PDA

View Full Version : ماذا تفعل في حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج ؟

Pages : [1] 2 3 4

كريم
05-21-2012, 16:43
((((( بسم الله الرحمن الرحيم )))))

ماذا تفعل في حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج ؟

اذا قمت بتحليل زوج على شارت الساعة و بعد تحليلك وجدت انها ستذهب للانخفاض

ثم عملت بعدها تحليل على شارت الأربع ساعات و وجدت انها سترتفع بقوة

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

عمرو
05-21-2012, 16:58

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

هى الحالة دى اشهر حالة فى السوق
انك تلاقى بيع على فريم وشراء على فريم
ونوع من انواع التحليل بيقول اتجاه لفوق ونوع تانى بيقول نازل لتحت وقتها بيبقى ارخم وقت وفعلا حالة محيرة وبتعمل تضارب كبير فى القرار

كريم
05-21-2012, 18:33
هى الحالة دى اشهر حالة فى السوق
انك تلاقى بيع على فريم وشراء على فريم
ونوع من انواع التحليل بيقول اتجاه لفوق ونوع تانى بيقول نازل لتحت وقتها بيبقى ارخم وقت وفعلا حالة محيرة وبتعمل تضارب كبير فى القرار

فعلا و لكن أنا قولت انه الفريم الأكبر بيكون اصدق و اصدق و قمت بالاعتماد على الفريم الأكبر و

الحمدلله طلع تمام و لكن في بعض الأحيان بتبقى صعبة اوي تفرق هتدخل دلوقتي و لا لا

فحبيت اسمع خبرات الأعضاء عن التعامل في مثل هذا الموقف

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

magic777
05-21-2012, 19:55
طبعا اخد باتجاه الفريم الاكبر
لانه الاتجاه العام للسعر وانتظر وصول السعر الى نقطه جيده تتماشى مع اتجاه الاربع ساعات حتى ادخل الصفقه
ولكني ابدا لا ادخل صفقه على فريم الساعه لا تتوافق مع فريم الاربع ساعات
لانه بتكون عباره تصحيح وليس اتجاه ترند
والدخول فيها مخاطره غير مضمونه

Mohamed90
05-21-2012, 20:04
طبعا اخي تجد كثير من المرات التحليل يختلف حسب فرايم
و لكن تبقى فرايم الكبيرة اكثر مصداقية
و يفضل متابعة على الفريم الكبير على الصغير
و اذا رودني الشك ابتعد للمدة و ارجع اشوف ثاني للاتاكد

kingman
05-21-2012, 22:10
عموما اعتمد على الفريمات الأكبر وخصوصا الأربع ساعات ولكن اذا تناقض التحليليين ووجدت ان الأمر غامض بعض الشئ اضطر الى الصبر الى توضح الرؤية اكثر وايهما اصدق فى تحليله الا اذا كنت متأكد من تحليلى على الفريم الاكبر اقوم بالأعتماد عليه واهمال الفريم الأصغر مع الاخذ فى الأعتبار النقط القوية عليه والتى من المتوقع احترام السعر لها

magic777
05-22-2012, 13:28
عموما اعتمد على الفريمات الأكبر وخصوصا الأربع ساعات ولكن اذا تناقض التحليليين ووجدت ان الأمر غامض بعض الشئ اضطر الى الصبر الى توضح الرؤية اكثر وايهما اصدق فى تحليله الا اذا كنت متأكد من تحليلى على الفريم الاكبر اقوم بالأعتماد عليه واهمال الفريم الأصغر مع الاخذ فى الأعتبار النقط القوية عليه والتى من المتوقع احترام السعر لها

ممكن ايضا في حاله تأكدك من تحليلك على الفريم الاكبر
ان تدرس الفريم الاصغر جيدا وتحدد اين سوف يتغير اتجاهه ويسير مع الفريم الاكبر
ومن النقطه دي تضع امرا معلقا للصفقه
وبكده تكون وفقت بين الدخول في اتجاه الفريم الكبير اللي انت واثق من اتجاهه وبين اقل انعكاس ممكن

kingman
05-22-2012, 17:12
ممكن ايضا في حاله تأكدك من تحليلك على الفريم الاكبر
ان تدرس الفريم الاصغر جيدا وتحدد اين سوف يتغير اتجاهه ويسير مع الفريم الاكبر
ومن النقطه دي تضع امرا معلقا للصفقه
وبكده تكون وفقت بين الدخول في اتجاه الفريم الكبير اللي انت واثق من اتجاهه وبين اقل انعكاس ممكن
الطريقة دى جيدة وانا بعتمد عليها كثيرا فى اللأسكالبنج حيث التحليل بيكون على فريم كبير ودخول الصفقات من فريم صغير من افضل نقط عليه مع الأخذ فى الأعتبار المستويات على الفريم الكبير حتى تكزن نسبة نجاح الصفقة اعلى بفضل الله وعموما بيكون الهدف فى حدود عشرة لعشرين نقطة بهذه الطريقة وبعتمد على التحليل والأعتماد على الدعوم والمقومات

aboualy
05-22-2012, 17:44
اكيد الفريم الاكبر بيكون اصدق لانه هو الى ممكن نعرف منه الاتجاه العام للزوج
ولكن انا افضل اذا كنت متحير ان اصبر حتى تتضح الصورة الكثر
لان ضياع فرصة بالتاكيد اقل ضرر من دخول فى فرصة غير ماكدة وتحقيق خسارة

magic777
05-23-2012, 14:30
الطريقة دى جيدة وانا بعتمد عليها كثيرا فى اللأسكالبنج حيث التحليل بيكون على فريم كبير ودخول الصفقات من فريم صغير من افضل نقط عليه مع الأخذ فى الأعتبار المستويات على الفريم الكبير حتى تكزن نسبة نجاح الصفقة اعلى بفضل الله وعموما بيكون الهدف فى حدود عشرة لعشرين نقطة بهذه الطريقة وبعتمد على التحليل والأعتماد على الدعوم والمقومات

كده انت تعمل بنفس طريقتي
ولكن ماذا عن الفريمات التي تستخدمها في طريقتك
عن نفسي احلل يوميا على الساعه وادخل صفقات انترداي مع الاتجاه بس من فريم الربع ساعه
الاسكالبنج بقى من فيم الخمس دقايق
فماذا عنك؟

mando
05-23-2012, 16:11
الحقيقة الواحد قبل ما يخش الصفقة بيحاول انه يربط الفريمات مع بعض ودمج الاستراتجيات مع بعض وكل فريم على حسب الهدف المحدد هو المفروض قبل الدخول فى الصفقة تكون داخل بناء على استراتجية التى تعمل بيها على حسب الفريم واذا حدث تغير لاتجاه الصفقة ممكن تخرج على اقل خسارة وتخش فى الاتجاة الجديد او ممكن تنظر نقطة الدخول وتخش مع الاتجاة الجديد

kingman
05-23-2012, 18:26
كده انت تعمل بنفس طريقتي
ولكن ماذا عن الفريمات التي تستخدمها في طريقتك
عن نفسي احلل يوميا على الساعه وادخل صفقات انترداي مع الاتجاه بس من فريم الربع ساعه
الاسكالبنج بقى من فيم الخمس دقايق
فماذا عنك؟
انا معظم اعتمادى فى التحليل فى فريم الأربع ساعات واليومى وبتابع حركات السعر على فريم الخمس دقايق واكيد فريم الساعة هيكون جيد فى التحليل خصوصا ان اغلاق الشموع هتبقى واحدة فى كل المنصات بعكس فريم الأربع ساعات لكن حاليا لااعتمد على فريم الساعة وجميل ان الوحد يحاول يستفيد من فريم بأقوى النقاط عليه ويحاول توظفها فى صفقاته و

youmuststop
05-30-2012, 07:27
الافضل انك تخرج من الصفقه او تأخد تحليل الااربع ساعات لانه علي حد علمي الافضل لك ولكني لو كنت مكانك لخرجت منها فورا

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:14
الافضل انك تخرج من الصفقه او تأخد تحليل الااربع ساعات لانه علي حد علمي الافضل لك ولكني لو كنت مكانك لخرجت منها فورا

فى حالة عدم اتفاق الفريمات مع بعضها البعض

او الفريمات الكبيره بالاخص

لا ادخل الصفقة الا عندما تكون الرؤية واضحه

magic777
05-30-2012, 15:44
الحقيقة الواحد قبل ما يخش الصفقة بيحاول انه يربط الفريمات مع بعض ودمج الاستراتجيات مع بعض وكل فريم على حسب الهدف المحدد هو المفروض قبل الدخول فى الصفقة تكون داخل بناء على استراتجية التى تعمل بيها على حسب الفريم واذا حدث تغير لاتجاه الصفقة ممكن تخرج على اقل خسارة وتخش فى الاتجاة الجديد او ممكن تنظر نقطة الدخول وتخش مع الاتجاة الجديد

هو الترتيب الي انت ماشي عليه كده صح
ولكن ياريت لو عكس معاك السعر متستناش تخرج على اقل خساره او نقطه الدخول او كده
لا الاحسن هنا تراجع تحليلك وتشوف انت خطأ ولا الانعكاس ده مجرد خدعه
وبعدين لو لاقيت نفسك انت اللي خطأ استخدم الهيدج وبتحليل اخر واوامر اخرى بس حاول تتدرب على الطريقه دي الاول على الديمو

aboualy
05-30-2012, 15:59

فعلا اخى العزيز انا اتفق معك فى ضرورة النظر الى اكثر من فريم قبل الصفقة واذا كان الاتجاه على الفريم الاكبر لا يتوافق مع الفريم الاصغر يكون من الافضل الدخول مع اتجاه الفريم الاكبر اما اذا اردت الدخول مع اتجاه الفريم الاصغر فيجب عندئذ ان يكون الهدف صغير

kingman
05-30-2012, 20:48
هو الترتيب الي انت ماشي عليه كده صح
ولكن ياريت لو عكس معاك السعر متستناش تخرج على اقل خساره او نقطه الدخول او كده
لا الاحسن هنا تراجع تحليلك وتشوف انت خطأ ولا الانعكاس ده مجرد خدعه
وبعدين لو لاقيت نفسك انت اللي خطأ استخدم الهيدج وبتحليل اخر واوامر اخرى بس حاول تتدرب على الطريقه دي الاول على الديمو
وفضل شئ قبل دخول الصفقة ان الواحد يكون واضع استوب فى دماغه حتى وان لم يضعه فى الصفقة بحيث اذا ضرب هذه المنطقة يعرف ان السهر هينعكس فيطلع بأقل خسارة ساعات القبول بالخسارة بيبقى ربح للمتاجر خوفا من ان يخسر كثيرا اذا عكس السعر طويلا واكيد كل واحد وتحليله اللى يقدر يعتمد عليه وطريقة متاجرته

mosghaly
05-30-2012, 20:57
في التحليل الفني دائما ما اصدق التحليل في الفترات الزمنيه الاكبر وذلك يرجع الي ان الفترة الزمنيه الاكبر تحتوي علي مجموعه اكبر من نقاط اعلي وادني نقطه للشموع الصغيرة

AhmedMagnifico
06-16-2012, 15:00
سؤال جميل
وبصراحة لم اكن اعرف له اجابة ولكن
استفدت من المعلومات القيمة بهذا الموضوع :)

compaq0
06-16-2012, 16:17
هل تعلم ماذا سافعل سأبيعه بهدف قريب و اشتريه بهدف بعيد لان فى كتاب الدكتور جمال(خبرتى)يقول ان الشارتات مثل التروس فعند حركه الترس الكبير فى اتجاه تجد الترس الاصغر يلف فى اجاه معاكس

HAFMAR
06-16-2012, 16:22
السلام عليكم

طرق التحليل متعددة و كثيرة و الاستراتيجيات كثيرة جدا و من العادي ان تجد تضارب في نتائج التحاليل على نفس العملة و في نفس الوقت
انت ممكن تتعامل مع الفريمين اذا اختلف التحليل فيهما بصفقات ذات اهداف مختلفة .. ممكن تخطف بعض النقاط على الفريم الاصغر و تفتح صفقة على الفريم الاكبر بهدف و ستوب اكبر شوي
هذه الفكرة للمحترفين و لا انصح المبتدئين بالمتاجرة اذا تضاربت التحاليل

maklad94
06-16-2012, 16:22
طبعا هاخد باتجاه الفريم الاكبر لأنه الفريم الاصغر نطاقه محدود وممكن حركته تكون عبارة عن مجرد تصحيح مش اتجاه حقيقى يعنى فا بنااءا عليه هدخل على الفريم الاكبر واحاول انى ادخل بلوت صغير عشان برضو ميحصلش اى ارتداد .

firas1984
06-18-2012, 00:42
السلام عليكم
في حالة تعارض تحلليلين نصبر حتى نرى وتصبح الصورة اوضح وبالاضافة اني احكم عقلي بشكل منطقي
لماذا دائما نعتمد على الاخرين لم لا نحلل ونكن مجتهدين

pimo
06-18-2012, 00:49
انا عن نفسي اثق كثيرا في التحليل علي المدى البعيد لان طريقتي في التداول تعتمد اساسا علي المدى الطويل هذا افضل لي في ادارة راس المال الخاص بي وانصحك ان تثق في التحليل علي المدى الطويل

Texxon
06-18-2012, 01:00
عادي جدا ان يكون هناك صعود على أحد الازوج على أحد الشارتات وهبوط على نفس الزوج على شارت آخر، عندما يكون هناك صعود على شارت الاربع ساعات فلا مانع أبدا ان يكون هناك تصحيح على شارت الساعة

Mr.GooDMaN
06-18-2012, 01:18
هو المفروض امشي ورا الفريم الاكبر بس ليه اعرض نفسي للمخاطرة مش لازم يعني يا جماعة اتاجر كل يوم وكل ساعة
طالما في مخاطرة والسوق مش واضح مفيش مشكلة انا استنى اما السوق يبقا اوضح

remo
06-18-2012, 01:45

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

انا هفهمك الليلة لما يكون على شارت الساعة نازل يعنى ممكن ينزل 50 نقطة دلوقت وعلى شرط الاربع ساعات طالع يعنى هينزل 50 نقطة وهتلاقية طالع بعد كدة 200 نقطة يعنى التحليلان لما يتعارضا هى الموضوع انت هتعلق انهى صفقة

younesjoe
06-18-2012, 02:24
اضن انه ان كنت في الحالة دي ساضيف تحاليل في شارتات اخرى زي تلاتين دقيقة و الخمسة عشر دقيقة بالاضافة الى اليومي و ان لم تتضح الصورة من الاحسن ترك الزوج حتى تتضح الصورة و البحت عن زوج اخر او التجا الى استراتيجية المضاعفة

Noah
06-18-2012, 02:41
فى هذه الحالة يكون الدخول فى الصفقة على الفريم الصغير بهدف صغير لان الفريمات الاكبر قد يكون عليها تصحيح صغير ولكن يعود السعر الى الاتجاه العام على الفريم الكبير لذلك يكون الدخول فى هذه الحالة بهدف صغير فقط

magic777
06-18-2012, 02:56
السلام عليكم

طرق التحليل متعددة و كثيرة و الاستراتيجيات كثيرة جدا و من العادي ان تجد تضارب في نتائج التحاليل على نفس العملة و في نفس الوقت
انت ممكن تتعامل مع الفريمين اذا اختلف التحليل فيهما بصفقات ذات اهداف مختلفة .. ممكن تخطف بعض النقاط على الفريم الاصغر و تفتح صفقة على الفريم الاكبر بهدف و ستوب اكبر شوي

بص علشان تكون في السليم وعلشان خطوره السوق ده متفتحش صفقه عكس اتجاه الفريم الاكبر
يعني مثلا حللت على الاربع ساعات ولاقيت الاتجاه صاعد وبتشتغل يومي على الربع ساعه كده لو عاوز تشتغل بأمان ادخل صفقات شراء بس
ومتدخلش صفقات عكس الاتجاه ابدا مهما كانت المغريات

magic777
06-19-2012, 19:07
هو المفروض امشي ورا الفريم الاكبر بس ليه اعرض نفسي للمخاطرة مش لازم يعني يا جماعة اتاجر كل يوم وكل ساعة
طالما في مخاطرة والسوق مش واضح مفيش مشكلة انا استنى اما السوق يبقا اوضح

ممكن تحلل على الفريم الكبير وتاخد منه الاتجاه العام وتحلل يوميا عادي على الفريم الذي تعمل عليه
وليكن فريم الساعه بس تدخل في صفقات تكون مع اتجاه الفريم الكبير من نقاط
كويسه وبكده هتكون مرتاح نفسيا وتكسب بأذن الله

AhmedMagnifico
06-19-2012, 20:40
ممكن تحلل على الفريم الكبير وتاخد منه الاتجاه العام وتحلل يوميا عادي على الفريم الذي تعمل عليه
وليكن فريم الساعه بس تدخل في صفقات تكون مع اتجاه الفريم الكبير من نقاط
كويسه وبكده هتكون مرتاح نفسيا وتكسب بأذن الله
والله وجهة نظر يا اخى
وربنا يوفقنا جميعاً
احييك :)

ahmed
06-19-2012, 20:45
ببساطه يمكن الدخول على التحليلين للساعه والاربع ساعات
كلا حسب هدفه ومن الممكن جدا تحقق الهدفين ايضا

kingman
06-19-2012, 21:34

انا بشوف ان الفريمات الصغيرة بتكون اهدافه متقاربة ومش هتكون فيها هدفين مختلفين لأن هنا التعامل باهداف صغيرة نسبيا بعكس لما يكون فريم صغير وفريم كبير يبقى وجود هدفين عادى متناسب مع كل فريم

sunlight
06-19-2012, 21:39
انا بشوف ان الفريمات الصغيرة بتكون اهدافه متقاربة ومش هتكون فيها هدفين مختلفين لأن هنا التعامل باهداف صغيرة نسبيا بعكس لما يكون فريم صغير وفريم كبير يبقى وجود هدفين عادى متناسب مع كل فريم

اعتقد ان كل الفريمات بتصب فى بعضها يعنى تجمع البيع الصغير بيكون كبير فى الساعه وتجمع الشراء القليل بيكون فى الفريم الكبير لذلك الفريم الكبير يوضح اكثر من الصغير

KOGI
06-20-2012, 00:56
يا اخي تجد كثير من المرات التحليل يختلف حسب فرايم

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:39
اخي الكريم من الافضل لك ان تحلل الزوج على الفريمات الكبيرة اولاً لتعرف الاتجاه العام للزوج ومن ثم تأخذ قرار الدخول على الفريمات الاصغر ومن الافضل ان دخولك يكون في الاتجاه العام للزوج حتى لا تسبح ضد التيار

osama shaban
06-20-2012, 04:55
الحالي دي فعلا موجوده في السوق لان الفريم الكبير في اغلب الاحيان اشارته بتكون مش مع اشاره الفريم الصغير ان في الحاله دي لازم استني عشان افرق الاشاره الصحيحه اللي غالبا هتكون مع الفريم الكبير لانه ذات مصداقيه اكبر ثم الدخول ولكن بحذر لان الفرصه نسبه تحقيقها مش كبيره

zahran
06-20-2012, 06:22
بص يا باشا من وجهه نظرى الله اعلم بها ان كانت صح او غلط
دائما الفريمات الكبيره هى الاصدق . واصدق فريم هو الاربع ساعات
والحل لما ذكرته ان تتنظرر ولا تدخل الصفقه الا عندما بتفق فيها فريم الساعه والاربع ساعات

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 14:02

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

اهلا وسهلا اخى الكريم
يجب عليك ان تحلل على الفريمات الكبيره الشهرى - الاسبوعى - اليومى لى انها الاصدق وذلك لمعرفه الاتجاه العام للسوق
ولا تحلل ابد على الفريمات الصغيره لى انها غالبا لا تعطيك صوره حقيقيه على اتجاه السوق
اتمنى لك دوام التوفيق

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 14:40
يا اخي تجد كثير من المرات التحليل يختلف حسب فرايم

طبعا اخى كوجى

يجب على المحلل النظر على جميع الفريمات

واذا اتفق اغلبية الفريمات على صعود مثلا - بعدها توكل على الله وخد شراء من مستوى جيد

elzeel
06-20-2012, 14:56
طبعا هاخد باتجاه الفريم الاكبر
لانه الاتجاه العام للسعر وانتظر وصول السعر الى نقطه جيده تتماشى مع اتجاه الاربع ساعات حتى ادخل الصفقه
لان فريم الساعه لا يتوافق مع الاربع سااعات لانه سيعتبر مخاطره كبيره الدخول فيه

magic777
06-20-2012, 15:27
اعتقد ان كل الفريمات بتصب فى بعضها يعنى تجمع البيع الصغير بيكون كبير فى الساعه وتجمع الشراء القليل بيكون فى الفريم الكبير لذلك الفريم الكبير يوضح اكثر من الصغير

ماهو ده طبيعه الحركه اخي الفريم الصغير بيشكل ليك الحركه اللي هتكون على الفريم الاكبر
هيا عياره عن دورات سعريه بتسلم لبعضها البعض والمشكله اننا مش بنعرف منين البدايه ومنين هتنتهي

Smart
06-20-2012, 15:27
الافضل الانتظار طالما ان السوق امامك غير واضح اى اتجاه سوف يسلكه
وانتظر حتى تاتى الفرصه لك ثم ادخل السوق
هذا هو الصواب

kamizidan
06-20-2012, 15:29
بالنسبة لي لا احلل فنيا ولا اساسيا وطريقتي لا تعتمد على ذلك لذلك
لااهتم بتعارض الفريمات ;;شكرا للطرح

كريم
06-21-2012, 20:52

اهلا بيك يا احمد

مهو الصفقتين كده هتكون متعاكستين و أنا شايف اراء الأعضاء

كلها تذهب الى الفريمات الكبيرة غالبا لأنها بتكون اكثر

مصداقيه و الله يوفق الجميع

i5land_man
06-21-2012, 20:54
طبعا يا اخي الفريم الاكبر هو اللي العملة بتحترمه اكتر فلو دخلت صفقة علي فريم صغير لقيت انه اتجاهوه معاكس لاتجاه الفريم الكبير يستحب جدا انك تقرب اهدافك ومتخليش الصفقة مفتوحة فترة كبيرة لانك داخل عكس الاتجاه الاقوي

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 21:10
هذا هو الصواب

صحيح ياغالى والسوق مش هيطير

اكيد هتنيجى فرصه لحد عندك يعنى هتيجى

ليه ادخل بقا السوق واعرض نفسى للخساره طالما الرؤيه غير واضحه

ahmed
06-21-2012, 21:16
اهلا بيك يا احمد

مهو الصفقتين كده هتكون متعاكستين و أنا شايف اراء الأعضاء

كلها تذهب الى الفريمات الكبيرة غالبا لأنها بتكون اكثر

مصداقيه و الله يوفق الجميع

اهلا وسهلا بك يا كريم
اتفق معك تمام فى ان الفريم الاكبر هو بالفعل
الاصدق ولكننا بهذة القاعدة لا نلغى التعامل مع الفريم الاصغر
او ان الفريم الاكبر هو الاصدق طوال الوقت

i5land_man
06-21-2012, 21:19
صحيح ياغالى والسوق مش هيطير

اكيد هتنيجى فرصه لحد عندك يعنى هتيجى

ليه ادخل بقا السوق واعرض نفسى للخساره طالما الرؤيه غير واضحه

انا بايد كلامك يا اخي الكريم لانه سوق الفوركس مليان فرص
ومش لازم ابدا المتاجر يستعجل ويدخل صفقة مش محسوبة كويس
الافضل انه يستني الفرصة المناسبة

kingman
06-21-2012, 22:48
هذا هو الصواب
والتسرع اساسا بيبقى سبب رئيسى فى ضياع الفرصة الجيدة ةوكتير الواحد بيستعجل ويدخل فى الصفقة وبعدين السوق ينزل اويصعد لنقطة افضل كان ممكن الدخول منها وتحقيق هدف جيد لكن بما انه دخل مسبقا بتكون الفرصة ضاعت ويبقى افضل شئ ان يخرج على نقطة الدخول ان وصله السعر مع انه لو تروى لحصل على صفقة قوية

deadlyfox
06-22-2012, 02:06
اعتمد على الفريم الاكبر بالتاكيد بيكون اصدق
وهى بتكون محيرة الى حد ما

Mostafa Mando
06-22-2012, 02:45
فعلا و لكن أنا قولت انه الفريم الأكبر بيكون اصدق و اصدق و قمت بالاعتماد على الفريم الأكبر و

الحمدلله طلع تمام و لكن في بعض الأحيان بتبقى صعبة اوي تفرق هتدخل دلوقتي و لا لا

فحبيت اسمع خبرات الأعضاء عن التعامل في مثل هذا الموقف

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

صحيح يا اخي الغالي كلامك صحيح كلما كان الفريم اكبر كلما كانت مصداقية التحليل اصدق بكثير من الفريمات الصغيرة

وبالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى

i5land_man
06-22-2012, 02:47
صحيح يا اخي الغالي كلامك صحيح كلما كان الفريم اكبر كلما كانت مصداقية التحليل اصدق بكثير من الفريمات الصغيرة

وبالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى

من وجهة نظري الفريمات الكبيرة هي اللي تحدد الاتجاه العام للزوج اما الفريمات الصغيرة فنختار منها نقاط الدخول المميزة
ونحلل كمان مستوي جني الربح ووقف الخسارة

mohamed hamdy
06-22-2012, 02:50
بلطبع لا ادخل فى هذة الصفقة لكى لا اخسر حتى لو انا متاكدة انها من الممكن ان تكسب ولكنى اخاف
فى الدخول فى هذة الصفقة حتى لا اخسر شئ وارجع اندم على الى عملتة فى هذة الصفقة

aboualy
06-22-2012, 02:51
اعتمد على الفريم الاكبر بالتاكيد بيكون اصدق
وهى بتكون محيرة الى حد ما

فعلا اخى العزيز فى حالة اختلاف التحليل على الفريمات المختلفة يكون الحل هو اتباع التحليل على الفريم الكبير لانه غالبا يكون الفريم الاكبر اصدق واذا كنت فى حيرة من امرك فالافضل هو ترك الفرصة تماما

abdello052
06-22-2012, 03:00
الفريم الأكبر بيكون اصدق
الى ممكن نعرف منه الاتجاه العام للزوج

i5land_man
06-22-2012, 03:04
بلطبع لا ادخل فى هذة الصفقة لكى لا اخسر حتى لو انا متاكدة انها من الممكن ان تكسب ولكنى اخاف
فى الدخول فى هذة الصفقة حتى لا اخسر شئ وارجع اندم على الى عملتة فى هذة الصفقة

طبعا توخي الحذر قبل الدخول في اي صفقة من العوامل الاساسية في اي طريقة متاجرة معتمدة
لازم نبقي شغالين بشروط دخول معينة ونلتزم بيها
ولا نحيد عنها والا تورطنا في صفقات ومراكز خاسرة

abo ali
06-22-2012, 03:10
الوحد طبعا لازم مايشتتش نفسه بين عمليه التحاليل والفريمات الكبيرة والصغيرة
بس غالبا مايكون فريم الاربع ساعات اكثر مصداقيه من الفريم الربع ساعه
والواحد مايدخلش اى صفقه الا اما يكون متاكد من صحه الرؤيه بالنسباله

ma90do
06-22-2012, 03:15
طبعا توخي الحذر قبل الدخول في اي صفقة من العوامل الاساسية في اي طريقة متاجرة معتمدة
لازم نبقي شغالين بشروط دخول معينة ونلتزم بيها
ولا نحيد عنها والا تورطنا في صفقات ومراكز خاسرة

بص الاداره الجيده مع المتابعه للسوق باستمرار اذا حدث اي تغيير او انعكاس بعد الدخول في الصفقه يجب اغلاقها ومش هتفرق لو خسرانه قليل افضل من خساره الاضعاف بهدف التصحيح مره اخري

magic777
06-22-2012, 17:21
من وجهة نظري الفريمات الكبيرة هي اللي تحدد الاتجاه العام للزوج اما الفريمات الصغيرة فنختار منها نقاط الدخول المميزة
ونحلل كمان مستوي جني الربح ووقف الخسارة

هو فعلا الفريمات الكبيره احنا بناخد منها الاتجاه لكن بيكون صعب نشتغل عليها بحسابتنا الصغيره دي
فعلشان كده المفروض نعوض ده باننا ندخل في الصفقات اللي ماشيه مع الاتجاه الكبيره واحنا بنشنغل على الفريمات الصغيره

aminos
06-22-2012, 17:52
السلام عليكم
أنا عن نفسي لم أتاجر أو سأقوم بالبحت في الأخبار و أشياء أخرى للتأكد ثم أتداول

kingman
06-22-2012, 18:53
السلام عليكم
أنا عن نفسي لم أتاجر أو سأقوم بالبحت في الأخبار و أشياء أخرى للتأكد ثم أتداول

ومن الأفضل ان شاء الله الا تبدا بالمتاجرة على الحقيقى الا بعد ان تتعلم الأساسيات جدا وتقوم بالتدريب والممارسة على الديمو فترة كافية وتجد
طريقة تستطيع ان تعتمد عليها وربى يوفقك ويوفقناجميعا فى هذا السوق

KOGI
06-22-2012, 21:00
اعتمد على الفريمات الأكبر وخصوصا الأربع ساعات ولكن اذا تناقض التحليليين ووجدت ان الأمر غامض بعض الشئ اضطر الى الصبر الى توضح الرؤية اكثر وايهما اصدق فى تحليله الا اذا كنت متأكد من تحليلى على الفريم الاكبر اقوم بالأعتماد عليه واهمال الفريم الأصغر مع الاخذ فى الأعتبار النقط القوية عليه والتى من المتوقع احترام السعر لها

simo424
06-22-2012, 21:03

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

بكل بساطة الابتعاد عن هدا الزوج
و المتاجرة بازواج اخرى

assidi saber
06-22-2012, 23:19
بكل بساطة لا افتح اي صفقة في ذلك الزوج و اذهب الى تحليل زوج اخر

Mostafa Mando
06-23-2012, 01:32
بكل بساطة لا افتح اي صفقة في ذلك الزوج و اذهب الى تحليل زوج اخر

فكرة بسيطة وجيدة يا اخي لكن اذا كنت ستربح من الزوج الاول خذ بتحليل الفريم الاكبر

لإنه كلما كان الفريم اكبر كلما كانت مصداقية التحليل اعلى

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 01:36
اما ان تنتظر حتي تتضح الرؤيه وتظل متفرجا مترقبا لحركه الزوج او تراجع تحليلك فربما انت المخطيء او تشوف الزوج المعروف عنه انه معاكس له ف الاتجاه وتحلله وتشوف الوضع ايه وكذلك اندكسات الزوج اللي تحليله طلع مختلف معاك كل هذا سيوضح لك الرؤية نوعا ما

hesham itch
06-23-2012, 01:36
بصراحة شىء محير جدا ويلزم الستماع الى العقل فى مثل هذه الحالات واتباع تعليمات الاستراتيجية
المستخدمة بدقة وعدم الانسياق وراء الطمع الحرص على مبدأ الحيطة والحذر

Noah
06-23-2012, 02:36
فى حالة تعارض التحليلن لعى نفس الزوج بالتاكيد الجا الى التلحيل الفنىا لاقرب الى الطريقة التى اعتمد عليها وفى نفس الوقت الجأ فىا لمرحلة الثانية الى التحليل الفنىا لذى تم بناءا على الفريم الكبير بالتاكيد سيكون له تاثير اكبر بكثير فى الفوركس من حيث الناتج فى الفريماتا لكبيرة

assidi saber
06-23-2012, 11:42
اقوم بترك تلك الزوج و الذهاب الى تحليل زوج اخر لها اكثر نسبة للربح فيه

remo
06-23-2012, 12:18

ماشى فكرة كويسة انك تسيب الزوج دا ومتخطرش وتجرب فى زوج تانى التحليل بتاعة هيمشى مع بعضة سواء تحليل فنى او تحليل اساسى الاتنين يكملوا بعض فى تلك العملة الجديدة فكرة مش بطالة

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 13:05

من الافضل ان تتبع وتحلل زوج واحد فقط ولا تشتت نفسك بين زوج والاخر

kimokonolove
06-23-2012, 13:31

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

الأهم هو تمشى مع اتجاة السوق العام على فريم الديلى او 4 ساعات
وبالنسبة للفريما الأقل انتظر ظهور اشارة تمشى مع اتجاة الفريم الأكبر وطبعآ ستحتاج متابعة الشارت المستمرة
وهذا هو الفوركس ان تتابع ووتتعب لتحصل على الفرصة
انتظر الفرصة تجيلك وانت حاطط رجل على رجل
ولا تذهب انت الى الفرصة

The Mester X
06-23-2012, 14:23
اقوم بترك تلك الزوج و الذهاب الى تحليل زوج اخر لها اكثر نسبة للربح فيهكما قال الاخوة مش لازم تروح على الزوج اخر في حين لم ينجح التحليل في الزوج الاولو كثرة التحليل على الازواج تدوه الراس لا اكثر

amrmorasamir
06-23-2012, 14:30

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

ساعتها هشتغل على شارت ال4 ساعات او الشارت الاعلى عموما لانه هو اللى هيبقى اصدق
ممكن هدف شارت ال 4 ساعات يبقى 100 نقطه والفريم التانى هيبقى هدف 20 نقطه فقط

Noah
06-23-2012, 15:00
تعارض التحليلين على نفس الزوج من الممكن ان اترك العمل على هذا الزوج لفترة او اننى اقوم بالنظر الى السوق وارى كيف يتحرك حتى استفيد من هذه الحركة واكتسب الخبرة فى التعامل مع مثل هذه المواقف ولكن الاكثر ترجيحا لدى اننى سوف اتبع التلحيل الاقرب الى عقلى وطريقتى

mohamed1happy
06-23-2012, 15:03
فعلا في بعض الاحيان يتعارض الفريم الاكبر مع الفريم الاصغر فتجد فريم الاربع ساعات ططالع وفريم الساعة نازل في تلك الحالة يحدث عندي ارتباك وأقرر الا ادخل الصفقة من الاساس ولكني اظل اتبابعها حتي اعلم ايهم كان الاصح وغالبا بيكون الفريم الاكبر

abdello052
06-23-2012, 20:23
الطريقة دى جيدة وانا بعتمد عليها كثيرا فى اللأسكالبنج حيث التحليل بيكون على فريم كبير ودخول الصفقات من فريم صغير من افضل نقط عليه مع الأخذ

tarek22
06-23-2012, 21:38
فور تعارض تحليلين لنفس الزوج اغلب احد التحليلين الذي اري قوته والا اغض النظر عن هذا الزوج وابحث عن زوج اخر

ahmed saleh
06-23-2012, 21:45
هو لو تعارض التحليلن انا لا افضل الدخول على هذة الصفقة لانها من الممكن ان تكون كسابنة ومن الممكن لا تكسب
لذلك انا اتجنب الخسار ولا ادخل فيها حتى لا اندم على شئ تم

kingman
06-24-2012, 03:13
تعارض التحليلين على نفس الزوج من الممكن ان اترك العمل على هذا الزوج لفترة او اننى اقوم بالنظر الى السوق وارى كيف يتحرك حتى استفيد من هذه الحركة واكتسب الخبرة فى التعامل مع مثل هذه المواقف ولكن الاكثر ترجيحا لدى اننى سوف اتبع التلحيل الاقرب الى عقلى وطريقتى

وانا فعلا متفق فى هذه النظرة فتعهارض التحليللان معناها ان فيه نسبة لكل تحليل انه يمشى فى طريقه وده ممكن يخلى مثلا تحليل يقول بيع وتحليل يقول شراء فاكيد من الأفضل ان المتاجر يصبر الى ان تتضح الرؤية ووجهة نظر تحترم

sunlight
06-24-2012, 03:41
وانا فعلا متفق فى هذه النظرة فتعهارض التحليللان معناها ان فيه نسبة لكل تحليل انه يمشى فى طريقه وده ممكن يخلى مثلا تحليل يقول بيع وتحليل يقول شراء فاكيد من الأفضل ان المتاجر يصبر الى ان تتضح الرؤية ووجهة نظر تحترم

الصراحه انا اخاف من هذه النقطه التعارض فى التحليل لذلك اتاجر على زوج واحد منعا للتشتت والخساره الكبيره زفالتركيز على زوج واحد يجعلك تستوعبه اكثر وتفهمه اكثر من المتاجره على ازواج كثيره

nrgslawi
06-24-2012, 04:08
اذا وجدت مثل هذه الحالة اعمل على الفريم اليومي
وذات مرة دخلت في صفقتين وانخفض السعر انتظرت اسبوع كامل حتى ارتفع السعر

sho
06-24-2012, 04:20
فى هذة الحالة فاننى اختار اقوى التحليلين والذى اميل الية بطريقة اكبر من الاخر ... ولو لم استطع ان احدد فاننى قد اغير هذا الزوج نهائى واتداول على زوج اخر منعا للمخاطرة التى قد تسبب خسارة

abdello052
06-26-2012, 03:04
عموما اعتمد على الفريمات الأكبر وخصوصا الأربع ساعات ولكن اذا تناقض التحليليين ووجدت ان الأمر غامض بعض الشئ اضطر الى الصبر الى توضح الرؤية

elazez
06-26-2012, 03:15
ساحاول احلل علي فريم الديلي لانه اكبر واقوي
واعتقد انه سيكون في صالح تحليل الاربع ساعات وليس الساعه

dodovedo
06-26-2012, 04:15
اولا انا رايى ان الفريم الاكبر بيكون اصق يعنى فريم الاربع ساعات اصدق من فريم الساعه
ثانيا ممكن برضه نبصع على فريم الديلى ونشوف الاتجاه العام ايه ونمشى معاه

kamizidan
06-28-2012, 13:48

mohamedfx2005
06-28-2012, 14:07
السلام عليكم ورحمة الله
هذا الاختلاف يحدث كثيرا والاعتماد يكون دائما على الفريمات الكبيرة
بالامكان البيع على الساعة حتى وان كان فريم الاربع ساعات يشير للشراء وذلك بالامكان القول عنه تصحيح لان مهما يكون الترند صاعد يجب ان ياخذ عزم للصعود اكثر
ولكن للدخول عكس الفريمات الكبيرة يجب ان يكون الهدف بسيط نوعا ما للاستفادة من التصحيحات الكثيرة التي تحصل

elssayed
06-28-2012, 14:11
فعلا بتكون حالة محيرة ان التحليلين يكونوا مختلفين علي اكثر من فريم
ساعتها بنتقل للمنتديات واشوف تحليلات الاخوة الخبراء وبعدها اقرر

magic777
06-28-2012, 17:15

فعلا ده الصح اخي لانك هنا لما تدخل مع اتجاه الفريم الاكبر بتكون هنا داخل
في اتجاه الترند وهتكون مطمن ان مهما عكس عليك السعر غصب عنه هيرجع يسير في اتجاه الفريم الاكبر
لكن طبعا ده اذا كنت فعلا عرفت الاتجاه الاكبر صح

Noah
06-28-2012, 18:24
لا يوجد اى شمكلة فى هذه الحالة بالتأكيد سوف اتبع التحليل الاقرب الى عقلى والذى ارى اننى مستريح له نفسيا وسوف ابدأ الدخول فىا لصفقات بتسمية الله عز وجل حتى لا يكون هناك نسبة مكن المخاطر العالية علي فى السوق

revenge
06-28-2012, 18:48
مبشتغلش خالص ع العمله دي :d
انا مش بحب الاقي اختلافات و تناقضات ..

بس اكيد بتحصل كتير و احيانا بتبقي بايع مثلا و فجاه اتجاه السوق يتغير و العكس

HUSSENEY
06-28-2012, 22:16
يجب ان يختلف المضاربين
لانهم لو اتفقوا يبقى فى شى خطاء
لانى عدد المشترين يجب ان يساوى عدد البائعين

mony
06-29-2012, 00:25
اكيد استمر على فريم الاربع ساعات ولكن ذلك يكون افضل على الحسابات الكبيره

H!m0
06-30-2012, 13:24
اذا كان الاختلاف على شارت الساعة و في استراتيجيتين مختلفتين و فأبقى أراقب الوضع الى غاية تأكد أحدى الاستراتيجيتين
و اذا كان الاختلاف بين شارت الأربع ساعات و الساعة فأعتمد على الأربع ساعات و ادا دخلت على شارت الساعة
ادخل بلوت منخفض و وضع وقف الخسارة قريب

ZOUHAIR_ZIZO28
06-30-2012, 13:51
السلام عليكم
انا عن نفسي اثق كثيرا في التحليل علي المدى البعيد لان طريقتي في التداول تعتمد اساسا علي المدى الطويل هذا افضل و
عندما يكون هناك صعود على شارت الاربع ساعات فلا مانع أبدا ان يكون هناك تصحيح على شارت الساعة

ahmed abdalla
06-30-2012, 15:13
والله يا اخى بما انى متاكد من التحليل الفنى والشارات المستخدمة فانى سوف اعتمدعلى اخر تحليل عندى لانه اخر ما توصل اليه السوق

madoxegy
06-30-2012, 15:15
فترة التصحيح فى الساعة ممكن تكون شمعتين فى الاربع ساعات
فإذا كان الزوج فى الاربع ساعات يعطى اشارة شراء يبقى هذا هو الترند الصحيح والله اعلم

Mostafa Mando
06-30-2012, 16:17
لو تعارف التحليلين على نفس الزوج على فريمات مختلفة

اعتقد انه لازم اخد بتحليل الفريم الاكبر لإنه اكبر مصداقية من الفريم الصغيرفي التحليل

Mtec
06-30-2012, 16:55
اضن ان من اصعب الاوقات عندما يحتار المتداول بين البيع و الشراء
لذا في هذه الاوقات انا لا افضل التداول

magic777
06-30-2012, 18:06
لا يوجد اى شمكلة فى هذه الحالة بالتأكيد سوف اتبع التحليل الاقرب الى عقلى والذى ارى اننى مستريح له نفسيا وسوف ابدأ الدخول فىا لصفقات بتسمية الله عز وجل حتى لا يكون هناك نسبة مكن المخاطر العالية علي فى السوق

اعتقد كده انك بتتاجر بنوع من الحدس اخي وبناء على احساسك وليس بناء على تحليل جيد للسعر
وده من وجهه نظري خطأ هنا لان كده انت بتفتح صفقاتك بناء على الحظ هنا
اللي هو يايصيب يايخيب وبكده هتخسر اكتر

waleed adel
06-30-2012, 21:15
موضوع مميز فعلا يحدث كثيرا ولكن هنا لابد من الاخذ بالشارت والفريم الاكبر
هيكون طبعا هو الاصدق بالتحليل

sabre
06-30-2012, 21:19

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

رأى انه بدام انت شغال بأدارة رأس مال جيدة افتح صفقه تعزيز بقلب جامد ولا يهمك
اما اذا كنت شغال بمخاطرة عاليه انتظر تأكيد الاشارة على الاربع ساعات افضل

sniper90
06-30-2012, 23:31
فى هذه الحالة اتبع تحليل فريم الاربع ساعات
لان الفريمات الاكبر تكون اكثر مصداقية من الفريمات الصغيرة
حيث ان الفريمات الكبيرة تعرف بها الاتجاه العام للزوج

husamart
06-30-2012, 23:42
انا اقتنع فقط بتحليلي .. وطبعا حسب طريقتي .. وامتنع عن الدخول ان كنت غيرمتأكد وان وجدت تحليلا يعارض تحليلي اراه هل هو حسب الترند اولا أم لا ؟؟ ومن ثم الاولوية للتحليل الخاص بي

waleed adel
07-01-2012, 18:52
انا بحلل العمله الواحده على فريمات كثيرة
وفى الاخر الفريم الكبير هو الاصدق للصفقات اليوميه

كريم
07-03-2012, 10:29
انا اقتنع فقط بتحليلي .. وطبعا حسب طريقتي .. وامتنع عن الدخول ان كنت غيرمتأكد وان وجدت تحليلا يعارض تحليلي اراه هل هو حسب الترند اولا أم لا ؟؟ ومن ثم الاولوية للتحليل الخاص بي

رد جميل اوي وا فضل راي

ليس حسب الترند لكن باختلاف مستويات الفيبوناشي و النماذج ايضا

بانتظار ردك و الله يوفق الجميع

halwaniptba
07-03-2012, 11:36
انت ممكن تتعامل مع الفريمين اذا اختلف التحليل فيهما بصفقات ذات اهداف مختلفة

gamedhtrv
07-03-2012, 12:00
ممكن تحلل على الفريم الكبير وتاخد منه الاتجاه العام وتحلل يوميا عادي على الفريم الذي تعمل عليه وليكن فريم الساعه بس تدخل في صفقات تكون مع اتجاه الفريم الكبير من نقاط كويسه وبكده هتكون مرتاح نفسيا وتكسب بأذن الله

yassinoh
07-03-2012, 14:09
تجد كثير من المرات التحليل يختلف حسب فرايم
و اذا رودني الشك ابتعد للمدة و ارجع اشوف ثاني للاتاكد

elking
07-03-2012, 14:15
لو كان الشخص متعلم جيدا وواثق فى خبرته وتعلمه فبالتالى يجب ان يسير على تحليله وطريقته لانها الاضمن بالنسبة له بالتاكيد

waleed adel
07-04-2012, 15:38
اذا كان الاختلاف بين شارت الأربع ساعات و الساعة فأعتمد على الأربع ساعات
يعنى اعتمد على الاكبر دائما

derfcase
07-04-2012, 15:56
اعتقد في هذه الحالة اخي الكريم
كريم
انني ساتبع الشارت الاعلي زمنيا - اي شارت الاربع ساعات

safiforex
07-04-2012, 16:06
كريم

بطبيعة الحال اخي الكريم انه في حالة تعراض تحليلين على فريمين فانه سنعتمد على الفريم الاكبر
و لكن انا اعتقد من الاحسن اذا تعارض التحليلين انه لا ندخل الصفقة بتاتا في هذه اللحظة و ننتظر فقط

waleed adel
07-05-2012, 00:00
كريم

اكيد ولو بين الاربع ساعات واليومى هيكون اليومى اصدق
الاكبر دائما الاصدق

nada
07-05-2012, 01:25
الفريمات عاملة زى تروس الساعة فا الكبير يحرك الاضغر منوا
فما سوف تستمع بطبع للفريم الكبير لاكن على الفريم الصغير هية نقطة ليسة جيد للدخول

magic777
07-05-2012, 22:55
رد جميل اوي وا فضل راي

ليس حسب الترند لكن باختلاف مستويات الفيبوناشي و النماذج ايضا

بانتظار ردك و الله يوفق الجميع
الاهم هنا الترند والتحليل اخي لكن النماذج والفيبو دي بتديك مستويات تقدر تحط عليها اهدافك
او تدخل منها صفقاتك كنقاط قويه او حتى تحط عليه استوباتك لكن يبقى التحليل الخاص بك هو الاهم هنا سواء بتعتمد على تحليل فني او رقمي
او غيره

ehab
07-08-2012, 07:43
والدخول فيها مخاطره

العوامى
07-08-2012, 12:50
السلام عليكم
اولا يجب ان يكون تحليلك على الفريمات الاكبر اولا وليس العكس
لماذا ؟
لان دكتور جمال ممدوح قال قبل ذلك ان السعر والفريمات هى عبارة عن تروس فالترس الاكبر اى الفرام الاكبر يتحرك فى اتجاه معين
وتجد التروس الاصغر اى الفريمات الاصغر تتحرك لتصنع تلك الحركة الكبيرة للفريم الكبير
فيجب الدخول باتجاه الفريم الكبير مع مراعاة صناعة الحركة من الفريمات الاقل

abdallah elbaz
07-08-2012, 13:38
الفريم الاكبر بيكون اصدق لانه هو الى ممكن نعرف منه الاتجاه العام
بس افضل الدخول تحليل يوميا

salah.bmw
07-08-2012, 13:48
في اغلب هذه الحالات التزم الحيادية
وابقى مراقب السوق ماذا سوف يحل به وبعد ذلك لا بد ان يوصل الى ثغرة
او نقطة ضعف يضطرو بها ان يتلاعبو بلسوق
ادخل صفقتي واخرج على 25 ببس سواء كان الصفقة خلال دقيقة او خلال ساعة

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 16:04
في اغلب هذه الحالات التزم الحيادية
وابقى مراقب السوق ماذا سوف يحل به وبعد ذلك لا بد ان يوصل الى ثغرة
او نقطة ضعف يضطرو بها ان يتلاعبو بلسوق
ادخل صفقتي واخرج على 25 ببس سواء كان الصفقة خلال دقيقة او خلال ساعة
فكرة جيدة اخي الكريم ويمكنك ايضا تفادي ذلك نهائيا بعدم اتخاذ اي قرار ف الوقت ده
يمكن ان تكون ال 25 نقطة دي خسارة وليس مكسب فالفوركس موجود ع طول فاافضل تفادر تضارب التحليلات

mohamed 300
07-08-2012, 16:08
اما ان اخذ بالفريم الاكبر عند الاقتناع ,او لا ادخل الصفقه من الاساس وابحث عن فرصه اخرى ,فان سوق الفوركس موجود باستمرار

waleed adel
07-09-2012, 18:11
اعتقد انه لازم يكون التحليل على اكثر من فريم وناخد بتحليل الفريم الاكبر
لإنه اكبر مصداقية من الفريم الصغيرفي التحليل

السيد الجبالي
07-09-2012, 19:09

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

يا غالي هذا لا يعني تعارض في التحليل .. فما عرفناه في السوق انها يسير بطبيعه تزبزبيه .. فليس هناك صعود مباشر او هبوط مباشر ...
فاذا كانا مثلا قد حللنا علي شارت الاربع سعات فوجدناه صعود
وعلي الساعه فوجدناه هبوط
العمل اننا نننتظر حتي يعطي لنا الساعه ايضا بدء التصحيح الصعودب .. وندخل مع الموجه الصعوديه علي الاربع ساعات

ymn30
07-09-2012, 19:11
اعتقد انه لازم يكون التحليل على اكثر من فريم وناخد بتحليل الفريم الاكبر
لإنه اكبر مصداقية من الفريم الصغيرفي التحليل

معك اخى الفريم الكبر بيكون اكثر مصاقية وانا بحب اتعامل على فريم الساعة ولكن عند التحليل بحب فريم الاربع ساعات حيث ان مصدقيتة عالية وكمان بتكون سريعة الى حد ما

a5rzamn
07-09-2012, 19:12
الافضل الانتظار قليلا الى ان يميل السعر الى تحليل من الاثنين

ومن ثم اعمل الصفقه المناسبه مع مراقبة السعر بعد الصفقه ايضا فربما ينعكس مرة اخرى

كريم
07-10-2012, 21:08
الاهم هنا الترند والتحليل اخي لكن النماذج والفيبو دي بتديك مستويات تقدر تحط عليها اهدافك
او تدخل منها صفقاتك كنقاط قويه او حتى تحط عليه استوباتك لكن يبقى التحليل الخاص بك هو الاهم هنا سواء بتعتمد على تحليل فني او رقمي
او غيره

صحيح فعلا

طيب ما هي افضل الجوانب اللي يجب الاعتما عليها في التحليل من وجه نظرك

mido
07-13-2012, 20:40
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

naitsi
07-13-2012, 21:02
السلام عليكم
عادي جدا ان يكون هناك صعود على أحد الازوج على أحد الشارتات وهبوط على نفس الزوج على شارت آخر، عندما يكون هناك صعود على شارت الاربع ساعات فلا مانع أبدا ان يكون هناك تصحيح على شارت الساعة

msh4egy
07-13-2012, 22:03
طبعا بتفرق من الفريم الصغير للكبير
لان الفريم الصغير بيديك مؤشرات للسعر فى فترة زمنية اقل
لكن الفريم الكبير زى الديلى او الاربع ساعات
بيديك مؤشر على المدى الابعد

ehab
07-14-2012, 04:33
انت ممكن تتعامل مع الفريمين اذا اختلف التحليل فيهما بصفقات ذات اهداف مختلفة

mage
07-14-2012, 05:27
فى حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج اعتقد انه من الافضل ان يتم التعامل مع الصفقة عن طريق الامان والضمان بمعنى انه يتما لبقاء على الهدف الاول وعدم املغامرة فى الهدف الثانى وهذا هو الحل المرجح بالنسبة لى فى الفوركس

top2milan
07-14-2012, 05:31
الموضوع عامل زي التروس . ترس كبير وجواه تروس اصغر
ف احنا بنشوف الكبير رايح فين وبنحاول نخلينا معاه ديما بقدر الامكان علشان مندخلش في دوامه

willy
07-14-2012, 05:32
لو تحليلك على فريم الاربع ساعات معاكس تماما على فريم الساعة حاول الاستعانة بالاستوكاستك على الاربع ساعات لترى هل هناك تشبع ام لا وعامة كلا التحليلين ممكن يكونو صحيح مثلا لوبيع على فريم الساعة وشراء على الاربع ساعات ممكن تبيع لكن اجعل خروجك سريع وانتظر فرصة الشراء على الاربع ساعات تتحقق شروطها كلها وتوكل على الله وادخل

hehelibeb
07-14-2012, 10:21
ليس ضروريا أن يكون السعر في الفريم الكبير يوافق الفريم الصغير

مثلا إذا أخدنا فريم الأربع ساعات سيكون في الساعة الأولى مرتفع وفي الثلات ث ساعات الباقية منخفض وفي المعدل سيكون منخفض وهذا
سيتعارض مع فريم الساعة الذي سيكون مرتفع لأنها الساعة الأولى من فريم الأربع ساعات

إذن أعتقذ لا يمكن التأكد من السعر إلا إذا توافق الفريمان على نفس الحركة

sa sa
07-14-2012, 10:34
ده قرار صعب في حاله تعارض تحليلين انا بفضل الابتعاد عنه لانه الربح والخساره تكون عاليه في الحالتين اما اني اكسب او اخسر لذا افضل ان لا يتم تعارض بين التحليلين

ahmed
07-14-2012, 10:37
ده قرار صعب في حاله تعارض تحليلين انا بفضل الابتعاد عنه لانه الربح والخساره تكون عاليه في الحالتين اما اني اكسب او اخسر لذا افضل ان لا يتم تعارض بين التحليلين

هذا مفضل فعلا يا اخى الابتعاد عن مثل هذا الزوج ونتاجر على اى زوج اخر يكون
واضح تحليله امامنا ومتفق فى الاتجاهات

ehab
07-15-2012, 01:59
موضوع مميز فعلا يحدث كثيرا ولكن هنا لابد من الاخذ بالشارت والفريم الاكبر
هيكون طبعا هو الاصدق بالتحليل

فعلا كلامك مظبوط الفريم الاكبر هيكون ادق وهيعطى نتائج
كويسة بس هل فى كل الاوقات الاكبر ادق

kingman
07-15-2012, 03:17

والمبدأ اللى بقول ضياع ربح ولا الم خسارة بيبقى افضل حل فى هذا الوضع ودايما السوق عايز المتاجر اللى يتعامل معه بحرص وان يكون قراره حكيم ومنطقى فالسوق موجود ولن نتنهى الفرص

mage
07-15-2012, 04:13
والمبدأ اللى بقول ضياع ربح ولا الم خسارة بيبقى افضل حل فى هذا الوضع ودايما السوق عايز المتاجر اللى يتعامل معه بحرص وان يكون قراره حكيم ومنطقى فالسوق موجود ولن نتنهى الفرص

الله ينور عليك ضياع ربح ولا الم الخسارة وهذا هو المبدأ الذى من خلاله يمكنك ان تسيطر على تفكيرك تجاه بعض الصفقات المتعنتة التى لا تعرف مصيرها او الاتجاه الخاص بها العام وعلينا ان نحافظ على الانضباط الخاص بنا

waleed adel
07-16-2012, 02:48
اخذ بالفريم الاكبر عند الاقتناع ,او لا ادخل الصفقه من
الاساس وابحث عن فرصه اخرى

fx-man
07-16-2012, 03:49
الفريم الكبير بيتحقق تحليل بعد وقت اطول من الفريم الصغير وفى حالتك دى انت بتختار حسب حساباتك الشخصية .انا مثلا افضل الشغل على الفريم الصغير لانى بحب الربح القليل و السريع اللى يخلص فى ساعات قليلة .

mostafakamal
07-18-2012, 20:57
اعتقد ان افضل الفريمات كلما كبرت وكلما زاد الهدف وايضا اكيد تزود الستوب لوز لتحقيق
اما فى الفريمات الصغيرة فاكيد التحركات فيها عنيفة فى وقت لذا يجب اخذ نقط معقولة منها

ahmed
07-18-2012, 20:59
اعتقد ان افضل الفريمات كلما كبرت وكلما زاد الهدف وايضا اكيد تزود الستوب لوز لتحقيق
اما فى الفريمات الصغيرة فاكيد التحركات فيها عنيفة فى وقت لذا يجب اخذ نقط معقولة منها

فعلا كاما كبر الفريم ذادت مصداقيته وفعلا فى هذة الحاله
من الممكن ان نتبع الفريم الكبير لانه الاصدق

Noah
07-18-2012, 21:29
بالتأكيد هتبع التحليل الاقرب الى تفسيرى لان كل واحد منا له تحليل واد فقط يعتمد عليه ولا يخرج عنه ولكن فى حالة تعارض التحليلن لنفس الزوج ولكن على فريمات مختلفة من الممكن ان اعتمد على الاصل بتاعى فى التحليل

MrSniper
07-18-2012, 21:31
سأنتظر حتى مرور الساعة و سافتح الصفقة
بالنسبة لشارت الاربع ساعات ههههه فكرة عبقريه

forex4ever
07-18-2012, 21:37

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

سؤال في منتهى الاهمية يا صديقي
بالنسبة لي سافعل الاتي
سانظر الى الفريم الاكبر اللي هو 4 ساعات
وانتظر اشارة تاكيد على فريم الساعه اقصد اشارة صعود وادخل شراء من ادنى نقطة على فريم الساعه لامست دعم قوي
واجعل الاستوب تحت خط الدعم ب 10 نقاط
تقبل تحياتي

BRUFEN
07-18-2012, 21:39
من متابعتي للمحللين الكبار
بالنسبة لفرم الساعة لا يعتمد عليه كثيراً يعني في بعض الاحيان او لاهداف قصيرة وقريبه
ولكن من الأربع ساعات واكثر هي أساس تحديد الإتجاه
ولكن عندما يحتار المحلل بأحد الشموع للفرم الكبير هنا تكون الحيرة سائدة على التحليل
ويصعب إتخاذ قرار بهذه الحاله هنالك من يقول ننتظر حتى تتضع الرأيه اكثر او يتحدد
إتجاه آخر وهنالك من يقول بما ان عدم وضوح الإتجاه هو الغالب فسنعتمد التحليل السابق ونبقى عليه

Bs Joker
07-18-2012, 22:06

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

أولا عليك ان تعلم ان كل شارت و اهدافه و طريقة التعامل معه و الشارت 4 ساعات الذي يعكس شارت الساعة عادي بل و يمكن ان لا يكون له اي علاقة بالشارت ساعة , فيمكن ان بعطي الاتجاه العام للشارت 4 ساعات اشارة بيع لكن النتيجة المطلوبة لم تصل لها لا بعد 12 ساعة في حين ان في 4 ساعات يمكن ات يحدث ارتفاع طفيف و ذلك هو تحديدا الدليل على ان كلا الشارتين ليس لهما أي علاقى ببعض و كلاهما على حق

Aker001
07-18-2012, 22:07
الفريم الأكبر بيكون اصدق و اصدق و قمت بالاعتماد على الفريم الأكبر
في التجريبي

omanfx
07-18-2012, 22:08
انا اللي بعمله بدخل على الفريماات الكبيره وبحدد الاتجااه العاام
بعد ذالك بدخل على الفريماات الصغيره وبشوف الاتجااه اذا كاان متواافق معهم بدخل الصفقه واما بحب عدم المتااجره في حااله عدم التواافق

mohamed yossef
07-19-2012, 03:43
اكيد طبعا ادخل بناءا على تحليل شارت الاربع ساعات لانه اكبر واشارته اقوى
الفريمات الكبيرة اخى الكريم هى اللى تعرفك اتجاه السوق وبعد كده تختار صفقة على الفريم الصغير بناءا على اتجاه السوق

SlaiteR
07-19-2012, 14:05
اخي الكريم

انا بالنسبو لي اسميها فترة التذبذب

واتجنب المتاجرة لحين صدور خبر حتمي

وبعدها اتابع

ليست استراتيجية قوية لكن تفي بالمطلوب ويجب تطويرها

زيزو
07-19-2012, 18:31
اتبع الفريم الاكبر
لان الفريمات الاكبر بتكون اكثر مصداقية واكثردقة
والسعر بيحترمها جدا

abdelaal
07-19-2012, 18:35
أكيد الفريم الاكبر بيكون أثر مصداقية وانا عن نفسي لما بيبقي التضارب واضح وفي حيرة كبيرة بحاول ابعد عن العملة دي لغاية ما الامور تبان

msh4egy
07-20-2012, 15:22
السلام عليكم

zero_cool725
07-20-2012, 15:39
نعم يقع دلك في بعض الاحيان
فالحل هو الانتضار ومشاهدت السوق
كما انه يوجد حل اخر اخى لو لم تريد الانتظار نستطيع المقارنة بين التحليلين و نرى اى التحليلين اكثر صوابا و اكثر منطقية من الاخر و مع متابعة التحليلين على فريم اكبر و مقارنة النتائج و اختيار الاقرب الى الصواب

ehab
07-20-2012, 17:23
تجد كثير من المرات التحليل يختلف حسب فرايم

spiderxp
07-20-2012, 17:47
هعتمد شارة الساعه لانها الاكثر صدقا بصراحه ولعلمي بهذا

ahmed
07-20-2012, 17:49
هعتمد شارة الساعه لانها الاكثر صدقا بصراحه ولعلمي بهذا

الاكثر مصداقيه يا اخى الكريم وما هو متعارف عليه فى السوق هو
كلما كبر الفريم ذادت مصداقيته فمن الافضل الاعتماد على الفريم الافضل
وبالطبع لكل قاعدة شواذ

magic777
07-20-2012, 18:25
[/color]
السلام عليكم

اذا تضاربت التحاليل بين الفريم الكبير والفريم الصغير اعرف انك في مرحل تذبذب للزوج ده
وممكن تستغل ده في البيع والشراء باهداف صغيره وصفقات سريعه
لكن توحد التحاليل يدل انك في ترند قوي

ma90do
07-20-2012, 18:28
بصراحه لو لقيت تعارض وعدم توافق هشوف محللين اخرين اصدقئي واخد رائيهم واشوف تحبليل الشركات اذا لقيت تضارب فلا ادخل الصفقات فلوسي في امان بدون الدخول في صفقات

AMANI
07-21-2012, 15:59
طبعا هاخد باتجاه الفريم الاكبر لأنه الفريم الاصغر نطاقه محدود وممكن حركته تكون عبارة عن مجرد تصحيح مش اتجاه حقيقى يعنى فا بنااءا عليه هدخل على الفريم الاكبر واحاول انى ادخل بلوت صغير عشان برضو ميحصلش اى ارتداد

HOUSAMMI
07-21-2012, 16:37
الفريم الكبير اكثر مصداقة لتحديد الترند

لدا خليك معاه

بس لو عايز تحقق اهداف صغيرة حوالى 10 نقاط

ممكن تشتغل عليه بمساعدة المؤشرات

Meerak
07-21-2012, 16:56
انا بعتمد فى دخولى على توافق فريمين مع بعض
الساعة والاربع ساعات ولو وجدت ان واحد مختلف عن التانى مش بدخل

madman
07-21-2012, 18:07
ماذا تفعل في حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج ؟ هسيبه واشوف غيره افضل من التشتت ومن الققلق تجاه الزوج

hesham1046
07-21-2012, 18:09

msh3egy
07-21-2012, 18:39

Noah
07-21-2012, 18:50
فى حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج سوف اتبع التحليل الاقرب الى طريقتى التى اعمل بها حتى ان كانت خاطئة ولكنى اثق فيها خيرا من ادخل عن طريق الحظ فى تحليل اخر لا اثق فيه

ahmed
07-21-2012, 18:54
انا بعتمد فى دخولى على توافق فريمين مع بعض
الساعة والاربع ساعات ولو وجدت ان واحد مختلف عن التانى مش بدخل

فكرة ممتازة يا اخى فى اختيار التحليل المناسب يعنى لو الفريمبن
فى التحليل نفس الاتجاة يبقى صفقه قويه اكيد

aminos
07-21-2012, 18:57
السلام عليكم
لا أقوم بالتداول أنداك ممكن أن أغير الزوج
أو أنتضر إلى وقت أخر

delpi
07-21-2012, 18:58

magic777
07-22-2012, 03:30

صح اخي وخاصه ان كل متاجر مننا بيشوف الشارت بطريقته وعن طريق تحليله الخاص وكلنا مش واحد هنا
واكيد هنختلف وفيه اللي بيقول بيع والتاني شايف ان الان شراء على حسب تحليله
ولو الكل اتوحد في اتجاه معين السوق هيقف كده

dent
07-22-2012, 03:47

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

بالنسبه لى اترك الزووووووووووووووووج تماما
ولا اتاجر به لان هناك تعارض فلابد ان تنتظر الفرصه لحد ما تستوى

KOGI
07-22-2012, 03:55

هو ده الكلام المظبوط اخى الكريم والادق حتى الان
طالما فى تعارض ف ىالتحليل يبقى اخد اتجاه الفريم الاكبر وانتظر وصول السعر
تقبل مرورى اخى الكريم ولك تحياتى

marem2007
07-22-2012, 03:58
فعلا دة بيقي قرار محير جداااا تبقي مش عارف تعمل اية
وايدك بتاكلك وعايز تدخل وخلاص وبعد متدخل وتخسر تقول يريتني مكنت دخلت

zizo_a_86
07-22-2012, 04:17
صعب ان يتعارض تحليلين على نفس الشارت...واعتقد ممكن التحليل الاخبارى يكون فصل فى حالات الشك

magic777
07-22-2012, 16:05
هو ده الكلام المظبوط اخى الكريم والادق حتى الان
طالما فى تعارض ف ىالتحليل يبقى اخد اتجاه الفريم الاكبر وانتظر وصول السعر
تقبل مرورى اخى الكريم ولك تحياتى
هو لما يكون فيه تعارض بين اتجاه الفريم الكبير والفريم الصغير هنا انت الاحسن انك تبعد عنالتداول في اليوم ده
لانه اكيد هيكون يوم تذبذب وحركه في الاتجاهين ولو مش ليك في نظام الحركه ده
ومش بتعرف تشتغل معاه يبقى الافضل انك تبعد وقتها

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 14:34

ehab
07-23-2012, 15:22
انا عن نفسي اثق كثيرا في التحليل علي المدى البعيد لان طريقتي في التداول تعتمد اساسا علي المدى الطويل هذا افضل لي في ادارة راس المال الخاص بي وانصحك ان تثق في التحليل علي المدى الطويل

تمام المدى الطويل افضل بكثير وكثيرا ما ياتى بارباح
كبيرة جدا ويكون فتحة خير ع المتاجرين وتقبل مرورى

hanona
07-23-2012, 15:36
انا فالال كنت بدخل وعايزة احقق اقصي ربح باي طريقة بس ممكن مرة احقق ربح ووقت و مائة مرة اخسر بس فعلا الصبر
يكون افضل لان سوق الفوركس مفيش حاجة في مضمونة بالمرة وصعب توقعك للمكسب يكون 100% وعشان كدة مبحبش المغامرة

mannon
07-23-2012, 15:48

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

شوف انت كدة قلت الحل وما فيش تعارض ولا حاجة الموضوع زى التروس بالظبط ممكن يكون الترس الكبير الى هو الاربع ساعات هنا فى دورة صاعدة ويكون الترس الاصغر الى هو هنا شارت الساعة فى ترند هابط
يبقى اكيد هخلينى مع الترند الاكبر واستنى لاصغير لما يمشى فى اتجاه الكبير

eng2012
07-23-2012, 16:06
اعتقد ان فى ذلك الحال سوف اقوم بمتابعه التحليل المتواجد على الشارت الاكبر لان كلما كبر المخطط الزمنى كلما كانت الاشاره اوضح

havic
07-23-2012, 16:10
بالنسبة لي عندما تحدث لخبة في التحليل ولا اعرف هل ادخل بيع ام شراء لا اقوم بالتداول نهائيا في ذلك اليوم
وانا فقط ادخل النقاط القوية التي يمكن ان تحقق نقاط كثيرة

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:55

aboushnb
07-24-2012, 17:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اكيد الفريم الاكبر بيكون اصدق
بتوفيق الجميع

ehab
07-25-2012, 07:18
فترة التصحيح فى الساعة ممكن تكون شمعتين فى الاربع ساعات
فإذا كان الزوج فى الاربع ساعات يعطى اشارة شراء يبقى هذا هو الترند الصحيح والله اعلم

تمام كلامك مظبوط لان شمعتين الاربع ساعات
هيعطو اشارة شراء تمام فى الترند

mena
07-26-2012, 13:51
اختار واركز فى تحليل واحد فقط حتى لا يتشتت ذهنى ويكون فيه قرارات متضاربه تؤدى الى خساره

khashaba
07-26-2012, 14:26
لانه الاتجاه العام للسعر وانتظر وصول السعر
الى نقطه جيده تتماشى مع اتجاه الاربع ساعات حتى ادخل الصفقه

Aker001
07-26-2012, 14:28
عن نفسي اثق كثيرا في التحليل علي المدى البعيد
لان طريقتي في التداول تعتمد اساسا علي المدى الطويل هذا افضل

realyone
07-26-2012, 14:30

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

هو غالبا الفريم الكبير اكثر مصداقية من الفريم الصغير,لهذا يجب الدخول على اشارات الفريم الكبير,او الدخول عندما يتفقان الفريمان بنفس الأشارة فيكون الدخول آمنا وبدون اي مخاطره

master_egypt
07-26-2012, 14:44
انا هبص ع الفريم الاكبر
وليس الاصغرر لانى كدة هقدر اشتغل واحقق ارباح

imadm201
07-26-2012, 15:07
اذا تعارض تحليلين علي نفس الزوج
اتركه و لا اتاجر فيه لان هناك مخاطرة كبيرة

morx123
07-26-2012, 20:52
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
يشرفني الرد على موضوعك
لم اصل للمرحلة هذي
مازلت في البداية

magic777
07-26-2012, 21:32

كده صح اخي وكمان وانت داخل مع الفريم الكبير انت هنا بتكون مع الاتجاه الاساسي للزوج وبتكون مطمن
انه مهما عكس معاك السعر هيرجع ويمشي في اتجاهك لانه الاتجاه الاساسي هنا

power8
07-26-2012, 21:59
عندما احتار في البيع او الشراء
انا ابتعد عن التداول لفترة معينة حتى اجد فرصة جيدة

nemo emo
07-27-2012, 00:28
انا ممكن اخد حل وسط يعنى ولا اراهن بمبلغ كبير على ارتفاعه ولا اصدق كلام المحللين
لدرجة 100 فى المية و لكن هناك شك دائما فى المصداقية التامة

abaragh
07-27-2012, 00:52
في غالب الاحيان اتبع الفريم الاكبر او اخرج من السوق الى ان يتوافق الفريمين او اردت الاعتماد على فريم اصغر مثلا

hadeer hamdy
07-27-2012, 00:53
بصراحه لسه مش جربت المتاجرة ولكنى دخلت الموضوع
حتى اتعلم من خبرة غيرى فى المجال

awad
07-27-2012, 01:21
لا أتمني أن أكون في هذا الوضع و لكن أتمني أن أكسب في كل مره لاني لا أعرف الخساره و هي الافضل

mehdy
07-27-2012, 01:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بالنسبة لي في هده الحالة انتظر قليلا ريثما اتاكد من احد التحليلين وعندها ادخل اكثر اطمانانا لك كل الشكر والتقدير على الطرح

kingman
07-27-2012, 02:11
انا ممكن اخد حل وسط يعنى ولا اراهن بمبلغ كبير على ارتفاعه ولا اصدق كلام المحللين
لدرجة 100 فى المية و لكن هناك شك دائما فى المصداقية التامة
هو مافيش حاجة فى هذا السوق امسه ميه فى الميه كل شئ فيه مجرد احتمال يصيب او يخطا والكل يجتهد من اجل الوصول الى افضل النتائج فلازم الواحد يبقى اخد جميع الأحتمالات ايا كانت قرارته

zizo_a_86
07-27-2012, 02:18
اكيد فى تحليل منهم غلط والا مادخلش الصفقة لان دا فى خطر على نجاحها ومن المتوقع حدوث خسارة

kanzsea
07-27-2012, 19:19
في حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج
اشوف الترند العام للعملة هل هو صاعد او هابط وادخل مع التحليل المتوافق معاها

mannon
07-27-2012, 19:27
اكيد فى تحليل منهم غلط والا مادخلش الصفقة لان دا فى خطر على نجاحها ومن المتوقع حدوث خسارة

لا ياخى كدة انت هتشتت نفسك وعشان تعرف اية فيهم الى غلط واية الى صح هتحتاج تعمل تحليل تانى او تخمن بقى وانت وحظك انا من رايئ اننا نركز مع الطيقة الى شغالين بيها بغض النظر عن باقى الطرق بتقول اية

theprince
07-27-2012, 19:50
انت ممكن تحلل علي الصغير وتشوف هيرتد امتي
وبعدها تحط هدف علي الفريم الكبير

waleed adel
07-28-2012, 23:25
ممكن تحلل على الفريم الكبير وتاخد منه الاتجاه العام وتحلل يوميا عادي على
الفريم الذي تعمل عليه وليكن فريم الساعه

Ahmed Ghanem
07-29-2012, 03:01
يبقى ان شاء الله لوحصلت هشتغل على الفريم الكبير يا غالى
لانه هيكون اصدق من الفريم الصغير ان شاء الله

uventene
07-29-2012, 07:09
السؤال ده عايز واحد محترف يرد عليه من الاعضاء اكيد هيفدنا اكتر من اي حد عادي

avocato bola
07-29-2012, 07:11

no1forex
07-29-2012, 10:52

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

بعتمد على تحليلى بس بدور على اضفات اخرى او معملش الصفقه اساسا

2x1
07-29-2012, 10:56
اعتقد ان كل من التحليلين هو صادق لانك ممكن تجني ارباح فالفريم الاصغر من صفقة معاكسة لما انتجة التحليل عالفريم الاكبر لانة السعر في هبوط وصعود خلال الفترات المختلفة

zeina
07-31-2012, 04:33
موقف صعب ولكنى ارجع ان التحليل على الفريم الاكبر هو الاكثر مصداقية فى هذة يمكنك ان تتبع تحليل الفريم الاكبر وتتخلى عن تحليل الفريم الاصغر فكما نعرف الفريم الاكبر اكثر ثبات ومصداقية فى التحليل

kero
07-31-2012, 04:35
موقف صعب طبعا
لكن ارى انى اعتمد على التحليل الا على الفريم الاكبر طبعا لانه اكيد هيبقى اصدق لو تحليلى صح

mannon
07-31-2012, 04:55
ممكن تحلل على الفريم الكبير وتاخد منه الاتجاه العام وتحلل يوميا عادي على
الفريم الذي تعمل عليه وليكن فريم الساعه

دة النظام الى بيستخدمة المحللين فى كل حتة على فكرة بيبداوا الاول على فري م كبير يعنى مثلا اليومى ا و الاسبوعى عشان يعروفوا الترند العام للعملة وبعد كدة يحللوا بقى على الفريمات الاصغر وهكذا

Majid
07-31-2012, 05:14
موقف صعب ولكنى ارجع ان التحليل على الفريم الاكبر هو الاكثر مصداقية فى هذة يمكنك ان تتبع تحليل الفريم الاكبر وتتخلى عن تحليل الفريم الاصغر فكما نعرف الفريم الاكبر اكثر ثبات ومصداقية فى التحليل

silver
07-31-2012, 05:16
هذا يحصل خصوصا في التحليل الفني

وغالبنا عندما ترى ذالك تعتمد التحليل الاعلى

مثلا ان رايت انه سيصعد على الساعة ورايته هابط على الاربع ساعات عليك ان تختار الاربع ساعات

mm110575
07-31-2012, 05:20
شوف يا اخي اهم حاجة انك تدخل الصفقة وانت واثق منها حتي تكون نفسيتك مرتاحة يعني متترددشي لكن حاقولك علي حاجة اهم ما في الموضوع هو ادارة راس مالك حتي تحسب اذا الصفقة خسرت حاتخسر كام وهل حتؤثر علي حسابك بشكل بير ام لا

shemo
07-31-2012, 19:31
اركز تانى واقوم بالتحليل من اول طالما وجدت هناك تضارب بينهما

mohamed saad
08-01-2012, 19:47
اعتقد ان هذا الامر صعب يحدث ولا يحدث الا مع الاستراتيجيات التي تعتمد على المؤشرات اما من يعتمد على التحليل الكلاسيكي فالفريمات كلها تعطي نتيجة واحدة الا مع الفريمات الصغيرة كالربع ساعة والنصف ساعة ولكن انا في تحليلي يجب ان يتوافق الشارت مع اليومي والاربع ساعات والساعة كشرط لدخول الصفقة وكل فريم له متاجرة خاصة فالساعة والاربع ساعات متاجرة يومية واليومي والاسبوعي للمتاجرة طويلة الامد

forex.pips
08-02-2012, 05:06
فى حالة تعارض التحليلين على نفس الزوج بالطبع يفضل عدم دخول الصفقة لأن الاندفاع ودخولها سيولد ضغط نفسي اعتقد أن المضارب فى غنى عنه
لذا يجب توخى الحذر قبل الدخول فى أى صفقات واصطياد الفرص التى تكون نسبة نجاحها اكبر

nemo emo
08-02-2012, 12:13
انا بفضل اخد حل وسط يعنى فى اى تحليل مش بصدق اى منهم بنسبة 100 فى المية
و لكن احتمال عدم نجاح هذا التحليل ممكن

waleed adel
08-03-2012, 00:04
اعتقد عند تعارض التحليل على فريمين على نفس العمله طبعا
فالافضل هنا الفريم الكبير طبعا

safari42
08-03-2012, 00:09
كثيرا ما نجد التحليل على فريم اصغر يقول لك ان السعر طالع
لكن على فريم اكبر يقول العكس ان السعر نازل لتحت
لكن انا دائما اتبع تحليل الفريم الاكبر لانه هو الصح

HUSSENEY
08-03-2012, 00:10
لكل محلل فنى وجهة نظر خاصة
حيت التعارض يكون كل محلل ينظر من منظور زمنى معين وبطريقة معينة
اما عليا انا فلا اعتمد الا على تحليلاتى

hend
08-10-2012, 14:13
هنتظر استقرار السوق يعنى هعمل اية ما باليد حيلة وكدا ممكن صفقة
تكسب الى هتخسرة السفقة الاخرى ده على حد فهمى للموضوع

bony2
08-10-2012, 14:24
انا عن نفس باخد مصداقية الفريم الاكبر و لكن لو فى حالة محيرة فعلا فبفضل انى مدخلش فى الحالة ديه

domadoma
08-10-2012, 14:25
الافضل عدم دخول الصفقه لان الخساير لا يمكن تعويضها لكن ممكن تعمل مليون صفقه فى اليوم

gullever
08-10-2012, 14:58
الفوركس فعلا يحتاج لشجاعه لكن ليس للمخاطره في امر كهذا فتصرفي سيكون اني لن ادخل هذه الصفقه بالطبع لأن هنالك احتماليه مكسب 50 % و احتماليه خساره 50% بمعني انها مخاطره حقيقيه

king
08-10-2012, 15:05
اعتمد اكثر على تحليل الاربع ساعات فى تحديد مقدار الارتفاع او الانخفاض لان كلما كان الفريم اطول كلما كان التحليل ادق وانا فى وجهة نظرى تحليل الاربع ساعات ادق من تحليل الساعه لهذا دائما اعتمد على وضع الشاره عند فريم اطول

msh3egy
08-10-2012, 15:21
اضن انه ان كنت في الحالة دي ساضيف تحاليل في شارتات اخرى زي تلاتين دقيقة و الخمسة عشر دقيقة بالاضافة الى اليومي و ان لم تتضح الصورة من الاحسن ترك الزوج حتى تتضح الصورة و البحت عن زوج اخر او التجا الى استراتيجية المضاعفة

meeco
08-10-2012, 15:36
كلما كان الفريم اكبر كلما كانت النتائج ادق
والافضل فى حالة عدم وضوح الرؤية هو الانتظار

mashhor89
08-10-2012, 15:49
اعتمد في هذاه الحالة على الفريم الاكبر لانه في اغلب الحالات هوالاصدق

ويجب الاعتماد عليه

Eslam Torres
08-10-2012, 15:50
يجب علينا ان نهتم بتحليل واحد فقط ونركز عليه حتى لا تخدعنا التحليلات الاخرى

light
08-10-2012, 15:50
بالنسبة لي انا عندما اكون لا اعرف هل ساشتري ام ابيع ، فانا ابتعد عن السوق لفترة حتى تتضح لي الرؤية
لانني افضل الدخول من النقاط السهلة وليست الغامضة

saramoza
08-10-2012, 15:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كريم
اكيد الفريم الاكبر بيكون اصدق لانه هو الى ممكن نعرف منه الاتجاه العام للزوج

aboualy
08-10-2012, 15:56
فى حالة تعرض التحليل على نفس الزوج على اكثر من فريم يكون من الافضل الابتعاد عن هذا الزوج مؤقتا حتى تتضح الصورة عليه بشكل اوضح او يمكن فى حالة الرغبة فى العمل عليه يتم الاعتماد على التحليل الذى يكون على الفريم الاكبر

ELMoSeKaR
08-10-2012, 15:59
أعتقد إنى لابد أن أستفيد أقصى واكبر إستفاده ممكنه من الفريم الأكبر والأفضل وبالذات عندما يكون على شارت الأربع ساعات مع تجاهل الفريم الأصغر ولكن هناك فى بعض الاحيان أفضل الإنتظار ومراقبة الشارت حتى يتم التأكد من تحليلى والتوفيق فى النهاية من عند ربنا

hwida nada
08-10-2012, 16:02

ماذا تفعل ؟ !!!

بانتظاركم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل لو كان الامر هكذا فما الداعى للمتاجرةفى هذه العملة
العملات كثيرة وفرص التداول عليها اكثر واذا كان ليس هناك فرص للمتاجرة فى هذا اليوم فبامكانى تاجيل متاجرتى ليوم اخر

kingman
08-10-2012, 16:04
الفوركس فعلا يحتاج لشجاعه لكن ليس للمخاطره في امر كهذا فتصرفي سيكون اني لن ادخل هذه الصفقه بالطبع لأن هنالك احتماليه مكسب 50 % و احتماليه خساره 50% بمعني انها مخاطره حقيقيه

وفى هذه الحالة تتسم الصورة بالضبابية وعدم وضوح الرؤية فاكيد افضل شئ ان الواحد ينتظر الى ان تتضح الرؤية ليتمكن من الدخول الصحيح وضياع ربح ولا الم خسارة

MedoMix
08-10-2012, 16:11
هشوف الشركات بتقول ايه وبعدين انا بفضل الفريم الاربع سعات اكيد هدخل معاه ولو الوقت مش كويس او التعارض كبير هسيب الصفقه واكبر دماغي وما ادخلش وابحث عن اي فرصه اخري وادخل معها

sharkawy
08-10-2012, 16:19
الحل سهل وبسيط اترك هذا الزوج تماما ولا اتداول عليه حتي يتضح اتجاه

وهناك العديد من العملات الاخري التي يمكن التدوال عليها ويكون اتجاها واضح

Noah
08-10-2012, 16:47
اتبع التلحيل الاقرب الى التلحيل الخاص لى او الطريقة التى اعتمد عليها والفريم الذى اتداول عليه وهذا هو التفكير المنطقى الذى يتبعه كل متاجر عاقل يعرف ماذا يعمل

magic777
08-10-2012, 17:03

هنا فعلا يفضل انك متدخلش في الصفقه دي طالما احتماليه نسبه الربح مساويه لنسبه الخساره يبقى دخولك لصفقه زي دي
تضييع وقت وليه اصلا وانت ممكن تحلل ازواج اخرى وعندك اختيارات كتير وتقدر تلاقي صفقه قويه في زوج اخر وتدخل وانت مطمن اكتر

waleed adel
08-11-2012, 02:48
والله لو تعارض تحليلين على نفس العمله اعتقد ان
ممكن مدخلش اصلا على العمله دى

nader
08-11-2012, 03:06
فعلا الخروج بقرار في مثل هذا الموقف صعب
والحالة المذكورة كثيرة الحدوث
انا عن نفسي اذا كان حسابي كبيرا ويستطيع المقاومة تحسبا لكل ارتداد قبل ان يأخد السوق مساره في الفريم الكبير .في هذه الحالة سوف ادخل في الصفقة ودون خوف
اما اذا كان حسابي صغير سوف اتردد او ادخل لاقتناص فرصة النزول بنقاط صغيرة ثم اخرج

islam96
08-18-2012, 16:01
أنا مبتدئ ولن أفيدك كثيراً
لكن لو حصل معي لن أفتح الصفقة
هذا أفضل ، وأنا لا أحب المخاطرة