PDA

View Full Version : اى اكتر فريم بتحب تشتغل علية و اى الاسباب ؟

Pages : [1] 2

painofhell
05-21-2012, 13:11
بسم الله الرحمان الرحيم

اى اكتر فريم بتحب تشتغل علية و اى الاسباب ؟

لكل فريم استخداماته و مميزاته او عيوبة .

بعض الناس بتستخدم الفريمات الصغيرة علشان عايزين فقط من 5 الى 20 نقطة او بيترقبوا الارتداد حيبتدى فين.

البعض الاخر بيستخدم مؤشرات كثيرة و بتكون ادق على الفريمات المتوسطة كبيرة الزمن.

و البعض الاخر يتاجر سونجات من 100ل 1000 نقطة فيهمة بس الفريمات الكبيرة و الكبيرة جدا.

يا ترى انت بتحب تستخدم فريمات اى و اى الاسباب من وجهة نظرك؟

Hamad
05-21-2012, 13:39
الفريمات الكبيره ساعه واربع ساعات واسبوعي وشهري اعتقد افضل شي بس تكون على اعصابك واعتقد ان

ارباحهم افضل من الفريمات القليله وتحلل الاسبوعي والديلي لمعرفت اتجاه السوق ونقطة الدخول في الاربع ساعات

magic777
05-21-2012, 16:09
عن نفسي افضل العمل يوميا على فريم الربع ساعه
وارى انه جيد دائما مع صفقات الانترادي اليوميه لسهوله اخذ نقاط صغيره يوميا منه بسهوله
وطبعا بعد التحليل على الفريمات الكبيره مثل الاربع ساعات واليومي لمعرفه الاتجاه العام للزوج الذي اعمل عليه

كريم
05-21-2012, 17:17
أفضل فريم عندي هو الأربع ساعات لأنه بيكون اكبر صدقا معي و متوافق مع كل تحليلاتي و بيكون مناسب

جدا للعمل عليه بالاضافة انه شكله في الميتا تريدر قمم و قيعان كبيرة و بالتالي التحليل عليه اسهل و اقوى

في نفس الوقت و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

mando
05-21-2012, 17:56
انا احب اشتغل على فريمات صغيرة من فريم 5 دقايق الى الساعه لانه انا بحب اشتغل يومى والفريمات الصغيرة
مع طريقة المتاجرة ممكن الواحد يقدر يشتغل يومى ويخطف كم نقطة لكن برضو بيكون فى حساب اخر بشتغل على الفريمات الكبيرة بيكون حساب منفصل غير الحساب الى بعمل بية يومى

kingman
05-21-2012, 18:44
انا بحب احلل على فريم الدايلى والأربع ساعات وبحلل عليهم كلاسيكى وبحب اعتمد عليهم ايضا فى دخولى للصفقات بناءا على الدعوم والمقاومات والترند وبتابع السعر على شارت الخمس دقائق ومتابعة حركة السعر ومايحدث من تغيرات على السعر التى من الصعب ملاحظتها على الفريمات الكبيرة وهكذا بيكون فيه تنوع بين الفريمات

magic777
05-22-2012, 16:23
أفضل فريم عندي هو الأربع ساعات لأنه بيكون اكبر صدقا معي و متوافق مع كل تحليلاتي و بيكون مناسب

جدا للعمل عليه بالاضافة انه شكله في الميتا تريدر قمم و قيعان كبيرة و بالتالي التحليل عليه اسهل و اقوى

في نفس الوقت و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

كل ده كويس ولكنه ايضا يستلزم راس مال كبير
حتى تستطيع العمل عليه وانتظار تحقق الاهداف
اللي ممكن تنتظر تحققها بالاسبوع لانه بتكون غالبا صفقات سوينجيه
فلو حسابك صغير هيعديك ربح صغير غير مرضى لك بالنسبه لوقت تحقق هذا الربح

kingman
05-22-2012, 22:27
كل ده كويس ولكنه ايضا يستلزم راس مال كبير
حتى تستطيع العمل عليه وانتظار تحقق الاهداف
اللي ممكن تنتظر تحققها بالاسبوع لانه بتكون غالبا صفقات سوينجيه
فلو حسابك صغير هيعديك ربح صغير غير مرضى لك بالنسبه لوقت تحقق هذا الربح

فريم الأربع ساعات مناسب جدا للمتاجرة الأنترداى وغالبا الصفقات مش بطول يعنى معظم الصفقات تغلق فى نفس اليوم اذا تم الدخول من نقطة دخول صحيحة وبستغرب كثيرا لما بلاقى ان العرف عند الكثيرين من المتاجرين ان شارت الأربع ساعات لازمه صفقات سوينجية مع انه ممكن تتداول عليه اسكالبنج ايضا من مستويات القوية

magic777
05-23-2012, 16:47
فريم الأربع ساعات مناسب جدا للمتاجرة الأنترداى وغالبا الصفقات مش بطول يعنى معظم الصفقات تغلق فى نفس اليوم اذا تم الدخول من نقطة دخول صحيحة وبستغرب كثيرا لما بلاقى ان العرف عند الكثيرين من المتاجرين ان شارت الأربع ساعات لازمه صفقات سوينجية مع انه ممكن تتداول عليه اسكالبنج ايضا من مستويات القوية
اعتقد من وجهه نظري ان فريم الاربع ساعات ينفع حاليا في الصفقات الاسبوعيه اكتر
انما لصفقات الانترادي استعمل فريم الساعه لانه بيعبر عن اليوم
هتلاقي النتائج ادق بس ادخل علي الصفقات اللي بتتماشى مع اتجاه فريم الاربع ساعات

kingman
05-23-2012, 22:49
اعتقد من وجهه نظري ان فريم الاربع ساعات ينفع حاليا في الصفقات الاسبوعيه اكتر
انما لصفقات الانترادي استعمل فريم الساعه لانه بيعبر عن اليوم
هتلاقي النتائج ادق بس ادخل علي الصفقات اللي بتتماشى مع اتجاه فريم الاربع ساعات

بالتوفيق بأذن الله فى فريمك وهو افضل مافى فريم الساعة ثبات اغلاقاته على جميع المنصات بعكش فريم الأربع ساعات وبعتبر فريم الساعة افضل من حيث الأغلاق لأنه يمكن الأعتماد على شكل شموع لكن انا بحب اتعامل مع الفريمات الأكبر فى التحليل وبجد ان الأربع ساعات حل وسط مابين اليومى والساعة لكن اكيد وجود توافق بين الفريمات من افضل مايكن ربى يوفقنا جميعا بأذن الله

ahmed
05-23-2012, 23:41
فريم الساعه فريم ممتاز جدا للمتاجرة وكنت لا ارى افضل من هذا الفريم الى ان قمت بالعمل

على فريم الاربع ساعات وجدت ان هذا الفريم اقرب لطبيعتى وشخصيتى اكثر

فنصيحتى للجميع يجب اختيار فريم العمل بعنايه حسب حياتك وتفرغك

ramid
05-24-2012, 19:28
اعتقد ان الفريمات الصغيرة يكون الاعتماد عليها اكثر من طرف المبتدئين وذلك لانهم يخشون على رؤوس أموالهم الصغيرة من الضياع
كما أنهم يرضون بالربح القليل على المجازفة لكن مع الوقت يغيرون نظرتهم للامور وتنفنح شهيتهم على الارباح الاكثر فالاكثر

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 19:40
انا عن نفسى احب اشتغل على الفريم اليومى

وكل لما الفريم كبر
كل لما التحليل ازداد مصدقيه
وذات قوه

يعنى التحليل الاسبوعى يكون اقوى من اليومى والشهرى يكون اقوى من الاسبوعى

وهكذا

magic777
05-24-2012, 19:56
فريم الساعه فريم ممتاز جدا للمتاجرة وكنت لا ارى افضل من هذا الفريم الى ان قمت بالعمل

صح اخي احمد
وخدها قاعده من واقع تجربتي اذا اردت ان تعمل بصفقات اسبوعيه سوينجيه اعمل على الاربع ساعات
اذا كنت عاوز تعمل صفقات يوميه انترادي اعمل على فريم الساعه والربع ساعه
جرب وقولي تجربتك

kingman
05-25-2012, 01:01
اعتقد ان الفريمات الصغيرة يكون الاعتماد عليها اكثر من طرف المبتدئين وذلك لانهم يخشون على رؤوس أموالهم الصغيرة من الضياع
كما أنهم يرضون بالربح القليل على المجازفة لكن مع الوقت يغيرون نظرتهم للامور وتنفنح شهيتهم على الارباح الاكثر فالاكثر

فى نظرى مافيش علاقة للفريم بحجم راس المال فأيا كان راس المال هتكون التعامل مع الفريمات واحدة سواء كان مال كبير او صغير فحتى من يملك راس مال كبير ممكن يستخدم فريم صغير لأنه يستطيع الأعتماد عليه اكثر ويعرف كيف يوظفه فالعبرة بقدرة المتاجر على الأستفادة من الفريم فى دخول الصفقات وتحقيق النجاح عليها

magic777
05-26-2012, 02:06
فى نظرى مافيش علاقة للفريم بحجم راس المال فأيا كان راس المال هتكون التعامل مع الفريمات واحدة سواء كان مال كبير او صغير فحتى من يملك راس مال كبير ممكن يستخدم فريم صغير لأنه يستطيع الأعتماد عليه اكثر ويعرف كيف يوظفه فالعبرة بقدرة المتاجر على الأستفادة من الفريم فى دخول الصفقات وتحقيق النجاح عليها

فعلا اخي كينج
انا من رأي ان كل متاجر بيحدد طريقتي على حسب ميوله وعلى حسب وقته اذا كان هيقدر يتابع ومتفرغ
ومش لازم الالتزام بنوع متاجره معين ممكن نخلينا مرنيين اكتر ونعمل سوينج لما نكون مشغولين ونعمل بصفقات اهداف صغيره لما يكون عندنا وقت نتابع وهكذا

mohamed eldamnhorey
05-26-2012, 03:13

اه مفروض برده الناس اللى هى بتشتغل اسكالبينج

بتاع على فريم ربع ساعه وفيه ناس بتشتغل خمس دقائق لجنى ربح بسيط

لكن العتوله بيستخدموو الشهرى ويحددو اهدف سنويه ونصف سنوى

konine
05-26-2012, 04:14
بالنسبت لي أفضل فريم ساعة ونصف ساعة لأن أهدافي تكون صغير

sunlight
05-26-2012, 20:38
انا احب الشغل على الفريم الساعه والنصف ساعه ولازم امر على الجميع كدا بنظره قبل البدايه اما الاربع ساعات فليس عندى الصبر لانتظر حتى اربع ساعت لاى الشمعه لالالا هذا وقت طويل انا بشتغل اسكالبينج ولذلك احب الفريمات القليله

tutaaaaa
05-27-2012, 14:27
كلها اشتغل عليها
الداايلي والاربع ساعات احبهم واحلل عليهم
واتابع الفريمات الصغيرة ايضا
حتى فريم الدقيقة الوحدة

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 19:18
بس خدى بالك ياغاليه

فريم الدقيقه والخمس دقائق والفريمات الصغيره دى

خادعه

هدفك 10 بيب على الفريمات دى

kingman
05-27-2012, 22:24
بس خدى بالك ياغاليه

خادعه

عموما اللى بيستخدم الفريمات الصغيرة بيبقى اسكالبنج وبيبقى على مبدأ اخطف واهرب ههههههه وهى طريقة جية لكن طبعا زى ماحضرتك اوضحت لازم يكون الهدف صغير حتى يكون سهل التحقيق ولايعكس السعر كثيرا فالفريمات الصغيرة متقلبة بسرعة بعكس الفريمات الكبيرة التى تظهر الصورة والتحليل بشكل واضح واثبت من الفريمات الصغيرة

ahmed
05-28-2012, 12:54
صح اخي احمد
وخدها قاعده من واقع تجربتي اذا اردت ان تعمل بصفقات اسبوعيه سوينجيه اعمل على الاربع ساعات
اذا كنت عاوز تعمل صفقات يوميه انترادي اعمل على فريم الساعه والربع ساعه
جرب وقولي تجربتك

اعتقد يا اخى ان فريم الاربع ساعات هو اقرب فريم لتحديد الاتجاة والهدف الاسبوعى
حيث وضوح الرؤيه وحقيقه عندما كنت اعمل على فريم الساعه كانت كل صفقاتى يوميه تحياتى ياغالى لتحليلك الرائع

Mohamed90
05-28-2012, 12:58
[QUOTE=mohamed eldamnhorey;9630]بس خدى بالك ياغاليه

خادعه

السلام عليكم
طبعا اخي الفريم الصغير يفقد مصداقيته و انا لا احب الفريام الصغير و احب تداول على الفريمات الكبيرة لانها اكثر من مصداقية و تعطيك الاتجاه الصحيح للسوق

magic777
05-29-2012, 16:42
بس خدى بالك ياغاليه

خادعه

اعتقد اخي محمد ان 10 بيب كتير اوي على الفريمات دي
واسأل مجرب
الفريمات دي اكبر هدف فيها وعلشان تضمن انك في السليم وان الهدف ده هيتحقق بأذن الله
خليك مع من 3 الى 5 بييب فقط
ومتزودش عن كده

kingman
05-30-2012, 01:40
واسأل مجرب
الفريمات دي اكبر هدف فيها وعلشان تضمن انك في السليم وان الهدف ده هيتحقق بأذن الله
ومتزودش عن كده
هو ممكن تاخد من فريم الخمس دقايق اهداف من عشرة لعشرين نقطة اذا كنت معتمد فى دخولك على فريم اكبر ايضا يؤكد دخولك وفريم الخمس دقايق جيد فى التعامل وهدف عشرة نقط هدف جيد على الخمس دقائق لكن طبعا كل واحد وطريقته اللى يقدر يحقق بها هدفه وفيه استراتيجيات عديدة بتعتمد على هذا الفريم وانا بفضله فى المتابعة والتحليل بيكون على شارت الأربع ساعات واليومى

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 13:16
واسأل مجرب
ومتزودش عن كده

مش كتير اوى ولا حاجه ياماجيك باشا

انا كنت بحقق اكثر من 10 نقاط على فريم الخمس دقائق

magic777
05-30-2012, 16:52
مش كتير اوى ولا حاجه ياماجيك باشا

انا كنت بحقق اكثر من 10 نقاط على فريم الخمس دقائق

انا كنت كل لما اخلي الهدف اكبر من 5 نقاط للأسف مبتحققش وبيعكس كتير قبلها
وبضطر اهدج وانتظر تحقيق الهدف وكان بيأثر نفسيا عليا
فبعدها اخدها قاعده العمل على فريم الدقيقه والخمس دقايق بهدف 5 نقاط لا اكثر والحمد لله جيد الان

ramid
05-30-2012, 19:22
الفريم القصير جميل لما فيه من حماس وتشويق و طبعا صداع الرأس
لكن الفريم الطويل يمنحك مجال زمني أكبر لدراسة وتحليل المؤشرات

ahmed
05-30-2012, 19:37
انا كنت كل لما اخلي الهدف اكبر من 5 نقاط للأسف مبتحققش وبيعكس كتير قبلها
وبضطر اهدج وانتظر تحقيق الهدف وكان بيأثر نفسيا عليا
فبعدها اخدها قاعده العمل على فريم الدقيقه والخمس دقايق بهدف 5 نقاط لا اكثر والحمد لله جيد الان

انا بردو جربت الفريمات الصغيرة الدقيقه والخمس دقائق فترة
وللاسف كان صعب تحقق 10 نقاط ودلوقت فى طريقه بجربها على الدقيقه هدفها من 1 نقطه الى اقصى شئ 5 نقاط وتحياتى يا غاليين

egyptionforex
05-31-2012, 06:35
افضل المتاجرة الطويلة المدى
لذلك فريم الاربع ساعات واليومى هم المفضلين لدى
لانى استخدم اقل لوت متاح واستخدم التبريد عند المستويات القوية

تقبل مرورى

ramid
05-31-2012, 15:03
السلام عليكم
ما هو في نظركم الفريم الاكثر اريحية بالنسية للمبتدئين؟
والتي تمنح الوقب الكافي للتحليل قبل اتخاد القرار

safiforex
05-31-2012, 16:10
بالنظر الى الفريمات و الاشتغال عليهم ، فهذا يتوقف عن طريقة التداول نفسه ، فالمتداول السكالبينج يعتمد على فريمات صغرى
و المتداول على السيونجات يتداول على الفريمات الكبرى ، اذن هنا لا يمكن ان نقول التفضيل لفريم على هذا ، و لكن المهم هو طريقة التداول لانه هي التي تحكم الفريم المناسب لها

mage
05-31-2012, 18:05
السلام عليكم
ما هو في نظركم الفريم الاكثر اريحية بالنسية للمبتدئين؟
والتي تمنح الوقب الكافي للتحليل قبل اتخاد القرار

الفريم الاكثر ربحية فى الفوركس هو فريم الربع ساعة واعتقد انه من افضل الفريمات اتلى يمكن الاعتماد عليها ومن بعه فريم الدقيقة هو فريم ايضا قوى جدا ويمكنك بكل سهولة ان تحقق منه نسبة ارباح عالية جدا ولكن لعيك ان تعتمد على هدف صغير حتى ان تتخلص منا لسوق سريعا

kamizidan
05-31-2012, 18:13
السلام عليكم اخي مرحبا بك شكرا للطرح ..انا احب فريم الساعة فقط لانه يتماشى مع الطريقة التي استعملها وشكرا جزيلا لك مرة اخرى على الطرح والنقاش الجميل

magic777
05-31-2012, 20:38
الفريم الاكثر ربحية فى الفوركس هو فريم الربع ساعة واعتقد انه من افضل الفريمات اتلى يمكن الاعتماد عليها ومن بعه فريم الدقيقة هو فريم ايضا قوى جدا ويمكنك بكل سهولة ان تحقق منه نسبة ارباح عالية جدا ولكن لعيك ان تعتمد على هدف صغير حتى ان تتخلص منا لسوق سريعا

من رأيك فريم الربع ساعه فريم متوازن وبيعبر عن اليوم فقط
يعني لو انت بتشتغل بالاسكالبنج حلل يومي على الربع ساعه واشتغل على الدقيقه
هتلاقيهم ماشين مع بعض في اتجاه الحركه

kingman
05-31-2012, 22:02

لم اجرب فريم ربع ساعة من قبل مع انى جربت النص ساعة كان جيد فى التداول وان شاء الله اجربه لكن هل تستخدمه فى التحليل ام باستراتيجية معنية لأن اعتقد ان الأستراتيجيات بيبقى لها فريمات مختلفة من استراتيجية لأخرى وهذه مايجعل كل فريم قوى بناءا على استراتيجيته فمثلا لوكان المتارج يعتمد على التحليل فكلما كبر الفريم بيبقى افضل

ramid
06-01-2012, 21:06
الفريم القصير ممكن تحقق منه نقاط قليلة لكن بشكل متكرر لكن كله على حساب
اعصابك كما انه لايمنحك الوقت الكافي للتحليل

safiforex
06-03-2012, 02:54
الففريمات ما هي الا مدد زمنية بيقسموا بها اليوم ، و بيكون لها شموع خاصة بها ، و الفريمات فيها القصيرة و الحساساة و فيها المتوسطة العادية و فيها الكبيرة البطيءة
فكل متداول و حسب طريقته فهو يرى الفريم المناسب له و هذا يكون على حسب الكريقة ، فنجد من يعمل على الدقيقة و 5 دق
و من يعمل على 15 و 30 د ، و من يعمل على الساعة و 4 س و اليومي ، و هكذا ، فكل واحد له فريمه الخاص به

ahmed
06-04-2012, 00:17
الففريمات ما هي الا مدد زمنية بيقسموا بها اليوم ، و بيكون لها شموع خاصة بها ، و الفريمات فيها القصيرة و الحساساة و فيها المتوسطة العادية و فيها الكبيرة البطيءة
فكل متداول و حسب طريقته فهو يرى الفريم المناسب له و هذا يكون على حسب الكريقة ، فنجد من يعمل على الدقيقة و 5 دق
و من يعمل على 15 و 30 د ، و من يعمل على الساعة و 4 س و اليومي ، و هكذا ، فكل واحد له فريمه الخاص به

الفريم طبعا مهم جدا لان كل فريم وله شكل مختلف عن التانى
وكمان احساس مختلف فى الشغل والتحليل
وايضا مختلف فى الاهداف والاستوبات
وايضا مختلف فى زمن تحقق الهدف
فمهم جدا اختيار الفريم بعنايه

mage
06-04-2012, 00:38

الفريم الصغير عايز اعصاب من حديد حتى يتمكن من استحمال اى خسارة تحدث له على الحساب وانا شخصيا ارى ان افضل طريقة لكى تحقق منها ارباح فىا لفوركس ان تعتمد على الاسكالبينج ولكن تمرن عليه جيدا على الحساب الديمو وتاكد من نتائجه اولا

AhmedMagnifico
06-08-2012, 17:27
بصراحة استفدت جدا من هذا الموضوع ومن ردود الاعضاء به
وانا لازلت مبتدا ولا خبرة لى كبيرة بهذا المجال وان شاء الله
مع تقدمى اخبرك بالفريم الخاص بى :d

mhmh2003
06-08-2012, 22:27
الصراحه بالنسبه لى بستخدم فريم اليومى والاربع ساعات عشان احدد الاتجاه العام للزوج وبستخدم فريم الساعه للصفقات اما باقى الفريمات مش بستخدمها خالص

magic777
06-09-2012, 01:16
الفريم الصغير عايز اعصاب من حديد حتى يتمكن من استحمال اى خسارة تحدث له على الحساب وانا شخصيا ارى ان افضل طريقة لكى تحقق منها ارباح فىا لفوركس ان تعتمد على الاسكالبينج ولكن تمرن عليه جيدا على الحساب الديمو وتاكد من نتائجه اولا
بص الخساره على الفريمات القليله ان حدثت بتكون خساره بنقاط صغيره
ومش بتأثر اوي على الحساب وبتقدر انت تعوضها في صفقات تانيه
ودي ميزه العمل على الفريمات الصغيره الصراحه
اهدافها صغيره وارباحها صغيره لكن برده خسائرها صغيره

Noah
06-09-2012, 03:06
انا فريم الدقيقة بحب اشتغل عليه ولكن فى وقت ما بعد الفترة الامركيية او فى فترة اسيا هذه هى الفترة التى احب العممل عليها فى الفريم الدقيقة وارى انا لسعر فى هذا الوقت يحترم التحليل الفنى جدا ويمكن ان تربح الكثير عن طريق هذه الطريقة

bousshimin
06-09-2012, 03:19
أبدء تحليل على فريم الأسبوعي ليتضح إتجاه سعر وتحديد مناطق دعوم و مقاومة ثم أمر
لفريم يومي وقوم بما قمت به من تحليل على فريم الأسبوعي وأتاجر على فريم أربع ساعات

Mr.GooDMaN
06-09-2012, 04:55
انا اعمل على استرتيجيتان
احدهما يتطلب متابعة 3 فريمات وهم ساعة و4ساعات ويومي
والاخري على فريم النصف ساعة
ولا يوجد فريق افضل من فريم فكل الفريمات مرتبطة ببعضهل كلها عبارة عن حلقة ندور داخلها تكمل بعضها الاخر

fafa280384
06-09-2012, 13:48
والله انا استعمل 15دقيقة لمدى قريب
اراقبه لا ينعكس الامر
و30 و1ساعة لمدى يوم

konine
06-09-2012, 19:30
أنا لدي إستراتيجيتين لأولى على فريم ساعة ونصف ساعه و بطبيعة حال تحليل يبدأ من فريمات كبير .
و تانية على فريم 5 دقائق و أحصل على من 6 إلى 10 نقات

realyone
06-09-2012, 20:40
بالنسبة لي افضل الفريمات الصغيره,لأن الفريمات الصغيره يمكنك من فتح اكثر من صفقه في اليوم,وباعتقادي ان الفريمات الصغيره تعطيك نتائج افضل من فريمات الكبيره,والتعامل مع الفريمات الصغيره مناسب للمتداوليين اصحاب حسابات صغيره

tervarto
06-09-2012, 21:16
بخصوص الفريمات , انا بشتغل على فريم الربع ساعة لو انا بشتغل أسكابينج , اما لو صفقة بتاخد يوم كامل فابشتغل على فريم 4 ساعات أو الساعة , بلوت صغير لأن الهدف و الستوب كبير

ramid
06-09-2012, 23:38
افضل فريم الربع ساعة وما فوق اما الفريمات القصيرة فمن خلال تجربتي
لم احقق من ورائها الا الخسائر المتتالية

hesham itch
06-10-2012, 04:34
انا بفضل استخدام الفريمات القصيرة لانها بتحقق ربح صغير وبتتيح ليا انى اعمل اكتر من صفقة وف نفس الوقت
بقدر اسيطر على الصفقة اكتر واحمى نفسى من اى مخاطر بصورة سريعة

magic777
06-10-2012, 21:33
بخصوص الفريمات , انا بشتغل على فريم الربع ساعة لو انا بشتغل أسكابينج , اما لو صفقة بتاخد يوم كامل فابشتغل على فريم 4 ساعات أو الساعة , بلوت صغير لأن الهدف و الستوب كبير

من وجهه نظري اخي لا تعتمد فريم الربع ساعه في الاسكالبنج وعن تجربه شخصيه
لان صفقات الفريم ده تتبع الصفقات الانترداي وليست الاسكالبنج
يفضل هنا انك تعتمد على فريم الخمس دقايق او الدقيقه افضل مع طرق الاسكالبنج

tervarto
06-10-2012, 21:41

انا بتبع الأستراتيجية دى بهدف و ستوب صغير و بلوت كبير , و 80 % بتحقق الربح , المهم أتقان الأستراتيجية و معرفة خباياها و التأقلم معها , و فى قاعدة بتقول , كلما كبر الفريم كلما زادت مصداقيتة , انا عن نفسى ماجربتش اشتغل اسكابينج على فريم الدقيقة أو ال5 دقايق , بس أكيد فى ناس تانيين يقدرو يحققوا ربح على الفريمات دى , تعددت الفريمات و الهدف واحد و هو الربح , تحياتى

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 21:47
افضل فريم الربع ساعة وما فوق اما الفريمات القصيرة فمن خلال تجربتي
لم احقق من ورائها الا الخسائر المتتالية

الخمس دقائق

فريم خطر جداً للعمل عليه

تخطف وتجرى وتاخد منه نقاط بسيطه جداً

ahmed
06-11-2012, 15:49

تمام يا اخى فريم خمس دقائق او دقيقه
اسكاليبنج ممتاز
وبردو فريم الربع ساعه يمكن العمل عليه بنفس الطريقه
وايضا يدعم صفقات الانترداى على حسب الاستراتيجيه والهدف والاستوب

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 17:41
انا بفضل استخدام الفريمات القصيرة لانها بتحقق ربح صغير وبتتيح ليا انى اعمل اكتر من صفقة وف نفس الوقت
بقدر اسيطر على الصفقة اكتر واحمى نفسى من اى مخاطر بصورة سريعة

بس رجاء الحذر ايضاً من الفريمات الصغيره دى

لان التحليل مش بيكون دقيق عليها وكمان هدفك عليها يبقا صغير جداً 10 او15 بيب بالكتير

وفقك الله

عزبز 18
06-11-2012, 20:57
انا عن نفسي اشتغل بالفريم الساعة والاربعة ساعات لاني اجدهم افضل و تجدهم اكثر فريمات حقيقية غير مزيفة يعني تعطيك فرصة للدخول والخروج ولاكن عليك
بالصبر حتي تاتي الفرصة للدخول في الصفقة وتحديد الهدف يكون ما بين 70 حتي 100 نقطة بينما الفريمات الصغيرة تكون الفرصة قليلة وخاطئة في بعض الاحيان ولاكن فيها ربح قليل من 5 حتي 30 نقطة

safiforex
06-11-2012, 21:18
بس رجاء الحذر ايضاً من الفريمات الصغيره دى

لان التحليل مش بيكون دقيق عليها وكمان هدفك عليها يبقا صغير جداً 10 او15 بيب بالكتير

وفقك الله

نعم انا اوفقك الرايس اخي الكريم ، فالعمل على الفريمات الصغرى يجب ان يكون على اساس اهداف صغيرة
و هذا طبعا بيتغير على حسب الفريم ، فالفريم 5 دقائق هدفه ليس كمثل هدف الساعة مثلا
اكيد ان هناك فرقا و لهذا يجب توخي الحذر في التداول و على حسب اية فريم

magic777
06-13-2012, 18:14
انا بتبع الأستراتيجية دى بهدف و ستوب صغير و بلوت كبير , و 80 % بتحقق الربح , المهم أتقان الأستراتيجية و معرفة خباياها و التأقلم معها , و فى قاعدة بتقول , كلما كبر الفريم كلما زادت مصداقيتة , انا عن نفسى ماجربتش اشتغل اسكابينج على فريم الدقيقة أو ال5 دقايق , بس أكيد فى ناس تانيين يقدرو يحققوا ربح على الفريمات دى , تعددت الفريمات و الهدف واحد و هو الربح , تحياتى

المهم في الاخر تكون الاستراتيجيه التي تعمل بها بتحقق ليك الربح اللي انت عاوزه ويرضيك
ودي اهم حاجه هنا حتى لو بتشغل على فريم الشهري كمان مادام انت مقتنع وبتقدر توظف الاستراتيجيه دي صح
وتحقق بيها دخل جيد يبقى انت كده تمام وبأذن الله تحقق كل احلامك

M Sabry M Elbakrawy
06-13-2012, 19:01
فريم 5 وفريم 15 وفريم 30 والساعة

اول حاجة ببص علي الساعة عشان اعرف الاتجاه وبعدين اتاكد من 30 وبعد كده اشوف نقط الدخول الحلوة من 5 او 15 :d :d

safiforex
06-13-2012, 20:20

اول حاجة ببص علي الساعة عشان اعرف الاتجاه وبعدين اتاكد من 30 وبعد كده اشوف نقط الدخول الحلوة من 5 او 15 :d :d

جميل اخي الكريم ان تعمل على كل الفريمات ، و هذا ما يساعدنا على اتخاذ المواقف و القرارات الصائبة
فالفريم الساعة ما هو الا فريم التحليل بالاضافة الى الاربع ساعات و الدايلي
و الفريمات الصغرى ممكن ان تستعمل في الدخول و الخروج من الصفقات

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 14:27
جميل اخي الكريم ان تعمل على كل الفريمات ، و هذا ما يساعدنا على اتخاذ المواقف و القرارات الصائبة
فالفريم الساعة ما هو الا فريم التحليل بالاضافة الى الاربع ساعات و الدايلي
و الفريمات الصغرى ممكن ان تستعمل في الدخول و الخروج من الصفقات
صحيح انا افضل فى التحليل

ان احلل على الديلى او الاربع ساعات

فاهم اصدق الفريمات بالنسبه للمتاجر اليومى

slimdj344
06-14-2012, 15:08
بالنسبة لي فأنا افضل الصفقات القصيرة الأمد

آخد الخلفية من الفريمات المتوسطة كالأربع ساعات والساعة ثم بعد ذلك أقوم بترقب الاشارة على فريمات صغيرة كالربع ساعة و الخمس دقاءق

kingman
06-14-2012, 16:47
المهم في الاخر تكون الاستراتيجيه التي تعمل بها بتحقق ليك الربح اللي انت عاوزه ويرضيك
ودي اهم حاجه هنا حتى لو بتشغل على فريم الشهري كمان مادام انت مقتنع وبتقدر توظف الاستراتيجيه دي صح
وتحقق بيها دخل جيد يبقى انت كده تمام وبأذن الله تحقق كل احلامك
واكيد افضل عامل لتقييم استراتيجية والوقوف على ادائها هو تقييمها على اساس محصلة ربحها الى خسائرها فى فترة معينة وحسب شغل المتاجرة يعنى التقييم اسبوعيا او شهريا او حتى ربع سنوى او سنوى

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 18:32

لا ياغالى اناعايزك تبص على الفريمات الكبيره علشان الاتجاه يكون واضح امامك

يعنى مفروض تبص على اليومى والاسبوعى

علشان تبقا فاهم الوضع العام للسوق

safiforex
06-14-2012, 19:13
لا ياغالى اناعايزك تبص على الفريمات الكبيره علشان الاتجاه يكون واضح امامك

يعنى مفروض تبص على اليومى والاسبوعى

علشان تبقا فاهم الوضع العام للسوق

نعم صحيح كلامك اخي الكريم ، فالفريمات العليا هي بتحدد بدقة الترند للزوج بوضوح ، و يمكن كذلك استعمال فيها موجات الليوت التي تساعد على تحديد التصحيحيات
و هذا بطبيعة الحال سيساعد على اتحاذ المواقف الصح في الصفقات و في الفريمات الصغرى

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 20:01
نعم صحيح كلامك اخي الكريم ، فالفريمات العليا هي بتحدد بدقة الترند للزوج بوضوح ، و يمكن كذلك استعمال فيها موجات الليوت التي تساعد على تحديد التصحيحيات
و هذا بطبيعة الحال سيساعد على اتحاذ المواقف الصح في الصفقات و في الفريمات الصغرى

موجات اليوت علم كبير

سوف اجمع بعض المعلومات عن التحليل بموجات اليوت

وساضعه بالقسم التعليمى بالمنتدى

vamoscapitos
06-14-2012, 23:43
انا ما زلت اتمرن في التجريبي و استعمل فريم 15 دقيقية

لاني افضل ان اتمرن واتاجر يوميا وفي رايي ارى ان من

10 نقاط الى 30 نقطة مربحة

ana1990
06-15-2012, 00:07
في الصفقات الكبيره اعتقد يفضل العمل على فريم 4 ساعات او اكتر لكن الصغيره ذات الربح قليل ممكن تكتفي بفريم ربع ساعه او حتى 5 دقائق كلهم بيؤدوا المطلوب بس الافضل بالنسبه لي ربع ساعه و بالطبع لك حرية الاختيار و بالتوفيق لك

magic777
06-15-2012, 15:29
في الصفقات الكبيره اعتقد يفضل العمل على فريم 4 ساعات او اكتر لكن الصغيره ذات الربح قليل ممكن تكتفي بفريم ربع ساعه او حتى 5 دقائق كلهم بيؤدوا المطلوب بس الافضل بالنسبه لي ربع ساعه و بالطبع لك حرية الاختيار و بالتوفيق لك

اوافقك الرأي في اختيار فريم الربع ساعه فهو من وجهه نظري ايضا الانسب حاليا لتحقيق ربح جيد
في ظل حركات العملات المتذبذبه اغلب الايام حاليا وبصفقات صغيره سريعه واهداف صغيره
علشان تقدر تتابعها وتضمن انها تحقق بسرعه بأذن الله

magic777
06-18-2012, 17:42

اخي عن تجربه سيبك من فريم النص ساعه ركز على الساعه والربع ساعه فقط علشان متشتتش نفسك
على الفاضي لان فريم الربع ساعه هو الانسب ومرتبط اكتر بفريم الساعه

KOGI
06-25-2012, 06:45
انا بحب احلل على فريم الدايلى والأربع ساعات وبحلل عليهم كلاسيكى وبحب اعتمد عليهم ايضا فى دخولى للصفقات بناءا على الدعوم والمقاومات والترند وبتابع السعر على شارت الخمس دقائق

assidi saber
06-25-2012, 14:22
افضل فريم اشتغل عليه هو اربع ساعات لكي يؤضوح كثير اين سوف يتجه السعر

safiforex
06-25-2012, 16:03
اخي عن تجربه سيبك من فريم النص ساعه ركز على الساعه والربع ساعه فقط علشان متشتتش نفسك
على الفاضي لان فريم الربع ساعه هو الانسب ومرتبط اكتر بفريم الساعه

هو فعلا كلامك صحيح اخي ، و لكن ليس هذا معناه اننا نسيب الفريم نص ساعة ، فقد يساعد هو كذلك في التحليل
و الربع الساعة فهذا فريم الاحسن مع الساعة سيعملوا ثورة فوركسية المهم ان يعرف كيف يعمل بهم توليفة جيدة بينهما

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 14:25
افضل فريم اشتغل عليه هو اربع ساعات لكي يؤضوح كثير اين سوف يتجه السعر

احترم فريم الاربع ساعات

بالنسبه للمتاجر اليومى هذا الفريم مناسب جداً

ويمكنك الاعتماد عليه دائماً وتربطه بالديلى برده يعمل شغل عجب

kamizidan
06-26-2012, 14:46
عتقد ان اهم نصيحه للنجاح في هذا المجال هيا الدراسه الجيده والتدريب على اكتساب الخبره قبل الدخول بحساب حقيقي

deadlyfox
06-27-2012, 16:10
انا بافضل الفريم الساعه او الاربع ساعات
باستخدم الساعه مع الانترداى بشوف انه كويس جدا ليه
وافضل الاربع ساعات مع الاسبوعى

dodovedo
06-27-2012, 18:04
اخى الكريم
انا افضل التعامل على فريم ال 4 ساعات لانى
بحب انى اتاجى انتر داى اليوم بيومه
ولانه فريم جميل وهادى كده لاكن لو هتاجر اسكالبينج فرين 15 دقيقه
تقبل مرورى

HUSSENEY
06-29-2012, 18:54

sami
06-29-2012, 19:02
أنا أشتغل على فريم الساعة لأن الإستراتيجية التي أتاجر بها،جميع إشارات الدخول بيع أو شراء تتحدد من
خلال فريم الساعة،و صاحب الإستراتيجية عمل عليها مدة ٨ سنوات و هو مضارب خبير و ناجح جدا لذلك سرت على خطاه،خاصة أنه أكد مرارا و تكرارا فاعلية فريم الساعة في إستراتيجيته

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 19:09
أنا أشتغل على فريم الساعة لأن الإستراتيجية التي أتاجر بها،جميع إشارات الدخول بيع أو شراء تتحدد من
خلال فريم الساعة،و صاحب الإستراتيجية عمل عليها مدة ٨ سنوات و هو مضارب خبير و ناجح جدا لذلك سرت على خطاه،خاصة أنه أكد مرارا و تكرارا فاعلية فريم الساعة في إستراتيجيته

مانوع استراتجيتك

هل تعتمد فيها على المؤشرات ؟ ولا ايه

ياريت تفيدنا بتجربتك ونطور مع بعض لنصل الى الافضل

---------- Post added at 04:09 PM ---------- Previous post was at 04:08 PM ----------

مانوع استراتجيتك

هل تعتمد فيها على المؤشرات ؟ ولا ايه

ياريت تفيدنا بتجربتك ونطور مع بعض لنصل الى الافضل

nrgslawi
06-30-2012, 03:30
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي انا احب ان اتاجر على فريم اليوم لانه فيه تقة اكبر ومن خلاله يتبين لي منحى السوق

waleed adel
07-06-2012, 19:11
كل ماكبر الفريم زادت مصداقيته طبعا انا بفضل
الاربع ساعات والساعه بشتغل عليه

mohamedlee
07-06-2012, 19:45
انا عن نفسى بفضل فريمان وهما فريم النصف ساعة ومعاه الفريم الاهم وهو 4 ساعات حيث الاربع ساعات يحقق من 30 الى 60 نقطة فى حالة كسر احد خطوط الدعم او المقاومة حسب الاتجاة

derfcase
07-07-2012, 14:57
حقيقة هناك اكثر من فريم
اما اذا اردت ان تعرف الاكثر استخداما من جانبي
فهم كل من فريم الربع ساعة و فريم الاربع ساعات

kingman
07-08-2012, 03:24
حقيقة هناك اكثر من فريم
اما اذا اردت ان تعرف الاكثر استخداما من جانبي
فهم كل من فريم الربع ساعة و فريم الاربع ساعات

انا بستخدم الأربع ساعات بشكل اساسى وبستخدم معاه الخمسة دقايق لمتابعة حركة السعر على الشارت ومايتعرض له من تقلبات وبحاول اربطه بأربع ساعات لتقوية نظرتى او رؤيتى

osama00971
07-08-2012, 12:18
من الاجوبة اعتقد انه تبين لدينا ان الفريمات الكبيرة افضل
ولكن ليس معنى ذلك ان نستغني عن من سواها

mohamed4
07-08-2012, 13:27
بالطبع اخى الغالى الفريم الكبير افضل
كلما ذاد الفريم كلما كان اصدق ولازم يكون راس المال لديك كبيرلى تشتغل على لفريم الكبير
بانسبة لى افضل فريم 4 ساعات 1ساعة
تحياتى لك

waleed adel
07-08-2012, 20:30
فريم الساعه كصفقات يوميه جيد جدا ولا بد من متابعه ايضا
فريم الاربع ساعلت

السيد الجبالي
07-08-2012, 21:51
بسم الله الرحمان الرحيم

بعض الناس بتستخدم الفريمات الصغيرة علشان عايزين فقط من 5 الى 20 نقطة او بيترقبوا الارتداد حيبتدى فين.

و البعض الاخر يتاجر سونجات من 100ل 1000 نقطة فيهمة بس الفريمات الكبيرة و الكبيرة جدا.

بالنسبه لي فاكثر الفريمات التي استخدمها هي فريم الاربع ساعات .... اتاجر علي هذا الفريم .. واحلل علي الاسبوعي واليوم...
واتتبع الاشارات علي الفريمات الاصغر لمعرفه الاشارات الاوليه للحركه
.... وسبب استخدامي لفريم الاربع ساعات اني اري انه الفريم الاصدق في التحجليل الفني .. كما انه هو الفريم الوسط ما بنين الفريمات الصغريه والفريمات الكبيره .. لذا يكون هو الاقرب الي تحليلنا

ehab
07-09-2012, 23:08
انا شايف ان فريم الاربع ساعات ده كويس
جدا فى الوقت الحالى للتداول

abaragh
07-10-2012, 00:14
احب فريم الساعة لانه افضل من الفريمات الصغير وله مصداقية من حيث التحليل كالاربع ساعات مثلا

rose90
07-10-2012, 00:21
تحديد الفريم دائما يعتمد على أهداف المتاجر الربحية و مدى خبرته و قدرته على مراقبة السوق يعنى المبتدئين بيفضلو الفريم الصغير و بيكون ربحه قليل
واللى عندهم خبرة شوية بيقدروا يشتغلو على الفريمات الكبيرة

sabre
07-10-2012, 00:28
انا اختار الفريم حسب ظروف تحركات السوق وحسب الاستراتيجيه التى
سوف اتبعها المتوافقه مع هذة الظروف ولذلك كل الفيرمات سواء وكل فريم وله وقته

ymn30
07-10-2012, 00:31
احب فريم الساعة لانه افضل من الفريمات الصغير وله مصداقية من حيث التحليل كالاربع ساعات مثلا

معاك اخى انا بعمل على فريم الساعة والتحليل للسوق بيكون على فريم الاربع سعات ويارب التوفيق للجميع

rose90
07-10-2012, 00:34
انا اختار الفريم حسب ظروف تحركات السوق وحسب الاستراتيجيه التى
سوف اتبعها المتوافقه مع هذة الظروف ولذلك كل الفيرمات سواء وكل فريم وله وقته

فعلا اختيار الفريم بيعتمد على حاجات كتير مش ثابت

magic777
07-10-2012, 03:05
تحديد الفريم دائما يعتمد على أهداف المتاجر الربحية و مدى خبرته و قدرته على مراقبة السوق يعنى المبتدئين بيفضلو الفريم الصغير و بيكون ربحه قليل

المفروض اخي احنا نحلل السعر على كل الفريمات هنا تحليل شامل قبل ما نقرر العمل على فريم معين
علشان نعرف الاتجاه العام للزوج ايه وندخل في صفقات على الفريم الصغير ده بحيث تكون
معظم صفقاتنا مع الاتجاه الاكبر هنا علشان نكون مع الترند

hehelibeb
07-14-2012, 10:33
انا احب اشتغل على فريمات صغيرة من فريم 5 دقايق الى الساعه لانه انا بحب اشتغل يومى
والفريمات الصغيرة ولو أنها تعطي أرباح قليلة لا يمكن أن تكبدني خسائر كبيرة

mohamedlee
07-14-2012, 10:39
انا من وجهة نظرى وافضل استخدام الفريمات الكبيرة والاعتماد على فريمين منهم وليس واحد مثلا الاعتماد على فريم الشهرى والفريم الاسبوعى معا فى المتاجرة حيث تعطى نقاط اكبر وفى نفس الوقت المصداقية تكون اكبر فى التوقعات كلما كان الفترة الزمنية للفريم اكبر

ahmed
07-14-2012, 12:48
انا من وجهة نظرى وافضل استخدام الفريمات الكبيرة والاعتماد على فريمين منهم وليس واحد مثلا الاعتماد على فريم الشهرى والفريم الاسبوعى معا فى المتاجرة حيث تعطى نقاط اكبر وفى نفس الوقت المصداقية تكون اكبر فى التوقعات كلما كان الفترة الزمنية للفريم اكبر

طبعا اسخدام فريمين افضل بكثي فى التحليل من حيث وضوح الصورة وتاكيد الاتجاة
وكل ما كبر الاطار الزمنى زادت مصداقيته طبعا ولذلك الافضل العمل على الفريمات الكبير وبالخصوص الاكبر من الساعه فما فوق ارى انه اوضح فى الاتجاة

mohamed yossef
07-14-2012, 13:03
انا عن نفسى متاجر يومى وافضل شارت الساعة وقل الدخول عليه لانتقاء الفرصة المناسبة
باكون شايف اللى بيحصل على الفريمات الاكبر الشهرى والاسبوعى واليومى
وده عشان لا افتح صفقة من الصفقات عكس الترند العام

العوامى
07-14-2012, 13:03
طبعا فريم الساعة والاربع ساعات والديلى
حيث الديلى والاربع ساعات لمعرفة الاتجاه العام والساعة للدخول والخروج

shady hamza
07-15-2012, 19:44
عتقد يا اخى ان فريم الاربع ساعات هو اقرب فريم لتحديد الاتجاة والهدف الاسبوعى
حيث وضوح الرؤيه وحقيقه عندما كنت اعمل على فريم الساعه كانت كل صفقاتى يوميه تحياتى ياغالى لتحليلك الرائع

السيد الجبالي
07-15-2012, 19:59
افضل التعامل مع الفريمات الكبيره في التحليل ...
واعتمد في تجارتي علي فريم الاربع ساعات .. لانه يحترم كثيرا رؤيتي والاستراتجيه الخاصه بي في التداول

ahamed ali
07-15-2012, 20:01
الافضل هوة فريم ال4 سعات دة ينفع للصفقات التى تظل مفتوحة بال7 ايام او 10 ايام
انما فريم الانترادى دة فريم للصفقات السريعة

التى تعد من نص ساعة الى سعتين
صفقات يومية ونتائجة دقيقة

aminos
07-15-2012, 20:03
السلام عليكم
أحب فريم 15 دقيقة لأن إستراتيجيتي تستخدم في
هذا الفريم و لله التوفيق

mido95
07-15-2012, 20:17
انا بستخدم فريم الدقيقة و رغم انو شئ غريب جدا بس انا بحب الفريم دة علشان بيحسسك بتذبذب الزوج و فى الدقيقة الواحدة بيحققق زيادة او نقصان قد اية و ساعات بحاول ابص على فريم اليومى برضو

dodovedo
07-15-2012, 20:37
اخى الكريم
انا كنت بستخدم الفريمات الصغيره بس خطورتها عاليه جدا
فانا توجهت الى فريم الساعه و ال 4 ساعات
تقبل مرورى

realyone
07-15-2012, 21:02
بالنسبة لي استخدم الفريمات الصغيره فريم الخمس الدقائق والفريم الدقيقه,افضلها لأنها تمكن من فتح عدة صفقات في اليوم وهكذا تمكن من كسب نقاط كثيره في اليوم,اما الفريمات الكبيره فرصها قليل واستوبها كبير لهذا السبب لا افضلها

master_egypt
07-15-2012, 21:30
انا من يوم مدخلت الفوركس وعرفته مشتغلتش غير على فريم الخمس دقايق فقط لان اغلب طرق شغلى اسكلابنج واى فريم اخر بحس انى تايه بداخله ولا افقه فيه اى شئ

safiforex
07-16-2012, 05:12
انا من يوم مدخلت الفوركس وعرفته مشتغلتش غير على فريم الخمس دقايق فقط لان اغلب طرق شغلى اسكلابنج واى فريم اخر بحس انى تايه بداخله ولا افقه فيه اى شئ
جيد اخي الكريم انك بتعمل على الفريم 5 دقائق و بالسكالبينج لان هذا الفريم متوافق جدا مع السكالبينج بالاضافة الى ربع ساعة
و لكن فقط كن حذر و اعرف العملات التي يجب ان تتداول عليها بالطريقة و بالتوفيق لك ان شاء الله

master_egypt
07-16-2012, 09:12
جيد اخي الكريم انك بتعمل على الفريم 5 دقائق و بالسكالبينج لان هذا الفريم متوافق جدا مع السكالبينج بالاضافة الى ربع ساعة
و لكن فقط كن حذر و اعرف العملات التي يجب ان تتداول عليها بالطريقة و بالتوفيق لك ان شاء الله

لكن اخى مش فى اغلب الاوقات جيد مينفعشى اجيب فى فترات الحركه السريعه والاخبار القويه واشتغل اسكلابنج انا بفضل البعد نهائى فى تلك الاوقات

mahmoud1
07-16-2012, 13:41
بسم الله الرحمان الرحيم

احب التعاملمع الفريمات الصغيرة من ال5 دقايق الى الساعه وفى بعض الاوقات اتعامل مع فريم الاربع ساعات لانه بتاجر بشكل يومى على حسب الفرص المتاحة وفى بعض الاوقات ممكن افتح صفقات سونويجات لكن مشكلة مش بصبر على تحقيق الهدف النهائى

dent
07-16-2012, 14:22
الفريم يكون على حسب الاستراتيجيه التى تعمل بها

ممكن لو بتشتغل سوينج تعمل على اليومى او الاربع ساعات

انا افضل الساعه بعد التحليل على الاربع ساعات

ولو عملت اسكالبينج فانا افضل ال 5 دقائق

msh4egy
07-18-2012, 22:44

خادعه

السلام عليكم
طبعا اخي الفريم الصغير يفقد مصداقيته و انا لا احب الفريام الصغير و احب تداول على الفريمات الكبيرة لانها اكثر من مصداقية و تعطيك الاتجاه الصحيح للسوق

Aker001
07-18-2012, 22:45
افضل العمل يوميا على فريم الربع ساعه
وارى انه جيد دائما مع صفقات الانترادي اليوميه لسهوله اخذ نقاط صغيره يوميا منه

kaka2
07-18-2012, 22:49
الافضل بالنسبة لي الاربع ساعات
لاني بدخل يومي
والاربع ساعات بتعطي نظرة شاملة للسعر على مدى اليوم والاسبوع

sky44
07-18-2012, 23:13
انا من المتداولين على المدى القصير لذلك احبد الاعتماد على الفريمات 1 ساعة و 4 ساعات لانني افضل غلق صفقاتي في نفس اليوم مكتفيا ببعض النقاط و لانام مطمئن البال

fxjoseph
07-18-2012, 23:19
زمان لما كنت نونو في الفوركس كنت بتعامل مع الفريمات النونو اللي زيي بس بعد كده حسيت انها نونو اوي وعيلة في كلامها يعني تديك اشارة معينه وتعمل عكسها فقلت خلاص سيبنا من العيال وخلينا مع الشباب اللي زيينا اللي هما بينجزوا وفي نفس الوقت نتايجهم عاقلة فاخترت التعامل مع الفريم الساعة واحيانا بتكون امور مش واضحة فبستعين بفريم الارع ساعات ولما الاقي الامور معقدة باضطر ادور علي الجماعة العواجيز اللي عمرهم مكسفوني وهما الفريم الاسبوعي واليومي والشهري

aladdin
07-19-2012, 00:03
انا بحب اعمل على فريم الساعه والاربع ساعات ودائما الجئ الى النظر لفريم الدايلى والنصف ساعه

os-x
07-19-2012, 00:11
زمان لما كنت نونو في الفوركس كنت بتعامل مع الفريمات النونو اللي زيي بس بعد كده حسيت انها نونو اوي وعيلة في كلامها يعني تديك اشارة معينه وتعمل عكسها فقلت خلاص سيبنا من العيال وخلينا مع الشباب اللي زيينا اللي هما بينجزوا وفي نفس الوقت نتايجهم عاقلة فاخترت التعامل مع الفريم الساعة واحيانا بتكون امور مش واضحة فبستعين بفريم الارع ساعات ولما الاقي الامور معقدة باضطر ادور علي الجماعة العواجيز اللي عمرهم مكسفوني وهما الفريم الاسبوعي واليومي والشهري

هههه جميلة النونو دي نعم اخي الفريمات الصغيرة يجب الحد اكثر فيها لان السعر يمكن ان ينعكس في اي وقت انا افضل
فريم الساعة وهو فريم يترك لم الوقت للتفكر اكثر

kero
07-19-2012, 00:14
بالنسة ليا انا افضل العمل على فريم الربع ساعة لانى بشتغل سكالبنج وبشوف ان ده افضل فريم
لكن بستعين بفريم الساعة دائميا لتحديد الدعوم والمقاومات لانها بتظهر عليه بشكل افضل

midoali
07-19-2012, 04:05
لا انا الفريمات الكبيره مليش فيه الفريم الصغير الي هو ب5 نقاط او 7 نقاط اوحتي اقل من كده لكن فريم
كبير اعتقد مش لي بس في ناس بتحب الفريمات الكبيره

SlaiteR
07-19-2012, 14:01
انا اتاجر من بعد الظهيرة بزوج اليور دولار

واستخدم الفريمات 15 دقيقة

واحيانا الــساعة

اتمنى ان افتدك

Mahmoudnashaat
07-19-2012, 16:37
انا دائما ما اعمل على النص ساعه
لانى غالبا ما اعمل على اهداف قصيره المدى بارباح صغيره
ولا اميل للمخاطره

houssem11
07-19-2012, 18:13
هل هناك نظام أخر للربح السريع بحيث يكون البونوس أكبر أو مسابقات في مختلف المجالات
الرجاء الرد في أقرب وقت و بأبسط طريقة للشرح فأنا عضو جديد مبتديء في الفوركس

spiderxp
07-21-2012, 19:15
انا بشتغل على الفريم الي بيحققلي من 10-20 بيب مثلا

Looser
07-22-2012, 15:37
انا بحب احلل على فريم الدايلى والأربع ساعات وبحلل عليهم كلاسيكى وبحب اعتمد عليهم ايضا فى دخولى للصفقات بناءا على الدعوم والمقاومات والترند وبتابع السعر على شارت الخمس دقائق ومتابعة حركة السعر ومايحدث من تغيرات على السعر التى من الصعب ملاحظتها على الفريمات الكبيرة وهكذا بيكون فيه تنوع بين الفريمات

khaled zizo
07-24-2012, 22:22
بيستخدم الفريمات الصغيرة بيبقى اسكالبنج وبيبقى على مبدأ اخطف واهرب ههههههه وهى طريقة جية لكن طبعا زى ماحضرتك اوضحت لازم يكون الهدف صغير حتى يكون سهل التحقيق ولايعكس السعر كثيرا فالفريمات الصغيرة متقلبة بسرعة بعكس الفريمات الكبيرة التى تظهر الصورة والتحليل بشكل واضح واثبت من الفريمات الصغيرة وبضطر اهدج وانتظر تحقيق الهدف وكان بيأثر نفسيا عليا فبعدها اخدها قاعده العمل على فريم الدقيقه والخمس دقايق بهدف 5 نقاط لا اكثر والحمد لله جيد الان

mage
07-25-2012, 05:31
فريم الخمس دقائق من اكثر الفريمات الت احب العمل عليها دائما فى سوق الفوركس واعتقد ان فى ناس كتير جدا فى سوق الفوركس يمكنهم العمل على هذه الطريقة ويحققون من العمل على فريم الخمس دقائق الكثير من النتائج الجيدة جدا

master_egypt
07-25-2012, 14:22
انا اكتر فريم شغال عليه هو الخمس دقايق فقط لانى 24 ساعه امام الجهاز لكن نفستى بتتعب جدا جدا ومش عارف اغير من طريقه شغلى نهائى ودايما خسائر كبيره مش عارف من ايه حتى الان

mena
07-26-2012, 13:27
يختلف الفريم تبعا لاختلاف الصفقات واخلاف الاستراتيجيات المختلفة وكذلك تبعا لحركة السوق والتحليل الاخباري

Aker001
07-26-2012, 14:24
الفريم القصير ممكن تحقق منه
نقاط قليلة لكن بشكل متكرر

medmedooo
07-26-2012, 19:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

موضوع بغايه من الروعه
جزاك الله كل خير

فريم الاربع ساعات

وشكرا علي موضوع
تحياتي لك

hossam eldeen mohamed
07-26-2012, 19:12
انا احب اشتغل على فريمات صغيرة من فريم 5 دقايق الى الساعه

السلام عليكم
جميل جداا الفريم الصغير تعتمد على الراس المال الصغير

MixMax
07-26-2012, 20:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع الطيب صراحة لقد استفدت من هذا المنتدى بصفة عامة ومن اعضائه الذين يخطون باقلام حبرها حبر ذهبية بصفة خاصة
بارك الله فيك على الافادة الف شكر
تقبل تحياتي سلام

sharkawy
07-26-2012, 20:43
كلما زادت مده الفريمات كلما زادت مصداقيه واعطت نتائج افضل

انا شخصيا افضل فريم ال 4 ساعات والديلي

abdallah elbaz
07-28-2012, 00:32
افضل العمل يوميا على فريم الربع ساعه
جيد دائما مع صفقات الانترادي اليوميه لسهوله اخذ نقاط صغيره يوميا منه

mabrahim
07-28-2012, 00:36
نعم اخي افضل العمل اليومي احسن شي
من العمل اطويل وانهيار الاعصاب

Mido0o
07-28-2012, 00:46
أنا أفضل فريم الخمس دقائق دائما ..
عندما أدخل أخذ فكرة عامة من فريمى الساعة و الأربع ساعات و أنطلق مباشرة لفريم الخمس دقائق لأبدأ أصطياد الفرص ..

cash maker
07-28-2012, 13:26
الافضل هو استخدام اكثر من فريم مختلف لفترات زمنية مختلفة حتى يكون ملم بطريقة واتجاه العملة
فى السوق التجارى

master_egypt
07-28-2012, 14:32
الخمس دقايق فقط اللى شغال عليه من يوم مدخلت الفوركس وبيفيدنى جدا فى السكلابنج وخطف بعض النقاط لكن مش فى كل الاوقات احيانا بيكون سبب لخساره كبيره جدا لحسابى

khaledforex
07-28-2012, 14:55
بحب اقلب بين الاربع ساعات والدايلى
بس لو دخلت بدخل من خلال الساعة
يعنى بحس ان شارت الساعة هو الشارت الوحيد اللى اغلب الناس بتشتغل عليه
يعنى الفريم المفضل لدى هو الفريم الشعبى العالمى
فريم الساعة

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 15:18
بالنسبه للمتاجر اليومى افضل فريم يشتغل عليه الاربع ساعات والديلى

يعطى نتائج ممتاز لمن يجيد التعامل عليهم

وميضرش لو هتحلل على جميع الفريمات علشان تبقا فاهم الاتجاه رايح فين وجاى منين

chanadva
07-28-2012, 15:34
السلام عليكم اخي مرحبا بك شكرا للطرح ..انا احب فريم الساعة فقط لانه يتماشى مع الطريقة التي استعملها وشكرا جزيلا لك مرة اخرى على الطرح والنقاش الجميل

safiforex
07-28-2012, 16:18
هو الفريم الساعة اخي الكريم بيتماشى مع اغلب الاستراتيجيات و بيعطي اشارات جيدة في التداول
المهم ان يكون المتداول لديه الخبرة الكافية في التعامل معه بتحليل منطقي و وفق الترند

hamidoufawcan
07-28-2012, 17:01
الصراحه بالنسبه لى بستخدم فريم اليومى والاربع ساعات عشان احدد الاتجاه العام للزوج وبستخدم فريم الساعه للصفقات اما باقى الفريمات مش بستخدمها خالص

EngAhmed
07-28-2012, 17:16
بسم الله الرحمان الرحيم

والله انا سوينجاوى وبفضل اشتغل على فريمات 4 ساعات والديلى والويكلى غير كدا مش بشتغل :accute:

dodovedo
07-28-2012, 18:19
اخى الكريم
لو داخل اسكالبنج 5 دقائق
لو داخل عدد نقط كتير
اليومى وبتابعه على 4 سعات
تقبل احترامى

منصور
07-28-2012, 18:27
بحب اشتغل علي فريم الاربع ساعات في حالة الصفقات الطويلة وبالنسبة للاسكالبينج فريم الربع ساعة وال5 دقايق

kkanmoun
07-28-2012, 18:27
انا ما زلت اتمرن في التجريبي و استعمل فريم 15 دقيقية

لاني افضل ان اتمرن واتاجر يوميا وفي رايي ارى ان من

10 نقاط الى 30 نقطة مربحة

medmedooo
07-28-2012, 18:29
أنا أفضل فريم الخمس دقائق دائما ..
عندما أدخل أخذ فكرة عامة من فريمى الساعة و الأربع ساعات و أنطلق مباشرة لفريم الخمس دقائق لأبدأ أصطياد الفرص ..

basom59
07-28-2012, 18:37
انا عن نفسي بحب اشتغل على فريم النص ساعة بحس انه اريح ليا في الشغل علشان اول ما اشتغلت كانت استراتيجية على النص ساعة ا

medmedooo
07-28-2012, 22:33

zeina
07-31-2012, 04:35
بصراحة ان بفضل اشتغل على الفريمات الصغيرة مع ان الجميع نصحنى وقالى ان الفريم الاكبر بيكون اقدر على تحقيق الربح وانة اكثر ثبات وصدق فى التحليل

safiforex
07-31-2012, 04:41
بصراحة ان بفضل اشتغل على الفريمات الصغيرة مع ان الجميع نصحنى وقالى ان الفريم الاكبر بيكون اقدر على تحقيق الربح وانة اكثر ثبات وصدق فى التحليل
اخي الكريم نصيحة مني لا تهتم الى اراء الاخرين في ما يخص الفريمات
فالعمل عليها يكون وفق ما ياراه الواحد من ناحية طريقته
فهناك من يربحون من الفريمات الصغى و هعناك من يربجون من الكبرى

mage
07-31-2012, 05:34
فريم الساعة هو الفريم المفضل الذى احب العمل عليه واعتقد ان هناك الكثير جدا فى سوق الفوركس يعتمدون على فريم الساعة وهو الفريم الافضل الذى يتمكن من خلاله كل متاجر من تحليل السوق جيدا ونتائج رائعة فى هذا العمل

kero
07-31-2012, 05:37
اخى الكريم
لو داخل اسكالبنج 5 دقائق
لو داخل عدد نقط كتير
اليومى وبتابعه على 4 سعات
تقبل احترامى
انا لا افضل استخدام الا 5 دقايق ف الاسكالبنج
الربع ساعة بيبقى افضل بكثير اخى وهو الا بقدر احدد عليه الدعوم والمقاومات بشكل افضل لانى بعتمد عليهم ف الاسكالبنج ايضا

hossam hossam
07-31-2012, 07:36
انا اكيد بحب استخدم الفريمات الصغيره وبعتبره افضل لي الي هي من
الي هي من 5-20 نقطه ودي افضل فريم بالنسبه لي

mannon
07-31-2012, 08:30
لو هشتغل يومى بحب جدا اعمل على فريم الخمس دقائق لانة فعلا بيكون فعال واكثر دقة من مؤشر الساعة
لو هشتغل بقى سوينج بحب اشتغل غلى اليومى والاربع ساعات

shemo
07-31-2012, 19:30
الفريم الطويل الساعه او الاربع ساعات لان بيوجد وقت لاحلل وافتح اكثر من صفقه

goggo
08-01-2012, 00:50
كل واحد يتاجر على الفريم الذي يتوافق مع استراتيجيته و اكيد كلما كان الفريم اكبر كان التحليل اضمن و كان الهدف اكبر و لكن هذا لا يعني ان العمل على الفريمات الصغيرة غير مربح انا شخصيا من عشاق السكالبينج و احب فريم 5 و 15 دقيقة و لكن اتاكد من الصفقة على 15 دقيقة حتى تكون اضمن

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 18:13
كل واحد يتاجر على الفريم الذي يتوافق مع استراتيجيته و اكيد كلما كان الفريم اكبر كان التحليل اضمن و كان الهدف اكبر و لكن هذا لا يعني ان العمل على الفريمات الصغيرة غير مربح انا شخصيا من عشاق السكالبينج و احب فريم 5 و 15 دقيقة و لكن اتاكد من الصفقة على 15 دقيقة حتى تكون اضمن

وكل ما كبر الفريم

كل ما صدق التحليل وكانت الفرصه اقوى

gamal
08-03-2012, 19:38
من وجهة نظرى فريم الاربع ساعات لانة ينفع فى الصفقات الاسبوعية
وربنا يوفق الجميع

tifanytomato
08-03-2012, 23:08
انا بشتغل باستراتجية الترند المكسور ومن طريقة تعلمى لها ممكن اشتغل على فريم النص ساعة وممكن ابص بصة على فريم الربع الساعة والساعة والاربع واليومى بالكتير لانى الكسر بيبتدى على فريم الخمس دقايق وبتابع الربع ولو كسر على النص بكمل معاة عشان لو الكسر حقيقى وقوى حيدخل على الساعة ودى بتحصل مرة او مرتين فى الشهر

mohamed eldamnhorey
08-03-2012, 23:10
انا بشتغل باستراتجية الترند المكسور ومن طريقة تعلمى لها ممكن اشتغل على فريم النص ساعة وممكن ابص بصة على فريم الربع الساعة والساعة والاربع واليومى بالكتير لانى الكسر بيبتدى على فريم الخمس دقايق وبتابع الربع ولو كسر على النص بكمل معاة عشان لو الكسر حقيقى وقوى حيدخل على الساعة ودى بتحصل مرة او مرتين فى الشهر

استراتجية ممتازه ومربحه على فريم الساعه

التزم بها واتقنها جيداً

تحقق بها ارباح جيده

Eng PTC
08-04-2012, 11:44
حالياً بما اني اتعلم بأفضل الفريمات الصغيره دقيقة وخمس دقايق وربع ساعة
وان شاء الله لما اتعلم كويس ابدأ اشتغل على السوينجات الطويلة

noureen
08-04-2012, 11:50
انا بحب ارسم على التريندات الكبيره الويكلى و الديلى و احيانا الاربع ساعات
و ارقب على الفريمات الصغيره
و لكنى لا اثق فى حركه الا على الاقل فريم
الساعه حركه الشموع مثلا اتابعها من فريم الساعه

rafat
08-04-2012, 15:07
افضل فريم الساعه وعليه يكون دخولي للصفقات
ولكن انظر الى فريم الاربع ساعات للاطمئنان بانني في الاتجاه الصحيح

thehulk3
08-04-2012, 15:10
أنا عن نفسي بحب أشتغل على فريم النصف ساعة جدا جدا والساعة كمان
لكن بتسخدم فريم اليوم والأربع ساعات لتحديد الاتجاه للعملة
وأتابع من خلال النصف ساعة والساعة

moneymachine5
08-04-2012, 15:26
انا بشتغل علي فيم النصف ساعة واحيلناً ربع الساعة لانة متوسط الفريمات ويجمع ما بين الطول والقصير

HOUSAMMI
08-04-2012, 17:00
بسم الله

فري م اليوم

طلع من احسن الفريمات

لانه الحركة فيه ثابتة والمؤشر صادق

mohamed eldamnhorey
08-04-2012, 17:09
بسم الله

فري م اليوم

طلع من احسن الفريمات

لانه الحركة فيه ثابتة والمؤشر صادق

اكيد اخى الكريم الفريم اليومى ممتاز جداً

ولكن قولى ياباشا مؤشر ايه بقا اللى انت بتستخدمه وبتقول ممتاز عليه

safiforex
08-04-2012, 18:49
انا بشتغل علي فيم النصف ساعة واحيلناً ربع الساعة لانة متوسط الفريمات ويجمع ما بين الطول والقصير

فعلا اخي الكريم فالفريم الربع لاسعاة هذا جميل جدا لانه فعلا يكون بين الفريمات الصغرى و الكبيرة ،
و هو ممتاز لمن يريد العمل عليه في اليوم ن لانه بيقسم الساعة الى اربع شمعات ، و يمكن في خلال الساعة ان يحدد اتجاه الشمعة تلو الشمعة
فهذا يجب التركيز فيه و سترى شيء جيد

kingman
08-05-2012, 00:50
فعلا اخي الكريم فالفريم الربع لاسعاة هذا جميل جدا لانه فعلا يكون بين الفريمات الصغرى و الكبيرة ، و هو ممتاز لمن يريد العمل عليه في اليوم ن لانه بيقسم الساعة الى اربع شمعات ، و يمكن في خلال الساعة ان يحدد اتجاه الشمعة تلو الشمعة فهذا يجب التركيز فيه و سترى شيء جيد الفريم اليومى والأربع ساعات الواحد بيقدر يشوف التجاه عليه للمدى المتوسط دى بيدى رؤية اوضح من الفريمات الصغيرة للاتجاه وابلواحد بيقدر يحدد المستويات القوية التى من المتوقع ان يحترمها السعر وده بيسهل العمل على الفريمات الصغيرة

mokhtar26
08-05-2012, 02:11
السلام عليكم كل الفريمات رائعة حسب الاستراتيجية فالسكالبر يستعمل الدقيقة و ذلك لان الوقف يكون صغير جدا و الغير متفرغ يساعمل اليومي كل حسب وقته و نفسيته

mohamed farag
08-05-2012, 02:22
علي حسب الاستيراتيجيه يا جماعه ع فكرا لان كل االفريمات كويس جدا جدا
انا شايف انو صح ع حسب الاستيراتيجيه

ahmedyousef33
08-05-2012, 02:27
بالنسبه ليا انا يا جماعة انا لسه باتعلم الفوركس واكيد اختيار الفريم محتاج لدراسه جيدة

smed smox
08-08-2012, 20:36
الفريمات الكبيره ساعه واربع ساعات واسبوعي وشهري اعتقد افضل شي بس تكون على اعصابك واعتقد ان

ارباحهم افضل من الفريمات القليله وتحلل الاسبوعي والديلي لمعرفت اتجاه السوق ونقطة الدخول في الاربع ساعات
thinks

The soul slayer
08-09-2012, 06:05
نعم الفيرمات الصغيرة كفريم الربع ساعة تبدو لي جيدة وآمنة خصوصا أنني لم أكتسب الخبرة الكافية بعد للمتاجرة على فريمات أطول
بارك الله فيك على هذا الإستطلاع

mahyfxxx
08-09-2012, 15:19
انا افضل الشركة التى استفيد منها واقدر احقق منها الربح المطلوب فمعظم المتاجرين الجدد بالعملات لا يبذلون الوقت للمعرفة بالشركات ومش عايزن يبذلون وقت من اجل المعرفة باسس التداول

magic777
08-11-2012, 00:57

thinks

على فكره الفريمات الكبيره العمل عليها مش بيوتر الاعصاب خالص لانها بتكون صفقات سوينجيه وبتحلل بها بالاسبوع مثلا
وطبعا مع اداره راس مال صارمه تتحمل اي انعكاس يحصل اثناء سير الصفقه يبقى ليه هتكون على اعصابك فيها

roukhou
08-11-2012, 08:09
افضل فريم عندي هو الأربع ساعات لأنه بيكون اكبر صدقا معي و متوافق مع كل تحليلاتي و بيكون مناسب

في نفس الوقت و الله ولي التوفيق و النجاح

Matrix11
08-11-2012, 08:11
هناك العديد منالمصطلحات التى تكررت مشكور أخى يمكن أن تعرفهم

hend
08-11-2012, 23:25
الاربع ساعات ده فريم كويس جدا بالنسبة للحسابات
المتوسطة بتعمل عليها ارباح جيدة بهدف يومى كويس

elgohary
08-13-2012, 05:37
انا شخصيا استخدم الشهر و الاسبوع و اليوم و الاربع ساعات و الساعه

بالترتيب من الاقل للاكثر

aminewactop
08-25-2012, 15:07
انا احب اشتغل على فريمات صغيرة من فريم 5 دقايق الى الساعه لانه انا بحب اشتغل يومى والفريمات الصغيرة
مع طريقة المتاجرة ممكن الواحد يقدر يشتغل يومى ويخطف كم نقطة لكن برضو بيكون فى حساب اخر بشتغل على الفريمات الكبيرة بيكون حساب منفصل غير الحساب الى بعمل بية يومى

anazoft
08-25-2012, 15:09
اعتقد ان الفريمات الكبيرة افضل للمحترفين
لكنها تتطلب رأس مال كبير لأن نسبة ارتداد السوق فيها قد تكون كبيرة
اما بالنسبة للحسابات الصغير فافضل العمل على الفريمات الصغيرة مع اهداف متوسطة
و اضن ان هدا افضل

thunderfot
08-25-2012, 16:12
فريم الدقيقه والخمس دقائق والربع ساعه والساعه

فالتحليل يعتمد على

multiframe analysis

scalping

amr beni ata
09-02-2012, 01:56
انا الفريم تاعي من1الى 7 ايام الحمد لله

قنعان وشبعان و اعتقد انه اكثر من هيك مجازفه

amin chakroun
09-02-2012, 02:38
السلام
اخواني انا منخرط جديد و ارجو معرفة المزيد عن الفريمات
وشكرا

ahmedKUM
09-02-2012, 02:40
لا لــــــسه

شويه علي كده

انا لسه مبتدأأأ

2x1
09-05-2012, 20:06
انا بحلل كل الفريمات وبشتغل عالساعة والربع ساعة لانهم اكثر صدقا معي وبحب اشتغل بالترند فقط العام ولا اتعامل مع كسر او تصحيح

lala
09-05-2012, 21:11
انا بفضل دائما الفريم من حوالى الخمس دقائق حتى الربع ساعه حتى اكون متابع لحظه بلحظه وخصوصا لانى
لسه مبتدىء ثثم بعدد ذلك ابتدى فى فريم اكبر

demitri86
09-05-2012, 21:17
انا لا زلت في الديمو و انا افضل الفريمات بتاع الساعة و الاربع ساعات و اليومي بالنسبة لفريم الساعة هو اللي باشتغل عليه كثير لاني من عشاق الربح الصغير يعني 10 نقاط في الصفقة او اقل اما عندما اريد ان اتاجر في الدهب فانا افتح الصفقات على فريم اليومي لانه الافضل بوجهة نظري

waheedpcc
09-25-2012, 22:19

mohammed1991
09-25-2012, 23:26
اكتر فريم بحب اشتغل علية و اية الاسباب ؟؟؟؟
يرجع ذلك الى الخبرة التى لم اكتسبها بعد وارغب فىذلك

kameleddinm
09-26-2012, 00:20
انا افضل الفريمات الصغيرة من 5 الى 30 دقيقة لاني باحب
اشتغل دائما و لكن مع الاتباه لفريم 4 سا لمعرفة الحركة العامة للزوج

waheedpcc
10-03-2012, 21:56

keko
10-17-2012, 01:22
هو فعلاالفضل بالنسبه لى الفريمات الى بتعتمد على الساعه اوالاربع ساعات وهى الافضل بالنسبه لى بالعمل
على الفريمات الصغيره الخمس دقائق والربع ساعه وطبعا اذا كان راس المال كبر نوعا ما افضل على فريم الاربع ساعات

willy
10-20-2012, 05:05
انا بحب جدا فريم الاربع ساعات لان استراتيجيتي التي اعمل بها هي على فريم الاربع ساعاتومعظم المؤشرات تكون نسبة مصداقيتها عالية جدا على هذا الفريم وخاصة حبيبي مؤشر الستوكاستك ومؤشر الدعم والمقاومة للاخ جمال بسيس

blackknight
10-20-2012, 05:13
انا بفضل التايم فريم المتوسط زى الساعه او الارع ساعات واحيانا الدقيقه لان تحليلى عليها بيكون ادق
وبعض الاحيان الاسكابينج على الفريم الصغير ولكن الى الان لم اجرب طريقة العمل بالسوينجات !!

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:36
ارى انه جيد دائما مع صفقات الانترادي اليوميه لسهوله اخذ نقاط صغيره يوميا منه بسهوله
وطبعا بعد التحليل على الفريمات الكبيره مثل الاربع ساعات واليومي لمعرفه الاتجاه العام للزوج الذي اعمل عليه

ahmed sleem
10-26-2012, 02:01
انا مبتديء ممكن حد يشرحلي يعني ايه فريم
وشكرا

s alma
10-26-2012, 02:29
سلام عليكم اخي كريم الافضل العمل والشغل على فريم ثلاثة ساعه لي انو اره جيد دئما مع صفقات والانترادي ولسهولة يكون اخد نقاط صغيرهلي انو بعد التحليل على الفيرمات الكبيرة مثل ثلاتة سعات لمعرفه اكتر لي الاتجاه العام
للزوج الذي سيكون الشغل عليه تمام وبالتوفيق

mansawy
10-26-2012, 16:52
الفريمات الاسبوعى والشهرى ليست معدة للتداول بالنسبة للمضاربين
لان تحركاتها كبيرة وتحتاج فترات طويلة وهو لا يتماشى مع المضاربين

افضل الفريمات من وجهة نظرى هو الفريم اليومى لانه اشاراته صادقة
يحدد الاتجاه العام للحركة و يساعد المضارب على تحقيق مستوى جيد من النقاط

MAGDY
10-26-2012, 16:56
القاعدة العامة اللى اتعلمناها من الأساتذة الكبار المحترمين الأفاضل .. إن
الفريمات الكبيرة للتحليل وتحديد الإتجاه العام
و
الفريمات الصغيرة لتحديد نقاط الدخول والخروج
وفى ناس كتير ( خبراء وفطاحل ) بتشتغل وتضارب بالفريمات الكبيرة ،
وهو ما يعرف باسم : صفقات السوينج
تحيات

yazeed
10-26-2012, 17:03
السلام عليكم
انا بنسبه لي افضل ان اتاجر بالفريم الثلاث ساعات لانه دائما الافضل في الصفقات

Mosty92
10-26-2012, 19:19
فريم تلاتة حلو
والفريم اليومي حلو في ان إشاراته معظمها صادقة.. وبيساعد
المضارب في تحقيق مستوي رائع من النقط
تقبل مروري

ameer
10-26-2012, 19:22
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي افضل شارت اربع ساعات فهو يكفي لالقاء نظرة علية ومتابعتة وتحيليلة بشكل جيد ويحقق الارباح الجيدة والدائمة في بعض الاحيان

ahmeddd2210
10-26-2012, 20:01
السلام عليكم رحمة الله
انا افضل فريم عندي هو الأربع ساعات لأنه بيكون اكبر صدقا معي

zezoo torky
10-27-2012, 13:57
دا حسب يعني لو انت واخد الفوركس عملك الاساسي يعني هايبقي 12 ساعة فاليوم قاعد ع الفوركس
يبقي هاتستخدم الربع انك تاخد نقاط قليلة بس قبلها تكون عامل تحليل فني ع الاربع ساعات
انما لو مش عملك الاساسي وبتقعد عليه وقت قليل يبقي تاخد الاربع ساعات واليومي

forex.masr
10-31-2012, 17:44
والله يا باشا انا عن نفسى بحب ان اشتغل على فريم الساعه وما اقل وتقبل مرورى وشكرا على اهتمامك واتمنى لنا التوفيق جميعا

alaa-aam
11-03-2012, 15:45
بسم الله الرحمن الرحيم
انا علشان مبتدئ بفضل الفريمات الصغيره
وبالتوفيق للجميع

Houssien Ali Mohamed
11-03-2012, 17:08
أفضل فريم عندي هو الأربع ساعات لأنو بينفعني كتير في الصفقات الإسبوعيه

jamalsale
11-04-2012, 14:14
انا افضل العمل على فريمات صغيرة و من اهمها فريم الساعة
و فريم الربع ساعة و هي فريمات تسمح لي بخطف عدد نقاط قليل

khafajji
11-04-2012, 18:39
فريم الساعة هو الفريم المفضل الذى احب العمل عليه واعتقد ان هناك الكثير جدا فى سوق الفوركس يعتمدون على فريم الساعة وهو الفريم الافضل الذى يتمكن من خلاله كل متاجر من تحليل السوق جيدا ونتائج رائعة فى هذا العمل

yasinbobo
11-04-2012, 21:10
انا بحب اشتغل على فريم الساعه لانه صادق كتير والاربع ساعات
ولو حد ليه فكره يطرحها ويعرفنا

فتحية55555
11-04-2012, 22:24
والله يا اخى مافى ولا اى فريم لم اشتغل عليه حتى الان لانى عضو لسة جديد وبحاول اكسب خبره الاول فى الحساب التجريبى

Cayote
11-05-2012, 00:20
السلام عليكم وشكرا على طرح الموضوع المهم لتبادل اراء وعقليات المتاجرين المختليف في المنتدى
اولا انا احب فريمين فريم 30 والساعة
ادخل بخطة سكالبينج اخطف من 10 الى 20 نقطة حسب ما قدر الله
ولكن افتح عدة عقود ادا كنت متاكد من الاتجاه
وهكدا بدل ما تربع من قعد واحد تطاع لاابح من عدة عقود وبعدد نقاط بعض الاحيا يفوق المئة
تحياتي لك

محمود شبايك
11-05-2012, 00:50
رسالة الى صاحب الموضوع شكرا لحضرتك على هذا الموضوع ولكنى لاعلم ماهو الفريم لانى مازلت مبتدىء وادعو لى ان يوفقنى اللهة

سارة
11-05-2012, 00:59
انا علشان مبتداه بفضل الفريمات الصغيرة عشان اجرب وانا مرتاحه لو ربحت مكسب يبقى الحمد لله ولو خسرت مش ادايق والخسارة بتعلم كتير

engineer
11-05-2012, 19:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نا بفضل فريم ال 4 ساعات لمعرفة الاتجاه وفريم 30 وال 15 للمتاجرة وبتعامل على اهداف من 20
الى 50 بيب ودا نتيجة صغر راس المال

wesam101
11-05-2012, 23:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نا بفضل فريم ال 4 ساعات لمعرفة الاتجاه وفريم 30 وال 15 للمتاجرة وبتعامل على اهداف من 20
الى 50 بيب ودا نتيجة صغر راس المال

جيد اخي الكريم بالفعل افضل فريم للتحليل هو فريم 4 ساعات وافضل فريم للعمل هو فريم الساعة
ويفضل العمل علي ارباح مابين 15 ال 30 بيب ووقف خسارة مابين 40 الي 70 بيب بادارة راس مال و مخاطرة 5% علي الاكثر

sayed taha
11-07-2012, 00:28
اخى الكريم
يعتمد استخدام فريم معين على عدة عوامل منها حجم الحساب و مدى تفرغ المتاجر و اهداف المتاجر
على العموم انا استخدم فريم الساعة وذلك لاننى اتاجر على المدى القصير فى حدود 50 نقطة

emara2013
11-07-2012, 01:21
اعتقد ان فريم الساعه من الممكن ان نحقق الربح من خلاله
بكل سهوله ولكن علينا ان نستخدم المؤشرات الجيده

mitorh
11-16-2012, 21:54
السلام عليكم من اكثر الفريمات محبة و قربا الى قلبي الساعة و النصف ساعة ففيها الستوب يكون مقبول نوعا و تكون الاهداف ايضا في متناول اليد
اما من يريد السكالبينغ فعليه ب 5 دقائق بالتوفيق للجميع

ahmed sleem
11-17-2012, 02:27
اخي الكريم احب ان اعمل واحلل علي الفريم اليومي لانه سهل جدا جدا جدا
تقبل مروري

azifek
11-25-2012, 23:24
أخي الكريم
بالنسبة لي أحسن فريم حسب رأيي هو فريم 1 ساعة
لأنه عادة ما تكون نتائجه دقيقة و المدة ليست طويلة
و هناك فريق أدق منه في النتائج و هو فريم 4 ساعات و لكن النقاط في نهاية الشهر لا تكون كثيرة مثل فريم ساعة

radoinehajhouji
11-30-2012, 14:54
مشكور اخي على هدا الموضوع القيم اللدي سيساعد المبتدءين في معرفة عالم الفوركس اللدي يعتب صعب
جزاك الله بالف خير

maged mohamed
01-18-2013, 09:08
بسم الله الرحمن الرحيم
انا عن نفسى افضل فريم الاربع ساعات
برتاح فى التعامل معاه

ابتسام عصام
01-18-2013, 20:23

sayed taha
01-18-2013, 21:40
اخى الكريم
انا اقوم باستخدام التحليل الفنى الكلاسيك لذلك اقوم بعمل التحليل على فريمات الاسبوع و اليوم و ذلك لتحديد مستويات الدعوم و المقاومات و اقوم بامتاجرة على قريم الساعة و اعتقد ان الفريم المستخدم يرتيط بهدف المتاجر و مدى تفرغة للفوركس و كذلك رصيد الحساب

safiforex
01-18-2013, 21:48
التداول في الفوركس بيختلف من شخص لاخر و بطبيعة الحال على حسب الطريقة التداول
فهناك من يستعمل طريقة تتطلب فريم صغير او متوسط و هذا شيء طبيعي بالنسبة اليه
و هناك من سيفضل الفريمات الكبيرة و طبعا على حسب الطريقة التي يتبعها

مروة
01-19-2013, 16:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

toba55
01-19-2013, 17:02
انا افضل فريم الاربع ساعات فأقل لجنى بعض النقاط والخروج من الصفقه رابحا وذلك بمتابعة تحرك زوج العملات بمؤشر القمم والقيعان على الفرينات الاكبر مثل الدايلي

مروة
01-20-2013, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة جزاك الله خير علي الموضوع استفدت كتيرالموضوع ومن ردود الاعضاءوبالتوفيق لجميع اعضاء منتدانا الرائع

prince of dark
01-20-2013, 23:47
انا عن نفسى احب ان اشتغل على فريم الساعه اخى الكريم وبجد شكرا لمجهودك اخى الكريم

محمد جمال محمد احمد
01-23-2013, 21:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

mn007
01-25-2013, 12:33
عليه بالاضافة انه شكله في الميتا تريدر قمم و قيعان كبيرة و بالتالي التحليل عليه اسهل

eslam elhwary
01-25-2013, 12:36
هوا الواحد بيشتغل على الفريم على حسب الاستراتيجية المستخدمه لكن افضل الفريمات الى بحبها الديلى وال4 ساعات

درش الحبوب
01-25-2013, 14:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على هذا الموضوع
واتمنى التوفيق لجميع الاعضاء

forex.secret
01-25-2013, 15:01
انا عن نفسى بحب فريم 5 دقايق وبجد اخى الكريم اتمنى ان اكون متقن الاسكالبنج وتقبل مرورى اخى الكريم ولك جزيل الشكر وربنا يوفقنا جميعا

free.person
01-26-2013, 16:15
انا عن نفسى اخى الكريم افضل الفريمات الصغيره وبجد تسلم الايادى وننظر مزيدك من الموضوعات الرائعه

derar
01-27-2013, 15:19
مساء الخير
انا بشتغل على اكثر
من فريم ولكني ارغب
وارتاح مع الديلي

yoka
02-10-2013, 12:27
افضل فريم بالنسبة لى هو فريم الاربع ساعات
فأنا ارى انه مناسب جدآ للعمل وارى ايضآ انه يكون اسهل فى التحليل عليه

buxgaineregy
02-10-2013, 15:21