PDA

View Full Version : من هم صناع السوق بالفوركس

Pages : [1] 2 3

mahmoud fouad
11-27-2013, 20:27
صناع السوق بالفوركس دول بقى ناس لم يلاقو مثلا فى ناس بتشترى من نقطه معينه والناس عددها كبير وناس تانيه بيعين من نقطه معنين عددهم كبير فاتضيعهم وتضربلهم استوبتهم .. وشكرا لكم

the best
02-20-2014, 23:50
حساب فوركس المصغر ممتاز للذين يودون أن يتخذوا من تحقيق الأرباح عادة. الكميات المتداولة في هذا الحسابات يمكن أن ترتفع و أن تنخفض بشكل دائم على حسب الرغبة.

hunter_world
02-21-2014, 00:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم دا سؤال عملاق اخي الكريم الموضع مش صغير بس احب اقولك ان الفوركس اكبر سوق مالي في العالم بيتكون من 1000 بنك واكتر

ahmedhawash
02-21-2014, 01:53
صناع السوق هى القوه فىىالسوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه

احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكس

والله المستعان

poop4
02-21-2014, 02:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
مين الا قال الكلام دا كلام خطا جدا
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

harimeche
02-26-2014, 22:19
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

من أكثر مــــــــا يؤتر في هدا السوق

هم البنوك التجارية والإستتمارية

والبنوك المركزية وصنادق الإستتمار

Heisenberg
02-26-2014, 22:39
+صناع سوق الفوركس هم البنوك الضخمة المركزية و الشركات العملاقة و المؤسسات المالية الكبيرة
و ما نحن الا كالابرة وسط البحر

doola2020
03-21-2014, 01:01
يا سلام وسيادتك جبت التعريف ده منين بقي إن شاء الله ، أخي صناع السوق هذا نوع من شركات الوساطة التي تعمل في الفوركس وليس له أي دخل بالمشترين أو البائعين

ahmedmomen
03-21-2014, 03:45
طبعا اخي الفاضل كبار المستثمرين لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص حتى لو كان اصحاب راس مال كبير

zamalkkawy
03-21-2014, 09:49
هى القوه فىىالسوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه

Abo Hamdy
03-21-2014, 10:01
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
هي الشركات النصابة باختصار شديد جدا
ومصلحتها هي خسارتك

ahmedibrahim258259
03-21-2014, 10:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم موضوعك غير واضح المعالم ارجو عند وضع موضوع ان تكون اكثر تفصيلا خي الكريم
تقبل مروري

hajarforex
03-21-2014, 14:08
ان صناع السوق الفوركس فهم يعملون على ان
يطكون الفوركس بطريقة انه يجب التفكير ف يعمل
الفوركس بطريقة لا يمكن ان يكون فرصة سنيحة للكل

Abo Hamdy
03-21-2014, 14:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي العزيز بالتوفيق ليك ولينا اخي الكريم
البنك اللي الشركة بتتعامل معاه
هما االلي بيحركة السوق وبيحركو العملات

محمد أبو بكر
03-25-2014, 18:29
السلام عليكم

a7med84
03-25-2014, 20:36
المتشاركين فى السوق كتير وكلا على حسب تأثيره فى تحريك السعر

واهم مشترك فى السوق هى البنوك المركزيه او الفيدراليه والبنوك الاستثماريه

saddem
03-25-2014, 20:59
هذا نوع من شركات الوساطة التي تعمل في الفوركس وليس له أي دخل بالمشترين أو البائعين
حنا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكس..

awa
03-25-2014, 21:11
اللى اعرفه ان صناع الفوركس كثيرين جدا منهم بنوك مركزية و بنوك
فيدرالية و بروكرز و منهم المتاجرين ايضا و كل منهم يؤثر على الفوركس بنسبة ما

salimned
03-27-2014, 05:36
السلام عليكم نعم اخي صناع السوق هم المتحكمون بالاتجاه العام لاي عملة مثل
البنوك المركزية التي تضخ سيولة كبيرة و تعمل على تحريك السوق دائما.

احمدل سالم 22
03-27-2014, 14:33
هههههههههههههه هي فكرة
بس ليس ذلك بالشي الصحيح
لان كل شخص مسؤل عن نفسة
في سوق الفوركس وليس لاحد
سبب في ربحه او خسارته

saro123
03-27-2014, 14:39
انا ارى ان صانع السوق هم المتداوليون فبدونهم لن يكون هناك سوق والسوق الخاص بالفوركس مفتوح 24 ساعه نظرا
لوجود بائعين ومشترين طوال الوقت

forex90
03-28-2014, 12:13
طبعا صناع السوق هم الدول الكبرى والابخار الاقتصادية هيةا لتى تحرك السق والناس
اللى بيتدخل دية بتكون عارف اخبار السقو وتدخل على الاخبار ولذلك هم من يحددو حركة السوق بناءع لى راس الما الاكبر الذى يدخل فى الشرءا او البيع

salimned
03-28-2014, 19:26
السلام عليكم مشكور اخي على توضيح هده النقطة المهمة لصناع السوق و كيف يتحكمون
به و الشركات الاستثمارية و البنوك المركزية تلعب دورا كبيرا في السيولة التي تضخها في السوق.

samsimsom
03-28-2014, 21:32
نستطيع البيع والشراء في كل وقت نريده وباي كمية نريدها وعلي اي زوج نريده.
هنا يظهر دور صانع السوق او الماركت ميكر.
الماركت ميكر هو البنك او الوسيط (brokerage company) اللذي تتعامل معه واللذي يكون دائما علي اهبة الاستعداد وفي كل لحظة وكل ثانية من اليوم بمقدار محدد من سعر (bid) وسعر (Ask) للشراء منك او البيع لك وبالكمية اللتي تريد وعلي الزوج اللذي تريد وفي الوقت اللذي تريد حتي ولو لم يتوفر لديه بائع اخر يبيع لك او مشتري اخر يشتري منك . وبهذه العملية هم يصنعون السوق (اذا هم صناع السوق).

forex pop
03-28-2014, 23:37
كبار المستثمرين لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير...
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص....

ilyaselouafi
03-28-2014, 23:38
صناع السوق هى القوه فىىالسوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه

والله المستعان

saad197920
04-05-2014, 13:27
يا اخى الفاضل ان صناع السوق فى هذا المجال عدة فئات منها التجار الفرديين امثالنا ومنها المؤسسات والشركات
ومنها البنوك وهكذا كل هذا يؤثر ويصنع السوق ....

saad197920
04-11-2014, 01:02
ايه يا بنى الكلام ده صناع السوق فى الفوركس هم على ما اتذكر ثلاثة فئات الفئة الاولى التجار العديين اى الافراد
الفئة الثانية الشركات والمؤسسات والفئة الثالثة البنوك المركزية ...

algebra55
04-11-2014, 01:15
طبعا اخي الفاضل كبار المستثمرين لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص حتى لو كان اصحاب راس مال كبير

dont
04-11-2014, 02:15
صناع القارا فى الفوركس هى البونك المركزية هى التى تحدد الساسية الاقتصادية لكل فترة
لان البونك المركزية تدخل فى بعض الاوقات فى اسعار الفائدة

latraaa
04-11-2014, 14:57
و الله يا اخي الكيرم، لا ارى أن هناك العديد من صناع القرار، السوق يتحكم فيها ما يدور في العامل و بالتالي لا يمكنك أن تتحكم فيها كلية، قد يكون لك تأثير إدا كان رأس مالك من الملايير م الدولار، لكن تأكد من انه لا يمكنك أن تتحكم كلية فيها

forex_lionz
04-12-2014, 21:11
صناع السوق هم الدول الكبرى والابخار الاقتصادية هيةا لتى تحرك السق والناس
اللى بيتدخل دية بتكون عارف اخبار السقو وتدخل على الاخبار ولذلك هم من يحددو حركة السوق بناءع لى راس الما الاكبر الذى يدخل فى الشرءا او البيع

didaaass
04-12-2014, 21:16
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
صداع الفار فى الفوركس هى البونك المركزىه هى
التى تحدد السياسة الاقتصادية لكل فترة

abdelhak redouane
04-12-2014, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا السؤال ولكن حاول التوضيح بطريقة بسيطة ومشروحة ليكون سؤالك مفهوما ونستطيع الاجابة عنه حتى نفيد ونستفيد ارجو ان يفيدك الاخوة الاعضاء في المنتدى
بالتوفيق للجميع

sabirdaba
04-12-2014, 21:48
انا ما اعرفه من صناع السوق هو انهم مجرد شركات وساطة في سوق الفوركس وهم لا يكون لهم اي اتياط بالسوق الحقيقي وهم يبدؤوا بعرض الاسعار قريبة من سعر السوق الحقيقي لكن هم لا يكون لهم مزود للاسعار وفي الغالب هذه الشركات تتلاعب بالعملاء

Rachiiids
04-12-2014, 22:02
انا ما اعرفه من صناع السوق هو انهم مجرد شركات وساطة في سوق الفوركس وهم لا يكون لهم اي اتياط بالسوق الحقيقي وهم يبدؤوا بعرض الاسعار قريبة من سعر السوق الحقيقي لكن هم لا يكون لهم مزود للاسعار وفي الغالب هذه الشركات تتلاعب بالعملاء

فعلا أخي الكريم فاذا كان المقصود بصناع السوق يعنب من يحرك السوق فلا أظن ان لهم غلاقة في هذا هم يستطيعون
أن يتلاعبو بالمنصات لكن لا يستطيعون تحريك السوق فالسيولة هي التي تحرك السوق بالتوفيق للجميع

INTHENAMEOFALLA
04-12-2014, 22:06
صناع سوق الفوركس هو رأس المال الضخم سواء من شركات كبيرة او مجموعة شركات وتدخل الى عالم الفوركس بثقلها مما يجعل السوق ينقلب احيانا دون صدور اى اخبار تذكر

maha elsayed
04-13-2014, 00:02
الســلام عليـــكم ورحمه الله وبركاته صناع السوق دول المسيطرين
على لسوق بشكل قوى وبيحققوا مكاسب من اصناع الناس الغلابه

SheShe
04-19-2014, 18:51
يا اخى الفاضل ان صناع السوق فى هذا المجال عدة فئات يكون منها التجار الفرديين
وامثالنا ومنها المؤسسات والشركات ومنها البنوك وهكذا كل هذا يؤثر ويصنع السوق
تقبل مروري ...

doaa sary
04-19-2014, 19:00
قصدك البنوك ع فكرة هما مالهمش دعوة بالى بيكسب ولا يخسر والبائع والمشترى
كدا كدا الشركات بتكسب ف كل الحالات
ومدير البنك دة بقا يعليها
حسب وجهه نظرة

soooonor
04-19-2014, 19:07
صناع سوق الفوركس و المتحكمين فيه هم البنوك المركزية و الفيدرالية و شركات الوساطة و كبار المستثمرين و غالبا لا تتفق مصالحهم مع مصالح صغار المتداولين امثالنا

Bouani
04-19-2014, 19:09
صناع السوق متنوعين و مختلفين
و منهم المتداولين و البنوك و لكن كذلك صناع السياسة و الحكومات
و هذا يضفي مصداقية على أسعار الفوركس
تقبل مروري

saber2000
04-19-2014, 19:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اظن هما الاربع جلسات التي تعقد
كل اول اسبوع وهما الجلسى الةربية والامريكية وايضا الاكثر غني علي مستوي العالم

OLSOPIDRO
04-19-2014, 19:17
سلام الله عليكم اشكرك اخي الكريم على الراي طبعا اخي الفاضل كبار المستثمرين لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير.
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص حتى لو كان اصحاب راس مال كبير.بالتوفيق ان شاء الله مستقبلا.

mohamead
04-19-2014, 19:21
انا اري ان صناع الفوريكس هم الاعضا الزين يتداولون في الفوريكس يجماعة لا الزي
يتدوال هو الزي يحدد ويصنع الفوريكس يجماعة انا شيف كدا
انتو شيفين اي يجماعة

midooo258261
04-19-2014, 19:43
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم طبعا صناع السوق اكيد كبار المتاجرين اللي هما الناس اللي هما بيتاجرو بمبالغ كبيرة قوي واكيد طبعا البنوك المركزية
تقبل ودي واحترامي

alaatreka
04-19-2014, 19:53
ليس الامر يحسب هكذا يا اخي
فليس للسوق صانع وذلك بسبب كمية الاموال التي يصعب علي احد ان يتحكم في السوق من خلالها
ولكن من الممكن تاثير خبر معين علي السوق صعودا وهبوطا

anamoody
04-21-2014, 01:53
اخى الكريم التداول فى الفوركس يحتاج لتعلم فى البداية ثم البحث عما يملك السوق و من يملك السوق هى القوة
التى تشمل البنوك المركزية و البنوك الاستثماؤية و الاعضاء ذو الاموال الكبرى الذين يتحكموا فى سعر السوق

algebra55
04-21-2014, 01:59
السلام عليكم مشكور اخي على توضيح هده النقطة المهمة لصناع السوق و كيف يتحكمون
به و الشركات الاستثمارية و البنوك المركزية تلعب دورا كبيرا في السيولة التي تضخها في السوق.

gr53
04-21-2014, 14:10
صناع السوق هو الماركت ميكر أو الوسيط المتواجد بصورة دائمة في السوق و مستعد للشراء من المتداول و البيع له
حتى في حالة عدم وجود طرف آخر للتداول معك يستفد من فرق السعر الاسبريد

loubhan
04-21-2014, 15:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته موضوع صريح جدا أتمم على هذا المنوال
مشكوور على الطرح اخي صناع السووق او الماركت ميكر هم اللي بيتحكمو في السوق في اوقات السيوله الكبيره

salimned
04-23-2014, 15:35
السلام عليكم اخي هناك الكثير من الامور التي تتدخل في صناع السوق من بينها الشركات الاستثمارية
و البنوك المركزية التي تضخ سيولتها فيه و اتمنى لك النجاح في عملك اخي الكريم.

abo heba
04-23-2014, 16:34
اهلا بك
صناع السوق هى الكيانات الكبيره التى يتسبب دخولها فى حركه الاسعار لانها تدخل باحجام اموال كبيره جدا
واعتقد ان منها البنوك بانواعها والمحافظ الاستثماريه وشركات الوساطه

godfather
04-23-2014, 17:02
انا لا اعرف كل صناع سوق الفوركس بس اللى اعرفه انه ممكن
يتحكم فيه بنوك تجارية و مركزية و انه اكبر سوق فى العالم

adnen ben
04-23-2014, 17:19
يمكنك اعتبار جميع شركات فوركس الموجودة على الإنترنت صناع سوق فوركس. تأتي التسمية مما يقومون به بالضبط.
فهم يصنعون السوق لهذا ندعوهم صناع السوق.

---------- Post added at 02:15 PM ---------- Previous post was at 02:15 PM ----------

صناع السوق موجودون على الجهة الأخرى من عملية التداول، فإذا كنت المشتري، فهم البائعون، و العكس صحيح. عندما تستنفذ جميع طلبات الشراء عند أي سعر معين، سوف يتحرك السوق. صناع السوق ما يزالون يُقادون من قِبل عدد عمليات البيع و الشراء لأي زوج من أزواج عملات فوركس. فهم لا يستطيعون تجاوزها.

---------- Post added at 02:16 PM ---------- Previous post was at 02:15 PM ----------

صناع السوق يعملون بطريقة تؤدي إلى تعارض في المصالح. لكن في نهاية المطاف، فهم لا يقومون بمطابقة أوامر البيع و الشراء من المتداولين الأفراد،
بل يأخذون الجانب المقابل من عملية التداول.

---------- Post added at 02:17 PM ---------- Previous post was at 02:16 PM ----------

صناع السوق في سوق الفوركس
البنوك مثلا، أو منصات المتاجرة (مثل ™Easy-Forex) الذين يشترون ويبيعون الأدوات المالية في السوق.
هذا بخلاف الوساطة والتي تمثل العملاء علي أساس مخولاتهم من العمولات.

---------- Post added at 02:18 PM ---------- Previous post was at 02:17 PM ----------

يعرف صانعي السوق التكلفة الحالية للاستثمار في السوق. فهم يدرسون سعر الشراء و سعر البيع في العملات الأجنبية. يمكن لصانعي السوق أن يساعدوا العملاء في التقليل من فرص خسارة المال في السوق. فهم ليسوا وكلاء كما أنهم ليسوا وسطاء.

---------- Post added at 02:19 PM ---------- Previous post was at 02:18 PM ----------

صانعي السوق هم
المصارف أو شركات المتاجرة بالعملات الأجنبية مثل (إيزي فوريكس) هم أمثلة على صانعي السوق. فهم يشترون و يبيعون الموارد المالية. إنهم لا يحتسبون نسبة مئوية لخدمة كل عميل.

midouknight
04-23-2014, 17:21
أهلاً بك أخي الغالي
أضن أنه لا يوجد مجال فيه ربح سهل ووافر وككل التجارة الفوركس سوق يحتمل الربح والخسارة وأنت وشطارتك وصناع السوق هم كبرى الشركات والبنوك المتحكمة في السيولة

baite
04-23-2014, 17:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
اخي المتحكمين في سوق الفوركس هم اصحاب الاموال الكبيرة هم الذين يتحكمون في السوق
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

imaddine1986
04-23-2014, 17:29
اخي انت تطرقة لموضوع كبير يدرس من قبل اغلب المتاجرين المحترفين للبحث على
مراكز البيع والشراء للصناع السوق وانت اخذته على انه موضوع بسيط جدا
وبمفهوم بسيط يعني بكل صراحة لم يكن من داعي لفتح الموضوع من الاول

Heisenberg
04-27-2014, 09:14
السلام عليكم و رحمة الله
حياك الله أخي
صناع سوق الفوركس هم البنوك الضخمة المركزية و الشركات العملاقة و المؤسسات المالية الكبيرة

marouansat
04-27-2014, 09:45
في الحقيقة أخي معلومات جديدة علي فهل حقا هنا صناع الفوركس
على العموم شكرا و من لديه أي معلومات إخرى إضافية المجوا أن يوضيفها

forexman3
05-04-2014, 18:44
بصراحة ياغالى نورت المحمكة
وانا مش فاهم اى حاجة من هذا الكلام ولا ارى فيه
اية فائدة لى او لاى عضو اخر اتمنى ان تكون مشاركتك مفيدة لاخوانك

naoual
05-04-2014, 18:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم بالنسبة لي لا اهتم الا بتحقيق ربح شهري قار يكفيني و لا يهمني من صناع السوق و لا كيف يصنع السوق

zakamessi
05-04-2014, 18:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته والصلاة والسلام على رسول الله
اعتقد انه من يصنع القرار في السوق هي المؤسسات المالية الكبيرة

ahmedibrahim258260
05-04-2014, 19:15
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على رسول الله انا كنت قريت ان صناع السوق هم على سبيل المثال لا الحصر البونك المركزيه وكبار التجار وكذلك الاخبار الاقتصادية القوية
تقبل تحياتي

david guetta pes
05-04-2014, 19:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
هي الشركات النصابة باختصار أخي الفاضل
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

محمد السيد محمد
05-04-2014, 19:45
مش كده بالظبط .. هم لهم خطط بتبدا بانهم يقنعوك بالتصرف المنطقي الصحيح في حالة معينة
لغاية ما تقتنع ان ده التصرف المثالي ويمكن كمان يربحك فتتاكد من سرمة الاستراتيجية وتدعو للعمل بها
وتظن نفسك خبير وبعدين تقعد تخسر بهذه الاسترتيجية مدي الحياة وتشك في قدراتك وتخسر بمزاجك وتتجنن

MOHAMMED EN NADOURI
05-04-2014, 21:26
هناك من يضيف rsi وهناك من يركز على معدل الحركة ونقاط الدعم والمقاومة .
وهكذا لكل متاجر طريقته الخاصة ومؤش ا رته التي يفضلها ويعتمد عليها وذلك يعتمد على أسلوبه وعلى النتائج العملية .
فإذا اعتمدت على مجموعة من المؤش ا رت في ق ا ر ا رت البيع والش ا رء وأثبتت النتائج سلامة هذه الق ا ر ا رت بشكل عام فالأفضل أن تستمر باستخدام هذه المؤش ا رت وتحاول أن تطور بها بدلا من أن تستخدم معها مؤش ا رت أخرى قد تفسد الأمر أما إن أثبتت
النتائج العملية ضعف المحصلة العامة للق ا ر ا رت وكثرة الصفقات الخاسرة فالأفضل أن تبحث عن مؤش ا رت أخرى وأن ت ا رجع طريقتك في التعامل مع المؤش ا رت التي تستخدمها .

sherif ibrahim
05-04-2014, 22:11
هم لهم خطط بتبدا بانهم يقنعوك بالتصرف المنطقي الصحيح في حالة معينة
لغاية ما تقتنع ان ده التصرف المثالي ويمكن كمان يربحك فتتاكد من سرمة الاستراتيجية لكل متاجر طريقته الخاصة ومؤش ا رته التي يفضلها ويعتمد عليها وذلك يعتمد على أسلوبه وعلى النتائج العملية .
فإذا اعتمدت على مجموعة من المؤش ا رت في ق ا ر ا رت البيع والش ا رء وأثبتت النتائج سلامة هذه الق ا ر ا رت بشكل عام فالأفضل أن تستمر باستخدام هذه المؤش ا رت وتحاول أن تطور بها بدلا من أن تستخدم معها مؤش ا رت أخرى قد تفسد الأمر

kaa
05-05-2014, 02:18
البنوك المركزية وايضا البنوك التجارية
البنوك المركزية تتدخل فى تحددي الاسعار فى العملات والبنوك التجارية تمددد البنوك بالسيولة

fatoma elsayd
05-05-2014, 03:31
السلام عليكم
انا اللى اعرفه ان عدد التجار لو بيع مثلا اكثر من الشراء هيأثرو على السوق ولكن ده مش هيبقى قد خبر
مث خبر اقتصادى مثلا
تقبل مرورى وبالتوفيق :) :yahoo::happy:

waleed hassona
05-05-2014, 12:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته صناع السوق فى الفوركس هم طبعا البنوك المركزيه والتى لا تسمح لعملة بلادهم
ان تهتز او تضعف قيمتها لان هذا يؤثر على اقيصاد البلد طبعا

sabirdaba
05-05-2014, 13:46
ليس بهذا الشكل اخي الكريم على ما اعتقد لكن صناع السوق هم شركات ليس لهم ارتباط بالبنوك فيقوم باخذ اسعار الصرف من مزودين لها وطبعا يمكن لهم التلاعب بتلك الاسعار

gr53
05-08-2014, 03:25
صناع السوق هو الماركت ميكر أو الوسيط المتواجد بصورة دائمة في السوق و مستعد للشراء من المتداول و البيع له
حتى في حالة عدم وجود طرف آخر للتداول معك يستفد من فرق السعر الاسبريد

msamir2013
05-29-2014, 08:49
اخى لو انت تقصد الناس اللى بتتحكم فى السوق فدا بيكون البنوك المركزية والبنوك الكبيرة وصناديق الاستثمار الضخمة

اما بالنسبة للاوامر المعلقة اللى انت بتكون بتكون حاطط فيها الاستوب لوز عند نقاط الدعم او المقاومة بناء على الامر اللى انت حاطه واللى المفروض انه يكون نقاط قوية فلازم تحط حاجة فى حسابك ان السعر بمجرد الوصول اللى النقاط دى بيكون الصراع قوى فى هذه المناطق ولا بد من عمل حساب ذيول الشموع علشان ما يتضربس الاستوب بتاعك بسهولة

yacrao
05-29-2014, 08:55
لا يوجد ابدا من يصنع السوق بالفوركس بل اليد الكبرى من تصنع السوق ومعنى هذا ان العدد الاكبر من الصفقات و المال في الاتجاهين هو من يحرك السعر

محمد الغانم
05-29-2014, 11:38
الأخ المكرم التداول المالي من اكبر أسواق العالم واكبر من ان يؤثر به تاجر او شركة او حتى دولة لان التعامل بها لملايين المستثمرين ويصل التبادل يوميا إلى اكثر من ثلاثة تريليون دولار

el andaloussi
05-29-2014, 14:03
أخي الكريم سلام الله عليكم ورحمته تعالى وبركاته موضوع مهم
كلمة صنع السوق لهـــا مفهوم أعمق من هذا ونريد موضوعــا أكثرر تفسيرا لهذا الموضوع وتقبلو مروري المتواضع

ahmadinho100
05-29-2014, 14:06
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا ايضا يراودني نفس السؤال ولا اجد له اجابة يا اخي و كدالك كيف يتحكمون بهاده الامواك الكتيرة في توان يا اخي

gr53
06-11-2014, 15:04
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته صناع السوق فى الفوركس هم طبعا البنوك المركزيه والتى لا تسمح لعملة بلادهم
ان تهتز او تضعف قيمتها لان هذا يؤثر على اقيصاد البلد طبعا

بالعكس البنوك المركزية تدخلاتها محدودة و في أوقات قليلة للحفاظ على مستوى سعر معين لعملتها
يعني دور البنوك المركزية ليس مؤثرا كبيرا في السوق

samozein
06-18-2014, 14:55
من هو الماركت ميكر؟

نعمل جميعا ان كل متاجر في هذا السوق يعتبر عملية البيع والشراء امر مسلم به وانه يجب حالما يضغط علي زر البيع او الشراء ان يتنفذ الامر لحظيا بدون اي تاخير .
ولكن عزيزي المتاجر هل توقفت يوما للحظة وسألت نفسك كيف يتم ذلك؟
ستجاوبني بانه كلما قام متاجر بعملية بيع او شراء كان هناك شخص في الجانب الاخر من عملية المتاجرة مستعد للشراء في حال طلب البيع ومستعد للبيع في حال طلب الشراء.
ولكن اخي ليس من المعقول ولا من المنطق ان يتوفر دائما شخص في الجانب الاخر مستعد للشراء منك او البيع لك بل وفي نفس الزوج بنفس الكمية وفي الوقت اللذي طلبت فيه العملية بالذات وعلي نفس السعر اللذي طلبته وفي نفس الوسيط بل ودائما دائما وفي كل يوم وفي كل لحظة وفي كل عملية..
هنا نعود لنفس السؤال المطروح في البداية
كيف نستطيع البيع والشراء في كل وقت نريده وباي كمية نريدها وعلي اي زوج نريده.
هنا يظهر دور صانع السوق او الماركت ميكر.
الماركت ميكر هو البنك او الوسيط (brokerage company) اللذي تتعامل معه واللذي يكون دائما علي اهبة الاستعداد وفي كل لحظة وكل ثانية من اليوم بمقدار محدد من سعر (bid) وسعر (Ask) للشراء منك او البيع لك وبالكمية اللتي تريد وعلي الزوج اللذي تريد وفي الوقت اللذي تريد حتي ولو لم يتوفر لديه بائع اخر يبيع لك او مشتري اخر يشتري منك . وبهذه العملية هم يصنعون السوق (اذا هم صناع السوق).

maao2008
06-18-2014, 14:57

والله المستعان

walid08
06-18-2014, 15:09
السلام عليكم
شكرا لك اخي على المشاركة
ولكن للاسف لم افهم ولا شيئ و لا كلمة في موضوعك
المرجو المرة القادمة ان تنظم مواضيعك احسن

Jo.Cena
06-18-2014, 15:27
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
بالظبط كده صناع السوق بيحركو السوق لكن مش كلهم فيه ناس صناع سوق بيسيبوك لحد لما تكسب وبعدين لما تيجي تسحب ينصبو

chomehdi
06-21-2014, 20:28
السلام ورحمة الله تعالى وبركاته والصلاة والسلام على أشرف الخلق
موضوع ممتاز ومفيد جزاكم الله خيرا تحياتي

forex forex1
06-21-2014, 20:47
:)السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضـل ان صناع سوق الفوركس و المتحكمين فيه هم البنوك المركزية و الفيدرالية و شركات الوساطة و كبار المستثمرين و غالبا لا تتفق مصالحهم مع مصالح صغار المتداولين امثالنا اتمنى ان تتقبل مرورى اخى
واتمنى التوفيق لك ولجميع الاخوه الاعضاء الكرام ان شاء الله :happy:

ehab_salah
06-23-2014, 23:02
السلام عليكم . صناع السوق فى الفوركس هى البونك المركزية هى التى تحدد الساسية
الاقتصادية لكل فترة لان البونك المركزية تدخل فى بعض الاوقات فى اسعار الفائدة
...
تحياتي

selmon
06-23-2014, 23:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم دا سوق عملاق الصناع فيه هما البنوك اخي الكريم ^^ اشكرك علي سؤالك

rami007
06-29-2014, 05:35
السلام عليكم
انا ارى ان صانع السوق هم المتداوليون
فبدونهم لن يكون هناك سوق والسوق
الخاص بالفوركس مفتوح 24 ساعه نظرا
سلام تحياتي
بالتوفيق

brahim.alg
06-29-2014, 06:16

examido300
06-29-2014, 06:23

amermazzen
06-29-2014, 12:09
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم صناع السوق هى القوه فىىالسوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكس احسن حاجة هي التعلم الجيد من اجل ان تكون هناك خبرة لازمة تفيدة في المضاربة في الفوركس.

Sama20
06-29-2014, 12:16
صبببببببببببببببببببباح الخير
اهلا اصدقائي الكرام
سوق الفوركس هوسوق تجاري ضخم يضم اكتر من 1000 بنك
يوجد في هذا السوق مجموعة كبيرة العملاء والسماسرة

BOUCHA-AFES
06-29-2014, 13:44
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
السوق في الاوقات العادية يتحرك بصراع بين المشترين والبائعين وهاذا ما يسبب له الحركة

Jo.Cena
06-29-2014, 14:02
اهلا وسهلا بك في منتدي فوركس العرب بتمنالك التوفيق وارجو منك تقبل مروري بصدر رحب حتي اذا كان يختلف معك في الرأي
مش دول صناع السوق واغلب شركات صناع السوق بيمشو قانوني جدا ومش بيفضلو الحاجات دي والسوق كده كده بيخسر الناس يعني مش محتاج تدخلهم

wanxe
06-29-2014, 14:02
سلام أخي مرحباً بك في فوركس عربي إنه موضوع جيد وجميل ونقاش مهم لكن خبرتي محادات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل شفاء ومرفرتي دنوب سلام

gr53
07-14-2014, 23:54
صناع السوق هو الماركت ميكر المتواجد باستمرار و مستعد دوما للشراء و البيع من و إلى المتداول
و هو مستفيد منك في كل صفقة تقوم بها من خلال تحصيله للاسبريد

rami007
07-15-2014, 00:38
السلام عليكم
طبعا صناع السوق هم الدول الكبرى والابخار
الاقتصادية هيةا لتى تحرك السق والناس
اللى بيتدخل دية بتكون عارف اخبار السقو وتدخل عل
ى الاخبار ولذلك هم من يحددو حركة السوق بناءع لى
راس الما الاكبر الذى يدخل فى الشرءا او البيع
شكرا لك
بالتوفيق

hema2013
07-15-2014, 00:40
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذة الموضوع الجيدوالمفيد لابد من التحليل الفنى قبل الصفقات وكمان لازم نعمل استراتيجيات للفوركس مثل استوب لوز وكمان تستخدم الشموع اليابانية
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

Mosa AL-Haj
07-15-2014, 01:32
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

egymax3d
07-15-2014, 01:33
اخى العزيز مشكوووووور على هذا الموضوع بالتوفيق لك ولى كل الاعضاء الكرام ان شاء الله

poop
07-18-2014, 04:06
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
المتاجريين هما صناع الفوركس اخى الكريم
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

mounim1994
07-18-2014, 04:28
السلام عليك و رحممة الله تعالى و بركاته اهلا و سهلا بكم اخي الكريم
شكرا جزيلا على هده المعلومة الرائعة وبالتوفيق للجميع

khaledqbdr
07-18-2014, 05:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركته صناع السوق اخي الفاضل هم البنوك الكبيرة و المؤسسات الضخمة
واصحاب روؤس الامال الكبيرة هؤلاء هم صناع السوق

wanxe
07-18-2014, 05:20
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

midoo
07-18-2014, 17:05
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص حتى لو كان اصحاب راس مال

عدي
07-18-2014, 18:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك

gr53
08-06-2014, 17:46
صناع السوق هو الماركت ميكر المتواجد باستمرار و مستعد دوما للشراء و البيع من و إلى المتداول
و هو مستفيد منك في كل صفقة تقوم بها

zinga
08-09-2014, 14:08
لكنه كان مخطئا جدا. يمكنك الذهاب كسر جني الأرباح. إذا كنت تأخذ الأرباح قبل
السوق يقول لك، أو أنك تستسلم للخوف ويغلق خارجا التجارة قبل ل
الوقت، كنت تركز على المدى القصير وننسى كيف لكسب المال على
على المدى الطويل. إغلاق خارج أي التجارة قبل وقته.

fathimourad
08-09-2014, 14:08
فعلا اخي انت بسطت الموضوع في سطرين الاختراق بدون الحاجة الي القسم انا فعلا افعل ذلك فعلا عن اي مشاركة غير قانونية ومخالفة لان هذا يعتبر
سرقة لمجهود الاخرين لان عندما ياخذ هذا الشخص بونص علي هذة المشاركة يظلم غيرة ممن هو يشارك بما يرضي اللهيكون علي الشارت اليومي وليس فيرم 4 سعات والاغلاق ممكن يحدث في نفس اليوم اخي

YMTMAX
08-09-2014, 14:14
صناع السوق هم مجموعة الأشخاص والمؤسسات
التي تتحكم بحركة الأسهم ككبار المستثمرين والبنوك
وكونهم يملكون النسب الأكبر من الأسهم في السوق
فبإمكانهم التحكم بارتفاع المؤشرات أو انخفاضها .

mohamed bnali
08-09-2014, 14:41
تشكر أستادي العضيم على هدا الموضوع الدى ليس له حد و لا قرار فسوق الفوركس من أكبر الأسواق روجا و سيولة و اتساعا فهو دائم 24/24 و خمسة أيام في الـأسبوع و بسيولة كبيرة تبلغ خمسة تلريون أو أكثر
و صناع السوق هم البائعون و المشترون منهم الأبناك المركزية و صنادق السيادة و شركة الاستتمار و شركة التأمينات الكبرة و شركة الوساطة و بعدها التجار الصغار متلنا و يشتد السوق زخما و ازدحما بين صناعه البائعون و المشترون و تصل السيولة في ذروتها و البائعون و المشترون يتحكمون في العرض و الطلب و يتبارون في السوق كله بين فرقة التران و الدببة فالثران تمد قرونها الى الأسفل و ترفع السعر الى الأعلى و الدبابة تقف على أرجلها و تضرب بكلتا يديها على السعر فتنزله الى الأسفل
وهده نظرة على السوق و التاجر لبدى أن يسير مع الفرقة الغالبة
وتقبل ما أعرفه

---------- Post added at 12:41 PM ---------- Previous post was at 12:41 PM ----------

تشكر أستادي العضيم على هدا الموضوع الدى ليس له حد و لا قرار فسوق الفوركس من أكبر الأسواق روجا و سيولة و اتساعا فهو دائم 24/24 و خمسة أيام في الـأسبوع و بسيولة كبيرة تبلغ خمسة تلريون أو أكثر
و صناع السوق هم البائعون و المشترون منهم الأبناك المركزية و صنادق السيادة و شركة الاستتمار و شركة التأمينات الكبرة و شركة الوساطة و بعدها التجار الصغار متلنا و يشتد السوق زخما و ازدحما بين صناعه البائعون و المشترون و تصل السيولة في ذروتها و البائعون و المشترون يتحكمون في العرض و الطلب و يتبارون في السوق كله بين فرقة التران و الدببة فالثران تمد قرونها الى الأسفل و ترفع السعر الى الأعلى و الدبابة تقف على أرجلها و تضرب بكلتا يديها على السعر فتنزله الى الأسفل
وهده نظرة على السوق و التاجر لبدى أن يسير مع الفرقة الغالبة
وتقبل ما أعرفه

Dania
08-09-2014, 14:44
اخى الكريم صناع السوق هم عبارة عن البنوك وسوق الفوركس يتكون من الاف البنوك كما تعلمون ... وقد تكون بنوك مركزية واستثمارية
وبالتأكيد تلك القوى هى التى تحرك فى سوق الفوركس وبالتالى يسمون بصناع الفوركس

تقبل تحياتى

hegaa
08-09-2014, 16:27
اكيد اخى الكريم
موضوووعك او سؤألك كبير واكيد الفوركس بيتكون من
شى كبير وبنوك ومتدولين كباار
وهو عالم كبير لى هوا مجاال الفوركس

abderrahmenanis
08-20-2014, 02:18

والله المستعان

tariq
08-20-2014, 02:19

zinga11
08-20-2014, 15:03
باستخدام كل من مجموعة المتابعة وإدخال معا يعزز أداء
والربحية من هذه الاستراتيجية. وهنا كيف أود أن ألخص كيف ينبغي
التفكير في مجموعة عمليات وإدخالات:

عدي
08-20-2014, 15:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكووور اخي علي المعلومات الرائعه بارك الله فيك و زادك من الخير و اتمني لك التوفيق

marwafawzy122
08-20-2014, 15:29
هم البنوك الضخمة المركزية و الشركات العملاقة و المؤسسات المالية الكبيرة كبار المستثمرين لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير...

sharshabil
08-20-2014, 19:45
عندك حق هوما شغلهم انهم يخسرو اغلب التجار
و هم عارفين بتكتلاتهم و عارفين بكل انواع التحاليل الذين بيستعمله التجار و يستغلون خسترتههم لصالحهم

عدي
08-20-2014, 23:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته....موضوع مفيد جدا اخي الكريم بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

Achraf.Ghorbel
08-21-2014, 00:41
اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم دا سؤال عملاق
اخي الكريم الموضع مش صغير بس احب اقولك
ان الفوركس اكبر سوق مالي في العالم بيتكون
من 1000 بنك واكتر
وبالتوفيق للجميع

ramdani
08-21-2014, 01:37
السلام عليكم و رحمة الله اخي الكريم بالنسبة لم صناع السوق بالفوركس البنوك خصوصا البنوك الكبيرة كالبريطانية و الالمانية

dont
08-21-2014, 03:45
صناع القارا فى الفوركس هى البونك المركزية هى التى تحدد الساسية الاقتصادية لكل فترة
لان البونك المركزية تدخل فى بعض الاوقات فى اسعار الفائد ويجب مرعفة كل وق بتدخل فية البنوك

dranass92
08-29-2014, 18:39
طبعا صناع السوق هم الدول الكبرى والابخار الاقتصادية هيةا لتى تحرك السق والناس

lakamora221
08-30-2014, 20:27
أخي الكريم أظن أن صناع
السوق هم البنوك و الشركات الكبيرى
أرجوا أن أكون قد أفدتك و أرجوا أن تتبل ردي هدا وشكرا

zizo10
08-30-2014, 20:54
أنا لا اتفق معك في هذا الموضوع صناع السوق هم أناس عندما يجدون أن أغلب المتدوعيل يبيعون ف هم لا يبيعون في نفس الوقت لكن هم يشترون من البائعين حتى يوصلوا العملة إلى السعر الذي يناسبهم تم بعدها يدخلون في عكس ألإتجاه

forexarabi
08-30-2014, 22:06
ٱلسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو بالفعل موضوع كبير زميلى العزيز ليس الدور الفعلىلتحديد الاسعار بيد الحكومات او البنوك بصورة مباشرة
الدور المباشر هو لقانون العرض والطلب اى بيد التجار والمضاربين ولكن البنوك المركزييه تضع السياسات التى تدعم رويتهم ولكن دون تحكم

nassr15
08-30-2014, 22:10
مااعتقدش أخي أن فيه حاجه زي كده بس عامه ممكن البنوك المركزيه تحرك السوق بعض الشئ

fosat
08-30-2014, 22:20
صناع سوق الفوركس هم البنوك الضخمة المركزية لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة

فوركسوريا
08-31-2014, 01:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم دا سؤال عملاق اخي الكريم
الموضع مش صغير بس احب اقولك ان الفوركس اكبر سوق مالي في العالم بيتكون من 1000 بنك واكتر

AMLAK
08-31-2014, 01:20
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخي الكريم على هدا الموضوع طبعا اخي الفاضل كبار المستثمرين
لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب
التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص حتى لو كان اصحاب راس مال كبير بالتوفيق لك مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

downlaod1
09-07-2014, 21:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم دا سؤال عملاق اخي الكريم الموضع مش صغير بس احب اقولك ان الفوركس اكبر سوق مالي في العالم بيتكون من 1000 بنك واكتر

MMMOOO
09-11-2014, 22:31
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

Ahmed2020eg
09-11-2014, 22:37

Elrayes
09-21-2014, 00:39
صناع السوق دول ملهمش دعوه باللي بتقول عليه لان دي من خصائص شركة الوساطة و صناع السوق دول او الماركت ميكر بتكون شركة وساطة
منفصلة عن البنوك و كل الاوردرات بتكون معاها هيا و كمان قرات ان معظم الشركات دي بتكون مكسبهم من خسارة التجار

أسماء نعناع
09-21-2014, 15:28
صناع الفوركس هم اكيد المتداولين الذين يقومون بالبيع والشراء هما من يفعلون حركة للسوق ولذلك يجب توخي الحذر عشان الخسارة

ihabblida
09-21-2014, 15:42
أخي الكريم أظن ان صناع السوق هم
الشركات الكبرى و صناديق الأستثمار
أرجوا أ ناكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

gehad87
09-24-2014, 14:36
هو حضرت وجدت ان مشاركاتك ما بتتحسبش في المواضيع ببونص
قولت اجرب اعمل مواضيع سطرين ونص واجري واخد البونص
الاسلوب ده مش سليم ابدأ

nihadmad
09-25-2014, 16:28
بسم الله الرحمن الرحيم
جزاك الله خيرالجزاء على هذا الموضوع
وجعله الله في موازين حسناتك يوم القيامة جزاك الله خيرا وبارك فيك
واسأل الله ان يجعل عملك هذا...

بشير حمدان
09-25-2014, 16:31
السلام عليكم
اخى لو الموضوع كده مكناش تعبنا نفسنا فى التحليل وانواعه . التجار الصغريين مهما اتفقوا على حاجه ميادروش يغيروا حاجه فى السوق تخيل تحرك البنوك المركزيه العظمى بيكون عامل اذاى ...

walter white
09-27-2014, 23:59
صناع السوق هى القوه فى السوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه
لان البونك المركزية تدخل فى بعض الاوقات فى اسعار الفائدة

tedjboyka
10-02-2014, 15:57
بالفعل اخي لا يملك المتاجر بعد الخسارة الا الندم والحزن لكن لن يستفيد من هذا ، التعلم من الاخطاء غير كافي ، لان الاخطاء كثيرة واستمرار المتاجرة علي الحساب الحقيقي بدون استراتيجية يعني استمرار الخسارة واستمرار الاخطاء ، الحل هو استبدال التدريب من علي الحساب الحقيقي الي الحساب التجريبي لان الحساب الحقيقي ليس للاخطاء

forexii
10-10-2014, 12:26
اعقد انمحور عملية المتاجرة في الفوركس هم البنوك و كبار المضاربين
و على المتاجر الصغير مجارات تحركاتهم من اجل عدم الخسارة في رايي

algeria
10-19-2014, 21:52
أخي الكريم صناع السوق هم الشركات الكبرى و البنزك و صناديق الأستثمار
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

محمد عز الدين عيد خضري
10-19-2014, 22:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور علي المشاركة ولكني اختلف علي العنوان فليس هناك صانع للسوق يسيره لصفقاته السوق اكبر من اي حد
اتمني لك التوفيق
تحياتي

Murad
10-19-2014, 22:21
صناع السوق هم كبار المستثمرين في سوق الفوركس والبنوك المركزية للدول القوية اقتصاديا اعتقد ان هؤلاء هم صناع سوق الفوركس

benchou-ahfd
10-19-2014, 23:17
صناع الفوركس هي البنوك المركزية للدول الكبرى و هم اصحاب الرؤوس المال الضخمة هم من يتصرفون او يستطيعون التاثير الكبير على حركة السوق

antonioforex
10-19-2014, 23:30
السلام عليكم
اخي صناع السوق هم الناس الدين يتحكمون في سبر الاسعار و كيف ستعمل
لدلك يجب ان تكون لنا خبرة طويلة كي نفهم هده الامور.

magedman
10-19-2014, 23:39
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل صناع السوق هم اصحاب المبالغ
الضخمة التي يتحرك معها السوق مع تحركهم
ومشكور علي الشرح

ranou
10-21-2014, 15:56
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل صناع السوق هم اصحاب المبالغ
الضخمة التي يتحرك معها السوق مع تحركهم
ومشكور علي الشرح

1koussour
11-13-2014, 02:03

احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات

esshazly
11-13-2014, 02:10
السلام عليكم .. يعني انت عايز تقول ان كل مهمة صناع السوق واللي بيعملوة هولي انت بتقولوا دة .. في بعض البنوك اللي موجودة في السوق بتشتغل ك صانع للسوق

nass
11-13-2014, 02:30
اخى الكريم سؤالك ليس موضحا فانا لا افهم ما تريد من سؤالك ولكن مما فهمته فان اهم شىء هو عدم دخول الصفقه بكل قوتك بل حاول الدخول بلوت صغير مع تحديد نسبه النقطه لا تزيد عن 1 دولار ومع تحديد نسبه الخسارة للاستوب وبالتوفيق

hpacer
11-13-2014, 02:37
شكرا أخي العزيز
على إهتمامك بهذا الموضوع لأنه مفيد
و فيه الكثير من النقاش والحوار وشكرا أيضا لزملاء الكرام
أعضاء الفوركس على رودودكم المفيدة وننتضر منكم الكثير
والكثير أعزائي الكرام

al.hany
11-13-2014, 03:14
البنوك طبعا هى الى مسؤله عن كل ما ييخص الفورسك من بعيد او قريب فى المتحكمه فى كل شىء اخى الكريم على الجميع انه ياخد حذره كويس اوى وان دا لازم يبقا تعرف مؤشرات اسعار المعلات بشكل كبير ف بالتوفيق للجميع

albaeslam
11-13-2014, 03:17
اعتقد ان صناع سوق الفوركس هم البنوك الاستثماريه والتجاريه والمركزى ويمكن كمان البورصه لها دور ..والله اعلم

allh
11-13-2014, 03:45
المتحكمين فى مجال الفوركس بشكل كبير دا فيه حاجه مهمه اوى لازم الكل يعرفها وهى ان لازم يبقا عندك ثقه ا المبتكر المجال دا هم البنوك المركزيه فى المستوى العالمى وهما الى فكرو فيها علشان يكسبو ما بين فروق العملات

kimo.san
11-13-2014, 04:43
البنوك الاستثماريه هى اكتر ناس تقدر تتحكم بالفوركس بشكل كبير وان دا ليهم الحق فى ان العمله تزيد او تقل بشكل كبير ف على الجميع انه يبقا عارف المعلوومه دى كويس اوى علشان تقدر تفيده قدام شكرا لك ايها العضو الكريم

zoza
11-13-2014, 05:33
اعتقد ان الشركات الوسيطه هى الى عرضت الفوركه دى علىالبونك والى هى من خلالها وافقت جدا ف دا معناه ان الفكره اصلامن الركات الوسيطه الى بتبقابينى وبين البنك ودا الى هما مسؤلين عنه بصفه كبيره جدا على ما اعتقد شكرا لك اخى الكريم

amrs
11-13-2014, 07:09
اعتقد ان السوق دا فيه نوع كبير اوى من الاشرتاك ما بين الشركه الوسيطه والبونك المركزيه الى هى قدرت تستغل الفرق الى بيحصل ما بين العملات وتجلعل له اهميه فى ان الموضوع يقا مهم جدا ان ممكن ان الناس تحقق الربح منه شكرا اخى الكريم

al.ho2
11-13-2014, 07:40
السماسره دور على السماسره هتلاقيهم هم الشركات الوسيطه اكيد هما دول اكبر ناس مستفدين ف اكيد هما دول اكبر ناس روجو للسوق الرائع دا وياريت لو كانو سوقوله من زمااااان ف انا فى غايه اساعده من سوق الفوركسف هو دا من روجله واكتشفه

downlaod3
11-13-2014, 11:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته .. اخى الكريم معلوماتى ليست كثيرة عن الهيدج وكل ما اعرفه هو انه تقوم بدخول صفقتين عكس بعض يعنى واحدة شراء والتانيه بيع وبالتالى فانك ستحقق الارباح من احداهما وبالتوفيق والنجاح

zeko220
11-13-2014, 11:14
ما حد يقدر ينحكم فى الفوركس بسبب راس المال الكبير بها عشان كدة الفوركس اكتر حاجة تقصر فيه الاخبار وبعد كدة نسبة الشراء والبيع ومدى الاقبال عليها ومن خلال ذلك تعرف ان الفوركس مستحيل حد يقدر يسيطر عليه

if1
11-13-2014, 13:02
في الواقع صناع الفوركس و المتحكمون في الاسعار بشكل عام هم البنوك الدولية
و كبار المضاربين و هم من يؤثرون على ارتفاع او انخفاض العملات

sasa11
11-15-2014, 19:11
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم صناع السوق هى القوه فىىالسوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكس احسن حاجة هي التعلم الجيد من اجل ان تكون هناك خبرة لازمة تفيدة في المضاربة في الفوركس.

ali 9
11-15-2014, 19:11
السلام عليكم . صناع السوق فى الفوركس هى البونك المركزية هى التى تحدد الساسية
الاقتصادية لكل فترة لان البونك المركزية تدخل فى بعض الاوقات فى اسعار الفائدة

wallo
11-15-2014, 20:07
حساب فوركس المصغر ممتاز للذين يودون أن يتخذوا من تحقيق الأرباح عادة. الكميات المتداولة في هذا الحسابات يمكن أن ترتفع و أن تنخفض بشكل دائم على حسب الرغبة.

balou
11-15-2014, 20:31
في اعتقادي انا انه البنوك و اخبار السياسية
مع انتخبات مثلا تسير بشكل جيد

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

maasofiane
11-15-2014, 22:28
حساب فوركس المصغر ممتاز للذين يودون أن يتخذوا من تحقيق الأرباح عادة
. الكميات المتداولة في هذا الحسابات يمكن أن ترتفع و أن تنخفض بشكل
دائم على حسب الرغبة.

Tro
11-17-2014, 00:04
احنا كمان من صناع السوق
اي حد بيخش يتداول ده يعتبر صانع للسوق
لانك بتساهم في احد الاتجاهين للسعر ,,,
وطبعا الاتجاه الاقوي هو اللي بيربح ,,
تحياتي ,,,

romani youssef
11-17-2014, 00:05
من يخدعك ليروج لادارة محفظتك عن طريق كشف حساب ناجح فاعلم ان الان من السهل جدا ضرب وتزوير كشف حساب ناجح محقق ارباح خيالية بل ان بعضها اصبح يباع ب 150 دولار فى مواقع نت ولهذا اقول لكى تختبر محلل ناجح من محلل فاشل فالامر يجب ان يكون على حساب اون لاين وليس حساب مسجل بتاريخ قديم ولمدة تتجاوز ال 3 شهور

mai66
11-17-2014, 00:07
السلام عليكم
اكيد سوق الفوركس اسهل وسيلة الان
لان اى فلوس مشبوهة تقدر تدخل بها وتتاجر بها من اجل المكسب والربح
اتمنى التوفيق للجميع

may0
11-17-2014, 11:26
صناع السوق هم مجموعة الأشخاص والمؤسسات
التي تتحكم بحركة الأسهم ككبار المستثمرين والبنوك
وكونهم يملكون النسب الأكبر من الأسهم في السوق
فبإمكانهم التحكم بارتفاع المؤشرات أو انخفاضها .

worldg04
11-17-2014, 11:26
اكيد اخى الكريم
موضوووعك او سؤألك كبير واكيد الفوركس بيتكون من
شى كبير وبنوك ومتدولين كباار
وهو عالم كبير لى هوا مجاال الفوركس

محمد عبد اللطيف
11-17-2014, 11:54
السلام عليكم
هناك العديد من شركاء الفوركس او رؤوس الاموال الضخمه المكونه للفوركس واكبر اللاعبين هم البنوك المركزيه وسمعت ان لديهم
سيوله ضخمه للغايه وتقدر بالملايين وبعدها البنوك الاستثماريه والمحافظ العملاقه

bibou
11-26-2014, 21:15
حساب فوركس المصغر ممتاز للذين يودون أن يتخذوا من تحقيق الأرباح عادة
. الكميات المتداولة في هذا الحسابات يمكن أن ترتفع و أن تنخفض بشكل
دائم على حسب الرغبة.

dana abu alinine
11-26-2014, 21:26
صناع السوق الشركات الاستثمارية الصناديق السيادية البنوك اصحاب روؤس الاموال الكبيرة الذين يملكون محافظ استثماية المتداولين ا
لذين يشكلون قوة جيدة بالسوق

hichamhiya
11-26-2014, 21:26
بسم الله الرحمن الرحيم الصلاة والسلام على رسول الله الكريم أما بعد أخي العزيز الكريم أشكرك أولا على موضوعك الرائع
ففي الحقيقة هدا الموضع مهم لجيع الأعضاء ويجب عليهم التعرف عليه والاستفادة منه وشكرا

karam22
11-26-2014, 21:34
ملهاش دعوة صناعة السوق بالتجار او ععدهم
دي نسبة ارباح بيع وشراء بسعر من البنوك وبيعها مرة اخري للتجار ولابد ان يكون هناك فرق سعر دائم للربح لهذه الشركات

mn3m
11-26-2014, 21:52
السلام عليكم ... صناع السوق هو نوع من انواع الشركات الخاصة بالفوركس الموجودة في السوق ... اتمني منك الموضوعات الجيدة في المرات القادمة ... بالتوفيق اخي الكريم

ynwa1892
11-27-2014, 21:36
السلام اخي ممكن هكذا لكن اعرف ان صناع السوق هم البنوك العالمية والاقتصادات الكبرى لدول العالمية
وفقك الله

remas
11-27-2014, 23:15
صناع السوق كثيرون اخى الكريم اولهم المضاربون وهم الصانع الاساسى للسوق ويشكلون
اكبر نسبه اضافه الى الصناديق ابلماليه الكبرى والمؤسسات الاستثماريه وغيرها

bibou
11-29-2014, 21:35
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته
اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
هي الشركات النصابة باختصار شديد جدا
ومصلحتها هي خسارتك

maha kz
11-29-2014, 22:39
الســـــــلام عليكـــم ورحــمه الله وبركـــاته .....موضــوع رائــع وممتـــاز يا اخــى وشيـــق جداااعن
الفوركـــس وموضـــوع صناع السوق يا اخى فى الفوركس يا ريييت

nahas
11-29-2014, 22:47
متشكر على الموضوع لكن هل يمكن الشرح اكثر لكي تعم الفائدة لجميع الاعضاء المنتدى مع كامل الشكر لك اخي الكريم

waleed hassona
11-30-2014, 07:02
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام .......
. صناع السوق يااخى هم كبار المتاجرين والبنوك المركزيه للدول والبنوك الاستثماريه الكبرى

medo2013
11-30-2014, 07:05
اعتبر صناع السوق هى البينوك التى تمول السوق وتتحكم فى العرض والطلب للسوق وكمان تعمل على الربح والمكسب عن طريق السوق فلابد من عمل احتياط لحماية صفقاتى واللعملات من الخسارة لان هذا امر لابد منة

alimohamed
11-30-2014, 09:20
اعتبر صناع السوق هى البينوك التى تمول السوق وتتحكم فى العرض والطلب للسوق وكمان تعمل على الربح والمكسب عن طريق السوق فلابد من عمل احتياط لحماية صفقاتى واللعملات من الخسارة لان هذا امر لابد منة

adil17
11-30-2014, 11:23
اخي الكريم انا اعتقد ان من لديه خطة مربحة و مجربة و بدقة فالربح حليفه في كل الاوقات و في كل الحالات و بالتوفيق للجميع

houcin
12-03-2014, 01:10
انا ارى ان صانع السوق هم المتداوليون فبدونهم لن يكون هناك سوق والسوق الخاص بالفوركس مفتوح 24 ساعه نظرا

lyes1977
12-11-2014, 12:58
وعليكم السلام ورحمة الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا بالاخ الكريم بالمنتدى الكريم نعم في اعتقادي صناع السوق هم المتداولين على اختلافهم افرادا كانوا او مؤسسات وشركات من جهة والبنوك والبورصات من جهة اخرى ، شكرا جزيلا اخي على المشاركة وبالتوفيق للجميع

شبه منحرف
12-11-2014, 13:49
كلامك مضبوط اخى الكريم ولكن ليس فى جميع الاحيان يدخل صناع السوق او مايسمى الماركت ميكر لكى يضرب استوبات للمتداولين الصغار احيانا اه بيحصل ولكن ليس جميع الاوقات

letasena
12-11-2014, 13:52
حركه السق ما فى حد يتحكم فيه بسبب السيوله تمام ولكن انتى بتعمل شغل بالاستراتيجيه بتحقق منه الا انتى عايزة بالخبة والاستمراريه الجيدة الذكاء فى الشغل هام للربح وانتى بتحب تعمل ايه وتفهم ايه وممكن تحقق ربح ازى ومن خلال الاستمار تتحقق الخبرة فى كل شى وتحقق الربح

osama4o
12-11-2014, 14:08
صناع السوق كثيرون اخى الكريم اولهم المضاربون وهم الصانع الاساسى للسوق ويشكلون
اكبر نسبه اضافه الى الصناديق ابلماليه الكبرى والمؤسسات الاستثماريه وغيرها

kazemyy
12-11-2014, 15:51
اعتقد لا شك فى دا الشركات الوشسيطه الى بتبقا شغاله على الموضوع دا بشكل كبيرهى اكبر حاجه ممكن ناها تبقا مستفيده من الموضوع دا اخى الكريم وانا شاف ان الموضوع دا ممكن انه يحقق لك الكثير شكرا لك اخى اكلريم

DANDOUNE
12-14-2014, 00:05

ibrahim forex
12-14-2014, 13:24
اخى من راى ان صناع السوق هم قوة السوق والبنوك وكامن لان التجارة فى الفورك من اهم مميزاتها لا يتحكم فيها المزيد من الاشخاص
لان سيولتها عالية لا يسيطر عليها اى حد من رجال الاعمال الاقوياء

swhaa9d
12-14-2014, 21:28
صناع سوق الفوركس هم البنوك الضخمة المركزية و الشركات العملاقة و المؤسسات المالية الكبيرة
احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكس وبالتوفيق للكل

gr53
12-19-2014, 19:59
و هو مستفيد منك في كل صفقة تقوم بها بيع أو شراء

forexaly5
12-19-2014, 20:02
كلامك صح أخي العزيز السهم يتأثر بنسبة المتداولين أي إذا كان عدد المتداولين الدين قامو بالشراء أكثر من الباعة يكون سعر صاعد و العكس بالعكس

sarass11a
12-23-2014, 08:16
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ثانيا نورت اخى الكريم عالم الفوركس
الفوركس هوعبارة عن بورصة يتم تداول العملات فيها بدلا من الاسهم
وهناك عمليتين اساسيتين فيها البيع والشراء
يارب اكون افيدك وبالتوفيق لك وللجميع

Hassan Owen
12-24-2014, 02:54

شبه منحرف
12-24-2014, 02:56
صناع السوق يااخى الكريم هم من معهم سيوله ضخمه جدا فيحركون السوق من خلال البيع والشراء عند نقاط معينه وبكميه ضخمه جدا جدا

Musab.Ahmed
12-24-2014, 02:58
صناع السوق التجاري بصفة عامة ومن الناحية الاقتصادية هم اصحاب رؤوس الاموال الكبيرة واصحاب العقول المنفتحة والذكية فكل من يمتلك هذه الخصائص يمكن له ان يكون صانعاً للسوق, كذلك الحال في سوق الفوركس هم اصحاب العقول الذكية وذات الخبرة الكافية في التحليل الفني الاقتصادي وهم نفسهم اصحاب الايداعات الكبيرة .

Musab.Ahmed
12-24-2014, 02:59
صناع السوق التجاري بصفة عامة ومن الناحية الاقتصادية هم اصحاب رؤوس الاموال الكبيرة واصحاب العقول المنفتحة والذكية فكل من يمتلك هذه الخصائص يمكن له ان يكون صانعاً للسوق, كذلك الحال في سوق الفوركس هم اصحاب العقول الذكية وذات الخبرة الكافية في التحليل الفني الاقتصادي وهم نفسهم اصحاب الايداعات الكبيرة .

ALI07241
12-24-2014, 03:22
انا :dance:

chouai
12-27-2014, 17:05

hananll
12-27-2014, 17:11
كبار المستثمرين لهم قدرة على التأثير في حركة السوق لكن اعتقد انه مش بشكل كبير
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض الاشخاص

chouai
12-28-2014, 20:04
و الله يا اخي الكيرم، لا ارى أن هناك العديد من صناع القرار، السوق يتحكم فيها ما يدور في العامل و بالتالي لا يمكنك أن تتحكم فيها كلية، قد يكون لك تأثير إدا كان رأس مالك من الملايير م الدولار، لكن تأكد من انه لا يمكنك أن تتحكم كلية فيها

aissa00
12-28-2014, 21:43
السلام عليكم ورحمةالله
حساب فوركس المصغر ممتاز للذين يودون أن يتخذوا من تحقيق الأرباح عادة.
الكميات المتداولة في هذا الحسابات يمكن أن ترتفع و
أن تنخفض بشكل دائم على حسب الرغبة.
تقبل مرووري اخي

Ahmed2020eg
12-28-2014, 22:26

ramy2
12-28-2014, 23:41

Mohamed Morsy
12-29-2014, 15:28
اخي الفاضل .. صناع سوق الفوركس هم البنوك الضخمة المركزية و الشركات العملاقة و المؤسسات المالية
الكبيرة والصناديق الاستثمارية احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكسهم
تحياتي ...

bdrxx
12-29-2014, 17:06
اعتقد اخى اكلريم ان الشركات الوسيطه هى الى بتقدر ناه تحقق الكثير اخى اكلريم بشكل كبيرو ان املوضوع المه مدالزام نقدر نحقق الكثير من خلاله
باتلوفيق لك انشاء الله
تقبلت حياتى لك
شكرالك اتلوفيق

mnalmm
12-29-2014, 17:52
و هو مستفيد منك في كل صفقة تقوم بها بيع أو شراء

forim12
12-29-2014, 18:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته إلي يتحكم بي السوق هم أصحاب رأس مال الكبير فيتحكمون إما بزيادة السعر أو خفضه عن طريق البيع أو الشراء

mesteraden
12-29-2014, 18:24
أخي الكريم صناع السوق يعني الجهات التي تضخ سيولة كبيره في السوق لكي يتحكموا باتجاه السوق,مثل البنوك الكبيره والمركزيه والمؤسسات الماليه الكبيره,اما المستثمرين الصغار فأنهم يحاولون ان يتبعون الجهات الماليه الكبيره
تقبل مروري

soad labib sadek
12-29-2014, 18:56

اخي الفاضل بالفعل لكن لا تنسي ان هناك عوامل اخري تعد من الععوامل التي تصنع حركة مثل البنوك الكبيرة و المسيطرة و البنوك المركزية و الاخبار و عوامل اخري

تحياتي للجميع

ramdani
12-29-2014, 18:59
بسم الله و السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته اما بعد اخي الكريم صناع السوق بالفوركس هم شركات الوساطة

bilalqhse
12-30-2014, 12:13
هده النقطة المهمة لصناع السوق و كيف يتحكمون

nada forex
12-30-2014, 12:27

wafaaff
12-30-2014, 12:32

rabhiaziz
12-30-2014, 13:52
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام عل اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد:
اخي ان صناع السوق كما تقول انت هم التجار جميعا الكبرائ منهم و الصغار و شكرا

---------- Post added at 11:52 AM ---------- Previous post was at 11:00 AM ----------

اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلس الله عليع و سلم اما بعد:
في الحقيقة ان هذا الكلام ممتاز حقا و هذا ما علينا معرفته و شكرا مرة اخري اخي العزيز

wafaaff
12-30-2014, 13:57
اخي الفاضل .. صناع سوق الفوركس هم البنوك الضخمة المركزية و الشركات العملاقة و المؤسسات المالية
الكبيرة والصناديق الاستثمارية احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكسهم
تحياتي

Bessam
12-30-2014, 14:11
أخي صناع السوق و يطلق عليهم أيضا مصطلح الهامور هم الناس التي تتحكم في سعر السوق ككبار المضاربين و البنوك المركزية مثلا البنك المركزي السويسري و ضع خط دعم لزوج العملة اورو فرنك سوسري عند 1.2000 لم يستطع حتى كبار المضاربين في السوق إختراقه خوف من رد فعل البنك المركزي السويسري الذي يعتبر هذا الدعم بمثابة خط أحمر في سياسته النقدية مع الإتحاد الأوروبي ،فصناع السوق لهم دور كبير في خلق خطوط الدعم و المقاومة الهامة و المحافظة عليها أو كسرها و الذهاب بالسعر بعيد نحو خطوط جديدة هم يحددونها

hossam56
12-30-2014, 14:50
اعتقد اخى الكريم انالفوركس وا نالصان ع اخى الكريم لزما نبقاع رافين اان السوق هان هو الى هيقرر يحقق لن الكثير اخى الكريم بشكلك بير فى الكرثيرم نالمواضيع املهمه
شكرالك وباتلوفيق

8150017
12-30-2014, 14:53
الكلام دا غير حقيقى بالمره فى الفوركس لان الفوركس تحكمها قوانين واشكال وهارمونيك وترندات ودعم ومقاومه ولكن لاشك انها فى نفس الوقت تخضع احيانا للمضاربه بس حضرتك خللى بالك وان شاء الله هتكسب

sharshabil
12-30-2014, 15:10
صناع السوق ههم كببار التجار و البنوك الذين بصفقاتهم ممكن ان يحددوا اتجاه السعر
لان السيولة تكون كبيرو و رؤوس اموالهم ضخمة فعلا و نحن لا نسواي شيءا مجتمعين قدامهم

RachiidsEX
12-30-2014, 15:29
ههه كلامك صحيح و غلط في نفس الوقت أنت جايب المعلومة خاطئة
صناع السوق هم الدين يقومون بتحريك السوق و هم الاشخاص
اللدين اذا قام بالبيع يتحرك الزوج للبيع و العكس صحيح

remas
12-30-2014, 15:30
شكرا جزيلا على المضوع اخى الكريم واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
اما عن صناع السوق بلا شك البنوك المركزيه واصحاب رؤس الاموال الضخمه والمضاربين

gr53
01-16-2015, 09:52
و هو مستفيد منك في كل صفقة تقوم بها شراء كان أم بيع

hamed ali
01-16-2015, 10:03
السلام عليكم
صناع الاسعار فى سوق الفوركس هو اقتصاد الدول التى نتاجر بعملاتها فحين تحسن الاقتصاد يتحسن
سعر العمله وعند ضعفه يهبط سعر العمله وهكذا دواليك اما بالنسبه للباعه والمشترين فهم بشكل عام
يتبعون تصريحات الدول بخصوص الاقتصاد
تقبلوا مرورى

cobramfh
01-16-2015, 14:56
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
اخي صناع الفوركس هم البنوك المركزية حول العالم و هم المتحكمين الرئيسيين في هذا السوق الضخم
اهلا بك اخي الكريم

saidsami
01-16-2015, 14:58
صناع السوق هى القوه فىى السوق وهى البنوك من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه و اتمنى ان اكون اجبت على هذا السؤال لانه تم تكرار هذا السؤال اكثر من مرة يا اخوان

a5rzamn
01-16-2015, 15:04
انا من نظرتي الشخصيه انه سوق صعب جدا

يعني بلاحظ انه اذا صار خبر مهم لدوله معينه الزوج المرتبط بهذه العمله يرتفع بشكل قوي وفجائي وينخفض بسرعه كبيره في نفس الدقيقه

فالبائع والمشتري يخسر في ان واحد

وهنا ياتي دور الستوب لوز

8150017
01-16-2015, 15:06
تقريبا المعلومه اللى انت وضعتها لا تفيد الا حضرتك لو كان السوق بيشتغل مثل ما قلت فكانت كل الناس خسرت فلوسها انت بس ياعينى تلاقيك استعجلت فى التجاره فياريت تتعمق فيها اكثر وتحاول تنجح

mohyeldinnoor3783
01-16-2015, 15:32
اعتقد ان صناع سوق الفوركس هي البنوك المركزية في الدول العظمي وبيتأثر السوق بالاحوال الاقتصادية وسياسات الدول دي

sara..
01-16-2015, 15:47

sabrey14
01-16-2015, 16:04
هو اكيد اصحاب رؤس الاموال المستثمرين الضخكو هم لهم تاثير على حركة سوق الفوركس ولكن ايضا الفوكس سوق مالى ضخم بية سيولة كبيره

مصطفى حمدان
01-18-2015, 17:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته طبعا اخى الفاضل الكلام اللى انت بتقوله فيه شىء من الصحة وطبعا التحكمات دى بترجع لخدمات اصحاب رؤوس الاموال العالية مثل البنوك المركزية والمؤسسات المالية

ppttss
01-18-2015, 17:25
صناع السوق اعتقد هم شركات الوساطة والبنوك والبورصات العالمية هم تلك ويساعدها الاقتصاد

لان السعر يتغير من اقتصاد الدول او مشاكل الدول لان لو فيه مشكلة فى امريكى تؤثر على الدولار وهذا هو اقتصاد

rajae02
01-19-2015, 00:54
السلام عليكم

sharshabil
01-19-2015, 01:24
من يملك ملاين الدوولار او بلايين الدولار
ممكن ان يكون من صناع السوق و صقة يعما يستطيع تحريك السعر من خلالها . ليس بونص خمسين دولار

معتصم سباعنة
01-19-2015, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
مشاركة جيدة مشكور اخي على مجهودك الرائع بالطبع وكلنا من صناع السوق حتى لو احد دخل بمبلغ 10 دولار فهو صانع للسوق على ما اعتقد
اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

eslam labib
01-19-2015, 05:18
لان سوق الفوركس من اكبر الاسواق من حيث السيولة ومن الصعب التحكم فيه من قبل بعض
الاشخاص حتى لو كان اصحاب راس مال كبير

kounra
01-19-2015, 17:18
هى القوه فىىالسوق وهى البنوك اخى الكريم من بنوك مركزيه وبنوك استثماريه احنا مجرد اننا نكسب لو دخلنا صفقات فى اتجاههم او نخسر لو دخلنا عكس

hamoeslam
01-19-2015, 17:57
هم الشكرات الوسيطه اخى الكرمي الىم ن حقهم يجركو السوق زى ما هما عايزين
باتلوفيق لك وقتبلت حياىت لك اخى اكلرمي على الموضوعاملهم دا
تقبل شكرى لك

snnaky
01-23-2015, 17:02
صناع السوق بالفوركس دول بقى ناس لم يلاقو مثلا فى ناس بتشترى من نقطه معينه والناس عددها كبير وناس تانيه بيعين من نقطه معنين عددهم كبير فاتضيعهم وتضربلهم استوبتهم .. وشكرا لكم

صناع السوق الحقيقين دول هما المؤسسات الكبيرة والبنوك المركزية
يعنى صناعة دولية وغير مركزية القرار يس بيجمعهم هدف واحد وهو اللعب على الصغار تلاقى الخبر نازل رغم ان العملة ليها هدف صاعد وشغالة زى الفل ومستهدفات فنية طبقا للتحليل والناس متفائلة تلاقى بنك مركزى ينزل خبر او مؤسسة مالية تعمل العكس هب السعر ينزل ويتهبد شوية تلاقى كلام تانى يرفع السعر

emona
01-23-2015, 17:14
تحية طيبة وبعد
شكرا اخي الكريم على سؤالك المفيد ونرجو ان يفيدنا احد الاعضاء الكرام
والله الموفق

brahim19
01-24-2015, 12:55
صناع سوق الفوركس و المتحكمين فيه هم البنوك المركزية و الفيدرالية و شركات الوساطة
و كبار المستثمرين و غالبا لا تتفق مصالحهم مع مصالح صغار المتداولين امثالنا