PDA

View Full Version : استفسار بسيط؟

Pages : [1] 2 3

egyptian200100
11-29-2013, 03:34
عاوز اعرف الفرق بين البالنس والاكويتى والمارجن والفرى مارجن والمارجن ليفل
ياريت حد يوضح الموضوع دا يجماعه
ضرورى جدا جدا

the best
02-20-2014, 23:41
هذا الحساب ليس مخصصا للمتداولين ذوي الميزانيات الصغيرة فقط، بل هو يمثل كذلك فرصة للمتداولين الأكثر خبرة للقيام بالتجارب. إذا لم يكن لدى المتداول الخبير حساب فوركس تجريبي،

ahmedhawash
02-26-2014, 22:38
البالنس هو المال اللى فى حسابك والاكويتى هو بمعنى الاسهم وهى نتائج الصفقات اللى انت فاتحها الى البالنس نفسه

والمارجن هو الهامش يواء متاح او مستخدم فى صفقات من البالنس والله المستعان

moto1
02-26-2014, 22:54
هذا الحساب ليس مخصصا للمتداولين ذوي الميزانيات الصغيرة فقط، بل هو يمثل كذلك فرصة للمتداولين الأكثر خبرة للقيام بالتجارب. إذا لم يكن لدى المتداول الخبير حساب فوركس تجريبي،

gr53
03-01-2014, 20:50
هى مصطلحات أساسية في الفوركس عليك تعلمها و الأمر ليس صعبا
فمن خلال البحث في جوجل ستصل لكل ما تريد معرفته و تعلمه و من اليوتيوب أيضا

محمود مرعى
03-01-2014, 21:33

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا اخى الفاضل حرام عليك تعبك ومجهودك تضيعه كده على الارض يعنى حضرتك سجلت فى شهر فبراير وتعبت فى تجميع البونص عن طريق البونص بالردود وقدرت انك ترد على 1000 موضوع وفى الاخر ترد على الاستفسار بتاع الاخ الفاضل باجابة تانية خالص وده على فكرة مخالف لقواعد المنتدى ومن الممكن انك تاخذ حظر على المنتدى وربنا يوفقك

ilyes chaieb
03-01-2014, 21:42
البالنس هو رصيدك الحالي و هو لا يتأثر الا بعد اغلاق الصفقة ممكن يرتفع لو انت كسبت
و ممكن ينخقظ لو اغلقت على خسارة
الاكويتى هو الرصيد المتحرك يعنى كلما تحركت الاسعار على الشارت تحرك هو معها بالصعود و النزول
الفري مارجن هو الهامش المتاح

forexman3
03-02-2014, 12:35
شوف ياغالى
هذه المصطلحات خاصة بالحساب من حجم الرصيد والهامش المحجوز
والهامش المستخدم والرصيد العام للحساب وتوجد مواضيع كثيرة بالمنتدى
تشرح هذه المصطلحات بالتفصيل يمكنك البحث عنها بكل سهولة

sendrela
03-02-2014, 12:52
كل تلك الكلمات هى مصطلحات على منصه التداول والذى اعرفه منها ان البالنس هو الرصيد الذى تملكه للتداول به

والفرى مارجن هو الهامش الذى يتاح لك التداول به واذا تخطيته تخسر رأس مالك وهو يعتبر خط احمر يجب الانتباه له كثيرا

موفق

doola2020
03-20-2014, 01:12
balance الرصيد : وهو رأس مالك في شركة الفوركس قبل فتح الصفقة
equity الربح العائم أو الخسارة العائمة : يعني لو دخلت صفقة ولقيت حسابك بالسالب تبقي خسارة عائمة ، أما لو الرقم بالموجب ولقيته زائد عن رأس مالك يبقي ربح عائم
margin الهامش المستخدم
free margin الهامش المتاح

kaa
03-20-2014, 03:35
الرصيدد هو رصيدك سواء ايداع او الربح
والسولية هى المال السائل وهى تقل مع الخسارة وتزايد مع الربح

---------- Post added at 02:35 AM ---------- Previous post was at 02:34 AM ----------

واهامش المتاح هو الهامش المتاح من اجل الدخول فى صفقات اخرى

merengue
03-20-2014, 03:48
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . و الصلاة و السلام علي النبي المختار . عليك ان تتعلم بالفديو احسن لكي تفهم كل شيء

ahmedmomen
03-25-2014, 03:04
بص حضرتك البالنس هو اجمالي الفلوس اللي معاك حتى وانت فاتح صفقات خسرانة او كسبانة اما الاكويتي
فهو انك مثلا خسران في صفقة 10 دولار تبقى مخصومة ويقولك هيبقى معاك كام اما الفري مارجن فهو الفلوس اللي ممكن تخسرها

dont
03-25-2014, 03:07
الرصيد هو حجم اموالك فى الحساب سواء كانت من اموال التى قومت بالاداع بها او اموال اتى ربحتها
والسولية هى المال العائم فى الحساب سواء كانت خسر ام ربح

harimeche
03-25-2014, 05:54
البالنس هو رصيدك الحالي و هو لا يتأثر الا بعد اغلاق الصفقة ممكن يرتفع لو انت كسبت
الاكويتى هو الرصيد المتحرك يعنى كلما تحركت الاسعار على الشارت تحرك هو معها بالصعود و النزول

equity الربح العائم أو الخسارة العائمة : يعني لو دخلت صفقة ولقيت حسابك بالسالب تبقي خسارة عائمة ، أما لو الرقم بالموجب ولقيته زائد عن رأس مالك يبقي ربح عائم
margin الهامش المستخدم

------------

جميل التعريفات هده

وهي مصطلحــات ومبادء لا غنى

عنهـــا في هدا الســــــــوق الكبير

----------

تحيااااااااتي/ وبالتوفيق

romyolove51
03-25-2014, 08:28

a7med84
03-25-2014, 15:18
البالنس هو رصيدك فى الحساب والاكويتى هو رصيدك بالاضافه الى الربح او الخساره فى الصفقات اللى لسه مفتوحه

والمارجن هو الهامش سواء المستخدم فى الصفقات او اللى يبقى بعد المستخدم

ahmadinho100
03-25-2014, 15:34
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بصراحة يا اخي لم افهم شيء عنما تتحدت انا جد اسف كنت اود ان اجيبك و لاكني لم افهم شيء يا اخي بالتوفيق

benchou-ahfd
03-25-2014, 18:00
البالنس هو المال اللى فى حسابك والاكويتى هو بمعنى الاسهم وهى نتائج الصفقات اللى انت فاتحها الى البالنس نفسه

والمارجن هو الهامش يواء متاح او مستخدم فى صفقات من البالنس

houdabluegolden
04-01-2014, 01:49
بص يا اخي كل المصطلحات دي من المصطلحات الاساسية في الفوركس بالنسبة للبالانس فهو راس مالك اللي معاك دلوقتي
اما الاكويتي بيكون راس مال بعد لما تقفل الصفقات اللي مفتوحة والفري مارجن هو الهامش المتاح واليسد مارجن هو الهامش المستخدم

gr53
04-09-2014, 01:07
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت ستتعامل بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك

msiwi
04-09-2014, 01:10
ليس هناك فرق بين الحسابات بالنسبة لقليل الخبرة او للخبير نفسه
كل واحد وله اسلوبه وخبرته في هذه الحسابات ومع الوقت سيتمكن الشخص من التعرف على خفايا ومعلومات جديدة لكل حساب وستصبح له خبرة

Mohamed Morsy
04-12-2014, 02:42
اعتقد يا غالي كل المصطلحات دي من المصطلحات الاساسية في الفوركس بالنسبة للبالانس.. فهو راس مالك اللي معاك دلوقتي
اما الاكويتي بيكون راس مال بعد لما تقفل الصفقات اللي على مفتوحة والفري مارجن يكون وهناك ان هو الهامش المتاح واليسد
مارجن هو الهامش المستخدم.

latraaa
04-12-2014, 13:12
و الله يا اخي الكريم، لا يمكنني أن أقدم لك المساعدة الكاملة و لكن أرى أنه يمكنك ألعمل على فهم ما رتيد إن شاء الله من خلال المنتدى الدي قدم العديد من المواضيع القيمة و اليت شرحت الأمر من الألف إلى الياء، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

MOHAMMED EN NADOURI
04-12-2014, 15:59
المهم أن تعلم أن المؤسسة التي تتعامل عن طريقها بالهامش لا يمكن أن تسمح لك بأن تخسر في الصفقة أكثر من قيمة
الهامش المتاح الموجود في حسابك .
فأنت عندما تختار المتاجرة بسلعة سيتم اقتطاع الهامش المستخدم من حسابك أولا .. سيخرج هذا المبلغ من حساب الصفقة
وكأنه غير موجود أصلاً , ولكنه وفي كل الحالات سيعود لحسابك بعد انتهاءك من بيع السلعة .

Bouani
04-12-2014, 16:42
السلام عليكم و رحمة الله
البالنز يعني الرصيد للحساب
و الاكوتي هو الرصيد و أنك تغلق صفقاتك المفتوحة في تلك الحظة
تقبل مروري

gehad87
04-25-2014, 19:19
البلانس هو الرصيد والاكويتي هو رصيدك بعد نتيجة الصقات المفتوحة اذا انت اغقتها في الوقت اللي محسوب فيه الاكويتي
كمان الفري مارجن يعني الهامش المتاح
والمارجن ليفل هو مستوى الهامش

latraaa
04-25-2014, 19:44
يا اخي الكريم، كل ما سألت عنه موجود في المنتدى و بالشرح المفصل، لدا أرى انه من الأفضل العمل على التعامل مع الموضوع من خلال المراجعة للمنتدى و البحث في المواضيع التي تم تقديمها، و هي كثيرة و الحمد لله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

tazi larbi
04-25-2014, 19:45
السلام عليكم اخي ممكن ان نشرح البالونص هو الرصيد الكلي اما الكويتي هو الاسهم وهي تصعد وتنزل حسب الصفقات المفتوحة يعني تصعد بالربح وتنزل بالخسارة وممكن ان تسميه الرصيد المتحرك اما المارجن وهو الهامش المتاح هو المارجن ليفل اما المارجن المتوفر هو الفرى اي ما بقي لك لتغطي الصفقات لكن لتتعلمها بوضوح عليك بالتعلم من المنتدى اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ahmedibrahim258259
04-26-2014, 18:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته البالنس هو عبارة عن راس مالك كله وانت فاتح الصفقة من غير مكسب ولاخسارة والاكويتي هو عبارة عن راس مالك مخصوم منه الخسارة او مضاف عليه المكسب والمارجن هو المبلغ الحجوز منك عند فتح الصفقة على حسب حجم اللوط
تقبل مروري

abdelhak redouane
04-26-2014, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على كل هذه الاسئلة ولكني جد متاسف لاني لم استطع ان افيدك في هاذ الباب لاني اعمل على جمع البونص وليس لي الخبرة الكافية لمعرفة كل هذه المصطلحات ارجوا ن يفيدك الاخوة الاعضاء وان يفيدونا معك
بالتوفيق للجيمع

atmfox
04-26-2014, 19:10
البلنس هو مجموع المال الموجود في حسابك حالياً أما اكويتي فهو مجموع المال في حسابك أضف إليه مجموع الصفقات التي فتحتها سواء كانت خاسرة أو رابحة ، الفري مارجن هو الهامش المتاح

midooo258261
04-26-2014, 19:20
اهلا وسهلا اخواني بالمنتدي الكريم ممكن اخي الكريم انك تبحث في القسم هنا هتلاقي تعريفات المصطلحات دي وان شاء الله تستفاد منها
تقبل ودي واحترامي

doaa sary
04-26-2014, 19:21
البلنس الرصيد
المرجن الرصيد برضه بس بيتقسم هامش متاح ده رصيدك اللى هتتاجر بية واقصى حاجة ممكن تخسرها
والهامش المستخدم ده عربون بتخدو شركة الوساطة ع فتحها الصفقات

Ammar Tayeb abdelkader
04-26-2014, 20:03
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عليك ان تتعلم بالفديو احسن لكي تفهم أفضل من الكتابة يوجد العديد من الفيديوهات المبينة في اليوتوب
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

OLSOPIDRO
04-26-2014, 20:16
السلام عليكم اخي الكريم مشكور على هذا الموضوع القيم الي من خلالو يعرف المبتدئ امثالي معنى لهذه التسميات او المعاملات وطبعا من خلال ردود الاخوه والاخوات
جزاهم الله خيرا يستطيع المبتدئ تعلم الكثير بالتوفيق للجميع وشكرا

afillane
04-26-2014, 20:25
السلام عليكم البلانس هو مبلغ حسابك والمارجن هو الهامش وينقسم الى الهامش المتاح للتداول به بعد فتح الصفقة والهامش المتاح الذي احتجز اثر الصفقة

baite
04-27-2014, 00:16
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
البالنس هو المال اللى فى حسابك والاكويتى هو بمعنى الاسهم وهى نتائج الصفقات
مشكور اخي كثيرا على هذا الموضوع وتقبل مروري

soooonor
04-27-2014, 00:24
البالنس ...هو الرصيد الموجود فى حسابك

الاكويتى ...هو رصيدك المتحرك سواء بالمكسب او الخسارة على حسب الصفقات الموجودة على المنصة و قتها ..و هو يساوى البالنس عندما لا توجد اى صفقات مفتوحة على المنصة

yopibianco
04-27-2014, 00:45
كل واحد وله اسلوبه وخبرته في هذه الحسابات ومع الوقت سيتمكن الشخص من التعرف على خفايا ومعلومات جديدة .

البالونص هو الرصيد الكلي اما الكويتي هو الاسهم وهي تصعد وتنزل حسب الصفقات المفتوحة يعني تصعد بالربح وتنزل بالخسارة وممكن ان تسميه الرصيد المتحرك اما المارجن وهو الهامش المتاح

fatoma elsayd
04-27-2014, 02:29
السلام عليكم
اسئله كثيره ولازم تكون عارفهم كويس المهم اخى
بالنسبه للبانلس فهو رأس مالك اى المبلغ بتاع حضرت
اكيوتى الربح او الخساره المهم ان ده المبلغ بتاعك وهى الصفقه مفتوحه
المارجن الهامس اذى يستخدم
فررى مارجن الهامش المتااح اخى الفاضل اتمنى ان تتقبل مرورى :) :yahoo:

ahmed kabo
04-27-2014, 18:56
يعنى هو التعريفات بصراحة قام بشرحها الاعضاء الكرام ولاكن لاتكتفى اخى لكيرم فى التعريفات فقط ولاكن لازم تفهمها كويس علشان تعرف تدير حسابك كويس بالتوفيق للجميع

Heisenberg
04-30-2014, 15:26
الـــــسلام عليكم و رحمة الله وبركاتــه
أهلا بيك و بكافة أعضاء المنتدي الكرام

gr53
05-03-2014, 22:23
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس عليك بالبحث و مشاهدة الفيديوهات و التدريب على الديمو

abo heba
05-04-2014, 01:52
اهلا بك
لابد ان تتعرف على كل ما ذكرته من مصطلحات لانها هامه جدا لكل متداول حتى يتعرف على وضع راس المال عند فتح صفقات
الهامش المتاح هو القيمه التى تخسر منها عند حدوث انعكاس والهامش المحجوز هو القيمه المحجوزه لقاء دخول الصفقه

INTHENAMEOFALLA
05-04-2014, 11:30
ضرورى جدا جدا

اعتقد ان الحاجات دى من اول اساسيات تعليم شغل الفوركس ومش ممكن اى عضو يعرف يشتغل ولا يكسب من السوق غير لما يعرف الحاجات دى شوف حضرتك القسم التعليمى فى المنتدى هنا

ahmed morsy
05-08-2014, 00:51
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت ستتـعامل بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا ومن موضوعاتك
واضح أنك تحـتاج الكثير لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم التعـليمي ستجد فيه كل ما يفيدك
تقبل مروري

khaled14
05-08-2014, 01:11
انت كل لي ذكرتهم ما اعرفهم اعرف واحد فقط وهو المارجن ويقصد به راس مالك على ما اضن
لسلام

FiFi
05-08-2014, 01:13
انت لازم لك انك تشوف بعض الفيديوهات التي تشرح فيها الميتا اكثر واكثر
عشان تعرف هي الاشياء

ruse
05-10-2014, 16:06
السلام عليكم
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله ..

عاشق الفوركس
05-10-2014, 19:36
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،هناك مواضبع مخصص لشرح هذه الامورعليك ب البحث عليها في الكتب للشرح المفصل الذي يكون احسن لك ،بالتوفيق لك ولجميع اعضاء المنتدى الكرام ان شاء الله

AMLAK
05-10-2014, 19:38
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم ان البالنس هو رصيدك الحالي و هو
لا يتأثر الا بعد اغلاق الصفقة ممكن يرتفع لو انت كسبت و ممكن ينخقظ لو اغلقت على خسارة الاكويتى هو الرصيد المتحرك يعنى
كلما تحركت الاسعار على الشارت تحرك هو معها بالصعود و النزول الفري مارجن هو الهامش المتاح وبالتوفيق للجميعتحياتي للجميع

godfather
05-10-2014, 19:51
الرصيد هو رأس مالك الحقيقى و الايكويتى هو رأس مالك اثناء التجارة سواء مضاف
ليه ربح او ناقص منه خسارة و الفرى مارجن هى الرصيد اللى ممكن تخسره

rami007
05-22-2014, 02:28
السلام عليكم
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت
ستتعامل بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير
لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم
التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك
سلام تحياتي
بالتوفيق

poop3
05-22-2014, 03:52
اهلا وسهلا بكم اعضاء منتدى فوركس العرب الكرام
يا حبيب قلبى دى كلها مصتلحات سهل اتشرحت قبل كداا
بالتوفيق للجميع هنا ان شاء الله

walid08
05-22-2014, 14:38
السلام عليكم
والله يا اخي انا لم اسمع بهذه المصطلحات من قبل سمعت الى بالمارجن فقط و هو الهامش المتاح اي انه عندما يصل الرصيد في المتاجرة الى ذلك الهامش ستغلق الصفقة بشكل الي

MAZROUR
05-22-2014, 14:42
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد انها مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت
ستتعامل بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير
لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك بالتوفيق للجميع ان شاء الله

poop3
05-24-2014, 03:00
دى كلها مستطلحات تستخدم فى الفوركس اخى الكريم

dont
05-24-2014, 05:03
الرصيد هو حجم اموالك فى الحساب سواء كانت من اموال التى قومت بالاداع بها او اموال اتى ربحتها
والسولية هى المال العائم فى الحساب سواء رصيد او بونص

abdelaziz 10
05-24-2014, 11:26
البالانس يا اخي هو المبلغ الموجود في راسمالك قبل ابرام الصفقات وقبل اغلاق الصفقات المبرمة اي راس مالك السابق
انما الايكيتي هو الرصيد الموجود في حسابك اثناء فتح الصفقات ويتحرك بتحرك السعر اي بتغير نتيجة الصفقات

محمد مؤمن
05-24-2014, 13:42
الفرق بين البالنس والاكوريت والمارجن هو أن: البالنس هو رصيد الحساب الموجود حاليا بدون حساب المكسب أو الخسارة العائمة
أما الاكويتي فهو رصيد الحساب بعد خصم الخسارة العائمة أو زيادة الربح العائم أما المارجن فهو الهامش وينقسم إلى هامش مستخدم وهامش متاح (فري مارجن)

the hulk
05-24-2014, 13:48
السلام عليكم اخى الكريم
بخصوص سؤالك عن عاوز اعرف الفرق بين البالنس والاكويتى والمارجن والفرى مارجن والمارجن ليفل
ياريت حد يوضح الموضوع دا يجماعه انصحك ان تفتح دوروس اليو يوب وفديو التعليم
وشكرا لك

salimned
05-24-2014, 14:06
السلام عليكم اخي انا لا اعرف ما الفرق بين هده المصطلحات التي دكرتها لدلط لا استطيع تقديم اي اضافة لك اتمنى لن يفيدك الخبراء في المنتدى .

afillane
05-24-2014, 14:33
السلام عليكم ورحمة الله اسف كوني مشتت البال في هذه الفترة ولا اريد ان اريك شيء خطأ وانما انصحك بالقسم التعليمي فبه كل شيء
وتقبل مروري

sabirdaba
05-24-2014, 15:05
اخي الكريم لو كنت كاتب الكلمات كما هو موجود بالمنصة كان احسن المهم المارجن هو المبلغ الذي يحتجز على كل صفقة تفتحها اما المارج فري هو اقصى مبلغ ممكن ان تخسره في حسابك

الربح من الفوركس
05-24-2014, 15:29
اخى الحبيب اعتقد انة يمكنك التعلم والتعرف على تلك المصطلحات من القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

Ammar Tayeb abdelkader
05-24-2014, 15:51
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري تحياتي

ahmadinho100
05-24-2014, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته شكرا لك يا اخي على موضوعك الجميل بس انا لم يسبق لي يا اخي ام سمعت باده الشياء بالتوفيق لك يا اخي

poop3
05-26-2014, 02:34
دى مصطلحات بنستخدمها فى الفوركس اخى الكريم ومشهوره

سمير تيارت
05-30-2014, 17:28
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت ستتعامل
بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف

الفوركس قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك

forexdad1965
05-30-2014, 17:34
balance هو رصيدك الفعلى و equity هو الرصيد مضاف ليه الربح العائم
او مطروح منه الخسارة العائمة و المارجن مقسم لجزء من الرصيد محجوز و جزء ممكن تخسره

ebram
05-30-2014, 17:36
ضرورى جدا جدا

هنبداء بالترتيب لك اخي الكريم
1- البلانس هو الرصيد الذي تمتلكه
2- لاكيوتي هو الرصيد الحالي مع فتح الصفقه سواء خاسر او رابح
3الفير مارجن الي هو الهامش المتاح
والمارجن الهامش

mahmoudexr
05-30-2014, 17:39
بسم الله الرحمان الرحيم
انا لا اعلم اخي الكريم فانا مبتدا مثلك
بالتوفيق للجميع ان شاء الله
والسلام عليكم

ahmed212
05-30-2014, 17:41
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الحبيب في الله جزاك الله خيرا علي هذا الموضوع المهم معلومات اكثر من ممتازة اخى الحبيب فى الله نسئل الله ان يجعلها فى ميزان حسناتك

balou
05-30-2014, 18:04
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين محمدا و على اله وصحبه و سلم و تسليما اما بعد حقيقة لا اعرف اخي اسف جدا اتمنى التوفيق للجميع ان شاء الله تعالى

خالود
05-30-2014, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة

البالنص هو الرصيد والمارجن هو الهامش المتاح

ولة حدود معينة من الخسارة ويقفل الصفقة

صلاح2014
05-30-2014, 18:50
بسم الله الرحمن الرحيم اخى الكريم
انا لا اعرف صراحة الفرق بينهم اخى والله اتمنى ا
ان يكون الاعضاء افادوك وانا متشوق لتعليق يعلمنى على هدا ويعلمك اخى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

amal.m500
06-08-2014, 23:22
اخي الفاضل . الرصيدد هو رصيدك سواء ايداع او الربح والسولية هى المال السائل وهى تقل
مع الخسارة وتزايد مع الربح واهـامش المتاح هو الهامش المتاح من اجل الدخول فى صفقات اخرى

maao2008
06-08-2014, 23:24
كل تلك الكلمات هى مصطلحات على منصه التداول والذى اعرفه منها ان البالنس هو الرصيد الذى تملكه للتداول به

والفرى مارجن هو الهامش الذى يتاح لك التداول به واذا تخطيته تخسر رأس مالك وهو يعتبر خط احمر يجب الانتباه له كثيرا

موفق

moses
06-09-2014, 00:37
السلام عليكم
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها
فأنت ستتعامل بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج
الكثير لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك
و شكرا

WASEM DALLOUL
06-09-2014, 00:47
السلام عليكم
يا أخي الكريم البالنس هو رصيدك الكامل والأيكوالتي هو الرصيد الصافي بعد اضافة او جذف نتيجة الصفقات المفتوحة
وشكرا

brahim.alg
06-09-2014, 01:07
عليك بقراءة كتب تعليم الفوركس لان هذه مصطلحات مهمة جدا و ان لن تعرفها فلا يجب ان تبدأ في التداول
و بالممارسة المستمرة في الحساب التجريبي ستعرف كيف تعمل بها و تستفيد منها

GM.LAVAL
06-09-2014, 06:31
ضرورى جدا جدا
البالنس هو الرصيد الخاص بك الاكويتى هو الرصيد المتاح بعد الصفقات هو الرصيد المتاح لتغطية الخسائر واتمنا اكون افدتك اخى الكريم إن شاء الله ...........

ehab_salah
06-15-2014, 12:02
اخي الفاضل .. هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت ستتعامل بها عند تداولك
فيجب تعرفها جيدا ومن موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس
قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك
...
تحياتي

gr53
07-15-2014, 17:34
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس قم بمشاهدة الفيديوهات المتنوعة و تدرب على الديمو

عدي
07-18-2014, 19:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق ليك

Ahmed2020eg
07-19-2014, 00:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات جميله مشكوور اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع الاعضاء

aysamiman
07-19-2014, 16:53
رصيدك الحالي و هو لا يتأثر الا بعد اغلاق الصفقة ممكن يرتفع لو انت كسبت و ممكن ينخقظ لو اغلقت على خسارة

hema2013
07-19-2014, 16:54
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة مشكور اخى العزيز على هذا الموضوع المفيد للغاية لابد من استخداام الاستوب لوز وكمان التحليل الفنى السليم وكمان لازم تحلل فنيا قبل الدخول الى الصفقات
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

mounim1994
07-28-2014, 21:51
السلام عليكم و رحمة اله تعالى بركاته اهلا و سهلا بالاعضاء المنتدى الكرام
شكرا لكم على هده الردود المفيدة و الرائعة و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

midouknight
07-28-2014, 21:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
أهلاً بك في منتدى
البنس أخي هو ما تربحوا من الردود في هذا المنتدى الغالي أما باقي المصطلحات فيكن البحث في المنتدى

magic777
07-28-2014, 22:23
أهلاً بك في منتدى
البنس أخي هو ما تربحوا من الردود في هذا المنتدى الغالي أما باقي المصطلحات فيكن البحث في المنتدى

المفروض ياجماعه ان اي حد يشارك معانا هنا يكون عارف ايه النظام ويدخل القسم التعليمي ويفهم المجال على الاقل
الاساسيات المهمه علشان يقدر يكمل ويتابع معانا

ansaldo
07-30-2014, 16:00
كل واحد وله اسلوبه وخبرته في هذه الحسابات ومع الوقت سيتمكن الشخص من التعرف على خفايا ومعلومات جديدة لكل حساب وستصبح له خبرة

abdelhalim
07-30-2014, 16:01
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم الوافى ان اجمل شيئ في هذا السوق لانك تربح في هذات السوق سواء السوق صاعد ام كان هابط فكل يوجد فيه الربح ..

hema2013
07-30-2014, 16:04
لسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة اخى العزيز مشكور على هذا الموضوع المفيد ولابد من عمل الاستراتيجيات التى تعمل على المكسب وتفادى الخسارة ولابد من عمل الاستراتيجيات الهامة مثل ادارة راس المال الهامة
والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

بشير حمدان
07-30-2014, 16:08
السلام عليكم
اخى انت بتسال عن بدائيات فى الفوركس كده
يا ريت تدخل الى القسم التعليمى اولا وتتلقى القدر الكافى من التعليم واسال على الى حضرتك مش فاهمه

gr53
08-07-2014, 03:24
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس

sharshabil
08-07-2014, 03:33
لا اعرف الشرح حتى افيدك لاني اتعمل معهم ولااعرف
معنهاهك المهمق لاافضل ان تزور المواضيع التي تتحدث عن الامر في القسم التعليمي

abderrahmenanis
08-21-2014, 20:46

lyes1977
08-24-2014, 16:38
نعم يا اخي الكريم مثل هذه المصطلحات التي تتحدث عنها مهمة جدا وهي تعني على التوالي الاولى الرصيد المتوفر والثانية الرصيد مؤقتا باحتساب الربح والخسارة العائمتين والثالثة الهامش المتاح والرابعة الهامش المستخدم ...الخ...شكرا اخي الكريم على الموضوع وبالتوفيق

Wassa04
08-24-2014, 17:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحبا اخي الكريم البالنس هو عبارة عن راس مالك في الشركة
و الاكويتي هي في صورة دخلت صفقة معينة يكون فيها الربح او الخسارة

hasanov84
08-24-2014, 17:08
شوف ياغالى

AMLAK
08-28-2014, 23:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع هذه المصطلحات خاصة
بالحساب من حجم الرصيد والهامش المحجوز والهامش المستخدم والرصيد العام للحساب وتوجد مواضيع كثيرة بالمنتدى تشرح
هذه المصطلحات بالتفصيل يمكنك البحث عنها بكل سهولة بالتوفيق تقبل مرورى مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

asafiforex
08-29-2014, 00:02

lakamora221
08-31-2014, 12:08
أخي الكريم يمكنك أن تجد شرح
لكل هده المصطلحات مع شرح برنامج ميتاتريدر
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

أسماء نعناع
09-03-2014, 15:50
البالنس هو المال اللى في حسابك اما عن المارجن ففيه الهامش المتاح والمستخدم الجزء اللى مسموح بانك تخسره اتمنى اكون وفقت في الشرح

tedjboyka
09-09-2014, 01:12

fosat
09-09-2014, 02:02

eslamsallam
09-10-2014, 04:19

---------- Post added at 03:19 AM ---------- Previous post was at 12:11 AM ----------

margin الهامش المستخدم

ProForex
09-10-2014, 12:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مصطلحات مهمة اخي الكريم متلا balance هو رصيدك الحالي الدي تملكه في حسابك اي المجموع

mohamedsaber
09-10-2014, 13:00
balance : هو الرصيد الموجود في حسابك بعد عمل الايداع ممكن يزيد وممكن ينقص دا بيعتمد علي صفقاتك كسبانة ام خسرانة
الايكوتي هو الرصيد اثناء المتاجرة وهو متحرك مع حركة الربح والخسارة في الصفقات المفتوحة
المارجن هو الهامش المستخدم
كل هذة اساسيات بسيطة لكن تحتاج الي معرفة كثير ، ابحث عن المزيد من المعلومات لا تتوقف

midoo
09-14-2014, 18:32
بص حضرتك البالنس هو اجمالي الفلوس اللي معاك حتى وانت فاتح صفقات خسرانة او كسبانة اما الاكويتي
فهو انك مثلا خسران في صفقة 10 دولار تبقى مخصومة ويقولك هيبقى معاك كام اما الفري مارجن فهو الفلوس اللي ممكن تخسرها

MMMOOO
09-18-2014, 19:06
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

moroo
09-18-2014, 20:08

abdou19
09-18-2014, 20:22
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ام بعد اخي الكريم

اشكرك على الموضوع المميز و أريد ان اعطيك تعقيب صغير جدا انصحك بدروس فيديو

مصراوى
09-18-2014, 20:48
اخى الحبيب اتمنى ان تجد الاجابة لدى الاعضاء اصحاب الخبرة الجيدة فى هذا المجال وننتظر المزيد وبالتوفيق للجميع

ynwa1892
09-18-2014, 20:51
السلام اخي
مصطلحات من عالم الفوركس ويجب ان تكون على دراية بها مثل البالنس هو المال الموجود في حسابك ولا ينقص او يزيد الى اذا قمت بصفقة
وفقك الله

eragon
09-18-2014, 20:56
الايكويتي هو حجم المال المتاح في حسابك في الوقــت الفعلي محسوب مع الصفقات المفتوحه
البالنص هو حجم المال في حسابك بدون حساب الصفقات المتاحه
المارجن فريي هو حجم المال المتاح ودا بيعتمد علي اللافرج

ihabblida
09-18-2014, 21:24
أخي الكريم أبحث على شرح
ميتاتريدر و راح تلقى معه الشرح لي أنت عاوزو
أرجوا أ ناكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

awa
09-23-2014, 20:06
البلانس هو رصيدك كله اما الايكويتى فهو رصيدك +ارباحك او رصيدك - خسائرك
و المارجن هو الهامش و منه هامش متاح و هامش محجوز

midoo
09-24-2014, 01:41
كل واحد وله اسلوبه وخبرته في هذه الحسابات ومع الوقت سيتمكن الشخص من التعرف على خفايا ومعلومات جديدة لكل حساب

MRN2014
09-24-2014, 01:48
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

walter white
09-27-2014, 20:32
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها فأنت ستتعامل بها عند تداولك
أرى انه من الأفضل العمل على التعامل مع الموضوع من خلال المراجعة للمنتدى و البحث في المواضيع التي تم تقديمها

ahora
09-27-2014, 23:58
اخي الكريم هذه الامور جد بسيطة و لا تحتاج حتى ان تفتح موضوعا عنه
اتمنى ان تكون ردود العضاء مفيدة لك في الاجابة على سؤالك

tedjboyka
10-02-2014, 15:58
بالفعل اخي لا يملك المتاجر بعد الخسارة الا الندم والحزن لكن لن يستفيد من هذا ، التعلم من الاخطاء غير كافي ، لان الاخطاء كثيرة واستمرار المتاجرة علي الحساب الحقيقي بدون استراتيجية يعني استمرار الخسارة واستمرار الاخطاء ، الحل هو استبدال التدريب من علي الحساب الحقيقي الي الحساب التجريبي لان الحساب الحقيقي ليس للاخطاء

amermazzen
10-06-2014, 16:23
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم هى مصطلحات أساسية في الفوركس عليك تعلمها و الأمر ليس صعبا فمن خلال البحث في جوجل ستصل لكل ما تريد معرفته لابد من التعلم الجيد من خلال كسب الخبرة خاصة عن طريق الحساب التجريبي الذي يبقى بوابة التاجر في التعلم.
بالتوفق

downlaod1
10-06-2014, 17:00

mody555
10-06-2014, 17:10
لا يعني ذلك أنّ تجاراتك جميعها سنحقق الربح. يعني ذلك أنّه لا يجب أن تكون دقيقًا في الدخول والخروج من المواقع عندما تجد اتّجاهًا قويًا.

محمد عز الدين عيد خضري
10-06-2014, 17:11
عليك بالقسم التعليمي بالمنتدي الجميل دا ستجد كل ما تبحث عنه
اتمني لك التوفيق
تحياتي

payza
10-07-2014, 12:03
سيدي الفاضل يا أخي الكريم البالنس هو رصيدك الكامل والأيكوالتي هو الرصيد الصافي بعد اضافة او جذف نتيجة الصفقات المفتوحة...........

forexii
10-10-2014, 12:38
الرصيد العادي هو الرصيد دون حساب الصفقات الجارية
اما الايكويتي هي راس مالك مع مراعاة الصفقات الجارية
اما المرجن هو قيمة المرجن المتبقي في الحساب و يمكنك استخدامه

Dr.Forex
10-10-2014, 12:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو عايز تعرف ل هي الشيء ماعليك الا بفيديو يشرح لك المنصة ميتاتريدر هو يخليك تعرف كل شيء عن المنصة وهو موجود هنا في النمنتدى

algeria
10-19-2014, 21:48
أخي الكريم يمكنك أن تجد جميع هده الشروحات مع شرح برنامج ميتاتريدر
أرجوا ان أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا لك

Murad
10-19-2014, 23:48
هذا يشرح لك ما هو رصيدك الان والجزء المستقطع من رصيدك تاخذه الشركة كضمان في حالة الخسارة وكذلك ارباحك والخسائر

ranou
10-21-2014, 15:53

---------- Post added at 01:53 PM ---------- Previous post was at 01:52 PM ----------

abdelloo31
10-23-2014, 04:03

منى ابراهيم ابو المعاطى
10-23-2014, 04:11
الرصيد هو مجموع ما فى حسابك
الاكيوتى صافى حسابك مع اضافة الربخ او طرح الخسارة اى مقصة مالك فى السوق من مال بطرح الخسائر او اضافى الارباح
الهامش المتاح الجزء الذى يمكنك استغلاله فى التداول الهامش المحجوز هو عربون مسترد بعد اغلاق ما تم فتحه من صفقات

مروة
10-23-2014, 06:55

منى ابراهيم ابو المعاطى
10-23-2014, 07:00
الاكيوتى هو صافى العمليات المفتوحة ربحا او خسارة مضاف الى البالنس
البالنس الرصيد الوجود فعلا فى حسابك
الفرى مارجن هو الرصيد المتاح الذى يمكنك دخول صفقات جديدة به
الرصيد المحجوز هو المبلغ الذى حجز كعربون مسترد على هامش صفقة قائمة ويتم رده بمجرد اغلاق الصفقة

payza
10-23-2014, 09:22
الفوللا مارجن يا اخي الكريم هو خسارة كل االاموال في حسابك واكيد طبعا هتقفل الصفقات لوحدها يبقي وقتها غير مطالب باي تعويض والله الموفق ..........

fte2020
10-27-2014, 14:54
اعتقد يا غالي كل المصطلحات دي من المصطلحات الاساسية في الفوركس بالنسبة للبالانس.. فهو راس مالك اللي معاك دلوقتي
اما الاكويتي بيكون راس مال بعد لما تقفل الصفقات اللي على مفتوحة والفري مارجن يكون وهناك ان هو الهامش المتاح واليسد

zouhirflava
10-27-2014, 18:23
البلانس هو الرصيد والاكويتي هو رصيدك بعد نتيجة الصقات المفتوحة اذا انت اغقتها في الوقت اللي محسوب فيه الاكويتي

mayali
10-27-2014, 18:42
السلام عليكم و رحمة الله
اتمنى من الخبراء ان يفيدوك بمعرفتهم و بشرح تفصيلى لكى نستفيد جميعا بامر الله
اتمنالك التوفيق و النجاح تقبل مرورى المتواضع

remas
10-27-2014, 18:46
يعنى اخى الكريم اذا كنت الى الان لا تعرف الفرق بين الايكوتى والبلانس
فاكيد انت محتاج انك تتعلم اساسيات الفوركس لان هادى من الاساسيات

ya7oo43
10-27-2014, 19:59
السلام عليكم
شكرا لك صديقي على الموضوع
والله يا اخي لا اعرف اية واحدة من الني ذكرتها للاسف يا اخي
اعرف فقط المارجن كول او الهامش وهو عندما يصل الحساب الى الهامش فان الصفقة ستغلق وحدها و يتمرجن حسابك

remas
10-27-2014, 21:28
يعنى بما انك مبتدا اخى الكريم فالافضل ليك اولا ان تتعلم اساسيات الفوركس
وكل ما ذكرته من الاسيات انصحك بكتاب فوركس العرب فهو الافضل

forexabdo2014
10-31-2014, 06:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

DABDOUB
11-01-2014, 13:32

maghribia
11-01-2014, 13:33
لسلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته
اخى الكريم
الاستافشايساتر ف ي الفوركس فهي الاستافسارت التي
يكون لها الاثر الفعل يالكمبير
على المتداول في الفوركس

تقبل احتراماتيى

if1
11-13-2014, 13:11
البلالنس اخي هو الرصيد دون احتساب الصفقات السارية اما الاكويتي هو الرصيد
مع مراعاة تحرك الصفقات السارية و المرجن هو قيمة الهامش في الحساب

masry928
11-13-2014, 14:06
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
البلانس ده حسابك او رصيدك والمارجن ده الهامش والفرى مارجن ده الهامش المتاح وليفل ده مستواه عندك

mody555
11-13-2014, 14:32
معدّلات الفائدة وتحرّكاتها المتوقعة. كما ترى، في الفوركس، عوضًا عن تداول عائدات شركة ما ومداخيلها وتوقعات ميزانيتها العمومية، أنت في صدد تداول الاقتصادات بكاملها. من الممكن تلخيص الاقتصاد برمّته من خلال هدف معدّلات الفائدة المحدّد من قبل المصرف المركزي.

dalirap
11-13-2014, 15:02
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي البالنس هو المبلغ المالي مع الصفقات المغلقة الى الاكوتي فهو المبلغ مع الصفقات الحيت المفتوحة

ibrahim forex
11-13-2014, 15:34
هى مصطلحات اساسية فى الفوركس لابد ان تتعلمها البالنس هو الرصيد الحالى الموجود بعد اغلاق الصفقة تعرف اذا كنت كسبان ام خسران
والاكويتى هو الرصيد المتحرك مع الشارت اما المارجن هو الهامش المتاح لك

gr53
11-14-2014, 09:41
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس

ahmed mahmoud abdelhady
11-14-2014, 09:55
[سم الله

(( تقبل مروري ))

adil17
11-14-2014, 09:58
اخي الكريم اتمنى ان تكون قد وجدت ضالتك و الجواب على سؤالك بالنسبة لي ارى ان هذه الاسماء الثلاثة التي ذكرتها كلها هي خسارة راسمالك

wallo
11-14-2014, 11:46

downlaod3
11-14-2014, 14:22
شكرا اخى الكريم على هذه المعلومات القيمه جد ا التى تخص الفوركس بشكل عام وفى انتاظر المزيد من المشاركات ولك لكالتحيه والتقدير وانشاء الهل فى المزيد من التقدم ولك كل الشكر والواجب

ali 9
11-14-2014, 14:29
السلام عليكم
هى مصطلحات هامة عليك بتعلمها
فأنت ستتعامل بها عند تداولك فيجب تعرفها جيدا
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج
الكثير لتعرف الفوركس قم بزيارة القسم التعليمي ستجد فيه كل ما يفيدك
و شكرا

sasa11
11-14-2014, 14:30
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
أهلاً بك في منتدى

lola12
11-14-2014, 15:12
كل واحد وله اسلوبه وخبرته في هذه الحسابات ومع الوقت سيتمكن الشخص من التعرف على خفايا ومعلومات جديدة لكل حساب

worldg04
11-19-2014, 02:05
أخي الكريم أبحث على شرح
ميتاتريدر و راح تلقى معه الشرح لي أنت عاوزو
أرجوا أ ناكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا جزيلا

ihab331
11-19-2014, 11:24
أخي الكريم أبحث عن شرح لبرنامج ميتاتريدر و راح تلقى معه جميع هده الشروحات
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مني أطيب التحيات و التمنيات بالنجاح

mohamedbaki
11-19-2014, 11:48
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى إن شاء الله

aliali
11-19-2014, 11:48

mahy222
11-19-2014, 14:02
والله انا شخصيا معرفش اي معلومات عن البالنس او غيره
ويا ريت تفيدني يا اخي الكريم لما توصل لاي معلومات عن الموضوع ده

hichamhiya
11-19-2014, 18:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أعزائي اخواني أخواتي الكرام
لي الشرف أن أكون عضوا جديدا معكم في هدا المنتدى الرائع والشيق والدي يحتوي على الكثير من المعلومات التي تفيدنا جميعا
وأشكرك أخي الكريم على موضوعك الرائع هدا .كما أشكر الأصدقاء المشركين بتعليقاتهم وبافاداتهم لنا
وشكرا

عبدالقادر محمد
11-21-2014, 23:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد
البالنس هو المال اللى فى حسابك والاكوليتى هو بمعنى الاسهم وهى نتائج الصفقات اللى انت فاتحها الى البالنس نفسه اى بمعنى السيوله حاليا بعد فتح الصفقات

والمارجن هو الهامش سواء متاح او مستخدم فى صفقات من البالنس والله المستعان

tedjboyka
11-22-2014, 01:14
ى مصطلحات أساسية في الفوركس عليك تعلمها و الأمر ليس صعبا
فمن خلال البحث في جوجل ستصل لكل ما تريد معرفته و تعلمه و من اليوتيوب أيضا:accute::accute:

hpacer
11-22-2014, 04:20
البا نس مم غريب جميعنا نستفيد من بعضنا البعض ونتبادل
الأفكار المعلومات في ما بيننا وأشكر جميع الأعضاء
المنخرطين في هدا المنتدى و أتمنا للجميع التوفيق
وكامل الصحة والعافية

khaledqbdr
11-22-2014, 04:22
لبالنس هو المال اللى فى حسابك والاكويتى هو بمعنى الاسهم وهى نتائج الصفقات اللى انت فاتحها الى البالنس نفسه

والمارجن هو الهامش يواء متاح او مستخدم فى صفقات

DANDOUNE
11-22-2014, 22:19
يا اخى الفاضل حرام عليك تعبك ومجهودك تضيعه كده على الارض يعنى حضرتك سجلت فى شهر فبراير وتعبت فى تجميع البونص عن طريق البونص بالردود وقدرت انك ترد على 1000 موضوع وفى الاخر ترد على الاستفسار بتاع الاخ الفاضل باجابة تانية خالص وده على فكرة مخالف لقواعد المنتدى ومن الممكن انك تاخذ حظر على المنتدى وربنا يوفقك

---------- Post added at 07:19 PM ---------- Previous post was at 06:33 PM ----------

toutou1
11-26-2014, 05:53

toutou1
11-28-2014, 11:27

senaeslam
11-28-2014, 11:47
السلام عليك يا اخى اولا ان البلانس هو الرصيد الذى تملكه من مال اما الاكويتى هو المتبقى من المال الذى تملكه جراء الصفقات التى تعمل عليها اما الهامش هو المال المستخدم فى هذه الصفقات التى تعمل عليها

alimohamed
11-28-2014, 12:10
الرصيد هو حجم اموالك فى الحساب سواء كانت من اموال التى قومت بالاداع بها او اموال اتى ربحتها والسولية هى المال العائم فى الحساب سواء كانت خسر ام ربح

BILALOU4
11-28-2014, 12:23
فأنت عندما تختار المتاجرة بسلعة سيتم اقتطاع الهامش المستخدم من حسابك أولا .. سيخرج هذا المبلغ من حساب الصفقة
وكأنه غير موجود أصلاً , ولكنه وفي كل الحالات سيعود لحسابك بعد انتهاءك من بيع السلعة .

mela
11-28-2014, 12:25

toutou1
11-29-2014, 11:45

omoro
11-29-2014, 18:44
عليك بقراءة كتب تعليم الفوركس لان هذه مصطلحات مهمة جدا و ان لن تعرفها فلا يجب ان تبدأ في التداول

waleed hassona
11-29-2014, 21:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام .......
.المصطلحات دى اهم مصطلحات يجب معرفتها يا اخى الكريم كبدائيات عليك ان تدخل على المواقع التعليميه لدراستها جيدا

ايمان الباز
11-29-2014, 22:46
اهلا بكل الاعضاء كيف اخباركم
يمكن الاستفاده اكثر من القسم التعليمي ومعرفه معني هذه المصطلخات وليس صعبا ابدا

Mohamed Fadhel
11-29-2014, 22:47
موضوع مميز و غاية في الأهمية
تقبل مروري و بالتوفيق

خلود
11-29-2014, 22:49
انا لسه مبتدئه بس اكيد بوكره حعرف اكتر وممكن افيدك
فى حاجه بس ادعولى انا حقراء كتير واتفرج على فيديوهات كتير
وربنا يوفقنى ويوفق الجميع

عبدالقادر محمد
12-04-2014, 19:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم جزاك الله خيرا على مشاركتك معا اما بعد

ragga13
12-04-2014, 19:30
دى محجموعة من التعريفات الأساسية فى الفوركس واسمائها بتدل عليها فالبالنس يعنى بيه رأس مالك ألى بتاجر بيه بس ده قبل دخول فى الصفقات اما الأكويتى فهو الرصيد ألى بيزيد و ينقص مع تحرك الشارت بتاع السوق الميرجن و الفرى ميرجن الصراحه مش واضحين بالنسبالى الناس الخبرة تفيدك

ايمان الباز
12-09-2014, 23:57
اهلا بك اخي وبكل الاعضاء في المنتدي الكرم كيف احوالكم
انا مش عارفه عشان مبتدئه لكن استفادت من تعليقات الاعضاء الاخري وربنا معاك
وبالتوفيق للجميع في المنتدي ان شاء الله

selmi
12-10-2014, 00:07
يا غالي كل المصطلحات دي من المصطلحات الاساسية في الفوركس بالنسبة للبالانس.. فهو راس مالك اللي معاك دلوقتي
اما الاكويتي بيكون راس مال بعد لما تقفل الصفقات اللي على مفتوحة والفري مارجن يكون وهناك ان هو الهامش المتاح ,,

sawsan5a
12-10-2014, 21:56
نورت المنتدى اخى الكريم
كان نفسى افيدك لكنى جديدة فى هذا المجال
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

chouai
12-13-2014, 14:05

magic777
12-13-2014, 16:21

لازم المبتدأ اول حاجه يعرفها في المجال ده هيا المصطلحات يعني يكون عارف ايه اهم المصطلحات الي هيحتاج ليها بمرور الوقت ويكون على علم
بها ويكون بردو عارف كل حاجه في المجال

hamada1a
12-13-2014, 17:41
كل المصطلحات دي من المصطلحات الاساسية في الفوركس بالنسبة للبالانس فهو راس مالك اللي معاك دلوقتي اما الاكويتي بيكون راس مال بعد لما تقفل الصفقات اللي على مفتوحة والفري مارجن يكون وهناك ان هو الهامش المتاح ,

gr53
12-19-2014, 19:41
و من موضوعاتك واضح أنك تحتاج الكثير لتعرف الفوركس بطريقة صحيحة

nasre123aa
12-22-2014, 11:20
البلنس هو راس المال الرئيسى والا كويتى هو راس المال بعد الخسارة او المكسب والفرى مارجن هو الهامش المفتوح والله الموفق والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته تقبل مرورى

shamsitalya
12-22-2014, 12:59
البالنس هو راس المال الاكويتى والمارجن هوالجزء الذى يخصم منك قبل الصفقه تامين والاكويتى هو ما يصلح للتداول من راس مالك والمارج كول النداء عند اخسارة اى وصلت لنهايه راس مالك

Hassen hassen
12-22-2014, 13:51
3_ الإصرار على التعلم قبل البدء في التجارة و أثناءها و دائما .
4_ تخصيص وقت كاف لممارسة عملك في تجارة الفوركس .
5_ قضاء وقت جيد للتدريب على حساب تجريبي .
6_ عدم المتاجرة بمال تحتاج إليه .
7_ لا تتاجر و أنت في مزاج سيئ .

basemhassan66
12-22-2014, 13:54
اولا يا اخى ان البالنس هو المال الاساسى الذى تمتلكه قبل دخول اى صفقة اما الاكويتى فهو المتبقى فى رصيدك جراء الصفقات التى تعمل عليها اما المارجن فهو الهامش المحجوز من مالك جراء الصفقات التى تعمل عليها.

maged16
12-22-2014, 14:04
البالنس هو الحساب الذى تقوم بالتداول من خلاله وهو حجم راس المال الخاص بك بجانب الرافعه الماليه التى تحصل عليها ام الاكويتى هو راس المال الذى تحصل عليه اثناء ما الصفقه مفتوحه سواء كنت بتحقق ربح او خساره

asadel2014
12-22-2014, 14:10
يا اخي الفاضل انا اعلم جيدا عن البالنس وده المبلغ اللي انت دخلت به قبل فتح الصفقه اما الاكوتي هو المبلغ اللي لو انت قفلت الصفقه سوف يكون معك ويمكن ان يكون اقل من البالنس اذا انت خاسر في هذا الثفقه ويمكن ان يكون اكثر اذا كنت كسبان اما امارجن هو العربون اللي الشركه خصمه عند الدخول وترده لك عند قفل الصفقه واما الباقي لاى اعرف اي شئ عنهم

remas
01-01-2015, 00:25
شكرا جزيلا لك اخى الكريم على طرحك للموضوع واتمنى ان يستفيد منه باقى الاخوه الاعضاء فى المنتدى
ونصيحتى لك اخى الكريم ان تتعلم اولا العلم وحده هو اللى هيخليك تحقق كل اللى انت عاوزه من السوق
السؤال تمت الاجابه عليه عشرات المرات اخى راجع المشاركات

sawsan5a
01-06-2015, 09:34
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

ro2a22
01-06-2015, 14:12

omar20
01-06-2015, 14:12

kokou
01-11-2015, 22:22

مصطفى حمدان
01-18-2015, 17:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل البالنس هو الرصيد بتاعك الاكويتى هو الرصيد الحالى بعد اضافة المكسب او خصم الخسارة الفرى مارجن هى النسبة المتبقية من الحساب نسبة الى الرافعة المستخدمة

kokou
01-20-2015, 13:02

sayed55q
01-20-2015, 14:33

sarass11a
01-21-2015, 18:03
نورت المنتدى اخى الكريم
انصحك بزيارة القسم التعليمي ان شاء الله
سوف تجد هناك كل شئ تريد الاستفسار عليه
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

walidqse
01-21-2015, 23:53
لا يمكنني أن أقدم لك المساعدة الكاملة و لكن أرى أنه يمكنك ألعمل على فهم ما رتيد إن شاء الله من خلال المنتدى الدي قدم العديد من المواضيع القيمة و اليت شرحت الأمر من الألف إلى الياء، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

ramezali12
01-21-2015, 23:58
اعتق داخى اكلرمي ان لزام نقدر نحققق الكثير اخى اكلرمي من خلاله بشكل كبير اخى اكلرميت قبتل حياىت ل كاخى اكلريم
شكرالك

معتصم سباعنة
01-22-2015, 00:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،
تحية طيبة ،،،
اخي الفاضل مشكور على هذه المشاركة وهذه الاسئلة لكن لا اعرف بصراحة اريد متابععه موضوعك للتعرف من خلال ردود الاعضاء
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح
تقبل مروري

nagwann
01-23-2015, 19:07
اخي بارك الله فيك انصحك بالدخول على القسم التعليمى
ومشاهدة الفيديوهات هناك ثعرفك كل مصطلحات الفوريكس
وفقك الله الى ما فيه الخير

LOTFIHSE
01-24-2015, 12:23
لا يمكنني أن أقدم لك المساعدة الكاملة و لكن أرى أنه يمكنك ألعمل على فهم ما رتيد إن شاء الله من خلال المنتدى الدي قدم العديد من المواضيع القيمة و اليت شرحت الأمر من الألف إلى الياء، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

mora1135
01-24-2015, 12:51

ahmed mohsen92
01-24-2015, 13:09
نورت المنتدى اخى الكريم
يارب حد يقدر يفيدك من الاعضاء
وبالتوفيق لك وللجميع
تقبل مرورى

nosaesla12
01-24-2015, 13:33
اخي الكريم مشكور جدا عي موضوعك المفيد جدا والخطير جدا حتي تتمكن من تعلم مصطلحات اللفوركس جيدا واتمني من اهل الخبرة ان يعلمونا هذه المصطلحات وتقبل مروري

Mostafaashraf
01-24-2015, 14:15
ضرورى جدا جدا

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي الحبيب البالنس ده هو حسابك أو رأس مالك
الأيكويتي ده هو حسابك ولكن - الصفقات اللي أنت داخلها سواء كانت بالربح أو الخسارة
و المارجن هو الهامش اللي الشركة بتاخدة من رأس مالك ضمان تداول الفري مارجن هو المتاح لك التداول بها - الهامش
و بالتوفيق اخي الفاضل

al7assen
01-26-2015, 11:02
البالانس يا اخي هو المبلغ الموجود في راسمالك قبل ابرام الصفقات وقبل اغلاق الصفقات المبرمة اي راس مالك السابق
انما الايكيتي هو الرصيد الموجود في حسابك اثناء فتح الصفقات ويتحرك بتحرك السعر اي بتغير نتيجة الصفقات

mahmoudatiya
01-26-2015, 11:02
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله ..

naeldawood218
01-26-2015, 11:12
هى افضل واوضح المعلومات فى فوركس واظن انك يمكن الحصول عليها من خلال القسم التعليمى بالمنتدى وان هذه الاسئله تحتاج الى وقت طويل وانا لدى متاجرة اقوم بها اظن ان الافضل هو اللجوء الى القسم التعليمى

payza
01-26-2015, 15:02
باختصار الوبنص هو عبارة عن راس مالك في الشركة
و الاكويتي هي في صورة دخلت صفقة معينة يكون فيها الربح او الخسارة .........

samir33
01-26-2015, 15:12
انا اقوم بالتداول مند ضهور اربح و اخسر و لم اهتم يوما بهده التفاصيل
لاني لا ارى لها اهمية في التداول انت مع الوقت و اكتساب الخبرة
تتعود عليها وهي تظهر على المنصة اثناء التداول

malika02
01-26-2015, 15:13

shimopopa
01-26-2015, 16:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخى الكريم
اتمنى لك التوفيق وان تقبل مرورى

محمود مرعى
01-26-2015, 16:48
يا اخى الفاضل كده حضرتك مخالف فى الرد ومن الممكن انه يتم حظرك جدا من المنتجى لانك كده لا ترد على السؤال والاجابة الخاصة بيك من الممكن انها تكون فى سياق
الموضوع افضل والا كده يعد مخالفة وانا واحد من الناس اللى دائما برد فى سياق الموضوع ولو مش عارف ترد يبقى تسأل افضل او انك تقرأ الاجابات لتتعلم

hamdochi
01-26-2015, 16:55
السلام عليكم ورحمة ا الله تعالى وبركاته اعتقد انه ليس هناك فرق بين الحسابات بالنسبة لقليل الخبرة
او للخبير نفسه كل واحد وله اسلوبه وخبرته في هذه الحسابات ومع الوقت سيتمكن الشخص من التعرف
على خفايا ومعلومات جديدة لكل حساب بالتوفيق للجميع

ayh
01-26-2015, 17:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا محمد وعلي آل سيدنا محمد
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اذهب للموقع التعليمي

abowaled123as
01-26-2015, 17:32
اعتقد اخىتلوفيق كل وقتبتل حياتى لكاخى اكلريم
شكرالك اخى اكلرمي باتلوفيقك ل اكلرمي نا لاستفسار المهم دا ا هيقدر يحقققنلا اكثير اخى اكلريم بالتفويق لك انشاء الله

belhadjnokia
01-26-2015, 21:51
شوف ياغالى
تشرح هذه المصطلحات بالتفصيل يمكنك البحث عنها بكل سهولة...

payza
01-26-2015, 21:53
دي يعني المال اللى فى حسابك والاكويتى هو بمعنى الاسهم وهى نتائج الصفقات اللى انت فاتحها الى البالنس نفسه
والهامش المستخدم والرصيد العام للحساب.......

كاره المراقبين
01-26-2015, 22:01
بسم الله ما شاء الله معلومات الاعضاء وردودهم مفيده جدا انا معرفش فعليا معني هذه الكلمات حتي افيدك يا اخي ولكن ارجوا ان تكون استفدت من هذه المعلومات

nada..
01-26-2015, 22:13

hicham1991
01-26-2015, 22:13

hamed ali
01-26-2015, 22:18
السلام عليكم
البالنس اخى هو الرصيد الموجود فى حسابم اما الاكويتى فهو رصيدك مع رحك او خسارتك العائمه
المارجن هو الهامش او الميلغ الذى تستطيع المتاجره به
تقبلوا مرورى

imank0
01-27-2015, 21:53

zahrankh
01-28-2015, 20:27

nacersf
01-28-2015, 20:27
اخي الفاضل . الرصيدد هو رصيدك سواء ايداع او الربح والسولية هى المال السائل وهى تقل
مع الخسارة وتزايد مع الربح واهـامش المتاح هو الهامش المتاح من اجل الدخول فى صفقات اخرى

عاشق الفوركس
01-31-2015, 15:42
السـلام عليكـم ورحـمــة الله تعالى وبركاته , اخـي الكـريـم ،البالنص هو راس مالك والاكويتي هي الاسهم التى في حسابك ،مع تمنياتي بالنجاح الدائم

kokou
02-08-2015, 00:30

ahmed7afifi
02-08-2015, 00:46
بعد التحيه لاخواني الاعضاااء
اخى الفاضل اشكرك على موضوعك الرائع للاهمية القصوى
انا عضو جديد هنا فى الجروب لكن بحاول استفيد من الاغضاء الكرام
واتمنى من الاعضاء الجدد ان يستفيدو جيدا من هذه المواضيع
ارجو من الجميع العمل على اقوي النقاااط
وتحياتى لك ولجميع الاعضاء الكرام
تقبل مروري
♀☺

TARAK.ACHICHE
02-13-2015, 19:14
السلام عليكم
....................أتمنى .......................
.........................التوفيق ..........
...............................للجميع..

Mohamed Morsy
02-14-2015, 18:31
السلام عليكم .. باختصار الوبنص هو عبارة عن راس مالك
في الشركة والاكويتي هي في صورة دخلت صفقة معينة
يكـون فيها الربح او الخسارة
تحياتى ...

mesteraden
02-15-2015, 18:27
أخي الكريم بجاوبك على حسب خبرتي في مجال الفوركس الفرق بين البلانس والأكويتي ان الأكويتي هو الرصيد العائم الذي يظهر عندما تفتح صفقة اما البلانس فهو الرصيد الثابت وتقل او تزيد عندما تقفل الصفقة وأتمنى لك التوفيق

dissa
02-15-2015, 18:30
لحساب الذى تقوم بالتداول من خلاله وهو حجم راس المال الخاص بك بجانب الرافعه الماليه التى تحصل عليها ام الاكويتى هو راس المال الذى تحصل عليه اثناء ما الصفقه مفتوحه

hakim roma
02-16-2015, 23:35

bidaaaaaaaaa
02-16-2015, 23:55
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
البانس وهو عباره عن راس مالك كله وانت فاتح الصفقة من غير مكسب ولاخسارة والاكويتى
هو عباره عن راس مالك مخصوم منة الخسارة او مضاف علية المكسب

chamss
02-17-2015, 16:45
استفسارك في محله حتى تتداول صح ليس بكثرة المؤشرات او الترند أو الأستراتيجيات المهم أن تصل
لأستراتيجية خاصة بك تعمل عليها وتتداول من خلالها لكي تحقق النجاح
ولا تشتت تركيزك بين مؤشرات كثيرة بالتوفيق

abdallah7
02-17-2015, 16:52

al7assen
02-17-2015, 16:52