PDA

View Full Version : الشموع اليابانية ودمجها بالاستراتيجية

zeinaa
06-23-2019, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا بكم جميعا اهل المنتدى الاعزاء
انهارده هتكلم معاكم فى موضوع هام جدا
هل جرب احدكم ان يقوم بدمج الاستراتيجية الخاصة به باشكال الشموع اليابانية المختلفة
ايا كانت هذه الاستراتيجية هل من الممكن ان نأخذ اشكال الشموع اليابانية المختلفة كمؤشر هام داعم للاستراتيجية
انا اعتقد انها سوف تكون اداة قوية جدا داعمة لاى استراتيجية او تحليل سواء كانت تحليل فنى او رقمى مثلا
من الهام جدا ان جميعنا يعرف اشكال الشموع المختلفة وما يمكننا فهمه منها
اى ان مثلا هناك شمعة تسمى شمعة الدوجى وشمعة البالعة وهناك اكثر من شمعة تساعدنا على ذلك وتساعدنا على تحليل الاتجاه
اتمنى ان تشاركونى وجهة نظركم فى هذا الامر

مصطفي السيد
06-23-2019, 02:27
بالطبع يمكن دمج الشموع اليابانيه مع استراتيجيتنا المفضله التي نعمل بها للحصول علي
نتائج افضل فمثلا يمكن دمج البرايس اكشن مع الموفينجات للحصول علي تاكيد للصفقه

ramykhaled
06-23-2019, 02:29
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته . لكي تفهم الشموع اليابانيه جيدا وتقدر اننا نشتغل بالتحليل الفني بها لابد وان ندرس البرايس اكشن بتفاصيل الشموع ايلابانيه جيدا كشمعه البن بار وشمعه الدودجي والشموع الابتلاعيه وربطها بنوع او عده انواع من التحليل الفني واهمها التحللي الفني الكلاسيكي اللي لابجد وان يكون طرف اساسي في التحليل الفني للعملات

snnaky
06-23-2019, 06:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مرحبا بكم جميعا اهل المنتدى الاعزاء
انهارده هتكلم معاكم فى موضوع هام جدا
هل جرب احدكم ان يقوم بدمج الاستراتيجية الخاصة به باشكال الشموع اليابانية المختلفة
ايا كانت هذه الاستراتيجية هل من الممكن ان نأخذ اشكال الشموع اليابانية المختلفة كمؤشر هام داعم للاستراتيجية
انا اعتقد انها سوف تكون اداة قوية جدا داعمة لاى استراتيجية او تحليل سواء كانت تحليل فنى او رقمى مثلا
من الهام جدا ان جميعنا يعرف اشكال الشموع المختلفة وما يمكننا فهمه منها
اى ان مثلا هناك شمعة تسمى شمعة الدوجى وشمعة البالعة وهناك اكثر من شمعة تساعدنا على ذلك وتساعدنا على تحليل الاتجاه
اتمنى ان تشاركونى وجهة نظركم فى هذا الامر

مرحبا اخى الكريم
الحقيقة كلامك جميل جملة ولكن للأسف لم تنوفق من حيث التفصيل
يعنى اولا انت بتتكلم عن كيفيات فنية وللأسف لم تعطينا شرحا فنيا لما يمكن ان يكون علية ما تفكر فية او تطرحة وهو اهم من الطرح نفسة
الكيفيات اخى هى تفصيل لكيفية فعل هذا تفصيلا وليس اجمالا فأنا لا اختلف فى الفكرة وهى ليست بجديد ولكن كيف ؟ هذا هو الأهم وانت لم تحدثنا عن هذا . وماهو الأطار المناسب لهذا ؟ انت لم تحدثنا عن هذا ايضا
واى الشموع الأكثر مناسبة او ثقة ؟ لم تحدثنا عن هذا
للأسف اجد مواضيع كثيرة تأخد الأفكار بشكل عام دون النظر فى تفصيل هذة الأفكار وهذا هو الأهم
شكرا

Ahmed Mansour
06-23-2019, 18:26
الحقيقه انا مش مقتنفع خالص بالفكره دى انا شايف ان تداخل الاستراتيجيات مع بعض او دمج اكتر من استراتيجيه مع بعض دا اسلوب مش كويس فى التداول طبعا دا من وجهه نظرى انا الشخصيه لكن فكره التداول من خلال الشموع اليابانيه لوحدها انا بشوف ان دى استراتيجيه قائمه فى حد ذاته وممكن الاعتماد عليها لوحدها فى التداول وطبعا لازم يكون على الفريمات الكبيره ونصغر الشارت هاتبص تلاقى حركه الشموع ولحدها هاتكون خير دليلك ليك على اتجاه الزوج اللى ناوى تفتح صفقه عليه

mohamed kamal fadel
06-23-2019, 19:53
الشموع اليابانة هى الاساس فهى توضح لك الاسعار رايحة وفين وجاية منين
موضوع الاستاتيجية دا موضوع اخر