PDA

View Full Version : سؤال محيرني جدا

Pages : [1] 2 3

lemard
11-28-2013, 06:35
انا مبتدئ وكنت متابع فيديوهات تعلم الاستراتجية وكدة واتفرجت على thv وحابب انو اعرف ادا اتابع الاستراتجية ده ولا مش حلوة وكمان عايز اعرف ايه احسن واسهل استراتجية تبعدني من الخسارة بنسبة مرتفعة وتكون كمان سهلة الفهم مش معقدة وشكرا لكل واحد حيجاوب على سوالي وتحية خالصة مني يكم ولمنتدى فوركس العرب.

the best
02-20-2014, 23:49
من الأفشضل إن تشقلل من الكميات شالمتداولة، و أن تقوسم بإعادة الأرباششسح بشكل بطيء. سوف يعمل هذا الأمر على بناء الثقة سشالنفس، و بناء الهامش الشسإيجابي مرة أخرى.

hunter_world
02-21-2014, 00:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم والهي انا مليش في الاسترتجيات ومش ممكن افيدك لاني معرفش صرحه لكن انا مبتدي في موضع الفوركس لكن اللما اتعلم هفيدك

ahmedhawash
02-21-2014, 01:49
بص الاستراتيجيه مشهوره جدا وفى ناس جربتها وبتقول ان نسبه نجاحها 80 فى المئه

اهم شئ انك تجربها على الديمومده لا تقل عن شهرين بشكل مكثف والله المستعان

poop4
02-21-2014, 02:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
هذه الاستراتجيه تعمل اسكالبيمج فقط لا غير
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

ahmedd
02-21-2014, 03:10
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد ابن عبد الله خاتم المرسلين والصديقين اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو
والله لا اسطتيع ان افيدك للاسف وتحيه طيبه

ahmad lord
02-21-2014, 03:11
انا مشتغلتش عليها قبل كده بس اسمع انها كويسه جدا وفي ناس كتيره بيشتغلوا بيها وهي صعبه شويه المهم تدرب عليها كويس وبالتوفيق لك ان شاء الله

Heisenberg
02-27-2014, 06:55
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز انا لا انصحك ابدا بهذه الاسترراتيجية فالمؤشرات تعيد ريم نفسها كما نني جربتها و كانت فاشلة للاف
تحياتي

zinga6
02-27-2014, 18:47
البنوك المركزية، وانخفاض التضخم. اليوم، أكثر من 85٪ من جميع المعاملات اليومية تنطوي على تداول لل
العملات الرئيسية، والتي تشمل الدولار الأمريكي (usd) والين الياباني (jpy) واليورو (eur) والبريطانية

doola2020
03-21-2014, 00:26
أفضل استراتيجية هي استراتيجية التداول وقت الأخبار المهمة بعمل أوامر معلقة قبل إصدار الخبر بدقيقة أمر شراء معلق وأمر بيع معلق

ahmedmomen
03-21-2014, 02:50
انا شخصيا لم اجرب هذه الاستراتيجية من قبل لكن في استراتيجيات اخرى كتيرة وناجحة لدى كثير من الاشخاص
واهم حاجة انك تمشي في الاتجاه العام للترند وتستخدم اكتر من طريقة للتحليل الفني مثل الدعوم والمقاومات والفيبوناتشي والنماذج السعرية

احمدل سالم 22
03-21-2014, 10:19
لن تستطيع الحكم على اي استراتيجية
الا بالتجريب عندها سوف تحدد
اهم الاستراتيجيات التي يمكنك استخدامها
والحصول على ربح من خلالها

zamalkkawy
03-21-2014, 10:22
بالتوفيق للجميع

عاشق الفوركس
03-28-2014, 17:27
السلام عليكم , اخي الكريم ،انت من يحدد الاستراتيجية التى تعمل بها واستراتيجية thv هي جيدة جدا وفيها الربح الوفير لكنهي للخبراءفقط في هذا السوق لذاايجب ان تبحث على الاستراتيجية التى ترتاح لها وان تطورها مع تمنياتي لك ،بالتوفيق ،والسداد ...

forexuwk
03-28-2014, 17:57
بالتوفيق للجميع

wentwor
03-28-2014, 18:10
السلام عليكم و رحمة الله للاسف ليس هناك استراتيجية بنسبة نجاح 90 في المئة واغلب الاستراتيجيات لا تنجح كل يوم و الاهم من ذلك
تعلم التحليل الفني مع ادارة صارمة لراس المال انشاء الله سوف تكسب والخسائر سوف تكون قليلة

a7med84
04-04-2014, 22:32
الاستراتيجيه انا شايف انها ممتازه من تعاملى معاها

وهى للاسكالبينج وممكن الاعتماد عليها ونائجها جيده جدا
وبالتوفيق لك وهم شئ الفتره التجريبيه لها

mohamed01
04-06-2014, 16:00
نعم اخي انا ايضا مبتدا ولقد لفتت انتباهي هده الاستراتجية المميزة
انا قيد التجريب على التجربي و طلعت معي نتائج كويسة حتى الان
قررت استعمالها مع بونص هدا الشهر

latraaa
04-06-2014, 16:22
يا اخي الكريم، هي استراتيجية قيمة و جيدة و لكن ليس من السهل العمل عليهان لدا لابد لك من العمل على التدرب أكثر من مرة عليها لكي تصل إلى مرحلة القراءة الجيدة لها إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ilyes chaieb
04-16-2014, 02:32
اهلا بك اخى العزيز في الحقيقة انا لم اجرب هذه الاستراتيجية بس بسمع عنها و لكن لم اجربها للاسف اتمنى ان يفيد من استعملها تقبل مرورى

latraaa
04-16-2014, 19:16
يا اخي الكريم، الإستراتيجية قيمة و جيدة،و لكنها صعبة المراس و لابد من العمل على تعلمها جيدا و اختيار الفريم المناسب لها، و إلا فإنها قد تنقلب عليك، أتمنى أن تعي ما تقوم به، و نصيحة مني لك قم بالعمل على التعلم جيدا

INTHENAMEOFALLA
04-16-2014, 19:19
اذا كنت مبتدىء فعلا لماذا تستعجل على وضع استراتجية وان تتبعها انتظر حتى تعلم كل شىء جيداً عن الفوركس وبعد ذلك تحدد ما تريد
والله الموفق

forex24day
04-16-2014, 22:11
السلام عليكم , اخي الكريم ،انت من يحدد الاستراتيجية التى تعمل بها واستراتيجية thv هي جيدة جدا وفيها الربح الوفير لكنهي للخبراءفقط في هذا السوق لذاايجب ان تبحث على الاستراتيجية التى ترتاح لها وان تطورها مع تمنياتي لك ،بالتوفيق

saad197920
04-16-2014, 22:34
يا اخى الفاضل لا تسعى عن اسهل استراتيجية كما تقول لان هذا سيدفعك الى الخسارة الحتمية لا شك ولكن عليك
بتعلم مجموعة من الاستراتيجيات والقيام بتجربتها على الحساب الديمو ولترى مدى نجاحها واختار منه ما تشاء ....

selmon
04-16-2014, 22:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم والهي انا مش بتابع في الاسترتجيات ومش عارف افيدك ازي اخي تقبل مروري

molto
04-17-2014, 18:58
ايه هو thv بجد يا اخى الكريم انا عن نفسى اول مره اسمع عن الموضوع ده يا باشا وبجد مش عارف اقولك ايه بالظبط ياغالى واتمنى لك التوفيق باذن الله تعالى

godfather
04-17-2014, 19:16
انا شايف ان مفيش استراتيجية دائمة للمتاجر و لكن كل شوية لازم تتاجر بطريقة
مختلفة و تحاول تغير اسلوبك علشان تطور للافضل و تزود خبرتك طول الوقت

kachary
04-17-2014, 19:18
بصراحة ال thv استراتيجية من اروع مايكون
وانا شخصيا انصحك بها وهي على فكرة استراتيجية لاسكالبينج
لدا انتبه

forexman3
04-17-2014, 22:34
شوف ياغالى
يجب ان تعلم انه لا توجد ليس بها خسائر وبالنسبة
لاستراتيجية التى اتش فى فهى استراتيجية ممتازة وسهلة
ومناسبة جدا لكل مبتدء

عدي
04-17-2014, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اخي انصحك انك تتاجر عالدعوم و المقاومات و متعتمكدش علي استيراتيجيه معينه و بالتوفيق ليك

doaa sary
04-17-2014, 23:33
الهيدج بما انك مبتدا وادخل من اى نقطة بقا بيع وشرا صفقتين عكس
بعض بس اقل رصيد100 وتدخل 5سنت انا بعمل كدا وبضمن المكسب بجانب التداول وقت الاخبار

abo heba
04-18-2014, 02:40
اهلا بك
هناك العديد من الاستراتيجيات الخاصه بالتداول ويمكنك ان تتبع احداها لتتداول عليه حسب نظام كل استراتيجيه
ولكن الافضل الى الان استخدام الشموع اليابانيه نفسها

arabien
04-18-2014, 02:43
سلام عليكم ورحمة الله

أخي ليس هناك ستراتيجية فعال 100%.

لكن انصحك بالبحث عن إستراتيجية اسمها الكلب الأسود .

ستعجبك إن شاء الله

عدي
04-18-2014, 20:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... يا اخي اعتمد علي نفسك و لا تعتمد علي اي استيراتيجيات فقط فني و كلاسيكي

hobmed
04-18-2014, 23:35
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد ابن عبد الله خاتم المرسلين والصديقين اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

fatoma elsayd
04-18-2014, 23:50
انصحك بالتعلم جيدا وتعلم التحليل الفنى وتحليل حركه السوق
والخبره والتحليل الكلاسيكى
لازم يبقى عندك خبره وتجرب كل حاجه اخى لكى تقل نسبه الخسائر
تقبل مرورى وبالتوفيق :) :yahoo:

saddem
04-25-2014, 18:14
في استراتيجيات اخرى كتيرة وناجحة لدى كثير من الاشخاص
واهم حاجة انك تمشي في الاتجاه العام للترند وتستخدم اكتر من طريقة للتحليل الفني...

gr53
04-25-2014, 19:27
انا مبتدئ وكنت متابع فيديوهات تعلم الاستراتجية وكدة واتفرجت على thv وحابب انو اعرف ادا اتابع الاستراتجية ده ولا مش حلوة وكمان عايز اعرف ايه احسن واسهل استراتجية تبعدني من الخسارة بنسبة مرتفعة وتكون كمان سهلة الفهم مش معقدة وشكرا لكل واحد حيجاوب على سوالي وتحية خالصة مني يكم ولمنتدى فوركس العرب.

أي استراتيجية لا يمكن الحكم عليها بمجرد الكلام أو حتى عن تجربة للآخرين بل عليك بالتجربة على الديمو بنفسه
فليس كل ما ينجح مع غيرك بالضرورة ينجح معك فالفكرة الأساسية تعتمد على التطبيق السليم لها و الأدوات التي تساعدها

latraaa
04-25-2014, 19:51
و الله يا اخي الكريم، الإستراتيجية قيمة و مفيدة لمن يعرف التعامل بها و يعرف كيف يحقق الكثير منها، و عليه لابد من العمل على تحقيق أفضل درجات التعلم لكي تصل إلى ما تريد منها، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

karam22
04-25-2014, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم الاستراتيجيات كثيرة لاكن كل المجانية منها ضعيفة
لو هناك امكانية لشراء استراتيجية غير مجانية فهي اكيد سوف تكون بها شرح وافي وامكانيات اقوي بكثير من الفشل دا كله

dragonx
04-25-2014, 20:16
اخي العزيز كل الاستراتيجيات جيدة ومنيحة وعليك انت ان تختار الاسهل بنظرك والتي تكون متوافقة مع خبرتك عليها هي التي تحقق الارباح لك جرب استراتيجة خطوط الموفينج هي ممتازة وجيدة ولكن عليك بتطوريها

menoer1248
04-25-2014, 20:28
كل الالستراتيجيات لها ايجابية وسلبيات لكن بحسن معاملة مع الاستراتيجية وفق شروطها
فانت سوف تكون لك نتائج ايجابية
بالتوفيق لخي وحاول ان تجرب كل استراتيجة على حدى من حساب ديموا

ssnsafi
04-25-2014, 20:41
اخي الكريم بالنسبة لأي استراتيجية تسال عنها فانه قد تنجح معك وتفشل مع غيرك والاستراتيجية أي طريقة عمل ترتاح لها فنا اتبع استراتيجية معينه وارتاح لها واحقق منها مكاسب بالرغم من انها بطيئة الا انها مربحة وعندما اخبر احد بهذه الاستراتيجية يرفضها ولا يقبلها ولو جربها لفشلت معه لهذا اخي الكريم جرب على الديمو كل طرق المتاجرة وكافة الاستراتيجيات حتى تشعر انك مرتاح مع واحدة منها وتتخذها طريقتك

forexmania
04-25-2014, 21:44
انا شاهدت هذه الاستراتيجية فعلا وهي اعجبتني حيث قمت بتجربتها وربحت منها بعض النقاط لكن رغم ذلك احب الاعتماد على المؤشرات التي توجد ضمن منصة التداول

kaa
04-25-2014, 23:05
بصراحة التداو فى االفوركس تحتاج الى خبرة
ولذلك من الافضل ان ناخذ وقت كافى فى تعليم الفوركس حتى نصل الى اقصى خبرة

baite
04-25-2014, 23:22
انا عندما ارى مثل هذه الاسئلة احاول دائما ان انصحهم بان لا يعتمدو عليها كثيرا ويحاولو تعلم التحليل الفني
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

عدي
04-25-2014, 23:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... اظن انها استيراتيجيه جميله و بسيطه اعتمد عليها اخي و بالتوفيق ليك ان شاء الله

kaa
04-26-2014, 00:19
بصراحة التداو فى االفوركس تحتاج الى خبرة
ويوجد فى الفوركس استراتيجات كثيرة جدا منه التداول على الدعم والمقاومة وايضا من بالمؤشرت

Bouani
04-26-2014, 00:30
أرى الأفضل أنك تستنى ديمت وقت الأخبار
و تضع أوامر معلقة بيع و شراء قبل دقائق معدودة بفارق نقاط معقول
ولا تنس الستوب لوز و التايك بروفيت
و الله ولي التوفيق

mirna ahmed
04-26-2014, 00:31
أعتقد الفوركس هو العمل أفضل من غيرها، لأنك يمكن أن تستثمر أي مبلغ. هناك حد أدنى لا من الاستثمار. وبالمثل، فمن الأسهل للتعلم وكنت لا يعتمد على أشخاص آخرين أو مواردها لتجارة النقد الاجنبى.
تذكر الفوركس هو بالتأكيد عمل وعمل جيدة وفرصة كبيرة للعمل، لكنها ليست لعبة أو هواية أو المقامرة لكنه يحتاج إلى دراسة واكتساب الخبرة من أجل تحقيق النجاح له ونحن نسعى جاهدين لتحقيق ربح عن طريق إرادة الله

---------- Post added at 09:31 PM ---------- Previous post was at 09:30 PM ----------

كلامك صحيح، ولكن الأعمال الأخرى التي تحتاج إلى رأس المال الوجهة قد لا تكون موجودة في معظم الناس جميعا يتجهون إلى العملات الأجنبية بسبب ذلك يمكنك البدء في أي كمية، ويمكن تحقيق الربح في حالة جيدة لتنوع الاستثمار الخاص
أعتقد أن لaversers خطر فمن الأفضل البقاء في الأعمال العامة والابتعاد عن الفوركس كما هو السوق عالية المخاطر ولكن بالنسبة للآخرين الذين يرغبون في تحمل المخاطر وترغب في محاولة لكسب بعض المال جيدة فمن أفضل أنه ينبغي محاكمة تداول العملات الأجنبية وكسب من ذلك مع رافعة مالية عالية وبكميات كبيرة.

galal saber
04-26-2014, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
موضوع جميل و مشوق
ونرجوا المزيد وشـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــكرا

بشير حمدان
السلام عليكم
اخى الاستراتيجيه مشهوره اوى ولكن انا استخدمتها ولم تتحقق معى اى نجاج وكان فيه ورشه فى المنتدى للاستراتيجيه وكنت متابع لكن لم تحقق اى نجاح

Ammar Tayeb abdelkader
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
أخي إبتعد عن الاستراتيجيات الأنها صعبة وغير أمينة إعتمد على التحاليل بكل انواعها
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

محمد السيد محمد
04-26-2014, 00:40
شوف ياسيدي لو قلت لك ان فيه ايتاتيجية نتيجتها 100% اكون كذاب
والايتراتيجية اللى انت بتتكلم عنها دي نسبة نجاحها 80% بكلام صاحبها كوبرا
ودب مش نتيجة بطالة حاول تتقنها وخليك عليها

عدي
04-26-2014, 11:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... انا اظن انها استيراتيجيه بسيطه و جميله اشتغل عليها اخي و بالتوفيق ليك ان شاء الله

abdelhak redouane
04-26-2014, 12:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا السؤال المهم انا ارى ان التجارة في عالم الفوركس تحتاج الى استراتيجية للتعلم والدخول الى السوق باريحية نفسية لانك على ثقة من الدخول وانت تعتمد على حاسة توهمك بالنجاح وتحقيق الرباح فب هذا العالم انا ارى ان تحاولي اخذ استراتيجية معينة وان تطبيقها على الحساب الديمو وتتقنيها فبل تطبيقهاعلى الحساب الحقيقي
بالتوفيق للجميع

walid08
04-26-2014, 13:45
السلام عليكم
والله يا اخي استراتيجية thv تعتبر من احسن الاستراتيجيات التي تدور في الفوركس
رغم انني لم اجربها من قبل الا انني سأجربها ان شاء الله

latraaa
04-26-2014, 15:47
يا اخي الكريم، الإستراتيجية هي جيدة و قيمة و يمكنك أن تحقق منها الكثير، و لكن في نفس الوقت هي صعبة بعض الشيء و يمكن أن تخسر فيها الكثير، لدا ارى انه من الأفضل العمل على تعلمها جيدا و تجربتها على الحساب التجريبي قبل الحقيقي، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Heisenberg
04-29-2014, 04:55
السلام عليكم ورحمة الله
انا مشتغلتش عليها قبل كده بس اسمع انها كويسه جدا وفي ناس كتيره بيشتغلوا بيها وهي صعبه شويه المهم تدرب عليها
بالتوفيق لك ولجميع الأعضاء الكرام

ahmed kabo
04-30-2014, 13:43
هيا كويسة ولاكن نسبة نجاحها بتبقى ضعيفة شوية يعنى بتقلش كثير اوى مع انك هتكون داخل صح ومع شروط الاستراتيجية فى عندك الشمعة المنحرفة جربها بالتوفيق للجميع

gr53
05-04-2014, 07:05
أي استراتيجية لا يمكن الحكم عليها بمجرد الكلام أو حتى عن تجربة للآخرين بل عليك بالتجربة على الديمو بنفسه
فليس كل ما ينجح مع غيرك بالضرورة ينجح معك فالفكرة الأساسية تعتمد على التط

mohammed aburekbah
05-04-2014, 07:08
بسم الله الرحمن الرحيم ليش السؤال محيرك ماتحتارش واحنا موجودين
انت عارف ليه لانك حيرتنا معاك بسؤالك دى اللي مش مفهوم.

ahmed morsy
05-07-2014, 19:25
اخي كل الاستراتيجيات جيدة ومنيحة وعليك انت ان تخـتار الاسهل بنظرك والتي تكون متوافقة مع خبرتك عليها
هي التي تحقق الارباح لك جرب استراتيجة خطوط الموفـينج هي ممتازة وجيدة ولكن علـيك بتطوريها
تقبل مروري

ahmedibrahim258260
05-07-2014, 23:37
بسم الله الرحمن الرحيم انا حاولت اني انزلها ولما باحي اشغل الاستارتيجية موش بلاقي اي مؤشرات ولا اي حاجة
تقبل تحياتي

AMLAK
05-07-2014, 23:40
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان الإستراتيجية هي
جيدة و قيمة و يمكنك أن تحقق منها الكثير، و لكن في نفس الوقت هي صعبة بعض الشيء و يمكن أن تخسر فيها الكثير
لدا ارى انه من الأفضل العمل على تعلمها جيدا و تجربتها على الحساب التجريبي قبل الحقيقي، بالتوفيق لك تحياتي للجميع

atmfox
05-07-2014, 23:47
أنا يا أخي لم أسمع من قبل بهذه الإستراتيجية ،لكن حاول أن تبحت عن إستراتيجية تراها أنت مناسبة لك وحاول تتعلم منها وتطويرها على حساب ديمو ففي الفوركس لا يوجد شيء إسمه ناجحة أنت من يحدد طريقك

nihed trabelsi
05-09-2014, 00:16
اولا اود ان ارحب بك اخي المبتدأ في رحاب هذه الاسرة الرائعة اسرة منتدى فوركس العرب اخي فعلا ان استاتجية thv هي من الاستراتجيّات الرائعة و التي تحقق اربح مهمة و لكن عليك بالصبر لتحقق شروطها

BrahimForex
05-09-2014, 01:32
عليك باجاد استراتيجة خاصة بك لا تعتمد على الاخرين ضع تقتك بنفسك و بالاجتهاد و التمرن عليها ستنجح انشاء الله

ayoubbouziki
05-10-2014, 01:08
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا لك اخي الفاضل على الطرح

جزاك الله خيراً وشكر
سلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ssesko42
05-15-2014, 20:01
يا اخي الكريم، الإستراتيجية قيمة و جيدة،و لكنها صعبة المـراس و لابد من العمل على تعلمها جيدا
واختيار الفريم المناسب لها، و إلا فإنها قد تنقلب عليك، أتـمنى أن تعي ما تقوم به، و نصيحة مني لك
قم بالعمل على التعلم جيدا

sabirdaba
05-17-2014, 13:59
انا تابعة الاستراتيجية التي ذكرتها ووجدت انها ناجحة فعلا بشكل جيد جدا حيث انها تحدد لك الاهداف وكذلك مناطق وضع وقف للخسارة ارى انه من الجيد ان تعتمد عليها وان تحاول تعلمها

salichou
05-18-2014, 17:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي سيدنا محمد باسم الله الرحمان الرحيم
انا يا صديقي منذ مدة اردت اتباع هذه الاستراتجية لكنها لم تفدني ابدا و ارجو من الاصدقاء ان يعطونا الافضل

benchou-ahfd
05-18-2014, 17:49
الاستراتيجيه مشهوره جدا و حسب من جربوها نسبه نجاحها 80 فى المئه اهم شئ انك تجربها على حساب تجريبي لمدة لا تقل عن شهرين بشكل مكثف ثم ترى النتائج

payza
05-19-2014, 11:09
استراتيجة تي اتش في جيدة جدا
لك عيبها انه فرصها قليلة جدا جدا

-----------------------------------------------------------------------------------------

naoual
05-19-2014, 11:11
اخي الكريم بالنسبة للاستراتيجيات جميعها قد تكون ناجحة جدا لكن ليس للكل فكل متداول و ما يتناسب معه فانت ابحث على ما يناسبك و

lyes1977
05-19-2014, 14:09
موضوع الاستراتيجيات هذا يا اخي اعتقد انه لكل واحد منا طريقته وخطته في التداول وهذا ما يسمى بالاستراتيجية وانا مثلا ليست عندي استراتيجية قوية لاقدمها لك اخي الكريم لكني ساخبرك عن طريقتي وهي باختصار تعتمد على مؤشرين هما البولينجر باندز والاستوكاستيك والعمل على فريم الدايلي وهي مربحة احيانا وتعكس احيانا اخرى

الربح من الفوركس
05-19-2014, 17:08
اخى الحبيب انا عملت بتلك الاستراتيجية ولكننى لم افلح فى الربح من خلالها وبالتالى تعاملت من خلال استراتيجية اخرى وبتالتوفيق للجميع والربح الكبير

shellfish_ssa
05-19-2014, 17:10
بسم الله الرحمن الرحيم اولا واخيرا
السلام عليكم وبالفعل فى الاستراتيجيه يقال انها ناجحه بنسبه كبيره وانا فعلا لم
اجربها ولكن سافعل شكرا على المشاركه الفعاله ونتمنى التوفيق للجميع .

afillane
05-19-2014, 17:50
السلام عليكم ورحمة الله
عذرا لم اعرف اي استراتيجية تتحدث عنها الا اني انصحك بتعلم اكبر عدد من الاستراتيجيات وتجربتها على الديمو الى ان تجد من تناسبك

maasofiane
05-23-2014, 13:32
من الأفضل إن تشقلل من الكميات شالمتداولة، و أن تقوسم بإعادة
الأرباششسح بشكل بطيء. سوف يعمل هذا الأمر على بناء الثقة سشالنفس،
و بناء الهامش الشسإيجابي مرة أخرى.

remas
05-23-2014, 17:09
شوف اخى الكرم اى استراتيجيه مهما سمعت عن اراء الاعضاء فيها لازم انت تجربها بنفسك ومن خلال تجربتك تحكم عليها بس لازم تلتزم بيها

dont
05-23-2014, 17:47
احسن طريقة فى الفركس ترجع اى الطريق التى انت تتقبها ويوجد فى الفوركس طرق كثيرة جدا تكون سهلة
ونحن فى الفوركس يجب ان ناخذ خبر فى طرق كثيرة

abdelaziz 10
05-23-2014, 18:30
نصيحة مني يا اخي تعلم التحليل الكلاسيكي مع شوية مؤشرات مساعدة كالموفينج 200 والبولينجر باند ايضا
انما ان تعتمد على مؤشر واحد للتداول به فاشارات الدخول اعتمادا عليه تكون ضعيفة جدا وتسبب الخسائر

msayyed2000
05-23-2014, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبدكاته

اخي الكريم اشكرك جدا على طرح الموضوع لما له من فائدة لي شخصيا وللاعضاء ٫ ارجوا ان يستفيد جميع الاعضاء منه ٫ شكرا جزيلا مرة اخرى

تقبلوا مروري

alaeddine
05-23-2014, 20:10
أفضل استراتيجية هي استراتيجية التداول
وقت الأخبار المهمة بعمل أوامر معلقة قبل
إصدار الخبر بدقيقة أمر شراء معلق وأمر بيع معلق.

mol_kaskot
05-23-2014, 20:23

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة على اشرف المرسلين
هــــــــــلا بــــــــــيـــــك اخــــــــــي
نصيحة مني لاتعتمد على الاستراتجيات بل تعلم اساليب التداول من استخدام الدعوم والمقاومات والتشبعات الشرائية والبيعية

poop3
05-25-2014, 02:54
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
هذه الاستراتجيه جميله جدا جدا ولها صفقات رابحه كثيره
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

maao2008
05-25-2014, 09:43

soooonor
05-25-2014, 12:22
تقدر تجرب اى استراتيجية على الديمو لفترة لا تقل عن شهرين للتأكد من نجاحها

و لكن لا توجد استراتيجية تبعدك عن الخسارة بنسبة مرتفعة ...قدراتك على التحليل الفنى و الاساسى و متابعة السوق و اختيار نقاط قوية لدخول الصفقة هى الاشياء التى سوف تحقق لك ارباح اكبر من الخسائر التى قد تتعرض لها

mohd5ash
05-25-2014, 12:29
اخي الكريم
تستطيع دمج استراتيجيتين معاً في عملك
ولكن المهم هو ادارة رأس المال ونسبه الهامش المحجوز للصفقة
ولا تفتح عقود كبيرة , بل أجعلها مناسبة لحجم رأس المال

yara alaa
05-25-2014, 12:45
بــســــم الله الــرحـــمـــن الـــرحـــيــم
الــســلام عــلـــيـــكــم و رحــمــة الله تــعــالــى و بــركـــاتــه
والله يا اخي مش حقدر افيدك لاني مشتغلتهاش من قبل ذلك

rayeswahbi2
05-25-2014, 13:47
لم افهم معنى الthv لكن ان كنت تبحث عن استراتيجية فلا تضيع وقتك حاول ان تتعلم التحليل الاساسي فهو مربح و ناجح و لكن فيه نوع من الخطورة

el andaloussi
05-25-2014, 13:55
أخي الكريم بحكم خبرتي البسيطة في الميدان خرجت بفــائدة مفادهــا
خد لك إستراتجية وقم بتطويرهــا شيئ فشيئ حتى تستطيع أن تكسب منهــا هذا من وجهة نظري وشكرا

sara ali
05-25-2014, 14:23
السلام عليكم ورحمة اله تعالى وبركاته التي اتش في فور استراتيجيه مهمه جدا ومتازه جدا ا لو عاوز ا حاجه ابعتلي رساله وبالتوفيق ان شاء اله وتقبل مروري

gr53
06-08-2014, 22:32
فليس كل ما ينجح مع غيرك بالضرورة ينجح معك فكل له فكره و أسلوبه

waleed hassona
06-15-2014, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام ... اخى الكريم الاستراتيجيه
اكثر من رائعه ولابد ان تتدرب عليها جيدا على حساب تجرببى اولا

sabirdaba
06-16-2014, 13:50
اخي نصيحة اقدمها لك لا تقم ابدا باستشارة الاخوة في مثل هذه الحالة لانه عليك انت ان تجرب الاستراتيجية وتحكم عليها بنفسك فيمكن انك تتقن العمل بها بينما الاخوة الاخرون لا

GM.LAVAL
06-19-2014, 04:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته . بسم الله الرحمن الرحيم ...
اخى الكريم اذا اردت فعلا تبعد عن الخسارة انصحك بان تتعلم اولا ودعك من الاستراتجيات لانها لن تكون ذا نفع لك اذا لم تتعلم لان التعلم هو الاساس يا اخى الفاضل ودمت بخير إن شاء الله

RomanyMoreed
06-23-2014, 17:58

مفيش استراتيجيه ممكن تجنبك الخساره ومفيش تاجر في سوق العملات عمره ما داق طعم الخساره وعليك بالتعلم وابتكار استراتيجيتك الخاصه

mazn
06-26-2014, 15:42
السلام عليكم ورحمة الله
أخي إبتعد عن الاستراتيجيات الأنها صعبة وغير أمينة إعتمد على التحاليل بكل انواعها

اتمنى التوفيق والربح الوفير للجميع

balou
06-26-2014, 16:54
السلام عليكم و صلاة و سلام على محمد اشرف خلق و امام مرسالين و على آله و صحبه و سلم تسليما كثير اما بعد ابحث عن طريقة اخرى افضل و اتمنى للجميع التوفيق ان شاء الله

BOUCHA-AFES
06-26-2014, 17:01
الـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
سمعت انها استراتجية جيدة ولاكن للاسف تابعت الكثير من الفيديوهات ولم افهم فيها جيدا يمكنك ايجاد الفيديوهات التوضيحية على اليوتوب

poop
06-26-2014, 17:02
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
الاستراتجيه دى جميله اخى الكريم ممكن تتاجر بيها عادى جدا
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

amermazzen
06-26-2014, 17:14
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم الاستراتيجات مهمة جدا في الفوركس فمن خلال هذه الاستراتيجات تكون هناك عملية ربح لأن التعلم الجيد يبقى الساس في الفوركس خاصة عن طريق الحسبا التجريبي لمعرفة كل حبايا عالم الفوركس بالتوفيق للجميع.

besnisse
06-26-2014, 17:53
يا اخي الكريم عليك المتابعة و التعلم
اما بناء الاستراتيجية فاعتقد انه بالتعلم
و اخذ الخبرة يمكنك بناء استراتيجية خاصة
بك للاعتماد عليها في التداول
بالتوفيق اخي و في امان الله

abdelaziz 10
06-26-2014, 17:55
من الواضح يا اخي ان اي اسلوب تداول بالمؤشرات خصوصا لازمه تجريب على الديمو لفترة كافية حتى نتاكد منه
بالتالي نصيحة مني اليك انك تفتح حساب ديمو وتحاول تطبق فيه استراتيجية تي اتش في المعروفة وتتاكد بنفسك

ebram
06-26-2014, 18:07

قبل ان تنتقل الي الاستراتيجيات
لازم ان تتعرف علي السوق وعلي الابعاد الي بيتحرك فيه
فلازم ان تتعلم في البدايه من الكتب
وبعد كده التحليل الفني
والمهم تكون عارف الاداره الخاصه براس مالك

afillane
06-26-2014, 18:16
استراتيجية thv ايضا من بين اهم وافضل الاستراتيجيات التي تعتمد على السكالبينج
وان كنت تتقن التداول اللحظي فممكن ان تناسبك

ehab_salah
06-26-2014, 21:09
اخي الفاضل .. الإستراتيجية قيمة وجيدة ولكنها صعبة المراس ولابد من العمل على تعلمها جيدا
واختيار الفريم المناسب لها وإلا فإنها قد تنقلب عليك أتمنى أن تعي ما تقوم به ونصيحة مني لك
...
تحياتي

BILALBEN
06-28-2014, 02:05
لا تسعى عن اسهل استراتيجية كما تقول لان هذا سيدفعك الى الخسارة الحتمية لا شك ولكن عليك
بتعلم مجموعة من الاستراتيجيات والقيام بتجربتها على الحساب الديمو ولترى مدى نجاحها واختار منه ما تشاء ....

ynwa1892
06-28-2014, 03:37
السلام اخي
انت اخترت احسن استراتجية تداول حاليا في السوق اضافة الى سهولة فهمها وانا حاليا اتعامل معها في غالبا ما تحقق لي ارباح جيدة اقصد thv طبعا

Skrizar
06-28-2014, 04:23
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، أخي الكريم
اشكلرك على المعلومات المهمة و خاصة انني لا ازال مبتدئ ، و اتمنى التوفيق للجميع

sara ali
06-28-2014, 10:11
الاستراتيجيه مشهوره جدا وفى ناس جربتها وبتقول ان نسبه نجاحها 80 فى المئه

اهم شئ انك تجربها على الديمومده لا تقل عن شهرين بشكل مكثف

hunter_world
06-29-2014, 17:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام اهل المنتدي ام بعد اخي الكريم الصبر اخي الي هيجوبك علي كل اسالتك دي لاني انا كنت زيك لما كنت مبتدي اوي

gr53
07-17-2014, 22:06

khaledqbdr
07-17-2014, 22:22
الاستراتيجيه مشهوره جدا وفى ناس جربتها وبتقول ان نسبه نجاحها 80 فى المئه وهي لشخص الماني
وانا جربتها شخصيا ولكن لم تحقق معي نجاح

egymax3d
07-17-2014, 22:23
حلو سؤال زى كده اننا نفهم كويس ونتعلم من ردود الاخبراء وموضوع جميل اخى يستحق الاهتمام والردود رائعة من اصحاب الخبرة ولى كل من ساهم فى الموضوع من افكار واراء بارك الله فيك وبالتوفيق اخى ولى كل اعضاء المنتدى

hema2013
07-17-2014, 22:27
لسلام عليكم ورحمة اللة وبكاتة مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيدولابد من مشاهدة الفيديوهات التى تتكلم عن الفوركس لابد من عمل استاتيجيات ضخمة وكمان عمل فيديوهات وتحليل فنى لدراسة السوق
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

عدي
07-17-2014, 23:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...اهلا بك اخي الكريم موضوع جميل بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك ان شاء الله

mounim1994
07-17-2014, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته اهلا وسهلا بالاعضاء الكرام
اخي الفاضل انا مازلت مبتدئ و ليست لي الخبرة للجواب وبالتوفيق

awa
08-03-2014, 21:17
مفيش استراتيجية حلوة على طول لكن كل ظرف معين له استراتيجية
تناسبه و انا شخصيا انصحك تجرب اكبر قدر من الاستراتيجيات

maghribia
08-03-2014, 21:19
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

ان كنت فعلا ما زلت مبتديء ف يالفوركس
فانه ما علكي الا التعلم جيدا لفوركس وز العلم على الديمو اكثر
تقبل احتراماتيى

abdou19
08-03-2014, 21:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته أما بعد اخي الكريم

اشكرك على الموضوع القيم و نتمنى منك المزيد انصحك التداول مع الاخبار

sharshabil
08-04-2014, 02:26
لم اج ربها من قبل و ل اعلاف فيا تصلح لكن ابحث عن فيديوهات
ارى ممكن تكون فيها معلومات اكتر عن الاسترتيجية يااخي و تحياتي

aysamiman
08-04-2014, 12:14

gr53
08-05-2014, 10:24
فليس كل ما ينجح مع غيرك بالضرورة ينجح معك فكل له فكره و أسلوبه المناسب له

speeder
08-05-2014, 11:42
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته هي استراتيجية اصبحت غير منصوح بها لكنها خطوة مهمة في طريق التعلم
أخي الكريم أنصحك بالبحث عن إستراتيجيات أخرى
بالتوفيق إن شاء الله

abderrahmenanis
08-22-2014, 15:47
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد ابن عبد الله خاتم المرسلين والصديقين
اما بعد اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو

abdelaziz 10
08-22-2014, 21:07
استراتيجية تي اتش في يا اخي من استراتيجيات المؤشرات التي فعلا العديد يتكلم عنها حديثا
انما في الواقع لم اجربها والسبب اني من المتشائمين بالنجاح بالمؤشرات التي تظل مساعدة

msamir2013
09-06-2014, 16:43
هناك العديد من الاستراتيجيات الموجودة فى سوق الفوركس وانا افضل انك تدرب عليها على حساب تجريبى فترة للتاكد من مدى فاعليتها

اما بالنسبة للاستراتيجيات او اساليب التداول الغير معقدة انا انصحك انك تجرب التحليل الكلاسيكى معتمدا على الترندات والدعوم والمقاومات

majid1996
09-06-2014, 16:50
سم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على محمد ابن عبد الله خاتم المرسلين انا لا اصتطيع ان افيدك الان لاكن عند معرفة كل جديد سافيدك اخي لكريم

xrag
09-06-2014, 16:51

أسماء نعناع
09-06-2014, 17:12
انك تمتلك استراتجية جيدة فده شي جميل الاجمل ان تكون هذه الاستراتجية نابعة من تحليلاتك ومن جهدك الخاصة ورؤيتك الخاصة حتى تتحقق النجاح بنفسك

sharshabil
09-07-2014, 01:06
انا سمعت انها جيدة و هناك اخر اتصدار لها و هو الاصدار الرابع
لكن لاسف يشتغل مع XP and VISTAو لا يشتعل مع الوندوز سبعة

gehad87
09-20-2014, 02:24
انا من رايي انك تتعلم كويس الشغل على التحليل الفني
وعدم اتباع استراتيجيات الغير خاصة ان
بعض الاستراتيجيات بيبقا لها عيوب
مش ممكن تاخد بالك منها
وانتبتتبعها ومش فاهم تحليل فني

MRN2014
09-20-2014, 02:38
أفضل استراتيجية هي استراتيجية التداول وقت الأخبار المهمة بعمل أوامر معلقة قبل إصدار الخبر بدقيقة أمر شراء معلق وأمر بيع معلق
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

AMLAK
09-22-2014, 22:51
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم من الواضح ان اي اسلوب تداول
بالمؤشرات خصوصا لازمه تجريب على الديمو لفترة كافية حتى نتاكد منه بالتالي نصيحة مني اليك انك تفتح حساب ديمو وتحاول تطبق
فيه استراتيجية تي اتش في المعروفة وتتاكد بنفسك بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

tedjboyka
09-23-2014, 15:25

ndoe
09-23-2014, 15:37
اهم شئ فى اى استراتيجية هو انك تتدرب جيدا عليها على الحساب التجريبى هذا فقط ما سوف يعيط الخبرة لكى تستطيع فتح صفقات والتعامل مع السوق بشكل مباشر

AMLAK
09-26-2014, 13:26
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم البنوك المركزية وانخفاض
التضخم. اليوم، أكثر من 85٪ من جميع المعاملات اليومية تنطوي على تداول لل العملات الرئيسية، والتي تشمل الدولار الأمريكي
(usd) والين الياباني (jpy) واليورو (eur) والبريطانية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

ahora
09-30-2014, 18:55
انا لم استخدم هذه الاستراتيجية من قبل في التداول في سوق الفوركس
قرات عنها بعض المواضيع في المنتدىو كل من استعملها قال انه حقق بها نتائج ممتازة

AMLAK
10-07-2014, 13:30
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على سيدنا وحبيبنا محمد عليه ازكى الصلاة والسلام اخى الكريم البنوك المركزية، وانخفاض التضخم. اليوم، أكثر من 85٪ من جميع المعاملات اليومية تنطوي على تداول لل العملات الرئيسية، والتي تشمل الدولار الأمريكي (usd) والين الياباني (jpy) واليورو (eur) والبريطانية بالتوفيق وتحياتي للجميع وننتظر منك الافضل والمزيد ان شاء الله

seif.eddine
10-07-2014, 13:40
السلام عليكم و لرحمة الله وبركاته
تشكر أخي العزيز على الموصوع و أنصحك بأن تتبع طرق التعلم من الأول
قبل الدخول في التداول دون أن تنسى أنها تسهل لك العملية لاحقا

mody555
10-07-2014, 14:39
العملات ذات العائدات المتدنّية من أجل تمويل عمليات شراء عملة ذات عائدات أعلى. يعرف هذا البيع من العملات ذات العائدات

forexii
10-10-2014, 12:30
بصراحة اخي انا لم اسمع من قبل عن هذه الاستراتيجية و لكن انصحك باستراتيجية
الوافي يمكن ان تفيدك كثيرا لانها من اكثر الاستراتيجية الصادقة لحد الان

algeria
10-19-2014, 21:49
أخي الكريم عليك أن تجرب الأستراتجية بمفسك لتعرف أن كانت ناجحة
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

Murad
10-19-2014, 22:37
اخي الكريم انصحك بتجربة مؤشر استوكاستيك فهو مفيد جدا في معرفة اتجاه السوق والتنبؤ بحركة العملات

talal alsaleh
10-19-2014, 22:42
انا مازلت مبتدء في مجال الفوركس وتحليل البيانات وتداول العملات الأجنبية وتحليل والاستراتيجيات ولا يمكنني ان افيدك في شيء
لاني مازلت مبتدأ واجمع البونص ولم ادخل في التداول بعد
تقبل مروري
والله ولي التوفيق
وشكراً لكم

hellelali2
10-19-2014, 22:45
اخي الكريم الاستراتجية الناجحة هي ناجحة من غير مؤشرات المهم الطريقة المعتمدة للتداول وواجب توخي الحدر والله الموفق
والمهم اخيي الكريم النجاح في هده السوق المتقلبة

magedman
10-19-2014, 22:51
السلام عليكم ورحمة الله
سمعت كثير عن هذة الاستراتجية
لكن ما حصل اتعاملت معهاااا
جربااا علي حساب تجربيي

Jek_So
10-19-2014, 23:29
حسب اقوال المتاجرين معظمهم يقول انها جيدة وفيها ربح جيد لكن انا شخصيا
جربتها لكن فترة قصيرة جدا ولم تعجبني لاني لا احب ادخال المؤشرات في تحليلاتي

antonioforex
10-19-2014, 23:40
السلام عليكم
اخي يوجد قسم في المنتدى متخصص في الاستراتيجيات انصحك بالاطلاع عليه و ستجد
هناك كل مايفيدك و اتمنى لك التوفيق.

tedjboyka
10-19-2014, 23:59
أخي نعم الدخول المأخر فالسوق من أهم أسباب الخسارة ف كثيرا ما أخسر بهذا ألسبب
جميع المؤشرات تعطي صعود إن إفتح صفقة ولسعر يتحركك فل عكس

mida2014
10-21-2014, 11:06
السلام عليكم اخي الافضل الا تعتمد على الاستراتجيات فقط بل اعتمد على التحليل بنوعيه الفني والاخباري كي تكون اكثر ثقة في الصقفات التي تفتحها
اتمنى اني افدتك اخي الكريم

ranou
10-21-2014, 12:44
اخي الكريم الاستراتجية الناجحة هي ناجحة من غير مؤشرات المهم الطريقة المعتمدة للتداول وواجب توخي الحدر والله الموفق
والمهم اخيي الكريم النجاح في هده السوق المتقلبة

mooha
10-21-2014, 13:02
يا اخي الكريم، الإستراتيجية هي جيدة و قيمة و يمكنك أن تحقق منها الكثير، و لكن في نفس الوقت هي صعبة بعض الشيء و يمكن أن تخسر فيها الكثير، لدا ارى انه من الأفضل العمل على تعلمها جيدا و تجربتها على الحساب التجريبي قبل الحقيقي، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

medo2013
10-21-2014, 13:09
وكمان لابد من استخدام الاستراتيجبيات التى تعمل على المكسبوهى هناك استراتيجيات كثيرة وانواع كثيرة ومنها ايسستراتيجيات الوافى التى تعمل على المكسب وهى وكان هى قديمة وكمان هناك استراتيجيات حديثة

abdelloo31
10-23-2014, 05:44
انت من يحدد الاستراتيجية التى تعمل بها واستراتيجية thv هي جيدة جدا وفيها الربح الوفير لكنهي للخبراءفقط في هذا السوق لذاايجب ان تبحث على الاستراتيجية التى ترتاح لها وان تطورها مع تمنياتي لك ،بالتوفيق

ProForex
10-23-2014, 12:01
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي الكريم أنها استراتيجية مشهورة وفعالة خاصة بالسكالبينج من أفضل الاستراتيجيات وبالتوفيق

fte2020
10-27-2014, 14:02
السلام عليكم , اخي الكريم ،انت من يحدد الاستراتيجية التى تعمل بها واستراتيجية thv هي جيدة جدا وفيها الربح الوفير لكنهي للخبراءفقط في هذا السوق لذاايجب ان تبحث على الاستراتيجية التى ترتاح لها وان تطورها مع تمنياتي لك ،بالتوفيق

ibrahim forex
10-27-2014, 14:56
بسم الله الرحمن الرحيم
الاستراتيجية مهمة جدا للتداول فى الفوركس واستراتيجية التداول مهمة ولكن تجنب التداول
اثناء وقت الاخبار يكون وقت خطير جدا للتجارة حاول ان تبعد عن ذلك الوقت

forexabdo2014
10-31-2014, 06:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

hassene
10-31-2014, 06:52
التعلم و اخذ الخبرة يمكنك بناء استراتيجية, الاستراتيجات مهمة
في الفوركس فمن خلال هذه الاستراتيجات تكون هناك عملية ربح

magdyking
10-31-2014, 08:44
اخي الكريم ان الفوركس علم له اصول وقواعد يجب انتسير عليها وتطبق الاستراتيجيات بالطرق الصحيحة حتي يمكنك الاستفادة منه وتحقيق الرباح باذن الله وجب الا تكون متعجلا وخد وقتك بالنسبة ال سؤالك فان الاجابه هي اختصار شديد توجد الاستراتيجات المؤكدة وهي مبنيه علي علم ودراسة ولكن اقو الاسترتيجيات هو ابسطها نعم ابسطه وقلة مؤشراتها تواصل معي وسوف اساعدك باذن الله

adil17
10-31-2014, 08:48
اخي الكريم لم افهم عن اي استراتيجية تتحدث لكن النت كله استراتيجيات و يمكنك ان تختار ما يناسبك و يناسب وقتك و بالتوفيق

DABDOUB
11-01-2014, 13:27
خد لك إستراتجية وقم بتطويرهــا شيئ فشيئ حتى تستطيع أن تكسب منهــا هذا من وجهة نظري وشكرا

maghribia
11-01-2014, 13:31
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم

اي سؤال يكون محير المتداول ف يالفوركس
فهو يجب علهي ان يعرف قيمته و يعرف جوابه جحقا
تقبل احتراماتيى

Hassan Owen
11-01-2014, 14:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم والهي انا مليش في الاسترتجيات ومش ممكن افيدك لاني معرفش صرحه لكن انا مبتدي في موضع الفوركس لكن اللما اتعلم هفيدك

waleed hassona
11-01-2014, 15:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته كل عام وانتم بخير اخوانى اعضاء منتدى فوركس العرب
الكرام ...بالفعل اخى الكريم هناك الكثير من الاستراجيات الخاصه بالاسكالبنج ومنتشرة على اليوتيوب

breakss08
11-12-2014, 00:36
يا اخي الكريم، الإستراتيجية قيمة و جيدة،و لكنها صعبة المـراس و لابد من العمل على تعلمها جيدا
واختيار الفريم المناسب لها، و إلا فإنها قد تنقلب عليك، أتـمنى أن تعي ما تقوم به، و نصيحة مني لك

مصراوى
11-12-2014, 01:08
اخى الحبيب هناك الكثير من الاستراتيجيات يمكنك ان تجدها على اليوتيوب وتجربتها على الحساب التجريبى الى ان تصل الى الاستراتيجية التى تاتى معك بنتائج جيدة

mayali
11-12-2014, 18:13
انا تابعة الاستراتيجية التي ذكرتها ووجدت انها ناجحة فعلا بشكل جيد جدا حيث انها تحدد لك الاهداف وكذلك مناطق
وضع وقف للخسارة ارى انه من الجيد ان تعتمد عليها وان تحاول تعلمها

if1
11-13-2014, 13:04
في الحقيقة اخي كل استراتيجية و طريقتها في التداول و يمكنك تجربتها
على حساب ديمو للتاكد من مدى نجاحها معك قبل التداول على الحقيقي

شبه منحرف
11-13-2014, 13:09
انا لاانصحك باتباع الاستراتيجيات لانها بصراحه تخص صاحبها فقط يعنى هو عارفها وعارف طرقها انما انت لو مشيت ورا الاستراتيجيات مش هتنفع بصراحه

sasa11
11-15-2014, 19:19

ali 9
11-15-2014, 19:19
احسن طريقة فى الفركس ترجع اى الطريق التى انت تتقبها ويوجد فى الفوركس طرق كثيرة جدا تكون سهلة

wallo
11-15-2014, 20:31

eng_medhat
11-15-2014, 21:26
اخى جرب هذه الاستراتيجة على حساب ديموا فى الاول لاختبارها ولكى تراها مناسبة بالنسبة لك ام لا كما انه يمكنك استخدام التوصيات اذا لم تكن محترف

mustapha99
11-17-2014, 22:42
السلام عليكم ورحمة الله
اخي الغالي
ليست هناك استراتيجية رابحة 100/100
هناك الكتير من الاستراتيجية لكن يجب ان تتاكد ان الاستراتيجيات كلها تتحمل الخطا كما تتحمل الصواب
موفق عزيزي .

esshazly
12-03-2014, 13:59
السلام عليكم ... انا مشتغلتش عليها قبل كده بس اسمع انها كويسه جدا وفي ناس كتيره بيشتغلوا بيها وهي صعبه شويه المهم تدرب عليها كويس ... بالتوفيق ان شاء الله في الدنيا والرحمة في الاخره

madmax07
12-03-2014, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا اخي الكريم على الموضوع المهم.هناك استراتيجيات كثيرة قد تنفع مع اي احد وقد لا تنفع معك حاو ان تجرب الاسترتيجيات في لديمو وستلقى استراتيجية تنفعك.

zezoes
12-03-2014, 14:36
اعتقد ان السؤال دا صعب اوى انى ارد عليك علشان انا مبتدء زيك اخى الكريم ولا اعرف ما هو احلل لهذا السب بشكل كبير شكرا كل وانشاء الله نقدر ان احنا نلاقى المعلومه المفيده لك اخى الكريم شكرا جزيلا

soso11as
12-03-2014, 14:50
السلام عليكم اكيد كل عميل والاستراتيجية الخاص به لذلك عليك بالمتاجرة باستخدام طريقة واحدة و عدم التشتت بين اكثر من استراتيجية لتعلم جيدا نتائجها على فترة طويلة نسبيا شهر او ربما اكثر و من ثم اعتمدها كطريقتك فى المتاجرة الاساسية.

mayadaxx
12-03-2014, 15:32
اعتقد انى مش هقدر ارد عليك فى الموضوع دا حاليا اخى الكريم علاشنم عنديش ما يكفى من معلومات اانى اقدر ارد عليك فيها ف ياريت لو تقدر ان انت توضح السؤال اكتر او تسبنى لم اتعلم اكتر وانى هقدر ارد عليك

mohamed bnali
12-03-2014, 15:38
والله اخي الكريم الكل يقول انها جيدة ودلك بالنسبة لمن جربها وخبرها بطبيعة الحال اما مثل وضعك اخي فيجب ان تجربها وتخبرها على الحساب الديمو

---------- Post added at 12:38 PM ---------- Previous post was at 12:36 PM ----------

والله اخي الكريم الكل يقول انها جيدة ودلك بالنسبة لمن جربها وخبرها بطبيعة الحال اما مثل وضعك اخي فيجب ان تجربها وتخبرها على الحساب الديمو وبدلك تعرف ان كانت صالحة للتداول اولا
والله ولي التوفيق

ايمان الباز
12-03-2014, 15:53
يجب اخي الكريم ان تتجرب عليها كثيرا علي حساب تجريبي قبل ان تجرببها علي الحساب الحقيقي
لتجنب الخساره وربنا معاك

emanrr
12-03-2014, 16:07
اعتقد انه سؤال اكثر من ممتاز اخى الكريم بس مش هقدر انى افيدك اوى فى الموضوع دا انا لسه مبتدئه وانا مش هعرف انى احدد لك الى انت عايزه بالظبط شكرا لك وبالتوفيق لك انشاء الله اخى الكريم وتقبل تحياتى لك شكرا جزيلا

man133
12-03-2014, 16:21
الاستراتجية يقال انها ناجحة بس الموضوع كله راجع لحضرتك و واضح ان حضرتك لسه جديد
علشان كده يا ريت تفكر كويس و تتعلم اكتر و جرب علي الديمو زي الاخوة الاعضاء ما نصحوه حضرتك كده بالتوفيق

تحياتي

عاشق الفوركس
12-07-2014, 19:31
رالســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ...هده الاستراتيجية هي جد قيمة لكن يلزمها العديد من الخبرة لكي تتقنها

selmi
12-07-2014, 19:48
انت من يحدد الاستراتيجية التى تعمل بها واستراتيجية thv هي جيدة جدا وفيها الربح الوفير لكنهي للخبراءفقط في هذا السوق لذاايجب ان تبحث على الاستراتيجية التى ترتاح لها ..

xdorex
12-08-2014, 19:47
انا لا استخدم الاستراتجيات فقط احلل ولكن اغلب الاوقات ادخل وقت الاخبار عند قبل صدورها تكون الاوضاع هادئه
ويمكن وضع اوامر معلقه مع تحديد الهدف والستوب لوز

hicham1991
12-08-2014, 19:53
اخي الفاضل .. الإستراتيجية قيمة وجيدة ولكنها صعبة المراس ولابد من العمل على تعلمها جيدا
واختيار الفريم المناسب لها وإلا فإنها قد تنقلب عليك أتمنى أن تعي ما تقوم به ونصيحة مني لك
...
تحياتي

gr53
12-13-2014, 11:18
فليس كل ما ينجح مع غيرك بالضرورة ينجح معك فكل له فكره و أسلوبه الذي يرتاح معه

Mohamed Fadhel
12-13-2014, 12:57
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

chouai
12-20-2014, 11:40
يا اخي الكريم، الإستراتيجية قيمة و جيدة،و لكنها صعبة المراس و لابد من العمل على تعلمها جيدا و اختيار الفريم المناسب لها، و إلا فإنها قد تنقلب عليك، أتمنى أن تعي ما تقوم به، و نصيحة مني لك قم بالعمل على التعلم جيدا

abeer forex
12-20-2014, 11:53
مرحبا وسهلا بك اخى
انا ايضا مبتدئ وحقيقي ماعنديش معلومات كافيه عن استفسارك
كان نفسي افيدك في سؤالك
يارب حد من الخبرا يفيدك
تقبل مروري

sawsnss
12-20-2014, 12:01
لا يوجد عيب بهذه الاستراتييجية فهى قيمة وجيدة ولكن تحتاج الى ممارسة وتعليم جيد
فلا تسعى لاى اداة سهلة لمجرد انها تحقق ربح فعليك بالاطلاع على باقى الاستراتيجيات

samir33
12-20-2014, 12:23
هده استراتيجية تعتد على التدوال بطريقة السكالبينج و هي مهمة
و نجحت مع الكثير من التجار و خاصة الدين لا يملكون حسابات كبيرة
و لا يهتمون بالتحليل المعمق

rabhi
12-20-2014, 12:54
اهلا أخي

أنا افظل استراتيجيات التشبع و أنصحك بها لأنها تعطيك اتجاه الترند الصحيح لكن احذر من الدخول في الصفقه قبل الأنعكاس و استعمل استراتيجية أخرى حتى تعرف حقيقة الانعكاس

mohamed6199
12-21-2014, 12:16

Wassa04
12-21-2014, 17:36
مرحبا اخي الكريم حقيقة هذه الستراتيجية وقع شرحها في السابق
لكن اكييد هناط الكثير غيرها يمكنك البحث في المنتدى تقبل مروري

nagwann
12-26-2014, 12:13
انا لسه جديدة وبتعلم منكم
بس موضوع الاستراتيجيات ده متعب قوى والواحد مش عارف
يحدد استراتيجية معينة

osama4o
12-26-2014, 13:32
اهلا بك
هناك العديد من الاستراتيجيات الخاصه بالتداول ويمكنك ان تتبع احداها لتتداول عليه حسب نظام كل استراتيجيه
ولكن الافضل الى الان استخدام الشموع اليابانيه نفسها

tedjboyka
12-27-2014, 16:16
اذا كنت مبتدىء فعلا لماذا تستعجل على وضع استراتجية وان تتبعها انتظر حتى تعلم كل شىء جيداً عن الفوركس وبعد ذلك تحدد ما تريد

tawfik200
12-27-2014, 16:18
بسم الله الرحمن الرحيم سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم مرحبا بك اخي معنا في المنتدى اخي العزيز انا مليش في الاسترتجيات ومش ممكن افيدك اخي و شكرا على سؤالك

hunter_world
12-27-2014, 19:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم لازم تتعلم الفوركس اولا وتفهم وتشتغل منغير استرجيات وبعد كدا اتبع استرجيه بس

mousa67
12-27-2014, 23:51
انت من يحدد الاستراتيجية التى تعمل بها واستراتيجية thv هي جيدة جدا وفيها الربح الوفير لكنهي للخبراءفقط في هذا السوق لذاايجب ان تبحث على الاستراتيجية التى ترتاح لها .

ASMAA TAHA
12-28-2014, 00:00
انا اعتقد انك لا تستطيع ان تثق فى اى استراتيجية معمولة من قبل شخص اخر
اصنع استراتيجيتك بنفسك وبطريقتك اما اذا كنت تريد هذه الاستراتيجية
فعليك بتجريبها لمدة لا تقل عن شهر على حساب تجريبى

ahmed mahmoud abdelhady
12-29-2014, 17:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الكريم

مشكووور جدا على الموضوع الاكثر افاااده لجميع الاعضاااء الكرااام
ازااده الله فى ميزاان حسنااتك وادخلك فسيح جناااته
اتمني للجميع الربح ان شاء الكريم

تقبل مروري ♥♠○

---------- Post added at 02:11 PM ---------- Previous post was at 02:06 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاااته
بعد التحيه اخي الكريم

مشكووور جدا على الموضوع الاكثر افاااده لجميع الاعضاااء الكرااام
ازااده الله فى ميزاان حسنااتك وادخلك فسيح جناااته
اتمني للجميع الربح ان شاء الكريم

تقبل مروري ☻♣◘

kazemyy
12-29-2014, 18:29
اعتقد اخى اكلريم ا ان السؤال دا مهم بشكل كبير اخى اكلريم هيقدر يحقق لنالكثير اخى اكلرمي ف الموضوع المه مدا اخى اكللرمي
لزام نقدرن حقق الكثير من لخاله فاتلوفيق لكانشاء الهل تقبلت حياتى لك
شكرالك اتلوفيق

The King Algeria
12-29-2014, 18:30
السلام عليكم اخي الكريم لايوجد استراتيجية متميزة اقوى من استراتيجية سونيك ار
ياعزيزي ادمج معها شارت الرينكو فقط لتتضح لك الرؤية ياعزيزي و ان شاء الله ستحقق لك مكاسب جيدة

chouai
01-05-2015, 19:13
اخي العزيز كل الاستراتيجيات جيدة ومنيحة وعليك انت ان تختار الاسهل بنظرك والتي تكون متوافقة مع خبرتك عليها هي التي تحقق الارباح لك جرب استراتيجة خطوط الموفينج هي ممتازة وجيدة ولكن عليك بتطوريها

hpacer
01-08-2015, 00:54
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي العزيز انا لا انصحك ابدا بهذه الاسترراتيجية فالمؤشرات تعيد ريم نفسها كما نني جربتها و كانت فاشلة للاف
تحياتي

ssnsafi
01-08-2015, 00:59
اخي الكريم بالنسبة للاستراتيجيات فهذا الامر لا يستطيع احد ان يفيدك به لأن اتباع استراتيجية معينة يكون حسب نفسية المتاجر فانا مثلا احب المتاجرة الطويلة المدى أي السوينج وارى انها تحقق لي ارباح جيدة لكن قد ياتي اخر ويقول لا انها متعبة للاعصاب وتسبب التوتر ومن الافضل اتباع استراتيجية الاسكالبينج فهي سريعة وقصيرة .. طبعا الاثنان محقان لأن لكل متاجر استراتيجية يرتاح لها

darsh
01-08-2015, 00:59
بالنسبة ليا انا لم اسمع بها انا احب شوية الاستراتيات الى تعتمد على الدعوم وعلى الترن المكسوووووووووووووررررررر ر

nnrtnn
01-08-2015, 01:03
أخي الكريم أضن على المتداول المتاجر في سوق الفوركس البحث عن إستراتجيته بوحده و ذلك لكي يتعرف عليها و طريقة عملها
بالتوفيق للجميع

gr53
01-16-2015, 22:43
لا يمكن الحكم على أي استراتيجية بالكلام أو عن تجربة للآخرين بل عليك بالتجربة على الديمو بنفسه

معتصم سباعنة
01-16-2015, 22:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الكريم هناك الكثير من الإستراتيجيات ، وتعتمد لإستراتيجية على حلة السوق وافضل استراتيجية استخدمتها علي استراتيجية ركوب الترند ، بإمكانك مشاهدتها على اليوتيوب

مصطفى حمدان
01-18-2015, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل الاستراتيجية جميلة اذا طبقت شروطها بكل دقة كما هناك ايضا استراتيجيات كثيرة اخرى ولكن الالتزام بتطبيق الشروط هو الفيصل ما بين الربح والخسارة

bilelchelseano
01-18-2015, 17:38
هي حاوة يا اخي لكن تمبليت خاص بها لا يريد يوضع في منصة
اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

kokou
01-20-2015, 21:21
والله الموفق

mona.
01-20-2015, 21:38
انا مشتغلتش عليها قبل كده بس اسمع انها كويسه جدا وفي ناس كتيره بيشتغلوا بيها وهي صعبه شويه المهم تدرب عليها كويس وبالتوفيق ل

mahmoudosama
01-22-2015, 21:45
اشكرك على طرح هذا الموضوع الرائع لقد استفدت منه كثيرا
لقد اضفت الى معلومات جديده فى مجال الفوركس
اشكرك على الموضوع وننتظر منك الجديد
وبالتوفيق للجميع

mohamedsaber
01-22-2015, 22:08
استراتيجية hv هي استراتيجية بتعتمد علي خطف 5 نقاط و بتعتمد علي مؤشرات بتعيد رسم نفسها
في رايي الاعتماد علي ادوات التحليل الفني الاساسية مثل الترندات والفيبوناتشي و الدعوم والمقاومات افضل بكثير

hamadaali12
01-22-2015, 22:15
اخي الكريم فعلا سؤالك مهم جدا واتمني من اهل الخبرة ان يجلونا علي افضل الاستراتيجيات التي يمكن استخدامها لتحقيق الربح في الفوركس وتجنب الخسارة بنسبة كبيرة وتحياتي للجميع

boulafrah
01-22-2015, 22:21
السلام عليكم و رحمة الله أكثر من 85٪ من جميع المعاملات اليومية تنطوي على تداول لل العزيز انا لا انصحك ابدا بهذه الاسترراتيجية فالمؤشرات تعيد ريم نفسها كما نني جربتها و كانت فاشلة للاف لعملات الرئيسية، والتي تشمل الدولار والصديقين اما بعد اخي ا أن تقوسم بإعادة الأرباششسح بشكل بطيء. سوف يعمل هذا الأمر على بناء الثقة سشالنفس، لا اسطتيع الأمريكي (usd) والين الياباني (jpy) واليورو

---------- Post added at 08:21 PM ---------- Previous post was at 08:20 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياعلى تداول لل العزيز انا لا انصحك ابدا بهذه الاسترراتيجية فالمؤشرات تعيد ريم نفسها كما نني جربتها و كانت فاشلة للاف لعملات الرئيسية، والتي تشمل الدولار والصديقين اما بعدريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

maimonhaged3810
01-23-2015, 00:35
هو انت ممكن تشتغل بدون استراتجيات في ناس بتعتمد علي ادوات بسيطه في ناس بتعتمد مثلا علي الشموع اليابانيه والفيوناتشي فقط في ناس بتعتمد علي الترند والفيوناتشي ومؤشرين ادوات بسيطه وسله بدون تعقيد

rasdevv
01-23-2015, 01:52
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يارب حد يفيدك انا مبتدئة زيك ومستنية اعرف معاك
يارب يرزقنا بالرزق الواسع
ارجوك تقبل مروري

---------- Post added at 12:52 AM ---------- Previous post was at 12:09 AM ----------

انا مبتدئة بردك بس واضح من الردود ان اهم حاجة التداول وقت الاخبار
وربنا ييسرلك امورك ويرزقك من حيث لا يحتسب
ارجو تقبل مروري

OLSOPIDRO
01-23-2015, 13:18
اخوتي اخواتي السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي الكريم والهي انا مليش في الاسترتجيات ومش ممكن افيدك
لاني معرفش صرحه لكن انا مبتدي في موضع الفوركس لكن اللما اتعلم هفيدك والسلام خير ختام

swhaa9d
01-23-2015, 14:08
موفق

sayed55q
01-23-2015, 14:10

donya22z
01-23-2015, 14:16

mora1135
01-23-2015, 14:20
انا شخصيا لم اجرب هذه الاستراتيجية من قبل لكن في استراتيجيات اخرى كتيرة وناجحة لدى كثير من الاشخاص
واهم حاجة انك تمشي في الاتجاه العام للترند وتستخدم اكتر من طريقة للتحليل الفني مثل الدعوم والمقاومات والفيبوناتشي والنماذج السعرية

mesteraden
01-23-2015, 17:30
أخي الكريم بالنسبة للأستراتجيه التي ذكرتها في الموضوع بصراحه ماجربتها ولااعرف ان كانت استراتيجية نسبة نجاحها عاليه ام لا ولكن انت ممكن تجربها وبتشوف نتائجها بعد التجربه وبالنسبة على احسن استراتجية ونسبة نجاحها عاليه بصراحه مااقدر ارشح لك اي استراتيجيه بس ممكن تشوف الأستراتيجيات في القسم الأستراتيجيات واختار استراتيجية سهله وبعدها جربها على الحساب التجريبي بمدة كافية واتمنى لك التوفيق

mons
01-26-2015, 17:32
بصراحه يااخي الكريم ماعندي اي فكره عن هذه الأستراتيجية ولكن انت جربها على الحساب التجريبي وبعدين بتشوف نتائجها وبخصوص احسن استراتيجية وسهله ممكن تروح الى قسم الأستراتيجيات واختار اي استراتيجيه وبعدين جربها على الحساب التجريبي اولا وتقبل مروري

payza
01-26-2015, 21:48
انا شايف لاستراتيجات مهمة جدا في الفوركس فمن خلال هذه الاستراتيجات تكون هناك عملية ربح لأن التعلم الجيد يبقى الساس في الفوركس خاصة عن طريق الحسبا التجريبي .......بالتوةفيق للك

belhadjnokia
01-26-2015, 21:56
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد اخي
الكريم والهي انا مليش في الاسترتجيات ومش ممكن افيدك
لاني معرفش صرحه لكن انا مبتدي في موضع الفوركس
لكن اللما اتعلم هفيدك...

samyarr
01-26-2015, 22:31
أخى الكريم انا مشتغلتش عليها قبل كده بس اسمع انها كويسه جدا وفي ناس كتيره بيشتغلوا بيها وهي صعبه شويه المهم تدرب عليها كويس وبالتوفيق لك ان شاء الله
أتمنى لكـ اخى الإجابة السديده
دائما متميز في الانتقاء
سلمت يالغالي على روعه طرحك
نترقب المزيد من جديدك الرائع
دمت ودام لنا روعه مواضيعك

بالتوفيق الدائم

mida2014
01-26-2015, 22:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي بعد اختيارك لاستلااتجية جديدة قم بترجريبها اولا على الحساب التدريبي حتى تتقنها

mohyeldinnoor3783
01-26-2015, 22:58
اي استراتيجية مهما زادت نسبة نجاحها مع الاخرين لازم تجربها بنفسك الاول في حسابك الديمو عشان تفهمها كويس وتقدر تطبقها مع نفسك في مدة معقولة متقلش عن 3 شهور مثلا وبعدها تقدر تطورها علي حسب رؤيتك انت للسوق ولراس مالك اللي بتتداول بيه في الفوركس

imank0
01-27-2015, 21:21
شوف ياغالى
يجب ان تعلم انه لا توجد ليس بها خسائر وبالنسبة
لاستراتيجية التى اتش فى فهى استراتيجية ممتازة وسهلة
ومناسبة جدا لكل مبتدء

zahrankh
01-28-2015, 19:41

nacersf
01-28-2015, 19:41
انا تابعة الاستراتيجية التي ذكرتها ووجدت انها ناجحة فعلا بشكل جيد جدا حيث انها تحدد لك الاهداف وكذلك
مناطق وضع وقف للخسارة ارى انه من الجيد ان تعتمد عليها وان تحاول تعلمها

amnyya
01-31-2015, 23:29
لسلام عليمن ورحمة لللة و بركاتة اخى الكريم شكررررا على الموصوع افاجنى كثثثثيرا اخى الكريم تقبل مروررررى مشكور

oumaima
02-01-2015, 00:28

scott
02-02-2015, 14:31

marwafawzy122
02-02-2015, 15:18
انصحك يا اخى الفاضل بكلمتين اثنين فقط فيهما المفيد والخلاصة فى هذا المجال ان تتعلم وتصبر لكى تنجح وتصل الى
ما تريد لابد من ان تتعلم جيداً وتكتسب الخبرة الكافية ثم عليك بالصبر وعدم استعجال المكسب ...

tazi larbi
02-02-2015, 15:21
السلام عليكم الاسترتجية تععتبر من اجمل الاسترتجات ولها صيت كبير في عالم الفوركس لكن انصحك ان لاتعمل بها على الحقيقي الا بعد ا تااكد من نجاعتها على التجربي وترى ارباحها اكبر من خسائرها اتمنى لكم النجاح والله اموفق

payza
02-02-2015, 19:02
لا يا غالي المهم الخبرة لان هناك استراتيجات مهمة جدا في الفوركس فمن خلال هذه الاستراتيجات تكون هناك عملية ربح لأن التعلم الجيد يبقى الساس في الفوركس ...........

adel2525
02-02-2015, 23:29
السلام عليكم ورحمه الله
ذه الاستراتجيه تعمل اسكالبيمج فقط لا غير و استراتيجية التداول وقت الأخبار
المهمة بعمل أوامر معلقة قبل إصدار الخبر بدقيقة أمر شراء معلق وأمر بيع معلق