussien
10-07-2014, 00:15

محمود محمد محمد
10-07-2014, 00:18
الانسان اذا مر علي المواضيع اللي في المنتدي وقراها كويس اكيد هيستفيد من الناحيتين ناحية جمع البونص
والناحية الثانية تعلم التدواول من خلال الخبرات اللي موجودة في المنتدي ومن خلال الطروحات اللي موجودة

talal alsaleh
10-07-2014, 00:29
شكراً لك على هذا الموضوع
لانه يجب ان تعرف ماذا تفعل
قبل جمع البوانص وان تتعلم افضل لك كي لاتخسر في المستقبل

---------- Post added at 12:29 AM ---------- Previous post was at 12:26 AM ----------

اخي الكريم
على كل شخص ان يتعلم ويعرف حيثيات العمل الذي يقدم عليه
ويجب عليه السؤال ثم الاستفسار عن كل امر غامض من الاشخاص الاكثر خبرة منه
وهذا افصل من الخسارة
وشكراً

mody555
10-08-2014, 12:00
الى أن يوفر المتوسط الحسابي لمئتي يوم المقاومة في المستقبل.
هكذا، يمكننا مراقبة متوسّط الأيّام المئتين السابقة على الرسم البياني

haleeim
10-09-2014, 00:23
هو ممكن يهتم بالاتنين مع بعض بمعنى انة يتعلم كويس جدا وفى نمفس الوقت يجمع البونص الى هيخلية عندة
حساب يقدر يشتغل بية ويحقق ارباح باذن الله

downlaod1
10-09-2014, 20:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم

waelo
10-09-2014, 20:56
نصيحتك مقبوله للاعضاء الجادين والمقبولين على المعرفة والعلم والاستفادة من المعلومات المفيدة والمهمة التى تنشر فى المنتدى
وفقك الله الى الخير والى مساعدة الغير

forexii
10-10-2014, 12:15
هذا بالفعل من الامور المهمة جدا اخي المعرفة يجب ان تاتي في المرحلة الاولى
و يجب ان يركز عليها المتاجر اكثر من همه في كسب البونص فقط

DABDOUB
11-03-2014, 21:14
اكيد يا اخى الكريم لان ماذا سنفعل بالبونص ان كنا غير قادريين على فهم اساسيات التداول او اكتساب الخبرة التى
تؤهلنا للربح من وراء البونص فبالخبرة نستطيع ان نجنى ارباح لا نهاية لها من مجال الفوركس الواسع

al.ho2
11-04-2014, 03:37
طبعا ف المنتدى هنا هو هدفه الاول ان الجميع يتعلم ولكن ليس بكثره تجميع البونص البونص دا هتاخده هتاخده بس لازم الاول تتعلم

al.hany
11-04-2014, 04:35
اعتقد ان كل المبتدءين الى هنا هم الى ليهم اكتر فى جمع الببونص من الناس الى عندهم خبره واعتقد ان دا حق مشروع ليهم جدا ان ييبقا ليهم حق فى جمع البونص علشان يتاجرو فيه ويبدءو فى مشوارهم مع الفوركس مش عيب

allh
11-04-2014, 05:10
البونص قدامه معلومها واعتقد انلو كل واحد مقلش معلومه مهمه ومفيده متهيقلى مش هياخد عليها البونص بتاعه اعتقد دا بس ربنا يجزيك خير على فعل الخير ومش عيب انك تجمع بوص علشان تتاجر بيه مهو دا فى الاول ولالخر شغل دى وجهه نظرى

belhadj
11-04-2014, 05:53
مرحبا صديقي العزيز عضو منتدى فوركس العرب الرائع لك مني أجمل وأفضل التحية والشكر على موضوعك الرائع هذا وننتضر منك الجديد أخي العزيز للستفادة والتوعية

ahmed1a
11-04-2014, 06:10
فعلا اخى الكريم فان كلامك صحيح مئه بالمائه فعندما تدخل فى الكثير من المشاركات فانت تكتسب الكثير من المعلومات التى ستفيدك دة غير بعض النصائح المهمه التى تكتسبها من الاخوة الخبراء وانت بذلك تجمع بونص ايضا ولكن ذلك ليس السبب اساسى وبالتوفيق للجميع وشكرا

zoza
11-04-2014, 06:20
شكرا وجزاك الهل كل خير على النصيحه المهمه دى وياريت الكل يتعامل بيها مستقبلا وتقبل شاكر احترامى ولك لك التقدير والتحيه وان يبارك الرب فيك وانا فعلا من الناس الى مش بتهتم بالبونص اوى

barakat554
11-04-2014, 07:25
اخى الكريم يجب ان تكون قد تعلمت الفوركس وعرفت كل معلوماته جيدا قبل ان تحاول تجميع البونص ولكنى ارى ان تجميع البونص مفيد لك ايضا لانك ستستطيع الدخول الى السوق ودخول الصفقات والتدريب الجيد وبالتوفيق للجميع وشكرا

sayd665
11-04-2014, 10:00
كلامك صحيح مائه بالمائه اخى الكريم فيجب علينا ان نهتم بتعليم الفوركس والتدريب على الحساب ديمو اولا ثم تفكر فى جمع البونص فى الاخر لكى تستطيع ان تتاجر به وتحقق الارباح بسهوله تمنى للجميع التوفيق والنجاح باذن الله

alaatreka
11-04-2014, 10:30
من خلالك تجميعا للبونص اذا كنت تريد ان تتعلم فاقراء الردود وكل المواضيع حتي تستطيع ان تتعلم وانت تجمع البونص
فتكون ضربت عصفورين بحجر

soso11as
11-04-2014, 10:40
لابد من التعلم اساسيات ومميزات وعيوب فوركس والاستفادة من مواضيع المشروحة فى المنتدى
وعند التعليم من السهل التعامل فى فوركس والبونص يزيد من راس المال

mohyedal
11-04-2014, 11:42
و حتى اذا ما استفاد الفرد من القيام بالردود في المنتدى
فان نهايته هي القيام بالتداول في الاخير و لا يمكنه ان
يتداول الا بواسطة البونص الذي جمعه من خلال الردود

magic777
11-04-2014, 17:52
اخى الكريم يجب ان تكون قد تعلمت الفوركس وعرفت كل معلوماته جيدا قبل ان تحاول تجميع البونص ولكنى ارى ان تجميع البونص مفيد لك ايضا لانك ستستطيع الدخول الى السوق ودخول الصفقات والتدريب الجيد وبالتوفيق للجميع وشكرا

هو انه يكون متعلم اهم طبعا وبردو يعمل راس مال كويس للمتاجره علشن ميخسروش بسرعه دي اول حاجه وتاني حاجه يكون عنده خبره جيده
علشان يقدر يعمل على راس المال ده بسهوله وبدون مشاكل

عاشق الفوركس
11-04-2014, 19:08
شكرا لك اخي على الطرح وعلى ،الموضوع وعلى المصيحة الثمينة التى تعبر على افادتك للاعضاء وهنا المشكل بين جمع البونص والتعلم وعلى الجميع ان يخصص وقت للبونص والوقت الاخر للتعلم ا

ام زياد
11-04-2014, 20:12
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخى الكريم كل واحد واسلوبه يعنى مثلا انا احب اشتغل اسكالبينج وهى بتكون الصفقا السريعه

ودى ممكن على حسب الفرص اللى انا شايفها ادخل مرات عديده يوميا والله المستعان ته

dellos
11-04-2014, 20:17
السلام عليكم
مرحبا اخي العزيز كلمات من دهب نعم معك حق يجب ان يكون هناك حب للمشراكات وليس فقط لجمع البونص لكي تستمر في هدا المنتدى
ولا تشعر بالملل

ابراهيم حمادة
11-04-2014, 20:17
انا انصح اخواتى بانا فوركس لايسطتيع دخول السوق
وانا اشكركم على هذه المعلومات المفيده التى نستفهم منها

mezo22as
11-04-2014, 20:19
السلام عليكم ورحمه الله يا اخي العزيز انا اشكرك شكر كبير لان هذا الموضوع انا اخذت مته معلومات كبيره واتمني ان تمنا لمثل هذه الموضوعات لكي نقوم بفهم الفوركس اكثر فاكثر وانا انصح ايضا من بقوم لجمع البومص ان ان اعضاء المنتدى سيقومون بقفل هذا الاميل

lyes1977
11-04-2014, 20:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بك اخي الكريم في المنتدى الكريم والله في الحقيقة موضوعك جميل جدا ولقد تطرقت من خلاله الى نقطة مهمة جدا في مجال الفوركس وهي كما قلت اهمية المشاركات والمواضيع شكرا جزيلا اخي على المشاركة البناءة وبالتوفيق للجميع

esshazly
11-04-2014, 21:10
السلام عليكم التعليم بالفعل هو الامر اللي ممكنتعتمد علية في المتاجرة وبعدين هو اللي هيحافظ علي البونص اللي انت جمعتة من المنتدي .. وان شاء الله تقدر تكسب وتحقق ارباح اكتر بكتير ان شاء الله