PDA

View Full Version : افضل طريقة للشغل على الاطلاق

Reem Tarek
06-28-2019, 09:36
السادة الاشراف أفراد و اعضاء منتدانا العظيم ...
صباح الخير عليكم جميعا
يا رب تكونوا كويسين :)

ايه افضل طريقة تداول من الطريقتين التاليين من وجهة نظركم

ادخل بلوت صغير و كل ٥٠ نقطة انعكاس عليا اعزز تانى ووطبعا مش هحط استوب غير على بعد ٣٠٠ نقطة مثلا

و لا ادخل بلوت متوسط بس باستوب و هدف و خلاص

شكرا

snnaky
06-28-2019, 11:00
اولا وقبل كل شيء افضل طريقة هى الطريقة اللى تتناسب مع حالة حسابك من حيث حجم رأس المال ومدى قدرتة على تنفيذ كل طريقة + المعامل الزمنى للأنتظار ومعدلات الخطورة لكن لو حضرتك عاوزة تحصرى الأجابة او الرد فى الطريقتين دول انا افضل الطريقة الأولى وهى مطاردة السعر بفرض ان حضرتك دخلتى والسعر انعكس عليكى اعملى دخول تانى بس بنفس اللوت وهو حجم صغير وليس كل 50 نقطة ولكن حددى مقياس طول او افتراض انعكاس سعرى ب200 نقطة مثلا وشوفى ممكن تعملى كام صفقة منعكسة عليهم وتعملى متوسط يعنى اديلك مثال
لو حضرتك افترضنا دخلتى على يورو دولار من نقطة 1.1300 بلوت مثلا 5 سنت وكان رأس مالك 500 دولار اعملى كل 20 الى 25 نقطة انعكاس لوت بنفس الحجم يعنى حضرتك تعملى 4 صفقات او 5 وطبعا مع اول ارتداد تقدرى تعملى ارباحك

Reem Tarek
06-28-2019, 12:24
اولا وقبل كل شيء افضل طريقة هى الطريقة اللى تتناسب مع حالة حسابك من حيث حجم رأس المال ومدى قدرتة على تنفيذ كل طريقة + المعامل الزمنى للأنتظار ومعدلات الخطورة لكن لو حضرتك عاوزة تحصرى الأجابة او الرد فى الطريقتين دول انا افضل الطريقة الأولى وهى مطاردة السعر بفرض ان حضرتك دخلتى والسعر انعكس عليكى اعملى دخول تانى بس بنفس اللوت وهو حجم صغير وليس كل 50 نقطة ولكن حددى مقياس طول او افتراض انعكاس سعرى ب200 نقطة مثلا وشوفى ممكن تعملى كام صفقة منعكسة عليهم وتعملى متوسط يعنى اديلك مثال
لو حضرتك افترضنا دخلتى على يورو دولار من نقطة 1.1300 بلوت مثلا 5 سنت وكان رأس مالك 500 دولار اعملى كل 20 الى 25 نقطة انعكاس لوت بنفس الحجم يعنى حضرتك تعملى 4 صفقات او 5 وطبعا مع اول ارتداد تقدرى تعملى ارباحك

طاب لو حسابى ١٠٠$ ادخل بكام

؟؟؟

skylol
06-28-2019, 20:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختي الغالية الطريقة الي بتقولي عليها تعتبر خطيرة وذلك لانها بدون ستوب لوس فل نتفترض انك دخلتي بيع على زوج ما وصار يعكس عليكي ويعكس عليكي لغاية ما تتمرجني لو كنت تريدي تشتغلي بهذه الطريقة عليك باختيار زوج تكوني متأكدة من الاتجاة الي راح يسلكه في الفترة القادمة في حيث تدخلي بلوت صغير في بداية الصفقة وكل ما يعكس 50 نقطة تدخل بنفس اللوت لا تكبري اللوت الا اذا عكس عليكي اكثر من 100 نقطة هذا الطرقة انا جربتها قبل كده ونجحت معي لا ادريممكن يكون الحظ لعب معي وبالتوفيق للجميع